Belachelijk gewoon dat de poortjes gesloten gaan worden. Ik kom dagelijks op het station via de metro smorgens. Ik ga dan vaak nog effe een broodje halen of een andere snack, of drank. bij de Albert heijn of andere winkels. Vanaf morgen onmogelijk omdat dan de poortje gesloten is. Ik kan dan alleen door het poortje met een ov chipkaart. Die trekt dan 20 euro ofzo eraf. Zoveel heb ik nooit op me ov omdat ik een abbonement heb.quote:Rotterdam CS
30 april 2015 om 13:47 door Ruben Eg
NS’ers sluiten vrijdag de poortjes op Rotterdam CS ANP
Treinreizigers lopen vanaf vrijdag op Rotterdam Centraal tegen dichte toegangspoortjes aan. Het station in de havenstad is het eerste grote treinstation van het land waar alle tourniquets voor het passeren moeten worden geopend met een ov-chipkaart.
Het laatste poortje op Rotterdam Centraal wordt vrijdag om 7.00 uur symbolisch gesloten door conducteurs, machinisten, beveiligers en andere medewerkers van NS. „Een belangrijke stap in het veiliger maken van het openbaar vervoer”, omschrijft NS de ‘grote operatie’ op het drukke station in Rotterdam.
quote:RTV Rijnmond sprak tientallen passanten die van plan waren iets te kopen in de winkels achter de gesloten toegangspoortjes, maar noodgedwongen rechtsomkeert maakten. Ook sommige verkopers van de achttien winkels in de passage geven aan dat de klandizie fors is gedaald. En dat komt niet alleen door de meivakantie.
Ze worden door de politiek w.s. teruggefloten. Maar ze hadden het wel op die manier ingevoerd.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:35 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Kwamen ze toch ook niet mee weg? Of vergis ik me?
Dat je op één plaats je geld terug kunt vragen als het weer eens mis is gegaan - dus dat je niet naar Weetikveelwaar (terug) hoeft achteraf. En automatisch uitloggen in het voertuig waar je daarvoor ingelogd was (en je hebt niet kunnen uitloggen) als je in een ander voertuig inlogt.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:41 schreef De_Kaas het volgende:
Misschien eens een nieuwe en constructiever wending geven aan de discussie, want het is al een paar honderd posts meer van hetzelfde.
Ervan uitgaand dat die ov-chipkaart blijft, welke [u]verbeteringen[/u] kunnen er doorgevoerd worden zodat het voor iedereen een draaglijk systeem is?
Niet eens terugvragen. Automatisch terugboeken. Geen formulieren in 3-voud invullen.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:44 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
Dat je op één plaats je geld terug kunt vragen als het weer eens mis is gegaan - dus dat je niet naar Weetikveelwaar (terug) hoeft achteraf. En automatisch uitloggen in het voertuig waar je daarvoor ingelogd was (en je hebt niet kunnen uitloggen) als je in een ander voertuig inlogt.
Goede poging trouwens.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:41 schreef De_Kaas het volgende:
Misschien eens een nieuwe en constructievere wending geven aan de discussie, want het is al een paar honderd posts meer van hetzelfde.
Ervan uitgaand dat die ov-chipkaart blijft, welke verbeteringen kunnen er doorgevoerd worden zodat het voor iedereen een draaglijk systeem is?
Daar was laatst ook iets in het nieuws over inderdaadquote:Op zondag 31 mei 2015 17:49 schreef De_Kaas het volgende:
Trouwens, ik heb er geen bron van, maar ik sprak dit weekend een vriend die gaat werken bij het ministerie van I&M en hij zei dat er deze zomer een verandering doorgevoerd wordt, namelijk dat je niet per vervoerder hoeft in- en uit te checken. Dat zou ook al een van de hier genoemde nadelen oplossen.
Dwing vervoerders om zelf de vragen en klachten van reizigers op te lossen in plaats van ze door te verwijzen naar TLS. TLS is er voor en door de vervoerders, val de reizigers hier niet mee lastig.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:41 schreef De_Kaas het volgende:
Misschien eens een nieuwe en constructievere wending geven aan de discussie, want het is al een paar honderd posts meer van hetzelfde.
Ervan uitgaand dat die ov-chipkaart blijft, welke verbeteringen kunnen er doorgevoerd worden zodat het voor iedereen een draaglijk systeem is?
Het is wat dat punt betreft wel triest dat het eerst op zo'n kromme manier ontworpen en ingevoerd is en dat we later wel eens de rimpels gaan gladstrijken.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:49 schreef De_Kaas het volgende:
Trouwens, ik heb er geen bron van, maar ik sprak dit weekend een vriend die gaat werken bij het ministerie van I&M en hij zei dat er deze zomer een verandering doorgevoerd wordt, namelijk dat je niet per vervoerder hoeft in- en uit te checken. Dat zou ook al een van de hier genoemde nadelen oplossen.
Jep, maar als in de praktijk blijkt dat het te ingewikkeld wordt voor de gemiddelde reiziger zul je toch actie moeten nemen. Primaquote:Op zondag 31 mei 2015 17:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is wat dat punt wel triest dat het eerst op zo'n kromme manier ontworpen en ingevoerd is en dat we later wel eens de rimpels gaan gladstrijken.
Het is wel verrassend omdat de "eerlijke" verdeling tussen de vervoerders juist 1 van de redenen was om dit systeem in te voeren.
ik vraag me af wat de kostprijs van zo een ov kaart is...quote:Op zondag 31 mei 2015 17:54 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Dwing vervoerders om zelf de vragen en klachten van reizigers op te lossen in plaats van ze door te verwijzen naar TLS. TLS is er voor en door de vervoerders, val de reizigers hier niet mee lastig.
Dwing vervoerders om aantoonbaar onterecht geïncasseerd saldo automatisch terug te storten. Als er bijvoorbeeld een grote verstoring was op Utrecht Centraal waardoor geen enkele trein reed, dan is overduidelijk dat alle "correctietarieven" die zijn geïncasseerd wegens te veel tijd tussen in- en uitcheck dienen te worden teruggestort, doe dit dan ook automatisch in plaats van te wachten tot de reiziger zich meldt.
Stop met het automatisch incasseren van bedragen als helemaal niet duidelijk is of de reiziger überhaupt heeft gereisd.
Maak de anonieme ov-chipkaart ECHT anoniem en verplicht de reiziger niet om alsnog al zijn persoonsgegevens te overhandigen als hij onterecht afgeschreven geld terug wil ontvangen.
Maak de ov-chipkaart gratis, door de aanschafprijs in de vorm van saldo terug te geven.
Stop met het vragen van administratiekosten wanneer iemand zijn eigen geld terug wil.
Verstrek kaartlezers aan de reizigers zodat zij zelf kunnen controleren of zij over een geldig vervoersbewijs beschikken en dit ook kunnen aantonen aan een conducteur met een defecte railpocket.
Waarom zit dit zo diep bij jou eigenlijk? Je gaat helemaal door het lint man, praat eens rustigquote:Op zondag 31 mei 2015 17:58 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
ik vraag me af wat de kostprijs van zo een ov kaart is...
ik denk dat ze met miljoenen zijn ingekocht waardoor de prijs vast wel rond 0.50 cent zal uitkomen als het niet lager is voor zo een stukje plastic
alleen al op de vraagprijs voor zo een kaart heeft heel het OV miljoenen winst gemaakt en dat maken ze nog steeds...
JA JAT MAAR VAN DE GEWONE BURGER
je zou toch allemaal tegen muur willen zetten...het zijn echt asocialen
Alsof "de gemiddelde reiziger" ze ook maar ene rat's ass boeit. Het systeem is ontworpen met een dikke middelvinger richting "de gemiddelde reiziger". Ze hebben uitsluitend rekening gehouden met hun eigen belangen. Dat is 1 van de voordelen van de monopolist.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:57 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Jep, maar als in de praktijk blijkt dat het te ingewikkeld wordt voor de gemiddelde reiziger zul je toch actie moeten nemen. Prima
Waarom komt deze maatregel er dan?quote:Op zondag 31 mei 2015 18:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Alsof "de gemiddelde reiziger" ze ook maar ene rat's ass boeit. Het systeem is ontworpen met een dikke middelvinger richting "de gemiddelde reiziger". Ze hebben uitsluitend rekening gehouden met hun eigen belangen. Dat is 1 van de voordelen van de monopolist.
Op initiatief van de minister na vele klachten vanuit reizigers(organisaties).quote:
Dat staat in zin 1 van #5. Ook daar. Dat is n.l. de enige manier.quote:
Heb je gelijk in.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:09 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Op initiatief van de minister na vele klachten vanuit reizigers(organisaties).
Verder betreft het volgens mij geen maatregel, maar een proef op 1 traject.
De reizigersorganisaties bereiken ook niets, zonder de politiek in te schakelen.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:11 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Heb je gelijk in.
En inderdaad, bij dit soort gekunstelde monopolies zul je er als overheid bovenop moeten zitten.
Overigens is het OV een van de pilaren van de samenleving, dat dat bij ons zo belachelijk duur is is wel een schande.
ik ga de ns en het openbaar vervoer kapot makenquote:Op zondag 31 mei 2015 18:01 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Waarom zit dit zo diep bij jou eigenlijk? Je gaat helemaal door het lint man, praat eens rustig
Er zijn überhaupt weinig bedrijven die oprecht een fuck geven om hun klanten. Bedrijven geven een fuck om winst maken, en normaal zou het gevolg daarvan zijn dat je lief moet zijn voor je klanten.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De reizigersorganisaties bereiken ook niets, zonder de politiek in te schakelen.
Dat geeft aan dat ook de mening van deze organisaties ze geen f*ck boeit en dat de enige manier is dat "de minister" ze aanpakt. Dit is m.i. wel veelzeggend wat betreft de ongehoord misplaatste arrogantie.
Hij heeft last van oprechte, gekmakende boosheid. Ik herken dat wel.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:01 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Waarom zit dit zo diep bij jou eigenlijk? Je gaat helemaal door het lint man, praat eens rustig
Dat is prima, maar dat was mijn vraag nietquote:Op zondag 31 mei 2015 18:19 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
ik ga de ns en het openbaar vervoer kapot maken
Dat is correct. Goede conclusie.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:20 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Er zijn überhaupt weinig bedrijven die oprecht een fuck geven om hun klanten. Bedrijven geven een fuck om winst maken, en normaal zou het gevolg daarvan zijn dat je lief moet zijn voor je klanten.
Dit is dan ook het gevolg van keuzes van onze overheid, die nu dus de troep op mogen ruimen.
Als je hier al zo emotioneel van wordt, dan zijn er nog wel wat andere zaken in dit land en de wereld waar je dan maar beter niet achter kunt komenquote:Op zondag 31 mei 2015 18:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij heeft last van oprechte, gekmakende boosheid. Ik herken dat wel.
Zoiets vraagt soms een nobeler doel. Pick your battles. Maar dat is de zijne.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:22 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Als je hier al zo emotioneel van wordt, dan zijn er nog wel wat andere zaken in dit land en de wereld waar je dan maar beter niet achter kunt komen
Dat hoop ik dan maarquote:Op zondag 31 mei 2015 18:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zoiets vraagt soms een nobeler doel. Pick your battles. Maar dat is de zijne.
Ik vind wel dat ie de topics leuk aan de gang weet te houden. En daar profiteren we wat onze hobby betreft allemaal weer van. Klaas bedankt.quote:
quote:Op zondag 31 mei 2015 18:42 schreef crystal_meth het volgende:
wereldwijde protesten!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zie dat hier ook nog wel gaan gebeuren.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:42 schreef crystal_meth het volgende:
wereldwijde protesten!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jij ziet in Nederland protestacties gebeuren ja? Ik acht de kans niet zo grootquote:Op zondag 31 mei 2015 18:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik zie dat hier ook nog wel gaan gebeuren.
Maar wat stelt het eigenlijk voor?
Protest in in Turkijequote:Op zondag 31 mei 2015 18:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik zie dat hier ook nog wel gaan gebeuren.
Maar wat stelt het eigenlijk voor?
Ik ook niet. Maar als het water je tot aan de keel staat, dan wel. Het is alleen nog niet zo ver.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:54 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Jij ziet in Nederland protestacties gebeuren ja? Ik acht de kans niet zo groot
Wel briljant verzameld. Alles met poortjes.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:56 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Protest in in Turkije
Protest tegen WK 2014 in Brazilië
Occupy Wall Street
protest tegen hoge vervoerstarieven in Rio
Zou wel eens leuk zijn, maar over het algemeen wordt alles hier gewoon geslikt. Ben ik zelf ook debet aan, want alhoewel ik het OV te duur vind, ga ik er echt niet voor op de barricades.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ook niet. Maar als het water je tot aan de keel staat, dan wel. Het is alleen nog niet zo ver.
Hij kan best dwars zijn als het moet hoor, de Nederlander.
nee natuurlijk niet dat doe jij nietquote:Op zondag 31 mei 2015 18:59 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Zou wel eens leuk zijn, maar over het algemeen wordt alles hier gewoon geslikt. Ben ik zelf ook debet aan, want alhoewel ik het OV te duur vind, ga ik er echt niet voor op de barricades.
Ik betaal volle prijs, want ik werk niet bij de NS.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:12 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
nee natuurlijk niet dat doe jij niet
jij reist natuurlijk met flinke korting...want jij werkt bij de NS
oelewapper
waarom reageer je er zo laat opquote:Op maandag 1 juni 2015 20:02 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik betaal volle prijs, want ik werk niet bij de NS.
Gekkie.
Ben je door je argumenten heen?quote:Op maandag 1 juni 2015 21:24 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
waarom reageer je er zo laat op
had de trein weer vertraging?
nee....quote:
quote:Op maandag 1 juni 2015 22:29 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik heb uit bronnen dat eind van de maand de poortjes weer open zullen gaan.
dat doen ze ongeveer elke maand, al sinds begin dit jaar (of wellicht nog langer).quote:Op maandag 1 juni 2015 22:29 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
stonden van die tieners van die bonnen uit te delen met flinke korting van de winkels binnen het poortengebied.....
dat zegt al genoeg
Al jaren.quote:Op maandag 1 juni 2015 22:50 schreef Tokus het volgende:
[..]
dat doen ze ongeveer elke maand, al sinds begin dit jaar (of wellicht nog langer).
DE HOGE HEREN IN DEN HAAG MAAR GRAAIEN EN GRAAIEN!!11quote:Op zondag 31 mei 2015 17:39 schreef klaasweetalles het volgende:
Het is pure diefstal van de gewone burger!
Er is wel 1 groot specifiek probleem in deze kwestie, normaal geproken kan je als burger gemakkelijk ervoor kiezen om geen product af te nemen van dat bedrijf, in dit geval is het bedrijf het eigendom van de overheid die de auto flink extra belast waardoor die voor veel mensen niet te betalen is. Met andere woorden, de eigenaar van dit bedrijf heeft de ongezonde machtspositie dat het mensen kan dwingen het product af te nemen door de concurrent duurder te maken. Dat hoort natuurlijk niet zo te zijn in een vrijemarkteconomie.quote:Op zondag 31 mei 2015 18:20 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Er zijn überhaupt weinig bedrijven die oprecht een fuck geven om hun klanten. Bedrijven geven een fuck om winst maken, en normaal zou het gevolg daarvan zijn dat je lief moet zijn voor je klanten.
Dit is dan ook het gevolg van keuzes van onze overheid, die nu dus de troep op mogen ruimen.
Sowieso zal het altijd duurder zijn: een kaartje met chip is duurder dan een kaartje zonder chip (hence de toeslag van 1 Euro) en die tourniquettes zijn ook niet bepaald goedkoop. Het is dus ongewenst dat dit systeem blijft bestaan.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:41 schreef De_Kaas het volgende:
Misschien eens een nieuwe en constructievere wending geven aan de discussie, want het is al een paar honderd posts meer van hetzelfde.
Ervan uitgaand dat die ov-chipkaart blijft, welke verbeteringen kunnen er doorgevoerd worden zodat het voor iedereen een draaglijk systeem is?
Inderdaad.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ze worden door de politiek w.s. teruggefloten. Maar ze hadden het wel op die manier ingevoerd.
WTF het zijn je allerbeste klanten. Zij betalen 485 euro per maand of VOORUIT voor het hele komende jaar. Die klanten zou je met fluwelen handschoenen moeten benaderen.
Maar nee, zoals ze het van plan waren is bruut en onbeschoft.
The ugly face van de ware monopolist.
Jep, vandaar dat ik het heb over 'normaal gesproken'. Dit is een serieus probleem, veroorzaakt door de overheid, bij een belangrijke dienst in de samenleving.quote:Op maandag 1 juni 2015 23:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er is wel 1 groot specifiek probleem in deze kwestie, normaal geproken kan je als burger gemakkelijk ervoor kiezen om geen product af te nemen van dat bedrijf, in dit geval is het bedrijf het eigendom van de overheid die de auto flink extra belast waardoor die voor veel mensen niet te betalen is. Met andere woorden, de eigenaar van dit bedrijf heeft de ongezonde machtspositie dat het mensen kan dwingen het product af te nemen door de concurrent duurder te maken. Dat hoort natuurlijk niet zo te zijn in een vrijemarkteconomie.
Op zich ben ik er een voorstander van dat je het autovervoer ontmoedigt, maar dan wel graag differentieel (naar inkomen en vermogen) en met openbaar vervoer wat zo goedkoop is als dat mogelijk is met een een fatsoenlijke kwaliteit. Dat laatste is ook niet het geval getuige de reserves van de NS. Om over de geldverspilling met de Fyra maar te zwijgen.quote:Op maandag 1 juni 2015 23:34 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Jep, vandaar dat ik het heb over 'normaal gesproken'. Dit is een serieus probleem, veroorzaakt door de overheid, bij een belangrijke dienst in de samenleving.
zakkenrollers zullen de optie erg waarderen.quote:Op maandag 1 juni 2015 23:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
- direct (binnen een paar seconden moet het uitgevoerd zijn) een bedrag van 0-tegoed terugstorten zonder hiervoor kosten te rekenen, dit kunnen de mensen prima zelf doen met de automaten, daar heb je geen baliemedewerkster voor nodig.
Hoezo ? In dit scenario gaat het naar een bankrekening dus is het perfect traceerbaar - niet iets wat een zakkenroller wil.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 07:49 schreef computergirl het volgende:
[..]
zakkenrollers zullen de optie erg waarderen.
nee, mensen met snode plannen gebruiken nou nooit bankrekeningen voor fraudezakenquote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:09 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Hoezo ? In dit scenario gaat het naar een bankrekening dus is het perfect traceerbaar - niet iets wat een zakkenroller wil.
quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:28 schreef niels0 het volgende:
Met de Aztec-code op buitenlandse tickets kunnen de tourniquets meerdere keren worden geopend. Ik heb het getest. Gelijk zo'n dik BOA-wijf op m'n nek haha.
Ja was wel grappig. Ik scan dus m'n ticket en het poortje ging open. 10 seconden gewacht en nogmaals getest. Daarna ook nog een ander poortje geopend. Komt er een BOA-wijf naar me toe met het verhaal dat ik moet doorlopen wanneer ik uitcheck.quote:
Dat is wel pijnlijk idd. Geen id verder wat zo'n Aztec-code inhoudt.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:34 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ja was wel grappig. Ik scan dus m'n ticket en het poortje ging open. 10 seconden gewacht en nogmaals getest. Daarna ook nog een ander poortje geopend. Komt er een BOA-wijf naar me toe met het verhaal dat ik moet doorlopen wanneer ik uitcheck.
Ik zei dus dat ik niet uitcheckte, maar slechts een poortje opende en aantoonde dat hun systeem niet waterdicht is.
Aztec-code:quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:35 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dat is wel pijnlijk idd. Geen id verder wat zo'n Aztec-code inhoudt.
In Nederland worden die meestal QR-codes genoemdquote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:39 schreef niels0 het volgende:
[..]
Aztec-code:
[ afbeelding ]
Het is een grafische code die op buitenlandse treintickets staan waarmee poortjes kunnen worden geopend zonder gebruikmaking van een OV-chipkaart
QR is vergelijkbaar, maar anders:quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:40 schreef Tokus het volgende:
[..]
In Nederland worden die meestal QR-codes genoemd
Het OV-chipsysteem is per transactie decentraal, maar alles wordt uiteindelijk wel gesynced met centrale databases. Zo kunnen OV-chipkaarten geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld veel mee gereisd wordt maar nooit worden opgeladen.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:39 schreef niels0 het volgende:
[..]
Aztec-code:
[ afbeelding ]
Het is een grafische code die op buitenlandse treintickets staan waarmee poortjes kunnen worden geopend zonder gebruikmaking van een OV-chipkaart.
Naar nu blijkt wordt er geen verbinding met een database gemaakt om de code af te vinken als zijnde 'gebruikt'. Het werkt dus puur client-side.
Ik verwacht dat aztec-codes niet gesynchroniseerd worden want ik denk niet dat buitenlandse ticketverstrekkers verbinding maken met NS-servers dat er een code is gegenereerd, maar ik ga dingen nog wat verder uittesten. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of men met een aztec-code ook poortjes kunt openen op tussengelegen stations voor als men de reis wil onderbreken.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:52 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het OV-chipsysteem is per transactie decentraal, maar alles wordt uiteindelijk wel gesynced met centrale databases. Zo kunnen OV-chipkaarten geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld veel mee gereisd wordt maar nooit worden opgeladen.
Kan me voorstellen dat dit met die aztec-codes hetzelfde werkt, maar er zit dus een vertraging tussen de eerste transactie, de het versturen en de verwerking door de centrale servers, en het terugsturen van een gebruikte Aztec naar alle poortjes.
Wellicht dat die Aztec-codes ook een datum bevatten als je ticket daggebonden is.
Het zou me niks verbazen als je hier een lastig/onmogelijk te dichten mega-lek op het spoorquote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:10 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ik verwacht dat aztec-codes niet gesynchroniseerd worden want ik denk niet dat buitenlandse ticketverstrekkers verbinding maken met NS-servers dat er een code is gegenereerd, maar ik ga dingen nog wat verder uittesten. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of men met een aztec-code ook poortjes kunt openen op tussengelegen stations voor als men de reis wil onderbreken.
Een datum zal inderdaad wel in de code verwerkt zijn, maar ik ga het toch nog even proefondervindelijk vaststellen, want hoe zit het dan met een open retour-ticket? Reisdata zijn dan variabel.
Je moet even weten wat het algoritme is dat gebruikt wordt. Het is een universeel algoritme, zie: http://www.ns.nl/over-ns/(...)onale-reizigers.htmlquote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen als je hier een lastig/onmogelijk te dichten mega-lek op het spoorbent...
Die codes zijn uiteraard makkelijk zelf te maken..
Volgens dit overzicht komen er in Den Bosch geen poortjes.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:34 schreef DustPuppy het volgende:
In Den Bosch gaan ze de poortjes op de perrons zetten (voor je de trein in gaat zeg maar).
Dan klopt het overzicht niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:59 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Volgens dit overzicht komen er in Den Bosch geen poortjes.
Het lijkt me het meest aannemlijk dat een combinatie van datum en identificatienummer (voor het ticket) wordt gebruikt. De datum om ervoor te zorgen dat de poortjes enkel die dag dat je reist open gaan, het identificatienummer omdat veel tickes geen duidelijke geldigheidsduur hebben, bijv. twee maanden geldig totdat je ze hebt gebruikt (of technisch gezien totdat er is gecontroleerd wat in België frequent gebeurt).quote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:37 schreef NewHorizon het volgende:
Heb dat voorbeeldticket van de Thalys door een Aztec-decoder gehaald, maar het is niet direct duidelijk waar bijvoorbeeld de datum en route staat verwerkt.
Het schijnt dat ook traject en dergelijke in de code verwerkt zijn, omdat sommige handige harries de tekst op een homeprint ticket aan gingen passen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het lijkt me het meest aannemlijk dat een combinatie van datum en identificatienummer (voor het ticket) wordt gebruikt. De datum om ervoor te zorgen dat de poortjes enkel die dag dat je reist open gaan, het identificatienummer omdat veel tickes geen duidelijke geldigheidsduur hebben, bijv. twee maanden geldig totdat je ze hebt gebruikt (of technisch gezien totdat er is gecontroleerd wat in België frequent gebeurt).
Iemand heeft geld teveel...quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:44 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Heb net een goedkoop internationaal ticket gekocht om even te kijken
Wel goed dat een organisatie met zo'n type kaart komt, maar zouden de OV bedrijven zich niet ernstig achter de oren moeten krabben dat ze zelf niet in staat zijn om zo'n kaart als proef te testen en mogelijk ook in te voeren.quote:Proef met achteraf betalen openbaar vervoer
Foto: Hollandse Hoogte
Gepubliceerd: 03 juni 2015 08:41
Laatste update: 03 juni 2015 09:26
De ANWB begint onder het principe van eerst reizen, dan betalen een proef onder 1250 ANWB-leden die gebruikmaken van het openbaar vervoer.
Bij de proef krijgen de leden die meedoen een jaar lang een speciale ov-chipkaart waarmee voor gemaakte reizen achteraf wordt betaald. Saldo laden vooraf is dan niet meer nodig. De kaart biedt in daluren ook nog korting.
De ANWB zegt woensdag zo zijn leden de mogelijkheid te willen bieden om laagdrempelig te kunnen kiezen voor trein, bus, tram en metro.
''De keuze voor het ov wordt aantrekkelijker en het gebruik ervan eenvoudiger. Mensen die weinig reizen bijvoorbeeld, hoeven dan op het station niet eerst te staan hannesen om hun ov-chipkaart met een noodzakelijk bedrag op te laden'', zegt een woordvoerder.
Maandelijkse factuur
Voor de kaart moet wel worden betaald. De geselecteerde deelnemers aan de test betalen 25 euro per jaar. Ze hebben dan ook recht op onder meer 40 procent korting op treinreizen in de daluren, 10 euro reistegoed bij NS, en een gratis abonnement op OV- fiets.
De kosten voor een gemaakte reis worden achteraf afgeschreven via een automatische incasso. Deelnemers ontvangen maandelijks één overzicht en een factuur met de gemaakte reizen en kosten.
De ANWB heeft 4 miljoen leden. Bijna de helft reist via het openbaar vervoer. Als de proef slaagt, zal worden gekeken wie er allemaal voor zo'n kaart in aanmerking kunnen komen.
Zelfs in de 2e wereldoorlog heeft men de duitse codes waarbij per dag de codering veranderde weten te kraken, dit zal dan op korte termijn waarschijnlijk ook wel bij deze codes gebeuren.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:44 schreef NewHorizon het volgende:
Er komt geen leesbare tekst uit. Dus ermee rotzooien is pas mogelijk als je achter het algoritme kunt komen, en dat zal vast niet openbaar zijn
Dat zou logisch zijn. Er is meer dan voldoende dataruimte om die informatie op te nemen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:44 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het schijnt dat ook traject en dergelijke in de code verwerkt zijn, omdat sommige handige harries de tekst op een homeprint ticket aan gingen passen.
Uiteraard, anders zou het geen zin hebben om met zo'n code te werken.quote:Heb net een goedkoop internationaal ticket gekocht om even te kijken, maar dat zijn versleutelde aztec-codes. Er komt geen leesbare tekst uit. Dus ermee rotzooien is pas mogelijk als je achter het algoritme kunt komen, en dat zal vast niet openbaar zijn
Volgens mij waren het wel wat simpelere codes en de allerslimste mensen werkten hieraan. Dit was de fundering van de latere computer, het Americaanse ministerie van defensie kreeg enorm veel interesse in het ontwikkelen van computers en gaf grote fondsen aan teams die hier onderzoek naar deden. Ik twijfel er niet aan dat je het algoritme wat voor die Aztec wordt gebruikt kan kraken, zeker als je over heel erg veel biljetten beschikt. De vraag is hoe lang het gaat duren en hoe gemotiveerd voldoende slimme mensen zijn om dit te doen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zelfs in de 2e wereldoorlog heeft men de duitse codes waarbij per dag de codering veranderde weten te kraken
Schattig maar juist deze groep heeft dat het minst nodig, laat de ANWB dit organiseren voor haar vroegere doelgroep, de fietsers.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wel goed dat een organisatie met zo'n type kaart komt, maar zouden de OV bedrijven zich niet ernstig achter de oren moeten krabben dat ze zelf niet in staat zijn om zo'n kaart als proef te testen en mogelijk ook in te voeren.
Ook wel super, want het hele argument dat zwartrijders dan niet meer binnenkomen is meteen van tafel.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wel goed dat een organisatie met zo'n type kaart komt, maar zouden de OV bedrijven zich niet ernstig achter de oren moeten krabben dat ze zelf niet in staat zijn om zo'n kaart als proef te testen en mogelijk ook in te voeren.
dat lijkt me in de spits niet prettig, je komt er niet af en je komt er niet op wegens filevorming aan beide kanten.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:34 schreef DustPuppy het volgende:
In Den Bosch gaan ze de poortjes op de perrons zetten (voor je de trein in gaat zeg maar).
Kun je tenminste nog gewoon naar de Starbucks
Dus alle overstappers moeten verplicht uit- en inchecken en missen daardoor hun aansluiting en zien hun korting als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer dit omchecken in de spits plaatsvindt terwijl hun reis in de daluren was begonnen?quote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:34 schreef DustPuppy het volgende:
In Den Bosch gaan ze de poortjes op de perrons zetten (voor je de trein in gaat zeg maar).
Kun je tenminste nog gewoon naar de Starbucks
Zo'n kaart bestaat allang, de NS-Businesscard. De RET heeft ook al een proef gedaan met achteraf betalen voor 'gewone reizigers'.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wel goed dat een organisatie met zo'n type kaart komt, maar zouden de OV bedrijven zich niet ernstig achter de oren moeten krabben dat ze zelf niet in staat zijn om zo'n kaart als proef te testen en mogelijk ook in te voeren.
ze beginnen het snappen die klunzenquote:Proef met achteraf betalen openbaar vervoer
DEN HAAG -
Eerst reizen, dan betalen. Volgens dat principe begint de ANWB samen met alle openbaarvervoerbedrijven een proef onder 1250 ANWB-leden die gebruikmaken van het openbaar vervoer.
Bij de proef krijgen de leden die meedoen een jaar lang een speciale ov-chipkaart waarmee voor gemaakte reizen achteraf wordt betaald. Saldo laden vooraf is dan niet meer nodig. De kaart biedt in daluren ook nog korting.
Laagdrempelig
De ANWB zegt woensdag zo zijn leden de mogelijkheid te willen bieden om laagdrempelig te kunnen kiezen voor trein, bus, tram en metro.
„De keuze voor het ov wordt aantrekkelijker en het gebruik ervan eenvoudiger. Mensen die weinig reizen bijvoorbeeld, hoeven dan op het station niet eerst te staan hannesen om hun ov-chipkaart met een noodzakelijk bedrag op te laden”, zegt een woordvoerder.
Voor de kaart moet wel worden betaald. De geselecteerde deelnemers aan de test betalen 25 euro per jaar. Ze hebben dan ook recht op onder meer 40 procent korting op treinreizen in de daluren, 10 euro reistegoed bij NS, en een gratis abonnement op OV- fiets.
Automatische incasso
De kosten voor een gemaakte reis worden achteraf afgeschreven via een automatische incasso. Deelnemers ontvangen maandelijks één overzicht en een factuur met de gemaakte reizen en kosten.
De ANWB heeft 4 miljoen leden. Bijna de helft reist via het openbaar vervoer. Als de proef slaagt, zal worden gekeken wie er allemaal voor zo'n kaart in aanmerking kunnen komen
De BOA's, ze zijn zo erg fout dat het nauwelijks leuk is om er satire mee te bedrijven. Ik zou graag John Oliver hier zijn tanden in willen zien zetten.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:34 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ja was wel grappig. Ik scan dus m'n ticket en het poortje ging open. 10 seconden gewacht en nogmaals getest. Daarna ook nog een ander poortje geopend. Komt er een BOA-wijf naar me toe met het verhaal dat ik moet doorlopen wanneer ik uitcheck.
Ik zei dus dat ik niet uitcheckte, maar slechts een poortje opende en aantoonde dat hun systeem niet waterdicht is.
Die snap ik niet Kansenjongere, waarom is dit volgens jou? Je moet nog steeds in en uitcheckenquote:Op woensdag 3 juni 2015 18:36 schreef Kansenjongere het volgende:
Een groot nadeel van reizen op rekening met de ov-chipkaart is dat het bij een eventuele onenigheid over het afgeschreven bedrag vrijwel onmogelijk is om te bewijzen dat je een reis NIET hebt gemaakt.
Stel dat de NS mij een reis in rekening brengt zonder dat ik die heb gemaakt. Bijvoorbeeld door een fout in hun administratie, een gekloonde ov-chipkaart of een willekeurige andere oorzaak.quote:Op woensdag 3 juni 2015 18:45 schreef computergirl het volgende:
[..]
Die snap ik niet Kansenjongere, waarom is dit volgens jou? Je moet nog steeds in en uitchecken
zullen zat gaten in zitten dit systeemquote:Op woensdag 3 juni 2015 18:47 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Stel dat de NS mij een reis in rekening brengt zonder dat ik die heb gemaakt. Bijvoorbeeld door een fout in hun administratie, een gekloonde ov-chipkaart of een willekeurige andere oorzaak.
Hoe kan ik dan bewijzen dat ik die reis niet heb gemaakt?
Dan zul je een correctieboete krijgen. De vraag is alleen welk tarief ze rekenen (¤ 0,01 , ¤ 10,- of ¤ 20,-). Ik vermoed dat laatste.quote:Op woensdag 3 juni 2015 19:03 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
zullen zat gaten in zitten dit systeem
stel je stapt uit bij een station zonder poortjes en je vergeet uit te checken
wat dan? volle pond betalen denk ik...het blijven natuurlijk oplichters
Ja, en als een bank ¤50,- van mijn rekening afhaalt kan ik ook niet bewijzen dat ik die opname niet heb gedaan. Zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op woensdag 3 juni 2015 18:36 schreef Kansenjongere het volgende:
Een groot nadeel van reizen op rekening met de ov-chipkaart is dat het bij een eventuele onenigheid over het afgeschreven bedrag vrijwel onmogelijk is om te bewijzen dat je een reis NIET hebt gemaakt.
De vergelijking met banken is in die zin op zijn plaats dat de ov-chipkaart inmiddels al meermalen gekraakt is en de banken ook een betaalproduct bieden dat zo lek als een mandje is, namelijk de credit card.quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:08 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja, en als een bank ¤50,- van mijn rekening afhaalt kan ik ook niet bewijzen dat ik die opname niet heb gedaan. Zo lust ik er nog wel een paar.
Dan ben je gewoon een ei. Het kan je 1-2x gebeuren en dan kan je je geld nog gewoon teurgkrijgen bij de NS. Gebeurt het je structureel ben je gewoon een ei.quote:Op woensdag 3 juni 2015 19:03 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
zullen zat gaten in zitten dit systeem
stel je stapt uit bij een station zonder poortjes en je vergeet uit te checken
wat dan? volle pond betalen denk ik...het blijven natuurlijk oplichters
je bent zelf een eiquote:Op woensdag 3 juni 2015 23:17 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon een ei. Het kan je 1-2x gebeuren en dan kan je je geld nog gewoon teurgkrijgen bij de NS. Gebeurt het je structureel ben je gewoon een ei.
Als ik parkeer en betaal via mn app moet ik ook onthouden dat ik de app-betaling stop zodra ik wegrijd. Het zal me misschien wel een x gebeuren dat ik dit vergeet te doen en betaal tot 22.00 's avonds. Maar als het me nog 2x gebeurt ben ik de sukkel en niet de ontwikkelaar van de app.
Dit is wel een heel goed punt. En m.i. heel realistisch.quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:14 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
De vergelijking met banken is in die zin op zijn plaats dat de ov-chipkaart inmiddels al meermalen gekraakt is en de banken ook een betaalproduct bieden dat zo lek als een mandje is, namelijk de credit card.
Maar waar de banken bij misbruik van je credit card vrijwel altijd direct alles terugbetalen moet ik nog zien dat de vervoerders dat ook doen, ik vrees dat die je van het kastje (vervoerder) naar de muur (TLS) zullen sturen en vice versa.
quote:‘gesloten’ Rotterdam CS
7 juni 2015 om 16:26 door Ruben Eg
 Foto: ANP
Notoire zwartrijders laten zich niet ontmoedigen door de strenge controles bij gesloten toegangspoortjes op Rotterdam Centraal. Aan de westkant van het station klimmen dagelijks diverse jongeren over het hek aan de Stationssingel, zo meldt een omwonende aan Metro. Na een wandeltocht over het spoor bereiken zij zonder geldig vervoersbewijs het CS via de perrons 15 en 16.
De buurtbewoner, die niet met zijn naam in de krant wil, zegt elke dag de ‘levensgevaarlijke situatie’ uit zijn raam te moeten aanzien. „Dit gaat een keer mis”, waarschuwt hij. “Ik wil absoluut niet zien dat iemand onder een trein komt om de poortjes te kunnen omzeilen. Dat heb ik privé al een keer meegemaakt. Het spoorlopen begon sinds de poortjes in het station dichtgingen. Eerst sprongen ze er overheen, nu klimmen ze over het hek.”

MELDING
Het doorbellen van de waarschuwing aan de klantenservice van NS leverde geen gehoor op. „Ik heb zaterdag 2,5 uur aan de telefoon gehangen voor ik iemand aan de lijn kreeg. Toen werd er ook nog eens amper naar mijn verhaal geluisterd. Ik heb op straat nog een politiebrommer staande gehouden. Maar de agent zei dat hij er niets aan kon doen.”
Een woordvoerder van NS laat desgevraagd weten dat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op en rond het spoor bij ProRail ligt. De spoorbeheerder zegt onbekend te zijn met het spoorlopen van zwartrijders op Rotterdam Centraal. „Maar als we dit soort signalen binnenkrijgen, dan zullen wij hier zeker op handelen. Niet alleen zwartrijden is strafbaar. Voor spoorlopen kun je een boete van 140 euro krijgen.
Moet binnen een maand.quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:18 schreef klaasweetalles het volgende:
Een automatische incasso zou je toch altijd weer terug kunnen laten boeken.
Dat kan bij upc eneco enzovoorts...
Dus het is gewoon een kwestie van terug laten boeken door de bank.
En dan zal het gewoon een incasso kwestie worden met het verrvoersbedrijf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |