volgens de bronnen die ik net liet zien wel en heeft het ook nog eens niks met gmo te maken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:06 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Dat staat toch niet in dat patent of wel?
Ja, vorig jaar was het 12 cent en het jaar daar op 25. Zo gaat het in de akkerbouw altijd dus dat is verder niet vreemd maar het economische klimaat voor akkerbouwbedrijven is al jaren lang matig.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:08 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nou dat wisselt nogal per jaar maar goed.
Of zie jij liever weer dat de overheid de prijzen weer bepaalt? Een aardappel of broccoli berg i.p.v een boterberg.
Dat is ook niet het punt dat ik probeer te maken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:09 schreef Chewie het volgende:
[..]
volgens de bronnen die ik net liet zien wel en heeft het ook nog eens niks met gmo te maken.
Syngenta vocht het patent wat aan Plant bioscience aan. Een patent voor het selecteren van genen in broccoli die glucocinaat aanmaken, een stof die kanker tegenwerkt.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:07 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Syngenta heeft het aangevochten zo ver ik weet, omdat het niet innovatief genoeg was in hun ogen voor een patent.
Welk punt probeer je dan te maken?quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:13 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Dat is ook niet het punt dat ik probeer te maken.
Het patenteren van een specifiek fenotype (en daarmee specifiek genotype) is een vernauwing van de veredelingsmogelijkheden, onherroepelijk een verkleining van de totale genenpool en een opstapje voor de mogelijkheden voor één bedrijf om monopolistische trekjes te krijgen en uiteindelijk te resulteren in een zelfde klimaat in de planten rassen sector als in Amerika.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:14 schreef Chewie het volgende:
[..]
Welk punt probeer je dan te maken?
Zo te lezen is het namelijk geen patent op de lange steel alleen, is het geen gmo en staat het zo te zien ook geen enkele vooruitgang in de weg.
In principe heeft geen enkele veredelaar iets te maken met de prijsvorming van consumentenproducten. Een veredelaar of handelshuis kan er wel voor kiezen tekorten door te rekenen naar de afnemer (in dit geval dus de telers). De praktijk leert dat prijsfluctuaties voor akkerbouw gewassen wél (zowel in frequentie als in diepte) voorkomen bij de boer maar niet bij de consument.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:18 schreef NightFlight het volgende:
20'02: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/04-03-2015
Prijzen gaan omhoog omdat a) consumenten geen keuze hebben omdat ze de prijs moeten betalen die de globalist vraagt b) als er iets mis gaat met een oogst gaat het met alle oogsten mis omdat er maar 1 soort is. De globalist gaat steeds minder op de markt brengen omdat er geen concurrentie meer is en zij kunnen bepalen wat winstgevend is voor hen. Als 1 tomatensoort het wereldwijd het beste doet dan gaan ze die wereldwijd verkopen want dan hebben ze de grootste marge.
En verder zal de wereldwijde verkoop van gepatenteerde groenten vervijfvoudigen. Dus ja dat zal steeds vaker voorkomen.
Veredelaars niet maar chemiebedrijven zoals Syngenta en Monsanto deste meer.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:21 schreef voederbietel het volgende:
[..]
In principe heeft geen enkele veredelaar iets te maken met de prijsvorming van consumentenproducten. Een veredelaar of handelshuis kan er wel voor kiezen tekorten door te rekenen naar de afnemer (in dit geval dus de telers). De praktijk leert dat prijsfluctuaties voor akkerbouw gewassen wél (zowel in frequentie als in diepte) voorkomen bij de boer maar niet bij de consument.
http://www.hort.cornell.e(...)ternindustrymain.phpquote:Op woensdag 3 juni 2015 15:19 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Het patenteren van een specifiek fenotype (en daarmee specifiek genotype) is een vernauwing van de veredelingsmogelijkheden, onherroepelijk een verkleining van de totale genenpool en een opstapje voor de mogelijkheden voor één bedrijf om monopolistische trekjes te krijgen en uiteindelijk te resulteren in een zelfde klimaat in de planten rassen sector als in Amerika.
Dat staat in het transcript van de Zembla uitzending, ik heb dat net gequote.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:44 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Waar baseer je het op dat het exact hetzelfde ras/genenpakket is? Vind jij het aannemelijk dat Monsanto eenzelfde ouderlijn gebruikt als De Bolster? GMO-multinational vs biodynamische kneuters?
Broccoli-materiaal is in jouw ogen hetzelfde als een specifiek broccoli ras?quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:32 schreef .SP. het volgende:
[..]
Dat staat in het transcript van de Zembla uitzending, ik heb dat net gequote.
Ja want de telefoon die je nu gebruikt is totaal niet ontwikkeld ten opzichte van die van 10 jaar geleden...quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:21 schreef NightFlight het volgende:
Het lijkt me nu wel duidelijk dat het patenteren van een specifiek fenotype leidt tot het afremmen van innovatie, het ontstaan van monopoly-posities en het opdrijven van de voedselprijzen. Zeer kwalijk.
Maar elke andere kweker kan ook zaad uit een collectie halen en zijn eigen resistente ras maken, piggybacking op iemands anders werk is ook niet bepaald netjes.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:10 schreef NightFlight het volgende:
Zo heeft kweker Vosselman een pompoen gekruisd die tegen een bepaalde schimmel kan. Syngenta heeft dit ook gedaan maar heeft er patent op aangevraagd. Vosselman niet omdat hij dit ongewensd vindt: In tegenstelling tot het kwekersrecht kan je met een patent een monopoly afdwingen. En dat is een fundamenteel verschil. Bij een patent mogen concurrenten het zaad niet vrij gebruiken om nieuwe rassen te maken. En zo komt een planteneigenschap die vrij in de natuur voorkomt in handen van 1 bedrijf.
Syngenta heeft ook met zaad uit de collectie van de Wageningen Universiteit (gratis verkregen) een paprika gekweekt die resisten is voor witte vlieg. Door hier patent op aan te vragen komt een vrij verkrijgbaar zaad met een bepaalde eigenschap in handen van 1 bedrijf en kan dit ras niet verder doorontwikkeld worden en stopt de innovatie voor tenminste 20 jaar. Dat was met het kwekersrecht niet gebeurd.
http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/04-03-2015
Niet perse, je kan het ook zien als een vergoeding voor een investering (het ontwikkelen van een verbetert ras is buitengewoon duur en tijdrovend)quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:21 schreef NightFlight het volgende:
Het lijkt me nu wel duidelijk dat het patenteren van een specifiek fenotype leidt tot het afremmen van innovatie, het ontstaan van monopoly-posities en het opdrijven van de voedselprijzen. Zeer kwalijk.
ha, dat nuanceert het verhaal nog wat (understatement....)quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
http://www.hort.cornell.e(...)ternindustrymain.php
http://www.motherjones.co(...)t-breeding-project-i
Lees dit eens door, het is dus niet in handen van 1 partij, wat een ontwikkelingen allemaal met 1 plantje
Lees wat je wil lezen, er staat dat ze in dezelfde zaadpot hebben zitten grabbelen en dat 1 partij eerder was met het patenteren dan de ander.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:33 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Broccoli-materiaal is in jouw ogen hetzelfde als een specifiek broccoli ras?
Dat is niet hoe het werk.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:34 schreef .SP. het volgende:
[..]
Maar elke andere kweker kan ook zaad uit een collectie halen en zijn eigen resistente ras maken, piggybacking op iemands anders werk is ook niet bepaald netjes.
Fenotype is niet gelijk aan genotype!quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:41 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Dat is niet hoe het werk.
Er zijn ouderlijnen beschikbaar om mee te kruisen.
En los daarvan heeft Monsanto op de eerste plaats helemaal geen ras gepatenteerd, dus deze hele discussie met als inslag 'wie had als eerste het ras' is sowieso kul. Het gaat, zoals te lezen is in het patent, waar je maar niet op in wil gaat, om een patent op een specifiek fenotype (en daarmee een specifiek genotype).
Het gaat niet om dezelfde zaadpot.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:39 schreef .SP. het volgende:
[..]
Lees wat je wil lezen, er staat dat ze in dezelfde zaadpot hebben zitten grabbelen en dat 1 partij eerder was met het patenteren dan de ander.
Investering? Kolder. Syngenta pakt gewoon een vrij verkrijgbaar zaad uit de bibliotheek van een universiteit en claimt de bijbehorende eigenschappen. Dat is geen investering, dat is diefstal.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:35 schreef .SP. het volgende:
[..]
Niet perse, je kan het ook zien als een vergoeding voor een investering (het ontwikkelen van een verbetert ras is buitengewoon duur en tijdrovend)
Inderdaad, het is niet gelijk aan maar het een ligt in lijn van het ander. Een specifiek fenotype wordt veroorzaakt door een specifieke genotype. Omdat genen in Europa niet te patenteren zijn is dit the next best thing.quote:
Lees dit eens door en wellicht snap je dan hoe de vork in de steel zitquote:Op woensdag 3 juni 2015 15:44 schreef NightFlight het volgende:
[..]
Investering? Kolder. Syngenta pakt gewoon een vrij verkrijgbaar zaad uit de bibliotheek van een universiteit en claimt de bijbehorende eigenschappen. Dat is geen investering, dat is diefstal.
Kolder! Hoe kom je er toch bij?quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:44 schreef NightFlight het volgende:
Investering? Kolder. Syngenta pakt gewoon een vrij verkrijgbaar zaad uit de bibliotheek van een universiteit en claimt de bijbehorende eigenschappen. Dat is geen investering, dat is diefstal.
Wanneer zegt Zembla dat dan?quote:
Dat klopt!quote:Syngenta pakt gewoon een vrij verkrijgbaar zaad uit de bibliotheek van een universiteit
Dat klopt niet. Je vergeet het hele onderzoek, de investering en de uitvoering... het kruisen.quote:en claimt de bijbehorende eigenschappen. Dat is geen investering, dat is diefstal.
Dit is hoe iedereen heeft doet verder, los van patentenquote:Op woensdag 3 juni 2015 15:44 schreef NightFlight het volgende:
[..]
Dat het d.m.v. fenotype patentering mogelijk is dat fenotypes die verkregen worden via vrij beschikbare genetische lijnen plotsklaps uitsluitend voor één partij beschikbaar zijn is toch wel spijtig, vind je niet?quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Wanneer zegt Zembla dat dan?
[..]
Dat klopt!
[..]
Dat klopt niet. Je vergeet het hele onderzoek, de investering en de uitvoering... het kruisen.
Zo'n licentie kost pecunia, terwijl bij veredeling dit niet het geval is. Prijzen zullen gaan stijgen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:53 schreef SicSicSics het volgende:
http://www3.syngenta.com/(...)n%20maart%202015.pdf
Ook nog een fijne Nederlandse link.
Evenals de reactie van Syngenta op de Zembla uitzending.
http://www3.syngenta.com/(...)nteigenschappen.aspx
Met een uitgebreid artikel:
http://www3.syngenta.com/(...)n%20maart%202015.pdf
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Wie weet vermeerderen ze planten wel vegetatief, misschien is het een inteeltlijn die ze blijven zelfbevruchten. Ben benieuwd naar je bron.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:44 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Het gaat niet om dezelfde zaadpot.
Universiteit van Oregon heeft een P1 die lange stelen veroorzaakt. De Bolster bemachtigd die P1 en gaat er met haar eigen P2 mee door. Hieruit ontstaat F1 en hiermee wordt verder gekweekt.
Tegelijkertijd neemt Monsanto ook P1 uit Oregon over en gaat met haar eigen P2 ook verder kweken. Hieruit ontstaat ook een F1 en Monstano denkt 'hee, die lange stelen, da's een handig fenotype' en vraagt hierop patent aan. Vervolgens kan De Bolster niet meer kwekersrecht aanvragen op haar F1 omdat deze als fenotype o.a. lange stelen heeft, wat weer gepatenteerd is door Monsanto. Dat de P2's van Monsanto en De Bolster compleet van elkaar verschillen en dat daarmee de F1 genetisch gezien ook helemaal niet op elkaar lijken, is niet meer relevant.
Wat een volkomen onzin, lees die link van Chewie eens door.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:44 schreef NightFlight het volgende:
[..]
Volgens mij, maar misschien begrijp ik het verkeerd, kun je niet een zaadje uit de bak halen en octrooi aanvragen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:12 schreef voederbietel het volgende:
Dat het d.m.v. fenotype patentering mogelijk is dat fenotypes die verkregen worden via vrij beschikbare genetische lijnen plotsklaps uitsluitend voor één partij beschikbaar zijn is toch wel spijtig, vind je niet?
Broccoli laat zich volgens mij niet vegetatief vermeerderen. Ook de inteelt van rassen verloop via twee ouderlijnen. Je gaat dan met zowel P1 als P2 net zo lang door totdat je twee volledig homogene lijnen hebt en kruist die het jaar voor de productieteelt in zodat je een heterogene F1 hebt.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:22 schreef .SP. het volgende:
[..]
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Wie weet vermeerderen ze planten wel vegetatief, misschien is het een inteeltlijn die ze blijven zelfbevruchten. Ben benieuwd naar je bron.
Ja leuk, er is alleen geen ras maar een specifiek fenotype gepatenteerd. En dat kan niet onder kwekersrecht maar enkel met deze patenten boel.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:25 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Volgens mij, maar misschien begrijp ik het verkeerd, kun je niet een zaadje uit de bak halen en octrooi aanvragen.
Volgens mij kun je een zaadje uit de bak halen, onderzoek doen, genetische codes ontsluiten en deze doorkweken om daarna een octrooi aan te vragen.
Het zaadje in de bak blijft het zaadje in de bak en die blijft beschikbaar voor andere kwekers.
Broccoli kan je vegetatief vermeerderen en is een (inefficiente) zelf bevruchter. Waar heb je gelezen dat die nederlandse teler dat niet gedaan heeft?quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:26 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Broccoli laat zich volgens mij niet vegetatief vermeerderen. Ook de inteelt van rassen verloop via twee ouderlijnen. Je gaat dan met zowel P1 als P2 net zo lang door totdat je twee volledig homogene lijnen hebt en kruist die het jaar voor de productieteelt in zodat je een heterogene F1 hebt.
Dat klopt, de eigenschap richt zich ook niet op een enkele variëteit.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:27 schreef voederbietel het volgende:
Ja leuk, er is alleen geen ras maar een specifiek fenotype gepatenteerd. En dat kan niet onder kwekersrecht maar enkel met deze patenten boel.
quote:Het octrooirecht is bedoeld om baanbrekende innovaties voor een heel gewas (en niet enkel voor één bepaalde variëteit) mogelijk te maken en dus op een gepaste manier te beschermen. De nieuwe kennis rond insectresistentie voor paprika kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor zoete en hete paprika’s of pepers en beperkt zich niet tot één variëteit.
Hoe vermeerder je broccoli dan vegetatief? Broccoli produceert zaad, geen knollen of bollen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:34 schreef .SP. het volgende:
[..]
Broccoli kan je vegetatief vermeerderen en is een (inefficiente) zelf bevruchter. Waar heb je gelezen dat die nederlandse teler dat niet gedaan heeft?
Maar als jij dat octrooi krijgt en jij hebt in je rassenpakket en groene en gele zoete paprika en ik heb een rode scherpe paprika met dezelfde incestresistentie eigenschap is mijn ras illegaal. Of ik die eigenschap al 20 jaar in mijn rassen heb zitten en jij pas sinds vorige week actief bent met paprika's is niet eer interessant. Onder kwekersrecht was dit niet het geval geweest. Ergo, deze maatregel speelt monopoly in de hand en maakt de genetische diversiteit kleiner. Andere veredelaars mogen niet met hun eigen lijnen diezelfde eigenschap (of die op dezelfde genetische wijze opgebouwd is staat overigens ook totaal buiten kijf) met hun eigen lijnen mogen inkruisen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:35 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat klopt, de eigenschap richt zich ook niet op een enkele variëteit.
[..]
Stekken schijbaar: http://www.koudecentraal.nl/documents/Broccoli.pdfquote:Op woensdag 3 juni 2015 16:42 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Hoe vermeerder je broccoli dan vegetatief? Broccoli produceert zaad, geen knollen of bollen.
Door middel van zelfbevruchting kun je trouwens niks veredelen, enkel intelen. AaxAa=AA-Aa-aa Net zo lang totdat je enkel nog AA hebt. Alsnog heb je voordat je die gewenste P1 hebt traditionele veredeling nodig.
Wat die Nederlandse kweker gedaan heeft staat helemaal buiten kijf.
Het punt blijft: doordat het nu mogelijk is specifieke fenotype te patenteren zijn de mogelijkheden van veredelaars kleiner geworden omdat een ras met een totaal andere genen van de markt afgehaald moeten worden omdat deze toevallig (of niet toevallig natuurlijk) het fenotype 'lange steel' bezit. Vanaf nu af aan er is nog maar ruimte voor één ras met lange steel, en dat is Monsanto's ras. Ben je het daar mee eens of niet?
Stekken =/= veredelenquote:Op woensdag 3 juni 2015 16:48 schreef .SP. het volgende:
[..]
Stekken schijbaar: http://www.koudecentraal.nl/documents/Broccoli.pdf
nee, ik ben het niet met je eens.
We hadden het over vegetatieve vermeerdering, dus ja, dat is stekken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:49 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Stekken =/= veredelen
Stekken = vermeerderen
Maar dat heeft niks te maken met het creëren van planten met nieuwe genetische eigenschappen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:50 schreef .SP. het volgende:
[..]
We hadden het over vegetatieve vermeerdering, dus ja, dat is stekken.
Ja, ik weet wat vegetatieve vermeerdering is en jij vroeg hoe ze dat in brocolli deden.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:50 schreef voederbietel het volgende:
Het voordeel van vegetatieve vermeerdering is dat je nadat je d.m.v. veredeling de hoeveelheid uitgangsmateriaal van een nieuw ras snel en genetisch homogeen kan vermeerderen overigens.
preciesquote:Op woensdag 3 juni 2015 16:51 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Maar dat heeft niks te maken met het creëren van planten met nieuwe genetische eigenschappen.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:52 schreef .SP. het volgende:
[..]
Ja, ik weet wat vegetatieve vermeerdering is en jij vroeg hoe ze dat in brocolli deden.
Wat is je punt daar nou precies mee?quote:
Jij claimt dat die nederlandse boer allemaal kruizingen gemaakt heeft, ik stel dat hij misschien de boel vegetatief vermeerderd heeft of het is een ingeteelde lijn die hij zelfbevrucht. lees maar eens terug vanaf hier:quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:53 schreef voederbietel het volgende:
[..]
[..]
Wat is je punt daar nou precies mee?
en mijn antwoord daarop:quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:44 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Het gaat niet om dezelfde zaadpot.
Universiteit van Oregon heeft een P1 die lange stelen veroorzaakt. De Bolster bemachtigd die P1 en gaat er met haar eigen P2 mee door. Hieruit ontstaat F1 en hiermee wordt verder gekweekt.
Tegelijkertijd neemt Monsanto ook P1 uit Oregon over en gaat met haar eigen P2 ook verder kweken. Hieruit ontstaat ook een F1 en Monstano denkt 'hee, die lange stelen, da's een handig fenotype' en vraagt hierop patent aan. Vervolgens kan De Bolster niet meer kwekersrecht aanvragen op haar F1 omdat deze als fenotype o.a. lange stelen heeft, wat weer gepatenteerd is door Monsanto. Dat de P2's van Monsanto en De Bolster compleet van elkaar verschillen en dat daarmee de F1 genetisch gezien ook helemaal niet op elkaar lijken, is niet meer relevant.
en daarna jouw vraag:quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:22 schreef .SP. het volgende:
[..]
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Wie weet vermeerderen ze planten wel vegetatief, misschien is het een inteeltlijn die ze blijven zelfbevruchten. Ben benieuwd naar je bron.
etc etc., volg je het weer een beetje?quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:26 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Broccoli laat zich volgens mij niet vegetatief vermeerderen. Ook de inteelt van rassen verloop via twee ouderlijnen. Je gaat dan met zowel P1 als P2 net zo lang door totdat je twee volledig homogene lijnen hebt en kruist die het jaar voor de productieteelt in zodat je een heterogene F1 hebt.
Yup. Niet zozeer illegaal, maar wij moeten wel rond de tafel om (met het ILP desnoods) met elkaar af te spreken hoe jij mijn octrooi mag gebruiken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:46 schreef voederbietel het volgende:
Maar als jij dat octrooi krijgt en jij hebt in je rassenpakket en groene en gele zoete paprika en ik heb een rode scherpe paprika met dezelfde incestresistentie eigenschap is mijn ras illegaal.
Dat komt omdat je onder het kwekersrecht geen eigenschappen, maar rassen vastlegt. Bovendien kun jij de octrooiaanvraag om zeep helpen door aan te tonen dat jij al 20 jaar die bepaalde eigenschap in jouw plant hebt. Dan voldoet de aanvraag niet meer aan de criteria namelijk.quote:Of ik die eigenschap al 20 jaar in mijn rassen heb zitten en jij pas sinds vorige week actief bent met paprika's is niet eer interessant. Onder kwekersrecht was dit niet het geval geweest.
Het geeft mensen de keus. Wel of niet een positieve eigenschap gebruiken. Overigens geeft Nederland de kwekers de kans om kostenloos te kweken en te veredelen, pas al ze de nieuwe veredeling commercieel willen toepassen moeten ze naar de octrooihouder voor licentie afspraken.quote:Ergo, deze maatregel speelt monopoly in de hand en maakt de genetische diversiteit kleiner. Andere veredelaars mogen niet met hun eigen lijnen diezelfde eigenschap (of die op dezelfde genetische wijze opgebouwd is staat overigens ook totaal buiten kijf) met hun eigen lijnen mogen inkruisen.
Nee. Je kunt het niet vergelijken met aluminium op zich. Je kunt het vergelijken met een toegevoegde eigenschap van aluminium.quote:Vergelijk het met .SP.'s slechte vergelijking met Apple. Apple produceert de MBP, ik produceer een laptop zonder scherm, met koplampen en een kolenkachel maar omdat Apple aluminium gepatenteerd heeft, is mijn product illegaal.
Omdat patentering innovatie kan doen toenemen door een grotere kans om je geldelijke investeringen terug te verdienen. Als een kweker graag Monsanto-lange stengels wil, dan kunnen ze daar vast wel een licentie op nemen. Als ze dat niet willen moeten ze zelf maar een oplossing voor het mechanisch oogsten-probleem verzinnen, als ze dat lukt kunnen ze dit dankzij patentering makkelijk terugverdienen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:54 schreef voederbietel het volgende:
En waarom ben het niet met mee eens in post #243?
Door middel van vegetatieve vermeerdering kun je geen nieuwe genetische samenstellingen krijgen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:57 schreef .SP. het volgende:
[..]
Jij claimt dat die nederlandse boer allemaal kruizingen gemaakt heeft, ik stel dat hij misschien de boel vegetatief vermeerderd heeft of het is een ingeteelde lijn die hij zelfbevrucht.
Een beperking zorgt voor meer mogelijkheden voor de sector in zijn geheel? Maak je een grap? Wat was er sowieso mis met de huidige wetgeving? De veredelingsbedrijven en handelshuizen zijn de rijkste bedrijven van de agrarische sector.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:59 schreef .SP. het volgende:
[..]
Omdat patentering innovatie kan doen toenemen door een grotere kans om je geldelijke investeringen terug te verdienen. Als een kweker graag Monsanto-lange stengels wil, dan kunnen ze daar vast wel een licentie op nemen. Als ze dat niet willen moeten ze zelf maar een oplossing voor het mechanisch oogsten-probleem verzinnen, als ze dat lukt kunnen ze dit dankzij patentering makkelijk terugverdienen.
Het maakt het makkelijker voor kleine bedrijven om voet aan de grond te krijgen om met een relatief kleine investering veel geld te verdienen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:01 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Een beperking zorgt voor meer mogelijkheden voor de sector in zijn geheel? Maak je een grap? Wat was er sowieso mis met de huidige wetgeving? De veredelingsbedrijven en handelshuizen zijn de rijkste bedrijven van de agrarische sector.
Dat is geen onzin dat is de keiharde realiteit.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:24 schreef .SP. het volgende:
[..]
Wat een volkomen onzin, lees die link van Chewie eens door.
bedankt voor je onderbouwde mening, denk je dat de universiteit die het onderzoek geleidt heeft liegt?quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:04 schreef NightFlight het volgende:
[..]
Dat is geen onzin dat is de keiharde realiteit.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:30 schreef NightFlight het volgende:
Monsanto heeft het patent op broccoli met een lange steel. Hierdoor kan groenteveredelaar Vosselman niet verder met het veredelen van deze broccoli met lange steel, ondanks dat hij al 5 jaar in het bezit is van eigen gekweekte zaden van broccoli met lange steel. Vosselman stopt nu met het veredelen van broccoli met lange steel.
vanaf 23'08;
Je hebt de link dus niet eens bekeken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:06 schreef NightFlight het volgende:
De kans is vrij groot ja, betaald door Monsanto. Zoals we gewend zijn van Monsanto.
En kijk nou, dat is precies wat de andere bedrijven doen:quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Yup. Niet zozeer illegaal, maar wij moeten wel rond de tafel om (met het ILP desnoods) met elkaar af te spreken hoe jij mijn octrooi mag gebruiken.
[..]
Dat komt omdat je onder het kwekersrecht geen eigenschappen, maar rassen vastlegt. Bovendien kun jij de octrooiaanvraag om zeep helpen door aan te tonen dat jij al 20 jaar die bepaalde eigenschap in jouw plant hebt. Dan voldoet de aanvraag niet meer aan de criteria namelijk.
[..]
Het geeft mensen de keus. Wel of niet een positieve eigenschap gebruiken. Overigens geeft Nederland de kwekers de kans om kostenloos te kweken en te veredelen, pas al ze de nieuwe veredeling commercieel willen toepassen moeten ze naar de octrooihouder voor licentie afspraken.
[..]
Nee. Je kunt het niet vergelijken met aluminium op zich. Je kunt het vergelijken met een toegevoegde eigenschap van aluminium.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:10 schreef NightFlight het volgende:
Zo heeft kweker Vosselman een pompoen gekruisd die tegen een bepaalde schimmel kan. Syngenta heeft dit ook gedaan maar heeft er patent op aangevraagd. Vosselman niet omdat hij dit ongewensd vindt: In tegenstelling tot het kwekersrecht kan je met een patent een monopoly afdwingen. En dat is een fundamenteel verschil. Bij een patent mogen concurrenten het zaad niet vrij gebruiken om nieuwe rassen te maken. En zo komt een planteneigenschap die vrij in de natuur voorkomt in handen van 1 bedrijf.
Syngenta heeft ook met zaad uit de collectie van de Wageningen Universiteit (gratis verkregen) een paprika gekweekt die resisten is voor witte vlieg. Door hier patent op aan te vragen komt een vrij verkrijgbaar zaad met een bepaalde eigenschap in handen van 1 bedrijf en kan dit ras niet verder doorontwikkeld worden en stopt de innovatie voor tenminste 20 jaar. Dat was met het kwekersrecht niet gebeurd.
http://www.hort.cornell.edu/bjorkman/lab/broccoli/ebreeding.phpquote:Op woensdag 3 juni 2015 17:07 schreef Chewie het volgende:
[..]
Je hebt de link dus niet eens bekeken.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:21 schreef NightFlight het volgende:
Of jij begrijpt er gewoon niks van.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:11 schreef NightFlight het volgende:
[..]
http://www.hort.cornell.edu/bjorkman/lab/broccoli/ebreeding.php
Our three commercial seed company collaborators – Bejo, Syngenta, and Monsanto – will utilize their own broccoli germplasm and considerable know-how to specifically develop new hybrids for the eastern US.
Dan heeft die universiteit dus een perverse relatie met het bedrijfsleven. Niet onafhankelijk dus.
Again, alle andere velden waar patenten gebruikt worden laten gewoon innovatie zien.quote:
Dit gaat zo makkelijk naar een Godwin....quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:13 schreef Chewie het volgende:
[..]
Of jij begrijpt er gewoon niks van.
Wetenschappers zijn dus ook niet te vertrouwen?
Je snap ook niet helemaal wat collaborators betekend. Ook ben je nogal selectief wat betreft het benoemen van de partners
quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:18 schreef jogy het volgende:
Kunnen weer even terug gaan naar de 'koffie en koekjes' discussie methode en de 'bijlen en ledematen' opgeborgen houden?
Alvast bedankt.
Wat is er pervers aan het uitwisselen van materiaal met verschillende bedrijven (en de rest van de wereld trouwens...)?quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:11 schreef NightFlight het volgende:
[..]
http://www.hort.cornell.edu/bjorkman/lab/broccoli/ebreeding.php
Our three commercial seed company collaborators – Bejo, Syngenta, and Monsanto – will utilize their own broccoli germplasm and considerable know-how to specifically develop new hybrids for the eastern US.
Dan heeft die universiteit dus een perverse relatie met het bedrijfsleven. Niet onafhankelijk dus.
Waar blijkt dat uit?quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:03 schreef .SP. het volgende:
[..]
Het maakt het makkelijker voor kleine bedrijven om voet aan de grond te krijgen om met een relatief kleine investering veel geld te verdienen.
Please do tell.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:54 schreef .SP. het volgende:
[..]
Nergens, is slechts een mening met enige achtergrond.
Joh, jouw standpunt is ook slechts een mening, we kunnen geen van beiden in de toekomst kijken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:58 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Please do tell.
Gelijk hebben omdat je gelijk hebt telt niet, want dat kan ik ook.
Zoals je wellicht weet kan een bedrijf veelal een bepaald belang hebben bij de uitkomst van een onderzoek naar eigenschappen van een product dat dit bedrijf graag aan de man wil brengen. Op die manier ontstaat de verleiding om, al dan niet tegen betaling, de uitkomst van zo'n onderzoek te sturen in een richting die gunstig is voor zo'n specifiek bedrijf. Monsanto heeft in het verleden meerdere keren laten zien dat zij niet in staat is die verleiding te kunnen weerstaan. Zie hiervoor oa Richard Burroughts verklaring tav het feit dat Monsanto doodleuk zieke koeien uit het onderzoek verwijderde om Posilac veilig te laten lijken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:23 schreef .SP. het volgende:
[..]
Wat is er pervers aan het uitwisselen van materiaal met verschillende bedrijven (en de rest van de wereld trouwens...)?
Juist niet. Kleine bedrijven worden de markt uitgedrukt.quote:
Hoe vaak denk je dat linkje nog te moeten plaatsen in dit topic? Nog een keer of 25 of zo?quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:03 schreef NightFlight het volgende:
[..]
Juist niet. Kleine bedrijven worden de markt uitgedrukt.
bron: Hoogleraar Plantenbiologie M. Haring.
19'21: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/04-03-2015
Maar het resultaat van deze samenwerking was een verbetert gewas, dat beschikbaar gesteld wordt aan drie verschillende bedrijven en de rest van de wereld. Wat voor soort uitkomsten zou in dit geval in het belang van een bedrijf kunnen zijn, ze gaan per slot van rekening zelf gebruiken!quote:Op woensdag 3 juni 2015 20:51 schreef NightFlight het volgende:
[..]
Zoals je wellicht weet kan een bedrijf veelal een bepaald belang hebben bij de uitkomst van een onderzoek naar eigenschappen van een product dat dit bedrijf graag aan de man wil brengen. Op die manier ontstaat de verleiding om, al dan niet tegen betaling, de uitkomst van zo'n onderzoek te sturen in een richting die gunstig is voor zo'n specifiek bedrijf. Monsanto heeft in het verleden meerdere keren laten zien dat zij niet in staat is die verleiding te kunnen weerstaan. Zie hiervoor oa Richard Burroughts verklaring tav het feit dat Monsanto doodleuk zieke koeien uit het onderzoek verwijderde om Posilac veilig te laten lijken.
Sowieso blijkt uit de praktijk in Amerika het tegenovergesteld maar helaas wil .SP. zijn mening wederom niet toelichten.quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:03 schreef NightFlight het volgende:
[..]
Juist niet. Kleine bedrijven worden de markt uitgedrukt.
bron: Hoogleraar Plantenbiologie M. Haring.
19'21: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/04-03-2015
Misschien moeten die beweringen dan gestaaft worden met bewijs? Dat zou wel helpen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:27 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Sowieso blijkt uit de praktijk in Amerika het tegenovergesteld maar helaas wil .SP. zijn mening wederom niet toelichten.
Ja, doe eens.quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:34 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Misschien moeten die beweringen dan gestaaft worden met bewijs? Dat zou wel helpen.
tuurlijk joh, alweer niet, welke mening moet ik toelichten en wat voor vreselijks gebeurt in de VS?quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:27 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Sowieso blijkt uit de praktijk in Amerika het tegenovergesteld maar helaas wil .SP. zijn mening wederom niet toelichten.
Als het nodig is zal .SP. een eventuele link toevoegen, in dit geval betreft het een MENING!quote:
Hij heeft wel een punt hoor. Beide opinies zijn opmerkingen van hetzelfde kaliber.quote:
Waarom bedrijven volgens jou onder dit soort wetgevingen makkelijker een voet aan de grond kunnen krijgen terwijl blijkt dat in de VS in 20 jaar tijd er feitelijk nog maar één grote speler over is.quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:59 schreef .SP. het volgende:
[..]
tuurlijk joh, alweer niet, welke mening moet ik toelichten en wat voor vreselijks gebeurt in de VS?
Onderbouw het eens dat Monsanto de enige grote speler nog is in de VS? Roepen maakt het namelijk nog niet zo en een dominantie in een paar gewassen betekend nog niet dat ze de hele markt in handen zouden hebben.quote:Op donderdag 4 juni 2015 08:09 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Waarom bedrijven volgens jou onder dit soort wetgevingen makkelijker een voet aan de grond kunnen krijgen terwijl blijkt dat in de VS in 20 jaar tijd er feitelijk nog maar één grote speler over is.
quote:Op donderdag 4 juni 2015 08:25 schreef Chewie het volgende:
[..]
Onderbouw het eens dat Monsanto de enige grote speler nog is in de VS? Roepen maakt het namelijk nog niet zo en een dominantie in een paar gewassen betekend nog niet dat ze de hele markt in handen zouden hebben.
Wereldwijde marktaandeel van Monsanto in de zaadhandel is ongeveer 5% en dat maakt ze inderdaad 1 van de grootste spelers.
Dus even voor de duidelijkheid:quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:17 schreef voederbietel het volgende:
Hoewel cijfers een beetje heen en weer schieten is het aandeel Monsanto in de GMO markt (die 90% van de totale Amerikaanse mais, katoen, suikerbieten, sojabonen en koolzaad teelt uitmaakt) in overdaad; 80% v/d mais en zelfs 90% v/d sojabonen. link
Bronnen graagquote:Op donderdag 4 juni 2015 08:28 schreef voederbietel het volgende:
[..]
[..]
Dus even voor de duidelijkheid:
-90% van de zaadjes in Amerika vinden hun oorsprong in GMO
-80%-90% (afhankelijk van het gewas) van de GMO's komt bij Monsanto vandaan
Je bent er niet van op de hoogte dat mais, soja, fourage en graan de hoofdmoot uitmaken van de Amerikaanse landbouwsector?quote:Op donderdag 4 juni 2015 08:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bronnen graag
Die 80-90% komt van enkele gewassen zoals ik ook al aangaf in mijn eerdere reactie. Er zijn wereldwijd duizenden bedrijven die handelen in zaden, in die markt ben je met ongeveer 5% een grote speler. In de VS hebben ze inderdaad marktaandeel maar als je de moeite had genomen om de link die ik gisteren plaatste van Cornell te bekijken dan had je kunnen zien dat ook daar nog andere Amerikaanse bedrijven aan mee doen, zelfs bedrijven die ook in organische zaden handelen.
Die cijfers ontken ik ook niet maar dat maakt monsanto nog lang niet de enige speler zelfs niet in hun thuisland. Die 80-90% die je vaak tegenkomt heeft ook alleen maar betrekking op soja en is dan ook nog maar alleen van toepassing op noord-amerika, zie je helaas wel vaker bij complot theorieen dat de noord-amerikaanse situatie 1 op 1 gekopieerd word op de rest van de wereld.quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:57 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Je bent er niet van op de hoogte dat mais, soja, fourage en graan de hoofdmoot uitmaken van de Amerikaanse landbouwsector?![]()
Hier in een overzicht en hier direct in de bron
Verder bestaat ongeveer 90% tot 99% van alle gewassen uit GMO's - http://www.ers.usda.gov/d(...)crops-in-the-us.aspx
En helaas kan ik geen officiële bronnen vinden omtrent het marktaandeel van Monsanto maar op de nieuwssites, die soms inderdaad sterk gekleurd zijn, wordt er consistent over 80-90% marktaandeel in de grote gewassen gesproken.
Maar als je hier zelfs cijfers over hebt, voel je uiteraard vrij om bij te dragen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |