abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156066278
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Krachtenleer en materiaalkunde (en de problemen die die geven bij schaalvergrotingen/verkleiningen) zijn precies waarom die grote bak nodig is.

Maar dit is vrijwel onmogelijk om uit te leggen als je nog niet eens bekend bent met de basis van de natuurkunde. Of wiskunde. Het is ook niet voor niks dat die bak bij de TU Delft is gebouwd en niet bij de kleuterschool bij jou om de hoek.

Die bak is overigens nodig om die grillen van de natuur uit te sluiten, zodat de al eerder aangehaalde gecontroleerde proeven gedaan kunnen worden, die onder dezelfde omstandigheden herhaald kunnen worden.
Ik zou zeggen: het is ook jou belastinggeld, ga eens bij die bak kijken en laat je informeren over wat die doet en waarom dat nodig is.
Jammer, eigenlijk. Als het aan mij zou liggen kwam er bij elke kleuterschool om de hoek zo'n bak (of een ander mooi apparaat). Dan werd het nog eens wat met de wereld.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  zondag 13 september 2015 @ 23:16:46 #277
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_156066287
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is wel mooi iig, als je hier aan mee kunt werken.
Oh ja dat zeker, alleen lees ik telkens over een golf van 5 meter hoog.
Het lijkt me stug dat er een golf van 5 meter hoog door dit apparaat kan.

If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  zondag 13 september 2015 @ 23:17:54 #278
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_156066322
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 22:23 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Wat sp3c hier zegt.

En dat nog totaal los van het feit, dat de resultaten van experimenten in het enorme waterpark,
in verhouding met wat moeder natuur er nog bij zal voegen in de praktijk,
op veeeeel grotere schaal dan dit,

..geen enkele meerwaarde gaat hebben als je de zee of oceaan wilt gaan bedwingen/ tegenhouden/ invloed uit op wilt oefenen.
Het staat gewoon in het artikel waarom het nodig is:
"Grass on a dyke, or clay, or sands - they are things you cannot scale down because the properties change."
Properties = eigenschappen.
pi_156066365
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en als je op die snelheid een heet kopje koffie drinkt dan verbrand je je lippen

maar dat heeft niets met het meten van die gemiddelde snelheid te maken, argument dat je nu maakt kan niet zo goed tegen die kleine bak water met die kleine steen gemaakt worden want ja als de storm groot genoeg is dan verdrinken we toch allemaal

je moet het met me eens zijn dat je met nauwkeurigere waarden beter kunt inschatten wat er nodig is aan kustverdediging toch?
Gemiddelde snelheid is de gemiddelde snelheid van iets over een bepaalde periode van tijd. Of je dat nu lang meet of kort meet, dat doet niet zoveel aan de nauwkeurigheid af. Het enige wat je veranderd is de periode waarover je iets zegt. Ik kan prima de gemiddelde snelheid van iets over enkele duizenden van een seconde nemen, en daar heb ik niet eens een heel geweldig apparaat voor nodig. Flitspalen, worden die wel genoemd. Het is nu alleen zo dat er zoveel gekift wordt door onnozelaars en advocaten, dat 'die langere meting', blijkbaar een rol is gaan spelen in ons rechtssysteem.
Om kort te gaan, de ene meting is niet noodzakelijk nauwkeuriger dan de andere omdat'ie langer duurt.
pi_156066387
quote:
quote:
De overheid is met veertig procent nog steeds de grootste opdrachtgever van het kennisinstituut.
40% door belasting betaler dus. 0,4*26M = 10.4M
Koopje dus.
I´m back.
pi_156066394
quote:
Verhelderend

quote:
Ook in deze tijden van enorme rekenkracht en geavanceerde rekenmodellen blijven praktijktests nodig, al was het maar om de rekenmodellen te valideren. Dat is één functie van de goot. Deltares-ecoloog drs. Minder de Vries noemt er nog een paar voor het testen op ware grootte: het testen van extreme condities, het gedrag van klei-, veen- en zandmengsels (dat is niet te berekenen), het gedrag van natuurlijke materialen zoals gras, wilgenbos, oesterbanken. Dat kun je niet op kleinere schaal testen.

Dus toen de Deltagoot bij Marknesse uit 1980 vervangen moest worden, besloot Deltares de nieuwe goot dichterbij de andere laboratoria onder te brengen en ook te vergroten. Hoofd afdeling waterbouwkundige constructies dr.ir. Marcel van Gent rekent voor dat de nieuwe Deltagoot 85 procent van de golven op de Nederlandse kust op ware grootte kan opwekken (bij de bestaande goot was dat zestig procent). Dat gaat dan over een 'significante golfhoogte' (top-dal) van 2,2 meter en een maximale golfhoogte van 4,5 meter. Nog hogere golven zijn toenemend zeldzaam en lopen tot monsterhoogte van negen meter. Die vijftien procent buitenbeentjes moeten dus op schaal 1:2 getest worden. Dat is gebruikelijk - waterbouwkundigen weten hoe ze onder meer massa, kracht en druk van het experiment moeten omrekenen naar werkelijke waarden - maar vooral bij natuurlijke materialen ongewenst.

De grootte en ook de lengte van de goot zijn opgeschaald met het oog op testen van zachte zeeweringen. Het populaire 'bouwen met de natuur' vereist tests van natuurlijke materialen zoals wilgenbossen en oesterbanken en gaat ook gepaard met flauw oplopende hellingen, wat zich vertaalt in een grotere lengte van de goot.
pi_156066439
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:14 schreef Lunatiek het volgende:

Die bak is overigens nodig om die grillen van de natuur uit te sluiten, zodat de al eerder aangehaalde gecontroleerde proeven gedaan kunnen worden, die onder dezelfde omstandigheden herhaald kunnen worden.

Ik ben geen expert, niet eens "redelijk bekend" met de materie, en zal dat nooit worden.

Wat ik blijf herhalen is dat je moeder natuur (wind, stroming, bochten en rotsen op haar goede dagen) (storm, onderstroom, zand en kleiverzakking op haar slechtere dagen) niet eens gaat benaderen in de grotere bak, terwijl je dat op de supercomputer wel kan.
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 23:26:14 #283
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_156066515
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:22 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Ik ben geen expert, niet eens "redelijk bekend" met de materie, en zal dat nooit worden.

Wat ik blijf herhalen is dat je moeder natuur (wind, stroming, bochten en rotsen op haar goede dagen) (storm, onderstroom, zand en kleiverzakking op haar slechtere dagen) niet eens gaat benaderen in de grotere bak, terwijl je dat op de supercomputer wel kan.
Ja en die supercomputer heeft dit soort verbeterde experimenten nodig om dat uit te rekenen.
pi_156066524
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:22 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Wellicht, dat ooit, op een dag, als er genoeg data verzameld is met proeven als deze, je een goed model zou kunnen maken waarin dat enigszins kan. Voor het moment, nee. Zo ver zijn we nog niet.
pi_156066554
Doet mij een beetje denken aan Marin in Wageningen.
Bazenbedrijf _O_

Moderator zondag 13 september 2015 @ 23:37:36 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156066801
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:13 schreef hottentot het volgende:

[..]

De huidige afmetingen staan toe dat er getrouwere modellen kunnen worden gebruikt, echte grasplaggen of modderlagen bijvoorbeeld, dit is met een model op aquarium niveau onhaalbaar.

TS negeert dat allemaal doelbewust en blijft maar zieken en zeuren om zijn topic vol te krijgen.

Als je hem zou vragen naar de maanlanding dan zal hij vast ook nog stellen dat hier inderdaad geen bewijs voor is.
jij zit te zieken en te zeuren

en ik snap je frustratie wel, die voel ik ook als een of andere leunstoelbattlefield1942copiloot komt vertellen dat JSF superkut is (was al langs gekomen :) ) maar dan begin ik niet te kankeren dat het nieuwe fok! zo matig is, dan leg ik netjes uit waarom ik vind dat dat onzin is en als dat niet geaccepteerd wordt dan houd ik er op een gegeven moment mee op en ga ik ijshockey kijken en bier drinken ofzo

zolang hij jullie niet uit loopt te schelden en/of teveel dom loopt te lullen zoals in het begin van dit topic zie ik er geen probleem in verder
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_156066836
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:27 schreef tralalala het volgende:
Doet mij een beetje denken aan Marin in Wageningen.
Bazenbedrijf _O_

Marin, in Wageningen... lol... golven tot wel 30 meter hoog.

En we bouwen een nieuwe bak om golven van 5 meter te kunnen testen?
bivd kijkt met u mee.
pi_156066846
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

jij zit te zieken en te zeuren

en ik snap je frustratie wel, die voel ik ook als een of andere leunstoelbattlefield1942copiloot komt vertellen dat JSF superkut is (was al langs gekomen :) ) maar dan begin ik niet te kankeren dat het nieuwe fok! zo matig is, dan leg ik netjes uit waarom ik vind dat dat onzin is en als dat niet geaccepteerd wordt dan houd ik er op een gegeven moment mee op en ga ik ijshockey kijken en bier drinken ofzo

zolang hij jullie niet uit loopt te schelden en/of teveel dom loopt te lullen zoals in het begin van dit topic zie ik er geen probleem in verder
Huh het nieuwe fok!?
I´m back.
  zondag 13 september 2015 @ 23:39:17 #289
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_156066853
quote:

[..]

Zoals al vaak aangehaald, moet de supercomputer met meetgegeven worden gevoed. Die meetgegevens krijg je door die testopstelling.

De properties/eigenschappen van materialen (zand, levende organismen als gras, basalt, water, etc. etc.) waar jij steeds geen rekening mee houdt, zijn onder meer viscositeit, spanning en stijfheid/elasticiteit, buig-, druk- en treksterkte, ad- en cohesiekrachten, of eigenlijk: de eigenschappen die gerelateerd zijn aan de moleculaire structuren. En juist op dat laatste kun je geen schaalvergroting of -verkleining toepassen. Daarom zijn 1:1 modellen nodig of iets dat dat benadert.
Blijkbaar benadert men met deze testopstelling die 1:1 verhouding voldoende om veilige meetgegevens te kunnen leveren aan de supercomputer. Ik denk dat Delft best wel een bak van 300 km wilde hebben en golven van 30 meter hoog, maar dat ze daarvoor geen subsidie konden krijgen.
  Moderator zondag 13 september 2015 @ 23:39:20 #290
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156066859
quote:
11s.gif Op zondag 13 september 2015 23:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Huh het nieuwe fok!?
weetikveel
  Moderator zondag 13 september 2015 @ 23:40:27 #291
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156066897
quote:
14s.gif Op zondag 13 september 2015 23:38 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Marin, in Wageningen... lol... golven tot wel 30 meter hoog.

En we bouwen een nieuwe bak om golven van 5 meter te kunnen testen?
is wel die kleinere bak die jij graag wil zien _O-
pi_156066940
edit-dubbel
bivd kijkt met u mee.
pi_156066979
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

is wel die kleinere bak die jij graag wil zien _O-
inderdaad :D
bivd kijkt met u mee.
pi_156066991
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 02:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
26 miljoen? Hebben we geld als water ofzo?
We zwemmen hier in het geld.
Toch?
I´m back.
pi_156067000
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

weetikveel
Jij zegt het, het viel me even op.
I´m back.
  Moderator zondag 13 september 2015 @ 23:47:29 #296
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156067054
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij zegt het, het viel me even op.
hij begint daar steeds over, ik weet het verder ook niet

punt is dat het niet nieuw is dat we A: mensen zonder kennis van zaken toelaten en B: persoonlijke aanvallen weg proberen te modden
pi_156067076
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

hij begint daar steeds over, ik weet het verder ook niet

punt is dat het niet nieuw is dat we A: mensen zonder kennis van zaken toelaten en B: persoonlijke aanvallen weg proberen te modden
Ja, okee, maar ik vind dit topic wel een beetje... tja... hoe moet je het uitleggen... gek?
I´m back.
  zondag 13 september 2015 @ 23:49:02 #298
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156067084
Mooi actie, ooit in Ede-Wageningen geweest en al snel geleerd dat kennis van golven iets meer is dan deining veroorzaken. Mooi signaal ook dat we hiermee een leidende (kennis)rol houden. Op kleine schaal kan je al wat zien, je kan het deels uitrekenen maar de verificatie is in een gecontroleerd laboratorium omgeving.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator zondag 13 september 2015 @ 23:49:11 #299
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156067086
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, okee, maar ik vind dit topic wel een beetje... tja... hoe moet je het uitleggen... gek?
ik niet zo
pi_156067168
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:49 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik niet zo
Wel gek dat het nu vol zit, hoef je geen #2 van toe te laten iig.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')