quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:02 schreef CoolGuy het volgende:
Niet maar dat boeit de voorstanders dan ook niet, want voor hun gratis geld zonder er moeite voor hoeven doen is het enige wat boeiend is.
Er zijn basisinkomens te verzinnen waarin iedere 18-minner een deel (één derde, de helft) van het basisinkomen 'krijgt' (onder beheer van de ouders), waarbij de kinderbijslag (en bijvoorbeeld ook oppassubsidie) wegvallen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:13 schreef Fera het volgende:
Basisinkomen voor 18-minners. Vanaf welke leeftijd heb je dan recht op een basisinkomen? Of begrijp ik het nu verkeerd?
0, lijkt me. Van 760 euro per maand kun je niet jezelf en ook nog 1 of 2 kinderen onderhouden. Kinderbijslag en dergelijke worden immers allemaal geschrapt.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:13 schreef Fera het volgende:
Basisinkomen voor 18-minners. Vanaf welke leeftijd heb je dan recht op een basisinkomen? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Dit is niet zozeer de keuze van het kabinet maar een gegeven door het versplinterde landschap.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:12 schreef Aardappeltaart het volgende:
Jammer dat het kabinet gaat voor een gratis 5 miljard in plaats van herziening van het systeem.
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:14 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Er zijn basisinkomens te verzinnen waarin iedere 18-minner een deel (één derde, de helft) van het basisinkomen 'krijgt' (onder beheer van de ouders), waarbij de kinderbijslag (en bijvoorbeeld ook oppassubsidie) wegvallen.
Ah, op die manier. Ik zat een hele andere richting op te denken. Dank je.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
0, lijkt me. Van 760 euro per maand kun je niet jezelf en ook nog 1 of 2 kinderen onderhouden. Kinderbijslag en dergelijke worden immers allemaal geschrapt.
Nogmaals. Dit is afhankelijk van hoe je het systeem inricht. 760 is laag.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:18 schreef Harvest89 het volgende:
Dus 760 als inkomen zonder toeslagen etc??
Veel geluk als je geen werk hebt, zit je binnen 2 maanden al in de schulden.
Kosten van levensonderhoud is gewoonweg te hoog om dit plan uit te voeren.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:21 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Nogmaals. Dit is afhankelijk van hoe je het systeem inricht. 760 is laag.
Als je zo duur huurt, dan stop je natuurlijk niet met werken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Kosten van levensonderhoud is gewoonweg te hoog om dit plan uit te voeren.
Als je bijv. particulier huurt betaal je al gauw 760 euro aan huur pm
Een halvering van het budget voor de zorg.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:25 schreef JDx het volgende:
Stel dat iedereen stopt met werken, waar komt het geld dan vandaan?
Ik denk niet dat mensen stoppen met werken, ik denk dat een basisinkomen wel enorm motiveert.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:25 schreef JDx het volgende:
Geen inkomstenbelasting meer, niks. Volgens mij is dit bijna onmogelijk.
Snap ik, maar wat als je door omstandigheden ontslagen wordt en een tijdje geen werk hebt?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:26 schreef JDx het volgende:
[..]
Als je zo duur huurt, dan stop je natuurlijk niet met werken.
Als je 4x zoveel als het basisinkomen kan krijgen door werk te doen dat je tof vindt, lijkt me (en hoop ik) dat veel mensen blijven werken. En dat effect merkt iedereen, omdat werk loont; de armoedeval valt weg. Je kunt bedenken dat mensen dan meer vanuit motivatie om erop vooruit te gaan gaan werken i.p.v. dat het 'moet van het UWV.'quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:25 schreef JDx het volgende:
Geen inkomstenbelasting meer, niks. Volgens mij is dit bijna onmogelijk.
Dan heb je nu toch ook een probleem?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Snap ik, maar wat als je door omstandigheden ontslagen wordt en een tijdje geen werk hebt?
Zouden de loonkosten voor werkgevers omlaag gaan? Neem aan dat als iedereen toch al een standaardinkomen heeft een werkgever niet 2000 per maand gaat betalen maar 1000. Daarover zal dan extra geheven moeten worden om de kosten te dekken waardoor je een enorme belastingdruk zal krijgen met sterke progressiviteit.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat mensen stoppen met werken, ik denk dat een basisinkomen wel enorm motiveert.
Werken loont namelijk niet. (minimumloonbaantjes)
Dan krijg je het basisinkomen als minimum.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Snap ik, maar wat als je door omstandigheden ontslagen wordt en een tijdje geen werk hebt?
Ik ken iemand in mijn omgeving met een bijstandsuitkering die 800/900e per maand krijgt + toeslagen. Lijkt mij goed haalbaar om rond te komen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:28 schreef JDx het volgende:
[..]
Dan heb je nu toch ook een probleem?
Oh dan zou ik lekker stoppen met werken en samen met m'n vriendin alleen nog af en toe werk doen wat we leuk vinden, beetje bij klussen.quote:
Als jullie met 16 uur per week werken genoeg verdienen en daarmee tevredenere burgers zijn vind ik het prima. Zolang netto voor Nederland het aantal uren niet drastisch zou dalen, wat onderzocht moet worden, is het acceptabel.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:31 schreef JDx het volgende:
[..]
Oh dan zou ik lekker stoppen met werken en samen met m'n vriendin alleen nog af en toe werk doen wat we leuk vinden, beetje bij klussen.
Maar je moet dan ook een stop hebben op immigranten, want anders komt iedereen hierheen.
Op hypotheken zullen dan ook andere regels komen natuurlijk, hoger bedrag met een soort ontslagvangnet.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik ken iemand in mijn omgeving met een bijstandsuitkering die 800/900e per maand krijgt + toeslagen. Lijkt mij goed haalbaar om rond te komen.
Zij verdient nu amper iets en ik moet alle vaste lasten ophoesten, we hadden ook liever gezien dat we beide 2/3 dagen werken ofzo. Met zo'n basisinkomen maak je dat toegankelijker.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:36 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Als jullie met 16 uur per week werken genoeg verdienen en daarmee tevredenere burgers zijn vind ik het prima. Zolang netto het aantal uren niet drastisch zou dalen, wat onderzocht moet worden, is het acceptabel.
En, over migranten: je bent een erg lompe politicus als je niet iets inbouwt zoals dat je X jaar in Nederland moet wonen om het basisinkomen te krijgen.
Ligt natuurlijk wel sterk aan het soort baan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:42 schreef eriksd het volgende:
Dan zit je dus op een ruimte 1500 netto zonder iets te doen als stel. Werkgevers zullen dit ook weten en dus met lage lonen aankomen - in de levensbehoefte is door het basisinkomen al voorzien dus werken is een luxe. Krijg je lage loonheffingen / inkomstenbelastingbaten als overheid, dus moet je het via de BTW gaan halen.
Hoe meer ik over dit idee nadenk hoe slechter het klinkt.
Lonen zouden juist stijgen toch? Als het niet nodig is, voor een paar euro ga je het dan niet doen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:42 schreef eriksd het volgende:
Dan zit je dus op een ruimte 1500 netto zonder iets te doen als stel. Werkgevers zullen dit ook weten en dus met lage lonen aankomen - in de levensbehoefte is door het basisinkomen al voorzien dus werken is een luxe. Krijg je lage loonheffingen / inkomstenbelastingbaten als overheid, dus moet je het via de BTW gaan halen.
Hoe meer ik over dit idee nadenk hoe slechter het klinkt.
Dan prijs je jezelf internationaal de markt uit. Recept voor ellende.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:47 schreef JDx het volgende:
[..]
Lonen zouden juist stijgen toch? Als het niet nodig is, voor een paar euro ga je het dan niet doen.
Maar dan voor iedereen. Ook als je wel inkomen of vermogen hebt. Anders werkt het niet.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:50 schreef JDx het volgende:
Eigenlijk is het hele basisinkomen gewoon een soort van bijstand zonder sollicitatieplicht?
En mensen die nu werk hebben, die krijgen dat er gewoon bij? Mogen werkgevers de lonen verlagen?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:56 schreef 719103 het volgende:
[..]
Maar dan voor iedereen. Ook als je wel inkomen of vermogen hebt. Anders werkt het niet.
Alle dure en omslachtige controles kunnen dan vervallen, maar ook alle andere uitkeringen, toeslagen, belastingvoordelen kunnen worden geschrapt. Per saldo krijgt dan iedereen hetzelfde. Geen reden meer om te schelden op mensen met een uitkering, want iedereen krijgt het zelfde basis inkomen.
(Kan dit forum dan nog blijven bestaan?)
Neem aan van niet. Ik heb mijn contract getekend met een bepaalde verloning. Daar wordt niet aan getoornd.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:58 schreef JDx het volgende:
[..]
En mensen die nu werk hebben, die krijgen dat er gewoon bij? Mogen werkgevers de lonen verlagen?
En als je nu 5000 per maand verdient, ga je van zo'n 3000 naar 2500. Topdeal.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:00 schreef JDx het volgende:
Stel je verdient nu 2000 per maand, 500 naar inkomstenbelasting 1500 over.
Straks 760+740 (uit loon), hou je nog steeds 1500 over.
Zou dus de inkomstenbelasting naar 65% kunnen ofzo. Voor iedereen.
Het zou wel zo geregeld moeten worden dat iedereen hetzelfde blijft verdienen. Degressief belastingstelsel?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:03 schreef Reya het volgende:
[..]
En als je nu 5000 per maand verdient, ga je van zo'n 3000 naar 2500. Topdeal.
Dat zou je zeggen. Levert wel een aantal jaren met een bizarre arbeidsmarkt op. Niemand zal nog vrijwillig van baan willen wisselen, want dat kost je de helft van je inkomen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:59 schreef Dven het volgende:
[..]
Neem aan van niet. Ik heb mijn contract getekend met een bepaalde verloning. Daar wordt niet aan getoornd.
Minimumloon naar 740 euro netto, zodat het samen weer op 1500 komt.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:06 schreef 719103 het volgende:
De afnemers van arbeid betalen de prijs die door de markt bepaald wordt. Als mensen voor (bijna) niks willen werken, dan mogen de bedrijven daar op in gaan en zo iemand een baan aanbieden tegen het overeengekomen salaris. Maar een bedrijf dat alleen maar mensen zoekt voor vervelende of gevaarlijke klussen, die zal toch iets moeten bieden om iemand zo ver te krijgen dat die een baan accepteert. Hoge betaling? Onsterfelijke roem? |Je hebt nu toch ook al mensen die op eigen kosten hun leven wagen op een hoge berg, of met zijn allen uit een vliegtuig springen om 1 minuut op TV te komen?
Ik denk dat je geen ingewikkelde belastingconstructies moet bedenken om alles via een omweggetje toch te houden zoals het is.
Minmumloon van 1500 is bruto. Hou je 1100 van over ongeveer.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:10 schreef 719103 het volgende:
Als 1500 een acceptabel minimum bedrag is wat iemand in ons land nodig heeft, dan moet het basis inkomen op 1500 gesteld worden. Wil je wat extra, dan moet je wat extra doen. Wil je een tijdsbesteding, dan kun je ook gaan werken.
Betaal je nog wel zorgverzekering dan? Dat zouden ze dan ook centraal moeten regelen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:13 schreef 719103 het volgende:
Je moet dan wel rekenen met afschaffing van alle toeslagen en belastingvoordelen.
Lijkt me ook zonder basis inkomen veel efficiënter. Dus ja, doen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:14 schreef JDx het volgende:
[..]
Betaal je nog wel zorgverzekering dan? Dat zouden ze dan ook centraal moeten regelen.
Dat is nog een nadeel ja. Door het basisinkomen daalt het aanbod van arbeid, wordt het schaarser en dus duurder. Deze stijgende loonkosten maken exporteren - een van de specialiteiten van het huis - moeilijker.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan prijs je jezelf internationaal de markt uit. Recept voor ellende.
Bezuinigen zou ik het niet noemen, maar ik denk dat de zorgkosten wel een stuk naar beneden gaan als het basisinkomen ingevoerd wordt. Psychische klachten als burnouts en vormen van stress zullen een stuk dalen en verzorging zou meer binnen de familie plaats kunnen hebben. Niet in de orde van grootte die je volgens jouw berekening nodig hebt, maar ik denk wel dat het een redelijke invloed zou hebben.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 15:56 schreef De_Kaas- het volgende:
1) Het kost jaarlijks 30-40 miljard euro extra. Doordat mensen minder werken kan je dit niet met hogere belastingen compenseren en zal je het bedrag grotendeels moeten bezuinigen op zorg en onderwijs (een enorme denivellering). Moet het budget op de zorg gehalveerd worden?
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:56 schreef 719103 het volgende:
[..]
Geen reden meer om te schelden op mensen met een uitkering, want iedereen krijgt het zelfde basis inkomen.
(Kan dit forum dan nog blijven bestaan?)
Individuen zullen juist hogere lonen wensen. Door het basisinkomen daalt de nood om te werken en daalt dus het aanbod van arbeid (dat zijn de individuen die willen werken). Wanneer het aanbod daalt, wordt iets schaarser en stijgt de prijs. De prijs van werk is loon.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:06 schreef 719103 het volgende:
De afnemers van arbeid betalen de prijs die door de markt bepaald wordt. Als mensen voor (bijna) niks willen werken, (...)
Volgens mij heb jij niet serieus nagedacht over de consequenties.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:10 schreef JDx het volgende:
Eigenlijk vind ik het wel een prima plan,
Dat ben ik niet vergeten.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:33 schreef 719103 het volgende:
Je vergeet, dat veel mensen liever werken dan thuis zitten.
Nee, ik vergeet dat niet. Sterker nog; ik heb dat in een uitgebreide berekening meegenomen in de OP. Dit om ook een realistisch beeld te geven van de financiële nadelen en de voorstanders te vragen hoe ze die willen oplossen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:37 schreef 719103 het volgende:
Je vergeet, dat heel veel werk overbodig wordt. De overheid maakt minder kosten voor controles en die ambtenaren kunnen weer ander werk gaan zoeken. Of eens gaan kijken of zij zelf kunnen rondkomen van het basis inkomen.
Maak je niet kwaad, dat is slecht voor je bloeddruk.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:40 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Nee, ik vergeet dat niet. Sterker nog; ik heb dat in een uitgebreide berekening meegenomen in de OP. Dit om ook een realistisch beeld te geven van de financiële nadelen en de voorstanders te vragen hoe ze die willen oplossen.
Jij bent daarentegen ELKE vorm van onderbouw vergeten. Je kaapt plotseling dit topic door al die informatie uit de OP te negeren en gewoon zonder uitleg, toelichting of berekening te zeggen "ja goed plan". Het is gewoon frustrerend hoe dom en off-topic jouw posts zijn: want het doel van het topic is juist om uit te leggen hoe je die financiële problemen overwint.
Manmanman.
Misschien dat dat jouw eigen luie insteek is, maar ik ga echt niet stoppen met werken bij een basisinkomen, en al helemaal niet bij het bedrag dat jij als voorbeeld noemt. Misschien dat er meer part timers zouden komen, en zeker meer ZZP'ers, dat geloof ik wel. Maar ik zie niet in waarom lonen omhoog zouden schieten, die 760 euro is namelijk geen aanvulling, maar een basis. Ik als werknemer heb nu genoeg aan 2500 euro, ben ik tevreden mee, doe ik mijn werk graag voor. Mijn werkgever weet dat ook. Waarom zou dat veranderen als ik 760 euro basis + 1740 salaris zou krijgen?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:31 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Individuen zullen juist hogere lonen wensen. Door het basisinkomen daalt de nood om te werken en daalt dus het aanbod van arbeid (dat zijn de individuen die willen werken). Wanneer het aanbod daalt, wordt iets schaarser en stijgt de prijs. De prijs van werk is loon.
Lonen zullen derhalve stijgen en Nederland wordt minder competitief.
Ik heb het niet over mezelf, ik pas economische logica toe op macroschaal. "De aanbod van arbeid daalt" betekent dat er over heel Nederland genomen minder aanbod van arbeid zal zijn. Al is er ergens wellicht een individu die juist meer zal willen werken. Je post raakt derhalve kant noch wal.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:42 schreef Stranger het volgende:
[..]
Misschien dat dat jouw eigen luie insteek is, maar ik ga echt niet stoppen met werken bij een basisinkomen, en al helemaal niet bij het bedrag dat jij als voorbeeld noemt. Misschien dat er meer part timers zouden komen, en zeker meer ZZP'ers, dat geloof ik wel. Maar ik zie niet in waarom lonen omhoog zouden schieten, die 760 euro is namelijk geen aanvulling, maar een basis.
Behalve deze waslijst, de besparingen op de uitvoerende en controlerende ambtenaren is potentieel een verdubbeling van de besparing, hele gebouwen vol met papierschuivers kan je opheffen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:59 schreef 719103 het volgende:
Ik ken de bedragen niet precies, maar de besparing kan behoorlijk oplopen, als alle toeslagen en belastingvoordelen worden afgeschaft, inclusief de controle daarop.
Wat kost nu de hypotheekrente aftrek, kind toeslagen, zelfstandigen aftrek, MKB aftrek, algemene heffingskorting, alleen staande ouderkorting, aanvullende alleenstaande ouderkorting, arbeidskorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting, ouderschapsverlofkorting, werkbonus, investeringsaftrek, studiefinanciering, studenten één ouder toeslag, studiefinanciering partnertoeslag, studiefinanciering tegemoetkoming deeltijders, studiefinanciering tegemoetkoming leraren, studiefinanciering tegemoetkoming ouders, studiefinanciering tegemoetkoming scholieren, studiefinanciering voor hbo en universiteit, studiefinanciering voor mbo, doorbetaald zwangerschaps- en bevallingsverlof, doorbetaald ziekteverlof, doorbetaald vakantieverlof, vakantietoeslag, uitkering algemene wet bijzondere ziektekosten, mantelzorg compliment,stimuleringspremies voor vrijwilligers, tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen, tegemoetkoming planschade, tegemoetkoming lenen voor energiebesparende investeringen, uitkering wet beperking export, uitkering wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), uitkering zelfstandig en Zwanger-regeling, zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO-uitkering), uitkering algemene kinderbijslag wet, tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), tegemoetkoming ziektekosten, uitkering algemene ouderdomswet, uitkering wet arbeidsongeschikten, aanvullende inkomensvoorziening ouderen, bijstandsverlening zelfstandigen, bijzondere bijstand. langdurigheidstoeslag, huurtoeslag, kinderopvang toeslag, kinderopvang toeslag gastouderopvang, kindgebonden budget, persoonsgebonden budget, zorgtoeslag, aftrek belastingvrije voet vermogensheffing, milieusubsidie zonnecollectoren, subsidie aanschaf en vervanging energiezuinige apparatuur, subsidie investering biogas installaties, subsidie woonerfbeplanting, vrijstelling belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM), vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB)voor personenauto met een zeer lage CO2-uitstoot, BTW aftrek ondernemers, kleine ondernemers regeling, uitkering algemene nabestaanden wet, algemene ouderdomswet, inkomensvoorziening oudere werklozen, IOAW, IOAZ-uitkering, WAMIL, WAZ-uitkering, Werkloosheidswet, wet investeren in jongeren (WIJ),wet socialezekerheidsrechte gedetineerden, uitkering wajong, uitkering wet werk en bijstand, uitkering wet werk en inkomen kunstenaars, Beeldende kunstenaarsregeling (BKR), uitkering wet werken naar vermogen (WWNV), uitkering WIA, WIA - IVA, WIA - WGA, uitkering ziektewet, startersregeling startende ondernemers, aftrek ijtelling voor milieuvriendelijke leaserijders, subsidie aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten, aftrek woon-werkverkeer, aftrek werkkostenregeling, aftrek pensioenopbouw zelfstandigen, om er maar een paar te noemen?
Dat wordt allemaal overbodig bij een redelijk basis inkomen voor iedereen.
Die bedragen staan in de OP. Misschien dat je nu kan uitleggen wel flankerend beleid er nodig is om de rest van het tekort aan te vullen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:59 schreef 719103 het volgende:
Ik ken de bedragen niet precies, maar de besparing kan behoorlijk oplopen, als alle toeslagen en belastingvoordelen worden afgeschaft, inclusief de controle daarop.
Er wordt in de op gesteld dat er slechts 6 miljard aan uitvoeringsbesparingen is, mijn gevoel zegt mij dat dit veel meer is.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die bedragen staan in de OP. Misschien dat je nu kan uitleggen wel flankerend beleid er nodig is om de rest van het tekort aan te vullen.
Die 6,5 miljard (hij heeft er zelf al een goede 500 miljoen afgesnoept) wordt in Nederland jaarlijks uitgegeven aan activerend arbeidsbeleid. Solicitatietrainingen, gesubsidieerde werkplekken, werkcoaches enz. enz.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er wordt in de op gesteld dat er slechts 6 miljard aan uitvoeringsbesparingen is, mijn gevoel zegt mij dat dit veel meer is.
En ik vertrouw meer op de berekeningen van een hoofdeconoom van een onderzoeksbureau dan op jouw gevoel. Het is namelijk het hele probleem met de discussie over dat verrekte basisinkomen: omdat alle voorstanders consequent weigeren om in te gaan op de cijfers of zonder onderbouwing beweren dat ze niet zouden kloppen, is het onmogelijk om aan te tonen of het wel of niet zou werken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er wordt in de op gesteld dat er slechts 6 miljard aan uitvoeringsbesparingen is, mijn gevoel zegt mij dat dit veel meer is.
Hij gaat dus geheel voorbij aan de enorme overheadbesparingen..quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:23 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die 6,5 miljard (hij heeft er zelf al een goede 500 miljoen afgesnoept) wordt in Nederland jaarlijks uitgegeven aan activerend arbeidsbeleid. Solicitatietrainingen, gesubsidieerde werkplekken, werkcoaches enz. enz.
Dat, en hij heeft ook nog eens de duurste variant van het basisinkomen die er bestaat gepakt. Als je een goedkopere versie als de Negatieve Inkomstenbelasting pakt gaat het plaatje er al heel anders uitzien.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij gaat dus geheel voorbij aan de enorme overheadbesparingen..
Hoe zou dat er dan uitzien?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:26 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat, en hij heeft ook nog eens de duurste variant van het basisinkomen die er bestaat gepakt. Als je een goedkopere versie als de Negatieve Inkomstenbelasting pakt gaat het plaatje er al heel anders uitzien.
Ik heb even het een en ander opgezocht en ik moet toegeven dat ik er niet heel erg veel verstand van heb maar je hebt inderdaad gelijk dat bij een basisinkomen (in combinatie met een hoge vlaktaks) het aanbod van arbeid daalt Onderzoek van het CPB, tabel pagina 11. Hoe dit zich verhoudt met huidige werkloosheid, eventueel stijgende werkloosheid (zoals je aangeeft in de OP) en banen die verdwijnen bij invoering van een basisinkomen weet ik niet, vind het moeilijk om deze definities en cijfers op te zoeken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:44 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Ik heb het niet over mezelf, ik pas economische logica toe op macroschaal. "De aanbod van arbeid daalt" betekent dat er over heel Nederland genomen minder aanbod van arbeid zal zijn. Al is er ergens wellicht een individu die juist meer zal willen werken. Je post raakt derhalve kant noch wal.
Alleen het UWV heeft per jaar al een slordige 2 miljard aan personeels en huisvestingskosten.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En ik vertrouw meer op de berekeningen van een hoofdeconoom van een onderzoeksbureau dan op jouw gevoel. Het is namelijk het hele probleem met de discussie over dat verrekte basisinkomen: omdat alle voorstanders consequent weigeren om in te gaan op de cijfers of zonder onderbouwing beweren dat ze niet zouden kloppen, is het onmogelijk om aan te tonen of het wel of niet zou werken.
Maar het staat je vrij om te onderzoeken welke kosten er op dit moment gemaakt worden in de uitvoering van de belastingen, toeslagen en uitkeringen, en als je met een onderbouwd getal komt rekenen we daarmee verder.
Ik heb de bedragen daarvoor exact genoemd in de OP, die je blijkbaar nog niet gelezen hebt.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:59 schreef 719103 het volgende:
Wat kost nu de hypotheekrente aftrek, kind toeslagen, zelfstandigen aftrek, MKB aftrek, algemene heffingskorting, alleen staande ouderkorting, aanvullende alleenstaande ouderkorting, arbeidskorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting, ouderschapsverlofkorting, werkbonus, investeringsaftrek, studiefinanciering, studenten één ouder toeslag, studiefinanciering partnertoeslag, studiefinanciering tegemoetkoming deeltijders, studiefinanciering tegemoetkoming leraren, studiefinanciering tegemoetkoming ouders, studiefinanciering tegemoetkoming scholieren, studiefinanciering voor hbo en universiteit, studiefinanciering voor mbo, doorbetaald zwangerschaps- en bevallingsverlof, doorbetaald ziekteverlof, doorbetaald vakantieverlof, vakantietoeslag, uitkering algemene wet bijzondere ziektekosten, mantelzorg compliment,stimuleringspremies voor vrijwilligers, tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen, tegemoetkoming planschade, tegemoetkoming lenen voor energiebesparende investeringen, uitkering wet beperking export, uitkering wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), uitkering zelfstandig en Zwanger-regeling, zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO-uitkering), uitkering algemene kinderbijslag wet, tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), tegemoetkoming ziektekosten, uitkering algemene ouderdomswet, uitkering wet arbeidsongeschikten, aanvullende inkomensvoorziening ouderen, bijstandsverlening zelfstandigen, bijzondere bijstand. langdurigheidstoeslag, huurtoeslag, kinderopvang toeslag, kinderopvang toeslag gastouderopvang, kindgebonden budget, persoonsgebonden budget, zorgtoeslag, aftrek belastingvrije voet vermogensheffing, milieusubsidie zonnecollectoren, subsidie aanschaf en vervanging energiezuinige apparatuur, subsidie investering biogas installaties, subsidie woonerfbeplanting, vrijstelling belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM), vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB)voor personenauto met een zeer lage CO2-uitstoot, BTW aftrek ondernemers, kleine ondernemers regeling, uitkering algemene nabestaanden wet, algemene ouderdomswet, inkomensvoorziening oudere werklozen, IOAW, IOAZ-uitkering, WAMIL, WAZ-uitkering, Werkloosheidswet, wet investeren in jongeren (WIJ),wet socialezekerheidsrechte gedetineerden, uitkering wajong, uitkering wet werk en bijstand, uitkering wet werk en inkomen kunstenaars, Beeldende kunstenaarsregeling (BKR), uitkering wet werken naar vermogen (WWNV), uitkering WIA, WIA - IVA, WIA - WGA, uitkering ziektewet, startersregeling startende ondernemers, aftrek ijtelling voor milieuvriendelijke leaserijders, subsidie aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten, aftrek woon-werkverkeer, aftrek werkkostenregeling, aftrek pensioenopbouw zelfstandigen, om er maar een paar te noemen?
Dat wordt allemaal overbodig bij een redelijk basis inkomen voor iedereen.
Je hebt het in de OP over 6 miljard aan besparing op uitvoeringskosten, Alleen het UWV kost aan huisvesting plus andere kosten en personeel al een slordige 2 miljard.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:45 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Ik heb de bedragen daarvoor exact genoemd in de OP, die je blijkbaar nog niet gelezen hebt.
Die besparing doe je teniet doordat alle ambtenaren ook een basisinkomen moeten krijgen, om ze vervolgens de arbeidsmarkt op te schoppen en die te overspoelen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt het in de OP over 6 miljard aan besparing op uitvoeringskosten, Alleen het UWV kost aan huisvesting plus andere kosten en personeel al een slordige 2 miljard.
Reintegratiebureaus 6,5 miljard per jaar.
Lijkt me dat je cijfers niet kloppen, de besparingen op overhead en papierschuivers zijn veel meer
En we verwachten dat werkgevers het wel prima vinden als iedereen stopt met werknemer zijn en af en toe even komt opdraven omdat in het weekend een wasmachine moet worden aangeschaft?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:38 schreef JDx het volgende:
Het lijkt me ook veel leuker om dan te gaan werken, gewoon op freelance/opdracht basis voor m'n huidige werkgever. Nu kan ik zo hard werken als ik wil, ik verdien altijd even veel.
Dan heb je gewoon een bedrag om rond te komen en wat je verder voor leuke dingen wil doen kan je voor werken.
Daarom denk ik dat de lonen omhoog gaan, wie wil werken kan dat ook. Genoeg werklozen nu nog.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:42 schreef Panthera. het volgende:
[..]
En we verwachten dat werkgevers het wel prima vinden als iedereen stopt met werknemer zijn en af en toe even komt opdraven omdat in het weekend een wasmachine moet worden aangeschaft?
Jaaaaaah is wel kut weet je, maar ja:quote:Op donderdag 6 augustus 2015 15:56 schreef De_Kaas- het volgende:
Samenvatting:
- Basisinkomen heeft vele voordelen op individueel niveau, maar kent een paar grote nadelen:
1) Het kost jaarlijks 30-40 miljard euro extra. Doordat mensen minder werken kan je dit niet met hogere belastingen compenseren en zal je het bedrag grotendeels moeten bezuinigen op zorg en onderwijs (een enorme denivellering). Moet het budget op de zorg gehalveerd worden?
2) Er wordt minder gewerkt, dus het BBP (per capita) daalt. Kan je het basisinkomen dan überhaupt blijven volhouden op hetzelfde niveau?
3) Doordat de WW niet langer bestaat kan je in één klap een enorme terugval in inkomen krijgen bij ontslag.
4) Bom onder solidariteit. Weinigen betalen uitkering voor velen. Willen dan misschien ook stoppen met werken. Vicieuze spiraal downwards? Wie gaat het betalen?
5) De loonkosten zullen stijgen (aanbod van arbeid daalt door basisinkomen, arbeid wordt daardoor schaars en dus duur). BTW, loon- en belasting zullen daarnaast moeten stijgen. Zeg maar gedag tegen je export, Nederland wordt véél te duur voor andere landen. En waarschijnlijk ook voor onszelf..
6) Uitkeringstoerisme zal historisch niveau bereiken.
7) ...
- Voer voor discussie in dit topic: Een basisinkomen klinkt prachtig, maar hoe willen de voorstander die vele nadelen precies overwinnen?
De lonen hier liggen al hoog. Het gros van de mensen voegt te weinig toe om een hoger loon te rechtvaardigen, zeker de laaggeschoolde banen. Je duwt een hele groep naar puur een basisinkomen. Ik vraag mij af hoe goed dat voor de maatschappij is.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:51 schreef JDx het volgende:
[..]
Daarom denk ik dat de lonen omhoog gaan, wie wil werken kan dat ook. Genoeg werklozen nu nog.
Dat doet iedereen toch al? De werkenden. Ik betaal 1000 euro per maand aan belasting.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 20:14 schreef Wegenbouwer het volgende:
Ik mis nog als nadeel dat het immoreel is om iemand te verplichten bij te dragen aan de kosten van het levensonderhoud van een ander, tenzij het zijn/haar eigen kind betreft.
Maar dat zit al in de algemene kosten voor het basisinkomen. Wat je nu doet is die kosten dubbel rekenen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die besparing doe je teniet doordat alle ambtenaren ook een basisinkomen moeten krijgen, om ze vervolgens de arbeidsmarkt op te schoppen en die te overspoelen.
Aan de andere kant, als het minimumloon een stuk lager wordt, zijn er wel veel meer banen rendabel aan te bieden. ¤ 800 per maand bovenop het basisinkomen verdienen is dan al best aantrekkelijk - nu is het dat voor de meeste mensen niet.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 20:25 schreef eriksd het volgende:
[..]
De lonen hier liggen al hoog. Het gros van de mensen voegt te weinig toe om een hoger loon te rechtvaardigen, zeker de laaggeschoolde banen. Je duwt een hele groep naar puur een basisinkomen. Ik vraag mij af hoe goed dat voor de maatschappij is.
Ja, maar dan zal je dus - om aan dezelfde belastingbaten te moeten komen - ofwel de inkomstenbelasting significant moeten verhogen (de grondslag is immers kleiner), of werkgeverslasten (premies).quote:Op donderdag 6 augustus 2015 20:35 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Aan de andere kant, als het minimumloon een stuk lager wordt, zijn er wel veel meer banen rendabel aan te bieden. ¤ 800 per maand bovenop het basisinkomen verdienen is dan al best aantrekkelijk - nu is het dat voor de meeste mensen niet.
Moeten ze eens wat gaan bijdragen aan de maatschappijquote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:20 schreef eriksd het volgende:
En die hele club gaat van een baan met salaris naar het basisinkomen? Zonder iets van compensatie? Positief rekensommetje Piet.
Mag ik hier als libertarier mijn mening geven over het basisinkomen of niet?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 21:05 schreef Reya het volgende:
Er is niet voor niets een libertarismetopic, mensen. Discussies over het libertarisme kunnen daar plaatsvinden.
Precies, om het basisinkomen te financieren moeten de belastinginkomsten omhoog, niet omlaag. Dat is voor loonbelasting nogal lastig als de lonen zouden dalen (en de individuele lonen zouden stijgen door een gebrek aan aanbod, dan is het nog steeds mogelijk dat het totaal uitgekeerde loonbedrag lager is door een lager aantal banen).quote:Op donderdag 6 augustus 2015 20:42 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, maar dan zal je dus - om aan dezelfde belastingbaten te moeten komen - ofwel de inkomstenbelasting significant moeten verhogen (de grondslag is immers kleiner), of werkgeverslasten (premies).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |