abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:42:53 #201
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152621570
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:36 schreef Cherna het volgende:

[..]

Tja dan moet je dus het spoor opsplitsen zodat je dat probleem voorkomt. Dan betaal je geen landelijke belasting maar betaal je de provincie waar je woont voor geleverde diensten.
Hoezo? Dat tuig (specifiek dat tuig waar jij het net over had, die met heel de groep hele wagons onveilig maken) komt toch nauwelijks buiten de Randstad? Ik heb ze in NB en in Limburg nog niet in de trein zien zitten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152621587
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er bestaat ook nog een geweldige uitvinding genaamd een fiets. Als je er 50 Euro mee uitspaart dan is dat best een stukje wandelen of fietsen waard.
Stel dat de NS niet meer zou controleren in de trein en enkel op de grotere stations, dan stap ik toch in in het dichtstbijliggende perifere stationnetje en stap ik uit bij het dichtsbijliggende perifere stationnetje bij de eindbestemming?
Zwartrijders komen volgens mij doorgaans uit de sociale milieus waar fietsen niet zo gebruikelijk is.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:44:18 #203
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152621620
Ik word trouwens heel erg depressief als ik uitreken hoeveel geld ik al heb verspild aan de trein. :{
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:44:57 #204
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152621642
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Zwartrijders komen volgens mij doorgaans uit de sociale milieus waar fietsen niet zo gebruikelijk is.
Voor scooters betalen ze daarentegen met plezier grote sommen geld, als ze niet gestolen zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:45:41 #205
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152621664
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:41 schreef Cherna het volgende:
Wat mij stoort is dat men steeds roept om strenger optreden en maatregelingen.
Wie is "men"? Ik heb er weinig van gemerkt. Wat politici die de weg kwijt zijn, met name uit de rechtse hoek, maar verder...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:49:06 #206
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152621752
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoezo? Dat tuig (specifiek dat tuig waar jij het net over had, die met heel de groep hele wagons onveilig maken) komt toch nauwelijks buiten de Randstad? Ik heb ze in NB en in Limburg nog niet in de trein zien zitten.
Ook in Limburg komt het voor. Kenners moet je maar eens vragen(de Mondial) en reizigers die lastig gevallen worden in Veolia treinen waar NS personeel nota bene optrad omdat er door Veolia geen controle plaats vind. Zelfs reizigers vroegen dit aan passagierend NS personeel om op te treden. Je bent immers het spoor waar het een reiziger op dat moment het geen bal uitmaakt of je bij de NS of Veolia club behoort.
http://www.binnenlandsbes(...)tations.610733.lynkx

[ Bericht 8% gewijzigd door Cherna op 15-05-2015 15:13:18 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152621795
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik word trouwens heel erg depressief als ik uitreken hoeveel geld ik al heb verspild aan de trein. :{
Verspild als in een kaartje gekocht en vervolgens de reis niet gemaakt of?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:50:48 #208
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152621798
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wie is "men"? Ik heb er weinig van gemerkt. Wat politici die de weg kwijt zijn, met name uit de rechtse hoek, maar verder...
De maatschappij
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 15 mei 2015 @ 15:14:56 #209
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_152622469
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 12:48 schreef Cherna het volgende:
[ afbeelding ]

Het hele land klaagt over NS dat het in het buitenland allemaal beter is. Nu gaan we naar een systeem toe zoals in de UK en dan is het weer niet goed :) En ook daar zijn de poortjes niet al te hoog.

Ook daar heb je poortjes om met de trein te kunnen reizen(niet alleen metro).
We staan in NL nog in de kinderschoenen Veel stations hebben nog niet de juiste infra. Dat is natuurlijk nog wel een probleem. Helaas
Engeland als voorbeeld nemen aangaande OV. :')

Zelfs Albanië heeft een beter functionerend spoornet. :')

Neem dan Tsjechië als voorbeeld, geen poortjes, gewoon contant met echt geld (geen hipster-pasjes) je kaartje kopen aan het loket of met 20 Kc toeslag bij de conducteur en er is geen agressie in de trein. Het kan dus wel.
Misschien moeten we maar de NS over laten nemen door de Ceske Drahy inclusief personeel, daar functioneert het OV namelijk perfect en hier niet.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 15:20:17 #210
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152622637
quote:
9s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:14 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Engeland als voorbeeld nemen aangaande OV. :')

Zelfs Albanië heeft een beter functionerend spoornet. :')

Neem dan Tsjechië als voorbeeld, geen poortjes, gewoon contant met echt geld (geen hipster-pasjes) je kaartje kopen aan het loket of met 20 Kc toeslag bij de conducteur en er is geen agressie in de trein. Het kan dus wel.
Misschien moeten we maar de NS over laten nemen door de Ceske Drahy inclusief personeel, daar functioneert het OV namelijk perfect en hier niet.
Je bent er dagelijks om een oordeel over Ceske Drahy te geven. Of is dit ook weer een geval van het gras is altijd groener bij de buren. Bovendien had ik het alleen over de poortjes.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152622645
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:41 schreef Cherna het volgende:
Wat mij stoort is dat men steeds roept om strenger optreden en maatregelingen. Maar als men dan iets onderneemt is het ook weer niet goed. Dat is eigenlijk de moraal van al mijn stukjes.

WAT MIJ STOORT ZIJN DIE DEBIELE ACTIES VAN DE NS JAH....

Wat nu worden bijvoorbeeld jongeren onder de 18 of ouder zelfs flink genaaid. Die hebben natuurlijk helemaal niet zo veel geld te besteden

vroeger konden ze gewoon een enkeltje van 4 euro kopen van rotterdam naar den haag....
tegenwoordig moeten ze minimaal 40 euro op hun pasje hebben dan om heen en terug te keren

DAt iS TOCH FUKKING ASSOCIAAL JOH

DIE GASTEN kunnen helemaal niet meer reizen door dit beleid
ze zijn wel genoodzaakt sinds de invoering van heel dat ov pasje systeem en die 20 euro om gewoon over die poortjes te springen en zwart te gaan rijden terwijl ze vroeger nog die 4 euro uit hun portemonee trokken om gewoon een kaartje te kopen.

conclusie heel dit systeem werkt gewoon AVERECHTS...

ALS de ns beweerd dat het 1000 bekeuringen heeft uitgedeeld wil ik weles weten of dit niet voornamelijk jongeren waren onder de 18, zal me helemaal niets verbazen :*
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  vrijdag 15 mei 2015 @ 15:23:11 #212
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_152622736
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:01 schreef Cherna het volgende:

[..]

Okies, Persoonlijk ben ik wel blij met poortjes. Helaas is niet ieder station zo geschikt dat winkels buiten de poortjes vallen. Dat is natuurlijk een ongemak. Dat is waar. Maar geen drama lijkt mij. Maar Den Haag CS is uitermate geschikt.

In Parijs heb je ook poortjes en daar staat altijd personeel bij. Ook dan is zwartrijden mogelijk Maar als je dan alsnog gepakt word dan heb je een probleem. De boetes zijn van een veel hoger niveau dan in NL. 50 euro per persoon aan boete contant te betalen. Al ben je per ongeluk een zone te ver. Dat is dan met het RER systeem. Lokale treinen rondom Parijs.

Betaal je niet contant word je bij het eerstvolgende station afgevoerd, door gasten gekleed in het zwart en bewapend die zo uit het legioen zijn gekomen. Nee daar flik je echt niets bij.
Ik zou de Poolse regering vragen of ze Oswiczem weer willen heropenen, dit keer voor zwartrijders. :')

Wat een maatregelen voor het simpele feit dat iemand een zone te ver doorrijdt.

Parijs, waar geen hond Engels of Duits machtig is en alles in het Frans vermeldt staat en het drie uur kost om wijs te worden wat voor kaartje je nodig hebt voor de metro om van Paris gare du nord naar Paris Montparnasse te geraken en als je als toerist het verkeerd doet, je afgevoerd wordt. En ondertussen is ook daar de agressie in het OV enorm, dus ook hun systeem functioneert totaal niet.

Ik zou landen als voorbeeld nemen die iets hebben met klantvriendelijkheid en waar de agressie zeer laag is en het OV werkt, geen landen die gelijken op Albanie zoals Frankrijk of Engeland. :')

Bovendien snapt de SNCF tot op de dag van vandaag niet dat sommige reizigers Parijs niet als eindstation hebben, maar verder willen reizen naar Barcelona Sants of Lisboa Santa Apalonia en dat ze de TGV uit Amsterdam dus moeten doortrekken en niet moeten laten eindigen op een godvergeten halte Gare du Nord, waar je met al je koffers in een gare metro moet gaan zitten om op Montparnasse te geraken.
pi_152623160
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:20 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

WAT MIJ STOORT ZIJN DIE DEBIELE ACTIES VAN DE NS JAH....

Wat nu worden bijvoorbeeld jongeren onder de 18 of ouder zelfs flink genaaid. Die hebben natuurlijk helemaal niet zo veel geld te besteden

vroeger konden ze gewoon een enkeltje van 4 euro kopen van rotterdam naar den haag....
tegenwoordig moeten ze minimaal 40 euro op hun pasje hebben dan om heen en terug te keren

DAt iS TOCH FUKKING ASSOCIAAL JOH

DIE GASTEN kunnen helemaal niet meer reizen door dit beleid
ze zijn wel genoodzaakt sinds de invoering van heel dat ov pasje systeem en die 20 euro om gewoon over die poortjes te springen en zwart te gaan rijden terwijl ze vroeger nog die 4 euro uit hun portemonee trokken om gewoon een kaartje te kopen.

conclusie heel dit systeem werkt gewoon AVERECHTS...

ALS de ns beweerd dat het 1000 bekeuringen heeft uitgedeeld wil ik weles weten of dit niet voornamelijk jongeren waren onder de 18, zal me helemaal niets verbazen :*
Toen ik 18 (of jonger, zeg 16) ofzo was had ik echt wel 20 euro in mn portomonnee hoor. + je maakt de denkfout dat ze zowel heen als terug 20eu moeten opladen. Dat is onzin natuurlijk. 1x 20 en op de terugweg misschien nog 5,- ofzo erbij zetten. Of iemand fixen met samenreiskorting.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 15 mei 2015 @ 15:37:30 #214
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_152623246
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:20 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je bent er dagelijks om een oordeel over Ceske Drahy te geven. Of is dit ook weer een geval van het gras is altijd groener bij de buren. Bovendien had ik het alleen over de poortjes.
Ik vind dat er geen poortjes moeten zijn en ook geen OV-chipkaart. Gewoon een normaal systeem dat voor iedereen - dus ook voor de niet computer-nerd - toegankelijk is en ik adviseer te kijken naar landen en systemen die goed werken, omdat ik ook geïnteresseerd ben in een oplossing die werkt voor zowel de reizigers als het personeel van de NS.

Op veel trajecten wordt nooit gecontroleerd, ik ben van mening dat je net als in de Bondsrepubliek, Tsjechië en Vlaanderen/Wallonië op elk traject gecontroleerd dient te worden. Al is het maar voor de sociale veiligheid en ook wanneer reizigers geen spoorboekje op zak hebben en informatie wensen van het personeel over overstappen.

Ook bij onze zuiderburen, de NMBS, is de agressie laag en de service hoog en kan ik, weliswaar met een toeslag van 7 euro, ook een kaartje kopen bij de conducteur wanneer het loket gesloten is of ik niet voldoende euromunten bij me heb voor een treinkaartje uit de automaat (ook bij onze zuiderburen kan je niet met papiergeld betalen in de automaat, vrij stom natuurlijk).
Bij de NS kan ik geen kaartje meer kopen bij de conducteur en dien ik mij te vergewissen dat ik altijd een voorraad euromunten op zak heb voor de kaartjesautomaat en anders moet ik maar gaan lopen of fietsen. :')

Dat niet iedereen goesting heeft om 200 kilometer te fietsen, omdat de stomme automaat geen briefgeld accepteert, is logisch en niet iedereen is Zen-boeddist (helaas) en reageren dit af - onterecht - op het personeel.
Het afreageren is logisch, maar niet terecht, want het personeel is niet verantwoordelijk voor de faalbesluiten van de directie, die niet eens per e-post of telefoon te benaderen is, wanneer men wenst mee te denken over een betere organisatie, dat werkt voor zowel de treinreiziger als het personeel.

Nogmaals, afreageren op het NS-personeel is nooit terecht en ik verzoek iedereen ook brieven te schrijven, overspoel de klantenservice met brieven en opbouwende kritiek. Wellicht dat men ooit het licht ziet.
pi_152623335
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:34 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Toen ik 18 (of jonger, zeg 16) ofzo was had ik echt wel 20 euro in mn portomonnee hoor. + je maakt de denkfout dat ze zowel heen als terug 20eu moeten opladen. Dat is onzin natuurlijk. 1x 20 en op de terugweg misschien nog 5,- ofzo erbij zetten. Of iemand fixen met samenreiskorting.
jongeren willen geen 20 euro uitgeven aan iets wat maar 4 euro waard is....
ze doen liever andere dingen met dat geld
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_152623593
quote:
9s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:14 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Engeland als voorbeeld nemen aangaande OV. :')

Engeland lijkt me een uitstekend voorbeeld als het gaat om spoorwegen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 15:57:12 #217
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152623782
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:50 schreef Igen het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Engeland lijkt me een uitstekend voorbeeld als het gaat om spoorwegen.
Valt mee. Alleen reizigersaantallen zeggen niet alles; op de kwaliteit, de beprijzing en de veiligheid valt behoorlijk wat aan te merken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152624287
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Valt mee. Alleen reizigersaantallen zeggen niet alles; op de kwaliteit, de beprijzing en de veiligheid valt behoorlijk wat aan te merken.
Dat probleem van de veiligheid speelde in de tijd tussen de privatisering en de her-nationalisering van de infrastructuur (in het diagram aangegeven als "Network Rail created"), dus dat zijn oude koeien uit de sloot.

En als op de kwaliteit en de beprijzing "behoorlijk wat aan te merken valt", dan zouden de mensen wel met de auto, met de bus (in Engeland is de busmarkt al jaren volledig vrijgegeven) of met het vliegtuig gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2015 16:13:21 ]
pi_152624810
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 16:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat probleem van de veiligheid speelde in de tijd tussen de privatisering en de her-nationalisering van de infrastructuur (in het diagram aangegeven als "Network Rail created"), dus dat zijn oude koeien uit de sloot.

En als op de kwaliteit en de beprijzing "behoorlijk wat aan te merken valt", dan zouden de mensen wel met de auto, met de bus (in Engeland is de busmarkt al jaren volledig vrijgegeven) of met het vliegtuig gaan.
Veel mensen hebben die keuze niet omdat de trein in veel gevallen het makkelijkst is daar.

Maar de kwaliteit is echt slecht en de prijzen zijn vaak hoog (al is dat per dag en per uur verschillend om het makkelijk te maken)
pi_152625010
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 12:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er veel zwartrijders helemaal naar Sloterdijk wandelen om een poortje te omzeilen.
Waarom niet ? Velen zullen sowieso op Sloterdijk of Lelylaan willen zijn.
En anders bestaat er altijd nog een sneltram. Poortjes opentrappen, instappen, poortjes wederom opentrappen of achter iemand aanlopen op de bestemming en dan de trein in. Zoals ze het nu ook al doen.
pi_152627101
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 16:30 schreef macca728 het volgende:

[..]

Veel mensen hebben die keuze niet omdat de trein in veel gevallen het makkelijkst is daar.

Maar de kwaliteit is echt slecht en de prijzen zijn vaak hoog (al is dat per dag en per uur verschillend om het makkelijk te maken)
Riiiight. En waarom reden er vóór de liberalisering van de spoorweg- en busmarkt dan steeds minder mensen met de trein - terwijl de mensen toen nog minder keus hadden én zogenaamd de prijzen lager waren en de kwaliteit beter was?

Volgens mij ben je gewoon principieel tegen privatisering en zuig je daarom gewoon argumenten uit je duim om je gelijk te "bewijzen" (net als Janneke).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2015 17:49:50 ]
pi_152627192
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 16:37 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarom niet ? Velen zullen sowieso op Sloterdijk of Lelylaan willen zijn.
En anders bestaat er altijd nog een sneltram. Poortjes opentrappen, instappen, poortjes wederom opentrappen of achter iemand aanlopen op de bestemming en dan de trein in. Zoals ze het nu ook al doen.
Dan zet je ook op Sloterdijk en Lelylaan poortjes neer.

En bij het poortjes intrappen moet natuurlijk gewoon een boete worden uitgedeeld.
pi_152627342
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 17:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan zet je ook op Sloterdijk en Lelylaan poortjes neer.

En bij het poortjes intrappen moet natuurlijk gewoon een boete worden uitgedeeld.
Eens. Maar dat gebeurt nu niet omdat er bij de sneltram geen controleurs staan.
Als de NS die er wel en masse neerzet (vooral bij Lelylaan) is dat probleem in theorie opgelost.
In theorie - want op Bijlmer staan er ook regelmatig controleurs, maar toch zijn er inmiddels al 2 poortjes kapot door het trappen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 17:56:03 #224
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_152627387
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 17:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan zet je ook op Sloterdijk en Lelylaan poortjes neer.
Voor zover ik weet staan er op Lelylaan al poortjes. Op Sloterdijk worden deze nog geplaatst.
pi_152627531
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 17:54 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Eens. Maar dat gebeurt nu niet omdat er bij de sneltram geen controleurs staan.
Als de NS die er wel en masse neerzet (vooral bij Lelylaan) is dat probleem in theorie opgelost.
In theorie - want op Bijlmer staan er ook regelmatig controleurs, maar toch zijn er inmiddels al 2 poortjes kapot door het trappen.
Dan controleren ze blijkbaar niet genoeg. :+

Toen ik in Amsterdam woonde en de poortjes net werden afgesloten, stonden er trouwens bij elke uitgang van de metrostations 2 toezichthouders van GVB, maar die deden nooit wat als een zwartrijder achter iemand aan door de poortjes glipte. Dat zal toch ook niet echt het goede signaal hebben afgegeven. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2015 18:01:14 ]
pi_152629834
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 18:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan controleren ze blijkbaar niet genoeg. :+

Toen ik in Amsterdam woonde en de poortjes net werden afgesloten, stonden er trouwens bij elke uitgang van de metrostations 2 toezichthouders van GVB, maar die deden nooit wat als een zwartrijder achter iemand aan door de poortjes glipte. Dat zal toch ook niet echt het goede signaal hebben afgegeven. :{
In Rotterdam zie je nooit iemand staan, dus daar is het lekker makkelijk.

Je hoeft ze ook niet in te trappen, je kan gewoon achter iemand anders aan lopen, Dat heb zelfs ik al eens een keer moeten doen omdat het poortje weigerde open te gaan na mijn goede uitcheck.

[ Bericht 8% gewijzigd door macca728 op 15-05-2015 19:31:34 ]
pi_152629978
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 17:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Riiiight. En waarom reden er vóór de liberalisering van de spoorweg- en busmarkt dan steeds minder mensen met de trein - terwijl de mensen toen nog minder keus hadden én zogenaamd de prijzen lager waren en de kwaliteit beter was?

Volgens mij ben je gewoon principieel tegen privatisering en zuig je daarom gewoon argumenten uit je duim om je gelijk te "bewijzen" (net als Janneke).
Ik hoef mijn gelijk niet te bewijzen, ik geef gewoon aan wat ik heb meegemaakt de laatste jaren en dat je als je bv naar Londen moet voor je werk het met de auto, bus of vliegtuig bijna geen doen is vanuit de voorstadjes.

Dat er meer reizigers zijn, kan best, vergeet ook niet dat in de jaren 60 o.i.d. het halve spoorboekje werd opgeheven wegens gebrek aan geld.

Dat UK geen goed voorbeeld is qua privatisering van de spoorwegen is voor de meeste wel duidelijk.
pi_152630148
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 19:30 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik hoef mijn gelijk niet te bewijzen, ik geef gewoon aan wat ik heb meegemaakt de laatste jaren en dat je als je bv naar Londen moet voor je werk het met de auto, bus of vliegtuig bijna geen doen is vanuit de voorstadjes.

Dat er meer reizigers zijn, kan best, vergeet ook niet dat in de jaren 60 o.i.d. het halve spoorboekje werd opgeheven wegens gebrek aan geld.
Ik maak hieruit op dat die halvering van het spoorboekje sinds de privatisering weer ongedaan is gemaakt en dat er nu weer veel meer treinen rijden. Is dat wat je "slechte kwaliteit" noemt?
quote:
Dat UK geen goed voorbeeld is qua privatisering van de spoorwegen is voor de meeste wel duidelijk.
Ik denk dat de meesten een keer dat artikeltje in de Telegraaf over het 1000-pond-treinkaartje hebben gelezen en daarom denken dat ze alles ervan af weten.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 19:46:40 #229
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152630478
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 19:36 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik maak hieruit op dat die halvering van het spoorboekje sinds de privatisering weer ongedaan is gemaakt en dat er nu weer veel meer treinen rijden. Is dat wat je "slechte kwaliteit" noemt?

[..]

Ik denk dat de meesten een keer dat artikeltje in de Telegraaf over het 1000-pond-treinkaartje hebben gelezen en daarom denken dat ze alles ervan af weten.
Ik weet wel wat meer van het spoorwegwezen dan alleen een Telegraaf-artikel. Ik zal er dit weekend wel wat bronnen bij zoeken als ik daar de tijd voor heb, maar in de kern klopt het wel degelijk wat ik schrijf. Het VK was er als eerste bij om de EU-richtlijnen mbt privatisering van de spoorwegen uit te voeren, ontmantelde British Rail en besteedde in één klap alles openbaar aan, inclusief de Infrastructuur (Railtrack). Dit leverde heel veel problemen op die nog lang niet allemaal zijn opgelost. Het gaat steeds beter, maar rond het jaar 2000 was het voor een industrieel gidsland als het VK behoorlijk droevig gesteld met zaken als punctualiteit, onderhoud, veiligheid en prijs/kwaliteit-verhouding.

De stijging van het aantal reizigers in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland is significant, maar niet alleen te wijten aan de privatisering (denk ook aan stijging bevolking, stijging aantal studenten en aan files). Toch werkt het systeem van regionale aanbesteding niet slecht. Zeker in Duitsland zijn er al de nodige regionale spoorlijnen 'gered' door privatisering. Hoe het vervoer op het kernnet zich zal ontwikkelen, zal de toekomst leren.

Het is op zich interessant om de stand van zaken in Nederland te vergelijken met België, en Duitsland met Frankrijk. Paren van landen met gelijke omvang, waarvan de ene op redelijke schaal Openbaar vervoer privatiseert, en de andere helemaal niet. Ik zal er eens wat relevante cijfers over op gaan zoeken.

Staat allemaal los van de OV-Chipkaart. Dat is en blijft een goed idee met een beroerde uitvoering.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152632851
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 19:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik weet wel wat meer van het spoorwegwezen dan alleen een Telegraaf-artikel. Ik zal er dit weekend wel wat bronnen bij zoeken als ik daar de tijd voor heb, maar in de kern klopt het wel degelijk wat ik schrijf. Het VK was er als eerste bij om de EU-richtlijnen mbt privatisering van de spoorwegen uit te voeren, ontmantelde British Rail en besteedde in één klap alles openbaar aan, inclusief de Infrastructuur (Railtrack). Dit leverde heel veel problemen op die nog lang niet allemaal zijn opgelost. Het gaat steeds beter, maar rond het jaar 2000 was het voor een industrieel gidsland als het VK behoorlijk droevig gesteld met zaken als punctualiteit, onderhoud, veiligheid en prijs/kwaliteit-verhouding.
Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.
quote:
De stijging van het aantal reizigers in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland is significant, maar niet alleen te wijten aan de privatisering (denk ook aan stijging bevolking, stijging aantal studenten en aan files). Toch werkt het systeem van regionale aanbesteding niet slecht. Zeker in Duitsland zijn er al de nodige regionale spoorlijnen 'gered' door privatisering. Hoe het vervoer op het kernnet zich zal ontwikkelen, zal de toekomst leren.

Het is op zich interessant om de stand van zaken in Nederland te vergelijken met België, en Duitsland met Frankrijk. Paren van landen met gelijke omvang, waarvan de ene op redelijke schaal Openbaar vervoer privatiseert, en de andere helemaal niet. Ik zal er eens wat relevante cijfers over op gaan zoeken.
De EU brengt jaarlijks een statistiekenboekje uit over energie en transport. Daarin staan o.a. ook data over modal-split, zodat je de reizigerstoename door toename van verkeer in het algemeen kan wegstrepen.

Ik heb een paar jaar terug er eens een spreadsheetje van gemaakt. Daar komt een groeiend marktaandeel uit voor het VK en voor Zweden (beide met een vergelijkbaar model) maar ook voor Frankrijk (juist een volledig SNCF-monopolie) terwijl het marktaandeel in Nederland, België en Duitsland stagneert.
quote:
Staat allemaal los van de OV-Chipkaart. Dat is en blijft een goed idee met een beroerde uitvoering.
:Y
  vrijdag 15 mei 2015 @ 21:01:57 #231
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152632956
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 20:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.
Dat ben ik met je eens. In feite is een railinfrabeheerder niet veel anders dan een soort Rijkswaterstaat, maar dan voor het spoor.
quote:
[..]

De EU brengt jaarlijks een statistiekenboekje uit over energie en transport. Daarin staan o.a. ook data over modal-split, zodat je de reizigerstoename door toename van verkeer in het algemeen kan wegstrepen.

Ik heb een paar jaar terug er eens een spreadsheetje van gemaakt. Daar komt een groeiend marktaandeel uit voor het VK en voor Zweden (beide met een vergelijkbaar model) maar ook voor Frankrijk (juist een volledig SNCF-monopolie) terwijl het marktaandeel in Nederland, België en Duitsland stagneert.
Ik heb net al wat zitten zoeken op de website van het UIC. Die geven echter alleen statistieken over de NS en DBAG, en weer niet van de private/regionale vervoerders, waar het nu net om te doen was. Ik zoek nog even verder, maar als dat EU-statistiekenboekje een online variant heeft dan hou ik me aanbevolen.
quote:
[..]

:Y
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152633937
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb net al wat zitten zoeken op de website van het UIC. Die geven echter alleen statistieken over de NS en DBAG, en weer niet van de private/regionale vervoerders, waar het nu net om te doen was. Ik zoek nog even verder, maar als dat EU-statistiekenboekje een online variant heeft dan hou ik me aanbevolen.
Hier: http://ec.europa.eu/trans(...)cketbook-2014_en.htm

Al moet je wel zelf rekenen om de personen-km van de verschillende modaliteiten om te rekenen naar modal-share, als je de modal-split van een land door de tijd heen wil weten.
pi_152634368
In het VK is het marktaandeel van de trein bijv. toegenomen van 4,2% in 1994 (rond het moment van privatisering) tot 8,0% in 2012.

Maar goed, je zou dat een inhaalslag kunnen noemen. In Duitsland schommelt het al die tijd al stabiel rond de 8%, en de SNCF als monopolistisch staatsbedrijf heeft ook een toename bereikt, van 7% naar 9% marktaandeel.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:06:06 #234
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152635521
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 20:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.
Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is. Er is nu eenmaal nauwelijks concurrentie mogelijk op het spoor. Je kan wel de verschillende trajecten verdelen over verschillende bedrijven maar per traject met meerdere bedrijven werken is in Nederland voor het personenspoorvervoer nog niet gelukt. In een deel van Limburg Veolia of hoe dat ook heet, in het grootste deel van het land de NS, weer elders in het land nog 1 of 2 bedrijven, allemaal zijn ze een lokale monopolist. Geen gezonde concurrentie, dus niet geschikt voor de markt. Tenzij je alsnog die gezonde concurrentie introduceert maar als dat in 20 jaar tijd niet is gelukt waarom zou het dan alsnog lukken?

Een goed voorbeeld waarbij het wel een succes is geworden om de uitbating van infrastructuur te privatiseren is de kabelmarkt, voorlopig. In België is dit echter wel op een drama uitgelopen met een oligopolie van 2 bedrijven die vrijwel alles in handen hebben en aan kartelvorming doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152636057
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is.
Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgen :? Dat kan de burger prima zelf, de overheid als toezichthouder.

En om op de poortjes terug te komen, al bijna 1000 zwartrijders gepakt en 73% meer kaartjes verkocht, het werkt dus.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am_CS_succes___.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_152636175
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is. Er is nu eenmaal nauwelijks concurrentie mogelijk op het spoor. Je kan wel de verschillende trajecten verdelen over verschillende bedrijven maar per traject met meerdere bedrijven werken is in Nederland voor het personenspoorvervoer nog niet gelukt. In een deel van Limburg Veolia of hoe dat ook heet, in het grootste deel van het land de NS, weer elders in het land nog 1 of 2 bedrijven, allemaal zijn ze een lokale monopolist. Geen gezonde concurrentie, dus niet geschikt voor de markt. Tenzij je alsnog die gezonde concurrentie introduceert maar als dat in 20 jaar tijd niet is gelukt waarom zou het dan alsnog lukken?
In Nederland is het doelbewust zo georganiseerd dat de concurrentie in de aanbestedingsprocedure plaatsvindt en dat de concessies verder zo min mogelijk overlap hebben; dat dus zo veel mogelijk elke aanbieder op 'zijn' traject een monopolie heeft voor zolang als de concessie duurt.

Het is dus niet alsof er iets is geprobeerd dat is mislukt, daarmee geef je een verkeerde voorstelling van zaken.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:24:31 #237
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636252
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:19 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgen :? Dat kan de burger prima zelf, de overheid als toezichthouder.
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn. ;)

quote:
En om op de poortjes terug te komen, al bijna 1000 zwartrijders gepakt en 73% meer kaartjes verkocht, het werkt dus.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am_CS_succes___.html
Voor mij als klant telt maar 1 iets: ga ik als klant meer of minder betalen door die poortjes en bewaking.
Wat betreft die cijfers: hoeveel van hen zouden zijn gepakt indien die poortjes er niet stonden? Op een alternatieve manier dus. Altijd opletten met dat soort cijfers! Lies, damned lies and statistics.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152636285
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:19 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgen :? Dat kan de burger prima zelf, de overheid als toezichthouder.

En om op de poortjes terug te komen, al bijna 1000 zwartrijders gepakt en 73% meer kaartjes verkocht, het werkt dus.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am_CS_succes___.html
ik geloof geen fuk van die cijfertjes

de ns roept maar om kritiek op hun beleid maar te verdedigen, gewoon zo een medewerker die uit zijn dikke duim wat roept

1000 boetes uitschrijven in een week lijkt me heel erg sterk
lijkt me ook heel sterk dat meer als 1000 mensen geprobeerd hebben daar met al die controleurs over die hekjes te gaan springen enzovoorts.....is 1 grote dikke duim verhaal
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:26:51 #239
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636363
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:25 schreef klaasweetalles het volgende:
de ns roept maar om kritiek op hun beleid maar te verdedigen, gewoon zo een medewerker die uit zijn dikke duim wat roept
Dat is nog niet eens nodig: een beetje de cijfertjes framen en wat spinnen en je krijgt hetzelfde effect. Liegen zonder dat je expliciet een leugen vertelt, een kunstvorm van en voor communicatiekundigen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152636366
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn. ;)

Noem eens een geslaagd project waar de overheid zich mee bemoeid ;)
Na de Deltawerken kan ik niets meer verzinnen.

De overheid is een redelijke toezichthouder maar kan zich beter verre houden van uitvoeringshandelingen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:27:51 #241
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152636405
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer.
Het is er wel, met uitzondering van het hoofdrailnet maar dat komt nog wel ooit. Er zijn meer concurrentievormen mogelijk dan alleen "ik moet naar Eindhoven, pak ik de rode, de gele of de witte trein".
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152636444
Het is ook grofweg schandalig dat alle andere passagiers die bij het centraal station met de tram metro en bus aankomen bijna helemaal geen voorzieningen meer zijn rond het centraal station om normaal een broodje of drankje of snack te halen..

Vind ik echt schandalig voor een grote wereldstad als rotterdam. Ik denk dat je nu goed geld kan verdienen als je daar ergens een snacktent ofzo neerzet.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:29:44 #243
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636489
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:26 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Noem eens een geslaagd project waar de overheid zich mee bemoeid ;)
Na de Deltawerken kan ik niets meer verzinnen.
Er zijn wel meer zeer succesvolle waterwerken in Nederland, zoals De Afsluitdijk en Flevoland (genoemd naar ingenieur Flevo, een nationale held en staatsman in het begin van de twintigste eeuw).

quote:
De overheid is een redelijke toezichthouder maar kan zich beter verre houden van uitvoeringshandelingen.
De overheid hoeft het dan ook niet uit te voeren, voor de aanleg van sporen kan zij bijvoorbeeld de opdracht geven aan een extern bedrijf, het beheren kan je prima zelf doen zonder dat je al het uitvoerende werk doet. In ieder geval hoeft de overheid slechts quite te spelen, een privaat bedrijf zal tot in de lengte van de dagen zoveel mogelijk winst willen maken, ook als de investeringen al vijfvoudig afbetaald zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:30:44 #244
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636535
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is er wel, met uitzondering van het hoofdrailnet maar dat komt nog wel ooit.
Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.
Ik stel niet dat die concurrentie onmogelijk is maar tot nu toe is het er nog niet gekomen, blijkbaar is het dus in ieder geval verdomd lastig. Logisch ook, gezien het feit dat je lastig 2 extra bedrijven kan laten rijden op hetzelfde traject (voor personenvervoer) met al die krappe schema's (je kan elkaar niet inhalen op een spoor). Zelfs al zou je een oligopolie krijgen, hoe voorkom je dan kartelvorming?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152636543
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn. ;)
Misschien moeten we dat ook bij de levensmiddelen doen.

Wat een paradijs zou het zijn als je alleen nog maar staats-chips in de staatssupermarkt kan kopen, ipv. dat graaibedrijven zoals Ahold, Jumbo, Aldi, Lidl, Croky, Kettle, Lays en noem het allemaal maar op allemaal winst zitten te graaien en allemaal duur, overbodig management parallel aan elkaar hebben. :Y

:+
pi_152636564
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is nog niet eens nodig: een beetje de cijfertjes framen en wat spinnen en je krijgt hetzelfde effect. Liegen zonder dat je expliciet een leugen vertelt, een kunstvorm van en voor communicatiekundigen.
De controles zijn ingevoerd om geweld tegen te gaan.
Die cijfers hebben we niet maar een toename van 73% in het aantal aangeschafte kaartjes en 1000 boetes geeft toch wel een redelijk beeld dat er behoorlijk zwart gereden werd vanaf Rotterdam CS

Ik reis regelmatig met de trein en vind controles niet storend.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_152636658
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.
Het hele hoofdrailnet is in handen van een staatsbedrijf, de OV-Chipkaart wordt ook volledig gerund door staatsbedrijven, dus wat voor reden tot klagen heb jij nou eigenlijk?
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:33:45 #248
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636686
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Misschien moeten we dat ook bij de levensmiddelen doen.

Wat een paradijs zou het zijn als je alleen nog maar staats-chips in de staatssupermarkt kan kopen, ipv. dat graaibedrijven zoals Ahold, Jumbo, Aldi, Lidl, Croky, Kettle, Lays en noem het allemaal maar op allemaal winst zitten te graaien en allemaal duur, overbodig management parallel aan elkaar hebben. :Y

:+
Nogmaals, de levensmiddelensector is bij uitstek een sector waarin je een uitstekende concurrentie kan krijgen, daar zit het grote verschil met het personenspoorvervoer! Het marktmodel werkt enkel goed als er voldoende concurrentie mogelijk is! En dat zal vast niet de enige voorwaarde zijn maar laten we maar met dit puntje beginnen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.
Ik stel niet dat die concurrentie onmogelijk is maar tot nu toe is het er nog niet gekomen, blijkbaar is het dus in ieder geval verdomd lastig. Logisch ook, gezien het feit dat je lastig 2 extra bedrijven kan laten rijden op hetzelfde traject (voor personenvervoer) met al die krappe schema's (je kan elkaar niet inhalen op een spoor). Zelfs al zou je een oligopolie krijgen, hoe voorkom je dan kartelvorming?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152636736
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er zijn wel meer zeer succesvolle waterwerken in Nederland, zoals De Afsluitdijk en Flevoland (genoemd naar ingenieur Flevo, een nationale held en staatsman in het begin van de twintigste eeuw).

Ik schreef NA de Deltawerken :)

Flevoland en de Afsluitdijk waren er voor.
Maar als we dan toch met nationale helden op het gebied van waterhuishouding gaan smijten vergeet Cornelis Lely en Jan Adriaanszoon Leeghwater niet *)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:35:29 #250
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636767
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Het hele hoofdrailnet is in handen van een staatsbedrijf, de OV-Chipkaart wordt ook volledig gerund door staatsbedrijven, dus wat voor reden tot klagen heb jij nou eigenlijk?
Nee, het is een privaat bedrijf! Dat de staat nu 50% aandelen heeft (laat het 60% zijn /care) doet daar geen afbreuk aan. Wat krijg je door heel die aandelengekte? In plaats van dat ze investeerden in de service (herinner je je het jarenlange chronische capaciteitstekort wat nog steeds niet volledig verholpen is?) of de prijs te verlagen spaarden ze het geld voor investeringen in het buitenland. Jij en ik betalen die investeringen in het buitenland. Wat hebben wij daaraan?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')