Ja als men is iedereen gelijk, dat is de basis. Dus menselijke moraliteit. religie maakt je ondergeschikt aan God. Er is dus geen menselijke moraliteit, maar goddelijke moraliteit. En dat moet volledig ondergeschikt zijn aan de menselijke moraliteit.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:51 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Iedereen is gelijk, dus iedereen mag zijn geloof praktiseren.
Wellicht dat er ruimte is om in beperkte mate die ruimte te bieden. We zien wel.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:54 schreef Bombvis het volgende:
Als ik een land wil beginnen, mag ik dan zelf niet bepalen welke regels er zijn? Nu mag je een land beginnen, maar kies jij al een gedeelte van de regels
laten we bij het begin beginnen. De wetten.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:00 schreef Molurus het volgende:
Nou, zeg het maar Hong. Wat is beter? Utilitarisme? Libertarisme? Iets anders?
Hier is een (heleboel) achtergrond ten aanzien van de implicaties en morele overwegingen:
Waarom zouden die strenge regels alleen moeten gelden voor religie, maar niet voor (andere) politieke ideologieen?quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:49 schreef HongKongPhoey het volgende:
Iedereen is welkom, maar religie is streng gebonden aan regels die nadrukkelijk stellen dat de staat altijd boven religie gaat. Iedereen is gelijk, gebaseerd op het mens zijn.
Nu nog een antwoord op mijn vraag.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
laten we bij het begin beginnen. De wetten.
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef Molurus het volgende:
Waarom zouden die strenge regels alleen moeten gelden voor religie, maar niet voor (andere) politieke ideologieen?
Ik zal me daar even in verdiepen, kom ik op terug, ok?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef Molurus het volgende:
Nu nog een antwoord op mijn vraag.Want die wetten kunnen niet beide als uitgangspunt hebben.
Het probleem is juist de vraag wat die menselijke moraliteit zou moeten zijn, wie dat eigenlijk stelt, en waarom.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?
quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:05 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik zal me daar even in verdiepen, kom ik op terug, ok?
Ja, da's een goed begin lijkt me. een psychologische test die bepaald hoeveel vrijheid je aan kunt als het ware. Zoiets bedoel je?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zou de toelating van bewoners onder strikte controle van bepaalde gedragstesten e.d. laten verlopen. Onder andere testen op agressie, inlevingsvermogen, sociale normen en waarden, creativiteit/inzicht etc.
Je kunt de inrichting er van baseren op bekende onderzoeken. Ruimtelijke inrichting, aantal inwoners maximaal per M2 en dergelijkequote:Op zaterdag 19 september 2015 18:05 schreef Molurus het volgende:
Het probleem is juist de vraag wat die menselijke moraliteit zou moeten zijn, wie dat eigenlijk stelt, en waarom.
Engels red ik me wel mee hoor. maar ik zal er wel even voor moeten gaan zitten.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:06 schreef Molurus het volgende:
Nogmaals, ik kan het boven gelinkte college van Michael Sandel heel erg aanbevelen. Ik hoop dat engels geen probleem is.
Dat is de praktische aanpak. Het begint bij: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het antwoord daarop valt niet wetenschappelijk te onderbouwen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je kunt de inrichting er van baseren op bekende onderzoeken. Ruimtelijke inrichting, aantal inwoners maximaal per M2 en dergelijke
Het lijkt veel, maar toen ik er eenmaal aan begon heb ik in 1 ruk alle 12 delen (!!) uitgekeken. Echt superinteressante materie.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:09 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Engels red ik me wel mee hoor. maar ik zal er wel even voor moeten gaan zitten.
wat ik wil bereiken? Een staat waar geluk bovenaan staat, vervolgens bepalen wat de geluksfactoren zijn waar dit op gebaseerd gaat worden.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:09 schreef Molurus het volgende:
Dat is de praktische aanpak. Het begint bij: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het antwoord daarop valt niet wetenschappelijk te onderbouwen.
Ik ga er wel ff voor zitten. Eens kijken of het mijn ding isquote:Op zaterdag 19 september 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:
Het lijkt veel, maar toen ik er eenmaal aan begon heb ik in 1 ruk alle 12 delen (!!) uitgekeken. Echt superinteressante materie.
Niet dat ik nu betere antwoorden heb om morele vraagstukken. Ik ben eerder aan meer dingen gaan twijfelen, juist doordat ik meer ben gaan begrijpen van wat nou eigenlijk de problemen zijn. Maar zoals met elk vraagstuk: je moet eerst begrijpen wat het probleem is.
Dit klinkt in de oren als utilitarisme: het idee dat menselijk geluk gemaximaliseerd moet worden. En dat is een intuitief aantrekkelijk idee waar veel morele filosofen een groot voorstander van zijn en zijn geweest.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
wat ik wil bereiken? Een staat waar geluk bovenaan staat, vervolgens bepalen wat de geluksfactoren zijn waar dit op gebaseerd gaat worden.
Wat is mensijke moraliteit volgens je?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?
quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja, da's een goed begin lijkt me. een psychologische test die bepaald hoeveel vrijheid je aan kunt als het ware. Zoiets bedoel je?
Het mooiste zou zijn als we een aardachtige planeet hadden gevonden waar we naar toe konden gaan. Je zou dan nieuwe landen kunnen creeeren. Maar is er met de mens eigenlijk uberhaupt wel een mogelijkheid om een vredig land of planeet te realiseren?quote:Op zaterdag 19 september 2015 20:13 schreef Nemephis het volgende:
Ik zou als eerste een stel dubieuze wetenschappers uitnodigen om snel een atoombom te maken want anders is dat nieuwe land geen lang leven beschoren.
1 blik op de Verenigde Staten leert ons dat nieuw grondgebied de mens er niet van weerhoudt om dezelfde fouten te blijven maken.quote:Op zondag 20 september 2015 11:27 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het mooiste zou zijn als we een aardachtige planeet hadden gevonden waar we naar toe konden gaan. Je zou dan nieuwe landen kunnen creeeren. Maar is er met de mens eigenlijk uberhaupt wel een mogelijkheid om een vredig land of planeet te realiseren?
Omdat altijd religie de kop op steekt. Maar stel, zou het kunnen als religie niet bestond? Of zou het eveneens net zo mis gaan? Want religie kun je in wezen vergelijken met elke club.quote:Op zondag 20 september 2015 11:30 schreef Molurus het volgende:
1 blik op de Verenigde Staten leert ons dat nieuw grondgebied de mens er niet van weerhoudt om dezelfde fouten te blijven maken.
Er zijn legio voorbeelden van religieloze staten waarin het net zo slecht gaat. Je lost niets op door religie te verbieden. Dat hebben mensen zoals Stalin en Kim-Yong al uitgebreid aangetoond. Je kunt niet alle ellende in de wereld afschuiven op religie.quote:Op zondag 20 september 2015 11:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Omdat altijd religie de kop op steekt. Maar stel, zou het kunnen als religie niet bestond? Of zou het eveneens net zo mis gaan? Want religie kun je in wezen vergelijken met elke club.
De mens die geen oorlog voert is gedoemd om het af te leggen tegen de mens die dat wel doet. Zo simpel is het.quote:Op zondag 20 september 2015 11:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
Als ik er over nadenk, dan denk ik dat een nieuwe staat of een planeet ook niet de oplossing zal zijn. De mens zal altijd iets vinden om weer oorlog over te maken. Oorlog zit in de mens, niet in de religie.
Ik denk enkel dat religie het makkelijker mogelijk maakt om de ander te haten. Maar zonder religie vindt de mens wel iets anders. Het enige dat een staat mogelijk maakt waarin vredig te leven valt is een zeer strenge dictatuur gebaseerd op een moraal die wel menselijke normen en waarden kent. Echter wel met streng beleid wanneer grenzen overtreden worden. Vrijheid kan de mens helemaal niet aan.quote:Op zondag 20 september 2015 11:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
De mens die geen oorlog voert is gedoemd om het af te leggen tegen de mens die dat wel doet. Zo simpel is het.
En dat heeft niets met religie te maken. Het is puur evolutie, bij andere diersoorten werkt dat niet anders.
Ik zie daar in elk geval geen empirische aanwijzingen voor. Ongelovigen halen net zoveel rotzooi uit als gelovigen.quote:Op zondag 20 september 2015 11:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik denk enkel dat religie het makkelijker mogelijk maakt om de ander te haten.
Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde.quote:Op zondag 20 september 2015 11:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar zonder religie vindt de mens wel iets anders. Het enige dat een staat mogelijk maakt waarin vredig te leven valt is een zeer strenge dictatuur gebaseerd op een moraal die wel menselijke normen en waarden kent.
Een gebrek aan vrijheid wordt het echt niet beter van. Het wordt dan een kleiner groepje dat bepaalt welke rotzooi er wordt uitgehaald. Het is dezelfde rotzooi.quote:Op zondag 20 september 2015 11:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
Echter wel met streng beleid wanneer grenzen overtreden worden. Vrijheid kan de mens helemaal niet aan.
Ja dat klopt, maar om het te vergoeilijken moet men wel MEER moeite doen. De moraal die God ingeeft kan je makkelijk gebruiken om je achter te verschuilen. Maar de niet gelovige moet dan zelf verantwoording afleggen, en dat zit niet in de mens. De mens wil zich altijd achter iets kunnen verschuilen, de niet gelovige moet dan moeite doen om dat "masker" te vondenquote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Ik zie daar in elk geval geen empirische aanwijzingen voor. Ongelovigen halen net zoveel rotzooi uit als gelovigen.
Dat er geen voorbeeld in de geschiedenis te vonden is, wil niet zeggen dat het niet kan.quote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde.
Ook een dictatuur is niet de oplossing.
Maar te veel vrijheid zorgt ook weer voor veel ellende. Je moet dus iets vinden er tussen inquote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Een gebrek aan vrijheid wordt het echt niet beter van.
Ditzelfde zou je kunnen zeggen van niet-dictatoriale staatsvormen.quote:Op zondag 20 september 2015 12:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat er geen voorbeeld in de geschiedenis te vonden is, wil niet zeggen dat het niet kan.
Als men het niet afschuift op een god dan schuift men het wel af op een politiek leider of iets anders. Zo moeilijk is dat allemaal niet.quote:Op zondag 20 september 2015 11:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar om het te vergoeilijken moet men wel MEER moeite doen. De moraal die God ingeeft kan je makkelijk gebruiken om je achter te verschuilen. Maar de niet gelovige moet dan zelf verantwoording afleggen, en dat zit niet in de mens. De mens wil zich altijd achter iets kunnen verschuilen, de niet gelovige moet dan moeite doen om dat "masker" te vonden
Als we even kijken naar de landen waar het (relatief) goed gaat dan zijn dat zonder uitzondering landen waarin vrijheid van religie bestaat. Weliswaar binnen wettelijke kaders, maar desalniettemin vrijheid van religie.quote:Op zondag 20 september 2015 12:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar te veel vrijheid zorgt ook weer voor veel ellende. Je moet dus iets vinden er tussen in
Omdat het vaak figuren zijn die een zelfzuchtige reden als drijfveer. Maar een oprechte stabiele persoonlijkheid zou het wel kunnen denk ik. Maar die is misschien wel minder gedreven om eerst de macht te kunnen grijpen omdat hij/zij daar eigenlijk de regels voor moet overtreden van menselijkheid die hij/zij later wil gaan gebruiken om een stabiele staat te creeeren.quote:Op zondag 20 september 2015 12:17 schreef Molurus het volgende:
Ditzelfde zou je kunnen zeggen van niet-dictatoriale staatsvormen.
Als we kijken naar wat de geschiedenis te bieden heeft dan komen dictaturen er slechter vanaf dan vrijere maatschappijen. Veel slechter zelfs.
Vooralsnog heb ik geen enkele reden om te denken dat dit klopt.quote:Op zondag 20 september 2015 12:20 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Omdat het vaak figuren zijn die een zelfzuchtige reden als drijfveer. Maar een oprechte stabiele persoonlijkheid zou het wel kunnen denk ik.
Nee want men erkent wel de politieke partij, maar heeft geen masker van absolute moraliteit waar men zich achter kan verschuilen. Dus men zal zelf nog steeds verantwoording af moeten leggen. Men komt dan niet weg met "Mijn politiek leider zegt dat het moet en die is absoluut"quote:Op zondag 20 september 2015 12:18 schreef Molurus het volgende:
Als men het niet afschuift op een god dan schuift men het wel af op een politiek leider of iets anders. Zo moeilijk is dat allemaal niet.
Nog niet, gister te moe. Zal vandaag een poging wagenquote:Op zondag 20 september 2015 12:22 schreef Molurus het volgende:
Vooralsnog heb ik geen enkele reden om te denken dat dit klopt.
Al begonnen aan Michael Sandel trouwens?
In dictatoriale staten wordt zonder uitzondering de autoriteit van de staat en haar leiders gezien als absoluut. Dat kan ook niet anders.quote:Op zondag 20 september 2015 12:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee want men erkent wel de politieke partij, maar heeft geen masker van absolute moraliteit waar men zich achter kan verschuilen. Dus men zal zelf nog steeds verantwoording af moeten leggen. Men komt dan niet weg met "Mijn politiek leider zegt dat het moet en die is absoluut"
Is dit niet paradoxaal? Kan het heilig verklaren van wat dan ook wel democratisch zijn?quote:
Democratie is heilig, maar niet absoluut. De enige beperking op de democratie is de grondwet.quote:Op zondag 20 september 2015 13:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dit niet paradoxaal? Kan het heilig verklaren van wat dan ook wel democratisch zijn?
Waarvan je al aangeeft dat ook die niet absoluut kan zijn, maar moet veranderen op basis van veranderende morele waarden.quote:Op zondag 20 september 2015 13:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Democratie is heilig, maar niet absoluut. De enige beperking op de democratie is de grondwet.
José Figueras? Frederik van Pruisen? Lodewijk Napoleon?quote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde.
Ook een dictatuur is niet de oplossing.
Waren dat dictaturen dan?quote:
Alsof de normen en waarden van tegenwoordig, in dit land, universeel over de geschiedenis uit te spreiden zijn.quote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde.
Natuurlijk kan dat ook niet.quote:Op zondag 20 september 2015 14:09 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Alsof de normen en waarden van tegenwoordig, in dit land, universeel over de geschiedenis uit te spreiden zijn.
Mwach, volgens mij zijn er toch wel tijdperken aan te wijzen. Onder de Pax Romana hadden mensen het niet slecht en ook onder de Khans was het prima te doen.quote:Op zondag 20 september 2015 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat ook niet.
Ik heb alleen geen enkele reden om te denken dat een dictatoriaal regime gemotiveerd is om de normen en waarden van het volk te respecteren. In de praktijk is dat bij mijn weten ook nooit het geval geweest.
Ah, maar of ze het goed of slecht hadden lijkt me weer een heel andere vraag.quote:Op zondag 20 september 2015 14:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mwach, volgens mij zijn er toch wel tijdperken aan te wijzen. Onder de Pax Romana hadden mensen het niet slecht en ook onder de Khans was het prima te doen.
Ja, dat zei ik al. Een grondwet is per se al problematisch. Ofwel is die statisch en al snel achterhaald, ofwel is die veranderlijk en uiteindelijk niet veel nuttiger dan een gewone wet. Daarom dat ik eerder voor algemene principes dan voor wetten. Dat is ook niet perfect, maar toch een stuk beter.quote:Op zondag 20 september 2015 13:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarvan je al aangeeft dat ook die niet absoluut kan zijn, maar moet veranderen op basis van veranderende morele waarden.
Ja. Maar de democratie is niet absoluut. Het probleem is dat je 'm democratisch kunt afschaffen, maar vervolgens niet democratisch terug aan kunt schaffen. De paradox is dus dat het democratisch mogen afschaffen van de democratie per saldo tot minder democratie leidt. Daarom zou dat niet toegelaten moeten zijn.quote:Wat betekent het precies als de democratie heilig is maar niet absoluut? Als een meerderheid in een referendum stemt voor het vervangen van de democratie door een dictatuur, zou het dan niet ondemocratisch zijn om daar geen gehoor aan te geven?
En heeft ook niet veel te maken met het al dan niet respecteren van de normen en waarden van die tijd.quote:Op zondag 20 september 2015 14:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, maar of ze het goed of slecht hadden lijkt me weer een heel andere vraag.
Niet?quote:Op zondag 20 september 2015 14:23 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En heeft ook niet veel te maken met het al dan niet respecteren van de normen en waarden van die tijd.
Zo heel veel revoluties zijn er nou ook weer niet geweest.
Over een periode van een paar duizend jaar?quote:Op zondag 20 september 2015 14:44 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Niet?
Er is er zelfs een afgelopen donderdag begonnen in Burkina Faso.
Als je even naar deze onvolledige maar toch indrukwekkend lijst kijkt zie je dat het er heel veel zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_revolutions_and_rebellions
Verreweg de meeste opstanden staan er niet tussen.quote:Op zondag 20 september 2015 14:51 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Over een periode van een paar duizend jaar?
De burgeroorlog van Caesar tegen Pompeius staat ertussen, dat heeft weinig met een revolutie vanwege onderdrukking te maken maar alles met ego.
Zo ook bijvoorbeeld een zooi opstanden tegen machthebbers die dat gebied veroverd hebben, weinig met mensenrechten maar alles tegen in opstand komen tegen een vreemde overheerser.
Vaak omdat de oude garde het niet kan hebben dat ze niet meer aan de macht zijn.
Hier hangt natuurlijk een enorm grijs gebied aan. Want wanneer kunnen we precies spreken van 'beperking van democratie'?quote:Op zondag 20 september 2015 14:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja. Maar de democratie is niet absoluut. Het probleem is dat je 'm democratisch kunt afschaffen, maar vervolgens niet democratisch terug aan kunt schaffen. De paradox is dus dat het democratisch mogen afschaffen van de democratie per saldo tot minder democratie leidt. Daarom zou dat niet toegelaten moeten zijn.
De 'mits' doet de rest van deze regel volledig teniet, aangezien voor 'redelijkheid' zo'n beetje alles kan worden ingevuld.quote:Op zondag 20 september 2015 15:31 schreef Telefoonvork het volgende:
Dit is wat ik, grofweg, denk wat een goede grondwet zou zijn:
• Iedereen is gelijk en verdient gelijke kansen om zich te uiten op de manier zoals hij of zij wenst, mits er wordt voldaan aan redelijkheid.
Ehh, wat? Wat stel je hier precies voor? Ruilhandel? En is dat niet impliciet een uitwisseling van waarde (= geld)?quote:Op zondag 20 september 2015 15:31 schreef Telefoonvork het volgende:
• Elke vorm van geld is verboden.
Het ontgaat mij wat nu precies je alternatief voor geld is. Geld is er niet voor niets, je kunt het niet zomaar afschaffen en verwachten dat alles blijft functioneren.quote:Op zondag 20 september 2015 15:31 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik denk dat ik de basis zo'n beetje gedekt heb hiermee. Het idee is een directe democratie waar geld verboden (geld is de oorzaak van 90% van onze problemen) is
Aardig idee, maar wordt de politiek hier niet onnodig belast met wetsverlengingsprocedures? Afschaffen van wetten kan altijd namelijk.quote:Op zondag 20 september 2015 15:31 schreef Telefoonvork het volgende:
en de wetten maar beperkt geldig zijn, zodat wetten die niet meer van toepassing zijn verdwijnen.
quote:Op zondag 20 september 2015 14:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waren dat dictaturen dan?
Totalitaire regimes lijken mij fundamenteel onverenigbaar met menselijke normen en waarden.
dat is wat ik steeds bedoel met in absoluten denken. Dictatuur is slecht, want vaak is het slecht.quote:Een dictatuur is een regeringsvorm waarin absolute macht doorgaans bij één persoon (een dictator) of bij een kleine groep mensen (bijvoorbeeld een politieke partij, junta of familie) berust.
Dat jij er geen reden voor zit, maakt het nog niet onmogelijk, toch?quote:Op zondag 20 september 2015 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat ook niet.
Ik heb alleen geen enkele reden om te denken dat een dictatoriaal regime gemotiveerd is om de normen en waarden van het volk te respecteren. In de praktijk is dat bij mijn weten ook nooit het geval geweest.
In de beste gevallen geloofde het volk onvoorwaardelijk in de goddelijkheid van hun leiders.
Neuh. Maar dat jij geen heil ziet in een vrije samenleving maakt het ook niet onmogelijk dat zo'n vrije samenleving in vrede leeft. Overigens zijn daar wel empirische voorbeelden van. Neem Zweden.quote:Op zondag 20 september 2015 18:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat jij er geen reden voor zit, maakt het nog niet onmogelijk, toch?
Het is niet zomaar vaak slecht. Zover ik kan zien is het altijd slecht geweest.quote:Op zondag 20 september 2015 17:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
dat is wat ik steeds bedoel met in absoluten denken. Dictatuur is slecht, want vaak is het slecht.
Dat heeft empirisch een grote invloed op de mate waarin de rechten van het volk worden gerespecteerd.quote:Op zondag 20 september 2015 17:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
Een dictatuur heeft niks te maken of de moraal als goed of slecht te bestempelen is. Het zegt enkel dat de macht bij en persoon(of een klein groepje) ligt, meer niet.
Ik denk met de juiste dictator is het prima te doen. Dus waarom is dat niet de beste reden?quote:Op zondag 20 september 2015 18:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neuh. Maar als jij geen heil ziet in een vrije samenleving maakt het ook niet onmogelijk dat zo'n vrije samenleving in vrede leeft. Overigens zijn daar wel empirische voorbeelden van. Neem Zweden.
Onmogelijk zal het niet zijn, maar je zal een sterker argument voor een dictatuur moeten aandragen dan het idee dat het niet onmogelijk is dat een dictatuur menselijke waarden respecteert.
Blijkbaar kwamen mensen met voorbeelden die het tegendeel bewijzenquote:Op zondag 20 september 2015 18:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet zomaar vaak slecht. Zover ik kan zien is het altijd slecht geweest.
[..]
Dat heeft empirisch een grote invloed op de mate waarin de rechten van het volk worden gerespecteerd.
Dat ligt er aan over welke rechten je het hebt. Is echte vrijheid een recht? Nee, met echte vrijheid kan de mens niet eens om gaan.quote:Op zondag 20 september 2015 18:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet zomaar vaak slecht. Zover ik kan zien is het altijd slecht geweest.
[..]
Dat heeft empirisch een grote invloed op de mate waarin de rechten van het volk worden gerespecteerd.
Als jij nu een dictatuur in het leven roept die de rechten, normen en waarden van het volk respecteert, dan zou je de eerste zijn.quote:Op zondag 20 september 2015 18:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik denk met de juiste dictator is het prima te doen. Dus waarom is dat niet de beste reden?
Zelfs beperkte menselijke vrijheid is fundamenteel onverenigbaar met een totalitair regime. Zeg maar byebye tegen je vrijheid van meningsuiting. Alleen nog door de staat goedgekeurde literatuur en berichtgeving, en al zeker geen internet - want staatsgevaarlijk. (Voor je het weet gaan mensen praten over verboden literatuur zoals de Koran. Dat kan echt niet.)quote:Op zondag 20 september 2015 18:10 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat ligt er aan over welke rechten je het hebt. Is echte vrijheid een recht? Nee, met echte vrijheid kan de mens niet eens om gaan.
Yep, maar dat ontken ik toch niet?quote:Op zondag 20 september 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als jij nu een dictatuur in het leven roept die de rechten, normen en waarden van het volk respecteert, dan zou je de eerste zijn.
Statistisch is de kans veel groter dat zo'n dictatuur er net zo'n potje van maakt als alle voorgaande dictaturen.
Maar dan is het dus niet geheel duidelijk waarom jij denkt dat een dictatuur beter zou werken.quote:Op zondag 20 september 2015 19:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Yep, maar dat ontken ik toch niet?
Met de juiste dictator zou er op menselijkheid gebaseerd best een hoog gehalte geluk mogelijk kunnen zijn voor de inwonersquote:Op zondag 20 september 2015 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar dan is het dus niet geheel duidelijk waarom jij denkt dat een dictatuur beter zou werken.Veel verder dan 'het is niet onmogelijk dat...' zijn we nog niet gekomen.
Ah, en daar zijn we weer bij menselijk geluk als criterium voor wat goed is en wat slecht.quote:Op zondag 20 september 2015 20:19 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Met de juiste dictator zou er op menselijkheid gebaseerd best een hoog gehalte geluk mogelijk kunnen zijn voor de inwoners
Zoveel mogelijk geluk ja, althans ruimte er voor, zonder dat het ten koste gaat van andermans geluk.quote:Op zondag 20 september 2015 21:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, en daar zijn we weer bij menselijk geluk als criterium voor wat goed is en wat slecht.
Zoveel mogelijk geluk zonder het ten koste van de ander gaatquote:Op zondag 20 september 2015 21:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
is zoveel mogelijk menselijk geluk nu het doel dat we onszelf moeten stellen?
Dat ligt helemaal aan de personen in kwestie en de situatiequote:Op zondag 20 september 2015 21:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die discussie zet ik graag met je voort als je bent toegekomen aan het college van Michael Sandel. Als je utilitarisme nastreeft, dan ben ik wel benieuwd hoever je bereid bent dat consequent door te zetten.
Kun je bijvoorbeeld het leven van 1 persoon - tegen zijn eigen wil - opofferen om de levens van 5 andere mensen te redden? En in hoeverre is dat afhankelijk van de omstandigheden? Waar liggen die grenzen eigenlijk?
Zonder dat het ten koste van een ander gaat? Dat is een toevoeging die schreeuwt om een uitleg.quote:Op zondag 20 september 2015 21:46 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk geluk ja, althans ruimte er voor, zonder dat het ten koste gaat van andermans geluk.
[..]
Zoveel mogelijk geluk zonder het ten koste van de ander gaat
Utilitarisme vs persoonlijke vrijheid blijft altijd een spanningsveld. Het mooiste zou natuurlijk zijn maximale vrijheid en utilitarisme dat overbodig wordt gemaakt door vrijwillige interactie.quote:Op zondag 20 september 2015 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zonder dat het ten koste van een ander gaat? Dat is een toevoeging die schreeuwt om een uitleg.
Ik vermoed dat je daarmee bedoelt dat een arts niet zomaar een gezonde patient mag vermoorden omdat hij 4 stervende patienten heeft die donororganen nodig hebben.
Maar waar trekken we die grens dan? Mag je bijvoorbeeld belasting heffen? Dat gaat ook ten koste van een ander, maar het algemeen belang is er wel mee gediend. (Net als bij de arts die een gezonde patient vermoordt trouwens.)
Mag je mensen dwingen om in dienst te gaan? Etc, etc.
En waar we die grens ook trekken, wat is de wetenschappelijke basis en wat is de morele basis voor die grens?
Ja, dit is een beetje Kant's idee van moraliteit. Een handeling of uitspraak is alleen echt moreel als je er niet toe wordt gedwongen maar ervoor kiest om jezelf dat op te leggen 'uit respect voor de morele wet'.quote:Op zondag 20 september 2015 22:06 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Utilitarisme vs persoonlijke vrijheid blijft altijd een spanningsveld. Het mooiste zou natuurlijk zijn maximale vrijheid en utilitarisme dat overbodig wordt gemaakt door vrijwillige interactie.
Je maakt hier in mijn ogen een denkfout door te denken dat iedereen zichzelf moet opofferen. Als eerste de meeste mensen in de maatschappij redden zichzelf prima zonder hulp of slechts hulp van hun direct naasten. Er is maar een kleine groep mensen die zich niet redt en die extra hulp nodig hebben van andere mensen. Dit kan via zachte dwang via sociale druk of de overheid maar ook via vrijwillige interactie en mijn persoonlijke visie is dat vrijwillige interactie altijd superieur is.quote:Op zondag 20 september 2015 22:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, dit is een beetje Kant's idee van moraliteit. Een handeling of uitspraak is alleen echt moreel als je er niet toe wordt gedwongen maar ervoor kiest om jezelf dat op te leggen 'uit respect voor de morele wet'.
Maar goed, ik heb Kant altijd een beetje krampachtig gevonden.
En een maatschappij waarin iedereen vrijwillig zichzelf opoffert voor het algemene belang zie ik niet gebeuren. Dat staat haaks op zo ongeveer alles dat de evolutie in ons heeft voorgeprogrammeerd.
Maar waar trekken we die grens dan? Mag je bijvoorbeeld belasting heffen? Dat gaat ook ten koste van een ander, maar het algemeen belang is er wel mee gediend. (Net als bij de arts die een gezonde patient vermoordt trouwens.)quote:Op zondag 20 september 2015 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zonder dat het ten koste van een ander gaat? Dat is een toevoeging die schreeuwt om een uitleg.
Ik vermoed dat je daarmee bedoelt dat een arts niet zomaar een gezonde patient mag vermoorden omdat hij 4 stervende patienten heeft die donororganen nodig hebben.
Dat zou kunnen, maar in deze tijden is een soldaat niet veel meer. Technologie maakt soldaten praktisch overbodig. Beter is investeren in goede technologie, en minimale menselijke bezetting.quote:Op zondag 20 september 2015 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mag je mensen dwingen om in dienst te gaan? Etc, etc.
En waar we die grens ook trekken, wat is de wetenschappelijke basis en wat is de morele basis voor die grens?
Dit is hooguit een argument om de vraag ten aanzien van specifiek dienstplicht niet te beantwoorden. Maar je ontwijkt het vraagstuk in bredere zin.quote:Op maandag 21 september 2015 08:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar in deze tijden is een soldaat niet veel meer. Technologie maakt soldaten praktisch overbodig. Beter is investeren in goede technologie, en minimale menselijke bezetting.
Een beroepsleger is veel gemotiveerder als dienstplichtigen denk ik
Nadeel? Dat ligt helemaal vanuit welk perspectief je kijkt. Kom eens met een specifiek voorbeeld?quote:Op maandag 21 september 2015 18:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is hooguit een argument om de vraag ten aanzien van specifiek dienstplicht niet te beantwoorden. Maar je ontwijkt het vraagstuk in bredere zin.
Mag je mensen dwingen dingen te doen die in hun nadeel zijn als dat algemeen bijdraagt aan de hoeveelheid menselijk geluk?
Ik heb je er al 3 gegeven, maar aangezien je een mooie smoes had bedacht voor de dienstplicht houden we het bij:quote:Op maandag 21 september 2015 23:09 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nadeel? Dat ligt helemaal vanuit welk perspectief je kijkt. Kom eens met een specifiek voorbeeld?
O ja, nou is het ineens geen argument. Noem het maar smoes. Maakt dat het het een minder argument? Wel even objectief blijven Molurus.quote:Op maandag 21 september 2015 23:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb je er al 3 gegeven, maar aangezien je een mooie smoes had bedacht voor de dienstplicht houden we het bij:
Nee, de arts mag geen beslissingen nemen die de dood veroorzaken, daarvoor moet een arts een eed afleggen. Als allen in feite even "onschuldig" zijn, dan hebben alle patienten even veel recht op leven.quote:Op maandag 21 september 2015 23:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb je er al 3 gegeven, maar aangezien je een mooie smoes had bedacht voor de dienstplicht houden we het bij:
1) de arts die 4 patienten redt met de organen van 1 onschuldige gezonde patient.
Wat is er daar mee?quote:2) het heffen van belasting.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |