In Rotterdam zie je nooit iemand staan, dus daar is het lekker makkelijk.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 18:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan controleren ze blijkbaar niet genoeg.
Toen ik in Amsterdam woonde en de poortjes net werden afgesloten, stonden er trouwens bij elke uitgang van de metrostations 2 toezichthouders van GVB, maar die deden nooit wat als een zwartrijder achter iemand aan door de poortjes glipte. Dat zal toch ook niet echt het goede signaal hebben afgegeven.
Ik hoef mijn gelijk niet te bewijzen, ik geef gewoon aan wat ik heb meegemaakt de laatste jaren en dat je als je bv naar Londen moet voor je werk het met de auto, bus of vliegtuig bijna geen doen is vanuit de voorstadjes.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 17:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Riiiight. En waarom reden er vóór de liberalisering van de spoorweg- en busmarkt dan steeds minder mensen met de trein - terwijl de mensen toen nog minder keus hadden én zogenaamd de prijzen lager waren en de kwaliteit beter was?
Volgens mij ben je gewoon principieel tegen privatisering en zuig je daarom gewoon argumenten uit je duim om je gelijk te "bewijzen" (net als Janneke).
Ik maak hieruit op dat die halvering van het spoorboekje sinds de privatisering weer ongedaan is gemaakt en dat er nu weer veel meer treinen rijden. Is dat wat je "slechte kwaliteit" noemt?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik hoef mijn gelijk niet te bewijzen, ik geef gewoon aan wat ik heb meegemaakt de laatste jaren en dat je als je bv naar Londen moet voor je werk het met de auto, bus of vliegtuig bijna geen doen is vanuit de voorstadjes.
Dat er meer reizigers zijn, kan best, vergeet ook niet dat in de jaren 60 o.i.d. het halve spoorboekje werd opgeheven wegens gebrek aan geld.
Ik denk dat de meesten een keer dat artikeltje in de Telegraaf over het 1000-pond-treinkaartje hebben gelezen en daarom denken dat ze alles ervan af weten.quote:Dat UK geen goed voorbeeld is qua privatisering van de spoorwegen is voor de meeste wel duidelijk.
Ik weet wel wat meer van het spoorwegwezen dan alleen een Telegraaf-artikel. Ik zal er dit weekend wel wat bronnen bij zoeken als ik daar de tijd voor heb, maar in de kern klopt het wel degelijk wat ik schrijf. Het VK was er als eerste bij om de EU-richtlijnen mbt privatisering van de spoorwegen uit te voeren, ontmantelde British Rail en besteedde in één klap alles openbaar aan, inclusief de Infrastructuur (Railtrack). Dit leverde heel veel problemen op die nog lang niet allemaal zijn opgelost. Het gaat steeds beter, maar rond het jaar 2000 was het voor een industrieel gidsland als het VK behoorlijk droevig gesteld met zaken als punctualiteit, onderhoud, veiligheid en prijs/kwaliteit-verhouding.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik maak hieruit op dat die halvering van het spoorboekje sinds de privatisering weer ongedaan is gemaakt en dat er nu weer veel meer treinen rijden. Is dat wat je "slechte kwaliteit" noemt?
[..]
Ik denk dat de meesten een keer dat artikeltje in de Telegraaf over het 1000-pond-treinkaartje hebben gelezen en daarom denken dat ze alles ervan af weten.
Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet wel wat meer van het spoorwegwezen dan alleen een Telegraaf-artikel. Ik zal er dit weekend wel wat bronnen bij zoeken als ik daar de tijd voor heb, maar in de kern klopt het wel degelijk wat ik schrijf. Het VK was er als eerste bij om de EU-richtlijnen mbt privatisering van de spoorwegen uit te voeren, ontmantelde British Rail en besteedde in één klap alles openbaar aan, inclusief de Infrastructuur (Railtrack). Dit leverde heel veel problemen op die nog lang niet allemaal zijn opgelost. Het gaat steeds beter, maar rond het jaar 2000 was het voor een industrieel gidsland als het VK behoorlijk droevig gesteld met zaken als punctualiteit, onderhoud, veiligheid en prijs/kwaliteit-verhouding.
De EU brengt jaarlijks een statistiekenboekje uit over energie en transport. Daarin staan o.a. ook data over modal-split, zodat je de reizigerstoename door toename van verkeer in het algemeen kan wegstrepen.quote:De stijging van het aantal reizigers in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland is significant, maar niet alleen te wijten aan de privatisering (denk ook aan stijging bevolking, stijging aantal studenten en aan files). Toch werkt het systeem van regionale aanbesteding niet slecht. Zeker in Duitsland zijn er al de nodige regionale spoorlijnen 'gered' door privatisering. Hoe het vervoer op het kernnet zich zal ontwikkelen, zal de toekomst leren.
Het is op zich interessant om de stand van zaken in Nederland te vergelijken met België, en Duitsland met Frankrijk. Paren van landen met gelijke omvang, waarvan de ene op redelijke schaal Openbaar vervoer privatiseert, en de andere helemaal niet. Ik zal er eens wat relevante cijfers over op gaan zoeken.
quote:Staat allemaal los van de OV-Chipkaart. Dat is en blijft een goed idee met een beroerde uitvoering.
Dat ben ik met je eens. In feite is een railinfrabeheerder niet veel anders dan een soort Rijkswaterstaat, maar dan voor het spoor.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.
Ik heb net al wat zitten zoeken op de website van het UIC. Die geven echter alleen statistieken over de NS en DBAG, en weer niet van de private/regionale vervoerders, waar het nu net om te doen was. Ik zoek nog even verder, maar als dat EU-statistiekenboekje een online variant heeft dan hou ik me aanbevolen.quote:[..]
De EU brengt jaarlijks een statistiekenboekje uit over energie en transport. Daarin staan o.a. ook data over modal-split, zodat je de reizigerstoename door toename van verkeer in het algemeen kan wegstrepen.
Ik heb een paar jaar terug er eens een spreadsheetje van gemaakt. Daar komt een groeiend marktaandeel uit voor het VK en voor Zweden (beide met een vergelijkbaar model) maar ook voor Frankrijk (juist een volledig SNCF-monopolie) terwijl het marktaandeel in Nederland, België en Duitsland stagneert.
quote:[..]
Hier: http://ec.europa.eu/trans(...)cketbook-2014_en.htmquote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb net al wat zitten zoeken op de website van het UIC. Die geven echter alleen statistieken over de NS en DBAG, en weer niet van de private/regionale vervoerders, waar het nu net om te doen was. Ik zoek nog even verder, maar als dat EU-statistiekenboekje een online variant heeft dan hou ik me aanbevolen.
Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is. Er is nu eenmaal nauwelijks concurrentie mogelijk op het spoor. Je kan wel de verschillende trajecten verdelen over verschillende bedrijven maar per traject met meerdere bedrijven werken is in Nederland voor het personenspoorvervoer nog niet gelukt. In een deel van Limburg Veolia of hoe dat ook heet, in het grootste deel van het land de NS, weer elders in het land nog 1 of 2 bedrijven, allemaal zijn ze een lokale monopolist. Geen gezonde concurrentie, dus niet geschikt voor de markt. Tenzij je alsnog die gezonde concurrentie introduceert maar als dat in 20 jaar tijd niet is gelukt waarom zou het dan alsnog lukken?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.
Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgenquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is.
In Nederland is het doelbewust zo georganiseerd dat de concurrentie in de aanbestedingsprocedure plaatsvindt en dat de concessies verder zo min mogelijk overlap hebben; dat dus zo veel mogelijk elke aanbieder op 'zijn' traject een monopolie heeft voor zolang als de concessie duurt.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is. Er is nu eenmaal nauwelijks concurrentie mogelijk op het spoor. Je kan wel de verschillende trajecten verdelen over verschillende bedrijven maar per traject met meerdere bedrijven werken is in Nederland voor het personenspoorvervoer nog niet gelukt. In een deel van Limburg Veolia of hoe dat ook heet, in het grootste deel van het land de NS, weer elders in het land nog 1 of 2 bedrijven, allemaal zijn ze een lokale monopolist. Geen gezonde concurrentie, dus niet geschikt voor de markt. Tenzij je alsnog die gezonde concurrentie introduceert maar als dat in 20 jaar tijd niet is gelukt waarom zou het dan alsnog lukken?
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:19 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgenDat kan de burger prima zelf, de overheid als toezichthouder.
Voor mij als klant telt maar 1 iets: ga ik als klant meer of minder betalen door die poortjes en bewaking.quote:En om op de poortjes terug te komen, al bijna 1000 zwartrijders gepakt en 73% meer kaartjes verkocht, het werkt dus.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am_CS_succes___.html
ik geloof geen fuk van die cijfertjesquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:19 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgenDat kan de burger prima zelf, de overheid als toezichthouder.
En om op de poortjes terug te komen, al bijna 1000 zwartrijders gepakt en 73% meer kaartjes verkocht, het werkt dus.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am_CS_succes___.html
Dat is nog niet eens nodig: een beetje de cijfertjes framen en wat spinnen en je krijgt hetzelfde effect. Liegen zonder dat je expliciet een leugen vertelt, een kunstvorm van en voor communicatiekundigen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:25 schreef klaasweetalles het volgende:
de ns roept maar om kritiek op hun beleid maar te verdedigen, gewoon zo een medewerker die uit zijn dikke duim wat roept
Noem eens een geslaagd project waar de overheid zich mee bemoeidquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn.
Het is er wel, met uitzondering van het hoofdrailnet maar dat komt nog wel ooit. Er zijn meer concurrentievormen mogelijk dan alleen "ik moet naar Eindhoven, pak ik de rode, de gele of de witte trein".quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer.
Er zijn wel meer zeer succesvolle waterwerken in Nederland, zoals De Afsluitdijk en Flevoland (genoemd naar ingenieur Flevo, een nationale held en staatsman in het begin van de twintigste eeuw).quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:26 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Noem eens een geslaagd project waar de overheid zich mee bemoeid![]()
Na de Deltawerken kan ik niets meer verzinnen.
De overheid hoeft het dan ook niet uit te voeren, voor de aanleg van sporen kan zij bijvoorbeeld de opdracht geven aan een extern bedrijf, het beheren kan je prima zelf doen zonder dat je al het uitvoerende werk doet. In ieder geval hoeft de overheid slechts quite te spelen, een privaat bedrijf zal tot in de lengte van de dagen zoveel mogelijk winst willen maken, ook als de investeringen al vijfvoudig afbetaald zijn.quote:De overheid is een redelijke toezichthouder maar kan zich beter verre houden van uitvoeringshandelingen.
Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is er wel, met uitzondering van het hoofdrailnet maar dat komt nog wel ooit.
Misschien moeten we dat ook bij de levensmiddelen doen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn.
De controles zijn ingevoerd om geweld tegen te gaan.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is nog niet eens nodig: een beetje de cijfertjes framen en wat spinnen en je krijgt hetzelfde effect. Liegen zonder dat je expliciet een leugen vertelt, een kunstvorm van en voor communicatiekundigen.
Het hele hoofdrailnet is in handen van een staatsbedrijf, de OV-Chipkaart wordt ook volledig gerund door staatsbedrijven, dus wat voor reden tot klagen heb jij nou eigenlijk?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.
Nogmaals, de levensmiddelensector is bij uitstek een sector waarin je een uitstekende concurrentie kan krijgen, daar zit het grote verschil met het personenspoorvervoer! Het marktmodel werkt enkel goed als er voldoende concurrentie mogelijk is! En dat zal vast niet de enige voorwaarde zijn maar laten we maar met dit puntje beginnen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Misschien moeten we dat ook bij de levensmiddelen doen.
Wat een paradijs zou het zijn als je alleen nog maar staats-chips in de staatssupermarkt kan kopen, ipv. dat graaibedrijven zoals Ahold, Jumbo, Aldi, Lidl, Croky, Kettle, Lays en noem het allemaal maar op allemaal winst zitten te graaien en allemaal duur, overbodig management parallel aan elkaar hebben.
quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.
Ik stel niet dat die concurrentie onmogelijk is maar tot nu toe is het er nog niet gekomen, blijkbaar is het dus in ieder geval verdomd lastig. Logisch ook, gezien het feit dat je lastig 2 extra bedrijven kan laten rijden op hetzelfde traject (voor personenvervoer) met al die krappe schema's (je kan elkaar niet inhalen op een spoor). Zelfs al zou je een oligopolie krijgen, hoe voorkom je dan kartelvorming?
Ik schreef NA de Deltawerkenquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er zijn wel meer zeer succesvolle waterwerken in Nederland, zoals De Afsluitdijk en Flevoland (genoemd naar ingenieur Flevo, een nationale held en staatsman in het begin van de twintigste eeuw).
Nee, het is een privaat bedrijf! Dat de staat nu 50% aandelen heeft (laat het 60% zijn /care) doet daar geen afbreuk aan. Wat krijg je door heel die aandelengekte? In plaats van dat ze investeerden in de service (herinner je je het jarenlange chronische capaciteitstekort wat nog steeds niet volledig verholpen is?) of de prijs te verlagen spaarden ze het geld voor investeringen in het buitenland. Jij en ik betalen die investeringen in het buitenland. Wat hebben wij daaraan?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Het hele hoofdrailnet is in handen van een staatsbedrijf, de OV-Chipkaart wordt ook volledig gerund door staatsbedrijven, dus wat voor reden tot klagen heb jij nou eigenlijk?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |