Zit ik hier jarenlang mijn best te doen mensen te waarschuwen voor het aangekoekte kutvet dat Dan Brown heet, koop jij doodleuk een 'boek' van hem!quote:Op donderdag 23 april 2015 21:40 schreef k_man het volgende:
ik zocht nog iets dat makkelijk wegleest op vakantie. Iets laagdrempeligs. Misschien iets van Nicci French, of Herman Koch. Uiteindelijk verliet ik de winkel met Het Bernini Mysterie van Dan Brown. Het is het eerste boek dat ik van hem lees.
Wat is dat beroerd geschreven! Begrijp me goed, ik vind de plot van het verhaal best knap. Hoe hij totale fictie verweeft met mythes en legendes, maar ook met werkelijke plekken en gebeurtenissen. Het is alleen zo bedroevend slecht opgeschreven.
Zo belandt onze held in een schier uitzichtloze situatie. Hij ligt onder water, op de bodem van een grote fontein en houdt zich dood in de hoop dat zijn aanvaller daar in trapt. En wat schrijft Dan Brown dan? "maar je hoorde hem niet klagen, hij leefde nog".![]()
Hemeltje lief. Ik hoop nog half dat het ligt aan de vertaling, maar vrees van niet. Het is namelijk beslist niet de enige ridicule zin.
Ik vind het wel een mooi woord.quote:Op donderdag 23 april 2015 21:49 schreef PeteSampras het volgende:
Wat een verschrikkelijk vies woord is dat eigenlijk, lulkoek. Denk er eens over na!
Dat het allemaal lulkoek is geeft niet. Dat is dichterlijke vrijheid. Dat mensen het ook nog geloven komt gewoon omdat ze dom zijn. Maar dat het zó slecht geschreven is, dat is onvergefelijk.quote:Op donderdag 23 april 2015 22:02 schreef Franny_G het volgende:
Ik weet nog dat ik voor het eerst in Rome was, een week alleen daar op stap.. En ik verbleef in een hostel. Overal lag de Da Vinci Code want het boek was net uit. De archeoloog uit New York waar ik veel mee omging, vertelde iedereen in het hostel dat het boek zo ongelooflijke lulkoek was en dat je er niet in moest trappen en het vooral niet moest kopen. Hij ging er helemaal vanuit dat ik als historicus net als hij mijn neus zou ophalen voor het boek. De dag voor mijn vertrek kocht ik het. Nieuwsgierig. En ik heb er best van genoten in het vliegtuig terug. Maar hij wilde die laatste twee dagen niet meer met me praten. Ik zie nog de teleurstelling in zijn ogen. Volgens mij zag hij het als verraad.
.
Maar waarom doe je dat dan, Claudia? Zit er ook iets in dan?quote:Op donderdag 23 april 2015 22:19 schreef Claudia_x het volgende:
Wat zo mooi maar ook naar is aan colleges geven, is dat je wel goed voorbereid moet zijn als je op komt dagen. En niet op komen dagen kun je niet maken, al heb ik het vandaag even overwogen. Wat zou een legitiem excuus zijn geweest? Kan ik nog een familielid fictief dood laten gaan? Of ben ik te oud en verantwoordelijk voor dergelijke smoezen?
Afijn, er staat een vreselijke tekst op het programma voor morgen. Ik wist dat niet en ik kon niet anders dan op het laatste moment voorbereiden. (Ik neem het college over van een zieke collega.) Er is één ding erger dan Dan Brown lezen, kan ik jullie vertellen, en dat is aan studenten verkopen dat in een slecht geschreven tekst wel iets zit. Ik HAAT het.
Goede aanklacht tegen plotgedreven films en boeken, want zo is het welquote:Op donderdag 23 april 2015 21:48 schreef LXIV het volgende:
Dat het verhaal knap in elkaar zit zegt niks, dat wordt gewoon door een redactieteam op whiteborden in elkaar geflanst, zodat het nog wat lijkt.
Er is bijna niets leukers dan samen met leerlingen een tekst uitpluizen en tot de conclusie komen dat er gewoon onzin staat of dat iemand iets recht probeert te praten maar daar niet uitkomt, of vooral zichzelf aan het vrijpleiten is etc. etc.. In klas 5 hadden we het over nationalisme en de film Michiel de Ruyter en toen hebben we dit filmpje bekeken.quote:Op vrijdag 24 april 2015 00:09 schreef PeteSampras het volgende:
Mede daarom ben ik maar weer wiskunde gaan doen. In die taal kan je niet (of alleen maar) ouwehoeren. Wat een genot!
Hij heeft een brug die in de winter regelmatig het nieuws haalt.quote:Op vrijdag 24 april 2015 07:25 schreef Ringo het volgende:
Gerrit Krol, als we het toch over zulke zaken hebben. Die man verdient nu eens een standbeeld.
Proef je daar dan toch ook niet een zekere treurnis in dat er überhaupt zulk gelul de wereld in geholpen wordt?quote:Op vrijdag 24 april 2015 07:45 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Er is bijna niets leukers dan samen met leerlingen een tekst uitpluizen en tot de conclusie komen dat er gewoon onzin staat of dat iemand iets recht probeert te praten maar daar niet uitkomt, of vooral zichzelf aan het vrijpleiten is etc. etc.. In klas 5 hadden we het over nationalisme en de film Michiel de Ruyter en toen hebben we dit filmpje bekeken..
Daar zijn meerdere redenen voor. Je kunt het als academische opleiding niet maken om slechte teksten op het programma te zetten zonder dat daar een specifiek didactisch doel achter zit (bijvoorbeeld bij een vak over academische vaardigheden om duidelijk te maken hoe het niet hoort). Het is erg onprofessioneel om dan in een college toe te geven dat een tekst waardeloos is. Bovendien is die tekst door de zieke collega van me gekozen met een ongetwijfeld goede reden en zou het dus zijn alsof ik haar afval (wat ook onprofessioneel is).quote:Op donderdag 23 april 2015 22:48 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Maar waarom doe je dat dan, Claudia? Zit er ook iets in dan?
Dat rare ding over het Van Starkenborghkanaal. Tsk. Zo'n man gun je toch de Van Brienenoord.quote:Op vrijdag 24 april 2015 07:54 schreef Lienekien het volgende:
Hij heeft een brug die in de winter regelmatig het nieuws haalt.
Dat zijn we.quote:Op zaterdag 25 april 2015 18:54 schreef Mainport het volgende:
Zijn we hier nu appels en peren aan het vergelijken
Als je het over muziek, film of kunst hebt, ja. En wat als je het over moord hebt, het niet helpen van verdrinkende vluchtelingen, of diefstal, verkrachting, fraude?quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:18 schreef DO2 het volgende:
Overigens kan ik goede graffiti enorm waarderen - je moet maar eens de meesters opzoeken - , en vind ik de Mona Lisa niet echt interessant. Dus je komt dan toch al snel tot de conclusie dat het allemaal nogal persoonlijk is, niet waar?
Nu ja, een moordenaar of verkrachter houdt er heel andere ideeën op na dan ik.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je het over muziek, film of kunst hebt, ja. En wat als je het over moord hebt, het niet helpen van verdrinkende vluchtelingen, of diefstal, verkrachting, fraude?
Dus het democratische draagvlak bepaalt de waarde. Niet meer persoonlijk?quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:04 schreef DO2 het volgende:
Volgens mij vindt iedereen behalve een verkrachter of moordenaar een verkrachting of moord verwerpelijk.
Het blijft persoonlijk. Maar wat goed of slecht is kent duidelijkere grenzen dan wat mooi of lelijk is.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:06 schreef Mainport het volgende:
[..]
Dus het democratische draagvlak bepaalt de waarde. Niet meer persoonlijk?
Ik haal het aan omdat Mainport (of zijn vriendin) flirt met moreel relativisme. Ik word van die flirt net zo droevig als van mensen die de Matrix een diepzinnige film vinden. Er zijn interessantere en uitdagendere manieren om de spanning tussen relativisme en universalisme te verkennen (zoals ik nu met mijn studenten doe).quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:04 schreef DO2 het volgende:
[..]
Nu ja, een moordenaar of verkrachter houdt er heel andere ideeën op na dan ik.
- Maar ik sluit ook niet uit dat ik tot een moord in staat ben. De situatie is daarbij nogal bepalend.
Ik begrijp de vraag ook niet, eigenlijk. Je haalt nu ethische kwesties aan.
Volgens mij vindt iedereen behalve een verkrachter of moordenaar een verkrachting of moord verwerpelijk.
De gemotiveerd dommen zijn de schadelijksten.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:57 schreef Mainport het volgende:
Ik weet niet of het hier al langskwam, maar het CPB heeft geopperd kinderen te selecteren op hun motivatie in plaats van intelligentie, een hele enge gedachte.
http://www.cpb.nl/publica(...)onomische-uitkomsten
Nee. Ik heb dat vroeger wel een tijdje gedaan, maar ik vind het dood- en doodsaai.quote:Op zaterdag 25 april 2015 22:18 schreef DO2 het volgende:
Is pokeren eigenlijk niet iets voor jou, JAM? Er zijn een hoop (ex-) schakers die die overstap maken.
Het analytisch vermogen speelt daarbij ook een grote rol, en je wordt niet meteen afgerekend op een fout.
Er was een documentaire over professionele pokerspelers op TV. Dat leven wat zij leiden wordt dan door velen als heel mondaine en interessant gezien.quote:Op zondag 26 april 2015 02:32 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Nee. Ik heb dat vroeger wel een tijdje gedaan, maar ik vind het dood- en doodsaai.
Ik dacht dat het voordeel met poker juist te behalen was door heel precies te tellen welke kaarten er al gespeeld waren en op basis daarvan kansberekeningen te maken.quote:Op zondag 26 april 2015 13:00 schreef DO2 het volgende:
Tellen? Het is geen Black Jack, hoor. En kansberekening is maar een klein - zij het essentieel - onderdeel van het spelletje. En het moet ook een spelletje blijven. Professioneel pokeren is sowieso maar voor weinigen weggelegd, en hier helemaal niet aan de orde.
Nee, de enige kaarten die je te zien krijgt zijn die van jezelf (in NLH 2, in PLO 4 ) en het board (3,1,1) waar iedereen mee moet spelen.quote:Op zondag 26 april 2015 13:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik dacht dat het voordeel met poker juist te behalen was door heel precies te tellen welke kaarten er al gespeeld waren en op basis daarvan kansberekeningen te maken.
Ik ken zo'n jongen, inderdaad. Die speelde dan een uur of vijftig, zestig per week en kon daar, nou ja, het ene jaar redelijk, het andere jaar slecht, het derde jaar goed van rondkomen. Die zat dan niet met een paar kerels rond een tafel, maar achter zijn computer. Dood- en doodsaai inderdaad. Slopend ook, want het vergt behoorlijk wat van je concentratie. Onlangs heeft hij er (zeer verstandig, naar mijn idee) de brui aan gegeven en is hij op een kantoor gaan werken. Daar verdient hij misschien wat minder - het zal niet veel schelen - maar wordt hij wel blootgesteld aan daglicht, andere mensen, een normaal slaappatroon, etc.quote:Op zondag 26 april 2015 12:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er was een documentaire over professionele pokerspelers op TV. Dat leven wat zij leiden wordt dan door velen als heel mondaine en interessant gezien.
Feitelijk komt het erop neer om tot diep in de nacht met een paar kerels rond een tafel te zitten en vooral heel veel te tellen en kansberekenen. Een saaiere job kun je je haast niet voorstellen.
Aan het Lago Maggiore dus, mooie omgeving. Wat is daar nu te doen?quote:Op zondag 26 april 2015 13:25 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn uitzicht op dit moment:
[ afbeelding ]
Betaald door de Europese Unie. Volgende keer toch maar pro Europa stemmen.
Als je misdaden pleegt moet je zorgen voor medeplichtigen.quote:Op zondag 26 april 2015 13:25 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn uitzicht op dit moment:
[ afbeelding ]
Betaald door de Europese Unie. Volgende keer toch maar pro Europa stemmen.
Geen cluequote:Op zondag 26 april 2015 15:29 schreef PeteSampras het volgende:
Die documentaire zou ik nog wel willen zien. Weet je nog waneer en waar dat uitgezonden werd?
Voor mij: werk. Er zit een groot onderzoekscentrum van de Europese Unie hier in de buurt.quote:Op zondag 26 april 2015 16:20 schreef k_man het volgende:
[..]
Aan het Lago Maggiore dus, mooie omgeving. Wat is daar nu te doen?
Zoals zo veel protestatants-christelijke famlies zijn ze (lees: mijn vader) bijzonder hypocriet. Pokeren is eigenlijk niet goed, maar het is een vaardigheid en geen gokspel dus dan mag het. Toen mijn vader zag dat het rendabel is, is hij het zelf ook gaan doen (met een stuk minder succes, overigens). En omdat het geen gokspel is hoef je er ook geen belasting over te betalen. Is alleen de vraag of je op zondag om geld mag pokeren.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:35 schreef Franny_G het volgende:
Wat een grappig verhaal van je broer, IR. Nu kan ik pokeren en veel geld daarmee verdienen niet rijmen met je protestants-christelijke familie, maar je broer is daar dus niet mee belast begrijp ik?.
Ha, ja! Ik zit momenteel in een aantal internationale onderzoeksnetwerken en dat zou ik niet kunnen als ik zwicht voor m'n angst. Ik probeer me er dus maar overheen te zetten. Deze keer ging het vliegen wel. In oktober mag ik weer.quote:
Iets zegt me dat als je op zoek wil gaan naar de intellectuele interesse, je die niet bij Grunberg, Luyendijk, Marx en/of Nietzsche moet zoeken. Tenminste, als je de vijftien bent gepasseerd.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 00:50 schreef Mainport het volgende:
Grunberg loopt de afgelopen weken veel te haten op het anti-intellectualisme. Een pretentieuze term voor een belangrijk probleem: de uitholling van het kenniskapitaal. En dan bedoel ik niet morzelige mannetjes die in de hoek van een café 'Mulisch, Reve, Hermans' fluisteren.
"De moraal is verdacht geworden. Er wordt nog maar over één ding gemoraliseerd en dat is dat we vooral niet mogen moraliseren," zegt Joris Luyendijk. Hij wordt veelbesproken omdat hij op televisie is. Zo werkt dat met belezenheid: het zit niet meer in ons systeem, het is een curiosum, een hobby.
Waar worden buiten het wetenschapsveld sociologische inzichten met elkaar gedeeld? Wie koppelt de klassenstrijd van Marx aan het populisme? Wie heeft het over Nietzsche behalve dat hij zijn zuster neukte?
Waar is de intellectuele interesse? Wat een kankerzooi allemaal
Heb je Angry Birds al gedownload?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 01:09 schreef Ringo het volgende:
Zo, eindelijk een smartphone. Hoef ik godzijdank nooit meer een boek te lezen, de hele wereld in mijn jaszak, blieb blieb poing.
Ik ben dan ook niet de een of andere gezant uit het Oosten die hier door de Koanchosacho naartoe gestuurd is om iedereen het werk van Mishima op te dringen. Ik ben ook geen boekenverkoper of vertaler die daar een of ander belang bij heeft. Ik hoef dat werk helemaal niet te verkopen. Het wordt je van harte aangeraden; als je zelf dan niet van je luie reet af wenst te komen omdat er geen citaat of andere onderbouwing bijgevoegd wordt, tsja, dan kan ik me ook moeilijk verbazen om dat gebrek aan intellectuele interesse waar je zo mee worstelt. Je zal er zelf wellicht het zwaarst door getroffen zijn!quote:Op vrijdag 1 mei 2015 02:50 schreef Mainport het volgende:
Je probeert de waarde van de roman te ridiculiseren. Laat ik dan maar zijn waarde concretiseren: de roman is een retorisch voorbeeld die tot plekken reikt die de rationele essayistiek niet kan halen. Waarmee ik de roman boven het essay stel, maar daarmee niet het essay ondergraaf.
Ik weet dat Mishima een stokpaardje van je is, maar ik heb je geen citaat of andere onderbouwing zien geven
Bijknippen. Dat kan iedere al-dan-niet-obscure telefoonboer voor je doen. Je kan het ook zelf doen,als je een vaste hand hebt.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 09:15 schreef Ringo het volgende:
Mijn abbo gaat pas in over een maand en het lukte me niet om mijn oude sim in de gleuf van het nieuwe ding te proppen.
Als je er apps op wilt zetten, dan kan dat toch via je wifi?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 09:15 schreef Ringo het volgende:
Mijn abbo gaat pas in over een maand en het lukte me niet om mijn oude sim in de gleuf van het nieuwe ding te proppen.
Het is alles in de wereld, broer, alles. Zelfs en ook telefoons.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 22:04 schreef broer het volgende:
De wereld? Of telefoons?
Ik heb mijn telefoon sinds 2009. Geen idee of de 2015-editie veel anders is. Groter, dat wel. Maar anders?
Dat ligt er maar net aan hoe snel ik bij een tandarts terecht kan.quote:Op zondag 3 mei 2015 17:15 schreef Ringo het volgende:
Heb je ze gedag kunnen zeggen of ben je nog niet van ze af?
Hier is nog niks te merken. Misschien komt er nog wat als de Grote Markt gaat leeglopen.quote:
Ja, als je dat hoort ga je het bijna jammer vinden dat Hitler niet gewonnen heeft. Dan was dat ons tenminste bespaard gebleven.quote:Op maandag 4 mei 2015 20:30 schreef Ringo het volgende:
Het meest verschrikkelijke van die hele herdenking is het moment waarop dat ene gymnasiummeisje haar gedicht gaat voordragen.
Ik twijfel eraan. Ik durf zelfs te beweren dat er dan nog veel meer gymnasiummeisjes zouden zijn geweest die nog veel tenenkrommender gedichten zouden schrijven. Alleen het onderwerp (als dat uut zo'n tekst al duidelijk wordt) zou iets verschillend zijn.quote:Op maandag 4 mei 2015 22:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, als je dat hoort ga je het bijna jammer vinden dat Hitler niet gewonnen heeft. Dan was dat ons tenminste bespaard gebleven.
Dan gingen die meisjes na hun 12e toch gewoon achter het fornuis, ipv eerzame burgers lastig te vallen met poëzie?quote:Op maandag 4 mei 2015 23:41 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Ik twijfel eraan. Ik durf zelfs te beweren dat er dan nog veel meer gymnasiummeisjes zouden zijn geweest die nog veel tenenkrommender gedichten zouden schrijven. Alleen het onderwerp (als dat uut zo'n tekst al duidelijk wordt) zou iets verschillend zijn.
Nu je het zegt...quote:Op maandag 4 mei 2015 23:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan gingen die meisjes na hun 12e toch gewoon achter het fornuis, ipv eerzame burgers lastig te vallen met poëzie?
Dan was er vast wel een aardig gymnasiumjongetje geweest dat een gedicht in elkaar had geflanst volgens de Duits romantische traditie.quote:Op maandag 4 mei 2015 23:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan gingen die meisjes na hun 12e toch gewoon achter het fornuis, ipv eerzame burgers lastig te vallen met poëzie?
Dit is een Charles Bukowski quote en jullie hier weten nog wel eens wat, de voornamen van deze mensen en vooral van Pound.quote:"Mailer became an intelligent journalist, as did Capote. Pound just got darker and darker and pissed out. Spender quit, Auden quit, Olson begged to the crowd. Creeley got angry and tightened. Abraham Lincoln hated blacks and Faulkner wore a corset. Ginsberg sucked to the sound of himself and was overcome. And old Henry Miller long done, fucking beautiful Japanese girls under the shower."
En Creeley, Spender en Olsen?quote:Op donderdag 7 mei 2015 12:17 schreef I.R.Baboon het volgende:
En WH Auden en William Faulkner, als ik me niet vergis.
Thanksquote:
thanksquote:Op donderdag 7 mei 2015 14:32 schreef PeteSampras het volgende:
Robert Creeley, Stephen Spender, Charles Olson.
Is dat voor een familiebezoek, of gaan ze daar langere tijd verblijven?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:17 schreef PeteSampras het volgende:
Mevrouw K. en zoonlief zitten nu in een vliegtuig naar Japan. Het zal wel even duren eer ik ze weer zie!
Wat kut voor je. Sterkte ermee.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 23:17 schreef PeteSampras het volgende:
Mevrouw K. en zoonlief zitten nu in een vliegtuig naar Japan. Het zal wel even duren eer ik ze weer zie!
Die heeft z'n handen al vol aan het T80 forumquote:
Je immer aanwezige afwezigheid zal gemist worden, Isa. Gelukkig hebben we de immer aanwezige afwezigheid van AR nog.quote:
De aanwezige afwezigheid van AR is vorige maand al omgezet is een afwezige aanwezigheid.quote:Op donderdag 14 mei 2015 21:26 schreef DO2 het volgende:
[..]
Je immer aanwezige afwezigheid zal gemist worden, Isa. Gelukkig hebben we de immer aanwezige afwezigheid van AR nog.
Lijkt me wel voldoende. Eens in de drie maanden mag je wat doen!quote:Op donderdag 14 mei 2015 21:26 schreef DaMart het volgende:
[..]
Troost je: niet alles verandert. Ik blijf namelijk gewoon.
Mijn dank, lieve DO2quote:Op donderdag 14 mei 2015 21:26 schreef DO2 het volgende:
Je immer aanwezige afwezigheid zal gemist worden, Isa. Gelukkig hebben we de immer aanwezige afwezigheid van AR nog.
Ja, maar met mijn toenemende reislust wordt het steeds moeilijker om mijn vakanties tussen die moderatiepieken door te plannen..quote:Op donderdag 14 mei 2015 21:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Lijkt me wel voldoende. Eens in de drie maanden mag je wat doen!
Ik heb geen hekel aan Grieken. Ook niet aan bankiers trouwens.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 05:42 schreef Mainport het volgende:
Over tot de orde van de dag.
WAT HEBBEN GRIEKEN EN BANKIERS GEMEEN?
Linkse mensen hebben een hekel aan bankiers. Rechtse mensen hebben een hekel aan Grieken. Zowel bankiers als Grieken zijn onderdeel van een verziekt systeem met perverse prikkels; a priori zijn het geen slechte mensen. Nu is de vraag: geven we het systeem de schuld of het subject? Wie subjecten haat moet consequent zijn.
quote:Op zondag 17 mei 2015 02:49 schreef Mainport het volgende:
Het is ongenuanceerd gesteld, maar de these erachter: dat je subjecten van een verziekt systeem niet de schuld mag geven, lijkt me niet iets om moe van te worden.
Hoe oud ben je nu officieel, MP?quote:Op maandag 18 mei 2015 16:26 schreef Mainport het volgende:
Vandaag gaan we het hebben over de individualisering van verantwoordelijkheid. Een betere wereld begint bij jezelf. Als je tegen dierenleed bent, is het aan jou om biologisch vlees te kopen. Ben je tegen milieuvervuiling, dan doe je het ganglicht uit als je de woonkamer binnenloopt. Op deze manier worden de problemen opgelost.
Ok. Dat is een mooie leeftijd om je over dat soort zaken druk te maken. Ik had bijna gedacht dat je je jeugd vergooit over allerlei zaken die triviaal zijn, terwijl je je dan toch met zoveel vreugdevoller zaken had kunnen bezighouden.quote:
Ik heb hem ook maar aangeschaft... ik ben zo mode gevoelig.quote:
If you can't beat them, join them.quote:Op donderdag 21 mei 2015 19:49 schreef Ringo het volgende:
Als je op een mooie avond met verre vrienden eerst en vooral over je werk wil praten, weet je zeker dat je het op een droevige manier van de grotemensenwereld aan het verliezen bent.
Ik was voor mijn werk in Rome en kwam veel subtiele memento mori's tegen die je deemoedig stemmen en die alles meteen relatief maken.quote:Op donderdag 21 mei 2015 19:49 schreef Ringo het volgende:
Als je op een mooie avond met verre vrienden eerst en vooral over je werk wil praten, weet je zeker dat je het op een droevige manier van de grotemensenwereld aan het verliezen bent.
...maar ik zeg het je eerlijk hoor. Toen ik dat grapje in 2005 voorbij zag komen moest ik er ook wel even om lachen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 19:18 schreef Mainport het volgende:
Ik stuur deze post wel even door naar Van Warmerdam.
quote:Op maandag 1 juni 2015 06:01 schreef Mainport het volgende:
Ik stond zaterdag in een club te roken op het verwarmde buitenterras.
Een verwarmd buitenterras in een discotheekquote:Op maandag 1 juni 2015 15:33 schreef Ringo het volgende:
In een discotheek
Stond ik van de week
Op het verwarmde buitenterras
En ik voelde mijn daar zo alleen
Ach. Je moest dat allemaal maar niet al te serieus nemen. Ik klets daar maar wat uit mijn nek en hoop dat iemand ooit eens iets verstandigs terugzegt zonder daarbij te vervallen in 'quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:15 schreef Mainport het volgende:
F&L / Stel je vragen aan de filosoof! (Poging twee!)
Interessant topic. Eerst de mens gelijkstellen aan de rede, en dan dit.
Is er een gedeelde epistemologie?
JAM: Jazeker, die van de wetenschappelijke methode.
Waarbij toch een héél groot verschil is dat de wetenschapper voorspellende, verklarende, toestbare, herhaalbare, etc. uitspraken over de werkelijkheid kan doen. Dat is toch een wereld van verschil.quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:18 schreef Mainport het volgende:
Arnon Grunberg, 20 mei '15
Op 15 november 1986 schrijft Frans Kellendonk aan Gerard Reve: 'Maak die weldenkende zielen maar eens duidelijk dat hun rationalisme, hun positivisme, hun politieke overtuigingen vooral, allemaal pseudo-religies zijn.'
Het wordt dikwijls vergeten, bijvoorbeeld door atheïsten, die zich bevrijd menen te hebben van het irrationalisme, dat politieke overtuigingen een pseudoreligie kunnen worden, inclusief rituelen en geloofsgemeenschappen.
Hetzelfde kan worden beweerd over kunst en wetenschap. De heilsverwachtingen die mensen hebben van de wetenschap doen denken dat zij geloven dat diep in de wetenschap de Messias verstopt zit.
Vermoedelijk kunnen we niet zonder pseudoreligies; de erkenning dat ons leven er vol mee zit is een stap in de goede richting.
Op 21 december 1988 schreef Kellendonk aan Ernst Braches dat hij nog een angst over had: 'De angst voor medelijden.'
Het menselijk medelijden dient inderdaad gevreesd te worden, al was het maar omdat empathie voor velen ook een pseudoreligie is.
Mwoah, redelijk. Ik zit al een tijdje in Leeuwarden te wachten tot mijn huis in Den Haag vrijkomt. Dat duurt maar en duurt maar. De vorige bewoners zijn al weg, maar nu moet de woningbouw nog een inspectie uitvoeren en reparaties uitvoeren en dan een contract in elkaar flansen en de vent die daar overgaat is op vakantie dus zijn taken worden waargenomen door en bla-bla-bla.quote:
Daar woont mijn neef. Dus zie, ik zit droog en uit de wind. Wat betreft de Friezen, daar durf ik niet zoveel over te zeggen. Het gros van de tijd zit ik hier in zijn (neeflief dus) huis wat spelletjes te spelen en te lezen en met mijn piemel te spelen en weet ik veel wat. Veel omgang met de Friezen heb ik niet. Ja, het meisje achter de kassa bij de supermarkt of de man in de tabakswinkel. Die zijn dan vriendelijk en beleefd zoals ze elders in het land in dezelfde functie doorgaans net zo vriendelijk en beleefd zijn.quote:Op donderdag 4 juni 2015 00:27 schreef Lienekien het volgende:
In Leeuwarden? Waarom daar?
Kun je ze verdragen, de Friezen?
Nee hoor. Ik weet niet hoe deze wijk heet, maar het is op een steenworp van het centrum. En ja, een wandelingetje door het centrum met een kopje koffie erbij doe ik ook weleens. Spannender dan dat wordt het echter niet. Héérlijk.quote:Op donderdag 4 juni 2015 00:34 schreef Lienekien het volgende:
Geen wandelingen door de binnenstad? Je zit toch niet in dat Cammingafuckingburen, hè?
Ja, ja, ik ken dat, de laatste keer was mijn moeder, afgelopen november, die niet dood ging in een soort van golf van andere gevallen van overlijden in mijn familie. Althans dat hoop je dan maar, hè, voor hetzelfde geld ga je zelf dood een half jaar of + later. Je weet het niet, toch? Dan ben je toch een deel van een soort golf aan overlijden in je familie. Het zal wel weer niet, maar je weet het gewoon niet.quote:Op donderdag 4 juni 2015 00:41 schreef Lienekien het volgende:
Ik kom nog wel eens in Leeuwarden voor de nazit van een crematie. Of op doorreis met de trein naar/van Harlingen.
Weemoed.
Een laatste opmerking voordat ik morgen om vier uur 's middags wakker word: dit is het wetenschappelijk positivisme, waar al veel kritiek op gegeven is, maar kennelijk nog niet genoeg, want het heeft nog veel te veel draagvlak. Het positivisme is niet neutraal; meten is niet weten; een rationeel verklaarde wereld is geen verklaarde wereld; het komt voort uit het beheersingsmotief; boe en bah, foei JAMquote:Op donderdag 4 juni 2015 00:24 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Waarbij toch een héél groot verschil is dat de wetenschapper voorspellende, verklarende, toestbare, herhaalbare, etc. uitspraken over de werkelijkheid kan doen. Dat is toch een wereld van verschil.
Ligt het nu aan mij, of klinkt dat als een raadsel?quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:58 schreef Nibb-it het volgende:
Ik woon in een kleine stad langs het spoor. Als je lang langs het spoor loopt, kom je in een andere stad, waar niets is waarvoor je zo lang had hoeven lopen. Zo gaat het hier.
Wat ga je nu doen?quote:Op donderdag 4 juni 2015 19:56 schreef sigme het volgende:
Ik heb mijn ontslag ingediend, ik werk nog maar 3 weken in Leeuwarden. Dan heb ik vier jaar in Leeuwarden gewerkt voor deze baas. Drie jaar in de oude binnenstad, het laatste jaar aan de rand.
Daar kan ik me nou boos om maken, je kinderen de geneugten van mayonaise ontzeggen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 22:38 schreef LXIV het volgende:
Ik leer mijn kinderen ook aan mosterd te gebruiken als saus in plaats van mayonaise. Niet omdat het gratis is, want bij ons in de winkel moet je er gewoon voor betalen, maar het is wel veel minder vet en je hebt er ook minder van nodig.
Hetzelfde, maar dan elders. Hopelijk in Stad, maar in dienst van een detacheerder, dus ik weet het niet.quote:
Ik ontzeg ze niks, want dat werkt toch niet. Maar ik moedig wel aan.quote:Op donderdag 4 juni 2015 23:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar kan ik me nou boos om maken, je kinderen de geneugten van mayonaise ontzeggen.
Ik heb het zo even niet voor de geest. Wat is voor jou de oude binnenstad?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 11:02 schreef sigme het volgende:
Het centrum van de stad zou ik aanwijzen als de plaats waar de meeste mensen en attracties zijn.
De oude binnenstad van L'warden is prachtig, maar er zitten praktisch geen winkels, geen muse, hooguit her en der een oude kerk. Er loopt zelden iemand. Ik denk dat de meeste bezoekers van Leeuwarden er ook niet komen. Die komen nét tot aan het Oranje bierhuis, en dan snel weer terug naar de mac / het museum.
Noord van de Bagijnestraat en Hofplein, west van de Eewal. Allemaal kleine straatje met oude huisjes en her en der een oude kerk. Ik zag toeristen wel vaak tot het Hofplein komen, daar wordt ook nog wel eens wat georganiseerd, maar dat lijkt dan toch de ránd van het centrum, met het centrumcentrum bij het Fries museum.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 11:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb het zo even niet voor de geest. Wat is voor jou de oude binnenstad?
Ik ken vooral het loopje vanaf het station richting Prinsentuin.
Cammingaburen staat tot Leeuwarden als Amstelveen staat tot Amsterdam.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 12:58 schreef Gellius het volgende:
Cammingaburen is wel héél erg erg hoor. Dat is waar onzelieveheer de Hel losjes op gebaseerd heeft.
Het hoort bij Leeuwarden. Het is gewoon erg.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:52 schreef Claudia_x het volgende:
Als Almere tot Amsterdam dan toch zeker? Al ken ik Cammingaburen niet en kan ik dus alleen gissen naar de hellepijn die de mensen er doorstaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |