quote:Piet-activisten doen aangifte tegen AH, Blokker en HEMA
Tegenstanders van Zwarte Piet doen morgen in Amsterdam aangifte tegen onder andere Albert Heijn, Blokker en HEMA. Die bedrijven maken zich volgens hen schuldig aan discriminatie, omdat ze de knecht van Sinterklaas nog steeds in hun winkels, assortiment of etalages gebruiken. De tegenstanders zien Piet als een 'beledigende karikatuur van de zwarte mens'.
De activisten, verenigd in de groepen Stichting Nederland Wordt Beter, Zwarte Piet Niet en Stop Blackface, doen daarnaast aangifte tegen Gouda en andere gemeenten die in 2014 Zwarte Piet inzetten, tegen NTR (maker van het Sinterklaasjournaal), tegen bedrijven als Bijenkorf, V&D, en tegen het Sint-en Pietengilde dat vóór behoud is.
Ze hopen dat de aangifte op Keti Koti, de viering van de afschaffing van de slavernij komende woensdag, massale navolging krijgt. Daar delen ze op het Amsterdamse Museumplein voorbedrukte aangifteformulieren uit aan medestanders, die ingeleverd kunnen worden bij een mobiele politiepost. Woordvoerder Jerry Afriyie (Nederland Wordt Beter): ,,Onze oproep op Facebook heeft al best wat aandacht gekregen, dus we gaan uit van veel steun.''
Nieuw offensief
De aangifte-actie maakt deel uit van een eerder groot aangekondigd nieuw offensief tegen Zwarte Piet. De activisten overwegen ook een procedure bij de civiele rechter, en gaan ook demonstreren in Meppel waar dit jaar de Nationale Intocht wordt gehouden.
Vorig jaar hebben tegenstanders al aangifte gedaan tegen Piet bij de intocht in Amsterdam. Die aangifte is in april door het OM geseponeerd; er was geen sprake van 'het aanzetten tot discriminatie'. Omdat de nieuwe aangifte breder is, gaat advocaat Willem Jebbink ervan uit dat die meer kans maakt. Mocht OM opnieuw niet vervolgen, dan stappen de tegenstanders naar het gerechtshof.
Worsteling
Veel bedrijven bleken vorig jaar al hevig met het verhitte debat over het 'racistische karakter' van het jaarlijkse feest te worstelen. Zo haalde Albert Heijn Zwarte Piet uit alle reclame en campagnes. In de winkels waren nog wel (choco-)figuren te koop, 'omdat er bij klanten behoefte aan was'. Ook HEMA leek in een interne mail de knecht in de ban te doen maar ging uiteindelijk.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)lokker-en-HEMA.dhtml
Je hebt de post waar ik naar linkte niet eens gelezen he?quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je stelling ging toch echt niet over racisme, maar over de functie van een onderdeel van een feest.
Nee.quote:
Hier reageerde ik toch echt op:quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je hebt de post waar ik naar linkte niet eens gelezen he?
Hier heb je het toch echt over, en ik quote: 'aanwijsbare functie'.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:09 schreef Molurus het volgende:
En voor wat? Om vast te houden aan een aspect van een kinderfeestje dat geen enkele aanwijsbare functie heeft?
Ik zie je toch echt niet in andere topics roepen over hoe erg onze naam als Nederland zijnde in het buitenland wel niet te grabbel wordt gegooid. Maar misschien lees ik eroverheen.quote:Nee.
Ja, dat klopt. Dus samenvattend:quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hier reageerde ik toch echt op:
[..]
Hier heb je het toch echt over, en ik quote: 'aanwijsbare functie'.
Je leest over wel meer heen zo te zien. Ik kan er niet van wakkerliggen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie je toch echt niet in andere topics roepen over hoe erg onze naam als Nederland zijnde in het buitenland wel niet te grabbel wordt gegooid. Maar misschien lees ik eroverheen.
Waarom zou je op basis van een minderheid die slecht geïnformeerd is en met een dubbele agenda werkt verandering moeten faciliteren? Meer dan 90% van de ondervraagden wil ZP behouden in zijn huidige vorm, maar die tellen voor jou niet mee ofzo?quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Dus samenvattend:
1) een aspect van het sinterklaasfeest komt racistisch over
2) er is geen aanwijsbare functie van dat aspect van het sinterklaasfeest
Conclusie: afschaffen die onzin. Waarom zou je het handhaven?
Ik ook niet van je argumentatie om iets af te schaffen. Komt er eigenlijk op neer dat je als enige argument hebt 'omdat het kan'. Tsja.quote:Je leest over wel meer heen zo te zien. Ik kan er niet van wakkerliggen.
Dat zijn twee extreem dubieuze kwalificaties. Waarom zijn ze slecht geïnformeerd? En waarom hebben ze een dubbele agenda?quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom zou je op basis van een minderheid die slecht geïnformeerd is en met een dubbele agenda werkt moeten faciliteren?
Er is toch eigenlijk geen zwaarwegend belang of argument om Zwarte Piet niet te veranderen?quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom zou je op basis van een minderheid die slecht geïnformeerd is en met een dubbele agenda werkt moeten faciliteren? Meer dan 90% van de ondervraagden wil ZP behouden in zijn huidige vorm.
[..]
Ik ook niet van je argumentatie om iets af te schaffen. Komt er eigenlijk op neer dat je als enige argument hebt 'omdat het kan'. Tsja.
Dan moeten ze even wat tijd en moeite erin stoppen voordat ze hun mening uiten. Waarom zou je gehoor geven aan mensen die er niets van weten?quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het komt racistisch over. Zie het verschil.
Evenmin is er één om het wel te veranderen. Gewoon zo laten als het is lijkt me dus de meest logische oplossing.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er is toch eigenlijk geen zwaarwegend belang of argument om Zwarte Piet niet te veranderen?
Dan volgt weer een verwijzing naar extreme figuren. Is allemaal niet zo boeiend natuurlijk.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat zijn twee extreem dubieuze kwalificaties. Waarom zijn ze slecht geïnformeerd? En waarom hebben ze een dubbele agenda?
Waarom zou de rest van de wereld zich moeten verdiepen in Nederlandse tradities?quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Dan moeten ze even wat tijd en moeite erin stoppen voordat ze hun mening uiten. Waarom zou je gehoor geven aan mensen die er niets van weten?
Omdat deze winkels naast een meerderheid aan 'andersgekleurde' pieten ook nog verpakkingen had met zwarte piet erop. AH deed bijvoorbeeld een halfzachte poging niemand tegen het verkeerde been te stoten door te communiceren dat ze ' een winkel zijn voor iedereen en daarom hebben we zowel zwarte pieten als pietjes met een andere kleur'. Datzelfde was ook bij de Hema zo.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:34 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Ik heb bij de AH,Hema en Blokker al een aantal maanden geen zwarte pieten meer gezien, dus ik snap niet dat er nu tegen deze winkels aangifte wordt gedaan. . :/
Nou ja, het wordt als racistisch ervaren door een relatief grote groep mensen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Evenmin is er één om het wel te veranderen.
Datzelfde vragen de anti-piet-activisten zich af als pro-piet-activisten hun mond opentrekken.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Dan moeten ze even wat tijd en moeite erin stoppen voordat ze hun mening uiten. Waarom zou je gehoor geven aan mensen die er niets van weten?
Waarom moeten ze er dan een mening over hebben als ze er zich niet in verdiepen?quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou de rest van de wereld zich moeten verdiepen in Nederlandse tradities?
Dat het racistisch op hen overkomt kan ik ze nauwelijks kwalijk nemen.
Ze zijn slecht geïnformeerd omdat er over de herkomst en afschildering van Zwarte Piet nog steeds hevige discussie is, dus op zijn minst is het dubieus te noemen om daar de gevolgtrekking uit te halen dat het een link met de slavernij zou hebben. Daar dus klakkeloos vanuit gaan is onmogelijk.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat zijn twee extreem dubieuze kwalificaties. Waarom zijn ze slecht geïnformeerd? En waarom hebben ze een dubbele agenda?
Internationaal komt het slecht over. Dat vind ik best een goede reden om deze traditie aan te passen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Evenmin is er één om het wel te veranderen. Gewoon zo laten als het is lijkt me dus de meest logische oplossing.
Waarom zouden wij ons dan iets van hen moeten aantrekken als ze zich er toch niet in verdiept hebben?quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou de rest van de wereld zich moeten verdiepen in Nederlandse tradities?
Dat het racistisch op hen overkomt kan ik ze nauwelijks kwalijk nemen.
En ook geen belang om het wel te doen. Patstelling dus.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er is toch eigenlijk geen zwaarwegend belang of argument om Zwarte Piet niet te veranderen?
Omdat andere landen oppervlakkig naar ons kijken, net zoals wij oppervlakkig naar andere landen kijken.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:54 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Waarom moeten ze er dan een mening over hebben als ze er zich niet in verdiepen?
En het wordt als niet racistisch ervaren door een enorme groep mensen, meer dan 90%. Je punt is?quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nou ja, het wordt als racistisch ervaren door een relatief grote groep mensen.
Zo groot is die groep volgens mij niet.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nou ja, het wordt als racistisch ervaren door een relatief grote groep mensen.
Omdat wij, meer dan de meeste landen, afhankelijk zijn van internationale handel en internationale betrekkingen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom zouden wij ons dan iets van hen moeten aantrekken als ze zich er toch niet in verdiept hebben?
Ik heb nog nooit een land meegemaakt die op basis van wat de buitenwereld ervan zou vinden binnenlands beleid voert, maar ik zie graag wat voorbeelden.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat andere landen oppervlakkig naar ons kijken, net zoals wij oppervlakkig naar andere landen kijken.
Dit heeft nou eenmaal een invloed op hoe de wereld naar ons kijkt, of je dat nou leuk vindt of niet.
Er klakkeloos van uitgaan dat er geen link is met slavernij is minstens zo onmogelijk. Ze zijn dus niet beter of slechter ingelicht dan de pro-pieters.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze zijn slecht geïnformeerd omdat er over de herkomst en afschildering van Zwarte Piet nog steeds hevige discussie is, dus op zijn minst is het dubieus te noemen om daar de gevolgtrekking uit te halen dat het een link met de slavernij zou hebben. Daar dus klakkeloos vanuit gaan is onmogelijk.
Ik heb nog niet één pro-pieter herstelbetalingen horen eisen op basis van Zwarte Piet, en ik zie ook niet in hoe het aanpassen/afschaffen van Zwarte Piet kan dienen als argument voor herstelbetalingen.quote:De dubbele agenda heeft met name te maken met de herstelbetalingen die men wil afdwingen aan de landen die geprofiteerd zouden hebben van de slavernij. Een mooi voorbeeld is de VN mevrouw die men naar voren schoof: Verene Shepherd. http://disputax.blogspot.(...)verene-shepherd.html
Je bepleit dus dat handelsbetrekkingen zouden worden beïnvloed door het vieren van Sinterklaas? Das in mijn optiek nogal vergezocht, aangezien we al honderd jaar Sinterklaas vieren en er nog nooit is gebleken dat Sinterklaas een slechte invloed heeft op de import&export. Maar ik zie graag het tegendeel bewezen worden.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat wij, meer dan de meeste landen, afhankelijk zijn van internationale handel en internationale betrekkingen.
Je zult niet snel horen 'wij tekenen dit contract niet, want jullie hebben achterlijke tradities'. Maar dat wil nog niet zeggen dat onze internationale naam geen invloed heeft op onze handelsbetrekkingen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een land meegemaakt die op basis van wat de buitenwereld ervan zou vinden binnenlands beleid voert, maar ik zie graag wat voorbeelden.
Jawel, het komt racistisch over en er is evenmin uit te sluiten dat het geen racistische oorsprong heeft.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En ook geen belang om het wel te doen. Patstelling dus.
Dus je bent het met mij eens dat de conclusie ZP = racisme want slavernij te kort door de bocht is?quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Er klakkeloos van uitgaan dat er geen link is met slavernij is minstens zo onmogelijk. Ze zijn dus niet beter of slechter ingelicht dan de pro-pieters.
Het kunnen aantonen dat ZP racisme is is de volgende stap naar het willen aantonen dat er institutioneel racisme plaatsvind binnen Nederland. Vanuit die redenering is het makkelijker een claim in te dienen, zoals Sheperd al eens heeft getracht te doen.quote:Ik heb nog niet één pro-pieter herstelbetalingen horen eisen op basis van Zwarte Piet, en ik zie ook niet in hoe het aanpassen/afschaffen van Zwarte Piet kan dienen als argument voor herstelbetalingen.
Het gemak waarmee wij handelsdeals sluiten is direct afhankelijk van de naam die Nederland internationaal heeft, ja. En dat is 1 van de dingen die daar invloed op hebben.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je bepleit dus dat handelsbetrekkingen zouden worden beïnvloed door het vieren van Sinterklaas?
In de tijd dat het Sinterklaasfeest ontstond was racisme de normaalste zaak van de wereld. De wereld toen en de wereld nu met elkaar vergelijken is nogal dom.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:58 schreef Scorpie het volgende:
Das in mijn optiek nogal vergezocht, aangezien we al honderd jaar Sinterklaas vieren en er nog nooit is gebleken dat Sinterklaas een slechte invloed heeft op de import&export. Maar ik zie graag het tegendeel bewezen worden.
Als de wereld niet ingrijpt bij landen waar vrouwenrechten e.d. worden geschonden zullen ze er ook niet om geven dat hier eens in het jaar een aantal mensen zich zwart schminkenquote:Op woensdag 8 juli 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat andere landen oppervlakkig naar ons kijken, net zoals wij oppervlakkig naar andere landen kijken.
Dit heeft nou eenmaal een invloed op hoe de wereld naar ons kijkt, of je dat nou leuk vindt of niet.
Nogmaals, niemand hier beweert dat ZP racistisch is.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus je bent het met mij eens dat de conclusie ZP = racisme want slavernij te kort door de bocht is?
[..]
Het kunnen aantonen dat ZP racisme is is de volgende stap naar het willen aantonen dat er institutioneel racisme plaatsvind binnen Nederland. Vanuit die redenering is het makkelijker een claim in te dienen, zoals Sheperd al eens heeft getracht te doen.
Voor een kleine groep ja. Voor een enorme groep niet, wiens stem natuurlijk minstens net zo zwaar weegt, zo niet zwaarder, want de meerderheid.quote:
Op basis van presumpties dingen verbieden lijkt me niet zo wenselijk.quote:en er is evenmin uit te sluiten dat het geen racistische oorsprong heeft.
Drogreden pur sang dit.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:00 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Als de wereld niet ingrijpt bij landen waar vrouwenrechten e.d. worden geschonden zullen ze er ook niet om geven dat hier eens in het jaar een aantal mensen zich zwart schminken
Er zit een verschil tussen handel drijven en ingrijpen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:00 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Als de wereld niet ingrijpt bij landen waar vrouwenrechten e.d. worden geschonden zullen ze er ook niet om geven dat hier eens in het jaar een aantal mensen zich zwart schminken
Zeer vergezocht, aangezien het bestaan van Sinterklaas door de meeste landen niet eens is opgemerkt.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het gemak waarmee wij handelsdeals sluiten is direct afhankelijk van de naam die Nederland internationaal heeft, ja. En dat is 1 van de dingen die daar invloed op hebben.
quote:In de tijd dat het Sinterklaasfeest ontstond was racisme de normaalste zaak van de wereld. De wereld toen en de wereld nu met elkaar vergelijken is nogal dom.
Wat wil je nu precies beargumenteren?quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nogmaals, niemand hier beweert dat ZP racistisch is.
Als ik je nu voor de 3e keer dezelfde post link, ga je hem dan wel lezen?quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat wil je nu precies beargumenteren?
Dat ligt er maar net aan hoe je dat bekijkt natuurlijk. Je zou 'm voor wat betreft het ervaren daarvan vrij groot kunnen noemen. Dat de meerderheid dat niet zo ervaart is vrij logisch ook, maar een echt eigenlijk argument is het niet omdat die groep er belang bij heeft om het niet racistisch te vinden.quote:
Is Zwarte Piet racistisch omdat er slavernij is geweest? Nee. Is Zwarte Piet racistisch omdat een gekleurde mens op stereotype wijze wordt weergegeven? Ja.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus je bent het met mij eens dat de conclusie ZP = racisme want slavernij te kort door de bocht is?
Institutioneel racisme is geen grond voor herstelbetalingen vanwege slavernij.quote:[..]
Het kunnen aantonen dat ZP racisme is is de volgende stap naar het willen aantonen dat er institutioneel racisme plaatsvind binnen Nederland. Vanuit die redenering is het makkelijker een claim in te dienen, zoals Sheperd al eens heeft getracht te doen.
Er wordt nog steeds handel gedreven met SA, geen sancties niets.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen handel drijven en ingrijpen.
Bovendien is dit niet meer dan een 'zij doen het ook' drogreden.
Nou nee. Links, rechts, boven of onder, een kleine groep is en blijft een kleine groep. En die kleine groep verandert niks aan het feit dat een nog veel grotere groep het niet vindt.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:03 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan hoe je dat bekijkt natuurlijk.
Alleen als je heel creatief en behoorlijk krom blijft redeneren wel ja.quote:Je zou 'm voor wat betreft het ervaren daarvan vrij groot kunnen noemen.
Er is geen persoonlijk gewin voor wie dan ook bij zowel het afschaffen als het in stand houden van ZP.quote:Dat de meerderheid dat niet zo ervaart is vrij logisch ook, maar een echt eigenlijk argument is het niet omdat die groep er belang bij heeft om het niet racistisch te vinden.
Daarom: laat dit topic rusten. Voor en tegen staan mijlenver bij elkaar vandaan en dat gaat hoe dan ook niet veranderen. Groep tegen heeft het voor elkaar gekregen om - hoewel zij in beginsel best een valide punt hebben - de rest van Nederland zo voor de schenen te schoppen dat zij nooit, nimmer, jamais gelijk zullen krijgen. Dat maakt hen zo woest dat zij naar steeds belachelijker bewoordingen en methodieken zullen grijpen om toch hun zin te krijgen, waarmee men nog meer sympathie verliest. Niet te winnen strijd, imho.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, ik ben ook maar een mens met begrensd geduld. Sue me.
Geldt ook voor het andere kamp natuurlijk. Daarvoor hoef je alleen maar dit topic te lezen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:19 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Daarom: laat dit topic rusten. Voor en tegen staan mijlenver bij elkaar vandaan en dat gaat hoe dan ook niet veranderen. Groep tegen heeft het voor elkaar gekregen om - hoewel zij in beginsel best een valide punt hebben - de rest van Nederland zo voor de schenen te schoppen dat zij nooit, nimmer, jamais gelijk zullen krijgen. Dat maakt hen zo woest dat zij naar steeds belachelijker bewoordingen en methodieken zullen grijpen om toch hun zin te krijgen, waarmee men nog meer sympathie verliest. Niet te winnen strijd, imho.
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/ gelinkt aan http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtmlquote:Op woensdag 8 juli 2015 12:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Is Zwarte Piet racistisch omdat er slavernij is geweest? Nee. Is Zwarte Piet racistisch omdat een gekleurde mens op stereotype wijze wordt weergegeven? Ja.
[..]
Institutioneel racisme is geen grond voor herstelbetalingen vanwege slavernij.
Voor de claim die opgaat voor 3 figuren. Leuk, maar dat maakt het nog geen zinnige stelling t.a.v. de rest van de groep natuurlijk.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/ gelinkt aan http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtml
Nog even een bron gevonden ter ondersteuning.
Je weet dat deze persoon degene is die persoonlijk de zaak heeft aangespannen tegen de gemeente Amsterdam, en daarbij intensief en uitgebreid is gesteund door Quinsy, het gezicht, uithangsbord en aanjager van de anti-pieten discussie, samen met de teamleden van Quinsy?quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Voor de claim die opgaat voor 3 figuren. Leuk, maar dat maakt het nog geen zinnige stelling t.a.v. de rest van de groep natuurlijk.
Ik lees nergens dat hij zegt: "Zwarte Piet afschaffen betekent dat ik miljarden krijgen." Hij zegt alleen: "Zwarte Piet afschaffen is de eerste stap in een eerlijk discours over ons slavernijverleden, wat naar ik hoop uiteindelijk uitmondt in herstelbetalingen."quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/ gelinkt aan http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtml
Nog even een bron gevonden ter ondersteuning.
Dan kunnen we FOK! wel sluiten. Sterker nog, dan kunnen we net zo goed alle Nederlanders in de bak gooien, want als Nederlanders ergens goed in zijn, is het wel zeuren over alles om niks.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:31 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ze moeten het zo aanpakken dat zeuren om niks ook maar eens strafbaar gaat worden.
Dat er mafkezen bestaan in het 'tegen kamp' staat als een paal boven water, dat geldt trouwens ook voor het andere kamp.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:19 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Daarom: laat dit topic rusten. Voor en tegen staan mijlenver bij elkaar vandaan en dat gaat hoe dan ook niet veranderen. Groep tegen heeft het voor elkaar gekregen om - hoewel zij in beginsel best een valide punt hebben - de rest van Nederland zo voor de schenen te schoppen dat zij nooit, nimmer, jamais gelijk zullen krijgen. Dat maakt hen zo woest dat zij naar steeds belachelijker bewoordingen en methodieken zullen grijpen om toch hun zin te krijgen, waarmee men nog meer sympathie verliest. Niet te winnen strijd, imho.
Dat neemt niet weg dat er dus wel degelijk een dubbele agenda achter de anti-piet betogingen zitten, zoals ik al eerder zei.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik lees nergens dat hij zegt: "Zwarte Piet afschaffen betekent dat ik miljarden krijgen." Hij zegt alleen: "Zwarte Piet afschaffen is de eerste stap in een eerlijk discours over ons slavernijverleden, wat naar ik hoop uiteindelijk uitmondt in herstelbetalingen."
Geen enkele rechter gaat hem gelijk geven als hij herstelbetalingen eist omdat Nederlanders niet meer aan Zwarte Piet doen.
Prima maar je snapt toch wat ik bedoel elke keer dat gezeur om zwarte piet.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan kunnen we FOK! wel sluiten. Sterker nog, dan kunnen we net zo goed alle Nederlanders in de bak gooien, want als Nederlanders ergens goed in zijn, is het wel zeuren over alles om niks.
Nee. Het afschaffen van Zwarte Piet is voor hem een doel op zich; een doel dat hopelijk positieve gevolgen heeft. Geen middel om herstelbetalingen te scoren.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat er dus wel degelijk een dubbele agenda achter de anti-piet betogingen zitten, zoals ik al eerder zei.
Dat vind ik ook van de pro-pieters. Zie eens in dat je verloren hebt. Je gezeik is alleen maar irritant.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:36 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Prima maar je snapt toch wat ik bedoel elke keer dat gezeur om zwarte piet.
Die mensen moeten inzien dat ze hebben verloren en dat het gezeik van ze alleen maar irritant is.
Vooralsnog komt het gezeik van de groep tegen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat vind ik ook van de pro-pieters. Zie eens in dat je verloren hebt. Je gezeik is alleen maar irritant.
Niet op FOK! geweest het laatste jaar?quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:46 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Vooralsnog komt het gezeik van de groep tegen.
Het grappige is wel dat ze roepen Zwarte piet is racistisch maar da nu iedereen juist zo iets krijg van ooh daar heb je die zeur negers weer.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat vind ik ook van de pro-pieters. Zie eens in dat je verloren hebt. Je gezeik is alleen maar irritant.
Welke figuren beginnen de laatste jaren zo rond februari alweer in de gordijnen te klimmen? Hint: er is meer wereld dan alleen Fok!quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet op FOK! geweest het laatste jaar?
Kijk ook eens buiten Fok! En dan nog even een kleine ad hominem: volgens mij ben jij de laatste die over irritant discussiëren mag beginnen...quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het domste, luidste en meest volhardende gezeik komt van de pro-pieters. Zelden zo'n slechte argumenten gezien die op zo'n irritante manier gebracht werden, en ik discussieer met de ergste relidebieltjes uit F&L.
Neuh, dat zijn gewoon de extreme anti's. Die hebben weinig met de minder extreme figuren te maken natuurlijk.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je weet dat deze persoon degene is die persoonlijk de zaak heeft aangespannen tegen de gemeente Amsterdam, en daarbij intensief en uitgebreid is gesteund door Quinsy, het gezicht, uithangsbord en aanjager van de anti-pieten discussie, samen met de teamleden van Quinsy?
Dat gaat dus wel iets verder dan '3 figuren', dat zijn gewoon de vooraanstaande mensen die prominent stelling nemen in de media en de anti-geluiden coördineren en organiseren.
Verkeerd om. Je zit zelf in de conservatieve redneck hoek hier.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:53 schreef 2Happy4U het volgende:
Moet altijd aan die Amerikanen denken die tegen het homohuwelijk zijn wanneer anti-Pieten hun mond open trekken. Willen liever dat iets niet plaatsvindt ondanks dat het geen invloed op ze heeft enkel omdat hun gevoelens gekwetst zijn.
Zoals zo vaak in het leven draait het weer om geld.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat er dus wel degelijk een dubbele agenda achter de anti-piet betogingen zitten, zoals ik al eerder zei.
Alsof het zo eenvoudig is dat Joden simpelweg gecompenseerd zijn voor hun leed. Veel joden zijn berooid uit de oorlog gekomen. Na lang getouwtrek is er hier en daar geld uitgekeerd.quote:De strijd tegen Piet is voor hem direct verbonden met de financiële compensatie voor het slavernijverleden: hij vindt het ‘verbijsterend’ dat daar nog steeds niet over te praten valt. ,,Joodse mensen zijn terecht gecompenseerd voor de Tweede Wereldoorlog. Dus waarom de nazaten van de slaven niet? Omdat het te lang geleden is? Voor ons voelt het dichtbij. Mijn voorouders werkten nog als slaven.”
Het gaat hem dan niet om ‘zoiets onbenulligs’ als een tientje per familie, maar om de oprichting van miljardenfondsen voor de nazaten van slaven. ,,Wij hebben op elk gebied een achterstand in de maatschappij. Zo worden de capaciteiten van donkere kinderen jaar na jaar lager ingeschat dan die van blanke. Zij komen veel vaker op het vmbo en moeten opleidingen stapelen voor ze naar de universiteit kunnen. Dat kan door zulke fondsen worden gecompenseerd.”
euh okéquote:Op woensdag 8 juli 2015 12:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Verkeerd om. Je zit zelf in de conservatieve redneck hoek hier.
quote:Mijn voorouders werkten nog als slaven.
Ja, hartstikke lachen dat ze racistisch doen als ze op racisme gewezen worden. Je bedenkt het niet!quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:49 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Het grappige is wel dat ze roepen Zwarte piet is racistisch maar da nu iedereen juist zo iets krijg van ooh daar heb je die zeur negers weer.
Precies. Anti-pieters zeggen: "Wij voelen ons gediscrimineerd en doen aangifte."quote:Bovendien wie begint er nu weer met aangifte tegen de AH Blokker en Hema?
Dat zijn toch echt de anti-pieten activisten.
Want als volgens jou de wet overtreden wordt, moet je dat meer lekker negeren. Hetzelfde geldt wanneer je in de kroeg in elkaar gemept wordt. Gewoon niet meer naar die kroeg gaan, er zijn vast wel kroegen waar je niet in elkaar gemept wordt. Als je toch een aanklacht indient, ben je een zeikerd.quote:Als je je beledigd voelt kom je toch lekker niet meer bij die winkels er zijn vast wel winkels waar geen zwarte pieten reclame te vinden is ga je toch lekker daarheen.
Nee, men wil er niets aan doen omdat men voor alles dat mooi en lelijk is wordt uitgemaakt. Vervolgens wordt het buitenland er aan de haren bijgesleept en als dat niet werkt sleep je alles en iedereen maar voor de rechter. Onderwijl nog steeds lekker arrogant iedereen voor dom, dan wel racist uitmakend. Terwijl je wordt aangevoerd door een racist, een veroordeelde drugsdealer en een hele roedel aan aandachtshoeren die boekjes, optredens en t-shirts wil verkopenquote:Op woensdag 8 juli 2015 13:04 schreef speknek het volgende:
Je wil niet dat er iets aan Zwarte Piet verandert omdat je zelf niet geraakt wordt door de denigrerende karikatuur van de zwarte huidskleur (niet zelf homo bent), en wordt boos als mensen er een rechtzaak over aan spannen (homohuilies, cultuur en soevereiniteit in eigen staat/land).
Kleine ad hominems zijn ook ad hominems.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:49 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Kijk ook eens buiten Fok! En dan nog even een kleine ad hominem: volgens mij ben jij de laatste die over irritant discussiëren mag beginnen...
Okay, gaan we theedrinken en elkaar schouderklopjes geven. Daarna geef je Zwarte Piet op, goed?quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:10 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Nee, men wil er niets aan doen omdat men voor alles dat mooi en lelijk is wordt uitgemaakt. Vervolgens wordt het buitenland er aan de haren bijgesleept en als dat niet werkt sleep je alles en iedereen maar voor de rechter. Onderwijl nog steeds lekker arrogant iedereen voor dom, dan wel racist uitmakend. Terwijl je wordt aangevoerd door een racist, een veroordeelde drugsdealer en een hele roedel aan aandachtshoeren die boekjes, optredens en t-shirts wil verkopen
De hele discussie heeft Amerikaanse vormen aangenomen. Blackface was een fenomeen in Amerika ten tijde van de apartheid. Een domme neger om te lachen. Onze helper komt uit de heidense traditie en is later christelijk omgevormd tot Zwarte Piet.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:53 schreef 2Happy4U het volgende:
Moet altijd aan die Amerikanen denken die tegen het homohuwelijk zijn wanneer anti-Pieten hun mond open trekken. Willen liever dat iets niet plaatsvindt ondanks dat het geen invloed op ze heeft enkel omdat hun gevoelens gekwetst zijn.
Hysterisch ook echt. Eén woord: insayno. Nog een paar: "Black lives don't matter" enzovoort, enzovoort.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kleine ad hominems zijn ook ad hominems.
Buiten FOK! is het overigens niet veel beter met de hysterische 'echte' Nederlanders die als kleine kinderen huilie doen dat een paar brutale negers het gore lef hebben om te zeggen dat Zwarte Piet racistisch is.
Je storen aan een sprookjes figuur vergelijken met in elkaar geslagen wordenquote:Op woensdag 8 juli 2015 13:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, hartstikke lachen dat ze racistisch doen als ze op racisme gewezen worden. Je bedenkt het niet!
[..]
Precies. Anti-pieters zeggen: "Wij voelen ons gediscrimineerd en doen aangifte."
Pro-pieters reageren door het internet vol te kwakken met achterlijke kutargumenten om Zwarte Piet te verdedigen, huilposts over hoe blanken tegenwoordig feitelijk gediscrimineerd worden, oproepen om de anti-pieters uit te zetten/op te sluiten/geweld aan te doen, dreigementen om deze en gene winkel te boycotten, nog meer huilposts over dat je niet mag praten over racisme, nog wat dreigementen over hoe ze zo eigenlijk feitelijk nog racistischer worden en als kers op de taart hysterische verzoeken om de anti-pieters maar vooral te negeren.
Wie zijn er nou de zeikerds?
[..]
Want als volgens jou de wet overtreden wordt, moet je dat meer lekker negeren. Hetzelfde geldt wanneer je in de kroeg in elkaar gemept wordt. Gewoon niet meer naar die kroeg gaan, er zijn vast wel kroegen waar je niet in elkaar gemept wordt. Als je toch een aanklacht indient, ben je een zeikerd.
Too little, too late.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Okay, gaan we theedrinken en elkaar schouderklopjes geven. Daarna geef je Zwarte Piet op, goed?
Precies. Heterohuwelijk is een traditie, dus dat moet behouden worden. We kunnen niet toegeven aan een klein groepje homo's dat zeurt om gelijke bescherming door de wet. De meerderheid is tegen, dus zij moeten zich maar aanpassen. Dan gaan ze maar naar staten waar het homohuwelijk wél legaal is, die bestaan vast ook. Het feit dat ze mogen klagen geeft al aan dat homo's het hier verdomde goed hebben. In Iran, daar hebben homo's het pas slecht! Feitelijk zijn wij christenen de enigen die hier echt vervolgd en gediscrimineerd worden.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:04 schreef speknek het volgende:
Je wil niet dat er iets aan Zwarte Piet verandert omdat je zelf niet geraakt wordt door de denigrerende karikatuur van de zwarte huidskleur (niet zelf homo bent), en wordt boos als mensen er een rechtzaak over aan spannen (homohuilies, man en vrouw is onze cultuur en soevereiniteit in eigen staat/land).
Echt jaquote:Op woensdag 8 juli 2015 13:16 schreef Lavenderr het volgende:
En terwijl de mussen door de hitte van het dak pleuren
zitten we hier over Zwarte Piet te zeuren.
Ja, natuurlijk zitten er hysterische anti-pieters tussen. Maar over het algemeen is hun discours veel intelligenter en beter doordacht dan het discours van de pro-pieters.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:14 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Hysterisch ook echt. Eén woord: insayno. Nog een paar: "Black lives don't matter" enzovoort, enzovoort.
Nederlanders doen extreem huilie als reactie op 'negertjes' die een beetje huilie doen om Zwarte Piet.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:14 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Je storen aan een sprookjes figuur vergelijken met in elkaar geslagen worden
Verder draai je alles om Nederlanders doen niet huilie die reageren op de negertjes die huilie doen om zwarte piet.
Blackface is van voor de apartheid, of je bedoelt een apartheid avant le lettre.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:13 schreef luxerobots het volgende:
De hele discussie heeft Amerikaanse vormen aangenomen. Blackface was een fenomeen in Amerika ten tijde van de apartheid.
Dit is niet waar. Zwarte Piet is erbij bedacht tijdens een Amsterdams Sinterklaasfeestje rond 1850, lang na de heidense traditie. De reden is niet duidelijk, vermoedelijk was het een bediende. Toen is er eind negentiende, begin de twintigste eeuw een dandified coon van gemaakt. Ongeveer rond dezelfde tijd toen de blackface minstrels ook Europa aandeden, maar die link hoeft niet gemaakt te worden.quote:Een domme neger om te lachen. Onze helper komt uit de heidense traditie en is later christelijk omgevormd tot Zwarte Piet.
Nu breekt mijn klomp.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk zitten er hysterische anti-pieters tussen. Maar over het algemeen is hun discours veel intelligenter en beter doordacht dan het discours van de pro-pieters.
ja, aan het zoveelste niet-passende argument dat er aan de haren bijgesleept wordt om een punt proberen te maken.quote:
Er is maar 1 zin die daarvoor nodig is. 'Ik voel me gekwetst...'.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De hele discussie heeft Amerikaanse vormen aangenomen.
Mensen hoeven geen sinterklaas te vieren als ze dat niet willen. Ze kunnen het ook op hun eigen manier vieren met witte Piet en zwarterklaas.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Precies. Heterohuwelijk is een traditie, dus dat moet behouden worden. We kunnen niet toegeven aan een klein groepje homo's dat zeurt om gelijke bescherming door de wet. De meerderheid is tegen, dus zij moeten zich maar aanpassen. Dan gaan ze maar naar staten waar het homohuwelijk wél legaal is, die bestaan vast ook. Het feit dat ze mogen klagen geeft al aan dat homo's het hier verdomde goed hebben. In Iran, daar hebben homo's het pas slecht! Feitelijk zijn wij christenen de enigen die hier echt vervolgd en gediscrimineerd worden.
God, ik word bijna homofoob van al die zeurende homo's.
Doet het je ergens aan denken?
Lezen is niet je sterkste punt, hè? Ik zeg dat onze helper uit de heidense traditie komt en later omgevormd is tot Zwarte Piet.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Blackface is van voor de apartheid, of je bedoelt een apartheid avant le lettre.
[..]
Dit is niet waar. Zwarte Piet is erbij bedacht tijdens een Amsterdams Sinterklaasfeestje rond 1850, lang na de heidense traditie. De reden is niet duidelijk, vermoedelijk was het een bediende. Toen is er eind negentiende, begin de twintigste eeuw een dandified coon van gemaakt. Ongeveer rond dezelfde tijd toen de blackface minstrels ook Europa aandeden, maar die link hoeft niet gemaakt te worden.
Voor de rest kun je maar beter alle subsidie voor kunst afschaffen als je niet wil dat er tegen heilige huisjes wordt aangeschopt.
Het zijn verdomme de aanvoerdersquote:Op woensdag 8 juli 2015 13:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk zitten er hysterische anti-pieters tussen. Maar over het algemeen is hun discours veel intelligenter en beter doordacht dan het discours van de pro-pieters.
Wat klopt er niet aan? Ik heb alleen de argumenten van de anti-pieters genomen en 'negers' in 'homo's' veranderd. Kun je ook eens zien hoe achterlijk die argumenten feitelijk zijn.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:18 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
ja, aan het zoveelste niet-passende argument dat er aan de haren bijgesleept wordt om een punt proberen te maken.
Als Sinterklaas volgens tegenstanders racistisch is wordt het een beetje een raar verhaal als je vraagt of we deze racistische traditie gewoon in vrijheid voort kunnen zetten.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:19 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Mensen hoeven geen sinterklaas te vieren als ze dat niet willen. Ze kunnen het ook op hun eigen manier vieren met witte Piet en zwarterklaas.
Ik kan heel goed lezen, je hebt het mis.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:20 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Lezen is niet je sterkste punt, hè? Ik zeg dat onze helper uit de heidense traditie komt en later omgevormd is tot Zwarte Piet.
Vergeet de intelligente en altijd doordachte Anouk niet!quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:20 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Het zijn verdomme de aanvoerdersQuerulanten/beroepsboeroepers/veroordeelde criminelen/opportunisten... meer is het niet. Maar keep fighting the good fight, hoor!
Gastquote:Op woensdag 8 juli 2015 13:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nederlanders doen extreem huilie als reactie op 'negertjes' die een beetje huilie doen om Zwarte Piet.
Krampachtig blijven volhouden, hoor, dat intelligente discours! *proest*quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat klopt er niet aan? Ik heb alleen de argumenten van de anti-pieters genomen en 'negers' in 'homo's' veranderd. Kun je ook eens zien hoe achterlijk die argumenten feitelijk zijn.
Je kan niet lezen en je eigen fouten niet inzien.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik kan heel goed lezen, je hebt het mis.
Als homo's per se hun zin willen, dan kunnen ze ook een samenlevingscontract nemen of in een andere staat trouwen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:19 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Mensen hoeven geen sinterklaas te vieren als ze dat niet willen. Ze kunnen het ook op hun eigen manier vieren met witte Piet en zwarterklaas.
Wel triest dat je moet overgaan op ad hominems om je zaak te verdedigen. Dat zegt al genoeg over de kracht van je eigen argumenten.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:20 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Het zijn verdomme de aanvoerdersQuerulanten/beroepsboeroepers/veroordeelde criminelen/opportunisten... meer is het niet. Maar keep fighting the good fight, hoor!
Ja, vooral als ze beginnen over dat elke persoon die Sinterklaas viert diep in zijn hart een racist is. Dat zijn ijzersterke argumenten die niet polariseren natuurlijk. Of als ze het zo kwantificeerbare 'ik voel me gekwetst door Zwarte Piet want hij lijkt op mijn overoveroverovergrootmoeder die toevallig ook zwart was want dat zag ik op een foto' redenatie. Goeie punten wel.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Triest dat je je daarop beroept om het punt pogen te ontkennen. Zegt nog veel meer over jouw argumentenquote:Op woensdag 8 juli 2015 13:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wel triest dat je moet overgaan op ad hominems om je zaak te verdedigen. Dat zegt al genoeg over de kracht van je eigen argumenten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |