abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156230821
Een uiterste vorm van vrijheid van religie zal uiteindelijk leiden tot het vrij zijn van religie.

Ja, die mag u op tegeltjes laten drukken.
  zaterdag 19 september 2015 @ 22:27:53 #152
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156230979
Is genocide al genoemd?
  zaterdag 19 september 2015 @ 22:33:20 #153
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_156231111
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:22 schreef Jigzoz het volgende:
Een uiterste vorm van vrijheid van religie zal uiteindelijk leiden tot het vrij zijn van religie.

Tegeltje of niet, ik geloof er niets van. Er zullen altijd mensen zijn die hun heil en veiligheid zoeken in religie en daar in alle vrijheid voor kiezen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_156231149
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Tegeltje of niet, ik geloof er niets van. Er zullen altijd mensen zijn die hun heil en veiligheid zoeken in religie en daar in alle vrijheid voor kiezen.
Zeker. Maar als alle religie individueel wordt, is er dan nog sprake van religie?
  zaterdag 19 september 2015 @ 22:38:51 #155
pi_156231246
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zeker. Maar als alle religie individueel wordt, is er dan nog sprake van religie?
Aansluiten bij een community met al bestaande regels en normen geeft een sterker gevoel van veiligheid en sociale geborgenheid. Dus die mensen zullen zich eerder aansluiten bij een bestaande religie dan er zelf eentje bij elkaar verzinnen. Individualiteit is juist waar niet naar gezocht wordt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_156231330
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ja, want aansluiten bij een community met al bestaande regels en normen geeft een sterker gevoel van veiligheid en sociale geborgenheid. Dus die mensen zullen zich eerder aansluiten bij een bestaande religie dan er zelf eentje bij elkaar verzinnen.
Ik heb het niet over het aansluiten bij een gemeenschap, maar over een individuele religieuze beleving en interpretatie.

Of concreet: mijn vrouw en ik zijn beide satanist, maar onze religieuze beleving is totaal anders. Ik hecht ook aan de spirituele kant; mijn vrouw is daar te nuchter voor en hecht met name aan de ideologie. Zuiver individueel dus.
  zaterdag 19 september 2015 @ 22:52:01 #157
pi_156231594
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik heb het niet over het aansluiten bij een gemeenschap, maar over een individuele religieuze beleving en interpretatie.

Of concreet: mijn vrouw en ik zijn beide satanist, maar onze religieuze beleving is totaal anders. Ik hecht ook aan de spirituele kant; mijn vrouw is daar te nuchter voor en hecht met name aan de ideologie. Zuiver individueel dus.
Dat kunnen jij en je vrouw natuurlijk prima doen. Maar mijn punt is dat niet iedereen die vrije interpretatie zoekt.

De mensen die ik bedoel zoeken juist naar regels en normen met betrekking tot hoe ze moeten leven en die vinden ze in georganiseerde religie. Je ziet dat mensen in een kerkelijke gemeenschap vaak dezelfde ideeën over bijvoorbeeld homoseksualiteit hebben. Die ideeën worden bevestigd door kerkgenoten en de spreker van die kerk.

Niet iedereen kiest voor een eigen interpretatie, niet iedereen wil zelf nadenken. Er zijn mensen die van anderen willen horen hoe ze ergens over moeten denken. En tot op zekere hoogte kan religie dat bieden.
pi_156231689
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dat kunnen jij en je vrouw natuurlijk prima doen. Maar mijn punt is dat niet iedereen die vrije interpretatie zoekt. De mensen die ik bedoel zoeken juist naar regels en normen met betrekking tot hoe ze moeten leven en die vinden ze in georganiseerde religie. Je ziet dat mensen in een kerkelijke gemeenschap vaak dezelfde ideeën over bijvoorbeeld homoseksualiteit hebben. Die ideeën worden bevestigd door kerkgenoten en de spreker van die kerk. Niet iedereen kiest voor een eigen interpretatie, niet iedereen wil zelf nadenken. Er zijn mensen die van anderen willen horen hoe ze ergens over moeten denken. En tot op zekere hoogte kan religie dat bieden.
Het zal vast heel dom klinken, maar voor mij is dat echt een onvoorstelbare gedachte, dat 'vertel me wat ik denken moet' en het daarmee samenhangende 'vertel me wat ik af moet keuren'.

Het bewust opgeven van je eigen zelfstandigheid... Ik kan daar echt niet bij.
  zaterdag 19 september 2015 @ 23:03:53 #159
pi_156231970
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het zal vast heel dom klinken, maar voor mij is dat echt een onvoorstelbare gedachte, dat 'vertel me wat ik denken moet' en het daarmee samenhangende 'vertel me wat ik af moet keuren'.

Het bewust opgeven van je eigen zelfstandigheid... Ik kan daar echt niet bij.
Tsja, ik ook niet. Maar ik kan me wel meer keuzes van mensen niet voorstellen. Dat betekent echter niet dat het niet voorkomt. :) Het is vanuit de menselijke psyche ook wel redelijk verklaarbaar.

Van alle menselijke dwalingen vind ik deze niet eens het moeilijkst te begrijpen.
pi_156232081
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Tsja, ik ook niet. Maar ik kan me wel meer keuzes van mensen niet voorstellen. Dat betekent echter niet dat ze er niet zijn. :)

In dit geval gaat het om kwetsbaarheid versus veiligheid. Vrije keuze uit handen geven betekent dat je er minder snel persoonlijk of afgerekend kunt worden, het is immers God die je vertelt wat juist is en niet jij. Daarbij geeft het een gevoel van saamhorigheid om een mening te delen en sterkt dat die mening ook. Vandaar ook dat sommige late bekeerlingen juist het extreme opzoeken.
Van alle menselijke dwalingen vind ik deze niet eens het moeilijkst te begrijpen.
Ben ik niet met je eens. Er is geen god in een wereldreligie te vinden die je met een gezond verstand 'goed' kunt noemen. Als je je bij zo'n aanbiddingsclub aansluit en constant met jezelf in conflict moet zijn om foute dingen voor jezelf goed te praten... Dat geeft geen veiligheid, geen zekerheid, maar vooral heel veel twijfel. Onnodige twijfel.
  zaterdag 19 september 2015 @ 23:09:25 #161
pi_156232117
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. Er is geen god in een wereldreligie te vinden die je met een gezond verstand 'goed' kunt noemen. Als je je bij zo'n aanbiddingsclub aansluit en constant met jezelf in conflict moet zijn om foute dingen voor jezelf goed te praten... Dat geeft geen veiligheid, geen zekerheid, maar vooral heel veel twijfel. Onnodige twijfel.
En toch zitten ze ertussen. Degenen die het voor elkaar krijgen. Hoe verklaar jij dat?
pi_156232159
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:09 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

En toch zitten ze ertussen. Degenen die het voor elkaar krijgen. Hoe verklaar jij dat?
Dat kan ik niet. Ik probeer het al heel lang, maar ik snap echt niet hoe christenen de god uit de Bijbel 'goed' kunnen noemen.
pi_156232355
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:22 schreef Jigzoz het volgende:

Ik snap hem niet
  zaterdag 19 september 2015 @ 23:19:40 #164
224960 highender
Travellin' Light
pi_156232435
Pas zodra men het overlijden oneindig kan uitstellen zal het geloof en bijbehorende religies per direct verdwijnen, althans dat denk ik. Dus TS zal nog even geduld moeten hebben.
  zaterdag 19 september 2015 @ 23:20:47 #165
pi_156232465
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat kan ik niet. Ik probeer het al heel lang, maar ik snap echt niet hoe christenen de god uit de Bijbel 'goed' kunnen noemen.
Ik ook niet. En toch krijgen hele volksstammen mensen het al eeuwenlang voor elkaar. Tegenwoordig soms zelfs zonder indoctrinatie. Het zal dan, denk ik, toch die veligheid zijn. Je moest eens weten hoeveel mensen liever kiezen voor de kant waar de meeste mensen staan dan voor de juiste kant. De waarheid is, als het erop aankomt, vaak niet de belangrijkste factor bij besluitvorming.
pi_156232469
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:17 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Ik snap hem niet
Als er geen enkele religieuze groepsdruk is, dan kan iedereen tot een zuiver eigen religie komen. Daarmee is men vrij van religie.
pi_156232545
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als er geen enkele religieuze groepsdruk is, dan kan iedereen tot een zuiver eigen religie komen. Daarmee is men vrij van religie.
oja, dat is waar...
pi_156232548
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:20 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ik ook niet. En toch krijgen hele volksstammen mensen het al eeuwenlang voor elkaar. Tegenwoordig soms zelfs zonder indoctrinatie. Het zal dan, denk ik, toch die veligheid zijn. Je moest eens weten hoeveel mensen liever kiezen voor de kant waar de meeste mensen staan dan voor de juiste kant. De waarheid is, als het erop aankomt, vaak niet de belangrijkste factor bij besluitvorming.
Noord-Korea is wat dat betreft wel een interessant (en heel ellendig) experiment. Daar is een 'god' aan de macht die op een afschuwelijke manier regeert. Inclusief hemel en hel. Mensen aanbidden hem en alles wat hij doet is goed, juist en rechtvaardig.

Toch zal iedere Noord-Koreaan die er eenmaal uit is ervaren hoe fijn het is om vrij te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2015 23:25:29 ]
  zaterdag 19 september 2015 @ 23:30:25 #169
pi_156232675
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Noord-Korea is wat dat betreft wel een interessant (en heel ellendig) experiment. Daar is een 'god' aan de macht die op een afschuwelijke manier regeert. Inclusief hemel en hel. Mensen aanbidden hem en alles wat hij doet is goed, juist en rechtvaardig.

Toch zal iedere Noord-Koreaan die er eenmaal uit is ervaren hoe fijn het is om vrij te zijn.
Dat klopt. Maar Noord-Koreanen worden gedwongen om zo te leven. Andersom zijn er ook mensen die vrijwillig en vanuit een positie van relatieve vrijheid kiezen voor religieus extremisme of voor een sekte.
pi_156232732
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Andersom zijn er ook mensen die vrijwillig en vanuit een positie van relatieve vrijheid kiezen voor religieus extremisme of voor een sekte.
Dat komt voort uit indoctrinatie van jongs af aan dat later omslaat in een gevoel van saamhorigheid en ergens bij willen horen.
pi_156232862
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar Noord-Koreanen worden gedwongen om zo te leven. Andersom zijn er ook mensen die vrijwillig en vanuit een positie van relatieve vrijheid kiezen voor religieus extremisme of voor een sekte.
Da's waar ja.

Het blijft een fascinerend verschijnsel, die vrijwillige onderwerping.
  zaterdag 19 september 2015 @ 23:45:25 #172
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_156232951
Religie...
Opium voor de armen,
controlemiddel voor de rijken.
Excuus voor de kwaadwillenden.

Positiviteit is er in ieder geval bij de meesten wel redelijk vanaf.
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
  zaterdag 19 september 2015 @ 23:45:39 #173
pi_156232955
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:33 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Dat komt voort uit indoctrinatie van jongs af aan dat later omslaat in een gevoel van saamhorigheid en ergens bij willen horen.
Dat hoeft helemaal niet. Latere bekeringen komen ook voor.
pi_156233393
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 23:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dat hoeft helemaal niet. Latere bekeringen komen ook voor.
Dat ontstaat dus uit het gevoel ergens bij te willen horen.
  zondag 20 september 2015 @ 00:14:41 #175
pi_156233514
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 00:08 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Dat ontstaat dus uit het gevoel ergens bij te willen horen.
Klopt, maar dat hoeft niet het gevolg te zijn van indoctrinatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')