abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154789619

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.

Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.

Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.

Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 1% gewijzigd door µ op 31-07-2015 17:06:02 ]
జ్ఞ‌ా
pi_154789750
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:57 schreef µ het volgende:

[..]

Evenveel dan vorig jaar op dit moment?
Over heel 2014 verstrekte GvE 28 mio aan leningen. Sinds 1 februari 2015 (toen de totaalteller de 50 mio aantikte) is voor 14 mio aan nieuwe leningen verstrekt.
pi_154790606
Die Subway is helemaal niet zo goed in mijn ogen en ik begrijp wel waarom hij niet loopt.

Ten eerste is ¤ 220.000 wel heel veel geld voor een veredelde broodjeszaak.
Ten tweede wil de uitbater er zelf "wel" ¤ 10.000 in stoppen (minder dan 5%)
Ten derde is de 20K achtergesteld door een familielid nou niet een enorme afdekking van het risico.

Dus voor mij is dit een dikke no-go

En m.b.t. CrowdFunding in het algemeen: Ik denk niet dat de "swung" er uit is. Sterker nog... ik denk dat CF aan het begin staat van de levenscyclus.
Het feit dat een project van 1 miljoen in no-time vol is maakt dat wel duidelijk.
Wat ik denk dat er aan de hand is dat er meer en meer professionele investeerders instappen en die kijken aanzienlijk kritischer naar de projecten.

Dat is ook duidelijk te zien in de steeds grotere bedragen die er soms door individuele investeerders worden ingestoken.

Just my two cents.
pi_154790805
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:26 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe op KoM,
https://www.kapitaalopmaat.nl/Performing-Concepts
Performing-Concepts
Financiering werkkapitaal
36 mnd
7,5%

Wat een waardeloze, niets zeggende pitch. Een hoop bla, bla meer is het in mijn ogen niet. Het afgelopen jaar hebben ze verlies gemaakt en hoofdelijke aansprakelijkheid, daar hebben de heren ook geen zin in. Voor mij een hele dikke IK PAS!
gelukkig brengen ze zelf ter compensatie wel maar liefst 0 euro kapitaal in _O-
pi_154790926
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 13:37 schreef _okmer het volgende:

[..]

gelukkig brengen ze zelf ter compensatie wel maar liefst 0 euro kapitaal in _O-
Sorry, maar ook KOM moet toch inzien hoe slecht deze pitch is?
Een negatief resultaat in 2014, met een "exploderende" omzet in 2015, geen enkele eigen inbreng en geen enkele zekerstelling.

Good luck om deze vol te krijgen. Betere projecten dan deze lopen soms al niet vol.
pi_154791104
Dat e-kids is toch ook een verhaal zeg. Eerste 6 maanden verwachten ze 100K omzet en de volgende 12 maanden 6.000.000?? De bekende hockeystickprognose
pi_154792005
Die ene meneer van Performing Concepts is een vervend autoliefhebber :)
Fervent blijft een lastig woord voor KoM.
  Redactie Frontpage vrijdag 31 juli 2015 @ 14:17:38 #8
4530 crew  Crazy Harry
pi_154792071
Seedrs heeft aangekondigd zelf binnenkort weer een financieringsronde te doen, dus dan kunnen er aandelen in het platform zelf gekocht worden.
http://learn.seedrs.com/seedrs-series-a/

Waarom staan ze eigenlijk niet in de OP bij de buitenlandse platformen? Dat stukje over buitenlandse platformen is sowieso veel te summier mijn inziens.
Het Duitse Companisto komt er ook niet in voor terwijl daar soms ook mooie projecten voorbij komen.

Weet iemand trouwens hoe aan een Mastercard of Visa Debitcard te komen? Dus niet een pre-paid creditcard en ook niet een normale bankpas met Maestro.
Bij crowdcube.com is het de enige betaalmethode als je geen Engelse bankrekening hebt, kwam ik een paar dagen geleden achter...
Na mijn zoektocht naar een dergelijke debitcard heb ik het idee dat simpelweg een Engelse bankrekening openen makkelijker is...
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  vrijdag 31 juli 2015 @ 14:23:13 #9
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_154792245
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 14:17 schreef Crazy Harry het volgende:
Seedrs heeft aangekondigd zelf binnenkort weer een financieringsronde te doen, dus dan kunnen er aandelen in het platform zelf gekocht worden.

Waarom staan ze eigenlijk niet in de OP bij de buitenlandse platformen? Dat stukje over buitenlandse platformen is sowieso veel te summier mijn inziens.
Het Duitse Companisto komt er ook niet in voor terwijl daar soms ook mooie projecten voorbij komen.

Weet iemand trouwens hoe aan een Mastercard of Visa Debitcard te komen? Dus niet een pre-paid creditcard en ook niet een normale bankpas met Maestro.
Bij crowdcube.com is het de enige betaalmethode als je geen Engelse bankrekening hebt, kwam ik een paar dagen geleden achter...
Na mijn zoektocht naar een dergelijke debitcard heb ik het idee dat simpelweg een Engelse bankrekening openen makkelijker is...
Een ABN creditcard is toch gewoon een Mastercard?
  Redactie Frontpage vrijdag 31 juli 2015 @ 14:27:56 #10
4530 crew  Crazy Harry
pi_154792369
Ja, maar dat is dus geen debitcard.
Het gaat om het type kaart en dan dus van Mastercard of Visa.
Je gewone bankpas is ook een debitcard maar dus niet geschikt voor crowdcube.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  vrijdag 31 juli 2015 @ 14:38:22 #11
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_154792698
Ok. te snel gelezen....
pi_154792819
@HarmAygodutch
Ik heb nog een aanvullende vraag m.b.t. project Concept Food Service BV. Er staat in de pitch dat er naast het pandrecht op de debiteuren een privé borgstelling is, wat is de hoogte hiervan en waarom staat dit bedrag niet in de pitch?
Deze vraag heb ik je op 19 juli ook al gesteld, waarna ik dit als reactie ontvangen heb:
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:29 schreef HarmAygodutch het volgende:

[..]

Hi Horsemen,

Heb de vraag even bij mn collega's neergelegd. Hoop nog voor ik het vliegtuig pak je een reactie te kunnen geven.
Inmiddels zijn we anderhalve week verder en heb ik nog geen reactie mogen ontvangen :'(
  Redactie Frontpage vrijdag 31 juli 2015 @ 14:58:18 #13
4530 crew  Crazy Harry
pi_154793470
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 13:47 schreef rockenfeller het volgende:
Dat e-kids is toch ook een verhaal zeg. Eerste 6 maanden verwachten ze 100K omzet en de volgende 12 maanden 6.000.000?? De bekende hockeystickprognose
En dat tenenkrommende 'out-of-the-box' denken.
'Outside-the-box' denken heb je nog iets aan. Dat je denkmethode klaar voor gebruik uit een doos komt, heb je niet zoveel aan als startende ondernemer...

Inderdaad sluit crowdfunding perfect aan op outside-the-box denken op het moment dat je een ervaren bankier in je raad van adviseurs hebt zitten.
Ik vraag me dan af waarom die bankier niet voor een lening bij een bank heeft kunnen zorgen. Welke moeilijkheden zien de banken?
  vrijdag 31 juli 2015 @ 15:08:50 #14
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_154793906
Betreffende dat Performing Concepts.
Afgezien van de pitch ben ik bij dit soort bedrijfjes ook altijd even geneigd de website te onderzoeken.
Waar dan afgezien van de fouten die af en toe in de site zitten (wordpress) je ook dit tegen komt:

1<!-- This site is optimized with the Yoast SEO plugin v2.3.2 - https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/ -->

Ik loop er met een grote boog omheen.
Een beetje goed internet bedrijf weet zelf hoe die een goede site moet maken zonder wordpress die dan ook SEO is.
Zeker als het ook je core business is.
pi_154793982
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 14:17 schreef Crazy Harry het volgende:

Als je een stuk maakt om toe te voegen in de OP dan kan dat er bij natuurlijk :s).
జ్ఞ‌ా
pi_154793996
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 15:08 schreef lipjes het volgende:
Betreffende dat Performing Concepts.
Afgezien van de pitch ben ik bij dit soort bedrijfjes ook altijd even geneigd de website te onderzoeken.
Waar dan afgezien van de fouten die af en toe in de site zitten (wordpress) je ook dit tegen komt:
[ code verwijderd ]

Ik loop er met een grote boog omheen.
Een beetje goed internet bedrijf weet zelf hoe die een goede site moet maken zonder wordpress die dan ook SEO is.
Zeker als het ook je core business is.
Ach, uitgaan van een (vrij goed) cms is op zich geen slecht teken toch?
జ్ఞ‌ా
pi_154794039
Oh tering, die site is echt heel slecht, niets gezegd :').
జ్ఞ‌ా
pi_154794440
van de website:
Performing Concepts is part of Supercharged Ventures. Supercharghed is investor and shareholder in several digital (media) companies based in Haarlem.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 15:25:14 #19
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_154794494
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 15:10 schreef µ het volgende:

[..]

Ach, uitgaan van een (vrij goed) cms is op zich geen slecht teken toch?
Het probleem bij grote CMS systemen is vaak dat er veel pijlen op gericht zijn qua hacking & exploits.
Daarbij vergeten ze deze nog wel eens up to date te houden.

En dan het ergste van alles, deze sites worden vaak in elkaar gehangen van plugins welke slecht gebouwd of bijgehouden worden waarmee het risico alleen maar groter wordt.

quote:
2s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 15:12 schreef µ het volgende:
Oh tering, die site is echt heel slecht, niets gezegd :').
En dan heb ik het nog niet over de nikszeggende links:
http://performingconcepts.com/nl-affiliate-2/

Dashboard layout is nou niet echt in orde (over heen te kijken)
Maar het meest erge is eigenlijk nog wel dat bovenin de site soms wat javascript staat, nu staat er bij mij slechts dit

1});

Wat komt door slecht uitgecommentarieerde code welke ik hier niet eens ga neerzetten wegens de links die erin staan.

[ Bericht 14% gewijzigd door lipjes op 31-07-2015 15:43:24 ]
pi_154794663
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 15:23 schreef bleyenburg het volgende:
van de website:
Performing Concepts is part of Supercharged Ventures. Supercharghed is investor and shareholder in several digital (media) companies based in Haarlem.
Toch raar dat ze die naam niet kunnen spellen he.
జ్ఞ‌ా
pi_154794720
het rammelt een beetje ;)
pi_154794803
Mijn euro's gaan in ieder geval niet die kant op ;).
జ్ఞ‌ా
pi_154795003
De mijne ook niet.
Ik investeer in louter leuke, doch solide en rendabele projecten ;)
pi_154795892
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 14:42 schreef Horsemen het volgende:
@HarmAygodutch
Ik heb nog een aanvullende vraag m.b.t. project Concept Food Service BV. Er staat in de pitch dat er naast het pandrecht op de debiteuren een privé borgstelling is, wat is de hoogte hiervan en waarom staat dit bedrag niet in de pitch?
Deze vraag heb ik je op 19 juli ook al gesteld, waarna ik dit als reactie ontvangen heb:

[..]

Inmiddels zijn we anderhalve week verder en heb ik nog geen reactie mogen ontvangen :'(
Hi Horsemen,

:@ zonnesteek vrees ik

Maar hierbij: de priveborgstelling bedraagt 35k
pi_154796163
Nou, dan ben ik blij dat ik wat in CFS heb gestopt. Da's dus vrijwel volledig afgedekt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')