Welja, en dat bepaal jij??quote:Op zaterdag 23 mei 2015 18:53 schreef CaryAgos het volgende:
[..]
Keuzevrijheid is niet altijd positief.
Dit is zo ongeveer het meest kwalijke. Nederland blijft maar als makke lammetjes deze tweede taal verplicht stellen om landen als Duitsland en Frankrijk (waar ze gewoon Engels leren) te pleasen. Alsof Engeland en de VS geen zaken kunnen doen moet die landen. Ga voor de gein eens even een steekproef doen onder afgestudeerden een faculteit exacte wetenschappen of van een TU, kijk even hoeveel ze hebben gehad aan frans en duits tijdens hun carrière.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 17:55 schreef CaryAgos het volgende:
Ik heb me altijd al geërgerd aan de nutteloosheid van veel vakken op de middelbare school. Dat ze als keuzevakken worden aangeboden is nog tot daar aan toe maar veelal zijn ze verplicht tot en met de derde klas en soms zelfs tot het eindexamenjaar, de meest voor de hand liggende voorbeelden zijn natuurlijk tekenen, muziek, ckv etc. maar ook bijvoorbeeld het verplicht stellen van een tweede vreemde taal bij alle profielen op het vwo, inclusief de natuurprofielen.
Ondertussen hebben we wel kunstzinnige leeghoofden op de havo rondlopen die zich artistiek kunnen uitdrukken maar een bloedneus krijgen bij het zien van een breuk. Ik ben er wel voorstander van dat je de eerste jaren zo breed mogelijk onderwezen wordt, maar laat alsjeblieft in de 5e of 6e de leerling een drie- of viertal vakken kiezen waar hij zich in verdiept. Sluit Nederlands en Engels eventueel in de 5e af op hetzelfde niveau als nu in de 6e wordt gedaan. In de 6e doe je daar in principe toch niks meer aan behalve herhaling.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 18:12 schreef Faux. het volgende:
Onderwijs onderwijst je niet alleen, het vormt je ook. Als we alle beta's alleen maar natuurvakken laten doen loopt straks de hele aarde vol met autistische beta's met geen enkel besef van de wereld om hen heen.
Het is niet eens zo dat je het op een degelijk niveau onderwezen krijgt. 5/9e van de weging van het PTA cijfer bestaat uit literatuur. D.w.z. een samenvatting opzoeken en opsommen bij een gesprek. Dat gespreksvaardigheden worden getoetst vind ik wel goed, maar laat het dan wat interessants zijn. Een presentatie over een van je profielvakken o.i.d.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:01 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit is zo ongeveer het meest kwalijke. Nederland blijft maar als makke lammetjes deze tweede taal verplicht stellen om landen als Duitsland en Frankrijk (waar ze gewoon Engels leren) te pleasen. Alsof Engeland en de VS geen zaken kunnen doen moet die landen. Ga voor de gein eens even een steekproef doen onder afgestudeerden een faculteit exacte wetenschappen of van een TU, kijk even hoeveel ze hebben gehad aan frans en duits tijdens hun carrière.
Wat een onzin. Het zijn vooral de alfa's die gedragsproblemen hebben en de wereld niet snappen.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 18:12 schreef Faux. het volgende:
Onderwijs onderwijst je niet alleen, het vormt je ook. Als we alle beta's alleen maar natuurvakken laten doen loopt straks de hele aarde vol met autistische beta's met geen enkel besef van de wereld om hen heen.
Ehhh, ik vrees juist dat dit plan alleen maar tot meer programmering leidt...quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:22 schreef Harunobu het volgende:
De vijfde dag van de week ga je naar het goedburgerschapinstituut. Daar leer je alles over het zijn van een goede burger en medemens. Daar leren kinderen over hoe om te gaan met ouderen, drugsgebruik, minderheden, niet-westerse culturen, kunst, en worden ze gedeprogrammeerd van sociale patronen zoals man/vrouwrolverdeling en de politieke elite.
Ik krijg al koude rillingen van het woord, en dan ben ik nog niet eens begonnen met de gedachte dat we straks een paar ambtenaren hebben die gaan bepalen wat het goedburgerschapsinstituut gaat doen.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ehhh, ik vrees juist dat dit plan alleen maar tot meer programmering leidt...
Exact, dat heb ik ook.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik krijg al koude rillingen van het woord, en dan ben ik nog niet eens begonnen met de gedachte dat we straks een paar ambtenaren hebben die gaan bepalen wat het goedburgerschapsinstituut gaat doen.
Is ook met taaldocenten die hun hobby, literatuur, promoten. Scholieren beheersen niet de taal, maar moeten wel de hobby van de docent overnemen.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:28 schreef Anoonumos het volgende:
Anders zitten al die teken/muziek-docenten ook maar werkloos thuis.
Als ik naar mijn eigen schoolverleden kijk, heb ik het vooral als een nadeel gezien. Vooral omdat ik gewoon slecht was in talen. Door deze vakken kon ik niet van de mavo naar de havo. Ook al score ik voor de andere vakken ruim voldoende. Zeker bij de exacte vakken, want daar was ik gewoon goed in. Helaas heeft mijn school me nooit gemotiveerd om iets aan mijn taalontwikkeling te doen en daardoor werd mijn motivatie ook steeds minder. Later kwam ik via mijn psycholoog dat ik gewoon dyslexie had, alleen zat ik toen inmiddels op het hbo.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 18:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het systeem dat we nu kennen heeft zeker nadelen, maar ook voordelen. Een ervan is dat iemand met een bepaald diploma, een zeker basisniveau heeft op een breed terrein. Een nadeel is, dat iemand die beroerd is in talen en daardoor op de havo terecht komt, misschien wel wat bètavakken op vwo-niveau zou kunnen doen maar het systeem laat dat niet toe.
Stel dat je dat zou veranderen, wat gebeurt er dan? De winst is dat havisten vwo-vakken kunnen gaan doen. Het verlies zou kunnen zijn dat leerlingen die op dit moment een vwo-diploma halen, en dat doen met veel hard werk leidend tot een vijfje voor wiskunde-A, straks kiezen voor een havo-diploma met wat talen op vwo-niveau.
Ik weet ook niet wat er meer gebeurt, en wat wenselijk is. Maar dat het alleen maar winst oplevert als je het verandert is zeker niet waar, zeker niet omdat veel pubers liever lui zijn dan moe of hun energie in andere dingen steken dan schoolvakken. Zeker als het gaat om schoolvakken die ze niet kunnen en/of niet leuk vinden, is de verleiding groot om dat dan een niveautje lager te doen.
Begrijp me trouwens, ik ben er absoluut voorstander van om de talenten van jongeren beter te benutten en/of te ontwikkelen. Maar het hoe is behoorlijk ingewikkeld.
En tekenen. Tja, ik kan/kon het ook niet. Motorisch niet zo sterk, weinig creativiteit - dan is het echt lastig.
Niet onnodig, maar wel toe aan verandering. Nederlands/Engels/Tweede mvt zou naar mijn mening in de 5e moeten kunnen. Daarmee neem je alleen maar druk weg in dat laatste oriënterend jaartje voor het studeren gaan en geef je de ruimte aan een eigen invulling.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:21 schreef El_Matador het volgende:
De alfa vindt wiskunde "niet nuttig", de nerd vindt tekenen en muziek "hobbyisme" en de beta staat hierboven te wauwelen dat het taalonderwijs "onnodig" is.
Als Nederlanders nu ergens om gewild zijn in het buitenland is het vanwege onze talen.
Ik ben geen beta, maar ik heb zonder veel moeite n&g gedaan. En ja, ik denk echt dat er op het vwo geen plaats is voor sociale vaardighedenles. Die puberen zichzelf er nog wel uit in de volgende jaren.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 18:30 schreef CaryAgos het volgende:
[..]
Je bent zelf geen bèta neem ik aan? Ooit in een informaticaklas op de middelbare school gezeten? Veel mensen in die klassen kunnen een dergelijk vak zeer goed gebruiken.
Dit jaquote:Op zaterdag 23 mei 2015 17:55 schreef CaryAgos het volgende:
maar ook bijvoorbeeld het verplicht stellen van een tweede vreemde taal bij alle profielen op het vwo, inclusief de natuurprofielen.
Literatuur lees je dan ook niet ter ontspanning. De Donald Duck lees ter vermaak, het verzameld werk van Gerrit Achterberg niet. Een goede docent maakt het zijn leerlingen ook duidelijk dat literatuur niet "leuk" is.quote:Wat me daarnaast ook stoorde was dat je bij het onderdeel literatuur bij de taalvakken vaak keuze had aan een hele reeks soaps in boekvorm en niet bijvoorbeeld een informatieve niet-roman mocht kiezen, vanweer die keuze? Lezen als entertainment valt niet op te dringen aan mensen, zeker niet aan jongeren, dit zal in veel gevallen zelfs het tegenovergestelde bewerkstelligen. Wat is jullie mening hieromtrent en wat zijn de concrete mogelijkheden?
Een informatief boek over het algemeen ook niet, maar juist om iets te weten te komen. Dat doel ontbreekt bij literatuur.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Literatuur lees je dan ook niet ter ontspanning. De Donald Duck lees ter vermaak, het verzameld werk van Gerrit Achterberg niet. Een goede docent maakt het zijn leerlingen ook duidelijk dat literatuur niet "leuk" is.
Een informatief boek heet ook wel "studieboek". Iets waar ze op school aardig wat tijd aan bestedenquote:Op zondag 24 mei 2015 13:46 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Een informatief boek over het algemeen ook niet, maar juist om iets te weten te komen. Dat doel ontbreekt bij literatuur.
Laten we die voor het gemak lesboeken noemen.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:54 schreef Ryon het volgende:
Een informatief boek heet ook wel "studieboek". Iets waar ze op school aardig wat tijd aan besteden
Het heeft vast wel nut, maar dat heeft een lesje vlakke meetkunde ook. Niet iedereen wordt daarin onderwezen omdat dat voor de meesten geen onderdeel van zijn/haar vervolgstudie vormt. Hetzelfde geldt voor literatuur.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:54 schreef Ryon het volgende:
Het doel / nut van literatuur is aan discussie onderhevig. Verschillende schrijvers hebben daar verschillende opvattingen over. Binnen verschillende literaire stromingen zie je die discussie ook terugkomen. Literatuurlessen bieden leerlingen het kader om daar eigen gedachtes over te ontwikkelen. Dat hoeft niet perse leuk te zijn, de meeste leerlingen vinden het zelfs saai.
Maar goed, literatuur moet je dan ook leren lezen. De geniën die dat zelfstandig kunnen zullen er vast zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |