O, die stamgod van de Hebreeërs. Bedoel je die ?quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat ik polytheist was
Het is altijd alleen Jehovah geweest.
O jazeker. Kijk ( ...... )quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:44 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Leg uit dan! Zo kan je niet weggaan.
Ik bedoel Jehovah, de God, de Almachtige Souvereiniteit. De Schepper van al wat is.quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:46 schreef ATON het volgende:
[..]
O, die stamgod van de Hebreeërs. Bedoel je die ?
En wat precies probeer je nou te bereiken met dit soort evangeliserende ongefundeerde bagger?quote:Op donderdag 4 juni 2015 21:26 schreef Eficaz het volgende:
Er is goed en kwaad Er is God en satan.
Er is één God, Schepper van hemel en aarde.
Andere goden zijn afgoden, ofwel demonen; gevallen engelen, daar komt ook het kwaad in de wereld vandaan.
Bijvoorbeeld baäl.
Meneertje Ongefundeerde Bagger,quote:Op donderdag 4 juni 2015 21:39 schreef Modus het volgende:
[..]
En wat precies probeer je nou te bereiken met dit soort evangeliserende ongefundeerde bagger?
Dat is helemaal geen informatie. Dat is gewoon het standaard christenriedeltje waarvan ik altijd denk dat gelovigen denken dat als ze het maar vaak genoeg uitspreken dat god dan af en toe weer een vinkje achter hun naam zet.quote:Op donderdag 4 juni 2015 21:47 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Meneertje Ongefundeerde Bagger,
Informatie.
Jij kan beter niet denken.quote:Op donderdag 4 juni 2015 21:56 schreef Modus het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen informatie. Dat is gewoon het standaard christenriedeltje waarvan ik altijd denk dat gelovigen denken dat als ze het maar vaak genoeg uitspreken dat god dan af en toe weer een vinkje achter hun naam zet.
Dus hier is over nagedacht:quote:
?quote:Er is goed en kwaad Er is God en satan.
Ik ben géheel on topic.quote:Op donderdag 4 juni 2015 22:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Dus hier is over nagedacht:
[..]
?
Echt, he-le-maal niemand in dit topic zit op dit soort shit te wachten. Ga langs de deuren ofzo.
Als je maar gelukkig bent.quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:49 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik bedoel Jehovah, de God, de Almachtige Souvereiniteit. De Schepper van al wat is.
Dus samenvattend: een deel van de Christenen is monotheist, en een ander deel is polytheist?quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:42 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De bijbel spreekt ook over andere goden, maar die zijn niet echt goden. Zoals ik eerder al zei hierboven ergens een paar maal. Vele christenen denken ook dat er andere goden zijn, al aanbidden ze die niet. Ze zien dat als afgoderij of valse goden, waar Satan erachter zit. Maar Satan is geen god nogmaals. Dus er zijn in feite geen andere goden.
Ik verval in herhalingen...
Maar religies als het oude Egyptische pantheon en het Hindoeisme hebben goden die ouder zijn dan de Christelijke god. Hoe kan datquote:Op donderdag 4 juni 2015 20:42 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De bijbel spreekt ook over andere goden, maar die zijn niet echt goden. Zoals ik eerder al zei hierboven ergens een paar maal. Vele christenen denken ook dat er andere goden zijn, al aanbidden ze die niet. Ze zien dat als afgoderij of valse goden, waar Satan erachter zit. Maar Satan is geen god nogmaals. Dus er zijn in feite geen andere goden.
Ik verval in herhalingen...
Die met zijn gemalin Asjera toch?quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:49 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik bedoel Jehovah, de God, de Almachtige Souvereiniteit. De Schepper van al wat is.
Blijkbaar. Maar niet bewust. Ze staan er gewoon niet bij stil wat die goden zijn. Misschien dat ze nu wat dieper erover zullen nadenken...quote:Op donderdag 4 juni 2015 22:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus samenvattend: een deel van de Christenen is monotheist, en een ander deel is polytheist?
Dan hebben ze zich vergist in de tijd, niet?quote:Op donderdag 4 juni 2015 23:00 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar religies als het oude Egyptische pantheon en het Hindoeisme hebben goden die ouder zijn dan de Christelijke god. Hoe kan dat?
Ha ha.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 00:24 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Die met zijn gemalin Asjera toch?
Asjera :quote:
Ha Haquote:Between the 10th century BC and the beginning of their exile in 586 BC, polytheism was normal throughout Israel; it was only after the exile that worship of Yahweh alone became established, and possibly only as late as the time of the Maccabees (2nd century BC) that monotheism became universal among Jews. Some biblical scholars believe that Asherah at one time was worshiped as the consort of Yahweh, the national God of Israel. There are references to the worship of numerous gods throughout Kings, Solomon builds temples to many gods and Josiah is reported as cutting down the statues of Asherah in the temple Solomon built for Yahweh. Josiah's grandfather Manasseh had erected this statue. (2 Kings 21:7) Further evidence includes, for example, an 8th-century combination of iconography and inscriptions discovered at Kuntillet Ajrud in the northern Sinai desert where a storage jar shows three anthropomorphic figures and an inscription that refers to "Yahweh ... and his Asherah".The inscriptions found invoke not only Yahweh but El and Baal, and two include the phrases "Yahweh of Samaria and his Asherah" and "Yahweh of Teman and his Asherah." There is general agreement that Yahweh is being invoked in connection with Samaria (capital of the kingdom of Israel) and Teman (in Edom); this suggests that Yahweh had a temple in Samaria, and raises a question over the relationship between Yahweh and Kaus, the national god of Edom. The "Asherah" is most likely a cultic object, although the relationship of this object (a stylised tree perhaps) to Yahweh and to the goddess Asherah, consort of El, is unclear. It has been suggested that the Israelites might consider Asherah as a consort of Baal due to the anti-Asherah ideology which was influenced by the Deuteronomistic History at the later period of Monarchy. In another inscription called "Yahweh and his Asherah", there appears a cow feeding its calf:163 If Asherah is to be associated with Hathor/Qudshu, it can then be assumed that the cow is what's being referred to as Asherah.
Further evidence includes the many female figurines unearthed in ancient Israel, supporting the view that Asherah functioned as a goddess and consort of Yahweh and was worshiped as the Queen of Heaven.
Dat is weer zo'n voorbeeld van afgoderij en zelf bedachte dingen, he. Waar God zo boos om kan worden. Dat je dat gelooft...quote:
Waaruit we dus kunnen concluderen dat de christelijke god niet de schepper kan zijnquote:Op vrijdag 5 juni 2015 06:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dan hebben ze zich vergist in de tijd, niet?
Niets bestaat eerder dan de Schepper, toch?
God was gewoon een beetje verlegen.. dus stuurde hij eerst wat mindere goden om te zien hoe mensen erop reageren.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 06:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dan hebben ze zich vergist in de tijd, niet?
Niets bestaat eerder dan de Schepper, toch?
Foute conclusie. De Schepper is er eerst, alleen later op schrift gezet. Waardoor je nu denkt dat Hij toen pas bestond.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 07:53 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waaruit we dus kunnen concluderen dat de christelijke god niet de schepper kan zijn?
Kijk maar onder je post.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 08:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
God was gewoon een beetje verlegen.. dus stuurde hij eerst wat mindere goden om te zien hoe mensen erop reageren.
Toen zag hij dat mensen goden supertof vinden, en toen kwam hij ook maar s kijken.
Bedoel je dat mensen wel wisten dat de Christelijke god bestond, ook voor het Christendom?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 08:02 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Foute conclusie. De Schepper is er eerst, alleen later op schrift gezet. Waardoor je nu denkt dat Hij toen pas bestond.
Nee hoor. Puur geschiedenis. Wist je niet he ?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 07:51 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dat is weer zo'n voorbeeld van afgoderij en zelf bedachte dingen, he. Waar God zo boos om kan worden. Dat je dat gelooft...
Dus de schepper schiep alles, inclusief Adam en Eva, en vervolgens vergat de mensheid dat duizenden jaren lang volledig - en herinnerden ze zich in plaats daar van schepping door Brahma, Atum etc ? Die ook nog eens plaatsvond voordat God alles geschapen zou hebben ? Met stambomen van hun voorouders die verder terug gaan dan het moment waarop Adam en Eva voor het eerst het levenslicht zagen ?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 08:02 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Foute conclusie. De Schepper is er eerst, alleen later op schrift gezet. Waardoor je nu denkt dat Hij toen pas bestond.
God bestaat toch altijd? Het is pas na Jezus dat het christelijk is genoemd.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 08:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bedoel je dat mensen wel wisten dat de Christelijke god bestond, ook voor het Christendom?
Dat zou wel redelijk opmerkelijk zijn.
Ik twijfel er niet aan dat het geschiedenis is. Net zo min als ik twijfel aan het feit dat in de geschiedenis ook staat dat Hindoes Ganesha aanbidden.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 10:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee hoor. Puur geschiedenis. Wist je niet he ?
Laat eens zien hoe je erbij komt dat die Goden eerder waren dan God? Of Adam en Eva?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 10:05 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dus de schepper schiep alles, inclusief Adam en Eva, en vervolgens vergat de mensheid dat duizenden jaren lang volledig - en herinnerden ze zich in plaats daar van schepping door Brahma, Atum etc ? Die ook nog eens plaatsvond voordat God alles geschapen zou hebben ? Met stambomen van hun voorouders die verder terug gaan dan het moment waarop Adam en Eva voor het eerst het levenslicht zagen ?
Beetje raar.
God denkt daar anders over.quote:Op donderdag 4 juni 2015 21:26 schreef Eficaz het volgende:
Er is goed en kwaad Er is God en satan.
Andere goden zijn afgoden, ofwel demonen; gevallen engelen, daar komt ook het kwaad in de wereld vandaan.
Bijvoorbeeld baäl. En mammon.
Ik zou me er toch maar eens in verdiepen als ik jou was. Jouw kennis komt op mij veels te eenzijdig over. Zorg dat je de feiten kent en kom niet aan met haha of "ze zullen zich wel vergissen" ...quote:
De vraag ging over wat mensen wisten. Niet over of hij bestond.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 12:27 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
God bestaat toch altijd? Het is pas na Jezus dat het christelijk is genoemd.
Of anders...? Gooi je mij dan over je knie?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 12:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik zou me er toch maar eens in verdiepen als ik jou was. Jouw kennis komt op mij veels te eenzijdig over. Zorg dat je de feiten kent en kom niet aan met haha of "ze zullen zich wel vergissen" ...
Wees mijn leraar, o heer.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 12:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ooit dacht ik ook als jij. Verdiep je eens in het ontstaan van de bijbel. Niet vanuit de bijbel want dat heeft geen zin. Er zal een wereld voor je opengaan.
Laat ik het zo zeggen: ik denk dat ganesha een god is die bedacht is door mensen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 18:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waren? Als in 'nu niet meer'? En waarom zet je goden tussen quotes?
Je spreekt in raadselen. Denk je nou wel of niet dat Ganesha feitelijk bestaat? (En dus niet zozeer als een religieus concept van Hindoes.)
[..]
Als Ganesha werkelijk bestaat, waarom zou het dan onzin zijn om daarover te spreken?
Dingen onbespreekbaar verklaren vind ik altijd een beetje eng. Alleen wie ongelijk heeft vreest de waarheid.
En dat het je af zou houden van je relatie met God lijkt me al helemaal onzin.
Ten eerste, als god de schepper van alles is dan is hij ook de schepper van Ganesha, als die bestaat (nogmaals: als werkelijke god... niet zozeer als godsconcept).
Ten tweede... als je een relatie hebt met een vrouw, dan betekent dat toch niet automatisch dat je niet meer mag praten over andere vrouwen? En als je dat dan toch zou doen betekent dat toch ook niet dat dat je relatie ondermijnt? Waarom zou dat in dit geval dan wel zo zijn?
Mijn advies zou zijn: werp dat balletje gewoon eens op in je eigen Christelijke gemeente. "Zeg, jongens, vrienden, denken jullie dat Ganesha bestaat?"
Ik ben alvast zeer benieuwd naar het antwoord. (En of dat antwoord dan uit de Bijbel komt of ergens anders vandaan interesseert me dan weer minder. Het gaat mij uitsluitend om wat jullie nou precies geloven.)
Ten onrechte, alweer, dacht ik dat jij in mijn hoofd kon kijkenquote:Op vrijdag 5 juni 2015 12:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
De vraag ging over wat mensen wisten. Niet over of hij bestond.
Mee eens. Je gaat er dus mee akkoord dat de Israëlieten ook meerdere goden aanbaden zoals bv. Asjera, en dat zelfs tot 500 v.C. Indien je de quote hebt gelezen zal je merken dat de symbolen voor Asjera 2 bomen of 2 zuilen zijn. En kijk, voor de ingang van de eerste tempel van Salomon stonden zulke 2 zuilen. Zelfs Michelangelo wist van haar bestaan af en heeft deze zelfs afgebeeld op het plafond van de sixtijnse kapel. Moet hij vast vernomen hebben van zijn joodse leraar.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 12:27 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik twijfel er niet aan dat het geschiedenis is. Net zo min als ik twijfel aan het feit dat in de geschiedenis ook staat dat Hindoes Ganesha aanbidden.
Oke, maar wat heeft dat te maken met God?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Mee eens. Je gaat er dus mee akkoord dat de Israëlieten ook meerdere goden aanbaden zoals bv. Asjera, en dat zelfs tot 500 v.C. Indien je de quote hebt gelezen zal je merken dat de symbolen voor Asjera 2 bomen of 2 zuilen zijn. En kijk, voor de ingang van de eerste tempel van Salomon stonden zulke 2 zuilen. Zelfs Michelangelo wist van haar bestaan af en heeft deze zelfs afgebeeld op het plafond van de sixtijnse kapel. Moet hij vast vernomen hebben van zijn joodse leraar.
http://www.scientias.nl/michelangelo-en-zijn-sixtijnse-kapel/
Net zoals de god uit de bijbel: mensenwerk. Neem eens de moeite om verder te lezen dan wat er in de bijbel staat.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:15 schreef sjoemie1985 het volgende:
Laat ik het zo zeggen: ik denk dat ganesha een god is die bedacht is door mensen.
niet geschapen door de enige en waarachtige God van de bijbel.
Net zoals de mens van octopus paul en van het vliegend spaghetti monster een god hebben gemaakt. dus allemaal verzinsels geschapen(lees verzonnen) door de mens.
Dat er toen nog meerdere goden bedacht waren en aanbeden door de Israëlieten, zelfs door Salomon.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:20 schreef Hexxenbiest het volgende:
Oke, maar wat heeft dat te maken met God?
Dat betekent dan toch feitelijk dat Ganesha, in jouw ogen, niet bestaat? (Anders dan als een idee, zoals smurfen wel bestaan als idee, maar niet in de werkelijkheid.)quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:15 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: ik denk dat ganesha een god is die bedacht is door mensen.
Maar dat wisten we toch al?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat er toen nog meerdere goden bedacht waren en aanbeden door de Israëlieten, zelfs door Salomon.
Zou je wel willen he?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:12 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Of anders...? Gooi je mij dan over je knie?
ja die indruk wek je af en toe maar dan komt er ineens weer een (dogmatieke) uitspraak...quote:[..]
Wees mijn leraar, o heer.
Maar nu serieus. Ik ben niet onwillig om te weten, hoor. Ik kom er wel
Volgens mij heeft Sjoemie in de tussentijd dieper nagedachtquote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat betekent dan toch feitelijk dat Ganesha, in jouw ogen, niet bestaat? (Anders dan als een idee, zoals smurfen wel bestaan als idee, maar niet in de werkelijkheid.)
Dan heb ik je eerder gewoon verkeerd begrepen denk ik, toen je dit zei:
"Op grond van de bijbel geloof ik wel dat er andere goden kunnen zijn, dus als ganesha een god is, bestaat die wel inderdaad. maar ik geloof niet dat die ware krachten o.i.d. heeft."
Ik doe mijn best, maar ik ben niet helderziend.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ten onrechte, alweer, dacht ik dat jij in mijn hoofd kon kijken
We hadden het al eens gehad over hoe problematisch het idee van 'een eerste mens' is. Het is volstrekt niet te rijmen met evolutie.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik bedoel dat, nog voordat het christendom bestaat deze God ook al was in de tijd van de eerste mens. Die wist van zijn bestaan en diens kinderen etc. Pas na Christus is het christelijk genoemd.
Daar ben ik een groot voorstander van!quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:27 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Sjoemie in de tussentijd dieper nagedacht
Haha! En jij zeker facepalm makenquote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:26 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zou je wel willen he?
[..]
ja die indruk wek je af en toe maar dan komt er ineens weer een (dogmatieke) uitspraak...
Ligt er aan of je de moeite waard bent..quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Haha! En jij zeker facepalm maken
Ik ben blijkbaar nog niet erg overtuigd en heb meer tijd nodig...
Respect voor het openlijk erkennen van je onzekerheid op dat punt. Daar kunnen heel wat mensen een voorbeeld aan nemen.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Haha! En jij zeker facepalm maken
Ik ben blijkbaar nog niet erg overtuigd en heb meer tijd nodig...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |