wel als je in gesprek bent met een mens. en dichter tot elkaar wil komen.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tja. Dat eerste heb ik al op gereageerd maar lijk je te negeren en het tweede is onzin. Ideeën en geloven verdienen geen a priori begrip en of respect.
Voor gelovigen is ratio en logica mbt dit onderwerp geen optie. Dus valt er ook niet normaal te discussiëren.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:57 schreef loni55 het volgende:
[..]
Mensen zijn zo. Hun ongelijk toegeven is haast onmogelijk laat staan een compromis vinden.
Allebei de statements zijn onwaar. Dat heb ik net al twee keer aangetoond. Een ideologie gebaseerd op rechts extremistisch katholicisme en germaans paganisme. Jij komt dan terug met dat het niet uitmaakt waar ideeën vandaan komen maar dan negeer je de vraag die ik ook al twee keer stel. Als dat waar is, wat heeft religie dan in hemelsnaam voor nut behalve het onderdrukken van mensen? Als het niet uitmaakt waar ideeën vandaan komen kunnen we do god hypothese verwerpen en zijn religies onnodig.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:46 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee, ik claim dat de nazi ideologie niet religieus van aard is, ofwel: er is geen noodzakelijk verband tussen Nazi zijn én religieus zijn.
Dit zijn allemaal zinloze statements zonder enige waarde of onderbouwing. "Nee dat zie ik niet zo" is totaal nietszeggend. Je moet uitleggen waarom.quote:Dat is een hele vrije interpretatie van wat een godsdienst is, daar ga ik niet met je in mee.
Ik zie geen goede reden om dat te denken, zeker niet sinds de 20e eeuw.
[..]
Niet bepaald. Ik ken in ieder geval niets in de christelijke theologie en boeddhistische leer dat ruimte geeft om mensen te onderdrukken.
refresh mequote:Op zondag 24 mei 2015 20:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tja. Dat eerste heb ik al op gereageerd maar lijk je te negeren
Ik wil helemaal niet dichter tot elkaar komen. Waar haal je dat vandaan? Ik wil discussiëren over ideeën.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:50 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
wel als je in gesprek bent met een mens. en dichter tot elkaar wil komen.
Respect lijkt me niet, dat moet je verdienen en is persoonlijk, maar begrip is wel erg handig om een discussie goed te kunnen voeren inderdaad.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:50 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
wel als je in gesprek bent met een mens. en dichter tot elkaar wil komen.
Ik vind het behoorlijk respectloos om mij meteen te beschuldigen van pijn of onzekerheid. Waarom kun je niet aannemen dat ik oprecht ben zoals ik zeg? Toon eens wat begrip voor mij.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:47 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
ja dat is natuurlijk ook persoonlijk, daar kwam ik achter in mn gesprek met SpecialK, dat is mn eigen onzekerheid, ik wil dat iedereen begrip heeft voor mekaar zodat ik ook begrip krijg, wat ik mis in mn leven.
het gevoel dat ik mag zijn wie ik ben.
ik vind sommige standpunten absoluut dom, zoals die van jou, maar als ik jou wil overtuigen van je ongelijk dan schiet ik er niks mee op om jou geen respect te tonen voor je overtuiging, omdat je daar ongetwijfeld een goeie reden voor hebt(onzekerheid/pijn zoals altijd).
ja maar je begrijpt dat discussieren als functie heeft verder te komen? tot een oplossing of meer wijsheid?quote:Op zondag 24 mei 2015 20:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet dichter tot elkaar komen. Waar haal je dat vandaan? Ik wil discussiëren over ideeën.
Niet-nadenkend komt waarschijnlijk het beste in de buurt. Iemand kan wel de intelligentie hebben, maar 'm niet gebruiken.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ah, welke andere definitie van "dom" hanteer je?
Ik denk niet dat iemand er veel last van heeft om foutief aan te nemen dat vogelbekdieren niet bestaan. Foutief aannemen dat het christendom waar is, van de andere kant...quote:[..]
I beg to differ. Vogelbekdieren kun je zien (desnoods in de dierentuin als een ticket naar Australië te prijzig is).
Jij vindt een controleerbaar natuurwetenschappelijk feit ontkennen minder idioot dan een ingebeeld idee hebben?
Mén.
respect verdient een ieder. zo niet dan zet je een ander direct onder je, wat leidt tot minderwaardigheid, afgunst, onzekerheid, en haat, in mijn mening.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Respect lijkt me niet, dat moet je verdienen en is persoonlijk, maar begrip is wel erg handig om een discussie goed te kunnen voeren inderdaad.
Het probleem van antitheïsten:
- ze begrijpen godsgeloof niet
- ze hebben geen begrip voor gelovigen - gevolg van het eerste
- ze beschuldigen gelovigen van precies die zaken die ze zelf tentoonspreiden tegen diezelfde gelovigen - de pijnlijke paradox
Dat mag iedereen voor zichzelf weten.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:55 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
ja maar je begrijpt dat discussieren als functie heeft verder te komen?
Weet jij wel wat een paradox is? Kun je eens uitleggen waar de paradox zit?quote:Op zondag 24 mei 2015 20:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die paradox is er precies door je bevestiging. Dank u.
Dat kun jij me beter vertellen, want jij bent degene die met me in gesprek gaat.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:49 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
maar als je zo'n ruziezoeker bent, waarom gaat iemand dan nog met je in gesprek?
dat is net als toegeven dat je dronken bent, niemand neemt je meer serieus.
Ik vind de in de rijke taal Nederland zo mooi geformuleerde uitdrukking "van gedachten wisselen" een prima uitgangspunt voor discussie.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:55 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
ja maar je begrijpt dat discussieren als functie heeft verder te komen? tot een oplossing of meer wijsheid?
Je bent op de hoogte zie ik al weer.quote:Op zondag 24 mei 2015 16:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je kunt inderdaad veel beter een discussie ingaan met: "Er is een onzichtbare man die alles ziet en alles kan en die zijn enige zoon (die ook hijzelf is) naar aarde heeft gestuurd om doodgemarteld te worden om een zonde op te lossen die hijzelf op de mensheid heeft gelegd nadat twee mensen iets fout hebben gedaan terwijl ze niet eens wisten wat goed en kwaad is. Oh ja, en hij vindt het heel belangrijk dat je niet masturbeert!"
Dat is pas een gezonde insteek.
Ben ik fundamenteel met je oneens.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:57 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
respect verdient een ieder. zo niet dan zet je een ander direct onder je, wat leidt tot minderwaardigheid, afgunst, onzekerheid, en haat, in mijn mening.
daar heb je een punt.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat kun jij me beter vertellen, want jij bent degene die met me in gesprek gaat.
Ik denk zelf dat het komt doordat figuren als jij geen haar beter zijn. Het grote verschil is dat ik het durf toe te geven.
Neuh, hij kan niet discussiëren. Ik ben daar wat beter in, ik focus gewoon op de argumenten.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:59 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
je schaart jezelf in dezelfde hoek als Ser_Whatshisface?
ruziezoeken?
Ja, een paradox is een schijnbare tegenstelling. De schijnbaarheid blijkt daaruit dat je gelovigen exact dat gedrag en die houding verwijt die jijzelf tegenover gelovigen tentoonspreidt.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Weet jij wel wat een paradox is? Kun je eens uitleggen waar de paradox zit?
Dat heb je niet aangetoond wat mij betreft. Sommige ideeën die ik heb heb ik overgenomen van boedhistisch denken, anders van atheïstische denken. Dat maakt mij zowel geen boedhist als een atheïst.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Allebei de statements zijn onwaar. Dat heb ik net al twee keer aangetoond. Een ideologie gebaseerd op rechts extremistisch katholicisme en germaans paganisme. Jij komt dan terug met dat het niet uitmaakt waar ideeën vandaan komen maar dan negeer je de vraag die ik ook al twee keer stel.
Zingeving. wat El_Matador in het begin van de discussie al aanhaalde gaan mensen niet persé geloven vanwege de oorsprong van een idee, maar omdat het hun handvatten geeft om het leven zin te geven.quote:Als dat waar is, wat heeft religie dan in hemelsnaam voor nut behalve het onderdrukken van mensen? Als het niet uitmaakt waar ideeën vandaan komen kunnen we do god hypothese verwerpen en zijn religies onnodig.
Ik heb je al uitgelegd waarom:quote:Dit zijn allemaal zinloze statements zonder enige waarde of onderbouwing. "Nee dat zie ik niet zo" is totaal nietszeggend. Je moet uitleggen waarom.
ok je ziet respect als opkijken naar iemand dan?quote:Op zondag 24 mei 2015 21:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ben ik fundamenteel met je oneens.
Ik benader mensen in principe neutraal. Disrespect en respect verdient iemand door (wan)gedrag en (gebrek aan) wijsheid, niet a priori. Dat zou respect ook waardeloos maken.
Je bent ook niet standaard verliefd op iedereen, om die metafoor weer es te gebruiken.
Dat is jouw vertaling, ik heb beschreven hoe ik het zie.quote:Op zondag 24 mei 2015 21:03 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
ok je ziet respect als opkijken naar iemand dan?
Jup. Goed gezien.quote:Op zondag 24 mei 2015 21:00 schreef Vjenne12345 het volgende:
[..]
Je bent op de hoogte zie ik al weer.
Waarom vind je dat er geen redelijkheid is in mijn standpunt? Wat is er onredelijk aan?quote:Op zondag 24 mei 2015 21:01 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
daar heb je een punt.
er is weinig verschil tussen ons op dit gebied.
hetzelfde riedeltje over en over.
ik weet nu wel dat ik dit gesprek niet door hoef te zetten omdat er geen redelijkheid is in je standpunt. daar was ik naar opzoek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |