Is dit niet paradoxaal? Kan het heilig verklaren van wat dan ook wel democratisch zijn?quote:
Democratie is heilig, maar niet absoluut. De enige beperking op de democratie is de grondwet.quote:Op zondag 20 september 2015 13:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dit niet paradoxaal? Kan het heilig verklaren van wat dan ook wel democratisch zijn?
Waarvan je al aangeeft dat ook die niet absoluut kan zijn, maar moet veranderen op basis van veranderende morele waarden.quote:Op zondag 20 september 2015 13:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Democratie is heilig, maar niet absoluut. De enige beperking op de democratie is de grondwet.
José Figueras? Frederik van Pruisen? Lodewijk Napoleon?quote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde.
Ook een dictatuur is niet de oplossing.
Waren dat dictaturen dan?quote:
Alsof de normen en waarden van tegenwoordig, in dit land, universeel over de geschiedenis uit te spreiden zijn.quote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde.
Natuurlijk kan dat ook niet.quote:Op zondag 20 september 2015 14:09 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Alsof de normen en waarden van tegenwoordig, in dit land, universeel over de geschiedenis uit te spreiden zijn.
Mwach, volgens mij zijn er toch wel tijdperken aan te wijzen. Onder de Pax Romana hadden mensen het niet slecht en ook onder de Khans was het prima te doen.quote:Op zondag 20 september 2015 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat ook niet.
Ik heb alleen geen enkele reden om te denken dat een dictatoriaal regime gemotiveerd is om de normen en waarden van het volk te respecteren. In de praktijk is dat bij mijn weten ook nooit het geval geweest.
Ah, maar of ze het goed of slecht hadden lijkt me weer een heel andere vraag.quote:Op zondag 20 september 2015 14:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mwach, volgens mij zijn er toch wel tijdperken aan te wijzen. Onder de Pax Romana hadden mensen het niet slecht en ook onder de Khans was het prima te doen.
Ja, dat zei ik al. Een grondwet is per se al problematisch. Ofwel is die statisch en al snel achterhaald, ofwel is die veranderlijk en uiteindelijk niet veel nuttiger dan een gewone wet. Daarom dat ik eerder voor algemene principes dan voor wetten. Dat is ook niet perfect, maar toch een stuk beter.quote:Op zondag 20 september 2015 13:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarvan je al aangeeft dat ook die niet absoluut kan zijn, maar moet veranderen op basis van veranderende morele waarden.
Ja. Maar de democratie is niet absoluut. Het probleem is dat je 'm democratisch kunt afschaffen, maar vervolgens niet democratisch terug aan kunt schaffen. De paradox is dus dat het democratisch mogen afschaffen van de democratie per saldo tot minder democratie leidt. Daarom zou dat niet toegelaten moeten zijn.quote:Wat betekent het precies als de democratie heilig is maar niet absoluut? Als een meerderheid in een referendum stemt voor het vervangen van de democratie door een dictatuur, zou het dan niet ondemocratisch zijn om daar geen gehoor aan te geven?
En heeft ook niet veel te maken met het al dan niet respecteren van de normen en waarden van die tijd.quote:Op zondag 20 september 2015 14:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, maar of ze het goed of slecht hadden lijkt me weer een heel andere vraag.
Niet?quote:Op zondag 20 september 2015 14:23 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En heeft ook niet veel te maken met het al dan niet respecteren van de normen en waarden van die tijd.
Zo heel veel revoluties zijn er nou ook weer niet geweest.
Over een periode van een paar duizend jaar?quote:Op zondag 20 september 2015 14:44 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Niet?
Er is er zelfs een afgelopen donderdag begonnen in Burkina Faso.
Als je even naar deze onvolledige maar toch indrukwekkend lijst kijkt zie je dat het er heel veel zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_revolutions_and_rebellions
Verreweg de meeste opstanden staan er niet tussen.quote:Op zondag 20 september 2015 14:51 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Over een periode van een paar duizend jaar?
De burgeroorlog van Caesar tegen Pompeius staat ertussen, dat heeft weinig met een revolutie vanwege onderdrukking te maken maar alles met ego.
Zo ook bijvoorbeeld een zooi opstanden tegen machthebbers die dat gebied veroverd hebben, weinig met mensenrechten maar alles tegen in opstand komen tegen een vreemde overheerser.
Vaak omdat de oude garde het niet kan hebben dat ze niet meer aan de macht zijn.
Hier hangt natuurlijk een enorm grijs gebied aan. Want wanneer kunnen we precies spreken van 'beperking van democratie'?quote:Op zondag 20 september 2015 14:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja. Maar de democratie is niet absoluut. Het probleem is dat je 'm democratisch kunt afschaffen, maar vervolgens niet democratisch terug aan kunt schaffen. De paradox is dus dat het democratisch mogen afschaffen van de democratie per saldo tot minder democratie leidt. Daarom zou dat niet toegelaten moeten zijn.
De 'mits' doet de rest van deze regel volledig teniet, aangezien voor 'redelijkheid' zo'n beetje alles kan worden ingevuld.quote:Op zondag 20 september 2015 15:31 schreef Telefoonvork het volgende:
Dit is wat ik, grofweg, denk wat een goede grondwet zou zijn:
• Iedereen is gelijk en verdient gelijke kansen om zich te uiten op de manier zoals hij of zij wenst, mits er wordt voldaan aan redelijkheid.
Ehh, wat? Wat stel je hier precies voor? Ruilhandel? En is dat niet impliciet een uitwisseling van waarde (= geld)?quote:Op zondag 20 september 2015 15:31 schreef Telefoonvork het volgende:
• Elke vorm van geld is verboden.
Het ontgaat mij wat nu precies je alternatief voor geld is. Geld is er niet voor niets, je kunt het niet zomaar afschaffen en verwachten dat alles blijft functioneren.quote:Op zondag 20 september 2015 15:31 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik denk dat ik de basis zo'n beetje gedekt heb hiermee. Het idee is een directe democratie waar geld verboden (geld is de oorzaak van 90% van onze problemen) is
Aardig idee, maar wordt de politiek hier niet onnodig belast met wetsverlengingsprocedures? Afschaffen van wetten kan altijd namelijk.quote:Op zondag 20 september 2015 15:31 schreef Telefoonvork het volgende:
en de wetten maar beperkt geldig zijn, zodat wetten die niet meer van toepassing zijn verdwijnen.
quote:Op zondag 20 september 2015 14:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waren dat dictaturen dan?
Totalitaire regimes lijken mij fundamenteel onverenigbaar met menselijke normen en waarden.
dat is wat ik steeds bedoel met in absoluten denken. Dictatuur is slecht, want vaak is het slecht.quote:Een dictatuur is een regeringsvorm waarin absolute macht doorgaans bij één persoon (een dictator) of bij een kleine groep mensen (bijvoorbeeld een politieke partij, junta of familie) berust.
Dat jij er geen reden voor zit, maakt het nog niet onmogelijk, toch?quote:Op zondag 20 september 2015 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat ook niet.
Ik heb alleen geen enkele reden om te denken dat een dictatoriaal regime gemotiveerd is om de normen en waarden van het volk te respecteren. In de praktijk is dat bij mijn weten ook nooit het geval geweest.
In de beste gevallen geloofde het volk onvoorwaardelijk in de goddelijkheid van hun leiders.
Neuh. Maar dat jij geen heil ziet in een vrije samenleving maakt het ook niet onmogelijk dat zo'n vrije samenleving in vrede leeft. Overigens zijn daar wel empirische voorbeelden van. Neem Zweden.quote:Op zondag 20 september 2015 18:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat jij er geen reden voor zit, maakt het nog niet onmogelijk, toch?
Het is niet zomaar vaak slecht. Zover ik kan zien is het altijd slecht geweest.quote:Op zondag 20 september 2015 17:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
dat is wat ik steeds bedoel met in absoluten denken. Dictatuur is slecht, want vaak is het slecht.
Dat heeft empirisch een grote invloed op de mate waarin de rechten van het volk worden gerespecteerd.quote:Op zondag 20 september 2015 17:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
Een dictatuur heeft niks te maken of de moraal als goed of slecht te bestempelen is. Het zegt enkel dat de macht bij en persoon(of een klein groepje) ligt, meer niet.
Ik denk met de juiste dictator is het prima te doen. Dus waarom is dat niet de beste reden?quote:Op zondag 20 september 2015 18:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neuh. Maar als jij geen heil ziet in een vrije samenleving maakt het ook niet onmogelijk dat zo'n vrije samenleving in vrede leeft. Overigens zijn daar wel empirische voorbeelden van. Neem Zweden.
Onmogelijk zal het niet zijn, maar je zal een sterker argument voor een dictatuur moeten aandragen dan het idee dat het niet onmogelijk is dat een dictatuur menselijke waarden respecteert.
Blijkbaar kwamen mensen met voorbeelden die het tegendeel bewijzenquote:Op zondag 20 september 2015 18:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet zomaar vaak slecht. Zover ik kan zien is het altijd slecht geweest.
[..]
Dat heeft empirisch een grote invloed op de mate waarin de rechten van het volk worden gerespecteerd.
Dat ligt er aan over welke rechten je het hebt. Is echte vrijheid een recht? Nee, met echte vrijheid kan de mens niet eens om gaan.quote:Op zondag 20 september 2015 18:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet zomaar vaak slecht. Zover ik kan zien is het altijd slecht geweest.
[..]
Dat heeft empirisch een grote invloed op de mate waarin de rechten van het volk worden gerespecteerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |