Precies.. voor mij en mijn vader ook (en mijn vader heeft donker bloed, ik dus ookquote:Op dinsdag 7 juli 2015 01:00 schreef Andromache het volgende:
waarom is het verboden om de figuur met positieve connotaties te laden? waarom moet en zal per sé de slavernij er met de haren bijgesleept worden? ik begrijp dat echt niet. dan laaf je je bewust aan een slachtofferbeeld. kappen daarmee. Piet is en was voor mij een kindervriend.
Icoon der slavernij? Dus voor jou is iedereen die sinterklaas met zwarte Piet viert. Aan het feesten dat er een neger als slaaf gebruikt wordt door de witte overheerser in jurk?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 01:13 schreef Ringo het volgende:
Dus het zal nog wel even duren voordat dat icoon der slavernij definitief uit beeld is verdwenen.
quote:Op dinsdag 7 juli 2015 01:07 schreef Ringo het volgende:
Piet is ten dode opgeschreven. Ik zou zeggen: opgeruimd staat netjes.
quote:Op dinsdag 7 juli 2015 01:37 schreef CrashO het volgende:
[..]
Icoon der slavernij? Dus voor jou is iedereen die sinterklaas met zwarte Piet viert. Aan het feesten dat er een neger als slaaf gebruikt wordt door de witte overheerser in jurk?
Kerel
Dat er 100 jaar een grammetje slavernij verleden in zat zou kunnen, want Black Face in de VS komt uit ongeveer dezelfde tijd. Maar vergeet niet dat er toen amper communicatie was tussen Henk & Ingrid in Nederland en hun Amerikaanse varianten. Dus de kans dat iedereen die hier mee deed aan de viering enig idee had van die negatieve lading is klein. Dit is tevens de reden waarom heel veel mensen die negatieve lading nog steeds niet zien. Omdat er van ouders op kinderen alleen maar positieve dingen over sinterklaas & Piet zijn doorgegeven. Piet helpt sinterklaas en is aardig tegen kinderen en klimt op daken. Er is geen kind (op de kinderen van de anti huilies na) die negatieve associaties bij hem heeft of denkt dat het `gewoon een neger` is. Piet is piet, en staat op zichzelf als karakter. Het is geen neger en het is geen slaaf.
quote:Op dinsdag 7 juli 2015 01:13 schreef Ringo het volgende:
Dus het zal nog wel even duren voordat dat icoon der slavernij definitief uit beeld is verdwenen.
Piet is populairder dan ooit, vooral als hij gewoon zwart is. Doordat zijn tegenstanders steeds wilder om zich heen gaan schoppen, wint hij alleen maar terrein.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 01:07 schreef Ringo het volgende:
Piet is ten dode opgeschreven. Ik zou zeggen: opgeruimd staat netjes.
Ben je masochistisch dat je vrijwillig in zo'n nare omgeving vertoeft?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 01:12 schreef Ringo het volgende:
Maar ja, als het over negers of moslims gaat, mag je hier de meest gore en schunnige opmerkingen maken zonder dat iemand je tegenspreekt, integendeel, men juicht je toe.
Optisch bedrog. De laatste spasmen voor de stilte des doods.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 02:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Piet is populairder dan ooit, vooral als hij gewoon zwart is. Doordat zijn tegenstanders steeds wilder om zich heen gaan schoppen, wint hij alleen maar terrein.
Gewoon oogkleppen ophouden en alle onderzoeken negeren.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:14 schreef Ringo het volgende:
[..]
Optisch bedrog. De laatste spasmen voor de stilte des doods.
Ja, want niet-arische mensen kunnen natuurlijk niets tegen zwarte piet hebben.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:07 schreef Andromache het volgende:
Als Zwarte Piet al negatief wordt gezien, is dat in mijn beleving alleen door de mensen die bij voorbaat niets blieven dat er niet Arisch uit ziet.
Kijk jij even een keertje in de spiegel, en vraag jezelf af of wat je hier schrijft serieus te nemen is.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:07 schreef Andromache het volgende:
Is Zwarte Piet dan de oorzaak van racisme? Ik denk van niet. Eerder projectie door de toch al wat extreem-rechtsen onder ons.
En ik kan de anti-Pieters ook niet meer serieus nemen doordat ik van meet af aan beschuldigd word van een strafbaar feit. Sorry, elk krediet verloren om op een volwassen manier over dit onderwerp de discussie aan te gaan.
Bron: https://decorrespondent.n(...)t/125792040-55243556quote:15 dingen om niet te vergeten in het zwartepietendebat.
1 Het is niet erg om het met elkaar oneens te zijn. En: mensen zijn het niet met je oneens om je te pesten. Zo belangrijk ben je niet.
2 Het feit dat een nuance in hoe we ons verkleden op een kinderfeest het belangrijkste debat is van onze tijd, zegt iets positiefs over onze tijd en iets negatiefs over onze prioriteiten.
3 Het is maar een kinderfeest.
4 Dat wil niet zeggen dat dit geen waardevolle discussie is. Zwarte Piet is een groot onderdeel van onze cultuur en het is niet erg om na te denken over het invullen van tradities. Als je je elke november zwart schminkt, mag je best eens bedenken of je dat eigenlijk wel wilt.
5 Kinderen maakt het niet uit welke kleur Zwarte Piet heeft. Als je naïef genoeg bent om in Sinterklaas te geloven, kun je ook wel geloven dat Piet van kleur verandert.
6 De mensen die Piets kleur willen veranderen, doen dat omdat zij geloven dat Nederland er beter van wordt.
7 We kennen allemaal het gevoel van verdriet als er iets uit onze jeugd verloren gaat. De ontdekking dat je oude school gesloopt is of een jeugdvriend dood. We lopen allemaal door de wijk waar we opgegroeid waren en zien in de nieuwe dakkapellen onze eigen vergankelijkheid gereflecteerd. Verandering is eng.
8 Tradities veranderen constant. Denk je dat we al sinds 1850 gourmetten met Kerstmis?
9 Niet alle voorstanders van kleurverandering zijn allochtonen. Niet alle tegenstanders van kleurverandering zijn racisten.
10 Het is toegestaan om van mening te veranderen.
11 De discussie gaat over de beeldvorming en onderliggende culturele connotaties van blackface. Iets kan kwetsend zijn, onwenselijk of racistisch zonder dat het zo bedoeld is. Iets kan zonder kwade intenties toch niet meer van deze tijd zijn. Je bent geen racist als je Zwarte Piet leuk vindt.
12 Het feit dat binnen de fictie van het sinterklaasverhaal Zwarte Piet zwart is door de schoorsteen, is niet relevant voor het vraagstuk over de negatieve culturele connotaties van de traditie. Als er een hakenkruis op de mijter van Sinterklaas zou staan, zou je er ook niet mee wegkomen door te zeggen dat het een indiaas symbool voor de zon is.
13 Je kunt niet zeggen ‘einde discussie’ tot er consensus is.
14 Een petitie gaat niets veranderen. Petities werken nooit. Serieus. Denk eens terug aan alle petities die je ooit hebt getekend. Nou precies.
15 Niemand neemt jou je jeugdherinneringen meer af. Behalve de tijd. We gaan allemaal dood en al onze herinneringen gaan verloren.
Dat iemand denkt dat dit soort verschrikkelijk kleinerende teksten iets helpen. Alsof je met kleine kinderen praat.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bron: https://decorrespondent.n(...)t/125792040-55243556
Zowel voor- als tegenstanders gedragen zich als kleine kinderen. Zeker op FOK!quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat iemand denkt dat dit soort verschrikkelijk kleinerende teksten iets helpen. Alsof je met kleine kinderen praat.![]()
Gaat dat beter werken, denk je? Ik betwijfel het. Ik heb overigens meermalen geprobeerd serieus in discussie te gaan met diverse mensen over dit onderwerp, en ik ben niet de enige.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:29 schreef beantherio het volgende:
Misschien is het een idee om degene met wie je het niet eens bent serieus te nemen.
Een heleboel van die dingen worden toch regelmatig vergeten, lijkt het wel.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat iemand denkt dat dit soort verschrikkelijk kleinerende teksten iets helpen. Alsof je met kleine kinderen praat.![]()
Misschien is het een idee om degene met wie je het niet eens bent serieus te nemen.
Daar ga je weer met het kleineren.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zowel voor- als tegenstanders gedragen zich als kleine kinderen. Zeker op FOK!
[..]
Gaat dat beter werken, denk je? Ik betwijfel het. Ik heb overigens meermalen geprobeerd serieus in discussie te gaan met diverse mensen over dit onderwerp, en ik ben niet de enige.
Het blijft bij kinderlijk stampvoeten vrees ik. Op FOK! word je letterlijk gebombardeerd met stromannen en diverse andere drogredenen. Nu snap ik best dat de meeste mensen geen debating skills hebben, maar als ze dan ook nog eens een uitgesproken mening hebben die ze niet kunnen verdedigen dan wordt zo'n discussie echt een marteling.
Opmerkzaam van je. Dat was precies de bedoeling.quote:
Dan heb je stront in je oren. Dat is niet mijn probleem.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:39 schreef beantherio het volgende:
Mijn tip: misschien is het een idee om eens met echte argumenten te komen. Ik heb ze namelijk van de kant van "anti piet" nog niet gehoord.
Nou ik begrijp deze reactie heel erg goed hoor.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan heb je stront in je oren. Dat is niet mijn probleem.
Uit de context gehaald. Ik bedoel voordat deze hele discussie losbarstte, de afgelopen jaren.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, want niet-arische mensen kunnen natuurlijk niets tegen zwarte piet hebben.
Bloedserieus. Maar misschien helpt het de discussie meer als je je argumenten post voor het kennelijk oneens zijn met mij.quote:Kijk jij even een keertje in de spiegel, en vraag jezelf af of wat je hier schrijft serieus te nemen is.
Is dit echt? Dan:quote:Op maandag 29 juni 2015 18:00 schreef BaardaapAd het volgende:
Kenneth protesteert tegen het verdwijnen van NEGERZOENEN (in België heten die dingen trouwens nog steeds gewoon negerinnetetten);
Een post als dit draagt ook weinig bij natuurlijk, behalve dat het een discussie op scherp zetquote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Opmerkzaam van je. Dat was precies de bedoeling.
[..]
Dan heb je stront in je oren. Dat is niet mijn probleem.
Dat bepaal jij niet.quote:
En nu weer een fatsoenlijk argument, kom op, je kunt het.quote:Kunnen we die Piet-activisten niet hun uitkeringen afpakken? Wie tijd heeft om te zeuren heeft ook tijd om te solliciteren.
Het is onze cultuur. Als het ze niet bevalt, dan gaan ze maar weg.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:35 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb echt geen zin om weer het hele jaar deze discussie overal tegen te komen. Wat mij betreft schafffen ze dat hele sinterklaasgedoe af. Wat een gezeur om niks zeg (van beide kanten).
Nou, mooie cultuur heb je dan zeg. Wat een onzin.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Het is onze cultuur. Als het ze niet bevalt, dan gaan ze maar weg.
Als je er zo over denkt ben jij denk ik degene die niet in dit land past. Kun jij niet ergens anders gaan wonen?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:39 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Tijd om artikel 1 van de Grondwet te vervangen door een artikel dat zegt dat de Nederlandse cultuur de enige leidende cultuur in Nederland is.
Mooi alleen weet niemand wat de Nederlandse cultuur is en wanneer een cultuur leidend is lijkt mij ook erg onduidelijk. Dan kun je net zo goed de grondwet vervangen door een boek van Pinkeltje.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:39 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Tijd om artikel 1 van de Grondwet te vervangen door een artikel dat zegt dat de Nederlandse cultuur de enige leidende cultuur in Nederland is.
De meerderheid van de Nederlanders wil zwarte piet gewoon houden.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:48 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Als je er zo over denkt ben jij denk ik degene die niet in dit land past. Kun jij niet ergens anders gaan wonen?
Dit ging niet over ZP, maar over jouw opmerking over art. 1 van de Grondwet.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:55 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De meerderheid van de Nederlanders wil zwarte piet gewoon houden.
Dat blijkt zelfs duidelijk uit een peiling van het linkse EenVandaag: http://regio.eenvandaag.n(...)_piet_niet_aanpassen
De meerderheid is zo overweldigend dat er niet eens sprake is van een relevante minderheid. Kortom, die hele zwarte piet discussie kan hiermee gesloten worden.
Jij kan die discussie sluiten in je persoonlijke leven. Niet meer meedoen. Vooral doenquote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:55 schreef JanKorteachternaam het volgende:
De meerderheid is zo overweldigend dat er niet eens sprake is van een relevante minderheid. Kortom, die hele zwarte piet discussie kan hiermee gesloten worden.
Waanzin inderdaad, maar goed, blijkbaar moet het zover komen wanneer een klein groepje zijn zin wil doordrijven.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:07 schreef Ferdo het volgende:
Het is ook niet alsof het OM geen zinvoller werk te doen heeft of zo.
Irrelevant. Het OM is er om illegale dingen aan te pakken. Ze kunnen zich niet veroorloven om dat selectief te doen. Stel je voor dat ze bepaalde illegale dingen niet aanpakken omdat ze het niet zinvol vinden...quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:07 schreef Ferdo het volgende:
Het is ook niet alsof het OM geen zinvoller werk te doen heeft of zo.
Doe aangifte, misschien win je wel. Dan is het zo verdwenen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:12 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik ben nog steeds boos over het feit dat er blanke vla en witte kool in de schappen van de supermarkt te vinden zijn.
Illegale dingen, ja...quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Irrelevant. Het OM is er om illegale dingen aan te pakken. Ze kunnen zich niet veroorloven om dat selectief te doen. Stel je voor dat ze bepaalde illegale dingen niet aanpakken omdat ze het niet zinvol vinden...
Dat zal ongetwijfeld. Het zijn nogal hardnekkige figuren.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:20 schreef Montagui het volgende:
[..]
Waanzin inderdaad, maar goed, blijkbaar moet het zover komen wanneer een klein groepje zijn zin wil doordrijven.
Verwacht alleen dat het hier niet bij blijft en er sowieso doorgegaan wordt tot het Europees Hof.
Je mag driemaal raden...quote:Trouwens, wie financiert dat dan allemaal eigenlijk?
Ja, vreselijk dat een klein groepje wil dat ook richting hen de wet gerespecteerd wordt. Ze zouden gewoon moeten accepteren wat de meerderheid wil.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:20 schreef Montagui het volgende:
[..]
Waanzin inderdaad, maar goed, blijkbaar moet het zover komen wanneer een klein groepje zijn zin wil doordrijven.
Is er al een uitspraak die zegt dat ZP racisme vertegenwoordigt dan? Behoudens de Amsterdamse uitspraak ?quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, illegale dingen. Zoals racisme.
Krijgen we dat stopwoordje weer.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, illegale dingen. Zoals racisme.
De nonsens die hier voorbij komt. Man man man.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, vreselijk dat een klein groepje wil dat ook richting hen de wet gerespecteerd wordt. Ze zouden gewoon moeten accepteren wat de meerderheid wil.
Ja, de Amsterdamse uitspraak.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Is er al een uitspraak die zegt dat ZP racisme vertegenwoordigt dan? Behoudens de Amsterdamse uitspraak ?
Jawel, een rechter heeft al besloten dat Zwarte Piet racistisch is. Vandaar dat Amsterdam diens belang beter moest motiveren om er gebruik van te mogen maken.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:28 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Krijgen we dat stopwoordje weer.
Er is nog niemand geweest die overtuigend heeft kunnen uitleggen waarom een geschminkt figuur die snoep en cadeaus uitdeelt aan kinderen en plezier met ze maakt hét toonbeeld van racisme zou zijn.
En dat komt er ook niet, bij gebrek aan valide argumenten.
Niet relevant, het is volgens hen racisme. Dus kunnen ze daar aangifte van doen. Of dat ook daadwerkelijk het geval is is niet aan de politie om te oordelen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:28 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Krijgen we dat stopwoordje weer.
Er is nog niemand geweest die overtuigend heeft kunnen uitleggen waarom een geschminkt figuur die snoep en cadeaus uitdeelt aan kinderen en plezier met ze maakt hét toonbeeld van racisme zou zijn.
De enige reden dat ze nu die aangifte doen, is omdat ze zich gesterkt voelen door de uitspraak van de rechter in de zaak tegen Amsterdam. Volgens die rechter kan redelijkerwijs aangenomen worden dat Zwarte Piet racistisch is, dus het OM kan nu een stuk minder makkelijker weigeren om vervolging in te stellen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Niet relevant, het is volgens hen racisme. Dus kunnen ze daar aangifte van doen. Of dat ook daadwerkelijk het geval is is niet aan de politie om te oordelen.
Ook zonder die uitspraak zouden ze daar aangifte van moeten kunnen doen. Beetje raar verwijt zo.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De enige reden dat ze nu die aangifte doen, is omdat ze zich gesterkt voelen door de uitspraak van de rechter in de zaak tegen Amsterdam. Volgens die rechter kan redelijkerwijs aangenomen worden dat Zwarte Piet racistisch is, dus het OM kan nu een stuk minder makkelijker weigeren om vervolging in te stellen.
Kortom, de belangrijkste reden voor de aanklacht is dat iemand overtuigend heeft kunnen uitleggen waarom een geschminkt figuur die snoep en cadeaus uitdeelt aan kinderen en plezier met ze maakt een toonbeeld van racisme zou zijn.
Zonder die uitspraak zouden ze aangifte kunnen doen, maar het OM zou dat makkelijker kunnen verwerpen. Met die uitspraak gaat de argumentatie van het OM een stuk steviger moeten zijn, mochten ze niet willen vervolgen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ook zonder die uitspraak zouden ze daar aangifte van moeten kunnen doen. Beetje raar verwijt zo.
quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, de Amsterdamse uitspraak.
Het woord behoudens is je niet bekend?quote:Behoudens de Amsterdamse uitspraak
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |