quote:Bijstandsuitkering voor 7 van de 10 Somaliërs
Bijna zeven van de tien volwassen Somaliërs in Nederland zitten in de bijstand en dat geldt ook voor ruim de helft van de mensen met de Syrische, Eritrese of Iraakse nationaliteit. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van onderzoek naar bijstandsuitkeringen, uitgesplitst naar nationaliteit.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van onderzoek naar bijstandsuitkeringen, uitgesplitst naar nationaliteit. In de meeste gevallen gaat het om voormalige asielzoekers. Van de Polen die in ons land wonen, heeft nauwelijks iemand een bijstandsuitkering. Van de 12,8 miljoen Nederlanders van achttien jaar en ouder zit 3 procent in de bijstand.
Van de 721.000 volwassenen die niet de Nederlandse nationaliteit bezitten en wel in ons land wonen, zit een op tien (11 procent) in de bijstand. Eind vorig jaar ontvingen in totaal 481.000 mensen een uitkering op bijstandsniveau.
Meeste asielzoekers uit Syrië
Verreweg de meeste van deze uitkeringen (zo'n 400.000) gaan naar volwassen Nederlanders. Daarbij zitten ook mensen met een dubbele nationaliteit.
De grootste groep Somaliërs, Irakezen, Syriërs, Afghanen, Iraniërs en Eritreërs zijn voormalige asielzoekers die relatief vaak in de bijstand zitten. Hun afstand tot de arbeidsmarkt is groot. Dat komt volgens het CBS omdat ze vaak een laag opleidingsniveau hebben, niet of nauwelijks Nederlands spreken en kampen met de gevolgen van oorlog of vervolging in hun eigen land.
Vorig jaar kwamen de meeste asielzoekers uit Syrië (8750), Eritrea (3835) en Irak (615).
http://www.parool.nl/paro(...)e-10-Somaliers.dhtml
Ehm, nee?quote:
Wat denk jij er in te lezen wat de TS over het hoofd ziet dan?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:16 schreef I-care het volgende:
Of je leert statistieken lezen, en je niet gek maken door procentuele onzin.
Dat het lijkt alsof bepaalde individuen oververtegenwoordigd zijn in het totaalplaatje van uitkeringen, wat dus niet zo is. Maar procentueel zijn het er meer, maar dat is niet vreemd, er zijn er ook minder van.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat denk jij er in te lezen wat de TS over het hoofd ziet dan?
In een wereld waarin elke bevolkingsgroep hetzelfde gedrag vertoont zou je verwachten dat de percentages gelijk zijn. Ik ben het met je eens dat je adhv deze grafiek niet de conclusie kan trekken dat het systeem overbelast wordt maar je kan wel degelijk de conclusie trekken dat mensen met een bepaalde culturele achtergrond zich wel lekker makkelijk "in de watten laten leggen" (tussen aanhalingstekens omdat ik snap dat een uitkering niet de hemel te rijk is).quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:23 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat het lijkt alsof bepaalde individuen oververtegenwoordigd zijn in het totaalplaatje van uitkeringen, wat dus niet zo is. Maar procentueel zijn het er meer, maar dat is niet vreemd, er zijn er ook minder van.
Dat vind ik het misleidende van dit soort grafieken..
Ik las het ook eerst anders, dat ván de 100% uitkeringontvangers er 70% uit Somalië kwamen, wat iets anders is dan 70% van de gehele Somalische populatie in NL.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat denk jij er in te lezen wat de TS over het hoofd ziet dan?
quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik las het ook eerst anders, dat ván de 100% uitkeringontvangers er 70% uit Somalië kwamen, wat iets anders is dan 70% van de gehele Somalische populatie in NL.
En toch, nog steeds, vind ik het een rare grafiek.
Er zijn 721.000 mensen die niet de nederlandse nationaliteit bezitten in totaal die wonen in Nederland.
Daarvan krijgt 11 procent een uitkering.
Dat is 79.310 mensen.
In totaal zijn er 481.000 uitkeringen uitgedeeld (inclusief mensen met NL nationaliteit).
Dat houdt in dat in totaal maar 16 procent van de uitkeringen naar mensen zonder de Nederlandse nationaliteit gaat.
Dan zijn dit soort grafiekjes, los van of het inderdaad om 70% van de Somaliers in NL gaat, zéér vertekenend en misleidend. Het mag dan wel een 'feit' zijn, maar het is nogal stemmingmakend
De stemming die erin gemaakt wordt, is alsof we failliet zouden gaan aan het uitdelen van uitkeringen aan Somaliërs. Dat is natuurlijk niet zo. Maar het feit dat 70% van die groep niet werkt is echt wel iets dat actie vereist. Het is een groep met een enorme achterstand op de arbeidsmarkt en die gaan ze echt niet uit zichzelf goedmaken (althans, de meesten niet).quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik las het ook eerst anders, dat ván de 100% uitkeringontvangers er 70% uit Somalië kwamen, wat iets anders is dan 70% van de gehele Somalische populatie in NL.
Er zijn 721.000 mensen die niet de nederlandse nationaliteit bezitten in totaal die wonen in Nederland.
Dat is 79.310 mensen.
In totaal zijn er 481.000 uitkeringen uitgedeeld (inclusief mensen met NL nationaliteit).
Dat houdt in dat in totaal maar 16 procent van de uitkeringen naar mensen zonder de Nederlandse nationaliteit gaat.
Dan zijn dit soort grafiekjes, los van of het inderdaad om 70% van de Somaliers in NL gaat, zéér vertekenend en misleidend. Het mag dan wel een 'feit' zijn, maar het is nogal stemmingmakend
Allemaal profiteurs, weet je, allemaal. Weet je wel hoe zwaar we het hier in NL hebben, kiezen welke AH kies en kook maaltijd we deze vrijdag nou weer gaan kiezen..quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef Spatzmann het volgende:
Naja, mijn buurman hier is gevlucht uit somalie. Zijn vrouw en kinderen voor z'n ogen vermoord. Hij zit zwaar psychisch in de knoop. Ik begrijp echt wel dat zo iemand niet kan werken.
Ook die conclusie kun je niet zomaar stellen.. Er zijn teveel externe factoren die mee kunnen wegen in het wel of niet slagen van bijvoorbeeld toetreding tot de arbeidsmarkt. Maar het bekt zo lekker vandaag de dag, mede door dit soort berichtgevingen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In een wereld waarin elke bevolkingsgroep hetzelfde gedrag vertoont zou je verwachten dat de percentages gelijk zijn. Ik ben het met je eens dat je adhv deze grafiek niet de conclusie kan trekken dat het systeem overbelast wordt maar je kan wel degelijk de conclusie trekken dat mensen met een bepaalde culturele achtergrond zich wel lekker makkelijk "in de watten laten leggen" (tussen aanhalingstekens omdat ik snap dat een uitkering niet de hemel te rijk is).
Natuurlijk valt dat mee, maar, het 'scrounger narrative', zoals we het hier noemen, weet niet of er een NL-term is, is zeer populair in de media en de politiek. Mensen 'bang' maken en in het gareel houden. Werken werken werken. Werken is goed, niet werken is slecht. En dat wordt als zwart wit gezien/geadverteerd. Geen grijze gebieden, geen oog voor de realiteit van de staat van de arbeidsmarkt, zeker voor laaggeschoolde mensen, en de échte verhalen achter de mensen die een uitkering ontvangen (ik tikte bijna 'genieten', maar dat wordt vast weer ge-hi-ha-ho-ed).quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:31 schreef Leandra het volgende:
Er zijn maar 721.000 volwassenen in ons land die niet de Nederlandse nationaliteit hebben, en slechts 11% daarvan (hoe kan 1 op de 10 nou 11% zijn?) heeft een bijstandsuitkering?
Dat valt me mee.
Maar een totaal van 481.000 bijstandsuitkeringen valt me ook mee, als je het gejankzak over mensen in de bijstand leest zou je denken dat het er veel meer zijn.
Waarom? Dit is geen signaal dat actie vereist?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:37 schreef Re het volgende:
soort semi-backfire dit zullen we maar zeggen
Gaan we hier op Fok! ons massaal inzetten voor onze Somalische broeders?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom? Dit is geen signaal dat actie vereist?
Stemmingmaken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:38 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap het nut van dergelijke berichten nooit zo goed.
Ik denk dat je het prima begrijpt, eigenlijk.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:38 schreef KoosVogels het volgende:
Het Parool kan page views scoren?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat je het prima begrijpt, eigenlijk.
Bijvoorbeeld. Dit scoort op zeker beter dan een artikel over een paarhonderd Somaliërs die wel werk hebben gevonden.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het Parool kan page views scoren?
En dat zijn ze natuurlijk ook allemaal. 1 staat niet voor de rest he.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef Spatzmann het volgende:
Naja, mijn buurman hier is gevlucht uit somalie. Zijn vrouw en kinderen voor z'n ogen vermoord. Hij zit zwaar psychisch in de knoop. Ik begrijp echt wel dat zo iemand niet kan werken.
Dat zou wel pas wereldnieuws zijn trouwens.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld. Dit scoort op zeker beter dan een artikel over een paarhonderd Somaliërs die wel werk hebben gevonden.
wat voor actie wilde je hebben dan?...quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom? Dit is geen signaal dat actie vereist?
Dan zou je gaan krijsen dat dat 'linkse propaganda' zou zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat zou wel pas wereldnieuws zijn trouwens.
Dat ligt er net aan wie het geschreven heeft en op wat voor manier. Een dergelijk bericht zelf is niet direct propaganda.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dan zou je gaan krijsen dat dat 'linkse propaganda' zou zijn.
30% werkt wel en als dat er niet meer dan 100 zijn waar spreken we dan overquote:Op donderdag 30 juli 2015 09:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Uiteraard mogen dit soort cijfers gepubliceerd worden, maar het enige wat zo'n bericht doet, is dit soort reacties oproepen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onzin. Er is genoeg werk te doen. Zeker voor een bevolkingsgroep die laag is opgeleid en dus niet moeilijk zou moeten doen over het begrek aan lekkere kantoorbaantjes. Ik denk dat ik mijn conclusie vaag genoeg heb gesteld.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:32 schreef I-care het volgende:
[..]
Ook die conclusie kun je niet zomaar stellen.. Er zijn teveel externe factoren die mee kunnen wegen in het wel of niet slagen van bijvoorbeeld toetreding tot de arbeidsmarkt. Maar het bekt zo lekker vandaag de dag, mede door dit soort berichtgevingen.
Die mensen deden ook iets toen ze nog wel in Somalië woonden. Ze kunnen hun vak hier niet uitvoeren vanwege de taalachterstand en die kunnen we niet op korte termijn oplossen. De andere kant is dat de Somalische (Syrische, Eritreese, etc.) gemeenschap steeds groter wordt - er kunnen dus banen ontstaan binnen die gemeenschap. Winkels, kappers, kinderopvang - noem maar op. Volgens mij moet het wel op de een of andere manier mogelijk zijn om dat wat te faciliteren zodat die groep (die toch in grote steden geconcentreerd zit) kan beginnen om weer wat op te bouwen.quote:
Zat werk inderdaad, bij mij kan er ook wel weer eens gestofzuigd worden. Misschien een carriere overwegen als intercedent bij sociale zaken? Die zoeken optimisten las ik.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Onzin. Er is genoeg werk te doen. Zeker voor een bevolkingsgroep die laag is opgeleid en dus niet moeilijk zou moeten doen over het begrek aan lekkere kantoorbaantjes. Ik denk dat ik mijn conclusie vaag genoeg heb gesteld.
Het enige excuus van je kan verzinnen is dat er bij bepaalde bevolkingsgroepen een grote toewas is op dit moment en dat deze mensen een uitkering ontvangen totdat ze zich hier hebben kunnen settelen. Maar voor somaliers geldt dat volgens mij niet. Syriers weer wel.
Nou nee, bijstand kan ook onder de 27 zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:49 schreef Confetti het volgende:
Bijstand is vanaf 27 jaar? Tel de Somaliers van 18-27 jaar ook erbij en je komt aan boven de 80%.
Lachwekkend. Echt een kansloos volk.
Moet wel een kanttekening maken in hoeverre iemand Somalier is, iemand met die roots die inmiddels een Nederlander is of iemand met een verblijfsstatus maar nog wel echt alleen Somalier is.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dat is 79.310 mensen.
Dit soort aantallen worden vaak versimpeld. E.g. 11% is ongeveer 1 op de 10.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:31 schreef Leandra het volgende:
Er zijn maar 721.000 volwassenen in ons land die niet de Nederlandse nationaliteit hebben, en slechts 11% daarvan (hoe kan 1 op de 10 nou 11% zijn?) heeft een bijstandsuitkering?
Dat valt me mee.
Het ligt aan het feit dat het makkelijker is om 1400 euro te ontvangen voor niks doen dan 1700 euro voor 40 uur per week vuilnisbakken in het park legen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:50 schreef I-care het volgende:
[..]
Zat werk inderdaad, bij mij kan er ook wel weer eens gestofzuigd worden. Misschien een carriere overwegen als intercedent bij sociale zaken? Die zoeken optimisten las ik.
Als er werkelijk zoveel werkkansen lagen overal dan neem ik aan dat men daar inmiddels al wel had gewerkt, en zo niet waar ligt dat dan aan.
dat soort gedachtes zullen niet echt opkomen in de mensen die hier zo stijl van achterover slaan. Maar ok, er is echt wel iets te doen maar niet ahv dit soort rapportering van nietszeggende cijfers. Dit is gewoon weer zo'n discussie opstarten op scheve cijfers, dat wekt gewoon aversie ipv constructieve ideeënquote:Op donderdag 30 juli 2015 09:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die mensen deden ook iets toen ze nog wel in Somalië woonden. Ze kunnen hun vak hier niet uitvoeren vanwege de taalachterstand en die kunnen we niet op korte termijn oplossen. De andere kant is dat de Somalische (Syrische, Eritreese, etc.) gemeenschap steeds groter wordt - er kunnen dus banen ontstaan binnen die gemeenschap. Winkels, kappers, kinderopvang - noem maar op. Volgens mij moet het wel op de een of andere manier mogelijk zijn om dat wat te faciliteren zodat die groep (die toch in grote steden geconcentreerd zit) kan beginnen om weer wat op te bouwen.
En aan de andere kant hebben we volgens mij al regels die bijstandstrekkers (van welke afkomst dan ook) korten op het moment dat ze niet mee willen werken aan hun reïntegratie. Die moeten we ook op deze groep inzetten. Dat ze de taal niet spreken: kunnen ze niets aan doen - zo lang ze zich dan maar netjes melden en meedoen met de taalcursus. Etc. Zo vis je er snel genoeg uit welke mensen niet kunnen werken door hun achterstand op de achterstand, en welke er gewoon niet willen. Ik denk dat je daar ook wel een verschil gaat zien tussen Somaliërs en Syriërs, trouwens.
Volgens mij moet je met die combinatie van mogelijkheden bieden en 'straffen' bij het niet gebruik maken van die mogelijkheden, best wat kunnen bereiken.
En je dacht dat men daar daar bij sociale zaken daar geen andere mening over heeft?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het ligt aan het feit dat het makkelijker is om 1400 euro te ontvangen voor niks doen dan 1700 euro voor 40 uur per week vuilnisbakken in het park legen.
Het verschil is dat sommige bevolkingsgroepen die keuze niet maken en anderen wel.
Omdat hun achtergrond hetzelfde is mag je die indeling zeker wel maken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:23 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat het lijkt alsof bepaalde individuen oververtegenwoordigd zijn in het totaalplaatje van uitkeringen, wat dus niet zo is. Maar procentueel zijn het er meer, maar dat is niet vreemd, er zijn er ook minder van.
Niemand hoeft te luisteren naar het PVV- Henk en Ingrid-volk.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:58 schreef DS4 het volgende:
Je zal maar uit het buitenland komen... als je dan werk hebt ben je banen van "hardwerkende en eerlijke Henkjes en Ingridjes" aan het stelen en als je een uitkering hebt ben je een profiteur.
Damned if you do, damned if you don't.
Ik wel. Er is een groep die het voor een groot deel niet redt in deze maatschappij. Die hebben dus hulp nodig, meer aandacht en misschien ook een schop onder hun kont afhankelijk van de situatie. Als je problemen niet signaleert en benoemt, dan kun je er ook niet veel aan doen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:38 schreef KoosVogels het volgende:
Kan je eens uitleggen wat je precies bedoelt? Ik begrijp er namelijk helemaal niets van.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:23 schreef I-care het volgende:
Ik denk dat je het wel overschat. Het is wel waar dat ze er bovenop zitten maar niet zo strak als jij lijkt te denken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:56 schreef I-care het volgende:
[..]
En je dacht dat men daar daar bij sociale zaken daar geen andere mening over heeft?
Och meneer Allouesie, geen probleem, ik begrijp best dat u liever thuis bent met de kinderen.. Ik zet u wel even op non actief voor de komende jaren. Geen probleem! Ik zie u ik volgend jaar weer! Doe de groeten aan uw vrouw en kinderen, daaag
Je kunt wel indelen naar nationaliteit, maar wat geef je daarmee aan? Wat is de nieuwswaarde ervan.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:57 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Omdat hun achtergrond hetzelfde is mag je die indeling zeker wel maken.
Ik ken geen enkele Nederlander die dat roept. Volgens mij projecteer je nu het Amerikaanse sentiment jegens Mexicanen op Nederland.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:58 schreef DS4 het volgende:
Je zal maar uit het buitenland komen... als je dan werk hebt ben je banen van "hardwerkende en eerlijke Henkjes en Ingridjes" aan het stelen en als je een uitkering hebt ben je een profiteur.
Damned if you do, damned if you don't.
Ik denk dat jij dan andere posts leest op fok dan ik.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:01 schreef SpecialK het volgende:
Ik ken geen enkele Nederlander die dat roept. Volgens mij projecteer je nu het Amerikaanse sentiment jegens Mexicanen op Nederland.
Hoe zou het dergelijke migranten in een land als VS vergaan?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:59 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Ik wel. Er is een groep die het voor een groot deel niet redt in deze maatschappij. Die hebben dus hulp nodig, meer aandacht en misschien ook een schop onder hun kont afhankelijk van de situatie. Als je problemen niet signaleert en benoemt, dan kun je er ook niet veel aan doen.
Enniehoe, dit is behoorlijk oud nieuws. Ik ken zelf ook bijzonder weinig mensen uit de Hoorn van Afrika die enigszins bevredigend meedoen aan de maatschappij, en degenen die ik ken, ken ik uit mijn tijd op de universiteit, dus dat waren geen vluchtelingen die alles hebben achtergelaten als ze al iets hadden, maar behoorlijk bevoorrechte en hoogopgeleide (vooral) Somali's en Ethiopiërs.
Ik heb zelf een aantal Eritreërs begeleid en was geschokt door twee dingen: hoe ze gewoon ergens neergeplant werden zonder al teveel begeleiding (ik was vrijwilliger en kon max een paar uur per week per persoon besteden want ik werk fulltime) en ten tweede hoe groot de afstand tot onze maatschappij was voor deze mensen. De taal, de cultuur, de praktijk, alles was een probleem voor deze mensen. Alsof ze moesten invoegen op de snelweg op een brommertje.
Nu heb ik van deze groep juist weer de afhankelijke gevallen gezien natuurlijk, anders was ik daar niet nodig geweest, maar mijn beeld van de inwoners van dit deel van Afrika is vrij somber geworden. On a brighter note pikten hun kinderen het vaak wél in sneltreinvaart op, en waren de ouders daar ook erg trots op. Ze konden zelf niet meer mee, maar ze gunden het hun kinderen wel.
Een oplossing weet ik niet één, twee, drie maar ik denk wel dat die Inburgeringscursus veel praktischer moet en meer achter de voordeur plaats mag vinden. Ik heb er mensen "geslaagd" af zien komen die een goede dag hebben als ze hun veters gestrikt krijgen.
relatief, ja wellicht maar in absolute zin heeft het vooralsnog weinig impact, niet gezegd dat er wat aan gedaan moet worden, maar dat kost geld en investering, en denk niet dat als we dat zo stellen men dat nou zo graag wil als oplossingquote:Op donderdag 30 juli 2015 09:59 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Kan je eens uitleggen wat je precies bedoelt? Ik begrijp er namelijk helemaal niets van.
70% van de volwassen Somaliers heeft een uitkering. Jij beweert dat Somaliers niet oververtegenwoordigd zijn in uitkeringsafhankelijkheid? Hoe kom je tot die conclusie?
kerken en voedselbanken etc.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe zou het dergelijke migranten in een land als VS vergaan?
Het gaat over de teneur die uitgaat van het bericht. Het gegoochel met cijfers en weinig nieuwswaarde in het geheel.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:59 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Kan je eens uitleggen wat je precies bedoelt? Ik begrijp er namelijk helemaal niets van.
70% van de volwassen Somaliers heeft een uitkering. Jij beweert dat Somaliers niet oververtegenwoordigd zijn in uitkeringsafhankelijkheid? Hoe kom je tot die conclusie?
Dat is natuurlijk allemaal hartstikke sielug en zo, maar zo'n tikkende tijdbom gaat natuurlijk nooit iets bijdragen aan de Nederlandse/Europese samenleving. Hoe meer "vluchtelingen" we toelaten, hoe groter de kans op destabilisatie van Europa zelf...quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef Spatzmann het volgende:
Minder slecht, want minder regeltjes. Er zijn een aantal jaar geleden ook 1500 Somali's in één keer geëmigreerd naar het VK, omdat ze daar wél aan het werk konden zonder allemaal "Inburgeringscursussen" of bureaucratische poespas.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb (zelfs op fok) nog nooit iemand serieus "dey tuk'rrr jerrerbz" zien roepen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij dan andere posts leest op fok dan ik.
Deze berichtgeving is ook gewoon stemmingmakerij.
In absolute zin heeft het weinig impact inderdaad, dat is een compleet andere discussie.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:05 schreef Re het volgende:
relatief, ja wellicht maar in absolute zin heeft het vooralsnog weinig impact, niet gezegd dat er wat aan gedaan moet worden, maar dat kost geld en investering, en denk niet dat als we dat zo stellen men dat nou zo graag wil als oplossing
want die werkeloze profiteur die alleen maar op zijn luie reet zit te kijken naar zijn door ons betaalde flatscreen gaat dat hoe precies doen?quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:07 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk allemaal hartstikke sielug en zo, maar zo'n tikkende tijdbom gaat natuurlijk nooit iets bijdragen aan de Nederlandse/Europese samenleving. Hoe meer "vluchtelingen" we toelaten, hoe groter de kans op destabilisatie van Europa zelf...
Dat lijkt mij alleen een probleem voor domme mensen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:06 schreef I-care het volgende:
Het gaat over de teneur die uitgaat van het bericht. Het gegoochel met cijfers en weinig nieuwswaarde in het geheel.
Ja het klopt dat er onder Somaliërs een grote afhankelijkheid is, dat geven de cijfers aan. De Nederlanders lijken bijna helden in deze grafiek, evenals de Polen.
Maar het zouden net zo goed 10 Nederlanders kunnen zijn en 1 Somaliër. Maar de grafiek kan dan de indruk wekken dat ons grootste probleem de Somaliër is.
dat het zo is wisten we toch allang, waarom het zo is lijkt me meer van waarde en daar zijn ze wat vager over in dit berichtquote:Op donderdag 30 juli 2015 10:09 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
In absolute zin heeft het weinig impact inderdaad, dat is een compleet andere discussie.
Somaliers zijn echter wel degelijk oververtegenwoordigd in uitkeringensafhankelijkheid. Immers, 70% van de volwassenen is uitkeringafhankelijk, tegenover 3% van de Nederlanders en 11% van de mensen zonder Nederlandse nationaliteit.
Ik ken een goed voorbeeld, al ben ik nu even haar nick kwijt. Is ook al een tijdje niet meer te zien geweest hier. Ouder1 volgens mij...quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:09 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb (zelfs op fok) nog nooit iemand serieus "dey tuk'rrr jerrerbz" zien roepen.
Dat zijn de primaire targets natuurlijk. Logisch, want die groep heeft vaker wel dan geen baan.quote:Heel misschien over polen/tsjechen en roemenen...
Yeah. Is sowieso ontzettend lastig in context te plaatsen omdat mensen die hier langer wonen vaak de Nldse nationaliteit krijgen. Van mensen die hier langer wonen verwachten we een lagere uitkeringsafhankelijkheid.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:11 schreef Re het volgende:
dat het zo is wisten we toch allang, waarom het zo is lijkt me meer van waarde en daar zijn ze wat vager over in dit bericht
Dan lijkt het mij eerder opzet omdat men prima weet dat de meesten dit niet op waarde zullen inschatten.. Of schat ik nu de mensen aldaar weer te hoog inquote:Op donderdag 30 juli 2015 10:10 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dat lijkt mij alleen een probleem voor domme mensen.
Het artikel is duidelijk, er zijn 12.8 miljoen "Nederlanders" en 31K Somaliers. Als mensen die 70% niet in context kunnen plaatsen ligt dat aan henzelf en niet aan het artikel.
31.000 * 0.7 = 21.700 uitkeringenquote:Op donderdag 30 juli 2015 10:10 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dat lijkt mij alleen een probleem voor domme mensen.
Het artikel is duidelijk, er zijn 12.8 miljoen "Nederlanders" en 31K Somaliers. Als mensen die 70% niet in context kunnen plaatsen ligt dat aan henzelf en niet aan het artikel.
Als we allemaal gaan schoffelen voor 1700 euro dan zijn alle problemen gelijk opgelost.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
31.000 * 0.7 = 21.700 uitkeringen
Wat is een uitkering tegenwoordig? 1400 euro?
21.700 * 1400 * 12 = 364.560.000 euro per jaar.
Ik denk dat je het daar best wel over mag hebben toch?
Haal zonder enige vorm van screening allerlei "vluchtelingen" in huis en de ellende begint al in de asielzoekerscentra met vechtpartijen, intimidatie door aanhangers van die haatideologie uit de woestijn enz.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:10 schreef Re het volgende:
[..]
want die werkeloze profiteur die alleen maar op zijn luie reet zit te kijken naar zijn door ons betaalde flatscreen gaat dat hoe precies doen?
Ik denk dat je het beter over de 480.000 uitkeringen kunt hebben. En dan voornamelijk over de 300k+ die door Nederlanders worden ontvangen. Daar kun je veel meer winst maken dan op die 20k.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ah ok dit is een moslimprobleem, zeg het danquote:Op donderdag 30 juli 2015 10:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Haal zonder enige vorm van screening allerlei "vluchtelingen" in huis en de ellende begint al in de asielzoekerscentra met vechtpartijen, intimidatie door aanhangers van die haatideologie uit de woestijn enz.
Dat ga je dus een bevolkingsgroep targeten die procentueel geen structurele problemen vertoont. Daar is dus geen winst te halen. Het feit dat deze mensen in de statistieken zo slecht scoren wijst er op dat er wellicht een goed oplosbaar probleem is. Iets waar je als overheid wat aan kan doen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:19 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik denk dat je het beter over de 480.000 uitkeringen kunt hebben. En dan voornamelijk over de 300k+ die door Nederlanders worden ontvangen. Daar kun je veel meer winst maken dan op die 20k.
We worden ingehaald! De Nederlanders wordt steeds luier kopt de telegraaf!quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:23 schreef jogy het volgende:
Wel grappig dat er percentueel minder werkeloze/bijstandstrekkende Polen zijn dan Nederlanders.
dat zal de Telegraaf nooit koppen ben ik bang.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:24 schreef I-care het volgende:
[..]
We worden ingehaald! De Nederlanders wordt steeds luier kopt de telegraaf!
ja en nou worden die gasten van meldpunt polen ook ontslagen, nog meer bijstandersquote:Op donderdag 30 juli 2015 10:27 schreef jogy het volgende:
[..]
dat zal de Telegraaf nooit koppen ben ik bang.
Leuk inderdaad. Het laat wel zien dat Polen hier voornamelijk heenkomen om te werken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:23 schreef jogy het volgende:
Wel grappig dat er percentueel minder werkeloze/bijstandstrekkende Polen zijn dan Nederlanders.
Dit verklaart het nieuwsbericht "vluchtelingen leveren banen op"; het liefst voor elke vluchteling een begeleider, naast de bijstanduitkering mag de overheid dus ook nog eens een salaris van een begeleider aftikken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:59 schreef Jihawti het volgende:
Ik heb zelf een aantal Eritreërs begeleid en was geschokt door twee dingen: hoe ze gewoon ergens neergeplant werden zonder al teveel begeleiding (ik was vrijwilliger en kon max een paar uur per week per persoon besteden want ik werk fulltime) en ten tweede hoe groot de afstand tot onze maatschappij was voor deze mensen. De taal, de cultuur, de praktijk, alles was een probleem voor deze mensen. Alsof ze moesten invoegen op de snelweg op een brommertje.
Volgens sommige mensen hier kan je die conclusie dus niet zomaar trekken. Oh wacht.. dan kan het ineens wel.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Leuk inderdaad. Het laat wel zien dat Polen hier voornamelijk heenkomen om te werken.
Je moet als krant wel enigszins realistisch blijven in de berichtgeving.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:41 schreef Janneke141 het volgende:
Dit scoort op zeker beter dan een artikel over een paarhonderd Somaliërs die wel werk hebben gevonden.
Tja, dat is een beetje te laat als ze hier al zijn. En zolang opvang in de regio synoniem is aan "in kampen stoppen met cholera" is dat dus geen oplossing.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:33 schreef Toga het volgende:
[..]
Dit verklaart het nieuwsbericht "vluchtelingen leveren banen op"; het liefst voor elke vluchteling een begeleider, naast de bijstanduitkering mag de overheid dus ook nog eens een salaris van een begeleider aftikken.
Volgens mij is al decennia bekend dat taal en cultuur een groot probleem is om mee te kunnen komen. Ik zou me ook niet kunnen inschrijven voor Wimbledon als ik net een jaartje een tennisracket in m'n handen heb gehad, ik doe wel gewoon mee met een tennispartijtje in de buurt. Die mensen moet je opvangen in een land met een gelijkwaardige cultuur, eventueel met hulp vanuit Europa.
Mensen die statistieken niet snappen heb ik niet zo'n boodschap aan.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Volgens sommige mensen hier kan je die conclusie dus niet zomaar trekken. Oh wacht.. dan kan het ineens wel.
Dit herken ik overigens wel. Zie zelf dat dit soort mensen met behoud van uitkering aan het werk gezet worden (onder het mom van begeleiding naar werk) zonder dat er ook maar enig uitzicht is op echt werk. Dan neigt dat al gauw naar dagbesteding.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:59 schreef Jihawti het volgende:
Ik denk dat het ook niet altijd om vluchtelingen gaat.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:36 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Tja, dat is een beetje te laat als ze hier al zijn. En zolang opvang in de regio synoniem is aan "in kampen stoppen met cholera" is dat dus geen oplossing.
Nog mooier zou die grafiek zijn als die 400.000 er helemaal op stonden. Dan zie je die andere niet eens meer.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:29 schreef Joanne35 het volgende:
Voor de volledigheid ook even de absolute cijfers.
[ afbeelding ]
7210 mensen met Somalische nationaliteit in de bijstand vs. 400.000 Nederlanders.
Ja!quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:39 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dit herken ik overigens wel. Zie zelf dat dit soort mensen met behoud van uitkering aan het werk gezet worden (onder het mom van begeleiding naar werk) zonder dat er ook maar enig uitzicht is op echt werk. Dan neigt dat al gauw naar dagbesteding.
Of we zetten in op allebeiquote:Overigens stoor ik me enorm aan het enorme vergrootglas dat vaak gelegd wordt op allochtonen in de bijstand. Een hele grote groep mensen in de bijstand bestaat uit ouderen die niet meer aan de bak komen in onze maatschappij. Dan hebben we het over langdurig werklozen. Laten we ons daar eens druk over maken, als we die groep weer aan het werk kunnen helpen slaan we een veel grotere slag.
Ook dat speelt mee. Maar dankzij het achterhaalde immigratie-/asielsysteem in Nederland bestaat dat onderscheid dus niet en vraagt iedereen politiek asiel aan en krijgen dus een vluchtelingenstatus.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:40 schreef Toga het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook niet altijd om vluchtelingen gaat.
Mensen met een dubbele nationaliteit vallen ook onder Nederlanders.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:29 schreef Joanne35 het volgende:
Voor de volledigheid ook even de absolute cijfers.
[ afbeelding ]
7210 mensen met Somalische nationaliteit in de bijstand vs. 400.000 Nederlanders.
Ze zouden spontaan in de nuances schieten..quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:27 schreef jogy het volgende:
[..]
dat zal de Telegraaf nooit koppen ben ik bang.
Natuurlijk mogen we het daar best over hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:16 schreef SpecialK het volgende:
(ik besef me overigens dat niet alle 31.000 somaliers van werkplichtige leeftijd zijn, laten we doen alsof het 60% is... nog steeds een gigantisch bedrag wat mij betreft).
Uiteraard. Echter, het feit dat 3% van de Nederlanders een uitkering heeft en 70% van de Somali's suggereert dat er vrij makkelijk te snoeien is in die 70% uitkeringsafhankelijkheid van de Somali's.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:19 schreef stbabylon het volgende:
Ik denk dat je het beter over de 480.000 uitkeringen kunt hebben. En dan voornamelijk over de 300k+ die door Nederlanders worden ontvangen. Daar kun je veel meer winst maken dan op die 20k.
Ik heb geen idee hoe je die aanname kan maken eigenlijk...quote:Op donderdag 30 juli 2015 11:09 schreef Pharmacist het volgende:
Hierbij ga ik er natuurlijk van uit dat de meest kansloze 3% van de Nederlanders minder makkelijk aan een baan te helpen is dan de meest kansloze 70% van de Somaliers. Dat lijkt me een redelijke aanname.
Mij niet.quote:Op donderdag 30 juli 2015 11:09 schreef Pharmacist het volgende:
Hierbij ga ik er natuurlijk van uit dat de meest kansloze 3% van de Nederlanders minder makkelijk aan een baan te helpen is dan de meest kansloze 70% van de Somaliers. Dat lijkt me een redelijke aanname.
Ik zou zeggen dat de Somalier die beter is qua baankansen dan 70% van alle Somali's in Nederland, eerder aan een baan te helpen zou moeten zijn dan de Nederlander die qua baankansen minder is dan 97% van de Nederlanders.quote:Op donderdag 30 juli 2015 11:12 schreef stbabylon het volgende:
Ik heb geen idee hoe je die aanname kan maken eigenlijk...
Wat een kansloze grafiek.quote:
Dit. In absolute aantallen is het niets.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:16 schreef I-care het volgende:
Of je leert statistieken lezen, en je niet gek maken door procentuele onzin.
Ik kijk niet naar percentages. Ik denk dat 400.000 man meer helpbare mensen bevat dan 20.000.quote:Op donderdag 30 juli 2015 11:21 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat de Somalier die beter is qua baankansen dan 70% van alle Somali's in Nederland, eerder aan een baan te helpen zou moeten zijn dan de Nederlander die qua baankansen minder is dan 97% van de Nederlanders.
En laten we eerlijk zijn, de Somali's die hier zitten zijn niet random Somali's. Het zijn Somali's die het voor elkaar hebben gekregen om vanuit Somalie naar Nederland te komen ondanks taalproblemen en Joost mag weten wat voor andere problemen. Het lijkt me dus ook dat de Somali's in Nederland gemiddeld meer capabel zijn dan Somali's in Somalie.
Anyway, kennelijk vind jij het niet vanzelfsprekend dat de 30e centile Somali meer kansen zou moeten hebben dan de 97e centile Nederlander.
Nee dat is het niet, maar dat geeft wel even weer hoe 'groot' het probleem is.quote:Op donderdag 30 juli 2015 11:25 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Wat een kansloze grafiek.
In een land waar 12.8 miljoen van de 13.5 miljoen volwassenen de Nederlandse nationaliteit hebben, hebben de meeste uitkeringsafhankelijke mensen de Nederlandse nationaliteit. Dat is echt een verassing.
Dan gaan ze het maar leren.quote:Op donderdag 30 juli 2015 11:49 schreef Woestijnvos het volgende:
Velen van hen spreken niet eens Nederlands.
Bij Polen speelt natuurlijk mee dat de kans groot is dat ze moeten vertrekken zodra ze in de bijstand komen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Leuk inderdaad. Het laat wel zien dat Polen hier voornamelijk heenkomen om te werken.
Dat moeten ze leren inderdaad. Als je naar een ander land gaat leer je de lokale taal. Dat is normaal.quote:Op donderdag 30 juli 2015 11:49 schreef Woestijnvos het volgende:
Velen van hen spreken niet eens Nederlands.
Ja, er zit een verschil tussen relatief en absoluut. Goed zo.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:23 schreef I-care het volgende:
[..]
Dit dus. Geen enkele reden tot verontwaardiging, frustratie oid. Maar wellicht wel handig om eens te kijken waar die cijfers door komen en of we er iets aan kunnen doen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De stemming die erin gemaakt wordt, is alsof we failliet zouden gaan aan het uitdelen van uitkeringen aan Somaliërs. Dat is natuurlijk niet zo. Maar het feit dat 70% van die groep niet werkt is echt wel iets dat actie vereist. Het is een groep met een enorme achterstand op de arbeidsmarkt en die gaan ze echt niet uit zichzelf goedmaken (althans, de meesten niet).
Er zit tussen de genoemde groepen ook verschil in wetgeving mbt bijstand en de mogelijkheden te werken, deze hele vergelijking slaat dus helemaal nergens op.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, er zit een verschil tussen relatief en absoluut. Goed zo.
komt nog wel 250.000 wajong bij...quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:31 schreef Leandra het volgende:
Dat valt me mee.
Maar een totaal van 481.000 bijstandsuitkeringen valt me ook mee, als je het gejankzak over mensen in de bijstand leest zou je denken dat het er veel meer zijn.
quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Dit dus. Geen enkele reden tot verontwaardiging, frustratie oid. Maar wellicht wel handig om eens te kijken waar die cijfers door komen en of we er iets aan kunnen doen.
Kijk eens aan, je was al een stapje verder. Dat had best even in het artikel genoemd mogen worden. Jammer dat dat niet gebeurd is.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er zit tussen de genoemde groepen ook verschil in wetgeving mbt bijstand en de mogelijkheden te werken, deze hele vergelijking slaat dus helemaal nergens op.
Er zijn veel meer verschillen. Mensen zijn ook niet allemaal op hetzelfde moment gevlucht en de uitgangssituatie in de landen van herkomst is ook verschillend. Je kunt geen analfabeet uit Somalië vergelijken met vaak beter opgeleide mensen uit Iran of Irak.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:39 schreef probeer het volgende:
[..]
[..]
Kijk eens aan, je was al een stapje verder. Dat had best even in het artikel genoemd mogen worden. Jammer dat dat niet gebeurd is.
Ik heb een aardig idee... Zelf zou ik ook niet zo snel een voormalig vluchteling aannemen. Er zijn er immers veel die psychisch schade opgelopen hebben (wat een risico is), ze hebben vaak een beperktere taalbeheersing, enz.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Dit dus. Geen enkele reden tot verontwaardiging, frustratie oid. Maar wellicht wel handig om eens te kijken waar die cijfers door komen en of we er iets aan kunnen doen.
En dan is dat dus inderdaad een van die dingen waar we met een beetje moeite en inzet een aardige impact kunnen hebben. Want als je er vanuit zou gaan dat analfabetisme een hele sterke negatieve factor voor iemands baankansen is (geen bron, maar lijkt mij best logisch), kan er dus enorm veel winst (of iig relatief meer..) behaald worden door in te zetten op het oplossen van een van deze onderliggende problemen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:45 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er zijn veel meer verschillen. Mensen zijn ook niet allemaal op hetzelfde moment gevlucht en de uitgangssituatie in de landen van herkomst is ook verschillend. Je kunt geen analfabeet uit Somalië vergelijken met vaak beter opgeleide mensen uit Iran of Irak.
https://nl.wikipedia.org/(...)eracy_rate_world.PNG
Lenen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:51 schreef YazooW het volgende:
Lijkt allemaal een beetje anders in elkaar te zitten dus. Hoe komt een onopgeleide Somaliër überhaupt aan die +- 3000 euro?
piraterij of andere criminaliteitquote:Op donderdag 30 juli 2015 12:51 schreef YazooW het volgende:
Lijkt allemaal een beetje anders in elkaar te zitten dus. Hoe komt een onopgeleide Somaliër überhaupt aan die +- 3000 euro?
En in dat opzicht is het erg jammer dat de journalist deze mogelijke onderliggende problemen niet benoemt, of iig benadert, om zo het échte probleem bloot te leggen en daadwerkelijk een nuttig stukje journalistiek te leveren. Want het gaat dus niet echt om de daadwerkelijke uitkeringscijfers (symptoom), maar juist om de onderliggende problematiek die deze cijfers veroorzaakt.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb een aardig idee... Zelf zou ik ook niet zo snel een voormalig vluchteling aannemen. Er zijn er immers veel die psychisch schade opgelopen hebben (wat een risico is), ze hebben vaak een beperktere taalbeheersing, enz.
Kortom, het is volstrekt logisch dat deze groep moeite heeft om in eigen inkomen te voorzien. Zou hier oorlog komen en een groep Nederlanders gaat die kant op zullen ze net zo "slecht" presteren.
Dus als je een politicus hoort spreken over 'de vluchteling' of 'alle vluchtelingen' kan je er denk ik vrij veilig van uit gaan dat er daarna een enorme generalisatie volgt en de beste man (of vrouw) dus niet heel serieus genomen hoeft te worden.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:51 schreef YazooW het volgende:
Interssant dat er nu wordt gesproken dat een groot deel van de groep vluchtelingen laagopgeleid is en daarom moeilijk aan een baan kan komen. Ik heb best vaak politici horen zeggen dat de groep vluchtelingen die deze kant op komt behoorlijk goed was opgeleid, ze konden immers de 3000 euro betalen om de overtocht te maken.
Eens. Al denk ik dat het wellicht ook gewoon komt omdat deze journalist zijn vak niet verstaat en denkt dat het opsommen van feiten nieuwswaardig is. Dat is het niet, dan kan ik net zo goed zelf op de site van het CBS gaan grasduinen...quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:54 schreef probeer het volgende:
En in dat opzicht is het erg jammer dat de journalist deze mogelijke onderliggende problemen niet benoemt, of iig benadert, om zo het échte probleem bloot te leggen en daadwerkelijk een nuttig stukje journalistiek te leveren. Want het gaat dus niet echt om de daadwerkelijke uitkeringscijfers (symptoom), maar juist om de onderliggende problematiek.
Mensen die iets kunnen en willen gaan naar Duitsland of de VS, Nederland is het afvoerputje voor kanslozen, criminelen en gelukszoekersquote:Op donderdag 30 juli 2015 12:51 schreef YazooW het volgende:
Interssant dat er nu wordt gesproken dat een groot deel van de groep vluchtelingen laagopgeleid is en daarom moeilijk aan een baan kan komen. Ik heb best vaak politici horen zeggen dat de groep vluchtelingen die deze kant op komt behoorlijk goed was opgeleid, ze konden immers de 3000 euro betalen om de overtocht te maken.
Dat is toch ook een logisch gevolg van de reis die ze moeten maken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:39 schreef Homey het volgende:
Opvallend is ook dat het bijna allemaal mannen zijn. Geen vrouwen, kinderen of bejaarden, nee allemaal volwassen mannen van 20 tot 40.
Is die buurman dan de gemiddelde Somaliër?quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:42 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik denk niet dat de gemiddelde Somaliër in staat is te integreren in een modern land als Nederland, nog los van de regeltjes zoals werkvergunning etc. Ik heb ooit eens naast zo'n stel gewoond in een sociale huurflat, absoluut uitgesloten dat de man des huizes ooit zou gaan werken, dat hele principe was hem vreemd. Qua taal was het ook hopeloos, ik heb hem eens geholpen met z'n verwarmingsketel, maar de communicatie ging in een soort gebarentaal.
Dus ja, dat is best een probleem dat je moet kunnen benoemen, ik zou de oplossing niet weten.
30% werkt gewoon, dus ik weet niet wie de gemiddelde somalier dan moet zijnquote:Op donderdag 30 juli 2015 13:42 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik denk niet dat de gemiddelde Somaliër in staat is te integreren in een modern land als Nederland, nog los van de regeltjes zoals werkvergunning etc. Ik heb ooit eens naast zo'n stel gewoond in een sociale huurflat, absoluut uitgesloten dat de man des huizes ooit zou gaan werken, dat hele principe was hem vreemd. Qua taal was het ook hopeloos, ik heb hem eens geholpen met z'n verwarmingsketel, maar de communicatie ging in een soort gebarentaal.
Dus ja, dat is best een probleem dat je moet kunnen benoemen, ik zou de oplossing niet weten.
Uitzetten, sociale zekerheid hervormen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:42 schreef Ronaldsen het volgende:
Nee, dat klopt helemaal niet. 30% heeft géén bijstandsuitkering. Maar bijvoorbeeld wel een ander soort uitkering (WW, WAO, WIA, Wajong, AOW).quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:48 schreef Re het volgende:
[..]
30% werkt gewoon, dus ik weet niet wie de gemiddelde somalier dan moet zijn
oh ik ben niet bekend met die cijfers, waar kan ik die vinden?quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:50 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nee, dat klopt helemaal niet. 30% heeft géén bijstandsuitkering. Maar bijvoorbeeld wel een ander soort uitkering (WW, WAO, WIA, Wajong, AOW).
Ga er dus maar gerust vanuit dat 99% van de Somaliërs in Nederland geen betaalde arbeid verricht.
Sterker, ik denk dat het percentage dichter tegen de 120 procent aan zit.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:50 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nee, dat klopt helemaal niet. 30% heeft géén bijstandsuitkering. Maar bijvoorbeeld wel een ander soort uitkering (WW, WAO, WIA, Wajong, AOW).
Ga er dus maar gerust vanuit dat 99% van de Somaliërs in Nederland geen betaalde arbeid verricht.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)s-in-de-bijstand.htmquote:Op donderdag 30 juli 2015 13:52 schreef Re het volgende:
[..]
oh ik ben niet bekend met die cijfers, waar kan ik die vinden?
Dat betekent volgens jou dat ze in het verleden gewerkt hebben anders krijg je geen WW, WAO, of WIA.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:50 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nee hoor. 30% krijgt geen bijstand, dat kan dus ook wat anders zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:48 schreef Re het volgende:
[..]
30% werkt gewoon, dus ik weet niet wie de gemiddelde somalier dan moet zijn
Klopt helemaal. Want tot de groep "Nederlanders met bijstand" worden vast ook een hoop Somaliërs gerekend.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sterker, ik denk dat het percentage dichter tegen de 120 procent aan zit.
Denk het wel, er kwamen er wel meer over de vloer, beetje zelfde volk. Best aardige mensen hoor, maar niet echt in staat serieus mee te draaien in de maatschappij.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:47 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Is die buurman dan de gemiddelde Somaliër?
uhmm nee, nu wel de goede bron graagquote:Op donderdag 30 juli 2015 13:53 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)s-in-de-bijstand.htm
ja net zoals de gewone nederlander...quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:55 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Nee hoor. 30% krijgt geen uitkering, dat kan dus ook wat anders zijn.
Ach, het merendeel zal AOW of Wajong zijn. Daarvoor hoef je geen dag te hebben gewerkt. En WW krijg je ook al na één dag betaalde arbeid verrichten, dus dat zegt ook niks.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat betekent volgens jou dat ze in het verleden gewerkt hebben anders krijg je geen WW, WAO, of WIA.
Neehoor.quote:Nederlanders krijgen veel vaker een andere uitkering.
Dat zou niet best zijn, als 30% van de Nederlanders geen bijstand krijgtquote:
ja relatief gezien inderdaad wel, en dat is een probleem, maar de verdeling binnen die andere 30% betekent niet dat dat niet buitenproportioneel is, iemand stelt dat 99& een vorm van uitkering krijgt, maar wat dat nou precies verschillend maakt met de gewone nederlander ontgaat mequote:Op donderdag 30 juli 2015 13:58 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Dat zou niet best zijn, als 30% van de Nederlanders geen bijstand krijgt![]()
![]()
![]()
Relatief gezien is het bijstandspercentage gewoon gigantisch dat kun je niet bagatelliseren, maar slechts constateren.
dat 99% een vorm van uitkering krijgt ... en welke en wat dat proportioneel verschillend maakt van de nederlander, aangezien je toch alleen maar in % wil communicerenquote:Op donderdag 30 juli 2015 14:00 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Welke cijfers wil je precies hebben?
Je hebt er echt geen verstand van.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:57 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Ach, het merendeel zal AOW of Wajong zijn. Daarvoor hoef je geen dag te hebben gewerkt. En WW krijg je ook al na één dag betaalde arbeid verrichten, dus dat zegt ook niks.
[..]
Neehoor.
Als ze willen en kunnen, waarom niet?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Mogen vluchtelingen überhaupt werken?
en mogen komt daar ook nog bijquote:Op donderdag 30 juli 2015 14:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
Als ze willen en kunnen, waarom niet?
Dit is dus waarom ik vind dat dit soort berichten nauwelijks toevoegde waarde heeft.quote:Op donderdag 30 juli 2015 13:55 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Want tot de groep "Nederlanders met bijstand" worden vast ook een hoop Somaliërs gerekend.
Dat was de vraag ook, ik ben bang dat ik hem alleen niet helemaal begrijp. Van wie zou een vluchteling niet mogen werken en waarom?quote:
Oh, wil je dáár cijfers van hebben. Nee, die cijfers heb ik uiteraard niet. Het was een aanname, vandaar ook dat ik begon met "Ga er dus maar gerust vanuit dat...".quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:02 schreef Re het volgende:
[..]
dat 99% een vorm van uitkering krijgt ...
Maar jij natuurlijk wel, héél véél. Dus vertel...quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je hebt er echt geen verstand van.
ik claim verder niet zo veel, misschien inderdaad had ik moeten zeggen dat er geen enkele indicatie is dat die andere 30% niet proportioneel verschillend is van de nederlander al kan ik me voorstellen dat het aantal psychische problemen een stuk groter kan zijn door trauma's etc.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:09 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Oh, wil je dáár cijfers van hebben. Nee, die cijfers heb ik uiteraard niet. Het was een aanname, vandaar ook dat ik begon met "Ga er dus maar gerust vanuit dat...".
Maar mijn aanname dat het feit dat 70% van de Somaliërs een bijstandsuitkering ontvangt waarschijnlijk zal betekenen dat 99% van de Somaliërs een vorm van uitkering ontvangt, is stukken aannemelijker dan jouw aanname dat het betekent dat 30% wél werkt. Want dat laatste zou betekenen dat geen enkele Somaliër een ander soort uitkering dan bijstand zou ontvangen.
Maar kom jij vooral eerst eens met cijfers die jouw claim onderbouwen.
Bij de WW moet je aan de wekeneis voldoen om in aanmerking te komen voor een uitkering.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:10 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Maar jij natuurlijk wel, héél véél. Dus vertel...
Misschien had je gewoonquote:Op donderdag 30 juli 2015 14:11 schreef Re het volgende:
[..]
ik claim verder niet zo veel, misschien inderdaad had ik moeten zeggen dat er geen enkele indicatie is dat die andere 30% niet proportioneel verschillend is van de nederlander al kan ik me voorstellen dat het aantal psychische problemen een stuk groter kan zijn door trauma's etc.
Dus vandaar dat ik de cijfers even wilde zien die jij blijkbaar wel had ingezien met je aannames
niet moeten neerplempen.quote:
ok, en same to youquote:Op donderdag 30 juli 2015 14:17 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Misschien had je gewoon
[..]
niet moeten neerplempen.
Onzin. Ik schreef er duidelijk bij dat een aanname was. En die aanname heb jij nog niet kunnen ontkrachten. En dat gaat je niet lukken ook.quote:
wat jij wil joh. houden we het toch op 99% als feit, omdat jij dat zegtquote:Op donderdag 30 juli 2015 14:22 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Onzin. Ik schreef er duidelijk bij dat een aanname was. En die aanname heb jij nog niet kunnen ontkrachten. En dat gaat je niet lukken ook.
Die loopt hier een beetje triomfantelijk te verkondigen dat alle Somaliërs uitkeringstrekkers zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:17 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Misschien had je gewoon
[..]
niet moeten neerplempen.
http://www.denederlandseg(...)i3zb/f=/blg73664.pdfquote:Op donderdag 30 juli 2015 14:22 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Onzin. Ik schreef er duidelijk bij dat een aanname was. En die aanname heb jij nog niet kunnen ontkrachten. En dat gaat je niet lukken ook.
Graag gedaan.quote:De netto arbeidsmarktparticipatie onder Somaliërs is laag, slechts dertig
procent van de Somaliërs heeft een betaalde baan.
De data van jouw bron komt uit 2009, en de data van het artikel waar dit bericht over gaat uit eind 2014. Het is dus best mogelijk dat arbeidsmarktparticipatie 30% was in 2009, en eind 2014 lager ligt.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:25 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
http://www.denederlandseg(...)i3zb/f=/blg73664.pdf
[..]
Graag gedaan.
Het is ook mogelijk dat het hoger is.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:41 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
De data van jouw bron komt uit 2009, en de data van het artikel waar dit bericht over gaat uit eind 2014. Het is dus best mogelijk dat arbeidsmarktparticipatie 30% was in 2009, en eind 2014 lager ligt.
Well, gezien 70% een bijstandsuitkering heeft lijkt mij dat een interessante situatie. Maar inderdaad, daar heb je gelijk inquote:Op donderdag 30 juli 2015 14:44 schreef Wespensteek het volgende:
Het is ook mogelijk dat het hoger is.
Er zijn veel deeltijd banen en met een laag loon kan er makkelijk nog aanvulling uit de bijstand zijn. Deze statistiek zegt dus helemaal niets over de vraag of mensen werken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:44 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Well, gezien 70% een uitkering heeft lijkt mij dat een interessante situatie. Maar inderdaad, daar heb je gelijk in.
Aan deze bron uit 2010 hebben sowieso weinig. Want in diezelfde pdf staat geschreven datquote:Op donderdag 30 juli 2015 14:25 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
http://www.denederlandseg(...)i3zb/f=/blg73664.pdf
[..]
Graag gedaan.
De hiergenoemde 40% procent is dus inmiddels, vijf jaar later, al tenminste 70% geworden.quote:Maar liefst veertig procent van de Somaliërs in Nederland heeft een WAO-/WIA, WW- en of bijstandsuitkering. (pag. 22, par. 2.6.2)
Wat weer een onzin.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:47 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Aan deze bron uit 2010 hebben sowieso weinig. Want in diezelfde pdf staat geschreven dat
[..]
De hiergenoemde 40% procent is dus inmiddels, vijf jaar later, al tenminste 70% geworden.
Wel ondersteunt deze bron mijn aanname dat de overige 30% van de Somaliërs niet werkt, maar eerder een andere vorm van uitkering zal genieten. Dat was immers in 2010 ook al zo (100% - 40% steun/WAO/WIA/WW-trekkers - 30% werkend = altijd nog 30% die een andere uitkering krijgt).
Stel dat je gelijk hebt. Wat wil je dan precies doen met die informatie?quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:47 schreef hpeopjes het volgende:
De hiergenoemde 40% procent is dus inmiddels, vijf jaar later, al tenminste 70% geworden.
Wel ondersteunt deze bron mijn aanname dat de overige 30% van de Somaliërs niet werkt, maar eerder een andere vorm van uitkering zal genieten. Dat was immers in 2010 ook al zo (100% - 40% steun/WAO/WIA/WW-trekkers - 30% werkend = altijd nog 30% die een andere uitkering krijgt).
Alle Somaliërs terug naar Istanbul!quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:51 schreef Jigzoz het volgende:
Constructief dit. Iemand al een oplossing bedacht?
Deze aangrijpen om nóg méér Somaliërs naar Nederland te halen natuurlijk!quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Stel dat je gelijk hebt. Wat wil je dan precies doen met die informatie?
Welke uitkering zouden die mensen dan kunnen krijgen, "40% steun/WAO/WIA/WW-trekkers" dan heb je toch bijna alles wel gehad.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:51 schreef KoosVogels het volgende:
Aantonen dat immigratie niet per definitie hardwerkende, goudeerlijke mensen aantrekt en geld oplevert zoals de Poco's ons doen willen geloven.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens mij koesteren slechts weinigen de illusie dat Somaliërs binnen worden gelaten omdat hen hier een gouden arbeidstoekomst wacht.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Aantonen dat immigratie niet per definitie hardwerkende, goudeerlijke mensen aantrekt en geld oplevert zoals de Poco's ons doen willen geloven.
Zodra Somalië een stabiel land is, zullen we die figuren ook niet meer binnenlaten.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:53 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Deze aangrijpen om nóg méér Somaliërs naar Nederland te halen natuurlijk!
Wat dacht jij dan?
Dan kunnen we beter heel Somalie wel binnen halen want dat gebeurt toch nietquote:Op donderdag 30 juli 2015 15:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zodra Somalië een stabiel land is, zullen we die figuren ook niet meer binnenlaten.
Tsja, zolang het daar een puinzooi is, zien wij het als onze morele plicht om sowieso een deel van die mensen de helpende hand toe te steken. Of althans, zo ziet onze regering het. En ik ondersteun die beleidskeuze.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:03 schreef Geerd het volgende:
[..]
Dan kunnen we beter heel Somalie wel binnen halen want dat gebeurt toch niet
Grappigquote:Op donderdag 30 juli 2015 15:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, zolang het daar een puinzooi is, zien wij het als onze morele plicht om sowieso een deel van die mensen de helpende hand toe te steken. Of althans, zo ziet onze regering het. En ik ondersteun die beleidskeuze.
Ik heb dat nog nooit iemand horen beweren. In de verste verte niet.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Aantonen dat immigratie niet per definitie hardwerkende, goudeerlijke mensen aantrekt en geld oplevert zoals de Poco's ons doen willen geloven.
True.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb dat nog nooit iemand horen beweren. In de verste verte niet.
Nee, het is een kanslozenimportprobleem, import van aanhangers van die op haat gebaseerde woestijnideologie komt daar nog eens bij. De islam hoort gewoonweg niet thuis in (west-)Europa.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:20 schreef Re het volgende:
[..]
ah ok dit is een moslimprobleem, zeg het dan
Waarom niet?quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
De islam hoort gewoonweg niet thuis in (west-)Europa.
Snap dat ook niet goed.quote:
Omdat er een compleet andere set omgangsvormen, opvattingen en waarden mee gepaard gaan. Dat hoort nu eenmaal bij een cultuur uit een ander werelddeel en dat is dan ook geen probleem, maar dat wordt het echter wél wanneer je - in dit geval aanhangers van de islam - in eerste instantie gaat importeren als makkelijk uit te buiten arbeidskrachten en die aantallen vervolgens nog eens gaat aanvullen met allerlei "vluchtelingen" die dezelfde ideologie aanhangen. Massale import van (vrijwel) onopgeleide Europeanen in een land als Japan zou in mijn optiek waarschijnlijk vergelijkbare problemen opleveren.quote:
Er is hier toch vrijheid van meningsuiting en vrijheid van religie, de vrijheid om binnen de wetten te doen wat je wil. Jouw opvatting past in die zin niet bij Nederland Er wonen ook al tijden moslims in Nederland die zich gewoon aan de wetten houden er is gewoon geen reden dat het niet te combineren is. Daarnaast staat de islam helemaal los van "gezeul" met mensen, het zijn opvattingen die mensen hier gewoon kunnen nalezen en naleven, je zou vandaag nog moslim kunnen worden als je dat wil.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:12 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Omdat er een compleet andere set omgangsvormen, opvattingen en waarden mee gepaard gaan. Dat hoort nu eenmaal bij een cultuur uit een ander werelddeel en dat is dan ook geen probleem, maar dat wordt het echter wél wanneer je - in dit geval aanhangers van de islam - in eerste instantie gaat importeren als makkelijk uit te buiten arbeidskrachten en die aantallen vervolgens nog eens gaat aanvullen met allerlei "vluchtelingen" die dezelfde ideologie aanhangen. Massale import van (vrijwel) onopgeleide Europeanen in een land als Japan zou in mijn optiek waarschijnlijk vergelijkbare problemen opleveren.
Ik ben gewoonweg geen voorstander van grootschalige gezeul met mensen van hot naar het, uiteindelijk levert dat, op een select gezelschap na, nl. alleen maar verliezers op.
Voor de import van gastarbeiders bestond het fenomeen "islam" nog helemaal niet op een dergelijke schaal in west-Europa, het is een geïmporteerde ideologie. Die mensen zijn indertijd hier naar toe gehaald omdat dat voor de heren werkgevers lekker makkelijk was; werknemers die de taal niet spraken, geen kaas gegeten hadden van arbeidersrechten en met z'n allen in een klein, vervallen huisje in arbeiderswijken in steden te proppen waren. Dat scheelde discussies met die vervelende Nederlandse arbeidskrachten met hun gezeur over meeprofiteren van de toegenomen welvaart.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:17 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er is hier toch vrijheid van meningsuiting en vrijheid van religie, de vrijheid om binnen de wetten te doen wat je wil. Jouw opvatting past in die zin niet bij Nederland Er wonen ook al tijden moslims in Nederland die zich gewoon aan de wetten houden er is gewoon geen reden dat het niet te combineren is. Daarnaast staat de islam helemaal los van "gezeul" met mensen, het zijn opvattingen die mensen hier gewoon kunnen nalezen en naleven, je zou vandaag nog moslim kunnen worden als je dat wil.
De islam bestond al lang en die opvattingen waren ook in Europa bekend. Waar jij het over hebt zijn mensen die die opvattingen aanhangen. Die zijn er inderdaad veel meer gekomen door de migratie maar in mijn ogen staat dat dus los van de islam. De islam is niet anders dan vele andere dingen die elders zijn bedacht of ontdekt en langzaam ook in het westen zijn terechtgekomen, er is geen reden waarom dat niet zo zou horen, het hoort zelfs bij de normale gang van zaken in de wereld.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:30 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Voor de import van gastarbeiders bestond het fenomeen "islam" nog helemaal niet op een dergelijke schaal in west-Europa, het is een geïmporteerde ideologie. Die mensen zijn indertijd hier naar toe gehaald omdat dat voor de heren werkgevers lekker makkelijk was; werknemers die de taal niet spraken, geen kaas gegeten hadden van arbeidersrechten en met z'n allen in een klein, vervallen huisje in arbeiderswijken in steden te proppen waren. Dat scheelde discussies met die vervelende Nederlandse arbeidskrachten met hun gezeur over meeprofiteren van de toegenomen welvaart.
Dat heeft, naar mijn mening, dus álles te maken met het gezeul met mensen.
Gewoon afschaffen voor iedereen is dan veel beter, we maken iedereen Marokkaan en dan kunnen we meteen iedereen uitzetten.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:36 schreef Confetti het volgende:
Het grote gevaar is ook dat dit volk na 5 jaar een permanente verblijfsvergunning kunnen aanvragen en zelfs Nederlander kunnen worden. Dan kun je ze nooit meer uitzetten, al is Somalie straks veilig.
Nederlanderschap zou alleen voorbehouden moeten zijn voor mensen die hier geboren worden.
Da's jouw mening, ik blijf bij de mijne dat de islam niet thuishoort in (west-)Europa en dat het zeulen met mensen en de bijbehorende culturen geen goede ontwikkeling is.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:44 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De islam bestond al lang en die opvattingen waren ook in Europa bekend. Waar jij het over hebt zijn mensen die die opvattingen aanhangen. Die zijn er inderdaad veel meer gekomen door de migratie maar in mijn ogen staat dat dus los van de islam. De islam is niet anders dan vele andere dingen die elders zijn bedacht of ontdekt en langzaam ook in het westen zijn terechtgekomen, er is geen reden waarom dat niet zo zou horen, het hoort zelfs bij de normale gang van zaken in de wereld.
Onze ouderen lijden echt een mensonwaardig bestaan, inderdaad.quote:Op donderdag 30 juli 2015 18:50 schreef Odaiba het volgende:
Geld dat ook heel goed naar ouderen kon gaan als we niet al die vluchtelingen zouden opnemen, ow wacht als we dat gaan doen krijgen we ook weer een groep mensen over ons heen.
Je hoort mensen te helpen, maar ze moeten wel van buiten de grenzen komen, want anders is het niet goed.
Waar ontwaar jij de politieke islam in ons land en op welke wijze manifesteert die zich?quote:Op donderdag 30 juli 2015 18:06 schreef Homey het volgende:
Islam als een persoonlijk geloof moet ieder voor zichzelf weten, wat hoort in een vrije samenleving. Probleem in Nederland is de politieke Islam, de georganiseerde godsdienstbeleving die in de publieke ruimte erg dominant optreedt. Daaruit schuilt de jammerlijke situatie dat in de Islamitische gemeenschap, toch zeker een miljard groot, de politieke Islam de dominante factor is. In het boeddhisme heb je dit bijvoorbeeld totaal niet.
Even voor de helderderheid. Dit is geen sarcasme?quote:Op donderdag 30 juli 2015 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onze ouderen lijden echt een mensonwaardig bestaan, inderdaad.
Veel sarcastischer vind je ze niet.quote:Op donderdag 30 juli 2015 18:59 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Even voor de helderderheid. Dit is geen sarcasme?
Jammer. Er zijn dit jaar verschillende mensen personen geweest die de problematiek in de belangstelling hebben gebracht.quote:Op donderdag 30 juli 2015 19:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Veel sarcastischer vind je ze niet.
Ik niet, dat betekent niet dat ik het niet ontzettend erg vind voor die man, maar ik denk dat hij er meer bij gebaat is om iets nuttigs te kunnen doen in plaats van bij bijv. zieligheidsinstanties lopen of thuis zitten.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef Spatzmann het volgende:
Het probleem is dat juist die zieligheidsinstanties er wel baat bij hebben. Zij zullen de huidige situatie dus hetzelfde willen laten.quote:Op donderdag 30 juli 2015 21:05 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ik niet, dat betekent niet dat ik het niet ontzettend erg vind voor die man, maar ik denk dat hij er meer bij gebaat is om iets nuttigs te kunnen doen in plaats van bij bijv. zieligheidsinstanties lopen of thuis zitten.
quote:Het valt helemaal niet mee met uitkeringen aan 'buitenlanders'
CBS-cijfers suggereren dat 'slechts' zo'n 11.000 Marokkanen en 11.000 Turken een bijstandsuitkering krijgen. Maar tel je de Marokkanen en Turken mee die ook de Nederlandse nationaliteit hebben, dan is het beeld heel anders.
'Zeven van de tien Somaliërs in de bijstand,' luidde de kop boven een persbericht van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op 30 juli. Het bureau had onderzoek gedaan naar bijstandsuitkeringen 'op basis van nationaliteit'. Niet alleen veel Somaliërs, ook ruim de helft van de Syriërs, Irakezen en Eritreeërs zit in de bijstand. Het gaat vooral om voormalige asielzoekers.
Het CBS leek er ook van te schrikken. Want daarna volgde snel de relativerende opmerking dat eind 2014 in totaal 481.000 mensen een bijstandsuitkering hadden en dat de 'overgrote meerderheid' Nederlanders van 18 jaar en ouder zijn, namelijk 400.000.
Oftewel 83 procent. Bijstandsuitkeringen, zo was de boodschap, gaan vooral naar Nederlanders en niet naar buitenlanders.
Verwarrend
Maar dat is uiteraard niet het hele verhaal. In de categorie Nederlanders 'zitten ook Nederlanders met een dubbele nationaliteit', voegde het CBS er enigszins cryptisch aan toe. Die nuancering ging verloren in de media.
'Overgrote deel van de uitkeringen naar Nederlanders,' zette nieuwsrubriek Hart van Nederland van televisiezender SBS 6 boven een taartgrafiek, waarin naast een reusachtig Nederlands stuk taart minieme Turkse en Marokkaanse taartpuntjes (allebei zo'n 11.000) zichtbaar waren.
Het gebruik van de term 'Nederlanders' is verwarrend. Meestal maakt het CBS bij cijfers over de herkomst van mensen met een uitkering onderscheid tussen 'autochtonen', 'westerse allochtonen' en 'niet-westerse allochtonen', waarbij die laatste groep soms wordt uitgesplitst in Turken, Marokkanen, Antillianen en Surinamers.
Nu suggereren de CBS-cijfers dat slechts zo'n 11.000 Marokkanen en 11.000 Turken een bijstandsuitkering krijgen. Maar dan gaat het om Marokkanen en Turken met één paspoort. Tel je de Marokkanen en Turken mee die ook de Nederlandse nationaliteit hebben, dan is het beeld heel anders.
Alle kansen
Van de 494.500 personen die in mei 2015 een bijstandsuitkering kregen, is bijna de helft (243.000) een niet-westerse allochtoon. Zij doen een disproportioneel beroep op de bijstand, waarvoor de totale kosten in 2014 bijna 6 miljard euro bedroegen, blijkt uit eerdere CBS-publicaties.
Ze maken 12 procent uit van de bevolking, maar vormen 45 procent van alle bijstandsontvangers. Autochtonen zijn goed voor 44 procent van de bijstandsuitkeringen.
Van de Marokkaanse Nederlanders krijgt één op de zeven een bijstandsuitkering, onder Turken en Surinamers één op de tien. Van de autochtonen ontvangt één op de vijftig een bijstandsuitkering, schreef het CBS in het Jaarrapport Integratie 2014.
Het gaat niet alleen om oudere allochtonen, maar – zij het in mindere mate – ook om de tweede en derde generatie (15 tot 45 jaar). Van de jongeren tot 25 jaar is één op de drie werkloos, tegen één op de acht autochtonen. Anders dan hun (groot)ouders zijn velen in Nederland geboren en kregen ze alle kansen.
School
De oorzaak van hun werkloosheid is niet alleen discriminatie, zoals allochtonen zelf vaak beweren. Vaker dan autochtonen maken ze hun school niet af en beheersen de taal niet goed, zelfs bij studenten is dat nog 7 procent.
Zo bezien is het beroep van niet-westerse allochtonen op de bijstand verontrustender dan dat van de Somaliërs, veelal analfabeten die hier vaak startten als vluchteling.
Elsevier nummer 32, 8 augustus 2015
Fleuriëtte van de Velde
Bron
Zoiets dacht ik al, dat doen ze wel vaker om bijvoorbeeld criminaliteitscijfers te verbloemen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:36 schreef probeer het volgende:
Kwam ik zojuist tegen .. leek me relevant ..
[..]
Mij niet.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:36 schreef probeer het volgende:
Kwam ik zojuist tegen .. leek me relevant ..
[..]
Je mag het alleen met Elsevier eens zijn en juist inhoudelijk weerwoord is gevaarlijk.quote:Het bestaansrecht van media is volgens Elsevier namelijk gelegen in de „rangschikking naar kleur”. Het in standhouden van die identiteit is een fundamentele vrijheid en „reacties van derden kunnen (daarop) een negatief effect” hebben.
Natuurlijk is het relevant. De meeste discussie hier heeft te maken met de voor en nadelen van immigratie. Dan is het belangrijk om immigranten met niet-immigranten te kunnen vergelijken om uit te zoeken wat immigranten toevoegen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:48 schreef Wespensteek het volgende:
Mij niet.
Het is een volstrekt idiote discussie welke nationaliteit iemand heeft die twee nationaliteiten heeft, blijkbaar kijkt elsevier liever naar ras/afkomst maar dan gaat de hele statistiek over de kop.
Daarnaast is er gewoon de statistiek die kijkt naar allochtoon/niet westerse alochtoon etc. etc.
http://statline.cbs.nl/St(...)DR=G4,G1,T&STB=G2,G3
Een aantal van die lui bij elsevier zijn te dom om voor de duivel te dansen en raaskallen maar wat. Als je daar inhoudelijk op reageert met onderbouwing wordt jouw reactie verwijderd en krijg je een ban van hun site.
http://www.nrc.nl/rechten(...)hun-politieke-kleur/
[..]
Je mag het alleen met Elsevier eens zijn en juist inhoudelijk weerwoord is gevaarlijk.
Ok, heb je bij dit stuk dan ook inhoudelijk commentaar? Of grijp je dat gemodereerd reageren nu simpelweg aan om alles wat van Elsevier komt af te branden?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:48 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Mij niet.
Het is een volstrekt idiote discussie welke nationaliteit iemand heeft die twee nationaliteiten heeft, blijkbaar kijkt elsevier liever naar ras/afkomst maar dan gaat de hele statistiek over de kop.
Daarnaast is er gewoon de statistiek die kijkt naar allochtoon/niet westerse alochtoon etc. etc.
Een aantal van die lui bij elsevier zijn te dom om voor de duivel te dansen en raaskallen maar wat. Als je daar inhoudelijk op reageert met onderbouwing wordt jouw reactie verwijderd en krijg je een ban van hun site.
[..]
Je mag het alleen met Elsevier eens zijn en juist inhoudelijk weerwoord is gevaarlijk.
En het identificeren van het probleem begint bij een correcte weergave en interpretatie van de cijfers.quote:Op donderdag 30 juli 2015 12:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Natuurlijk is het relevant. Maar omdat jij een andere mening hebt m.b.t. autochtonen, vind jij van niet. Eigen straatje enzo. Het feit dat je met ad-homina richting de schrijver van het artikel komt, zegt genoeg.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:48 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Mij niet.
[..]
Dat kun je ook niet als je kijkt naar allochtoon/autochtoon. Waar de ouders zijn geboren zegt weinig of iemand een immigrant is. Ik ben een autochtone immigrant mijn kinderen zouden allochtone niet immigranten zijn maar hier wel geboren zijn. Daarnaast is er geen registratie van derde generatie allochtonen,die bestaan helemaal niet. Maar als je de cijfers dus belangrijk vind de statistiek is er de nieuwe cijfers komen in het vierde kwartaal.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:57 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Natuurlijk is het relevant. De meeste discussie hier heeft te maken met de voor en nadelen van immigratie. Dan is het belangrijk om immigranten met niet-immigranten te kunnen vergelijken om uit te zoeken wat immigranten toevoegen.
De rest van je post is irrelevante karaktermoord. Het gaat om de boodschap, niet om de boodschapper.
Bovendien vind ik 'ja maar de juiste data is óók op onze site te vinden' niet echt een goed argument om dus maar een artikel naar buiten te brengen waarin je zaken verdraait of iig niet correct weergeeft.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:48 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
[..]
Nog zo'n dombo die niet weet dat de cijfers waar ze om vraagt er gewoon zijn en dan zijn onderbuik leegt.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Natuurlijk is het relevant. Maar omdat jij een andere mening hebt m.b.t. autochtonen, vind jij van niet. Eigen straatje enzo. Het feit dat je met ad-homina richting de schrijver van het artikel komt, zegt genoeg.
Juist omdat het cbs policor kijkt, verbloemen ze de waarheid en beïnvloeden ze het onderwerp verkeerd.
Slap, van jou en het cbs.
Dat is juist precies wat het cbs doet. Goochelen met cijfers zodat ze mooier in hun straatje passen. Ongenuanceerd, want het mist de nodige duiding. Prima dat je dat in ziet.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:13 schreef Wespensteek het volgende:
Ongenuanceerd cijfertjes uit statistieken halen omdat het bij jouw keur past vind ik inderdaad erg dom.
Denk dat jou zienswijze en deze post meer over jou zegt, dan over mij.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nog zo'n dombo die niet weet dat de cijfers waar ze om vraagt er gewoon zijn en dan zijn onderbuik leegt.
Het CBS brengt een statistiek op nationaliteit naar buiten en daar mag je mee doen wat jij wil. Als elsevier andere cijfers wil moeten ze die zelf opvragen, je kunt het CBS toch niet verwijten dat hun publicatie over het verkeerde onderwerp gaat.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Bovendien vind ik 'ja maar de juiste data is óók op onze site te vinden' niet echt een goed argument om dus maar een artikel naar buiten te brengen waarin je zaken verdraait of iig niet correct weergeeft.
Dan moet het CBS geen artikel publiceren en alleen naar hun cijfers verwijzen.
Heb je ook enig bewijs dat het CBS vanuit een of ander politiek correct ideaal met cijfers goochelt?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is juist precies wat het cbs doet. Goochelen met cijfers zodat ze mooier in hun straatje passen. Ongenuanceerd, want het mist de nodige duiding. Prima dat je dat in ziet.
Hoe worden ze aangestuurd en welke politieke stroming zit daar vooral?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb je ook enig bewijs dat het CBS vanuit een of ander politiek correct ideaal met cijfers goochelt?
Dat doen ze dus niet, de cijfers en statistieken over allochtonen en autochtonen zijn er gewoon.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:16 schreef Red_85 het volgende:
die liegt is diegene die verbloemd wat ze weer moeten geven.
Natuurlijk kan je dat wel. De relatie tussen uitkeringsafhankelijkheid en culturele achtergrond kan onderzocht worden. Als bijv Marokkanen oververtegenwoordigd zijn in uitkeringsafhankelijkheid tov. Nederlanders kan je de conclusie trekken dat er een grote kans is dat nieuwe Marokkaanse immigranten ook een grotere kans hebben uitkeringsafhankelijk te worden tov. Nederlanders.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:13 schreef Wespensteek het volgende:
Dat kun je ook niet als je kijkt naar allochtoon/autochtoon. Waar de ouders zijn geboren zegt weinig of iemand een immigrant is. Ik ben een autochtone immigrant mijn kinderen zouden allochtone niet immigranten zijn maar hier wel geboren zijn. Daarnaast is er geen registratie van derde generatie allochtonen,die bestaan helemaal niet. Maar als je de cijfers dus belangrijk vind de statistiek is er de nieuwe cijfers komen in het vierde kwartaal.
Je hebt dus geen bewijs. Oke dan.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe worden ze aangestuurd en welke politieke stroming zit daar vooral?
En voor de rest zeg iktegen jou.
Rot nu eens op met die stroman. Niemand beweert dat die cijfers er niet zijn.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:19 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat doen ze dus niet, de cijfers en statistieken over allochtonen en autochtonen zijn er gewoon.
Ja dat kan allen wordt nergens een culturele achtergrond geregistreerd. As je dat wil onderzoeken zul je dus zelf onderzoek moeten doen. Natuurlijk krijg je dan het probleem dat het lastig is vast te stellen welke cultuur iemand heeft. Welke cultuur heeft een kind of klein kind van een geïmmigreerde Marokkaan?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:20 schreef Pharmacist het volgende:
culturele achtergrond kan onderzocht worden.
Daarom kan je een proxy variabele gebruiken. In dit geval afkomst. Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:22 schreef Wespensteek het volgende:
Ja dat kan allen wordt nergens een culturele achtergrond geregistreerd. As je dat wil onderzoeken zul je dus zelf onderzoek moeten doen. Natuurlijk krijg je dan het probleem dat het lastig is vast te stellen welke cultuur iemand heeft. Welke cultuur heeft een kind of klein kind van een geïmmigreerde Marokkaan?
Elsevier:quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:21 schreef Pharmacist het volgende:
Rot nu eens op met die stroman. Niemand beweert dat die cijfers er niet zijn.
Nee dat is dus niet verwarrend de nationaliteit is heel duidelijk net als de statistiek. Dat het voor hun verwarrend is komt omdat ze de verkeerde statistiek gebruiken. In de statistiek op nationaliteit wordt ook altijd de nationaliteit gebruikt en nooit het begrip allochtoon omdat het totaal verschillend is.quote:Het gebruik van de term 'Nederlanders' is verwarrend. Meestal maakt het CBS bij cijfers over de herkomst van mensen met een uitkering onderscheid tussen 'autochtonen', 'westerse allochtonen' en 'niet-westerse allochtonen', waarbij die laatste groep soms wordt uitgesplitst in Turken, Marokkanen, Antillianen en Surinamers.
quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:48 schreef Wespensteek het volgende:
Dat schreef ik al registratie van ras ontbreekt omdat dat politiek erg gevoelig ligt. Er is gekozen voor nationaliteit of allochtoon. Het is aan jezelf om als je dat ras belangrijk vindt te gaan onderzoeken. Succes overigens want wat is dat als een Marokkaan met een Nederlander is getrouwd en een kind heeft gekregen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:23 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Daarom kan je een proxy variabele gebruiken. In dit geval afkomst. Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt.
En dat is precies waar ze zich achter verschuilen en wat je zelf moet doorvragen na de eerste instantie, daarmee beïnvloeden ze de publieke mening op een verkeerde manier.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:19 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat doen ze dus niet, de cijfers en statistieken over allochtonen en autochtonen zijn er gewoon.
Nogmaals, niemand beweert dat die cijfers en statistieken er niet zijn. In jouw quote beschuldigt Elsevier het CBS niet van het achterhouden van cijfers, jouw quote is dus niet relevant.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:26 schreef Wespensteek het volgende:
Elsevier:
[..]
Nee dat is dus niet verwarrend de nationaliteit is heel duidelijk net als de statistiek. Dat het voor hun verwarrend is komt omdat ze de verkeerde statistiek gebruiken. In de statistiek op nationaliteit wordt ook altijd de nationaliteit gebruikt en nooit het begrip allochtoon omdat het totaal verschillend is.
Elsevier begrijpt er dus zelf niets van en wekt een verkeerde indruk.
En vind je het niet diep triest dat we vanuit politieke gevoeligheid een probleem niet eens meer durven te benoemen?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:28 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat schreef ik al registratie van ras ontbreekt omdat dat politiek erg gevoelig ligt. Er is gekozen voor nationaliteit of allochtoon. Het is aan jezelf om als je dat ras belangrijk vind te gaan onderzoeken. Succes overigens want wat is dat als een Marokkaan met een Nederlander is getrouwd en een kind heeft gekregen.
Ook alweer onzin want die statistieken zin gewoon eerder gepubliceerd en ook met persberichten aangekondigd:quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:29 schreef Red_85 het volgende:
en wat je zelf moet doorvragen na de eerste instantie
Dan gaat dat de statistieken van honderdduizenden mensen niet beinvloeden. Voor een hypothetische statistische analyse zou het het beste zijn om mensen die niet duidelijk tot een analysegroep behoren uit de analyse te gooien.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:28 schreef Wespensteek het volgende:
Dat schreef ik al registratie van ras ontbreekt omdat dat politiek erg gevoelig ligt. Er is gekozen voor nationaliteit of allochtoon. Het is aan jezelf om als je dat ras belangrijk vindt te gaan onderzoeken. Succes overigens want wat is dat als een Marokkaan met een Nederlander is getrouwd en een kind heeft gekregen.
Als je het verwarrend noemt geef je het CBS de schuld van die verwarring als je zegt dat ze dat meestal anders doen "Meestal maakt het CBS " dan is dat ook de schuld van CBS.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:32 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Nogmaals, niemand beweert dat die cijfers en statistieken er niet zijn. In jouw quote beschuldigt Elsevier het CBS niet van het achterhouden van cijfers, jouw quote is dus niet relevant.
Precies zoals ik eerder al schreef:quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:35 schreef probeer het volgende:
Maar blijkbaar is de schuld van het onjuist publiceren van de cijfers weer belangrijker dan een discussie over de mogelijke knelpunten van specifieke groepen mensen wanneer ze deelnemen aan de arbeidsmarkt.
Typisch ...
quote:Het is nog dommer overigens dat je alleen kijkt naar de afkomst zonder bijv. de wettelijke aspecten te noemen die het probleem veroorzaken. Als mensen alleen recht op bijstand hebben en niet eens zo mogen werken als anderen is het niet vreemd dat ze meer bijstand krijgen. Als ouderen bijstand krijgen als aanvulling op AOW omdat ze hier niet al jaren wonen is het logisch dat die groepen meer bijstand krijgen.
Ongenuanceerd cijfertjes uit statistieken halen omdat het bij jouw keur past vind ik inderdaad erg dom.
Als je discussie wil over de gevolgen van migratie moet je een brede discussie houden niet niet selectief shoppen.
Wat je in één zin van één van je posts noemt, om er vervolgens zelf ook helemaal niets mee te doen en weer lekker verder te gaan in een welles/nietes bitch-fight. Bravo.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:39 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Precies zoals ik eerder al schreef:
[..]
Als je de statistieken verkeerd presenteert, dan ben je gewoon een leugenaar.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:32 schreef Wespensteek het volgende:
Als een journalist het dus verkeerd gebruikt is dat alleen de schuld van de journalist.
Jep. Elsevier beschuldigt het CBS van verwarrend taalgebruik.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:36 schreef Wespensteek het volgende:
Als je het verwarrend noemt geef je het CBS de schuld van die verwarring als je zegt dat ze dat meestal anders doen "Meestal maakt het CBS " dan is dat ook de schuld van CBS.
Integratieproblemen met migranten en hun positie op de arbeidsmarkt is al tot in den treure onderzocht hoor, het is geen nieuw probleem of zo. Het is gewoon ontzettend moeilijk om het daadwerkelijk op te lossen, hoe veel je het ook "benoemt".quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:35 schreef probeer het volgende:
Maar blijkbaar is de schuld van het onjuist publiceren van de cijfers weer belangrijker dan een discussie over de mogelijke knelpunten van specifieke groepen mensen wanneer ze deelnemen aan de arbeidsmarkt.
Typisch ...
Mijn schuld, ik had beter moeten weten. Blijf vooral lekker moddergooien allemaal. Ik ben weer echt helemaal klaar met dit gezeik. Eigen gelijk eerst, toch?
Het onvermogen om voorbij het probleem te kijken en het daadwerkelijk over een oplossing (of aanpak) te hebben. Dát is waar het steeds weer mis gaat in deze maatschappij.
Dat heb ik ook niet beweert. Ik heb bij Red_85 aangegeven dat de statistieken er zijn omdat die beweerde dat het CBS manipuleert.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:41 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Jep. Elsevier beschuldigt het CBS van verwarrend taalgebruik.
Elsevier berschuldigt het CBS echter niet van het niet bijhouden van "cijfers en statistieken over allochtonen en autochtonen".
Ik vind het namelijk zeer relevant dat het niet het CBS is dat zaken manipuleert maar Elsevier. Die statistieken zijn juist en Elsevier maakt er een zooitje van, de verwarring komt geheel voor hun rekening.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je de statistieken verkeerd presenteert, dan ben je gewoon een leugenaar.
Het is heel erg eenvoudig op te lossen of althans in de toekomst te voorkomenquote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:28 schreef rockstah het volgende:
[..]
Integratieproblemen met migranten en hun positie op de arbeidsmarkt is al tot in den treure onderzocht hoor, het is geen nieuw probleem of zo. Het is gewoon ontzettend moeilijk om het daadwerkelijk op te lossen, hoe veel je het ook "benoemt".
Ok mijn kinderen hebben 3 nationaliteiten, geboren in Nederland, opgegroeid in buitenland en spreken GEEN Nederlands.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ja dat kan allen wordt nergens een culturele achtergrond geregistreerd. As je dat wil onderzoeken zul je dus zelf onderzoek moeten doen. Natuurlijk krijg je dan het probleem dat het lastig is vast te stellen welke cultuur iemand heeft. Welke cultuur heeft een kind of klein kind van een geïmmigreerde Marokkaan?
Inwoners van Nederland.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 16:06 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ok mijn kinderen hebben 3 nationaliteiten, geboren in Nederland, opgegroeid in buitenland en spreken GEEN Nederlands.
Ra ra wat zijn ze als ze nu in NL gaan wonen?
Je vergeet de groep met een dubbel paspoort.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:31 schreef Leandra het volgende:
Dat valt me mee.
Nadeel is natuurlijk wel dat jullie als immigranten is de statistieken komen dus alles wat je daarna hier leest over immigranten en immigratie moet je je niet persoonlijk aantrekken.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 16:34 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dank. Voelen we ons straks toch nog welkom.
Hola ik ben een Nederlander he....en ook mijn kinderen...quote:Op woensdag 5 augustus 2015 16:43 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nadeel is natuurlijk wel dat jullie als immigranten is de statistieken komen dus alles wat je daarna hier leest over immigranten en immigratie moet je je niet persoonlijk aantrekken.
Klopt maar voor het CBS ben je wel een immigrant als je uit het buitenland komt en je komt hier wonen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 16:45 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Hola ik ben een Nederlander he....en ook mijn kinderen...![]()
![]()
quote:Bij immigratie gaat het om de vestiging van personen vanuit het buitenland in Nederland. Om als immigrant te kunnen worden geteld, moeten deze personen in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) worden ingeschreven. In de regel wordt iemand als immigrant in de GBA ingeschreven als hij of zij “naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derde van de tijd in Nederland verblijf zal houden” (Wet GBA, artikel 26). In de praktijk zal dit in veel gevallen worden geïnterpreteerd als dat de betrokkene van plan is de komende vier maanden in Nederland te blijven.
quote:Op woensdag 5 augustus 2015 16:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Klopt maar voor het CBS ben je wel een immigrant als je uit het buitenland komt en je komt hier wonen.
[..]
CBS presenteert de cijfers anders dan ze zijn. Zodat ze wel in het policor straatje passen. Wie manipuleert hier nu en wie verwart hier nu?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:50 schreef Wespensteek het volgende:
Ik vind het namelijk zeer relevant dat het niet het CBS is dat zaken manipuleert maar Elsevier. Die statistieken zijn juist en Elsevier maakt er een zooitje van, de verwarring komt geheel voor hun rekening.
Dat moet je dan maar even bewijzen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:34 schreef Red_85 het volgende:
CBS presenteert de cijfers anders dan ze zijn
In Minnesota schijnt 21% van de Somaliers werkloos te zijn. Ik ben wel eens op een vliegveld in de VS geweest, Atlanta ?, waar opvallend veel Afrikaanse immigranten aan het werk waren.quote:Op donderdag 30 juli 2015 10:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maken bevolkingsgroepen die keuze?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het ligt aan het feit dat het makkelijker is om 1400 euro te ontvangen voor niks doen dan 1700 euro voor 40 uur per week vuilnisbakken in het park legen.
Het verschil is dat sommige bevolkingsgroepen die keuze niet maken en anderen wel.
Cultuur is belangrijk in keuzes ja. Sinds wanneer ineens niet?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 08:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Maken bevolkingsgroepen die keuze?
Sinds ik geen een cultuur ken waarin arbeid - in wat voor vorm dan ook - niet centraal staat. Los daarvan, cultuur zelf maakt geen keuzes. Bevolkingsgroepen maken ook geen keuzes. Het zijn individuen die keuzes maken. Dat cultuur wel van invloed kan zijn op de keuze is bovendien iets anders dan 'bevolkingsgroep x kiest voor x'.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 09:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Cultuur is belangrijk in keuzes ja. Sinds wanneer ineens niet?
Goed argument. Jij kent geen cultuur die X dus een cultuur die X bestaat niet. Je hebt me overtuigd.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 10:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sinds ik geen een cultuur ken waarin arbeid - in wat voor vorm dan ook - niet centraal staat.
Het lijkt mij vrij duidelijk dat als iemand zegt "bevolkingsgroep X maakt de keuze Y" dat daarmee niet naar een soort levend esoterische entiteit wordt verwezen die onafhankelijk van zijn uitvoerders een keuze maakt. Ik snap niet zo goed waarom je denkt de smart ass uit te kunnen hangen met die observatie eigenlijk. Het is heel normaal taalgebruik om aan te geven dat mensen met een bepaalde cultuur overwegend bepaalde keuzes te maken. Je lijkt het alleen maar aan te halen om iets terug te kunnen zeggen.quote:Los daarvan, cultuur zelf maakt geen keuzes. Bevolkingsgroepen maken ook geen keuzes. Het zijn individuen die keuzes maken. Dat cultuur wel van invloed kan zijn op de keuze is bovendien iets anders dan 'bevolkingsgroep x kiest voor x'.
Ik vind het gewoon een typische tokkie uitspraak die ik niet van je had verwacht. Daar komt het een beetje op neer. Uitermate generaliserend en uiteindelijk gaat het inhoudelijk ook nergens over. Welke bevolkingsgroep heeft hier welke keuze gemaakt uberhaupt? Maak het eens concreet. Of wil je zeggen dat in casu Somaliers die wel werken ineens geen onderdeel uitmaken van de Somalische cultuur? Heb je het over een etnisch onderscheid of juist niet? Het is een vrij algemene nietszeggende lulkoekuitspraak. Daarom reageer ik daarop.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 10:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Goed argument. Jij kent geen cultuur die X dus een cultuur die X bestaat niet. Je hebt me overtuigd.
[..]
Het lijkt mij vrij duidelijk dat als iemand zegt "bevolkingsgroep X maakt de keuze Y" dat daarmee niet naar een soort levend esoterische entiteit wordt verwezen die onafhankelijk van zijn uitvoerders een keuze maakt. Ik snap niet zo goed waarom je denkt de smart ass uit te kunnen hangen met die observatie eigenlijk. Het is heel normaal taalgebruik om aan te geven dat mensen met een bepaalde cultuur overwegend bepaalde keuzes te maken. Je lijkt het alleen maar aan te halen om iets terug te kunnen zeggen.
quote:Doe normaal.
Ik ben hier niet om met jouw gevoelige verwachtinkjes rekening te houden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 12:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon een typische tokkie uitspraak die ik niet van je had verwacht. Daar komt het een beetje op neer.
Dus als 70% van een groep mensen bepaald gedrag vertoont is het volgens jou generaliserend om daar iets over te zeggen? Belachelijk standpunt heb je daar.quote:Uitermate generaliserend en uiteindelijk gaat het inhoudelijk ook nergens over.
Ik maak het expres niet concreet omdat ik het mechanisme niet ken... ik ken geen Somaliers maar ik WEET aan de hand van simpele statistieken dat maarliefst 70% niet werkt. Dat is niet mals.quote:Welke bevolkingsgroep heeft hier welke keuze gemaakt uberhaupt? Maak het eens concreet.
Mijn god wat trek je weer een wilde conclusies.quote:Of wil je zeggen dat in casu Somaliers die wel werken ineens geen onderdeel uitmaken van de Somalische cultuur?
Yup. SpecialK: "Alle negers zijn lui". Echt typisch iets wat ik zou roepen. Over somaliers... terwijl ik 100x het woord cultuur gebruik... en me specifiek niet kritisch uitlaat over andere mensen van het Afrikaanse continent binnen de context van dit topic...quote:Heb je het over een etnisch onderscheid of juist niet?
het is absoluut geen lulkoek. Jij bezit alleen niet de mentale faculteiten om de nuance van mijn positie in te zien zonder eerst wilde standpunten aan mij toet e schrijven.quote:Het is een vrij algemene nietszeggende lulkoekuitspraak. Daarom reageer ik daarop.
Projectie noemen ze dat ook wel.quote:
Omdat men bang is van een verkapt racisme te worden beschuldigd en voor je het weet zitten de bekende types weer op tv een hetze te ontketenen met kreten als "mensonwaardig" en noem maar wat op.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:11 schreef Mani89 het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom kunnen we nou niet eens leren van deze statistiek en ons verstand gebruiken voordat deze mensen ons hele sociale zekerheidsstelsel uithollen.
Want aan de houding en de vaardigheden van deze Somaliërs kan het natuurlijk nooit liggen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 08:01 schreef MakkieR het volgende:
Je kunt het statistiek ook anders lezen, 70 procent van Somaliërs heeft te maken met discriminatie en wordt uitgesloten van een goed betaalde baan.
Huillie.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 08:01 schreef MakkieR het volgende:
Je kunt het statistiek ook anders lezen, 70 procent van Somaliërs heeft te maken met discriminatie en wordt uitgesloten van een goed betaalde baan.
Het is algemeen bekend dat je beter Pieter de Jong op je CV kunt zetten met een knappe Hollandse kop erop dan een vage Somalische naam. Er zijn daar zelfs spotjes van gemaakt op de televisie.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 08:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Want aan de houding en de vaardigheden van deze Somaliërs kan het natuurlijk nooit liggen.
Werkgever:quote:Op woensdag 12 augustus 2015 14:39 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat je beter Pieter de Jong op je CV kunt zetten met een knappe Hollandse kop erop dan een vage Somalische naam. Er zijn daar zelfs spotjes van gemaakt op de televisie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |