THNX ik laat alle info maar eens goed bezinken.quote:Op maandag 13 juli 2015 14:37 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ik heb zojuist met nog een andere DA hier over gesproken (om morgen mijn pupkopers alles te kunnen vertellen wat ze eventueel nog willen weten) en hij bevestigde wat DiDA en mijn andere DA ook zeggen. Sowieso was volgens hem de kans -met 8 weken- nog redelijk groot dat het nog goed kwam. En daarnaast zei hij ook dat het amper extra risico met zich mee brengt en dat het -zolang het geen dek- of showreu betreft- verder geen probleem is. Maar hij noemde ook iets wat misschien voor jou wel interessant kan zijn als je het toch een eng idee vindt:
In zijn kliniek opereren ze namelijk soms een reutje met een binnenbal al na 6 maanden (als 99,9% zeker is dat die bal niet meer terug komt) laproscopisch (dus met 2 kleine sneetjes) om de binnenbal weg te halen. De andere bal blijft dan gewoon zitten, en die maakt nog steeds testosteron aan dus de hond hoeft geen geslachtshormoon te missen. Ze adviseren normaal aan mensen om het gewoon zo te laten, maar hij gaf aan dat sommige mensen het toch een eng idee vinden dat die bal daar binnen ergens zit. Dus vandaar dat ze die met 6 maand al kunnen verwijderen, de pup heeft er dan volgens hem relatief weinig last van en die bal kan 100% zeker nooit meer een tumor ontwikkelen. Volgens hem liggen de kosten daarvoor rond de 250 euro (maar dat kan ook alleen voor een Lab zijn omdat ik het daar over had, misschien is een spanieltje wel goedkoper). Misschien dat je daar iets over af kan spreken met jouw fokker, dat zij eventueel zoiets vergoedt mocht dat nodig blijken?
edit: ik weet verder trouwens niet of en zo ja hoeveel invloed zo'n halve castratie heeft op de hormoonhuishouding. Of de hormoonproductie geheel opgevangen wordt of dat er toch minder wordt gemaakt dan bij 1 gewone en 1 binnenbal, of bij 2 gewone ballen. Dus misschien heeft het alsnog wel enige invloed op de vacht e.d, misschien dat DiDA dat kan vertellen?
Bij FAD (duur woord voor vlooienallergie) is 1 vlo-beet in een paar dagen/ zelfs weken tijd wel voldoende om het in stand te houden. Komt zij buiten? Dan kan er zomaar een vlo van een andere poezel op haar springen, gauw bijten en terug springen. Vlooien zitten met name in de omgeving: je vloer, je tapijt, kieren in je laminaat, je bank enz is zeg maar een huis voor je vlooien. Daar brengen zij hun kindjes (eitjes, larven en poppen) groot. Een dier is hun "place of work", daar gaan zij even tijdelijk om zichzelf van bloed te voorzien, en dan gaan zij gauw weer terug om meer kindjes te maken.quote:Op maandag 13 juli 2015 14:46 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Is goed. Ze heeft trouwens wel vlooienallergie. Maar nog geen vlooien gezien.
Heeft geen enkele invloed op totale testosteron productie als de andere bal gewoon "normaal" isquote:Op maandag 13 juli 2015 14:37 schreef Miss_Isis het volgende:
edit: ik weet verder trouwens niet of en zo ja hoeveel invloed zo'n halve castratie heeft op de hormoonhuishouding. Of de hormoonproductie geheel opgevangen wordt of dat er toch minder wordt gemaakt dan bij 1 gewone en 1 binnenbal, of bij 2 gewone ballen. Dus misschien heeft het alsnog wel enige invloed op de vacht e.d, misschien dat DiDA dat kan vertellen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Heeft totaal geen invloed op libido of fertiliteit of structuur van de vacht. Het is dus wel ongewenst om met een cryptorch te fokken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 13 juli 2015 15:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heeft geen enkele invloed op totale testosteron productie als de andere bal gewoon "normaal" isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Heeft totaal geen invloed op libido of fertiliteit of structuur van de vacht. Het is dus wel ongewenst om met een cryptorch te fokken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Duidelijk!
Is het ook zo dat het dan de lengte van de zaadleiders is die erfelijk is? Dus dat een reu bij wie de ballen laat indalen of jojo'en de pups ook relatief kortere zaadleiders of meer binnenballen of jojo-ballen hebben? Of heeft het juist meer te maken met het lieskanaal of zo?
En ik hoorde laatst dat het percentage cryptorchen (ondanks het niet fokken-beleid, al houdt niet iedereen zich daar aan natuurlijk) niet echt afneemt. Klopt dat? Is het altijd erfelijk of komt het ook gewoon random voor?"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Loes is keurig slank, weegt 2.9 kilo. Ze eet noodgedwongen ook nierdieet. Ik zal die voedingsmiddelen eens uit gaan proberen. In welke vorm wordt het verkocht? Pillen geven is geen pretje en zeker niet als het langdurig regelmatig moet...quote:Op maandag 13 juli 2015 14:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, kan alsnog alles zijn, maar artrose is gezien de leeftijd niet uit te sluiten. Zo slank mogelijk houden, eventueel voedingsmiddelen "tegen" artrose proberen: glucosamine, chondroitine, groene lipmossel, Omega 3 vetzuren (hoogwaardige visolie). Onbelast bewegen is erg goed, dus zwemmen met Loes![]()
Bij verslechtering: een afspraak maken met je DA, eventueel een rontgenfoto laten maken.
Oh nee, zoveel vragenquote:Op maandag 13 juli 2015 15:09 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]Duidelijk!
Is het ook zo dat het dan de lengte van de zaadleiders is die erfelijk is? Dus dat een reu bij wie de ballen laat indalen of jojo'en de pups ook relatief kortere zaadleiders of meer binnenballen of jojo-ballen hebben? Of heeft het juist meer te maken met het lieskanaal of zo?
En ik hoorde laatst dat het percentage cryptorchen (ondanks het niet fokken-beleid, al houdt niet iedereen zich daar aan natuurlijk) niet echt afneemt. Klopt dat? Is het altijd erfelijk of komt het ook gewoon random voor?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Er kan dus van alles mis gaan in het proces, daarom komt de cryptorchisme ook vrij veel voor (1 op 100 reuen). Ik weet niet of het vroeger meer was of niet...
Voor de geïnteresseerde: het is erfelijk en waarschijnlijk autosomaal recessief, dus zowel teef als een reu kan het overdragen. Bij een teef is het natuurlijk vrij moeilijk te achterhalen. Het komt voor bij bepaalde rassen: Chihuahua's, Boxers en nog heleboel (het is vast wel op te googlen) Het is ook niet altijd te achterhalen of het erfelijk is, maar het is dus opvallen dat het bij bepaalde rassen/ aanverwante honden vaker voorkomt.
quote:Op maandag 13 juli 2015 15:34 schreef tonja het volgende:
[..]
Loes is keurig slank, weegt 2.9 kilo. Ze eet noodgedwongen ook nierdieet. Ik zal die voedingsmiddelen eens uit gaan proberen. In welke vorm wordt het verkocht? Pillen geven is geen pretje en zeker niet als het langdurig regelmatig moet...
Zwemmen?[ afbeelding ]
Geen foto van Har en Loes maar een oud filmpje
Gauw naar een analoge DA, het kan bijv. een grasspriet zijn die achter zijn zachte gehemelte zit. In de zomer vissen wij regelmatig er meerdere uit. Of hij heeft een infectie van voorste luchtwegen. Of het is iets anders. Een goed lichamelijk onderzoek is belangrijk. Beterschap!quote:Op maandag 13 juli 2015 18:18 schreef Pikhoofd het volgende:
Hoi dierenarts! Wij hebben een kater van een jaar oud, tot vorige week zeer levenslustigVorige week is hij begonnen met hoesten, alsof hij wil spugen maar er komt niets uit.. Hij kijkt nu erg verdrietig en is veel aanhankelijker. Zoekt een soort steun bij ons. Wat kan dit zijn?
Bijna, morgen gaan de eersten weg! Maar heb vandaag af en toe tussendoor even gespijbeld, dan heb ik tijd om na te denken over dit soort dingenquote:Op maandag 13 juli 2015 19:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh nee, zoveel vragenZijn de pups al weg en heb je eigenlijk de vrije tijd?
![]()
quote:Het afdalen van de testikels is een relatief ingewikkeld proces. Zij beginnen hun leven ergens in de buik, in de buurt van de nieren en dalen langzaam door het lieskanaal in het scrotum. Tussen de testikels en het scrotum zit een soort bandje, gubernaculum, dat steeds korter wordt (onder invloed van hormonen en andere ingewikkelde mechanismes) en de testikels zo, hopla, naar het scrotum trekt. Bij pupsels passeren de testikels het lieskanaal dag 3-4 na de geboorte. Daarna wordt het lieskanaal minder wijd en kunnen zij (minder makkelijk) terug.Dat vind ik wel opvallend, zo'n ingewikkeld proces dat dan zo simpel overerft. Dan zou je het toch eigenlijk (nog) meer moeten zien in nesten van 2 dragers? Maar het lastige is natuurlijk inderdaad dat teefjes ook best 'lijder' kunnen zijn maar dat zo zonder testikels niet echt tonen. Hmm, boeiend!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Er kan dus van alles mis gaan in het proces, daarom komt de cryptorchisme ook vrij veel voor (1 op 100 reuen). Ik weet niet of het vroeger meer was of niet...
Voor de geïnteresseerde: het is erfelijk en waarschijnlijk autosomaal recessief, dus zowel teef als een reu kan het overdragen. Bij een teef is het natuurlijk vrij moeilijk te achterhalen.Bedankt weer voor je antwoord!quote:Het komt voor bij bepaalde rassen: Chihuahua's, Boxers en nog heleboel (het is vast wel op te googlen) Het is ook niet altijd te achterhalen of het erfelijk is, maar het is dus opvallen dat het bij bepaalde rassen/ aanverwante honden vaker voorkomt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Blaas/plasbuisproblemen zijn uitgesloten?quote:Op maandag 13 juli 2015 21:56 schreef opgebaarde het volgende:
Wij hebben drie katten waarvan nr drie anderhalf jaar geleden aan is komen lopen.
Anyway, fantastisch beest, is natuurlijk afstand met die andere twee maar geen grote knokpartijen. Sinds 2 maanden is er op zes plekken in het huis wildgeplast door zo ver ik kan nagaan kat nr 3 (andere kat heeft in de woonkamer ook gepist maar volgens mij over de plek van kat nr 3).
Ik heb het geprobeerd met kalmeringspillen en dat werkte niet, hebben die feliway verdamper maar (nog) geen resultaat en dat ding wordt bijzonder heet. Werkt dat echt? En dan zo'n verdamper per kamer?
Anyway, kat nr 3 zojust weer betrapt, ze maakte tijdens het plassen een soort grommend geluid. Wat zou het kunnen zijn? DA heeft nog niet kunnen helpen en ik weet het echt niet meer.
Vraag 2: ik heb gegoogelt maar wat kan ik nu het beste doen tegen kattenpis/geur behalve vloerbedekking wegtyfen en bidden dat dat de stank oplost? Ik had een spulletje gehaald maar dat heeft de vloerbedekking compleet verruineerd en stinkt nog steeds, de methode met schoonmaakazijn en wasmiddel zonder succes maar daar was ik niet binnen de minuut na de daad
Ze komt alleen buiten op een dakterras maar ik kom wel vaak bij mijn moeder die een kat heeft die naar buiten gaat dus dat is wel goed mogelijk.quote:Op maandag 13 juli 2015 14:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bij FAD (duur woord voor vlooienallergie) is 1 vlo-beet in een paar dagen/ zelfs weken tijd wel voldoende om het in stand te houden. Komt zij buiten? Dan kan er zomaar een vlo van een andere poezel op haar springen, gauw bijten en terug springen. Vlooien zitten met name in de omgeving: je vloer, je tapijt, kieren in je laminaat, je bank enz is zeg maar een huis voor je vlooien. Daar brengen zij hun kindjes (eitjes, larven en poppen) groot. Een dier is hun "place of work", daar gaan zij even tijdelijk om zichzelf van bloed te voorzien, en dan gaan zij gauw weer terug om meer kindjes te maken.
Het is dus verstandig om niet alleen de poezel te behandelen, maar ook de omgeving: met een omgevingsspray, goed stofzuigen elke dag enz enz.
Er is nu natuurlijk nog niet erg veel over bekend. Het is niet zo dat het onderzoek naar cryptorchism bij honden top prioriteit is. Misschien is het een model voor humane cryptorchism, dan wordt er wel geld ingestoken, maar anders tja... Ik geloof dat Amerikaanse rasverenigingen wat geld doneren voor dit doel en er wordt ook wel wat onderzoek gedaan naar kandidaat-genen voor cryptorchism bij honden.quote:Op maandag 13 juli 2015 20:16 schreef Miss_Isis het volgende:
Dat vind ik wel opvallend, zo'n ingewikkeld proces dat dan zo simpel overerft. Dan zou je het toch eigenlijk (nog) meer moeten zien in nesten van 2 dragers? Maar het lastige is natuurlijk inderdaad dat teefjes ook best 'lijder' kunnen zijn maar dat zo zonder testikels niet echt tonen.
Insectenbeten bij honden/katten behandelen wij eigenlijk alleen als het (potentieel) levensbedreigend is, dus bijv. de zwelling in de hals of op de kop, of als het dier er erg veel last van heeft. Dan krijgt het dier meestal een injectie met een kortwerkend corticosteroid. Anafylactische shock, zoals bij mensen die allergisch zijn voor bijv. bijen (of pinda's, of aardbeien enz...), komt bij dieren gelukkig bijna nooit voor als een allergische reactie op iets.quote:Op maandag 13 juli 2015 20:27 schreef Gaoxing het volgende:
DiDa, wat doe ik met een poes die heel erg gevoelig is voor prikken? Is er een snelle anti-histamine oplossing voor poezen?
Het is in Dubai al twee keer voorgekomen dat ze een flinke zwelling had. Beide keren kwam ik er 's avonds laat achter, en keken we het eerst aan. Na 12 uur ging beide keren de zwelling weg (de eerste keer had ik net een afspraak met je analoge collega gemaakt en verdween de zwelling aan haar poot zo snel dat ik die maar heb afgezegd). We vermoeden dat het mierenbeten waren, want daar hadden we er nogal wat van in de tuin. De tweede keer konden we duidelijk een beet bij haar oor zien.
Ze is net binnen gekomen uit de, nieuwe Nederlandse, tuin, en nu, een klein uur later, is haar wang helemaal gezwollen. Haar oogje traant en het voelt duidelijk niet fijn, maar verder houdt ze zich wel aan de normale rituelen (eten, kinderen naar bed brengen...). Ik kan geen beet vinden, maar er zijn nogal wat muggen en dazen in de tuin...
Het kan pijn of ongemak zijn. Dus je moet de poezel door je dierenarts laten onderzoeken. Anders kan je allen Feliway in de wereld tegenaan gooien, maar dat zou niet helpen.quote:Op maandag 13 juli 2015 21:56 schreef opgebaarde het volgende:
Wij hebben drie katten waarvan nr drie anderhalf jaar geleden aan is komen lopen.
Anyway, fantastisch beest, is natuurlijk afstand met die andere twee maar geen grote knokpartijen. Sinds 2 maanden is er op zes plekken in het huis wildgeplast door zo ver ik kan nagaan kat nr 3 (andere kat heeft in de woonkamer ook gepist maar volgens mij over de plek van kat nr 3).
Ik heb het geprobeerd met kalmeringspillen en dat werkte niet, hebben die feliway verdamper maar (nog) geen resultaat en dat ding wordt bijzonder heet. Werkt dat echt? En dan zo'n verdamper per kamer?
Anyway, kat nr 3 zojust weer betrapt, ze maakte tijdens het plassen een soort grommend geluid. Wat zou het kunnen zijn? DA heeft nog niet kunnen helpen en ik weet het echt niet meer.
Ik vind Geur Weg van Beaphar goed werken. Het bevat bacterien die vuil en vieze geurtjes afbreken.quote:Vraag 2: ik heb gegoogelt maar wat kan ik nu het beste doen tegen kattenpis/geur behalve vloerbedekking wegtyfen en bidden dat dat de stank oplost? Ik had een spulletje gehaald maar dat heeft de vloerbedekking compleet verruineerd en stinkt nog steeds, de methode met schoonmaakazijn en wasmiddel zonder succes maar daar was ik niet binnen de minuut na de daad
quote:Op maandag 13 juli 2015 22:50 schreef opgebaarde het volgende:
Gaan we morgen voor, kat wederom gepist in huis, nu een nieuwe plek in de woonkamer. Dit tot op heden niet gedaan iom DA
Slaapplek, lege kattenbak en veel water gefixt. Morgen naar DA met haar urine (hoop ik)
Als zij veel last heeft, dan moet je uiteraard mee naar een analoge DA en dat laten uitzoeken. Helaas zijn huidproblemen niet erg makkelijk uit te zoeken. Soms steek je veel geld, tijd en moeite in, en heb je nog steeds geen diagnose.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 12:42 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Ze komt alleen buiten op een dakterras maar ik kom wel vaak bij mijn moeder die een kat heeft die naar buiten gaat dus dat is wel goed mogelijk.
Ik zal in iedergeval goed stofzuigen. Ze jeukt nog erg veel. Wat het nog zieliger maakt is dat ze een een voorpoot mist en alsnog daarmee probeert te krabben...
Toen ik 2 jaar geleden daarvoor bij de DA kwam had ze geloof ik antibiotica gekregen maar daar reageerde ze ook heel slecht op.
Dus naar de DA gaan heeft niet veel zin?
Als ze van het weekend nog last heeft maar een omgevingsspray gebruiken.
Thanks
Interessant! Bedankt voor de link, ik ga er morgen nog eens verder naar kijkenquote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Er is nu natuurlijk nog niet erg veel over bekend. Het is niet zo dat het onderzoek naar cryptorchism bij honden top prioriteit is. Misschien is het een model voor humane cryptorchism, dan wordt er wel geld ingestoken, maar anders tja... Ik geloof dat Amerikaanse rasverenigingen wat geld doneren voor dit doel en er wordt ook wel wat onderzoek gedaan naar kandidaat-genen voor cryptorchism bij honden.
Er is wel een interessant Nederlandsonderzoek (linkje). En daar hebben zij dus ruim 11.000 nesten bij 12 rasverenigingen onderzocht. En er komen dus erg interessante dingen uit: blijkbaar als beide ouders de dragers zijn, worden er ook relatief grote nesten geboren (vergelijkend met niet-drager x niet-drager of niet-drager x drager) en er worden meer reuen geboren! Alsof de moeder natuur probeert te compenseren voor de geboorte van cryptorche reuen.
Waarom zien wij niet meer cryptorche reuen? In de praktijk zien wij toch geregeld volwassen cryptorche reuen, ook waarvan de eigenaar niet bewust is dat de hond cryptorch is. Je moet ook niet onderschatten dat bijv. bij Labradors, 80% van de "Labradors" in Nederland geen stamboom hebben, dus er is dan weinig controle over hoe veel cryptorche reuen er bij lopen. Bij Chihuahuas (waar het relatief vaak voorkomt) is geloof ik 90% zonder stamboom. Geen idee hoeveel cryptorche Chi's er rondlopen....
Succes met het wegvliegen van de pupselsquote:Op dinsdag 14 juli 2015 14:23 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Interessant! Bedankt voor de link, ik ga er morgen nog eens verder naar kijken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |