abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153620999
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juni 2015 19:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou, nee.
Waarom niet? Waarop baseer jij je mening? Kun je die toelichten?
pi_153621300
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:34 schreef Pierson87 het volgende:

[..]

Waarom niet? Waarop baseer jij je mening? Kun je die toelichten?
De peilingen en daadwerkelijke uitslagen in Spanje die de kans er op niet zo gek groot maken.
pi_153621533
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 19:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Als Griekenland uit de Euro stapt, hoe gaat dat dan in praktijk? Hoe wordt bijvoorbeeld bepaald welke Euro een Drachme wordt en welke een Euro blijft?
Bij banktegoeden lijkt me dit nog redelijk te doen (of het eerlijk is, is een andere vraag). Maar stel ik heb als Nederlands bedrijf een contract om voor 10.000.000 EUR goederen aan een Griekse afnemer te leveren: Waarin krijg ik dan betaald?
Geen idee hoe dat bij Kroatie en Sloveniė is gegaan (De Bosnische Mark is trouwens nog steeds precies 1 DM waard ;).
Je zou natuurlijk in eerste instantie een aan de euro gekoppelde 'schaduw'valuta kunnen invoeren, waar je dan alle binnenlandse verplichtingen (banktegoeden, salarissen, hypotheken, contractuele verplichten) in omzet. Bestaande internationale verplichtingen laat je in euro, nieuwe verplichtingen kun je zoals overal ter wereld naar keuze vastleggen in drachmen of euro's.

Nadeel is alleen dat dit uitsluitend werkt als er op de markten vertrouwen is dat de nieuwe valuta werkelijk ongeveer zijn gehanteerde waarde waard is, ook na loskoppeling. Bij de drachme kan iedereen op voorhand voorspellen dat die munt bij loskoppeling gigantisch keldert en zal men dus trucs gaan uithalen om euro's te blijven houden. Ook helpt het de staatsschuld niet, aangezien die ineens genoteerd staat in onbetaalbare euro's.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 17 juni 2015 @ 23:05:22 #229
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_153626594
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De peilingen en daadwerkelijke uitslagen in Spanje die de kans er op niet zo gek groot maken.
Meen je dat nou? En wat is je bron? Aangezien deze graph toch heel wat anders laat zien...

Podemos is de paarse stijgende lijn trouwens.

https://en.wikipedia.org/(...)neral_election,_2015
Feyenoord!
pi_153627649
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 23:05 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Meen je dat nou? En wat is je bron? Aangezien deze graph toch heel wat anders laat zien...

[ afbeelding ]

Podemos is de paarse stijgende lijn trouwens.

https://en.wikipedia.org/(...)neral_election,_2015
Ik weet het niet hoor, maar ik zie daar een paarse lijn die over z'n hoogtepunt heen is en intussen op plek 3 staat. Die andere sterk gegroeide nieuwe partij is trouwens centrumrechts en eurofiel.
  woensdag 17 juni 2015 @ 23:40:05 #231
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_153627835
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 23:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor, maar ik zie daar een paarse lijn die over z'n hoogtepunt heen is en intussen op plek 3 staat. Die andere sterk gegroeide nieuwe partij is trouwens centrumrechts en eurofiel.
We zullen wel zien. Ik zie een klein dipje in de opmars. Die bovenste drie staan heel dicht bij elkaar.
Feyenoord!
pi_153630852
Yannis was net in het NOS journaal, hij heeft gewoon gelijk

er komt pas een deal als Tsipas Merkel en Hollande tot diep in de nacht gaan vergaderen
pi_153631060
Leesbaar artikel van de Ierse hoogleraar Economie Karl Whelan, waarin hij een aantal prominente Griekenland hatende economen van jetje geeft, o.a. omtrent de hervormingen die Griekenland sinds 2009 doorgevoerd heeft: *Link*

Ik moet bekennen dat de 30% krimp van de Griekse publieke sector spectaculair is, maar kloppen die cijfers echt of hebben ze bv. gewoon hun hele onderwijssector in een Zelfstandig Bestuursorgaan ondergebracht, zoals in Nederland te doen gebruikelijk is wanneer er op ambtenaren 'bezuinigd' moet worden?
pi_153631072
Een dag na goedkeuring van de verlenging van de Russische sancties gaat Tsipras weer bedelen in Moskou :') :

Tspiras trekt donderdag en vrijdag naar Rusland

http://m.standaard.be/cnt/dmf20150618_01736838

Wat uit de euro stappen en een nieuwe valuta invoeren betreft vraag ik me ook het een en ander af. De Grieken hebben na het faillissement geen nagel meer om aan hun kont te krabben, hoe moet de praktische uitvoering van de invoer van die nieuwe valuta dan in zijn werk gaan? En dan bedoel ik dus het slaan van munten en het printen van bankbiljetten; mij lijkt dat er nogal wat beren op de weg te vinden zijn.

Edit: ik blijk niet de enige met die twijfels:

Greece Can’t Plan a Barbecue, Let Alone a Currency, Nielsen Says

http://www.bloomberg.com/(...)urrency-nielsen-says

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 18-06-2015 08:56:04 ]
  donderdag 18 juni 2015 @ 09:04:17 #235
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153631686
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 08:00 schreef dvr het volgende:
Leesbaar artikel van de Ierse hoogleraar Economie Karl Whelan, waarin hij een aantal prominente Griekenland hatende economen van jetje geeft, o.a. omtrent de hervormingen die Griekenland sinds 2009 doorgevoerd heeft: *Link*

Ik moet bekennen dat de 30% krimp van de Griekse publieke sector spectaculair is, maar kloppen die cijfers echt of hebben ze bv. gewoon hun hele onderwijssector in een Zelfstandig Bestuursorgaan ondergebracht, zoals in Nederland te doen gebruikelijk is wanneer er op ambtenaren 'bezuinigd' moet worden?
Volgens mij gaat het er niet zozeer om of Griekenland gedurende de hele crisis "niets" zou hebben gedaan (ze hebben wel degelijk veel gedaan) maar meer om recente afspraken die niet zijn nagekomen en het laatste deel van de bailout was voorwaardelijk daaraan. En zoals gezegd is de EU doodsbang voor precedent werking. Regeringen zoals in Spanje die netjes aan alle regeltjes hebben voldaan staan dan volkomen in hun hemd.

Ik heb veel sympathie voor de Grieken en vind het oprecht kut de situatie waar ze nu in zitten. Het probleem is dat Griekenland nooit in de euro had moeten komen en dat je nu zit met de keuze tussen Griekenland zoveel efficiėnter maken dat ze mee kan met de rest of een situatie van permanente transfers. Die tweede optie is niet aan de orde dus wordt het dan de eerste, als ze in de euro willen blijven.

Het is denk ik voor alle partijen beter als Griekenland uit de euro gaat maar wel binnen de EU blijft, met alle handelsvoordelen die daar bij horen. Tevens moet je een deel van die schuld nu gewoon afschrijven aangezien iedereen met een halve hersencel weet dat dat geld nooit terugkomt. Zo biedt je ze weer een toekomstperspectief. Ik vind ook dat we ze moeten steunen in die transitie naar een leven buiten de euro maar binnen de EU, zodat we weer op vriendschappelijke termen komen. Dat het allemaal zo zuur is geworden daar hebben beide kanten schuld aan. Laten we daar nu een streep onder zetten.

Als afschrijven is gekoppeld aan een euro exit is dat ook een forse barriere voor Podemos om in Spanje hetzelfde te doen want de meerderheid wil de euro houden. Maar mochten ze ervoor kiezen om een Griekenlandje te doen, ga je gang. Het zijn soevereine landen. Dat is ook iets wat de EU eindelijk eens moet leren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153632637
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit (na een korte schrikreactie)

Plus dat de handelsbalans van de eurozone versterkt omdat er een netto importeur uit valt en de productiviteit van de eurozone als geheel stijgt.
Nee, want als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer..

Ik verwacht dan exits van landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Italie en/of Spanje....
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_153632682
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 18:48 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Wat illegaal is is geld creeeren uit het niets en daar dan rente over vragen. Dat is fraude...Alleen word dat toch toegestaan in deze rare wereld.
Er wordt geen geld gecreeerd, het geld wordt " hard" zodra de lening is terugbetaald..

Het feitelijke geld wordt gecreeerd door de schuldenaar.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_153633186
quote:
4s.gif Op donderdag 18 juni 2015 10:01 schreef Godshand het volgende:

[..]

Er wordt geen geld gecreeerd, het geld wordt " hard" zodra de lening is terugbetaald..

Uiteindelijk zit er dan toch meer in het systeem dan voordat de lening plaatsvond? Plus dat je ook nog eens de rente hebt die ergens vandaan moet komen.
pi_153633340
Willen jullie de discussie over geldcreatie ergens anders voeren stelletje topicvervuilers.
AEX / Mooi stuk in de Volkskrant over geldcreatie.

Een zelf gestart topic door japie ga daar alsjeblieft naar toe met deze discussie over hoe geld ontstaat.

Terug naar griekenland.

quote:
Tsipras wil 'niet tegen elke prijs' oplossing voor schuldenkwestie
Foto: AFP
Gepubliceerd: 18 juni 2015 08:45
Laatste update: 18 juni 2015 10:17

De Griekse premier Alexis Tsipras wil een oplossing vinden voor de Griekse schuldenproblematiek, maar niet tegen elke prijs.
Dat zegt Tsipras tegen het Oostenrijkse Kleine Zeitung.

De Griekse premier zegt nog te wachten op de reacties van de Europese Unie op de voorstellen die zijn gedaan om de crisis op te lossen. Daarmee spreekt Tsipras tegen dat zijn regering geen concrete voorstellen zou hebben ingediend.

Volgens Brussel is het juist nog wachten op nieuwe Griekse plannen voor een oplossing van de schuldencrisis. Tsipras brengt donderdag een bezoek aan het Russische Sint-Petersburg om een economisch forum bij te wonen.

Op de vraag of Duitsland het laatste woord heeft in de onderhandelingen, stelt Tsipras dat Europa "niet alleen bestaat uit mevrouw Merkel".

Deal nog mogelijk

De Duitse bondskanselier Angela Merkel liet donderdag weten dat een deal met de Grieken over de schuldencrisis nog steeds mogelijk is, maar alleen als het land zich houdt aan de beloftes die zijn gedaan aan de schuldeisers.

Volgens Merkel zijn de inspanningen van Duitsland erop gericht het land binnen de euro te houden, maar moet Athene wel de afgesproken hervormingen doorvoeren.

''Ik ben er van overtuigd dat als er een wil is, er een weg is. Als de politiek verantwoordelijken in Athene die wil kunnen opbrengen, dan is een overeenkomst met de instituten (EU, ECB en IMF) mogelijk'', aldus Merkel tegen de Bondsdag.

De bondskanselier zei verder dat de eurozone sterker is geworden sinds het begin van de schuldencrisis. Ze wees op de successen in Ierland, Portugal en Spanje. ''Die landen hebben hun kans gegrepen'', aldus Merkel. Ook Griekenland was op de goede weg, maar helaas werden daar noodzakelijke hervormingen steeds weer uitgesteld, zei de bondskanselier.

Eurogroep

Donderdag vergadert de eurogroep, de ministers van Financiėn van de eurozone, in Luxemburg over Griekenland. Eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem heeft al laten weten niet te verwachten dat dit overleg resultaat zal opleveren.

De Franse minister van Financiėn Michel Sapin zei donderdag tegen de Franse radio dat Frankrijk tot het einde zal blijven vechten voor een oplossing voor Griekenland. Volgens Sapin is de situatie verontrustend, vooral voor de Grieken. Een vertrek van Griekenland uit de euro zou een "totale catastrofe" zijn voor het land, aldus de minister.

Athene onderhandelt al maanden met de geldschieters, zonder tastbaar resultaat en de tijd begint te dringen. Als het land vóór vrijdag geen akkoord bereikt, kan het zijn financiėle verplichtingen niet voldoen en dreigt volgens de Griekse centrale bank uiteindelijk zelfs een 'Grexit'.
  donderdag 18 juni 2015 @ 10:49:18 #240
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_153633671
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 09:59 schreef Godshand het volgende:

[..]

Nee, want als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer..

Ik verwacht dan exits van landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Italie en/of Spanje....
Ja en wat is daar mis mee? Hoe meer eruit hoe beter. Hoe eerder de euro failliet gaat hoe beter voor jan met de pet. Kijk eens hoe enorm veel geld er naar de noodfondsen is gegaan en hoe enorm veel geld er constant naar dat circus van EU ambtenaren gaat. Dat kan veel beter besteed worden.
Feyenoord!
  donderdag 18 juni 2015 @ 10:53:26 #241
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_153633794
quote:
4s.gif Op donderdag 18 juni 2015 10:01 schreef Godshand het volgende:

[..]

Dan zit het ondertussen wel meer dan 20 jaar in de economie. Hoe verklaar je trouwens de enorme toename van de geldhoeveelheid de laatste jaren:

[ Bericht 45% gewijzigd door Japie77 op 18-06-2015 11:01:50 ]
Feyenoord!
  donderdag 18 juni 2015 @ 11:02:44 #242
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_153634051
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 10:33 schreef Basp1 het volgende:
Willen jullie de discussie over geldcreatie ergens anders voeren stelletje topicvervuilers.
AEX / Mooi stuk in de Volkskrant over geldcreatie.

Een zelf gestart topic door japie ga daar alsjeblieft naar toe met deze discussie over hoe geld ontstaat.

Terug naar griekenland.

[..]

Geldcreatie heeft gewoon heel veel te maken met de EU crisis dus ik denk dat dat hier wel op zijn plaats is. En dat topic wat je linkte zit op slot trouwens.
Feyenoord!
  donderdag 18 juni 2015 @ 11:22:01 #243
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_153634526
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 11:02 schreef Japie77 het volgende:
En dat topic wat je linkte zit op slot trouwens.
Zo te zien is het gewoon open. Daar kun je dus idd over geldcreatie praten

Edit: had nog even een administratieve aanpassing nodig :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Mark op 18-06-2015 11:42:04 ]
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_153644210
Waarom is/lijkt de markt zo onbezorgd over Griekenland?

De euro is de afgelopen maand gestegen tov de dollar..
pi_153644395
quote:
Greek Deal Won't Save the Country's Banks

Even if Greece reaches an agreement with European creditors to free up additional money, its next bailout will need to include a new round of funding for the ailing banks.

Bron
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  donderdag 18 juni 2015 @ 17:54:16 #246
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153644412
quote:
Greek banks see surge in deposit withdrawals this week

Greek banks have seen deposit outflows surge to about 2 billion euros over the past three days, with the pace of daily outflows tripling since the collapse of talks at the weekend with creditors, three banking sources told Reuters on Thursday.

The 2 billion euros taken out by Greek savers between Monday and Wednesday represent about 1.5 percent of household and corporate deposits of 133.6 billion euros held by Greek banks as of end-April.

http://uk.reuters.com/art(...)dUKA8N0YJ01M20150618
2 miljard in 3 dagen :'). Hoelang houdt de ECB de ELA kraan nog open? Capital controls dit weekend?

Was er niet vandaag een aller aller ALLER laatste deadline?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153644641
Griekenland is nu echt echt echt echt echt echt bijna failliet.

Ik denk dat ze op 30 juni tóch nog ergens geld vandaan toveren (net zoals de afgelopen paar deadlines) zodat deze soap weer een tijdje door kan gaan. Wel lekker voor de media, die hebben elke dag weer een standaard nieuwsupdate.

Als ik een Griek was had ik nu ook geen cent meer op de bank staan trouwens, ik zou het dan echt niet vertrouwen.
  donderdag 18 juni 2015 @ 18:29:26 #248
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_153645266
Iedere griek die nog 1 euro op de bank is , is onverstandig, het is een kwestie van dagen, misschien uren voor er kapitaalrestricties komen. 1 miljard per dag leegloop gaan de banken daar niet lang meer trekken.
  donderdag 18 juni 2015 @ 19:14:54 #249
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_153646483
Kan iemand niet wat paniektweets in het grieks op twitter zetten? #hetvuurtjeopstoken
pi_153646657
Als ik een Griek was zou ik ook al mijn geld al lang uit Griekenland weg gehaald hebben , dus dit gaat nog wel een tijdje door als de handrem niet aangetrokken wordt.

Heeft dit nog gevolgen voor een doorstart na het faillissement ?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')