Het grootste probleem in Griekenland is helemaal niet het exacte overheidsbeleid maar de ongelofelijke onzekerheid over wat de toekomst brengt.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 08:38 schreef Nielsch het volgende:
BTW omhoog... lijkt me echt een prima manier om de economische motor aan te slingeren... my gawd...
Dan loopt opeens het BBP meer terug als bedacht en moet men wederom meer bezuinigen.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:22 schreef Igen het volgende:
Zodat er daarna een gegarandeerde periode van tenminste 2 jaar zonder extra bezuinigingen is, zodat het vertrouwen kan herstellen.
In de Volkskrant staat dat Frankrijk bang is dat een Grexit zal leiden tot het uit elkaar vallen van de EU en daarbij de vorming van een NEURO, een kleinere unie waar Duitsland oppermachtig zal zijn, en waar Frankrijk zoals het er nu voor staat buiten zal vallen. En wat gaat Frankrijk doen zonder haar zwaar gesubsidieerde landbouw, tja....quote:Op vrijdag 10 juli 2015 23:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Tja, Griekenland eruit betekent dat de invloed van Noord-Europa in de euro nog meer toeneemt en dat de druk op Frankrijk om te hervormen om concurrerend te blijven nog groter wordt. AFAIK heeft Frankrijk daarom destijds ook erop aangedrongen dat Griekenland überhaupt in de euro moest.
Nee, dat denk ik niet. Voor zover er sprake was van een zeepbel in Griekenland, is die nu echt wel leeg gelopen. Dus als de Griekse overheid nu vertrouwen creëert door een strak gepland programma volgens plan uit te voeren, dan wed ik dat het bbp helemaal niet meer terugloopt als gedacht.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan loopt opeens het BBP meer terug als bedacht en moet men wederom meer bezuinigen.
Ik heb ook liever een NEURO onder leiding van DLD, denk veel burgers van de NEURO landen.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:31 schreef Twiitch het volgende:
[..]
In de Volkskrant staat dat Frankrijk bang is dat een Grexit zal leiden tot het uit elkaar vallen van de EU en daarbij de vorming van een NEURO, een kleinere unie waar Duitsland oppermachtig zal zijn, en waar Frankrijk zoals het er nu voor staat buiten zal vallen. En wat gaat Frankrijk doen zonder haar zwaar gesubsidieerde landbouw, tja....
Het is wel het meest effectief, met name om ook het zwarte geld in de belastingheffing te betrekken.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 08:38 schreef Nielsch het volgende:
BTW omhoog... lijkt me echt een prima manier om de economische motor aan te slingeren... my gawd...
Dat zal best. Maar Parijs is veel te bang voor een Noord-Europees machtsblok, die weten ook dat ze dan aansluiting moeten zoeken bij de vele zwakkere Zuid-Europese landen, en daar hebben ze geen zin in.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:34 schreef hans1985 het volgende:
[..]
Ik heb ook liever een NEURO onder leiding van DLD, denk veel burgers van de NEURO landen.
Als Frankrijk het Noord-Europese voorbeeld zou volgen zouden ze automatisch meer macht krijgen. Moeten ze helaas wel eerst de macht van de vakbonden breken, maar meerdere landen hebben bewezen dat het kan. Zowel met zachte hand als harde hand.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:31 schreef Twiitch het volgende:
[..]
In de Volkskrant staat dat Frankrijk bang is dat een Grexit zal leiden tot het uit elkaar vallen van de EU en daarbij de vorming van een NEURO, een kleinere unie waar Duitsland oppermachtig zal zijn, en waar Frankrijk zoals het er nu voor staat buiten zal vallen. En wat gaat Frankrijk doen zonder haar zwaar gesubsidieerde landbouw, tja....
heb je het niet over onze papieren groei waarbij we voor onze boekhouders opeens de criminele handel ook bij het BBP zijn gaan tellen? Ons BBP wat in 15 jaar verdubbelt is maar qau lonen de burgers er in 15 jaar 20% op vooruit gegaan zijn en de inflatie 30% geweest is.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Voor zover er sprake was van een zeepbel in Griekenland, is die nu echt wel leeg gelopen. Dus als de Griekse overheid nu vertrouwen creëert door een strak gepland programma volgens plan uit te voeren, dan wed ik dat het bbp helemaal niet meer terugloopt als gedacht.
Net als dat in Nederland tijdens deze kabinetsperiode de groei ook niet telkens tegen is gevallen. Dat gebeurde juist tijdens Rutte I, toen door Wilders' populisme juist niet genoeg werd bezuinigd.
niet met de cash handel die daar plaats vindt. Zelfs in België heeft men dit jaar pas de horeca gedwongen om een goed werkende kassa te gaan gebruiken.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is wel het meest effectief, met name om ook het zwarte geld in de belastingheffing te betrekken.
schijnrijkdom?quote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:56 schreef mtk het volgende:
Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat de burgers er maar 15% op vooruit zijn gegaan. Dat geld is ergens gebleven (vermoedelijk voornamelijk in de zorg) en dat is dus ook besteedt aan burgers. Bovendien als ik om mij heen kijk en zie hoe rijk de middenklasse is (als je dus even door het geklaag heen kijk) dan ervaar ik ze als vele male rijker dan een jaar of twintig geleden.
Nou niet ineens van onderwerp gaan veranderen - we hadden het erover of het Griekse bbp onverwacht zal gaan tegenvallen als de Griekse regering het hervormingsprogramma consequent doorvoert.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
heb je het niet over onze papieren groei waarbij we voor onze boekhouders opeens de criminele handel ook bij het BBP zijn gaan tellen? Ons BBP wat in 15 jaar verdubbelt is maar qau lonen de burgers er in 15 jaar 20% op vooruit gegaan zijn en de inflatie 30% geweest is.
Die 80 74 miljard wordt eigenlijk alleen gebruikt om een deel van die "200+ miljard" weer aan onszelf terug te betalen.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 10:05 schreef Cattivo het volgende:
haha, blijft toch grappig dat Europa hier intrapt. Waarom zou 80miljard nu wel genoeg zijn terwijl ze met 200+ ook al niks geholpen zijn.
De vraag is dan alleen of het percentage wat tot de middenklasse behoort nog toegenomen is, of er juist een grotere onderklasse aan het ontstaan is. Het probleem met onze individuele bevindingen is dat meestal onze kennisenkring uit dezelfde klasse bestaan en we hierdoor die bevindingen constateren. Hoeveel kennissen heb jij die bij de onderklasse behoren, dus de mensen die van uitzend baan naar uitkering naar de volgende niet goed betaalde doch fysiek zware baan gaan.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:56 schreef mtk het volgende:
Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat de burgers er maar 15% op vooruit zijn gegaan. Dat geld is ergens gebleven (vermoedelijk voornamelijk in de zorg) en dat is dus ook besteedt aan burgers. Bovendien als ik om mij heen kijk en zie hoe rijk de middenklasse is (als je dus even door het geklaag heen kijk) dan ervaar ik ze als vele male rijker dan een jaar of twintig geleden.
Dat kun je dus net zo goed tegen elkaar wegstrepen.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 10:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Die 80 74 miljard wordt eigenlijk alleen gebruikt om een deel van die "200+ miljard" weer aan onszelf terug te betalen.
Ja dat is nieuw...dat komt uit die anonieme bron die AFP citeert die ook zegt dat de Trojka positief is... 56 miljard of zo zou uit het ESM programma moeten komen, de rest van het IMF, terwijl ze daar wanbetaler zijn.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 10:17 schreef Kowloon het volgende:
Waar komt nu die 74 miljard Euro ineens vandaan?
Je lijkt over het hoofd te zien dat de inzet van het potje poker de laatste dagen met een factor 10 verhoogd is. Zoals Merkel al zei, vorige week ging het over de laatste tranche van het vorige programma, nu over een heel nieuw programma. Nu 'voldoen' aan de eisen is slechts schijn, niemand (zeker de Duitsers niet) heeft gezegd dat voldoen aan de eisen die nodig waren voor 7 miljard ook genoeg zouden zijn voor het tienvoudige...quote:Op zaterdag 11 juli 2015 10:22 schreef Falco het volgende:
Het zou voor de Eurogroep een flater zijn als ze dit voorstel af gaan wijzen. Het meest logische is dat de Grieken gewoon verder kunnen met de euro aangezien hun voorstellen goeddeels overeenkomen met het pakket van aantal weken geleden. Dat komt met de onderhandelingen dit weekend wel goed.
Tsipras blijkt nu de grootste fouten hebben gemaakt in de afgelopen weken en komt nu met hangende pootjes terug. Het gezichtverlies is enorm want er is ordinair kierzersbedrog gepleegd. Het zou me niets verbazen als dit toch nog een staartje gaat krijgen. Anyway, ik hoop maar dat snel al die hervormingen worden doorgevoerd. En de Eurogroep doet er uiteraard verstandig aan om regelmatig daar de boel te controleren. Ik zie Syriza er wel voor aan om gauw genoeg de handdoek in de ring te gooien door of te treuzelen met hervormingen of gewoon op te stappen en dan zitten we weer in een nieuwe Griekse rollercoaster.
Ja, in principe zou je ook het terugbetalen van de leningen gewoon kunnen opschuiven naar de toekomst, maar dat kan niet omdat wat Griekenland nu als eerste moet terugbetalen vooral leningen van het IMF en van de ECB zijn, en die mogen volgens mij niet zoiets aanbieden.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 10:14 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dat kun je dus net zo goed tegen elkaar wegstrepen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |