Ze moeten wel want schuldenverlichting krijgen ze niet en hun economie kan niet aan de aflossingen voldoen. Syriza weet dat ze hierdoor verder in de problemen komen, niet er langzaam uitkomen. Daarom hebben ze ook 6 maanden onderhandeld over een nieuw akkoord. Maar als Europa met financieel terrorisme tientallen miljarden uit de Griekse economie gaat schieten en Griekenland durft het niet aan om definitief een bom onder de hele euro te leggen, tja dan is de deal toch accepteren en hopen op een andere politieke wind in Europa de enige oplossing.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:37 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Griekenland heeft zelf die leningen aangeboden.
Aanpassing, door prijs & loonverlagingen in eigen land door te voeren, is vrijwel onmogelijk netjes uit te voeren. Bij de afhankelijken druk je zo'n prijsverlaging erdoor, zoals pensioenverlaging. De sterkeren kun je nauwelijks iets afdwingen, zoals de rederijen die nu al dreigen te verkassen naar Cyprus. Een verlaging van de prijzen & lonen en daalt vooral neer bij de onderkant.quote:Op maandag 13 juli 2015 23:22 schreef tfors het volgende:
[..]
Het hoéft niet zo te zijn natuurlijk. Als de Noordelijke landen de lonen hard laten stijgen en de Zuidelijke landen de lonen (en consumptieuitgaven) bevriezen, dan is dat hetzelfde effect als een devaluatie van aparte munten. Maar de Zuidelijke landen passen zich helaas moeilijk aan aan de nieuwe realiteit (sommige beter dan anderen).
Dat accepteren wij natuurlijk met liefde. Schulden met schulden aflossen. Dan is het nog maar de vraag in hoeverre die hervormingen zullen gaan plaats vinden. Dat moet in de praktijk nog maar gebeuren.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:37 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Griekenland heeft zelf die leningen aangeboden.
Maar je moet toch toegeven dat 'oxi' stemmen in een referendum maar toch in de EU willen blijven een gigantische contradictio in terminis is.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:34 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Griekenland heeft geen keus. Je kunt sowieso al niet uit de euro zonder enorme economische schade. Griekenland in haar positie al helemaal niet. De Grieken zelf snappen dat ten minste.
Doodleuk zeggen: "Ze mogen zelf kiezen. Als ze willen stappen ze er toch uit." is bewust misleidend en enorm cynisch. Enige wat zo een uitspraak zegt is iets over het morele kompas van de persoon die de uitspraak doet.
Het is niet alles of niets, maar de EU is geen federale staat. Er is ook geen precedent. Er is dus zomaar iets verzonnen, buiten bestaande wetgeving om. Anders waren er wel richtlijnen geweest.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klinkt heel dramatisch, maar dat doen wij als Nederland ook door met andere Europese landen in zee te gaan. Sterker nog, dat doen wij elke dag als individu ook weer, een deel van onze zelfbeschikking weggeven. Wetgeving bestaat bij gratie van over-de-ander-beschikking. Zelfbeschikking is dan ook geen alles-of-niets-kwestie.
Je kunt je wel afvragen of de soevereiniteit van Griekenland in een te sterke mate wordt aangetast. Ik zou zeggen van niet. Bedenk maar wat er gebeurt in bijvoorbeeld de schuldsanering; dat is een vergelijkbaar traject voor individuen. Het is zwaar, maar er staat een schone lei tegenover, een tweede kans.
Het gaat om de munt. Het VK hanteert ook zijn eigen munt maar is deelnemer van de EU en NAVO.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:41 schreef Belabor het volgende:
[..]
Maar je moet toch toegeven dat 'oxi' stemmen in een referendum maar toch in de EU willen blijven een gigantische contradicthio in terminis is.
Dat is voor mij juist een teken dat de Grieken het probleem *niet* snappen. Een Griek die begrijpt wat er nodig is om in de EU te blijven stemt geen 'oxi', die zal er hoogstens voor kiezen om blanco of geheel niet te stemmen.
Het gaat over hoe convergent of devergent de economieen binnen de eurozone zijn. We vragen nu economieen in het zuiden de economische strategie van Duitsland te volgen. Maar doet Duitsland ook een stapje richting de economische strategie van het Zuiden? Nee.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Aanpassing, door prijs & loonverlagingen in eigen land door te voeren, is vrijwel onmogelijk netjes uit te voeren. Bij de afhankelijken druk je zo'n prijsverlaging erdoor, zoals pensioenverlaging. De sterkeren kun je nauwelijks iets afdwingen, zoals de rederijen die nu al dreigen te verkassen naar Cyprus. Een verlaging van de prijzen & lonen en daalt vooral neer bij de onderkant.
De rijkere landen zouden de lonen kunnen verhogen, maar doen dat niet.
Formeel worden ze niet gedwongen, maar de andere keuze is een drachme met aan het begin flinke inflatie. Kun je dat wel een keuze noemen?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nonsens. Griekenland hoeft niet in te stemmen met dit pakket en niemand heeft Griekenland gedwongen om geld te lenen. Ook daar wordt gewoon op democratische wijze (d.w.z. in overleg met het parlement) om Europese steun gevraagd.
Destijds was dat geen thema. Er waren vooral verkoopverhalen in de media. Het belangrijkste thema was dat je niet meer hoefde te wisselen bij de grens als je naar het buitenland ging. Evenzo zou het verminderen van alle rompslomp gunstig zijn voor de economie. Verstandige mensen waren daarom voor. De nadelen of een kritische analyse valt zoals meestal buiten de scope van de media. Toen dus ook. Pas als er problemen zijn ontstaan, wordt het een onderwerp van gesprek.quote:Op maandag 13 juli 2015 23:28 schreef Igen het volgende:
De feedback-loop is zodanig dat er divergentie ipv. convergentie optreedt, terwijl volgens mij bij de invoering van de euro werd gedacht dat het net andersom zou zijn. Al weet ik het niet precies, was toen nog te jong om deze politieke dingen te volgen.
Ligt eraan. Als je er vanuit gaat dat Duitsland gaat luisteren naar economische argumenten, gaat bewegen als de politieke verhoudingen in Griekenland veranderen, dat ze een reeele deal willen die het probleem voor eens en altijd oplost en een Grexit definitief van de tafel haalt, ook in de ogen van de financiele martk, dan is het helemaal geen contradictio in terminis.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:41 schreef Belabor het volgende:
[..]
Maar je moet toch toegeven dat 'oxi' stemmen in een referendum maar toch in de EU willen blijven een gigantische contradictio in terminis is.
Voor een Griek is het niet zo zwart-wit als dat het voor een burger in Duitsland of Nederland is. Die laatstgenoemde begrijpt er maar heel weinig van. Je denkt dat je het begrijpt omdat je denkt dat gebeurd is wat je wil. Maar dat is niet zo. Wat je wil is niet wat je denkt dat er gebeurd is. En wat je denkt dat er gebeurd is is niet wat er daadwerkelijk gebeurd.quote:Dat is voor mij juist een teken dat de Grieken het probleem *niet* snappen. Een Griek die begrijpt wat er nodig is om in de EU te blijven stemt geen 'oxi', die zal er hoogstens voor kiezen om blanco of geheel niet te stemmen.
Ook Duitsland zal zich aan moeten passen. Door dat Griekse gedoe stevenen we nu in sneltreinvaart af op een federatie. Merkel heeft het eigenlijk zelf in gang gezet.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:45 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Het gaat over hoe convergent of devergent de economieen binnen de eurozone zijn. We vragen nu economieen in het zuiden de economische strategie van Duitsland te volgen. Maar doet Duitsland ook een stapje richting de economische strategie van het Zuiden? Nee.
Dat is het echte probleem. Niemand binnen de eurozone kan Duitsland verslaan qua export. Feit blijft dat Duitsland gaat exporteren en dit in de eurozone beter kan door devaluatie van de euro. De mark zou zonder de andere landen veel te hoog zijn. Eigenlijk moet het WTF tarieven heffen op Duitse export om de wereldhandel 'eerlijk' te houden.
Duitsland kan binnen de eurozone alleen exportkampioen zijn omdat er andere landen zijn die juist vooral importeren.
Duitsland zit keihard op de nullijn qua lonen en investeert weinig tot geen geld. Dat is gewoon slecht voor de eurozone als geheel. Duitsland zelf kan het dan wel heel goed doen, Duitsland dat het slechter doet zorgt voor meer groei in de gehele eurozone. Gooi de Duitse lonen omhoog, zodat de Duitsers meer gaan consumeren. En dat geld dat Duitsland verdient moeten ze investeren in de landen met een trade deficit. Anders krijg je als je dit oneindig door laat gaan dat straks alle euro's zich in Duitsland bevinden.
Een Drachme en een deel van de schulden kwijtschelden was volgens mij beter. Want nu blijf je pappen en nathouden en geld storten een een bodemloze put waarvan je nu al weet dat daar niets van terug komt.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:48 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Formeel worden ze niet gedwongen, maar de andere keuze is een drachme met aan het begin flinke inflatie. Kun je dat wel een keuze noemen?
Ik weet het niet eerlijk gezegd. Het blijft een lastige kwestie. Wie zegt dat ze schuldverlichting zouden krijgen als ze de euro verlieten?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:54 schreef Cherna het volgende:
[..]
Een Drachme en een deel van de schulden kwijtschelden was volgens mij beter. Want nu blijf je pappen en nathouden en geld storten een een bodemloze put waarvan je nu al weet dat daar niets van terug komt.
Gewoon de brieven van de deurwaarder niet openen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:55 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik weet het niet eerlijk gezegd. Het blijft een lastige kwestie. Wie zegt dat ze schuldverlichting zouden krijgen als ze de euro verlieten?
Weet niet. Volgens mij neemt de eurosceptici juist toe. Bijna iedereen die niet zelf de macht heeft kan nu zeggen dat een monetaire unie zonder een politieke unie niet gaat werken. Maar hoezo willen we nu naar een federatie? Ik denk dat we daar uiteindelijk heen moeten. Maar ik zie het nu veel negatiever in dan eerder. De eurozone kan al van een simpel op te lossen probleempje een 5 jaar slepende crisis maken die Europa tot op het bot polariseert en er totaal geen ruimte is voor de menselijke maat of inhoudelijke argumenten. Het gaat om machtspolitiek, dogma's en kille cijfers.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:53 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Ook Duitsland zal zich nu aan moeten passen. Door dat Griekse gedoe stevenen we nu in sneltreinvaart af op een federatie.
De economische situatie zal dan geen andere keus meer laten; dan gaan de kredietverstrekkers vanzelf door de bocht omdat de wal het schip keert.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:55 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik weet het niet eerlijk gezegd. Het blijft een lastige kwestie. Wie zegt dat ze schuldverlichting zouden krijgen als ze de euro verlieten?
Vaak wel, maar het is ook gewoon een kwestie van interne mentale veranderingen die de meeste mensen doormaken met het ouder worden.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:08 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Oh ja, dit lijkt me ook een hele goede reden waarom er zo weinig verandert. De werkende klasse heeft teveel te verliezen om iets te willen veranderen.
Ja, daar treedt de EU dan weer niet tegen op. Zowel in de VS, GB en de EU zie je dat het terrorisme gebruikt wordt om macht over de gehele bevolking te krijgen. Binnen de EU wordt Assange ook gewoon feitelijk gevangen gehouden en kan Snowden niet terecht. De EU die nog eisen stelde aan lidstaten wat betreft mensenrechten is iets van de jaren 90.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Protesteren wordt als het aan de overheden ligt sowieso iets van het verleden:
http://www.armstrongeconomics.com/archives/34287
Dat is niet waar. Er is veel meer woonruimte beschikbaar gekomen en het speculeren met leegstand en verpaupering is pas sinds kort weer mogelijk.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:32 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ook niet helemaal waar. De krakersrellen hebben nauwelijks effect gehad, op een wetje voor de bühne na.
Frankrijk heeft dan ook een rijke traditie van een niet bestaande publieke opinie, tot die opinie publiek wordt gemaakt middels barricades, brandende auto's, gegijzelde fabrieksdirecteuren en vernielde akkers of hamburgertenten.quote:Sowieso is het in de literatuur vrij discutabel of sociale bewegingen effect hebben op de besluitvorming: mensen die zich richten op directe invloed stellen vaak nee, mensen die kijken naar de bredere bewustwording onder de bevolking (en dus iets op de agenda krijgen op zich al een overwinning vinden) stellen ja.
Aan de andere kant zijn er dingen als het verbod op fracking in Frankrijk aan te wijzen die duidelijk maken dat protest wel degelijk zinvol kan zijn.
Ik zeg ook niet dat protest zinloos is, alleen dat de vorm van protest middels een massale demonstratie alleen zinvol is met de dreiging van wanorde. Op de UvA was ook niks veranderd als er niet bezet was, maar slechts gedemonstreerd.quote:De milieubeweging in de Verenigde Staten groeit bijvoorbeeld ook sterk momenteel, voornamelijk door zijn karretje te haken aan de groeiende kritiek op het onhoudbare kapitalisme. Dus ik denk zelf niet dat protest volledig zinloos is, en ik geloof echt dat de huidige generatie twintigers, die deels groot zijn geworden met de crisis, net zo'n rol zal gaan spelen in de maatschappij als de twintigers die in de jaren '30 groot werden met de Depressie.
Ik hoop alleen wel dat we geen wereldoorlog nodig hebben om alles weer op de rails te krijgen, maar soit, dan kunnen we wel weer lekker protesteren!
Dat zouden wij hun moeten gunnen. Het geld is toch verdampt. Dat zien we toch nooit meer terug. Ze kunnen het niet terugbetalen. Als het land dan weer op eigen benen kan staan en alle hervormingen daadwerkelijk werken zou je kunnen overwegen weer de Euro toe te passen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:55 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is wellicht zo inderdaad.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:59 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De economische situatie zal dan geen andere keus meer laten; dan gaan de kredietverstrekkers vanzelf door de bocht omdat de wal het schip keert.
Plus dat men hoe dan ook tegen een achterstand in de ontwikkeling blijft aanhikken want de sterke landen blijven ook maar steeds doorgaan met de neoliberale broekaanhaal momenten waardoor een land als griekenland dus nooit of te nimmer op deze manier een economie harder als die van de noordelijke landen kan laten groeien zodat ze nooit op hetzelfde niveau uit komen als de landen die hun voorbeeld zouden moeten zijn.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat ze meer concurrerend moesten worden dmv echte hervormingen. De kunst afkijken van anderen en ook zo worden. Een hoogmoedige gedachte, want het veronderstelt dat de waarheid bekend is, nl hetgeen dat de economisch succesvolle landen doen (best practices). Maar succes en weten waarop dat berust, is een grote stap. En tussen economisch succes en welzijn staat ook niet altijd een gelijkteken.
Het is inderdaad een race to the bottom, met Duitsland die het voortouw neemt. Hoe kan men in Griekenland ooit betere en goedkopere auto's bouwen als de Duitse autofabriekwerknemer hetzelfde verdient als een Griek (met wel een baan)?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Plus dat men hoe dan ook tegen een achterstand in de ontwikkeling blijft aanhikken want de sterke landen blijven ook maar steeds doorgaan met de neoliberale broekaanhaal momenten waardoor een land als griekenland dus nooit of te nimmer op deze manier een economie harder als die van de noordelijke landen kan laten groeien zodat ze nooit op hetzelfde niveau uit komen als de landen die hun voorbeeld zouden moeten zijn.
En waarom blijft Griekenland, als enige land in de wereld, dan achter?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Plus dat men hoe dan ook tegen een achterstand in de ontwikkeling blijft aanhikken want de sterke landen blijven ook maar steeds doorgaan met de neoliberale broekaanhaal momenten waardoor een land als griekenland dus nooit of te nimmer op deze manier een economie harder als die van de noordelijke landen kan laten groeien zodat ze nooit op hetzelfde niveau uit komen als de landen die hun voorbeeld zouden moeten zijn.
Wel eentje waar de onderworpenen zelf voor lijken te kiezenquote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:02 schreef robin007bond het volgende:
[ afbeelding ]
Is dit een gevalletje neo-colonialisme?
Bedankt voor het delen. Die ga ik nog kijken denk ik.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:05 schreef Tomatenboer het volgende:
"The trail of the Trojka" een anderhalf uur durende documentaire. Must see voor iedereen.
Hoezo als enige land? We hebben in de eurozone zelf al Ierland, Cyprus, Portugal en Spanje.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:07 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
En waarom blijft Griekenland, als enige land in de wereld, dan achter?
Zeker doen. Legt de handelswijze van de 'Trojka' goed bloot, de aanloop naar de situatie in Griekenland, en de uitwerking van de geadviseerde "hervormingen".quote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Bedankt voor het delen. Die ga ik nog kijken denk ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |