Hoezo? Dat tuig (specifiek dat tuig waar jij het net over had, die met heel de groep hele wagons onveilig maken) komt toch nauwelijks buiten de Randstad? Ik heb ze in NB en in Limburg nog niet in de trein zien zitten.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:36 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja dan moet je dus het spoor opsplitsen zodat je dat probleem voorkomt. Dan betaal je geen landelijke belasting maar betaal je de provincie waar je woont voor geleverde diensten.
Zwartrijders komen volgens mij doorgaans uit de sociale milieus waar fietsen niet zo gebruikelijk is.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog een geweldige uitvinding genaamd een fiets. Als je er 50 Euro mee uitspaart dan is dat best een stukje wandelen of fietsen waard.
Stel dat de NS niet meer zou controleren in de trein en enkel op de grotere stations, dan stap ik toch in in het dichtstbijliggende perifere stationnetje en stap ik uit bij het dichtsbijliggende perifere stationnetje bij de eindbestemming?
Voor scooters betalen ze daarentegen met plezier grote sommen geld, als ze niet gestolen zijn.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Zwartrijders komen volgens mij doorgaans uit de sociale milieus waar fietsen niet zo gebruikelijk is.
Wie is "men"? Ik heb er weinig van gemerkt. Wat politici die de weg kwijt zijn, met name uit de rechtse hoek, maar verder...quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:41 schreef Cherna het volgende:
Wat mij stoort is dat men steeds roept om strenger optreden en maatregelingen.
Ook in Limburg komt het voor. Kenners moet je maar eens vragen(de Mondial) en reizigers die lastig gevallen worden in Veolia treinen waar NS personeel nota bene optrad omdat er door Veolia geen controle plaats vind. Zelfs reizigers vroegen dit aan passagierend NS personeel om op te treden. Je bent immers het spoor waar het een reiziger op dat moment het geen bal uitmaakt of je bij de NS of Veolia club behoort.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoezo? Dat tuig (specifiek dat tuig waar jij het net over had, die met heel de groep hele wagons onveilig maken) komt toch nauwelijks buiten de Randstad? Ik heb ze in NB en in Limburg nog niet in de trein zien zitten.
Verspild als in een kaartje gekocht en vervolgens de reis niet gemaakt of?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik word trouwens heel erg depressief als ik uitreken hoeveel geld ik al heb verspild aan de trein.
De maatschappijquote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wie is "men"? Ik heb er weinig van gemerkt. Wat politici die de weg kwijt zijn, met name uit de rechtse hoek, maar verder...
Engeland als voorbeeld nemen aangaande OV.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 12:48 schreef Cherna het volgende:
[ afbeelding ]
Het hele land klaagt over NS dat het in het buitenland allemaal beter is. Nu gaan we naar een systeem toe zoals in de UK en dan is het weer niet goedEn ook daar zijn de poortjes niet al te hoog.
Ook daar heb je poortjes om met de trein te kunnen reizen(niet alleen metro).
We staan in NL nog in de kinderschoenen Veel stations hebben nog niet de juiste infra. Dat is natuurlijk nog wel een probleem. Helaas
Je bent er dagelijks om een oordeel over Ceske Drahy te geven. Of is dit ook weer een geval van het gras is altijd groener bij de buren. Bovendien had ik het alleen over de poortjes.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:14 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Engeland als voorbeeld nemen aangaande OV.![]()
Zelfs Albanië heeft een beter functionerend spoornet.![]()
Neem dan Tsjechië als voorbeeld, geen poortjes, gewoon contant met echt geld (geen hipster-pasjes) je kaartje kopen aan het loket of met 20 Kc toeslag bij de conducteur en er is geen agressie in de trein. Het kan dus wel.
Misschien moeten we maar de NS over laten nemen door de Ceske Drahy inclusief personeel, daar functioneert het OV namelijk perfect en hier niet.
WAT MIJ STOORT ZIJN DIE DEBIELE ACTIES VAN DE NS JAH....quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:41 schreef Cherna het volgende:
Wat mij stoort is dat men steeds roept om strenger optreden en maatregelingen. Maar als men dan iets onderneemt is het ook weer niet goed. Dat is eigenlijk de moraal van al mijn stukjes.
Ik zou de Poolse regering vragen of ze Oswiczem weer willen heropenen, dit keer voor zwartrijders.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:01 schreef Cherna het volgende:
[..]
Okies, Persoonlijk ben ik wel blij met poortjes. Helaas is niet ieder station zo geschikt dat winkels buiten de poortjes vallen. Dat is natuurlijk een ongemak. Dat is waar. Maar geen drama lijkt mij. Maar Den Haag CS is uitermate geschikt.
In Parijs heb je ook poortjes en daar staat altijd personeel bij. Ook dan is zwartrijden mogelijk Maar als je dan alsnog gepakt word dan heb je een probleem. De boetes zijn van een veel hoger niveau dan in NL. 50 euro per persoon aan boete contant te betalen. Al ben je per ongeluk een zone te ver. Dat is dan met het RER systeem. Lokale treinen rondom Parijs.
Betaal je niet contant word je bij het eerstvolgende station afgevoerd, door gasten gekleed in het zwart en bewapend die zo uit het legioen zijn gekomen. Nee daar flik je echt niets bij.
Toen ik 18 (of jonger, zeg 16) ofzo was had ik echt wel 20 euro in mn portomonnee hoor. + je maakt de denkfout dat ze zowel heen als terug 20eu moeten opladen. Dat is onzin natuurlijk. 1x 20 en op de terugweg misschien nog 5,- ofzo erbij zetten. Of iemand fixen met samenreiskorting.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:20 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
WAT MIJ STOORT ZIJN DIE DEBIELE ACTIES VAN DE NS JAH....
Wat nu worden bijvoorbeeld jongeren onder de 18 of ouder zelfs flink genaaid. Die hebben natuurlijk helemaal niet zo veel geld te besteden
vroeger konden ze gewoon een enkeltje van 4 euro kopen van rotterdam naar den haag....
tegenwoordig moeten ze minimaal 40 euro op hun pasje hebben dan om heen en terug te keren
DAt iS TOCH FUKKING ASSOCIAAL JOH
DIE GASTEN kunnen helemaal niet meer reizen door dit beleid
ze zijn wel genoodzaakt sinds de invoering van heel dat ov pasje systeem en die 20 euro om gewoon over die poortjes te springen en zwart te gaan rijden terwijl ze vroeger nog die 4 euro uit hun portemonee trokken om gewoon een kaartje te kopen.
conclusie heel dit systeem werkt gewoon AVERECHTS...
ALS de ns beweerd dat het 1000 bekeuringen heeft uitgedeeld wil ik weles weten of dit niet voornamelijk jongeren waren onder de 18, zal me helemaal niets verbazen
Ik vind dat er geen poortjes moeten zijn en ook geen OV-chipkaart. Gewoon een normaal systeem dat voor iedereen - dus ook voor de niet computer-nerd - toegankelijk is en ik adviseer te kijken naar landen en systemen die goed werken, omdat ik ook geïnteresseerd ben in een oplossing die werkt voor zowel de reizigers als het personeel van de NS.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je bent er dagelijks om een oordeel over Ceske Drahy te geven. Of is dit ook weer een geval van het gras is altijd groener bij de buren. Bovendien had ik het alleen over de poortjes.
jongeren willen geen 20 euro uitgeven aan iets wat maar 4 euro waard is....quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:34 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Toen ik 18 (of jonger, zeg 16) ofzo was had ik echt wel 20 euro in mn portomonnee hoor. + je maakt de denkfout dat ze zowel heen als terug 20eu moeten opladen. Dat is onzin natuurlijk. 1x 20 en op de terugweg misschien nog 5,- ofzo erbij zetten. Of iemand fixen met samenreiskorting.
quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:14 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Engeland als voorbeeld nemen aangaande OV.![]()
Valt mee. Alleen reizigersaantallen zeggen niet alles; op de kwaliteit, de beprijzing en de veiligheid valt behoorlijk wat aan te merken.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:50 schreef Igen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Engeland lijkt me een uitstekend voorbeeld als het gaat om spoorwegen.
Dat probleem van de veiligheid speelde in de tijd tussen de privatisering en de her-nationalisering van de infrastructuur (in het diagram aangegeven als "Network Rail created"), dus dat zijn oude koeien uit de sloot.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Valt mee. Alleen reizigersaantallen zeggen niet alles; op de kwaliteit, de beprijzing en de veiligheid valt behoorlijk wat aan te merken.
Veel mensen hebben die keuze niet omdat de trein in veel gevallen het makkelijkst is daar.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat probleem van de veiligheid speelde in de tijd tussen de privatisering en de her-nationalisering van de infrastructuur (in het diagram aangegeven als "Network Rail created"), dus dat zijn oude koeien uit de sloot.
En als op de kwaliteit en de beprijzing "behoorlijk wat aan te merken valt", dan zouden de mensen wel met de auto, met de bus (in Engeland is de busmarkt al jaren volledig vrijgegeven) of met het vliegtuig gaan.
Waarom niet ? Velen zullen sowieso op Sloterdijk of Lelylaan willen zijn.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 12:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er veel zwartrijders helemaal naar Sloterdijk wandelen om een poortje te omzeilen.
Riiiight. En waarom reden er vóór de liberalisering van de spoorweg- en busmarkt dan steeds minder mensen met de trein - terwijl de mensen toen nog minder keus hadden én zogenaamd de prijzen lager waren en de kwaliteit beter was?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
Veel mensen hebben die keuze niet omdat de trein in veel gevallen het makkelijkst is daar.
Maar de kwaliteit is echt slecht en de prijzen zijn vaak hoog (al is dat per dag en per uur verschillend om het makkelijk te maken)
Dan zet je ook op Sloterdijk en Lelylaan poortjes neer.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:37 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waarom niet ? Velen zullen sowieso op Sloterdijk of Lelylaan willen zijn.
En anders bestaat er altijd nog een sneltram. Poortjes opentrappen, instappen, poortjes wederom opentrappen of achter iemand aanlopen op de bestemming en dan de trein in. Zoals ze het nu ook al doen.
Eens. Maar dat gebeurt nu niet omdat er bij de sneltram geen controleurs staan.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 17:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan zet je ook op Sloterdijk en Lelylaan poortjes neer.
En bij het poortjes intrappen moet natuurlijk gewoon een boete worden uitgedeeld.
Voor zover ik weet staan er op Lelylaan al poortjes. Op Sloterdijk worden deze nog geplaatst.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 17:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan zet je ook op Sloterdijk en Lelylaan poortjes neer.
Dan controleren ze blijkbaar niet genoeg.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 17:54 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Eens. Maar dat gebeurt nu niet omdat er bij de sneltram geen controleurs staan.
Als de NS die er wel en masse neerzet (vooral bij Lelylaan) is dat probleem in theorie opgelost.
In theorie - want op Bijlmer staan er ook regelmatig controleurs, maar toch zijn er inmiddels al 2 poortjes kapot door het trappen.
In Rotterdam zie je nooit iemand staan, dus daar is het lekker makkelijk.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 18:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan controleren ze blijkbaar niet genoeg.
Toen ik in Amsterdam woonde en de poortjes net werden afgesloten, stonden er trouwens bij elke uitgang van de metrostations 2 toezichthouders van GVB, maar die deden nooit wat als een zwartrijder achter iemand aan door de poortjes glipte. Dat zal toch ook niet echt het goede signaal hebben afgegeven.
Ik hoef mijn gelijk niet te bewijzen, ik geef gewoon aan wat ik heb meegemaakt de laatste jaren en dat je als je bv naar Londen moet voor je werk het met de auto, bus of vliegtuig bijna geen doen is vanuit de voorstadjes.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 17:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Riiiight. En waarom reden er vóór de liberalisering van de spoorweg- en busmarkt dan steeds minder mensen met de trein - terwijl de mensen toen nog minder keus hadden én zogenaamd de prijzen lager waren en de kwaliteit beter was?
Volgens mij ben je gewoon principieel tegen privatisering en zuig je daarom gewoon argumenten uit je duim om je gelijk te "bewijzen" (net als Janneke).
Ik maak hieruit op dat die halvering van het spoorboekje sinds de privatisering weer ongedaan is gemaakt en dat er nu weer veel meer treinen rijden. Is dat wat je "slechte kwaliteit" noemt?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik hoef mijn gelijk niet te bewijzen, ik geef gewoon aan wat ik heb meegemaakt de laatste jaren en dat je als je bv naar Londen moet voor je werk het met de auto, bus of vliegtuig bijna geen doen is vanuit de voorstadjes.
Dat er meer reizigers zijn, kan best, vergeet ook niet dat in de jaren 60 o.i.d. het halve spoorboekje werd opgeheven wegens gebrek aan geld.
Ik denk dat de meesten een keer dat artikeltje in de Telegraaf over het 1000-pond-treinkaartje hebben gelezen en daarom denken dat ze alles ervan af weten.quote:Dat UK geen goed voorbeeld is qua privatisering van de spoorwegen is voor de meeste wel duidelijk.
Ik weet wel wat meer van het spoorwegwezen dan alleen een Telegraaf-artikel. Ik zal er dit weekend wel wat bronnen bij zoeken als ik daar de tijd voor heb, maar in de kern klopt het wel degelijk wat ik schrijf. Het VK was er als eerste bij om de EU-richtlijnen mbt privatisering van de spoorwegen uit te voeren, ontmantelde British Rail en besteedde in één klap alles openbaar aan, inclusief de Infrastructuur (Railtrack). Dit leverde heel veel problemen op die nog lang niet allemaal zijn opgelost. Het gaat steeds beter, maar rond het jaar 2000 was het voor een industrieel gidsland als het VK behoorlijk droevig gesteld met zaken als punctualiteit, onderhoud, veiligheid en prijs/kwaliteit-verhouding.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik maak hieruit op dat die halvering van het spoorboekje sinds de privatisering weer ongedaan is gemaakt en dat er nu weer veel meer treinen rijden. Is dat wat je "slechte kwaliteit" noemt?
[..]
Ik denk dat de meesten een keer dat artikeltje in de Telegraaf over het 1000-pond-treinkaartje hebben gelezen en daarom denken dat ze alles ervan af weten.
Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet wel wat meer van het spoorwegwezen dan alleen een Telegraaf-artikel. Ik zal er dit weekend wel wat bronnen bij zoeken als ik daar de tijd voor heb, maar in de kern klopt het wel degelijk wat ik schrijf. Het VK was er als eerste bij om de EU-richtlijnen mbt privatisering van de spoorwegen uit te voeren, ontmantelde British Rail en besteedde in één klap alles openbaar aan, inclusief de Infrastructuur (Railtrack). Dit leverde heel veel problemen op die nog lang niet allemaal zijn opgelost. Het gaat steeds beter, maar rond het jaar 2000 was het voor een industrieel gidsland als het VK behoorlijk droevig gesteld met zaken als punctualiteit, onderhoud, veiligheid en prijs/kwaliteit-verhouding.
De EU brengt jaarlijks een statistiekenboekje uit over energie en transport. Daarin staan o.a. ook data over modal-split, zodat je de reizigerstoename door toename van verkeer in het algemeen kan wegstrepen.quote:De stijging van het aantal reizigers in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland is significant, maar niet alleen te wijten aan de privatisering (denk ook aan stijging bevolking, stijging aantal studenten en aan files). Toch werkt het systeem van regionale aanbesteding niet slecht. Zeker in Duitsland zijn er al de nodige regionale spoorlijnen 'gered' door privatisering. Hoe het vervoer op het kernnet zich zal ontwikkelen, zal de toekomst leren.
Het is op zich interessant om de stand van zaken in Nederland te vergelijken met België, en Duitsland met Frankrijk. Paren van landen met gelijke omvang, waarvan de ene op redelijke schaal Openbaar vervoer privatiseert, en de andere helemaal niet. Ik zal er eens wat relevante cijfers over op gaan zoeken.
quote:Staat allemaal los van de OV-Chipkaart. Dat is en blijft een goed idee met een beroerde uitvoering.
Dat ben ik met je eens. In feite is een railinfrabeheerder niet veel anders dan een soort Rijkswaterstaat, maar dan voor het spoor.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.
Ik heb net al wat zitten zoeken op de website van het UIC. Die geven echter alleen statistieken over de NS en DBAG, en weer niet van de private/regionale vervoerders, waar het nu net om te doen was. Ik zoek nog even verder, maar als dat EU-statistiekenboekje een online variant heeft dan hou ik me aanbevolen.quote:[..]
De EU brengt jaarlijks een statistiekenboekje uit over energie en transport. Daarin staan o.a. ook data over modal-split, zodat je de reizigerstoename door toename van verkeer in het algemeen kan wegstrepen.
Ik heb een paar jaar terug er eens een spreadsheetje van gemaakt. Daar komt een groeiend marktaandeel uit voor het VK en voor Zweden (beide met een vergelijkbaar model) maar ook voor Frankrijk (juist een volledig SNCF-monopolie) terwijl het marktaandeel in Nederland, België en Duitsland stagneert.
quote:[..]
Hier: http://ec.europa.eu/trans(...)cketbook-2014_en.htmquote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb net al wat zitten zoeken op de website van het UIC. Die geven echter alleen statistieken over de NS en DBAG, en weer niet van de private/regionale vervoerders, waar het nu net om te doen was. Ik zoek nog even verder, maar als dat EU-statistiekenboekje een online variant heeft dan hou ik me aanbevolen.
Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is. Er is nu eenmaal nauwelijks concurrentie mogelijk op het spoor. Je kan wel de verschillende trajecten verdelen over verschillende bedrijven maar per traject met meerdere bedrijven werken is in Nederland voor het personenspoorvervoer nog niet gelukt. In een deel van Limburg Veolia of hoe dat ook heet, in het grootste deel van het land de NS, weer elders in het land nog 1 of 2 bedrijven, allemaal zijn ze een lokale monopolist. Geen gezonde concurrentie, dus niet geschikt voor de markt. Tenzij je alsnog die gezonde concurrentie introduceert maar als dat in 20 jaar tijd niet is gelukt waarom zou het dan alsnog lukken?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.
Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgenquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is.
In Nederland is het doelbewust zo georganiseerd dat de concurrentie in de aanbestedingsprocedure plaatsvindt en dat de concessies verder zo min mogelijk overlap hebben; dat dus zo veel mogelijk elke aanbieder op 'zijn' traject een monopolie heeft voor zolang als de concessie duurt.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is. Er is nu eenmaal nauwelijks concurrentie mogelijk op het spoor. Je kan wel de verschillende trajecten verdelen over verschillende bedrijven maar per traject met meerdere bedrijven werken is in Nederland voor het personenspoorvervoer nog niet gelukt. In een deel van Limburg Veolia of hoe dat ook heet, in het grootste deel van het land de NS, weer elders in het land nog 1 of 2 bedrijven, allemaal zijn ze een lokale monopolist. Geen gezonde concurrentie, dus niet geschikt voor de markt. Tenzij je alsnog die gezonde concurrentie introduceert maar als dat in 20 jaar tijd niet is gelukt waarom zou het dan alsnog lukken?
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:19 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgenDat kan de burger prima zelf, de overheid als toezichthouder.
Voor mij als klant telt maar 1 iets: ga ik als klant meer of minder betalen door die poortjes en bewaking.quote:En om op de poortjes terug te komen, al bijna 1000 zwartrijders gepakt en 73% meer kaartjes verkocht, het werkt dus.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am_CS_succes___.html
ik geloof geen fuk van die cijfertjesquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:19 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgenDat kan de burger prima zelf, de overheid als toezichthouder.
En om op de poortjes terug te komen, al bijna 1000 zwartrijders gepakt en 73% meer kaartjes verkocht, het werkt dus.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am_CS_succes___.html
Dat is nog niet eens nodig: een beetje de cijfertjes framen en wat spinnen en je krijgt hetzelfde effect. Liegen zonder dat je expliciet een leugen vertelt, een kunstvorm van en voor communicatiekundigen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:25 schreef klaasweetalles het volgende:
de ns roept maar om kritiek op hun beleid maar te verdedigen, gewoon zo een medewerker die uit zijn dikke duim wat roept
Noem eens een geslaagd project waar de overheid zich mee bemoeidquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn.
Het is er wel, met uitzondering van het hoofdrailnet maar dat komt nog wel ooit. Er zijn meer concurrentievormen mogelijk dan alleen "ik moet naar Eindhoven, pak ik de rode, de gele of de witte trein".quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer.
Er zijn wel meer zeer succesvolle waterwerken in Nederland, zoals De Afsluitdijk en Flevoland (genoemd naar ingenieur Flevo, een nationale held en staatsman in het begin van de twintigste eeuw).quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:26 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Noem eens een geslaagd project waar de overheid zich mee bemoeid![]()
Na de Deltawerken kan ik niets meer verzinnen.
De overheid hoeft het dan ook niet uit te voeren, voor de aanleg van sporen kan zij bijvoorbeeld de opdracht geven aan een extern bedrijf, het beheren kan je prima zelf doen zonder dat je al het uitvoerende werk doet. In ieder geval hoeft de overheid slechts quite te spelen, een privaat bedrijf zal tot in de lengte van de dagen zoveel mogelijk winst willen maken, ook als de investeringen al vijfvoudig afbetaald zijn.quote:De overheid is een redelijke toezichthouder maar kan zich beter verre houden van uitvoeringshandelingen.
Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is er wel, met uitzondering van het hoofdrailnet maar dat komt nog wel ooit.
Misschien moeten we dat ook bij de levensmiddelen doen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn.
De controles zijn ingevoerd om geweld tegen te gaan.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is nog niet eens nodig: een beetje de cijfertjes framen en wat spinnen en je krijgt hetzelfde effect. Liegen zonder dat je expliciet een leugen vertelt, een kunstvorm van en voor communicatiekundigen.
Het hele hoofdrailnet is in handen van een staatsbedrijf, de OV-Chipkaart wordt ook volledig gerund door staatsbedrijven, dus wat voor reden tot klagen heb jij nou eigenlijk?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.
Nogmaals, de levensmiddelensector is bij uitstek een sector waarin je een uitstekende concurrentie kan krijgen, daar zit het grote verschil met het personenspoorvervoer! Het marktmodel werkt enkel goed als er voldoende concurrentie mogelijk is! En dat zal vast niet de enige voorwaarde zijn maar laten we maar met dit puntje beginnen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Misschien moeten we dat ook bij de levensmiddelen doen.
Wat een paradijs zou het zijn als je alleen nog maar staats-chips in de staatssupermarkt kan kopen, ipv. dat graaibedrijven zoals Ahold, Jumbo, Aldi, Lidl, Croky, Kettle, Lays en noem het allemaal maar op allemaal winst zitten te graaien en allemaal duur, overbodig management parallel aan elkaar hebben.
quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.
Ik stel niet dat die concurrentie onmogelijk is maar tot nu toe is het er nog niet gekomen, blijkbaar is het dus in ieder geval verdomd lastig. Logisch ook, gezien het feit dat je lastig 2 extra bedrijven kan laten rijden op hetzelfde traject (voor personenvervoer) met al die krappe schema's (je kan elkaar niet inhalen op een spoor). Zelfs al zou je een oligopolie krijgen, hoe voorkom je dan kartelvorming?
Ik schreef NA de Deltawerkenquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er zijn wel meer zeer succesvolle waterwerken in Nederland, zoals De Afsluitdijk en Flevoland (genoemd naar ingenieur Flevo, een nationale held en staatsman in het begin van de twintigste eeuw).
Nee, het is een privaat bedrijf! Dat de staat nu 50% aandelen heeft (laat het 60% zijn /care) doet daar geen afbreuk aan. Wat krijg je door heel die aandelengekte? In plaats van dat ze investeerden in de service (herinner je je het jarenlange chronische capaciteitstekort wat nog steeds niet volledig verholpen is?) of de prijs te verlagen spaarden ze het geld voor investeringen in het buitenland. Jij en ik betalen die investeringen in het buitenland. Wat hebben wij daaraan?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Het hele hoofdrailnet is in handen van een staatsbedrijf, de OV-Chipkaart wordt ook volledig gerund door staatsbedrijven, dus wat voor reden tot klagen heb jij nou eigenlijk?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |