Ik zou zeggen, begin een nieuwe religie... die als voornaamste geloofsopvatting een waanbeeld heeft over wat Christenen geloven.quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:20 schreef erodome het volgende:
[..]
[..]
Die heb jij ook niet voor jouw bewering.
[..]
Niets is relevant behalve dat wat jouw mening ondersteund.
Dit dus inderdaad.quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Juist, wij praten graag over wat christenen denken. Niet over wat wij denken wat christenen denken, of wat christenen moeten denken op basis van onze eigen interpretatie van de Bijbel. Zoals jij nu doet.
Dus de hele bijbel moet je weggooien als bron, niet relevant, maar de definitie van monotheisme die in het woordenboek staat is wel heilig? Daaraan wordt niet getornd denk je, daar zit geen interpretatie in?quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Juist, wij praten graag over wat christenen denken. Niet over wat wij denken wat christenen denken, of wat christenen moeten denken op basis van onze eigen interpretatie van de Bijbel. Zoals jij nu doet.
[..]
Zoals ik al gezegd heb: ik ken niet één christelijke stroming die niet expliciet monotheïstisch is. Dat wil zeggen: bij mijn weten is er geen enkele groep christenen die veronderstellen dat er meer dan één god is. Om het nog eens te herhalen: voor zover mij bekend zijn alle christenen van mening dat er slechts één god is.
Ik weet niet hoe ik dat duidelijker kan maken. Het enige wat je moet doen om mijn ongelijk te bewijzen is mij een christelijke stroming tonen die niet monotheïstisch is. Dat is alles. Een wiki-linkje, een krantenartikel, iets van die aard. Maar je moet niet naar de Bijbel wijzen en dan roepen: "Dat staat er, dus christenen geloven dit!"
Tuurlijk, wat zielig dit, echt wat een treurnis.quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, begin een nieuwe religie... die als voornaamste geloofsopvatting een waanbeeld heeft over wat Christenen geloven.
En elke keer negeer ook jij het feit dat ik keer op keer vertel dat ik dit heb van christenen, dat ik wat ik heb gehoord van christenen ondersteun met de bijbel.quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit dus inderdaad.
Als wij als ongelovigen gaan proberen de Bijbel te interpreteren, en daarmee Christenen gaan vertellen wat zij zouden moeten geloven, dan is het einde zoek.
Dat wordt dan een hopeloze discussie.
Idealiter zou je beide boeken in je anus duwen, en ze vervolgens zo hard aanduwen dat ze er aan de bovenkant weer uitkomen. Dan nog zou je minder poep praten dan je nu doet.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Dus de hele bijbel moet je weggooien als bron, niet relevant, maar de definitie van monotheisme die in het woordenboek staat is wel heilig? Daaraan wordt niet getornd denk je, daar zit geen interpretatie in?
Zegt degene die al een hele tijd zit te huilen dat ze echt wel gelijk heeft want een paar mensen hebben dat haar verteld, heus waar.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Tuurlijk, wat zielig dit, echt wat een treurnis.
Maar het spijt me dat ik jou interpretatie van zaken niet aanhang, Molurus weet het het beste van iedereen natuurlijk. Zijn persoonlijke ervaring is de grote waarheid.
Dit gaat juist volgens Molurus over wat die mensen die zich christen noemen zelf zeggen. Al het andere was niet relevant.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zegt degene die al een hele tijd zit te huilen dat ze echt wel gelijk heeft want een paar mensen hebben dat haar verteld, heus waar.
Ipv je treurigheid tot een nieuwe hoogte te brengen zou je ook gewoon er inhoudelijk op in kunnen gaan.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Idealiter zou je beide boeken in je anus duwen, en ze vervolgens zo hard aanduwen dat ze er aan de bovenkant weer uitkomen. Dan nog zou je minder poep praten dan je nu doet.
Nee.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Ipv je treurigheid tot een nieuwe hoogte te brengen zou je ook gewoon er inhoudelijk op in kunnen gaan.
Denk je niet dat de definitie van monotheisme ook aan interpretatie onderhevig is?
Jammer dit, maar heb er zelf ook wel aan bijgedragen door mee te gaan met dat lullige gedoe.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee.
Als in: nee, het is onmogelijk om iets inhoudelijk te bespreken met jou, omdat jij basaal denken niet onder de knie lijkt te hebben. Daarom ga ik daar verder ook geen tijd aan besteden. Ik had beter moeten weten dan opnieuw mijn tijd te verdoen door op jouw hersenloze zooi te reageren.
Zo moeilijk is het allemaal niet hoor. Een monotheist is iemand die gelooft dat er exact 1 god bestaat.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:59 schreef erodome het volgende:
Ik wijs je gewoon op je eigen denkwijze namelijk. Als de bijbel niet als bron aangehaald kan worden, hoe kan dan de definitie van monotheisme wel aangehaald worden?
een valse god is iets dat je niet moet aanbidden.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is een 'valse god' precies? Een god die niet bestaat, of een god die je niet zou moeten aanbidden?
Neem bijvoorbeeld de hindoeistische god Ganesha. Bestaat die volgens jou?
Maar die definitie kan ook aan interpretatie onderhevig zijn. Zo noemen vele het boeddhisme atheistisch bv. Dat omdat de goden binnen het boeddhistische geloof er niets toe doen. Ze bestaan wel volgens die religie, maar ze doen er niets toe.quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het allemaal niet hoor. Een monotheist is iemand die gelooft dat er exact 1 god bestaat.
En dus niet:
- iemand die 1 god aanbidt
- iemand die een boek leest waarin 1 god wordt genoemd
- etc, etc.
En analoog is een monotheistische religie een religieuze doctrine die verkondigt dat er exact 1 god bestaat.
Waarom wij zouden moeten vinden dat de Bijbel maatgevend zou moeten zijn boven wat Christenen geloven is nog steeds een volslagen raadsel. Het zal best zo zijn dat er verschillen bestaan tussen wat de Bijbel zegt en wat Christenen geloven. Die verschillen bestaan zeer zeker.
Maar als wij ons afvragen of het Christendom een monotheistische religie is, dan telt er maar 1 ding: wat Christenen geloven. Niet wat de Bijbel zegt.
De inhoud van de Bijbel is, zoals gezegd, niet relevant voor die vraag.
Een god is, in de brede zin van dit begrip, niet per definitie almachtig. Heel wat goden in diverse religies zijn helemaal niet almachtig.quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
een valse god is iets dat je niet moet aanbidden.
Ik zou het in ieder geval geen god kunnen noemen, want dat zou suggeren dat zo iemand almachtig is terwijl die dat niet is.
Zoals de beoogde ganesha die jij aangeeft.
Dat komt vooral doordat niet iedereen weet van goden binnen het boeddhisme. Of ze er wel of niet toe doen volgens boeddhisten is niet relevant voor begrippen zoals 'atheisme' en 'monotheisme'. Die begrippen zijn op geen enkele manier aan interpretatie onderhevig. (Behalve dan interpretatie door jou, kennelijk.)quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar die definitie kan ook aan interpretatie onderhevig zijn. Zo noemen vele het boeddhisme atheistisch bv. Dat omdat de goden binnen het boeddhistische geloof er niets toe doen. Ze bestaan wel volgens die religie, maar ze doen er niets toe.
Bij mijn weten dus niet algemeen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:32 schreef erodome het volgende:
Als je het boeddhisme langs de lat van definitie's legt is het niet atheistisch omdat het bestaan van goden wordt erkent.
Nee, men noemt het vaak een atheistische religie omdat men veronderstelt dat boeddhisten niet geloven dat er goden bestaan.quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:32 schreef erodome het volgende:
Maar in de volksmond is het wel atheistisch omdat die goden van geen enkel belang zijn, verder eigenlijk geen rol spelen.
Omdat het semantisch onzin is.quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:32 schreef erodome het volgende:
Waarom is het dan zo ver gezocht dat iemand en zegt een monotheist te zijn en andere goden niet uit te sluiten?
Op grond van de bijbel geloof ik wel dat er andere goden kunnen zijn, dus als ganesha een god is, bestaat die wel inderdaad. maar ik geloof niet dat die ware krachten o.i.d. heeft.quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een god is, in de brede zin van dit begrip, niet per definitie almachtig. Heel wat goden in diverse religies zijn helemaal niet almachtig.
En dank voor je bijbelse toelichting. Maar 1 vraag beantwoord je niet, en dat is nou precies de vraag waar het om draait:
Bestaat Ganesha volgens jou?
Het was dus niet de vraag of die 'ware krachten' heeft, aanbeden moet worden, etc.quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Op grond van de bijbel geloof ik wel dat er andere goden kunnen zijn, dus als ganesha een god is, bestaat die wel inderdaad. maar ik geloof niet dat die ware krachten o.i.d. heeft.
Het is gewoon niet zoals de God uit de bijbel.
Weet verder niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Een soort god die niks kan?quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Op grond van de bijbel geloof ik wel dat er andere goden kunnen zijn, dus als ganesha een god is, bestaat die wel inderdaad. maar ik geloof niet dat die ware krachten o.i.d. heeft.
Denk niet dat het daardoor komt, want ook in boeddhistische kringen wordt die term atheisme gebruikt. Soms met de redenatie erbij dat alles in het samsara een illusie is en goden daardoor dus niet bestaan (maar jij en ik dus ook niet), maar ook omdat omdat voor velen de goden gewoon er echt helemaal niets toe doen, verder geen deel uitmaken van de leer.quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat komt vooral doordat niet iedereen weet van goden binnen het boeddhisme. Of ze er wel of niet toe doen volgens boeddhisten is niet relevant voor begrippen zoals 'atheisme' en 'monotheisme'. Die begrippen zijn op geen enkele manier aan interpretatie onderhevig. (Behalve dan interpretatie door jou, kennelijk.)
Overigens geloven volgens mij niet alle boeddhisten daadwerkelijk in het bestaan van die goden, maar dat is een andere discussie.
Ach toe nou, dat het boeddhisme niet als godsgeloof wordt gezien, als soort van atheistisch gezien wordt is gewoon algemeen hier.quote:Bij mijn weten dus niet algemeen.
Velen denken dat boeddha een soort van god is en noemen het alsnog atheistisch.quote:Nee, men noemt het vaak een atheistische religie omdat men veronderstelt dat boeddhisten niet geloven dat er goden bestaan.
Dat is het juist niet. Ik begrijp werkelijk niet waarom je dit niet begrijpt.quote:Omdat het semantisch onzin is.
Wel wat kan, maar nietig vergeleken bij de "juiste" god.quote:
Als ik je mag verbeteren.quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Wel wat kan, maar nietig vergeleken bij de "juiste" god.
Er staan waarschuwingen voor de machten van die goden, dat die machten verleidelijk kunnen zijn, maar tot niets leiden, tot het slechte leiden.
LOLquote:Op donderdag 4 juni 2015 11:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit dus inderdaad.
Als wij als ongelovigen gaan proberen de Bijbel te interpreteren, en daarmee Christenen gaan vertellen wat zij zouden moeten geloven, dan is het einde zoek.
Dat wordt dan een hopeloze discussie.
Kijk, opgelost.quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:11 schreef Hexxenbiest het volgende:
De verwarring van christenen dat ze geloven dat andere goden bestaan komt doordat ze andere religies "accepteren". Ze denken "ieder zijn geloof en misschien bestaan ze ook wel, maar niet mijn god". Maar eigenlijk is er maar één God en dat is de God die heeft geschapen. Erodome sprak over Baӓl als een god in de bijbel. Maar Baӓl was geen god. Het was iets wat de mensen zelf hebben gemaakt en god hebben genoemd. Zo zijn er nog meer voorbeelden in de bijbel, maar geen ervan is een god in de ware zin van god.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |