En waar leidt je dat uit af? Bijbeltekst graag.quote:Op maandag 22 juni 2015 10:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
Hij kan het weten maar gebruikt het niet bij vrije wil, Hoatz. Miljoen keren al uitgelegd.
Hij is alwetend en er is vrije wil.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
God is dus niet alwetend. Of er is geen vrije wil.
Dat moet ik opzoeken dan... Kom ik op terug, goed?quote:Op maandag 22 juni 2015 11:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En waar leidt je dat uit af? Bijbeltekst graag.
Die zijn echt niet verenigbaar. En dat is niet omdat wij ongelovig zijn ofzo... het is een bekend en eeuwenoud probleem in de Christelijke theologie.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:21 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Hij is alwetend en er is vrije wil.
De enige reden waarom dit argument logisch lijkt is omdat je het begrip alwetendheid beperkt. En dat kan niet. Alwetend (= alles wetend) is een absoluut begrip. Zeggen dat God alles weet maar niet alles is als zeggen dat de afstand tussen hier en de maan oneindig is maar dat je er wel heen kunt vliegen in een bepaalde tijd.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:21 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Hij is alwetend en er is vrije wil.
Dat kan ik ook met vrij grote zekerheid voorspellen bij een hoop mensen. Maakt mij dat alwetend? Welnee...ik heb gewoon mensenkennis.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:04 schreef Hexxenbiest het volgende:
Hij is alwetend. Hij kan zien wat je gaat doen aan de hand van je gedrag op dat moment, je karakter/persoonlijkheid.
Hoe kan Hij dan niet alles weten en er toch ook vrije wil zijn? Het is niet dat hij richting geeft. Hij kent jou en weet wat jij met jouw vrije wil gaat doen in een situatie.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die zijn echt niet verenigbaar. En dat is niet omdat wij ongelovig zijn ofzo... het is een bekend en eeuwenoud probleem in de Christelijke theologie.
Nou....alleen als je het belooft. Je geeft niet altijd antwoord valt me op...quote:Op maandag 22 juni 2015 11:22 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dat moet ik opzoeken dan... Kom ik op terug, goed?
Dat vraag je aan mij? Dan is het antwoord heel eenvoudig: God bestaat niet.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:25 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Hoe kan Hij dan niet alles weten en er toch ook vrije wil zijn?
Dat is dus geen vrije wil, een heilige bewakingscamera die elke stap die je doet in de gaten houdt. Het is meer een soort heilig Noord-Korea.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:25 schreef Hexxenbiest het volgende:
Het is niet dat hij richting geeft. Hij kent jou en weet wat jij met jouw vrije wil gaat doen in een situatie.
Er zijn twee opties.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:25 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Hoe kan Hij dan niet alles weten en er toch ook vrije wil zijn? Het is niet dat hij richting geeft. Hij kent jou en weet wat jij met jouw vrije wil gaat doen in een situatie.
quote:Op maandag 22 juni 2015 11:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vraag je aan mij? Dan is het antwoord heel eenvoudig: God bestaat niet.
Dat ziet eruit als de voorkant van een goedkoop Bouquet-romannetje.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:45 schreef BertV het volgende:
[ afbeelding ]
Daar zit je dan als schepper van het het heelal, en nog geen clou over wat die vrouw 'm gaat flikken...
Wat dat betreft is het dus niet zo vreemd dat we niks van vrouwen begrijpen.
O.K.quote:Op maandag 22 juni 2015 09:42 schreef Eficaz het volgende:
Ik had het eerst idd over nep-vlees. Hier bedoel ik met vervangers ook, noten, paddestoelen, ea.
Dit is naar mijn idee de basis-school-versie.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:04 schreef Hexxenbiest het volgende:
Hij is alwetend. Hij kan zien wat je gaat doen aan de hand van je gedrag op dat moment, je karakter/persoonlijkheid. In menselijke termen: hij heeft mensenkennis. Maar die sluit hij af omdat hij de mens een vrije wil heeft gegeven. Zo heeft hij dus niet gezien wat Eva ZOU GAAN doen. Maar toen Eva heeft gedaan, zag hij wel. Alwetend.
Hahaquote:Op maandag 22 juni 2015 11:26 schreef hoatzin het volgende:
Ik kan je wel melden waar staat dat God alwetend is:
ps 119:
Here, Gij doorgrondt en kent mij,
Gij kent mijn zitten en mijn opstaan.
Gij verstaat van verre mijn gedachten;
Gij onderzoekt mijn gaan en mijn liggen
met al mijn wegen zijt gij vertrouwd.
Want er is geen woord op mijn tong,
of zie Here, gij kent het volkomen.
Maar ondertussen weet ik nog steeds niet welk standpunt en/of opmerkingen je hebt over de linken die ik je enkele dagen geleden heb gegeven.quote:Op maandag 22 juni 2015 10:56 schreef Hexxenbiest het volgende:
Want christenene en andere gelovigen hebben een standpunt.
Dat heeft wat mij betreft wel de voorkeur. Als je geloof niet overeenkomt met wat je eigenlijk zelf denkt over het leven, dan lijkt het me een onprettige bezigheid, waarin je constant je eigen instinct moet ontkennen om 'het geschrevene' maar een plekje te kunnen geven.quote:Op maandag 22 juni 2015 10:41 schreef Hexxenbiest het volgende:
Als je gelooft, dan wéét je toch?
Je gaat niet opeens uit jezelf je eigen geloof bedenken.
Dat is niet meer gelovig, maar gewoon leven hoe je zelf wilt.
Ik had het niet over verdedigen, maar loslaten.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ironisch genoeg denk ik dat mensen die hun wereldbeeld zorgvuldig opbouwen - of ze nou religieus zijn of niet - beter tegen kritiek kunnen, dan de mensen die minder zorgvuldig een wereldbeeld opbouwen. Als je een beetje nadenkt over je wereldbeeld, kun je dat veel makkelijker verdedigen en veel eerlijker omspringen met kritiek.
quote:Op maandag 22 juni 2015 10:17 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Soms vraag ik me wel af hoe jij nadenkt dan. Dan is God alwetend, en dan weer niet. Dan is Satan een gevallen engel, maar dan weer een schepper van nare beesten. Wat dan weer zegt dat Satan een god is, want schepper. En zo nog meer wat nu niet in me opkomt.
Mijn conclusie is dat jij gewoon jouw eigen geloof maakt met bijbel als basis. Wat niet bij je past, pas je zelf aan naar je eigen gevoel.
Oke, het pakt goed uit voor jou want jij put er kracht uit enzo. Maar het is zo onrealistisch/niet stabiel. Wat me doet denken: wat geloof je eigenlijk?
Ha Hexx:)quote:Mijn conclusie is dat jij gewoon jouw eigen geloof maakt met bijbel als basis. Wat niet bij je past, pas je zelf aan naar je eigen gevoel.
Ja, dat pakt goed uit. evangelie=goed nieuwsquote:Oke, het pakt goed uit voor jou want jij put er kracht uit enzo. Maar het is zo onrealistisch/niet stabiel. Wat me doet denken: wat geloof je eigenlijk?
En ja, alle goede komt van en uit God(dat staat geschreven maar nu geen tijd om op te zoeken, (vanavond en anders morgen), zoals humor, Liefde Rust en Vrede in me hart, Gemoedsrust, liefde etc. etc. etc.quote:Soms vraag ik me wel af hoe jij nadenkt dan. Dan is God alwetend, en dan weer niet. Dan is Satan een gevallen engel, maar dan weer een schepper van nare beesten. Wat dan weer zegt dat Satan een god is, want schepper. En zo nog meer wat nu niet in me opkomt.
Ben het er niet mee eens dat dat niet in de natuur voor komt. Bij de meeste sociaal levende dieren zijn er sociale structuren, een afkeer van bepaalde gedragingen, zijn er bestraffingen voor bepaalde gedragingen en ga zo maar door.quote:Op zondag 21 juni 2015 23:46 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoe de moraal is ontstaan, die komt nl. niet voor in de natuur. Daar is alles geoorloofd: moord, diefstal, verkrachting, kannibalisme enz. Op een gegeven moment moeten deze zaken bij de mens toch afkeer hebben gewekt. Waarom?
Dit is echt onzin, dit gaat alleen maar op als je naar hele kleine tijdvlakken kijkt, waarbij de overheersing een groter probleem was als de religie. Dit meer om macht ging dan om religie.quote:Op maandag 22 juni 2015 08:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]![]()
Religie is vooral een rem op de wetenschap. Newton heeft zijn ontdekkingen gedaan ondanks zijn religiositeit. Als hij de tijd die hij in theologische zever stak, besteed zou hebben aan wetenschap, zouden we allicht veel verder zijn. De filosofie van Plato en Aristoteles is onherkenbaar verminkt door de middeleeuwse kerk.
of als je wilt leren zingen.....88 verzen in de oude berijming.... (voor als de dominee een keer vergeten is een preek in elkaar te flanzen of zo...)quote:Op maandag 22 juni 2015 12:07 schreef Szikha het volgende:
[..]
Haha
Psalm 119 is een vette psalm als je Hebreeuws wilt leren. Zie je meteen het alfabet
Ik ben niet religieus.quote:Op maandag 22 juni 2015 10:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe iemand in een God kan geloven zonder daarbij de Bijbel of een andere religieuze tekst als bron te gebruiken. Wat is dan überhaupt de "reden" om ergens in te geloven? Eficaz verwerpt sommige basisbeginselen van het christelijke geloof en wie het niet met hem eens is heeft pech.
Dat is natuurlijk prima, en ik vind zijn wereldbeeld ook geen slecht wereldbeeld, maar ik snap dan wel echt niet waarom je nog religieus bent.
Zowel in het christendom als in de Islam is de religie een enorme rem geweest op ontdekkingen en ontwikkelingen. Dat ga je toch hoop ik niet ontkennen?quote:Op maandag 22 juni 2015 13:22 schreef erodome het volgende:
Dit is echt onzin, dit gaat alleen maar op als je naar hele kleine tijdvlakken kijkt, waarbij de overheersing een groter probleem was als de religie. Dit meer om macht ging dan om religie.
Er zijn vele voorbeelden van religieuze samenlevingen waarbij wetenschap en de voorlopers hiervan bloeide. Neem de grieken en de romeinen, of de perzen, de egyptenaren of de azteken. Het zijn maar een paar voorbeelden van een lange lijst.
Religie is zo'n verweven met de mens geweest dat ik het vreemd vind dat de rol van religie bij de ontwikkeling van de mens zo snel van tafel geveegd wordt.
Het is waar dat de kerk een periode heeft gekend waarbij ze wetenschap echt in de weg hebben gezeten, maar dat is iets wat zij hebben gedaan, dat staat niet gelijk aan religie.
Je kan op z'n hoogst zeggen dat een bepaalde manier van denken, waarbij er niet afgeweken mag worden van de opgelegde kennen, ontwikkeling tegen houdt of zelfs terugdraait.
Ditzelfde mechanisme kan ook prima zonder religie plaats vinden. Maar als een samenleving een vrije geest toelaat, creativiteit stimuleert en kennis verspreid zal de mens zich ontwikkelen. Mits die samenleving de samenhang kan behouden en dat blijkt lastig te zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |