Vooral dat.quote:
20-40 miljoen Chinezen zijn het met je eens dat dit een prima functionerend systeem was.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 11:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Net zoals de mensen die onder het communisme leefden.
Je kunt ook wel een paar honderd miljoen doden vinden in 'kapitalistische' landen met eenzelfde omvang.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 11:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
20-40 miljoen Chinezen zijn het met je eens dat dit een prima functionerend systeem was.
Hoe dan ook ben ik nog steeds benieuwd naar hoe dat antikapitalistisch alternatief waar extreme linksen mee schermen er nu precies uitziet. Tot nu toe zijn het enkel luchtkastelen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 12:06 schreef De_Kaas- het volgende:
De OP focust op de aanbodzijde - de politieke partijen - maar het lijkt me dat de vraagzijde - de kiezers - hier een grotere rol in spelen. Niemand in Nederland wil communisme of een partij die Nederland compleet omdraait, dus is er logischerwijs ook geen politieke partij die die niet bestaande belangen behartigt.
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 11:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zolang de arrebeider nog vier keer per jaar op vakantie gaat, zijn koters met de nieuwste mobile devices op school of de buitenschoolse opvang verschijnen, ze rustig kapitalen ophoesten voor modern volksvermaak en slechts drie of vier dagen in de week hoeven te werken zou antikapitalistisch links zich eens moeten afvragen voor wie hun boodschap nou eigenlijk bedoeld is.
Onder invloed van 'klassiek links' heeft de arrebeider het tegenwoordig gewoon prima voor elkaar en naar menselijke traditie gaan dan de armen om het bezit heen en staat de arbeidersvrouw te twijfelen of de solidariteit nou in de biobak, de chemobox of bij het restafval moet
Om aan te tonen wat voor onzin dit is:quote:Arbeiders anno 2015 willen een vijfde vakantie, een iPhone7, een 170% hypotheek en vooral keiharde wetgeving voor alle anderen
Zelfs in de OP vind ik daar helaas inderdaad niets concreets over terug.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 12:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe dan ook ben ik nog steeds benieuwd naar hoe dat antikapitalistisch alternatief waar extreme linksen mee schermen er nu precies uitziet. Tot nu toe zijn het enkel luchtkastelen.
Daar gaat het niet zozeer om. Het communisme heeft vrij duidelijk laten zien dat het, afgezien van het feit dat het bijna onvermijdelijk leidt tot flinke repressie, ook gewoon in de praktijk niet werkt. Overigens kon men zich in veel communistische landen prima voorstellen hoe het was onder andere systemen omdat ze daar ook nog onder geleefd hadden of zoals in Oost-Europa bekend waren met de situatie in het kapitalistische deel van Europa.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 12:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je kunt ook wel een paar honderd miljoen doden vinden in 'kapitalistische' landen met eenzelfde omvang.
Ik bedoel meer dat mensen die daarin leefden ook moeilijk een voorstelling konden maken van een nogal abstract alternatief.
Als het nou écht zo erg was zou er wel weer een sterke arbeidersbeweging opstaan, maar op de een of andere manier komt die maar niet.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 11:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De waarheid is natuurlijk het tegenovergestelde, met koopkrachtdalingen in de double digits.
Jouw retoriek van "vier keer per jaar op vakantie" is ver bezijden de waarheid.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 12:19 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als het nou écht zo erg was zou er wel weer een sterke arbeidersbeweging opstaan, maar op de een of andere manier komt die maar niet.
De arbeider in Nederland vindt het momenteel belangrijker dat alle 'anderen' keihard aangepakt worden, zelfs al heeft dat voor die arbeider zelf een gruwelijk prijskaartje omdat niemand hem duidelijk had gemaakt dat ie zelf ook tot een groep 'anderen' behoorde
Daarbij geldt dat de Nederlandse arbeider zich uitgezogen voelt zelfs al kan ie nog vier keer per jaar riant met vakantie, lopen de koters in prestigekleding te wrijven op de nieuwste devices en ontbreekt het de arme drommel aan werkelijk niets.
Het blijft verwonderlijk dat Nederlanders het klagen, janken en kankeren volledig hebben geperfectioneerd waar we eerlijk gezegd weinig te klagen en te jammeren hebben
Maar als 'links' maar lang genoeg er niet in slaagt die arbeider te bereiken en die arbeider in zijn zucht om tot een niet bestaande middenklasse te behoren zijn ziel aan de zich als 'liberaal' verklede conservatieven blijft verkopen zou er op niet al te lange termijn best wel eens iets te klagen kunnen zijn.
Zijn daar schattingen van?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 12:15 schreef Monolith het volgende:
of zoals in Oost-Europa bekend waren met de situatie in het kapitalistische deel van Europa.
Lastig te zeggen natuurlijk, maar er waren toch flink wat vluchtelingen. Uiteindelijk geef je als overheid ook wel een vrij helder signaal af als een poging tot vluchten naar het westen kan leiden tot executie.quote:
Helaas voor de krant maar de werkelijkheid gebeurt voornamelijk om mij heen waar ik datgene wat ik schetste nog net iets vaker zie gebeuren dan goed is voor een maatschappij.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 12:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jouw retoriek van "vier keer per jaar op vakantie" is ver bezijden de waarheid.
Verder is het mediaan inkomen van de Iphone gebruiker in de VS $85000, terwijl dat over de gehele bevolking op $28000 ligt (van de beroepsbevolking, dus kinderen beneden de 16 en bejaarden niet meegeteld).
We kunnen er dus gerust van uit gaan dat 'arbeider met Iphone' een nogal overtrokken voorstelling van zaken is.
http://www.volkskrant.nl/(...)onzekerder~a4087774/
Ah, de methode Henk Krol. Wat doen de statistieken er toe als je eigen onderbuik anders uitwijst? Je komt aan met een stel goedkope claims over arbeiders met koophuizen en vijf vakanties per jaar, maar als de werkelijkheid dan toch iets anders ligt, dan ontkennen je die gewoon maar doodleuk.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 13:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Helaas voor de krant maar de werkelijkheid gebeurt voornamelijk om mij heen waar ik datgene wat ik schetste nog net iets vaker zie gebeuren dan goed is voor een maatschappij.
De stroom moet de andere kant op. Daarvoor moet de machtsverhouding worden aangepast. Minder vrij internationaal kapitaalverkeer, en meer zekerheden voor de gewone man is een goed begin. Dat druist in tegen de uitgangspunten van de marktideologie, en dat is nu nodig.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 13:49 schreef Weltschmerz het volgende:
Het probleem van links is dat ze dat als kader accepteert, en daarbinnen slechts de scherpe kantjes ervan af wil halen. Dat gaat niet werken, aangezien die pervertering een zelfstandig en continue proces is, je moet voortdurend met volle kracht tegen de stroom oproeien, en elke keer dat je even inhoudt of op adem moet komen ben je al weer verder terug dan waar je vandaan kwam, terwijl de rechtse partijen ook nog eens met de stroom meeroeien in dezelfde boot.
Het druist tegen de heersende ideologie in maar dat is niet zozeer een markideologie als wel een ideologie van het verkrijgen en uitbuiten van machtsposities.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 14:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De stroom moet de andere kant op. Daarvoor moet de machtsverhouding worden aangepast. Minder vrij internationaal kapitaalverkeer, en meer zekerheden voor de gewone man is een goed begin. Dat druist in tegen de uitgangspunten van de marktideologie, en dat is nu nodig.
Welke motieven en doelen zou de arbeider moeten hebben volgens jou?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 12:19 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als het nou écht zo erg was zou er wel weer een sterke arbeidersbeweging opstaan, maar op de een of andere manier komt die maar niet.
De arbeider in Nederland vindt het momenteel belangrijker dat alle 'anderen' keihard aangepakt worden, zelfs al heeft dat voor die arbeider zelf een gruwelijk prijskaartje omdat niemand hem duidelijk had gemaakt dat ie zelf ook tot een groep 'anderen' behoorde
Daarbij geldt dat de Nederlandse arbeider zich uitgezogen voelt zelfs al kan ie nog vier keer per jaar riant met vakantie, lopen de koters in prestigekleding te wrijven op de nieuwste devices en ontbreekt het de arme drommel aan werkelijk niets.
Het blijft verwonderlijk dat Nederlanders het klagen, janken en kankeren volledig hebben geperfectioneerd waar we eerlijk gezegd weinig te klagen en te jammeren hebben
Maar als 'links' maar lang genoeg er niet in slaagt die arbeider te bereiken en die arbeider in zijn zucht om tot een niet bestaande middenklasse te behoren zijn ziel aan de zich als 'liberaal' verklede conservatieven blijft verkopen zou er op niet al te lange termijn best wel eens iets te klagen kunnen zijn.
Zullen we de democratie in Nederland ook maar afschaffen dan? Daar hebben die laaggeschoolde arbeiders immers ook stemrecht. Het niet-onderbouwde argument wat jij nu bezigt werd overigens ook tegen vrouwen- en kleurlingenkiesrecht gebruikt, en zoals ik net zei ook tegen algemeen kiesrecht.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 12:12 schreef De_Kaas- het volgende:
Van individuen die pleiten voor arbeiderszelfbestuur vraag ik me sowieso af of zij wel eens een laaggeschoolde arbeider hebben ontmoet. Die mensen willen helemaal niet meebesturen in zo'n organisatie en beseffen zelf ook dondersgoed dat ze daar niet de juiste kwaliteiten voor hebben.
Ook is half Nederland nu hoogopgeleid, dus waar hebben we het uberhaupt over? Het is niet meer als tijdens de industriële revolutie dat de hele bevolking uitgebuit wordt in vieze fabrieken.
Wat de krant je schetst is het beeld in de VS dat hooguit een voorbode is van wat ons hier te wachten staat.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 14:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ah, de methode Henk Krol. Wat doen de statistieken er toe als je eigen onderbuik anders uitwijst? Je komt aan met een stel goedkope claims over arbeiders met koophuizen en vijf vakanties per jaar, maar als de werkelijkheid dan toch iets anders ligt, dan ontkennen je die gewoon maar doodleuk.
Wat is dit nu weer voor scheve vergelijking?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 14:20 schreef Euribob het volgende:
[..]
Zullen we de democratie in Nederland ook maar afschaffen dan? Daar hebben die laaggeschoolde arbeiders immers ook stemrecht. Het niet-onderbouwde argument wat jij nu bezigt werd overigens ook tegen vrouwen- en kleurlingenkiesrecht gebruikt, en zoals ik net zei ook tegen algemeen kiesrecht.
En het gaat niet om uitbuiting Kaas, het gaat om de grote verschillen in vermogen die aan het ontstaan zijn. Door productiemiddelen te verdelen over de mensen die er gebruik van maken in plaats van de mensen wiens opa er voor betaald heeft corrigeer je die scheefgroei voor een groot deel.
Je doet concrete claims over huizenbezit, aantal keren vakantie en dergelijke die totaal niet stroken met de situatie van de werkende onderlaag. Die situatie is volgens de statistieken toch echt anders dan jouw ogen waarnemen. Dat is dan waarschijnlijk meer een gevalletje selection of confirmation bias.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 14:22 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In Nederland zie ik met mijn ogen, dus niet met mijn onderbuik, dat degenen die je qua inkomen tot 'arbeiders' moet rekenen zich gedragen alsof ze een topsalaris ontvangen om dan vervolgens te gaan klagen dat het allemaal nog niet genoeg is en dat dat allemaal van 'links' komt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |