abonnement Unibet Coolblue
  maandag 1 juni 2015 @ 13:15:02 #1
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153154065
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
pi_153154285
kan me voorstellen dat een schrepel ook fijn werkt. valt toch wel mee hoe duur ze zijn? niet duurder dan mijn favoriete handkrabber.
ik wied gewoon met de hand en een handkrabbertje. maar dat is makkelijk praten aangezien mijn moestuin niet zo groot is :)

ook hier wel wat groenten waarvan ik nog niet weet hoe de jonge plantjes eruit zien, die delen zijn dus nog niet gewied. het helpt ook om het onkruid van de overige rijen/vakken te vergelijken. een plantje dat op verschillende plekken voorkomt behoort niet tot het gezaaide rijtje.
  maandag 1 juni 2015 @ 14:13:20 #3
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153155585
Mijn schrepel was iets van rond de 30 euro. Vrij duur maar is wel handgesmeed. Je hebt ze geloof ik al wel van rond een tientje. Zullen vast even goed werken.

Zelf heb ik volgens mij deze
pi_153155602
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 11:00 schreef Gwywen het volgende:
Van de twintig bonen die ik te vroeg heb gezaaid zijn er toch nog drie opgekomen, van de week nieuwe ronde, en over twee weken nog een aantal zaaien.
Kruiden, courgette, sla, uien, erwten en spruiten doen het prima overigens.
Prei is helemaal niet opgekomen, broccoli ook maar drie plantjes en ondertussen staat er zo veel onkruid dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen, de groenteplantjes zijn nog zo klein dat ik niet goed durf te schoffelen, bang dat ik per ongeluk iets dat net opkomt, kapot schoffel, hoe doen jullie dat nou?
Worteljes en bietjes kuis ik de eerste keren gewoon helemaal met de hand. Er staat een goed stokje aan begin en eind van de rij, a slik echt niet zie of er wel iets opgekomen is span ik daar een touwtje tussen (daar heb ik immers ook langs gezaaid).
Kooltjes zaai ik voor op een zaaibedje, en plant ik pas uit als ze groot genoeg zijn om goed te zien/herkennen.
Zaken als komkommer/courgette/pompoen zaai ik binnen voor, dus die plant ik ook pas uit als ik ze niet meer per ongeluk omschoffel.
Bonen/peulen zijn zo makkelijk te herkennen dat ik dat geen probleem vind.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 1 juni 2015 @ 14:41:42 #5
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153156203
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 14:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Worteljes en bietjes kuis ik de eerste keren gewoon helemaal met de hand. Er staat een goed stokje aan begin en eind van de rij, a slik echt niet zie of er wel iets opgekomen is span ik daar een touwtje tussen (daar heb ik immers ook langs gezaaid).
Kooltjes zaai ik voor op een zaaibedje, en plant ik pas uit als ze groot genoeg zijn om goed te zien/herkennen.
Zaken als komkommer/courgette/pompoen zaai ik binnen voor, dus die plant ik ook pas uit als ik ze niet meer per ongeluk omschoffel.
Bonen/peulen zijn zo makkelijk te herkennen dat ik dat geen probleem vind.
Bonen en zo zijn inderdaad heel herkenbaar en prei ook wel, broccoli ook trouwens, maar ik zaai wel alles uit in de volle grond, heb er binnen geen plek voor. Ik heb wel twee ramen bewaard om ooit nog eens een koude bak te maken.
pi_153156432
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 14:41 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Bonen en zo zijn inderdaad heel herkenbaar en prei ook wel, broccoli ook trouwens, maar ik zaai wel alles uit in de volle grond, heb er binnen geen plek voor. Ik heb wel twee ramen bewaard om ooit nog eens een koude bak te maken.
Maar ook in de volle grond kan je een zaaibedje maken natuurlijk. Dat maakt schoonhouden van kiemplantjes makkelijker.
Ik zaai wel eens voor in van die pesrpotjes, en dat ik die in de grond zet, of ik maak een vierkantje wat verdiept, doe daar een paar cm potgrond in en zaai dan daarin voor.
In beide gevallen krijg ik wat minder onkruid dan 'gewoon' in de tuingrond.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_153156969
ik heb nu bijvoorbeeld voor het eerst witlof gezaaid. die kan je niet verplanten. ik vermoed dat de witlofzaailingen nu boven komen maar zeker weten doe ik het niet. dan blijft het uit voorzorg staan.

pastinaak komt voor het 2e jaar weer niet op, nieuw zaad maar weer niets... eens bedenken wat ik daar nu ga zaaien.
pi_153181951
Kruidenplantvraagje hier ook welkom?
Ik heb een Citroenmelisse, waarvan ik de takjes graag gebruik als smaakmaker in water.
Maar nu zitten er kleine luisjes/beestjes op. Hoe zorg ik dat die niet in mijn drinkwater komen?
pi_153182188
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 01:13 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat het hard werkt tegen luizen op planten die binnen ietwat tochtig staan. Hoewel dat natuurlijk ook kan komen doordat het zo moeilijk is echt alle blaadjes aan onder- en bovenkant en in bladoksels etc. te besproeien.
Knoflookwater werkt ook aardig tegen luizen dacht ik. Maar je houdt het okselprobleem ;)
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 15:12 schreef Elleska het volgende:
ik heb nu bijvoorbeeld voor het eerst witlof gezaaid. die kan je niet verplanten. ik vermoed dat de witlofzaailingen nu boven komen maar zeker weten doe ik het niet. dan blijft het uit voorzorg staan.

pastinaak komt voor het 2e jaar weer niet op, nieuw zaad maar weer niets... eens bedenken wat ik daar nu ga zaaien.
Ik zaai heel gestructureerd zodat ik vrij makkelijk kan schoffelen maar in zo'n rij laat ik ook eerst alles staan tot ik heel zeker weet dat ik het goede weghaal :D

En de pastinaak! Mij lukt het ook niet :N Nu heb ik ook zware grond, maar er komt überhaupt niks boven. Het zijn ook wel hele lichte zaden. Zou het in zaailint beter werken misschien?
  dinsdag 2 juni 2015 @ 12:32:02 #10
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153183495
Ik zaai ook keurig in rijtjes, maar zolang er nog niks is opgekomen, durf ik niet te schoffelen. Voor hetzelfde geld schoffel ik het beginnetje dat nog onder de grond zit weg.
In de tussentijd groeit het onkruid meters hoog.
Ik laat soms de kip maar in de moestuin, die vreet nogal wat weg, dat scheelt weer handmatig wieden. :)
pi_153187110
Ik bedoelde ook als ik twee rijen in een bed heb, dat ik daar keurig omheen schoffel :D
pi_153193083
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 12:32 schreef Gwywen het volgende:
Ik zaai ook keurig in rijtjes, maar zolang er nog niks is opgekomen, durf ik niet te schoffelen. Voor hetzelfde geld schoffel ik het beginnetje dat nog onder de grond zit weg.
In de tussentijd groeit het onkruid meters hoog.
Ik laat soms de kip maar in de moestuin, die vreet nogal wat weg, dat scheelt weer handmatig wieden. :)
Groeit het onkruid in 2 weken meters hoog?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 2 juni 2015 @ 22:59:39 #13
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153204148
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 21:32 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Mooie grote plant al, is de pot niet erg klein?
Ja, is maar een literpot. Maar hij krijgt wel met regelmaat voeding.
En kijk eens wat ik vandaag vond/zag *O*


En ik heb één peperplant heel kort getopt.
Tot net onder de splitsing, kijken wat het met de plant doet. Of hij vanuit de oksels gaat uitlopen en zo een lagere/vollere plant krijg. :)
  dinsdag 2 juni 2015 @ 23:25:20 #14
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153205301
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 22:59 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ja, is maar een literpot. Maar hij krijgt wel met regelmaat voeding.
En kijk eens wat ik vandaag vond/zag *O*
[ afbeelding ]

En ik heb één peperplant heel kort getopt.
Tot net onder de splitsing, kijken wat het met de plant doet. Of hij vanuit de oksels gaat uitlopen en zo een lagere/vollere plant krijg. :)
Ik heb ze vorig jaar als plant gekocht en in de kas gezet. Hebben Het fantastisch gedaan. Ik was vrij laat maar heb denk ik toch wel 20 of 30 pepers geoogst van 2 planten
pi_153205908
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 11:31 schreef runaway het volgende:
Kruidenplantvraagje hier ook welkom?
Ik heb een Citroenmelisse, waarvan ik de takjes graag gebruik als smaakmaker in water.
Maar nu zitten er kleine luisjes/beestjes op. Hoe zorg ik dat die niet in mijn drinkwater komen?
Betere vraag: hoe voorkom ik dat de plant nu door luizenkolonies vermoord wordt?
In elk geval zoveel mogelijk verwijderen, gewoon met de hand lichtelijk plettend over de bladeren gaan. Dus tussen duim en wijsvinger. Bladeren moeten heel blijven. De onderkant zit ook vol.
pi_153206541
Mijn avocado plant is ondertussen al 5 cm groot; groeit echt als kool, dat had ik niet verwacht.

De kruiden die ik gezaaid had in een kiemkasje zijn allemaal opgekomen, maar er lijkt schimmel in gekomen te zijn. Er zit zo'n wollig laagje over de potgrond en de scheuten zijn verpieterd.
Even op nieuw beginnen dus.
pi_153208691
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 11:31 schreef runaway het volgende:
Kruidenplantvraagje hier ook welkom?
Ik heb een Citroenmelisse, waarvan ik de takjes graag gebruik als smaakmaker in water.
Maar nu zitten er kleine luisjes/beestjes op. Hoe zorg ik dat die niet in mijn drinkwater komen?
Ik zou persoonlijk wat tabak in een bakje water doen en na een dagje thee trekken, het water zeven en het tabakswater over de luizen sprayen. Dan gaan ze wel weg normaliter :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_153209534
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 22:59 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ja, is maar een literpot. Maar hij krijgt wel met regelmaat voeding.
En kijk eens wat ik vandaag vond/zag *O*
[ afbeelding ]

En ik heb één peperplant heel kort getopt.
Tot net onder de splitsing, kijken wat het met de plant doet. Of hij vanuit de oksels gaat uitlopen en zo een lagere/vollere plant krijg. :)
Komt al mooi een pepertje aan ja!

Ik heb die van mij per ongeluk enigzins verkracht door veel te veel water te geven -O-
pi_153209735
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 07:06 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk wat tabak in een bakje water doen en na een dagje thee trekken, het water zeven en het tabakswater over de luizen sprayen. Dan gaan ze wel weg normaliter :)
Krijg je dan geen citroenmellissethee met asbaksmaak?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_153210367
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 09:02 schreef sigme het volgende:

[..]

Krijg je dan geen citroenmellissethee met asbaksmaak?
Nee, je hoeft het maar 1 a 2 keer te doen en dan ben je er meestal wel vanaf.
Ik doe het op alle bessen, frambozen, aardbeien en kruiden als daar ongedierte in komt..

Beter als dat spiritus/zeepsop middel in mijn ogen, aangezien tabak in mijn ogen meer natuurlijk is :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 3 juni 2015 @ 10:12:57 #21
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153211004
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 18:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Groeit het onkruid in 2 weken meters hoog?
Wel als het langer dan twee weken duurt omdat de prei maar niet op wil komen.:P

Ik denk dat ik het stuk maar beter helemaal kaal moet schoffelen en dan opnieuw prei inzaaien.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:41 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Betere vraag: hoe voorkom ik dat de plant nu door luizenkolonies vermoord wordt?
In elk geval zoveel mogelijk verwijderen, gewoon met de hand lichtelijk plettend over de bladeren gaan. Dus tussen duim en wijsvinger. Bladeren moeten heel blijven. De onderkant zit ook vol.
Ik zaai oost-indische kers rondom de moestuin, dat trekt ontieglijk veel luizen aan, die dan dus niet op de groenten gaan wonen. :)
pi_153211770
Wat doet mijn cherrystruiktomaatje (tumbling Tom) nou? Wat zijn die rare pukkels?

Hij heeft al een paar prachtige groene tomaatjes, was juist zo enthousiast over hoe ze dit jaar groeien.

Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_153212753
Ik denk wortelpuntjes. Tomaat kan langs de hele stam wortels laten groeien.
  woensdag 3 juni 2015 @ 11:42:27 #24
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153213197
Ik heb ook al bergen tomaten en aardbeien aan mijn planten. Maar rood worden, ho maar :( Tijd voor zon. Of kan er nog iets anders helpen naast vloeibare voeding wekelijks?
Spoilers!
pi_153213589
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 11:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb ook al bergen tomaten en aardbeien aan mijn planten. Maar rood worden, ho maar :( Tijd voor zon. Of kan er nog iets anders helpen naast vloeibare voeding wekelijks?
Zon is wat we nodig hebben helaas..
En daarnaast heb je tig aardbeien soorten, waarbij de soorten onderverdeeld zijn in vroeg/midden/laat ;)
Ik heb expres voor midden en laat gekozen om de spreiding wat groter te maken.
Volgend jaar wil ik de vroege er ook nog bij hebben
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 3 juni 2015 @ 12:00:21 #26
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153213683
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 11:56 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Zon is wat we nodig hebben helaas..
En daarnaast heb je tig aardbeien soorten, waarbij de soorten onderverdeeld zijn in vroeg/midden/laat ;)
Ik heb expres voor midden en laat gekozen om de spreiding wat groter te maken.
Volgend jaar wil ik de vroege er ook nog bij hebben
Jij bent toch de user met 300 aardbeienplanten in rekken? Slim om dan te spreiden inderdaad!

Ik heb geen idee wat ik heb. Ik heb een plant van Lidl of AH ofzo geloof ik. Nee, uit een tuincentrum volgens mij. Geen info over bloeiperiode in ieder geval ;) Wel overjarig. En nog wat aardbeienplantjes uit de AH moestuintjes die hard hun best doen maar nog lang geen vruchten geven.
Spoilers!
pi_153214326
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 12:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Jij bent toch de user met 300 aardbeienplanten in rekken? Slim om dan te spreiden inderdaad!

Ik heb geen idee wat ik heb. Ik heb een plant van Lidl of AH ofzo geloof ik. Nee, uit een tuincentrum volgens mij. Geen info over bloeiperiode in ieder geval ;) Wel overjarig. En nog wat aardbeienplantjes uit de AH moestuintjes die hard hun best doen maar nog lang geen vruchten geven.
Slechts een kleine 50 aardbeienplanten, maar wel in rekken inderdaad ;)
Volgend jaar op naar 75 a 100, maar dat is ook het maximum voor mij. Want het is nu al veels te veel :') :') Maarja, de wil om te kweken is te groot haha

Ik ben ook begonnen met de overgebleven aardbeien en stekjes. Afgelopen jaar gewoon gekweekte planten gekocht en dit jaar proberen om de jonge scheuten netjes op soort apart te zetten zodat ik volgend jaar een nieuwe lading planten erbij heb (oh wacht, dan worden het 150 aardbeien :') Ahwel, prima dan zolang het allemaal nog in de tuin past..)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 3 juni 2015 @ 12:42:34 #28
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153214598
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 12:27 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Slechts een kleine 50 aardbeienplanten, maar wel in rekken inderdaad ;)
Volgend jaar op naar 75 a 100, maar dat is ook het maximum voor mij. Want het is nu al veels te veel :') :') Maarja, de wil om te kweken is te groot haha

Ik ben ook begonnen met de overgebleven aardbeien en stekjes. Afgelopen jaar gewoon gekweekte planten gekocht en dit jaar proberen om de jonge scheuten netjes op soort apart te zetten zodat ik volgend jaar een nieuwe lading planten erbij heb (oh wacht, dan worden het 150 aardbeien :') Ahwel, prima dan zolang het allemaal nog in de tuin past..)
Aardbeiplanten blijven niet eeuwig een maximale opbrengst opleveren (hooguit drie jaar), dus het is goed om je arsenaal jaarlijks voor een deel te vernieuwen met jonge scheuten. ^O^
pi_153214759
Waarom alleen aardbeien kweken?
Of heb je stiekem net zoveel andere dingen staan?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_153214782
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 11:26 schreef Elleska het volgende:
Ik denk wortelpuntjes. Tomaat kan langs de hele stam wortels laten groeien.
Zou mooi zijn als het dat is en geen enge ziekte, maar waarom zou een tomaat nouin de open lucht gaan wortelen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_153215495
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 12:42 schreef Barrah het volgende:

[..]

Aardbeiplanten blijven niet eeuwig een maximale opbrengst opleveren (hooguit drie jaar), dus het is goed om je arsenaal jaarlijks voor een deel te vernieuwen met jonge scheuten. ^O^
Dit is het eerste productie jaar, en het derde jaar is de oogst minimaal, dus volgend jaar wil ik 1 en 2 jarige planten hebben, en na het 2e jaar gaan ze de vuilnisbak in ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 12:50 schreef Vanyel het volgende:
Waarom alleen aardbeien kweken?
Of heb je stiekem net zoveel andere dingen staan?
Ik heb nog meer staan (frambozen/zwarte bessen/blauwe bessen/wijnbessen/kruisbes(is in de groei)/vijg/bramen(is in de groei)), verder nog cherry tomaten, komkommers, berg kruiden en groentes (sla/rucola/spinazie/sperziebonen/peulen/wortelen/uien en later dit jaar nog prei) :P

Valt opzich wel mee allemaal, want ik heb overal maar 2/3 rijen van staan (van +- 1,5 meter).. Ik probeer gewoon alle grond goed te benutten
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_153215593
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 12:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Zou mooi zijn als het dat is en geen enge ziekte, maar waarom zou een tomaat nouin de open lucht gaan wortelen?
geen idee, dat doen tomaten soms.
google foto's bracht mij op deze pagina: http://www.moestuinforum.(...)tenplant-t10440.html
en http://www.moestuinforum.nl/pukkels-op-stam-tomaat-t10125.html
daar zitten de wortels nog veel hoger op de stam. iets met luchtvochtigheid wordt gezegd.
pi_153218487
Ziet er wel tof uit, zo uitgegroeid.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_153224841
1e knoflook uit de MMbak gehaald *O* Best een echte bol al.. die andere 2 laat ik nog ff een maandje zitten om iets verder te groeien nog.
pi_153227189
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 10:12 schreef Gwywen het volgende:
Ik zaai oost-indische kers rondom de moestuin, dat trekt ontieglijk veel luizen aan, die dan dus niet op de groenten gaan wonen. :)
Of zich zo vermenigvuldigen wat retesnel gaat dat ze ook je groente pakken.

Ik kom ook nooit van mijn luizen af, wat ik ook doe. Ze zijn dan even weg en dan komen ze weer terug even later. Ook als ik elke dag elk blaadje omdraai (spuit met van alles of druk ze dood) dan komen ze elke dag weer terug.
Ik heb het nu opgegeven en doe alleen wat als het te ernstig wordt.

Ik heb tot nu toe geen middel gevonden wat goed blijvend continu of voor langere tijd werkt. Het zijn allemaal kort lopende oplossingen van hooguit 1 of 2 dagen.

Ik probeer het ook nu met lieveheerstbeestje en oorwormen, maar dat werkt voor geen meter.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 03-06-2015 20:19:18 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153227224
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 12:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Zou mooi zijn als het dat is en geen enge ziekte, maar waarom zou een tomaat nouin de open lucht gaan wortelen?
Die van mij hebben allemaal en altijd van die pukkels. Dat zijn wortelpunten. Als dat stuk onder de grond is komen daar wortels. Ik verpot mijn tomatenplanten 2x en dan doe ik ze elke keer dieper.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153228945
Ik doe dat ook, maar had die dingen nog nooit boven de grond gezien. Vind t wel leuk voor een keertje.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 3 juni 2015 @ 21:11:43 #38
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153229610
Ik pas een aantal weken op de planten van mijn moeder. Op haar peterselie zit iets wat op spuug lijkt. Moet ik me daar zorgen over maken?
Spoilers!
  woensdag 3 juni 2015 @ 21:38:37 #39
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153230583
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 21:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik pas een aantal weken op de planten van mijn moeder. Op haar peterselie zit iets wat op spuug lijkt. Moet ik me daar zorgen over maken?
Lijkt het op deze link? http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koekoeksspuug

Dan is het schuimcicade, maar dat kan je er in principe gewoon afspoelen.
  woensdag 3 juni 2015 @ 22:12:48 #40
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153231840
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 21:38 schreef Redster1984 het volgende:

[..]

Lijkt het op deze link? http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koekoeksspuug

Dan is het schuimcicade, maar dat kan je er in principe gewoon afspoelen.
Ja, dank je ^O^
Spoilers!
pi_153248199
Mn 1e knoflook nadat ie bij de kapper is geweest :

pi_153248785
Nice! ^O^
pi_153249555
Ruikt lekker joh!
Ik ga morgen met deze knof, de peterselie en de dille uit de bak kokkerellen... zo leuk O+
pi_153249648
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 16:18 schreef Bluezz het volgende:
Ruikt lekker joh!
Ik ga morgen met deze knof, de peterselie en de dille uit de bak kokkerellen... zo leuk O+
:D gaaf he!
Ik eet al weken bijna dagelijks een salade met spinazie uit eigen bak ;)
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:37:30 #45
343786 Isis20
RFK is watching my shitty post
pi_153278874
Zat net in het verkeerde topic denk ik...
Hier nog de vraag maar even een keer, denk dat jullie er meer verstand van hebben:
Zou dit het begin van een appelboom kunnen zijn?
Heb er een maand (of 2? 3?) geleden ofzo wel twee appelpitjes in de grond gestopt, maar zou net zo goed onkruid kunnen zijn :P
geen.
pi_153279952
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 17:37 schreef Isis20 het volgende:
Zat net in het verkeerde topic denk ik...
Hier nog de vraag maar even een keer, denk dat jullie er meer verstand van hebben:
Zou dit het begin van een appelboom kunnen zijn? [ afbeelding ]
Heb er een maand (of 2? 3?) geleden ofzo wel twee appelpitjes in de grond gestopt, maar zou net zo goed onkruid kunnen zijn :P
Nee, dat is niet het blad van een appelboom. Sorry :{
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:35:04 #47
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153280205
Appelpitjes kun je beter toch even binnen voorkiemen.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:02:35 #48
343786 Isis20
RFK is watching my shitty post
pi_153281042
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:35 schreef Erasmo het volgende:
Appelpitjes kun je beter toch even binnen voorkiemen.
Haha oke, was maar een experiment ;)
Als het al een boom was dan stond het daar niet goed zo voor een raam :P
Vraag me trouwens af wat het wel is... Nu 't toch geen appelboom beginsel was durfde ik het ook wel uit te graven. De 'pit' is knalrood, radijsjes rood

[ Bericht 9% gewijzigd door Isis20 op 05-06-2015 19:10:12 ]
geen.
pi_153306284
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 11:31 schreef runaway het volgende:
Kruidenplantvraagje hier ook welkom?
Ik heb een Citroenmelisse, waarvan ik de takjes graag gebruik als smaakmaker in water.
Maar nu zitten er kleine luisjes/beestjes op. Hoe zorg ik dat die niet in mijn drinkwater komen?
Als ze er bij het plukken op zitten: takjes even in water met zout leggen en dan afspoelen.
pi_153307408
Ik ben aan het moestuinen geslagen!
Maar het lukt niet -O-

Hoe kan ik het mest (tomaten)plantes opbinden als ze beginnen te hangen? Alles wat ik probeer, glijdt weer naar benee langs het stokje. En als ik het strakker vastmaak, knakken ze :{ En vanaf welke temp kan een timaat buiten staan? Had het twee weken geleden geprobeerd, maar toen was het hier 's nachts 5 graden, en de blaadjes werden geel. Weer even binnen gehad, en hij begint weer wat kleur te krijgen. Maar zou 10 graden 's nachts te koud zijn..?

Ik had boerenkool gezaaid, binnen. Na een week of 4 waren de plantjes 2-5 cm groot en heb ik ze buiten gezet. Nu is het een slap zooitje geworden. Was dat dan toch te vroeg? Of zouden ze misschien te dicht bij elkaar staan?
pi_153309341
Voor tomaten heb ik een tomatenspiraal
pi_153309507
Vanaf 1 juli mijn mooie grote moestuin van 60m2 kwijt. Die verruilt voor een balkon op 12 hoog. Iemand tips voor planten die dat overleven? Want bevrucht gaan die niet worden, niet door bijen iig. Geen idee hoeveel zin een kwastje heeft.
pi_153311117
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 21:12 schreef Koettie het volgende:
Vanaf 1 juli mijn mooie grote moestuin van 60m2 kwijt. Die verruilt voor een balkon op 12 hoog. Iemand tips voor planten die dat overleven? Want bevrucht gaan die niet worden, niet door bijen iig. Geen idee hoeveel zin een kwastje heeft.
Volgens mij zijn daar best insecten hoor, ook al is het zo hoog. Tomaten, courgettes, pepers in emmers of bakken zetten op balkon, wel beschutten tegen harde koude wind, moet goed komen. Gewoon plastic ervoor spannen (mijn vader gebruikt nog al eens doorzichtig tafelzeil, dat is stevig)
pi_153311390
Het waait te hard daar voor insecten om te komen, vrijstaande flat. op balkon zeg valt het mee door hoge afgezette balustrade
pi_153311496
Zelf met een kwastje voor bij spelen.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 23:35:55 #56
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153314560
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 20:09 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik ben aan het moestuinen geslagen!
Maar het lukt niet -O-

Hoe kan ik het mest (tomaten)plantes opbinden als ze beginnen te hangen? Alles wat ik probeer, glijdt weer naar benee langs het stokje. En als ik het strakker vastmaak, knakken ze :{ En vanaf welke temp kan een timaat buiten staan? Had het twee weken geleden geprobeerd, maar toen was het hier 's nachts 5 graden, en de blaadjes werden geel. Weer even binnen gehad, en hij begint weer wat kleur te krijgen. Maar zou 10 graden 's nachts te koud zijn..?

Ik had boerenkool gezaaid, binnen. Na een week of 4 waren de plantjes 2-5 cm groot en heb ik ze buiten gezet. Nu is het een slap zooitje geworden. Was dat dan toch te vroeg? Of zouden ze misschien te dicht bij elkaar staan?
Ik denk dat de overgangen wat te groot zijn geweest. Ik heb mijn tomaat in de kas gezaaid en die staat nu gewoon open, dus de planten wennen aan de temperatuur. Constant van binnen naar buiten vinden ze niet lekker. Ik ben bij veel zaden sowieso meer fan van in de volle grond zaaien.

Opbinden van je tomaten kan je Hey beste met binddraad doen tegen een bamboe stok. Zorg dan wel dat je onder een oksel opbindt, anders zakt het uit. Ik bind ze trouwens ook wel op met draden naar boven die tegen het plafond van mijn kas zitten.
pi_153320406
Dank voor je antwoord!
We hebben hier niet echt volle grond, maar nogal veel steen in de bodem (Noorwegen). Dus vandaar dat we een bak hebben. Het wordt nu eindelijk wat warmer, dus hopelijk gaat het nu wel goed.
De grote tomaatplant kijg ik nog wel opgebonden, maar die kleine friebeltomaatjes van 5 cm hoog, knakken als ik met opbinddraad in de buurt kom :D
pi_153320475
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 08:45 schreef Roomsnoes het volgende:
Dank voor je antwoord!
We hebben hier niet echt volle grond, maar nogal veel steen in de bodem (Noorwegen). Dus vandaar dat we een bak hebben. Het wordt nu eindelijk wat warmer, dus hopelijk gaat het nu wel goed.
De grote tomaatplant kijg ik nog wel opgebonden, maar die kleine friebeltomaatjes van 5 cm hoog, knakken als ik met opbinddraad in de buurt kom :D
In een pot of emmer kunnen ze langs een lange stok, bijvoorbeeld bamboe met van die plastic klemmetjes.
Wanneer je van bovenaf kunt opbinden, dan draad spannen met een lus er onder. Die lus komt onder het gestekte plantje. Druk het plantje met eronder draadlus in de grond, dan groeit draad vast in wortels en naarmate de plant groeit wikkel je die om het draad
pi_153321637
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:08 schreef Elleska het volgende:
Zelf met een kwastje voor bij spelen.
Werkt dat met courgette enzo ook? Nu heb ik nog courgette en water meloen in potten staan (die water meloen moet nodig groter) en deze zijn wel bevrucht want staan nu nog in de tuin, volgende week verhuizen. Maar zou het voor volgend jaar ook erg leuk vinden
pi_153325045
Ah ja.. voor bij spelen dus.. mijn tomaten en paprikaplanten staan binnen achter het raam en bloeien nu. Maar die moet ik dus wel ff bekwasten??
pi_153325159
Ik tik er gewoon elke dag even tegenaan, dan bestuiven ze zichzelf volgens mij.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_153332409
Iemand die mij kan helpen? Er zijn al ontzettend veel bladeren afgestorven



pi_153332607
is het niet dat het elastiek afknelt? Of de kat eet de kop eraf, zoiets geks.
pi_153333028
Elastiek zit er pas omheen en zeer losjes dus dat kan het niet zijn. Huisdieren hier ook niet aanwezig, dus ook dat is uitgesloten.
pi_153336754
met vastbinden is het makkelijker om een touwtje(of elastiekje) strak om het stokje te knopen en dan heel losjes om de plant. dan knel je de plant niet af maar blijft uitstekend zitten.

quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 10:47 schreef Koettie het volgende:

[..]

Werkt dat met courgette enzo ook? Nu heb ik nog courgette en water meloen in potten staan (die water meloen moet nodig groter) en deze zijn wel bevrucht want staan nu nog in de tuin, volgende week verhuizen. Maar zou het voor volgend jaar ook erg leuk vinden
ja bij courgette ook. daar kan je ook de mannelijke bloem plukken, blaadjes eraf halen en de meeldraden als 'kwast' gebruiken.

bepaalde planten zoals tomaten is het genoeg om enkel tegen de stam te tikken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Elleska op 07-06-2015 21:52:44 ]
pi_153336837
Chill Thanks! Volgend jaar lekker verder tuinen dus.
  zondag 7 juni 2015 @ 22:35:52 #67
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153339097
Ik heb wel van die sluitclips voor vuilniszakken gebruikt om tomaten op te binden. Werkt super, vooral bij jonge plantjes. Niet te strak doen, als het overeind blijft staan is het goed genoeg.
  zondag 7 juni 2015 @ 22:39:15 #68
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153339209
Na mijn topic laatst over een indeling van onze makkelijke moestuin, zijn de bakken inmiddels gebouwd. We zijn al wat later in het seizoen dus het is spannend wat we allemaal nog kunnen zaaien.

Terwijl de laatste overlevenden van de AH-moestuinactie vechten om te mogen blijven staan zijn vandaag de eerste gezaaide plantjes bovengekomen. Woensdagavond radijs gezaaid, vanavond al boven. Onwijs snel! Komt vast door het weer.
pi_153339777
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 10:47 schreef Koettie het volgende:

[..]

Werkt dat met courgette enzo ook? Nu heb ik nog courgette en water meloen in potten staan (die water meloen moet nodig groter) en deze zijn wel bevrucht want staan nu nog in de tuin, volgende week verhuizen. Maar zou het voor volgend jaar ook erg leuk vinden
Dit doe ik altijd met courgettes omdat ik anders geen courgettes krijg.

Elke ochtend vroeg het mannetje eraf halen (alleen in de ochtend kan dit bij mij) en de gele blaadjes eraf en in de vrouwelijke bloem het gele spul smeren. Het is zichtbaar als het gelukt is.
Bij mij 100% gegarandeerd dat ik dan een courgette krijg. Met bijen is het mij nog nooit gelukt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153339818
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 22:35 schreef Barrah het volgende:
Ik heb wel van die sluitclips voor vuilniszakken gebruikt om tomaten op te binden. Werkt super, vooral bij jonge plantjes. Niet te strak doen, als het overeind blijft staan is het goed genoeg.
Ik gebruik altijd hersluitbare tie wrap
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153339865
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 13:41 schreef Sunnythesun het volgende:
Ah ja.. voor bij spelen dus.. mijn tomaten en paprikaplanten staan binnen achter het raam en bloeien nu. Maar die moet ik dus wel ff bekwasten??
Bij tomaten hoefde ik vorig jaar niks te doen, toen ze binnen stonden. Ging vanzelf.
Bij paprika vielen de bloemen er af als de plant binnen stond. Toen ik deze buiten zette kwamen er wel paprika's en ik hoefde er niks voor te doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153339946
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 22:39 schreef Barrah het volgende:
Na mijn topic laatst over een indeling van onze makkelijke moestuin, zijn de bakken inmiddels gebouwd. We zijn al wat later in het seizoen dus het is spannend wat we allemaal nog kunnen zaaien.

Terwijl de laatste overlevenden van de AH-moestuinactie vechten om te mogen blijven staan zijn vandaag de eerste gezaaide plantjes bovengekomen. Woensdagavond radijs gezaaid, vanavond al boven. Onwijs snel! Komt vast door het weer.
Sla, zomerwortelen, rode bieten, boerenkool, winterbloemkool, sperziebonen kan je allemaal nog zaaien onder andere.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 7 juni 2015 @ 23:14:08 #73
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153340408
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 22:35 schreef Barrah het volgende:
Ik heb wel van die sluitclips voor vuilniszakken gebruikt om tomaten op te binden. Werkt super, vooral bij jonge plantjes. Niet te strak doen, als het overeind blijft staan is het goed genoeg.
Bij de Action, perfect spul:

  maandag 8 juni 2015 @ 00:00:03 #74
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_153341811
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 19:45 schreef Boarderzip het volgende:
Elastiek zit er pas omheen en zeer losjes dus dat kan het niet zijn. Huisdieren hier ook niet aanwezig, dus ook dat is uitgesloten.
Verpot ze eens in grotere potten met gaten. Het kan zomaar zo zijn dat ze teveel of te weinig water krijgen of te weinig grond hebben. Daarnaast kan de luchtvochtigheid in je huis ook een rol spelen. Is het te droog dan drogen de bladeren al snel uit, zeker met zo een klein potje want er is dan te weinig vocht om het via hun wortels op te lossen...
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_153342181
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 22:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit doe ik altijd met courgettes omdat ik anders geen courgettes krijg.

Elke ochtend vroeg het mannetje eraf halen (alleen in de ochtend kan dit bij mij) en de gele blaadjes eraf en in de vrouwelijke bloem het gele spul smeren. Het is zichtbaar als het gelukt is.
Bij mij 100% gegarandeerd dat ik dan een courgette krijg. Met bijen is het mij nog nooit gelukt.
Heb je wel bijen in de buurt? Wel vreemd, hier gaat echt alles 'vanzelf'. Hele hoop bloemen en de hele tuin zit vol bijen. Zowel achtertuin als moestuin.
pi_153344969
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 22:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij tomaten hoefde ik vorig jaar niks te doen, toen ze binnen stonden. Ging vanzelf.
Bij paprika vielen de bloemen er af als de plant binnen stond. Toen ik deze buiten zette kwamen er wel paprika's en ik hoefde er niks voor te doen.
Ah ok, misschien dan de paprika's buiten zetten idd.. zou het jammer vinden als die mislukken terwijl het nu echt super mooie planten zijn.
pi_153346448
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 00:00 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Verpot ze eens in grotere potten met gaten. Het kan zomaar zo zijn dat ze teveel of te weinig water krijgen of te weinig grond hebben. Daarnaast kan de luchtvochtigheid in je huis ook een rol spelen. Is het te droog dan drogen de bladeren al snel uit, zeker met zo een klein potje want er is dan te weinig vocht om het via hun wortels op te lossen...
Oke, ga ik doen. Te weinig grond zou misschien kunnen, bij de doorzichtige bakjes zie ik namelijk dat de wortels ook helemaal van boven tot onder tegen de wand aan groeien. Heb van het weekend ook pas voor het eerst voorzichtig wat voeding aan het water toegevoegd.
  maandag 8 juni 2015 @ 10:16:52 #78
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153346737
Ik heb 3 verkleurende aardbeien en 2 verkleurende cherrytomaten *O*
Spoilers!
  maandag 8 juni 2015 @ 10:27:17 #79
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153346939
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 23:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Sla, zomerwortelen, rode bieten, boerenkool, winterbloemkool, sperziebonen kan je allemaal nog zaaien onder andere.
Check: sla (krop en veld), zomerwortelen, rode bieten, bloemkool (plantjes gekocht), broccoli (overlevende van de AH-MA, kijken wat het wordt), radijs, stamsnijbonen

Boerenkool en winterbloemkool lijken me ook leuk. Veel MM'ers zaaien palmkool omdat deze minder ruimte inneemt in zo'n bak. Eens kijken of ik bij iemand een paar zaadjes kan scoren, want een heel zakje is dan eigenlijk best wel een overkill :')
  maandag 8 juni 2015 @ 11:06:21 #80
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_153347737
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 10:03 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Oke, ga ik doen. Te weinig grond zou misschien kunnen, bij de doorzichtige bakjes zie ik namelijk dat de wortels ook helemaal van boven tot onder tegen de wand aan groeien. Heb van het weekend ook pas voor het eerst voorzichtig wat voeding aan het water toegevoegd.
Zet ze wel meteen in een flink grotere pot anders kan je dat over 2 weken weer doen. Onthoud dat een plant onder de aarde vaak 2x zo groot is als er boven. Ik zou ze verpotten naar een pot van minimaal 20 cm in doorsnede en ook zo iets hoog. Liever groter nog maar dat is aan jou.

In nieuwe aarde zit vaak wel genoeg voeding hoor dus ik doe dat zelde. Maar dat is ook aan jou. Het is ook afhankelijk van de grote van de pot.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 8 juni 2015 @ 12:00:23 #81
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_153349160
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 00:13 schreef Koettie het volgende:

[..]

Heb je wel bijen in de buurt? Wel vreemd, hier gaat echt alles 'vanzelf'. Hele hoop bloemen en de hele tuin zit vol bijen. Zowel achtertuin als moestuin.
Ik weet niet hoe het zit bij een courgette, paprika ed maar ik weet wel dat de bloem van de tomaat geen nectar bevat en dus totaal niet interessant is voor een bij. Ze laten ze dan ook links liggen.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_153349476
Hier zitten er anders toch hoop hommels in.
pi_153367521
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 19:29 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Als ze er bij het plukken op zitten: takjes even in water met zout leggen en dan afspoelen.
Nee, gewoon echt een heel paar. Maar wil ze niet in mijn drinkwater ;). Thanks voor de tip!
  maandag 8 juni 2015 @ 22:34:23 #84
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153367660
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 12:00 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het zit bij een courgette, paprika ed maar ik weet wel dat de bloem van de tomaat geen nectar bevat en dus totaal niet interessant is voor een bij. Ze laten ze dan ook links liggen.
Bijen (en andere insecten) verzamelen niet alleen nectar, maar ook stuifmeel.
pi_153368035
Vandaag mijn boontjes gelegd, de eerste bloemen in de erwtjes gezien en me verbaasd over het formaat van een broccoli plant. Als ik had geweten dat die zó groot zou worden had ik m niet in mijn bakje gezet.
  maandag 8 juni 2015 @ 22:46:52 #86
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_153368264
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2015 22:34 schreef Barrah het volgende:

[..]

Bijen (en andere insecten) verzamelen niet alleen nectar, maar ook stuifmeel.
Klopt mbt die andere insecten maar als een bloem niet lekker ruikt door de nectar is die bloem ook niet interessant voor een bij.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 8 juni 2015 @ 22:53:29 #87
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153368508
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 22:46 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Klopt mbt die andere insecten maar als een bloem niet lekker ruikt door de nectar is die bloem ook niet interessant voor een bij.
Klopt in grote lijnen. Kleur doet ook veel. Als je ze er op ziet zitten is de bloem kennelijk toch interessant genoeg ;)
  maandag 8 juni 2015 @ 23:02:11 #88
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_153368852
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 10:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb 3 verkleurende aardbeien en 2 verkleurende cherrytomaten *O*
aardbeien beginnen ook te kleuren hier, tomaten hebben alleen nog bloemen. Bessenstruiken beginnen vrucht te leveren binnenkort, kruisbes als eerste.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_153387652
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 00:13 schreef Koettie het volgende:

[..]

Heb je wel bijen in de buurt? Wel vreemd, hier gaat echt alles 'vanzelf'. Hele hoop bloemen en de hele tuin zit vol bijen. Zowel achtertuin als moestuin.
Ik zit in een inpandige tuin midden in een compleet bebouwde wijk in een grote stad. Hier planten mensen bloemetjes van de intratuin en dan gaat elke bij dood door het gif.
Ik heb ze wel eens af en toe in mijn tuin.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153388684
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 18:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zit in een inpandige tuin midden in een compleet bebouwde wijk in een grote stad. Hier planten mensen bloemetjes van de intratuin en dan gaat elke bij dood door het gif.
Ik heb ze wel eens af en toe in mijn tuin.
Ah, super stom. Hier zitten er echt veeeeeeeeel. En vlinders <3
pi_153397834
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 10:27 schreef Barrah het volgende:

[..]

Check: sla (krop en veld), zomerwortelen, rode bieten, bloemkool (plantjes gekocht), broccoli (overlevende van de AH-MA, kijken wat het wordt), radijs, stamsnijbonen

Boerenkool en winterbloemkool lijken me ook leuk. Veel MM'ers zaaien palmkool omdat deze minder ruimte inneemt in zo'n bak. Eens kijken of ik bij iemand een paar zaadjes kan scoren, want een heel zakje is dan eigenlijk best wel een overkill :')
Ik ben een fan van winterbloemkool. Bij mij is er geen 1 mislukt en ze zijn zo groot als in de winkel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 23:32:12 #92
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153398621
We gaan lekker hier :D

De Cayenne-pepers, één plant laatst helemaal kort geknipt, die loopt nu mooi uit vanuit de oksels. En de andere 2 houd ik kort door hem hier en daar te toppen. Als iemand het leuk vind om de plant te zien, laat maar weten, maak ik even een foto!:



De (augurk)komkommer:


Paprika, 2-3 weken geleden gezaaid:


Basilicum, gigantische bladeren!:


Buiten laat de tomatenplant al mooie tomaten zien (2-3 centimeter) en heeft een hele mooie dikke stam!
Daarnaast gaan de Thijm, Oregano, Munt en Rozemarijn ook erg hard, lekker voor het BBQ-seizoen *O*
pi_153403011
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 23:32 schreef Goddelijker het volgende:
We gaan lekker hier :D

De Cayenne-pepers, één plant laatst helemaal kort geknipt, die loopt nu mooi uit vanuit de oksels. En de andere 2 houd ik kort door hem hier en daar te toppen. Als iemand het leuk vind om de plant te zien, laat maar weten, maak ik even een foto!:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De (augurk)komkommer:
[ afbeelding ]

Paprika, 2-3 weken geleden gezaaid:
[ afbeelding ]

Basilicum, gigantische bladeren!:
[ afbeelding ]

Buiten laat de tomatenplant al mooie tomaten zien (2-3 centimeter) en heeft een hele mooie dikke stam!
Daarnaast gaan de Thijm, Oregano, Munt en Rozemarijn ook erg hard, lekker voor het BBQ-seizoen *O*
Ik ben wel benieuwd naar je peper plant! Wat is de reden dat je ze kort houd, gaan ze daarvan beter groeien?
pi_153410223
+1
Ik heb ook wel veel pepers, maar allemaal nog kleintjes. Meer is altijd beter, dus als dat werkt...
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 10 juni 2015 @ 19:27:33 #95
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153418705
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 09:33 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar je peper plant! Wat is de reden dat je ze kort houd, gaan ze daarvan beter groeien?
Ik zal vanavond even een foto maken.
Ik heb er maar één van de drie heel kort gemaakt, maar ze worden best groot (lees: lang), dus ik wilde kijken of ik ze iets minder lang en iets meer breed kon krijgen. O-)
  woensdag 10 juni 2015 @ 22:44:11 #96
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153425852
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 09:33 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar je peper plant! Wat is de reden dat je ze kort houd, gaan ze daarvan beter groeien?
Bij deze:

Peperplant 1 (grootste pepers):


Peperplant 2 en Basilicum:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Peperplant 3, welke kortgeknipt is, je ziet de uitlopers bovenaan en in de oksels:
pi_153426023
Kan je bij ijsbergsla ook de buitenbladeren eten?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153427946
van ijsbergsla kan je de buitenbladeren eten

ik heb mijn peperplanten ook getopt maar veel lager, boven 4e echte blad zoals in veel voorbeeldfilmpjes. de planten zien er dan ook meer compact uit.
  donderdag 11 juni 2015 @ 12:20:43 #99
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153436711
We gaan het zien! Anders volgend jaar iets lager toppen.
pi_153436975
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 22:44 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Bij deze:

Peperplant 1 (grootste pepers):
[ afbeelding ]

Peperplant 2 en Basilicum:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Peperplant 3, welke kortgeknipt is, je ziet de uitlopers bovenaan en in de oksels:
[ afbeelding ]
Ziet er goed uit! Ondanks de kleine potjes grote planten. Ik heb zelf weer 2 dagen moeten spuiten met spiritus/groene zeep/water, kwam weer een aantal witte luizen tegen -O-
  donderdag 11 juni 2015 @ 19:25:19 #101
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153447887
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2015 12:32 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Ziet er goed uit! Ondanks de kleine potjes grote planten. Ik heb zelf weer 2 dagen moeten spuiten met spiritus/groene zeep/water, kwam weer een aantal witte luizen tegen -O-
Ik ga morgen ook grotere potten halen. :Y
pi_153450550
Op het land dat wij in november kochten staan verschillende (wilde) bomen en struiken. Nu waren er ook diverse wilde rode bes/aalbesstruiken. Ene struik was groter, namelijk 150cm hoog. Het leek in de winter ook aalbes, maar nu zitten er donkerrode bessen aan. Ze lijken op kruisbessen, alleen, de struik heeft geen stekels.
Wie kan mij zeggen welke struik / bes dit is en of wij ze kunnen eten?



[ Bericht 3% gewijzigd door marcel.nl op 12-06-2015 07:13:49 ]
  donderdag 11 juni 2015 @ 22:47:43 #103
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153454021
Ik zag net alleen dat mijn peper een rare 'bijgroeier' heeft. _O-

pi_153454872
De zg BoonBlindedarm :Y :+
pi_153461721
Wij hebben sinds gistermiddag ineens luis in de toppen van de tuinbonen ;(
pi_153462427
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 21:03 schreef marcel.nl het volgende:
Op het land dat wij in november kochten staan verschillende (wilde) bomen en struiken. Nu waren er ook diverse wilde rode bes/aalbesstruiken. Ene struik was groter, namelijk 150cm hoog. Het leek in de winter ook aalbes, maar nu zitten er donkerrode bessen aan. Ze lijken op kruisbessen, alleen, de struik heeft geen stekels.
Wie kan mij zeggen welke struik / bes dit is en of wij ze kunnen eten?

[ afbeelding ]
Jostabes. Goed eetbaar, ik trek het bloempluimpje er wel altijd even af.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_153463171
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 09:02 schreef marcel.nl het volgende:
Wij hebben sinds gistermiddag ineens luis in de toppen van de tuinbonen ;(
tuinbonen niet getopt? Kan je nu alsnog doen, ben je direct van de meeste luizen af
pi_153469780
Ik heb bij mijn aardbeien planten een aantal verschrompelde setjes bladeren, iemand die weet wat er aan de hand is?





pi_153475953
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 14:03 schreef Boarderzip het volgende:
Ik heb bij mijn aardbeien planten een aantal verschrompelde setjes bladeren, iemand die weet wat er aan de hand is?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Teveel voeding?

Weet iemand of je de buitenbladeren van ijsbergsla ook kan eten?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153476620
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 17:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Teveel voeding?

Weet iemand of je de buitenbladeren van ijsbergsla ook kan eten?
Heb deze nog geen enkele keer voeding gegeven. Vermoed luizen maar zeker weten doe ik het niet. Volgens mij ook last van meeldauw, is het verstandig om met knoflook thee te spuiten? Misschien in combinatie met brandnetelgier?

[ Bericht 0% gewijzigd door Boarderzip op 12-06-2015 18:39:58 ]
pi_153476854
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 22:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
Kan je bij ijsbergsla ook de buitenbladeren eten?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 23:34 schreef Elleska het volgende:
van ijsbergsla kan je de buitenbladeren eten
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 17:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
Weet iemand of je de buitenbladeren van ijsbergsla ook kan eten?
:?
pi_153477394
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:40 schreef Elleska het volgende:

[..]

[..]

[..]

:?
oh dat antwoord heb ik over het hoofd gezien :@
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153477513
kan gebeuren ;)
ik pluk standaard de buitenste bladeren van de sla. hele krop tegelijk is teveel.
wel wat beter schoonwassen want de buitenste bladeren zijn ook de zandvangers.
pi_153477609
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:28 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Heb deze nog geen enkele keer voeding gegeven. Vermoed luizen maar zeker weten doe ik het niet. Volgens mij ook last van meeldauw, is het verstandig om met knoflook thee te spuiten? Misschien in combinatie met brandnetelgier?
Meeldauw

Sphaerotheca aphani

Bij een beginnende aantasting krult het blad met aan de onderzijde wit schimmelpluis. Hierna ontstaan licht-paarse vlekken. Ook de vruchten kunnen door meeldauw worden aangetast. Vooral bij warm weer kan de schimmel zich snel uitbreiden. Sommige rassen zijn extra gevoelig. Onder tunnels kan meeldauw deels voorkomen worden door te voorkomen dat er tocht ontstaat. Luchten door alleen de afwindige kant te openen.

Zie je dat?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153477994
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 19:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Meeldauw

Sphaerotheca aphani

Bij een beginnende aantasting krult het blad met aan de onderzijde wit schimmelpluis. Hierna ontstaan licht-paarse vlekken. Ook de vruchten kunnen door meeldauw worden aangetast. Vooral bij warm weer kan de schimmel zich snel uitbreiden. Sommige rassen zijn extra gevoelig. Onder tunnels kan meeldauw deels voorkomen worden door te voorkomen dat er tocht ontstaat. Luchten door alleen de afwindige kant te openen.

Zie je dat?
Het wittige zit niet aan de onderkant maar meer bovenop het blad.



Ook is er een blad dat wel een paar paarse vlekjes heeft.

  zaterdag 13 juni 2015 @ 09:38:52 #116
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153492504
De aardappels gaan als een tierelier hier, net de tweede autoband gelegd en alles weer opgevuld met zand.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 10:18:37 #117
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153492910
Er zit een soort wit pluis in de bladoksels en de onderkant van de bladeren van mijn ananasmunt. Weet iemand wat dit is? Ik zal proberen morgen een foto te maken maar dat is momenteel veel gedoe ;)
Spoilers!
  zaterdag 13 juni 2015 @ 13:05:49 #118
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153495377
Spuugdiertjes?
pi_153512237
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 10:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er zit een soort wit pluis in de bladoksels en de onderkant van de bladeren van mijn ananasmunt. Weet iemand wat dit is? Ik zal proberen morgen een foto te maken maar dat is momenteel veel gedoe ;)
Toen ik dat aantrof in een vergeten plant, bleek het om wolluis te gaan.
  zondag 14 juni 2015 @ 02:23:46 #120
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153512997
Nu ik toch nog wakker ben nog maar ff een rondje slakken gedaan. Paar in de groentetuin en een grote hoeveelheid op het gras. Maar goed elke slak minder is er 1 minder die aan mijn groente kan komen ;)
  zondag 14 juni 2015 @ 10:12:01 #121
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153514997
Ik ben echt zo helemaal klaar met die kuthaagwinde :( Ik ben er een vaak een paar dagen niet en dan komt ie mooi weer op sterkte, pluk me nu al 3 jaar rot maar hij blijft terugkomen. Alhoewel ik principieel tegen gif in de groentetuin ben vrees ik dat ik niet anders kan in deze situatie -O-
  zondag 14 juni 2015 @ 16:18:54 #122
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153522267
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 10:12 schreef Erasmo het volgende:
Ik ben echt zo helemaal klaar met die kuthaagwinde :( Ik ben er een vaak een paar dagen niet en dan komt ie mooi weer op sterkte, pluk me nu al 3 jaar rot maar hij blijft terugkomen. Alhoewel ik principieel tegen gif in de groentetuin ben vrees ik dat ik niet anders kan in deze situatie -O-
pi_153523409
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 10:12 schreef Erasmo het volgende:
Ik ben echt zo helemaal klaar met die kuthaagwinde :( Ik ben er een vaak een paar dagen niet en dan komt ie mooi weer op sterkte, pluk me nu al 3 jaar rot maar hij blijft terugkomen. Alhoewel ik principieel tegen gif in de groentetuin ben vrees ik dat ik niet anders kan in deze situatie -O-
Met wortel en tak uitroeien/graven?
  zondag 14 juni 2015 @ 17:07:59 #124
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153523516
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:03 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Met wortel en tak uitroeien/graven?
Probeer ik al een paar jaar, maar er hoeft maar een wortelstokje van een centimeter in je grond achter te blijven en je tuin is de week er na weer overwoekerd.
pi_153523736
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:07 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Probeer ik al een paar jaar, maar er hoeft maar een wortelstokje van een centimeter in je grond achter te blijven en je tuin is de week er na weer overwoekerd.
Ik zag er laatst ook weer eentje opkomen, restant van jaren geleden. Maar dat is in een bloembak. Zodra de voorjaarsbloeier in die bak klaar is, gaat de hele bak leeg en krijgen de kruiden die erin staan na jaren nieuwe aarde.
  zondag 14 juni 2015 @ 20:24:24 #126
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_153529031
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:28 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Heb deze nog geen enkele keer voeding gegeven. Vermoed luizen maar zeker weten doe ik het niet. Volgens mij ook last van meeldauw, is het verstandig om met knoflook thee te spuiten? Misschien in combinatie met brandnetelgier?
Denk verbrand
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  zondag 14 juni 2015 @ 20:26:54 #127
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_153529112
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 22:44 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Bij deze:

Peperplant 1 (grootste pepers):
[ afbeelding ]

Peperplant 2 en Basilicum:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Peperplant 3, welke kortgeknipt is, je ziet de uitlopers bovenaan en in de oksels:
[ afbeelding ]
Waarom
Gebruikt je geen grote pot ? Word ie plant veel groter
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  zondag 14 juni 2015 @ 21:48:30 #128
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153532639
Vandaag wéér bonen gezaaid, derde keer inmiddels, eerste keer is niks opgekomen, tweede keer 3 van de 20 dus hopelijk deze keer meer succes.

De erwten gaan wel als een tierelier, binnenkort de eerste oogst denk ik! :)

Aardbeien heb ik nog niet geproefd, mijn dochter is me steeds voor. Plantjes hangen vol in elk geval :P
Kruisbessen, zwarte bessen en aalbessen zijn ook al op kleur aan het komen, en ik heb de eerste framboosjes al aan de struiken zien zitten. :)
  zondag 14 juni 2015 @ 22:46:14 #129
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153535037
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2015 20:26 schreef Thezappa het volgende:

[..]

Waarom
Gebruikt je geen grote pot ? Word ie plant veel groter
Ze staan inmiddels in een grotere pot (3L ipv 1L) ;)
  zondag 14 juni 2015 @ 23:06:42 #130
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_153535865
Vanmiddag met onze oudste zoon Axel gekeken naar het opgekropte blad in de bessenstruiken. Zat vol met bladluis natuurlijk. Axels oplossing: zoek larven van lieveheersbeestjes! Was ook mijn idee. Eentje gevonden en in de bessen geplaatst. Morgen zijn die luizen weg weet ik uit ervaring :)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zondag 14 juni 2015 @ 23:07:51 #131
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153535912
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 21:48 schreef Gwywen het volgende:
Vandaag wéér bonen gezaaid, derde keer inmiddels, eerste keer is niks opgekomen, tweede keer 3 van de 20 dus hopelijk deze keer meer succes.

De erwten gaan wel als een tierelier, binnenkort de eerste oogst denk ik! :)

Aardbeien heb ik nog niet geproefd, mijn dochter is me steeds voor. Plantjes hangen vol in elk geval :P
Kruisbessen, zwarte bessen en aalbessen zijn ook al op kleur aan het komen, en ik heb de eerste framboosjes al aan de struiken zien zitten. :)
Hier inmiddels 40 stokbonen boven. Denk in totaal op zo'n 75 uit te komen. Verrassend is wel dat mn eigen pootbonen van vorig jaar beter opkomen dan de gekochte van dit jaar. Hoop nu toch straks 2x in de week bonen te kunnen eten en zo af en toe wat bonen weg te kunnen geven...
  maandag 15 juni 2015 @ 20:40:54 #132
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_153560061
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 22:46 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ze staan inmiddels in een grotere pot (3L ipv 1L) ;)
koop paar emmers , 12 liter is best voor de plant

3 liter is te klein , moet je teveel voeding geven
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_153560873
Aardbeien, zoveel aarbeien <3
  maandag 15 juni 2015 @ 21:07:02 #134
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_153561185
En Axels actie heeft inderdaad een genocide onder de bladluizen aangericht, hij stond bijna te juichen hoe groot het effect was :D

De aarbeien komen nu ook! Ondanks dit droge en koude weer gaan we lekker door met oogsten.

En leve de pomp die de vorige eigenaar heeft achtergelaten, scheelt een enorme partij leidingwater.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_153564925
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 21:48 schreef Gwywen het volgende:
Vandaag wéér bonen gezaaid, derde keer inmiddels, eerste keer is niks opgekomen, tweede keer 3 van de 20 dus hopelijk deze keer meer succes.
ongeveer 60 bonen gezaaid, 4 zijn er opgekomen. Daarna weer 10 gezaaid en niks opgekomen... Drama hier.
Ik heb vorige week 16 bonen op nat keukenpapier laten ontkiemen. Ongeveer 12 ontkiemde en die heb k in de grond gestopt, waarvan er nu 8 echt groeien....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153564956
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 23:06 schreef Againzender het volgende:
Vanmiddag met onze oudste zoon Axel gekeken naar het opgekropte blad in de bessenstruiken. Zat vol met bladluis natuurlijk. Axels oplossing: zoek larven van lieveheersbeestjes! Was ook mijn idee. Eentje gevonden en in de bessen geplaatst. Morgen zijn die luizen weg weet ik uit ervaring :)
Ik knip altijd de bladeren en takken weg.... Als er weer nieuwe groeien zitten daar binnen 1 uur weer luizen op.....

Bij mij werken lieveheersbeestjes niet. De mieren jagen ze weg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 15 juni 2015 @ 22:47:39 #137
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_153565284
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik knip altijd de bladeren en takken weg.... Als er weer nieuwe groeien zitten daar binnen 1 uur weer luizen op.....

Bij mij werken lieveheersbeestjes niet. De mieren jagen ze weg.
je moet de larven hebben, niet de volwassen beesten. Die larven zijn echt killing.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  maandag 15 juni 2015 @ 23:32:04 #138
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153567232
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ongeveer 60 bonen gezaaid, 4 zijn er opgekomen. Daarna weer 10 gezaaid en niks opgekomen... Drama hier.
Ik heb vorige week 16 bonen op nat keukenpapier laten ontkiemen. Ongeveer 12 ontkiemde en die heb k in de grond gestopt, waarvan er nu 8 echt groeien....
Daarom kan je beter je eigen bonen gaan winnen voor het planten van je bonen voor volgend jaar. Bij mij komen die allemaal op en van de gekochte exemplaren slechts de helft. Schijnt te komen omdat je eigen gewonnen bonen sowieso van vorig jaar zijn en de gekochte bonen al wel een paar jaar kunnen liggen en in kiemkracht achteruit gaan. Wat dat betreft probeer ik overal zoveel mogelijk zaad van te winnen zoals bijvoorbeeld de sla en rucola.
pi_153575785
Mijn vader meldt zojuist dat hij vlekjes ziet op de aardappelplanten -O- (Frieslanders, gepoot omgeving Oostvoorne (ZH))
pi_153576226
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 23:32 schreef Redster1984 het volgende:

[..]

Daarom kan je beter je eigen bonen gaan winnen voor het planten van je bonen voor volgend jaar. Bij mij komen die allemaal op en van de gekochte exemplaren slechts de helft. Schijnt te komen omdat je eigen gewonnen bonen sowieso van vorig jaar zijn en de gekochte bonen al wel een paar jaar kunnen liggen en in kiemkracht achteruit gaan. Wat dat betreft probeer ik overal zoveel mogelijk zaad van te winnen zoals bijvoorbeeld de sla en rucola.
Dat is zeker zo, maar ook het koude weer (vooral nacht) nekt de bonen momenteel..
Hier ook 3 keer gezaaid, en nu begint het eindelijk een beetje op te komen, maar nog steeds is het niet echt geweldig..

Dit jaar is echt te zien dat de groei achterstand heeft ten opzichte van het weer. Hopelijk wordt het gauw wat warmer in de nacht
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_153577003
quote:
13s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 10:07 schreef marcel.nl het volgende:
Mijn vader meldt zojuist dat hij vlekjes ziet op de aardappelplanten -O- (Frieslanders, gepoot omgeving Oostvoorne (ZH))
kan 101 oorzaken hebben.
de gevreesde aardappelziekte is niet heel waarschijnlijk met dit droge weer.
pi_153592040
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 10:29 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Dat is zeker zo, maar ook het koude weer (vooral nacht) nekt de bonen momenteel..
Hier ook 3 keer gezaaid, en nu begint het eindelijk een beetje op te komen, maar nog steeds is het niet echt geweldig..

Dit jaar is echt te zien dat de groei achterstand heeft ten opzichte van het weer. Hopelijk wordt het gauw wat warmer in de nacht
Hier loopt ook alles 3-4 weken achter met vorig jaar, en sommige dingen komen ook niet meer goed dit jaar.

En hier vriest het nog aan de grond met -4 :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153592058
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:47 schreef Againzender het volgende:

[..]

je moet de larven hebben, niet de volwassen beesten. Die larven zijn echt killing.
Ik kan lieveheersbeestjes niet uitleggen dat ze de larven moeten hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153594563
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 20:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik kan lieveheersbeestjes niet uitleggen dat ze de larven moeten hebben.
Je moet lieveheersbeestjeslarven regelen om de luizen op te vreten.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 21:45:33 #145
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_153594966
Wanneer is het tomatenseizoen? Ik vrees dat ze aan de plant hangen als wij in Zuid Afrika zitten (3/8-23/8)
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 22:10:30 #146
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153595939
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
ongeveer 60 bonen gezaaid, 4 zijn er opgekomen. Daarna weer 10 gezaaid en niks opgekomen... Drama hier.
Ik heb vorige week 16 bonen op nat keukenpapier laten ontkiemen. Ongeveer 12 ontkiemde en die heb k in de grond gestopt, waarvan er nu 8 echt groeien....
Hmm, ik ben dus niet de enige. Ik denk dat het te koud en te droog is voor de bonen.
Probeer het nog wel een paar keer, en koester intussen de drie plantjes die wel opgekomen zijn. :)
pi_153596379
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 21:45 schreef sararaats het volgende:
Wanneer is het tomatenseizoen? Ik vrees dat ze aan de plant hangen als wij in Zuid Afrika zitten (3/8-23/8)
Toen mijn tomaten het nog hardstikke goed deden in de bladaarde, begon na de eerste week van augustus. Je zal bij thuiskomst direct kunnen oogsten en heerlijke zongerijpte tomaten eten die je aan de vakantie doen denken.

Eerder plukken kan wel, maar die zijn dan nog niet helemaal rijp. Na de pluk gerijpt is wel eetrijp maar er zijn minder nutriënten aangemaakt. Of nog groen plukken voor enigszins giftige chutney. Sommigen doen dat in het begin van het plukseizoen ipv de laatste restjes, die toch niet meer rijpen.
pi_153602413
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 22:10 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Hmm, ik ben dus niet de enige. Ik denk dat het te koud en te droog is voor de bonen.
Probeer het nog wel een paar keer, en koester intussen de drie plantjes die wel opgekomen zijn. :)
Gelukkig kunnen we in juni nog gewoon bonen zaaien..
Dus probeer tussen de opkomen plantjes alsnog te zaaien ;)
Dan zou het in principe nog goed kunnen komen
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_153614968
welke plant geeft het beste resultaat bij binnen kweken?
dus op de vensterbank
pi_153615831
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:58 schreef Chunees het volgende:
welke plant geeft het beste resultaat bij binnen kweken?
dus op de vensterbank
Courgette had bij ons groot succes
pi_153615944
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 17:31 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Courgette had bij ons groot succes
ik bedoel qwa fruit
pi_153616569
courgette op de vensterbank :+

qua fruit.. niet veel dat het op de vensterbank goed zal doen.
misschien aardbeien?
  woensdag 17 juni 2015 @ 18:05:33 #153
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_153616739
ik zou ook hoogstens voor aardbeien gaan. Enige wat het binnen wel goed kan doen zijn kruiden volgens mij. maar das ook geen fruit. Meeste fruit zit aan boompjes en struikjes. die hebben wel wat meer nodig dan een vensterbank
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  woensdag 17 juni 2015 @ 18:08:18 #154
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153616806
Fruitboompjes kun je vrij klein houden met wat tactisch snoeiwerk.
  woensdag 17 juni 2015 @ 18:11:00 #155
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153616882
Een vriend van me heeft al jaren een citroenboom in huis op een warme, zonnige en beschutte plek. Hij heeft elk jaar een paar citroenen :) Ik zou ook voor aardbeien gaan. En dan misschien de plant elke dag een kwartslag draaien zodat de aardbeien goed kleuren door de zon.
Spoilers!
pi_153617099
zijn err ook kant en klare aardbeien zaad potten die je zo voor de raam kan doen?
ik ben namelijk beginner
pi_153617904
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:58 schreef Chunees het volgende:
welke plant geeft het beste resultaat bij binnen kweken?
dus op de vensterbank
Alle groenten, behalve rode bieten en wortelen bij mij. Deze laatste 2 laten zich moeilijk verspenen. Alle overige groenten die ik zaai komt buiten hooguit 10-25% op en binnen 90-95%.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153617935
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 17:59 schreef Elleska het volgende:
courgette op de vensterbank :+

qua fruit.. niet veel dat het op de vensterbank goed zal doen.
misschien aardbeien?
Courgettes komen heel goed uit op de vensterbank. Daarna wel naar buiten zetten, want ze worden giga groot.

Aardbeien zaaien duurt mij te lang. 5 jaar geleden 5 plantjes gekocht bij een tuincentrum, nu heb ik er 48
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153617973
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 21:34 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Je moet lieveheersbeestjeslarven regelen om de luizen op te vreten.
Hoe kom je daaraan? :?
Ik heb een groot luizenprobleem in mijn tuin elk jaar. Tegenwoordig knip ik de koppen van mijn planten af.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 17 juni 2015 @ 19:01:56 #160
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153618090
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 18:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe kom je daaraan? :?
Ik heb een groot luizenprobleem in mijn tuin elk jaar. Tegenwoordig knip ik de koppen van mijn planten af.
Zoeken, of voor de luie mensen bestellen.
pi_153618467
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 18:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Courgettes komen heel goed uit op de vensterbank. Daarna wel naar buiten zetten, want ze worden giga groot.

Aardbeien zaaien duurt mij te lang. 5 jaar geleden 5 plantjes gekocht bij een tuincentrum, nu heb ik er 48
ja oke voorzaaien, dat doe ik ook. maar dat is wat anders dan binnen kweken.
pi_153625581
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 19:14 schreef Elleska het volgende:

[..]

ja oke voorzaaien, dat doe ik ook. maar dat is wat anders dan binnen kweken.
Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand in huis iets kweekt, behalve huisplanten.... :?
Eventueel kunnen aardbeien of tomaten, maar buiten doen die het tig keer beter.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153629899
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand in huis iets kweekt, behalve huisplanten.... :?
Eventueel kunnen aardbeien of tomaten, maar buiten doen die het tig keer beter.
O, ik wel, de raamkant vol makkelijke groenteplanten zetten ,alsof het daar een kas is.

Van basilicum, aubergine en aardpeerzoete aardappel wordt gezegd dat het vanwege ons te koude klimaat beter binnen kan. Dus kas of woonkamer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Teslynd op 18-06-2015 14:16:58 ]
  donderdag 18 juni 2015 @ 06:20:24 #164
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_153630608
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 22:22 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Toen mijn tomaten het nog hardstikke goed deden in de bladaarde, begon na de eerste week van augustus. Je zal bij thuiskomst direct kunnen oogsten en heerlijke zongerijpte tomaten eten die je aan de vakantie doen denken.

Eerder plukken kan wel, maar die zijn dan nog niet helemaal rijp. Na de pluk gerijpt is wel eetrijp maar er zijn minder nutriënten aangemaakt. Of nog groen plukken voor enigszins giftige chutney. Sommigen doen dat in het begin van het plukseizoen ipv de laatste restjes, die toch niet meer rijpen.
De planten staan in onze serre.

Maar ik kijk er naar uit om er van te smullen hihi.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_153630652
Ik heb dit jaar pepers en paprika op de vensterbank staan. Blij toe, daar was buiten ws niks mee gebeurd.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 18 juni 2015 @ 09:38:52 #166
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153632290
Aardperen doen het prima buiten hoor, heb ze al jaren staan. Ze zijn nu alweer een metertje hoog.
  donderdag 18 juni 2015 @ 10:53:50 #167
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153633809
Als ik op aardpeer google zou het best eens kunnen zijn dat ik iets dat ik voor een grote groep Rudbeckia's aanzag, ten onrechte heb gerooid in onze tuin :@
  donderdag 18 juni 2015 @ 11:04:00 #168
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153634080
Na 4 jaar plukken vrees ik dat ik toch naar gif moet grijpen om die kuthaagwinde uit de tuin te krijgen, iemand suggesties?
pi_153636692
Er schijnt iets van Ecostyle te zijn (ultima tegen onkruid), dat laat geen sporen na als het goed is.
pi_153639566
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2015 06:40 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb dit jaar pepers en paprika op de vensterbank staan. Blij toe, daar was buiten ws niks mee gebeurd.
Klopt, ik zei het fout: moet bataat zijn.
pi_153643349
dus als ik een aardbeienplant in pot voor me vensterraam leg,dan kan hij al groeien?
  donderdag 18 juni 2015 @ 17:11:17 #172
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153643455
Jazeker.
pi_153644200
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 17:11 schreef Erasmo het volgende:
Jazeker.
komen er dan geen muggen etc op af?
pi_153659282
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 17:45 schreef Chunees het volgende:

[..]

komen er dan geen muggen etc op af?
:Y :Y :Y
Dan krijg je rouwmuggen (zien eruit als ietwat forse fruitvliegjes). Buiten vliegen ze weg, binnen vliegen ze naar het raam.

Dat komt, denk ik, door de veenpotgrond. Of nee, nu bedenk ik me dat ze wat later kwamen. Zou door de toegevoegde cocosgrond kunnen zijn (toegevoegd omdat veengrond sec snel dor is).
Wie weet hier meer over?
  Moderator vrijdag 19 juni 2015 @ 12:15:00 #175
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153663583
Grr, net mijn fruit gespoten met zwavel gaat het half uur later best wel hard regenen. Volgens buienradar en mijn eigen inschatting zou het wel droog blijven.

Gelukkig smelt dan nu wel de kunstmest iets meer die ik gestrooid had vorige week.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153666598
muggen komen echt niet af op planten die binnen staan. dan zouden alle kwekers die aardbeien in een kas hebben grote problemen hebben.

er kunnen wel eitjes zitten in slechte potgrond. ook wel eens gehad met gekochte bieslook. dacht toen dat het fruitvliegjes waren maar rouwmuggen zijn bij nader inzien waarschijnlijker.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 19:17:29 #177
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153673943
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 14:30 schreef Elleska het volgende:
muggen komen echt niet af op planten die binnen staan. dan zouden alle kwekers die aardbeien in een kas hebben grote problemen hebben.

er kunnen wel eitjes zitten in slechte potgrond. ook wel eens gehad met gekochte bieslook. dacht toen dat het fruitvliegjes waren maar rouwmuggen zijn bij nader inzien waarschijnlijker.
Een kamerplant in onze slaapkamer was altijd een kraamkamer voor muggen. Plant weggedaan en nooit weer een mug gezien. Dit lag niet aan de potgrond. Een losse bodem die af en toe nat wordt gemaakt en niet te koud wordt is perfect voor muggenkolonies.
pi_153674234
ligt eraan wat je mug noemt.
de bekende steekmug zal je daar niet tegenkomen tenzij je de plant extreem nat hebt staan. die larven zwemmen namelijk om aan voedsel te komen.
ik heb steekmuggen/dansmuggen gekweekt als visvoer
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:30:10 #179
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_153678034
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 12:34 schreef Suikertante het volgende:
Er schijnt iets van Ecostyle te zijn (ultima tegen onkruid), dat laat geen sporen na als het goed is.
volgens mij kwam mijn vader daar ook mee, met z'n 60 jaar ervaring in de (glas)tuinbouw. Maar wij hebben het nog niet toegepast hier.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  vrijdag 19 juni 2015 @ 22:04:50 #180
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153679135
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 19:27 schreef Elleska het volgende:
ligt eraan wat je mug noemt.
de bekende steekmug zal je daar niet tegenkomen tenzij je de plant extreem nat hebt staan. die larven zwemmen namelijk om aan voedsel te komen.
ik heb steekmuggen/dansmuggen gekweekt als visvoer
Misschien dat ze zich er niet voortplantten maar ze hielden zich er wel massaal op om dan vanaf de avond actief te worden.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 02:43:50 #181
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_153766063
alles zit onder de "vliegende bladluis" tomaten op de stammetjes , pepers overal ,

spruzit R maakt de plantjes bijna dood

GRRRRrr
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  Moderator dinsdag 23 juni 2015 @ 08:03:10 #182
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153766905
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 02:43 schreef Thezappa het volgende:
alles zit onder de "vliegende bladluis" tomaten op de stammetjes , pepers overal ,

spruzit R maakt de plantjes bijna dood

GRRRRrr
Decis ^O^
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 24 juni 2015 @ 15:25:57 #183
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_153805680
Iemand ervaring met aubergines?

Komt het door het koude voorjaar dit jaar dat de planten nu nog maar 25cm zijn??
Of zou ik aan de slag moeten met kunstmest?

Ze hebben een maand geleden een lading mestkorrels van bio-materiaal gehad, wellicht toch maar naar de chemie grijpen?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 24 juni 2015 @ 16:01:37 #184
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153806610
Ik vraag me ook af wanneer mijn aubergines in actie gaan komen. Ze zijn ook zo'n 25 centimeter hoog maar worden wel wat breder. Ik ga denk ik vloeibare voeding geven.

Ik vraag me wel af hoe ik kan zien of mijn aardappels goed zijn. Het is een vroeg ras en ik heb ze 2 april geplant. De planten zijn ongeveer een meter hoog :o

Edit: ik heb nog eens naar de aubergines gekeken en ze zijn toch wat groter dan ik dacht. Ze hebben zelfs allebei iets wat een bloem zou kunnen gaan worden.

[ Bericht 30% gewijzigd door Lucky_Strike op 24-06-2015 17:45:11 ]
Spoilers!
pi_153808371
Het is nog steeds te koud voor de aubergine. De planten doen het bij ons, ondanks de kas, ook nog niet goed.
Tomaten daarentegen zijn wel veel vroeger dit jaar dan andere jaren, maar dat kan komen doordat wij eerder zijn gaan stekken en betere soorten hebben dan andere jaren (??)
Ze zijn nog niet rood, maar er hangen tomaten in allerlei soorten en maten
  woensdag 24 juni 2015 @ 17:35:02 #186
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_153808831
Tomaten blijven hier ook laag, op 1 plant, een italiaans saustomatenras, na.

Ik heb zelfs tomatenplantjes van 10cm hoog -met tomaatjes-
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Spellchecker woensdag 24 juni 2015 @ 17:54:01 #187
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  woensdag 24 juni 2015 @ 18:20:07 #188
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_153809694
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 24 juni 2015 @ 19:48:32 #189
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153811685
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 16:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vraag me ook af wanneer mijn aubergines in actie gaan komen. Ze zijn ook zo'n 25 centimeter hoog maar worden wel wat breder. Ik ga denk ik vloeibare voeding geven.

Ik vraag me wel af hoe ik kan zien of mijn aardappels goed zijn. Het is een vroeg ras en ik heb ze 2 april geplant. De planten zijn ongeveer een meter hoog :o

Edit: ik heb nog eens naar de aubergines gekeken en ze zijn toch wat groter dan ik dacht. Ze hebben zelfs allebei iets wat een bloem zou kunnen gaan worden.
Wat betreft je aardappelen, als de bloemknoppen bloeien duurt het ongeveer een week en dan heb je de aardappelen er onder zitten en kan je gaan rooien. Wat voor ras is t?
  woensdag 24 juni 2015 @ 19:56:09 #190
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153811833
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 16:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vraag me ook af wanneer mijn aubergines in actie gaan komen. Ze zijn ook zo'n 25 centimeter hoog maar worden wel wat breder. Ik ga denk ik vloeibare voeding geven.

Ik vraag me wel af hoe ik kan zien of mijn aardappels goed zijn. Het is een vroeg ras en ik heb ze 2 april geplant. De planten zijn ongeveer een meter hoog :o

Edit: ik heb nog eens naar de aubergines gekeken en ze zijn toch wat groter dan ik dacht. Ze hebben zelfs allebei iets wat een bloem zou kunnen gaan worden.
Als je aardappels al zo hoog zijn kun je overwegen om ze te kuilen.
  woensdag 24 juni 2015 @ 20:10:39 #191
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153812145
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 19:48 schreef Redster1984 het volgende:

[..]

Wat betreft je aardappelen, als de bloemknoppen bloeien duurt het ongeveer een week en dan heb je de aardappelen er onder zitten en kan je gaan rooien. Wat voor ras is t?
Ah, dank je. Nog geen bloem te zien helaas. Het zijn waarschijnlijk Ballerina's. Maar ik twijfel nog steeds of ik die niet per ongeluk omgewisseld heb met de Vitabella's O-)
Spoilers!
  woensdag 24 juni 2015 @ 20:13:25 #192
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153812238
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 19:56 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als je aardappels al zo hoog zijn kun je overwegen om ze te kuilen.
Euh wat? Kan dat ook als ze in een pot groeien?
Ik heb het loof trouwens aan bamboe stokken gebonden, het viel alle kanten op.

Ik ben zo nieuwsgierig naar mijn eerste piepers. Ik ben ook een beetje bang dat het vooral veel loof is en weinig aardappel. Spannend hoor.
Spoilers!
pi_153812768
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 20:13 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Euh wat? Kan dat ook als ze in een pot groeien?
Ik heb het loof trouwens aan bamboe stokken gebonden, het viel alle kanten op.

Ik ben zo nieuwsgierig naar mijn eerste piepers. Ik ben ook een beetje bang dat het vooral veel loof is en weinig aardappel. Spannend hoor.
Oh, ik heb de mijne veel later gepoot dan jij de jouwe. Afgelopen zondag heb ik een struikje gerooid, zat al een kleine kilo mooie aardappeltjes aan. Je moet gewoon een stammetje rooien joh! Aardappels hoeven echt niet eerst te bloeien of zoiets.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 24 juni 2015 @ 20:37:31 #194
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_153812915
Ik heb mijn aardappels vorig jaar gepoot :7

Ofwel: niet goed genoeg gerooid ;) Maar hier echt nog maar 10cm loof...

Net even groot onderhoud gedaan in de (moes)tuin













[ Bericht 55% gewijzigd door fietsie op 24-06-2015 20:44:51 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 24 juni 2015 @ 20:46:45 #195
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153813233
quote:
2s.gif Op woensdag 24 juni 2015 20:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh, ik heb de mijne veel later gepoot dan jij de jouwe. Afgelopen zondag heb ik een struikje gerooid, zat al een kleine kilo mooie aardappeltjes aan. Je moet gewoon een stammetje rooien joh! Aardappels hoeven echt niet eerst te bloeien of zoiets.
Ik had ook ergens gelezen dat het onderste loof vergeeld moet zijn en dat gebeurt ook al niet. Ik ga er gewoon voor dit weekend. We zijn net barbecueplannen aan het maken dus daar kunnen lekker verse aardappeltjes bij. Oeh, en maandag bij de laatste asperges :9
Spoilers!
pi_153819790
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 20:37 schreef fietsie het volgende:
Ik heb mijn aardappels vorig jaar gepoot :7

Ofwel: niet goed genoeg gerooid ;) Maar hier echt nog maar 10cm loof...

Net even groot onderhoud gedaan in de (moes)tuin

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoeveel baat heb je van zo'n kas?
  donderdag 25 juni 2015 @ 07:29:31 #197
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_153823338
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 20:13 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Euh wat? Kan dat ook als ze in een pot groeien?
Ik heb het loof trouwens aan bamboe stokken gebonden, het viel alle kanten op.

Ik ben zo nieuwsgierig naar mijn eerste piepers. Ik ben ook een beetje bang dat het vooral veel loof is en weinig aardappel. Spannend hoor.
Mits de pot groot genoeg is, gewoon wat extra aarde erop leggen. Daarom is de autobandenmethode ook zo handig. Loof te hoog? Bandje erbij stapelen.
pi_153824779
@Teslynd: Voor het opkweken van stekjes in voorseizoen, maar ook meer tropische planten als tomaat, peper, paprika, meloen, pepino, maar ook op zich komkommers, is een kas toch wel reuze handig.

Wij kochten in 2009 een glazen exemplaar bij Welkoop en dit voorjaar een tweede, kunststoffen voor een lagere prijs, in Duitsland.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:04 schreef marcel.nl het volgende:
Deze kon ik niet laten liggen. Hoogstverbaasd dat er nog exemplaren waren, zijn al sinds verleden week zondag te koop/in de aanbieding:

[ afbeelding ]

Omschrijving rechts in rood beetje ingezoomd. Is met metalen onderrand/fundering, all-in
Om een indruk te krijgen

[ Bericht 43% gewijzigd door marcel.nl op 25-06-2015 09:54:40 ]
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:49:08 #199
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_153825849
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 23:55 schreef Teslynd het volgende:
Hoeveel baat heb je van zo'n kas?
Zonder kas zou ik niet beginnen aan:
- tomaten
- komkommers
- aubergines

Al mijn kleine plantjes en alles wat buiten staat wat niet rechtstreeks uit zaad komt is in de kas opgegroeid. Voor ontkiem-snelheid heb ik af en toe wel dingen binnen laten kiemen maar zodra het kon de kas in.
2e voordeel: in de kas kan je lekker lomp watergeven (tuinslang, of lekker raggen met de gieter) terwijl je in de vensterbank staat te troelen met kleine beetjes water ;)
3e voordeel: heeerlijk plekkie om te gaan zitten als het weer iets minder is ;)

Mijn kas kwam bij een collega vandaan; ook op marktplaats kun je ze wel vinden.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_153835750
Alle broccoli naar de mallemoer :(
Zaten na onze vakantie bij thuiskomst onder kleine rupsachtigen -O- :r
pi_153835771
Mijn aubergines en paprikaplantjes zijn nog piepklein... wat moet ik daar nou weer mee :D
  donderdag 25 juni 2015 @ 18:35:47 #202
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_153835857
uit de directe zon buiten zetten
pi_153836332
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juni 2015 18:35 schreef fs180 het volgende:
uit de directe zon buiten zetten
Ze staan al heel lang buiten.
Uit de directe zon :?
pi_153836554
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:49 schreef fietsie het volgende:

[..]

Zonder kas zou ik niet beginnen aan:
- tomaten
- komkommers
- aubergines

Al mijn kleine plantjes en alles wat buiten staat wat niet rechtstreeks uit zaad komt is in de kas opgegroeid.
Cherrytomaten gaan op mijn balkon altijd meer dan prima
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 25 juni 2015 @ 19:06:19 #205
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_153836719
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 18:54 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ze staan al heel lang buiten.
Uit de directe zon :?
kleine plantjes in direct zon is doei plantje?
  donderdag 25 juni 2015 @ 19:06:31 #206
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_153836731
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 19:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Cherrytomaten gaan op mijn balkon altijd meer dan prima
regent niet vaak daar he
pi_153836756
Ik weet niet hoe jouw balkon eruitziet, maar het mijne heeft geen dak hoor. Regent er net zo vaak als op straat dus.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 25 juni 2015 @ 20:12:00 #208
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_153838732
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 19:07 schreef Vanyel het volgende:
Ik weet niet hoe jouw balkon eruitziet, maar het mijne heeft geen dak hoor. Regent er net zo vaak als op straat dus.
Over het algemeen is de tomatenplant gevoelig voor regen. Vandaar de opmerking daarover.

Veel amateurtuiniers die gaan voor grote sterke planten hebben zelfs hele doorzichtige-golfplaat-constructies dwars over hun tomatenrijtjes....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_153845927
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:49 schreef fietsie het volgende:

[..]

Zonder kas zou ik niet beginnen aan:
- tomaten
- komkommers
- aubergines

Al mijn kleine plantjes en alles wat buiten staat wat niet rechtstreeks uit zaad komt is in de kas opgegroeid. Voor ontkiem-snelheid heb ik af en toe wel dingen binnen laten kiemen maar zodra het kon de kas in.
2e voordeel: in de kas kan je lekker lomp watergeven (tuinslang, of lekker raggen met de gieter) terwijl je in de vensterbank staat te troelen met kleine beetjes water ;)
3e voordeel: heeerlijk plekkie om te gaan zitten als het weer iets minder is ;)

Mijn kas kwam bij een collega vandaan; ook op marktplaats kun je ze wel vinden.
Hij is niet groot, lekker overzichtelijk.

Heb eergisteren beginnende slaplantjes buiten gezet. Vandaag waren ze weg, ondanks het koperband. Ik zag trouwens ook een mier over het koperband lopen.
pi_153846035
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 19:07 schreef Vanyel het volgende:
Ik weet niet hoe jouw balkon eruitziet, maar het mijne heeft geen dak hoor. Regent er net zo vaak als op straat dus.
In de vollegrond zijn tomaten gevoelig voor de daarin alvast aanwezige phytophtora. Op balkon in potgrond heb je dat niet, tenzij je niet aan schone potten en schone grond doet.

Ik heb ook zo'n open, zonnig balkon. Maar wel met zijschermen wat wind & regen scheelt. En bovendien zijn planten met grote en/of veel bladeren hun eigen parasol. Voor ik de tip kreeg om cocos door de potgrond te doen, zat ik telkens met dorre kluiten en vooral tomaten en duizendschoon die roest leken te krijgen. Goudsbloem en viooltjes krijgen er meeldauw van.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 00:26:26 #211
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153846222
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 00:12 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Hij is niet groot, lekker overzichtelijk.

Heb eergisteren beginnende slaplantjes buiten gezet. Vandaag waren ze weg, ondanks het koperband. Ik zag trouwens ook een mier over het koperband lopen.
Je kunt ook eierschalen proberen... Doe t hier wel om mijn stokbonen heen. Heb nu 45 stokbonenplanten stam die allemaal net iets hoger dan een meter zijn.

Qua sla kan je misschien ook eikenblad sla proberen. Daar blijven ze hier helemaal van af. De laatste weken kom ik trouwens om in de sla... eikenblad en veldsla pluk ik dus die groeien gewoon door. Helaas schieten sommige bieten in het zaad, maar goed wel weer leuk om zaad van te winnen :)
pi_153846285
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 00:26 schreef Redster1984 het volgende:

[..]

Je kunt ook eierschalen proberen... Doe t hier wel om mijn stokbonen heen. Heb nu 45 stokbonenplanten stam die allemaal net iets hoger dan een meter zijn.

Qua sla kan je misschien ook eikenblad sla proberen. Daar blijven ze hier helemaal van af. De laatste weken kom ik trouwens om in de sla... eikenblad en veldsla pluk ik dus die groeien gewoon door. Helaas schieten sommige bieten in het zaad, maar goed wel weer leuk om zaad van te winnen :)
Eierschalen lagen er wel op en om, maar het was geen gesloten laag.
Ik moest maar eens proberen of goudsbloembloemblaadjes helpen. Er zitten zelden slakken op de goudsbloemen.
  Moderator vrijdag 26 juni 2015 @ 00:32:16 #213
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153846356
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 00:18 schreef Teslynd het volgende:

[..]

In de vollegrond zijn tomaten gevoelig voor de daarin alvast aanwezige phytophtora. Op balkon in potgrond heb je dat niet, tenzij je niet aan schone potten en schone grond doet.

Ik heb ook zo'n open, zonnig balkon. Maar wel met zijschermen wat wind & regen scheelt. En bovendien zijn planten met grote en/of veel bladeren hun eigen parasol. Voor ik de tip kreeg om cocos door de potgrond te doen, zat ik telkens met dorre kluiten en vooral tomaten en duizendschoon die roest leken te krijgen. Goudsbloem en viooltjes krijgen er meeldauw van.
http://growline.nl/product/bayer-exact-tegen-meeldauw-50cc/

Dit werkt goed tegen aardappelziekte en meeldauw ^O^
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 26 juni 2015 @ 00:33:16 #214
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153846384
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 00:29 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Eierschalen lagen er wel op en om, maar het was geen gesloten laag.
Ik moest maar eens proberen of goudsbloembloemblaadjes helpen. Er zitten zelden slakken op de goudsbloemen.
Tsja... ik weet niet hoeveel je hebt? Maar wat ik nog wel eens doe is kippengaas bekleden met aardappelnet en dat graaf ik dan iets in... komt geen slak over of doorheen. Ik maak vaak kleine rondjes voor beginnende plantjes waar slakken dol op zijn maar op wat grotere schaal zou het ook moeten kunnen lijkt mij.
pi_153846926
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 19:06 schreef fs180 het volgende:

kleine plantjes in direct zon is doei plantje?
Er stond juist op het kaartje in de zon :')
Maar ik haal ze wel uit de moestuinbak in eigen potten en dan uit de zon :) In de warmte.
En dan groeien, ja }:|
pi_153847027
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 00:32 schreef derLudolf het volgende:

[..]

http://growline.nl/product/bayer-exact-tegen-meeldauw-50cc/

Dit werkt goed tegen aardappelziekte en meeldauw ^O^
Heb even gekeken en ook nog wat verder gekeken. Deze: http://grow-spray.nl/blog(...)rijden-met-melk.html. Schijnt een oud, beproefd middel te zijn. Maar deze profeet zegt dat het natuurlijk is en dus niet schaadt als het niet baat. En twee middelen die beide natuurlijk zijn, kunnen volgens hem ook altijd samen, omdat ze natuurlijk zijn.
pi_153847241
Wageningen ziet ook goede effecten met (gepasteuriseerde) melk: https://www.wageningenur.(...)and_26_juni_2012.pdf
pi_153849133
Ik had een tomaat waarvan de top was afgebroken. Zielig slap topje met 2 blaadjes in de grond gestoken en voila, opeens groeit ie weer O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator vrijdag 26 juni 2015 @ 09:13:18 #219
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153849284
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 01:03 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Heb even gekeken en ook nog wat verder gekeken. Deze: http://grow-spray.nl/blog(...)rijden-met-melk.html. Schijnt een oud, beproefd middel te zijn. Maar deze profeet zegt dat het natuurlijk is en dus niet schaadt als het niet baat. En twee middelen die beide natuurlijk zijn, kunnen volgens hem ook altijd samen, omdat ze natuurlijk zijn.
Hmm, interessant. Dat ga ik eens verder uitzoeken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 26 juni 2015 @ 09:23:54 #220
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153849414
Ik had vorige week een kropje romaine afgesneden en hij groeit alweer aan :o
Spoilers!
  Moderator vrijdag 26 juni 2015 @ 10:06:14 #221
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153849948
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik had vorige week een kropje romaine afgesneden en hij groeit alweer aan :o
Hij groeit wel weer aan ja, maar een stevige crop zal het niet met worden. Net als prei, dat groeit wel weer aan maar het wordt geen prei zoals je hem in de winkel ziet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 26 juni 2015 @ 10:22:03 #222
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153850211
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:06 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hij groeit wel weer aan ja, maar een stevige crop zal het niet met worden. Net als prei, dat groeit wel weer aan maar het wordt geen prei zoals je hem in de winkel ziet.
Ah, ok. Ik zie wel wat het wordt. Ik heb kroppen genoeg vooralsnog.
Spoilers!
pi_153851742
gewoon losse blaadjes plukken zoals bij pluksla
  vrijdag 26 juni 2015 @ 13:31:05 #224
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153855228
Ff een paar foto's van mijn moestuin:
















Aardappelen in bloei!

  vrijdag 26 juni 2015 @ 17:09:09 #225
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_153861128
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 01:17 schreef Teslynd het volgende:
Wageningen ziet ook goede effecten met (gepasteuriseerde) melk: https://www.wageningenur.(...)and_26_juni_2012.pdf
wel dikke vette volle melk gebruiken
  vrijdag 26 juni 2015 @ 17:11:34 #226
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_153861202
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 00:58 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Er stond juist op het kaartje in de zon :')
Maar ik haal ze wel uit de moestuinbak in eigen potten en dan uit de zon :) In de warmte.
En dan groeien, ja }:|
misschien kun je er een grotere plant voor zetten, die de meeste direct zon vangt in de middag?
  vrijdag 26 juni 2015 @ 17:30:23 #227
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153861679
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 13:31 schreef Redster1984 het volgende:
Ff een paar foto's van mijn moestuin:


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]

Aardappelen in bloei!

[ afbeelding ]
Wat een nette onkruidvrije moestuin! :o

Gisteren de eerste erwtjes geoogst en gegeten, zo heerlijk zoet O+
pi_153862062
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 17:30 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat een nette onkruidvrije moestuin! :o

Gisteren de eerste erwtjes geoogst en gegeten, zo heerlijk zoet O+
Nou he!! Ik ben ook helemaal onder de indruk, ze zijn zo lekker, en ik blijf maar oogsten! De peulen doen het ook erg goed O+
pi_153862171
wow, jaloers op die bonenplanten.
Dat is wederom niet veel soeps bij mij.

By the way, wanneer kan je bij een tomatenplant de top er uit halen?
Ik heb nu een paar planten in de kas en die hebben nu zo'n 3 bijna 4 trosjes bloemen gehad.
(1 diefje aan de bovenkant vergeten, dus de plant had zich na het eerste bloementrosje gesplitst in twee takken).

wel aardbeien geplukt, ze zijn heerlijk. Andijvie is ook bijna eetbaar.
Misschien eens doen zoals iemand schreef, steeds wat blaadjes van de buitenkant van meerdere planten.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  Moderator vrijdag 26 juni 2015 @ 18:02:15 #230
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153862353
Ojee, witte vlieg, luis (en nog iets?) op de Lunterse Pippeling.



Andere vorige winter geplante Notaris is ook te grazen genomen


Welke beesten doen dit? (van die gaten erin vreten)




En de Doyenne du Comice heeft een beetje last van de perenpok ziekte. Na hoeveel jaar gaan die ongeveer dragen? Er zit nog helemaal niets aan dit jaar



[ Bericht 6% gewijzigd door derLudolf op 26-06-2015 19:01:07 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 26 juni 2015 @ 20:09:31 #231
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153865346
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 17:30 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat een nette onkruidvrije moestuin! :o

Gisteren de eerste erwtjes geoogst en gegeten, zo heerlijk zoet O+
Dank je :) Is mn 2e jaar nu. Elke dag ff bijhouden en t blijft zo mooi onkruid vrij ;)
pi_153874719
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 17:09 schreef fs180 het volgende:

[..]

wel dikke vette volle melk gebruiken
Waarom de volvette? Ze heeft het over eiwitten. Als je het vet er deels uit haalt, zal er naar verhouding meer eiwit in zitten.
  Moderator zaterdag 27 juni 2015 @ 10:30:44 #233
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153876960
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 02:17 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Waarom de volvette? Ze heeft het over eiwitten. Als je het vet er deels uit haalt, zal er naar verhouding meer eiwit in zitten.
Volgens mij zit zowel in volle als halfvolle melk 3,4% eiwit. Een deel van hert eiwit halen ze er ook uit omdat dat ook veel geld waard is. Wat dat betreft maakt het niets uit dus of je volle of halfvolle neemt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153876997
Daarnet weer een teiltje aardbeien geplukt.
Eerste zomer frambozen waren ook rijp.
pi_153877796
Mijn tomaten groeien gek. Bladeren van de ene groeien bijna verticaal richting de stam. Normaal gingen ze altijd horizontaal.


De andere heeft gekrulde bladeren.


Waarom doen die naarlingen zo raar?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_153877826
quote:
[img]http://i.fokzine.net/p/0s.gif[/img zaterdag 27 juni 2015 10:34 schreef marcel.nl het volgende:[/b]
Daarnet weer een teiltje aardbeien geplukt.
Eerste zomer frambozen waren ook rijp.
Jaloers.
Aan de aandere kant heb ik net mijn eerste rode tomaat gespot. Ook leuk.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_153877995
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 18:02 schreef derLudolf het volgende:
En de Doyenne du Comice heeft een beetje last van de perenpok ziekte. Na hoeveel jaar gaan die ongeveer dragen? Er zit nog helemaal niets aan dit jaar
Dat kan jaren duren.
Ik had een conference perenboom en dat duurde na planten 4 jaar. Dit voorjaar voor het eerst ruim 400 bloesems en nu zittn er nog 22 peren aan.
Daarintegen mijn pruimen en appelbomen hadden het jaar na planten al fruit. De bomen waren evengroot bij planten als mijn perenboom toen.

Mijn peulenplanten worden al geel en heb er al 5x van geplukt voor 5 personen per keer :)
Rode kool begint al mooi te sluiten en binnenkort kan ik bieten en zomerwortelen oogsten *O*
Bij de suikermais zie ik nu ook de vrucht komen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zaterdag 27 juni 2015 @ 13:31:09 #238
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153879683
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 11:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat kan jaren duren.
Ik had een conference perenboom en dat duurde na planten 4 jaar. Dit voorjaar voor het eerst ruim 400 bloesems en nu zittn er nog 22 peren aan.
Daarintegen mijn pruimen en appelbomen hadden het jaar na planten al fruit. De bomen waren evengroot bij planten als mijn perenboom toen.

Perenbomen dragen ook pas later dacht ik gelezen te hebben ja. Geduld hebben dus.

De nieuwe appelboom zaten wel 2 appels aan, waarvan er nu nog 1 aan zit. Andere is eraf gevallen.

Span jij ook touw tussen de uiteinden van nieuwe takken en de stam? Ik las laatst ergens dat je dat kunt/moet doen omdat appels vaak aan horizontale takken groeien.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153880231
Bij alle fruitbomen maakt het ook nogal verschil wat de onderstam is. Zonder info of het laag- half of hoogstam is, is er al helemaal niks zinnigs over te zeggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_153881119
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 13:31 schreef derLudolf het volgende:
Span jij ook touw tussen de uiteinden van nieuwe takken en de stam? Ik las laatst ergens dat je dat kunt/moet doen omdat appels vaak aan horizontale takken groeien.
Ik lei mijn perenboom en appelboom. Mijn 2de appelboom heeft een dermate vervelende vorm bij aankoop dat die niet meer te leien valt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zaterdag 27 juni 2015 @ 15:47:35 #241
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153882174
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 14:00 schreef sigme het volgende:
Bij alle fruitbomen maakt het ook nogal verschil wat de onderstam is. Zonder info of het laag- half of hoogstam is, is er al helemaal niks zinnigs over te zeggen.
Halfstam is dit toch. Het totaal is 2,30m hoog denk


Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153882249
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 15:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Halfstam is dit toch. Het totaal is 2,30m hoog denk


[ afbeelding ]
Dan duurt het langer :). Peren zijn vaak al niet de snelsten, en hoe hoger de onderstam, hoe later de boom gaat dragen. Staat tegenover dat half- en hoogstam gewoonlijk langer gezond blijft en langer leeft dan laagstam.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zaterdag 27 juni 2015 @ 15:53:46 #243
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153882317
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 15:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Dan duurt het langer :). Peren zijn vaak al niet de snelsten, en hoe hoger de onderstam, hoe later de boom gaat dragen. Staat tegenover dat half- en hoogstam gewoonlijk langer gezond blijft en langer leeft dan laagstam.
Oh wacht, dit gaat om de peer. Dat is laagstam. Totaal ca. 1,50m denk ik
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153882427
quote:
1s.gif [b]Op
En de Doyenne du Comice heeft een beetje last van de perenpok ziekte. Na hoeveel jaar gaan die ongeveer dragen? Er zit nog helemaal niets aan dit jaar
Mijn laagstam Doyenne du Comice heeft nog nooit een peer gebaard en staat er al een jaar of zeven :+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zaterdag 27 juni 2015 @ 16:10:56 #245
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153882674
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 15:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn laagstam Doyenne du Comice heeft nog nooit een peer gebaard en staat er al een jaar of zeven :+.
Dat klinkt hoopvol :P Maar jij hebt een nog lekkerder soort die dat kan compenseren zag ik in je Fruitgaard topic ;) (Triumph de Vienne, die ga ik later als ik zelf een huis en ruimte heb ook aanplanten)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 27 juni 2015 @ 23:28:49 #246
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_153892629
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 02:17 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Waarom de volvette? Ze heeft het over eiwitten. Als je het vet er deels uit haalt, zal er naar verhouding meer eiwit in zitten.
omdat de rest water is?
  zaterdag 27 juni 2015 @ 23:30:43 #247
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_153892682
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 11:41 schreef Vanyel het volgende:
Mijn tomaten groeien gek. Bladeren van de ene groeien bijna verticaal richting de stam. Normaal gingen ze altijd horizontaal.
[ afbeelding ]

De andere heeft gekrulde bladeren.
[ afbeelding ]

Waarom doen die naarlingen zo raar?
mijn glazen bol zegt hitte stress
  Moderator zaterdag 27 juni 2015 @ 23:44:19 #248
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153892995
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 23:28 schreef fs180 het volgende:

[..]

omdat de rest water is?
Grapje hoop ik? ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153919970
Ik wil graag 4 (kleine) kersenbomen planten later dit jaar.. (met een Gisela onderstam?)
Hoe groot worden die kleine dingen eigenlijk?

Ik zag dat je ze gewoon op een onderstam had, en ook al die geleid zijn..
Wat kun je dan het beste nemen, met het kader van ruimtebesparing in het achterhoofd :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Moderator maandag 29 juni 2015 @ 08:50:12 #250
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153920223
dubbel

[ Bericht 97% gewijzigd door derLudolf op 29-06-2015 08:56:34 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 29 juni 2015 @ 08:55:28 #251
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153920267
Er vanuitgaande dat je appel en kersenbomen kunt vergelijken, je kunt ze zo klein houden als je zelf wilt. Ze zullen altijd iets groeien maar met snoei kun je dat redelijk binnen de perken houden. Heb zelf een appelboom die in 8 jaar tijd niet veel is gegroeid, op dikkere stam/takken na.

Een langzaamgroeiende onderstam speelt daar wel in mee. Ik zou trouwens voor meerdere rassen kiezen, die elkaar bestuiven: dan krijg je grotere vruchten :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153923952
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 23:30 schreef fs180 het volgende:

[..]

mijn glazen bol zegt hitte stress
Zou idd een simpele optie zijn. Helaas was dit ook al toen t nog veel kouder was.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_153924979
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 08:55 schreef derLudolf het volgende:
Er vanuitgaande dat je appel en kersenbomen kunt vergelijken, je kunt ze zo klein houden als je zelf wilt. Ze zullen altijd iets groeien maar met snoei kun je dat redelijk binnen de perken houden. Heb zelf een appelboom die in 8 jaar tijd niet veel is gegroeid, op dikkere stam/takken na.

Een langzaamgroeiende onderstam speelt daar wel in mee. Ik zou trouwens voor meerdere rassen kiezen, die elkaar bestuiven: dan krijg je grotere vruchten :)
Thanks.. Ik wilde ook meerdere rassen, voor de bestuiving en voor de vroegere/latere vruchten.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 29 juni 2015 @ 19:16:04 #254
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153932996
Nu al een paar weken Cayenna-pepers hangen aan mijn plant, maar rood worden willen ze nog niet... Nog tips om het te versnellen?
pi_153935009
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 19:16 schreef Goddelijker het volgende:
Nu al een paar weken Cayenna-pepers hangen aan mijn plant, maar rood worden willen ze nog niet... Nog tips om het te versnellen?
Een kas, en deze komende week zoveel mogelijk in de zon zetten :?
  maandag 29 juni 2015 @ 21:32:56 #256
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153936753
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 20:32 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Een kas, en deze komende week zoveel mogelijk in de zon zetten :?
En geduld hebben... eventueel kan je ze wel plukken en in de zon leggen, dan kleuren ze ook wel, maar ze groeien nog best wel ff door
  dinsdag 30 juni 2015 @ 13:25:56 #257
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_153951699
word echt gek van bladluizen , heb denk ik 40 verchillende soorten overal haha

heb naar 3 x spruzit R volgens mij een hoop te pakken

heb larven van lievenheersbeestje gehaald , die los in de kas en dan moet het weer goed gaan haha
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  dinsdag 30 juni 2015 @ 13:42:06 #258
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153952153
Net ff gekeken bij de rode bieten, en jawel, ze zien er onder! Zijn nu ongeveer 3 cm in doorsnede, dus moeten nog wel ff. De stokbonen verwacht ik ieder moment de eerste bloemen in, maar wachten duurt zo lang... haha
  Moderator dinsdag 30 juni 2015 @ 19:12:35 #259
249559 crew  Lavenderr
pi_153959055
Ik weet niet of ik hier op het juiste topic zit maar heb een vraagje.
Heb ineens kamille in mijn tuin. Niet gezaaid maar het is er ineens. Een flinke plant ook. Is dat onkruid en moet ik het eruit trekken of kan ik het gewoon laten staan? Het staat tussen de vrouwenmantel en rozen..
pi_153959118
Mijn peper gaat lekker met dit weer ^O^
  dinsdag 30 juni 2015 @ 19:20:05 #261
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_153959261
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 19:16 schreef Goddelijker het volgende:
Nu al een paar weken Cayenna-pepers hangen aan mijn plant, maar rood worden willen ze nog niet... Nog tips om het te versnellen?
tijd
  dinsdag 30 juni 2015 @ 19:20:28 #262
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_153959274
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 19:12 schreef Lavenderr het volgende:
Ik weet niet of ik hier op het juiste topic zit maar heb een vraagje.
Heb ineens kamille in mijn tuin. Niet gezaaid maar het is er ineens. Een flinke plant ook. Is dat onkruid en moet ik het eruit trekken of kan ik het gewoon laten staan? Het staat tussen de vrouwenmantel en rozen..
als jij het niet wilt, is het onkruid :+
  Moderator dinsdag 30 juni 2015 @ 19:26:27 #263
249559 crew  Lavenderr
pi_153959395
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 19:20 schreef fs180 het volgende:

[..]

als jij het niet wilt, is het onkruid :+
Ja, ik begrijp wat je bedoelt maar ik vraag me af of het andere planten overwoekeren zal of dat het beperkt blijft tot 1 struik.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 19:42:47 #264
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_153959741
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 19:26 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, ik begrijp wat je bedoelt maar ik vraag me af of het andere planten overwoekeren zal of dat het beperkt blijft tot 1 struik.
hangt af hoe je tuin is natuurlijk, maar als ze vrij spel hebben, gebruiken ze de ruimte

als ik het een/twee keer per jaar bijhield bleef het prima
  Moderator dinsdag 30 juni 2015 @ 19:52:44 #265
249559 crew  Lavenderr
pi_153960009
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 19:42 schreef fs180 het volgende:

[..]

hangt af hoe je tuin is natuurlijk, maar als ze vrij spel hebben, gebruiken ze de ruimte

als ik het een/twee keer per jaar bijhield bleef het prima
Dankjewel voor de info. Ik zal het bijhouden.
pi_153970984
Kamille woekert niet zo heel erg en is nog gezond ook. Bloemen aan einde van de bloei met steel en al afknippen en te drogen hangen. Daar heb je in wintermaanden thee van, verzachtend voor de keel en slijm
  Moderator woensdag 1 juli 2015 @ 08:45:41 #267
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153971456
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 19:12 schreef Lavenderr het volgende:
Ik weet niet of ik hier op het juiste topic zit maar heb een vraagje.
Heb ineens kamille in mijn tuin. Niet gezaaid maar het is er ineens. Een flinke plant ook. Is dat onkruid en moet ik het eruit trekken of kan ik het gewoon laten staan? Het staat tussen de vrouwenmantel en rozen..
Ik vind munt en kamille onkruid maar sommige mensen schijnen het speciaal te zaaien voor thee :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 1 juli 2015 @ 09:33:06 #268
249559 crew  Lavenderr
pi_153972040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 07:48 schreef marcel.nl het volgende:
Kamille woekert niet zo heel erg en is nog gezond ook. Bloemen aan einde van de bloei met steel en al afknippen en te drogen hangen. Daar heb je in wintermaanden thee van, verzachtend voor de keel en slijm
Oh dat is een leuk idee en nog praktisch ook. Dankjewel :)
  Moderator woensdag 1 juli 2015 @ 09:33:44 #269
249559 crew  Lavenderr
pi_153972046
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik vind munt en kamille onkruid maar sommige mensen schijnen het speciaal te zaaien voor thee :P
Munt voor mojito's :9
pi_153972087
Heeft iemand hier tips voor grotere aardbeien? Ik heb een paar planten staan, sommige al een paar jaar oud, maar er komen echt van die kleine rode wratjes af die voor aardbei door moet gaan :D Is er een bepaalde mest voor? M'n nieuwe plant geeft wel normaal formaat maar ik vind het zonde om elk jaar nieuwe planten te moeten kopen.
Tap tap tap
pi_153972705
Zijn de nieuwe planten van een ander ras? Dat kan verschil maken in formaat.

met dit weer voldoende water geven. Wratjes klinkt als te weinig water.
Andere rede kan zijn teveel bloemen. dan zijn er zoveel vruchten dat de plant daar geen energie voor heeft.

Planten vervang ik na 3jaar. Gewoon met uitlopers van de oudere planten.
pi_153972759
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 10:12 schreef Elleska het volgende:
Zijn de nieuwe planten van een ander ras? Dat kan verschil maken in formaat.

met dit weer voldoende water geven. Wratjes klinkt als te weinig water.
Andere rede kan zijn teveel bloemen. dan zijn er zoveel vruchten dat de plant daar geen energie voor heeft.

Planten vervang ik na 3jaar. Gewoon met uitlopers van de oudere planten.
Ze zijn hetzelfde ras, daar had ik nog op gelet toen ik ze kocht. Ze hadden inderdaad veel bloemen dit jaar, ik had juist gehoopt dat dat zou leiden tot veel aardbeien, maar het zijn allemaal kleintjes. Eén van de planten is een uitloper van de andere en daar komt amper wat van af.
Tap tap tap
  woensdag 1 juli 2015 @ 11:14:40 #273
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153973753
Zo, ook eens tijd voor foto's van mijn landgoed.

Aardappels O+



Dit is de buit van drie planten. Ze waren heerlijk, zo romig en boterzacht. Wel een tikkie flauw maar dat is makkelijk op te lossen.

Nu die drie grote aardappelplanten weg zijn, had ik ruimte om een en ander te verplaatsen. Ik heb nu nog twee andere aardappelplanten. De drie bakken van de vorige aardappelplanten zijn inmiddels gevuld met courgette en komkommer.


Spoilers!
  woensdag 1 juli 2015 @ 11:48:33 #274
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_153974580
mijn courgetteplant heeft het erg zwaar met slakken :(. De blaadjes die over de grond hangen verminderen drastisch. Heb dan liever dat ze aan mn sla zitten, daar heb ik zat van. De blaadjes die nog niet hangen zijn onaangetast. Is de kans groot dat dit voldoende gaat zijn om courgette te eten dit jaar? (foto kan evt vanavond toegeovegd worden)
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  Moderator woensdag 1 juli 2015 @ 11:51:54 #275
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153974659
Welk ras aardappels is dat? Lijkt of een aantal aardappels links boven wat last hebben van rizotonia.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153974790
hier wordt de courgetteplant ook aangevreten. zolang er nog gezond blad is komt het wel goed. plant groeit ook steeds hoger dus steeds minder slakkenvraat is mijn ervaring.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 10:15 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ze zijn hetzelfde ras, daar had ik nog op gelet toen ik ze kocht. Ze hadden inderdaad veel bloemen dit jaar, ik had juist gehoopt dat dat zou leiden tot veel aardbeien, maar het zijn allemaal kleintjes. Eén van de planten is een uitloper van de andere en daar komt amper wat van af.
hier geven nieuwe uitlopers het eerste jaar ook weinig. dat is volgens mij normaal.
  woensdag 1 juli 2015 @ 13:46:31 #277
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153977422
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 11:51 schreef derLudolf het volgende:
Welk ras aardappels is dat? Lijkt of een aantal aardappels links boven wat last hebben van rizotonia.
Ik meen dat het Vitabella is maar het kunnen ook Ballerina's zijn. Misschien weet Sigme dit?

Ik weet niet of het rhizoctonia (zo noemt google het) is. Het zat er niet op toen ik ze uit de aarde haalde maar wel snel nadat ze gewassen zijn. Het zag er niet ziekteachtig uit, meer als een soort blaasjes in de dunne schil. De schil was zo dun dat die er met voorzichtig wassen al van sommige aardappels afkwam. We hebben ze gewoon gegeten en ik ben niet ziek geworden ;)
Spoilers!
  Moderator woensdag 1 juli 2015 @ 17:08:33 #278
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153982467
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik meen dat het Vitabella is maar het kunnen ook Ballerina's zijn. Misschien weet Sigme dit?

Ik weet niet of het rhizoctonia (zo noemt google het) is. Het zat er niet op toen ik ze uit de aarde haalde maar wel snel nadat ze gewassen zijn. Het zag er niet ziekteachtig uit, meer als een soort blaasjes in de dunne schil. De schil was zo dun dat die er met voorzichtig wassen al van sommige aardappels afkwam. We hebben ze gewoon gegeten en ik ben niet ziek geworden ;)
Ballerinas zijn lekker idd. En dat dunne schilletje, das lekker, zo krijg je ze niet in de super.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 1 juli 2015 @ 18:33:14 #279
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_153984169
En de eerste tomaten hangen aan de plant. Weliswaar nog groen maar het is *O*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  woensdag 1 juli 2015 @ 18:39:19 #280
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_153984282
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 11:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zo, ook eens tijd voor foto's van mijn landgoed.

Aardappels O+
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dit is de buit van drie planten. Ze waren heerlijk, zo romig en boterzacht. Wel een tikkie flauw maar dat is makkelijk op te lossen.

Nu die drie grote aardappelplanten weg zijn, had ik ruimte om een en ander te verplaatsen. Ik heb nu nog twee andere aardappelplanten. De drie bakken van de vorige aardappelplanten zijn inmiddels gevuld met courgette en komkommer.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hoe/wanneer weet je wanneer je kunt oogsten?
Dit, dus.
  Moderator woensdag 1 juli 2015 @ 20:30:56 #281
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153986663
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2015 18:39 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Hoe/wanneer weet je wanneer je kunt oogsten?
Vroege aardappels kun je vaak vanaf half juni oogsten. Krab rond die tijd een stammetje een kijk wat eronder zit :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 1 juli 2015 @ 21:11:48 #282
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153987660
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2015 18:39 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Hoe/wanneer weet je wanneer je kunt oogsten?
Ik heb naar Sigme geluisterd :D

Ik heb eigenlijk geen idee, er zijn diverse dingen te lezen online. Wanneer de plant gaat bloeien. Of wanneer de plant vanaf de onderkant vergeelt.

Ik wist dat het vroege piepers zijn en dat het ongeveer 100 dagen zou duren voor ik kon oogsten. Ik heb het maar gewoon geprobeerd eigenlijk. Voor een eerste keer vond ik het een groot succes. En heel spannend eigenlijk, ik was echt bang dat ze verrot zouden zijn.
Spoilers!
  woensdag 1 juli 2015 @ 21:53:04 #283
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153988713
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2015 21:11 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb naar Sigme geluisterd :D

Ik heb eigenlijk geen idee, er zijn diverse dingen te lezen online. Wanneer de plant gaat bloeien. Of wanneer de plant vanaf de onderkant vergeelt.

Ik wist dat het vroege piepers zijn en dat het ongeveer 100 dagen zou duren voor ik kon oogsten. Ik heb het maar gewoon geprobeerd eigenlijk. Voor een eerste keer vond ik het een groot succes. En heel spannend eigenlijk, ik was echt bang dat ze verrot zouden zijn.
Verrot valt meestal wel mee als je gewoon pootgoed gebruikt. Als je een standaard aardappel uit de supermarkt gebruikt die al aan het spruiten is zal je meer rotte aardappels hebben.
pi_153992863
En peentjes? Als ik me goed herinner zou het na 10 weken moeten. Alleen ben ik de zaaidatum vergeten. Wel netjes opgeschreven, maar al die etiketjes zijn ehm, gewoon gaandeweg kwijtgeraakt.
  Moderator donderdag 2 juli 2015 @ 00:26:34 #285
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153993318
Al die regeltjes, trek er eentje uit en kijk of je tevreden bent :)
Wortels zitten niet snel te lang.

On de akkerbouw groeien Parijse wortels trouwens honderd dagen, die worden vaak begin juni gezaaid en vanaf begin september gerooid. Maar goed, die hebben dan veel meer warmte/licht gehad als worteltjes die in april zijn gezaaid.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 2 juli 2015 @ 12:50:50 #286
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154002004
Ideaal, zo'n kanaal 8-)

Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 2 juli 2015 @ 12:55:44 #287
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_154002111
:D

Ik dacht gisteren net dat het hebben van een moestuin best een kostbare hobby is met deze temperaturen. Volgende huis komen er zeker regentonnen :Y
Spoilers!
  Moderator donderdag 2 juli 2015 @ 13:05:03 #288
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154002325
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2015 12:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
:D

Ik dacht gisteren net dat het hebben van een moestuin best een kostbare hobby is met deze temperaturen. Volgende huis komen er zeker regentonnen :Y
Waar wil je die nu mee gaan vullen :P

Het water uit zo'n kanaal is natuurlijk niet brandschoon, toch is het best aangenaam onder de dakplantaan naast de sproeiers, de wind zorgt dat af en toe wast nevel op mee komt :) Je moet 's avonds toch douchen met dit weer, lekker boeiend dat ik een beetje naar kanaalwater ruik :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_154002967
met regenwater natuurlijk. afgelopen weekend heeft het hier gelukkig nog goed geregend. ik heb met dit weer nog voor zo'n 10dagen water.
af en toe ff een onweersbuitje voor het afkoelen en vers regenwater.

scheelt waarschijnlijk dat ik geen mega moestuin heb, kleigrond wat water goed vasthoud en mulch wat voorkomt dat er veel water verdampt.
  Moderator donderdag 2 juli 2015 @ 14:01:58 #290
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154003758
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 13:31 schreef Elleska het volgende:
met regenwater natuurlijk. afgelopen weekend heeft het hier gelukkig nog goed geregend. ik heb met dit weer nog voor zo'n 10dagen water.
af en toe ff een onweersbuitje voor het afkoelen en vers regenwater.

scheelt waarschijnlijk dat ik geen mega moestuin heb, kleigrond wat water goed vasthoud en mulch wat voorkomt dat er veel water verdampt.
Ja dat snap ik :P Ik bedoelde meer zo van , als je een regenton neerzet is het probleem niet direcg opgelost, dan moet je ook nog regen hebben. Ik zal vanavond de regenton nog even volpompen. Altijd makkelijk zo'n ton met water.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_154005003
tonnen van Lucky_Strike komen ook pas in het volgende huis zegt ze. dus niet nu ;)
ook met dit warme weer kan het nog regenen. er worden plaatselijk wel wat regenbuien verwacht.
  Moderator donderdag 2 juli 2015 @ 15:26:17 #292
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154005956
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 14:52 schreef Elleska het volgende:
tonnen van Lucky_Strike komen ook pas in het volgende huis zegt ze. dus niet nu ;)
ook met dit warme weer kan het nog regenen. er worden plaatselijk wel wat regenbuien verwacht.
Ik heb last van de warmte geloof ik. Ik las volgende week :') Ach ja, 2 klinkers in het midden, 1 lettergreep, 4 letters. :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 2 juli 2015 @ 18:07:34 #293
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_154010030
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2015 15:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik heb last van de warmte geloof ik. Ik las volgende week :') Ach ja, 2 klinkers in het midden, 1 lettergreep, 4 letters. :P
:D
Spoilers!
pi_154011391
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2015 14:01 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ja dat snap ik :P Ik bedoelde meer zo van , als je een regenton neerzet is het probleem niet direcg opgelost, dan moet je ook nog regen hebben. Ik zal vanavond de regenton nog even volpompen. Altijd makkelijk zo'n ton met water.
Een regenton van 500l is zo vol.
Alleen oppassen voor vervuiling. Ik gooi er altijd een heel klein beetje biologische zeep in. Dan stinkt het niet en blijven beestjes weg.
Tevens gaas in alle openingen stoppen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_154011708
oppassen voor vervuiling en dan biologische zeep toevoegen?

Hier zitten wel muggenlarven (dansmuggen geen steekmuggen) in de regenton maar verder is het een afgesloten ton en het platte dak is schoon dus weinig tot geen rommel/stank.
  donderdag 2 juli 2015 @ 22:15:53 #296
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_154017251
Hier de eerste bloemen in de bolcourget! Zal morgen als de bloem open is ff een foto posten.
pi_154017320
mijn regenton zit vannacht wel weer vol *O*

ik zag het al aankomen dus nog even snel de slang uitgelegd en de grond al nat gemaakt. zo'n dikke hoosbui in 1x kan de kurkdroge kleigrond niets mee.

de bloementuin zal er ook blij mee zijn, daar begonnen enkele planten het moeilijk te krijgen maar ik vertik het om daar water te geven.
pi_154035312
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 19:12 schreef Elleska het volgende:
oppassen voor vervuiling en dan biologische zeep toevoegen?

Hier zitten wel muggenlarven (dansmuggen geen steekmuggen) in de regenton maar verder is het een afgesloten ton en het platte dak is schoon dus weinig tot geen rommel/stank.
Ik heb ook een gesloten regenton, maar in 2 dagen stonk het zo ondragelijk dat ik er wel zeep in moest doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:31:40 #299
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_154035828
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 09:36 schreef CherryLips het volgende:
Heeft iemand hier tips voor grotere aardbeien? Ik heb een paar planten staan, sommige al een paar jaar oud, maar er komen echt van die kleine rode wratjes af die voor aardbei door moet gaan :D Is er een bepaalde mest voor? M'n nieuwe plant geeft wel normaal formaat maar ik vind het zonde om elk jaar nieuwe planten te moeten kopen.
hoe oud is ie?
wat voor pot/grond/ruimte (maw hoe staat het met de wortels)
houd je ze bij?
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:36:28 #300
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_154035925
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2015 18:33 schreef sararaats het volgende:
En de eerste tomaten hangen aan de plant. Weliswaar nog groen maar het is *O*
hier nog niets :( wel al 3x pepers kunnen oogsten :7
pi_154036023
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb ook een gesloten regenton, maar in 2 dagen stonk het zo ondragelijk dat ik er wel zeep in moest doen.
kan je dan niet beter zoeken waar de stank weg komt ipv zeep toevoegen?
stank komt meestal doordat er iets ligt te rotten in het water, dat lost een beetje zeep niet op.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')