Zie ookquote:'Bijstanders' zijn labbekakken'
Honderdduizenden Nederlanders met een uitkering zijn 'labbekakken', die per direct aan het werk kunnen en moeten. Dat zegt voorman Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW.
Om ze aan het werk te krijgen wil De Boer dat de bijstandsuitkering omlaaggaat, zegt hij woensdag in de Volkskrant.
,,Handen uit de mouwen'', zegt hij tegen het grootste deel van de half miljoen 'bijstanders', onder wie vele hoogopgeleiden. ,,Die kunnen ook gewoon asperges steken, in het zonnetje, met de radio aan. Wat is daar fout aan?'' Veel werkgevers willen mensen volgens De Boer geen vast contract meer geven. ,,Ze zeggen: waar begin ik aan? Mensen staan op de loonlijst en ik kom nooit meer van ze af. Ze worden ziek en wij betalen twee jaar ziektegeld. Straks ook nog een derde WW-jaar.;;
VNO-NCW beloofde in 2013 in het Sociaal Akkoord te zorgen voor honderdduizend banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Daar komt voorlopig niets van terecht, zegt De Boer. ,,In alle eerlijkheid: ik heb momenteel niks te bieden.''
De Boer spreekt zich verder uit tegen de verhoging van de btw. Hij is voorstander van een verlaging van de leeftijd voor het minimumjeugdloon naar 21, misschien zelfs 20 jaar.
Tomaten plukken in de kas.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:15 schreef penny-wise het volgende:
Tuurlijk, voor ¤1 p/u asperges steken....
En wat doe je de resterende 10 maanden dan.....?
Lekker zweten als Dr. Blijf je wel bij de les.quote:
Over labbekakken gesprokenquote:Op woensdag 24 juni 2015 09:12 schreef tong80 het volgende:
VNO-NCW beloofde in het Sociaal Akkoord, dat in het voorjaar van 2013 werd gesloten met het kabinet en de FNV, te zorgen voor honderdduizend banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Daar komt voorlopig niets van terecht, zegt De Boer. 'Resultaten kan ik nog niet laten zien. In alle eerlijkheid: ik heb momenteel niks te bieden.'
Hans de Boer schreeuwt dan ook alleen maar zo hard om het feit te verdoezelen dat 'ie hooguit ooit eens iemand over het fenomeen "werken" heeft horen praten, maar geen flauw idee heeft wat dat "werken" dan eigenlijk is. Kun je het eten? Komt het op TV? In welke winkels verkopen ze het?quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:20 schreef Dwersdriever het volgende:
Hans de Boer heeft zelf nog geen dag van zijn leven gewerkt. Een nutteloze vergadertijger, meer is het niet.
Het zijn niet altijd geruchten hoor...quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:31 schreef SicSicSics het volgende:
Idioot! Wat een gek! Kan niet! Wereldvreemd!![]()
Hij brengt het wat gechargeerd inderdaad.
Aan de andere kant moet je als land eens goed nadenken als je; met uitkering en toeslagen bijna net zoveel kan verdienen als met een fulltime baan.(Hier berust ik mij op populaire geruchten en niet op cijfers.)
Of je dan het minimumloon omhoog moet gooien of de uitkeringen naar beneden is de volgende discussie
Word je er ziek van..?quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:32 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Hans de Boer schreeuwt dan ook alleen maar zo hard om het feit te verdoezelen dat 'ie hooguit ooit eens iemand over het fenomeen "werken" heeft horen praten, maar geen flauw idee heeft wat dat "werken" dan eigenlijk is. Kun je het eten? Komt het op TV? In welke winkels verkopen ze het?
Het verschil tussen een uitkering met toeslagen en het minimumloon met toeslagen is gewoon 300 tot 400 euro netto hoor (uitgaande van een uitkering voor een alleenstaande). Dat is zo'n 30% meer. Zo klein lijkt me dat verschil niet.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:34 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Het zijn niet altijd geruchten hoor...
Als ik naar een naaste familielid kijk...
Beleid baseren op geruchten, altijd een goed idee.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:31 schreef SicSicSics het volgende:
Idioot! Wat een gek! Kan niet! Wereldvreemd!![]()
Hij brengt het wat gechargeerd inderdaad.
Aan de andere kant moet je als land eens goed nadenken als je; met uitkering en toeslagen bijna net zoveel kan verdienen als met een fulltime baan.(Hier berust ik mij op populaire geruchten en niet op cijfers.)
Of je dan het minimumloon omhoog moet gooien of de uitkeringen naar beneden is de volgende discussie
Ik maak toch geen beleid jongen!quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:44 schreef Xa1pt het volgende:
Beleid baseren op geruchten, altijd een goed idee.
Die persoon kan er iig goed van leven.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het verschil tussen een uitkering met toeslagen en het minimumloon met toeslagen is gewoon 300 tot 400 euro netto hoor (uitgaande van een uitkering voor een alleenstaande). Dat is zo'n 30% meer. Zo klein lijkt me dat verschil niet.
Zo'n tien jaar geleden kwam ik hem weleens tegen als voorzitter van een taskforce die de jeugdwerkloosheid moest bestrijden. Ging veel subsidiegeld naartoe, maar het leverde weinig resultaten op (zie het blad Binnenlands Bestuur). Was in het verleden ook in de race om burgemeester van Rotterdam te worden.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:32 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Hans de Boer schreeuwt dan ook alleen maar zo hard om het feit te verdoezelen dat 'ie hooguit ooit eens iemand over het fenomeen "werken" heeft horen praten, maar geen flauw idee heeft wat dat "werken" dan eigenlijk is. Kun je het eten? Komt het op TV? In welke winkels verkopen ze het?
De vacatures zijn ook nog eens voor de hoogopgeleiden.quote:
Zou hij goed passen dan. In Rotterdam moet je ook verplicht de openbare ruimte vegen als je een bijstandsuitkering hebt. Ongeacht opleidingsniveau.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:47 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Zo'n tien jaar geleden kwam ik hem weleens tegen als voorzitter van een taskforce die de jeugdwerkloosheid moest bestrijden. Ging veel subsidiegeld naartoe, maar het leverde weinig resultaten op (zie het blad Binnenlands Bestuur). Was in het verleden ook in de race om burgemeester van Rotterdam te worden.
Dat het vervolgens voor de werkloze in kwestie moeilijker is om aan een baan te komen maakt dan ook niet meer uit natuurlijk. Mijn straatje is schoon!quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zou hij goed passen dan. In Rotterdam moet je ook verplicht de openbare ruimte vegen als je een bijstandsuitkering hebt. Ongeacht opleidingsniveau.
Sinds dat ingevoerd is, is mijn buurt een stuk schoner.
Waarom zou het moeilijker worden daardoor?quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat het vervolgens voor de werkloze in kwestie moeilijker is om aan een baan te komen maakt dan ook niet meer uit natuurlijk. Mijn straatje is schoon!
Omdat het voor je CV beter is om werkloos thuis te zitten dan plantjes water te geven en grassprietjes te knippen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waarom zou het moeilijker worden daardoor?
Vooral leuk voor de VVD en hun "vrindjes" jaquote:Op woensdag 24 juni 2015 09:53 schreef tong80 het volgende:
Ook leuk om mensen weg te bezuinigen uit betaalde banen. En ze vervolgens laten opvolgen door bijstandsuittrekkers. Niet betaald natuurlijk.
Gebeurd in Rotterdam niet hoor. De Roteb veegt nog precies evenveel als vroeger. Alleen vroeger was het dan na verloop van tijd weer een zooi voordat ze weer langskwamen. Nu zie ik elke week zeker 2x zo'n groep bijstandsgerechtigden met van die fluorescerende hesjes de grootste rommel opruimen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:53 schreef tong80 het volgende:
Ook leuk om mensen weg te bezuinigen uit betaalde banen. En ze vervolgens laten opvolgen door bijstandsuittrekkers. Niet betaald natuurlijk.
Om echt het goeie voorbeeld te geven moet ie het gewoon gaan proberen zonder de zekerheid dat het bij een dagje blijft.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:35 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik zou zeggen, geef het goede voorbeeld en ga het zelf een dagje doen. Handen uit de mouwen!
In geval van de Hans de Boer en zijn "neoliberale" vrinden lijkt het me eerder beleid resulterend uit overmatige cocaïneconsumptie...quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Beleid baseren op geruchten, altijd een goed idee.
Hans de Boer is zeker geen bovengemiddeld intelligente man. Hij is redelijk vaardig in het leiden van vergaderingen en heeft een goed netwerk binnen de publieke sector, maar op intellectueel vlak is het geen licht.quote:Op woensdag 24 juni 2015 10:35 schreef xdr92 het volgende:
Deze man roeptoetert duidelijk maar wat zodat hij even weer in de aandacht staat. Maar je zou toch iemand met enige kennis van zaken verwachten op zijn positie.
Ze vallen dan onder het reguliere minimumloon, dat hoger ligt. Naar verwachting krijgen ze voor hun baantjes echter wel veel meer concurrentie van andere groepen in de maatschappij.quote:Op woensdag 24 juni 2015 10:37 schreef DustPuppy het volgende:
Help mij eens even: Hoe zorgt het afschaffen van het minimum jeugdloon voor een verhoging van de salarissen bij die groep? Ik zou juist het tegenovergestelde verwachten.
Dan krijgen ze toch juist minder snel die banen? Kan die man niet logisch nadenken of wat is dat?quote:Op woensdag 24 juni 2015 10:39 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Ze vallen dan onder het reguliere minimumloon, dat hoger ligt. Naar verwachting krijgen ze voor hun baantjes echter wel veel meer concurrentie van andere groepen in de maatschappij.
Jongeren worden inderdaad minder aantrekkelijk als werknemer. De logica achter het minimum-jeugdloon is om jongeren te stimuleren langer op school te blijven. Maar hele bedrijfstakken (supermarkten bijvoorbeeld) zijn inmiddels gebouwd op het feit dat je jeugd parttime kunt laten werken voor drie euro per uur, wat bij de invoering van het minimumjeugdloon nooit de intentie was.quote:Op woensdag 24 juni 2015 10:42 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dan krijgen ze toch juist minder snel die banen? Kan die man niet logisch nadenken of wat is dat?
quote:Uitschelden van werklozen en daar trots op zijn. Deze tijd vraagt om uitgestoken hand in plaats van een middelvinger
Zelfs ik vind dat nogal extreem.quote:Honderdduizenden Nederlanders met een uitkering zijn 'labbekakken', slappelingen die per direct aan het werk kunnen en moeten
quote:
http://www.nu.nl/politiek(...)spraak-bijstand.htmlquote:Asscher haalt uit naar voorman VNO-NCW om uitspraak bijstand
Foto: ANP
Gepubliceerd: 24 juni 2015 08:27 Laatste update: 24 juni 2015 10:50
Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) haalt woensdag uit naar voorzitter Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW.
''Uitschelden van werklozen en daar trots op zijn. Deze tijd vraagt om uitgestoken hand in plaats van een middelvinger'', zegt minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) woensdag in een reactie op de uitspraken De Boer.
In een interview met de Volkskrant zegt de werkgeversvoorman dat van de half miljoen mensen met een bijstandsuitkering, drie kwart aan het werk gezet moet worden.
Dat geldt volgens De Boer ook voor de hoogopgeleide bijstanders. "Die kunnen ook gewoon asperges steken, in het zonnetje met de radio aan. Wat is daar fout aan? Handen uit de mouwen."
Hij pleit ervoor dat de bijstandsuitkeringen omlaag gaan. "Er is in Nederland een groot taboe op heldere taal over uitkeringen. Ik heb wel eens gesproken over uitkeringstrekkers, daar kreeg ik voor op m'n sodemieter, dus ik praat nu over uitkeringsgenieters."
Labbekakken
De Boer klaagt ook over Somaliërs die al tien jaar of langer in Nederland zijn, maar waarvan slechts 20 procent werk heeft. De helft van deze groep zit in de bijstand.
"Die immigranten hoeven we dus niet. Weet je wat ik vind? Al die labbekakken die hier in een uitkering zitten, die moeten aan het werk."
De Boer wil ook dat de eerste schijf van de inkomstenbelasting omlaag gaat naar 35 procent. "Dat kan, daar is nu ruimte voor. Doe dat."
Schoffering
Ouderenbond ANBO noemt het "wegzetten van bijstanders als labbekakken een schoffering".
"Het kan echt niet om simpelweg op te merken dat mensen die vaak zijn weggesaneerd gedurende de crisis maar asperges moeten gaan steken. Dat is kort door de bocht en eerlijk gezegd gewoon een schoffering. Vooral als je ze ook 'labbezakken' noemt", zegt directeur Liane de Haan van de ANBO.
"De Boer merkt op dat ze aan het werk moeten. Daar kan niemand tegen zijn. Maar velen zijn de vijftig gepasseerd, aan het einde van hun ww-periode en zij slagen er niet in werk te vinden. Dat ís er gewoon te weinig."
Volgens De Haan willen de meeste vijftigplussers die in de bijstand zitten best de handen uit de mouwen steken. "Leven op minimumniveau is geen pretje. Maar voor een groot deel van hen is het geen vrije keuze om van de bijstand te leven."
Uitkeringsontvangers
quote:Op woensdag 24 juni 2015 11:12 schreef Tism het volgende:
Ik heb een beter voorstel,
Geef alle werklozen een instrument en muziekles in groepjes van vijf, en geef ze met behoud van uitkering een plekje op elke straathoek, wordt ons land een stukje mooier van..![]()
[ afbeelding ]
Hé, Ouwesok op het forum?! Ben je eindelijk de FP zat?quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:58 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Om echt het goeie voorbeeld te geven moet ie het gewoon gaan proberen zonder de zekerheid dat het bij een dagje blijft.
Of bij een weekje
Of bij een paar jaar
En uiteraard nemen we hem voor de goeie beleving zijn inkomen en reserves af en verlagen we vast zijn uitkering zodat de rest van bijstandgerechtigd Nederland ook een indruk krijgt van wat ze te wachten staat.
En omdat ie dan toch een bijstandsgerechtigde is mag heel Nederland lekker ongenuanceerd zijn gal spuien over hoe lui hij is en dat er werk zat is voor wie maar wil
En dan maar eens zien hoeveel borrelpraat er dan nog uit komt.
Exact dit. Wanstaltige opmerking van Hans de Boer, alleen al vanwege deze implicaties.quote:Op woensdag 24 juni 2015 11:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geweldig idee! Tenminste, als je werkgever bent. Geen enkele werknemer zal nog ontslag durven nemen als dat armoede en/of slavernij betekent. Kun je je loonslaven lekker een beetje uitbuiten, en als ze een grote bek hebben, dreig je hen naar de aspergeboerderij te sturen.
Misschien is het bijzondere wel dat zijn positie belangrijk wordt gemaakt. Het belang van hem en zijn achterban is duidelijk, de vraag is of je naar zo iemand zou moeten luisteren als hij overduidelijk niet verder kan denken dan dat belang.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:43 schreef Xa1pt het volgende:
Blijft bijzonder dat dit soort wereldvreemde gasten invloedrijke posities bekleden.
Treurig dat zo'n extreem middelmatig figuur dan een podium geboden krijgt om hersenloos op te mogen orakelen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 10:38 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Hans de Boer is zeker geen bovengemiddeld intelligente man. Hij is redelijk vaardig in het leiden van vergaderingen en heeft een goed netwerk binnen de publieke sector, maar op intellectueel vlak is het geen licht.
Ben benieuwd hoe lang hij er nog zal zitten. Met zo'n man valt toch niet te praten? Hoe kunnen overheid en werknemersorganisaties met zo'n figuur in overleg?quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:06 schreef Janneke141 het volgende:
Tss. Dit gaat mij zelfs te ver, hoe wereldvreemd kun je zijn op zo'n positie?
Ik zou zo'n gast wel eens in zo'n werkloze positie willen zien zitten. Helaas heeft hij een te groot netwerk en is hij daarnaast naar ik vermoed goed in loze praatjes waarmee hij in werkelijkheid veel minder voor de maatschappij doet dan de gemiddelde arbeider, maar waar hij in realiteit zichzelf wel ergens binnen zal kunnen lullen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 11:41 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Treurig dat zo'n extreem middelmatig figuur dan een podium geboden krijgt om hersenloos op te mogen orakelen.
Het probleem in die kringen is dan ook dat oeverloos lullen, het zitten in overbodige "commissies" en het jezelf presenteren bij allerlei borrels als daadwerkelijk nuttig werk wordt gezien. Het is tijdbesteding en in de meeste gevallen zelfs weggooien van geld.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:21 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik zou zo'n gast wel eens in zo'n werkloze positie willen zien zitten. Helaas heeft hij een te groot netwerk en is hij daarnaast naar ik vermoed goed in loze praatjes waarmee hij in werkelijkheid veel minder voor de maatschappij doet dan de gemiddelde arbeider, maar waar hij in realiteit zichzelf wel ergens binnen zal kunnen lullen.
Idd. En maar klagen over de uitkeringstrekkers die parasiteren, terwijl ze zelf de overtreffende trap van parasieten zijn.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het probleem in die kringen is dan ook dat oeverloos lullen, het zitten in overbodige "commissies" en het jezelf presenteren bij allerlei borrels als daadwerkelijk nuttig werk wordt gezien. Het is tijdbesteding en in de meeste gevallen zelfs weggooien van geld.
Ik ken een hoogopgeleid iemand die op straat kwam te staan. Hij kon niets vinden en is postbode geworden omdat hij niet thuis wilde zitten.quote:Op woensdag 24 juni 2015 11:22 schreef DaneV het volgende:
Beetje lastige discussie dit. Als hoogopgeleide wil je natuurlijk op zoek naar een baan die binnen je vakgebied past. Dat is uiteindelijk beter voor jezelf maar ook voor de maatschappij. Als je dan fulltime asperges gaat steken, vraag ik me af wat dit betekend voor de kans op een "echte" baan.
Ik vind Annemarie Jorritsma daar ook zo'n goed voorbeeld van, met al haar commisariatenquote:Op woensdag 24 juni 2015 12:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Idd. En maar klagen over de uitkeringstrekkers die parasiteren, terwijl ze zelf de overtreffende trap van parasieten zijn.
Ik denk niet dat hij hier meeleestquote:Op woensdag 24 juni 2015 12:27 schreef arjan1112 het volgende:
Het verlagen van de leeftijd voor het volledige minimumloon vernietigd toch juist banen, Hans ?
Dit vind ik wel een goed idee.quote:De Boer spreekt zich verder uit tegen de verhoging van de btw. Hij is voorstander van een verlaging van de leeftijd voor het minimumjeugdloon naar 21, misschien zelfs 20 jaar.
Hij heeft een klein beetje ervaring als ondernemer met een consultancybedrijfje, maar sinds hij dat verkocht heeft, is hij louter actief als vergadertijger binnen zo veel mogelijk organisaties en commissariaten.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Idd. En maar klagen over de uitkeringstrekkers die parasiteren, terwijl ze zelf de overtreffende trap van parasieten zijn.
Een van de grote problemen van Nederland is dat veel benoemingen politiek zijn en dat slechts een zeer beperkt deel van Nederland politiek actief is. Dat zorgt ervoor dat er een relatief kleine carousel is van mensen die elkaar voortdurend benoemen in commissies, werkgroepen, taskforces, raden, etc. Ik raad jonge mensen ook altijd van harte aan om lid te worden van een mainstream politieke partij, ook al heb je niets met de uitgangspunten van zo'n partij. Als je een beetje actief bent en een beetje kunt netwerken kun je een plekje in die carousel verwerven en kun je beginnen met het stapelen van functies.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:27 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik vind Annemarie Jorritsma daar ook zo'n goed voorbeeld van, met al haar commisariaten
Ja moet je wel dezelfde leugenachtige mentaliteit hebben als de rest van de carrousel. Anders houd je het daar niet uit.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:31 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Hij heeft een klein beetje ervaring als ondernemer met een consultancybedrijfje, maar sinds hij dat verkocht heeft, is hij louter actief als vergadertijger binnen zo veel mogelijk organisaties en commissariaten.
[..]
Een van de grote problemen van Nederland is dat veel benoemingen politiek zijn en dat slechts een zeer beperkt deel van Nederland politiek actief is. Dat zorgt ervoor dat er een relatief kleine carousel is van mensen die elkaar voortdurend benoemen in commissies, werkgroepen, taskforces, raden, etc. Ik raad jonge mensen ook altijd van harte aan om lid te worden van een mainstream politieke partij, ook al heb je niets met de uitgangspunten van zo'n partij. Als je een beetje actief bent en een beetje kunt netwerken kun je een plekje in die carousel verwerven en kun je beginnen met het stapelen van functies.
Misschien heeft hij in werkelijkheid respect voor ze gekregen omdat zij de slaafjes zijn die door een deel van zijn achterban lekker uitgebuit kunnen wordenquote:Op woensdag 24 juni 2015 12:44 schreef Tomatenboer het volgende:
In het interview rept Hans de Boer ook nog over Oost-Europeanen, en dat hij daar respect voor heeft gekregen omdat zij het werk willen doen dat de Nederlanders schijnbaar niet willen doen.
Dat terwijl Oost-Europeanen massaal worden misbruikt in uitzendconstructies (via uitzendbureaus met een zogenaamde vestiging in Oost-Europa waardoor ze een Oost-Europees minimumloon kunnen aanhouden), ZZP-constructies, kost-en inwoning constructies (waarbij ze een buitenproportioneel fors deel teruggeven aan de werkgever zogenaamd voor kost- en inwoning) enz.
Walgelijk hoe dat uitgespeeld wordt vervolgens.
De term landverrader is op hem wel van toepassing denk ik.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:44 schreef Tomatenboer het volgende:
In het interview rept Hans de Boer ook nog over Oost-Europeanen, en dat hij daar respect voor heeft gekregen omdat zij het werk willen doen dat de Nederlanders schijnbaar niet willen doen.
Dat terwijl Oost-Europeanen massaal worden misbruikt in uitzendconstructies (via uitzendbureaus met een zogenaamde vestiging in Oost-Europa waardoor ze een Oost-Europees minimumloon kunnen aanhouden), ZZP-constructies, kost-en inwoning constructies (waarbij ze een buitenproportioneel fors deel teruggeven aan de werkgever zogenaamd voor kost- en inwoning) enz.
Walgelijk hoe dat uitgespeeld wordt vervolgens.
Het minimumloon houdt mensen werkloos.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:37 schreef probeer het volgende:
Hej .. nu iedereen hier het zo met elkaar eens is, een vraagje ...
Kan iemand me iets meer vertellen over hoe het zit met dat minimumloon, of een goede link oid? .. De theoretische positieve en negatieve effecten van het verhogen/verlagen van het minimumloon, vanuit zowel het perspectief van 'links' als 'rechts' ...
Heeft duitsland minder werkloosheid, verbaast mij niks.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het minimumloon houdt mensen werkloos.
Dat heeft wel meer redenen, maar dit is er een.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:50 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
Heeft duitsland minder werkloosheid, verbaast mij niks.
Dit.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:32 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Het verlagen van het minimumloon maakt uiteindelijk alleen maar meer mensen werkloos doordat het onmiddelijk de koopkracht van een enorme groep mensen aantast, en dat zal zich vertalen in de binnenlandse bestedingen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En spullen worden ook goedkoper. Het heeft een heleboel implicaties maar werkt wel degelijk voordelig. Het systeem van een minimumloon vertelt effectief aan een groep mensen die dat loon niet waard is "jij mag niet meedoen". En ik kan me niet voorstellen dat jij het daar als rechtgeaarde linkse mee eens bent, met bewust "mensen niet mee laten doen".quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het verlagen van het minimumloon maakt uiteindelijk alleen maar meer mensen werkloos doordat het onmiddelijk de koopkracht van een enorme groep mensen aantast, en dat zal zich vertalen in de binnenlandse bestedingen.
Maar goed, dat is een andere discussie.
Daarom moeten de uitkeringen ook omlaag, vindt-ie.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:53 schreef Marsenal het volgende:
Ja tuurlijk ik raak mijn baan kwijt en krijg dan een uitkering, maar ik ga liever voor nog minder geld asperges steken. Je gaat toch niet mijlenver onder je niveau werken om nog minder inkomen te krijgen? Wat een domme pannenkoek zeg. Dan blijf ik liever even thuis.
Absoluut niet. Een landverrader is een persoon (of organisatie) die in een bepaalde situatie de loyaliteit aan zijn land verruilt voor loyaliteit aan de vijand (een andere natie). Oost-Europeanen zijn hier echter niet de vijand. De vijand zijn de Nederlandse organisaties die deze Oost-Europeanen uitbuiten. Dit ook nog eens ten koste v/d Nederlandse werknemer.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:49 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
De term landverrader is op hem wel van toepassing denk ik.
Dan kun je dus beter dit doen, basisinkomen:quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En spullen worden ook goedkoper. Het heeft een heleboel implicaties maar werkt wel degelijk voordelig. Het systeem van een minimumloon vertelt effectief aan een groep mensen die dat loon niet waard is "jij mag niet meedoen". En ik kan me niet voorstellen dat jij het daar als rechtgeaarde linkse mee eens bent, met bewust "mensen niet mee laten doen".
quote:1.Iedere Volwassene (vanaf 21)krijgt een belastingvrij basisinkomen gelijk aan de helft van de AOW voor een echtpaar. (760 euro per maand)
2.Ieder kind (tot en met 20) krijgt daar de helft van (380 euro per maand) te betalen aan de ouder(s) of verzorger(s) met het wettelijk gezag over dat kind
3.Het minimumloon wordt verlaagd van 1480 euro naar 1000 euro per maand.
4.Inkomstenbelasting wordt een sociale vlaktaks met twee schijven, 25% tot 60.000 euro per jaar, 45% vanaf 60.000 euro per jaar. (op fiscale eenheid, cq huishouden)
5.Alle uitkeringen, toeslagen, studiefinanciering en kinderbijslag worden afgeschaft. (ook de ww en wao, waar mensen zich vrijwillig en privaat voor kunnen verzekeren.)
6.Alle heffingskortingen, aftrekposten, belastingvrije voeten in de inkomstenbelasting worden afgeschaft. (ook de hypotheekrenteaftrek)
7.Kinderopvang wordt gratis voor werkenden
8.Voor alleenstaande chronisch zieken, gehandicapten, en alleenstaande ouderen zonder aanvullend pensioen blijft de bijzondere bijstand bestaan.
Een dergelijk basisinkomen kost circa 102 miljard euro per jaar. Gratis kinderopvang telt op tot 12 miljard, Bijzondere bijstand komt waarschijnlijk uit op zo een 10 miljard. Samen 124 miljard euro.
Daar gaan de besparingen en opbrengsten vanaf:
AOW, uitkeringen, toeslagen: 75 miljard
Studiefinanciering: 4 miljard
Uitvoeringskosten: 2 miljard
Aftrekposten, heffingskortingen: 40 miljard
Totaal: 121 miljard euro
Grove benadering dit uiteraard, maar je toont er wel mee aan dat een dergelijk basisinkomen betaalbaar/uitvoerbaar is.
Het gebrek aan inkomstenbescherming houdt ze arm.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In een periode waarin zoveel mensen met hoge salarissen hun baan kwijtraken? Daar is niet over nagedacht, vind ik.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Daarom moeten de uitkeringen ook omlaag, vindt-ie..
Hij heeft er wel over nagedacht hoor..
Ik neem aan dat ze ook bedoelen dat het 'gewone' minimumloon dan ook naar die leeftijd gaat? (Anders snap ik er nog minder van, daar 'links' dit dus steunt.) Dan krijgt een 21 jarige dus al een volwassen loon en verdient hij dus meer. Maar kan je niet net zo goed beredeneren dat het de concurrentiepositie van diezelfde 21-jarige, tov zowel oudere als jongere mensen, verslechterd? Ik bedoel .. nu kan je hem nog voor een jeugdloon aannemen, straks is hij duurder en ga je beter voor een 23-jarige met meer ervaring. En als je als 21-jarige nog duurder wordt hoef je ook helemaal niet meer te proberen om een ongeschoold (bij-)baantje te krijgen, want dan is een 18-jarige zo enorm veel goedkoper. Want volgens mij lijkt het me dat de (jeugd)werkeloosheid onder ongeschoolde mensen hoger is dan bij mensen met een opleiding?quote:"Voor jonge werknemers heeft de werkgeversvoorzitter een verrassing in petto. PvdA, SP en GroenLinks hebben aangekondigd een initiatiefwet te zullen indienen om het minimumjeugdloon (tot 23 jaar) af te schaffen, om zo de salarissen voor jeugdige Nederlanders te verhogen. [..] Ik ben voor een verlaging van de leeftijd voor het minimumjeugdloon naar 21, misschien zelfs 20 jaar."
Hij vind van wel, WW beperken (is al gebeurd), gewoon uitkeringen afschaffen als je buiten WW valt.quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:00 schreef Marsenal het volgende:
[..]
In een periode waarin zoveel mensen met hoge salarissen hun baan kwijtraken? Daar is niet over nagedacht, vind ik.
Bewezen onfinancierbaar. Het telt op tot ongeveer 180 miljard als je het rekensommetje goed maakt, en dat maakt per werkende nederlander ongeveer 30.000 euro aan te betalen belasting. Veel succes met je schijf van 25%.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan kun je dus beter dit doen, basisinkomen:
[..]
Je baan kwijt raken in deze moeilijke tijd is een keuze.quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:00 schreef Marsenal het volgende:
[..]
In een periode waarin zoveel mensen met hoge salarissen hun baan kwijtraken? Daar is niet over nagedacht, vind ik.
Ah joh, is goed voor de binnenlandse bestedingen enzo.....quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hij vind van wel, WW beperken (is al gebeurd), gewoon uitkeringen afschaffen als je buiten WW valt.
Ik heb er geen verstand van, maarre....als de inkomens omlaag gaan, gaat het totaalbedrag aan inkomstenbelasting toch ook omlaag?quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ah joh, is goed voor de binnenlandse bestedingen enzo.....
Mensen zullen financieel meer achter de hand gaan houden, onzekerder worden, minder koopkrachtig, maar ach, de ondernemer betaalt wel minder belasting hé!
75+4+2+40=121quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bewezen onfinancierbaar. Het telt op tot ongeveer 180 miljard als je het rekensommetje goed maakt, en dat maakt per werkende nederlander ongeveer 30.000 euro aan te betalen belasting. Veel succes met je schijf van 25%.
quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan kun je dus beter dit doen, basisinkomen:
[..]
Dat dondert niet, zolang alle anderen maar minder krijgen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:08 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Ik heb er geen verstand van, maarre....als de inkomens omlaag gaan, gaat het totaalbedrag aan inkomstenbelasting toch ook omlaag?
En wie draait er op voor de sociale kosten die hierdoor veroorzaakt worden (ziektekosten ivm stress/depressies/zelfmoord etc)? ....
Mensenquote:Op woensdag 24 juni 2015 13:08 schreef Tjongejongezeg het volgende:
.....maar mensen zoals die De Boer....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |