quote:Op maandag 14 september 2015 21:43 schreef HongKongPhoey het volgende:
Naar aanleiding van een discussie met sommigen over een volmaakt boek dat absolute autoriteit heeft, kwam er een discussie over interpreteren.
Als jij jezelf overtuigd volger van een boek noemt(althans de visie van het boek) maar het boek claimt volmaakt te zijn en absolute autoriteit te hebben, is er dan ruimte voor je om dat boek te interpreteren als je zegt alles in dat boek is waar?
Als je de woorden anders interpreteert, verandert vaak ook de les/opdracht.quote:Op donderdag 17 september 2015 17:33 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar mijn vraag is dus, Kan je een woordenboek interpreteren? Of enkel dat wat het zegt aannemen of niet aannemen?
In die context moet je de Koran ook zien. De woorden moet je soms interpreteren, de les/opdracht die je wordt gegeven niet
Het feit dat ik hier het woord "überhaupt" gebruik is ook een voorbeeldquote:Op donderdag 17 september 2015 18:45 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Precies! Ik kan me zo voorstellen dat er woorden in de Koran staan die überhaupt moeilijk of niet te vertalen zijn.
Zeker als je over culturen en tijdperioden heen gaat kijken, ja. Dan kan het zelfs binnen een taal veranderd zijn.quote:Op donderdag 17 september 2015 18:45 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Precies! Ik kan me zo voorstellen dat er woorden in de Koran staan die überhaupt moeilijk of niet te vertalen zijn.
Ja en nee.quote:Op donderdag 17 september 2015 19:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je de woorden anders interpreteert, verandert vaak ook de les/opdracht.
Nou ja, ligt eraan wat je met 'lezen' bedoelt.quote:Op donderdag 17 september 2015 19:32 schreef Kijkertje het volgende:
Als je dus alleen maar een woord LEEST, heb je het al GEÏNTERPRETEERD tenzij het woord onbekend voor je is?
Juist ja. En dan moet er onderweg niks misgaan (dyslexie) en je moet ook nog eens over het intellectuele vermogen beschikken om de juiste verbanden te leggen.quote:Op donderdag 17 september 2015 19:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nou ja, ligt eraan wat je met 'lezen' bedoelt.Er zitten wat fysiologische en psychologische processen tussen het moment dat licht van de pagina je ogen bereikt en het moment waarop je snapt wat er staat. Eén van die processen houdt inderdaad in dat je gaat interpreteren:
"Wat zijn die kriegeltjes? De letters k-o-p. Welk woord wordt daardoor gevormd? Kop. Welke taal is dit? Wat kan dat betekenen? 'Hoofd', 'Beker', 'Leider'... Welke betekenis is hier correct? Het gaat over iemand die ergens tegen slaat, dus het zal 'hoofd' zijn. Waarom is het 'kop' en niet 'hoofd'? De spreker heeft een hekel aan de eigenaar van de kop, het is laatdunkend. Etc."
En dan ga je naar het volgende woord. Mogelijk blijkt je interpretatie dan incorrect, en moet je even terug. Het gebeurt overigens razendsnel - de menselijke computer is een waar wonder - en lang niet zo lineair als ik het voorstel, zowel het lezen als het interpreteren niet.
Jep. En over voldoende ervaring met die taal beschikken, bekend zijn met het register van de spreker, etc.quote:Op donderdag 17 september 2015 19:50 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Juist ja. En dan moet er onderweg niks misgaan (dyslexie) en je moet ook nog eens over het intellectuele vermogen beschikken om de juiste verbanden te leggen.
Blijft de vraag waarom een godheid taal gebruikt als middel om iets duidelijk te maken. Is niet echt doeltreffend.quote:Op donderdag 17 september 2015 19:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jep. En over voldoende ervaring met die taal beschikken, bekend zijn met het register van de spreker, etc.
Al met al is het echt een wonder dat wij mensen überhaupt in zo'n detail kunnen communiceren, als je ziet hoe ingewikkeld het eigenlijk is. En nu de echte mindfuck: misschien zijn er in het universum wel wezens die in nog groter detail kunnen communiceren, in wiens ogen onze taal zo primitief is als het blaffen van honden.
De woorden zal je soms moeten interpreteren, de opdracht niet, die moet je volgen. Vandaar dat daar niet interpreteren van toepassing isquote:Op donderdag 17 september 2015 19:09 schreef deelnemer het volgende:
verandert vaak ook de les/opdracht.
Hoe kom je de opdracht te weten? Door de betekenis van de woorden te achterhalen. Hoe achterhaal je de betekenis van de woorden? Door ze te interpreteren.quote:Op donderdag 17 september 2015 20:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De woorden zal je soms moeten interpreteren, de opdracht niet, die moet je volgen. Vandaar dat daar niet interpreteren van toepassing is
Nee lezen is rationaliseren, er persoonlijke betekenis aan geven is interpreteren. Je leest, Gij zult niet doden! Wat valt daar aan te interpreteren? Je leest wat er staat, rationaliseert het. Maar er betekenis aan geven persoonlijk? Nee, je moet de opdracht uitvoeren, niet interpreteren. Anders erken je de autoriteit niet meer noch de volmaaktheidquote:Op donderdag 17 september 2015 19:32 schreef Kijkertje het volgende:
Als je dus alleen maar een woord LEEST, heb je het al GEÏNTERPRETEERD
Idd, als er echt een god was die almachtig was, dan had god simpelweg alles voorgeprogrammeerd.quote:Op donderdag 17 september 2015 19:57 schreef Kijkertje het volgende:
Blijft de vraag waarom een godheid taal gebruikt als middel om iets duidelijk te maken.
Geen idee. Misschien is het wel de meest doeltreffende manier om ons iets duidelijk te maken en kunnen wij mensen meer doeltreffende methoden gewoon niet aan. Anderzijds, als God almachtig is kan hij ook een manier bedenken die 100% doeltreffend is en tegelijk door mensen aangekund kan worden...quote:Op donderdag 17 september 2015 19:57 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Blijft de vraag waarom een godheid taal gebruikt als middel om iets duidelijk te maken. Is niet echt doeltreffend.
Cool plaatje!quote:Op donderdag 17 september 2015 19:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hier een schematische weergave van hoe een (gesproken) boodschap verwerkt wordt door de hersenen en een antwoord geformuleerd wordt, voor zover wij het kennen:
[ afbeelding ]
Waarom wil je perse dat het rationaliseren heet? Als jij die tekst gelezen hebt, hebt je het al geïnterpreteerd doordat jou in het verleden geleerd is wat die woorden betekenen.quote:Op donderdag 17 september 2015 20:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee lezen is rationaliseren, er persoonlijke betekenis aan geven is interpreteren. Je leest, Gij zult niet doden! Wat valt daar aan te interpreteren? Je leest wat er staat, rationaliseert het. Maar er betekenis aan geven persoonlijk? Nee, je moet de opdracht uitvoeren, niet interpreteren. Anders erken je de autoriteit niet meer noch de volmaaktheid
Zo heet het ook niet.quote:Op donderdag 17 september 2015 20:35 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Waarom wil je perse dat het rationaliseren heet?
Hoe kan je een boek interpreteren en goed volgen, als het je de rechten niet geeft? Het boek stelt volmaakt te zijn, en absolute autoriteit heeft?quote:Op donderdag 17 september 2015 20:35 schreef Kijkertje het volgende:
Waarom wil je perse dat het rationaliseren heet? Als jij die tekst gelezen hebt, hebt je het al geïnterpreteerd doordat jou in het verleden geleerd is wat die woorden betekenen.
Omdat het hele proces van het boek lezen al een interpretatie inhoudt.quote:Op donderdag 17 september 2015 20:44 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Hoe kan je een boek interpreteren en goed volgen, als het je de rechten niet geeft? Het boek stelt volmaakt te zijn, en absolute autoriteit heeft?
Even voor de goede orde: er is geen moslim te vinden die stelt dat de Koran niet geïnterpreteerd wordt. Integendeel. De islam stelt dat verder ook nergens.quote:Op donderdag 17 september 2015 20:50 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Omdat het hele proces van het boek lezen al een interpretatie inhoudt.
Edit: Iets wat Allah ook zou moeten weten![]()
Hoe interpreteer je de koran?quote:Op donderdag 17 september 2015 20:50 schreef Kijkertje het volgende:
Omdat het hele proces van het boek lezen al een interpretatie inhoudt.
Wat weer inhoudt dat interpretatie van de Koran bij die volmaaktheid hoort?quote:Op donderdag 17 september 2015 20:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Even voor de goede orde: er is geen moslim te vinden die stelt dat de Koran niet geïnterpreteerd wordt. Integendeel. De islam stelt dat verder ook nergens.
Ongeveer zo:quote:Op donderdag 17 september 2015 20:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Hoe interpreteer je de koran?
quote:Op donderdag 17 september 2015 20:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ongeveer zo:
[ afbeelding ]
Uiteraard.quote:Op donderdag 17 september 2015 20:58 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Wat weer inhoudt dat interpretatie van de Koran bij die volmaaktheid hoort?
We zijn er uitquote:
De jood is uw vijand! Hoe interpreteer je dat? Vanuit welk standpunt?quote:Op donderdag 17 september 2015 20:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
Hoe interpreteer je de koran?
Dat interpreteer je gewoon zoals het je uit komt. Je kan bijv. zeggen dat dat alleen gold voor die specifieke tijd, nu niet meer?quote:Op donderdag 17 september 2015 21:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De jood is uw vijand! Hoe interpreteer je dat? Vanuit welk standpunt?
We zijn inderdaad al drie pagina's aan het praten over een hypothetische vraag die al op de eerste pagina van het eerste topic opgelost was. Misschien wordt het toch eens tijd om een leven te zoeken.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er was dan ook helemaal geen discussiekwestie. Er is een TS die het niet snapt. Da's alles.
Zoals het je uitkomt? Wie beslist er hoe het je uitkomt?quote:Op donderdag 17 september 2015 21:03 schreef Kijkertje het volgende:
Dat interpreteer je gewoon zoals het je uit komt. Je kan bijv. zeggen dat dat alleen gold voor die specifieke tijd, nu niet meer?
Dat beslist ieder individu zelf uiteraard.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Zoals het je uitkomt? Wie beslist er hoe het je uitkomt?
In het beste geval doe je dat zelf, in het slechtste geval laat je dat een bebaarde oude man in een jurk doen.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Zoals het je uitkomt? Wie beslist er hoe het je uitkomt?
Maar ook dat is je eigen besluitquote:Op donderdag 17 september 2015 21:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In het beste geval doe je dat zelf, in het slechtste geval laat je dat een bebaarde oude man in een jurk doen.
Ik vind Sam Harris eigenlijk ook behoorlijk irritant...quote:Op donderdag 17 september 2015 21:05 schreef Jigzoz het volgende:
De stupiditeit is tergend.
Maar goed, we gaan even naar Sam Harris' Islam & The Future of Tolerance kijken. Succes met TS dingen proberen uit te leggen.
Hij snapt in ieder geval waar ie het over heeft.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik vind Sam Harris eigenlijk ook behoorlijk irritant...
Dus de Moslim mag zelf beslissen hoe hij de Koran persoonlijk leest?quote:Op donderdag 17 september 2015 21:04 schreef Kijkertje het volgende:
Dat beslist ieder individu zelf uiteraard.
quote:Op donderdag 17 september 2015 21:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dus de Moslim mag zelf beslissen hoe hij de Koran persoonlijk leest?
Hij heeft z'n momenten, hoewel hij wel heel erg Amerikaans is. Dat hij recent een loopje nam met het begrip 'spiritualiteit' vond ik niet zo heel sterk.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hij snapt in ieder geval waar ie het over heeft.
Ik vind 'm overigens lief.
De Moslim zelf natuurlijk.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:10 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wie geeft de Moslim dat recht dan?
Moet iemand hem dat recht geven danquote:Op donderdag 17 september 2015 21:10 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wie geeft de Moslim dat recht dan?
Hij is een neuroloog. Hij mag daar ook wel een beetje verstand van hebben.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij heeft z'n momenten, hoewel hij wel heel erg Amerikaans is. Dat hij recent een loopje nam met het begrip 'spiritualiteit' vond ik niet zo heel sterk.
Maar hij lijkt wel redelijk te begrijpen hoe massapsychologie werkt.
De Koran heeft absolute autoriteit, en is volmaakt. Hij kan het toch niet beter weten dan god? Dan zou hij toch niet de volmaaktheid erkennen? Hij mag toch niet denken het beter te weten? Dan zou hij de autoriteit toch niet erkennen?quote:Op donderdag 17 september 2015 21:11 schreef Kijkertje het volgende:
Moet iemand hem dat recht geven dan
Blijkbaar wel anders had Allah hem niet zo gemaakt dat ie wel MOET interpreteren.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De Koran heeft absolute autoriteit, en is volmaakt. Hij kan het toch niet beter weten dan god? Dan zou hij toch niet de volmaaktheid erkennen? Hij mag toch niet denken het beter te weten? Dan zou hij de autoriteit toch niet erkennen?
Denkt hij het beter te weten?quote:Op donderdag 17 september 2015 21:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De Koran heeft absolute autoriteit, en is volmaakt. Hij kan het toch niet beter weten dan god? Dan zou hij toch niet de volmaaktheid erkennen? Hij mag toch niet denken het beter te weten? Dan zou hij de autoriteit toch niet erkennen?
Als hij zelf beslist hoe te interpreteren wel, of niet dan?quote:Op donderdag 17 september 2015 21:21 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Denkt hij het beter te weten?
Als dat goede opdrachten zijn, is dat niet zo erg. Het bezwaar is niet dat er opdrachten in staan, maar dat de inhoud daarvan bezwaarlijk is. En de inhoud verandert, als je de betekenis van de woorden verandert.quote:Op donderdag 17 september 2015 20:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De woorden zal je soms moeten interpreteren, de opdracht niet, die moet je volgen. Vandaar dat daar niet interpreteren van toepassing is
Ik zou niet weten waarom een Moslim die zelf de Koran interpreteert zou denken dat hij het beter weet dan zijn God. Tenslotte is de enige manier waarop een Moslim de wil van die God kan kennen door de tekst te interpreteren. Het is niet alsof Allah er even naast komt zitten om de Moslims te vertellen wat de tekst betekent.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:28 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als hij zelf beslist hoe te interpreteren wel, of niet dan?
Allah het hem ook voor kunnen programmeren en de Koran niet aan Mo vertellen via Djibriel.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:20 schreef Kijkertje het volgende:
Blijkbaar wel anders had Allah hem niet zo gemaakt dat ie wel MOET interpreteren.
Als de opdrachten duidelijk zijn dan is er geen sprake van interpreteren. Slecht aannemen en uitvoerenquote:Op donderdag 17 september 2015 21:29 schreef deelnemer het volgende:
Als dat goede opdrachten zijn is dat niet zo erg.
Maar in de Koran zijn de opdrachten niet duidelijk.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:32 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als de opdrachten duidelijk zijn dan is er geen sprake van interpreteren. Slecht aannemen en uitvoeren
Ik zou zeggen vraag het eens aan een moslim. Ik denk dat ook dat een kwestie is van zelf interpreteren. Ik ben wel een beetje uitgeinterpreteerd.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:31 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Allah het hem ook voor kunnen programmeren en de Koran niet aan Mo vertellen via Djibriel.
Of geen Koran en zeggen wat je ook doet het is goed want ik heb je zo gemaakt. Maar nee, dat is het niet, die Koran is er. Dus hoe moet hij hem interpreteren? Hoe weet de Moslim zeker dat hij doet wat Allah eist?
Zeg dan niet van die domme dingen. Je probeert weer een zogenaamd islamitisch standpunt belachelijk te maken terwijl dat helemaal geen islamitisch standpunt is. Ja, dat is dus tergende stupiditeit. Met name omdat dat je nu al duizend keer is uitgelegd.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Kun je je even gedragen?
Ga gewoon weg en stop es met huilenquote:Op vrijdag 18 september 2015 04:39 schreef Jigzoz het volgende:
Zeg dan niet van die domme dingen. Je probeert weer een zogenaamd islamitisch standpunt belachelijk te maken terwijl dat helemaal geen islamitisch standpunt is. Ja, dat is dus tergende stupiditeit. Met name omdat dat je nu al duizend keer is uitgelegd.
Nee, ik ga niet weg en jij bent degene die huilt. Je hebt onlangs nog F&L feedback volgejankt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 05:37 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ga gewoon weg en stop es met huilen
De gemiddelde gelovige heeft nog wel enigszins nagedacht over z'n overtuigingen. Jij hebt nog nergens over nagedacht en anders weet je dat heel goed te verbergen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 05:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ga je trouwens ook tegen een gelovige zo tekeer als die niet van zn geloof af wil>???
Je probeert dan ook aan een onmogelijke stelling vast te houden...quote:Op vrijdag 18 september 2015 06:33 schreef HongKongPhoey het volgende:
En daar gaan we weer. Maar het is allemaal mijn schuld. Ik doe het weer!! Tsjongejonge
Nee, dat vind ik niet, ik ben er van overtuigd dat de absolute autoriteit en de volmaaktheid van een boek grote gevolgen heeft voor de interpretatie er van. Je moet immers de autoriteit van het boek in ere houden en de volmaaktheid aannemen,quote:Op vrijdag 18 september 2015 07:13 schreef Degodvader het volgende:
Je probeert dan ook aan een onmogelijke stelling vast te houden...
Het is niet eens een stelling, maar een beschuldiging.quote:Op vrijdag 18 september 2015 07:13 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Je probeert dan ook aan een onmogelijke stelling vast te houden...
Die laatste zin is prima, maar neemt niet weg dat je een tekst naar vorm en inhoud altijd moet interpreteren om er betekenis aan te geven. (Zie onze discussie in het vorig topic omtrent 'gij zult niet doden'.)quote:Op vrijdag 18 september 2015 07:15 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik niet, ik ben er van overtuigd dat de absolute autoriteit en de volmaaktheid van een boek grote gevolgen heeft voor de interpretatie er van. Je moet immers de autoriteit van het boek in ere houden en de volmaaktheid aannemen,
Maar, als ik interpreteren opzoek kom ik uit bij persoonlijke beredenering. En jij moet moet uit je eigen person invulling geven aan de zin. Maar uit het perspectief van god. Want anders erken je de volmaaktheid niet en ook niet de absolute autoriteit, toch? Dus dan moet je beredeneren en niet persoonlijk beredeneren toch?quote:Op vrijdag 18 september 2015 07:59 schreef Degodvader het volgende:
Die laatste zin is prima, maar neemt niet weg dat je een tekst naar vorm en inhoud altijd moet interpreteren om er betekenis aan te geven.
Prima, doeiquote:Op vrijdag 18 september 2015 07:59 schreef Degodvader het volgende:
Maar ach, dat is pas 100x gezegd, dus veel hoop dat mijn argumenten je de stupiditeit van je stelling doen inziem is precies gelijk aan 0.
Nee, jij bent ervan overtuigd dat de absolute autoriteit en de volmaaktheid van een boek ertoe leiden dat het niet meer geïnterpreteerd mag worden. Dat is absoluut onjuist, want iedere talige uiting moet geïnterpreteerd worden.quote:Op vrijdag 18 september 2015 07:15 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik niet, ik ben er van overtuigd dat de absolute autoriteit en de volmaaktheid van een boek grote gevolgen heeft voor de interpretatie er van. Je moet immers de autoriteit van het boek in ere houden en de volmaaktheid aannemen,
Nee, je moet het nog steeds persoonlijk beredeneren. Het is au fond namelijk een intern proces dat ieder mens voor zichzelf moet doen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 08:06 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar, als ik interpreteren opzoek kom ik uit bij persoonlijke beredenering. En jij moet moet uit je eigen person invulling geven aan de zin. Maar uit het perspectief van god. Want anders erken je de volmaaktheid niet en ook niet de absolute autoriteit, toch? Dus dan moet je beredeneren en niet persoonlijk beredeneren toch?
Sta jij in direct contact met God?quote:Op donderdag 17 september 2015 21:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Een tekst lezen is de tekst interpreteren dat gebeurd onbewust.quote:Op vrijdag 18 september 2015 07:15 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Eeehm, is dat niet rationaliseren? Wanneer een boek aangeeft absolute autoriteit te hebben en volmaakt zegt te zijn. Dan is er geen ruimte voor een interpretatie, enkel zo letterlijjk mogelijk aannemen volgens mij.quote:Op vrijdag 25 september 2015 15:33 schreef Mr.44 het volgende:
Een tekst lezen is de tekst interpreteren dat gebeurd onbewust.
En daar ga je al.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 17:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
enkel zo letterlijjk mogelijk aannemen volgens mij.
Leg mij eens uit hoe je de volmaaktheid van een boek dat je erkent als absolute autoriteit in ere kunt houden, en interpreteren tegelijk? Elke interpretatie is een schending van het eerder genoemdequote:
Nee want voor je de tekst bewust kan gaan rationaliseren moet je brein de tekens omzetten in woorden en zinnen. daarbij geeft het al meteen een betekenis gebaseerd op je culturele achtergrond en eigen ervaringen.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 17:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Eeehm, is dat niet rationaliseren? Wanneer een boek aangeeft absolute autoriteit te hebben en volmaakt zegt te zijn. Dan is er geen ruimte voor een interpretatie, enkel zo letterlijjk mogelijk aannemen volgens mij.
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 00:05 schreef Mr.44 het volgende:
Nee want voor je de tekst bewust kan gaan rationaliseren moet je brein de tekens omzetten in woorden en zinnen
Maar daar zit het hem dus in. Als je de absolute autoriteit en volmaaktheid erkent van dat boek en het in stand wilt houden dan is er dus geen ruimte voor jouw PERSOONLIJK beredeneerde oordeel. Want ge jij zelf een persoonlijke invulling geven dan erken je de volmaaktheid en autoriteit niet meer. Je plaats dan jouw invulling boven de de eventuele invulling van het boek.quote:Een interpretatie is een persoonlijk beredeneerd oordeel over de betekenis van een waarneming, een tekst of een stuk muziek. Het woord is verwant aan het Franse interprète, wat "tolk", maar ook "vertolker" betekent.
Omdat inharent aan geschreven tekst is dat je moet interpreteren, anders zijn het slechts random streepjes op papier.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 19:06 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe je de volmaaktheid van een boek dat je erkent als absolute autoriteit in ere kunt houden, en interpreteren tegelijk? Elke interpretatie is een schending van het eerder genoemde
Nee, dat mag dus niet, want dan erken je niet meer de volmaaktheid en absolute autoriteit! Je geeft dan een persoonlijke invulling er aan. En dan plaats je jouw autoriteit boven die van het boek, en ook erken je dan niet de volmaaktheid meer.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 00:05 schreef Mr.44 het volgende:
Je interpreteert de tekst vanuit de huidige tijd, waarschijnlijk vanuit een vertaling, gebaseerd oip een Arabische bron waarvan de betekenissen van de geschreven woorden minder breed zijn dan in de tijd dat het boek geschreven was.
Nee, wat je beschrijft is, een invulling geven aan de streepjes op papier. Maar invulling geven is niet per definitie interpreteren. Interpreteren is een PERSOONLIJKE invulling geven. En jouw persoonlijke invulling tart de volmaaktheid en absolute autoriteit. Je kunt enkel een invulling geven vanuit een andere persoonlijkheid, namelijk die van de Koran.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 08:18 schreef Degodvader het volgende:
Omdat inharent aan geschreven tekst is dat je moet interpreteren, anders zijn het slechts random streepjes op papier.
Je bedoeld jezelf? Dat dacht ik namelijk toen ik je zag. Heb je nog iets on topic te melden? En wees maar niet bang hoor, ik ben hier snel genoeg weg. Men wil toch niks liever dan van mij af. Men is bijna zeker druk bezig om me een permaban aan te smeren.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 08:24 schreef GrumpyFish het volgende:
Ha, daar is ie weer. Wat onverwacht zeg.
Wat ik omschrijf is wel degelijk een persoonlijke invulling geven. Ik ben namelijk degene die voor mezelf moet interpreteren dat het niet slechts om streepjes op een stuk papier gaat.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 08:25 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, wat je beschrijft is, een invulling geven aan de streepjes op papier. Maar invulling geven is niet per definitie interpreteren. Interpreteren is een PERSOONLIJKE invulling geven. En jouw persoonlijke invulling tart de volmaaktheid en absolute autoriteit. Je kunt enkel een invulling geven vanuit een andere persoonlijkheid, namelijk die van de Koran.
Je mag dus niet proberen de Koran te voegen naar de wereld of jouw wereld. De Koran is volmaakt en geniet absolute autoriteit voor een goed Moslim. Een goed Moslim moet volgens de Koran de wereld voegen naar de Koran, en niet andersom. Dus interpreteren (en dus JOUW persoonlijke invulling geven) is er niet bij, dan erken je de autoriteit niet meer en ook niet de volmaaktheid.
Nee, dat is niet interpreteren. Je neemt aan dat het meer betekenis heeft dan enkel streepjes.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 08:34 schreef Degodvader het volgende:
Wat ik omschrijf is wel degelijk een persoonlijke invulling geven. Ik ben namelijk degene die voor mezelf moet interpreteren dat het niet slechts om streepjes op een stuk papier gaat.
Dat is wel interpreteren.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 08:43 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, dat is niet interpreteren. Je neemt aan dat het meer betekenis heeft dan enkel streepjes.
Nee, vanuit wat je is geleerd. Die tekentjes stellen letters voor, letters maken woorden, woorden maken zinnen, zinnen hebben betekenis. Zo is je dat geleerd. Het is niet jouw interpretatie die er letters, woorden en zinnen van maakt. Het is wat jou is geleerd dat het als dusdanig doet herkennen. Wanneer je dat aanneemt, dan ga je betekenis geven aan die woorden, e.d. Dan kan het eventuele interpreteren beginnen. Maar je moet in ogenschouw houden dat je de Koran als absolute autoriteit moet erkennen en als volmaakt, wil je tenminste goed Moslim zijn volgens die Koran.quote:
Ik verbaas me altijd over mensen die met veel bombarie aankondigen te vertrekken en nooit meer terug te komen... meestal zijn die weer snel terug. Ik heb dat al op menig forum zien gebeuren. Vandaar dat ik je bij vertrek al vertelde dat ik betwijfelde dat je echt weg zou zijn. En dat het me daarom ook niet verbaast dat je er weer bent.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 08:26 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je bedoeld jezelf? Dat dacht ik namelijk toen ik je zag. Heb je nog iets on topic te melden? En wees maar niet bang hoor, ik ben hier snel genoeg weg. Men wil toch niks liever dan van mij af. Men is bijna zeker druk bezig om me een permaban aan te smeren.
Ik was uit op een permaban. maar ik kreeg maar een ban voor een week. Ik geef het nog een kans. Maar wees niet bang. Ik zal hier toch niet lang zijn, die permaban komt er heus wel aan binnen niet al te veel tijd. dus je kunt alvast in je vuistjes gniffelen hoor.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 21:11 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik verbaas me altijd over mensen die met veel bombarie aankondigen te vertrekken en nooit meer terug te komen... meestal zijn die weer snel terug. Ik heb dat al op menig forum zien gebeuren. Vandaar dat ik je bij vertrek al vertelde dat ik betwijfelde dat je echt weg zou zijn. En dat het me daarom ook niet verbaast dat je er weer bent.
Vreemd. Waarom wil je persé een permaban?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 22:48 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik was uit op een permaban. maar ik kreeg maar een ban voor een week. Ik geef het nog een kans. Maar wees niet bang. Ik zal hier toch niet lang zijn, die permaban komt er heus wel aan binnen niet al te veel tijd. dus je kunt alvast in je vuistjes gniffelen hoor.
Nee.quote:Was jij niet al tig keer klaar met mij trouwens?
omdat de mods dat graag zien gebeuren, en er in de huidige dictatuur niet veel ruimte is om een afwijkende mening te hebben. Dan geef die permaban maar. Verbaasd me overigens dat ik nog geen permaban heb. Ik heb toch echt flink gescholden tegen een paar mods.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 23:57 schreef GrumpyFish het volgende:
Vreemd. Waarom wil je persé een permaban?
Is dat een afkorting van spermabank?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 23:57 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Waarom wil je persé een permaban?
[..]
Omdat verschillende gesproken woorden in het oud Arabische schrift op exact dezelfde manier werden geschreven kunnen woorden, zinnen of hele stukken tekst letterlijk meerdere betekenissen hebben.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, vanuit wat je is geleerd. Die tekentjes stellen letters voor, letters maken woorden, woorden maken zinnen, zinnen hebben betekenis. Zo is je dat geleerd. Het is niet jouw interpretatie die er letters, woorden en zinnen van maakt. Het is wat jou is geleerd dat het als dusdanig doet herkennen. Wanneer je dat aanneemt, dan ga je betekenis geven aan die woorden, e.d. Dan kan het eventuele interpreteren beginnen. Maar je moet in ogenschouw houden dat je de Koran als absolute autoriteit moet erkennen en als volmaakt, wil je tenminste goed Moslim zijn volgens die Koran.
Om die absolute autoriteit en volmaaktheid te kunnen blijven erkennen is een persoonlijke invulling geven aan die woorden en zinnen dus uit den boze. Dan erken je de autoriteit niet meer en ook niet de volmaaktheid. Het enige dat je kunt doen om het in ere te houden is letterlijk aannemen wat er staat en enkel een invulling geven aan de betekenis vanuit het Koran perspectief. Dus niet jouw persoonlijke perspectief. En dan is er dus geen ruimte voor jouw persoonlijke invulling(ofwel interpretatie).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |