quote:Bijstandsuitkering voor 7 van de 10 Somaliërs
Bijna zeven van de tien volwassen Somaliërs in Nederland zitten in de bijstand en dat geldt ook voor ruim de helft van de mensen met de Syrische, Eritrese of Iraakse nationaliteit. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van onderzoek naar bijstandsuitkeringen, uitgesplitst naar nationaliteit.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van onderzoek naar bijstandsuitkeringen, uitgesplitst naar nationaliteit. In de meeste gevallen gaat het om voormalige asielzoekers. Van de Polen die in ons land wonen, heeft nauwelijks iemand een bijstandsuitkering. Van de 12,8 miljoen Nederlanders van achttien jaar en ouder zit 3 procent in de bijstand.
Van de 721.000 volwassenen die niet de Nederlandse nationaliteit bezitten en wel in ons land wonen, zit een op tien (11 procent) in de bijstand. Eind vorig jaar ontvingen in totaal 481.000 mensen een uitkering op bijstandsniveau.
Meeste asielzoekers uit Syrië
Verreweg de meeste van deze uitkeringen (zo'n 400.000) gaan naar volwassen Nederlanders. Daarbij zitten ook mensen met een dubbele nationaliteit.
De grootste groep Somaliërs, Irakezen, Syriërs, Afghanen, Iraniërs en Eritreërs zijn voormalige asielzoekers die relatief vaak in de bijstand zitten. Hun afstand tot de arbeidsmarkt is groot. Dat komt volgens het CBS omdat ze vaak een laag opleidingsniveau hebben, niet of nauwelijks Nederlands spreken en kampen met de gevolgen van oorlog of vervolging in hun eigen land.
Vorig jaar kwamen de meeste asielzoekers uit Syrië (8750), Eritrea (3835) en Irak (615).
http://www.parool.nl/paro(...)e-10-Somaliers.dhtml
Ehm, nee?quote:
Wat denk jij er in te lezen wat de TS over het hoofd ziet dan?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:16 schreef I-care het volgende:
Of je leert statistieken lezen, en je niet gek maken door procentuele onzin.
Dat het lijkt alsof bepaalde individuen oververtegenwoordigd zijn in het totaalplaatje van uitkeringen, wat dus niet zo is. Maar procentueel zijn het er meer, maar dat is niet vreemd, er zijn er ook minder van.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat denk jij er in te lezen wat de TS over het hoofd ziet dan?
In een wereld waarin elke bevolkingsgroep hetzelfde gedrag vertoont zou je verwachten dat de percentages gelijk zijn. Ik ben het met je eens dat je adhv deze grafiek niet de conclusie kan trekken dat het systeem overbelast wordt maar je kan wel degelijk de conclusie trekken dat mensen met een bepaalde culturele achtergrond zich wel lekker makkelijk "in de watten laten leggen" (tussen aanhalingstekens omdat ik snap dat een uitkering niet de hemel te rijk is).quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:23 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat het lijkt alsof bepaalde individuen oververtegenwoordigd zijn in het totaalplaatje van uitkeringen, wat dus niet zo is. Maar procentueel zijn het er meer, maar dat is niet vreemd, er zijn er ook minder van.
Dat vind ik het misleidende van dit soort grafieken..
Ik las het ook eerst anders, dat ván de 100% uitkeringontvangers er 70% uit Somalië kwamen, wat iets anders is dan 70% van de gehele Somalische populatie in NL.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat denk jij er in te lezen wat de TS over het hoofd ziet dan?
quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik las het ook eerst anders, dat ván de 100% uitkeringontvangers er 70% uit Somalië kwamen, wat iets anders is dan 70% van de gehele Somalische populatie in NL.
En toch, nog steeds, vind ik het een rare grafiek.
Er zijn 721.000 mensen die niet de nederlandse nationaliteit bezitten in totaal die wonen in Nederland.
Daarvan krijgt 11 procent een uitkering.
Dat is 79.310 mensen.
In totaal zijn er 481.000 uitkeringen uitgedeeld (inclusief mensen met NL nationaliteit).
Dat houdt in dat in totaal maar 16 procent van de uitkeringen naar mensen zonder de Nederlandse nationaliteit gaat.
Dan zijn dit soort grafiekjes, los van of het inderdaad om 70% van de Somaliers in NL gaat, zéér vertekenend en misleidend. Het mag dan wel een 'feit' zijn, maar het is nogal stemmingmakend
De stemming die erin gemaakt wordt, is alsof we failliet zouden gaan aan het uitdelen van uitkeringen aan Somaliërs. Dat is natuurlijk niet zo. Maar het feit dat 70% van die groep niet werkt is echt wel iets dat actie vereist. Het is een groep met een enorme achterstand op de arbeidsmarkt en die gaan ze echt niet uit zichzelf goedmaken (althans, de meesten niet).quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik las het ook eerst anders, dat ván de 100% uitkeringontvangers er 70% uit Somalië kwamen, wat iets anders is dan 70% van de gehele Somalische populatie in NL.
En toch, nog steeds, vind ik het een rare grafiek.
Er zijn 721.000 mensen die niet de nederlandse nationaliteit bezitten in totaal die wonen in Nederland.
Daarvan krijgt 11 procent een uitkering.
Dat is 79.310 mensen.
In totaal zijn er 481.000 uitkeringen uitgedeeld (inclusief mensen met NL nationaliteit).
Dat houdt in dat in totaal maar 16 procent van de uitkeringen naar mensen zonder de Nederlandse nationaliteit gaat.
Dan zijn dit soort grafiekjes, los van of het inderdaad om 70% van de Somaliers in NL gaat, zéér vertekenend en misleidend. Het mag dan wel een 'feit' zijn, maar het is nogal stemmingmakend
Allemaal profiteurs, weet je, allemaal. Weet je wel hoe zwaar we het hier in NL hebben, kiezen welke AH kies en kook maaltijd we deze vrijdag nou weer gaan kiezen..quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef Spatzmann het volgende:
Naja, mijn buurman hier is gevlucht uit somalie. Zijn vrouw en kinderen voor z'n ogen vermoord. Hij zit zwaar psychisch in de knoop. Ik begrijp echt wel dat zo iemand niet kan werken.
Ook die conclusie kun je niet zomaar stellen.. Er zijn teveel externe factoren die mee kunnen wegen in het wel of niet slagen van bijvoorbeeld toetreding tot de arbeidsmarkt. Maar het bekt zo lekker vandaag de dag, mede door dit soort berichtgevingen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In een wereld waarin elke bevolkingsgroep hetzelfde gedrag vertoont zou je verwachten dat de percentages gelijk zijn. Ik ben het met je eens dat je adhv deze grafiek niet de conclusie kan trekken dat het systeem overbelast wordt maar je kan wel degelijk de conclusie trekken dat mensen met een bepaalde culturele achtergrond zich wel lekker makkelijk "in de watten laten leggen" (tussen aanhalingstekens omdat ik snap dat een uitkering niet de hemel te rijk is).
Natuurlijk valt dat mee, maar, het 'scrounger narrative', zoals we het hier noemen, weet niet of er een NL-term is, is zeer populair in de media en de politiek. Mensen 'bang' maken en in het gareel houden. Werken werken werken. Werken is goed, niet werken is slecht. En dat wordt als zwart wit gezien/geadverteerd. Geen grijze gebieden, geen oog voor de realiteit van de staat van de arbeidsmarkt, zeker voor laaggeschoolde mensen, en de échte verhalen achter de mensen die een uitkering ontvangen (ik tikte bijna 'genieten', maar dat wordt vast weer ge-hi-ha-ho-ed).quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:31 schreef Leandra het volgende:
Er zijn maar 721.000 volwassenen in ons land die niet de Nederlandse nationaliteit hebben, en slechts 11% daarvan (hoe kan 1 op de 10 nou 11% zijn?) heeft een bijstandsuitkering?
Dat valt me mee.
Maar een totaal van 481.000 bijstandsuitkeringen valt me ook mee, als je het gejankzak over mensen in de bijstand leest zou je denken dat het er veel meer zijn.
Waarom? Dit is geen signaal dat actie vereist?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:37 schreef Re het volgende:
soort semi-backfire dit zullen we maar zeggen
Gaan we hier op Fok! ons massaal inzetten voor onze Somalische broeders?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom? Dit is geen signaal dat actie vereist?
Stemmingmaken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:38 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap het nut van dergelijke berichten nooit zo goed.
Ik denk dat je het prima begrijpt, eigenlijk.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:38 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap het nut van dergelijke berichten nooit zo goed.
Het Parool kan page views scoren?quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat je het prima begrijpt, eigenlijk.
Bijvoorbeeld. Dit scoort op zeker beter dan een artikel over een paarhonderd Somaliërs die wel werk hebben gevonden.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het Parool kan page views scoren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |