Zie ookquote:'Bijstanders' zijn labbekakken'
Honderdduizenden Nederlanders met een uitkering zijn 'labbekakken', die per direct aan het werk kunnen en moeten. Dat zegt voorman Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW.
Om ze aan het werk te krijgen wil De Boer dat de bijstandsuitkering omlaaggaat, zegt hij woensdag in de Volkskrant.
,,Handen uit de mouwen'', zegt hij tegen het grootste deel van de half miljoen 'bijstanders', onder wie vele hoogopgeleiden. ,,Die kunnen ook gewoon asperges steken, in het zonnetje, met de radio aan. Wat is daar fout aan?'' Veel werkgevers willen mensen volgens De Boer geen vast contract meer geven. ,,Ze zeggen: waar begin ik aan? Mensen staan op de loonlijst en ik kom nooit meer van ze af. Ze worden ziek en wij betalen twee jaar ziektegeld. Straks ook nog een derde WW-jaar.;;
VNO-NCW beloofde in 2013 in het Sociaal Akkoord te zorgen voor honderdduizend banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Daar komt voorlopig niets van terecht, zegt De Boer. ,,In alle eerlijkheid: ik heb momenteel niks te bieden.''
De Boer spreekt zich verder uit tegen de verhoging van de btw. Hij is voorstander van een verlaging van de leeftijd voor het minimumjeugdloon naar 21, misschien zelfs 20 jaar.
Tomaten plukken in de kas.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:15 schreef penny-wise het volgende:
Tuurlijk, voor ¤1 p/u asperges steken....
En wat doe je de resterende 10 maanden dan.....?
Lekker zweten als Dr. Blijf je wel bij de les.quote:
Over labbekakken gesprokenquote:Op woensdag 24 juni 2015 09:12 schreef tong80 het volgende:
VNO-NCW beloofde in het Sociaal Akkoord, dat in het voorjaar van 2013 werd gesloten met het kabinet en de FNV, te zorgen voor honderdduizend banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Daar komt voorlopig niets van terecht, zegt De Boer. 'Resultaten kan ik nog niet laten zien. In alle eerlijkheid: ik heb momenteel niks te bieden.'
Hans de Boer schreeuwt dan ook alleen maar zo hard om het feit te verdoezelen dat 'ie hooguit ooit eens iemand over het fenomeen "werken" heeft horen praten, maar geen flauw idee heeft wat dat "werken" dan eigenlijk is. Kun je het eten? Komt het op TV? In welke winkels verkopen ze het?quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:20 schreef Dwersdriever het volgende:
Hans de Boer heeft zelf nog geen dag van zijn leven gewerkt. Een nutteloze vergadertijger, meer is het niet.
Het zijn niet altijd geruchten hoor...quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:31 schreef SicSicSics het volgende:
Idioot! Wat een gek! Kan niet! Wereldvreemd!![]()
Hij brengt het wat gechargeerd inderdaad.
Aan de andere kant moet je als land eens goed nadenken als je; met uitkering en toeslagen bijna net zoveel kan verdienen als met een fulltime baan.(Hier berust ik mij op populaire geruchten en niet op cijfers.)
Of je dan het minimumloon omhoog moet gooien of de uitkeringen naar beneden is de volgende discussie
Word je er ziek van..?quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:32 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Hans de Boer schreeuwt dan ook alleen maar zo hard om het feit te verdoezelen dat 'ie hooguit ooit eens iemand over het fenomeen "werken" heeft horen praten, maar geen flauw idee heeft wat dat "werken" dan eigenlijk is. Kun je het eten? Komt het op TV? In welke winkels verkopen ze het?
Het verschil tussen een uitkering met toeslagen en het minimumloon met toeslagen is gewoon 300 tot 400 euro netto hoor (uitgaande van een uitkering voor een alleenstaande). Dat is zo'n 30% meer. Zo klein lijkt me dat verschil niet.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:34 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Het zijn niet altijd geruchten hoor...
Als ik naar een naaste familielid kijk...
Beleid baseren op geruchten, altijd een goed idee.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:31 schreef SicSicSics het volgende:
Idioot! Wat een gek! Kan niet! Wereldvreemd!![]()
Hij brengt het wat gechargeerd inderdaad.
Aan de andere kant moet je als land eens goed nadenken als je; met uitkering en toeslagen bijna net zoveel kan verdienen als met een fulltime baan.(Hier berust ik mij op populaire geruchten en niet op cijfers.)
Of je dan het minimumloon omhoog moet gooien of de uitkeringen naar beneden is de volgende discussie
Ik maak toch geen beleid jongen!quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:44 schreef Xa1pt het volgende:
Beleid baseren op geruchten, altijd een goed idee.
Die persoon kan er iig goed van leven.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het verschil tussen een uitkering met toeslagen en het minimumloon met toeslagen is gewoon 300 tot 400 euro netto hoor (uitgaande van een uitkering voor een alleenstaande). Dat is zo'n 30% meer. Zo klein lijkt me dat verschil niet.
Zo'n tien jaar geleden kwam ik hem weleens tegen als voorzitter van een taskforce die de jeugdwerkloosheid moest bestrijden. Ging veel subsidiegeld naartoe, maar het leverde weinig resultaten op (zie het blad Binnenlands Bestuur). Was in het verleden ook in de race om burgemeester van Rotterdam te worden.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:32 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Hans de Boer schreeuwt dan ook alleen maar zo hard om het feit te verdoezelen dat 'ie hooguit ooit eens iemand over het fenomeen "werken" heeft horen praten, maar geen flauw idee heeft wat dat "werken" dan eigenlijk is. Kun je het eten? Komt het op TV? In welke winkels verkopen ze het?
De vacatures zijn ook nog eens voor de hoogopgeleiden.quote:
Zou hij goed passen dan. In Rotterdam moet je ook verplicht de openbare ruimte vegen als je een bijstandsuitkering hebt. Ongeacht opleidingsniveau.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:47 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Zo'n tien jaar geleden kwam ik hem weleens tegen als voorzitter van een taskforce die de jeugdwerkloosheid moest bestrijden. Ging veel subsidiegeld naartoe, maar het leverde weinig resultaten op (zie het blad Binnenlands Bestuur). Was in het verleden ook in de race om burgemeester van Rotterdam te worden.
Dat het vervolgens voor de werkloze in kwestie moeilijker is om aan een baan te komen maakt dan ook niet meer uit natuurlijk. Mijn straatje is schoon!quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zou hij goed passen dan. In Rotterdam moet je ook verplicht de openbare ruimte vegen als je een bijstandsuitkering hebt. Ongeacht opleidingsniveau.
Sinds dat ingevoerd is, is mijn buurt een stuk schoner.
Waarom zou het moeilijker worden daardoor?quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat het vervolgens voor de werkloze in kwestie moeilijker is om aan een baan te komen maakt dan ook niet meer uit natuurlijk. Mijn straatje is schoon!
Omdat het voor je CV beter is om werkloos thuis te zitten dan plantjes water te geven en grassprietjes te knippen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waarom zou het moeilijker worden daardoor?
Vooral leuk voor de VVD en hun "vrindjes" jaquote:Op woensdag 24 juni 2015 09:53 schreef tong80 het volgende:
Ook leuk om mensen weg te bezuinigen uit betaalde banen. En ze vervolgens laten opvolgen door bijstandsuittrekkers. Niet betaald natuurlijk.
Gebeurd in Rotterdam niet hoor. De Roteb veegt nog precies evenveel als vroeger. Alleen vroeger was het dan na verloop van tijd weer een zooi voordat ze weer langskwamen. Nu zie ik elke week zeker 2x zo'n groep bijstandsgerechtigden met van die fluorescerende hesjes de grootste rommel opruimen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:53 schreef tong80 het volgende:
Ook leuk om mensen weg te bezuinigen uit betaalde banen. En ze vervolgens laten opvolgen door bijstandsuittrekkers. Niet betaald natuurlijk.
Om echt het goeie voorbeeld te geven moet ie het gewoon gaan proberen zonder de zekerheid dat het bij een dagje blijft.quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:35 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik zou zeggen, geef het goede voorbeeld en ga het zelf een dagje doen. Handen uit de mouwen!
In geval van de Hans de Boer en zijn "neoliberale" vrinden lijkt het me eerder beleid resulterend uit overmatige cocaïneconsumptie...quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Beleid baseren op geruchten, altijd een goed idee.
Hans de Boer is zeker geen bovengemiddeld intelligente man. Hij is redelijk vaardig in het leiden van vergaderingen en heeft een goed netwerk binnen de publieke sector, maar op intellectueel vlak is het geen licht.quote:Op woensdag 24 juni 2015 10:35 schreef xdr92 het volgende:
Deze man roeptoetert duidelijk maar wat zodat hij even weer in de aandacht staat. Maar je zou toch iemand met enige kennis van zaken verwachten op zijn positie.
Ze vallen dan onder het reguliere minimumloon, dat hoger ligt. Naar verwachting krijgen ze voor hun baantjes echter wel veel meer concurrentie van andere groepen in de maatschappij.quote:Op woensdag 24 juni 2015 10:37 schreef DustPuppy het volgende:
Help mij eens even: Hoe zorgt het afschaffen van het minimum jeugdloon voor een verhoging van de salarissen bij die groep? Ik zou juist het tegenovergestelde verwachten.
Dan krijgen ze toch juist minder snel die banen? Kan die man niet logisch nadenken of wat is dat?quote:Op woensdag 24 juni 2015 10:39 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Ze vallen dan onder het reguliere minimumloon, dat hoger ligt. Naar verwachting krijgen ze voor hun baantjes echter wel veel meer concurrentie van andere groepen in de maatschappij.
Jongeren worden inderdaad minder aantrekkelijk als werknemer. De logica achter het minimum-jeugdloon is om jongeren te stimuleren langer op school te blijven. Maar hele bedrijfstakken (supermarkten bijvoorbeeld) zijn inmiddels gebouwd op het feit dat je jeugd parttime kunt laten werken voor drie euro per uur, wat bij de invoering van het minimumjeugdloon nooit de intentie was.quote:Op woensdag 24 juni 2015 10:42 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dan krijgen ze toch juist minder snel die banen? Kan die man niet logisch nadenken of wat is dat?
quote:Uitschelden van werklozen en daar trots op zijn. Deze tijd vraagt om uitgestoken hand in plaats van een middelvinger
Zelfs ik vind dat nogal extreem.quote:Honderdduizenden Nederlanders met een uitkering zijn 'labbekakken', slappelingen die per direct aan het werk kunnen en moeten
quote:
http://www.nu.nl/politiek(...)spraak-bijstand.htmlquote:Asscher haalt uit naar voorman VNO-NCW om uitspraak bijstand
Foto: ANP
Gepubliceerd: 24 juni 2015 08:27 Laatste update: 24 juni 2015 10:50
Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) haalt woensdag uit naar voorzitter Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW.
''Uitschelden van werklozen en daar trots op zijn. Deze tijd vraagt om uitgestoken hand in plaats van een middelvinger'', zegt minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) woensdag in een reactie op de uitspraken De Boer.
In een interview met de Volkskrant zegt de werkgeversvoorman dat van de half miljoen mensen met een bijstandsuitkering, drie kwart aan het werk gezet moet worden.
Dat geldt volgens De Boer ook voor de hoogopgeleide bijstanders. "Die kunnen ook gewoon asperges steken, in het zonnetje met de radio aan. Wat is daar fout aan? Handen uit de mouwen."
Hij pleit ervoor dat de bijstandsuitkeringen omlaag gaan. "Er is in Nederland een groot taboe op heldere taal over uitkeringen. Ik heb wel eens gesproken over uitkeringstrekkers, daar kreeg ik voor op m'n sodemieter, dus ik praat nu over uitkeringsgenieters."
Labbekakken
De Boer klaagt ook over Somaliërs die al tien jaar of langer in Nederland zijn, maar waarvan slechts 20 procent werk heeft. De helft van deze groep zit in de bijstand.
"Die immigranten hoeven we dus niet. Weet je wat ik vind? Al die labbekakken die hier in een uitkering zitten, die moeten aan het werk."
De Boer wil ook dat de eerste schijf van de inkomstenbelasting omlaag gaat naar 35 procent. "Dat kan, daar is nu ruimte voor. Doe dat."
Schoffering
Ouderenbond ANBO noemt het "wegzetten van bijstanders als labbekakken een schoffering".
"Het kan echt niet om simpelweg op te merken dat mensen die vaak zijn weggesaneerd gedurende de crisis maar asperges moeten gaan steken. Dat is kort door de bocht en eerlijk gezegd gewoon een schoffering. Vooral als je ze ook 'labbezakken' noemt", zegt directeur Liane de Haan van de ANBO.
"De Boer merkt op dat ze aan het werk moeten. Daar kan niemand tegen zijn. Maar velen zijn de vijftig gepasseerd, aan het einde van hun ww-periode en zij slagen er niet in werk te vinden. Dat ís er gewoon te weinig."
Volgens De Haan willen de meeste vijftigplussers die in de bijstand zitten best de handen uit de mouwen steken. "Leven op minimumniveau is geen pretje. Maar voor een groot deel van hen is het geen vrije keuze om van de bijstand te leven."
Uitkeringsontvangers
quote:Op woensdag 24 juni 2015 11:12 schreef Tism het volgende:
Ik heb een beter voorstel,
Geef alle werklozen een instrument en muziekles in groepjes van vijf, en geef ze met behoud van uitkering een plekje op elke straathoek, wordt ons land een stukje mooier van..![]()
[ afbeelding ]
Hé, Ouwesok op het forum?! Ben je eindelijk de FP zat?quote:Op woensdag 24 juni 2015 09:58 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Om echt het goeie voorbeeld te geven moet ie het gewoon gaan proberen zonder de zekerheid dat het bij een dagje blijft.
Of bij een weekje
Of bij een paar jaar
En uiteraard nemen we hem voor de goeie beleving zijn inkomen en reserves af en verlagen we vast zijn uitkering zodat de rest van bijstandgerechtigd Nederland ook een indruk krijgt van wat ze te wachten staat.
En omdat ie dan toch een bijstandsgerechtigde is mag heel Nederland lekker ongenuanceerd zijn gal spuien over hoe lui hij is en dat er werk zat is voor wie maar wil
En dan maar eens zien hoeveel borrelpraat er dan nog uit komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |