abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153220908
In Zwolle komen ze in de tunnel zag ik wel, beetje het idee als in Rotterdam.
pi_153220930
quote:
Proef met achteraf betalen openbaar vervoer
Foto: Hollandse Hoogte
Gepubliceerd: 03 juni 2015 08:41
Laatste update: 03 juni 2015 09:26

De ANWB begint onder het principe van eerst reizen, dan betalen een proef onder 1250 ANWB-leden die gebruikmaken van het openbaar vervoer.
Bij de proef krijgen de leden die meedoen een jaar lang een speciale ov-chipkaart waarmee voor gemaakte reizen achteraf wordt betaald. Saldo laden vooraf is dan niet meer nodig. De kaart biedt in daluren ook nog korting.

De ANWB zegt woensdag zo zijn leden de mogelijkheid te willen bieden om laagdrempelig te kunnen kiezen voor trein, bus, tram en metro.

''De keuze voor het ov wordt aantrekkelijker en het gebruik ervan eenvoudiger. Mensen die weinig reizen bijvoorbeeld, hoeven dan op het station niet eerst te staan hannesen om hun ov-chipkaart met een noodzakelijk bedrag op te laden'', zegt een woordvoerder.

Maandelijkse factuur

Voor de kaart moet wel worden betaald. De geselecteerde deelnemers aan de test betalen 25 euro per jaar. Ze hebben dan ook recht op onder meer 40 procent korting op treinreizen in de daluren, 10 euro reistegoed bij NS, en een gratis abonnement op OV- fiets.

De kosten voor een gemaakte reis worden achteraf afgeschreven via een automatische incasso. Deelnemers ontvangen maandelijks één overzicht en een factuur met de gemaakte reizen en kosten.

De ANWB heeft 4 miljoen leden. Bijna de helft reist via het openbaar vervoer. Als de proef slaagt, zal worden gekeken wie er allemaal voor zo'n kaart in aanmerking kunnen komen.
Wel goed dat een organisatie met zo'n type kaart komt, maar zouden de OV bedrijven zich niet ernstig achter de oren moeten krabben dat ze zelf niet in staat zijn om zo'n kaart als proef te testen en mogelijk ook in te voeren. :D
pi_153220975
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:44 schreef NewHorizon het volgende:

Er komt geen leesbare tekst uit. Dus ermee rotzooien is pas mogelijk als je achter het algoritme kunt komen, en dat zal vast niet openbaar zijn ;)
Zelfs in de 2e wereldoorlog heeft men de duitse codes waarbij per dag de codering veranderde weten te kraken, dit zal dan op korte termijn waarschijnlijk ook wel bij deze codes gebeuren.
pi_153221154
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:44 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Het schijnt dat ook traject en dergelijke in de code verwerkt zijn, omdat sommige handige harries de tekst op een homeprint ticket aan gingen passen.
Dat zou logisch zijn. Er is meer dan voldoende dataruimte om die informatie op te nemen.

http://www.mobiliodevelopment.com/aztec-code-2d-barcode/
Their dimensions depend on the number of characters encoded. The smallest symbol can be 15×15 modules, representing 13 numerical digits or 12 alphabetic letters and the biggest – 151×151 modules representing 3832 numeric or 3067 alphabetic letters or 1914 bytes of data. Theoretically all the 256 ASCII characters can be encoded.

quote:
Heb net een goedkoop internationaal ticket gekocht om even te kijken, maar dat zijn versleutelde aztec-codes. Er komt geen leesbare tekst uit. Dus ermee rotzooien is pas mogelijk als je achter het algoritme kunt komen, en dat zal vast niet openbaar zijn ;)
Uiteraard, anders zou het geen zin hebben om met zo'n code te werken. ;)
Wat ik nu vooral zou willen weten is wat er gebeurt als ik een bestaand biljet neem en een goede kopie maak. Gaat de kwaliteit van die kopie voldoende zijn?
Zelfs al ben je een brave burger, het is altijd leuk als je het systeem kan verslaan. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153221289
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zelfs in de 2e wereldoorlog heeft men de duitse codes waarbij per dag de codering veranderde weten te kraken
Volgens mij waren het wel wat simpelere codes en de allerslimste mensen werkten hieraan. Dit was de fundering van de latere computer, het Americaanse ministerie van defensie kreeg enorm veel interesse in het ontwikkelen van computers en gaf grote fondsen aan teams die hier onderzoek naar deden. Ik twijfel er niet aan dat je het algoritme wat voor die Aztec wordt gebruikt kan kraken, zeker als je over heel erg veel biljetten beschikt. De vraag is hoe lang het gaat duren en hoe gemotiveerd voldoende slimme mensen zijn om dit te doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153221315
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wel goed dat een organisatie met zo'n type kaart komt, maar zouden de OV bedrijven zich niet ernstig achter de oren moeten krabben dat ze zelf niet in staat zijn om zo'n kaart als proef te testen en mogelijk ook in te voeren. :D
Schattig maar juist deze groep heeft dat het minst nodig, laat de ANWB dit organiseren voor haar vroegere doelgroep, de fietsers. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  † In Memoriam † woensdag 3 juni 2015 @ 17:05:02 #82
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_153221391
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wel goed dat een organisatie met zo'n type kaart komt, maar zouden de OV bedrijven zich niet ernstig achter de oren moeten krabben dat ze zelf niet in staat zijn om zo'n kaart als proef te testen en mogelijk ook in te voeren. :D
Ook wel super, want het hele argument dat zwartrijders dan niet meer binnenkomen is meteen van tafel. :D

Met zo'n kaart ben je weer terug bij af, voor de vervoerders dan.
Carpe Libertatem
pi_153221748
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 15:34 schreef DustPuppy het volgende:
In Den Bosch gaan ze de poortjes op de perrons zetten (voor je de trein in gaat zeg maar).

Kun je tenminste nog gewoon naar de Starbucks :)
dat lijkt me in de spits niet prettig, je komt er niet af en je komt er niet op wegens filevorming aan beide kanten.
pi_153222692
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 15:34 schreef DustPuppy het volgende:
In Den Bosch gaan ze de poortjes op de perrons zetten (voor je de trein in gaat zeg maar).

Kun je tenminste nog gewoon naar de Starbucks :)
Dus alle overstappers moeten verplicht uit- en inchecken en missen daardoor hun aansluiting en zien hun korting als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer dit omchecken in de spits plaatsvindt terwijl hun reis in de daluren was begonnen?
  woensdag 3 juni 2015 @ 18:02:31 #85
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_153223108
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wel goed dat een organisatie met zo'n type kaart komt, maar zouden de OV bedrijven zich niet ernstig achter de oren moeten krabben dat ze zelf niet in staat zijn om zo'n kaart als proef te testen en mogelijk ook in te voeren. :D
Zo'n kaart bestaat allang, de NS-Businesscard. De RET heeft ook al een proef gedaan met achteraf betalen voor 'gewone reizigers'.

Als ik de FAQ lees: http://www.anwb.nl/verkee(...)veel-gestelde-vragen lijkt het erop dat het eigenlijk een NS-Businesscard is, op een OV-chipkaart met een ANWB-logo.

[ Bericht 13% gewijzigd door freako op 03-06-2015 18:07:37 ]
pi_153224143
Een groot nadeel van reizen op rekening met de ov-chipkaart is dat het bij een eventuele onenigheid over het afgeschreven bedrag vrijwel onmogelijk is om te bewijzen dat je een reis NIET hebt gemaakt.
pi_153224339
quote:
Proef met achteraf betalen openbaar vervoer

DEN HAAG -
Eerst reizen, dan betalen. Volgens dat principe begint de ANWB samen met alle openbaarvervoerbedrijven een proef onder 1250 ANWB-leden die gebruikmaken van het openbaar vervoer.
Bij de proef krijgen de leden die meedoen een jaar lang een speciale ov-chipkaart waarmee voor gemaakte reizen achteraf wordt betaald. Saldo laden vooraf is dan niet meer nodig. De kaart biedt in daluren ook nog korting.
Laagdrempelig
De ANWB zegt woensdag zo zijn leden de mogelijkheid te willen bieden om laagdrempelig te kunnen kiezen voor trein, bus, tram en metro.
„De keuze voor het ov wordt aantrekkelijker en het gebruik ervan eenvoudiger. Mensen die weinig reizen bijvoorbeeld, hoeven dan op het station niet eerst te staan hannesen om hun ov-chipkaart met een noodzakelijk bedrag op te laden”, zegt een woordvoerder.
Voor de kaart moet wel worden betaald. De geselecteerde deelnemers aan de test betalen 25 euro per jaar. Ze hebben dan ook recht op onder meer 40 procent korting op treinreizen in de daluren, 10 euro reistegoed bij NS, en een gratis abonnement op OV- fiets.
Automatische incasso
De kosten voor een gemaakte reis worden achteraf afgeschreven via een automatische incasso. Deelnemers ontvangen maandelijks één overzicht en een factuur met de gemaakte reizen en kosten.
De ANWB heeft 4 miljoen leden. Bijna de helft reist via het openbaar vervoer. Als de proef slaagt, zal worden gekeken wie er allemaal voor zo'n kaart in aanmerking kunnen komen

ze beginnen het snappen die klunzen

maar waarom eerst een proef

wat een debielen zeg, dit kan gelijk ingevoerd worden

ik had een brief gestuurd naar de directie van de ns 2 weken geleden, blijkbaar heeft het geholpen

ik had ze ook bedreigd.....
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_153224403
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 14:34 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ja was wel grappig. Ik scan dus m'n ticket en het poortje ging open. 10 seconden gewacht en nogmaals getest. Daarna ook nog een ander poortje geopend. Komt er een BOA-wijf naar me toe met het verhaal dat ik moet doorlopen wanneer ik uitcheck.
Ik zei dus dat ik niet uitcheckte, maar slechts een poortje opende en aantoonde dat hun systeem niet waterdicht is. :)
De BOA's, ze zijn zo erg fout dat het nauwelijks leuk is om er satire mee te bedrijven. Ik zou graag John Oliver hier zijn tanden in willen zien zetten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153224431
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 18:36 schreef Kansenjongere het volgende:
Een groot nadeel van reizen op rekening met de ov-chipkaart is dat het bij een eventuele onenigheid over het afgeschreven bedrag vrijwel onmogelijk is om te bewijzen dat je een reis NIET hebt gemaakt.
Die snap ik niet Kansenjongere, waarom is dit volgens jou? Je moet nog steeds in en uitchecken
pi_153224504
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 18:45 schreef computergirl het volgende:

[..]

Die snap ik niet Kansenjongere, waarom is dit volgens jou? Je moet nog steeds in en uitchecken
Stel dat de NS mij een reis in rekening brengt zonder dat ik die heb gemaakt. Bijvoorbeeld door een fout in hun administratie, een gekloonde ov-chipkaart of een willekeurige andere oorzaak.
Hoe kan ik dan bewijzen dat ik die reis niet heb gemaakt?
pi_153225027
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 18:47 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Stel dat de NS mij een reis in rekening brengt zonder dat ik die heb gemaakt. Bijvoorbeeld door een fout in hun administratie, een gekloonde ov-chipkaart of een willekeurige andere oorzaak.
Hoe kan ik dan bewijzen dat ik die reis niet heb gemaakt?
zullen zat gaten in zitten dit systeem

stel je stapt uit bij een station zonder poortjes en je vergeet uit te checken
wat dan? volle pond betalen denk ik...het blijven natuurlijk oplichters
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_153225332
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 19:03 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

zullen zat gaten in zitten dit systeem

stel je stapt uit bij een station zonder poortjes en je vergeet uit te checken
wat dan? volle pond betalen denk ik...het blijven natuurlijk oplichters
Dan zul je een correctieboete krijgen. De vraag is alleen welk tarief ze rekenen (¤ 0,01 , ¤ 10,- of ¤ 20,-). Ik vermoed dat laatste.
pi_153231624
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 18:36 schreef Kansenjongere het volgende:
Een groot nadeel van reizen op rekening met de ov-chipkaart is dat het bij een eventuele onenigheid over het afgeschreven bedrag vrijwel onmogelijk is om te bewijzen dat je een reis NIET hebt gemaakt.
Ja, en als een bank ¤50,- van mijn rekening afhaalt kan ik ook niet bewijzen dat ik die opname niet heb gedaan. Zo lust ik er nog wel een paar.
pi_153231910
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:08 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Ja, en als een bank ¤50,- van mijn rekening afhaalt kan ik ook niet bewijzen dat ik die opname niet heb gedaan. Zo lust ik er nog wel een paar.
De vergelijking met banken is in die zin op zijn plaats dat de ov-chipkaart inmiddels al meermalen gekraakt is en de banken ook een betaalproduct bieden dat zo lek als een mandje is, namelijk de credit card.
Maar waar de banken bij misbruik van je credit card vrijwel altijd direct alles terugbetalen moet ik nog zien dat de vervoerders dat ook doen, ik vrees dat die je van het kastje (vervoerder) naar de muur (TLS) zullen sturen en vice versa.
pi_153232108
Een automatische incasso zou je toch altijd weer terug kunnen laten boeken.

Dat kan bij upc eneco enzovoorts...

Dus het is gewoon een kwestie van terug laten boeken door de bank.

En dan zal het gewoon een incasso kwestie worden met het verrvoersbedrijf.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_153232210
Storneren kan inderdaad heel eenvoudig, alleen heb je vervolgens wel meteen een incassobureau op je dak.
pi_153234887
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 19:03 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

zullen zat gaten in zitten dit systeem

stel je stapt uit bij een station zonder poortjes en je vergeet uit te checken
wat dan? volle pond betalen denk ik...het blijven natuurlijk oplichters
Dan ben je gewoon een ei. Het kan je 1-2x gebeuren en dan kan je je geld nog gewoon teurgkrijgen bij de NS. Gebeurt het je structureel ben je gewoon een ei.

Als ik parkeer en betaal via mn app moet ik ook onthouden dat ik de app-betaling stop zodra ik wegrijd. Het zal me misschien wel een x gebeuren dat ik dit vergeet te doen en betaal tot 22.00 's avonds. Maar als het me nog 2x gebeurt ben ik de sukkel en niet de ontwikkelaar van de app.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_153252973
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:17 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Dan ben je gewoon een ei. Het kan je 1-2x gebeuren en dan kan je je geld nog gewoon teurgkrijgen bij de NS. Gebeurt het je structureel ben je gewoon een ei.

Als ik parkeer en betaal via mn app moet ik ook onthouden dat ik de app-betaling stop zodra ik wegrijd. Het zal me misschien wel een x gebeuren dat ik dit vergeet te doen en betaal tot 22.00 's avonds. Maar als het me nog 2x gebeurt ben ik de sukkel en niet de ontwikkelaar van de app.
je bent zelf een ei



wat maakt het nou uit of het 1 keer gebeurd of 10 gebeurd. het kost de reiziger gewoon geld soepkip
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_153254409
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:14 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

De vergelijking met banken is in die zin op zijn plaats dat de ov-chipkaart inmiddels al meermalen gekraakt is en de banken ook een betaalproduct bieden dat zo lek als een mandje is, namelijk de credit card.
Maar waar de banken bij misbruik van je credit card vrijwel altijd direct alles terugbetalen moet ik nog zien dat de vervoerders dat ook doen, ik vrees dat die je van het kastje (vervoerder) naar de muur (TLS) zullen sturen en vice versa.
Dit is wel een heel goed punt. En m.i. heel realistisch.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_153359008
We gaan gewoon wachten tot dat de eerste dode valt, dan gaan de poortjes vanzelf wel open

quote:
‘gesloten’ Rotterdam CS
7 juni 2015 om 16:26 door Ruben Eg
 Foto: ANP
Notoire zwartrijders laten zich niet ontmoedigen door de strenge controles bij gesloten toegangspoortjes op Rotterdam Centraal. Aan de westkant van het station klimmen dagelijks diverse jongeren over het hek aan de Stationssingel, zo meldt een omwonende aan Metro. Na een wandeltocht over het spoor bereiken zij zonder geldig vervoersbewijs het CS via de perrons 15 en 16.

De buurtbewoner, die niet met zijn naam in de krant wil, zegt elke dag de ‘levensgevaarlijke situatie’ uit zijn raam te moeten aanzien. „Dit gaat een keer mis”, waarschuwt hij. “Ik wil absoluut niet zien dat iemand onder een trein komt om de poortjes te kunnen omzeilen. Dat heb ik privé al een keer meegemaakt. Het spoorlopen begon sinds de poortjes in het station dichtgingen. Eerst sprongen ze er overheen, nu klimmen ze over het hek.”


MELDING
Het doorbellen van de waarschuwing aan de klantenservice van NS leverde geen gehoor op. „Ik heb zaterdag 2,5 uur aan de telefoon gehangen voor ik iemand aan de lijn kreeg. Toen werd er ook nog eens amper naar mijn verhaal geluisterd. Ik heb op straat nog een politiebrommer staande gehouden. Maar de agent zei dat hij er niets aan kon doen.”

Een woordvoerder van NS laat desgevraagd weten dat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op en rond het spoor bij ProRail ligt. De spoorbeheerder zegt onbekend te zijn met het spoorlopen van zwartrijders op Rotterdam Centraal. „Maar als we dit soort signalen binnenkrijgen, dan zullen wij hier zeker op handelen. Niet alleen zwartrijden is strafbaar. Voor spoorlopen kun je een boete van 140 euro krijgen.

"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')