abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153767765
OP van Deel 1 van Jankanerwatvan

quote:
Ik ben opgegroeid binnen dit geloof. Beide ouders hebben vanaf mijn geboorte mij alle leerstellingen meegegeven en heb dit ook zeker tot mijn 18e allemaal geloofd. De laatste paar jaar ben ik gaan twijfelen.

Aangezien een geloof als dit veel impact op mijn leven heeft gehad en nog steeds heeft, probeer ik de laatste paar jaar me los te maken door mezelf te overtuigen dat het niet waar is. Nu is het zo dat het geloof gebruik maakt van een heel stappenplan om je overtuiging te creëren en te versterken (aan de hand van 'bewijzen', argumentatie etc.)

Ik wil het liefst er een punt achter zetten en erachter komen/bewijzen dat ze of gelijk hebben of ongelijk. Ik besef me dat sommige dingen niet te bewijzen zijn (bestaan van God, leven in hiernamaals etc) maar ik hoop dat dit wel het geval is bij dit specifieke geloof.

Vandaar mijn vraag, heeft er iemand duidelijke aantoonbare bewijzen dat of ze het ware geloof hebben, of juist niet? Het liefste heb ik reacties van mensen die zelf onderzoek hebben gedaan of er in hebben gezeten (inb4 is een sekte etc.).

Hoor graag jullie kijk hierop :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_153767783
Het 10e deel alweer, waarin we het eindelijk eens gaan hebben over de inhoud en ons niet meer druk zullen maken over de vorm waarin die inhoud wordt gepresenteerd.

Game on!
pi_153767845
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 22:31 schreef Molurus het volgende:

Want ongeacht blijft de vraag: wat kun je daar nu eigenlijk uit concluderen? Dat wij ergens geen verklaring voor hebben leidt niet van nature tot de verklaring 'God'. Dat komt gewoon neer op gatentheologie.

Je zult dan ook moeten beargumenteren waarom een god daarvoor de verklaring zou zijn, anders dan jouw eigen onvermogen om het anderszins te verklaren.

Of anders gezegd: bijbel en voorspellingen terzijde, hoe zou je uberhaupt tot de conclusie kunnen komen dat er een god bestaat? In theorie? Ik zou daar geen antwoord op kunnen geven eerlijk gezegd.
De natuur, hoe ingewikkeld alles in elkaar zit. Alles lijdt tot een punt van schepping. Tot een intelligente Schepper die dit alles gedaan heeft.

Gatentheologie? Ja misschien wel. Maar ik ben wel heel erg benieuwd naar een andere theorie voor al die ontzettend nauwkeurige voorspellingen. Menselijk? Nee, onmogelijk. Supermensen? Hmm als die bestaan zou dat wel bekend zijn. Geen idee waar zoiets dan vandaan moet komen, moet in elk geval een Wezen zijn die in de toekomst kan kijken.

quote:
Profetieen en heel veel andere 'godsbewijzen' zijn gebaseerd op maar 1 ding: onbegrip. Onbegrip van de kosmos, onbegrip van biologisch leven, en in dit geval onbegrip van voorspellingen.

En zonder uitzondering gaat dat gepaard met de kenmerkende vraag 'hoe zou jij het anders verklaren?' Deze vraag verraadt al direct dat er iets niet klopt met de aangedragen verklaring. Als het een echte verklaring was dan zou die vraag volkomen overbodig zijn.
Onbegrip, ja misschien ook wel.
Maar hoezo van kosmos en biologisch leven?
Als je de kosmos en het biologische leven goed kent dan kan je voorspellen wat er over honderden en duizenden jaren gaat gebeuren?

Die vraag is ook overbodig, er is geen andere verklaring mogelijk. Maar jij vindt die verklaring onnozel dus kom dan maar met wat logischers.
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 22:49 schreef ATON het volgende:

Tot zo lang hou ik het op een sprookje.
Zelfs wikipedia pagina over de uittocht noemt wat.
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 06:19 schreef Kassamiep het volgende:

Het blijft dan echter wel grappig dat de Egyptenaren helemaal niets van deze exodus hebben gemerkt. Stel je Nederland voor waar 4 miljoen arbeidskrachten (want men claimt altijd dat de Joden tot de hardstwerkenden behoorden) van de ene op de andere dag wegggaan. De economie stort dan simpelweg in.
Maar Egypte ? Nergens last van. Men vond het niet eens nodig er iets over op te schrijven - en de buurlanden vonden dat ook al niet. Net alsof het niet gebeurd was ;)
Waarom zijn er dan wel Egyptische bronnen dat buitenlanders ze opzadelen met plagen en dan weggestuurd worden.
En sowieso merkten de Egyptenaren er wat van, anders konden ze toch niet achter Mozes aan gaan en verdrinken….
pi_153767851
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 06:20 schreef Eficaz het volgende:

Sektes, en op organisaties met sektarische kenmerken hebben altijd halve waarheden.

anders werkt het niet. als je zegt dit klopt niet, dan beroepen ze zich op iets wat dan weer wel zo is, waardoor het lijkt dat ze de waarheid hebben...I've been there...

Deze is wel echt heeeeeeel erg:

En als het niet zoo in en in triest was ook wel lachwekkend...

Zij bepalen wel fftjes wanneer geestelijke verhouding tot God van partner(dus ook van het lid zelf natuurlijk) in gevaar wordt gebracht.....Hoe erg....

(waarom heeft God de mens verstand en gevoel gegeven?..., om die twee in combinatie met elkaar te gebruiken, dat heet zélf nadenken...hoe je verhouding tot God is.....en niet anderen vóór jou, of je partner....#ditisechttegekvoorwoorden :'( :{
Wij zijn totaal geen sekte, dus tot zo ver je verhaaltje.
Wij volgen de Bijbel volledig na, dus daarin valt al niets aan te vallen.
En nee hun bepalen helemaal niets, de Bijbel bepaalt alles. De WT is slechts een schakeltje, onbelangrijk.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 06:43 schreef Kassamiep het volgende:

Zou je bianconeri ook zo streng willen toespreken ? Misschien accepteert hij het van een geloofsgenoot.
Maar zijn "ohja, die bronnen zijn er, maar ik heb ze niet bij de hand" berichtjes die altijd een paar topics later gevolgd worden door "ik heb die bronnen al gegeven" tactiek wordt een beetje irritant. En schaadt jullie geloof.
Dit is de 1e keer dat ik zei dat ik de bronnen niet bij de hand heb.....

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 08:39 schreef Molurus het volgende:

Reageer anders even inhoudelijk op de post van Eficaz. Met scheldpartijen wordt het beeld dat mensen hier hebben van JGs echt niet beter.

Maar goed, het is ook niet voor het eerst dat ik je daarop wijs. Kennelijk hoort dat bij deze religie ofzo. Zo discussieert bianconeri ook al jaren.
Ik reageer constant inhoudelijk op jullie posts en nog is het niet goed?
En nou verwijten maken naar haar dat ze inhoudelijk zou moeten gaan reageren? Maar ja tis nooit goed met jullie....
Maar zelf met argumenten komen is niet nodig.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 08:50 schreef Molurus het volgende:

Ik voorspel je dat als je het zo benadert vroeg of laat mensen een net zo grote hekel krijgen aan jou als ze nu hebben aan bianconeri.
Ach gossie toch.
Vind je het gek? Als je hier alleen maar belachelijk gemaakt wordt?
Als niemand hier inhoudelijk wil discussiëren over dingen, niet serieus wil praten.
Denk je dan dat ik al mijn tijd in jullie onzin ga stoppen? Misschien dat sommige gelovigen zich zo domweg laten verlijden, ik niet.
pi_153767863
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 09:20 schreef Molurus het volgende:
Het 10e deel alweer, waarin we het eindelijk eens gaan hebben over de inhoud en ons niet meer druk zullen maken over de vorm waarin die inhoud wordt gepresenteerd.

Game on!
Hoor wie het zegt _O- _O- _O-
Meneertje die juist totaal niet inhoudelijk wil praten.
En als ik vraag om bv eens inhoudelijk op leerstellingen in te gaan gewoon zegt: Wat een onzin begin ik niet aan.
pi_153768060
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 09:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]

En als ik vraag om bv eens inhoudelijk op leerstellingen in te gaan gewoon zegt: Wat een onzin begin ik niet aan.
_O-
  dinsdag 23 juni 2015 @ 09:37:45 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153768073
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 09:24 schreef bianconeri het volgende:
Denk je dan dat ik al mijn tijd in jullie onzin ga stoppen?
Jazeker doe jij dat! Al jaren. Met heel veel succes..... Je komt als een oprecht en liefdevol christen op ons over.
pi_153768807
quote:

Zelfs wikipedia pagina over de uittocht noemt wat.
En zelfs Harry Potter wordt hier ook vernoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Potter_%28personage%29

quote:
En sowieso merkten de Egyptenaren er wat van, anders konden ze toch niet achter Mozes aan gaan en verdrinken.
Bedoel je de verdrijving van deze ?:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyksos
Israëlieten bestonden toen nog niet. Mozes ook nog niet, die zien we maar in het verhaaltje opduiken rond 1360.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Achnaton
En deze " Mozes " moest dan wel, samen met zijn getrouwen, de benen nemen onder Horemheb.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Horemheb
En de vermelding dat ze een tijd in de woestijn ( woestenij / onontgonnen gebied ) verbleven was hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Achetaton

In de fictie zitten er wel enkele feiten als je het ruim wil bekijken.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 10:29:39 #9
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153768954
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:21 schreef ATON het volgende:

[..]

En zelfs Harry Potter wordt hier ook vernoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Potter_%28personage%29

[..]

Bedoel je de verdrijving van deze ?:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyksos
Israëlieten bestonden toen nog niet. Mozes ook nog niet, die zien we maar in het verhaaltje opduiken rond 1360.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Achnaton
En deze " Mozes " moest dan wel, samen met zijn getrouwen, de benen nemen onder Horemheb.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Horemheb
En de vermelding dat ze een tijd in de woestijn ( woestenij / onontgonnen gebied ) verbleven was hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Achetaton

In de fictie zitten er wel enkele feiten als je het ruim wil bekijken.
Apart toch he? Dat de archeologie en de oude geschriften van Egypte en de Assyriers een totaal ander verhaal vertellen over Kanaan dan de bijbel ons wil doen geloven...

De Assyrische en Egyptische verhalen worden ondersteund door archeologische opgravingen, van de vermelde verhalen in de bijbel is nauwelijks iets terug te vinden...
pi_153769000
Dat iets op wikipedia staat maakt het natuurlijk niet waar. Je weet hoe wikipedia werkt?
Ja doei.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 10:38:16 #11
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153769119
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:31 schreef motorbloempje het volgende:
Dat iets op wikipedia staat maakt het natuurlijk niet waar. Je weet hoe wikipedia werkt?
Geen enkele informatiebron is heilig, dus ook wiki niet. Maar over het algemeen is het wel een aardige plek om te beginnen met een zoektocht naar informatie. Er wordt wel degelijk kritisch gekeken naar de content, waar dubieus wordt dat ook aangegeven, en meestal kun je er heel wat referenties vinden naar relevante publicaties.

Zo slecht is wiki ook weer niet.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 10:58:56 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153769562
quote:

[..]

1) De natuur, hoe ingewikkeld alles in elkaar zit.
2) Alles lijdt tot een punt van schepping. Tot een intelligente Schepper die dit alles gedaan heeft.
Zover ik kan zien is 2) uitsluitend gebaseerd op jouw onbegrip van 1), en op helemaal niets anders. En sja... dat kan ik echt niet serieus nemen, sorry.

(Het is trouwens 'leidt', maar het is in deze context wel een komische spelfout.)

quote:

Gatentheologie? Ja misschien wel. Maar ik ben wel heel erg benieuwd naar een andere theorie voor al die ontzettend nauwkeurige voorspellingen.
Nogmaals, ook als die niet voorhanden zijn is dat geen argument voor jouw theorie. Zo werkt het niet. Als dat zou werken dan zouden alien believers ook een punt hebben als ze hun foto's en filmpjes presenteren en tegen jou zeggen: 'hoe zou jij het anders verklaren?'

quote:

Menselijk? Nee, onmogelijk. Supermensen? Hmm als die bestaan zou dat wel bekend zijn. Geen idee waar zoiets dan vandaan moet komen, moet in elk geval een Wezen zijn die in de toekomst kan kijken.
En dit zou echt 1 op 1 uit een discussie met alien believers kunnen komen. Natuurlijk hebben die alien believers daarmee geen punt. En jij ook niet.

quote:

[..]

Onbegrip, ja misschien ook wel.
Maar hoezo van kosmos en biologisch leven?
Dat zijn van oudsher twee zaken die mensen moeilijk begrijpen en graag religieus verklaren. Ik had daar ook graag andere onderwerpen gezien, maar dat is kennelijk hoe het werkt voor wetenschappelijke analfabeten.

quote:

Als je de kosmos en het biologische leven goed kent dan kan je voorspellen wat er over honderden en duizenden jaren gaat gebeuren?
Nee. Net als het weer zijn beide sterk chaotisch, zeker biologisch leven. We kunnen wel met enige nauwkeurigheid zeggen hoe lang de main sequence van onze zon nog zal duren, maar details zijn over het algemeen lastig te voorspellen.

quote:

Die vraag is ook overbodig, er is geen andere verklaring mogelijk. Maar jij vindt die verklaring onnozel dus kom dan maar met wat logischers.
Nee, ik vind 'er is geen andere verklaring mogelijk' een onnozel argument voor die verklaring. Een belangrijke nuance.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 11:00:58 #13
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153769602
Op herhaling, want helaas na tig topics nog steeds actueel:

pi_153769775
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Apart toch he? Dat de archeologie en de oude geschriften van Egypte en de Assyriers een totaal ander verhaal vertellen over Kanaan dan de bijbel ons wil doen geloven...

De Assyrische en Egyptische verhalen worden ondersteund door archeologische opgravingen, van de vermelde verhalen in de bijbel is nauwelijks iets terug te vinden...
Dat is zo. Wel leuk om met de scherven die men in de Bijbel vindt een reconstructie te maken van wat er werkelijk gebeurd is en waarop deze sagen gebaseerd zijn.
pi_153769843
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:38 schreef Molurus het volgende:

Geen enkele informatiebron is heilig, dus ook wiki niet. Maar over het algemeen is het wel een aardige plek om te beginnen met een zoektocht naar informatie. Er wordt wel degelijk kritisch gekeken naar de content, waar dubieus wordt dat ook aangegeven, en meestal kun je er heel wat referenties vinden naar relevante publicaties.

Zo slecht is wiki ook weer niet.
Ik zie Wiki ook als een eerste aanzet om er verder mee aan de slag te gaan met het steeds gegeven bronmateriaal. Onwaarheden worden er zeer snel uit weggefilterd.
pi_153770224
Offtopic

Een vriend van mij die vroeg over 4 mei herdenking.
Ik gaf hem de Engelse wikipedia link.

Er staat :

"At 20:00, two minutes of silence are observed throughout the Netherlands. Public transport is stopped, as well as all other traffic. "

( https://en.m.wikipedia.org/wiki/Remembrance_of_the_Dead )

Dit is toch helemaal niet waar? Dit jaar was ik in Nederland. In brabant wel te verstaan. Ik doe niet aan 2 minuten stilte ( ja ben een lul) maar ik zag gewoon auto's rijden. Sterker nog ik heb nog nooit een auto zien stoppen. Eerlijk gezegd vind ik 4 mei een dood normaal dag.
Maar , als ik Wikipedia zo lees dan lijkt wel of heel Nederland stil is en een belangrijke herdenking is.

Dus als ik een Amerikaan was en de wiki page zou lezen krijg ik een beeld die niet echt met de werkelijkheid strookt.

Soms vind ik wikipedia niet heel betrouwbaar inderdaad.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 11:33:58 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153770361
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:28 schreef Szikha het volgende:
Offtopic

...

Soms vind ik wikipedia niet heel betrouwbaar inderdaad.
http://www.ns.nl/over-ns/(...)n-en-op-station.html

quote:
Alle treinen staan tijdens de Nationale Dodenherdenking twee minuten stil. Ook op de stations, in de stationswinkels en in de treinen wordt om 20.00 uur twee minuten stilte in acht genomen. Op deze manier wil NS haar reizigers de gelegenheid geven om op 4 mei de oorlogsslachtoffers te herdenken.
Nou wil ik niet zeggen dat het bij mij in de buurt perfect stil is, natuurlijk rijden er hier en daar nog auto's. Maar die 2 minuten is het duidelijk stiller dan anders, en zover ik kan zien geeft wiki daar geen verkeerd beeld van.
pi_153771837
Vermoedelijk is het deze persoon geweest die het monotheïsme geïntroduceerd heeft aan het hof in Egypte via het Mazdaïsme, wat al ingang gevonden had in het Assyrische rijk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yuya
pi_153773313
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 09:37 schreef hoatzin het volgende:

Jazeker doe jij dat! Al jaren. Met heel veel succes..... Je komt als een oprecht en liefdevol christen op ons over.
Nee hoor.
In het begin ging ik echt zaken nazoeken, kwam ik met veel verwijzingen en noem maar op.
Nu weet ik dat jullie het niet serieus menen, jullie niet serieus onderzoek hebben gedaan en nooit willen doen. Daarom reageer ik alleen maar oppervlakkig, juist en netjes maar wel oppervlakkig.

Oprecht en liefdevol?
Jawel hoor, maar ik ga niet onnodig energie in zaken stoppen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:58 schreef Molurus het volgende:

(Het is trouwens 'leidt', maar het is in deze context wel een komische spelfout.)
Nee goh logisch dat het leidt is, kan ik ook eens een spelfout maken?

quote:
Nogmaals, ook als die niet voorhanden zijn is dat geen argument voor jouw theorie. Zo werkt het niet. Als dat zou werken dan zouden alien believers ook een punt hebben als ze hun foto's en filmpjes presenteren en tegen jou zeggen: 'hoe zou jij het anders verklaren?'
Zeg ik dan dat ze dat niet hebben?
Als er ergens iets raars op te zien is hebben ze misschien wel enigszins een punt.
Het verschil is dat op foto's en dergelijke het:
1. Trucage kan zijn
2. Vaag is.

In de Bijbel kan het geen trucage zijn en is het heel erg duidelijk. Dat laat veel meer opties weg.

quote:
Dat zijn van oudsher twee zaken die mensen moeilijk begrijpen en graag religieus verklaren. Ik had daar ook graag andere onderwerpen gezien, maar dat is kennelijk hoe het werkt voor wetenschappelijke analfabeten.
Wat hebben al dit soort zaken nou met wetenschappelijke analfabeten te maken.....
Ik kan er ook niets aan doen dat er maar 1 logisch en goed antwoord voor deze zaken is: God.

quote:
Nee. Net als het weer zijn beide sterk chaotisch, zeker biologisch leven. We kunnen wel met enige nauwkeurigheid zeggen hoe lang de main sequence van onze zon nog zal duren, maar details zijn over het algemeen lastig te voorspellen.
Precies, dus wat wou je met die onzin vertellen over voorspellingen?
Dat heeft geen enkele connectie, of was dit een afleiding ofzo omdat je de weg kwijt bent?
Er is geen enkele andere verklaring voor al dat soort zeer nauwkeurige verklaring ver ver voor het werkelijk gebeurde (en ja het staat vast dat het ver daarvoor opgeschreven is).
Ik wil wel eens horen van je wat voor verklaring er anders kan zijn. Als je het hebt over alien verhalen dan komt de wetenschap altijd met verklaringen (weerballon, f16 test, fakkels etc).

quote:
Nee, ik vind 'er is geen andere verklaring mogelijk' een onnozel argument voor die verklaring. Een belangrijke nuance.
En toch zou er een verklaring voor moeten zijn.
Is dat niet precies wat de wetenschap doet? Verklaringen zoeken, precies.
pi_153774168
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 13:46 schreef bianconeri het volgende:
In de Bijbel kan het geen trucage zijn en is het heel erg duidelijk.
Ben je daar zeker van ? _O- o|O
  dinsdag 23 juni 2015 @ 14:19:35 #23
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153774221
quote:

[..]

Nee goh logisch dat het leidt is, kan ik ook eens een spelfout maken?
Natuurlijk. Ik zou er ook niets van hebben gezegd als het niet grappig was in deze specifieke context. ;)

quote:

[..]

Zeg ik dan dat ze dat niet hebben?
Als er ergens iets raars op te zien is hebben ze misschien wel enigszins een punt.
Ik zeg dat ze geen punt hebben. Constateren dat iets vreemd is is op zich prima, niets mis mee. Waar jij en alien believers geen punt mee hebben zijn de conclusies die jullie trekken uit 'raar'. Uit 'raar' alleen kun je geen enkele conclusie trekken.

quote:

Het verschil is dat op foto's en dergelijke het:
1. Trucage kan zijn
2. Vaag is.
Het kan vanalles zijn. Zolang je geen manieren hebt om specifieke verklaring X aannemelijk te maken dan heb je eenvoudig geen verklaring. Ook niet de verklaring die jij graag eraan zou hangen.

quote:

In de Bijbel kan het geen trucage zijn en is het heel erg duidelijk. Dat laat veel meer opties weg.
Je kunt niet door wegstrepen tot de juiste verklaring komen. Dat kan eenvoudig niet, hoe graag jij dat misschien ook wil. Het vereist namelijk dat jij een complete inventaris van mogelijke verklaringen hebt en er daarvan N-1 kunt wegstrepen. Dit is volslagen onmogelijk, en kan derhalve nooit tot een verklaring leiden.

quote:

[..]

Wat hebben al dit soort zaken nou met wetenschappelijke analfabeten te maken.....
Ik kan er ook niets aan doen dat er maar 1 logisch en goed antwoord voor deze zaken is: God.
Denken dat je een compleet beeld hebt van mogelijke verklaringen zou ik direct en zonder gene omschrijven als wetenschappelijk analfabetisme. Dit is geen poging om je te beledigen, maar een oprechte constatering van mijn kant: zo werkt wetenschap niet.

quote:

[..]

En toch zou er een verklaring voor moeten zijn.
Natuurlijk. Er zal altijd ergens een verklaring zijn voor elk verschijnsel dat wij (nog) niet begrijpen.

quote:

[..]

Is dat niet precies wat de wetenschap doet? Verklaringen zoeken, precies.
Verklaringen zoeken, ja. Verklaringen uit de duim zuigen en vervolgens zeggen 'dat is hem, want jij kunt geen andere verklaringen bedenken' heeft he-le-maal niets te maken met wetenschap.

Even in herinnering een samenvatting van wat de wetenschappelijke methode nou precies inhoudt:

F&L / De wetenschappelijke methode

Jouw denken, jouw onderzoek, lijkt te stoppen bij stap 2. Terwijl nou juist stap 3 t/m 5 essentieel zijn voor de wetenschappelijke methode. Zonder die drie kun je nooit kennis opdoen over (de aard van) de werkelijkheid.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 14:47:14 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153774956
quote:
Nu weet ik dat jullie het niet serieus menen, jullie niet serieus onderzoek hebben gedaan en nooit willen doen.
Heel veel. Jaren over gedaan. Jij niet, jij kauwt alleen maar de WT na en zegt dan dat het je eigen mening is... dat is al vaak genoeg gebleken hier. Of wou je soms beweren dat jij, onafhankelijk van de WT, na een diepgaand onderzoek ook tot bijvoorbeeld 1914 bent gekomen?
quote:
Oprecht en liefdevol?
Jawel hoor, maar ik ga niet onnodig energie in zaken stoppen.
Dan doe je niet wat je altijd zo hard roept: Wij doen wat in de bijbel staat. Je gaat voorbij aan wat Jezus' opdracht voor jou is.

BTW: deden jullie dat maar wat minder, onnodige energie in bepaalde zaken stoppen (geleur langs de deur)

[ Bericht 14% gewijzigd door hoatzin op 23-06-2015 14:56:17 ]
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:03:09 #25
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153775364
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 09:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Ik hang al een hele tijd rond in F&L, en ben zodoende veel mensen tegengekomen. Sommige mensen winden zich al te makkelijk op, sommigen zijn ronduit onbeleefd, anderen trollen erop los, nog anderen begrijpen de grondregels van discussie niet, weer anderen hebben zich volledig verloren in hun eigen dogmatiek. Ondanks al die verschillende mensen die in verschillende mate slechte eigenschappen hebben, ben jij met afstand de meest onprettige persoon die ik hier tegen ben gekomen.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:03:45 #26
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153775388
quote:
Even doorklikken naar de bronnen en je hebt gewoonlijk meer dan acceptabel bewijsmateriaal.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:07:11 #27
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153775495
quote:
Juist als je weet hoe Wikipedia werkt is het een goede inlichtingenbron. En er zijn veel controlemogelijkheden omdat er vaak bronvermeldingen bij staan.
pi_153775535
Wiki is inderdaad een goed beginpunt om eigen onderzoek te beginnen, maar wikipedia zelf als 'bron' gebruiken is nogal shabby.
Ja doei.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:09:32 #29
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153775575
quote:

[..]

Nee hoor.
In het begin ging ik echt zaken nazoeken, kwam ik met veel verwijzingen en noem maar op.
Nu weet ik dat jullie het niet serieus menen, jullie niet serieus onderzoek hebben gedaan en nooit willen doen.
Ik heb je verschillende keren gevraagd om onderbouwing voor 607 v.C. te geven. Je bent nooit verder gekomen dan: "Andere data i.v.m. het leven van Christus bewijzen het ook!"

Nou, kom eens op dan met die data. Dan kunnen we een echte, inhoudelijke discussie hebben. Lekker kritisch en zo, dat vind je toch zo belangrijk? Ik heb in het vorige topic al aangegeven er serieus op in te willen gaan in mijn discussie met Hexxenbiest.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:30:03 #30
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153776191
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:08 schreef motorbloempje het volgende:
Wiki is inderdaad een goed beginpunt om eigen onderzoek te beginnen, maar wikipedia zelf als 'bron' gebruiken is nogal shabby.
Ik moet zeggen dat in Wikipedia over zaken waar ik toevallig verstand van heb (vogels bv) nog nooit een onwaarheid ben tegengekomen.

Wat natuurlijk niet zegt dat het niet kan.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:36:05 #31
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153776374
quote:
Bronvermeldingen is nou juist iets waar men bij wikipedia behoorlijk op hamert. Ik kom geregeld artikelen tegen waarbij in dikke zwarte letters staat: 'het ontbreekt aan referenties'. Dan weet je als lezer in elk geval waar je aan toe bent.

En heel vaak staan er wel netjes bronvermeldingen bij. In sommige gevallen meerdere pagina's.

Artikelen waarbij je beide niet ziet komt ik (bijna) nooit tegen.
pi_153776592
Als academicus heb ik gewoon iets tegen wikipedia gebruiken als bron.
Ja doei.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:46:32 #33
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153776775
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:42 schreef motorbloempje het volgende:

En terecht. Er zit natuurlijk wel een verschil tussen wiki aanhalen als bron in een discussie op FOK! en wiki (wiki zelf, niet de bronnen die daar staan vermeld) gebruiken als bron voor wetenschappelijk onderzoek.

Als je bronnen zoekt voor wetenschappelijke publicaties heb je vermoedelijk meer aan deze:

http://scholar.google.com/

Maar wat je daar aantreft is net te droog en te academisch om goed te werken in discussies op FOK!
  dinsdag 23 juni 2015 @ 16:22:39 #34
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153778011
quote:
Als academicus vind ik Wikipedia geweldig. Het scheelt me iedere keer een reisje naar de bibliotheek en er staan gewoonlijk veel meer referenties in dan in de gangbare naslagwerken.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 16:24:14 #35
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153778065
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

En terecht. Er zit natuurlijk wel een verschil tussen wiki aanhalen als bron in een discussie op FOK! en wiki (wiki zelf, niet de bronnen die daar staan vermeld) gebruiken als bron voor wetenschappelijk onderzoek.

Als je bronnen zoekt voor wetenschappelijke publicaties heb je vermoedelijk meer aan deze:

Maar wat je daar aantreft is net te droog en te academisch om goed te werken in discussies op FOK!
Academici hebben vaak via hun instituut toegang tot tools om artikelen te zoeken, waarmee ze ook in betalende archieven kunnen.
pi_153779131
quote:
Dan moet jij als academicus maar wat degelijk bronmateriaal aanslepen voor Wiki. Men zal je daar eeuwig dankbaar voor zijn.
pi_153779184
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Academici hebben vaak via hun instituut toegang tot tools om artikelen te zoeken, waarmee ze ook in betalende archieven kunnen.
Dat was ook al mijn bedenking. ;)
pi_153780585
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dan moet het artikel ook nog online beschikbaar zijn, meestal kost het je $30 om te lezen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:49:38 #39
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153780923
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

En dan moet het artikel ook nog online beschikbaar zijn, meestal kost het je $30 om te lezen.
Voor $20 per maand (of $200 per jaar) kun je een individueel abonnement nemen op JSTOR, een van de grootste databanken voor artikels.
pi_153782947
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Voor $20 per maand (of $200 per jaar) kun je een individueel abonnement nemen op JSTOR, een van de grootste databanken voor artikels.
Ik zie niet in waarom ik zou moeten betalen voor wetenschap die al betaald is.
pi_153783324
quote:
O nee?

Jullie bijbel is niet de originele hij is namelijk herschreven. :')

Het systeem achter de Jehovah's getuigen namelijk Watch Tower Bible and Tract
Society dat elke niet-volgeling, alle andere Bijbelvertalingen en alle overheden per definitie
als onchristelijk bestempelt, over de ganse lijn extreem denkt, radicaliseert, geen nuances
noch denkvrijheid erkent maar met eigen afwijkende Bijbelvertalingen mensen hersenspoelt,
vermoedelijk puur uit machtsdrang en geldgewin, is verwerpelijk.

De leiders van de Jehovah's getuigen hebben via talloze boeken en Bijbelstudies de Bijbel als
het ware herschreven, NIET vertaald wat een groot verschil is.
Zaken weglaten of toevoegen
aan de Heilige Schrift is een zware zonde, misstap, fout. Zo wordt duidelijk gezegd in
Openbaring 22:18.

Bron: http://www.spiritdating.be/Gevaarlijke_Sekten.html

[ Bericht 6% gewijzigd door Eficaz op 23-06-2015 19:24:17 ]
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
pi_153785497
Is het officieel nu : 'v.C' of : 'vdj'?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 21:13:46 #43
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153787197
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:07 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom ik zou moeten betalen voor wetenschap die al betaald is.
Ja, dat vraag ik me ook altijd af bij auto's. "Als die fabrikant al betaald heeft om de auto te laten maken, waarom moet ik er dan nog voor betalen?!"
  dinsdag 23 juni 2015 @ 21:38:05 #44
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153788013
Dat wetenschappelijke informatie beschikbaar is voor iedereen lijkt mij belangrijker dan wat dan ook. Als financiën daarin een drempel zijn moet de staat daar misschien maar een (grotere) rol in gaan spelen.

Maar goed, het is eigenlijk nogal off topic. :D
pi_153793601
De verborgen macht achter de Jehovah's Getuigen
BEKIJK AFBEELDINGEN
Robin De Ruiter
Nederlands | Paperback
(4)
¤ 15,80
BESCHRIJVING
'Een ongevaarlijk kerkgenootschap, wat opdringerig wellicht, maar niet zo hinderlijk als vroeger.' Dat lijkt de algemene mening te zijn over de Jehovah's Getuigen - de leden van het Wachttorengenootschap.
Onderzoeker Robin de Ruiter ontdekte tijdens zijn verblijf en studie in Spanje dat dit Genootschap helemaal niet zo ongevaarlijk is. Hij infiltreerde - als kandidaat lid - in een Vergadering van Jehovah's Getuigen en leerde hun organisatie van zeer nabij kennen. Nadien schreef hij een waarschuwend boek, dat eerst in het Spaans verscheen (Mexico 1994). Het was de aanleiding voor honderden, zo niet duizenden Jehovah's Getuigen om het Genootschap te verlaten. Iets dergelijks gebeurde toen het boek in het Duits verscheen.

Voor de Nederlandse vertaling is het boek herzien en geactualiseerd, maar even onrustbarend als het origineel, als het gaat om de betrokkenheid van het Wachttorengenootschap bij het nazi-regime, bij de vrijmetselarij, bij de politiek, BESCHRIJVING
'Een ongevaarlijk kerkgenootschap, wat opdringerig wellicht, maar niet zo hinderlijk als vroeger.' Dat lijkt de algemene mening te zijn over de Jehovah's Getuigen - de leden van het Wachttorengenootschap.
Onderzoeker Robin de Ruiter ontdekte tijdens zijn verblijf en studie in Spanje dat dit Genootschap helemaal niet zo ongevaarlijk is. Hij infiltreerde - als kandidaat lid - in een Vergadering van Jehovah's Getuigen en leerde hun organisatie van zeer nabij kennen. Nadien schreef hij een waarschuwend boek, dat eerst in het Spaans verscheen (Mexico 1994). Het was de aanleiding voor honderden, zo niet duizenden Jehovah's Getuigen om het Genootschap te verlaten. Iets dergelijks gebeurde toen het boek in het Duits verscheen.

Voor de Nederlandse vertaling is het boek herzien en geactualiseerd, maar even onrustbarend als het origineel, als het gaat om de betrokkenheid van het Wachttorengenootschap bij het nazi-regime, bij de vrijmetselarij, bij de politiek, om maar te zwijgen van de geraffineerde gedachtencontrole. Het schokkendst zijn wellicht de occulte tekens en afbeeldingen die in onschuldig ogende illustraties van het Wachttorengenootschap verwerkt zijn en waarvan vele in dit boek zijn afgedrukt.
Het schokkendst zijn wellicht de occulte tekens en afbeeldingen die in onschuldig ogende illustraties van het Wachttorengenootschap verwerkt zijn en waarvan vele in dit boek zijn afgedrukt.

!!!...om maar te zwijgen van de geraffineerde gedachtencontrole...!!!⚠️

[ Bericht 30% gewijzigd door Eficaz op 24-06-2015 01:47:30 ]
― C.S. Lewis
  woensdag 24 juni 2015 @ 08:44:16 #46
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153796671
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:18 schreef Eficaz het volgende:

[..]

O nee?

Society dat elke niet-volgeling, alle andere Bijbelvertalingen en alle overheden per definitie
als onchristelijk bestempelt, over de ganse lijn extreem denkt, radicaliseert, geen nuances
noch denkvrijheid erkent maar met eigen afwijkende Bijbelvertalingen mensen hersenspoelt,

De leiders van de Jehovah's getuigen hebben via talloze boeken en Bijbelstudies de Bijbel als
aan de Heilige Schrift is een zware zonde, misstap, fout. Zo wordt duidelijk gezegd in

Goh staan de Jehova's Getuigen bij de sekten? En dan ook nog gevaarlijk?

Wow... :X
  woensdag 24 juni 2015 @ 08:47:18 #47
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153796706
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 01:34 schreef Eficaz het volgende:
BEKIJK AFBEELDINGEN
Robin De Ruiter
Nederlands | Paperback
(4)
¤ 15,80
BESCHRIJVING

Voor de Nederlandse vertaling is het boek herzien en geactualiseerd, maar even onrustbarend als het origineel, als het gaat om de betrokkenheid van het Wachttorengenootschap bij het nazi-regime, bij de vrijmetselarij, bij de politiek, BESCHRIJVING

Voor de Nederlandse vertaling is het boek herzien en geactualiseerd, maar even onrustbarend als het origineel, als het gaat om de betrokkenheid van het Wachttorengenootschap bij het nazi-regime, bij de vrijmetselarij, bij de politiek, om maar te zwijgen van de geraffineerde gedachtencontrole. Het schokkendst zijn wellicht de occulte tekens en afbeeldingen die in onschuldig ogende illustraties van het Wachttorengenootschap verwerkt zijn en waarvan vele in dit boek zijn afgedrukt.
Het schokkendst zijn wellicht de occulte tekens en afbeeldingen die in onschuldig ogende illustraties van het Wachttorengenootschap verwerkt zijn en waarvan vele in dit boek zijn afgedrukt.

Die gedachtencontrole werkt uitstekend moet ik zeggen. Er lopen hier een paar JG forumleden rond die niets in de gaten hebben...
  woensdag 24 juni 2015 @ 10:03:52 #48
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153797669
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 08:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Die gedachtencontrole werkt uitstekend moet ik zeggen. Er lopen hier een paar JG forumleden rond die niets in de gaten hebben...
Nu hebben alle religies diverse mechanismes die erop zijn gericht om zieltjes te winnen en gelovigen aan zich te binden. Zo werkt de evolutie van religies: die religies die dat niet of onvoldoende doen sterven als het ware uit.

Nu lijken die mechanismes bij JGs buitengewoon sterk te zijn, in elk geval ten aanzien van binding. Dat heeft op het oog iets paradoxaals, aangezien de JG religie nauwelijks succesvol genoemd kan worden. Het werkt voor de gelovigen die men al heeft 'binnengehaald' vrij sterk, maar het lijkt ook nieuwe aanwas te belemmeren.
pi_153797789
quote:
BEKIJK AFBEELDINGEN
Robin De Ruiter
Nederlands | Paperback
(4)
¤ 15,80
BESCHRIJVING

Sorry maar dit stukje tekst heeft wel een enorm "BNW" gehalte... vooral bedoeld om het boek goed te laten verkopen.
Alpha kenny one
pi_153800970
quote:
Onderzoeker Robin de Ruiter ontdekte tijdens zijn verblijf en studie in Spanje dat dit Genootschap helemaal niet zo ongevaarlijk is. Hij infiltreerde - als kandidaat lid - in een Vergadering van Jehovah's Getuigen en leerde hun organisatie van zeer nabij kennen.

!!!...om maar te zwijgen van de geraffineerde gedachtencontrole...!!!??
Oh god krijgen we dit weer

:')
  woensdag 24 juni 2015 @ 13:05:24 #51
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153801906
quote:
Niet dat ik grote problemen heb met de conclusie, maar dit lijkt me eerlijk gezegd een vrij dubieuze bron.
  woensdag 24 juni 2015 @ 13:15:14 #52
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153802215
quote:
het gaat om de betrokkenheid van het Wachttorengenootschap bij het nazi-regime,
Zijn de JG's niet massaal uitgemoord door de nazi's omdat ze weigerden dienst te doen en trouw te zweren aan het regime? Dit riekt naar hetzelfde soort laster als beweren dat de Joden de Holocaust hebben georganiseerd.
quote:

BNW is de andere kant op.

Oh wacht, check even de bibliografie van De Ruiter op Wikipedia:

quote:
De 13 Satanische bloedlijnen - De oorzaak van veel ellende en kwaad op aarde.
De Protocollen van de Wijzen van Sion - Ontsluierd.
Het Joegoslavië Tribunaal - De vermoorde onschuld van Slobodan Milosevic.
George W. Bush en de mythe van al-Qaida - De verborgen macht achter de terroristische aanslagen van 11 september 2001.
De verborgen macht achter de Jehovah's Getuigen.
De 13 Satanische bloedlijnen - Wegbereiders van de Antichrist.
Allemaal in eigen beheer uitgegeven. Zelfs de gekkie-uitgeverijen willen niets met hem van doen hebben.
pi_153803324
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 08:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gedachten controle an sich is altijd gevaarlijk! Als je dingen moet verdringen en je mag de Waarheid niet zien en niet zelf denken...dan kan je nooit jezelf zijn.👿
― C.S. Lewis
pi_153803849
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet dat ik grote problemen heb met de conclusie, maar dit lijkt me eerlijk gezegd een vrij dubieuze bron.
Klopt, bron is idd dubieus. Zag het net toen ik nader ging bekijken. Excuses!

[ Bericht 0% gewijzigd door Eficaz op 24-06-2015 14:22:00 ]
― C.S. Lewis
  woensdag 24 juni 2015 @ 14:16:07 #55
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153803855
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 14:15 schreef Eficaz het volgende:

[..]

Klopt, bron is idd dubieus. Zag het net toen ik nader ging bekijken. Excuzes!
Np! ;)
  woensdag 24 juni 2015 @ 15:22:40 #56
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153805587
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:57 schreef Eficaz het volgende:

[..]

Gedachten controle an sich is altijd gevaarlijk! Als je dingen moet verdringen en je mag de Waarheid niet zien en niet zelf denken...dan kan je nooit jezelf zijn.👿
De vraag is dus: gevaarlijk voor wie? Persoonlijk ben ik er niet bang voor.
pi_153806172
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zijn de JG's niet massaal uitgemoord door de nazi's omdat ze weigerden dienst te doen en trouw te zweren aan het regime? Dit riekt naar hetzelfde soort laster als beweren dat de Joden de Holocaust hebben georganiseerd.

[..]

BNW is de andere kant op.

Oh wacht, check even de bibliografie van De Ruiter op Wikipedia:

[..]

Allemaal in eigen beheer uitgegeven. Zelfs de gekkie-uitgeverijen willen niets met hem van doen hebben.
Idd. Je hebt helemaal gelijk. Ik zal voortaan mijn bronnen eerst doorlezen!!! want dit kan natuurlijk niet, dat zie ik nu zelf ook in.

Excuses!
― C.S. Lewis
pi_153806729
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 15:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De vraag is dus: gevaarlijk voor wie? Persoonlijk ben ik er niet bang voor.
Als je zoals ik enkele jaren geleden uit groepen met veel sektarische kenmerken bent gestapt waar je ook moest denken hoe de groep dacht en hoe werd voorgeschreven door leiding en je hebt zoals ik daardoor jaren als robot zonder eigen mening geleefd, ja, dan is mijn conclusie: gevaarlijk voor het individu die in groepen met sektarische trekken zit.(ik doel hier op evangelische gemeenten en groepen die daarop lijken.)

Als robot leven en denken hoe je wordt voorgeschreven, en jezelf wijsmaken dat het je eigen gedachten en meningen zijn, om dat vol te houden moet je als individu veel, zo niet alles verdringen.

En dat is in die zin gevaarlijk voor jezelf, dat het belemmerd om de waarheid en je eigen waarheid onder ogen te zien. Waardoor je niet echt geluk kunt ervaren.
Ja, wel een surrogaat geluk, verkregen door dissociatieve/cognitieve dissonantie.

Waardoor je risico loopt op frustratie en niet weet waardoor dat komt, het aan andere zaken gaat toeschrijven. Zo kan je bv anderen die er niets mee te maken hebben van vanalles gaan beschuldigen. Want degenen die er voor verantwoordelijk zijn, ja, die kan je er niet op aanspreken.
Al is het alleen maar omdat ze alles verdraaien en projecteren op jou.

In die zin bedoel ik gevaarlijk.

Edit: @Ser_Ciappelletto. Helemaal gelijk. Toen ik t net las dacht ik ook idd dat juist ook de J G het erg te verduren had gekregen in de tweede wereldoorlog. En vond ik het idd vreemd te lezen dat ze zouden hebben samengewerkt met de Duitste bezetters; het kwam mij erg onwaarschijnlijk over.

Dusz: je hebt helemaal gelijk. Ik zal voortaan eerst goed mijn bronnen doorlezen voor ik ze plaats!!!

Mijn excuses!

[ Bericht 6% gewijzigd door Eficaz op 24-06-2015 19:40:08 ]
― C.S. Lewis
pi_153811478
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 14:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Np! ;)
― C.S. Lewis
pi_153815058
quote:
Wordt in wetenschappelijke opleiding ook niet toegestaan als bron.
En misschien in niet wetenschappelijke opleidingen ook wel niet, maar dat weet ik niet. Nooit gedaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 14:19 schreef Molurus het volgende:

Ik zeg dat ze geen punt hebben. Constateren dat iets vreemd is is op zich prima, niets mis mee. Waar jij en alien believers geen punt mee hebben zijn de conclusies die jullie trekken uit 'raar'. Uit 'raar' alleen kun je geen enkele conclusie trekken.

Het kan vanalles zijn. Zolang je geen manieren hebt om specifieke verklaring X aannemelijk te maken dan heb je eenvoudig geen verklaring. Ook niet de verklaring die jij graag eraan zou hangen.

Je kunt niet door wegstrepen tot de juiste verklaring komen. Dat kan eenvoudig niet, hoe graag jij dat misschien ook wil. Het vereist namelijk dat jij een complete inventaris van mogelijke verklaringen hebt en er daarvan N-1 kunt wegstrepen. Dit is volslagen onmogelijk, en kan derhalve nooit tot een verklaring leiden.

Denken dat je een compleet beeld hebt van mogelijke verklaringen zou ik direct en zonder gene omschrijven als wetenschappelijk analfabetisme. Dit is geen poging om je te beledigen, maar een oprechte constatering van mijn kant: zo werkt wetenschap niet.

Natuurlijk. Er zal altijd ergens een verklaring zijn voor elk verschijnsel dat wij (nog) niet begrijpen.

Verklaringen zoeken, ja. Verklaringen uit de duim zuigen en vervolgens zeggen 'dat is hem, want jij kunt geen andere verklaringen bedenken' heeft he-le-maal niets te maken met wetenschap.

Natuurlijk heb je er een punt mee dat het geen uiteindelijke verklaring ervoor is.
Maar het blijft zeer uitzonderlijk dat een boek als de Bijbel meerdere voorspellingen bevat die bewezen ver voor de gebeurtenis gebeurde opgeschreven zijn en tot in de puntjes opgeschreven werden en uitkwamen.
En dat daarnaast dit boek ook nog zelf claimed Goddelijk te zijn.

De enige logische verklaring lijkt God te zijn. Er is nog nooit een mens geweest die voorspellen kan, laat staan dat er in 1 boek meerdere mensen zouden zijn die dat wel ineens kunnen. Dat aliens bestaan is al de vraag, laat staan dat ze dan ook nog kunnen voorspellen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 14:47 schreef hoatzin het volgende:

Heel veel. Jaren over gedaan. Jij niet, jij kauwt alleen maar de WT na en zegt dan dat het je eigen mening is... dat is al vaak genoeg gebleken hier. Of wou je soms beweren dat jij, onafhankelijk van de WT, na een diepgaand onderzoek ook tot bijvoorbeeld 1914 bent gekomen?
Zoals je misschien nog wel weet ben ik niet opgegroeid als een getuige, dus ik ben wel de allerlaatste die de WT nakauwt en de WT gebruikt heeft bij het bekijken van dingen.
1914 is gewoon een datum die vanuit de Bijbel komt, heeft niets met de WT te maken.

quote:
Dan doe je niet wat je altijd zo hard roept: Wij doen wat in de bijbel staat. Je gaat voorbij aan wat Jezus' opdracht voor jou is.

BTW: deden jullie dat maar wat minder, onnodige energie in bepaalde zaken stoppen (geleur langs de deur)

Dat is niet onnodig, absoluut niet. Is een zeer belangrijk werk en er komen nog genoeg mensen van in de waarheid.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Ik hang al een hele tijd rond in F&L, en ben zodoende veel mensen tegengekomen. Sommige mensen winden zich al te makkelijk op, sommigen zijn ronduit onbeleefd, anderen trollen erop los, nog anderen begrijpen de grondregels van discussie niet, weer anderen hebben zich volledig verloren in hun eigen dogmatiek. Ondanks al die verschillende mensen die in verschillende mate slechte eigenschappen hebben, ben jij met afstand de meest onprettige persoon die ik hier tegen ben gekomen.
Omdat ik wel een gelovige ben die op dingen in durft te gaan?
Maar ook een gelovige ben die zich niet van kastje naar de muur laat sturen en geen onnodige energie gaat verspillen?

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Als academicus vind ik Wikipedia geweldig. Het scheelt me iedere keer een reisje naar de bibliotheek en er staan gewoonlijk veel meer referenties in dan in de gangbare naslagwerken.
Als academicus vind je dat geweldig?
Sinds wanneer wordt wikipedia als bron geaccepteerd binnen wetenschappelijke studies en/of hogere opleidingen? Nog nooit meegemaakt?
pi_153815331
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 21:36 schreef bianconeri het volgende:
Maar het blijft zeer uitzonderlijk dat een boek als de Bijbel meerdere voorspellingen bevat die bewezen ver voor de gebeurtenis gebeurde opgeschreven zijn en tot in de puntjes opgeschreven werden en uitkwamen.
De enige logische verklaring lijkt God te zijn.
O, maar er is nog een verklaring voor hoor. Je schrijft over iets wat 100 jaar geleden is gebeurd en verkoopt het als een voorspelling. :W
pi_153815509
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:18 schreef Eficaz het volgende:

O nee?

Haha wat een pruts bron gebruik je daarvoor zeg.
De vertaling die wij gebruiken staat heel dicht bij de oorspronkelijke talen hoor.
Zo gebruiken wij gewoon JHWH wel terwijl de meeste vertalingen dit weg laten.
Daarnaast komt onze vertaling praktisch volledig overeen met andere vertalingen, wij gebruiken dan ook wel eens andere vertalingen. Als die van ons niet zou kloppen dan klopt geen een.

Laat ze maar eens aantonen wat weggelaten is, en wat via boeken herschreven zou zijn. Die rare aannames heb ik echt nog nooit eerder gehoord zeg.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:27 schreef Szikha het volgende:
Is het officieel nu : 'v.C' of : 'vdj'?
voor de christus of voor de jezus?
Uhm?

quote:
BEKIJK AFBEELDINGEN
Robin De Ruiter
Nederlands | Paperback
(4)
¤ 15,80
BESCHRIJVING

Hahahahaha wat een onzin. Ten 1e zijn er nooit vanwege dit golven van verlaten geweest.
Ten 2e zouden we connectie hebben met o.a. de nazi's? Vandaar dat aanhangers van ons vermoord zijn door de nazi's -.- Als wij de nazi's steunen dan zouden ze ons toch niet vervolgen?
Ten 3e Dat soort informatie als die er al zou zijn zou hij niet eens achter kunnen komen als het zo geheim zou zijn, dan zou hij lid van besturende lichaam moeten zijn.
Ten 4e occulte tekens en afbeeldingen? Grappig xD

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 08:44 schreef hoatzin het volgende:

We zijn ook zulke gevaarlijke mensen haha, we bemoeien ons nergens mee.
Zullen nooit geweld gebruiken, zullen nooit meedoen aan oorlog of het steunen. Doen niet mee aan leugen en bedrog, carriere maken boeit ons niet. Leven gewoon ons eigen leventje.
Gevaarlijk he _O-
pi_153815711
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 21:51 schreef bianconeri het volgende:
Doen niet mee aan leugen en bedrog
Daarover verschillen jij en vrijwel alle andere mensen in dit topic (en op aarde) van mening :P
Voor de rest heb je wel gelijk. De JGs zijn "harmless". En zullen daarom waarschijnlijk ook nooit serieus vervolgd worden ;)
pi_153815715
Nee Voor De Jaartelling
pi_153815783
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Precies, dat is wat ik ook net in mijn opmerking plaatste.
Jehovah's Getuigen zijn na de joden het meest vervolgd door de Nazi's. Als wij, zoals die schrijver beweert, eigenlijk sympathisanten zijn/waren van de nazi's dan zouden wij echt niet vervolgd zijn.

quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:57 schreef Eficaz het volgende:

Zegt iemand die veelal rare tekens achter zijn posts plaatst lol....

Wel bijzonder dat in onze lectuur veelal gezegd wordt ALLES grondig na te zoeken. Ook eigen lectuur nooit zo maar aan te nemen. Je moet dus niets verdringen en juist de waarheid onderzoeken.

quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 14:15 schreef Eficaz het volgende:

Klopt, bron is idd dubieus. Zag het net toen ik nader ging bekijken. Excuses!
Eerst eens beter onderzoek naar JG doen voordat je wat over ons gaat vertellen maat ;)
Net als dat rare boek.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 16:06 schreef Eficaz het volgende:

Als je zoals ik enkele jaren geleden uit groepen met veel sektarische kenmerken bent gestapt waar je ook moest denken hoe de groep dacht en hoe werd voorgeschreven door leiding en je hebt zoals ik daardoor jaren als robot zonder eigen mening geleefd, ja, dan is mijn conclusie: gevaarlijk voor het individu die in groepen met sektarische trekken zit.(ik doel hier op evangelische gemeenten en groepen die daarop lijken.)

Als robot leven en denken hoe je wordt voorgeschreven, en jezelf wijsmaken dat het je eigen gedachten en meningen zijn, om dat vol te houden moet je als individu veel, zo niet alles verdringen.

En dat is in die zin gevaarlijk voor jezelf, dat het belemmerd om de waarheid en je eigen waarheid onder ogen te zien. Waardoor je niet echt geluk kunt ervaren.
Ja, wel een surrogaat geluk, verkregen door dissociatieve/cognitieve dissonantie.

Waardoor je risico loopt op frustratie en niet weet waardoor dat komt, het aan andere zaken gaat toeschrijven. Zo kan je bv anderen die er niets mee te maken hebben van vanalles gaan beschuldigen. Want degenen die er voor verantwoordelijk zijn, ja, die kan je er niet op aanspreken.
Al is het alleen maar omdat ze alles verdraaien en projecteren op jou.

In die zin bedoel ik gevaarlijk.
Ik kan mij dit heel erg goed voorstellen hoor Eficaz,
ik vind het ook heel erg rot voor je dat jij dat ooit hebt moeten meemaken. Gelukkig ben je nu wel vrij. Er zijn jammer genoeg in deze wereld best wat organisatie die het denken van hun organisaties beinvloeden, die zorgen dat hun leden niet zelf denken of onverschillig worden.

Het probleem is alleen dat jij je nu af gaat reageren op alles wat misschien lijkt op een organisatie wat misschien lijkt op iets in die richting.En daarbij maar alles aangrijpt om je gelijk te gaan halen, zie de bronnen die je aanhaalt. En dat je daarbij ook graag anderen nakletst in hun mening over bepaalde organisaties.

Zie wat je nu doet in de richting van Jehovah's Getuigen, ik kan je 1 ding vertellen maar wij zijn echt geen sekte en we worden in onze lectuur juist aangemoedigd om zelf te denken en echt alles te onderzoeken. Als je dat niet gelooft kan ik je daar bewijs van geven.
Of je het nou met ons eens bent of niet, maar je hoeft echt niet bang te zijn dat ik, of welke getuige van Jehovah dan ook niet vrij is in zijn doen of laten.

quote:
Edit: @Ser_Ciappelletto. Helemaal gelijk. Toen ik t net las dacht ik ook idd dat juist ook de J G het erg te verduren had gekregen in de tweede wereldoorlog. En vond ik het idd vreemd te lezen dat ze zouden hebben samengewerkt met de Duitste bezetters; het kwam mij erg onwaarschijnlijk over.

Dusz: je hebt helemaal gelijk. Ik zal voortaan eerst goed mijn bronnen doorlezen voor ik ze plaats!!!

Mijn excuses!
Dat is dus nogmaals het gevaar als je zelf iets meegemaakt hebt.
Je kunt blind worden voor logica, voor waarheid. En alles maar aangrijpen om iets omlaag te halen.
Wij zijn inderdaad zwaar vervolgd in de 2e WO, dus zou het wel heel raar zijn als we samen zouden werken met de nazi's.
pi_153815835
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 21:45 schreef ATON het volgende:

O, maar er is nog een verklaring voor hoor. Je schrijft over iets wat 100 jaar geleden is gebeurd en verkoopt het als een voorspelling. :W
1 probleem krijg je dan:

Als je iets opschrijft wat honderd jaar geleden gebeurde dan is het geen voorspelling meer.
Slimpie.

De dingen uit de Bijbel zijn VOOR het gebeurde opgeschreven. Of je moet oa denken dat de Bijbel pas na 1914 geschreven is. En nog meer voorspellingen zijn bewezen opgeschreven voor het gebeurde. Dus doe niet alsof je neus bloed ofzo. Of je nou gelooft dat de verklaring God is of niet, het is gewoon een feit dat er voorspellingen in staan.
pi_153815852
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 21:58 schreef Kassamiep het volgende:

Daarover verschillen jij en vrijwel alle andere mensen in dit topic (en op aarde) van mening :P
Voor de rest heb je wel gelijk. De JGs zijn "harmless". En zullen daarom waarschijnlijk ook nooit serieus vervolgd worden ;)
Beetje jammer dat we in WOII wel zwaar vervolgd zijn. En dat we nog altijd in best wat landen vervolgd worden en veel broeders en zusters van mij in de gevangenis zitten vanwege hun geloof.
  woensdag 24 juni 2015 @ 22:13:16 #68
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153816069
quote:
Omdat ik wel een gelovige ben die op dingen in durft te gaan?
Jij durft niet op dingen in te gaan. Ik heb je verschillende keren gevraagd om onderbouwing voor 607 v.C. te geven. Je bent nooit verder gekomen dan: "Andere data i.v.m. het leven van Christus bewijzen het ook!"

Nou, kom eens op dan met die data. Dan kunnen we een echte, inhoudelijke discussie hebben. Lekker kritisch en zo, dat vind je toch zo belangrijk? Ik heb in het vorige topic al aangegeven er serieus op in te willen gaan in mijn discussie met Hexxenbiest.
pi_153816253
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:03 schreef bianconeri het volgende:
1 probleem krijg je dan:

Als je iets opschrijft wat honderd jaar geleden gebeurde dan is het geen voorspelling meer.
Slimpie.
Je moet wel een genie zijn dit zo snel door te hebben.

quote:
De dingen uit de Bijbel zijn VOOR het gebeurde opgeschreven.
En dat is niet zo. Heb je enig idee wanneer men Deuteronomium op schrift gezet heeft ? Doe eens een gokje.
quote:
En nog meer voorspellingen zijn bewezen opgeschreven voor het gebeurde.
Zoals ?
quote:
Dus doe niet alsof je neus bloed ofzo.
Nee hoor, mijn neus bloedt niet. Ik vertel je enkel hoe de vork aan de steel zit.
quote:
Of je nou gelooft dat de verklaring God is of niet, het is gewoon een feit dat er voorspellingen in staan.
Oogjes toe, in elke oor een banaan en nu maar gillen. :D :D :D
pi_153816254
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:04 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Beetje jammer dat we in WOII wel zwaar vervolgd zijn. En dat we nog altijd in best wat landen vervolgd worden en veel broeders en zusters van mij in de gevangenis zitten vanwege hun geloof.
Wat nog altijd niet in de buurt komt van een serieuze systematische vervolging.
Zoals al eerder aangegeven: jullie zijn daarvoor gewoon niet belangrijk genoeg. Om precies de redenen die je net zelf aangaf.
pi_153816339
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:03 schreef bianconeri het volgende:

[..]

1 probleem krijg je dan:

Slimpie.
Dat is ook precies zijn punt. Maar dat begreep je best.

quote:
De dingen uit de Bijbel zijn VOOR het gebeurde opgeschreven. Of je moet oa denken dat de Bijbel pas na 1914 geschreven is.
Ik meen mij te herinneren dat er in dit topic al herhaaldelijk op gewezen was dat de JGs de voorspellingen van wat er volgens hen precies in 1914 zou gebeuren na 1914 nogal fors herschreven hebben zodat het wat beter klopte. Helaas voor jouw geloof hebben we ook het oorspronkelijke materiaal nog ter referentie.

quote:
En nog meer voorspellingen zijn bewezen opgeschreven voor het gebeurde.
Er waren inderdaad overstromingen. Klopt.
Ik voorspel overigens dat er de komende 5 jaar weer een overstroming zal zijn. Ben ik nu heilig als dit uitkomt ?
  woensdag 24 juni 2015 @ 22:31:54 #72
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153816602
quote:

[..]

Laat ze maar eens aantonen wat weggelaten is, en wat via boeken herschreven zou zijn. Die rare aannames heb ik echt nog nooit eerder gehoord zeg.
Oh tof. Ik heb een paar jaar Grieks gestudeerd, dus dit zou mij moeten lukken. Eens zien, een paar simpele dingetjes om mee te beginnen.:

- κύριος (kyrios) wordt als 'Jehovah' vertaald, terwijl het letterlijk 'heer' betekent. Waarom is dit?
- σταυρός (stauros) wordt vertaald als 'paal', niet als 'kruis'. Waarom is dit?
  woensdag 24 juni 2015 @ 22:34:07 #73
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153816659
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 16:06 schreef Eficaz het volgende:
Nou ja k ben ook zwaar christelijk gereformeerd opgevoed. Hoewel dat niet sektarisch was waren er natuurlijk ook overeenkomsten. HEt met de paplepel ingieten heb ik ook meegekregen. Mijn eigen mening ontwikkelde ik pas toen ik het huis uit was.
  woensdag 24 juni 2015 @ 22:36:37 #74
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153816713
quote:
Zoals je misschien nog wel weet ben ik niet opgegroeid als een getuige
Dat blijkt. Zoals jij ken ik er geen één.
pi_153823051
quote:

[..]

Haha wat een pruts bron gebruik je daarvoor zeg.
De vertaling die wij gebruiken staat heel dicht bij de oorspronkelijke talen hoor.
Zo gebruiken wij gewoon JHWH wel terwijl de meeste vertalingen dit weg laten.
Daarnaast komt onze vertaling praktisch volledig overeen met andere vertalingen, wij gebruiken dan ook wel eens andere vertalingen. Als die van ons niet zou kloppen dan klopt geen een.

[..]

Uhm?

[..]

Hahahahaha wat een onzin. Ten 1e zijn er nooit vanwege dit golven van verlaten geweest.
Ten 2e zouden we connectie hebben met o.a. de nazi's? Vandaar dat aanhangers van ons vermoord zijn door de nazi's -.- Als wij de nazi's steunen dan zouden ze ons toch niet vervolgen?
Ten 3e Dat soort informatie als die er al zou zijn zou hij niet eens achter kunnen komen als het zo geheim zou zijn, dan zou hij lid van besturende lichaam moeten zijn.
Ten 4e occulte tekens en afbeeldingen? Grappig xD

[..]

We zijn ook zulke gevaarlijke mensen haha, we bemoeien ons nergens mee.
Zullen nooit geweld gebruiken, zullen nooit meedoen aan oorlog of het steunen. Doen niet mee aan leugen en bedrog, carriere maken boeit ons niet. Leven gewoon ons eigen leventje.
Gevaarlijk he _O-
Zelfs pruts bronnen kunnen de waarheden bevatten....

Jehovah's Getuigen spreken zich uit:

En:

[ Bericht 7% gewijzigd door Eficaz op 25-06-2015 06:51:50 ]
― C.S. Lewis
  donderdag 25 juni 2015 @ 08:21:56 #76
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153823626
quote:
Doen niet mee aan leugen en bedrog, carriere maken boeit ons niet. Leven gewoon ons eigen leventje.
Er zijn blijkbaar uitzonderingen... ;(
pi_153824057
Ik zei veel overeenkomsten met de evangelisch getinte sekten.(neehee, niet de EO)

Zij zijn alleen veeeel subtieler, ze sluiten je niet uihuit, neehee, ze vertellen je heel subtiel, dat je naar de hel gaat en voor je zullen bidden....ik weet niet war erger is....

En de doctrines zijn anders, en evengoed wel Bijbelteksten verkrachten, naar hun hand zetten hoe het hun uitkomt.

*) ank aan oa de gereformeerd vrijgemaakte kerk, waar ik zag dat je én kan geloven en ook gewoon doen, en leven:)

[ Bericht 3% gewijzigd door Eficaz op 25-06-2015 10:11:51 ]
― C.S. Lewis
pi_153825699
quote:

[..]

Wij zijn totaal geen sekte, dus tot zo ver je verhaaltje.
Wij volgen de Bijbel volledig na, dus daarin valt al niets aan te vallen.
Hahaha, je maakt een geintje. De Jehova's getuigen hebben een hele andere bijbel dan andere christenen. De Nieuwe Wereldvertaling maakt fout op fout, in tegenstelling tot de Statenvertaling die nog het meest in de buurt komt van de originele teksten. Vooral Zacharia 12:10 valt daarin op.

Statenvertaling:
quote:
Doch over het huis Davids, en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.
NWT:
quote:
En ik wil over het huis van Da̱vid en over de inwoners van Jeru̱zalem de geest van gunst en smekingen uitstorten, en zij zullen stellig opzien naar Degene die zij hebben doorstoken, en zij zullen stellig over Hem weeklagen zoals bij het geweeklaag over een enige [zoon]; en er zal een bittere jammerklacht over hem zijn zoals wanneer er een bittere jammerklacht is over de eerstgeboren [zoon].
Alleen maar veranderd omdat jullie niet in Jezus als Gods zoon geloven :')

Disclaimer: christelijk opgegroeid, maar geloof afgezworen.
pi_153825829
Grappig, je krijgt de JG's met weinig zo aan het stuiteren dan te beweren dat ze een sekte zijn.
Een andere manier is door te beginnen over evolutie.

[ Bericht 2% gewijzigd door falling_away op 25-06-2015 11:15:41 ]
Alpha kenny one
pi_153827794
quote:
[..]

Uhm?

V.C.= voor christus
vdj -= voor de jaar telling ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_153833933
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:19 schreef ATON het volgende:

Je moet wel een genie zijn dit zo snel door te hebben.
he slimpie, jij bent degene die dat voorstelde.

quote:
En dat is niet zo. Heb je enig idee wanneer men Deuteronomium op schrift gezet heeft ? Doe eens een gokje.
En dat is wel zo. En met ''de dingen'' heb ik het over bekende voorspellingen uit de Bijbel he, niet over gewoon maar een gebeurtenis. Het lijkt me nogal wiedes dat bepaalde zaken uit de 1e boeken van de Bijbel pas na die tijd opgeschreven zijn. Dat snapt iedereen wel.

quote:
Zoals ?
Val Babylon, 1914, voorspellingen over onze huidige tijd.

quote:
Nee hoor, mijn neus bloedt niet. Ik vertel je enkel hoe de vork aan de steel zit.
Dan vertel je het wel heel slecht.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:20 schreef Kassamiep het volgende:

Wat nog altijd niet in de buurt komt van een serieuze systematische vervolging.
Zoals al eerder aangegeven: jullie zijn daarvoor gewoon niet belangrijk genoeg. Om precies de redenen die je net zelf aangaf.
Niet een wereldwijde systematische vervolging, maar dat is nog nooit gebeurt.
Hitler wou de joden overal weg hebben, maar ja ook ons. Maar die is niet bepaald ver gekomen.
Of de kruistochten zul je mss aanhalen, maar dat besloeg ook lang niet alles.

We hadden het ook over vervolgingen, niet over op welke manier of wat dan ook.
Volgens jou werden en worden we om die redenen niet vervolgd, gek genoeg worden we dus wel vervolgd.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:23 schreef Kassamiep het volgende:

Dat is ook precies zijn punt. Maar dat begreep je best.
Goh, het probleem is alleen dat de voorspellingen in de Bijbel opgeschreven zijn voor ze gebeurden. En dat staat gewoon vast.

quote:
Ik meen mij te herinneren dat er in dit topic al herhaaldelijk op gewezen was dat de JGs de voorspellingen van wat er volgens hen precies in 1914 zou gebeuren na 1914 nogal fors herschreven hebben zodat het wat beter klopte. Helaas voor jouw geloof hebben we ook het oorspronkelijke materiaal nog ter referentie.
Uhm dat heb ik anders hier nog nooit langs zien komen?

quote:
Er waren inderdaad overstromingen. Klopt.
Ik voorspel overigens dat er de komende 5 jaar weer een overstroming zal zijn. Ben ik nu heilig als dit uitkomt ?
Wat heeft dat ermee te maken?
Voor de 100e keer zal ik eens de profetie van de val van Babylon aanhalen:
Er werd opgeschreven dat: Deze grote wereldmacht zou vallen, door welke persoon die zou vallen (en dat terwijl die persoon nog lang niet geboren was), met welke tactiek die de stad zou veroveren en dat het zonder geweld zou gebeuren.

Is wel even wat anders dan zeggen: Oh er is in de komende 5 jaar ergens een overstroming.
pi_153834030
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Oh tof. Ik heb een paar jaar Grieks gestudeerd, dus dit zou mij moeten lukken. Eens zien, een paar simpele dingetjes om mee te beginnen.:

- κύριος (kyrios) wordt als 'Jehovah' vertaald, terwijl het letterlijk 'heer' betekent. Waarom is dit?
- σταυρός (stauros) wordt vertaald als 'paal', niet als 'kruis'. Waarom is dit?
Nog weg gelaten of dat aan de hand is met kyrios stel ik in 1e plaats al:
Wat is daar het belang van? Het is alsof ik ipv meneer hier neer zet: Ser_Ciappelletto
De boodschap wordt er niets anders van. En voordat je gaat beginnen over het weglaten van Gods Naam, ja het is wel heel anders als je iemands eigen naam compleet laat verdwijnen door een individu constant alleen maar meneer of heer te noemen.

Zoals jij dan heel goed zou weten als je er studie in hebt gedaan is stau'ros enkelvoudig.
Een enkelvoudig stuk hout. Zoals iedereen weet bestaat een kruis uit 2 stukken hout.
Daarnaast werd een martelpaal wel veel meer gebruikt met dit doel. Daarom is het gewoon logisch dat het geen kruis was.

Hierin steunt de wetenschap ons trouwens, dat het geen kruis moet zijn geweest.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 04:58 schreef Eficaz het volgende:

Zelfs pruts bronnen kunnen de waarheden bevatten....

Jehovah's Getuigen spreken zich uit:

En:
Ook die kunnen waarheden bevatten idd.
En uh jij laat je karig uit zeg.

Met alleen wat video's.
pi_153834094
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 09:01 schreef Eficaz het volgende:
Ik zei veel overeenkomsten met de evangelisch getinte sekten.(neehee, niet de EO)

Zij zijn alleen veeeel subtieler, ze sluiten je niet uihuit, neehee, ze vertellen je heel subtiel, dat je naar de hel gaat en voor je zullen bidden....ik weet niet war erger is....

En de doctrines zijn anders, en evengoed wel Bijbelteksten verkrachten, naar hun hand zetten hoe het hun uitkomt.

*) ank aan oa de gereformeerd vrijgemaakte kerk, waar ik zag dat je én kan geloven en ook gewoon doen, en leven:)
Dan kun je beter JG hebben ^O^
Wij volgen nog gewoon de Bijbel na, begaat iemand een ernstige zonde dan krijgt hij een Bijbelse straf zoals die ook in de 1e eeuw toegepast werd: Uitsluiting.
Wij draaien nergens om heen, zijn gewoon open en duidelijk in alles.
Wil je weten hoe onze ''bazen'' leven, no problemo. Open.

Gereformeerd vrijgemaakt?
Je weet dat dat misschien wel de kerk is die het allermeest verbonden wordt met het woord sekte?
Meer nog dan JG.
  donderdag 25 juni 2015 @ 17:07:07 #84
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153834114
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:02 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Nog weg gelaten of dat aan de hand is met kyrios stel ik in 1e plaats al:
Wat is daar het belang van? Het is alsof ik ipv meneer hier neer zet: Ser_Ciappelletto
De boodschap wordt er niets anders van. En voordat je gaat beginnen over het weglaten van Gods Naam, ja het is wel heel anders als je iemands eigen naam compleet laat verdwijnen door een individu constant alleen maar meneer of heer te noemen.
Nou ja, de Nieuwe Wereldvertaling vertaalt dus dingen die er helemaal niet staan. Als de evangelist er 'Heer' neerzet, wie denkt de vertaler dan wel niet dat hij is door er 'Jehovah' van te maken?! Je gaat toch niet zomaar dingen veranderen in de Bijbel?!
quote:
Zoals jij dan heel goed zou weten als je er studie in hebt gedaan is stau'ros enkelvoudig.
Een enkelvoudig stuk hout. Zoals iedereen weet bestaat een kruis uit 2 stukken hout.
Daarnaast werd een martelpaal wel veel meer gebruikt met dit doel. Daarom is het gewoon logisch dat het geen kruis was.
Als ik het gezaghebbende woordenboek voor Grieks erbijhaal, staat daar bij σταυρός letterlijk: "cross, as the instrument of crucifixion".
quote:
Hierin steunt de wetenschap ons trouwens, dat het geen kruis moet zijn geweest.
Dan moet je wel even met bronnen komen hé. Je kunt dat niet zomaar beweren.
pi_153834140
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:40 schreef miserabel het volgende:

Hahaha, je maakt een geintje. De Jehova's getuigen hebben een hele andere bijbel dan andere christenen. De Nieuwe Wereldvertaling maakt fout op fout, in tegenstelling tot de Statenvertaling die nog het meest in de buurt komt van de originele teksten.
Bijzonder dat elke JG meerdere vertalingen in huis heeft en gebruikt. En ook in lectuur meerderen gebruikt worden.

Vooral Zacharia 12:10 valt daarin op.

Statenvertaling:

[..]

NWT:
[/quote]

Ik zal nog even die tekst moeten uitzoeken of daar God anders aan het woord is.
Nergens blijkt er uit dat er met die 2 teksten iets anders bedoelt wordt. De NWT laat alleen duidelijker uitkomen om wie het gaat.

En wat een waardeloze taal gebruikt de statenvertaling. Uitstorten den Geest der genade en der gebeden. Ongelofelijk lol....

Alleen maar veranderd omdat jullie niet in Jezus als Gods zoon geloven :')

Disclaimer: christelijk opgegroeid, maar geloof afgezworen.
[/quote]

He vriend, wij geloven wel dat Jezus de Zoon van God is hoor.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:47 schreef falling_away het volgende:
Grappig, je krijgt de JG's met weinig zo aan het stuiteren dan te beweren dat ze een sekte zijn.
Een andere manier is door te beginnen over evolutie.
Omdat wij tegen leugens zijn. Wij houden van waarheid.
pi_153834240
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 16:57 schreef bianconeri het volgende:
he slimpie, jij bent degene die dat voorstelde.
En daar heb je geen antwoord op.

quote:
En dat is wel zo. En met ''de dingen'' heb ik het over bekende voorspellingen uit de Bijbel he, niet over gewoon maar een gebeurtenis. Het lijkt me nogal wiedes dat bepaalde zaken uit de 1e boeken van de Bijbel pas na die tijd opgeschreven zijn. Dat snapt iedereen wel.
Geen antwoord op mijn post.

quote:
Val Babylon, 1914, voorspellingen over onze huidige tijd.
Geen antwoord op mijn post.

quote:
Dan vertel je het wel heel slecht.
Doe dan je ogen open en die bananen uit je oren.

Kan je écht niks beters posten ?
pi_153834399
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 16:57 schreef bianconeri het volgende:

Voor de 100e keer zal ik eens de profetie van de val van Babylon aanhalen:
Er werd opgeschreven dat: Deze grote wereldmacht zou vallen, door welke persoon die zou vallen (en dat terwijl die persoon nog lang niet geboren was), met welke tactiek die de stad zou veroveren en dat het zonder geweld zou gebeuren.
Nogal logisch dat men dat wist ! Dit deel is geschreven NA de Babylonische ballingschap.
Wat maken ze je daar toch allemaal wijs ??????
Iets meer hierover weten ?

http://www.uitgeverijtenh(...)hreef-de-bijbel.html
http://www.standaardboekh(...)f-de-bijbel-midprice
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=46729

Maar dit zal je vast niet mogen lezen van de ouderlingen.
pi_153834565
quote:

Dat is juist. De verticale staander en de horizontale stau'os en daar was er maar één van. Deze twee delen vormden het kruis. En een prentje voor jou kan helpen:
http://historianet.nl/vra(...)nd-de-kruisiging-uit
pi_153837923
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:30 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is juist. De verticale staander en de horizontale stau'os en daar was er maar één van. Deze twee delen vormden het kruis. En een prentje voor jou kan helpen:
http://historianet.nl/vra(...)nd-de-kruisiging-uit

Ik zat te googlen op cross en kwam dit filmpje tegen. Vanaf -edit- bedoel 1:15 min praten ze over het kruis.
pi_153839524
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:09 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Omdat wij tegen leugens zijn. Wij houden van waarheid.
Voor iemand die zo van waarheid houdt ben je verdomd goed in het negeren daarvan.

Durf ook over de lastiger vragen na te denken. Een geloof dat daar niet tegen kan kan de waarheid niet zijn.

Want of het nou gaat over wat een biologische soort is, welke basis jij hebt voor het jaartal 607 of hoe het nu precies zit met die nogal vrijzinnige vertaling van de Bijbel door JGs, telkens als het lastig wordt kom je met dit soort oneliners in plaats van een onderbouwing.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 25-06-2015 20:41:57 ]
pi_153840644
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 19:44 schreef Szikha het volgende:

[..]

Ik zat te googlen op cross en kwam dit filmpje tegen. Vanaf -edit- bedoel 1:15 min praten ze over het kruis.
Maar wordt hier niet veel wijzer van..
pi_153840720
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 21:14 schreef ATON het volgende:

[..]

hehe ;)
pi_153852490
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 21:14 schreef ATON het volgende:

[..]

interessante documentaire... :)

Ik kijk 'm een andere keer...

Nu naar buiten :9
― C.S. Lewis
pi_153861799
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:21 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

V.C.= voor christus
vdj -= voor de jaar telling ;)
Gebruikelijk in Nederland is "v. Chr." (Zelfs bij atheisten)
  vrijdag 26 juni 2015 @ 18:18:22 #95
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153862605
quote:

[..]

Natuurlijk heb je er een punt mee dat het geen uiteindelijke verklaring ervoor is.
Hou deze even vast... blijf jezelf hieraan herinneren. :)

quote:

Daar is heel wat op af te dingen. Maar al was er niets op af te dingen dan leidt dat dus op geen enkele manier tot de conclusie dat:

1) de Christelijke god bestaat
2) de rest van de Bijbel betrouwbaarder is dan een willekeurige andere tekst.

quote:

En dat daarnaast dit boek ook nog zelf claimed Goddelijk te zijn.
Dat is dus geen interessante claim.

quote:

De enige logische verklaring lijkt God te zijn.
Wat zei ik nou net? 'Hou deze even vast'. Je bent het nu alweer kwijt:

quote:

[..]

De verklaring is dan dus ook niet 'God'. Knap dat je in 1 en dezelfde post verstandig reageert en twee regels later dat verstand weer compleet kwijt bent.

quote:

Er is nog nooit een mens geweest die voorspellen kan, laat staan dat er in 1 boek meerdere mensen zouden zijn die dat wel ineens kunnen. Dat aliens bestaan is al de vraag, laat staan dat ze dan ook nog kunnen voorspellen.
Argument from ignorance. Wat begrijp je niet aan deze drogreden?

Jij stelt dat er nog nooit een mens is geweest die kan voorspellen. Vermoedelijk gebaseerd op het feit dat je daar geen empirische bewijzen voor hebt. Sofar, so good. Maar waarom kom je dan met een verklaring waar jij eveneens geen bewijzen voor hebt?

Wij hebben sofar geen enkele reden om te denken dat er goden bestaan, laat staan het soort dat wel kan voorspellen. Van mensen weten we tenminste dat ze bestaan.

(En dan vergeet ik even dat jouw claims t.a.v. voorspellingen in de Bijbel niets meer zijn dan overvalste bullshit. Het is namelijk niet eens relevant voor jouw argument voor het bestaan van goden.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 26-06-2015 18:27:12 ]
pi_153866205
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 17:35 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Gebruikelijk in Nederland is "v. Chr." (Zelfs bij atheisten)
of " v.C. "
pi_153872431
quote:
En uh jij laat je karig uit zeg.Met alleen wat video's.
Ja.

Ik ben niet (meer) boos op jou, als je nu en dan es onbeschoft doet hier.

Ik heb een soort van medegevoel dat jij ws de rest van je leven in een psychische gevangenis zit, zonder het door te hebben...misschien komt dat nog wel een keer, ik was ook zo toen ik in een evangelische sekte zat. Ik heb mezelf belachelijk lopen maken bij vrienden, familie en collegas.
Wij moesten oa aan iedereen vertellen dat als ze niet in het evangelie geloven dat ze naar de hel gaan, als we dat niet deden zou God ons verantwoordelijk houden.

Een keer gaan je ogen open, meestal bij ingrijpende zaken, en je ziet dat wat er gepredikt wordt niet in overeenstemming is met de praktijk.

Jullie krijgen het moeilijk door uitsluiting, wat naar is. En mi ook voordelen heeft: je hebt dan ook geen gezanik meer aan je hoofd.

Ik herken dingen: als iemand weggaat bij de JG, dan verlaat hij eigenlijk God, zo wordt het gebracht.

Als je weggaat bij evangelisch groepen en groepen die daarop lijken, met sektarische kenmerken, dan is dat hetzelfde. Ze beschouwen je als zodanig alsof je God de rug toe hebt gekeerd. bij mij was dat ook zo.

Het komt niet in ze op, dat ik daarmee, door daar weg te gaan juist Gods wil deed. Zij denken dat God door hun heenpraat, en kunnen zich niet voorstellen dat God mij ook dingen duidelijk kan maken.

Wat dachten en denken ze eigenlijk wel, denk ik dan?

Maar ja, dingen gebeuren. Het is naar als een organisatie die claimt te doen wat God wil, dat juist niet doet. Dat was voor mij heel erg, ja dat verwachte ik niet. Maar ja, Geld en macht kan veel doen met een bepaalde slag mensen.

Dus dat zwart/witte: dat gelovigen goed zijn en onglovigen niet, dat heb ik echt, God zij Dank niet meer.

Komt nog eens bij dat de evangelisch groepen en die daarop lijken, met sektarische kenmerken(want je hebt ze ook die wel oke zijn) iig nog in het Evangelie geloven.

Dat ontkennen jullie ook nog eens, het Evangelie.

Het beste ermee, en sterkte!

[ Bericht 0% gewijzigd door Eficaz op 27-06-2015 00:40:16 ]
― C.S. Lewis
pi_153872645
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:06 schreef bianconeri het volgende:
Gereformeerd vrijgemaakt?Je weet dat dat misschien wel de kerk is die het allermeest verbonden wordt met het woord sekte?Meer nog dan JG.
Haha, Juist de gereformeerd vrijgemaakte kerk wil dat iedereen zoveel mogelijk gebruikt maakt van zijn gaven dus zoveel en zo hoog mogelijke opleidingen gaat doen.

Kinderen worden daarmee grootgebracht, zowel meisjes als jongens. het percentage afgestudeerden is erg hoog in die kerk.

Jullie worden ontmoedigt om door te leren. (ja, de kans dat iemands ogen zouden open gaan, doordat hij teveel weet/te weten komt is dan groter...)

[ Bericht 1% gewijzigd door Eficaz op 27-06-2015 00:59:18 ]
― C.S. Lewis
pi_153872768
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:06 schreef bianconeri het volgende:
Dan kun je beter JG hebben Wij volgen nog gewoon de Bijbel na, begaat iemand een ernstige zonde dan krijgt hij een Bijbelse straf zoals die ook in de 1e eeuw toegepast werd: Uitsluiting.Wij draaien nergens om heen, zijn gewoon open en duidelijk in alles.Wil je weten hoe onze ''bazen'' leven, no problemo. Open.
Bij de evangelische getinte groepen met sektarische trekken, bemoeien ze zich met je privé en als je niet dingen doet, wat zij bijbels vinden, dreigen ze dat je dan naar de hel gaat.

Dus ik impliceer helemaal niet dat ik de een of andere zonde had, ik zou willen zeggen: juist niet.

Ik had na een tijdje een eigen mening gekregen en begon zélf na te denken, dat is voor hun al zondig genoeg, voor hun is anders denken dan hoe de leiding denkt al een zonde. Want hoe de leiding denkt, dat is de enige juist manier. een andere mening hebben is zonde in hun ogen. En ja, dan ga je naar de hel. (stelletje achterlijke idioten)

Nou ja, sterkte volgende week met aan de deur leuren, ik zal aan je denken als ik buiten ben. Het wordt namelijk heel erg heet, 30 graden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eficaz op 27-06-2015 00:49:51 ]
― C.S. Lewis
pi_153875667
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 00:28 schreef Eficaz het volgende:
Jullie worden ontmoedigt om door te leren. (ja, de kans dat iemands ogen zouden open gaan, doordat hij teveel weet/te weten komt is dan groter...)
Kenmerkend voor fundamentalistisch sektarische religies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')