abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 juni 2015 @ 15:48:44 #226
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_153219318
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 15:44 schreef NightFlight het volgende:
Investering? Kolder. Syngenta pakt gewoon een vrij verkrijgbaar zaad uit de bibliotheek van een universiteit en claimt de bijbehorende eigenschappen. Dat is geen investering, dat is diefstal.
Kolder! Hoe kom je er toch bij? :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_153219451
Zou niet de eerste keer zijn dat je je eigen bron verkeerd interpreteert nightflight.

De universiteit die er bij betrokken is en waarvan ik je net de link liet zien is toch duidelijk in hoe het nu zit.
  woensdag 3 juni 2015 @ 15:53:47 #229
116015 SicSicSics
pi_153219464
http://www3.syngenta.com/(...)n%20maart%202015.pdf

Ook nog een fijne Nederlandse link.

Evenals de reactie van Syngenta op de Zembla uitzending.
http://www3.syngenta.com/(...)nteigenschappen.aspx

Met een uitgebreid artikel:
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 3 juni 2015 @ 15:55:57 #230
116015 SicSicSics
pi_153219521
quote:
Investering? Kolder.
Wanneer zegt Zembla dat dan?
quote:
Syngenta pakt gewoon een vrij verkrijgbaar zaad uit de bibliotheek van een universiteit
Dat klopt!
quote:
en claimt de bijbehorende eigenschappen. Dat is geen investering, dat is diefstal.
Dat klopt niet. Je vergeet het hele onderzoek, de investering en de uitvoering... het kruisen.
Fine, fuck you then!
pi_153219956
quote:

[..]

Investering? Kolder. Syngenta pakt gewoon een vrij verkrijgbaar zaad uit de bibliotheek van een universiteit en claimt de bijbehorende eigenschappen. Dat is geen investering, dat is diefstal.
Dit is hoe iedereen heeft doet verder, los van patenten
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_153220019
quote:
6s.gif Op woensdag 3 juni 2015 15:55 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Wanneer zegt Zembla dat dan?

[..]

Dat klopt!

[..]

Dat klopt niet. Je vergeet het hele onderzoek, de investering en de uitvoering... het kruisen.
Dat het d.m.v. fenotype patentering mogelijk is dat fenotypes die verkregen worden via vrij beschikbare genetische lijnen plotsklaps uitsluitend voor één partij beschikbaar zijn is toch wel spijtig, vind je niet?
pi_153220116
Daar is verder geen grote intellectuele prestatie voor nodig om dat in te zien.
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_153220174
quote:
6s.gif Op woensdag 3 juni 2015 15:53 schreef SicSicSics het volgende:

Ook nog een fijne Nederlandse link.

Evenals de reactie van Syngenta op de Zembla uitzending.
http://www3.syngenta.com/(...)nteigenschappen.aspx

Met een uitgebreid artikel:
Zo'n licentie kost pecunia, terwijl bij veredeling dit niet het geval is. Prijzen zullen gaan stijgen.
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_153220265
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 15:44 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Het gaat niet om dezelfde zaadpot.

Universiteit van Oregon heeft een P1 die lange stelen veroorzaakt. De Bolster bemachtigd die P1 en gaat er met haar eigen P2 mee door. Hieruit ontstaat F1 en hiermee wordt verder gekweekt.
Tegelijkertijd neemt Monsanto ook P1 uit Oregon over en gaat met haar eigen P2 ook verder kweken. Hieruit ontstaat ook een F1 en Monstano denkt 'hee, die lange stelen, da's een handig fenotype' en vraagt hierop patent aan. Vervolgens kan De Bolster niet meer kwekersrecht aanvragen op haar F1 omdat deze als fenotype o.a. lange stelen heeft, wat weer gepatenteerd is door Monsanto. Dat de P2's van Monsanto en De Bolster compleet van elkaar verschillen en dat daarmee de F1 genetisch gezien ook helemaal niet op elkaar lijken, is niet meer relevant.
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Wie weet vermeerderen ze planten wel vegetatief, misschien is het een inteeltlijn die ze blijven zelfbevruchten. Ben benieuwd naar je bron.
pi_153220309
quote:

[..]

Wat een volkomen onzin, lees die link van Chewie eens door.
  woensdag 3 juni 2015 @ 16:25:40 #237
116015 SicSicSics
pi_153220340
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:12 schreef voederbietel het volgende:
Dat het d.m.v. fenotype patentering mogelijk is dat fenotypes die verkregen worden via vrij beschikbare genetische lijnen plotsklaps uitsluitend voor één partij beschikbaar zijn is toch wel spijtig, vind je niet?
Volgens mij, maar misschien begrijp ik het verkeerd, kun je niet een zaadje uit de bak halen en octrooi aanvragen.

Volgens mij kun je een zaadje uit de bak halen, onderzoek doen, genetische codes ontsluiten en deze doorkweken om daarna een octrooi aan te vragen.

Het zaadje in de bak blijft het zaadje in de bak en die blijft beschikbaar voor andere kwekers.
Fine, fuck you then!
pi_153220369
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:22 schreef .SP. het volgende:

[..]

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Wie weet vermeerderen ze planten wel vegetatief, misschien is het een inteeltlijn die ze blijven zelfbevruchten. Ben benieuwd naar je bron.
Broccoli laat zich volgens mij niet vegetatief vermeerderen. Ook de inteelt van rassen verloop via twee ouderlijnen. Je gaat dan met zowel P1 als P2 net zo lang door totdat je twee volledig homogene lijnen hebt en kruist die het jaar voor de productieteelt in zodat je een heterogene F1 hebt.
pi_153220394
quote:
6s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:25 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Volgens mij, maar misschien begrijp ik het verkeerd, kun je niet een zaadje uit de bak halen en octrooi aanvragen.

Volgens mij kun je een zaadje uit de bak halen, onderzoek doen, genetische codes ontsluiten en deze doorkweken om daarna een octrooi aan te vragen.

Het zaadje in de bak blijft het zaadje in de bak en die blijft beschikbaar voor andere kwekers.
Ja leuk, er is alleen geen ras maar een specifiek fenotype gepatenteerd. En dat kan niet onder kwekersrecht maar enkel met deze patenten boel.
pi_153220577
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:26 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Broccoli laat zich volgens mij niet vegetatief vermeerderen. Ook de inteelt van rassen verloop via twee ouderlijnen. Je gaat dan met zowel P1 als P2 net zo lang door totdat je twee volledig homogene lijnen hebt en kruist die het jaar voor de productieteelt in zodat je een heterogene F1 hebt.
Broccoli kan je vegetatief vermeerderen en is een (inefficiente) zelf bevruchter. Waar heb je gelezen dat die nederlandse teler dat niet gedaan heeft?
  woensdag 3 juni 2015 @ 16:35:58 #241
116015 SicSicSics
pi_153220609
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:27 schreef voederbietel het volgende:
Ja leuk, er is alleen geen ras maar een specifiek fenotype gepatenteerd. En dat kan niet onder kwekersrecht maar enkel met deze patenten boel.
Dat klopt, de eigenschap richt zich ook niet op een enkele variëteit.

quote:
Het octrooirecht is bedoeld om baanbrekende innovaties voor een heel gewas (en niet enkel voor één bepaalde variëteit) mogelijk te maken en dus op een gepaste manier te beschermen. De nieuwe kennis rond insectresistentie voor paprika kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor zoete en hete paprika’s of pepers en beperkt zich niet tot één variëteit.
Fine, fuck you then!
pi_153220794
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:34 schreef .SP. het volgende:

[..]

Broccoli kan je vegetatief vermeerderen en is een (inefficiente) zelf bevruchter. Waar heb je gelezen dat die nederlandse teler dat niet gedaan heeft?
Hoe vermeerder je broccoli dan vegetatief? Broccoli produceert zaad, geen knollen of bollen.

Door middel van zelfbevruchting kun je trouwens niks veredelen, enkel intelen. AaxAa=AA-Aa-aa Net zo lang totdat je enkel nog AA hebt. Alsnog heb je voordat je die gewenste P1 hebt traditionele veredeling nodig.

Wat die Nederlandse kweker gedaan heeft staat helemaal buiten kijf.

Het punt blijft: doordat het nu mogelijk is specifieke fenotype te patenteren zijn de mogelijkheden van veredelaars kleiner geworden omdat een ras met een totaal andere genen van de markt afgehaald moeten worden omdat deze toevallig (of niet toevallig natuurlijk) het fenotype 'lange steel' bezit. Vanaf nu af aan er is nog maar ruimte voor één ras met lange steel, en dat is Monsanto's ras. Ben je het daar mee eens of niet?
pi_153220922
quote:
6s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:35 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat klopt, de eigenschap richt zich ook niet op een enkele variëteit.

[..]

Maar als jij dat octrooi krijgt en jij hebt in je rassenpakket en groene en gele zoete paprika en ik heb een rode scherpe paprika met dezelfde incestresistentie eigenschap is mijn ras illegaal. Of ik die eigenschap al 20 jaar in mijn rassen heb zitten en jij pas sinds vorige week actief bent met paprika's is niet eer interessant. Onder kwekersrecht was dit niet het geval geweest. Ergo, deze maatregel speelt monopoly in de hand en maakt de genetische diversiteit kleiner. Andere veredelaars mogen niet met hun eigen lijnen diezelfde eigenschap (of die op dezelfde genetische wijze opgebouwd is staat overigens ook totaal buiten kijf) met hun eigen lijnen mogen inkruisen.

Vergelijk het met .SP.'s slechte vergelijking met Apple. Apple produceert de MBP, ik produceer een laptop zonder scherm, met koplampen en een kolenkachel maar omdat Apple aluminium gepatenteerd heeft, is mijn product illegaal.
pi_153220965
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:42 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Hoe vermeerder je broccoli dan vegetatief? Broccoli produceert zaad, geen knollen of bollen.

Door middel van zelfbevruchting kun je trouwens niks veredelen, enkel intelen. AaxAa=AA-Aa-aa Net zo lang totdat je enkel nog AA hebt. Alsnog heb je voordat je die gewenste P1 hebt traditionele veredeling nodig.

Wat die Nederlandse kweker gedaan heeft staat helemaal buiten kijf.

Het punt blijft: doordat het nu mogelijk is specifieke fenotype te patenteren zijn de mogelijkheden van veredelaars kleiner geworden omdat een ras met een totaal andere genen van de markt afgehaald moeten worden omdat deze toevallig (of niet toevallig natuurlijk) het fenotype 'lange steel' bezit. Vanaf nu af aan er is nog maar ruimte voor één ras met lange steel, en dat is Monsanto's ras. Ben je het daar mee eens of niet?
Stekken schijbaar: http://www.koudecentraal.nl/documents/Broccoli.pdf

nee, ik ben het niet met je eens.
pi_153220982
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:48 schreef .SP. het volgende:

[..]

Stekken schijbaar: http://www.koudecentraal.nl/documents/Broccoli.pdf

nee, ik ben het niet met je eens.
Stekken =/= veredelen

Stekken = vermeerderen
pi_153221011
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:49 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Stekken =/= veredelen

Stekken = vermeerderen
We hadden het over vegetatieve vermeerdering, dus ja, dat is stekken.
pi_153221024
Het voordeel van vegetatieve vermeerdering is dat je nadat je d.m.v. veredeling de hoeveelheid uitgangsmateriaal van een nieuw ras snel en genetisch homogeen kan vermeerderen overigens.

En in bijvoorbeeld aardappels is die genen vastheid niet eens zo gek hoog na een aantal vermeerderingsjaren.
pi_153221038
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:50 schreef .SP. het volgende:

[..]

We hadden het over vegetatieve vermeerdering, dus ja, dat is stekken.
Maar dat heeft niks te maken met het creëren van planten met nieuwe genetische eigenschappen.
pi_153221068
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:50 schreef voederbietel het volgende:
Het voordeel van vegetatieve vermeerdering is dat je nadat je d.m.v. veredeling de hoeveelheid uitgangsmateriaal van een nieuw ras snel en genetisch homogeen kan vermeerderen overigens.
Ja, ik weet wat vegetatieve vermeerdering is en jij vroeg hoe ze dat in brocolli deden.
pi_153221074
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:51 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Maar dat heeft niks te maken met het creëren van planten met nieuwe genetische eigenschappen.
precies
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')