quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:02 schreef CoolGuy het volgende:
Niet maar dat boeit de voorstanders dan ook niet, want voor hun gratis geld zonder er moeite voor hoeven doen is het enige wat boeiend is.
Er zijn basisinkomens te verzinnen waarin iedere 18-minner een deel (één derde, de helft) van het basisinkomen 'krijgt' (onder beheer van de ouders), waarbij de kinderbijslag (en bijvoorbeeld ook oppassubsidie) wegvallen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:13 schreef Fera het volgende:
Basisinkomen voor 18-minners. Vanaf welke leeftijd heb je dan recht op een basisinkomen? Of begrijp ik het nu verkeerd?
0, lijkt me. Van 760 euro per maand kun je niet jezelf en ook nog 1 of 2 kinderen onderhouden. Kinderbijslag en dergelijke worden immers allemaal geschrapt.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:13 schreef Fera het volgende:
Basisinkomen voor 18-minners. Vanaf welke leeftijd heb je dan recht op een basisinkomen? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Dit is niet zozeer de keuze van het kabinet maar een gegeven door het versplinterde landschap.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:12 schreef Aardappeltaart het volgende:
Jammer dat het kabinet gaat voor een gratis 5 miljard in plaats van herziening van het systeem.
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:14 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Er zijn basisinkomens te verzinnen waarin iedere 18-minner een deel (één derde, de helft) van het basisinkomen 'krijgt' (onder beheer van de ouders), waarbij de kinderbijslag (en bijvoorbeeld ook oppassubsidie) wegvallen.
Ah, op die manier. Ik zat een hele andere richting op te denken. Dank je.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
0, lijkt me. Van 760 euro per maand kun je niet jezelf en ook nog 1 of 2 kinderen onderhouden. Kinderbijslag en dergelijke worden immers allemaal geschrapt.
Nogmaals. Dit is afhankelijk van hoe je het systeem inricht. 760 is laag.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:18 schreef Harvest89 het volgende:
Dus 760 als inkomen zonder toeslagen etc??
Veel geluk als je geen werk hebt, zit je binnen 2 maanden al in de schulden.
Kosten van levensonderhoud is gewoonweg te hoog om dit plan uit te voeren.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:21 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Nogmaals. Dit is afhankelijk van hoe je het systeem inricht. 760 is laag.
Als je zo duur huurt, dan stop je natuurlijk niet met werken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Kosten van levensonderhoud is gewoonweg te hoog om dit plan uit te voeren.
Als je bijv. particulier huurt betaal je al gauw 760 euro aan huur pm
Een halvering van het budget voor de zorg.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:25 schreef JDx het volgende:
Stel dat iedereen stopt met werken, waar komt het geld dan vandaan?
Ik denk niet dat mensen stoppen met werken, ik denk dat een basisinkomen wel enorm motiveert.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:25 schreef JDx het volgende:
Geen inkomstenbelasting meer, niks. Volgens mij is dit bijna onmogelijk.
Snap ik, maar wat als je door omstandigheden ontslagen wordt en een tijdje geen werk hebt?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:26 schreef JDx het volgende:
[..]
Als je zo duur huurt, dan stop je natuurlijk niet met werken.
Als je 4x zoveel als het basisinkomen kan krijgen door werk te doen dat je tof vindt, lijkt me (en hoop ik) dat veel mensen blijven werken. En dat effect merkt iedereen, omdat werk loont; de armoedeval valt weg. Je kunt bedenken dat mensen dan meer vanuit motivatie om erop vooruit te gaan gaan werken i.p.v. dat het 'moet van het UWV.'quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:25 schreef JDx het volgende:
Geen inkomstenbelasting meer, niks. Volgens mij is dit bijna onmogelijk.
Dan heb je nu toch ook een probleem?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Snap ik, maar wat als je door omstandigheden ontslagen wordt en een tijdje geen werk hebt?
Zouden de loonkosten voor werkgevers omlaag gaan? Neem aan dat als iedereen toch al een standaardinkomen heeft een werkgever niet 2000 per maand gaat betalen maar 1000. Daarover zal dan extra geheven moeten worden om de kosten te dekken waardoor je een enorme belastingdruk zal krijgen met sterke progressiviteit.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat mensen stoppen met werken, ik denk dat een basisinkomen wel enorm motiveert.
Werken loont namelijk niet. (minimumloonbaantjes)
Dan krijg je het basisinkomen als minimum.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Snap ik, maar wat als je door omstandigheden ontslagen wordt en een tijdje geen werk hebt?
Ik ken iemand in mijn omgeving met een bijstandsuitkering die 800/900e per maand krijgt + toeslagen. Lijkt mij goed haalbaar om rond te komen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:28 schreef JDx het volgende:
[..]
Dan heb je nu toch ook een probleem?
Oh dan zou ik lekker stoppen met werken en samen met m'n vriendin alleen nog af en toe werk doen wat we leuk vinden, beetje bij klussen.quote:
Als jullie met 16 uur per week werken genoeg verdienen en daarmee tevredenere burgers zijn vind ik het prima. Zolang netto voor Nederland het aantal uren niet drastisch zou dalen, wat onderzocht moet worden, is het acceptabel.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:31 schreef JDx het volgende:
[..]
Oh dan zou ik lekker stoppen met werken en samen met m'n vriendin alleen nog af en toe werk doen wat we leuk vinden, beetje bij klussen.
Maar je moet dan ook een stop hebben op immigranten, want anders komt iedereen hierheen.
Op hypotheken zullen dan ook andere regels komen natuurlijk, hoger bedrag met een soort ontslagvangnet.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik ken iemand in mijn omgeving met een bijstandsuitkering die 800/900e per maand krijgt + toeslagen. Lijkt mij goed haalbaar om rond te komen.
Zij verdient nu amper iets en ik moet alle vaste lasten ophoesten, we hadden ook liever gezien dat we beide 2/3 dagen werken ofzo. Met zo'n basisinkomen maak je dat toegankelijker.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:36 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Als jullie met 16 uur per week werken genoeg verdienen en daarmee tevredenere burgers zijn vind ik het prima. Zolang netto het aantal uren niet drastisch zou dalen, wat onderzocht moet worden, is het acceptabel.
En, over migranten: je bent een erg lompe politicus als je niet iets inbouwt zoals dat je X jaar in Nederland moet wonen om het basisinkomen te krijgen.
Ligt natuurlijk wel sterk aan het soort baan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:42 schreef eriksd het volgende:
Dan zit je dus op een ruimte 1500 netto zonder iets te doen als stel. Werkgevers zullen dit ook weten en dus met lage lonen aankomen - in de levensbehoefte is door het basisinkomen al voorzien dus werken is een luxe. Krijg je lage loonheffingen / inkomstenbelastingbaten als overheid, dus moet je het via de BTW gaan halen.
Hoe meer ik over dit idee nadenk hoe slechter het klinkt.
Lonen zouden juist stijgen toch? Als het niet nodig is, voor een paar euro ga je het dan niet doen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:42 schreef eriksd het volgende:
Dan zit je dus op een ruimte 1500 netto zonder iets te doen als stel. Werkgevers zullen dit ook weten en dus met lage lonen aankomen - in de levensbehoefte is door het basisinkomen al voorzien dus werken is een luxe. Krijg je lage loonheffingen / inkomstenbelastingbaten als overheid, dus moet je het via de BTW gaan halen.
Hoe meer ik over dit idee nadenk hoe slechter het klinkt.
Dan prijs je jezelf internationaal de markt uit. Recept voor ellende.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:47 schreef JDx het volgende:
[..]
Lonen zouden juist stijgen toch? Als het niet nodig is, voor een paar euro ga je het dan niet doen.
Maar dan voor iedereen. Ook als je wel inkomen of vermogen hebt. Anders werkt het niet.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:50 schreef JDx het volgende:
Eigenlijk is het hele basisinkomen gewoon een soort van bijstand zonder sollicitatieplicht?
En mensen die nu werk hebben, die krijgen dat er gewoon bij? Mogen werkgevers de lonen verlagen?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:56 schreef 719103 het volgende:
[..]
Maar dan voor iedereen. Ook als je wel inkomen of vermogen hebt. Anders werkt het niet.
Alle dure en omslachtige controles kunnen dan vervallen, maar ook alle andere uitkeringen, toeslagen, belastingvoordelen kunnen worden geschrapt. Per saldo krijgt dan iedereen hetzelfde. Geen reden meer om te schelden op mensen met een uitkering, want iedereen krijgt het zelfde basis inkomen.
(Kan dit forum dan nog blijven bestaan?)
Neem aan van niet. Ik heb mijn contract getekend met een bepaalde verloning. Daar wordt niet aan getoornd.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:58 schreef JDx het volgende:
[..]
En mensen die nu werk hebben, die krijgen dat er gewoon bij? Mogen werkgevers de lonen verlagen?
En als je nu 5000 per maand verdient, ga je van zo'n 3000 naar 2500. Topdeal.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:00 schreef JDx het volgende:
Stel je verdient nu 2000 per maand, 500 naar inkomstenbelasting 1500 over.
Straks 760+740 (uit loon), hou je nog steeds 1500 over.
Zou dus de inkomstenbelasting naar 65% kunnen ofzo. Voor iedereen.
Het zou wel zo geregeld moeten worden dat iedereen hetzelfde blijft verdienen. Degressief belastingstelsel?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:03 schreef Reya het volgende:
[..]
En als je nu 5000 per maand verdient, ga je van zo'n 3000 naar 2500. Topdeal.
Dat zou je zeggen. Levert wel een aantal jaren met een bizarre arbeidsmarkt op. Niemand zal nog vrijwillig van baan willen wisselen, want dat kost je de helft van je inkomen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:59 schreef Dven het volgende:
[..]
Neem aan van niet. Ik heb mijn contract getekend met een bepaalde verloning. Daar wordt niet aan getoornd.
Minimumloon naar 740 euro netto, zodat het samen weer op 1500 komt.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:06 schreef 719103 het volgende:
De afnemers van arbeid betalen de prijs die door de markt bepaald wordt. Als mensen voor (bijna) niks willen werken, dan mogen de bedrijven daar op in gaan en zo iemand een baan aanbieden tegen het overeengekomen salaris. Maar een bedrijf dat alleen maar mensen zoekt voor vervelende of gevaarlijke klussen, die zal toch iets moeten bieden om iemand zo ver te krijgen dat die een baan accepteert. Hoge betaling? Onsterfelijke roem? |Je hebt nu toch ook al mensen die op eigen kosten hun leven wagen op een hoge berg, of met zijn allen uit een vliegtuig springen om 1 minuut op TV te komen?
Ik denk dat je geen ingewikkelde belastingconstructies moet bedenken om alles via een omweggetje toch te houden zoals het is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |