abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 23 mei 2015 @ 17:55:04 #1
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152885974
Ik heb me altijd al geërgerd aan de nutteloosheid van veel vakken op de middelbare school. Dat ze als keuzevakken worden aangeboden is nog tot daar aan toe maar veelal zijn ze verplicht tot en met de derde klas en soms zelfs tot het eindexamenjaar, de meest voor de hand liggende voorbeelden zijn natuurlijk tekenen, muziek, ckv etc. maar ook bijvoorbeeld het verplicht stellen van een tweede vreemde taal bij alle profielen op het vwo, inclusief de natuurprofielen. Dit gaat ten koste van onderwijstijd die aan nuttige zaken besteed kunnen worden, o.a. in het aanbieden van vakken op een hoger niveau. Wat me daarnaast ook stoorde was dat je bij het onderdeel literatuur bij de taalvakken vaak keuze had aan een hele reeks soaps in boekvorm en niet bijvoorbeeld een informatieve niet-roman mocht kiezen, vanweer die keuze? Lezen als entertainment valt niet op te dringen aan mensen, zeker niet aan jongeren, dit zal in veel gevallen zelfs het tegenovergestelde bewerkstelligen. Wat is jullie mening hieromtrent en wat zijn de concrete mogelijkheden?
pi_152885999
Ik heb altijd al een hekel gehad aan tekenen en ik haatte het echt dat ik dat in de eerste drie jaar moest . :r
(she/her)
pi_152886132
Stel je voor dat je wat algemene vorming meekrijgt op school...
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:05:00 #4
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152886176
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:02 schreef robin007bond het volgende:
Stel je voor dat je wat algemene vorming meekrijgt op school...
Is prima, tekenen, muziek en ckv en al die andere hobbyvakken kunnen echter prima in een vak gebundeld worden en slechts voor de eerste 2 jaren van de middelbare school.
pi_152886243
Zo blijven de bèta's (natuurprofielen) superieure multitalenten :s)
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:10:06 #6
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152886291
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:08 schreef MevrouwPuff het volgende:
Zo blijven de bèta's (natuurprofielen) superieure multitalenten :s)
Over vermeende superioriteit zal ik me niet uitlaten, het is echter wel zo dat ik om me heen meerdere bèta's onnodig heb zien worstelen met de taalvakken waar ze later 0,0 mee van doen zullen hebben.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:12:53 #7
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_152886351
Onderwijs onderwijst je niet alleen, het vormt je ook. Als we alle beta's alleen maar natuurvakken laten doen loopt straks de hele aarde vol met autistische beta's met geen enkel besef van de wereld om hen heen.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_152886449
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:10 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Over vermeende superioriteit zal ik me niet uitlaten, het is echter wel zo dat ik om me heen meerdere bèta's onnodig heb zien worstelen met de taalvakken waar ze later 0,0 mee van doen zullen hebben.
Waarom is dat onnodig? Het is heel goed voor het leren leren om ook ergens moeite mee te hebben zeker als je een goede beta bent en met drie vingers in je neus n&T haalt. Daar heb je op de uni profijt van.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:21:09 #9
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152886517
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:12 schreef Faux. het volgende:
Onderwijs onderwijst je niet alleen, het vormt je ook. Als we alle beta's alleen maar natuurvakken laten doen loopt straks de hele aarde vol met autistische beta's met geen enkel besef van de wereld om hen heen.
Bèta's zijn nu ook, ook met al die hobbyvakken nou niet bepaald de meest sociale personen, bovendien mogen die hobbyvakken er best zijn maar dan wel sterk gereduceerd en ze moeten volledig optioneel zijn in de bovenbouw.

quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:17 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Waarom is dat onnodig? Het is heel goed voor het leren leren om ook ergens moeite mee te hebben zeker als je een goede beta bent en met drie vingers in je neus n&T haalt. Daar heb je op de uni profijt van.
Daarvoor heb je die hobbyvakken niet nodig, dat kan ook op andere nuttigere manieren.
pi_152886539
Aan vakken die je creativiteit stimuleren heb je later-als-je-groot-bent meer dan aan vakken met droge lesstof alleen.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_152886581
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:21 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Bèta's zijn nu ook, ook met al die hobbyvakken nou niet bepaald de meest sociale personen, bovendien mogen die hobbyvakken er best zijn maar dan wel sterk gereduceerd en ze moeten volledig optioneel zijn in de bovenbouw.

[..]

Daarvoor heb je die hobbyvakken niet nodig, dat kan ook op andere nuttigere manieren.
Ben ik niet met je eens. Je stelt dat ze onnodig zijn, zonder onderbouwing daarvoor behalve 'je hebt ze niet nodig en dat kan op andere manieren'. Het is juist goed om een breder aanbod stof te krijgen.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:25:21 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152886603
Pubers moet je gewoon 32 uur per week theorie door de strot rammen. Worden ze beter van.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152886629
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:21 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Bèta's zijn nu ook, ook met al die hobbyvakken nou niet bepaald de meest sociale personen, bovendien mogen die hobbyvakken er best zijn maar dan wel sterk gereduceerd en ze moeten volledig optioneel zijn in de bovenbouw.
Mogen onderwijsinstituten dat misschien zelf bepalen? :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_152886636
Wat is er mis met even een voorbeeld tekenen van wat je bedoelt, of als audiotechnicus verstand van muziek hebben?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:27:19 #15
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152886647
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:24 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. Je stelt dat ze onnodig zijn, zonder onderbouwing daarvoor behalve 'je hebt ze niet nodig en dat kan op andere manieren'. Het is juist goed om een breder aanbod stof te krijgen.
Veel bèta's hebben moeite om hun bachelor in de daarvoor gestelde nominale tijd te halen, in plaats van bèta's onnodig hobbyvakken te laten doen kunnen ze toch beter uitdaging krijgen in de vorm van diepgaandere stof die hen beter voorbereid op een bètaopleiding? Of als het echt gaat om een breder aanbod dan lijkt me een vak, omgaan met mensen toch veel beter dan een taalvak waar je veelal bijna niets leert en daarnaast ook niets aan hebt?
pi_152886665
Omgaan met mensen, het is toch geen vmbo. Dat hebben vwo'ers iha echt niet nodig....
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:30:02 #17
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152886687
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:28 schreef MevrouwPuff het volgende:
Omgaan met mensen, het is toch geen vmbo. Dat hebben vwo'ers iha echt niet nodig....
Je bent zelf geen bèta neem ik aan? Ooit in een informaticaklas op de middelbare school gezeten? Veel mensen in die klassen kunnen een dergelijk vak zeer goed gebruiken.
pi_152886797
Ik stoor me er nogal aan dat TS nogal denigrerend praat over vakken zoals tekenen en muziek. Vooral tekenen is de bron van alles wat ontworpen is. Misschien dat niet veel mensen het beseffen, maar veel producten in je huis zijn ooit als schets op papier bedacht. Natuurlijk doet niet iedereen later wat met dat vak, maar dat kun je ook van bijvoorbeeld aardrijkskunde, Frans of scheikunde zeggen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:10 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Over vermeende superioriteit zal ik me niet uitlaten, het is echter wel zo dat ik om me heen meerdere bèta's onnodig heb zien worstelen met de taalvakken waar ze later 0,0 mee van doen zullen hebben.
Ik ben er ook met je eens dat het schoolsysteem anders moet. Iedereen moet nu maar van alles op het zelfde niveau kunnen, terwijl je beter kunt richten op de talenten van een scholier. Alleen moeite hebben met een vak als tekenen. Dat snap ik dus niet. :')
ROBODEMONS..................|:(
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:36:12 #19
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152886813
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mogen onderwijsinstituten dat misschien zelf bepalen? :')
Absoluut niet, het moet geen verplichting zijn op welke onderwijsinstelling dan ook in de bovenbouw.
pi_152886831
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:36 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Absoluut niet
Ah, CaryAgos is een dictator die scholen hun keuzevrijheid wil ontzeggen.

Menneke toch.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_152886872
Jij maakt echt rare topics.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:44:24 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152886975
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:35 schreef Morrigan het volgende:
Ik ben er ook met je eens dat het schoolsysteem anders moet. Iedereen moet nu maar van alles op het zelfde niveau kunnen, terwijl je beter kunt richten op de talenten van een scholier. Alleen moeite hebben met een vak als tekenen. Dat snap ik dus niet.
Het systeem dat we nu kennen heeft zeker nadelen, maar ook voordelen. Een ervan is dat iemand met een bepaald diploma, een zeker basisniveau heeft op een breed terrein. Een nadeel is, dat iemand die beroerd is in talen en daardoor op de havo terecht komt, misschien wel wat bètavakken op vwo-niveau zou kunnen doen maar het systeem laat dat niet toe.

Stel dat je dat zou veranderen, wat gebeurt er dan? De winst is dat havisten vwo-vakken kunnen gaan doen. Het verlies zou kunnen zijn dat leerlingen die op dit moment een vwo-diploma halen, en dat doen met veel hard werk leidend tot een vijfje voor wiskunde-A, straks kiezen voor een havo-diploma met wat talen op vwo-niveau.
Ik weet ook niet wat er meer gebeurt, en wat wenselijk is. Maar dat het alleen maar winst oplevert als je het verandert is zeker niet waar, zeker niet omdat veel pubers liever lui zijn dan moe of hun energie in andere dingen steken dan schoolvakken. Zeker als het gaat om schoolvakken die ze niet kunnen en/of niet leuk vinden, is de verleiding groot om dat dan een niveautje lager te doen.
Begrijp me trouwens, ik ben er absoluut voorstander van om de talenten van jongeren beter te benutten en/of te ontwikkelen. Maar het hoe is behoorlijk ingewikkeld.

En tekenen. Tja, ik kan/kon het ook niet. Motorisch niet zo sterk, weinig creativiteit - dan is het echt lastig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:46:02 #24
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152887001
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
Pubers moet je gewoon 32 uur per week theorie door de strot rammen. Worden ze beter van.
Als afwisseling mogen er best optionele hobbyvakken zijn maar die zou ook opgevuld moeten mogen worden met bijvoorbeeld sporten (buiten school).
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:53:01 #25
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152887144
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:37 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ah, CaryAgos is een dictator die scholen hun keuzevrijheid wil ontzeggen.

Menneke toch.
Keuzevrijheid is niet altijd positief.
pi_152887158
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:53 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Keuzevrijheid is niet altijd positief.
Welja, en dat bepaal jij??

Man man man.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_152887241
Wat is nuttig?

Als het gaat om de kans op een baan, de afdracht van belastinggeld of de status van je beroep, dan is een vak als economie misschien minder nuttig dan een vak als muziek, als er honderden matige afgestudeerde economen zijn die maandenlang moeten solliciteren om aan de slag te komen als financieel-administratief medewerker via een uitzendbureau.
pi_152887257
Praten we hier over alles dat boven VMBO-T is?
pi_152887409
Misschien kunnen we ophouden met subsidies naar nutteloze universiteiten en kunstopleidingen en meer investeten in het MBO en mensen die een vak willen leren en later ook daadwerkelijk iets kunnen.
pi_152888318
Kick naar SES.
pi_152888615
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 17:55 schreef CaryAgos het volgende:
Ik heb me altijd al geërgerd aan de nutteloosheid van veel vakken op de middelbare school. Dat ze als keuzevakken worden aangeboden is nog tot daar aan toe maar veelal zijn ze verplicht tot en met de derde klas en soms zelfs tot het eindexamenjaar, de meest voor de hand liggende voorbeelden zijn natuurlijk tekenen, muziek, ckv etc. maar ook bijvoorbeeld het verplicht stellen van een tweede vreemde taal bij alle profielen op het vwo, inclusief de natuurprofielen.
Dit is zo ongeveer het meest kwalijke. Nederland blijft maar als makke lammetjes deze tweede taal verplicht stellen om landen als Duitsland en Frankrijk (waar ze gewoon Engels leren) te pleasen. Alsof Engeland en de VS geen zaken kunnen doen moet die landen. Ga voor de gein eens even een steekproef doen onder afgestudeerden een faculteit exacte wetenschappen of van een TU, kijk even hoeveel ze hebben gehad aan frans en duits tijdens hun carrière.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_152888770
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:12 schreef Faux. het volgende:
Onderwijs onderwijst je niet alleen, het vormt je ook. Als we alle beta's alleen maar natuurvakken laten doen loopt straks de hele aarde vol met autistische beta's met geen enkel besef van de wereld om hen heen.
Ondertussen hebben we wel kunstzinnige leeghoofden op de havo rondlopen die zich artistiek kunnen uitdrukken maar een bloedneus krijgen bij het zien van een breuk. Ik ben er wel voorstander van dat je de eerste jaren zo breed mogelijk onderwezen wordt, maar laat alsjeblieft in de 5e of 6e de leerling een drie- of viertal vakken kiezen waar hij zich in verdiept. Sluit Nederlands en Engels eventueel in de 5e af op hetzelfde niveau als nu in de 6e wordt gedaan. In de 6e doe je daar in principe toch niks meer aan behalve herhaling.

[ Bericht 10% gewijzigd door GeorgeArArMartin op 23-05-2015 20:14:32 ]
pi_152888865
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 20:01 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dit is zo ongeveer het meest kwalijke. Nederland blijft maar als makke lammetjes deze tweede taal verplicht stellen om landen als Duitsland en Frankrijk (waar ze gewoon Engels leren) te pleasen. Alsof Engeland en de VS geen zaken kunnen doen moet die landen. Ga voor de gein eens even een steekproef doen onder afgestudeerden een faculteit exacte wetenschappen of van een TU, kijk even hoeveel ze hebben gehad aan frans en duits tijdens hun carrière.
Het is niet eens zo dat je het op een degelijk niveau onderwezen krijgt. 5/9e van de weging van het PTA cijfer bestaat uit literatuur. D.w.z. een samenvatting opzoeken en opsommen bij een gesprek. Dat gespreksvaardigheden worden getoetst vind ik wel goed, maar laat het dan wat interessants zijn. Een presentatie over een van je profielvakken o.i.d.
pi_152889148
De alfa vindt wiskunde "niet nuttig", de nerd vindt tekenen en muziek "hobbyisme" en de beta staat hierboven te wauwelen dat het taalonderwijs "onnodig" is.

Als Nederlanders nu ergens om gewild zijn in het buitenland is het vanwege onze talen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_152889193
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:12 schreef Faux. het volgende:
Onderwijs onderwijst je niet alleen, het vormt je ook. Als we alle beta's alleen maar natuurvakken laten doen loopt straks de hele aarde vol met autistische beta's met geen enkel besef van de wereld om hen heen.
Wat een onzin. Het zijn vooral de alfa's die gedragsproblemen hebben en de wereld niet snappen.

Misschien kun je de boel gewoon opsplitsen. Vier dagen van de week ga je naar school. Daar leer je wat je moet weten om straks een professionele carrière op te bouwen.
De vijfde dag van de week ga je naar het goedburgerschapinstituut. Daar leer je alles over het zijn van een goede burger en medemens. Daar leren kinderen over hoe om te gaan met ouderen, drugsgebruik, minderheden, niet-westerse culturen, kunst, en worden ze gedeprogrammeerd van sociale patronen zoals man/vrouwrolverdeling en de politieke elite.

Je moet kinderen gewoon stimuleren en de mogelijkheid geven zich te ontwikkelen. Als kind heb ik nooit iets gehad met muziek op school. Later heb ik zelf leren componeren en speelde een tijdje zowel jazz op gitaar als klassiek op piano. Heb nog overwogen om conservatorium te doen.

Dat muziekonderwijs heeft echt bijna 0.0 effect gehad. Over muziek heb ik er nauwelijks iets geleerd. Als ik ooit als ik gepensioneerd ben ga schilderen, dan heb ik ook niets gehad aan al die kunstlessen.

Als een kind er geen zin in heeft is het echt totaal niet nuttig. Je kunt dan wel leuk denken over dat het goed is voor het kind, en dat is het misschien ook, maar wel alleen als het kind er iets mee heeft. Dat belerende gedoe is gewoon onzin. Laat ze op de middelbare school een punkbandje ofzo beginnen ipv uitleg geven over ons Europese volkslied van Beethoven.
pi_152889291
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 20:22 schreef Harunobu het volgende:
De vijfde dag van de week ga je naar het goedburgerschapinstituut. Daar leer je alles over het zijn van een goede burger en medemens. Daar leren kinderen over hoe om te gaan met ouderen, drugsgebruik, minderheden, niet-westerse culturen, kunst, en worden ze gedeprogrammeerd van sociale patronen zoals man/vrouwrolverdeling en de politieke elite.
Ehhh, ik vrees juist dat dit plan alleen maar tot meer programmering leidt...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_152889323
Anders zitten al die teken/muziek-docenten ook maar werkloos thuis.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 20:34:07 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152889523
quote:
15s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 20:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ehhh, ik vrees juist dat dit plan alleen maar tot meer programmering leidt...
Ik krijg al koude rillingen van het woord, en dan ben ik nog niet eens begonnen met de gedachte dat we straks een paar ambtenaren hebben die gaan bepalen wat het goedburgerschapsinstituut gaat doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152889573
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 20:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik krijg al koude rillingen van het woord, en dan ben ik nog niet eens begonnen met de gedachte dat we straks een paar ambtenaren hebben die gaan bepalen wat het goedburgerschapsinstituut gaat doen.
Exact, dat heb ik ook.

Mag je volgend schooljaar alle ambtelijke ideetjes over "goed burgerschap" aan je klassen gaan leren. Ik denk dat het dan tijd wordt voor een carrièreswitch...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_152889692
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 20:28 schreef Anoonumos het volgende:
Anders zitten al die teken/muziek-docenten ook maar werkloos thuis.
Is ook met taaldocenten die hun hobby, literatuur, promoten. Scholieren beheersen niet de taal, maar moeten wel de hobby van de docent overnemen.


De belastingbetaler betaald.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 22:13:08 #41
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_152894650
Muziek, tekenen en CKV zijn creative vakken en creativiteit ontstaat niet door dwang, doet het zelfs afbreuk aan. De talen (Frans, Duits) zijn wel belangrijk en daar mag wat mij betreft wel meer tijd voor ingeruimd worden. Ik zie ook liever dat er in 2025 alleen nog maar Duits gesproken wordt in Nederland, vanwege economische redenen. Aan de andere kant mag er ook meer tijd ingeruimd worden voor de exacte vakken. Kan makkelijk als muziek, drama, tekenen, etc. afschaft.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_152894702
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het systeem dat we nu kennen heeft zeker nadelen, maar ook voordelen. Een ervan is dat iemand met een bepaald diploma, een zeker basisniveau heeft op een breed terrein. Een nadeel is, dat iemand die beroerd is in talen en daardoor op de havo terecht komt, misschien wel wat bètavakken op vwo-niveau zou kunnen doen maar het systeem laat dat niet toe.

Stel dat je dat zou veranderen, wat gebeurt er dan? De winst is dat havisten vwo-vakken kunnen gaan doen. Het verlies zou kunnen zijn dat leerlingen die op dit moment een vwo-diploma halen, en dat doen met veel hard werk leidend tot een vijfje voor wiskunde-A, straks kiezen voor een havo-diploma met wat talen op vwo-niveau.
Ik weet ook niet wat er meer gebeurt, en wat wenselijk is. Maar dat het alleen maar winst oplevert als je het verandert is zeker niet waar, zeker niet omdat veel pubers liever lui zijn dan moe of hun energie in andere dingen steken dan schoolvakken. Zeker als het gaat om schoolvakken die ze niet kunnen en/of niet leuk vinden, is de verleiding groot om dat dan een niveautje lager te doen.
Begrijp me trouwens, ik ben er absoluut voorstander van om de talenten van jongeren beter te benutten en/of te ontwikkelen. Maar het hoe is behoorlijk ingewikkeld.

En tekenen. Tja, ik kan/kon het ook niet. Motorisch niet zo sterk, weinig creativiteit - dan is het echt lastig.
Als ik naar mijn eigen schoolverleden kijk, heb ik het vooral als een nadeel gezien. Vooral omdat ik gewoon slecht was in talen. Door deze vakken kon ik niet van de mavo naar de havo. Ook al score ik voor de andere vakken ruim voldoende. Zeker bij de exacte vakken, want daar was ik gewoon goed in. Helaas heeft mijn school me nooit gemotiveerd om iets aan mijn taalontwikkeling te doen en daardoor werd mijn motivatie ook steeds minder. Later kwam ik via mijn psycholoog dat ik gewoon dyslexie had, alleen zat ik toen inmiddels op het hbo.

Misschien was ik niet een gemiddelde scholier, maar naar mijn mening zou een schoolsysteem voor iedereen moeten werken en niet alleen de scholieren die in het juiste hokje passen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_152894824
quote:
15s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 20:21 schreef El_Matador het volgende:
De alfa vindt wiskunde "niet nuttig", de nerd vindt tekenen en muziek "hobbyisme" en de beta staat hierboven te wauwelen dat het taalonderwijs "onnodig" is.

Als Nederlanders nu ergens om gewild zijn in het buitenland is het vanwege onze talen.
Niet onnodig, maar wel toe aan verandering. Nederlands/Engels/Tweede mvt zou naar mijn mening in de 5e moeten kunnen. Daarmee neem je alleen maar druk weg in dat laatste oriënterend jaartje voor het studeren gaan en geef je de ruimte aan een eigen invulling.
pi_152896645
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:30 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Je bent zelf geen bèta neem ik aan? Ooit in een informaticaklas op de middelbare school gezeten? Veel mensen in die klassen kunnen een dergelijk vak zeer goed gebruiken.
Ik ben geen beta, maar ik heb zonder veel moeite n&g gedaan. En ja, ik denk echt dat er op het vwo geen plaats is voor sociale vaardighedenles. Die puberen zichzelf er nog wel uit in de volgende jaren.
pi_152912054
Opgeschoond
pi_152912152
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 17:55 schreef CaryAgos het volgende:
maar ook bijvoorbeeld het verplicht stellen van een tweede vreemde taal bij alle profielen op het vwo, inclusief de natuurprofielen.
Dit ja :r
  zondag 24 mei 2015 @ 12:51:10 #47
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152912543
quote:
Wat me daarnaast ook stoorde was dat je bij het onderdeel literatuur bij de taalvakken vaak keuze had aan een hele reeks soaps in boekvorm en niet bijvoorbeeld een informatieve niet-roman mocht kiezen, vanweer die keuze? Lezen als entertainment valt niet op te dringen aan mensen, zeker niet aan jongeren, dit zal in veel gevallen zelfs het tegenovergestelde bewerkstelligen. Wat is jullie mening hieromtrent en wat zijn de concrete mogelijkheden?
Literatuur lees je dan ook niet ter ontspanning. De Donald Duck lees ter vermaak, het verzameld werk van Gerrit Achterberg niet. Een goede docent maakt het zijn leerlingen ook duidelijk dat literatuur niet "leuk" is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_152913772
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 12:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Literatuur lees je dan ook niet ter ontspanning. De Donald Duck lees ter vermaak, het verzameld werk van Gerrit Achterberg niet. Een goede docent maakt het zijn leerlingen ook duidelijk dat literatuur niet "leuk" is.
Een informatief boek over het algemeen ook niet, maar juist om iets te weten te komen. Dat doel ontbreekt bij literatuur.
  zondag 24 mei 2015 @ 13:54:33 #49
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152913928
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 13:46 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

Een informatief boek over het algemeen ook niet, maar juist om iets te weten te komen. Dat doel ontbreekt bij literatuur.
Een informatief boek heet ook wel "studieboek". Iets waar ze op school aardig wat tijd aan besteden ;)

Het doel / nut van literatuur is aan discussie onderhevig. Verschillende schrijvers hebben daar verschillende opvattingen over. Binnen verschillende literaire stromingen zie je die discussie ook terugkomen. Literatuurlessen bieden leerlingen het kader om daar eigen gedachtes over te ontwikkelen. Dat hoeft niet perse leuk te zijn, de meeste leerlingen vinden het zelfs saai.

Maar goed, literatuur moet je dan ook leren lezen. De geniën die dat zelfstandig kunnen zullen er vast zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_152914045
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 13:54 schreef Ryon het volgende:
Een informatief boek heet ook wel "studieboek". Iets waar ze op school aardig wat tijd aan besteden
Laten we die voor het gemak lesboeken noemen.

quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 13:54 schreef Ryon het volgende:
Het doel / nut van literatuur is aan discussie onderhevig. Verschillende schrijvers hebben daar verschillende opvattingen over. Binnen verschillende literaire stromingen zie je die discussie ook terugkomen. Literatuurlessen bieden leerlingen het kader om daar eigen gedachtes over te ontwikkelen. Dat hoeft niet perse leuk te zijn, de meeste leerlingen vinden het zelfs saai.

Maar goed, literatuur moet je dan ook leren lezen. De geniën die dat zelfstandig kunnen zullen er vast zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
Het heeft vast wel nut, maar dat heeft een lesje vlakke meetkunde ook. Niet iedereen wordt daarin onderwezen omdat dat voor de meesten geen onderdeel van zijn/haar vervolgstudie vormt. Hetzelfde geldt voor literatuur.
  zondag 24 mei 2015 @ 14:01:49 #51
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_152914104
Schaf het hele onderwijs maar af. Want hoe hoger ze komme, hoe bekakter ze praten, met een rrrr en zo. Wat bijzonder krachteloos en slapjes decadent klinkt.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_152914355
^ Er zullen altijd wel leerlingen zijn die literatuur interessant vinden en het buiten school oppikken. Een docent die je handje vasthoudt is daar echt niet voor nodig. Of wil jij mij soms vertellen dat je buiten school niks geleerd hebt?
  zondag 24 mei 2015 @ 14:10:32 #53
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152914363
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 14:00 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Het heeft vast wel nut, maar dat heeft een lesje vlakke meetkunde ook. Niet iedereen wordt daarin onderwezen omdat dat voor de meesten geen onderdeel van zijn/haar vervolgstudie vormt. Hetzelfde geldt voor literatuur.
Niet helemaal. De literatuurlessen zijn onderdeel van de algemene vorming en vallen buiten het profieldeel. Dat is gedaan met een reden: slechts een klein percentage van de hoger opgeleiden (praktisch alleen academici) zullen zelf literatuur voortbrengen, maar van alle hoger opgeleiden mag je verwachten dat zij wel literatuur kunnen lezen. Deze vaardigheid is niet van direct belang voor een specifieke vervolgopleiding (uitzonderingen als literatuurwetenschappen daargelaten).

Hierbij moet opgemerkt worden dat de meeste mensen pas literatuur beginnen te lezen na hun studie. Dit omdat men het te druk heeft met bier drinken / tentamens maken tijdens de studie en ook nog over onvoldoende levenservaring beschikt om literatuur op waarde te schatten. Dat komt met de jaren. Wanneer (en of) dit is, is aan het individu zelf. De basis hebben zij tijdens hun middelbare schooltijd al meegekregen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_152914406
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 14:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Niet helemaal. De literatuurlessen zijn onderdeel van de algemene vorming en vallen buiten het profieldeel. Dat is gedaan met een reden: slechts een klein percentage van de hoger opgeleiden (praktisch alleen academici) zullen zelf literatuur voortbrengen, maar van alle hoger opgeleiden mag je verwachten dat zij wel literatuur kunnen lezen. Deze vaardigheid is niet van direct belang voor een specifieke vervolgopleiding (uitzonderingen als literatuurwetenschappen daargelaten).

Hierbij moet opgemerkt worden dat de meeste mensen pas literatuur beginnen te lezen na hun studie. Dit omdat men het te druk heeft met bier drinken / tentamens maken tijdens de studie en ook nog over onvoldoende levenservaring beschikt om literatuur op waarde te schatten. Dat komt met de jaren. Wanneer (en of) dit is, is aan het individu zelf. De basis hebben zij tijdens hun middelbare schooltijd al meegekregen.
Duidelijk. Ik ben het niet helemaal met je eens, maar ik kan wel inzien waarom literatuur in het curriculum zit.
  zondag 24 mei 2015 @ 15:44:58 #55
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152917521
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 22:44 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ik ben geen beta, maar ik heb zonder veel moeite n&g gedaan. En ja, ik denk echt dat er op het vwo geen plaats is voor sociale vaardighedenles. Die puberen zichzelf er nog wel uit in de volgende jaren.
Ooit op een technische universiteit geweest? Die haalt jou aanname compleet onderuit namelijk. Daarnaast is n&g natuurlijk beta-light.
  zondag 24 mei 2015 @ 15:49:18 #56
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152917676
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 13:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

Een informatief boek heet ook wel "studieboek". Iets waar ze op school aardig wat tijd aan besteden ;)

Het doel / nut van literatuur is aan discussie onderhevig. Verschillende schrijvers hebben daar verschillende opvattingen over. Binnen verschillende literaire stromingen zie je die discussie ook terugkomen. Literatuurlessen bieden leerlingen het kader om daar eigen gedachtes over te ontwikkelen. Dat hoeft niet perse leuk te zijn, de meeste leerlingen vinden het zelfs saai.

Maar goed, literatuur moet je dan ook leren lezen. De geniën die dat zelfstandig kunnen zullen er vast zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
Niet per definitie, en het is toch onzin dat je een boek als Het gouden ei wel mag lezen voor de boekenlijst en bijvoorbeeld ''Dit kan niet waar zijn'' van Joris Luyendijk niet?
  zondag 24 mei 2015 @ 15:54:26 #57
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152917848
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:49 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Niet per definitie, en het is toch onzin dat je een boek als Het gouden ei wel mag lezen voor de boekenlijst en bijvoorbeeld ''Dit kan niet waar zijn'' van Joris Luyendijk niet?
Nee :? Joris Luyendijk is een antropoloog en zijn publicatie is nadrukkelijk niet bedoeld als literair werk maar als (populair) antropologische beschouwing. Het is dan ook (grotendeels bewust) gespeend van alle literaire waarde en/of kwaliteiten. Dat maakt het buitengewoon ongeschikt om op de lijst te zetten. Dat er een kaft om heen zit maakt een boek nog niet meteen tot literatuur.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 24 mei 2015 @ 15:58:37 #58
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152917993
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee :? Joris Luyendijk is een antropoloog en zijn publicatie is nadrukkelijk niet bedoeld als literair werk maar als (populair) antropologische beschouwing. Het is dan ook (grotendeels bewust) gespeend van alle literaire waarde en/of kwaliteiten. Dat maakt het buitengewoon ongeschikt om op de lijst te zetten. Dat er een kaft om heen zit maakt een boek nog niet meteen tot literatuur.
Ik begrijp dat het niet valt onder literatuur maar het is toch ook geen lesboek te noemen? En waarom mag Het gouden ei, dat gewoonweg een soap in boekvorm is wel op de boekenlijst, welke literaire waarden en/of kwaliteiten hebben dergelijke boeken?
pi_152918005
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 14:10 schreef Ryon het volgende:
Hierbij moet opgemerkt worden dat de meeste mensen pas literatuur beginnen te lezen na hun studie.
Als je met literatuur "de Nederlandse literatuur" (fictie dus) bedoelt (en niet "literatuur" als in "wetenschappelijke publicaties") dan geldt voor mij het omgekeerde.

Als kind was ik een fervente lezer en heb voor Nederlands en Engels ook echt die boeken gelezen. Engels vond ik veel leuker lezen trouwens.

Daarna juist heb ik me er helemaal niet meer voor geïnteresseerd en lees ik juist veel en veel minder (wel juist publicaties en vakliteratuur - geen fictie).

quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee :? Joris Luyendijk is een antropoloog
Willem Frederik Hermans was een geograaf. Dat is op zich het punt niet. Wat erna komt wel, al ben ik het eens met hen die zeggen dat de definitie van literatuur nogal (ik druk me voorzichtig uit) arbitrair is.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_152918047
Turks fruit is ook geen literatuur. Een vertaling, dat is ook geen literatuur. Gewoon subjectieve mening van mensen die van hun hobby (Nederlandse literatuur) hun werk maken (docent Nederlands).

Zie je ook elk jaar weer aan het centraal examen.
pi_152918075
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:44 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Ooit op een technische universiteit geweest? Die haalt jou aanname compleet onderuit namelijk. Daarnaast is n&g natuurlijk beta-light.
Wat :')? Dit hoeft echt niet per se zo te zijn hoor. Toen ik N&G (en N&T door het vakkenpakket) deed, had ik Wiskunde B, Natuurkunde, Scheikunde en Biologie. Hoe is dit dan beta-light in jouw ogen?
  zondag 24 mei 2015 @ 16:03:10 #62
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152918112
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:01 schreef BrokenBoy het volgende:

[..]

Wat :')? Dit hoeft echt niet per se zo te zijn hoor. Toen ik N&G (en N&T door het vakkenpakket) deed, had ik Wiskunde B, Natuurkunde, Scheikunde en Biologie. Hoe is dit dan beta-light in jouw ogen?
Dan heb je dus een dubbelprofiel, niet enkel n&g.
  zondag 24 mei 2015 @ 16:07:57 #63
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152918246
quote:
12s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:58 schreef El_Matador het volgende:
Als je met literatuur "de Nederlandse literatuur" (fictie dus) bedoelt (en niet "literatuur" als in "wetenschappelijke publicaties") dan geldt voor mij het omgekeerde.

Als kind was ik een fervente lezer en heb voor Nederlands en Engels ook echt die boeken gelezen. Engels vond ik veel leuker lezen trouwens.

Daarna juist heb ik me er helemaal niet meer voor geïnteresseerd en lees ik juist veel en veel minder (wel juist publicaties en vakliteratuur - geen fictie).
Dat is een gebruikelijke ontwikkeling, die grotendeels ook losstaat van het literatuur onderwijs. Mensen lezen als kind heel veel en gaan tijdens hun studie over op vakliteratuur. Ik heb het dan over hoger opgeleiden. Bij lager opgeleiden is de "lees ontwikkeling" anders.

Vanwege de belasting die de vakliteratuur geeft kiezen veel volwassenen voor andere "ontspanningsvormen" dan het lezen van een boek in hun vrije tijd. Men gaat bijvoorbeeld sporten, gamen, netflix kijken oid. Lezen is ook een 'eenzame' activiteit, wat ook een reden is om ervan af te zien.

Dat maakt ook niet uit. Althans: dat is meer een probleem voor Saksia Noort c.s. Literatuur wordt niet of nauwelijks gelezen ter ontspanning (dat kan wel) aangezien het daar te zwaar voor is. Meeste mensen lezen het ter bezinning of ter reflectie. Als ik vermaakt wil worden ga ik ook liever naar de bioscoop dan naar het museum.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_152918250
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:03 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Dan heb je dus een dubbelprofiel, niet enkel n&g.
Alleen omdat ik Wis B, natuurkunde, scheikunde en bio had (mijn vakkenpakket dus). Ik heb toen toch echt bij N&G mijn profielkeuze ingevuld. Ik ken zoveel mensen die dit hebben gedaan en die zeggen eerder dat ze N&G hebben, dan N&T, omdat ze hun profielkeuze bij het blokje 'N&G' hebben ingevuld.

Ik begrijp sowieso niet waarom er zulk onderscheid gemaakt wordt. De 2 profielen (NT en NG) (EM en CM) verschillen nauwelijks van elkaar). Je zou beter van een natuurprofiel en van een maatschappijprofiel kunnen spreken, dan van die 4 huidige profielen.

PS: Ik doe nu E&M en C&M met Wis B, dus voor mij geldt dit niet meer, maar goed, zoals het erboven staat, zo zie ik deze situatie
pi_152918280
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:07 schreef BrokenBoy het volgende:

[..]

Alleen omdat ik Wis B, natuurkunde, scheikunde en bio had (mijn vakkenpakket dus). Ik heb toen toch echt bij N&G mijn profielkeuze ingevuld. Ik ken zoveel mensen die dit hebben gedaan en die zeggen eerder dat ze N&G hebben, dan N&T, omdat ze hun profielkeuze bij het blokje 'N&G' hebben ingevuld.

Ik begrijp sowieso niet waarom er zulk onderscheid gemaakt wordt. De 2 profielen (NT en NG) (EM en CM) verschillen nauwelijks van elkaar). Je zou beter van een natuurprofiel en van een maatschappijprofiel kunnen spreken, dan van die 4 huidige profielen.

PS: Ik doe nu E&M en C&M met Wis B, dus voor mij geldt dit niet meer, maar goed, zoals het erboven staat, zo zie ik deze situatie
Bij N&G mag je wiskunde A. Heel groot verschil.
pi_152918316
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:09 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Bij N&G mag je wiskunde A. Heel groot verschil.
Ja mag idd, maar dan is N&G toch niet per definitie 'beta-light'? Het gaat dus eerder om je vakkenpakket, dan om je genoemde profiel
  zondag 24 mei 2015 @ 16:11:54 #67
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152918380
quote:
12s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:58 schreef El_Matador het volgende:
Willem Frederik Hermans was een geograaf. Dat is op zich het punt niet. Wat erna komt wel, al ben ik het eens met hen die zeggen dat de definitie van literatuur nogal (ik druk me voorzichtig uit) arbitrair is.
Ja, maar de publicaties van W.F Hermans op het gebied van de geografie zullen dan ook niet tot de literatuur gerekend worden ;)

Joris Luyendijk is een antropoloog / journalist en schrijft in die hoedanigheid. Dat betekent dat zijn werk een sterk journalistiek karakter kent en interessant is voor een breed publiek.

Luyendijk had ervoor kunnen kiezen om zijn boek in een literaire vorm te gieten. Dus zijn ervaringen in bijv roman op te schrijven a la Multituli of Americain Psycho. Of zoals "onder professoren" van W.F Hermans ;) Dat had vanuit literair oogpunt zijn werk interessanter gemaakt, maar ook een stuk ontoegankelijker.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_152918400
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:09 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Bij N&G mag je wiskunde A. Heel groot verschil.
Ik ben nog van de tijd voor die rare hokjes (profielen) en had Nederlands, Engels, Grieks, Aardrijkskunde, Biologie, Wiskunde A, Scheikunde en Natuurkunde.

Om mijn betastudie te doen, moest ik in de zomervakantie daar Wiskunde B bij halen wat ik met een belachelijke 8 afgerond heb.

Zelfs als je niet "het juiste profiel" hebt voor de studie van je keuze, zijn die opties van zomercursussen er volgens mij nog steeds.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_152918440
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:11 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, maar de publicaties van W.F Hermans op het gebied van de geografie zullen dan ook niet tot de literatuur gerekend worden ;)

Joris Luyendijk is een antropoloog / journalist en schrijft in die hoedanigheid. Dat betekent dat zijn werk een sterk journalistiek karakter kent en interessant is voor een breed publiek.

Luyendijk had ervoor kunnen kiezen om zijn boek in een literaire vorm te gieten. Dus zijn ervaringen in bijv roman op te schrijven a la Multituli of Americain Psycho. Of zoals "onder professoren" van W.F Hermans ;) Dat had vanuit literair oogpunt zijn werk interessanter gemaakt, maar ook een stuk ontoegankelijker.
True, ik viel er ook niet over verder. Meer dat je geen Neerlandicus hoeft te zijn om literatuur te kunnen schrijven.

Dat "literatuur" nogal arbitrair is, ben je wel met me eens?

Wat trouwens voor veel kunst geldt...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 24 mei 2015 @ 16:15:33 #70
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152918484
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:58 schreef CaryAgos het volgende:
Ik begrijp dat het niet valt onder literatuur maar het is toch ook geen lesboek te noemen? En waarom mag Het gouden ei, dat gewoonweg een soap in boekvorm is wel op de boekenlijst, welke literaire waarden en/of kwaliteiten hebben dergelijke boeken?
Nee, het is populaire literatuur (ook wel lectuur genoemd). Je kan ook stellen dat het een bijdrage levert aan het maatschappelijk debat. Om die reden de moeite van het lezen waard (net zoals posts op dit forum) maar geen literatuur.

Of "het gouden ei" echt tot de (zware) literatuur gerekend kan worden durf ik te betwijfelen. Op mijn school mocht het in ieder geval niet gelezen worden voor de lijst. Ik vond het wel een spannend boek, dus het is geen verkeerde vrijetijdsbesteding. Maar ik zelf had het in ieder geval niet op mijn lijst willen zetten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_152918553
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:15 schreef Ryon het volgende:
Of "het gouden ei" echt tot de (zware) literatuur gerekend kan worden durf ik te betwijfelen. Op mijn school mocht het in ieder geval niet gelezen worden voor de lijst.
We zijn ongeveer even oud, schat ik zo, maar wij mochten dat wel lezen voor de lijst. Niet gelezen overigens.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 24 mei 2015 @ 16:21:21 #72
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152918685
quote:
14s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

True, ik viel er ook niet over verder. Meer dat je geen Neerlandicus hoeft te zijn om literatuur te kunnen schrijven.

Dat "literatuur" nogal arbitrair is, ben je wel met me eens?

Wat trouwens voor veel kunst geldt...
O ja, met dat laatste ben ik het zeker eens! Belangrijk is ook dat leerlingen het referentiekader op leren bouwen om zelf in te schatten wat wel en niet literatuur en kunst is. Daarvoor moet je "leren" wat literatuur mooi maakt. Dan leer je op een gegeven ogenblik zelf uit te vogelen waarom de ene scene met naakte mensen pornografie is (de laagste vorm van kunst) en de andere scene tot de hoge kunst gerekend kan worden.

Als je naar het Rijksmuseum gaat zie je in eerste instantie ook alleen maar oude doeken met wat verf erop. Voornamelijk afbeeldingen van mensen die al een tijdje dood zijn en ooit een soort van belangrijk waren. Als je naar het Rijksmuseum gaat samen met je kunstgeschiedenisdocent dan leer je te kijken en te begrijpen wat er werkelijk op het doek staat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_152918716
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:44 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Ooit op een technische universiteit geweest? Die haalt jou aanname compleet onderuit namelijk. Daarnaast is n&g natuurlijk beta-light.
Ik zeg toch ook dat ik geen beta ben :) en ja, wel eens rondgekeken op de TU. Humoristisch weinig damestoiletten :). Blijft staan dat je nog 0 argumenten hebt gegeven voor een vwo sova training.
  zondag 24 mei 2015 @ 16:22:54 #74
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152918728
quote:
12s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:17 schreef El_Matador het volgende:

[..]

We zijn ongeveer even oud, schat ik zo, maar wij mochten dat wel lezen voor de lijst. Niet gelezen overigens.
Zat jij al in het studiehuis? Wij hadden een onderbouw / bovenbouw lijst. Voor de eerste mocht het sowieso, maar ik ben er vrij zeker van dat hij niet op de tweede stond.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 24 mei 2015 @ 16:26:01 #75
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152918812
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:22 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook dat ik geen beta ben :) en ja, wel eens rondgekeken op de TU. Humoristisch weinig damestoiletten :). Blijft staan dat je nog 0 argumenten hebt gegeven voor een vwo sova training.
Enkel rondgekeken hebben geeft geen goed beeld, maar als je er een tijdje rondloopt zie je dat een vwo sova training voor veel, heel veel van de studenten van een technische universiteit absoluut beter is dan tekenen aangezien veel van die mensen totaal niet om kan gaan met andere mensen buiten de betawereld.
  zondag 24 mei 2015 @ 16:30:37 #76
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152918929
Beta's verplicht op cursus sociale vaardigheden sturen. Dat is een even goed idee als die kerel die vandaag alle moslims naar het vernietigingskamp wilde sturen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_152918935
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:22 schreef Ryon het volgende:

[..]

Zat jij al in het studiehuis? Wij hadden een onderbouw / bovenbouw lijst. Voor de eerste mocht het sowieso, maar ik ben er vrij zeker van dat hij niet op de tweede stond.
Nee, studiehuis is van na mijn tijd.

Ik zat op een zelfstandig gymnasium dus sowieso geen "last" van een brede onderbouw met atheneum en HAVO/MAVO/LBO (VBO begon toen net geloof ik, VMBO is ook van erna).

Onze lerares Nederlands was wel heel goed, moet ik zeggen. Er was ook een thema wat je uit moest kiezen en daar 3 literaire boeken bij zoeken en daarover vertellen. Ik koos natuurwetenschap en las daarvoor Nooit Meer Slapen, De Herberg met het Hoefijzer en nog 1 waar ik nu niet meer op kan komen, het zou een boek van Leon de Winter geweest kunnen zijn.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 24 mei 2015 @ 16:32:40 #78
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152918989
quote:
10s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:30 schreef Ryon het volgende:
Beta's verplicht op cursus sociale vaardigheden sturen. Dat is een even goed idee als die kerel die vandaag alle moslims naar het vernietigingskamp wilde sturen.
Het is dat ik weet waar dat topic over gaat, maar anders zou dit wel eens héél anders opgevat kunnen worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 24 mei 2015 @ 16:37:36 #79
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152919124
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is dat ik weet waar dat topic over gaat, maar anders zou dit wel eens héél anders opgevat kunnen worden.
Lol inderdaad :D.
  zondag 24 mei 2015 @ 16:38:16 #80
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152919152
quote:
10s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:30 schreef Ryon het volgende:
Beta's verplicht op cursus sociale vaardigheden sturen. Dat is een even goed idee als die kerel die vandaag alle moslims naar het vernietigingskamp wilde sturen.
Waarom eigenlijk, je bent het niet een klein beetje met me eens wat die post betreft?
  zondag 24 mei 2015 @ 16:48:47 #81
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152919439
quote:
12s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, studiehuis is van na mijn tijd.

Ik zat op een zelfstandig gymnasium dus sowieso geen "last" van een brede onderbouw met atheneum en HAVO/MAVO/LBO (VBO begon toen net geloof ik, VMBO is ook van erna).

Onze lerares Nederlands was wel heel goed, moet ik zeggen. Er was ook een thema wat je uit moest kiezen en daar 3 literaire boeken bij zoeken en daarover vertellen. Ik koos natuurwetenschap en las daarvoor Nooit Meer Slapen, De Herberg met het Hoefijzer en nog 1 waar ik nu niet meer op kan komen, het zou een boek van Leon de Winter geweest kunnen zijn.
Ja, ik zat ook op een zelfstandig gymnasium. Maar ik kwam aan precies in het jaar dat het studiehuis / tweede fase werd geïntroduceerd. Ik ben daar dus letterlijk/figuur een kind van. Dat heeft ervoor gezorgd dat een aantal dingen die daarvoor nog wel konden daarna niet meer mochten / juist verplicht werden gesteld. Een van die dingen is dus de onderbouw / bovenbouw lijst.

Los daarvan: goed literatuuronderwijs valt of staat met de docent! De boodschap dat literatuur belangrijk is (en dan met name waarom) kunnen heel veel docenten niet goed overbrengen. Als je het geluk hebt een docent(e) te treffen die dat wel kan, heb je daar de rest van je leven plezier van :)

Maar goed, dat geldt niet alleen voor literatuuronderwijs maar ook voor heel veel andere vakken. Zat mensen die wiskunde zijn gaan studeren omdat hun docent zo inspirerend was, zat mensen die nog steeds een hekel hebben aan wiskunde puur vanwege de docent.
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:38 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Waarom eigenlijk, je bent het niet een klein beetje met me eens wat die post betreft?
Om eerlijk te zijn zocht ik gewoon even een gelegenheid om die flauwe grap te maken. Hoewel als je het topic goed leest dat dus echt de strekking is van zijn idee ( :') ).

Maar goed, die bèta / alfa discussie is ook al zou oud als het internet is en ik moet zeggen dat bèta's een apart slag volk zijn. Ik heb (als gamma) veel te maken met bèta's in mijn werk en je merkt wel dat het gescheiden werelden zijn. Of een cursus sociale vaardigheden dat gaat oplossen betwijfel ik :P
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 24 mei 2015 @ 16:54:48 #82
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152919635
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:48 schreef Ryon het volgende:
Om eerlijk te zijn zocht ik gewoon even een gelegenheid om die flauwe grap te maken. Hoewel als je het topic goed leest dat dus echt de strekking is van zijn idee ( :') ).

Maar goed, die bèta / alfa discussie is ook al zou oud als het internet is en ik moet zeggen dat bèta's een apart slag volk zijn. Ik heb (als gamma) veel te maken met bèta's in mijn werk en je merkt wel dat het gescheiden werelden zijn. Of een cursus sociale vaardigheden dat gaat oplossen betwijfel ik :P
Ah, dat verklaart een hoop. :D

V.w.b. de tweede alinea: Jij hebt toch rechten gestudeerd en rechten valt toch onder de alfawetenschappen en daar heb je toch ook bijna niets te maken met beta's?
  zondag 24 mei 2015 @ 17:10:28 #83
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152920043
Rechten valt onder de gammawetenschappen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 24 mei 2015 @ 17:15:06 #84
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152920164
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:54 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Ah, dat verklaart een hoop. :D

V.w.b. de tweede alinea: Jij hebt toch rechten gestudeerd en rechten valt toch onder de alfawetenschappen en daar heb je toch ook bijna niets te maken met beta's?
Rechten is - ondanks het gebrek aan statistiek en methodologie - inderdaad een gamma / maatschappij studie. Ik heb rechten ook gecombineerd met andere gamma sociaal-wetenschappelijke studies.

Als pure alfa (geestenwetenschappen) zul je waarschijnlijk weinig met bèta's in contact komen. Dat zijn echt twee totaal parallelle werelden. Maar als gamma zit je er tussenin en kan je beide kanten op.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 24 mei 2015 @ 17:43:40 #85
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_152920927
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:26 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Enkel rondgekeken hebben geeft geen goed beeld, maar als je er een tijdje rondloopt zie je dat een vwo sova training voor veel, heel veel van de studenten van een technische universiteit absoluut beter is dan tekenen aangezien veel van die mensen totaal niet om kan gaan met andere mensen buiten de betawereld.
Sociale vaardigheden leer je niet door dwang, dan krijg je het tegenovergestelde effect. Laat de mensen gewoon lekker. School moet goed onderwijzen in bèta-vakken, talen en algemene vorming. Niet in creativiteit en sociale vaardigheden. Je krijg dan een tegenovergesteld effect.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_152945018
Ik ben van het vwo afgetrapt vanwege de 2de vreemde taal. Elk ander vak ging prima maar ik was zelfs met bijles niet goed in Duits en Frans en dus mocht ik, ondanks mijn 7 voor Nederlands en 9 voor Engels naar de havo.
pi_152946144
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 14:23 schreef m.w. het volgende:
Ik ben van het vwo afgetrapt vanwege de 2de vreemde taal. Elk ander vak ging prima maar ik was zelfs met bijles niet goed in Duits en Frans en dus mocht ik, ondanks mijn 7 voor Nederlands en 9 voor Engels naar de havo.
Was dit in de derde klas? In de hogere jaren had je er namelijk één kunnen laten vallen. Ik heb heel de 5e klas een 4 voor Duits gestaan, maar zolang je andere cijfers goed zijn maalt niemand erom.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 13:10:56 #88
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_152972381
quote:
10s.gif Op zondag 24 mei 2015 16:30 schreef Ryon het volgende:
Beta's verplicht op cursus sociale vaardigheden sturen. Dat is een even goed idee als die kerel die vandaag alle moslims naar het vernietigingskamp wilde sturen.
Yep, want álle bèta's zijn natuurlijk autistische wezens die in hun weerloze toestand en armoedige bestaan geholpen moeten worden door de goede, dappere, sociale alfastudenten met hun master communicatiewetenschappen en hun literatuur. :')
pi_152977305
Ik mis al dat soort dingen juist op het MBO.
pi_170865095


[ Bericht 83% gewijzigd door LA_niner op 11-05-2017 21:47:07 ]
pi_170930304
alfa-vakken :')

0 intellectuele uitdaging. Gewoon woorden/regels/feiten uit je hoofd leren.
  zondag 14 mei 2017 @ 14:20:12 #92
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_170935037
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:02 schreef robin007bond het volgende:
Stel je voor dat je wat algemene vorming meekrijgt op school...
Haha algemene vorming wat een poephoofd deze Robin.
Irene is bae <3
pi_170992367
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 21:46 schreef LA_niner het volgende:

Goede silent kick ^O^
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_171005845
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 09:37 schreef JaJammerJan het volgende:
alfa-vakken :')

0 intellectuele uitdaging. Gewoon woorden/regels/feiten uit je hoofd leren.
Natuurkunde. 0 intellectuele uitdaging. Gewoon natuurwetten/formules uit je hoofd leren. Of wacht, dat hoeft niet eens uit het hoofd, je mocht je BINAS er altijd gewoon bijhouden. :')
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_171006223
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 16:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Natuurkunde. 0 intellectuele uitdaging. Gewoon natuurwetten/formules uit je hoofd leren. Of wacht, dat hoeft niet eens uit het hoofd, je mocht je BINAS er altijd gewoon bijhouden. :')
Dit, het is veel eenvoudiger een 10 te halen voor een wiskunde tentamen, dan de dynamiek van een vreemde taal te doorgronden.
pi_171006689
Verplicht tweede vreemde taal op vwo = terechte klacht.

Alsof iemand zonder een minder goede vwo'er is?
pi_171006740
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 15:09 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

Was dit in de derde klas? In de hogere jaren had je er namelijk één kunnen laten vallen. Ik heb heel de 5e klas een 4 voor Duits gestaan, maar zolang je andere cijfers goed zijn maalt niemand erom.
Joh dat doen scholen om de slagingspercentages hoog te houden...

Zolang je geen zorgleerling bent met een dossier mag je overigens niet naar een lager niveau gestuurd worden. Je kan dan wel blijven zitten.
De inspectie is momenteel bezig met scholen hiervoor op de vingers te tikken...
pi_171007201
Sommige studies kun je maar beter als hobby doen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_171008086
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 16:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Natuurkunde. 0 intellectuele uitdaging. Gewoon natuurwetten/formules uit je hoofd leren. Of wacht, dat hoeft niet eens uit het hoofd, je mocht je BINAS er altijd gewoon bijhouden. :')
Shit, daar heb je een punt.
pi_171010389
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 16:30 schreef WatermeloenFOK het volgende:
Verplicht tweede vreemde taal op vwo = terechte klacht.

Alsof iemand zonder een minder goede vwo'er is?
Dat laatste kun je natuurlijk toepassen op ieder willekeurig vak (wellicht m.u.v. de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_171010466
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 17:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als pure alfa (geestenwetenschappen) zul je waarschijnlijk weinig met bèta's in contact komen. Dat zijn echt twee totaal parallelle werelden. Maar als gamma zit je er tussenin en kan je beide kanten op.
AI, robotisering, zelfrijdende auto's, privacy, genoeg raakvlakken tussen de geesteswetenschappen en de technische wetenschappen. Ik zou eerder het tegenovergestelde beweren: er zou méér contact moeten zijn tussen de doorgaans inderdaad relatief gescheiden werelden van alfa, beta en gamma.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')