abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156234521
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 00:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Klopt, maar dat hoeft niet het gevolg te zijn van indoctrinatie.
Nee, inderdaad.
pi_156237326
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 21:56 schreef Hexx. het volgende:
Bedoel je nu vóór of ná de schepping?
Evolutie was nadien toch relevant? Na de schepping dan

quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 21:56 schreef Hexx. het volgende:
Hij zou het kunnen zien als hij keek. Maar hij geeft vrije wil, he.
God is toch alwetend? Dan hoeft hij toch niet te kijken om het te weten? Maar over vrije wil, de mens kan God niet begrijpen, en kan dus ook niet een oprechte keuze maken. Is het wel een vrije wil als God de mens heeft geschapen op dusdanige manier dat de mens het niet kan begrijpen? Daarnaast, waarom de mens straffen als de mens niet doet wat God wil? Hoe vrij is die wil dan?
pi_156237559
Het gaat een beetje over dat men niet begrijpt hoe men zich vrijwillig onderwerpt aan een God?

Ieder mens onderwerpt zich elke dag aan soortgelijke situaties. Op je werk, contracten die je afsluit, etc, etc. Je onderwerpt je voornamelijk aan een God omdat je er voordelen in ziet, dat is heel menselijk. De mens hecht erg veel waarde aan het gevoel dat er iemand is die over ze waakt. Het is een reden om te emigreren naar een ander land, omdat je het gevoel hebt dat men daar beter over je waakt. Het is waarom je ergens lid van wordt omdat het voordelen biedt, zoals troost vinden in de gedachte dat wanneer je groot leed aangedaan wordt. De gedachte dat dat leed allemaal door een God teniet wordt gedaan omdat hij de gene die het je aandoet afstraft. Dat daar de overleden geliefden heengaan en in zijn paradijs komen troost veel mensen.

Het idee dat Hitler er mee wegkomt door simpelweg te sterven, geef veel mensen een gevoel van ongerechtigheid.Een God is dan heel handig, als die God Hitler voor zn daden voor eeuwig laat branden in de hel.

Mensen vinden vaak in religie gelijkgestemden en het biedt een saamhorigheidsgevoel. Het geeft je leven bestemming.

De mens is een kuddedier vaak, daar is een Godconcept heel handig voor te gebruiken,

Of het een terechte troost, etc. is? Nee ik denk het niet, de wil dat iets zo is, maakt het nog niet waar.

De creatie van God door de mens is dus heel menselijk, om aan alle behoeftes van de mens te voldoen, moet de mens wel een onmenselijke God creeeren
pi_156240327
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 21:20 schreef Odaiba het volgende:
Pff wat is religie nog een heilig huisje voor sommige hier zeg... Mijn intenties waren goed, maar jullie geven er weer een erg negatieve draai aan.
Gast, wat je in dit topic getypt hebt vond ik het meest verontrustende wat ik gedurende een maand op Fok! gelezen heb. Dit doet mij denken aan Il Sung, de vroege jaren van Castro, de Grote Revolutie en Hoxha. Degene die hier een erg negatieve draai aangegeven heeft was jij al met je eerste post.
pi_156241465
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:24 schreef Odaiba het volgende:
Hoe kunnen we nou op een beschaafde en vriendelijke manier religie uitbannen?

Nederland is het voorbeeld als het gaat om ontkerkelijking, maar we zijn er nog lang niet. Sterker nog, waar het christendom afneemt, groeit de islam.

Hoe kunnen wij als mensen er nu voor zorgen dat religie echt iets wordt van het verleden, met in het achterhoofd dat een kleine groep altijd nog zal geloven, al is het in het spaghetti monster.

Zullen we anders eens beginnen met het afschaffen van het religeus onderwijs? Of misschien geen gebedshuizen meer bouwen? Of ligt de oplossing ergens anders?
Verplicht uitbannen is geen optie. Dat is al eerder zonder succes geprobeerd. Het gaat om zelfbewust durven denken, individuele keuzes durven en kúnnen maken, de wijze waarop opvoeding invloed heeft op religiekeuze en natuurlijk wetenschappelijke vooruitgang die ons steeds meer inzicht geeft op bepaalde levensvragen van wie en wat we nu werkelijk zijn.
  zondag 20 september 2015 @ 14:12:20 #181
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156241909
Dit filmpje had ik ergens uit een ander topic gevist, die ik niet meer kan terugvinden. (fuck, hoe kun je een beetje fatsoenlijk zoeken hier?)

http://www.human.nl/2doc/onder-ongelovigen.html

Interessant filmpje. Maar ik zit er met stijgende boosheid naar te kijken. :r Bah, wat is het toch een vies, smerig fenomeen dat religie. Wat een wilde apengedrag werkt het toch in de hand. En wat is het toch pure duisternis vermomd als drager van het licht. Als iets de definitie 'duivels' mag dragen, is het wel datgene, dat die term als concept om tegen te strijden, in het leven heeft geroepen!
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  zondag 20 september 2015 @ 14:15:40 #182
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156242011
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 14:00 schreef Elzies het volgende:

[..]

Verplicht uitbannen is geen optie. Dat is al eerder zonder succes geprobeerd. Het gaat om zelfbewust durven denken, individuele keuzes durven en kúnnen maken, de wijze waarop opvoeding invloed heeft op religiekeuze en natuurlijk wetenschappelijke vooruitgang die ons steeds meer inzicht geeft op bepaalde levensvragen van wie en wat we nu werkelijk zijn.
Dat, plus nog iets met leren omgaan met de angst voor de dood..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_156243590
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 13:20 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Gast, wat je in dit topic getypt hebt vond ik het meest verontrustende wat ik gedurende een maand op Fok! gelezen heb. Dit doet mij denken aan Il Sung, de vroege jaren van Castro, de Grote Revolutie en Hoxha. Degene die hier een erg negatieve draai aangegeven heeft was jij al met je eerste post.
Ik was al benieuwd in wie je het meest teleurgesteld was.
pi_156243613
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Afstand nemen door het contact te verbreken? Waarom zou iemand daardoor moeten inzien hoe het leven zonder god is? Is het leven zonder familie dan hetzelfde als leven zonder god?

[..]

Het is niet exact hetzelfde maar gaat in dit soort gevallen vaak samen. Fijn dat dat bij jouw geloof niet zo is.
Sterker nog, ik vind het gewoon overkomen als chantage. Als je niet meer gelooft, dan laten we je hard vallen.
ROBODEMONS..................|:(
  maandag 21 september 2015 @ 13:39:20 #185
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_156268933
Ik vindt het geen probleem dat mensen in iets willen geloven, ik vindt het wel een probleem dat er mensen zijn die dit willen opdringen aan andere mensen en mensen die geen respect tonen voor andermans geloof, zelf geloof ik niks, maar als er mensen zijn die vinden dat ze 3 keer op de zondag naar de kerk moeten
vindt ik dat hun keus, maar moeten ze mij niet raar aankijken als ik dat niet doe.
Het zelfde geldt voor de jehova getuige die bij mij aan de deur komt om zijn of haar geloof aan mij te verkopen, prima dat hun hier voor kiezen, maar dring het niet aan mij op.
Ik denk dat hier een belangrijke sleutel zit, geloof waar je fijn,prettig bij voelt, respecteer het geloof van je medemensen, scheelt een hoop shit.
_O_ :)
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  dinsdag 22 september 2015 @ 20:21:03 #186
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156304619
In een vrije samenleving ban je niks uit wat anderen niet lichamelijk of economisch schaad.

Mensen zijn rituele dieren en we doen en maken graag dingen. Soms hebben die dingen maatschappelijk nut, soms (juist) niet. Maar hoe dan ook is het aan de doener om te besluiten wat hij/zij het waard vindt om te doen. Niet aan de maatschappij.

Iets om rekening mee te houden.

Wat betreft de originele vraag denk ik dat de enige manier om religie echt uit te bannen is door te wachten op een volledig post-humanistische wereld en vanuit een centraal orgaan ieders 'hersenmodel/software' te herschrijven en al die connectieclusters die op religie aansturen weg te halen.

Dus dat is ingrijpen in de menselijke conditie, post-menselijke conditie. Maar dan wordt de vraag uiteindelijk, wat is nog een menselijk bewustzijn als je er in kan lopen rommelen tot het onherkenbaar wordt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_156350336
Ik kwam net deze interessante site tegen met betrekking tot het leveren van bewijslast voor het wel of niet bestaan van God en eventueel het ontstaan van alles.

http://mijn-kijk-op.infon(...)-met-een-theist.html
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_156351609
quote:
Haha, dankjewel voor dat. Kan m'n pa ook om lachen, even doorsturen.
Conscience do cost.
pi_156351708
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 16:18 schreef ems. het volgende:

[..]

Haha, dankjewel voor dat. Kan m'n pa ook om lachen, even doorsturen.
Ik zet ondertussen koffie met koek. :9
pi_156351832
Waar blijven de atheďsten met hun argumenten?
  donderdag 24 september 2015 @ 16:32:02 #191
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156351857
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 15:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik kwam net deze interessante site tegen met betrekking tot het leveren van bewijslast voor het wel of niet bestaan van God en eventueel het ontstaan van alles.

Dat is wel een topstukkie:

quote:
Een atheďst gelooft dat God niet bestaat. [..] [Door de atheďst] wordt beweert dat niet-bestaan onbewijsbaar is.
Wat is het nou? :D

Sowieso wordt beweerd...
pi_156352320
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 16:30 schreef Hexx. het volgende:
Waar blijven de atheďsten met hun argumenten?
Ik geloof ook niet in rode olifanten. Moet ik dat ook bewijzen ?
pi_156354767
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 16:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik geloof ook niet in rode olifanten. Moet ik dat ook bewijzen ?
Argument van niks!
pi_156354844
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 18:55 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Argument van niks!
Nee, zeggen dat een argument van een ander niks is zonder toelichting, daar kunnen we wat mee. :')
pi_156355060
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, ik vind het altijd wel wonderlijk hoe de verlichte westerse samenleving zich op de borst klopt ten aanzien van hun kleine beetje nog maar zeer recent verworven rationeel denken.

Alsof het nooit anders is geweest en wij niet ook nog een lange weg te gaan hebben.
Rationeel denken, waar vinden we dat tegenwoordig dan?
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
  donderdag 24 september 2015 @ 19:23:08 #196
224960 highender
Travellin' Light
pi_156355378
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 15:23 schreef sjoemie1985 het volgende:

Theďsme ga je niet bewijzen met deďstische drogredeneringen. Zie jij in dat stuk een bewijs dat de Koran het woord van Allah is?
pi_156355396
quote:
10s.gif Op donderdag 24 september 2015 19:07 schreef I-care het volgende:

[..]

Rationeel denken, waar vinden we dat tegenwoordig dan?
Het is zeldzaam. De illusie daarvan is echter vrij algemeen. :{
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156355433
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 19:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is zeldzaam. De illusie daarvan is echter vrij algemeen. :{
Mooi verwoord!
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_156356913
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 18:55 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Argument van niks!
Weerleg het!
pi_156357107
Vergaande vrijheid van geloven zorgt ervoor dat dwingende en dogmatische religie terrein verliest. Daarmee schakel je de kwalijke vormen van religie uit.

Uitbannen zoals hier wordt voorgesteld verruild gewoon de ene overheersing voor de andere, bij effect is dat je door te verbieden mensen alleen maar dieper in de armen van religie jaagt, dat is nu eenmaal een natuurlijke reactie.

Vind werkelijk dat sommige anti theisten erg extremistisch zijn, de wereld onder hun beheer zal niet heel anders zijn dan de wereld onder beheer van een extremistische vorm van geloven. Beide zou ik een gruwel vinden aangezien beide in vergaande mate ingrijpen in persoonlijke vrijheid en denken. Beide veroorzaken stilstand of zelfs achteruitgang.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')