Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB • Lendahand, investeer in opkomende economieėn met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.
Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.
Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.
Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 1% gewijzigd door µ op 31-07-2015 17:06:02 ]
Over heel 2014 verstrekte GvE 28 mio aan leningen. Sinds 1 februari 2015 (toen de totaalteller de 50 mio aantikte) is voor 14 mio aan nieuwe leningen verstrekt.
Die Subway is helemaal niet zo goed in mijn ogen en ik begrijp wel waarom hij niet loopt.
Ten eerste is ¤ 220.000 wel heel veel geld voor een veredelde broodjeszaak. Ten tweede wil de uitbater er zelf "wel" ¤ 10.000 in stoppen (minder dan 5%) Ten derde is de 20K achtergesteld door een familielid nou niet een enorme afdekking van het risico.
Dus voor mij is dit een dikke no-go
En m.b.t. CrowdFunding in het algemeen: Ik denk niet dat de "swung" er uit is. Sterker nog... ik denk dat CF aan het begin staat van de levenscyclus. Het feit dat een project van 1 miljoen in no-time vol is maakt dat wel duidelijk. Wat ik denk dat er aan de hand is dat er meer en meer professionele investeerders instappen en die kijken aanzienlijk kritischer naar de projecten.
Dat is ook duidelijk te zien in de steeds grotere bedragen die er soms door individuele investeerders worden ingestoken.
Wat een waardeloze, niets zeggende pitch. Een hoop bla, bla meer is het in mijn ogen niet. Het afgelopen jaar hebben ze verlies gemaakt en hoofdelijke aansprakelijkheid, daar hebben de heren ook geen zin in. Voor mij een hele dikke IK PAS!
gelukkig brengen ze zelf ter compensatie wel maar liefst 0 euro kapitaal in
gelukkig brengen ze zelf ter compensatie wel maar liefst 0 euro kapitaal in
Sorry, maar ook KOM moet toch inzien hoe slecht deze pitch is? Een negatief resultaat in 2014, met een "exploderende" omzet in 2015, geen enkele eigen inbreng en geen enkele zekerstelling.
Good luck om deze vol te krijgen. Betere projecten dan deze lopen soms al niet vol.
Seedrs heeft aangekondigd zelf binnenkort weer een financieringsronde te doen, dus dan kunnen er aandelen in het platform zelf gekocht worden. http://learn.seedrs.com/seedrs-series-a/
Waarom staan ze eigenlijk niet in de OP bij de buitenlandse platformen? Dat stukje over buitenlandse platformen is sowieso veel te summier mijn inziens. Het Duitse Companisto komt er ook niet in voor terwijl daar soms ook mooie projecten voorbij komen.
Weet iemand trouwens hoe aan een Mastercard of Visa Debitcard te komen? Dus niet een pre-paid creditcard en ook niet een normale bankpas met Maestro. Bij crowdcube.com is het de enige betaalmethode als je geen Engelse bankrekening hebt, kwam ik een paar dagen geleden achter... Na mijn zoektocht naar een dergelijke debitcard heb ik het idee dat simpelweg een Engelse bankrekening openen makkelijker is...
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
Waarom staan ze eigenlijk niet in de OP bij de buitenlandse platformen? Dat stukje over buitenlandse platformen is sowieso veel te summier mijn inziens. Het Duitse Companisto komt er ook niet in voor terwijl daar soms ook mooie projecten voorbij komen.
Weet iemand trouwens hoe aan een Mastercard of Visa Debitcard te komen? Dus niet een pre-paid creditcard en ook niet een normale bankpas met Maestro. Bij crowdcube.com is het de enige betaalmethode als je geen Engelse bankrekening hebt, kwam ik een paar dagen geleden achter... Na mijn zoektocht naar een dergelijke debitcard heb ik het idee dat simpelweg een Engelse bankrekening openen makkelijker is...
Ja, maar dat is dus geen debitcard. Het gaat om het type kaart en dan dus van Mastercard of Visa. Je gewone bankpas is ook een debitcard maar dus niet geschikt voor crowdcube.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
@HarmAygodutch Ik heb nog een aanvullende vraag m.b.t. project Concept Food Service BV. Er staat in de pitch dat er naast het pandrecht op de debiteuren een privé borgstelling is, wat is de hoogte hiervan en waarom staat dit bedrag niet in de pitch? Deze vraag heb ik je op 19 juli ook al gesteld, waarna ik dit als reactie ontvangen heb:
Op vrijdag 31 juli 2015 13:47 schreef rockenfeller het volgende: Dat e-kids is toch ook een verhaal zeg. Eerste 6 maanden verwachten ze 100K omzet en de volgende 12 maanden 6.000.000?? De bekende hockeystickprognose
En dat tenenkrommende 'out-of-the-box' denken. 'Outside-the-box' denken heb je nog iets aan. Dat je denkmethode klaar voor gebruik uit een doos komt, heb je niet zoveel aan als startende ondernemer...
Inderdaad sluit crowdfunding perfect aan op outside-the-box denken op het moment dat je een ervaren bankier in je raad van adviseurs hebt zitten. Ik vraag me dan af waarom die bankier niet voor een lening bij een bank heeft kunnen zorgen. Welke moeilijkheden zien de banken?
Betreffende dat Performing Concepts. Afgezien van de pitch ben ik bij dit soort bedrijfjes ook altijd even geneigd de website te onderzoeken. Waar dan afgezien van de fouten die af en toe in de site zitten (wordpress) je ook dit tegen komt:
1
<!-- This site is optimized with the Yoast SEO plugin v2.3.2 - https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/ -->
Ik loop er met een grote boog omheen. Een beetje goed internet bedrijf weet zelf hoe die een goede site moet maken zonder wordpress die dan ook SEO is. Zeker als het ook je core business is.
Als je een stuk maakt om toe te voegen in de OP dan kan dat er bij natuurlijk .
Op vrijdag 31 juli 2015 15:08 schreef lipjes het volgende: Betreffende dat Performing Concepts. Afgezien van de pitch ben ik bij dit soort bedrijfjes ook altijd even geneigd de website te onderzoeken. Waar dan afgezien van de fouten die af en toe in de site zitten (wordpress) je ook dit tegen komt: [ code verwijderd ]
Ik loop er met een grote boog omheen. Een beetje goed internet bedrijf weet zelf hoe die een goede site moet maken zonder wordpress die dan ook SEO is. Zeker als het ook je core business is.
Ach, uitgaan van een (vrij goed) cms is op zich geen slecht teken toch?
van de website: Performing Concepts is part of Supercharged Ventures. Supercharghed is investor and shareholder in several digital (media) companies based in Haarlem.
Ach, uitgaan van een (vrij goed) cms is op zich geen slecht teken toch?
Het probleem bij grote CMS systemen is vaak dat er veel pijlen op gericht zijn qua hacking & exploits. Daarbij vergeten ze deze nog wel eens up to date te houden.
En dan het ergste van alles, deze sites worden vaak in elkaar gehangen van plugins welke slecht gebouwd of bijgehouden worden waarmee het risico alleen maar groter wordt.
quote:
Op vrijdag 31 juli 2015 15:12 schreef µ het volgende: Oh tering, die site is echt heel slecht, niets gezegd .
Dashboard layout is nou niet echt in orde (over heen te kijken) Maar het meest erge is eigenlijk nog wel dat bovenin de site soms wat javascript staat, nu staat er bij mij slechts dit
1
});
Wat komt door slecht uitgecommentarieerde code welke ik hier niet eens ga neerzetten wegens de links die erin staan.
[ Bericht 14% gewijzigd door lipjes op 31-07-2015 15:43:24 ]
Op vrijdag 31 juli 2015 15:23 schreef bleyenburg het volgende: van de website: Performing Concepts is part of Supercharged Ventures. Supercharghed is investor and shareholder in several digital (media) companies based in Haarlem.
Op vrijdag 31 juli 2015 14:42 schreef Horsemen het volgende: @HarmAygodutch Ik heb nog een aanvullende vraag m.b.t. project Concept Food Service BV. Er staat in de pitch dat er naast het pandrecht op de debiteuren een privé borgstelling is, wat is de hoogte hiervan en waarom staat dit bedrag niet in de pitch? Deze vraag heb ik je op 19 juli ook al gesteld, waarna ik dit als reactie ontvangen heb:
[..]
Inmiddels zijn we anderhalve week verder en heb ik nog geen reactie mogen ontvangen
Op vrijdag 31 juli 2015 14:14 schreef bleyenburg het volgende: Die ene meneer van Performing Concepts is een vervend autoliefhebber Fervent blijft een lastig woord voor KoM.
hoezo? Wat is er mis met een autoliefhebber die ook graag verft?
Op vrijdag 31 juli 2015 09:27 schreef Justme7005 het volgende: Ik til daar niet zo zwaar aan. Het betreft slechts een klein minderheidsbelang van de anonieme aandeelhouder. Ik vermoed dat dit de bedrijfsleider betreft van deze vestiging. Nu de geldlener een VOF is, vallen ook de aandelen in de BV's binnen het prive-vermogen.
Ik heb wel vertrouwen in deze. Het is geen start-up, er is wordt ook vanuit prive geļnvesteerd en er is duidelijk nagedacht over een strategie. En dan vind ik een relatief goedkope nevenvestiging in de nabijheid van een vestiging die blijkbaar te druk wordt bezocht een logische stap
Het punt is dat KoM deze informatie heeft achtergehouden en niet in de pitch heeft staan. Je moet er weer achter komen omdat een investeerder zijn huiswerk goed gedaan heeft en er naar vraagt. KoM moeten het er gewoon inzetten. En daarbij, nu was het een minderheidsbelang maar het had ook heel anders kunnen zijn.... Als ze dit soort info achterhouden kun je het ook niet beordelen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 31-07-2015 17:25:48 ]
Op vrijdag 31 juli 2015 15:08 schreef lipjes het volgende: Betreffende dat Performing Concepts. Afgezien van de pitch ben ik bij dit soort bedrijfjes ook altijd even geneigd de website te onderzoeken. Waar dan afgezien van de fouten die af en toe in de site zitten (wordpress) je ook dit tegen komt: [ code verwijderd ]
Het is inderdaad wel vreemd ja. Nu is Yoast wel een heel bekende speler op de Wordpress en SEO-markt en prima om je site daardoor te laten checken, maar als het je core-business is getuigt het niet van veel vertrouwen in het eigen product, of van gejatte kennis (dat ze de plugin van Yoast zelf verder gaan doorzetten).
Dat natuurlijk nog even los van dat er amper onderpand is en de heren zelf nul euro inbrengen (maar het afgelopen jaar zouden ze wel veel zelf geļnvesteerd hebben...?).
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit: even in een spoiler, zodat alleen geregistreerde gebruikers 'm kunnen zien
Zou iemand hier misschien kort kunnen uiteenzetten wat nou de verschillende vormen van crowdfunding zijn? Ik vind het soms nog wat onduidelijk, voor mijn idee kom ik het volgende tegen:
- Donaties aan een project/idee: je schenkt een klein bedrag aan een project en krijgt dit alleen terug als het niet doorgaat. - Donatie met cadeau: hetzelfde als hierboven, maar dan met een klein cadeau als tegemoetkoming. - Investering zonder rendement: je investeert een bedrag, zonder dat het rente oplevert. Je krijgt dit terug als het niet doorgaat OF als het project slaagt. Je bent het kwijt als het project doorgaat maar mislukt. - Investering zonder rendement, met cadeau: hetzelfde als hierboven, maar dan met een klein cadeau als rendement. - Investering met rendement: een soort van lening aan het project - Investering met rendement & cadeau: een lening aan het project, maar dan ook met een cadeau, bijvoorbeeld een van de producten die ze van plan zijn om te maken.
Zie ik dit goed en waar kan ik wat vinden?
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
Dat natuurlijk nog even los van dat er amper onderpand is en de heren zelf nul euro inbrengen (maar het afgelopen jaar zouden ze wel veel zelf geļnvesteerd hebben...?).
Klinkt als:"Vorig jaar hebben we ons eigen geld er doorheen gejaagd, nu graag andermans geld"
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit: even in een spoiler, zodat alleen geregistreerde gebruikers 'm kunnen zien
Bedankt! Lijkt een interessant project, maar de info is teleurstellend. Op z'n minst wil ik weten wat de gerealiseerde brutomarge in de afgelopen jaren is geweest. Ook is het investeringsdoel wat vaag. De voorraad is het afgelopen jaar al fors gegroeid en daar wordt nu dus nog meer in geļnvesteerd. Het is te hopen dat het leidt tot meer winst en niet tot meer incourante voorraad. Op dit moment neig ik nog naar 'laat maar even zitten'. Sowieso eerst maar even wachten tot hij weer online komt.
Op vrijdag 31 juli 2015 18:06 schreef H.FR het volgende: Zou iemand hier misschien kort kunnen uiteenzetten wat nou de verschillende vormen van crowdfunding zijn? Ik vind het soms nog wat onduidelijk, voor mijn idee kom ik het volgende tegen:
- Donaties aan een project/idee: je schenkt een klein bedrag aan een project en krijgt dit alleen terug als het niet doorgaat. - Donatie met cadeau: hetzelfde als hierboven, maar dan met een klein cadeau als tegemoetkoming. - Investering zonder rendement: je investeert een bedrag, zonder dat het rente oplevert. Je krijgt dit terug als het niet doorgaat OF als het project slaagt. Je bent het kwijt als het project doorgaat maar mislukt. - Investering zonder rendement, met cadeau: hetzelfde als hierboven, maar dan met een klein cadeau als rendement. - Investering met rendement: een soort van lening aan het project - Investering met rendement & cadeau: een lening aan het project, maar dan ook met een cadeau, bijvoorbeeld een van de producten die ze van plan zijn om te maken.
Bedankt! Lijkt een interessant project, maar de info is teleurstellend. Op z'n minst wil ik weten wat de gerealiseerde brutomarge in de afgelopen jaren is geweest. Ook is het investeringsdoel wat vaag. De voorraad is het afgelopen jaar al fors gegroeid en daar wordt nu dus nog meer in geļnvesteerd. Het is te hopen dat het leidt tot meer winst en niet tot meer incourante voorraad. Op dit moment neig ik nog naar 'laat maar even zitten'. Sowieso eerst maar even wachten tot hij weer online komt.
Klinkt als:"Vorig jaar hebben we ons eigen geld er doorheen gejaagd, nu graag andermans geld"
Dat ja. Want het is niet alsof er een fysiek product ofzo tegenover staat. Het is gewoon weer allemaal vluchtig geld dat binnen no-time in het niets verdwijnt. En dan maar hopen dat het genoeg oplevert om het bedrijf overeind te houden. Op de één of andere manier trekt het me niet zo
Bedankt voor de snelle reactie. Dat is mooi, maar dan blijft mijn vraag over waarom staat dit soort informatie niet in de pitch?
Hi Horsemen,
Mmmm , als er staat een borgstelling dan is dat niet beperkend dus bedoelen wij voor nagenoeg het gehele bedrag. Maar point taken. We zullen in vervolg zo expliciet mogelijk zijn in de bedragen.
Mmmm , als er staat een borgstelling dan is dat niet beperkend dus bedoelen wij voor nagenoeg het gehele bedrag. Maar point taken. We zullen in vervolg zo expliciet mogelijk zijn in de bedragen.
Helemaal goed! Bedankt voor de reactie en een prettig weekend!
Op vrijdag 31 juli 2015 18:06 schreef H.FR het volgende: Zou iemand hier misschien kort kunnen uiteenzetten wat nou de verschillende vormen van crowdfunding zijn? Ik vind het soms nog wat onduidelijk, voor mijn idee kom ik het volgende tegen:
Zie ik dit goed en waar kan ik wat vinden?
Grofweg zijn er 3 denk ik met daarin wat kleine variaties.
Donaties Geld uitlenen tegen rendement (lening of aandelen) En het funden van een product wat je dan later krijgt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!