abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 juni 2015 @ 23:22:29 #51
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153174513
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2015 18:20 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Er zijn überhaupt weinig bedrijven die oprecht een fuck geven om hun klanten. Bedrijven geven een fuck om winst maken, en normaal zou het gevolg daarvan zijn dat je lief moet zijn voor je klanten.
Dit is dan ook het gevolg van keuzes van onze overheid, die nu dus de troep op mogen ruimen.
Er is wel 1 groot specifiek probleem in deze kwestie, normaal geproken kan je als burger gemakkelijk ervoor kiezen om geen product af te nemen van dat bedrijf, in dit geval is het bedrijf het eigendom van de overheid die de auto flink extra belast waardoor die voor veel mensen niet te betalen is. Met andere woorden, de eigenaar van dit bedrijf heeft de ongezonde machtspositie dat het mensen kan dwingen het product af te nemen door de concurrent duurder te maken. Dat hoort natuurlijk niet zo te zijn in een vrijemarkteconomie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juni 2015 @ 23:26:52 #52
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153174657
quote:
3s.gif Op zondag 31 mei 2015 17:41 schreef De_Kaas het volgende:
Misschien eens een nieuwe en constructievere wending geven aan de discussie, want het is al een paar honderd posts meer van hetzelfde.

Ervan uitgaand dat die ov-chipkaart blijft, welke verbeteringen kunnen er doorgevoerd worden zodat het voor iedereen een draaglijk systeem is?
Sowieso zal het altijd duurder zijn: een kaartje met chip is duurder dan een kaartje zonder chip (hence de toeslag van 1 Euro) en die tourniquettes zijn ook niet bepaald goedkoop. Het is dus ongewenst dat dit systeem blijft bestaan.
Als het toch blijft bestaan?
- papieren kaartjes naast de OV-chipkaart (in verband met de toeslag van 1 Euro)
- geen kosten rekenen voor de OV-chipkaart
- direct (binnen een paar seconden moet het uitgevoerd zijn) een bedrag van 0-tegoed terugstorten zonder hiervoor kosten te rekenen, dit kunnen de mensen prima zelf doen met de automaten, daar heb je geen baliemedewerkster voor nodig.
- bij abo's geen scanverplichting, dit i.v.m. privacy
- veel sterker toezicht van een onafhankelijke privacywaakhond die administratorrights heeft voor heel het systeem en zodoende in de gaten kan houden wat er met die informatie gebeurt.
- geen commercieel gebruik van verzamelde reisdata
...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juni 2015 @ 23:27:37 #53
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153174687
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 17:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ze worden door de politiek w.s. teruggefloten. Maar ze hadden het wel op die manier ingevoerd.
WTF het zijn je allerbeste klanten. Zij betalen 485 euro per maand of VOORUIT voor het hele komende jaar. Die klanten zou je met fluwelen handschoenen moeten benaderen.
Maar nee, zoals ze het van plan waren is bruut en onbeschoft.
The ugly face van de ware monopolist.
Inderdaad.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153174909
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 23:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er is wel 1 groot specifiek probleem in deze kwestie, normaal geproken kan je als burger gemakkelijk ervoor kiezen om geen product af te nemen van dat bedrijf, in dit geval is het bedrijf het eigendom van de overheid die de auto flink extra belast waardoor die voor veel mensen niet te betalen is. Met andere woorden, de eigenaar van dit bedrijf heeft de ongezonde machtspositie dat het mensen kan dwingen het product af te nemen door de concurrent duurder te maken. Dat hoort natuurlijk niet zo te zijn in een vrijemarkteconomie.
Jep, vandaar dat ik het heb over 'normaal gesproken'. Dit is een serieus probleem, veroorzaakt door de overheid, bij een belangrijke dienst in de samenleving.
  maandag 1 juni 2015 @ 23:38:09 #55
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153175018
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2015 23:34 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Jep, vandaar dat ik het heb over 'normaal gesproken'. Dit is een serieus probleem, veroorzaakt door de overheid, bij een belangrijke dienst in de samenleving.
Op zich ben ik er een voorstander van dat je het autovervoer ontmoedigt, maar dan wel graag differentieel (naar inkomen en vermogen) en met openbaar vervoer wat zo goedkoop is als dat mogelijk is met een een fatsoenlijke kwaliteit. Dat laatste is ook niet het geval getuige de reserves van de NS. Om over de geldverspilling met de Fyra maar te zwijgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153177910
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 23:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

- direct (binnen een paar seconden moet het uitgevoerd zijn) een bedrag van 0-tegoed terugstorten zonder hiervoor kosten te rekenen, dit kunnen de mensen prima zelf doen met de automaten, daar heb je geen baliemedewerkster voor nodig.

zakkenrollers zullen de optie erg waarderen.
pi_153178062
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 07:49 schreef computergirl het volgende:

[..]

zakkenrollers zullen de optie erg waarderen.
Hoezo ? In dit scenario gaat het naar een bankrekening dus is het perfect traceerbaar - niet iets wat een zakkenroller wil.
pi_153178111
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 08:09 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Hoezo ? In dit scenario gaat het naar een bankrekening dus is het perfect traceerbaar - niet iets wat een zakkenroller wil.
nee, mensen met snode plannen gebruiken nou nooit bankrekeningen voor fraudezaken 8)7
En wil Bram_van_loon dan zelf perfect traceerbaar zijn door alsnog prive bankrek. te koppelen aan anonieme kaart? dan kan je net zo goed naar een balie gaan
pi_153186740
Met de Aztec-code op buitenlandse tickets kunnen de tourniquets meerdere keren worden geopend. Ik heb het getest. Gelijk zo'n dik BOA-wijf op m'n nek haha.
  dinsdag 2 juni 2015 @ 14:30:12 #60
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_153186768
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 14:28 schreef niels0 het volgende:
Met de Aztec-code op buitenlandse tickets kunnen de tourniquets meerdere keren worden geopend. Ik heb het getest. Gelijk zo'n dik BOA-wijf op m'n nek haha.
_O-
wooblabalurg
pi_153186884
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 14:30 schreef Baconbus het volgende:

[..]

_O-
Ja was wel grappig. Ik scan dus m'n ticket en het poortje ging open. 10 seconden gewacht en nogmaals getest. Daarna ook nog een ander poortje geopend. Komt er een BOA-wijf naar me toe met het verhaal dat ik moet doorlopen wanneer ik uitcheck.
Ik zei dus dat ik niet uitcheckte, maar slechts een poortje opende en aantoonde dat hun systeem niet waterdicht is. :)
  dinsdag 2 juni 2015 @ 14:35:53 #62
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_153186917
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 14:34 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ja was wel grappig. Ik scan dus m'n ticket en het poortje ging open. 10 seconden gewacht en nogmaals getest. Daarna ook nog een ander poortje geopend. Komt er een BOA-wijf naar me toe met het verhaal dat ik moet doorlopen wanneer ik uitcheck.
Ik zei dus dat ik niet uitcheckte, maar slechts een poortje opende en aantoonde dat hun systeem niet waterdicht is. :)
Dat is wel pijnlijk idd. Geen id verder wat zo'n Aztec-code inhoudt.
wooblabalurg
pi_153187001
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 14:35 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dat is wel pijnlijk idd. Geen id verder wat zo'n Aztec-code inhoudt.
Aztec-code:


Het is een grafische code die op buitenlandse treintickets staan waarmee poortjes kunnen worden geopend zonder gebruikmaking van een OV-chipkaart.
Naar nu blijkt wordt er geen verbinding met een database gemaakt om de code af te vinken als zijnde 'gebruikt'. Het werkt dus puur client-side.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 2 juni 2015 @ 14:40:40 #64
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_153187052
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 14:39 schreef niels0 het volgende:

[..]

Aztec-code:
[ afbeelding ]

Het is een grafische code die op buitenlandse treintickets staan waarmee poortjes kunnen worden geopend zonder gebruikmaking van een OV-chipkaart
In Nederland worden die meestal QR-codes genoemd
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_153187090
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 14:40 schreef Tokus het volgende:

[..]

In Nederland worden die meestal QR-codes genoemd
QR is vergelijkbaar, maar anders:
pi_153187362
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 14:39 schreef niels0 het volgende:

[..]

Aztec-code:
[ afbeelding ]

Het is een grafische code die op buitenlandse treintickets staan waarmee poortjes kunnen worden geopend zonder gebruikmaking van een OV-chipkaart.
Naar nu blijkt wordt er geen verbinding met een database gemaakt om de code af te vinken als zijnde 'gebruikt'. Het werkt dus puur client-side.
Het OV-chipsysteem is per transactie decentraal, maar alles wordt uiteindelijk wel gesynced met centrale databases. Zo kunnen OV-chipkaarten geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld veel mee gereisd wordt maar nooit worden opgeladen.
Kan me voorstellen dat dit met die aztec-codes hetzelfde werkt, maar er zit dus een vertraging tussen de eerste transactie, de het versturen en de verwerking door de centrale servers, en het terugsturen van een gebruikte Aztec naar alle poortjes.
Wellicht dat die Aztec-codes ook een datum bevatten als je ticket daggebonden is.
pi_153187823
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 14:52 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Het OV-chipsysteem is per transactie decentraal, maar alles wordt uiteindelijk wel gesynced met centrale databases. Zo kunnen OV-chipkaarten geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld veel mee gereisd wordt maar nooit worden opgeladen.
Kan me voorstellen dat dit met die aztec-codes hetzelfde werkt, maar er zit dus een vertraging tussen de eerste transactie, de het versturen en de verwerking door de centrale servers, en het terugsturen van een gebruikte Aztec naar alle poortjes.
Wellicht dat die Aztec-codes ook een datum bevatten als je ticket daggebonden is.
Ik verwacht dat aztec-codes niet gesynchroniseerd worden want ik denk niet dat buitenlandse ticketverstrekkers verbinding maken met NS-servers dat er een code is gegenereerd, maar ik ga dingen nog wat verder uittesten. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of men met een aztec-code ook poortjes kunt openen op tussengelegen stations voor als men de reis wil onderbreken.
Een datum zal inderdaad wel in de code verwerkt zijn, maar ik ga het toch nog even proefondervindelijk vaststellen, want hoe zit het dan met een open retour-ticket? Reisdata zijn dan variabel.
pi_153188473
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 15:10 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ik verwacht dat aztec-codes niet gesynchroniseerd worden want ik denk niet dat buitenlandse ticketverstrekkers verbinding maken met NS-servers dat er een code is gegenereerd, maar ik ga dingen nog wat verder uittesten. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of men met een aztec-code ook poortjes kunt openen op tussengelegen stations voor als men de reis wil onderbreken.
Een datum zal inderdaad wel in de code verwerkt zijn, maar ik ga het toch nog even proefondervindelijk vaststellen, want hoe zit het dan met een open retour-ticket? Reisdata zijn dan variabel.
Het zou me niks verbazen als je hier een lastig/onmogelijk te dichten mega-lek op het spoor :) bent...
Die codes zijn uiteraard makkelijk zelf te maken..
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 2 juni 2015 @ 15:34:47 #69
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_153188658
In Den Bosch gaan ze de poortjes op de perrons zetten (voor je de trein in gaat zeg maar).

Kun je tenminste nog gewoon naar de Starbucks :)
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_153188737
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 15:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het zou me niks verbazen als je hier een lastig/onmogelijk te dichten mega-lek op het spoor :) bent...
Die codes zijn uiteraard makkelijk zelf te maken..
Je moet even weten wat het algoritme is dat gebruikt wordt. Het is een universeel algoritme, zie: http://www.ns.nl/over-ns/(...)onale-reizigers.html

Heb dat voorbeeldticket van de Thalys door een Aztec-decoder gehaald, maar het is niet direct duidelijk waar bijvoorbeeld de datum en route staat verwerkt.
pi_153194478
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 15:34 schreef DustPuppy het volgende:
In Den Bosch gaan ze de poortjes op de perrons zetten (voor je de trein in gaat zeg maar).
Volgens dit overzicht komen er in Den Bosch geen poortjes.
  woensdag 3 juni 2015 @ 08:13:58 #72
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_153209123
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 18:59 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Volgens dit overzicht komen er in Den Bosch geen poortjes.
Dan klopt het overzicht niet.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_153220502
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 15:37 schreef NewHorizon het volgende:
Heb dat voorbeeldticket van de Thalys door een Aztec-decoder gehaald, maar het is niet direct duidelijk waar bijvoorbeeld de datum en route staat verwerkt.
Het lijkt me het meest aannemlijk dat een combinatie van datum en identificatienummer (voor het ticket) wordt gebruikt. De datum om ervoor te zorgen dat de poortjes enkel die dag dat je reist open gaan, het identificatienummer omdat veel tickes geen duidelijke geldigheidsduur hebben, bijv. twee maanden geldig totdat je ze hebt gebruikt (of technisch gezien totdat er is gecontroleerd wat in België frequent gebeurt).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153220842
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het lijkt me het meest aannemlijk dat een combinatie van datum en identificatienummer (voor het ticket) wordt gebruikt. De datum om ervoor te zorgen dat de poortjes enkel die dag dat je reist open gaan, het identificatienummer omdat veel tickes geen duidelijke geldigheidsduur hebben, bijv. twee maanden geldig totdat je ze hebt gebruikt (of technisch gezien totdat er is gecontroleerd wat in België frequent gebeurt).
Het schijnt dat ook traject en dergelijke in de code verwerkt zijn, omdat sommige handige harries de tekst op een homeprint ticket aan gingen passen.
Heb net een goedkoop internationaal ticket gekocht om even te kijken, maar dat zijn versleutelde aztec-codes. Er komt geen leesbare tekst uit. Dus ermee rotzooien is pas mogelijk als je achter het algoritme kunt komen, en dat zal vast niet openbaar zijn ;)
  woensdag 3 juni 2015 @ 16:46:35 #75
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153220906
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:44 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Heb net een goedkoop internationaal ticket gekocht om even te kijken
Iemand heeft geld teveel...
are we infinite or am I alone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')