abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 augustus 2015 @ 17:11:05 #51
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154959493
Een basisinkomen met een wettelijk minimumloon lijkt me een hele rare combinatie. Dat is pas echt de doodsteek voor ongeschoold werk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_154959495
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:10 schreef 719103 het volgende:
Als 1500 een acceptabel minimum bedrag is wat iemand in ons land nodig heeft, dan moet het basis inkomen op 1500 gesteld worden. Wil je wat extra, dan moet je wat extra doen. Wil je een tijdsbesteding, dan kun je ook gaan werken.
Minmumloon van 1500 is bruto. Hou je 1100 van over ongeveer.

Volgens mij kan je met 2 personen best leven van 760 p.p. als je niet wil werken kan je dan met z'n 2en wel in een woning wonen. Een gratis leven voor iedereen apart lijkt me teveel van het goede.
pi_154959553
Je moet dan wel rekenen met afschaffing van alle toeslagen en belastingvoordelen.
pi_154959578
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:13 schreef 719103 het volgende:
Je moet dan wel rekenen met afschaffing van alle toeslagen en belastingvoordelen.
Betaal je nog wel zorgverzekering dan? Dat zouden ze dan ook centraal moeten regelen.
pi_154959615
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:14 schreef JDx het volgende:

[..]

Betaal je nog wel zorgverzekering dan? Dat zouden ze dan ook centraal moeten regelen.
Lijkt me ook zonder basis inkomen veel efficiënter. Dus ja, doen.
pi_154959853
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 16:51 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dan prijs je jezelf internationaal de markt uit. Recept voor ellende.
Dat is nog een nadeel ja. Door het basisinkomen daalt het aanbod van arbeid, wordt het schaarser en dus duurder. Deze stijgende loonkosten maken exporteren - een van de specialiteiten van het huis - moeilijker.
pi_154959883
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 15:56 schreef De_Kaas- het volgende:
1) Het kost jaarlijks 30-40 miljard euro extra. Doordat mensen minder werken kan je dit niet met hogere belastingen compenseren en zal je het bedrag grotendeels moeten bezuinigen op zorg en onderwijs (een enorme denivellering). Moet het budget op de zorg gehalveerd worden?

Bezuinigen zou ik het niet noemen, maar ik denk dat de zorgkosten wel een stuk naar beneden gaan als het basisinkomen ingevoerd wordt. Psychische klachten als burnouts en vormen van stress zullen een stuk dalen en verzorging zou meer binnen de familie plaats kunnen hebben. Niet in de orde van grootte die je volgens jouw berekening nodig hebt, maar ik denk wel dat het een redelijke invloed zou hebben.
pi_154959954
quote:
11s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 16:56 schreef 719103 het volgende:

[..]
Geen reden meer om te schelden op mensen met een uitkering, want iedereen krijgt het zelfde basis inkomen.

(Kan dit forum dan nog blijven bestaan?)
_O-
pi_154960032
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:06 schreef 719103 het volgende:
De afnemers van arbeid betalen de prijs die door de markt bepaald wordt. Als mensen voor (bijna) niks willen werken, (...)
Individuen zullen juist hogere lonen wensen. Door het basisinkomen daalt de nood om te werken en daalt dus het aanbod van arbeid (dat zijn de individuen die willen werken). Wanneer het aanbod daalt, wordt iets schaarser en stijgt de prijs. De prijs van werk is loon.

Lonen zullen derhalve stijgen en Nederland wordt minder competitief.
pi_154960063
Je vergeet, dat veel mensen liever werken dan thuis zitten.
pi_154960084
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:10 schreef JDx het volgende:
Eigenlijk vind ik het wel een prima plan,
Volgens mij heb jij niet serieus nagedacht over de consequenties.

Reken eens uit hoe je 30-40 miljard extra gaat ophalen aan belastingen wanneer i) er minder gewerkt wordt en ii) er praktisch niets meer geëxporteerd wordt, zonder het land failliet te laten gaan. Alleen als je dat kan, kan je het een "prima plan" vinden. Succes daarmee.
pi_154960109
Ik was sceptisch maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer logisch ik het ga vinden.

Ik zou echt nog wel werken, misschien wel gewoon 40 uur nog, maar dan wel voor mezelf, met een vangnet.
pi_154960116
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:33 schreef 719103 het volgende:
Je vergeet, dat veel mensen liever werken dan thuis zitten.
Dat ben ik niet vergeten.
pi_154960139
Je vergeet, dat heel veel werk overbodig wordt. De overheid maakt minder kosten voor controles en die ambtenaren kunnen weer ander werk gaan zoeken. Of eens gaan kijken of zij zelf kunnen rondkomen van het basis inkomen.
pi_154960159
Het lijkt me ook veel leuker om dan te gaan werken, gewoon op freelance/opdracht basis voor m'n huidige werkgever. Nu kan ik zo hard werken als ik wil, ik verdien altijd even veel.

Dan heb je gewoon een bedrag om rond te komen en wat je verder voor leuke dingen wil doen kan je voor werken.
pi_154960182
En dat is ook winst: Werken met plezier.
pi_154960213
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:37 schreef 719103 het volgende:
Je vergeet, dat heel veel werk overbodig wordt. De overheid maakt minder kosten voor controles en die ambtenaren kunnen weer ander werk gaan zoeken. Of eens gaan kijken of zij zelf kunnen rondkomen van het basis inkomen.
Nee, ik vergeet dat niet. Sterker nog; ik heb dat in een uitgebreide berekening meegenomen in de OP. Dit om ook een realistisch beeld te geven van de financiële nadelen en de voorstanders te vragen hoe ze die willen oplossen.

Jij bent daarentegen ELKE vorm van onderbouw vergeten. Je kaapt plotseling dit topic door al die informatie uit de OP te negeren en gewoon zonder uitleg, toelichting of berekening te zeggen "ja goed plan". Het is gewoon frustrerend hoe dom en off-topic jouw posts zijn: want het doel van het topic is juist om uit te leggen hoe je die financiële problemen overwint.

Manmanman.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 17:41:33 #68
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154960230
quote:
13s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:40 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Nee, ik vergeet dat niet. Sterker nog; ik heb dat in een uitgebreide berekening meegenomen in de OP. Dit om ook een realistisch beeld te geven van de financiële nadelen en de voorstanders te vragen hoe ze die willen oplossen.

Jij bent daarentegen ELKE vorm van onderbouw vergeten. Je kaapt plotseling dit topic door al die informatie uit de OP te negeren en gewoon zonder uitleg, toelichting of berekening te zeggen "ja goed plan". Het is gewoon frustrerend hoe dom en off-topic jouw posts zijn: want het doel van het topic is juist om uit te leggen hoe je die financiële problemen overwint.

Manmanman.
Maak je niet kwaad, dat is slecht voor je bloeddruk.
pi_154960250
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:31 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Individuen zullen juist hogere lonen wensen. Door het basisinkomen daalt de nood om te werken en daalt dus het aanbod van arbeid (dat zijn de individuen die willen werken). Wanneer het aanbod daalt, wordt iets schaarser en stijgt de prijs. De prijs van werk is loon.

Lonen zullen derhalve stijgen en Nederland wordt minder competitief.
Misschien dat dat jouw eigen luie insteek is, maar ik ga echt niet stoppen met werken bij een basisinkomen, en al helemaal niet bij het bedrag dat jij als voorbeeld noemt. Misschien dat er meer part timers zouden komen, en zeker meer ZZP'ers, dat geloof ik wel. Maar ik zie niet in waarom lonen omhoog zouden schieten, die 760 euro is namelijk geen aanvulling, maar een basis. Ik als werknemer heb nu genoeg aan 2500 euro, ben ik tevreden mee, doe ik mijn werk graag voor. Mijn werkgever weet dat ook. Waarom zou dat veranderen als ik 760 euro basis + 1740 salaris zou krijgen?
pi_154960289
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:42 schreef Stranger het volgende:

[..]

Misschien dat dat jouw eigen luie insteek is, maar ik ga echt niet stoppen met werken bij een basisinkomen, en al helemaal niet bij het bedrag dat jij als voorbeeld noemt. Misschien dat er meer part timers zouden komen, en zeker meer ZZP'ers, dat geloof ik wel. Maar ik zie niet in waarom lonen omhoog zouden schieten, die 760 euro is namelijk geen aanvulling, maar een basis.
Ik heb het niet over mezelf, ik pas economische logica toe op macroschaal. "De aanbod van arbeid daalt" betekent dat er over heel Nederland genomen minder aanbod van arbeid zal zijn. Al is er ergens wellicht een individu die juist meer zal willen werken. Je post raakt derhalve kant noch wal.

Edit: Het zou nog ergens op slaan als je op zou merken dat het in theorie mogelijk is dat de vraag naar arbeid nog harder daalt dan het aanbod ervan, waardoor er per saldo wellicht geen loonsverhogend effect zal zijn.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 17:45:51 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154960322
Zou je die 20 miljard niet besparen door de besparingen op Sociale diensten, UWV, belastingdienst etc.?
Je noemt 6 Miljard aan uitvoeringsbesparingen waar baseer je die op.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154960631
Ik ken de bedragen niet precies, maar de besparing kan behoorlijk oplopen, als alle toeslagen en belastingvoordelen worden afgeschaft, inclusief de controle daarop.

Wat kost nu de hypotheekrente aftrek, kind toeslagen, zelfstandigen aftrek, MKB aftrek, algemene heffingskorting, alleen staande ouderkorting, aanvullende alleenstaande ouderkorting, arbeidskorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting, ouderschapsverlofkorting, werkbonus, investeringsaftrek, studiefinanciering, studenten één ouder toeslag, studiefinanciering partnertoeslag, studiefinanciering tegemoetkoming deeltijders, studiefinanciering tegemoetkoming leraren, studiefinanciering tegemoetkoming ouders, studiefinanciering tegemoetkoming scholieren, studiefinanciering voor hbo en universiteit, studiefinanciering voor mbo, doorbetaald zwangerschaps- en bevallingsverlof, doorbetaald ziekteverlof, doorbetaald vakantieverlof, vakantietoeslag, uitkering algemene wet bijzondere ziektekosten, mantelzorg compliment,stimuleringspremies voor vrijwilligers, tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen, tegemoetkoming planschade, tegemoetkoming lenen voor energiebesparende investeringen, uitkering wet beperking export, uitkering wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), uitkering zelfstandig en Zwanger-regeling, zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO-uitkering), uitkering algemene kinderbijslag wet, tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), tegemoetkoming ziektekosten, uitkering algemene ouderdomswet, uitkering wet arbeidsongeschikten, aanvullende inkomensvoorziening ouderen, bijstandsverlening zelfstandigen, bijzondere bijstand. langdurigheidstoeslag, huurtoeslag, kinderopvang toeslag, kinderopvang toeslag gastouderopvang, kindgebonden budget, persoonsgebonden budget, zorgtoeslag, aftrek belastingvrije voet vermogensheffing, milieusubsidie zonnecollectoren, subsidie aanschaf en vervanging energiezuinige apparatuur, subsidie investering biogas installaties, subsidie woonerfbeplanting, vrijstelling belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM), vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB)voor personenauto met een zeer lage CO2-uitstoot, BTW aftrek ondernemers, kleine ondernemers regeling, uitkering algemene nabestaanden wet, algemene ouderdomswet, inkomensvoorziening oudere werklozen, IOAW, IOAZ-uitkering, WAMIL, WAZ-uitkering, Werkloosheidswet, wet investeren in jongeren (WIJ),wet socialezekerheidsrechte gedetineerden, uitkering wajong, uitkering wet werk en bijstand, uitkering wet werk en inkomen kunstenaars, Beeldende kunstenaarsregeling (BKR), uitkering wet werken naar vermogen (WWNV), uitkering WIA, WIA - IVA, WIA - WGA, uitkering ziektewet, startersregeling startende ondernemers, aftrek ijtelling voor milieuvriendelijke leaserijders, subsidie aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten, aftrek woon-werkverkeer, aftrek werkkostenregeling, aftrek pensioenopbouw zelfstandigen, om er maar een paar te noemen?

Dat wordt allemaal overbodig bij een redelijk basis inkomen voor iedereen.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 18:02:19 #73
45206 Pietverdriet
pi_154960697
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:59 schreef 719103 het volgende:
Ik ken de bedragen niet precies, maar de besparing kan behoorlijk oplopen, als alle toeslagen en belastingvoordelen worden afgeschaft, inclusief de controle daarop.

Wat kost nu de hypotheekrente aftrek, kind toeslagen, zelfstandigen aftrek, MKB aftrek, algemene heffingskorting, alleen staande ouderkorting, aanvullende alleenstaande ouderkorting, arbeidskorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting, ouderschapsverlofkorting, werkbonus, investeringsaftrek, studiefinanciering, studenten één ouder toeslag, studiefinanciering partnertoeslag, studiefinanciering tegemoetkoming deeltijders, studiefinanciering tegemoetkoming leraren, studiefinanciering tegemoetkoming ouders, studiefinanciering tegemoetkoming scholieren, studiefinanciering voor hbo en universiteit, studiefinanciering voor mbo, doorbetaald zwangerschaps- en bevallingsverlof, doorbetaald ziekteverlof, doorbetaald vakantieverlof, vakantietoeslag, uitkering algemene wet bijzondere ziektekosten, mantelzorg compliment,stimuleringspremies voor vrijwilligers, tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen, tegemoetkoming planschade, tegemoetkoming lenen voor energiebesparende investeringen, uitkering wet beperking export, uitkering wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), uitkering zelfstandig en Zwanger-regeling, zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO-uitkering), uitkering algemene kinderbijslag wet, tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), tegemoetkoming ziektekosten, uitkering algemene ouderdomswet, uitkering wet arbeidsongeschikten, aanvullende inkomensvoorziening ouderen, bijstandsverlening zelfstandigen, bijzondere bijstand. langdurigheidstoeslag, huurtoeslag, kinderopvang toeslag, kinderopvang toeslag gastouderopvang, kindgebonden budget, persoonsgebonden budget, zorgtoeslag, aftrek belastingvrije voet vermogensheffing, milieusubsidie zonnecollectoren, subsidie aanschaf en vervanging energiezuinige apparatuur, subsidie investering biogas installaties, subsidie woonerfbeplanting, vrijstelling belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM), vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB)voor personenauto met een zeer lage CO2-uitstoot, BTW aftrek ondernemers, kleine ondernemers regeling, uitkering algemene nabestaanden wet, algemene ouderdomswet, inkomensvoorziening oudere werklozen, IOAW, IOAZ-uitkering, WAMIL, WAZ-uitkering, Werkloosheidswet, wet investeren in jongeren (WIJ),wet socialezekerheidsrechte gedetineerden, uitkering wajong, uitkering wet werk en bijstand, uitkering wet werk en inkomen kunstenaars, Beeldende kunstenaarsregeling (BKR), uitkering wet werken naar vermogen (WWNV), uitkering WIA, WIA - IVA, WIA - WGA, uitkering ziektewet, startersregeling startende ondernemers, aftrek ijtelling voor milieuvriendelijke leaserijders, subsidie aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten, aftrek woon-werkverkeer, aftrek werkkostenregeling, aftrek pensioenopbouw zelfstandigen, om er maar een paar te noemen?

Dat wordt allemaal overbodig bij een redelijk basis inkomen voor iedereen.
Behalve deze waslijst, de besparingen op de uitvoerende en controlerende ambtenaren is potentieel een verdubbeling van de besparing, hele gebouwen vol met papierschuivers kan je opheffen.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 18:06:53 #74
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154960779
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 17:59 schreef 719103 het volgende:
Die bedragen staan in de OP. Misschien dat je nu kan uitleggen wel flankerend beleid er nodig is om de rest van het tekort aan te vullen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 6 augustus 2015 @ 18:13:55 #75
45206 Pietverdriet
pi_154960924
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 18:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die bedragen staan in de OP. Misschien dat je nu kan uitleggen wel flankerend beleid er nodig is om de rest van het tekort aan te vullen.
Er wordt in de op gesteld dat er slechts 6 miljard aan uitvoeringsbesparingen is, mijn gevoel zegt mij dat dit veel meer is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')