abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152629834
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 18:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan controleren ze blijkbaar niet genoeg. :+

Toen ik in Amsterdam woonde en de poortjes net werden afgesloten, stonden er trouwens bij elke uitgang van de metrostations 2 toezichthouders van GVB, maar die deden nooit wat als een zwartrijder achter iemand aan door de poortjes glipte. Dat zal toch ook niet echt het goede signaal hebben afgegeven. :{
In Rotterdam zie je nooit iemand staan, dus daar is het lekker makkelijk.

Je hoeft ze ook niet in te trappen, je kan gewoon achter iemand anders aan lopen, Dat heb zelfs ik al eens een keer moeten doen omdat het poortje weigerde open te gaan na mijn goede uitcheck.

[ Bericht 8% gewijzigd door macca728 op 15-05-2015 19:31:34 ]
pi_152629978
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 17:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Riiiight. En waarom reden er vóór de liberalisering van de spoorweg- en busmarkt dan steeds minder mensen met de trein - terwijl de mensen toen nog minder keus hadden én zogenaamd de prijzen lager waren en de kwaliteit beter was?

Volgens mij ben je gewoon principieel tegen privatisering en zuig je daarom gewoon argumenten uit je duim om je gelijk te "bewijzen" (net als Janneke).
Ik hoef mijn gelijk niet te bewijzen, ik geef gewoon aan wat ik heb meegemaakt de laatste jaren en dat je als je bv naar Londen moet voor je werk het met de auto, bus of vliegtuig bijna geen doen is vanuit de voorstadjes.

Dat er meer reizigers zijn, kan best, vergeet ook niet dat in de jaren 60 o.i.d. het halve spoorboekje werd opgeheven wegens gebrek aan geld.

Dat UK geen goed voorbeeld is qua privatisering van de spoorwegen is voor de meeste wel duidelijk.
pi_152630148
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 19:30 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik hoef mijn gelijk niet te bewijzen, ik geef gewoon aan wat ik heb meegemaakt de laatste jaren en dat je als je bv naar Londen moet voor je werk het met de auto, bus of vliegtuig bijna geen doen is vanuit de voorstadjes.

Dat er meer reizigers zijn, kan best, vergeet ook niet dat in de jaren 60 o.i.d. het halve spoorboekje werd opgeheven wegens gebrek aan geld.
Ik maak hieruit op dat die halvering van het spoorboekje sinds de privatisering weer ongedaan is gemaakt en dat er nu weer veel meer treinen rijden. Is dat wat je "slechte kwaliteit" noemt?
quote:
Dat UK geen goed voorbeeld is qua privatisering van de spoorwegen is voor de meeste wel duidelijk.
Ik denk dat de meesten een keer dat artikeltje in de Telegraaf over het 1000-pond-treinkaartje hebben gelezen en daarom denken dat ze alles ervan af weten.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 19:46:40 #229
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152630478
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 19:36 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik maak hieruit op dat die halvering van het spoorboekje sinds de privatisering weer ongedaan is gemaakt en dat er nu weer veel meer treinen rijden. Is dat wat je "slechte kwaliteit" noemt?

[..]

Ik denk dat de meesten een keer dat artikeltje in de Telegraaf over het 1000-pond-treinkaartje hebben gelezen en daarom denken dat ze alles ervan af weten.
Ik weet wel wat meer van het spoorwegwezen dan alleen een Telegraaf-artikel. Ik zal er dit weekend wel wat bronnen bij zoeken als ik daar de tijd voor heb, maar in de kern klopt het wel degelijk wat ik schrijf. Het VK was er als eerste bij om de EU-richtlijnen mbt privatisering van de spoorwegen uit te voeren, ontmantelde British Rail en besteedde in één klap alles openbaar aan, inclusief de Infrastructuur (Railtrack). Dit leverde heel veel problemen op die nog lang niet allemaal zijn opgelost. Het gaat steeds beter, maar rond het jaar 2000 was het voor een industrieel gidsland als het VK behoorlijk droevig gesteld met zaken als punctualiteit, onderhoud, veiligheid en prijs/kwaliteit-verhouding.

De stijging van het aantal reizigers in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland is significant, maar niet alleen te wijten aan de privatisering (denk ook aan stijging bevolking, stijging aantal studenten en aan files). Toch werkt het systeem van regionale aanbesteding niet slecht. Zeker in Duitsland zijn er al de nodige regionale spoorlijnen 'gered' door privatisering. Hoe het vervoer op het kernnet zich zal ontwikkelen, zal de toekomst leren.

Het is op zich interessant om de stand van zaken in Nederland te vergelijken met België, en Duitsland met Frankrijk. Paren van landen met gelijke omvang, waarvan de ene op redelijke schaal Openbaar vervoer privatiseert, en de andere helemaal niet. Ik zal er eens wat relevante cijfers over op gaan zoeken.

Staat allemaal los van de OV-Chipkaart. Dat is en blijft een goed idee met een beroerde uitvoering.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152632851
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 19:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik weet wel wat meer van het spoorwegwezen dan alleen een Telegraaf-artikel. Ik zal er dit weekend wel wat bronnen bij zoeken als ik daar de tijd voor heb, maar in de kern klopt het wel degelijk wat ik schrijf. Het VK was er als eerste bij om de EU-richtlijnen mbt privatisering van de spoorwegen uit te voeren, ontmantelde British Rail en besteedde in één klap alles openbaar aan, inclusief de Infrastructuur (Railtrack). Dit leverde heel veel problemen op die nog lang niet allemaal zijn opgelost. Het gaat steeds beter, maar rond het jaar 2000 was het voor een industrieel gidsland als het VK behoorlijk droevig gesteld met zaken als punctualiteit, onderhoud, veiligheid en prijs/kwaliteit-verhouding.
Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.
quote:
De stijging van het aantal reizigers in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland is significant, maar niet alleen te wijten aan de privatisering (denk ook aan stijging bevolking, stijging aantal studenten en aan files). Toch werkt het systeem van regionale aanbesteding niet slecht. Zeker in Duitsland zijn er al de nodige regionale spoorlijnen 'gered' door privatisering. Hoe het vervoer op het kernnet zich zal ontwikkelen, zal de toekomst leren.

Het is op zich interessant om de stand van zaken in Nederland te vergelijken met België, en Duitsland met Frankrijk. Paren van landen met gelijke omvang, waarvan de ene op redelijke schaal Openbaar vervoer privatiseert, en de andere helemaal niet. Ik zal er eens wat relevante cijfers over op gaan zoeken.
De EU brengt jaarlijks een statistiekenboekje uit over energie en transport. Daarin staan o.a. ook data over modal-split, zodat je de reizigerstoename door toename van verkeer in het algemeen kan wegstrepen.

Ik heb een paar jaar terug er eens een spreadsheetje van gemaakt. Daar komt een groeiend marktaandeel uit voor het VK en voor Zweden (beide met een vergelijkbaar model) maar ook voor Frankrijk (juist een volledig SNCF-monopolie) terwijl het marktaandeel in Nederland, België en Duitsland stagneert.
quote:
Staat allemaal los van de OV-Chipkaart. Dat is en blijft een goed idee met een beroerde uitvoering.
:Y
  vrijdag 15 mei 2015 @ 21:01:57 #231
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152632956
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 20:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.
Dat ben ik met je eens. In feite is een railinfrabeheerder niet veel anders dan een soort Rijkswaterstaat, maar dan voor het spoor.
quote:
[..]

De EU brengt jaarlijks een statistiekenboekje uit over energie en transport. Daarin staan o.a. ook data over modal-split, zodat je de reizigerstoename door toename van verkeer in het algemeen kan wegstrepen.

Ik heb een paar jaar terug er eens een spreadsheetje van gemaakt. Daar komt een groeiend marktaandeel uit voor het VK en voor Zweden (beide met een vergelijkbaar model) maar ook voor Frankrijk (juist een volledig SNCF-monopolie) terwijl het marktaandeel in Nederland, België en Duitsland stagneert.
Ik heb net al wat zitten zoeken op de website van het UIC. Die geven echter alleen statistieken over de NS en DBAG, en weer niet van de private/regionale vervoerders, waar het nu net om te doen was. Ik zoek nog even verder, maar als dat EU-statistiekenboekje een online variant heeft dan hou ik me aanbevolen.
quote:
[..]

:Y
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152633937
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb net al wat zitten zoeken op de website van het UIC. Die geven echter alleen statistieken over de NS en DBAG, en weer niet van de private/regionale vervoerders, waar het nu net om te doen was. Ik zoek nog even verder, maar als dat EU-statistiekenboekje een online variant heeft dan hou ik me aanbevolen.
Hier: http://ec.europa.eu/trans(...)cketbook-2014_en.htm

Al moet je wel zelf rekenen om de personen-km van de verschillende modaliteiten om te rekenen naar modal-share, als je de modal-split van een land door de tijd heen wil weten.
pi_152634368
In het VK is het marktaandeel van de trein bijv. toegenomen van 4,2% in 1994 (rond het moment van privatisering) tot 8,0% in 2012.

Maar goed, je zou dat een inhaalslag kunnen noemen. In Duitsland schommelt het al die tijd al stabiel rond de 8%, en de SNCF als monopolistisch staatsbedrijf heeft ook een toename bereikt, van 7% naar 9% marktaandeel.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:06:06 #234
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152635521
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 20:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Absoluut! Het beste model lijkt me daarom dat de infrastructuur in overheidshanden is, en de uitbating ervan geliberaliseerd.
Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is. Er is nu eenmaal nauwelijks concurrentie mogelijk op het spoor. Je kan wel de verschillende trajecten verdelen over verschillende bedrijven maar per traject met meerdere bedrijven werken is in Nederland voor het personenspoorvervoer nog niet gelukt. In een deel van Limburg Veolia of hoe dat ook heet, in het grootste deel van het land de NS, weer elders in het land nog 1 of 2 bedrijven, allemaal zijn ze een lokale monopolist. Geen gezonde concurrentie, dus niet geschikt voor de markt. Tenzij je alsnog die gezonde concurrentie introduceert maar als dat in 20 jaar tijd niet is gelukt waarom zou het dan alsnog lukken?

Een goed voorbeeld waarbij het wel een succes is geworden om de uitbating van infrastructuur te privatiseren is de kabelmarkt, voorlopig. In België is dit echter wel op een drama uitgelopen met een oligopolie van 2 bedrijven die vrijwel alles in handen hebben en aan kartelvorming doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152636057
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is.
Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgen :? Dat kan de burger prima zelf, de overheid als toezichthouder.

En om op de poortjes terug te komen, al bijna 1000 zwartrijders gepakt en 73% meer kaartjes verkocht, het werkt dus.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am_CS_succes___.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_152636175
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het beste model voor het spoorwegvervoer lijkt me dat zowel de infrastructuur als de uitbating in overheidshanden is. Er is nu eenmaal nauwelijks concurrentie mogelijk op het spoor. Je kan wel de verschillende trajecten verdelen over verschillende bedrijven maar per traject met meerdere bedrijven werken is in Nederland voor het personenspoorvervoer nog niet gelukt. In een deel van Limburg Veolia of hoe dat ook heet, in het grootste deel van het land de NS, weer elders in het land nog 1 of 2 bedrijven, allemaal zijn ze een lokale monopolist. Geen gezonde concurrentie, dus niet geschikt voor de markt. Tenzij je alsnog die gezonde concurrentie introduceert maar als dat in 20 jaar tijd niet is gelukt waarom zou het dan alsnog lukken?
In Nederland is het doelbewust zo georganiseerd dat de concurrentie in de aanbestedingsprocedure plaatsvindt en dat de concessies verder zo min mogelijk overlap hebben; dat dus zo veel mogelijk elke aanbieder op 'zijn' traject een monopolie heeft voor zolang als de concessie duurt.

Het is dus niet alsof er iets is geprobeerd dat is mislukt, daarmee geef je een verkeerde voorstelling van zaken.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:24:31 #237
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636252
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:19 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgen :? Dat kan de burger prima zelf, de overheid als toezichthouder.
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn. ;)

quote:
En om op de poortjes terug te komen, al bijna 1000 zwartrijders gepakt en 73% meer kaartjes verkocht, het werkt dus.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am_CS_succes___.html
Voor mij als klant telt maar 1 iets: ga ik als klant meer of minder betalen door die poortjes en bewaking.
Wat betreft die cijfers: hoeveel van hen zouden zijn gepakt indien die poortjes er niet stonden? Op een alternatieve manier dus. Altijd opletten met dat soort cijfers! Lies, damned lies and statistics.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152636285
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:19 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ook al is er misschien weinig concurrentie, ambtenaren hoeven toch niet ons transport te verzorgen :? Dat kan de burger prima zelf, de overheid als toezichthouder.

En om op de poortjes terug te komen, al bijna 1000 zwartrijders gepakt en 73% meer kaartjes verkocht, het werkt dus.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am_CS_succes___.html
ik geloof geen fuk van die cijfertjes

de ns roept maar om kritiek op hun beleid maar te verdedigen, gewoon zo een medewerker die uit zijn dikke duim wat roept

1000 boetes uitschrijven in een week lijkt me heel erg sterk
lijkt me ook heel sterk dat meer als 1000 mensen geprobeerd hebben daar met al die controleurs over die hekjes te gaan springen enzovoorts.....is 1 grote dikke duim verhaal
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:26:51 #239
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636363
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:25 schreef klaasweetalles het volgende:
de ns roept maar om kritiek op hun beleid maar te verdedigen, gewoon zo een medewerker die uit zijn dikke duim wat roept
Dat is nog niet eens nodig: een beetje de cijfertjes framen en wat spinnen en je krijgt hetzelfde effect. Liegen zonder dat je expliciet een leugen vertelt, een kunstvorm van en voor communicatiekundigen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152636366
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn. ;)

Noem eens een geslaagd project waar de overheid zich mee bemoeid ;)
Na de Deltawerken kan ik niets meer verzinnen.

De overheid is een redelijke toezichthouder maar kan zich beter verre houden van uitvoeringshandelingen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:27:51 #241
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152636405
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer.
Het is er wel, met uitzondering van het hoofdrailnet maar dat komt nog wel ooit. Er zijn meer concurrentievormen mogelijk dan alleen "ik moet naar Eindhoven, pak ik de rode, de gele of de witte trein".
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152636444
Het is ook grofweg schandalig dat alle andere passagiers die bij het centraal station met de tram metro en bus aankomen bijna helemaal geen voorzieningen meer zijn rond het centraal station om normaal een broodje of drankje of snack te halen..

Vind ik echt schandalig voor een grote wereldstad als rotterdam. Ik denk dat je nu goed geld kan verdienen als je daar ergens een snacktent ofzo neerzet.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:29:44 #243
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636489
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:26 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Noem eens een geslaagd project waar de overheid zich mee bemoeid ;)
Na de Deltawerken kan ik niets meer verzinnen.
Er zijn wel meer zeer succesvolle waterwerken in Nederland, zoals De Afsluitdijk en Flevoland (genoemd naar ingenieur Flevo, een nationale held en staatsman in het begin van de twintigste eeuw).

quote:
De overheid is een redelijke toezichthouder maar kan zich beter verre houden van uitvoeringshandelingen.
De overheid hoeft het dan ook niet uit te voeren, voor de aanleg van sporen kan zij bijvoorbeeld de opdracht geven aan een extern bedrijf, het beheren kan je prima zelf doen zonder dat je al het uitvoerende werk doet. In ieder geval hoeft de overheid slechts quite te spelen, een privaat bedrijf zal tot in de lengte van de dagen zoveel mogelijk winst willen maken, ook als de investeringen al vijfvoudig afbetaald zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:30:44 #244
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636535
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is er wel, met uitzondering van het hoofdrailnet maar dat komt nog wel ooit.
Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.
Ik stel niet dat die concurrentie onmogelijk is maar tot nu toe is het er nog niet gekomen, blijkbaar is het dus in ieder geval verdomd lastig. Logisch ook, gezien het feit dat je lastig 2 extra bedrijven kan laten rijden op hetzelfde traject (voor personenvervoer) met al die krappe schema's (je kan elkaar niet inhalen op een spoor). Zelfs al zou je een oligopolie krijgen, hoe voorkom je dan kartelvorming?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152636543
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Blijkbaar niet want we hebben momenteel geen concurrentie in het personenspoorvervoer. In ieder geval is er 1 voordeel als de overheid het uitbaat: de overheid hoeft geen winst te maken (break even). Je hoeft natuurlijk niet de ambtenaren het te laten verzorgen, zij hoeven slechts het bedrijf te runnen. Er staat nergens in een wet geschreven dat al die medewerkers van dat bedrijf ambtenaren hoeven te zijn. ;)
Misschien moeten we dat ook bij de levensmiddelen doen.

Wat een paradijs zou het zijn als je alleen nog maar staats-chips in de staatssupermarkt kan kopen, ipv. dat graaibedrijven zoals Ahold, Jumbo, Aldi, Lidl, Croky, Kettle, Lays en noem het allemaal maar op allemaal winst zitten te graaien en allemaal duur, overbodig management parallel aan elkaar hebben. :Y

:+
pi_152636564
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is nog niet eens nodig: een beetje de cijfertjes framen en wat spinnen en je krijgt hetzelfde effect. Liegen zonder dat je expliciet een leugen vertelt, een kunstvorm van en voor communicatiekundigen.
De controles zijn ingevoerd om geweld tegen te gaan.
Die cijfers hebben we niet maar een toename van 73% in het aantal aangeschafte kaartjes en 1000 boetes geeft toch wel een redelijk beeld dat er behoorlijk zwart gereden werd vanaf Rotterdam CS

Ik reis regelmatig met de trein en vind controles niet storend.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_152636658
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.
Het hele hoofdrailnet is in handen van een staatsbedrijf, de OV-Chipkaart wordt ook volledig gerund door staatsbedrijven, dus wat voor reden tot klagen heb jij nou eigenlijk?
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:33:45 #248
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636686
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Misschien moeten we dat ook bij de levensmiddelen doen.

Wat een paradijs zou het zijn als je alleen nog maar staats-chips in de staatssupermarkt kan kopen, ipv. dat graaibedrijven zoals Ahold, Jumbo, Aldi, Lidl, Croky, Kettle, Lays en noem het allemaal maar op allemaal winst zitten te graaien en allemaal duur, overbodig management parallel aan elkaar hebben. :Y

:+
Nogmaals, de levensmiddelensector is bij uitstek een sector waarin je een uitstekende concurrentie kan krijgen, daar zit het grote verschil met het personenspoorvervoer! Het marktmodel werkt enkel goed als er voldoende concurrentie mogelijk is! En dat zal vast niet de enige voorwaarde zijn maar laten we maar met dit puntje beginnen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Werd ons dat niet 20 jaar geleden al beloofd? Gaan we over 30 jaar nog steeds roepen dat het ooit nog wel zal komen? Ik ga af op de daden in de afgelopen 20 jaar: nul beweging richting concurrentie.
Ik stel niet dat die concurrentie onmogelijk is maar tot nu toe is het er nog niet gekomen, blijkbaar is het dus in ieder geval verdomd lastig. Logisch ook, gezien het feit dat je lastig 2 extra bedrijven kan laten rijden op hetzelfde traject (voor personenvervoer) met al die krappe schema's (je kan elkaar niet inhalen op een spoor). Zelfs al zou je een oligopolie krijgen, hoe voorkom je dan kartelvorming?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152636736
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er zijn wel meer zeer succesvolle waterwerken in Nederland, zoals De Afsluitdijk en Flevoland (genoemd naar ingenieur Flevo, een nationale held en staatsman in het begin van de twintigste eeuw).

Ik schreef NA de Deltawerken :)

Flevoland en de Afsluitdijk waren er voor.
Maar als we dan toch met nationale helden op het gebied van waterhuishouding gaan smijten vergeet Cornelis Lely en Jan Adriaanszoon Leeghwater niet *)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:35:29 #250
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636767
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Het hele hoofdrailnet is in handen van een staatsbedrijf, de OV-Chipkaart wordt ook volledig gerund door staatsbedrijven, dus wat voor reden tot klagen heb jij nou eigenlijk?
Nee, het is een privaat bedrijf! Dat de staat nu 50% aandelen heeft (laat het 60% zijn /care) doet daar geen afbreuk aan. Wat krijg je door heel die aandelengekte? In plaats van dat ze investeerden in de service (herinner je je het jarenlange chronische capaciteitstekort wat nog steeds niet volledig verholpen is?) of de prijs te verlagen spaarden ze het geld voor investeringen in het buitenland. Jij en ik betalen die investeringen in het buitenland. Wat hebben wij daaraan?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')