Uitlezen kan alleen met een daarvoor bestemd apparaat. Dat zal bij een dierenarts of dierenambulance zijn. En die zullen in alle beschikbare databases kijken.quote:Op zondag 5 juli 2015 08:40 schreef valentijn101 het volgende:
Hallo Dida.
Een kort vraagje over het chippen van katten.
Ik dacht dus dat er maar een soort chip was maar nu hoorde ik laatst dat er verschillende chips met verschillende databases zouden bestaan.
Klopt dit? En zo ja, welke kan ik het beste kiezen? (Ik wil natuurlijk de meestgebruikte database zodat de kans groter is dat de vinder de chip uit kan lezen)
Het probleem is vaak dat mensen niet realiseren dat zij meestal zelf het dier moeten registreren. Ook als je gaat verhuizen moet je je gegevens veranderen. En als je het dier wegdoet/ verkoopt moeten de gegevens ook veranderd worden. Dat gaat niet "semi-automatisch" zoals bij een auto (bij een auto moet je ook een moeite voor doen, maar minder dan bij het registreren van een huisdier).quote:Op zondag 5 juli 2015 08:40 schreef valentijn101 het volgende:
Hallo Dida.
Een kort vraagje over het chippen van katten.
Ik dacht dus dat er maar een soort chip was maar nu hoorde ik laatst dat er verschillende chips met verschillende databases zouden bestaan.
Klopt dit? En zo ja, welke kan ik het beste kiezen? (Ik wil natuurlijk de meestgebruikte database zodat de kans groter is dat de vinder de chip uit kan lezen)
quote:Op zondag 5 juli 2015 19:46 schreef gehotseflotst het volgende:
met totale anarchie tot gevolg, mijn katten kennende
quote:
Schattigquote:Op maandag 6 juli 2015 11:28 schreef deedeetee het volgende:
edit : aangepaste tekst![]()
We krijgen binnenkort een nieuwe pup.
Deze pup krijgt alleen kvv te eten maar we krijgen ook een kilo zak brokjes mee van royal canin. Wanneer kan ik beginnen met het omzetten op brokjes en hoe kan ik dat het beste aanpakken ? De fokker geeft ook advies hoor ( en mijn da ook al ik t vraag ) maar ik hoor t ook graag eens van een ander.
Ik kan het merk kvv dat hij nu gewend is toevallig hier in de buurt ook krijgen maar wil hem idg ook aan brokken wennen zodat hij zonder problemen allebei( ik weet dat het niet gemengd mag worden geven in één maaltijd) kan eten. Maar hoe ga ik dat zo snel mogelijk aanleggen zonder dat de pup last van zijn darmen krijgt ?
En voor je er zelf om vraagt.....![]()
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 6 juli 2015 15:53 schreef Valerie. het volgende:
Misschien heb je z'n hersenen eruit getrokken
quote:Op maandag 6 juli 2015 16:56 schreef deedeetee het volgende:
Propje oorsmeer ? Ik weet niet hoe dat bij vogels zit maar mijn man zijn oren moet ik regelmatig uitspuiten en dan komen er onsmakelijk uitziende propjes uit.
Haha ja echt dat dus. Wat er uitstak was hard en vies en bah en ik durfde eerst niet , wilde een vriendin bellen of ze even wilde komen helpen of naar da gaan, maar toen dacht ik kom op, eerst ff proberen. Het kwam er echt makkelijk uit en Pablo gaf geen kik.quote:Op maandag 6 juli 2015 17:16 schreef Holyme het volgende:
[..]![]()
Zoiets eruit trekken lijkt me een gruwel actie en tegelijkertijd ook best bevredigend, als het er helemaal uit is
quote:Op maandag 6 juli 2015 15:36 schreef oh-oh het volgende:
Hey dda, ik zag net bij een van mijn vogels iets uit zijn oor steken:
[ afbeelding ]
Hij deed verder niet gek, niet krabben of met zijn kop schudden of wat dan ook.
Ik trok er even voorzichtig aan en PLOPPPP:
[ afbeelding ]
Het witte deel stak uit, het bruine zat in zijn oor, huuuu.
En nee het is geen teek of zo, en ik heb net alle vogels gecheckt ( wat een pokkewerk) en ze hebben allemaal brandschone oren. Ik kan ook niet echt ergens iets vinden over oormijt of zo. Mijn vermoeden is dat ie een vuiltje in zijn oor geeft gehad en dat dat zo een weg naar buiten gezocht heeft of zo?
Hij reageerde er niet op toen ik het eruit haalde en ging gewoon weer zitten eten en spelen daarna.
Any insight?
quote:Op maandag 6 juli 2015 21:32 schreef knoblaucha6 het volgende:
en nee, nog steeds geen ander hondjeIn overweging als er een spontaan iets aan komt rollen maar we zijn er nog niet echt aan toe. Komt misschien iets ooit op ons pad maar we zoeken niet omdat zowel Pepper en zeker Lotje zeer logisch op ons pad kwamen wachten we maar af of iets ons zoekt en niet wij een hond moeten zoeken. Voor ons is het logisch maar het begint wel stiekem te kriebelen weer zo'n lijfje te mogen kroelen en te verzorgen, bij man meer dan bij mij. Maar de deur is niet definitief gesloten
Als hij er verder geen last van heeft jeuk of zo - en dat lijkt niet het geval- dan zal het wel los lopen. Het ziet er idd best wel goor uit. En stinken klinkt al helemaal vies.quote:Op maandag 6 juli 2015 20:26 schreef oh-oh het volgende:
Die zei dat ie wss een zaadje in zijn oor gekregen heeft of een vliesje en dat dat zich zo met een beetje een onstekinkje naar buiten gewerkt heeft ( dat bruine spul stinkt ook echt) en dat ik nu goed in de gaten moet houden of het oor schoon blijft. Maar wss is het probleem nu opgelost. Pfieuw!
Ik denk dat het eigenlijk een gier is!quote:Op maandag 6 juli 2015 21:31 schreef knoblaucha6 het volgende:
Hoi DDDA, we hebben achter de sloot een nest waterhoentjes (en ja, de gemeente die deze week zou gaan maaien al tegengehouden) maar 1 van de kleintjes lijkt ietwat "mislukt", is kleiner wat kan als laatst geborene maar het koppie is kaal en echt anders. Hoewel de foto niet erg scherp is,, heb jij enig idee over het verdere lot van dit lelijke "eendje" qua afwijkingen of zo?
[ afbeelding ]
Komt vast wel eens een keertje iets aan sjokken dat met jullie weer vrolijk verder kan huppelen. Alles op zijn tijd...quote:Op maandag 6 juli 2015 21:52 schreef knoblaucha6 het volgende:
Deedeetee, je wil niet weten wat er al op ons pad kwam, via feestboek en zo, maar vooral oude hondjes van overleden baasjes waar geen van de tig kinderen "tijd" voor had![]()
Ik wil best een wat beschdigd hondje want Lot was het voorbeeld van wat heel veel TLC kan doen maar een al zwaar bejaard hondje wil ik niet, te veel verdriet weer na korte tijd want ik hecht al na een dag voor altijd (en ik jank nog steeds regelmatig mijn mascara compleet aan gort) Een pupje willen we niet maar een afdankertje die nog jong genoeg is om weer behalve vertrouwen in ons voornamelijk weer een hele boel zelfvertrouwen en gevoel van veiligheid (en een hele pot liefde) te mogen geven, zoiets
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And the druids turn to stone...
Ochos, het arme ding, wat een joekel van een akelig wat het ook is.quote:Op maandag 6 juli 2015 15:36 schreef oh-oh het volgende:
Hey dda, ik zag net bij een van mijn vogels iets uit zijn oor steken:
[ afbeelding ]
Hij deed verder niet gek, niet krabben of met zijn kop schudden of wat dan ook.
Ik trok er even voorzichtig aan en PLOPPPP:
[ afbeelding ]
Het witte deel stak uit, het bruine zat in zijn oor, huuuu.
En nee het is geen teek of zo, en ik heb net alle vogels gecheckt ( wat een pokkewerk) en ze hebben allemaal brandschone oren. Ik kan ook niet echt ergens iets vinden over oormijt of zo. Mijn vermoeden is dat ie een vuiltje in zijn oor geeft gehad en dat dat zo een weg naar buiten gezocht heeft of zo?
Hij reageerde er niet op toen ik het eruit haalde en ging gewoon weer zitten eten en spelen daarna.
Any insight?
quote:Op maandag 6 juli 2015 21:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik denk dat het eigenlijk een gier is!
Zou kunnen maar er zitten elk jaar vele nesten in de sloten maar dit is "mijn" eerste minkukel in de 23 jaar dat we hier wonen dus geen flauw idee. Hij/zij doet wel prima met het andere grut mee maar het is aandoenlijk lelijk dus extra aandoenlijk wat mij betreft. Ik ben een watjequote:Op maandag 6 juli 2015 22:06 schreef Isegrim het volgende:
Maar waterhoentjes hebben volgens mij wel vaker van die wat mislukte kinders.
Aangezien het minkukeltje in zalige onwetendheid verkeerd en de anderen hem/haar er blijkbaar niet op attent maken, lijkt mij dat alles prima in orde is. En idd de lelijkste uit het nest groeit wel vaker uit tot een echte mooiert, toch ?quote:Op maandag 6 juli 2015 22:10 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Zou kunnen maar er zitten elk jaar vele nesten in de sloten maar dit is "mijn" eerste minkukel in de 23 jaar dat we hier wonen dus geen flauw idee. Hij/zij doet wel prima met het andere grut mee maar het is aandoenlijk lelijk dus extra aandoenlijk wat mij betreft. Ik ben een watje
Misschien wordt het ooit wel een mooie zwaan, al is het dan geen zwaan maar toch, zo een met een kroontje en uiteindelijk trouwen met een prins(es)![]()
Ochos, het ding
Ja, ik ben de enige overlevende uit het nest en nog de lelijkste ook en ik leef ook nog, sterker nog, ik heb ook mijn prins, soort van (en zonder kroon FTW)quote:Op maandag 6 juli 2015 22:16 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Aangezien het minkukeltje in zalige onwetendheid verkeerd en de anderen hem/haar er blijkbaar niet op attent maken, lijkt mij dat alles prima in orde is. En idd de lelijkste uit het nest groeit wel vaker uit tot een echte mooiert, toch ?
Zie je nou wel.... alles komt goedquote:Op maandag 6 juli 2015 22:21 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Ja, ik ben de enige overlevende uit het nest en nog de lelijkste ook en ik leef ook nog, sterker nog, ik heb ook mijn prins, soort van (en zonder kroon FTW)
quote:
Ik heb een merel nest in de tuin en ren met de plantenspuit of een emmertje water naar buiten zodra pa merel alarm slaat omdat een kat op het muurtje bij de buren ligt te loeren. De 1ste x zat dat loeder al boven op het hek met het nest maar toen heb ik een teiltje water naar dat arrogante poezenbeest gegooit. Dat had hij niet verwacht. Nu houdt hij wat meer afstand.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:30 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]Maar het is een aandoenlijk ding, mooi door lelijkheid maar daarom ook kwetsbaar.
Het is ook zo'n leuk grut en volwassen zijn ze ook zo guitig
(en als je mij al een watje vindt, man zet bij hitte altijd het garagedak vol water om de vogels een poedelbadje te gunnen)
quote:Op maandag 6 juli 2015 20:26 schreef oh-oh het volgende:
Die zei dat ie wss een zaadje in zijn oor gekregen heeft of een vliesje en dat dat zich zo met een beetje een onstekinkje naar buiten gewerkt heeft ( dat bruine spul stinkt ook echt) en dat ik nu goed in de gaten moet houden of het oor schoon blijft. Maar wss is het probleem nu opgelost. Pfieuw!
Ah, gossiequote:Op maandag 6 juli 2015 21:31 schreef knoblaucha6 het volgende:
Hoi DDDA, we hebben achter de sloot een nest waterhoentjes (en ja, de gemeente die deze week zou gaan maaien al tegengehouden) maar 1 van de kleintjes lijkt ietwat "mislukt", is kleiner wat kan als laatst geborene maar het koppie is kaal en echt anders. Hoewel de foto niet erg scherp is,, heb jij enig idee over het verdere lot van dit lelijke "eendje" qua afwijkingen of zo?
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 6 juli 2015 21:32 schreef knoblaucha6 het volgende:
Maar de deur is niet definitief gesloten
quote:Op maandag 6 juli 2015 22:01 schreef Panthera1984 het volgende:
Een vriendin van mij heeft een kat (geholpen kater) welke al ruim een jaar in meer of mindere last heeft van open wonden in zijn nek. Dit komt (lijkt het) door overmatig krabben. Ze is er uiteraard mee naar de dierenarts geweest, die gaf eerst stress aan, later is er een kweek je gemaakt. daarop kreeg ze wel zalf, maar hij is weg zodra ze het open doet. Op moment heeft ze net een week een feliway hangen.
Ik ben benieuwd of je dit eerder hebt gezien of misschien nog ideeën hebt wat ze voor haar kat kan doen. Foto achter spoiler.Oh jeeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Voordat je het "stress" mag doen of "idiopatisch" (dat is een dure woord voor als een dokter het echt niet weet), moeten eerst alle andere dingen uitgesloten worden. Een afkrabsel nemen, een biopt, oren goed nakijken, allergie uitsluiten enz. Eosinofiele granuloma uitgesloten? Met andere woorden een uitgebreid dermatologisch onderzoek doen, die helaas wel veel tijd en geld gaat kosten (tenzij je geluk heeft en er heel snel een diagnose gesteld kan worden).
Ik zeg toch: adopteren en Tyrion noemenquote:Op maandag 6 juli 2015 22:10 schreef knoblaucha6 het volgende:
Misschien wordt het ooit wel een mooie zwaan, al is het dan geen zwaan maar toch, zo een met een kroontje en uiteindelijk trouwen met een prins(es)
Hoe ziet het hoornvlies uit? Als het troebel/blauwig is, moet je vandaag naar de dierenarts.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:52 schreef pfaf het volgende:
Hoi, onze kat had vanmorgen een dik, roodomrand, knipperend oog, wat later wat ging tranen. In de loop van de ochtend leek het minder te worden, al traande hij wel wat meer. Zojuist heeft hij even geslapen en nu is het weer erg rood (dus zijn 'oogleden' zeg maar) en heeft hij moeite t open te houden. Hij gedraagt zich verder wel normaal.
Ik heb de neiging het nog even aan te zien, maar omdat het nu toch weer wat erger lijkt te worden maak ik me wat zorgen. Is het verstandiger meteen naar de arts te gaan, of is zoiets 9/10 keer een vuiltje wat er uit moet en zou in het ergste geval bij een ontsteking een dagje afwachten ook geen kwaad kunnen?
Bedankt. Ik zal zo even kijken. Troebelig, blauwig is het sowieso niet. Hij is nu vooral z'n op erg aan het wassen, waardoor het wel roder wordt. Net als ik met hooikoorts.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 15:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe ziet het hoornvlies uit? Als het troebel/blauwig is, moet je vandaag naar de dierenarts.
Als je met een lampje in de ogen schijnt, is zijn ene pupil kleiner dan de andere? Indien ja --> dierenarts
Ook als hij erg met zijn oog zit te knijpen, betekent het dat zij pijn heeft, dus dan moet er snel naar gekeken worden.
Beterschap voor de poezel
Als hij het oog aan het wrijven is, dan zit er toch iets wat het oog irriteert / het hoornvlies beschadigt. Toch even laten nakijken. En niet laten wrijven!quote:Op dinsdag 7 juli 2015 15:11 schreef pfaf het volgende:
[..]
Bedankt. Ik zal zo even kijken. Troebelig, blauwig is het sowieso niet. Hij is nu vooral z'n op erg aan het wassen, waardoor het wel roder wordt. Net als ik met hooikoorts.
Maar dit kuiken heeft zijn hele snavel nog hoorquote:Op dinsdag 7 juli 2015 08:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik zeg toch: adopteren en Tyrion noemen![]()
Tja, de draken moet je ook erbij fantaseren.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:14 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Maar dit kuiken heeft zijn hele snavel nog hoor
quote:Upload voor 13 juli a.s. een leuke zomerse foto van je huisdier, vul je gegevens in en maak kans op een Beaphar vakantiepakket voor je huisdier!
Ja, het kan.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 18:53 schreef valentijn101 het volgende:
Hoi Dida.
Weer een kittenvraagje van mijn kant.
Op internet lees ik overal dat katten het best rond een leeftijd van 6 maanden gesteriliseerd kunnen worden.
Echter bij de asiels hier in de buurt (limburg) bieden kittens aan vanaf 9 weken die al gesteriliseerd zijn? Kan dit wel?
Ja, het kan. In the USA is dat heel normaal, want daar hebben zij ernstige honden/katten overschot. In Nederland willen wij het liever de katten rond de leeftijd van 6 maanden castreren/steriliseren, omdat het dier is dan (bijna) volgroeid, heeft minder narcose-risico dan een jong kitten, maar heeft nog niet veel buikvet zoals een oude(re) poes. Vroege castratie kan ook leiden tot wat ontwikkelingsproblemen bij honden en bepaalde kattenrassen (Maine Coons).quote:Op dinsdag 7 juli 2015 18:53 schreef valentijn101 het volgende:
Hoi Dida.
Weer een kittenvraagje van mijn kant.
Op internet lees ik overal dat katten het best rond een leeftijd van 6 maanden gesteriliseerd kunnen worden.
Echter bij de asiels hier in de buurt (limburg) bieden kittens aan vanaf 9 weken die al gesteriliseerd zijn? Kan dit wel?
Volgens mij is het idd gewoon broodnijd. Ze fokken zelf immers ook gewoon verder door? F1 en F2 en F3 enz... Het voordeel van de doodle boven de poedel heb ik ook nooit echt goed begrepen. En al helemaal niet toen ik er achter kwam dat er behalve labra s nog meer soorten doodles zijn. Dacht al dat t aan mij lag en ik een beetje dom benquote:Op woensdag 8 juli 2015 00:17 schreef oh-oh het volgende:
Omdat die uitbuiters die doodles fokken zeggen dat doodles altijd een kruising moeten zijn en je er dan niet verder mee mag fokken. Houdt het "ras" lekker exclusief.
Ik ga echt over mijn nek van die stomme doodle hype, er is geen enkele reden om de poedel als ras zo te vernaggelen.
De ALAEU (Australian = dat zijn de ecktequote:
Even updateje: gisteren werd t in de loop van de middag/avond steeds beter en vanmorgen is dan ook alles verdwenen. Ik denk dat ik toch wat te panisch heb gereageerd op een vuiltje o.i.d.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als hij het oog aan het wrijven is, dan zit er toch iets wat het oog irriteert / het hoornvlies beschadigt. Toch even laten nakijken. En niet laten wrijven!
quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:13 schreef pfaf het volgende:
[..]
Even updateje: gisteren werd t in de loop van de middag/avond steeds beter en vanmorgen is dan ook alles verdwenen. Ik denk dat ik toch wat te panisch heb gereageerd op een vuiltje o.i.d.Toch bedankt!
Maar niet alle asiels. Het asiel waar ik vrijwilliger ben verkoopt kittens voor een redelijk fikse prijs, waarbij een 'waardebon' zit voor castratie als ze zes maanden zijn. En omdat de mensen er voor al hebben betaald is de drive om het daadwerkelijk te doen ook een stuk groter. En, wat DiDa zegt, voor het kitten beter om het niet te jong te doen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 19:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, het kan.![]()
Is bij een asiel gewoon noodzaak natuurlijk. Ongecastreerd verkopen doen ze niet en ze hebben de ruimte nodig.
Er is geen enkel voordeel, de poedel is slimmer dan waarmee die gekruist wordt, het is gewoon zonde.quote:Op woensdag 8 juli 2015 08:27 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Volgens mij is het idd gewoon broodnijd. Ze fokken zelf immers ook gewoon verder door? F1 en F2 en F3 enz... Het voordeel van de doodle boven de poedel heb ik ook nooit echt goed begrepen. En al helemaal niet toen ik er achter kwam dat er behalve labra s nog meer soorten doodles zijn. Dacht al dat t aan mij lag en ik een beetje dom ben
Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit juridisch geen stand houdt. Er zijn dus fokkers die om die reden de pups alleen gecastreerd verkopen. En dat heeft niks met het ras gezond of zuiver houden te maken het is puur broodnijd.quote:Op woensdag 8 juli 2015 09:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
De ALAEU (Australian = dat zijn de eckteLabradoodles vereniging) heeft een fokregelement, waarin staat dat de pup of gesteriliseerd/gecastreerd moet worden voordat het naar de nieuwe eigenaar gaat. Of de nieuwe eigenaar moet het verplicht voor de leeftijd van 18 maanden onvruchtbaar laten maken, anders krijgt de eigenaar een boete van minimaal 10.000 euro
(ik vraag mij af of het juridisch stand zou hebben?) Ik werk er niet aan mee, want er is geen medische noodzaak en zo verklein je methodisch je genenpool (F2 en volgende generaties). Voor een sterilisatie van een teef zijn er uiteraard wel voordelen te noemen (mits voldoende oud, dus na 6 maanden of nog liever na de eerste loopsheid). Maar er zijn ook nadelen, dus de eigenaar moet alles zelf afwegen en beslissen of hij/zij het wel of niet willen laten doen.
Is dat beter ja? Je ziet bij raskatten steeds meer vroegcastraties, ik vind het wel een fijn ideequote:Op woensdag 8 juli 2015 11:30 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Maar niet alle asiels. Het asiel waar ik vrijwilliger ben verkoopt kittens voor een redelijk fikse prijs, waarbij een 'waardebon' zit voor castratie als ze zes maanden zijn. En omdat de mensen er voor al hebben betaald is de drive om het daadwerkelijk te doen ook een stuk groter. En, wat DiDa zegt, voor het kitten beter om het niet te jong te doen.
Volwassen katten gaan altijd gecastreerd de deur uit, dat wel.
En ik heb ook al niet de indruk dat de vacht er op vooruit gaat. Het is dus gewoon een uit de US overgevlogen hype - heeft Obama niet een doodle ?- en verder niks.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:39 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Er is geen enkel voordeel, de poedel is slimmer dan waarmee die gekruist wordt, het is gewoon zonde.
Bij de moederpoezen die ik vanuit hier laat steriliseren merk ik niet dat ze er last van hebben.quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:11 schreef Valerie. het volgende:
[..]
Is dat beter ja? Je ziet bij raskatten steeds meer vroegcastraties, ik vind het wel een fijn ideeGezellig met broertjes en zusjes naar de dokter, even castreren en weer gezellig met de broertjes naar huis. Schijnt dat ze er ook heel weinig last van ondervinden, minder dan op oudere leeftijd.
Is er gisteren iets gebeurd dan? Hoe reageert zij op de andere mensen/ poezels?quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:32 schreef Cat22 het volgende:
O, DiDa? Heb je trouwnes nog tips voor me voor een sjaggo hoogzwangere poezendame? Na een zeer geslaagde kennismaking en winnen van vertrouwen is het sinds gisteren bozig en blazen en spinnen en aaien toelaten om me vervolgens een mep te geven.
It's a trap!quote:En nu aarzel ik om op het aangeboden buikje
Feliway. Een veilige doos. Met rust laten. Komt vast wel goed met de poezel.quote:gezellig kittenvoetbsl te blijven voelen.
Feliway is ingestoken trouwens, misschien helpt dat al bij de moodswings.
Al zal bevallen vast het beste medicijn zijn.
Niks bijzonders gebeurd. Ja, het koelde af.quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is er gisteren iets gebeurd dan? Hoe reageert zij op de andere mensen/ poezels?
[..]
It's a trap!
[..]
Feliway. Een veilige doos. Met rust laten. Komt vast wel goed met de poezel.
OMGquote:Op woensdag 8 juli 2015 15:27 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Niks bijzonders gebeurd. Ja, het koelde af.Oh, en nadat ze helemaal thuis was in de open mand heb ik eergisteren de kraammand weer in orde gemaakt (ongebruikte kattenbak met deksel, deksel had ik eraf gelaten ivm de hitte en socialisatie). Dan zou het de aanwezigheid van de veilige doos moeten zijn die poes nu over de kling jaagt.
Kraamkamer komt ze niet uit en eigen katten komen daar niet in.
In goeden doen was bezoek eng (vanaf het begin worden we ontvangen door een blazende poes), maar twee keer kriebelen en dan was ze vriendjes. Het is wel een poesje met verleden, ze schrikt nogal snel. Maar na een verhuizing van straat naar asiel naar mij is een weekje natuurlijk weinig tijd om in te veranderen.
Het valt me op dat zwangere dames erg vrij zijn met het tonen van De Buick.![]()
Maar nu één set klauwen al is gebruikt ga ik mijn hand niet blootstellen aan een verviervoudiging ervan.
Komt wel goed, weet ik. Maar het is zo sneu. Want gezelschap en aandacht lijkt ze echt wel fijn te vinden. Want ze kan nog steeds luid spinnen met de pootjes knedend uitgebreid in de open mand naast me liggen. Gaat een hapje eten en zoekt me daarna weer echt op. Alleen kan ze er af en toe op los meppen nu.
Maja. Regelmatig maar naast gaan zitten, kopje kroelen en goed de lichaamstaal lezen en afwachten maar.
Hoe kun je dit aanbod nu weerstaan?![]()
[ afbeelding ]
Nope. Eindhoven F&F / Gastopvang DOC: Cats 16e nestje - poederpastelpoesquote:Op woensdag 8 juli 2015 15:45 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
OMGWat een schatje
![]()
Werk je toevallig voor het asiel in Born? (Bij navraag ben ik er achter gekomen dat hun kittens met een bon voor sterilisatie meegeven) in belgie gaan ze enkel gesteriliseerd de deur uit.
België heeft een andere wet wat betreft castratie, daar moet elk kitten verplicht geholpen en gechipt zijn voor je 'm mag plaatsen of verkopen (fokkers kunnen een uitzondering aanvragen). Het asiel waar ik voor opvang, stuurt een oproep met 6mnd waarmee mensen gratis de kat kunnen laten helpen. De aanschafprijs houdt daar dus al wel rekening mee, soortgelijk systeem als bij Cat dusquote:Op woensdag 8 juli 2015 15:45 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
OMGWat een schatje
![]()
Werk je toevallig voor het asiel in Born? (Bij navraag ben ik er achter gekomen dat hun kittens met een bon voor sterilisatie meegeven) in belgie gaan ze enkel gesteriliseerd de deur uit.
Maar zij is verder dus ok? Eet goed? Niet ziek? De kittens bewegen nog in de buik?quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:27 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Niks bijzonders gebeurd. Ja, het koelde af.Oh, en nadat ze helemaal thuis was in de open mand heb ik eergisteren de kraammand weer in orde gemaakt (ongebruikte kattenbak met deksel, deksel had ik eraf gelaten ivm de hitte en socialisatie). Dan zou het de aanwezigheid van de veilige doos moeten zijn die poes nu over de kling jaagt.
Kraamkamer komt ze niet uit en eigen katten komen daar niet in.
In goeden doen was bezoek eng (vanaf het begin worden we ontvangen door een blazende poes), maar twee keer kriebelen en dan was ze vriendjes. Het is wel een poesje met verleden, ze schrikt nogal snel. Maar na een verhuizing van straat naar asiel naar mij is een weekje natuurlijk weinig tijd om in te veranderen.
Het valt me op dat zwangere dames erg vrij zijn met het tonen van De Buick.![]()
Maar nu één set klauwen al is gebruikt ga ik mijn hand niet blootstellen aan een verviervoudiging ervan.
Komt wel goed, weet ik. Maar het is zo sneu. Want gezelschap en aandacht lijkt ze echt wel fijn te vinden. Want ze kan nog steeds luid spinnen met de pootjes knedend uitgebreid in de open mand naast me liggen. Gaat een hapje eten en zoekt me daarna weer echt op. Alleen kan ze er af en toe op los meppen nu.
Maja. Regelmatig maar naast gaan zitten, kopje kroelen en goed de lichaamstaal lezen en afwachten maar.
Hoe kun je dit aanbod nu weerstaan?![]()
[ afbeelding ]
Als een bootwerker. Mooie drollen, nette plasjes. Had bij binnenkomst wat prutjes in de ooghoekjes maar dat is over. Kittens mag/durf ik nu niet te voelen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Maar zij is verder dus ok? Eet goed? Niet ziek? De kittens bewegen nog in de buik?
Ja, dit systeem is een tijdje terug ingevoerd.quote:Op woensdag 8 juli 2015 15:58 schreef Holyme het volgende:
[..]
België heeft een andere wet wat betreft castratie, daar moet elk kitten verplicht geholpen en gechipt zijn voor je 'm mag plaatsen of verkopen (fokkers kunnen een uitzondering aanvragen). Het asiel waar ik voor opvang, stuurt een oproep met 6mnd waarmee mensen gratis de kat kunnen laten helpen. De aanschafprijs houdt daar dus al wel rekening mee, soortgelijk systeem als bij Cat dus
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door knoblaucha6 op 08-07-2015 19:56:17 ]Waar het stinkt is het warm.
quote:Op woensdag 8 juli 2015 19:47 schreef knoblaucha6 het volgende:
O, enne, ik heb echt met de telefoon in mijn handen gezeten vanmiddag, puur voor meer info op zich maar toch niet gebeld. Ik twijfel zelfs om meer info aan te vragen en bij twijfel: niet inhalen feitelijk maar och toch
http://ikzoekbaas.dierenb(...)-schiedam/hond/91820Rustig doorgaan met ademhalen. In geval van twijfel kalm afwachten, mss neemt iemand anders ze en dan hoef jij niet meer te piekerenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Hoewel ik Sinaasappel de kat wel erg aantrekkelijk vind klinken. Leuk bedacht van het baasje.Amerikaanse cocker heeft een erg bewerkelijke vacht. Van groot belang dat de hond geen bezwaar heeft tegen kammen/borstelen anders = probleem.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
Er waren geloof ik ook wel wat mensen het er niet mee eens, want als alle HTK-tjes geholpen worden, dan heb je dus over 'n heel aantal jaar alleen raskat en minder sociale zwerfkatten. En dat klinkt ook logisch. Maar net wat jij aangeeft, er is nog steeds zoveel te vinden, een wet invoeren is 1 ding, maar mensen zich er aan laten houden...quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:51 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Ja, dit systeem is een tijdje terug ingevoerd.Geweldig.
(Helaas staat speurders, facebook enz helemaal vol met mensen die zich er niet aan houdenen die durven zichzelf dan ook nog dierenvriend te noemen met hun onnodige oepsnestjes)
Hier gaan wij dus niet aan meewerken. Zodra we terug zijn van vakantie gaan we de asiels langs op zoek naar twee nieuwe kattendames.
Spannend, gaat voor mij de eerste keer zijn om een kitten in huis te hebben.
(Toen mijn man bij me kwam wonen had ie Cleo al en van haar mocht ik ook blijven wonenmits ik een poes afstand op de bank aanhield
)
Wat ik heb gehoord van niet gekamd willen worden van de am cockertjes was bijten/agressie en da's heul andere koek dus.quote:Op woensdag 8 juli 2015 20:03 schreef knoblaucha6 het volgende:
Lot moest ook elke dag uitgebreid uitgekamd worden omdat ik haar met wat langer haar nog koddiger vond en die wilde eerst ook absoluut nooit, man wat een gedoe was dat in het begin, ze liet het wel doen maar trillend op haar pootjes toen we haar net hadden, zo bang maar uiteindelijk lag ze op mijn benen op haar rug gewoon te snurken als ik haar kamde en borstelde, heel stiekem vond ze het heerlijk. Vooral na het kammen en verzorgen, meteen als een wilde gaan rollebollen en er meteen weer uitzien als een halve bootwerker![]()
. Een boel geduld en liefde doet heel veel, vooral als je alles rustig doet, niet gaat dwingen en de hond laat wennen en ruiken aan alles wat met kammen en verzorging te maken heeft. Niet dat dat altijd werkt, dan maar eerst wat klitten, die knippen we er na gewenning wel uit
![]()
Klopt en daarom ook twijfel (ik had me al in het ras verdiept) In eerste instantie viel ik op Djanko en hoewel ze apart geadopteerd mogen worden vind ik dat je ze eigenlijk niet mag scheiden, daarom ook de telefoon maar weer neergelegd.quote:Op woensdag 8 juli 2015 20:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Wat ik heb gehoord van niet gekamd willen worden van de am cockertjes was bijten/agressie en da's heul andere koek dus.
Cockers en agressie moet je niet onderschatten. Ze zien er zo lief uit maar dat kan bedrieglijk zijn. Agressie hoeft zich ook niet meteen te uiten. Ik ken een geval waarbij het pas na een paar weken steeds erger fout ging. In het begin niks aan de hand. Maar goed de vacht is een ramp zeker bij een gecastreerde cocker. Ik spreek uit ervaringquote:Op woensdag 8 juli 2015 20:16 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Klopt en daarom ook twijfel (ik had me al in het ras verdiept) In eerste instantie viel ik op Djanko en hoewel ze apart geadopteerd mogen worden vind ik dat je ze eigenlijk niet mag scheiden, daarom ook de telefoon maar weer neergelegd.
Onze voorkeur gaat uit naar een htk. Veel raskatten hebben gezondheidsproblemen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Cleo was ook een htk en dat was een geweldige baas om voor te werken.quote:Op woensdag 8 juli 2015 20:08 schreef Holyme het volgende:
[..]
Er waren geloof ik ook wel wat mensen het er niet mee eens, want als alle HTK-tjes geholpen worden, dan heb je dus over 'n heel aantal jaar alleen raskat en minder sociale zwerfkatten. En dat klinkt ook logisch. Maar net wat jij aangeeft, er is nog steeds zoveel te vinden, een wet invoeren is 1 ding, maar mensen zich er aan laten houden...
Afijn, kittens, leuk! En tof dat je ze in een asiel gaat halen(heb er nu ook weer 3 in opvang zitten, ik waarschuw je alvast, die kleine pluizebollen zijn soms best verslavend
) Veel plezier alvast met de zoektocht
Er is (nog) geen officiële keurmerk oid, en zijn ook geen officiële verplichtingen voor gezelschapsdieren-dierenartsen. Hoe kom je er achter? Door je dierenarts daarover te vragen en binnen bij de praktijk te kijken. Heel goed dat je er zich bezig mee houdtquote:Op woensdag 8 juli 2015 17:54 schreef valentijn101 het volgende:
Dida nog een korte vraag.
Hoe weet ik of een dierenarts goed is. Met nieuwe technieken, apperatuur en kennis/ bijscholing werkt?
Op internet kom ik enkel reviews over de prijs tegen. Voor mijn beestjes wil ik natuurlijk de beste DA en niet zo nodig de goedkoopste.
quote:Op woensdag 8 juli 2015 19:47 schreef knoblaucha6 het volgende:
O, enne, ik heb echt met de telefoon in mijn handen gezeten vanmiddag, puur voor meer info op zich maar toch niet gebeld. Ik twijfel zelfs om meer info aan te vragen en bij twijfel: niet inhalen feitelijk maar och toch
http://ikzoekbaas.dierenb(...)-schiedam/hond/91820Leuke beestjes en coole namen. Sinaasappel de kat moet dan ook mee, vind ik.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Jammer dat er niet zo veel bekend over is...
Voor de zekerheid toch behandelen tegen vlooien. Hoe zien zijn huid en vacht eruit?quote:Op donderdag 9 juli 2015 18:02 schreef Kadooosh het volgende:
Mijn driepootige kat jeukt opeens erg veel. Kan geen vlooien of vlooien poep vinden met de vlooienkam.
Wat kan het nog meer zijn?
Ga volgende week wel langs de DA.
Is goed ga het morgen kopen. Vacht ziet er gewoon goed uit.quote:Op donderdag 9 juli 2015 19:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Voor de zekerheid toch behandelen tegen vlooien. Hoe zien zijn huid en vacht eruit?
Gelukkig alles goed met moeders en de kleintjes.quote:Op donderdag 9 juli 2015 19:52 schreef Cat22 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik mag weerWist je trouwens dat je met je neus prima de fotoknop op een ipad kan induwen?
En er werd gevoetbaldMoedertje is zo tonnetjesrond, hopelijk duurt het niet te lang meer. Vandaag voor het eerst haar vlees niet helemaal op, wie weet spaart ze de maag voor de grote
![]()
![]()
![]()
quote:Op donderdag 9 juli 2015 19:47 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Is goed ga het morgen kopen. Vacht ziet er gewoon goed uit.
quote:Op donderdag 9 juli 2015 19:52 schreef Cat22 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik mag weerWist je trouwens dat je met je neus prima de fotoknop op een ipad kan induwen?
En er werd gevoetbaldMoedertje is zo tonnetjesrond, hopelijk duurt het niet te lang meer. Vandaag voor het eerst haar vlees niet helemaal op, wie weet spaart ze de maag voor de grote
![]()
![]()
![]()
Haha dat heb ik al een keer gehad, maar toen gebruikte ik de verkeerde kam en zag de DA bij de eerste aai met een vlooienkam vlooienquote:Op vrijdag 10 juli 2015 10:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Zou jammer zijn als je naar een DA gaat en het blijken toch vlooien te zijn. Beterschap!
Ja, het kan schadelijk zijn, want een hond is geen koe. Een hond kan geen gras verteren, daarom komt het in zo'n slierten er weer eruit. Sommige grassprietjes kunnen best wel scherpe randjes hebben. Behalve dat het niet fijn is voor het slijmvlies van de slokdarm en de maag, is het zeker niet fijn voor het slijmvlies van zijn edeldarmquote:Op vrijdag 10 juli 2015 14:13 schreef TruusHenk het volgende:
Beste DDA,
een beetje een onsmakelijke vraag ben ik bang over onze geweldige hond Kevin (een labradormix). Wij wandelen hem altijd in een park hier om de hoek en er zijn daar stukken met behoorlijk lang gras. Kevin vindt dat om de een of andere reden heel smakelijk en hij eet ervan. Het probleem daarmee is dat het hem soms problemen met de stoelgang oplevert om het zo te zeggen.
Vandaag ook weer: er staat dan een nogal lang stuk uitwerpsel, zo'n 20-30 cm, op het programma (doordat de grashalmen er bijzitten) en die krijgt arme Kevin er niet zo goed uitgeperst. Ze komen er een groot deel uit maar dan lukt het niet verder meer, en dan probeert hij met een erg ongelukkige blik in z'n ogen op verschillende plaatsen weer te gaan zitten en nog maar eens te proberen.. Wij nemen dan een poepzakje en helpen hem een handje door er voorzichtig aan te trekken tot het eruit is. Dit is uiteraard het hoogtepunt van de wandeling!
.
Maar ik vraag me af of het geen kwaad kan: is er een risico dat er wat beschadigd raakt als we hem daarbij helpen? Is er evt. iets wat we kunnen doen om hem van zijn grasverslaving af te helpen?
Bedankt alvast!.
Direct naar je DA!!! Hernia????quote:Op vrijdag 10 juli 2015 15:21 schreef Vlinderbom het volgende:
Fijn, ik verwijder perongeluk mijn hele verhaal wat ik wou posten. Ik vat het even samen:
Onze teckel van 5 gedraagt zich sinds vanochtend 11 uur heel erg raar. Hij kan of wilt simpelweg niet meer lopen. Als je hem neerzet of lokt met een snoepje loopt hij nauwelijks tot niet en likt vervolgens direct aan zijn pootjes. Allemaal, vooral zijn achterpoten.
Zie bovenstaande, niet twijfelen, snel naar een DA. Hopelijk is er niks aan de hand, en heb ik je voor niks doorgestuurd, maar helaas is de kans op een hernia erg groot.quote:Hij is wel alert, eet en drinkt, en het ziet er niet naar uit alsof hij pijn heeft. Ook heb ik zijn pootjes en rug e.d nagekeken en gevoelt maar hij reageert nergens op. Erg raar dus. Wat hij wel net twee keer gedaan heeft is in zijn mandje zitten piepen. Alsof hij zijn zin niet krijgt.
Nu zal je als eerste denken dat dat typisch teckel gedrag is en dat hij zich aanstelt of dat hij gewoon beledigd is.
Maar zo ziet het er niet naar uit... hij heeft dit ook nog nooit eerder gehad. Het is lastig uit te leggen. Maar hij wilt of kan simpelweg nauwelijks lopen.
Iemand die een idee heeft wat dit kan zijn? Zijn rug misschien? Gr, J
Afspraak is gemaakt... half 6 kunnen we terecht.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 15:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Direct naar je DA!!! Hernia????
[..]
Zie bovenstaande, niet twijfelen, snel naar een DA. Hopelijk is er niks aan de hand, en heb ik je voor niks doorgestuurd, maar helaas is de kans op een hernia erg groot.
Wat zei de da ? Ik hoop dat t meevalt. Ben nogal een fan van teckeltjes.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 16:21 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Afspraak is gemaakt... half 6 kunnen we terecht.
Hmm, ok, bedankt, dus het is wel degelijk iets dat vervelend kan uitpakken.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 14:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, het kan schadelijk zijn, want een hond is geen koe. Een hond kan geen gras verteren, daarom komt het in zo'n slierten er weer eruit. Sommige grassprietjes kunnen best wel scherpe randjes hebben. Behalve dat het niet fijn is voor het slijmvlies van de slokdarm en de maag, is het zeker niet fijn voor het slijmvlies van zijn edeldarm![]()
Waarom eet een hond gras? Niet alles wat een hond doet, is logisch of gezond. Een gemiddelde hond Labrador eet ook met smaak poep en dode vogels. Is potentieel niet gezond. Of sociaal acceptabel.
Sommige honden eten wel heel veel gras en gaan daarna overgeven. Maar het is niet altijd duidelijk: was de hond eerst misselijk --> gras eten --> overgeven of gras eten --> misselijk --> overgeven?
In ieder geval, als een hond plotseling erg veel gaat "grazen" en dat blijft doen, is het verstandig om dat na te laten kijken bij je dierenarts.
Kevin klinkt niet als een zieke hond, maar als een gewone Labrador. Dus voor Kevin is het belangrijk dat jullie zijn "gras"gedrag toch proberen te remmen. Misschien heeft hij toch behoefte aan meer plantaardige vezels in zijn dieet? Je kan hem wat groente gaan geven en/of Beaphar Darmreiniger (bevat psyllium vezels). Op straat toch blijven opletten en niet van die lange harde grassprieten laten eten. Ik weet, het is erg lastigHelaas daarom lopen ook sommige Labs continue met een muilkorf om omdat zij alles op straat opeten
Geen probleem, ik heb er een hoop!quote:Kevin pics?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poezenmannetje? Hond? Mens? Olifant?quote:Op vrijdag 10 juli 2015 18:12 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo beste dierenarts.
We hebben een 4 jarige mannetje.
Dat kwijlen moet je toch laten nakijken door je dierenarts. Kan een gebitsprobleem zijn of iets anders.quote:Hij kwijlt vaak en heeft steeds wondjes rond zijn nek, kan dit wat zijn?
We hebben frontline gebruikt een paar weken geleden, hier krijg hij een grote kale plek van.
Bedankt !
Misschien moet je dan de grasveldjes met jong kort gras uitkiezen.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 01:11 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Hmm, ok, bedankt, dus het is wel degelijk iets dat vervelend kan uitpakken.. Op straat gaat het goed, hij is gewend netjes naast ons/tussen ons in te lopen en daar eet hij niet, zelfs als er iets erg verleidelijks ligt luistert ie aardig goed als wij zeggen dat dat niet mag.
Het jammere is dat juist verreweg zijn favoriete spel is om de bal terug te vinden in het hoge gras in het park en hem dan terug te brengen, en daar neemt ie dan ook met enige regelmaat een hap of twee gras.
quote:Dan luistert ie niet/nauwelijks als we hem vertellen dat dat niet mag (de verleiding is blijkbaar erg groot!), en hij doet het meestal als ie een stukje weg van ons is (omdat hij weet dat wij gaan zeuren natuurlijk). Wij wonen in Engeland, ik heb hier (nog) geen Beapharproducten gezien (?), misschien is het het beste om even aan de lokale DA te vragen wat we zouden kunnen gebruiken bij zijn voedsel.
Met mate kan in principe alles. Liever geen uit, knoflook of avocado. Zeker geen druiven.quote:Groente zou ook zeker kunnen, zijn er specifieke groenten die hier het beste voor zijn en/of die we beter niet kunnen geven?
Dieetmaatregelen zijn inderdaad het belangrijkste bij diarree.quote:Kevin doet niet zo moeilijk, hij lust graag een stukje broccoli, kool, of een radijsje.. De enkele keer dat hij diarree heeft gehad hebben we hem rijst met stukjes kip gegeven, dat hielp altijd erg goed,
Verse groente is natuurlijk gewoon het beste.quote:zou het overstappen naar zo'n maal met groente het beste zijn, of gewoon groente toevoegen aan zijn huidige menu (vaste brok met een beetje Pedigree `jelly')?
quote:[..]
Geen probleem, ik heb er een hoop!
Heel schattig hondjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik ben trouwens faliekant tegen het geven van hertengewei aan een hond. Zie veel gebroken kiezen! Linkje UK collega's![]()
Mijn advies: nooit iets aan de hond geven wat je zelf met een snoeischaar niet door kan knippen.
Die gebruiken we ook, maar juist het lange gras vindt ie erg leuk, hij rent/springt er doorheen alsof ie een hert is met z'n staart op standje helikopter! Maar goed, we hebben er vanmorgen strikt op gelet (en dat ging goed), en dat gaan we blijven doen icm het geven van groente als eerste stap om hem van het gras eten af te helpen.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 11:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Misschien moet je dan de grasveldjes met jong kort gras uitkiezen.
Dat gaan we doen, bedankt. Maakt het qua koken nog uit, ik neem aan even lang als we het voor onszelf zouden koken?quote:Met mate kan in principe alles. Liever geen uit, knoflook of avocado. Zeker geen druiven.
Honden kunnen plantaardige vezels niet zo goed verteren als mens, dus liever niet meer dan 100 gram groente per keer geven (voor een Labrador). Eventueel kan je het langzaam opvoeren, als hij dat heel lekker vindt.
Wij vinden hem (ook) fantastisch.quote:Heel schattig hondje
Zo zeg.quote:Ik ben trouwens faliekant tegen het geven van hertengewei aan een hond. Zie veel gebroken kiezen! Linkje UK collega's![]()
Mijn advies: nooit iets aan de hond geven wat je zelf met een snoeischaar niet door kan knippen.
Onze hond is een fervent kauwer, opgerolde buffelhuid gaat in een kwartier naar binnen ect. We hebben nu een nylabone voor haar. Werkt geweldig en gaat superlang mee. Onze hond kauwt er dagelijks n uurtje of twee op denk ik en we kopen eens in de vier maanden een nieuwe omdat ie dan "op" is.quote:Op zondag 12 juli 2015 01:28 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Die gebruiken we ook, maar juist het lange gras vindt ie erg leuk, hij rent/springt er doorheen alsof ie een hert is met z'n staart op standje helikopter! Maar goed, we hebben er vanmorgen strikt op gelet (en dat ging goed), en dat gaan we blijven doen icm het geven van groente als eerste stap om hem van het gras eten af te helpen..
[..]
Dat gaan we doen, bedankt. Maakt het qua koken nog uit, ik neem aan even lang als we het voor onszelf zouden koken?
[..]
Wij vinden hem (ook) fantastisch..
[..]
Zo zeg.. Die link heeft het ook over hoe (natte en zanderige) tennisballen op de langere termijn serieuze gebitsproblemen kunnen veroorzaken, ook schuldig daaraan!
. We zijn destijds met de geweien begonnen omdat hij op alles kauwde wat los en vast zit: stukken tak kapot kauwen en opeten (kan toch ook niet lekker op de maag liggen...), stukken van zijn bed/deken enz. Het leek een goede manier om hem iets te kauwen te geven zonder nadelen, maar zo makkelijk ligt het dus niet. Nu hij volwassen is is het kauwen sowieso wel een heel stuk minder, dus we hebben de stukjes gewei die hij nog had vandaag weggelegd, kijken hoe dat gaat. Het enige kauwprobleem wat we nog wel zo nu en dan hebben is dat ie stukken van z'n deken opeet... We vervangen een deken waar ie van gegeten heeft meteen door een nieuwe, en dat gaat dan lange tijd goed maar er komt toch altijd weer een moment waarop er opeens weer een stukje deken verdwenen is... Mocht je nog een tip hebben hoe we dat kunnen voorkomen dan graag!
Hartstikke bedankt voor het geweldige advies!.
Welke groente moet je perse koken dan?quote:Op zondag 12 juli 2015 01:28 schreef TruusHenk het volgende:
Maakt het qua koken nog uit, ik neem aan even lang als we het voor onszelf zouden koken?
Zand is natuurlijk sowieso een schuurmiddel. Maar het velletje van de tennisballen bevat een soort metal of zo, waardoor de tanden ook heel erg van kunnen gaan slijten. Je kan speciale "honden"tennisballen kopen, die bevatten geen metal (maar zijn waardeloos om mee te tennissenquote:
Geen dekens laten etenquote:
Er zijn ergere dingen hoor dan een cryptorche reu. 1 op 100 reuen is cryptorch (meestal aan 1 bal).quote:Op zondag 12 juli 2015 09:54 schreef deedeetee het volgende:
Pup heeft 1 balletje dat nog niet goed te voelen was.Volgende week gaat de fokker weer ff met hem naar de da in de hoop dat t dan wel lukt.Hij is nu bijna 9 weken en was voor de 2e enting bij de da.
hoe zit t met de hormonen als dat ene balletje toch niet indaald. En het risico op kanker ?
( het zal s meezitten)
THNX voor het antwoord. Ik moet van mijn man mijn da morgen ff bellen om te horen wat die er van denkt. De fokker zegt het zijn piepkleine balletjes en die schieten zomaar van links naar rechts en terug. En na flink geknijp zwelt het scrotum op.... Die arme pupquote:Op zondag 12 juli 2015 21:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Er zijn ergere dingen hoor dan een cryptorche reu. 1 op 100 reuen is cryptorch (meestal aan 1 bal).
Geen paniek. Ten eerste kan de bal nog zakken. De kans na 2-3 maanden is wel klein en na 6 maanden zo goed als nihil. Ten tweede, tja, er is een zeer kleine kans op een bepaalde soort testikel-kanker of op een draaiing (torsie) van die bal. Maar de kans er op is niet zo groot.
Als je hem wel ooit wil laten castreren, dan wordt het wel duurder dan een "normale" castratie, want je dierenarts moet dan 1 bal ergens in de buik gaan zoeken (dus een buikoperatie of laproscopisch).
Qua hormonen: de testikel in de buik produceert wel gewoon testosteron, maar meestal geen sperma. De bal in zijn balzak maakt wel voldoende sperma aan om eventueel alle teefjes bij jullie in de buurt te bezwangeren, dus het blijft opletten (tenzij je veel alimentatie wil gaan betalen). Het is wel niet wenselijk om met een cryptorche reu te gaan fokken, want het is mogelijk erfelijk.
Als je twijfelt, moet je de hond natuurlijk niet nemen. Maar nogmaals, er zijn ergere dingen. En helemaal perfecte pups / honden bestaan niet. Misschien ooit in de toekomst, als je op bestelling een perfecte hond kan klonen of zo
Dat de balletjes heen en weer schieten is heel normaal op deze leeftijd, het lieskanaal is nog "open". Niet knijpen in de balletjesquote:Op zondag 12 juli 2015 21:29 schreef deedeetee het volgende:
[..]
THNX voor het antwoord. Ik moet van mijn man mijn da morgen ff bellen om te horen wat die er van denkt. De fokker zegt het zijn piepkleine balletjes en die schieten zomaar van links naar rechts en terug. En na flink geknijp zwelt het scrotum op.... Die arme pup![]()
We zien wel waar het schip strand, hij is nog niet eens 9 weken dus nog tijd genoeg om de boel te laten indalen.
Enne :
Nee dank je wel ik ben niet zo dol op klonen![]()
Het is zo'n leuk mannetje![]()
Groeit goed en met de tandjes is alles in orde
[ afbeelding ]
Kan niks zijn, of een pees die even heen en weer schiet (onschuldig) of toch bijv. artrose. Het is tegenwoordig bekend dat 30% van de poezels > 6 jaar oud artrose-veranderingen in hun gewrichten hebben. Bij de poezels > 12 jaar is het 90 %. Poezels met artrose lopen niet kreupel, dat zijn meer subtiele veranderingen (minder ver kunnen/willen springen, minder graag hun rug poetsen enz). Bij een oudere kat moet je daar rekening mee houden. Eventueel het gebruik van voedingsmiddelen zoals glucosamine, chondroitine, Omega 3 vetzuren overwegen om artrose veranderingen te remmen. Bij ergere klachten is het gebruik van pijnstillers vaak nodig (uiteraard voorgeschreven door je analoge DA), bij Harry zou je bijv. extra voorzichtig moeten zijn met de pijnstillers ivm zijn bizarre nieren-voorgeschiedenis. Hoe is het nu met Har?quote:Op zondag 12 juli 2015 22:17 schreef tonja het volgende:
Sinds enige tijd heeft Loes een knakgeluid in 1 van haar voorpootjes (ik vermoed haar linker) als ze zich er doorheen laat zakken als ze gaat zitten zeg maar. Ze reageert er zelf niet op, is niet kreupel en ik krijg nog regelmatig beessies (van de ah, voetbalgedoe heel lang geleden) van d'r. Is dit iets om in de gaten te houden? Of moet ik nu met gillende sirenes naar de DA ?
Maar DDA, bloemkool, brocolli, auberginem, courgette enz. zijn toch ranzig als je die zo rauw weg moet kauwen.quote:Op zondag 12 juli 2015 20:58 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Welke groente moet je perse koken dan?(ik eet zelf eigenlijk bijna alle groente of rauw of heel kort geroerbakt...)
Arme beesten... We doen ons best om het te voorkomen. Maar ja, dat is niet zo makkelijk, je wilt hem toch iets zachts geven om op te slapen en als je hond werkelijk alles wat van stof gemaakt is wegknabbelt/sabbelt/likt wat doe je dan?quote:Geen dekens laten etenIk heb al diverse honden moeten openmaken met een stukje deken/ sok/ ondergoed in hun darmen
Bedankt DDA en littledrummergirl, ik ga meteen een nylabone bestellen.quote:Wat LDG zegt: een nylabone of anders een zwarte Kong gevuld met iets lekkers. Bij beide moet je trouwens wel eerst kijken of je hond het niet kapot kan knagen. Bij 99,99% van de honden gaat het goed, maar is zijn altijd die enkelingen kruisingen T-rex met Witte haai, die een zwarte Kong kapot kunnen bijten.
Op de grond of in een hardplastic mand slapen?quote:Op zondag 12 juli 2015 22:52 schreef Queller het volgende:
[..]
Zorgen dat hij geen spullen van stof meer tot zijn beschikking heeft. Punt
Stukken beter dan opengesneden moeten worden om een darmblokkade op te heffenquote:Op zondag 12 juli 2015 23:37 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Op de grond of in een hardplastic mand slapen?.
Tja, dat is waar...quote:Op zondag 12 juli 2015 23:39 schreef Queller het volgende:
[..]
Stukken beter dan opengesneden moeten worden om een darmblokkade op te heffen
Hmmm dat geknak is wel iets van de laatste 8 weken ofzo. En ze zijn al bijna 11. Ze apenkooien nog wel steeds elke dag als een stel wilden. Ik zal er goed op letten (deed ik al eigenlijkquote:Op zondag 12 juli 2015 22:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Kan niks zijn, of een pees die even heen en weer schiet (onschuldig) of toch bijv. artrose. Het is tegenwoordig bekend dat 30% van de poezels > 6 jaar oud artrose-veranderingen in hun gewrichten hebben. Bij de poezels > 12 jaar is het 90 %. Poezels met artrose lopen niet kreupel, dat zijn meer subtiele veranderingen (minder ver kunnen/willen springen, minder graag hun rug poetsen enz). Bij een oudere kat moet je daar rekening mee houden. Eventueel het gebruik van voedingsmiddelen zoals glucosamine, chondroitine, Omega 3 vetzuren overwegen om artrose veranderingen te remmen. Bij ergere klachten is het gebruik van pijnstillers vaak nodig (uiteraard voorgeschreven door je analoge DA), bij Harry zou je bijv. extra voorzichtig moeten zijn met de pijnstillers ivm zijn bizarre nieren-voorgeschiedenis. Hoe is het nu met Har?
Smaken verschillen: ik heb het liever (bijna) rauw dan tot snot gekooktquote:Op zondag 12 juli 2015 22:50 schreef TruusHenk het volgende:
Maar DDA, bloemkool, brocolli, auberginem, courgette enz. zijn toch ranzig als je die zo rauw weg moet kauwen. .
Hondenbedje met een op maat gemaakte hondenmatras (dan kan hij niet makkelijk aan de randen gaan knagen) met een hoes van (nep)leer?quote:
Dat is best wel lang. Het kan alsnog artrose zijn, of misschien toch iets met een pees. Waar knakt het precies en op welke momenten?quote:Op zondag 12 juli 2015 23:52 schreef tonja het volgende:
Hmmm dat geknak is wel iets van de laatste 8 weken ofzo.
quote:Op zondag 12 juli 2015 23:52 schreef tonja het volgende:
Maar voorlopig gaat ie echt prima. Energiek, brutaal en knuffelig
kan ookquote:Op zondag 12 juli 2015 22:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat de balletjes heen en weer schieten is heel normaal op deze leeftijd, het lieskanaal is nog "open". Niet knijpen in de balletjes![]()
En een metalen rekje is geen geschikt kauwspeelgoed.Kan hij niet aan zijn broer/zus kauwen?
quote:Op maandag 13 juli 2015 09:17 schreef deedeetee het volgende:
[..]
kan ookHij bijt ook in balletjes, touwen, kleedjes, trek lapjes, het zwembad en in moeders natuurlijk
![]()
[ afbeelding ]
Moeders speelt ook volop met haar pups. Echt een schat van een hond. Kan niet anders of haar pups hebben ook een geweldig lief karakter.
Die is lastig, ik vermoed het linker voorpootje maar of het pols, elleboog of schouder is... geen idee. Het knakt als ze zich door haar voorpootjes laat zakken als ze gaat 'zitten'. Ik vind het als een pees klinken, ik heb zelf veel knakkende gewrichten en dat van Loes lijkt erop. Ik hoor het alleen als ze naast mijn hoofd op bed gaat zitten, het is geen luide knak. Op het moment dat ik dit typ lopen ze als gekken achter elkaar aan te racenquote:Op maandag 13 juli 2015 07:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is best wel lang. Het kan alsnog artrose zijn, of misschien toch iets met een pees. Waar knakt het precies en op welke momenten?
[..]Pics van Har en Loes?
Ik heb net mijn eigen da gebeld en die is niet zo positief over als het balletje niet in daalt. Die had t over * kom zodra je de pup hebt maar even langs en dan kijken we en als er maar 1 balletje zit kun je hem meteen terug brengen naar de fokker. *quote:
Hoe meer mensen je erover vraagt, hoe meer meningen je krijgt. Bij twijfel gewoon niet doen! Je ben nu weer kansen aan het inschatten. Niemand kan je precies vertellen hoe het gaat verlopen.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:36 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik heb net mijn eigen da gebeld en die is niet zo positief over als het balletje niet in daalt. Die had t over * kom zodra je de pup hebt maar even langs en dan kijken we en als er maar 1 balletje zit kun je hem meteen terug brengen naar de fokker. *En ook dat het er wel uit moet en dat de castratie dan duurder uitvalt omdat het een grotere ingreep is.
Andere da gebeld en die was minder negatief maar sprak wel over verhoogt risico. En ook dat er met injecties wellicht de bal te voorschijn kon komen maar dat ik me daar niet teveel van moest voorstellen. Klinisch gezien raadde ze me t af maar ze zei je hebt je er nu al op verheugt en dan spelen er ook andere zaken mee. Moeilijke keus vond ze.
Bloemkool en broccoli is prima rauw weg te knagen. Aubergine en courgette wil ik niet rauw. Ook geen rode/witte kool, die zijn daar niet voor bedoeld. Probeer in Zwitserland maar eens Salatteller. Dan krijg je een wagenwiel gevarieerde rauwkost.quote:Op zondag 12 juli 2015 22:50 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Maar DDA, bloemkool, brocolli, auberginem, courgette enz. zijn toch ranzig als je die zo rauw weg moet kauwen.. (...)
Zag dit weekend een filmpje van een graatmagere hond die niet at. De röntgenfoto liet van alles zien (stenen, takjes, stro) en de darmoperatie ook: darm her en der opensnijden en lange stukken stro vrij moeizaam uitslepen. Ik had hier al gelezen dat stro/lang gras voor snijschade zorgen kan.quote:Op zondag 12 juli 2015 23:39 schreef Queller het volgende:
[..]
Stukken beter dan opengesneden moeten worden om een darmblokkade op te heffen![]()
Ik wil gewoon erg graag dit pupje.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe meer mensen je erover vraagt, hoe meer meningen je krijgt. Bij twijfel gewoon niet doen! Je ben nu weer kansen aan het inschatten. Niemand kan je precies vertellen hoe het gaat verlopen.
De kans dat zijn balletje nog daalt na de leeftijd van 8 weken is klein, maar niet nul. De kans dat hij kanker krijgt in zijn testikel is theoretisch gezien iets groter dan bij een reu die wel beide ballen in zijn balzak heeft, maar de meeste reuen krijgen gewoon geen testikel kanker. Als je hem wil laten castreren, dat gaat het, zoals ik al gezegd heb, idd meer kosten omdat het dan een buik/liesoperatie is.
Maar als je twijfelt, dan kan je beter deze pup niet kopen. Anders blijf je alleen maar zorgen maken over zijn bal. Beter dan toch een pup kiezen die niet cryptorch is. Deze vindt toch vast en zeker een ander baasje?
kan je niet in het contract laten opnemen dat de fokker (deels) de kosten van de castratie op zich neemt?quote:Op maandag 13 juli 2015 12:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik wil gewoon erg graag dit pupje.Die da kan me de boom in. Bedankt voor je geduld.
Misschien een beetje een hart onder je riem, ik heb (uiteraard) mijn DA hier ook over gesproken, en hoewel hij normaal nogal van de oude stempel kan zijn was hij hier heel duidelijk over. De bal hoeft er niet uit, de kans dat er zich eventueel kanker oid zou ontwikkelen was volgens hem zo klein dat preventief 'laten helpen' echt niet nodig is. Hij noemde zelf een percentage van 1 à 2% kans dat er een tumor ontwikkeld als de hond ouder wordt (hij zei ergens na 7-8 jaar). Dus bij 98-99 van de 100 bikkels is er niets aan de handquote:Op maandag 13 juli 2015 12:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik wil gewoon erg graag dit pupje.Die da kan me de boom in. Bedankt voor je geduld.
Vlooienmiddel gegeven gisteren alleen viel het mij op dat ze een korstje heeft in haar nek van een wondje ofzo. Het heelt wel weer natuurlijk alleen volgens mij krabt ze het telkens openquote:Op vrijdag 10 juli 2015 10:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Zou jammer zijn als je naar een DA gaat en het blijken toch vlooien te zijn. Beterschap!
Ik heb zojuist met nog een andere DA hier over gesproken (om morgen mijn pupkopers alles te kunnen vertellen wat ze eventueel nog willen weten) en hij bevestigde wat DiDA en mijn andere DA ook zeggen. Sowieso was volgens hem de kans -met 8 weken- nog redelijk groot dat het nog goed kwam. En daarnaast zei hij ook dat het amper extra risico met zich mee brengt en dat het -zolang het geen dek- of showreu betreft- verder geen probleem is. Maar hij noemde ook iets wat misschien voor jou wel interessant kan zijn als je het toch een eng idee vindt:quote:Op maandag 13 juli 2015 12:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als zij blijft krabben, toch even mee naar de analoge DA. Even goed laten nakijken waar de jeuk vandaan komt.quote:Op maandag 13 juli 2015 13:56 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Vlooienmiddel gegeven gisteren alleen viel het mij op dat ze een korstje heeft in haar nek van een wondje ofzo. Het heelt wel weer natuurlijk alleen volgens mij krabt ze het telkens open.
Is goed. Ze heeft trouwens wel vlooienallergie. Maar nog geen vlooien gezien.quote:Op maandag 13 juli 2015 14:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als zij blijft krabben, toch even mee naar de analoge DA. Even goed laten nakijken waar de jeuk vandaan komt.
Tja, kan alsnog alles zijn, maar artrose is gezien de leeftijd niet uit te sluiten. Zo slank mogelijk houden, eventueel voedingsmiddelen "tegen" artrose proberen: glucosamine, chondroitine, groene lipmossel, Omega 3 vetzuren (hoogwaardige visolie). Onbelast bewegen is erg goed, dus zwemmen met Loesquote:Op maandag 13 juli 2015 14:18 schreef tonja het volgende:
Het is d'r pols. als ze van zitten met doorgezakte voorpootjes op de zooltjes van haar klauwen rustend naar op de onderarmen zeg maar rusten gaat, bij die beweging knakt het polsje.
THNX ik laat alle info maar eens goed bezinken.quote:Op maandag 13 juli 2015 14:37 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ik heb zojuist met nog een andere DA hier over gesproken (om morgen mijn pupkopers alles te kunnen vertellen wat ze eventueel nog willen weten) en hij bevestigde wat DiDA en mijn andere DA ook zeggen. Sowieso was volgens hem de kans -met 8 weken- nog redelijk groot dat het nog goed kwam. En daarnaast zei hij ook dat het amper extra risico met zich mee brengt en dat het -zolang het geen dek- of showreu betreft- verder geen probleem is. Maar hij noemde ook iets wat misschien voor jou wel interessant kan zijn als je het toch een eng idee vindt:
In zijn kliniek opereren ze namelijk soms een reutje met een binnenbal al na 6 maanden (als 99,9% zeker is dat die bal niet meer terug komt) laproscopisch (dus met 2 kleine sneetjes) om de binnenbal weg te halen. De andere bal blijft dan gewoon zitten, en die maakt nog steeds testosteron aan dus de hond hoeft geen geslachtshormoon te missen. Ze adviseren normaal aan mensen om het gewoon zo te laten, maar hij gaf aan dat sommige mensen het toch een eng idee vinden dat die bal daar binnen ergens zit. Dus vandaar dat ze die met 6 maand al kunnen verwijderen, de pup heeft er dan volgens hem relatief weinig last van en die bal kan 100% zeker nooit meer een tumor ontwikkelen. Volgens hem liggen de kosten daarvoor rond de 250 euro (maar dat kan ook alleen voor een Lab zijn omdat ik het daar over had, misschien is een spanieltje wel goedkoper). Misschien dat je daar iets over af kan spreken met jouw fokker, dat zij eventueel zoiets vergoedt mocht dat nodig blijken?
edit: ik weet verder trouwens niet of en zo ja hoeveel invloed zo'n halve castratie heeft op de hormoonhuishouding. Of de hormoonproductie geheel opgevangen wordt of dat er toch minder wordt gemaakt dan bij 1 gewone en 1 binnenbal, of bij 2 gewone ballen. Dus misschien heeft het alsnog wel enige invloed op de vacht e.d, misschien dat DiDA dat kan vertellen?
Bij FAD (duur woord voor vlooienallergie) is 1 vlo-beet in een paar dagen/ zelfs weken tijd wel voldoende om het in stand te houden. Komt zij buiten? Dan kan er zomaar een vlo van een andere poezel op haar springen, gauw bijten en terug springen. Vlooien zitten met name in de omgeving: je vloer, je tapijt, kieren in je laminaat, je bank enz is zeg maar een huis voor je vlooien. Daar brengen zij hun kindjes (eitjes, larven en poppen) groot. Een dier is hun "place of work", daar gaan zij even tijdelijk om zichzelf van bloed te voorzien, en dan gaan zij gauw weer terug om meer kindjes te maken.quote:Op maandag 13 juli 2015 14:46 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Is goed. Ze heeft trouwens wel vlooienallergie. Maar nog geen vlooien gezien.
Heeft geen enkele invloed op totale testosteron productie als de andere bal gewoon "normaal" isquote:Op maandag 13 juli 2015 14:37 schreef Miss_Isis het volgende:
edit: ik weet verder trouwens niet of en zo ja hoeveel invloed zo'n halve castratie heeft op de hormoonhuishouding. Of de hormoonproductie geheel opgevangen wordt of dat er toch minder wordt gemaakt dan bij 1 gewone en 1 binnenbal, of bij 2 gewone ballen. Dus misschien heeft het alsnog wel enige invloed op de vacht e.d, misschien dat DiDA dat kan vertellen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Heeft totaal geen invloed op libido of fertiliteit of structuur van de vacht. Het is dus wel ongewenst om met een cryptorch te fokken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 13 juli 2015 15:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heeft geen enkele invloed op totale testosteron productie als de andere bal gewoon "normaal" isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Heeft totaal geen invloed op libido of fertiliteit of structuur van de vacht. Het is dus wel ongewenst om met een cryptorch te fokken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Duidelijk!
Is het ook zo dat het dan de lengte van de zaadleiders is die erfelijk is? Dus dat een reu bij wie de ballen laat indalen of jojo'en de pups ook relatief kortere zaadleiders of meer binnenballen of jojo-ballen hebben? Of heeft het juist meer te maken met het lieskanaal of zo?
En ik hoorde laatst dat het percentage cryptorchen (ondanks het niet fokken-beleid, al houdt niet iedereen zich daar aan natuurlijk) niet echt afneemt. Klopt dat? Is het altijd erfelijk of komt het ook gewoon random voor?"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Loes is keurig slank, weegt 2.9 kilo. Ze eet noodgedwongen ook nierdieet. Ik zal die voedingsmiddelen eens uit gaan proberen. In welke vorm wordt het verkocht? Pillen geven is geen pretje en zeker niet als het langdurig regelmatig moet...quote:Op maandag 13 juli 2015 14:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, kan alsnog alles zijn, maar artrose is gezien de leeftijd niet uit te sluiten. Zo slank mogelijk houden, eventueel voedingsmiddelen "tegen" artrose proberen: glucosamine, chondroitine, groene lipmossel, Omega 3 vetzuren (hoogwaardige visolie). Onbelast bewegen is erg goed, dus zwemmen met Loes![]()
Bij verslechtering: een afspraak maken met je DA, eventueel een rontgenfoto laten maken.
Oh nee, zoveel vragenquote:Op maandag 13 juli 2015 15:09 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]Duidelijk!
Is het ook zo dat het dan de lengte van de zaadleiders is die erfelijk is? Dus dat een reu bij wie de ballen laat indalen of jojo'en de pups ook relatief kortere zaadleiders of meer binnenballen of jojo-ballen hebben? Of heeft het juist meer te maken met het lieskanaal of zo?
En ik hoorde laatst dat het percentage cryptorchen (ondanks het niet fokken-beleid, al houdt niet iedereen zich daar aan natuurlijk) niet echt afneemt. Klopt dat? Is het altijd erfelijk of komt het ook gewoon random voor?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Er kan dus van alles mis gaan in het proces, daarom komt de cryptorchisme ook vrij veel voor (1 op 100 reuen). Ik weet niet of het vroeger meer was of niet...
Voor de geïnteresseerde: het is erfelijk en waarschijnlijk autosomaal recessief, dus zowel teef als een reu kan het overdragen. Bij een teef is het natuurlijk vrij moeilijk te achterhalen. Het komt voor bij bepaalde rassen: Chihuahua's, Boxers en nog heleboel (het is vast wel op te googlen) Het is ook niet altijd te achterhalen of het erfelijk is, maar het is dus opvallen dat het bij bepaalde rassen/ aanverwante honden vaker voorkomt.
quote:Op maandag 13 juli 2015 15:34 schreef tonja het volgende:
[..]
Loes is keurig slank, weegt 2.9 kilo. Ze eet noodgedwongen ook nierdieet. Ik zal die voedingsmiddelen eens uit gaan proberen. In welke vorm wordt het verkocht? Pillen geven is geen pretje en zeker niet als het langdurig regelmatig moet...
Zwemmen?[ afbeelding ]
Geen foto van Har en Loes maar een oud filmpje
Gauw naar een analoge DA, het kan bijv. een grasspriet zijn die achter zijn zachte gehemelte zit. In de zomer vissen wij regelmatig er meerdere uit. Of hij heeft een infectie van voorste luchtwegen. Of het is iets anders. Een goed lichamelijk onderzoek is belangrijk. Beterschap!quote:Op maandag 13 juli 2015 18:18 schreef Pikhoofd het volgende:
Hoi dierenarts! Wij hebben een kater van een jaar oud, tot vorige week zeer levenslustigVorige week is hij begonnen met hoesten, alsof hij wil spugen maar er komt niets uit.. Hij kijkt nu erg verdrietig en is veel aanhankelijker. Zoekt een soort steun bij ons. Wat kan dit zijn?
Bijna, morgen gaan de eersten weg! Maar heb vandaag af en toe tussendoor even gespijbeld, dan heb ik tijd om na te denken over dit soort dingenquote:Op maandag 13 juli 2015 19:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh nee, zoveel vragenZijn de pups al weg en heb je eigenlijk de vrije tijd?
![]()
quote:Het afdalen van de testikels is een relatief ingewikkeld proces. Zij beginnen hun leven ergens in de buik, in de buurt van de nieren en dalen langzaam door het lieskanaal in het scrotum. Tussen de testikels en het scrotum zit een soort bandje, gubernaculum, dat steeds korter wordt (onder invloed van hormonen en andere ingewikkelde mechanismes) en de testikels zo, hopla, naar het scrotum trekt. Bij pupsels passeren de testikels het lieskanaal dag 3-4 na de geboorte. Daarna wordt het lieskanaal minder wijd en kunnen zij (minder makkelijk) terug.Dat vind ik wel opvallend, zo'n ingewikkeld proces dat dan zo simpel overerft. Dan zou je het toch eigenlijk (nog) meer moeten zien in nesten van 2 dragers? Maar het lastige is natuurlijk inderdaad dat teefjes ook best 'lijder' kunnen zijn maar dat zo zonder testikels niet echt tonen. Hmm, boeiend!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Er kan dus van alles mis gaan in het proces, daarom komt de cryptorchisme ook vrij veel voor (1 op 100 reuen). Ik weet niet of het vroeger meer was of niet...
Voor de geïnteresseerde: het is erfelijk en waarschijnlijk autosomaal recessief, dus zowel teef als een reu kan het overdragen. Bij een teef is het natuurlijk vrij moeilijk te achterhalen.Bedankt weer voor je antwoord!quote:Het komt voor bij bepaalde rassen: Chihuahua's, Boxers en nog heleboel (het is vast wel op te googlen) Het is ook niet altijd te achterhalen of het erfelijk is, maar het is dus opvallen dat het bij bepaalde rassen/ aanverwante honden vaker voorkomt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Blaas/plasbuisproblemen zijn uitgesloten?quote:Op maandag 13 juli 2015 21:56 schreef opgebaarde het volgende:
Wij hebben drie katten waarvan nr drie anderhalf jaar geleden aan is komen lopen.
Anyway, fantastisch beest, is natuurlijk afstand met die andere twee maar geen grote knokpartijen. Sinds 2 maanden is er op zes plekken in het huis wildgeplast door zo ver ik kan nagaan kat nr 3 (andere kat heeft in de woonkamer ook gepist maar volgens mij over de plek van kat nr 3).
Ik heb het geprobeerd met kalmeringspillen en dat werkte niet, hebben die feliway verdamper maar (nog) geen resultaat en dat ding wordt bijzonder heet. Werkt dat echt? En dan zo'n verdamper per kamer?
Anyway, kat nr 3 zojust weer betrapt, ze maakte tijdens het plassen een soort grommend geluid. Wat zou het kunnen zijn? DA heeft nog niet kunnen helpen en ik weet het echt niet meer.
Vraag 2: ik heb gegoogelt maar wat kan ik nu het beste doen tegen kattenpis/geur behalve vloerbedekking wegtyfen en bidden dat dat de stank oplost? Ik had een spulletje gehaald maar dat heeft de vloerbedekking compleet verruineerd en stinkt nog steeds, de methode met schoonmaakazijn en wasmiddel zonder succes maar daar was ik niet binnen de minuut na de daad
Ze komt alleen buiten op een dakterras maar ik kom wel vaak bij mijn moeder die een kat heeft die naar buiten gaat dus dat is wel goed mogelijk.quote:Op maandag 13 juli 2015 14:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bij FAD (duur woord voor vlooienallergie) is 1 vlo-beet in een paar dagen/ zelfs weken tijd wel voldoende om het in stand te houden. Komt zij buiten? Dan kan er zomaar een vlo van een andere poezel op haar springen, gauw bijten en terug springen. Vlooien zitten met name in de omgeving: je vloer, je tapijt, kieren in je laminaat, je bank enz is zeg maar een huis voor je vlooien. Daar brengen zij hun kindjes (eitjes, larven en poppen) groot. Een dier is hun "place of work", daar gaan zij even tijdelijk om zichzelf van bloed te voorzien, en dan gaan zij gauw weer terug om meer kindjes te maken.
Het is dus verstandig om niet alleen de poezel te behandelen, maar ook de omgeving: met een omgevingsspray, goed stofzuigen elke dag enz enz.
Er is nu natuurlijk nog niet erg veel over bekend. Het is niet zo dat het onderzoek naar cryptorchism bij honden top prioriteit is. Misschien is het een model voor humane cryptorchism, dan wordt er wel geld ingestoken, maar anders tja... Ik geloof dat Amerikaanse rasverenigingen wat geld doneren voor dit doel en er wordt ook wel wat onderzoek gedaan naar kandidaat-genen voor cryptorchism bij honden.quote:Op maandag 13 juli 2015 20:16 schreef Miss_Isis het volgende:
Dat vind ik wel opvallend, zo'n ingewikkeld proces dat dan zo simpel overerft. Dan zou je het toch eigenlijk (nog) meer moeten zien in nesten van 2 dragers? Maar het lastige is natuurlijk inderdaad dat teefjes ook best 'lijder' kunnen zijn maar dat zo zonder testikels niet echt tonen.
Insectenbeten bij honden/katten behandelen wij eigenlijk alleen als het (potentieel) levensbedreigend is, dus bijv. de zwelling in de hals of op de kop, of als het dier er erg veel last van heeft. Dan krijgt het dier meestal een injectie met een kortwerkend corticosteroid. Anafylactische shock, zoals bij mensen die allergisch zijn voor bijv. bijen (of pinda's, of aardbeien enz...), komt bij dieren gelukkig bijna nooit voor als een allergische reactie op iets.quote:Op maandag 13 juli 2015 20:27 schreef Gaoxing het volgende:
DiDa, wat doe ik met een poes die heel erg gevoelig is voor prikken? Is er een snelle anti-histamine oplossing voor poezen?
Het is in Dubai al twee keer voorgekomen dat ze een flinke zwelling had. Beide keren kwam ik er 's avonds laat achter, en keken we het eerst aan. Na 12 uur ging beide keren de zwelling weg (de eerste keer had ik net een afspraak met je analoge collega gemaakt en verdween de zwelling aan haar poot zo snel dat ik die maar heb afgezegd). We vermoeden dat het mierenbeten waren, want daar hadden we er nogal wat van in de tuin. De tweede keer konden we duidelijk een beet bij haar oor zien.
Ze is net binnen gekomen uit de, nieuwe Nederlandse, tuin, en nu, een klein uur later, is haar wang helemaal gezwollen. Haar oogje traant en het voelt duidelijk niet fijn, maar verder houdt ze zich wel aan de normale rituelen (eten, kinderen naar bed brengen...). Ik kan geen beet vinden, maar er zijn nogal wat muggen en dazen in de tuin...
Het kan pijn of ongemak zijn. Dus je moet de poezel door je dierenarts laten onderzoeken. Anders kan je allen Feliway in de wereld tegenaan gooien, maar dat zou niet helpen.quote:Op maandag 13 juli 2015 21:56 schreef opgebaarde het volgende:
Wij hebben drie katten waarvan nr drie anderhalf jaar geleden aan is komen lopen.
Anyway, fantastisch beest, is natuurlijk afstand met die andere twee maar geen grote knokpartijen. Sinds 2 maanden is er op zes plekken in het huis wildgeplast door zo ver ik kan nagaan kat nr 3 (andere kat heeft in de woonkamer ook gepist maar volgens mij over de plek van kat nr 3).
Ik heb het geprobeerd met kalmeringspillen en dat werkte niet, hebben die feliway verdamper maar (nog) geen resultaat en dat ding wordt bijzonder heet. Werkt dat echt? En dan zo'n verdamper per kamer?
Anyway, kat nr 3 zojust weer betrapt, ze maakte tijdens het plassen een soort grommend geluid. Wat zou het kunnen zijn? DA heeft nog niet kunnen helpen en ik weet het echt niet meer.
Ik vind Geur Weg van Beaphar goed werken. Het bevat bacterien die vuil en vieze geurtjes afbreken.quote:Vraag 2: ik heb gegoogelt maar wat kan ik nu het beste doen tegen kattenpis/geur behalve vloerbedekking wegtyfen en bidden dat dat de stank oplost? Ik had een spulletje gehaald maar dat heeft de vloerbedekking compleet verruineerd en stinkt nog steeds, de methode met schoonmaakazijn en wasmiddel zonder succes maar daar was ik niet binnen de minuut na de daad
quote:Op maandag 13 juli 2015 22:50 schreef opgebaarde het volgende:
Gaan we morgen voor, kat wederom gepist in huis, nu een nieuwe plek in de woonkamer. Dit tot op heden niet gedaan iom DA
Slaapplek, lege kattenbak en veel water gefixt. Morgen naar DA met haar urine (hoop ik)
Als zij veel last heeft, dan moet je uiteraard mee naar een analoge DA en dat laten uitzoeken. Helaas zijn huidproblemen niet erg makkelijk uit te zoeken. Soms steek je veel geld, tijd en moeite in, en heb je nog steeds geen diagnose.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 12:42 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Ze komt alleen buiten op een dakterras maar ik kom wel vaak bij mijn moeder die een kat heeft die naar buiten gaat dus dat is wel goed mogelijk.
Ik zal in iedergeval goed stofzuigen. Ze jeukt nog erg veel. Wat het nog zieliger maakt is dat ze een een voorpoot mist en alsnog daarmee probeert te krabben...
Toen ik 2 jaar geleden daarvoor bij de DA kwam had ze geloof ik antibiotica gekregen maar daar reageerde ze ook heel slecht op.
Dus naar de DA gaan heeft niet veel zin?
Als ze van het weekend nog last heeft maar een omgevingsspray gebruiken.
Thanks
Interessant! Bedankt voor de link, ik ga er morgen nog eens verder naar kijkenquote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Er is nu natuurlijk nog niet erg veel over bekend. Het is niet zo dat het onderzoek naar cryptorchism bij honden top prioriteit is. Misschien is het een model voor humane cryptorchism, dan wordt er wel geld ingestoken, maar anders tja... Ik geloof dat Amerikaanse rasverenigingen wat geld doneren voor dit doel en er wordt ook wel wat onderzoek gedaan naar kandidaat-genen voor cryptorchism bij honden.
Er is wel een interessant Nederlandsonderzoek (linkje). En daar hebben zij dus ruim 11.000 nesten bij 12 rasverenigingen onderzocht. En er komen dus erg interessante dingen uit: blijkbaar als beide ouders de dragers zijn, worden er ook relatief grote nesten geboren (vergelijkend met niet-drager x niet-drager of niet-drager x drager) en er worden meer reuen geboren! Alsof de moeder natuur probeert te compenseren voor de geboorte van cryptorche reuen.
Waarom zien wij niet meer cryptorche reuen? In de praktijk zien wij toch geregeld volwassen cryptorche reuen, ook waarvan de eigenaar niet bewust is dat de hond cryptorch is. Je moet ook niet onderschatten dat bijv. bij Labradors, 80% van de "Labradors" in Nederland geen stamboom hebben, dus er is dan weinig controle over hoe veel cryptorche reuen er bij lopen. Bij Chihuahuas (waar het relatief vaak voorkomt) is geloof ik 90% zonder stamboom. Geen idee hoeveel cryptorche Chi's er rondlopen....
Succes met het wegvliegen van de pupselsquote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:23 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Interessant! Bedankt voor de link, ik ga er morgen nog eens verder naar kijken
Fijne break!quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
DIDA neemt even een midzomer mini-powerbreak tot maandag as![]()
Hou je dieren koel en geniet van het mooie weer![]()
Tot maandag
Waarvoor dan?quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:04 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Fijne break!![]()
Mijn kat wordt de 27e geopereerd.
Wie is HEM dan?quote:Op donderdag 16 juli 2015 18:52 schreef Prospera het volgende:
Oh wat jammer dat ik hem net heb gemist.
Felimazol al geprobeerd maar het lukte niet? Want de zalf is geen eerste keuze...quote:Ik had een vraag over een sterk werkende schildklier van mijn 13 jarige kater.
Hij is het afgelopen jaar afgevallen van 5.7kg naar 3.7kg, kanker dacht ik, maar uit bloedonderzoek bleek dat hij een onmeetbaar hoog schildklierhormoon heeft; de waarde is > 176.3. Hoger kunnen ze niet meten.
Hij is 3 weken geleden op transdermale carbimazol 100mg/ml gezet,
Het is niet zo dat de waarde van T4 in het bloed samenhang heeft met de dosering die je moet geven. Sommige schildklieren worden prima geremd met een lage dosering. Het is wel zo dat meestal het instellen een poosje duurt, dus je zou steeds terug moeten komen voor het bloedonderzoek en controle. En als de kat eenmaal ingesteld is, betekent het niet dat hij dan voor de rest van zijn leven "klaar" is. Eigenlijk is het de bedoeling dat er regelmatig bloed controle plaatsvindt (bijv. 2 x jaar).quote:maar na 10 dagen deed hij er niets op. De hoeveelheid mocht ik verdubbelen, maar Tumble valt maar af. Vandaag is hij nog maar 3.5kg.
Tumbletje was altijd een zeer gespierde grote kater, maar hij voelt nu aan als een zakje botten.
Vandaag ben ik bij de vervangende da geweest en Tumble gaat nu over op 2.5mg thiafeline.
Dat lijkt me toch wel een lage dosering voor een extreem hoge T4.
Hij is heel lief en aanhankelijk zoals altijd, maar dit moet toch op te lossen zijn?
Als digida pas maandag weer aanwezig is, post ik dit nog wel een keer, maar is hier iemand die hier ervaring mee heeft?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Binnenkort kan het ook bij de UKG in Utrecht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. wel een welverdiende powerbreak nemen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tot maandag![]()
![]()
![]()
Knobbeltje gevonden in haar buik/bij haar tepelquote:
quote:Op vrijdag 17 juli 2015 13:37 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Knobbeltje gevonden in haar buik/bij haar tepel. De dierenarts zegt dat als ze gaat scheren en ze allemaal zwarte puntjes ziet, ze dan ook niet gaat opereren. Wat kan ze bedoelen met die zwarte puntjes?
quote:Op vrijdag 17 juli 2015 19:54 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Wij hebben zelfrijzend bakmeel liggen voor mieren.
Ik neem aan dat je bakmeel met iets mengt? Suiker? Anders vinden de mieren het ook niet lekker, neem ik aan.quote:Alleen de kat vindt het blijkbaar ook lekker... Kunnen wij het laten liggen en is het erg als de kat er wat van zou eten?
Alvast bedankt.
Contact gaat via m'n moeder, want daar woont m'n kat. Ik woon ver weg,quote:Op maandag 20 juli 2015 09:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Geen idee... Mee-eters? Je kan toch het beste je da vragen wat hij ermee bedoelt.
Succes!
Als het bedoelt is om de mieren te bestrijden kan ik je waspoeder/biotex aanraden. Ik denk niet dat je kat daar ook trek in heeft.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 19:54 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Wij hebben zelfrijzend bakmeel liggen voor mieren. Alleen de kat vindt het blijkbaar ook lekker... Kunnen wij het laten liggen en is het erg als de kat er wat van zou eten?
Alvast bedankt.
De update: de kat heeft blaasontsteking, dus aan de antibiotica.quote:Op maandag 13 juli 2015 22:38 schreef tonja het volgende:
[..]
Blaas/plasbuisproblemen zijn uitgesloten?
Bacteriële blaasontsteking bij een kat???quote:Op maandag 20 juli 2015 11:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De update: de kat heeft blaasontsteking, dus aan de antibiotica.
Gaan zij nu naar een plek waar geen kattenbak meer staat dus?quote:Ik hoop dat dat het is maar we hebben wel drie katten waarvan deze derde nu sinds een jaar bij ons woont en sinds redelijk recent tot gisteren aan toe wildplast![]()
Ik heb ook geprobeerd de kattenbakken te verspreiden in huis maar dit had als gevolg dat ze alle drie naar de nieuwe plek waar twee bakken stonden gaan. Nog een nieuwe plek bedenken?
Hii, dankjewel voor je bericht weer.quote:Op maandag 20 juli 2015 12:02 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bacteriële blaasontsteking bij een kat???![]()
Ik hoop voor je dat zij snel weer beter is!
Meer drinken / goede pijnstilling is het belangrijkste. Drinken stimuleren dus.Ik vind een waterfonteintje altijd goed werken.
Voor de geïnteresseerden, dit is een goed stukje over blaasontsteking bij katten: Linkje
[..]
Gaan zij nu naar een plek waar geen kattenbak meer staat dus?
Gewoon diverse combinaties proberen overal in het huis, kijken wat er werkt. Het kan ook zijn dat ene kat de voorkeur heeft voor een "open" bak en de andere voor een "gesloten" bak. Je moet ook goed observeren of die "wildplassende" poes niet gepest wordt door andere poezels. Soms kunnen katten een andere kat heel subtiel "pesten", dus je merk je er misschien niet zo veel aan, maar ondertussen kan de ene poes misschien niet veilig/ rustig naar de kattenbak gaan...quote:Op maandag 20 juli 2015 13:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hii, dankjewel voor je bericht weer.
Nou wij hadden drie bakken op plek 1 (eerste verdieping)
Maand geleden had ik besloten om een bak op een nieuwe plek te zetten, plek 2 (hal begane grond) en vanaf dat moment gaan ze alle drie daar. Dus een 2de bak voor de zekerheid daar bij geplaatst en de bak die overbleef staat nog op plek 1 (al maand ongebruikt, hoewel de korrels voor de bak aantoont dat er wel een kat in de bak is geweest).
Gisteren heb ik in alle wijsheid besloten na de wekelijkse schoonmaakbeurt (scheppen dagelijks poepjes) van de bakken om alle bakken (nu zelfs vier) weer op plek 1 te zetten en de katten hebben de bakken (voor de zekerheid met begeleiding) gevonden.
Dankjewel voor de link, ik lees toch nieuwe informatie. Voor de volledigheid, de wildplasser is een poes en geen kater. Bij het wildplassen hebben wij de poes twee keer geluid horen maken, dit is mij tijdens het normale plassen op de kattenbak niet eerder opgevallen.
En nu weet ik niet meer wat te doen met die bakken
Natvoer is 80% water, dus beter voor de urineproductie en dus ook beter bij/ ter voorkoming van blaasontsteking.quote:De katten krijgen normaliter brokken en sinds deze antibiotica kuur (6 dagen nu) krijgen ze twee maal daags natvoer
Het kan. Ik ben van mening dat de meeste katten niet zo blij zijn met elkaars aanwezigheid. Je hoor toch heel vaak verhalen als een kat overlijdt/ weg is, dan de andere kat plotseling "opleeft" (vaker thuis komt, rustiger is, niet meer in het huis plast enz enz). Het is uiteraard niet altijd zo, sommige katten kunnen elkaar niet missen, maar vaak is een kat toch vrij gelukkig alleen met zijn kattenpersoneel.quote:en wordt het aangevuld met brokken.
Wij zijn nog bezig met het experimenteren met Feliway maar het is nogal een groot en open (hoog) huis. Die waterfontein wil ik gaan proberen. Kan het ook stress zijn terwijl de drie al bijna een jaar samenleven in hetzelfde huis?
Is de pupsel er al? Foto's?quote:Op maandag 20 juli 2015 20:43 schreef deedeetee het volgende:
Mijn pup eet slecht van de kvv en heeft liever brokken. Ik gaf hem als 3 e maaltijd brokken vandaag en dat ging er goed in. De laatste maaltijd vlees en dar liet hij nogal wat van staan. Hij eet het sws met lange tanden vlees. Maar van de brokken gaat hij wel opeens veel drinken en dat is niet handig s nachts.
De fokker vertelde dat zijn zus tot haar verbazing ook dol is op brokken en dat beter eet dan vlees.
Mijn vraag is eik : is het normaal om opeens vreselijk te veel water gaan tanken van de brok of is dit een tijdelijk verschijnsel ?
Hij krijgt nu 3 x vlees en 1 x brok maar van het vlees laat hij steeds meer staan.
Zijn ontlasting blijft goed. ( afkloppen )
quote:Op dinsdag 21 juli 2015 08:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gewoon diverse combinaties proberen overal in het huis, kijken wat er werkt. Het kan ook zijn dat ene kat de voorkeur heeft voor een "open" bak en de andere voor een "gesloten" bak. Je moet ook goed observeren of die "wildplassende" poes niet gepest wordt door andere poezels. Soms kunnen katten een andere kat heel subtiel "pesten", dus je merk je er misschien niet zo veel aan, maar ondertussen kan de ene poes misschien niet veilig/ rustig naar de kattenbak gaan...
[..]
Natvoer is 80% water, dus beter voor de urineproductie en dus ook beter bij/ ter voorkoming van blaasontsteking.
[..]
Het kan. Ik ben van mening dat de meeste katten niet zo blij zijn met elkaars aanwezigheid. Je hoor toch heel vaak verhalen als een kat overlijdt/ weg is, dan de andere kat plotseling "opleeft" (vaker thuis komt, rustiger is, niet meer in het huis plast enz enz). Het is uiteraard niet altijd zo, sommige katten kunnen elkaar niet missen, maar vaak is een kat toch vrij gelukkig alleen met zijn kattenpersoneel.
Je moet dus heel goed observeren of je kat niet gepest wordt door andere katten en of zij rustig naar de kattenbak kan.
Stress (en daarnaast ook: overgewicht, te weinig drinken) speelt zeker een belangrijke rol bij FLUTI. FLUTI is de meest voorkomende vorm van blaasontsteking bij katten (en is dus in 99% van gevallen niet bacterieel). Feliway kan helpen. Maar het belangrijkste is om de oorzaak van stress weg te nemen.Ja die stress, daar zit ik wel mee. Daar ga ik mij eens goed over inlezen want als dat te minderen is ga ik dat zeker proberen (tot nu toe blijft het bij praten en kroelen). Feliway hebben wij, pas één dus dat wil ik nog uitbreiden. Het alternatief, een kat wegdoen, daar word ik nu al emotioneel vanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
De drinkfontein is besteld trouwens, inclusief een (extra) te grote krabpaal
Hij krijgt royal canin cocker junior. Drinkt weinig als hij vlees krijgt en veel na een brok maaltijd. Het ligt dus duidelijk aan de brok.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 08:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is de pupsel er al? Foto's?
Als hij liever brokjes eet, dan is het toch prima?
Uiteraard gaat hij meer drinken met brokken. Vlees is 65-70% water, brokken bevatten maar 10% water. Daarnaast moet je even kijken hoe zout de brokken zijn die je geeft. Zelf proeven?![]()
Zout wordt aan brokken toegevoegd omdat een hond sowieso een dagelijkse behoefte heeft aan natrium en chloor (=keukenzout) en omdat het in de smaakversterkers zit. Te veel zout is niet goed, zorgt voor dorstgevoel, maar helemaal zonder zout kan je ook niet.
A-merk brokken (RC, Hills, Specific) zijn in mijn ervaring niet erg zout.
Pups kunnen trouwens ook dwangmatig gaat drinken omdat zij nog geen maat kennen. Uiteraard als een pup erg overdreven veel gaat drinken, moet je het laten nakijken door je dierenarts. Anders kan je overwegen om haar wateropname s nachts te beperken. Overdag moet zij wel gewoon volop kunnen drinken![]()
Met erg warm weer is inderdaad verstandig om ook 's nachts pup water aanbieden.
quote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:04 schreef opgebaarde het volgende:
die stress, daar zit ik wel mee. Daar ga ik mij eens goed over inlezen want als dat te minderen is ga ik dat zeker proberen (tot nu toe blijft het bij praten en kroelen). Feliway hebben wij, pas één dus dat wil ik nog uitbreiden. Het alternatief, een kat wegdoen, daar word ik nu al emotioneel van
De drinkfontein is besteld trouwens, inclusief een (extra) te grote krabpaal
quote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:13 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hij krijgt royal canin cocker junior. Drinkt weinig als hij vlees krijgt en veel na een brok maaltijd. Het ligt dus duidelijk aan de brok.
[ afbeelding ]
Het gras buiten het hek is altijd groener....
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij is helemaal niet druk. Dat scheelt natuurlijk. Af en toe wordt hij lollig en probeert Nell te verleiden tot spelen en Nell negeert dat gewoon. Hij kruipt niet bij haar in haar mand. Hij houdt netjes afstand en huppelt er hoopvol omheen. Soms wordt hij brutaal en springt onder het rennen tegen haar aan. Dan krijgt hij een lichte snauw en is weer een dag genezen van de overmoed.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Schattig pupsel!
Is die oudere hond blij met zo'n drukke mini-me?
Hij moet ook brok kunnen eten want anders kan hij nooit een weekendje mee uit. Brokken kun je meenemen vlees niet. Hij at ook al slecht van het vlees toen hij nog nooit brokken had gehad.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:42 schreef oh-oh het volgende:
Deedeetee, ik zou hem gewoon proberen drie keer vlees te geven en geen brok meer, drinken is dan ook niet zo nodig ( mijn honden drinken echt zelden ) . RC brok is niet echt goede voeding en als je zelf liever vlees wil geven zou ik meteen doorpakken.
Vrijwel overal kun je Smuldier krijgen. Niet geweldig, maar beter dan brok. En als het maar een weekendje is, kunnen kipvleugels of runderhart ofzo toch ook wel?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:56 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hij moet ook brok kunnen eten want anders kan hij nooit een weekendje mee uit. Brokken kun je meenemen vlees niet. Hij at ook al slecht van het vlees toen hij nog nooit brokken had gehad.
Smuldier ??? nee dank je wel daar heb ik in het verleden al kennis mee gemaakt.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Vrijwel overal kun je Smuldier krijgen. Niet geweldig, maar beter dan brok. En als het maar een weekendje is, kunnen kipvleugels of runderhart ofzo toch ook wel?
Is dat een serieuze vraag of een trol?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:38 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Hoi! Mijn kitten blijkt 6 wk te zijn en eet niks anders dan Almo natvoer. Wanneer kan ik van haar verwachten dat ze 'normaal' eet?
Is dat wel bijten? Kittens en Puppy's hangen telkens in de vacht van de moeder. Dat proberen ze eerst ook bij mensen te doen, wat dan op een alternatieve manier moet.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 23:31 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Ik wou er eerst 2. Ze appte me nog een paar x of ik me nog had bedacht en ze korting wilde geven. Ik zei dat ik de reis te ver vond. Afgelopen weekend appte ze me dat ze naar Duinrell komen en ze me tegemoet willen komen. Ik weigerde alsnog.
Voel me genaaid gewoon.
Ik geeft Mira heel veel aandacht en zal haar gewoon geven wat ze lust. Ze heeft een bouwkasteel en speeltjes. Zelft nu tik ik terwijl ze op mn armen in slaap is gevallen. Ze vindt me ook lief denk ik haha
Ze bijt alleen soms hard wanneer we aan het spelen zijn (zij op haar buik en pootjes omhoog). Ik stop dan met spelen, pak dr bij haar nekvel en zet dr 10 cm verderop terwijl ik boos praat. Hopelijk leert ze het bijten dan af.
Dat is normaal gedrag hoor. Mijn volwassen poezen bijten op een gegeven moment ook bij het stoeien, zeker als ze op de rug liggen. Ik zou niet weten waarom ik ze dat moet afleren. Als ze het te hard doen, stop ik gewoon met spelen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 23:31 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Ik wou er eerst 2. Ze appte me nog een paar x of ik me nog had bedacht en ze korting wilde geven. Ik zei dat ik de reis te ver vond. Afgelopen weekend appte ze me dat ze naar Duinrell komen en ze me tegemoet willen komen. Ik weigerde alsnog.
Voel me genaaid gewoon.
Ik geeft Mira heel veel aandacht en zal haar gewoon geven wat ze lust. Ze heeft een bouwkasteel en speeltjes. Zelft nu tik ik terwijl ze op mn armen in slaap is gevallen. Ze vindt me ook lief denk ik haha
Ze bijt alleen soms hard wanneer we aan het spelen zijn (zij op haar buik en pootjes omhoog). Ik stop dan met spelen, pak dr bij haar nekvel en zet dr 10 cm verderop terwijl ik boos praat. Hopelijk leert ze het bijten dan af.
Wacht even... Je heb er voor betaald?quote:
Ja, zo voedde wij onze huisdieren (en kinderen) jaar of 60 geleden op. Tegenwoordig noemen wij dat dierenmishandeling. Sorry dat ik zo streng tegen je ben, maar dat is geen manier om een kitten op te voeden.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 23:31 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Je moet haar toch even door je DA laten onderzoeken. Dunne ontlasting hoort natuurlijk niet. Er zijn nog een heleboel andere dingen die dit soort klachten kunnen geven, behalve wormen... Bijvoorbeeld darmproblemen zoals prikkelbare dikke darm.quote:Op woensdag 22 juli 2015 00:28 schreef Ferdii het volgende:
Onze kat rosie (5 jaar) is sinds 1 a 2 weken af en toe naast de bak aan het poepen. Wisselend dunne en harde ontlasting. Ze eet en drinkt nog wel normaal en voel ook niet warmer dan normaal aan.
Ze wordt regelmatig ontwormd. Verder is er niks veranderd kwa omgeving etc
Al verschillende dingen geprobeerd. Bv bak reinigen, deksel er af, ander grind etc.
Iemand nog tips?
Als huidtest negatief was, is de kans dat iets uitkomt uit bloedtest niet zo groot... Soms kom je helaas gewoon niet achter waar het aan ligt (bij mensen kunnen zij ook niet altijd een diagnose stellen, en bij een hond is het nog 100 x moeilijker...). Als er niks uitkomt, dan wordt het waarschijnlijk de diagnose "atopische dermatitis" opgeplakt en zal Link waarschijnlijk op Atopica of een broertje ervan moeten. Eerst toch de uitslag afwachten.quote:Op woensdag 22 juli 2015 07:46 schreef Qwea het volgende:
DDA...
Misschien heb jij nog ideetjes want wij lopen een beetje vast. Link heeft nog steeds jeuk. In de zomer veeeeel meer dan in de winter.
Gisteren met hem naar de specialist weer geweest. Bloedtest is opnieuw gedaan, daar moeten we even 10 dagen op wachten. Maar die van vorig jaar was negatief. Huidtest is ook negatief. Huidafkrabsel ook. Hij heeft nu apoquel maar dat werkte de vorige x ook niet.
voedselallergie hebben we zo goed als uitgesloten vorig jaar, maar het is en blijft een labrador dus 100% lukte het niet. Maar dat zou niet verklaren waarom hij in de zomer meer last heeft dan in de winter.
Heb jij nog enige tips of ideetjes?
Voor overdag is het normaal. Slaapt hij 's nachts wel langere stukken door?quote:Op woensdag 22 juli 2015 11:13 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb een vraag over slapen. Fonzie de pup slaapt meestal slecht. Doet hazeslaapjes. Ligt dan zus dan zo. Nell kan rustig een half uur in dezelfde houding liggen. Fonzie niet dat is een draaikont. Is dit wel normaal ? Zo licht slapen ?
Niet alle honden zijn "goede eters". Hij zal niet snel te kort aan het eten/ voedingsstoffen krijgen. Dus als hij niet alles opeet, maar wel goed groeit, dan zal hij wel voldoende binnen krijgen. De meeste honden en helaas ook veel pups in NL zijn te dik. Het is beter om een pup iets te mager hebben dan iets te dik.quote:Op woensdag 22 juli 2015 11:16 schreef deedeetee het volgende:
En dan nog iets. Hij eet nooit gewoon zijn bakje leeg. Eet ff en loopt dan weg en komt dan terug eet verder enz... heb ik nog nooit mee gemaakt met een pup. Die schrokken juist snel het bakje leeg. En Fonzie moet ik steeds weer terug lokken om zijn eten op te eten. Hij weegt ongeveer 4 kilo en krijgt 200 gr kvv per dag. Of zoveel brokjes als hij volgens de verpakking van rc moet hebben.
Soms vertikt hij het gewoon om zijn eten op te eten en laat 25% of zo staan.
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een pup van zijn leeftijd moet nog wel minimaal 4 x per dag zijn eten krijgen (kleinere rassen, zoals chi's en yorks nog vaker ivm kans op te lage suiker, maar een Cocker zal niet snel hypo krijgen). En misschien vindt Fonzie het leuk om te werken voor zijn eten? Brokjes kan je in een puzzel of een voerbal doen, dan moet hij iets doen voordat hij zijn eten krijgt.
Ja, alleen Atopica werkt volgens de specialist 9 vd 10x niet als apoquel ook niet werkt.quote:Op woensdag 22 juli 2015 08:18 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als huidtest negatief was, is de kans dat iets uitkomt uit bloedtest niet zo groot... Soms kom je helaas gewoon niet achter waar het aan ligt (bij mensen kunnen zij ook niet altijd een diagnose stellen, en bij een hond is het nog 100 x moeilijker...). Als er niks uitkomt, dan wordt het waarschijnlijk de diagnose "atopische dermatitis" opgeplakt en zal Link waarschijnlijk op Atopica of een broertje ervan moeten. Eerst toch de uitslag afwachten.
Sneu voor Link... Alle huidparasieten zijn ook uitgesloten? Komt niks uit uit de afkrabsels/ biopten? Is het alleen jeuk of heeft hij ook huidproblemen?
Arm beestquote:Op maandag 6 juli 2015 11:28 schreef deedeetee het volgende:
edit : aangepaste tekst![]()
We krijgen binnenkort een nieuwe pup.
[ afbeelding ]
Ik ben niet de DDA natuurlijk maar ik zou zeker even ermee naar de dierenarts gaan. Want je ziet bijtgaten. En dus is er vuil van de tanden van de andere kat onder de huid van jouw kat gekomen. Als je daar niks aan doet kan het echt gaan ontsteken en ben je veel verder van huis. Waarschijnlijk spoelt de DA het uit en krijgt hij antibiotica.quote:Op woensdag 22 juli 2015 12:15 schreef Fripsel het volgende:
Hoi digitale dierenarts.
Mijn lieve goedhartige sul van een kater is flink te grazen genomen door een andere kater in z'n bil. Een heel stuk vacht is eraf en je ziet letterlijk de bijtgaten van de tanden zitten. Het is verder wel heel schoon, dus ik weet niet zo goed of ik ermee naar de dierenarts moet. Mijn vriend zegt dat zolang hij goed eet, het er schoon uitziet en hij zich normaal gedraagt het wel goedkomt. Maar het is m'n eerste kat dus ik vind het toch een beetje eng. Ik wil niet dat hij ziek word omdat ik er geen dierenarts naar heb laten kijken.
Mijn buurvrouw vond dat ik naar de eigenaar van de andere kater moet gaan.. Omdat ze dezelfde kater vannochtend ook al een andere poes aan zag vallen. Maar dan? Zulke dingen kun je volgens mij alleen voorkomen door je kat binnen te houden..
Ik zou ermee naar de DA gaan. En contact opnemen met de eigenaar van de andere kat. Zodat die in ieder geval weet dat zijn kat een ongeleid projectiel is. Misschien wil hij wel meebetalen aan je DA kosten (als is het natuurlijk lastig te bewijzen dat zijn kat heeft gebeten). Is de aanvaller gecastreerd?quote:Op woensdag 22 juli 2015 12:15 schreef Fripsel het volgende:
Hoi digitale dierenarts.
Mijn lieve goedhartige sul van een kater is flink te grazen genomen door een andere kater in z'n bil. Een heel stuk vacht is eraf en je ziet letterlijk de bijtgaten van de tanden zitten. Het is verder wel heel schoon, dus ik weet niet zo goed of ik ermee naar de dierenarts moet. Mijn vriend zegt dat zolang hij goed eet, het er schoon uitziet en hij zich normaal gedraagt het wel goedkomt. Maar het is m'n eerste kat dus ik vind het toch een beetje eng. Ik wil niet dat hij ziek word omdat ik er geen dierenarts naar heb laten kijken.
Mijn buurvrouw vond dat ik naar de eigenaar van de andere kater moet gaan.. Omdat ze dezelfde kater vannochtend ook al een andere poes aan zag vallen. Maar dan? Zulke dingen kun je volgens mij alleen voorkomen door je kat binnen te houden..
Nee de aanvaller is niet gecastreerd, die van mij wel. Ik woon in een klein dorp en er lopen veel ongecastreerde katers rond. En mijn buren hebben twee poezen die niet gesteriliseerd zijn. Sommige nachten zijn echt verschrikkelijk. En mijn twee katers zijn echt twee van die goede sullen bij elkaarquote:Op woensdag 22 juli 2015 12:34 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik zou ermee naar de DA gaan. En contact opnemen met de eigenaar van de andere kat. Zodat die in ieder geval weet dat zijn kat een ongeleid projectiel is. Misschien wil hij wel meebetalen aan je DA kosten (als is het natuurlijk lastig te bewijzen dat zijn kat heeft gebeten). Is de aanvaller gecastreerd?
quote:Op woensdag 22 juli 2015 12:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Voor overdag is het normaal. Slaapt hij 's nachts wel langere stukken door?
[..]
Niet alle honden zijn "goede eters". Hij zal niet snel te kort aan het eten/ voedingsstoffen krijgen. Dus als hij niet alles opeet, maar wel goed groeit, dan zal hij wel voldoende binnen krijgen. De meeste honden en helaas ook veel pups in NL zijn te dik. Het is beter om een pup iets te mager hebben dan iets te dik.
Lokken naar het eten is eigenlijk niet nodig. Je geeft hem wat tijd (zullen wij zeggen een kwartier) om zijn eten op te eten. Niet opgegeten, pech, de restanten weghalen en dan moet hij maar tot de volgende keer wachten.Nou s nachts kan hj ook van tijd tot tijd liggen draaien hoor. Maar ik probeer zelf te slapen dus dan krijg ik het niet zo goed mee. Hij wordt wel vroeg wakker vanochtend om half 6 al piepen. In de pyama met jas er over gewandeld want buiten op de plaats wil hij spelen en ik wil graag nog terug naar bed. Daarna lag ik wakker maar hij sliep als een roos toen ik om 7 uur opstond was hij lodderig van de slaap., kwam met moeite zijn bench uitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een pup van zijn leeftijd moet nog wel minimaal 4 x per dag zijn eten krijgen (kleinere rassen, zoals chi's en yorks nog vaker ivm kans op te lage suiker, maar een Cocker zal niet snel hypo krijgen). En misschien vindt Fonzie het leuk om te werken voor zijn eten? Brokjes kan je in een puzzel of een voerbal doen, dan moet hij iets doen voordat hij zijn eten krijgt.![]()
Hij kreeg bij de fokker al 3 maaltijden ik had er 4 van gemaakt, leek me beter.... maar vandaag weer 3 maaltijden en nu eet hij alles wel op.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
Bijtwonden van een kat zijn erg naar hoor. Het is verstandig om naar je analoge dierenarts te gaan. De wonden moeten gespoeld worden, de kat moet waarschijnlijk een pijnstiller. Antibioticum is niet altijd nodig, maar dat beslist je analoge DA overquote:Op woensdag 22 juli 2015 12:15 schreef Fripsel het volgende:
Hoi digitale dierenarts.
quote:Op woensdag 22 juli 2015 12:26 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, alleen Atopica werkt volgens de specialist 9 vd 10x niet als apoquel ook niet werkt.
Heel zielig...quote:Het is echt alleen jeuk. Hij heeft geen plekjes, hotspots of wat dan ook. En de jeuk zit overal. Op zijn kont, bij zijn ballen, op zijn voorpoten, op zijn zij.. geen peil op te trekken.
Oooooeh!!!! Dank je wel!quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Ik zou niet weten waarom niet want er zijn 2 compleet verschillende medicaties. Maar de specialist zou het wel weten.
[..]
Heel zielig...
Er is trouwens een (imho) handige app voor "jeukende honden". Het is wel Amerikaans. Je kan er bijhouden hoe veel jeuk je hond heeft en wat er misschien invloed op heeft (weer, temperatuur enz) en wat de reactie op eventuele medicatie is. Een soort "jeuk" dagboek.
Hier alle info per landquote:Op woensdag 22 juli 2015 13:12 schreef JDx het volgende:
Goedemiddag, ik heb een dierenpaspoort (dat staat erop), geldt dat als een EU paspoort. En hoef ik m'n hond alleen maar in te enten tegen Rabiës en mag ik dan naar Frankrijk? Ze heeft een chip.
De pupsel weet je gewoon heel goed te bespelenquote:Op woensdag 22 juli 2015 13:20 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nou s nachts kan hj ook van tijd tot tijd liggen draaien hoor. Maar ik probeer zelf te slapen dus dan krijg ik het niet zo goed mee. Hij wordt wel vroeg wakker vanochtend om half 6 al piepen. In de pyama met jas er over gewandeld want buiten op de plaats wil hij spelen en ik wil graag nog terug naar bed. Daarna lag ik wakker maar hij sliep als een roos toen ik om 7 uur opstond was hij lodderig van de slaap., kwam met moeite zijn bench uit![]()
Hij kreeg bij de fokker al 3 maaltijden ik had er 4 van gemaakt, leek me beter.... maar vandaag weer 3 maaltijden en nu eet hij alles wel op.
Ik dacht juist dat teven lastiger waren. Heb er eentje gehad die tot een maand of 5 in de bench s nachts een plasje bleef doen. Teven moesten als pup ook om het kwartier plassen. Reutjes meestal maar om het uur. Mja ik heb weinig ervaring met reutjes dus ik kan ook gewoon geluk hebben gehad.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
De pupsel weet je gewoon heel goed te bespelen![]()
Het is niet raar dat hij nog 's nachts uit de bench moet. Reutjes zijn iha sowieso wat lastiger zindelijk te krijgen als teefjes, in mijn ervaring. Het duurt wat langer.
hier ook.quote:Op woensdag 22 juli 2015 00:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is normaal gedrag hoor. Mijn volwassen poezen bijten op een gegeven moment ook bij het stoeien, zeker als ze op de rug liggen. Ik zou niet weten waarom ik ze dat moet afleren. Als ze het te hard doen, stop ik gewoon met spelen.
Het komt vast wel goed met Fonziequote:Op woensdag 22 juli 2015 16:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat teven lastiger waren. Heb er eentje gehad die tot een maand of 5 in de bench s nachts een plasje bleef doen. Teven moesten als pup ook om het kwartier plassen. Reutjes meestal maar om het uur. Mja ik heb weinig ervaring met reutjes dus ik kan ook gewoon geluk hebben gehad.
Fonzie houdt het gemakkelijk een paar uur op. Maar na de ervaring met een pup die aan de lopende band de bench bevuilde laat ik het er deze x liever niet op aan komen
quote:
Doerak is een kat toch? Van een middelbare leeftijd? Artrose is in principe niet zo raar, want komt bij 30% van de katten boven 6 jaar en 90% boven 12 jaar.quote:Op woensdag 22 juli 2015 17:05 schreef Sorella het volgende:
Hoi dda, ik kom net met Doerq bij de dierenarts vandaan omdat als ik zijn achterpoten aanraakte hij dat niet prettig vind.
Nu blijkt dat bij beide knieën zijn knieschijven telkens uit de kom schieten + artrose in zijn heup.
Ik heb novacam mee gekregen en een briefje met wat voedings supplementen erop zoals omega 3, glucosamine en chondroitinesulfaat.
Voeding waar het inzit kon niet vanwege zijn blaasdieet.
Nu mijn vraag: ze had het over een knie operatie x 2 dus, valt dat te doen met een atrose heup ? ze zal vast wel gezegd hebben of het wel of niet kan maar dat stukje heb ik even gemist. Moet ik hem nu alle drie de supplementen geven of kiezen (als ik er al aan kan komen) ?
quote:Op woensdag 22 juli 2015 19:48 schreef Vicky het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
heel erg zwaar...quote:Op woensdag 22 juli 2015 19:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
![]()
Wat hebben je katten toch een zwaar leven, zo te zien
Denk t ook, hij begint zich al aardig thuis te voelen, sjeest heen en weer tussen de woonkamer en de tuin en is net zo dol op speeltjes als ik op het kopen er van. Wat heb je tegenwoordig een leuke honden speeltjesquote:Op woensdag 22 juli 2015 19:42 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het komt vast wel goed met Fonzie
Doeraq is een kat en 10 jaar. De knieschijven ploepte wel terug maar werden er ook weer makkelijk uitgeduwd. Misschien zat het er al jaren maar Doeraq is altijd rustig en springen deed hij bijna nooit (niet zoals Banjer die springt op alles) dus dan valt het niet echt opquote:Op woensdag 22 juli 2015 19:58 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Doerak is een kat toch? Van een middelbare leeftijd? Artrose is in principe niet zo raar, want komt bij 30% van de katten boven 6 jaar en 90% boven 12 jaar.
Maar hij heeft dus knieschijf luxatie aan beide kanten? Zo spontaan? Nog nooit last van gehad en nu plots hop, aan beide kanten?
Beterschap voor Doeraq!
quote:Op woensdag 22 juli 2015 20:00 schreef Vicky het volgende:
[..]
heel erg zwaar...
Kan je je nog herinneren dat ik je ge-pmmed had over de loslatende vacht van Minoes?
Uiteindelijk is dit helemaal goed gekomen. Alleen heeft ze er geen zwarte haren maar witte haren voor terug gekregen.
Misschien omdat hij altijd al graad 1 luxatie had.quote:
quote:Op woensdag 22 juli 2015 21:50 schreef Sorella het volgende:
Ik ga op zoek naar dat doils.
Bedankt voor je antwoord
Waarom ent je je hond jaarlijks?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 10:56 schreef Prof_Hoax het volgende:
Hallo DDA! Van mijn kant even een vraagje, onze hond (chihuahua) heeft haar jaarlijkse inentingen gehad op woensdagmiddag.
Vorige jaren had ze hier savonds wat last van (beetje dutsig bewegen en piepen bij aan raken op de rug) en beetje chagrijnig. Deze keer is het heel wat erger.
Woensdag middag inentingen gekregen, gister hele dag last gehad (wel gewoon gegeten en gedronken) gisteravond in haar bench gaan liggen (doet ze normaal niet zo vaak) en op het moment dat ik haar eruit wilde halen om nog even uit te laten "beet" ze me, en gromde ze.
Dit is echt absoluut niets voor haar, ze gromt nooit naar mij of andere mensen en bijten heeft ze nog nooit gedaan.
Nu is het wel zo dat ze niet echt door beet maar meer een "blijf van me af" snauw, maar toch. Ze doet ook wat rillerig en dutserig.. is er iets waar we ons zorgen om moeten maken?
Ze ligt nu lekker te slapen thuis, ik ga zo van mijn werk nog een keertje kijken hoe het ermee is. als het vanmiddag nog zo is ga ik de fysieke DA even belletje geven en eventueel langs.
Omdat iemand met meer verstand dan ik hiervan, zijnde de Dieren Arts, ons een uitnodiging stuurt om ze te enten/inenten, dinges.quote:
Bij ons krijgt ze wel aangepast spuitje, voor zover ik weet en andere jaren had ze alleen de avond zelf wat spierpijn/stijfheid zoals het bij ons over kwam en de dag erna was het over. Nu is het anders.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:29 schreef oh-oh het volgende:
Mijn kleinste chi werd altijd doodziek van die entingen ( en die entte ik dus ook niet meer na een poos ) Het is toch ook raar dat een deense dog en een chi dezelfde enting krijgen? Hopelijk voelt ze zich vanavond beter.
Hold onto your seats, Q incoming.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:46 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Omdat iemand met meer verstand dan ik hiervan, zijnde de Dieren Arts, ons een uitnodiging stuurt om ze te enten/inenten, dinges.
Lol. Elk jaar enten is zo onwijs achterhaald, slecht en compleet nutteloos.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:46 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Omdat iemand met meer verstand dan ik hiervan, zijnde de Dieren Arts, ons een uitnodiging stuurt om ze te enten/inenten, dinges.
Awesome, waarvan akte.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 12:51 schreef Qwea het volgende:
[..]
Lol. Elk jaar enten is zo onwijs achterhaald, slecht en compleet nutteloos.
Nee. Je moet niks. Ikzelf heb niet ge-ent en mijn zus die een pupje over 1.5e week krijgt ook niet. Stelt je cursus het verplicht?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 13:53 schreef deedeetee het volgende:
Fonzie gaat op cursus moet ik hem laten enten tegen kennelhoest ? Zo'n neuspray krijgt hij dan dacht ik . Is dat niet veiliger ?![]()
Lol gezien de opmerkingen hier boven
Sommige wel als ik het niet wil doen moet ik bekijken waar we dan terecht kunnen.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 15:02 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nee. Je moet niks. Ikzelf heb niet ge-ent en mijn zus die een pupje over 1.5e week krijgt ook niet. Stelt je cursus het verplicht?
quote:Kennelhoestenting is verplicht. Wij adviseren een zgn. ‘neusenting’ omdat deze vrijwel gelijk bescherming geeft.
Onafhankelijk of het nou een bijwerking is van de inenting of toch iets anders, is het zeer verstandig om een afspraak te maken met je dierenarts.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 10:56 schreef Prof_Hoax het volgende:
Hallo DDA! Van mijn kant even een vraagje, onze hond (chihuahua) heeft haar jaarlijkse inentingen gehad op woensdagmiddag.
Vorige jaren had ze hier savonds wat last van (beetje dutsig bewegen en piepen bij aan raken op de rug) en beetje chagrijnig. Deze keer is het heel wat erger.
Woensdag middag inentingen gekregen, gister hele dag last gehad (wel gewoon gegeten en gedronken) gisteravond in haar bench gaan liggen (doet ze normaal niet zo vaak) en op het moment dat ik haar eruit wilde halen om nog even uit te laten "beet" ze me, en gromde ze.
Dit is echt absoluut niets voor haar, ze gromt nooit naar mij of andere mensen en bijten heeft ze nog nooit gedaan.
Nu is het wel zo dat ze niet echt door beet maar meer een "blijf van me af" snauw, maar toch. Ze doet ook wat rillerig en dutserig.. is er iets waar we ons zorgen om moeten maken?
Ze ligt nu lekker te slapen thuis, ik ga zo van mijn werk nog een keertje kijken hoe het ermee is. als het vanmiddag nog zo is ga ik de fysieke DA even belletje geven en eventueel langs.
Dankjewel voor je reactie, vanavond is het gewoon inloopspreekuur eventueel, ben zelf om 11 uur nog even gaan kijken, ging al wat beter (zelf mandje uit komen en al wat stabieler lopen) en schoonzus is om 2 uur weer gaan kijken, waar ze al wat vrolijker en weer wat beter liep. Als het straks bij thuiskomst niet weer verbeterd is, gaan we naar DA.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 15:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Onafhankelijk of het nou een bijwerking is van de inenting of toch iets anders, is het zeer verstandig om een afspraak te maken met je dierenarts.
quote:Op vrijdag 24 juli 2015 13:21 schreef senesta het volgende:
Ik zie zoveel discussie in zoveel topics dit jaar over het inenten dat ik het inentingstopic weer even heb geschopt: F&F / Dat jaarlijks inenten ...
Kan je een fotootje maken?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 13:50 schreef Sahnonnah het volgende:
Hoi DA,
Voordat ik onze kat meteen naar de DA rush en dat beest daar weer een half uur zit te miauwen alsof ze mishandeld wordt, vraag ik het eerst maar even hier. Mevrouw is nogal een kreng wanneer er een andere kat "haar" territorium binnendringt, met vechten (tot vorige week niet heel serieus) als gevolg. Vorige week ging het dus mis, en had mevrouw kreng een gaatje en sneetje in haar oorschelp wat zorgde voor een soort flapje. We hebben haar naar de dierenarts gebracht omdat we ook niet echt wisten wat we er mee aan moesten, en hebben betadine-oplossing gekregen wat we braaf 2 x per dag erop druppelen.
Het oor ziet er nu goed uit en ik geloof dat ze er verder ook geen last van heeft, maar het flapje wordt nu dik, er lijkt een bult te ontstaan en het begint langzaam los te laten van de rest van het oor. Is deze bult een teken van ontsteking of is dit littekenweefsel / onderdeel van het afstervingsproces (DA zei dat het nl. nog wel kon gaan afsterven). Is het slim om alsnog even naar de DA te gaan? (ik heb nog nooit een gewonde kat gehad; ben nogal een noob op dit gebied.)
Omdat een chi toch iets minder "tegen een stootje" kan dan zeg maar een Labrador. Dus over dat rillerig zijn maak ik mij al gauw zorgen. Misschien heeft zij koorts of pijn.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 15:26 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Dankjewel voor je reactie, vanavond is het gewoon inloopspreekuur eventueel, ben zelf om 11 uur nog even gaan kijken, ging al wat beter (zelf mandje uit komen en al wat stabieler lopen) en schoonzus is om 2 uur weer gaan kijken, waar ze al wat vrolijker en weer wat beter liep. Als het straks bij thuiskomst niet weer verbeterd is, gaan we naar DA.
Wat is de reden dat je adviseert om naar DA te gaan als ik zo vrij mag zijn?
Disclaimer: ik wil hier svp geen discussie over "vaccinaties veroorzaken autisme", "vaccinaties zijn slecht", "in het middeleuwen waren er geen vaccinaties en iedereen was gezond en gelukkig".quote:Op vrijdag 24 juli 2015 13:53 schreef deedeetee het volgende:
Fonzie gaat op cursus moet ik hem laten enten tegen kennelhoest ? Zo'n neuspray krijgt hij dan dacht ik . Is dat niet veiliger ?![]()
Lol gezien de opmerkingen hier boven
Ik trek je quote even door naar het entings topic van senesta, ik wil nog wel even reageren namelijkquote:Op vrijdag 24 juli 2015 15:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Disclaimer: ik wil hier svp geen discussie over "vaccinaties veroorzaken autisme", "vaccinaties zijn slecht", "in het middeleuwen waren er geen vaccinaties en iedereen was gezond en gelukkig".![]()
Elke geneesmiddel, dus ook een vaccinatie heeft een heel klein kans op een bijwerking. Nogmaals, deze kans is heel erg klein, anders komt de vaccinatie niet op de markt of wordt het uit de handel genomen. Ik heb nog nooit een bijwerking van de vaccinatie gehad bij mijzelf of een van mijn honden. En bij de patiënten: hooguit 5 x, terwijl ik toch ruim 2000 dieren gevaccineerd heb in mijn leven, denk ik.
Daartegen heb ik wel stuk of 20 Parvo doden in mijn carrière meegemaakt en nog tientallen honden die het wel gered hebben, maar op het nippertje. Recent nog uitbraken van kattenziekte... In het buitenland heb ik ook genoeg dode honden met hondenziekte ed gezien...
Besmettelijke hondenhoest (wij noemen het geen kennelhoest meer) is een vaccinatie met levend virus en bacterie (Bordetella). Het komt soms voorkomen dat een hond daarna een beetje snotterig kan zijn en wat niezen, maar ernstige bijwerkingen heb ik nog nooit gezien.
Wel regelmatig bronchitis bij niet ingeente honden, met een paar keer longontsteking gevallen. Tja, dan krijgen zij een antibioticum kuur, en soms gaat het snel over en soms duurt het een paar weken. Ik ben absoluut geen voorstander van antibiotica, dus ik heb liever preventief een inenting dan achteraf een antibioticum-kuur met alle bijwerkingen van dien. In het algemeen hebben antibiotica veel vaker bijwerkingen dan vaccinaties.
Iedereen mag natuurlijk zelf weten wat hij/zij met het dier doet. Mijn advies: wel jaarlijks vaccineren tegen besmettelijke hondenhoest, zeker pups en oudere dieren. En zeker de dieren die veel in contact komen met andere dieren (hondenschool). Maar als je dat niet wil, geen enkele dierenarts die je gaat dwingen hoor.
Mijn vriend had weleens gehoord dat mieren daarvan "ontploffen". En wij hebben hier nogal wat mieren lopen.quote:Op maandag 20 juli 2015 09:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Vinden mieren het lekker dan? Kweek je mieren?
[..]
Ik neem aan dat je bakmeel met iets mengt? Suiker? Anders vinden de mieren het ook niet lekker, neem ik aan.
Anyway, een kat kan tegen een beetje bakmeel (plus eventueel suiker), maar zij moet er natuurlijk geen pond ervan opeten. Anders gebeurt er met de kat hetzelfde als met de mieren
Niet bakmeel maar bakpoeder. Daarvan zouden ze opzwellen en dus ontploffen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 19:35 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Mijn vriend had weleens gehoord dat mieren daarvan "ontploffen". En wij hebben hier nogal wat mieren lopen.
De kat leeft nog en is in goede gezondheid.
Biotex is geen optie ? Echt dat werkt fantastisch.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 19:35 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Mijn vriend had weleens gehoord dat mieren daarvan "ontploffen". En wij hebben hier nogal wat mieren lopen.
De kat leeft nog en is in goede gezondheid.
Hoi, inmiddels is bertje er niet meer. Eerst bij de dierenarts geweest en toen is hij onderzocht en kreeg antibiotica en pijnstillers. Ze konden niets vinden en dachten aan een grasaar. Daar knapte hij niet van op. Daarna zijn er foto's gemaakt waarop ook niets te zien was.quote:Op maandag 13 juli 2015 19:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gauw naar een analoge DA, het kan bijv. een grasspriet zijn die achter zijn zachte gehemelte zit. In de zomer vissen wij regelmatig er meerdere uit. Of hij heeft een infectie van voorste luchtwegen. Of het is iets anders. Een goed lichamelijk onderzoek is belangrijk. Beterschap!
Oh wat sneu. Sterkte.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:05 schreef Pikhoofd het volgende:
[..]
Hoi, inmiddels is bertje er niet meer. Eerst bij de dierenarts geweest en toen is hij onderzocht en kreeg antibiotica en pijnstillers. Ze konden niets vinden en dachten aan een grasaar. Daar knapte hij niet van op. Daarna zijn er foto's gemaakt waarop ook niets te zien was.
Vervolgens naar het ziekenhuis geweest. Daar bleek dat zijn luchtpijp heel erg vernauwd was en er geen grasaar in de weg zat. Het kon nu een kleine tumor zijn of een soort ingeklapte luchtpijp. Omdat hij de laatste weken al steeds futlozer was en je hem echt zag lijden en de kwaliteit van zijn leven na een eventuele operatie niet per se goed zou zijn hebben we maar besloten om hem in te laten slapen.
Hoe gaat het nu?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:36 schreef Prof_Hoax het volgende:
Onze kleine is weeral een heel stuk opgeknapt (wereld van verschil met gisterochtend) geen pijn meer en niet meer piepen oid. Enige is dat we nu wel een schijf op haar rug voelen. Even in de gaten houden of deze wegtrekt.
Als het goed is, lost het lichaam van je hond het vanzelf op. Even ontsmetten met Betadine en niet erop laten likken (als je hond er eventueel erbij kan). Goed in de gaten houden dan het niet gaat ontsteken. De volgende keer een tekenhaakje gebruiken. Het komt vast en zeker goed.quote:Op zondag 26 juli 2015 12:23 schreef Andyy het volgende:
Hond heeft een teek waarvan het lichaampje niet meer goed is te zien, huid van de hond zit er grotendeels om heen. Kan ik dit zelf nog verwijderen of is iets meer specialisme vereist hiervoor?
Oh, wat sneu voor jullie en Bertjequote:Op zondag 26 juli 2015 13:05 schreef Pikhoofd het volgende:
[..]
Hoi, inmiddels is bertje er niet meer. Eerst bij de dierenarts geweest en toen is hij onderzocht en kreeg antibiotica en pijnstillers. Ze konden niets vinden en dachten aan een grasaar. Daar knapte hij niet van op. Daarna zijn er foto's gemaakt waarop ook niets te zien was.
Vervolgens naar het ziekenhuis geweest. Daar bleek dat zijn luchtpijp heel erg vernauwd was en er geen grasaar in de weg zat. Het kon nu een kleine tumor zijn of een soort ingeklapte luchtpijp. Omdat hij de laatste weken al steeds futlozer was en je hem echt zag lijden en de kwaliteit van zijn leven na een eventuele operatie niet per se goed zou zijn hebben we maar besloten om hem in te laten slapen.
Erg gezond is het natuurlijk niet. Als hij binnen 24 uur geen braken of diarree krijgt, dan zal het wel los lopen. Als hij gaat braken of diarree krijgt, dan moet je morgen toch even je analoge DA bellen.quote:Op zondag 26 juli 2015 14:15 schreef annevrouwtje het volgende:
Hallo!
Mjn kater van 3 jaar oud heeft vannacht een half blik whiskas ergens vandaan weten te halen, waarvan de inhoud al aan het schimmelen was.
Dit heeft hij helemaal opgegeten.
Kan dit kwaad? Hij heeft nog niet overgegeven.
Alvast bedankt
Och jeequote:Op zondag 26 juli 2015 13:05 schreef Pikhoofd het volgende:
[..]
100% de oude terug. Allen de schijf van zo'n 1 tot 2cm doorsnee de halve cm hoog, net onderhuids op haar laatste ribben zit er nog. Lijkt wat kleiner te zijn geworden, als deze niet weg gaat, gaan we ermee langs DA. Dankjewel voor je interesse en het vragen!quote:
Teken zitten echt overal hoor, en als er andere katten in je tuin komen kunnen daar ook teken vanaf vallen bv.quote:Op zondag 26 juli 2015 20:19 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb ook een vaag onze kat had een teekNu hebben we die natuurlijk verwijdert maar moet ik nu nog op andere dingen gaan letten? Bij een mens let je op rode krijgen ed. Kan een kat ook lyme krijgen?
En echt ik heb geen idee hoe hij er aan komt hij zit in een afgesloten tuin geen hoog gras ed kunnen wij zo'n beest ook via onze schoenen meenemen? Nu iedereen maar thuis controleren op rode kringen.
Dit klinkt niet al een (bekende) bijwerking van novacam of een maagbeschermer. Waarschijnlijk is het iets eenmaligs, of is de kat licht verkouden. Als de uitvloeiing held is en de kat is verder niet ziek, kan je even afwachten. Als de ooguitvloeiing troebel, dik of groen wordt, en/of de kat ziek is (niezen, niet eten, koorts enz), dan moet je uiteraard je analoge DA bellen.quote:Op zondag 26 juli 2015 17:45 schreef Lingue het volgende:
Ik heb even een vraagje beste DigitaleDierenarts... Ik heb net mijn poes (heilige birmaan, 12,5 jaar oud) haar medicatie gegeven, novacam en een maagbeschermer) en zie nu dat ze hele natte oogjes heeft. Dit heeft ze nooit gehad en de medicatie krijgt ze al een behoorlijke tijd.
Kan dit eenmalig zijn? Moet ik ergens rekening mee houden? Zorgen maken? (dat laatste doe ik eigenlijk al..., maar poes is dan ook wel oud en beetje versleten (artrose in haar onderrug)).
Ik durf/wil nog niet googlen, aangezien ik pas morgen naar de dierenarts kan bellen...
Katten kunnen waarschijnlijk wel ziekte van Lyme krijgen, want er zijn antilichamen tegen Borrelia gevonden bij diverse onderzoeken. Maar waarschijnlijk (hopelijk) worden zij minder snel/ minder vaak ziek als mensen. Ziekte van Lyme (Borreliose) is wel aangetoond bij mensen en paarden, en natuurlijk ook bij mensen. Het kan natuurlijk ook zijn dat katten wel ziek van worden, maar de verschijnselen zijn minder duidelijk dan die bij mensen en dus wordt het niet opgemerkt.quote:Op zondag 26 juli 2015 20:19 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb ook een vaag onze kat had een teekNu hebben we die natuurlijk verwijdert maar moet ik nu nog op andere dingen gaan letten? Bij een mens let je op rode krijgen ed. Kan een kat ook lyme krijgen?
En echt ik heb geen idee hoe hij er aan komt hij zit in een afgesloten tuin geen hoog gras ed kunnen wij zo'n beest ook via onze schoenen meenemen? Nu iedereen maar thuis controleren op rode kringen.
Je moet sowieso bij je DA weten dat er een bijwerking was na de vaccinatie, dan kan zij de volgende keer er rekening mee houden plus dat moet zij doorgeven aan de CBG-Meb of aan de fabrikant (monitoren van de bijwerkingen is erg belangrijk voor de veiligheid van medicatie).quote:Op zondag 26 juli 2015 21:03 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
100% de oude terug. Allen de schijf van zo'n 1 tot 2cm doorsnee de halve cm hoog, net onderhuids op haar laatste ribben zit er nog. Lijkt wat kleiner te zijn geworden, als deze niet weg gaat, gaan we ermee langs DA. Dankjewel voor je interesse en het vragen!
Ja het probleem is dat we niet zeker weten of het er al zat, of van de vaccinatie komt. Een aantal dagen voor de vaccinatie nog geborsteld en toen niets gevoeld. Het kan dus ook in de dagen ervoor gekomen zijn. Maar zullen sowieso de DA even laten weten wat er voorgevallen is, dankjewel voor de tip!quote:Op maandag 27 juli 2015 10:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je moet sowieso bij je DA weten dat er een bijwerking was na de vaccinatie, dan kan zij de volgende keer er rekening mee houden plus dat moet zij doorgeven aan de CBG-Meb of aan de fabrikant (monitoren van de bijwerkingen is erg belangrijk voor de veiligheid van medicatie).
Ik heb alleen ervaring met A-merken, zoals RC, Specific, Hills.quote:Op zondag 26 juli 2015 21:09 schreef deedeetee het volgende:
Ik vind het lastig om er achter te komen wat nou een goede brok is voor Fonzie. . Acana ( grasslands ) b.v. lijkt wel wat maar is de pup brok van dit merk ook goed ?
Mss kun je iets aanbevelen ?![]()
Nell krijgt na veel geprobeerd te hebben afwisselend smolke senior medium of hypo allergeen. Het laatste bevalt mij het beste maar na een maand of wat wil Nell toch wel weer graag een paar weekjes gewone smolke.
Hij is in 2 weken tijd 1 kilo aangekomen![]()
Als er maar enige verdenking bestaat dat de bijwerking door het gebruik van een (dier)geneesmiddel komt, dan moet het eigenlijk gemeld worden. Bij voorkeur via je dierenarts, maar je mag het ook rechtstreeks bij de fabrikant van de vaccine melden of bij CBG-Meb.quote:Op maandag 27 juli 2015 10:46 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Ja het probleem is dat we niet zeker weten of het er al zat, of van de vaccinatie komt. Een aantal dagen voor de vaccinatie nog geborsteld en toen niets gevoeld. Het kan dus ook in de dagen ervoor gekomen zijn. Maar zullen sowieso de DA even laten weten wat er voorgevallen is, dankjewel voor de tip!
Super, wederom bedankt voor je deskundige hulpquote:Op maandag 27 juli 2015 10:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als er maar enige verdenking bestaat dat de bijwerking door het gebruik van een (dier)geneesmiddel komt, dan moet het eigenlijk gemeld worden. Bij voorkeur via je dierenarts, maar je mag het ook rechtstreeks bij de fabrikant van de vaccine melden of bij CBG-Meb.
THNX hier heb ik wat aan.quote:Op maandag 27 juli 2015 10:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik heb alleen ervaring met A-merken, zoals RC, Specific, Hills.
Ik ben geen voorstander van eiwit-rijke droge brokken, omdat je er in een klein hoeveelheid voer erg hoge percentage eiwit heb. De nieren moeten in staat zijn om afbraak producten van al dat eiwit te kunnen verwerken. Bij natvoer/ vlees / prooidieren lukt het wel omdat die 60-70% water bevatten. Droge brok bevat nauwelijks water, dus het dier moet erg veel drinken om de giftige afbraakproducten van eiwit-stofwisseling kwijt te raken. Nou zou bij een volwassen hond dat geen probleem zijn, maar bij een oud dier misschien wel. En zeker bij katten, want die drinken van natuur niet zo veel. Dan liever KVV/ natvoer/Barf dan eiwit-rijke droge brok.
Dank je. Uitgerekend moet die teek Rossi pakken. Ik hou hem wel in de gaten al slaapt hij sowieso veel. Binnen welke tijd treden symptomen bij dieren meestal op?quote:Op maandag 27 juli 2015 10:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Katten kunnen waarschijnlijk wel ziekte van Lyme krijgen, want er zijn antilichamen tegen Borrelia gevonden bij diverse onderzoeken. Maar waarschijnlijk (hopelijk) worden zij minder snel/ minder vaak ziek als mensen. Ziekte van Lyme (Borreliose) is wel aangetoond bij mensen en paarden, en natuurlijk ook bij mensen. Het kan natuurlijk ook zijn dat katten wel ziek van worden, maar de verschijnselen zijn minder duidelijk dan die bij mensen en dus wordt het niet opgemerkt.
Katten en honden krijgen geen erytheem migrans (die rode kring) rondom de beet-plek, dus daar hoef je bij een dier niet naar zoeken. De verschijnselen bij honden zijn vrij algemeen: sloom, koorts, gewrichtsonstekingen (kreupel).
Je moet zich realiseren dat zelfs onze suffe Nederlandse teken (Ixodes ricinus) nog een heleboel andere ziektes kunnen overbrengen, behalve ziekte van Lyme. Bijv. Anaplasmose bij poezels. "Buitenlandse" teken, zoals Rhipicephalus sanguineus en Dermacentor reticulatus leven in warmere klimaten (maar trekken wel onze kant op), en kunnen een hele schaal aan enge ziekte overbrengen. Erlichiose, Babesia en zulkDaarom is de preventie tegen teken extra belangrijk als het huisdier mee gaat op vakantie naar Zuid-Europa (om over enge dingen die in Amerika, Australië, Azië en Afrika voorkomen maar te zwijgen... mochten jullie daar naar toe willen met jullie huisdier).
NL teken (I.ricinus) kunnen prima overleven in je tuin. Of de gras lang is of kort interesseert dames teken echt niet. Hun enige doel is om een maaltijd te vinden (dat kunnen zij niet zien, dat ruiken zij en zij voelen de warmte), vervolgens daarop te springen (van een hoge grasspriet lukt het misschien beter, maar je enkel/ kuit kan zij ook wel van een kort grassprietje bereiken), daar het bloed te gaan drinken en natuurlijk: een aantrekkelijk mannetje te ontmoeten (mannetjes voeden niet, die springen op jou enkel in de hoop om een aantrekkelijke bloed-drinkende vrouwtje te ontmoeten; je ben dus in feite een wandelende single-bar voor teken). Vervolgens valt het vrouwtje op de grond en legt stuk of 2000 eitjes. Dat doet zij in het voorjaar (romantisch), daar komen de baby-teekjes uit (die noemen wij larven). Die voeden zich op vogeltjes en muisjes ed, zo lopen zij ook Borrelia bacterien op. Vervolgens vallen zij op de grond en vervellen tot zo genaamde nymfen. Nymfen gaan meestal overwinteren en gaan pas voeden het jaar daarop. De meeste ziekte van Lyme gevallen bij mensen worden veroorzaakt door de besmette nymfen. Nymfen zijn niet zo heel kieskeurig qua bloedmaaltijd: zij springen op de kleine beestjes, maar ook wel op mensen dus, en ook wel op honden en katten. Vervolgens vallen zij alweer op de grond en vervellen tot volwassen teken. Teken kunnen in alle stadia heel lang zonder het eten (misschien wel een jaar of langer). Dus zij kunnen prima in je tuin overleven, als er maar af en toe een muisje langskomt, of een kat, of een mens.
Bij Lyme kan het maanden/ jaren duren voordat de ziekte zich openbaart. Maar nogmaals, als je een kat vindt met klinische Lyme, dan wil ik er een wetenschappelijke artikel over schrijven (zo zeldzaam is het).quote:Op maandag 27 juli 2015 11:17 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Dank je. Uitgerekend moet die teek Rossi pakken. Ik hou hem wel in de gaten al slaapt hij sowieso veel. Binnen welke tijd treden symptomen bij dieren meestal op?
RC is idd Royal Caninquote:Op maandag 27 juli 2015 11:09 schreef deedeetee het volgende:
[..]
THNX hier heb ik wat aan.Hij krijgt nu royal canin ik neem aan dat je dat bedoelt met RC ? Dus ik kijk het gewoon ff aan. Hill's met katten heb ik hele goede ervaringen mee. Met honden niet. Ik weet niet meer waarom, maar het was niks voor Nell.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |