abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151969323
En zo geschiedde het in die dagen dat men alras wederom een topic opende.
  donderdag 23 april 2015 @ 21:35:14 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151969770
Waarin weder een hoop geoudehoerd werd, maar weinig gezegd.
The End Times are wild
pi_151969993
ik zocht nog iets dat makkelijk wegleest op vakantie. Iets laagdrempeligs. Misschien iets van Nicci French, of Herman Koch. Uiteindelijk verliet ik de winkel met Het Bernini Mysterie van Dan Brown. Het is het eerste boek dat ik van hem lees.

Wat is dat beroerd geschreven! Begrijp me goed, ik vind de plot van het verhaal best knap. Hoe hij totale fictie verweeft met mythes en legendes, maar ook met werkelijke plekken en gebeurtenissen. Het is alleen zo bedroevend slecht opgeschreven.

Zo belandt onze held in een schier uitzichtloze situatie. Hij ligt onder water, op de bodem van een grote fontein en houdt zich dood in de hoop dat zijn aanvaller daar in trapt. En wat schrijft Dan Brown dan? "maar je hoorde hem niet klagen, hij leefde nog". 8)7

Hemeltje lief. Ik hoop nog half dat het ligt aan de vertaling, maar vrees van niet. Het is namelijk beslist niet de enige ridicule zin.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2015 21:41:02 ]
  donderdag 23 april 2015 @ 21:48:31 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151970406
quote:
10s.gif Op donderdag 23 april 2015 21:40 schreef k_man het volgende:
ik zocht nog iets dat makkelijk wegleest op vakantie. Iets laagdrempeligs. Misschien iets van Nicci French, of Herman Koch. Uiteindelijk verliet ik de winkel met Het Bernini Mysterie van Dan Brown. Het is het eerste boek dat ik van hem lees.

Wat is dat beroerd geschreven! Begrijp me goed, ik vind de plot van het verhaal best knap. Hoe hij totale fictie verweeft met mythes en legendes, maar ook met werkelijke plekken en gebeurtenissen. Het is alleen zo bedroevend slecht opgeschreven.

Zo belandt onze held in een schier uitzichtloze situatie. Hij ligt onder water, op de bodem van een grote fontein en houdt zich dood in de hoop dat zijn aanvaller daar in trapt. En wat schrijft Dan Brown dan? "maar je hoorde hem niet klagen, hij leefde nog". 8)7

Hemeltje lief. Ik hoop nog half dat het ligt aan de vertaling, maar vrees van niet. Het is namelijk beslist niet de enige ridicule zin.
Zit ik hier jarenlang mijn best te doen mensen te waarschuwen voor het aangekoekte kutvet dat Dan Brown heet, koop jij doodleuk een 'boek' van hem! :r
Dat het verhaal knap in elkaar zit zegt niks, dat wordt gewoon door een redactieteam op whiteborden in elkaar geflanst, zodat het nog wat lijkt. Ik had je nog wel een paar mooie boeken kunnen aanbevelen!
The End Times are wild
pi_151970426
Nou ja, wat een lulkoek toch weer.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_151970465
Wat een verschrikkelijk vies woord is dat eigenlijk, lulkoek. Denk er eens over na!
  donderdag 23 april 2015 @ 21:52:42 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151970601
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 21:49 schreef PeteSampras het volgende:
Wat een verschrikkelijk vies woord is dat eigenlijk, lulkoek. Denk er eens over na!
Ik vind het wel een mooi woord.
The End Times are wild
  donderdag 23 april 2015 @ 21:53:28 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151970638
Je kunt een hoop lullen, en als je eenmaal genoeg geluld hebt om er een koek van te bakken, dan doen we dat. Gewoon, omdat het kan!
The End Times are wild
pi_151971082
Ik weet nog dat ik voor het eerst in Rome was, een week alleen daar op stap. O+ . En ik verbleef in een hostel. Overal lag de Da Vinci Code want het boek was net uit. De archeoloog uit New York waar ik veel mee omging, vertelde iedereen in het hostel dat het boek zo ongelooflijke lulkoek was en dat je er niet in moest trappen en het vooral niet moest kopen. Hij ging er helemaal vanuit dat ik als historicus net als hij mijn neus zou ophalen voor het boek. De dag voor mijn vertrek kocht ik het. Nieuwsgierig. En ik heb er best van genoten in het vliegtuig terug. Maar hij wilde die laatste twee dagen niet meer met me praten. Ik zie nog de teleurstelling in zijn ogen. Volgens mij zag hij het als verraad. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 23 april 2015 @ 22:13:08 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151971609
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2015 22:02 schreef Franny_G het volgende:
Ik weet nog dat ik voor het eerst in Rome was, een week alleen daar op stap. O+ . En ik verbleef in een hostel. Overal lag de Da Vinci Code want het boek was net uit. De archeoloog uit New York waar ik veel mee omging, vertelde iedereen in het hostel dat het boek zo ongelooflijke lulkoek was en dat je er niet in moest trappen en het vooral niet moest kopen. Hij ging er helemaal vanuit dat ik als historicus net als hij mijn neus zou ophalen voor het boek. De dag voor mijn vertrek kocht ik het. Nieuwsgierig. En ik heb er best van genoten in het vliegtuig terug. Maar hij wilde die laatste twee dagen niet meer met me praten. Ik zie nog de teleurstelling in zijn ogen. Volgens mij zag hij het als verraad. :D .
Dat het allemaal lulkoek is geeft niet. Dat is dichterlijke vrijheid. Dat mensen het ook nog geloven komt gewoon omdat ze dom zijn. Maar dat het zó slecht geschreven is, dat is onvergefelijk.
The End Times are wild
pi_151971869
Ik vind dat eigenlijk gewoon grappig. Vooral als je dat hoofd erbij ziet.

Twee jaar geleden ging ik op Florence/Rome reis met mijn school en toen hebben een collega en ik op Schiphol Inferno gekocht. Dat boek was helemaal hilarisch.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_151971896
Wat zo mooi maar ook naar is aan colleges geven, is dat je wel goed voorbereid moet zijn als je op komt dagen. En niet op komen dagen kun je niet maken, al heb ik het vandaag even overwogen. Wat zou een legitiem excuus zijn geweest? Kan ik nog een familielid fictief dood laten gaan? Of ben ik te oud en verantwoordelijk voor dergelijke smoezen?

Afijn, er staat een vreselijke tekst op het programma voor morgen. Ik wist dat niet en ik kon niet anders dan op het laatste moment voorbereiden. (Ik neem het college over van een zieke collega.) Er is één ding erger dan Dan Brown lezen, kan ik jullie vertellen, en dat is aan studenten verkopen dat in een slecht geschreven tekst wel iets zit. Ik HAAT het.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 23 april 2015 @ 22:46:02 #13
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_151972942
Dat is om de spanning er nog even in te houden, kman.
Als je iemand niet hoort klagen veronderstel je namelijk al snel dat ie dood is.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_151973055
quote:
9s.gif Op donderdag 23 april 2015 22:19 schreef Claudia_x het volgende:
Wat zo mooi maar ook naar is aan colleges geven, is dat je wel goed voorbereid moet zijn als je op komt dagen. En niet op komen dagen kun je niet maken, al heb ik het vandaag even overwogen. Wat zou een legitiem excuus zijn geweest? Kan ik nog een familielid fictief dood laten gaan? Of ben ik te oud en verantwoordelijk voor dergelijke smoezen?

Afijn, er staat een vreselijke tekst op het programma voor morgen. Ik wist dat niet en ik kon niet anders dan op het laatste moment voorbereiden. (Ik neem het college over van een zieke collega.) Er is één ding erger dan Dan Brown lezen, kan ik jullie vertellen, en dat is aan studenten verkopen dat in een slecht geschreven tekst wel iets zit. Ik HAAT het.
Maar waarom doe je dat dan, Claudia? Zit er ook iets in dan?
pi_151973899
Als Claudia iets een slechte tekst vindt, ben ik juist geïnteresseerd
Graag op anoniem
  donderdag 23 april 2015 @ 23:36:20 #16
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_151974806
Slechte teksten in elkaar knutselen, ik doe de laatste weken niet anders. Maar wel een half miljoen lezers per jaar, dus wie klaagt er nog?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_151975784
Mede daarom ben ik maar weer wiskunde gaan doen. In die taal kan je niet (of alleen maar) ouwehoeren. Wat een genot!
pi_151976898
quote:
13s.gif Op donderdag 23 april 2015 21:48 schreef LXIV het volgende:
Dat het verhaal knap in elkaar zit zegt niks, dat wordt gewoon door een redactieteam op whiteborden in elkaar geflanst, zodat het nog wat lijkt.
Goede aanklacht tegen plotgedreven films en boeken, want zo is het wel
Graag op anoniem
  vrijdag 24 april 2015 @ 07:25:26 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_151977991
Gerrit Krol, als we het toch over zulke zaken hebben. Die man verdient nu eens een standbeeld.
pi_151978111
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 00:09 schreef PeteSampras het volgende:
Mede daarom ben ik maar weer wiskunde gaan doen. In die taal kan je niet (of alleen maar) ouwehoeren. Wat een genot!
Er is bijna niets leukers dan samen met leerlingen een tekst uitpluizen en tot de conclusie komen dat er gewoon onzin staat of dat iemand iets recht probeert te praten maar daar niet uitkomt, of vooral zichzelf aan het vrijpleiten is etc. etc.. In klas 5 hadden we het over nationalisme en de film Michiel de Ruyter en toen hebben we dit filmpje bekeken. :D .

vrijdag 24 april 2015 @ 07:54:43 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_151978192
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2015 07:25 schreef Ringo het volgende:
Gerrit Krol, als we het toch over zulke zaken hebben. Die man verdient nu eens een standbeeld.
Hij heeft een brug die in de winter regelmatig het nieuws haalt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_151988680
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 april 2015 07:45 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Er is bijna niets leukers dan samen met leerlingen een tekst uitpluizen en tot de conclusie komen dat er gewoon onzin staat of dat iemand iets recht probeert te praten maar daar niet uitkomt, of vooral zichzelf aan het vrijpleiten is etc. etc.. In klas 5 hadden we het over nationalisme en de film Michiel de Ruyter en toen hebben we dit filmpje bekeken. :D .

Proef je daar dan toch ook niet een zekere treurnis in dat er überhaupt zulk gelul de wereld in geholpen wordt?
pi_151990391
Jazeker. De wereld zit vol met zulk gelul, maar ik geloof dat ik een beetje voorbij het punt ben dat ik daar steeds treurig over ga zitten zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik cynisch geworden ben, overigens.

Het positieve hieraan voor mij is dat ik in mijn werk een groep jongeren kan bijbrengen hoe je door dit soort prietpraat heen prikt. En ook dat je daar iets tegenover kunt stellen waar je wel degelijk iets aan hebt: een manier van met geschiedenis omgaan waar je je leven mee kunt verrijken, waar je inzichten door verwerft.
pi_151990473
quote:
5s.gif Op donderdag 23 april 2015 22:48 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Maar waarom doe je dat dan, Claudia? Zit er ook iets in dan?
Daar zijn meerdere redenen voor. Je kunt het als academische opleiding niet maken om slechte teksten op het programma te zetten zonder dat daar een specifiek didactisch doel achter zit (bijvoorbeeld bij een vak over academische vaardigheden om duidelijk te maken hoe het niet hoort). Het is erg onprofessioneel om dan in een college toe te geven dat een tekst waardeloos is. Bovendien is die tekst door de zieke collega van me gekozen met een ongetwijfeld goede reden en zou het dus zijn alsof ik haar afval (wat ook onprofessioneel is).

Los daarvan vind ik het een slechte tekst omdat ik een bloedhekel heb aan wollige teksten, van het soort dat Mainport hier vaak laat zien. Zit er een :r hegeliaanse :r insteek in, dan heb ik het al gauw ermee gehad. Ik wil mijn persoonlijke weerzin niet op de studenten overdragen. Ik heb doorgaans wel een duidelijke mening over de zaken die ik bespreek, maar er moet ruimte zijn voor verdieping en discussie. De mogelijkheden daartoe moet ik niet teniet doen door mijn eigen voorkeuren.

Kortom: het is prima om kritisch om te gaan met een tekst, maar dat moet wel met beleid. Gelukkig heb ik normaliter volledige zeggenschap over wat ik tijdens mijn colleges bespreek, dus ik kies alleen teksten die mij zinnig lijken.
pi_151990559
Er stond overigens ook een briljante tekst op het programma over de oorzaak van het probleemgedrag van veel Marokkaanse jongeren. Dat is weer het leuke aan zulke colleges geven, verrast worden met nieuwe inzichten en samen met studenten een tekst als een eye-opener beleven.
  vrijdag 24 april 2015 @ 18:48:01 #26
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_151995531
tvp
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 24 april 2015 @ 20:59:55 #27
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_151999601
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 07:54 schreef Lienekien het volgende:

Hij heeft een brug die in de winter regelmatig het nieuws haalt.
Dat rare ding over het Van Starkenborghkanaal. Tsk. Zo'n man gun je toch de Van Brienenoord.
pi_152005445
Mijn gespreksgenoot (A) en ik waren het eens over een aanname: niets is neutraal, alles is onderhevig aan waarden, alles is subjectief. Wat zij vervolgens zei, is: 'Ik vind dat bepaalde bepaalde waarden beter zijn, maar ik kan niet feitelijk stellen dat mijn waarden beter zijn dan die van een ander.' Smaken verschillen, Bentham vs Mills, let's agree to disagree.

Ik heb niets met dit soort relativisme; er bestaat wel degelijk zoiets als betere waarden en goede smaak, anders zou de Mona Lisa gelijk staan aan de graffiti op de muur en de Librije aan de McDonalds. In wat licht zouden de rechten van de mens waard zijn?

Wat zij daar tegenin bracht, is dat hoewel zij deze waarden ook aanhing, je rationeel geen onderscheid mag maken. Zelfs een moordenaar heeft evenveel gelijk als jij.

Het is het verschil van de agnost met de atheïst. Rationeel kun je het bestaan van god niet uitsluiten, omdat de kans aanwezig is. Je hebt een beetje irrationaliteit nodig om een mens te zijn.
Graag op anoniem
pi_152007403
Relativisme op deze wijze geformuleerd verwordt zelf tot een vorm van universalisme.

En ik zou zeggen: probeer zuiverder om te gaan met het verschil tussen het descriptieve en normatieve. Kún je rationeel geen onderscheid maken of mág je dat rationeel gezien niet? Het een vloeit niet noodzakelijkerwijs voort uit het ander.
pi_152013005
Ik had gisteren een sollicitatiegesprek. De vraag werd gesteld: 'Als wij ja zeggen, zeg jij dan ook ja?'

Prachtig vond ik dat.

Daarnaast had ik sterk het idee dat de beslissing op 'ja' vooral afhangt van het feit of ze je sympathiek vinden.
Graag op anoniem
pi_152017128
Ik wil het even hebben over een typologie die Luyendijk aanbrengt onder bankiers: de tandenknarsers versus de neutralen. Vooral de neutralen herken ik veel in de LPT.

--------------------------------------------------

"Er zijn mensen in de City die een ander en beter systeem willen. Dat is de kern van de verhalen van mensen van het type 'tandenknarser', en eenzelfde geluid hoorde ik bij een tweede groep. Ook zij konden de ethische dilemma's van hun werk scherp benoemen, maar verbonden hier, met argumenten, geen verdere gevolgen aan. Je zou ze de 'neutralen' kunnen noemen, en die kom je overal in de City tegen.

De senior toezichthouder was een neutrale. 'Ik verdien tonnen per jaar,' zei hij, 'terwijl een soldaat die voor ons land in Afghanistan vecht 22000 krijgt.' Het is raar, ging hij verder. 'Als je vraagt of dat eerlijk is, denk ik meteen aan een collega die 5 miljoen verdient. Terwijl ik weet dat ik slimmer ben. Het leven is niet eerlijk.'

De personeelsfunctionaris vertelde dat ze een ton verdiende, om hier direct op te laten volgen: 'Een obsceen bedrag, absoluut. Daar heb je drie of vier verpleegsters voor.' Een korte stilte, en dan: 'Ik zou heel graag in Londen blijven wonen, ben echt dol op die stad geworden. Dus moet ik veel verdienen.'

Zo redeneerden neutralen over hun 'compensatie'. Ze zagen de ethische dilemma's, maar zeiden: Wat kan ik eraan doen? Ja, mijn bank is gered door de belastingbetaler. Nu krijg ik een vette bonus. Dat is absurd. Maar wat zou jij doen? Ze zeiden: 'Verdienen jij en ik het om te zijn geboren in de westerse wereld?'

Neutralen dachten onmiskenbaar na over de morele dimensies van hun werk en beloning, zagen wat er scheef zit, en hadden daar vervolgens vrede mee gesloten. Vergelijk het met jouw CO2-uitstoot, zeiden er een paar. Jij kunt je leven totaal omgooien om klimaatneutraal te gaan leven. Is het probleem dan opgelost? Maar jouw leven ligt overhoop."

--------------------------------------------

Doet me denken aan Claudia c.s. Ze snappen de protesten aan de UvA, maar zij en haar collega's denken aan de hypotheek en de kinderen. Wat kun je eraan doen?

Een amorele houding, natuurlijk.
Graag op anoniem
  zaterdag 25 april 2015 @ 18:52:47 #32
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152020114
De Librije heeft de ambitie om mensen een onvergetelijke ervaring mbt (het nuttigen van) eten te geven, en de voornaamste ambitie van McDonalds is weer om zoveel mogelijk mensen in een zo kort mogelijke tijd te voorzien van een hamburger. De vergelijking tussen deze twee is daarom een nietszeggende, MP. Beide doen nu eenmaal exact wat ze voor ogen hebben.

Als je al wil vergelijken, doe het dan met zaken die te vergelijken zijn.
pi_152020142
Zijn we hier nu appels en peren aan het vergelijken
Graag op anoniem
  zaterdag 25 april 2015 @ 18:55:03 #34
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152020163
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 18:54 schreef Mainport het volgende:
Zijn we hier nu appels en peren aan het vergelijken
Dat zijn we.
  zaterdag 25 april 2015 @ 19:18:25 #35
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152020716
Overigens kan ik goede graffiti enorm waarderen - je moet maar eens de meesters opzoeken - , en vind ik de Mona Lisa niet echt interessant. Dus je komt dan toch al snel tot de conclusie dat het allemaal nogal persoonlijk is, niet waar?
pi_152021029
Precies, dat zei mijn gesprekspartner ook.

Rotterdam is een even mooie stad als Rome.
The Godfather is evenveel waard als de lego movie.
The Guardian is van hetzelfde niveau als The Sun.

Het is allemaal in the eye of the beholder, nietwaar.
Graag op anoniem
  zaterdag 25 april 2015 @ 19:39:04 #37
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152021221
Ik begrijp dat het n dooddoener is, maar je komt er niet omheen.
pi_152021275
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 april 2015 19:18 schreef DO2 het volgende:
Overigens kan ik goede graffiti enorm waarderen - je moet maar eens de meesters opzoeken - , en vind ik de Mona Lisa niet echt interessant. Dus je komt dan toch al snel tot de conclusie dat het allemaal nogal persoonlijk is, niet waar?
Als je het over muziek, film of kunst hebt, ja. En wat als je het over moord hebt, het niet helpen van verdrinkende vluchtelingen, of diefstal, verkrachting, fraude?
pi_152021324
En dat het allemaal maar persoonlijk is, is natuurlijk ook erg persoonlijk, nietwaar?
pi_152021616
Het aardige van Bourdieu vind ik dat hij meer te zeggen had over smaak dan dat die persoonlijk is, daarmee implicerend dat het iets neutraals zou zijn of kunnen zijn. Door middel van je voorkeuren verwerf je al dan niet sociale privileges. Lees je de juiste boeken en kranten, dan krijg je gemakkelijker toegang tot de maatschappelijke posities waarmee de dienst wordt uitgemaakt. In die zin zijn voorkeuren veel meer dan iets particuliers.
pi_152021691
Carel Peeters in Vrij Nederland:

De Franse socioloog Pierre Bourdieu (1930-2002) beweerde dat smaak werd bepaald door de klasse waartoe je behoorde. Er speelde zich een culturele klassenstrijd af. In ‘het veld van de macht’ bepaalde de heersende klasse de smaak. Maar de niet-bezittende klasse had niets om mee te strijden: het beschikte niet over cultureel en sociaal kapitaal. Die klasse had hoogstens protestkapitaal, maar dat waren slechts vuisten die maar kort in de lucht werden gehouden, en het waren maar woorden die door de wind werden weggeblazen. De smaak van de niet-bezittende klasse werd volgens Bourdieu ‘gedomineerd’ door de bezitters van het economisch (geld), cultureel (kennis) en sociaal (relaties) kapitaal.

Bourdieu’s idee dat de goede smaak afkomstig was van wie het in economisch, cultureel en sociaal opzicht voor het zeggen had, een elite die voor kwaliteit en continuïteit zorgde, is verleden tijd. De dominante smaak wordt nu bepaald door de boven alle rangen en standen staande commercie en de daarbij horende commerciële smaak. De commercie heeft niets met klasse. De commerciële smaak beschouwt kunst en cultuur als marginale verschijnselen. Adieu Bourdieu.
Graag op anoniem
  zaterdag 25 april 2015 @ 20:04:02 #42
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152022006
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 19:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Als je het over muziek, film of kunst hebt, ja. En wat als je het over moord hebt, het niet helpen van verdrinkende vluchtelingen, of diefstal, verkrachting, fraude?
Nu ja, een moordenaar of verkrachter houdt er heel andere ideeën op na dan ik.
- Maar ik sluit ook niet uit dat ik tot een moord in staat ben. De situatie is daarbij nogal bepalend.

Ik begrijp de vraag ook niet, eigenlijk. Je haalt nu ethische kwesties aan.
Volgens mij vindt iedereen behalve een verkrachter of moordenaar een verkrachting of moord verwerpelijk.
pi_152022074
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 april 2015 20:04 schreef DO2 het volgende:
Volgens mij vindt iedereen behalve een verkrachter of moordenaar een verkrachting of moord verwerpelijk.
Dus het democratische draagvlak bepaalt de waarde. Niet meer persoonlijk?
Graag op anoniem
  zaterdag 25 april 2015 @ 20:10:01 #44
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152022206
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 20:06 schreef Mainport het volgende:

[..]

Dus het democratische draagvlak bepaalt de waarde. Niet meer persoonlijk?
Het blijft persoonlijk. Maar wat goed of slecht is kent duidelijkere grenzen dan wat mooi of lelijk is.
pi_152022324
Je zou je eens moeten verdiepen in het selectiemoment dat plaatsvindt aan het einde van de basisschool, waarmee in sterke mate de richting wordt bepaald die individele levens krijgen. In dat selectiemoment zie je hoe sterk we nog in een klassenmaatschappij leven en hoeveel moeilijker het voor kinderen die niet de juiste opvoeding hebben genoten is om succesvol de school te doorlopen en zich daardoor toegang te verschaffen tot een groter aantal maatschappelijke posities.

Als het zou kloppen wat de auteur stelt, zou je veel meer eenheidsworst zien. En dat zie je niet. Sterker nog, mede door het internet is er veel minder zoiets als een dominerende (commerciele) smaak en zie je veel meer subgroepen ontstaan met hun eigen voorkeuren en codes.
pi_152022519
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 april 2015 20:04 schreef DO2 het volgende:

[..]

Nu ja, een moordenaar of verkrachter houdt er heel andere ideeën op na dan ik.
- Maar ik sluit ook niet uit dat ik tot een moord in staat ben. De situatie is daarbij nogal bepalend.

Ik begrijp de vraag ook niet, eigenlijk. Je haalt nu ethische kwesties aan.
Ik haal het aan omdat Mainport (of zijn vriendin) flirt met moreel relativisme. Ik word van die flirt net zo droevig als van mensen die de Matrix een diepzinnige film vinden. Er zijn interessantere en uitdagendere manieren om de spanning tussen relativisme en universalisme te verkennen (zoals ik nu met mijn studenten doe).
pi_152022977
Mijn gespreksgenote; ik kon het haar niet goed uit het hoofd krijgen, vandaar dat ik het hier benoemde
Graag op anoniem
  zaterdag 25 april 2015 @ 20:38:59 #48
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152023094
Ja, daar heb je ws gelijk in, Claudia.

Ik moet er trouwens niet aan denken dat mijn perspectief op dat wat mooi, lelijk, goed of slecht is een eenduidige en statische is. Dan zijn we al snel uitgeluld en uitgekeken. Ik ben in veel gevallen oprecht nieuwsgierig naar een andere kijk op de zaak.
pi_152023651
Ik weet niet of het hier al langskwam, maar het CPB heeft geopperd kinderen te selecteren op hun motivatie in plaats van intelligentie, een hele enge gedachte.

http://www.cpb.nl/publica(...)onomische-uitkomsten
Graag op anoniem
pi_152025589
'Het ligt dus voor de hand om naast de cognitieve ontwikkeling van leerlingen ook de niet-cognitieve ontwikkeling (in de vorm van persoonlijkheid en motivatie) in beeld te brengen.'- lijkt me iets heel anders dan 'kinderen te selecteren op hun motivatie in plaats van intelligentie'.
  zaterdag 25 april 2015 @ 22:18:50 #51
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152026160
Is pokeren eigenlijk niet iets voor jou, JAM? Er zijn een hoop (ex-) schakers die die overstap maken.
Het analytisch vermogen speelt daarbij ook een grote rol, en je wordt niet meteen afgerekend op een fout.
  zaterdag 25 april 2015 @ 23:03:38 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152027610
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 20:57 schreef Mainport het volgende:
Ik weet niet of het hier al langskwam, maar het CPB heeft geopperd kinderen te selecteren op hun motivatie in plaats van intelligentie, een hele enge gedachte.

http://www.cpb.nl/publica(...)onomische-uitkomsten
De gemotiveerd dommen zijn de schadelijksten.

Dat wisten de Pruissen ook al.
The End Times are wild
pi_152031373
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 april 2015 22:18 schreef DO2 het volgende:
Is pokeren eigenlijk niet iets voor jou, JAM? Er zijn een hoop (ex-) schakers die die overstap maken.
Het analytisch vermogen speelt daarbij ook een grote rol, en je wordt niet meteen afgerekend op een fout.
Nee. Ik heb dat vroeger wel een tijdje gedaan, maar ik vind het dood- en doodsaai.
  zondag 26 april 2015 @ 12:10:38 #54
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152035506
NLH kan qua actie wel saai zijn, ja. Zeker als je kaartdood bent. ( Op meerdere tafels spelen wil nog weleens helpen. ) En de analyses gaan ms niet zo diep.
Maar PLO kan je toch onmogelijk saai noemen...? - Nu ja, het is ook niet voor iedereen, natuurlijk. Er zit nu eenmaal een gok-element aan.
  zondag 26 april 2015 @ 12:39:24 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152036172
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 02:32 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Nee. Ik heb dat vroeger wel een tijdje gedaan, maar ik vind het dood- en doodsaai.
Er was een documentaire over professionele pokerspelers op TV. Dat leven wat zij leiden wordt dan door velen als heel mondaine en interessant gezien.
Feitelijk komt het erop neer om tot diep in de nacht met een paar kerels rond een tafel te zitten en vooral heel veel te tellen en kansberekenen. Een saaiere job kun je je haast niet voorstellen.
The End Times are wild
  zondag 26 april 2015 @ 12:57:07 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152036696
Als ik in de tuin werk voel ik me af en toe net Sint Franciscus. Ons konijn komt dan altijd vlak bij me liggen of snuffelen, die is het liefste bij iemand in de buurt. Onze tuin is ook door een roodborstje als territorium gekozen. Als ik aan het graven ben zit hij altijd op een tak dichtbij, om zodra er een larve of pier bovenkomt hem te kunnen pakken. Dan hebben we sinds kort ook 3 kuikens die we los laten lopen. Die zijn het brutaalste van allemaal en staan met hun neus bovenop hetgeen ik aan het doen ben. Ook mijn kinderen hangen als ik buiten ben het liefst aan mijn armen of benen. Het schiet dus niet op met werken, maar gezellig is het wel.
The End Times are wild
  zondag 26 april 2015 @ 13:00:45 #57
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152036814
Tellen? Het is geen Black Jack, hoor. En kansberekening is maar een klein - zij het essentieel - onderdeel van het spelletje. En het moet ook een spelletje blijven. Professioneel pokeren is sowieso maar voor weinigen weggelegd, en hier helemaal niet aan de orde.
  zondag 26 april 2015 @ 13:04:04 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152036909
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2015 13:00 schreef DO2 het volgende:
Tellen? Het is geen Black Jack, hoor. En kansberekening is maar een klein - zij het essentieel - onderdeel van het spelletje. En het moet ook een spelletje blijven. Professioneel pokeren is sowieso maar voor weinigen weggelegd, en hier helemaal niet aan de orde.
Ik dacht dat het voordeel met poker juist te behalen was door heel precies te tellen welke kaarten er al gespeeld waren en op basis daarvan kansberekeningen te maken.
The End Times are wild
  zondag 26 april 2015 @ 13:11:28 #59
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152037111
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 13:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik dacht dat het voordeel met poker juist te behalen was door heel precies te tellen welke kaarten er al gespeeld waren en op basis daarvan kansberekeningen te maken.
Nee, de enige kaarten die je te zien krijgt zijn die van jezelf (in NLH 2, in PLO 4 ) en het board (3,1,1) waar iedereen mee moet spelen.
pi_152037477
Mijn uitzicht op dit moment:

Betaald door de Europese Unie. Volgende keer toch maar pro Europa stemmen.
  zondag 26 april 2015 @ 13:56:33 #61
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152038432
Mooi, Claudia. Geniet ervan.
pi_152041282
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 12:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er was een documentaire over professionele pokerspelers op TV. Dat leven wat zij leiden wordt dan door velen als heel mondaine en interessant gezien.
Feitelijk komt het erop neer om tot diep in de nacht met een paar kerels rond een tafel te zitten en vooral heel veel te tellen en kansberekenen. Een saaiere job kun je je haast niet voorstellen.
Ik ken zo'n jongen, inderdaad. Die speelde dan een uur of vijftig, zestig per week en kon daar, nou ja, het ene jaar redelijk, het andere jaar slecht, het derde jaar goed van rondkomen. Die zat dan niet met een paar kerels rond een tafel, maar achter zijn computer. Dood- en doodsaai inderdaad. Slopend ook, want het vergt behoorlijk wat van je concentratie. Onlangs heeft hij er (zeer verstandig, naar mijn idee) de brui aan gegeven en is hij op een kantoor gaan werken. Daar verdient hij misschien wat minder - het zal niet veel schelen - maar wordt hij wel blootgesteld aan daglicht, andere mensen, een normaal slaappatroon, etc.
pi_152041527
Die documentaire zou ik nog wel willen zien. Weet je nog waneer en waar dat uitgezonden werd?
pi_152043351
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2015 13:25 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]

Aan het Lago Maggiore dus, mooie omgeving. Wat is daar nu te doen?
  zondag 26 april 2015 @ 17:40:33 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152045973
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2015 13:25 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]

Als je misdaden pleegt moet je zorgen voor medeplichtigen.
The End Times are wild
  zondag 26 april 2015 @ 17:40:44 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152045982
quote:
5s.gif Op zondag 26 april 2015 15:29 schreef PeteSampras het volgende:
Die documentaire zou ik nog wel willen zien. Weet je nog waneer en waar dat uitgezonden werd?
Geen clue
The End Times are wild
pi_152046218
Ik heb zo'n band met de Nederlandse vlag die je om je arm kunt doen, een NSB-band als het ware, en daar krijg je toch wel rare blikken mee, als je die op zo'n dag als vandaag in de supermarkt draagt
Graag op anoniem
pi_152046341
Hoe kom je daar nu weer aan?
pi_152048627
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2015 16:20 schreef k_man het volgende:

[..]

Aan het Lago Maggiore dus, mooie omgeving. Wat is daar nu te doen?
Voor mij: werk. Er zit een groot onderzoekscentrum van de Europese Unie hier in de buurt.
  zondag 26 april 2015 @ 22:06:26 #70
11923 I.R.Baboon
pi_152054802
Over poker gesproken: mijn broertje voelde zich altijd een beetje dom omdat hij mavo gedaan had maar bleek, zonder (waargenomen) wiskundeknobbel en zonder ooit een boek over poker gelezen te hebben (hij is er trots op dat hij van groep 6 tot zijn eindexamen aan Kruistocht in Spijkerbroek genoeg had), een groot pokertalent te bezitten. Over enkele jaren wist hij 20 dollar om te zetten in ruim 100.000 dollar, en dat met een paar uur per dag. Daarnaast vond ie het ook echt leuk en kon hij er vaak naar uitkijken om na een werkdag (volgens mij werkte hij toen ongeveer 24 uur) een paar uur te kunnen spelen. Voor zo'n pokerdag zou ik tekenen.

Op een bepaald moment was 'zijn' site een beetje leeg, dus toen is hij opgehouden. Dat vond ik heel knap, om zo'n redelijk vaste bron van inkomsten gewoon los te kunnen laten. Nu heeft ie 4 kinderen en draait ie nachtdiensten in de verpleging, maar heeft ie dankzij het pokergeld toch een huis kunnen kopen.
  zondag 26 april 2015 @ 22:09:35 #71
11923 I.R.Baboon
pi_152054943
U snapt, ik ben in de fase van mijn leven aangekomen dat ik zelf niks interessants meer kan melden en daarom maar vertel over familieleden.
  zondag 26 april 2015 @ 22:10:41 #72
11923 I.R.Baboon
pi_152054991
Hebben jullie het trouwens al gehoord van Bep van hiertegenover? Die heeft K, en dat terwijl haar man twee jaar geleden ook al... en dan heeft ze ook nog die ongelukkige zoon, Elco. Nee, het is niet allemaal rozegeur.
pi_152055200
Elco? Dat is toch geen naam.
pi_152076636
Ik ben weer even in Den Haag. Net aangekomen! Wat een kutstad zeg. Wat een volk!
pi_152094129
Goede timing, zo met de kermis en koningsdag.

Wat een grappig verhaal van je broer, IR. Nu kan ik pokeren en veel geld daarmee verdienen niet rijmen met je protestants-christelijke familie, maar je broer is daar dus niet mee belast begrijp ik? :D .

Claudia, was je vliegen? :o .
  dinsdag 28 april 2015 @ 13:41:41 #76
11923 I.R.Baboon
pi_152094275
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 13:35 schreef Franny_G het volgende:

Wat een grappig verhaal van je broer, IR. Nu kan ik pokeren en veel geld daarmee verdienen niet rijmen met je protestants-christelijke familie, maar je broer is daar dus niet mee belast begrijp ik? :D .

Zoals zo veel protestatants-christelijke famlies zijn ze (lees: mijn vader) bijzonder hypocriet. Pokeren is eigenlijk niet goed, maar het is een vaardigheid en geen gokspel dus dan mag het. Toen mijn vader zag dat het rendabel is, is hij het zelf ook gaan doen (met een stuk minder succes, overigens). En omdat het geen gokspel is hoef je er ook geen belasting over te betalen. Is alleen de vraag of je op zondag om geld mag pokeren.
pi_152094324
Haha, dat is echt typisch ja, hoe ze daar dan een mooie draai aan kunnen geven.
Maar je broer heeft zijn zonde wel goed gecompenseerd door een boel kinderen voort te brengen.
pi_152096266
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 13:35 schreef Franny_G het volgende:
Claudia, was je vliegen? :o .
Ha, ja! Ik zit momenteel in een aantal internationale onderzoeksnetwerken en dat zou ik niet kunnen als ik zwicht voor m'n angst. Ik probeer me er dus maar overheen te zetten. Deze keer ging het vliegen wel. In oktober mag ik weer. :{
pi_152115876
Goed van je!

Ik ga binnenkort ook. Bij mij is het wisselend, de ene keer heb ik nauwelijks last, andere keer staat het zweet in mijn handen. Al naar gelang mijn gemoedstoestand, denk ik. Ik ga altijd maar heel geconcentreerd een boek lezen.
pi_152120477
Ik fietste zojuist langs het Haganum, Franny. Het zal pauze zijn geweest (kan dat, kwart over twaalf ofzo?) en wat zag ik daar: allemaal puberend grut, allemaal schattige meisjes en schattige ventjes waarvan je denkt: 'Nou ja, die gaan de wetenschap nog eens een opdonder geven!' maar dan wel allemaal met een sigaret! Jeetje, wat wordt daar gepaft zeg! Ik schrok er van. Nu rook ik zelf ook (toentertijd waarschijnlijk ook), maar toch hè, maar toch. Wordt daar niets gedaan om dat roken te ontmoedigen? Dat is niet om de een of andere mening op te dingen (in de zin van: 'jullie zouden wat aan dat roken moeten doen!'), maar meer omdat ik me er nogal over verbaas. Er zijn scholen die daar anders mee omgaan.
pi_152121126
Overigens, Henny van der Meer, de biologieleraar aldaar, die zal allang wegzijn hè?
pi_152126968
Heb je het al eens van binnen gezien na de verbouwing? Kom anders eens een kijkje nemen.

Ja, Henny is al een jaar of zes weg, volgens mij. Ik werkte een jaar daar toen hij wegging.

Dat roken, tja. Volgens mij wordt door onze leerlingen niet meer gerookt dan door leerlingen van andere scholen. Maar ze staan dan natuurlijk allemaal bij elkaar net buiten het hek en dat valt op.

Het zijn inderdaad wel schatjes allemaal. O+ .

Ik voel me als ex-roker die zelf ook is begonnen op de middelbare school nooit zo geroepen om heel belerend daarover te doen tegen de leerlingen. Ik zeg soms wel eens dat ik het zonde vind, maar goed, dat zal ze een worst zijn natuurlijk. Ze roken om/vanwege elkaar etc.
We zouden natuurlijk strenger kunnen zijn over roken buiten het hek en dat ook verbieden. Dat kan, maar daar ga ik me geloof ik niet hard voor maken. Wel aardig dat jij je daar mee bezig houdt. Misschien kun jij eens voorlichting komen geven.
pi_152169518
Ik moet mijn id-kaart vernieuwen en kom erachter dat je dan je vingerafdruk moet afgeven.

Nederland kan wel een beetje meer VVD gebruiken
Graag op anoniem
pi_152170041
Wist je al dat Michael Jackson dood is?
pi_152170199
Grunberg loopt de afgelopen weken veel te haten op het anti-intellectualisme. Een pretentieuze term voor een belangrijk probleem: de uitholling van het kenniskapitaal. En dan bedoel ik niet morzelige mannetjes die in de hoek van een café 'Mulisch, Reve, Hermans' fluisteren.

"De moraal is verdacht geworden. Er wordt nog maar over één ding gemoraliseerd en dat is dat we vooral niet mogen moraliseren," zegt Joris Luyendijk. Hij wordt veelbesproken omdat hij op televisie is. Zo werkt dat met belezenheid: het zit niet meer in ons systeem, het is een curiosum, een hobby.

Waar worden buiten het wetenschapsveld sociologische inzichten met elkaar gedeeld? Wie koppelt de klassenstrijd van Marx aan het populisme? Wie heeft het over Nietzsche behalve dat hij zijn zuster neukte?

Waar is de intellectuele interesse? Wat een kankerzooi allemaal
Graag op anoniem
  vrijdag 1 mei 2015 @ 01:09:27 #86
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152170531
Zo, eindelijk een smartphone. Hoef ik godzijdank nooit meer een boek te lezen, de hele wereld in mijn jaszak, blieb blieb poing.
pi_152170687
Altijd leuk en voorspelbaar om een ironisch antwoord te krijgen
Graag op anoniem
pi_152170692
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 00:50 schreef Mainport het volgende:
Grunberg loopt de afgelopen weken veel te haten op het anti-intellectualisme. Een pretentieuze term voor een belangrijk probleem: de uitholling van het kenniskapitaal. En dan bedoel ik niet morzelige mannetjes die in de hoek van een café 'Mulisch, Reve, Hermans' fluisteren.

"De moraal is verdacht geworden. Er wordt nog maar over één ding gemoraliseerd en dat is dat we vooral niet mogen moraliseren," zegt Joris Luyendijk. Hij wordt veelbesproken omdat hij op televisie is. Zo werkt dat met belezenheid: het zit niet meer in ons systeem, het is een curiosum, een hobby.

Waar worden buiten het wetenschapsveld sociologische inzichten met elkaar gedeeld? Wie koppelt de klassenstrijd van Marx aan het populisme? Wie heeft het over Nietzsche behalve dat hij zijn zuster neukte?

Waar is de intellectuele interesse? Wat een kankerzooi allemaal
Iets zegt me dat als je op zoek wil gaan naar de intellectuele interesse, je die niet bij Grunberg, Luyendijk, Marx en/of Nietzsche moet zoeken. Tenminste, als je de vijftien bent gepasseerd.
pi_152170719
In alle eerlijkheid, Marx en Nietzsche (Grunberg en Luyendijk helemaal niet) hadden best wat leuke, originele gedachten. Die zijn alleen al duizenden malen herkauwd, verkracht, uit hun verband gerukt en weet ik veel wat niet, dus daar valt inderdaad maar moeilijk over te praten.
pi_152170736
Dat de Walrus zijn zus zou neuken, dat is mij dan weer niet bekend!
pi_152170856
Dat geloof ik zeker, daarom moet dat gezegd worden. Zo'n mooi betoog en dan zonder aanbevelingen welke auteurs jouw goedkeuring wegdragen
Graag op anoniem
pi_152171068
Dat ligt er maar net aan waar je interesse naar uitgaat, MP! Wat wil je nu eigenlijk weten? Heb je jezelf dat weleens afgevraagd, of is het maar kennis schrapen en dan hopen dat er iets tussen zit?

[ Bericht 16% gewijzigd door PeteSampras op 01-05-2015 02:00:25 ]
pi_152171171
Ik gebruik nu inderdaad de shotgunmethode, zoals dat in de bedrijfskunde heet.

Hamsun, Kundera, 20e eeuwse Fransen, de Russen en dirty realism als Bukowski, Céline en Miller vind ik het interessantst. Kom maar op
Graag op anoniem
pi_152171288
Allemaal fictie, in ieder geval. Je wil verhaaltjes lezen, begrijp ik? Is dat nu (het gebrek aan) die intellectuele interesse waar je je zo druk over maakt? Dat mensen zich wel of niet met de verzinsels van een ander bezig houden?

Van harte raad ik je het werk van meneer Mishima aan. Dat zal ik vast vaker hebben gedaan. Pak eens 'De tempel van het Gouden Paviljoen', zoals het in de Nederlandse vertaling heet.
pi_152171335
Je probeert de waarde van de roman te ridiculiseren. Laat ik dan maar zijn waarde concretiseren: de roman is een retorisch voorbeeld die tot plekken reikt die de rationele essayistiek niet kan halen. Waarmee ik de roman boven het essay stel, maar daarmee niet het essay ondergraaf.

Ik weet dat Mishima een stokpaardje van je is, maar ik heb je geen citaat of andere onderbouwing zien geven
Graag op anoniem
  vrijdag 1 mei 2015 @ 07:35:02 #96
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152171919
Misschien moet je wiskunde gaan studeren. Om de gedachten op orde te brengen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ringo op 01-05-2015 09:13:03 ]
pi_152172225
History is a liberation from the tyranny of the present.

Ik raad dus geschiedenisboeken aan.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 08:51:40 #98
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152172654
Jeroen Mettes, die was de onbegrijpelijkheid voorbij. N30 heet zijn grote boek. En toen stopte-d-i ermee, voorgoed.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 08:52:23 #99
11923 I.R.Baboon
pi_152172662
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 01:09 schreef Ringo het volgende:
Zo, eindelijk een smartphone. Hoef ik godzijdank nooit meer een boek te lezen, de hele wereld in mijn jaszak, blieb blieb poing.
Heb je Angry Birds al gedownload?
pi_152172854
Of Papijump.
Aldus.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 09:15:27 #101
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152172971
Mijn abbo gaat pas in over een maand en het lukte me niet om mijn oude sim in de gleuf van het nieuwe ding te proppen.
pi_152176342
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 02:50 schreef Mainport het volgende:
Je probeert de waarde van de roman te ridiculiseren. Laat ik dan maar zijn waarde concretiseren: de roman is een retorisch voorbeeld die tot plekken reikt die de rationele essayistiek niet kan halen. Waarmee ik de roman boven het essay stel, maar daarmee niet het essay ondergraaf.

Ik weet dat Mishima een stokpaardje van je is, maar ik heb je geen citaat of andere onderbouwing zien geven
Ik ben dan ook niet de een of andere gezant uit het Oosten die hier door de Koanchosacho naartoe gestuurd is om iedereen het werk van Mishima op te dringen. Ik ben ook geen boekenverkoper of vertaler die daar een of ander belang bij heeft. Ik hoef dat werk helemaal niet te verkopen. Het wordt je van harte aangeraden; als je zelf dan niet van je luie reet af wenst te komen omdat er geen citaat of andere onderbouwing bijgevoegd wordt, tsja, dan kan ik me ook moeilijk verbazen om dat gebrek aan intellectuele interesse waar je zo mee worstelt. Je zal er zelf wellicht het zwaarst door getroffen zijn!
  vrijdag 1 mei 2015 @ 13:31:47 #103
11923 I.R.Baboon
pi_152178884
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 09:15 schreef Ringo het volgende:
Mijn abbo gaat pas in over een maand en het lukte me niet om mijn oude sim in de gleuf van het nieuwe ding te proppen.
Bijknippen. Dat kan iedere al-dan-niet-obscure telefoonboer voor je doen. Je kan het ook zelf doen,als je een vaste hand hebt.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 13:37:47 #104
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_152179070
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 09:15 schreef Ringo het volgende:
Als je er apps op wilt zetten, dan kan dat toch via je wifi?
pi_152179195
Dat apparaat doet het nog geen eens en je moet er al allemaal dingen mee Ringo. Hop hop.
Aldus.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 19:23:03 #106
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152188137
Vroeger had ik een smartphone. Maar wat is de wereld veranderd sinds 2009!
  vrijdag 1 mei 2015 @ 22:04:00 #107
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_152194210
De wereld? Of telefoons?

Ik heb mijn telefoon sinds 2009. Geen idee of de 2015-editie veel anders is. Groter, dat wel. Maar anders?
pi_152197910
Ik heb vakantie, goddomme. Is me nog net gelukt voor middernacht.
  zaterdag 2 mei 2015 @ 01:02:35 #109
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152199691
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 22:04 schreef broer het volgende:
De wereld? Of telefoons?

Ik heb mijn telefoon sinds 2009. Geen idee of de 2015-editie veel anders is. Groter, dat wel. Maar anders?
Het is alles in de wereld, broer, alles. Zelfs en ook telefoons.
  zaterdag 2 mei 2015 @ 23:13:28 #110
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152221031
Spot the cat, wat een mieters spel.
  zondag 3 mei 2015 @ 16:34:52 #111
427820 PeteSampras
762 - 222
pi_152236642
Loop ik vanmiddag de deur uit, wat tref ik daar opeens op mijn pad? Jazeker! Hellenangst en pijn!
  zondag 3 mei 2015 @ 17:15:49 #112
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152237762
Heb je ze gedag kunnen zeggen of ben je nog niet van ze af?
pi_152238034
Hoe staat het met je valse geluk Ringo
Graag op anoniem
  zondag 3 mei 2015 @ 17:48:22 #114
427820 PeteSampras
762 - 222
pi_152238420
quote:
5s.gif Op zondag 3 mei 2015 17:15 schreef Ringo het volgende:
Heb je ze gedag kunnen zeggen of ben je nog niet van ze af?
Dat ligt er maar net aan hoe snel ik bij een tandarts terecht kan.
  zondag 3 mei 2015 @ 18:55:17 #115
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152240113
Ha, kijk, dat is nu rot.
  zondag 3 mei 2015 @ 19:59:30 #116
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_152242314
FC FC Gro...
  zondag 3 mei 2015 @ 20:09:01 #117
427820 PeteSampras
762 - 222
pi_152242657
Heb je er last van, Lien?
  zondag 3 mei 2015 @ 20:10:37 #118
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_152242713
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 20:09 schreef PeteSampras het volgende:
Heb je er last van, Lien?
Hier is nog niks te merken. Misschien komt er nog wat als de Grote Markt gaat leeglopen.
  zondag 3 mei 2015 @ 20:40:36 #119
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152243838
Mooi, man.
pi_152272665
Alle supermarkten dicht vanwege die schrale herdenking.

Laat ze maar eens herdenken dat er elke dag tientallen mensen in de Middellandse zee omkomen.

En de Joden liggen in hun zwembad terwijl ze de Palestijnen een watertoevoer ontzeggen.

Vuile hypocrieten.
Graag op anoniem
pi_152272960
't Is allemaal verschrikkelijk en niet fijn, dat ben ik roerend met je eens. Dat het hypocriet zou zijn, dat weet ik dan weer niet.
  maandag 4 mei 2015 @ 20:30:47 #122
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152275044
Het meest verschrikkelijke van die hele herdenking is het moment waarop dat ene gymnasiummeisje haar gedicht gaat voordragen.
  maandag 4 mei 2015 @ 20:32:40 #123
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152275138
Holle frasen turven op Twitter, dat is vandaag ook een heel aardige bezigheid.
pi_152275273
Dat gedicht was wel heel tenenkrommend ja.
  maandag 4 mei 2015 @ 20:36:16 #125
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152275346
Uit zelfbescherming zet ik dan het geluid uit.
pi_152275488
Isolde ging wijzen en een beetje erdoorheen brabbelen, dat maakt veel goed.
  maandag 4 mei 2015 @ 20:41:07 #127
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152275610
Ja, dat maakt veel goed.
pi_152278239
Ik spot net Pieter Omtzigt in de foyer van een theater. Hij bladerde door een paar folders, zei: 'hoooi', keek naar het programma en ging toen weer naar buiten.
Graag op anoniem
  maandag 4 mei 2015 @ 22:47:00 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152281406
quote:
2s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:30 schreef Ringo het volgende:
Het meest verschrikkelijke van die hele herdenking is het moment waarop dat ene gymnasiummeisje haar gedicht gaat voordragen.
Ja, als je dat hoort ga je het bijna jammer vinden dat Hitler niet gewonnen heeft. Dan was dat ons tenminste bespaard gebleven.
The End Times are wild
pi_152283769
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, als je dat hoort ga je het bijna jammer vinden dat Hitler niet gewonnen heeft. Dan was dat ons tenminste bespaard gebleven.
Ik twijfel eraan. Ik durf zelfs te beweren dat er dan nog veel meer gymnasiummeisjes zouden zijn geweest die nog veel tenenkrommender gedichten zouden schrijven. Alleen het onderwerp (als dat uut zo'n tekst al duidelijk wordt) zou iets verschillend zijn.
  maandag 4 mei 2015 @ 23:42:05 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152283799
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 23:41 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Ik twijfel eraan. Ik durf zelfs te beweren dat er dan nog veel meer gymnasiummeisjes zouden zijn geweest die nog veel tenenkrommender gedichten zouden schrijven. Alleen het onderwerp (als dat uut zo'n tekst al duidelijk wordt) zou iets verschillend zijn.
Dan gingen die meisjes na hun 12e toch gewoon achter het fornuis, ipv eerzame burgers lastig te vallen met poëzie?
The End Times are wild
pi_152284368
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 23:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan gingen die meisjes na hun 12e toch gewoon achter het fornuis, ipv eerzame burgers lastig te vallen met poëzie?
Nu je het zegt...

...ik neem het terug!
pi_152285103
Ik heb de 2 minuten stilte in de (stilstaande) auto doorgebracht. Ik wilde dat eigenlijk doen in de popzaal waar ik naar onderweg was, maar daarvoor was ik helaas te laat. Het leek me wel apart, twee minuten totale stilte in een ruimte die je normaal gesproken niet zonder heel veel geluid kent.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2015 00:17:20 ]
  dinsdag 5 mei 2015 @ 00:26:06 #134
11923 I.R.Baboon
pi_152285369
Dan kan je toch ook gewoon naar de silent disco?
pi_152286229
Daar is de grap nu echt wel af hè? Waarschijnlijk kun je het nu huren voor bedrijfsfeestjes.
pi_152298674
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 23:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan was er vast wel een aardig gymnasiumjongetje geweest dat een gedicht in elkaar had geflanst volgens de Duits romantische traditie.
  dinsdag 5 mei 2015 @ 15:47:12 #137
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152299580
Ich bin
Wir sind

Nur federn
Im wind

Mit freundlichen
Grüßen

Piet und
Sint
pi_152326932
Morgen dus, de tandarts. Prachtig gedicht weer, Dootje!
  Moderator donderdag 7 mei 2015 @ 10:50:25 #139
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152360909
quote:
"Mailer became an intelligent journalist, as did Capote. Pound just got darker and darker and pissed out. Spender quit, Auden quit, Olson begged to the crowd. Creeley got angry and tightened. Abraham Lincoln hated blacks and Faulkner wore a corset. Ginsberg sucked to the sound of himself and was overcome. And old Henry Miller long done, fucking beautiful Japanese girls under the shower."
Dit is een Charles Bukowski quote en jullie hier weten nog wel eens wat, de voornamen van deze mensen en vooral van Pound.

Mailer, Capote, Miller en Ginsberg ken ik wel.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 7 mei 2015 @ 12:16:34 #140
11923 I.R.Baboon
pi_152363506
Ezra
  donderdag 7 mei 2015 @ 12:17:26 #141
11923 I.R.Baboon
pi_152363540
En WH Auden en William Faulkner, als ik me niet vergis.
  Moderator donderdag 7 mei 2015 @ 12:56:07 #142
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152364955
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2015 12:17 schreef I.R.Baboon het volgende:
En WH Auden en William Faulkner, als ik me niet vergis.
En Creeley, Spender en Olsen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 07-05-2015 13:02:47 ]
  Moderator donderdag 7 mei 2015 @ 12:56:24 #143
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152364964
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2015 12:16 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ezra
Thanks
pi_152368621
Robert Creeley, Stephen Spender, Charles Olson.
  Moderator donderdag 7 mei 2015 @ 19:58:55 #145
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152379472
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2015 14:32 schreef PeteSampras het volgende:
Robert Creeley, Stephen Spender, Charles Olson.
thanks
pi_152418974
Mevrouw K. en zoonlief zitten nu in een vliegtuig naar Japan. Het zal wel even duren eer ik ze weer zie!
  vrijdag 8 mei 2015 @ 23:23:12 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152419168
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 23:17 schreef PeteSampras het volgende:
Mevrouw K. en zoonlief zitten nu in een vliegtuig naar Japan. Het zal wel even duren eer ik ze weer zie!
Is dat voor een familiebezoek, of gaan ze daar langere tijd verblijven?
The End Times are wild
  zaterdag 9 mei 2015 @ 15:25:22 #148
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_152431462
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 23:17 schreef PeteSampras het volgende:
Wat kut voor je. Sterkte ermee.
pi_152439441
Lijkt me ook moeilijk, PS.
  zondag 10 mei 2015 @ 17:50:27 #150
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152464431
Ik had gisteren koolrabi geplant. Wij laten ons konijn altijd los in de tuin lopen. Kom ik zojuist in de moestuin, had het konijn heel zorgvuldig één voor één alle koolrabiplantjes tot aan de steel afgeknaagd.
The End Times are wild
pi_152470668
Nu ben ik op het moment gekomen dat Oblomov in de friendzone belandt; het lot voor alle mannen met goede zielen, er rest ons niets dan verbittering. Maar ik ben een optimist: verbittering geeft karakter.

Twee citaten.

"Met één oogopslag was het haar duidelijk, hoe groot haar macht over hem was en ze schepte behagen in deze rol van leidsvrouwe. (...) In een dergelijke komedie of tragedie, - het hangt van de omstandigheden af, wat het is - komen meestal slechts twee rollen voor: die van kwelgeest en slachtoffer.
Zoals alle vrouwen, die een leidende rol vervullen, dus in dit geval die van kwelgeest, kon Olga de verleiding niet weerstaan, om natuurlijk onbewust en minder wreed dan anderen wel eens zijn, het spelletje van kat en muis met hem te spelen: van tijd tot tijd zou ze hem, als een bliksemflits, als een onverwachte gril, een glimp van haar gevoelens tonen, om zich dan weer haastig in zichzelf terug te trekken. Veel vaker echter wilde ze hem voortdrijven, al verder en verder, wetend dat hij uit zichzelf geen stap doen zou, maar onbeweeglijk zou blijven staan, waar zij hem achterliet."

"-En u? vroeg hij, bent u niet verliefd..?
- Verliefd, nee... ik houd niet van dat woord: ik houd van u! antwoordde ze, en ze keek hem lang aan, alsof ze bij zichzelf naging, of het zo was.
- Houden van..! zei Oblomov gerekt. Maar je kunt van je vader en moeder houden, van je kindermeid, zelfs van een hondje. Dat wordt allemaal gedekt door dat ene algemene begrip 'houden van'.
(...)
- Ik weet het niet, zei ze nadenkend, alsof ze diep in zichzelf keek, om te ontdekken, wat daar gebeurde. Ik weet niet, of ik verliefd op u ben. Als het niet zo is, is de tijd er misschien nog niet voor gekomen. Ik weet alleen, dat ik zo nooit van mijn vader en moeder gehouden heb en ook niet van mijn kindermeid..."
Graag op anoniem
  zondag 10 mei 2015 @ 21:40:44 #152
11923 I.R.Baboon
pi_152471505
Oblomov heb ik vorig jaar met verrassend veel plezier gelezen.
pi_152489641
Ja, ach. Dat komt allemaal wel weer. Eerst eens even een dutje doen.
  donderdag 14 mei 2015 @ 16:03:29 #155
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_152593809
Ja, ik moest lachen.
pi_152593933
Waarom is tong80 niet de nieuwe mod
Graag op anoniem
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 16:22:10 #157
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152594176
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 16:10 schreef Mainport het volgende:
Waarom is tong80 niet de nieuwe mod
Die heeft z'n handen al vol aan het T80 forum
pi_152594501
Verandering. Hmz.
pi_152600545
Nibbit? Wie's dat dan?
  donderdag 14 mei 2015 @ 21:07:29 #160
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_152602534
Hallo.
pi_152602774
Oh doei :W Maar ik kwam hier toch al niet.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 21:26:09 #162
42184 crew  DaMart
pi_152603196
quote:
15s.gif Op donderdag 14 mei 2015 16:35 schreef Gellius het volgende:
Verandering. Hmz.
Troost je: niet alles verandert. Ik blijf namelijk gewoon.
  donderdag 14 mei 2015 @ 21:26:37 #163
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152603220
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 21:13 schreef Isabeau het volgende:
Oh doei :W Maar ik kwam hier toch al niet.
Je immer aanwezige afwezigheid zal gemist worden, Isa. Gelukkig hebben we de immer aanwezige afwezigheid van AR nog.
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 21:28:34 #164
42184 crew  DaMart
pi_152603297
quote:
10s.gif Op donderdag 14 mei 2015 21:26 schreef DO2 het volgende:

[..]

Je immer aanwezige afwezigheid zal gemist worden, Isa. Gelukkig hebben we de immer aanwezige afwezigheid van AR nog.
De aanwezige afwezigheid van AR is vorige maand al omgezet is een afwezige aanwezigheid.

MED / Automatic_Rock stopt met modden
  donderdag 14 mei 2015 @ 21:29:51 #165
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152603345
Oh, krijg nou wat.
  donderdag 14 mei 2015 @ 21:31:02 #166
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_152603384
quote:
6s.gif Op donderdag 14 mei 2015 21:26 schreef DaMart het volgende:

[..]

Troost je: niet alles verandert. Ik blijf namelijk gewoon.
Lijkt me wel voldoende. Eens in de drie maanden mag je wat doen!
pi_152603423
quote:
10s.gif Op donderdag 14 mei 2015 21:26 schreef DO2 het volgende:

Mijn dank, lieve DO2 :* Ik mis AR overigens best wel.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 21:52:20 #168
42184 crew  DaMart
pi_152604271
quote:
10s.gif Op donderdag 14 mei 2015 21:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Lijkt me wel voldoende. Eens in de drie maanden mag je wat doen!
Ja, maar met mijn toenemende reislust wordt het steeds moeilijker om mijn vakanties tussen die moderatiepieken door te plannen..
  donderdag 14 mei 2015 @ 22:05:56 #169
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_152604828
Een speciaal forum voor mededelingen? Serieus?
pi_152643178
Over tot de orde van de dag.

WAT HEBBEN GRIEKEN EN BANKIERS GEMEEN?

Linkse mensen hebben een hekel aan bankiers. Rechtse mensen hebben een hekel aan Grieken. Zowel bankiers als Grieken zijn onderdeel van een verziekt systeem met perverse prikkels; a priori zijn het geen slechte mensen. Nu is de vraag: geven we het systeem de schuld of het subject? Wie subjecten haat moet consequent zijn.
Graag op anoniem
  zaterdag 16 mei 2015 @ 19:57:00 #171
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152658194
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 05:42 schreef Mainport het volgende:
Over tot de orde van de dag.

WAT HEBBEN GRIEKEN EN BANKIERS GEMEEN?

Linkse mensen hebben een hekel aan bankiers. Rechtse mensen hebben een hekel aan Grieken. Zowel bankiers als Grieken zijn onderdeel van een verziekt systeem met perverse prikkels; a priori zijn het geen slechte mensen. Nu is de vraag: geven we het systeem de schuld of het subject? Wie subjecten haat moet consequent zijn.
Ik heb geen hekel aan Grieken. Ook niet aan bankiers trouwens.
The End Times are wild
pi_152668221
Jezus Mainport, wat een geouwehoer toch weer. Van die bonte zwart-witstellingen die als een tang op een varken slaan. Word je daar zelf nooit moe van?
pi_152668571
Het is ongenuanceerd gesteld, maar de these erachter: dat je subjecten van een verziekt systeem niet de schuld mag geven, lijkt me niet iets om moe van te worden.
Graag op anoniem
  zondag 17 mei 2015 @ 03:56:26 #174
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152668929
Subject, object, de wereld is gvd geen latijnse proefzin. Om een deelderiaanse synecdoche te gebruiken: gehandicapten zijn niet zielig, het zijn net zulke klootzakken als wij. We're all eating the same meat.
  zondag 17 mei 2015 @ 04:33:52 #175
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152669012
Het is niet dat we geen brood wilden bakken. Men riep aldoor alleen om cake en nu is de suiker op.
pi_152686058
Erst kommt das Fressen, dan kommt die Moral.
Graag op anoniem
pi_152701915
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 02:49 schreef Mainport het volgende:
Het is ongenuanceerd gesteld, maar de these erachter: dat je subjecten van een verziekt systeem niet de schuld mag geven, lijkt me niet iets om moe van te worden.
.
pi_152716485
Vandaag gaan we het hebben over de individualisering van verantwoordelijkheid. Een betere wereld begint bij jezelf. Als je tegen dierenleed bent, is het aan jou om biologisch vlees te kopen. Ben je tegen milieuvervuiling, dan doe je het ganglicht uit als je de woonkamer binnenloopt. Op deze manier worden de problemen opgelost.
Graag op anoniem
  maandag 18 mei 2015 @ 17:38:12 #179
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152718891
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 16:26 schreef Mainport het volgende:
Vandaag gaan we het hebben over de individualisering van verantwoordelijkheid. Een betere wereld begint bij jezelf. Als je tegen dierenleed bent, is het aan jou om biologisch vlees te kopen. Ben je tegen milieuvervuiling, dan doe je het ganglicht uit als je de woonkamer binnenloopt. Op deze manier worden de problemen opgelost.
Hoe oud ben je nu officieel, MP?
The End Times are wild
pi_152726786
47
Graag op anoniem
  maandag 18 mei 2015 @ 21:05:45 #181
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152727675
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 20:49 schreef Mainport het volgende:
47
Ok. Dat is een mooie leeftijd om je over dat soort zaken druk te maken. Ik had bijna gedacht dat je je jeugd vergooit over allerlei zaken die triviaal zijn, terwijl je je dan toch met zoveel vreugdevoller zaken had kunnen bezighouden.
The End Times are wild
pi_152730934
Vreugdevolle zaken? Daar hou ik niet van.
Graag op anoniem
pi_152738288
Vanavond was ik feuten aan het ontgroenen en gisteren zat ik in het café tot de zon weer opkwam. Net zo lief had ik helemaal niets gedaan. Ik ben er gestrest van geworden, nee, morgen zal ik tot weinig in staat zijn. Dan bedenk ik liever wat triviale inzichten die mij troosten; het zoeken naar troost is een stap verder dan het vermijden van lijden.
Graag op anoniem
pi_152738326
Troost kent verschillende stadia. Vrienden, vriendin en geld zijn een goed begin. Daarna wil troost meer, ze is hebzuchtig, ze zal nooit geheel bevredigd zijn. Waar te zoeken? Muziek, literatuur, klein geluk als de zon op je gezicht of de glimlach van een vreemde. Wanneer de vriendin geen troost meer kan bieden is de fles een goed alternatief.
Graag op anoniem
pi_152738385
Klets, klets, klander, van de ene bil op de ander.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 06:58:55 #186
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152738666
Aan het werk, menschen! De dag roept ons.
pi_152738693
Grmbl.
pi_152811499
De nieuwe Houellebecq is weer goed, internetkennissen; er is niets zo fijn als een schrijver lezen die intelligenter is dan jezelf. Daarom is het zo verraderlijk om je te verliezen in een leukere vrouw: het zijn de enige momenten dat je op je plek gezet wordt. Er schuilt een masochist in ieder van ons.
Graag op anoniem
pi_152813269
Waarom is dat verraderlijk?
  Moderator donderdag 21 mei 2015 @ 09:34:13 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152813374
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 05:07 schreef Mainport het volgende:
De nieuwe Houellebecq is weer goed.
Ik heb hem ook maar aangeschaft... ik ben zo mode gevoelig. ;(
  donderdag 21 mei 2015 @ 09:58:30 #191
11923 I.R.Baboon
pi_152813862
Ik ook, maar ik moet eerst Solar nog uitlezen.
  Moderator donderdag 21 mei 2015 @ 10:15:41 #192
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152814227
Ik ben nu nog bezig in de reis door de nacht daarna the air-conditioned nightmare en dan hollebek.
pi_152822419
Oblomov over geraffineerde vrouwen:

Slechts vrouwen met beperkte gaven zijn geraffineerd, bedienen zich van geraffineerde middelen. Door een tekort aan intelligentie houden ze het raderwerk van hun bekrompen, alledaagse bestaan met raffinement op gang, ze weven aan het patroon van hun politiek, zonder te zien, waar de hoofdlijnen van het leven lopen, niet waar ze samenkomen, noch waar ze heengaan.

Geraffineerdheid doet aan kleingeld denken, waarvoor men niet veel kopen kan. Zoals kleingeld slechts voor korte tijd toereikend is, zo kan men met geraffineerdheid wel iets verborgen houden, ergens omheen draaien, iemand om de tuin leiden, maar het is onmogelijk er een blik mee te slaan op een verre, wijde horizon, er een grote, belangrijke gebeurtenis van het begin tot het eind mee te overzien.

Geraffineerdheid is bijziende. Ze merkt slechts op wat vlakbij is en onderscheidt niets in de verte, daarom loopt ze vaak zelf in de val, die ze voor anderen gezet heeft.
Graag op anoniem
pi_152822960
Vroeger wilde ik niet aan meerdere boeken tegelijk, tegenwoordig zie ik het licht.

's Ochtends non-fictie, ware het een krant.
's Middags een dik boek. Dik is eigenlijk nooit nodig, want onevenwichtig. Vroeger had men geen redacteur.
In de trein een dun boek dat in je jaszak past.
's Nachts dirty realism, met een halve liter in je ene hand, en je andere hand in je broek.
Graag op anoniem
pi_152823524
:O
Aldus.
pi_152823614
Haha, daar doe ik het allemaal voor.
Graag op anoniem
pi_152825696
Wat doe je eigenlijk precies MP?
Aldus.
pi_152826288
Had je dat nog niet door? Ik ben een narcist, ik praat graag over mezelf, ik praat graag. Zoals alle narcisten leef ik op aandacht
Graag op anoniem
  donderdag 21 mei 2015 @ 19:49:49 #199
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152831340
Als je op een mooie avond met verre vrienden eerst en vooral over je werk wil praten, weet je zeker dat je het op een droevige manier van de grotemensenwereld aan het verliezen bent.
  vrijdag 22 mei 2015 @ 00:37:09 #200
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152843653
quote:
2s.gif Op donderdag 21 mei 2015 19:49 schreef Ringo het volgende:
Als je op een mooie avond met verre vrienden eerst en vooral over je werk wil praten, weet je zeker dat je het op een droevige manier van de grotemensenwereld aan het verliezen bent.
If you can't beat them, join them.
The End Times are wild
pi_152858530
.
pi_152996179
quote:
2s.gif Op donderdag 21 mei 2015 19:49 schreef Ringo het volgende:
Ik was voor mijn werk in Rome en kwam veel subtiele memento mori's tegen die je deemoedig stemmen en die alles meteen relatief maken.

pi_153041873
Prachtig zeg. Zo eentje ga ik maar in mijn nieuwe huisje hangen, denk ik.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 00:09:04 #204
11923 I.R.Baboon
pi_153057898
Houellebecq is weer uit.
pi_153057962
Vanavond zag ik de nieuwe Van Warmerdam, Schneider vs. Bax. Daar zat een leuk gesprekje in.

Dochter: Ik hoorde dat je schrijft.
Alex: Dat klopt.
Dochter: Een roman?
Alex. Ja.
Dochter: Waar gaat het over?
Alex: Waar alle romans over gaan. Het noodlot. Liefde.

Hahaha
Graag op anoniem
pi_153061563

Vanaf 1:21

Dat grapje is dus ook al gemaakt, MP. Hoe zou het toch zijn als je toch enigszins met je tijd mee was gekomen? Veronderstel dat ik enkele honderden jaren voor Christus geboren was: men had me geroemd als de grootste wiskundige, filosoof, natuurkundige, etc. etc. van de tijd en de honderden jaen die daarop zouden volgen. Meer dan het programma van drie HAVO had ik daar niet voor hoeven te begrijpen. Maar nee, maar nee, dat ben ik niet! De nadagen van de Koude Oorlog luidt mijn klok! Houd toch eens op met dat herkauwen, jongen. Ben je nu een koe of een mens? Blijf maar lekker dom; of ga je er eindelijk eens iets aan doen?

[ Bericht 12% gewijzigd door PeteSampras op 29-05-2015 05:03:18 ]
pi_153081100
Ik stuur deze post wel even door naar Van Warmerdam.
Graag op anoniem
pi_153113771
Heeft iemand The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism van Naomi Klein gelezen?

De recensie van eRCee:

In zijn boek The poverty of historicism uit 1957 pleit Karl Popper krachtig tegen het idee dat een samenleving van de grond af veranderd kan worden, dat er een blauwdruk of ideaal bestaat dat zoveel mogelijk in z'n totaliteit moet worden opgelegd. In plaats daarvan hangt hij de "stuksgewijze benadering" aan, waarbij het de bedoeling is kleine stukjes van de maatschappij te verbeteren, en telkens het effect te evalueren.

Precies deze notie ontbreekt bij het economische beleid dat de laatste 40 jaar het wereldtoneel heeft bepaald, gebaseerd op de visie die Naomi Klein het fundamentalistische vrije markt kapitalisme noemt. De doctrine, waarvan Milton Friedman de bekendste vertegenwoordiger was, steunt op drie dogma's: deregulering, privatisering en bezuiniging op overheidsuitgaven. Het zogenaamd ideale moment om dit programma in één klap in te voeren is ten tijde van een shock; een periode dat een land verlamd is, gedesoriënteerd en verward, bijvoorbeeld door geweld, een natuurramp of een economische ineenstorting.

In haar briljante boek The shock doctrine: the rise of disaster kapitalism toont Naomi Klein aan hoe deze doctrine heeft huisgehouden in de wereld. Van Allendes Chili tot Gorbatsjovs Rusland, van de opstand op het Plein van de Hemelse Vrede tot Nelson Mandela's anti-apartheidsstrijd, van Polen tot Irak tot Palestina, van de orkaan Katrina tot de tsunami in de Indische oceaan van 2004. Op overtuigende wijze laat Klein zien hoe politici, economen en bedrijven schaamteloos het lot van landen hebben gemanipuleerd (en dat nog steeds doen) en de dromen van generaties hebben verwoest (zonder daarmee op te houden).

Het lezen van dit boek is bijna onverdraaglijk. Hoofdstuk na hoofdstuk diept Klein details op die elk voorstellingsvermogen tarten, en die tegelijk woede en verdriet oproepen. Ik kan wel zeggen dat The shock doctrine mijn blik op de wereld fundamenteel heeft veranderd. Dat er een hoop ellende in de wereld is en dat er vele kwaadwillende mensen zijn, dat wist ik. Maar dat vanuit de belangrijkste machtsstructuren van onze geglobaliseerde wereld willens en wetens hele volken te gronde worden gericht, dat had ik nooit kunnen denken. Eén voorbeeld (maar het boek geeft er talloze, de ene nog perverser dan de ander) zijn de schuldbetalingen die het IMF en de Wereldbank oplegden aan Zuid-Afrika toen het zich net aan de apartheid ontworsteld had. Dezelfde mensen die waren mishandeld en uitgeperst door een rijke elite mocht vervolgens nog eens de schulden betalen die diezelfde elite gemaakt had. Een vooruitstrevend socialistisch programma van economische hervormingen werd door de Westerse wereld op schandelijke wijze gedwarsboomd, zoals ook in veel andere landen gebeurde, en de resultaten zien we vandaag de dag nog steeds.

De gewetenloosheid en het egoïsme van mensen die zich voordoen als weldenkende figuren die de democratie en mensenrechten hoog in het vaandel hebben staan, blijkt grenzeloos. Het beangstigende is dat deze krachten het telkens weer winnen (er is weinig veranderd sinds Tolstojs sociale aanklacht uit Opstanding, een tijd met lijfeigenschap nota bene). De belangrijkste oorzaak daarvoor lijkt me de totale onverschilligheid van een groot deel van de bevolking in de Westerse wereld. Maar, zoals Klein meermaals subtiel aanwijst, ook de media falen regelmatig. Te vaak is de journalistiek de spreekbuis van de elite, terwijl aan essentiële tegengeluiden nauwelijks aandacht wordt besteed (zie hiervoor ook John Pilgers documentaire The war you don't see, en natuurlijk Luyendijks Het zijn net mensen).

De analyse van Naomi Klein biedt een soort totaalvisie op een hele hoop verschijnselen, waarbij bijvoorbeeld de martelpraktijken uit Abu Ghraib, klimaatverandering en de hand over hand toenemende surveillance en veiligheidsmaatregelen een plek hebben. En ook het WK-voetbal in Brazilie past perfect in het plaatje. Een bekend principe in de geneeskunde is dat je moet proberen alle verschillende symptomen onder één noemer te brengen; de ziekte die alle verschijnselen tezamen verklaart is een veel waarschijnlijkere diagnose dan de combinatie van twee of meer (gelijktijdige) ziektes. Zo bezien staat The shock doctrine als een huis. Het indrukwekkende notenapparaat dat maar liefst 60 pagina's beslaat en de al even indrukwekkende dankbetuiging aan het einde, illustreren hoe meesterlijk Klein haar werk onderbouwt en in elkaar heeft gestoken. In een loepzuivere stijl, met net de juiste ondertoon van oprechte verontwaardiging, maar soms ook vilein sarcasme, hamert ze zin na zin het wereldbeeld van velen aan gort. Het boek werkt zelf eigenlijk als een soort shock, waarin je na elk hoofdstuk snakt naar een beetje lucht.

Voordat het écht veel te lang wordt, nog één wijsheid van Popper. Hij schreef over staatsinrichting: "Hoe kunnen wij de politieke instellingen dusdanig inrichten, dat slechte of ondeskundige leiders verhinderd worden al te veel schade aan te richten?" De sleutel om een einde te maken aan groeiende ongelijkheid en zelfs wereldwijde apartheid ligt in de handen van de gewone bevolking (de 90%). Klein laat zien dat dit in Zuid-Amerika geen utopie is. De vraag is of wij in het westen onze comfortabele schijnwerkelijkheid, die in stand gehouden wordt door degenen die daar het meest van profiteren, willen inruilen voor de realiteit. Een goed begin daarvoor: lees The shock doctrine. Het boek dat de wereld zou moeten veranderen.
Graag op anoniem
pi_153114753
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:18 schreef Mainport het volgende:
Ik stuur deze post wel even door naar Van Warmerdam.
...maar ik zeg het je eerlijk hoor. Toen ik dat grapje in 2005 voorbij zag komen moest ik er ook wel even om lachen.
pi_153147523
Ik stond zaterdag in een club te roken op het verwarmde buitenterras. Mijn vriendin kwam terug van de wc en vertelde dat drie mannen haar onderweg betast hadden. Ik kan er niets aan doen, maar ik vind het een opwindende gedachte. Een man van eind dertig bood een sigaret aan. Als ik die aanneem, komt daar gedonder van, dacht ik. Ik nam 'm aan. Hij en zijn verlepte vriendin kwamen bij ons staan, dat wil zeggen, zijn vriendin boog zich naar me toe en fluisterde: 'Waar ga je zodadelijk heen?' Ik gaf een antwoord dat kennelijk niet het goede was, want ze draaide zich om naar twee plaatselijke jongens, die haar meteen vastgrepen. Dit was het eerste moment dat haar vriend iets tegen me zei: 'Zou jij ook doen als je zo oud was.' Daar was ik het helemaal mee eens.
Graag op anoniem
pi_153157447
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 06:01 schreef Mainport het volgende:
Ik stond zaterdag in een club te roken op het verwarmde buitenterras.

[ Bericht 2% gewijzigd door PeteSampras op 01-06-2015 20:50:52 ]
  maandag 1 juni 2015 @ 15:33:13 #212
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153157565
In een discotheek
Stond ik van de week
Op het verwarmde buitenterras
En ik voelde mijn daar zo alleen
  Moderator maandag 1 juni 2015 @ 17:13:15 #213
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_153160755
quote:
9s.gif Op maandag 1 juni 2015 15:33 schreef Ringo het volgende:
In een discotheek
Stond ik van de week
Op het verwarmde buitenterras
En ik voelde mijn daar zo alleen
Een verwarmd buitenterras in een discotheek :o
pi_153165526
Wat mij dan weer intrigeert is hoe je 'plaatselijke jongens' herkent als je zelf klaarblijkelijk niet plaatselijk bent.
pi_153170649
Wat mij intrigeert is wat vrouwen kiezen aan te trekken op zo'n avond. Het wordt gezien als een 'hippe tent', waar veel 'geregeld' wordt. Een vrouw vindt het belangrijk hoe ze zich daar presenteert; ze besteedt vooraf veel aandacht aan kleding en dat soort dingen. Het is heerlijk om het resultaat te zien van hun optimaal gedefinieerde zelf: strakke witte broeken, oorbellen, sieraden, weelderige kapsels en lippenstift.
Graag op anoniem
pi_153187391
Ik stuur deze post wel even door naar Maik de Boer.
  woensdag 3 juni 2015 @ 10:00:01 #217
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_153210777
Zouden jullie twee niet gewoon eens een keer samen wat moeten gaan drinken om het voor eens en voor altijd uit te praten?
pi_153213211
Ik zou daar dan graag een verslagje van lezen.
Aldus.
pi_153217397
Ik zou daar dan graag twee verslagjes van lezen.
  woensdag 3 juni 2015 @ 15:06:01 #220
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_153218004
Ik zou er dan graag een tekening van zien. In hoofdletters.
pi_153219908
Goed. Als jullie betalen. Niet in Amsterdam.
pi_153220045
Eerst maar eens reageren op mijn topic in F&L
Graag op anoniem
pi_153221305
Nu weet ik weer waarom ik niet buiten de lpt moet posten
Graag op anoniem
pi_153221345
Goed zo jongen. Terug naar je hok.
pi_153221462
Het hok is de bevrijding
Graag op anoniem
pi_153221642
F&L / Stel je vragen aan de filosoof! (Poging twee!)

Interessant topic. Eerst de mens gelijkstellen aan de rede, en dan dit.

Is er een gedeelde epistemologie?
JAM: Jazeker, die van de wetenschappelijke methode.
Graag op anoniem
pi_153223811
Anekdote

Een vader stond met zijn dochtertje
van vijf bij tramhalte Oude Dijk
op lijn vier te wachten. Het was beestenweer.
Hij keek op het dienstregelingsbord,
wanneer dat ze van dit meteorologisch
geweld verlost zouden worden. Tot zijn
spijt constateerde hij, dat voor hem
en zijn dochter nog 25 minuten ellende
te wachten stond. Hij zag aan de
overkant van de straat een deur met
uitnodigende verlichting .Hij zei tegen zijn
dochtertje: Kom kind, we gaan in afwachting
van teleurstellend openbaar vervoer daar maar
eens kijken, want hier onder een morsig
afdakje met willekeurig een raam
is het slecht hoosbuien en windvlagen trotseren.
Toen ze binnenkwamen, zagen ze, dat
het een expositieruimte was die werk toonde
van Paul Klee. Zijn dochtertje oogde bij
de aanblik van zoveel kleuren duidelijk
vrolijk, terwijl pa in volwassen onnozelheid niets anders
kon verzinnen, dan zijn hoofd laatdunkend te
schudden. Vanachter de coulissen kwam een
man naar hun toegelopen, met de vraag wat ze
ervan vonden. Pa nam het voortouw door
te zeggen, dat zijn dochtertje van vijf dit werk
ook met vrij veel gemak zou kunnen evenaren.
De man zei: Ik ben Paul Klee, en als je dochter
haar huidige tekeningen ook nog zou kunnen
realiseren als ze 50 is, dan is ze geniaal.

Dit verhaal heeft geen moraal.

Geschreven door Wiebeldak Senior, schilder en dichter.

Ik dacht dat ik dat hier wel kwijt kon. Deze kreeg ik net via de mail binnen.
  woensdag 3 juni 2015 @ 22:53:07 #228
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_153233699
Da's al een heel oude mop, hoor, Wiebeldak. Misschien moet je m doorsturen naar ene Aelita Andre. Die kan er vast nog wel mee lachen.
pi_153234920
Arnon Grunberg, 20 mei '15

Op 15 november 1986 schrijft Frans Kellendonk aan Gerard Reve: 'Maak die weldenkende zielen maar eens duidelijk dat hun rationalisme, hun positivisme, hun politieke overtuigingen vooral, allemaal pseudo-religies zijn.'

Het wordt dikwijls vergeten, bijvoorbeeld door atheïsten, die zich bevrijd menen te hebben van het irrationalisme, dat politieke overtuigingen een pseudoreligie kunnen worden, inclusief rituelen en geloofsgemeenschappen.

Hetzelfde kan worden beweerd over kunst en wetenschap. De heilsverwachtingen die mensen hebben van de wetenschap doen denken dat zij geloven dat diep in de wetenschap de Messias verstopt zit.

Vermoedelijk kunnen we niet zonder pseudoreligies; de erkenning dat ons leven er vol mee zit is een stap in de goede richting.

Op 21 december 1988 schreef Kellendonk aan Ernst Braches dat hij nog een angst over had: 'De angst voor medelijden.'

Het menselijk medelijden dient inderdaad gevreesd te worden, al was het maar omdat empathie voor velen ook een pseudoreligie is.
Graag op anoniem
pi_153236804
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 17:15 schreef Mainport het volgende:
F&L / Stel je vragen aan de filosoof! (Poging twee!)

Interessant topic. Eerst de mens gelijkstellen aan de rede, en dan dit.

Is er een gedeelde epistemologie?
JAM: Jazeker, die van de wetenschappelijke methode.
Ach. Je moest dat allemaal maar niet al te serieus nemen. Ik klets daar maar wat uit mijn nek en hoop dat iemand ooit eens iets verstandigs terugzegt zonder daarbij te vervallen in ' :') ', enzo. Zo gaat dat jammerlijk maar al te vaak. Overigens staat me niet zo zeer bij dat ik de mens daarin gelijk heb gesteld met de rede. Ook staat me niet echt bij dat ik de wetenschappelijke methode nu redelijk noem. Dat lijkt me eerlijkheidshalve ook niet meer dan een samenraapsel van (vrij willekeurige) criteria die toevalligerwijs tezamen goed uitpakken.
pi_153236824
Als me dat topic al ergens om ging, dan ging het me er vooral om dat men zijn tijd niet teveel zou moeten verdoen met geouwhoer (lees: filosofie) en als men dan toch de drang heeft een zekere nieuwsgierigheid te bevredigen en/of verstandige uitspraken te doen over de dingen in de wereld en hoe die zich aan ons blootgeven, men beter natuurkunde (o.i.d.) kan gaan studeren.
  donderdag 4 juni 2015 @ 00:24:30 #232
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153236857
Hoe vaar jij heden ten dage, PS?
pi_153236861
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:18 schreef Mainport het volgende:
Arnon Grunberg, 20 mei '15

Op 15 november 1986 schrijft Frans Kellendonk aan Gerard Reve: 'Maak die weldenkende zielen maar eens duidelijk dat hun rationalisme, hun positivisme, hun politieke overtuigingen vooral, allemaal pseudo-religies zijn.'

Het wordt dikwijls vergeten, bijvoorbeeld door atheïsten, die zich bevrijd menen te hebben van het irrationalisme, dat politieke overtuigingen een pseudoreligie kunnen worden, inclusief rituelen en geloofsgemeenschappen.

Hetzelfde kan worden beweerd over kunst en wetenschap. De heilsverwachtingen die mensen hebben van de wetenschap doen denken dat zij geloven dat diep in de wetenschap de Messias verstopt zit.

Vermoedelijk kunnen we niet zonder pseudoreligies; de erkenning dat ons leven er vol mee zit is een stap in de goede richting.

Op 21 december 1988 schreef Kellendonk aan Ernst Braches dat hij nog een angst over had: 'De angst voor medelijden.'

Het menselijk medelijden dient inderdaad gevreesd te worden, al was het maar omdat empathie voor velen ook een pseudoreligie is.
Waarbij toch een héél groot verschil is dat de wetenschapper voorspellende, verklarende, toestbare, herhaalbare, etc. uitspraken over de werkelijkheid kan doen. Dat is toch een wereld van verschil.
pi_153236881
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:24 schreef Lienekien het volgende:
Hoe vaar jij heden ten dage, PS?
Mwoah, redelijk. Ik zit al een tijdje in Leeuwarden te wachten tot mijn huis in Den Haag vrijkomt. Dat duurt maar en duurt maar. De vorige bewoners zijn al weg, maar nu moet de woningbouw nog een inspectie uitvoeren en reparaties uitvoeren en dan een contract in elkaar flansen en de vent die daar overgaat is op vakantie dus zijn taken worden waargenomen door en bla-bla-bla.
Ik vermaak me hier best hoor, maar om nu te zeggen dat er zo schot in zaak zit, nee. Daar baal ik een beetje van.
  donderdag 4 juni 2015 @ 00:27:34 #235
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153236909
In Leeuwarden? Waarom daar?

Kun je ze verdragen, de Friezen?
pi_153236968
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:27 schreef Lienekien het volgende:
In Leeuwarden? Waarom daar?

Kun je ze verdragen, de Friezen?
Daar woont mijn neef. Dus zie, ik zit droog en uit de wind. Wat betreft de Friezen, daar durf ik niet zoveel over te zeggen. Het gros van de tijd zit ik hier in zijn (neeflief dus) huis wat spelletjes te spelen en te lezen en met mijn piemel te spelen en weet ik veel wat. Veel omgang met de Friezen heb ik niet. Ja, het meisje achter de kassa bij de supermarkt of de man in de tabakswinkel. Die zijn dan vriendelijk en beleefd zoals ze elders in het land in dezelfde functie doorgaans net zo vriendelijk en beleefd zijn.
pi_153236979
Lekker rustig dus, wil ik maar zeggen. :).
  donderdag 4 juni 2015 @ 00:34:35 #238
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153237004
Geen wandelingen door de binnenstad? Je zit toch niet in dat Cammingafuckingburen, hè?
pi_153237041
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:34 schreef Lienekien het volgende:
Geen wandelingen door de binnenstad? Je zit toch niet in dat Cammingafuckingburen, hè?
Nee hoor. Ik weet niet hoe deze wijk heet, maar het is op een steenworp van het centrum. En ja, een wandelingetje door het centrum met een kopje koffie erbij doe ik ook weleens. Spannender dan dat wordt het echter niet. Héérlijk.
pi_153237064
Overigens heb ik wel een leuk café gevonden waar ze de hele dag metal draaien en iedereen aan de bar shag zit te roken en z'n bek houdt, behalve dan de een of andere oude knakker die zoiets beweert als dat Jozef zich aan het aftrekken was tijdens het timmeren en gelijktijdig klaarkwam als op zijn vingers sloeg en dan hop! Met een luid godverdomme zo die hamer met al dat zaad erop de lucht inslingerde, recht in de kut van Maria die op het strand van Tel Aviv lag te zonnen. Daar knap ik dan toch wel weer van op. :).
  donderdag 4 juni 2015 @ 00:41:55 #241
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153237084
Ik kom nog wel eens in Leeuwarden voor de nazit van een crematie. Of op doorreis met de trein naar/van Harlingen.

Weemoed.
pi_153238071
Geldt dit ook als proximitimeet?
pi_153238073
Ik bedoel, dat Haagse kliekje, dat Amsterdamse kliekje, dat kennen we nu wel. Grins bôppe, wil ik maar zeggen.
pi_153238089
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:41 schreef Lienekien het volgende:
Ik kom nog wel eens in Leeuwarden voor de nazit van een crematie. Of op doorreis met de trein naar/van Harlingen.

Weemoed.
Ja, ja, ik ken dat, de laatste keer was mijn moeder, afgelopen november, die niet dood ging in een soort van golf van andere gevallen van overlijden in mijn familie. Althans dat hoop je dan maar, hè, voor hetzelfde geld ga je zelf dood een half jaar of + later. Je weet het niet, toch? Dan ben je toch een deel van een soort golf aan overlijden in je familie. Het zal wel weer niet, maar je weet het gewoon niet.

Weemoed idd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 04-06-2015 04:32:25 ]
I´m back.
pi_153238110
Ik doe even een Mainpotje:

Ik heb net een lezerscolumn voor de metro ingezonden met titel: 'IS heeft gelijk'.

:D.
pi_153238127
Mainpotje, goede naam, hopelijk blijft-i hangen.

Ik kreeg laatst een mail van een online literair tijdschrift dat ze op basis van andere stukken een kort verhaal van me wilden hebben. Ik dus eentje schrijven, opsturen, krijg ik een mail terug dat ze heel veel inzendingen hebben gekregen en met pijn in het hart keuzes moesten maken enzovoort. Wat is deze? dacht ik. Nuja, ik heb veel andere zaken aan mijn hoofd dus verder heb ik er niet meer aan gedacht maar bij deze kunnen ze alsnog de tering krijgen
Graag op anoniem
pi_153238141
Online literair tijdschrift. Alsjeblieft. Houd op. Die lui hebben zowaar nog veel minder benul van waar ze mee bezig zijn dan jij.
pi_153238143
Ik heb die column trouwens wel ingezonden. Dat was geen grap.
pi_153238147
Maar nu ga ik slapen. Goddank mijn voorzienende blik. Eerder vandaag (rond een uur of vier) ben ik naar de apotheek gefietst om daar wat asperine te kopen. Daar pluk ik nu mooi de vruchten van!
pi_153238155
Online is de toekomst!!

Ik pm je het verhaaltje wel, en dan mag je en public vertellen wat je ervan vindt
Graag op anoniem
pi_153238181
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:24 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Waarbij toch een héél groot verschil is dat de wetenschapper voorspellende, verklarende, toestbare, herhaalbare, etc. uitspraken over de werkelijkheid kan doen. Dat is toch een wereld van verschil.
Een laatste opmerking voordat ik morgen om vier uur 's middags wakker word: dit is het wetenschappelijk positivisme, waar al veel kritiek op gegeven is, maar kennelijk nog niet genoeg, want het heeft nog veel te veel draagvlak. Het positivisme is niet neutraal; meten is niet weten; een rationeel verklaarde wereld is geen verklaarde wereld; het komt voort uit het beheersingsmotief; boe en bah, foei JAM
Graag op anoniem
pi_153238323
En daar stel jij wat tegenover precies, MP?

Je legt je erbij neer dat de wereld niet verklaarbaar is? Althans, niet rationeel, maar dan wel irrationeel?
pi_153238331
Ik ben geloof ik een keer in Leeuwarden geweest, ook vanuit een soort weemoed/nostalgie, maar dan niet van mijzelf maar van mijn toenmalige vriend, die daar wat sporen had liggen. Ik heb braaf geluisterd naar zijn verhalen van vroeger, maar was heel blij dat ik er weer weg kon. Wat een treurige bende. (Nu vind ik dat van bijna alle steden en dorpen in Nederland hoor, dus dat zegt verder weinig.)

Hoop dat je snel weer terug bent in het Haagse, JAM.
  donderdag 4 juni 2015 @ 07:04:26 #254
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153238381
Ik ben eens aan het eind van een faliekant mislukte oudejaarsnacht op de trein van Den Haag naar Leeuwarden gestapt. Kwam ik daar, het was al licht, geen hond op straat, zelfs de hoeren waren dicht. Toen ben ik weer teruggegaan.
  donderdag 4 juni 2015 @ 12:26:30 #255
11923 I.R.Baboon
pi_153243691
Leeuwarden, daar ben ik nog vuilnisman geweest.
  donderdag 4 juni 2015 @ 12:32:15 #256
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153243812
Ik ook, maar dan voor een communicatiebureau. :+
  donderdag 4 juni 2015 @ 15:40:20 #257
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_153248733
Ik geloof niet dat ik ooit in Leeuwarden geweest ben. Wel één keer in Groningen. Ook één keer in Rotterdam en toch zeker drie keer in Amsterdam. Er zijn hele stukken Nederland waar ik nog nooit geweest ben. En dan ben ik toch nog wel geregeld op pad. Hele regio's in Duitsland ken ik beter dan dat ik het Noord Oosten van Nederland ken.
Liempde, Boxtel, Oirschot, Den Dungen, Den Bosch, Rosmalen, Nuland, Vught en Berlicum. Dan heb je het zo ongeveer wel gehad. Plaatsen die jullie waarschijnlijk helemaal niets zeggen en die jullie net zo vaak zullen bezoeken als ik Leeuwarden. Wat maakt het uitl
The End Times are wild
  donderdag 4 juni 2015 @ 15:42:32 #258
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153248791
Uiteindelijk maakt heel weinig wat uit, dus als het zo moet, dan kunnen we de boel wel opdoeken. Sneu voor Mainport, maar enfin.
  donderdag 4 juni 2015 @ 15:58:12 #259
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_153249118
Ik woon in een kleine stad langs het spoor. Als je lang langs het spoor loopt, kom je in een andere stad, waar niets is waarvoor je zo lang had hoeven lopen. Zo gaat het hier.
pi_153249334
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 15:58 schreef Nibb-it het volgende:
Ik woon in een kleine stad langs het spoor. Als je lang langs het spoor loopt, kom je in een andere stad, waar niets is waarvoor je zo lang had hoeven lopen. Zo gaat het hier.
Ligt het nu aan mij, of klinkt dat als een raadsel?
pi_153254630
Ik heb mijn ontslag ingediend, ik werk nog maar 3 weken in Leeuwarden. Dan heb ik vier jaar in Leeuwarden gewerkt voor deze baas. Drie jaar in de oude binnenstad, het laatste jaar aan de rand.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 4 juni 2015 @ 21:34:30 #262
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_153257370
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:56 schreef sigme het volgende:
Ik heb mijn ontslag ingediend, ik werk nog maar 3 weken in Leeuwarden. Dan heb ik vier jaar in Leeuwarden gewerkt voor deze baas. Drie jaar in de oude binnenstad, het laatste jaar aan de rand.
Wat ga je nu doen?
The End Times are wild
  donderdag 4 juni 2015 @ 22:11:59 #263
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153258674
Mijn vader zei vroeger dat Friezen niet echt zuinig zijn, "niet zo zuinig als Zeeuwen, maar ze doen wel mosterd op de patat, want de mosterd is gratis."
  donderdag 4 juni 2015 @ 22:38:27 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_153259613
Ik leer mijn kinderen ook aan mosterd te gebruiken als saus in plaats van mayonaise. Niet omdat het gratis is, want bij ons in de winkel moet je er gewoon voor betalen, maar het is wel veel minder vet en je hebt er ook minder van nodig.
The End Times are wild
pi_153260530
Mayonaise is gewoon plantaardige olie waar een paar eidooiers doorheen geslagen zijn. Wat daar nu zo slecht aan is?

Ik ben nu in het casino. Als iemand een winnende strategie heeft laat het me weten. Ben wel dronken
Graag op anoniem
pi_153260640
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 22:38 schreef LXIV het volgende:
Ik leer mijn kinderen ook aan mosterd te gebruiken als saus in plaats van mayonaise. Niet omdat het gratis is, want bij ons in de winkel moet je er gewoon voor betalen, maar het is wel veel minder vet en je hebt er ook minder van nodig.
Daar kan ik me nou boos om maken, je kinderen de geneugten van mayonaise ontzeggen.
pi_153262517
Mayonaise is de basis van elke gezonde maaltijd.
pi_153262552
Ik heb mensen wel eens wijs gemaakt dat mayonaise is uitgevonden in Salmonella, een klein stadje in Italië.
pi_153265778
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 21:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat ga je nu doen?
Hetzelfde, maar dan elders. Hopelijk in Stad, maar in dienst van een detacheerder, dus ik weet het niet.

Voor mayonaise plan ik eenmaal per jaar een tussenstop bij een rustiek hotelletje op een industrieterrein in Frankrijk, waar we dan de volgende ochtend extra lang blijven hangen zodat we voor hervatten van de reis bij de hypermarche langs kunnen. En dan koop ik vier grote potten Amora.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 5 juni 2015 @ 07:38:15 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_153265912
quote:
8s.gif Op donderdag 4 juni 2015 23:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Daar kan ik me nou boos om maken, je kinderen de geneugten van mayonaise ontzeggen.
Ik ontzeg ze niks, want dat werkt toch niet. Maar ik moedig wel aan.
The End Times are wild
pi_153266825
Ik heb in mijn jeugd eigenlijk maar één valide reden gehad om naar Leeuwarden te willen gaan, en dat was omdat er een zakie was waar je allerhande bootlegs van de Velvet Underground kon krijgen.
pi_153267794
Mijn vader is linksboven Leeuwarden geboren aan de Dokkumer Ee. Ik ken er alleen die rotonde en de hockeyclub. Is het een leuke stad?
Aldus.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 10:45:45 #273
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153268857
Leeuwarden heeft op zich wel een leuke, oude binnenstad.
pi_153269002
Een mooi binnenstadje zelfs, en het mooiste is, het ligt vlak naast het centrum.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 10:56:25 #275
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153269048
Ik heb het idee dat de oude binnenstad meestal het centrum van een stad is.
pi_153269176
Het centrum van de stad zou ik aanwijzen als de plaats waar de meeste mensen en attracties zijn.
De oude binnenstad van L'warden is prachtig, maar er zitten praktisch geen winkels, geen muse, hooguit her en der een oude kerk. Er loopt zelden iemand. Ik denk dat de meeste bezoekers van Leeuwarden er ook niet komen. Die komen nét tot aan het Oranje bierhuis, en dan snel weer terug naar de mac / het museum.
pi_153269187
Mijn vader is ook in Leeuwarden geboren, overigens.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 11:04:25 #278
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153269217
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 11:02 schreef sigme het volgende:
Het centrum van de stad zou ik aanwijzen als de plaats waar de meeste mensen en attracties zijn.
De oude binnenstad van L'warden is prachtig, maar er zitten praktisch geen winkels, geen muse, hooguit her en der een oude kerk. Er loopt zelden iemand. Ik denk dat de meeste bezoekers van Leeuwarden er ook niet komen. Die komen nét tot aan het Oranje bierhuis, en dan snel weer terug naar de mac / het museum.
Ik heb het zo even niet voor de geest. Wat is voor jou de oude binnenstad?

Ik ken vooral het loopje vanaf het station richting Prinsentuin.
pi_153269433
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 11:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb het zo even niet voor de geest. Wat is voor jou de oude binnenstad?

Ik ken vooral het loopje vanaf het station richting Prinsentuin.
Noord van de Bagijnestraat en Hofplein, west van de Eewal. Allemaal kleine straatje met oude huisjes en her en der een oude kerk. Ik zag toeristen wel vaak tot het Hofplein komen, daar wordt ook nog wel eens wat georganiseerd, maar dat lijkt dan toch de ránd van het centrum, met het centrumcentrum bij het Fries museum.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 11:16:25 #280
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153269475
Hmm.
pi_153271473
Het is aardig dat jullie er wat van proberen te maken, maar die arme PS zit intussen weg te kwijnen in het hoge noorden.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 12:53:41 #282
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153271620
Als hij kwijnt dan is dat door het gebrek aan vrijwilligheid. Leeuwarden hoeft daar de schuld niet van te krijgen.
pi_153271691
Cammingaburen is wel héél erg erg hoor. Dat is waar onzelieveheer de Hel losjes op gebaseerd heeft.
pi_153271694
O wacht, daar zit ie niet.
pi_153271840
Die alleraardigste oude binnenstad is er alleen om te verdoezelen dat het om een Hollandse strafkolonie gaat.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 13:45:02 #286
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153272678
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 12:58 schreef Gellius het volgende:
Cammingaburen is wel héél erg erg hoor. Dat is waar onzelieveheer de Hel losjes op gebaseerd heeft.
Cammingaburen staat tot Leeuwarden als Amstelveen staat tot Amsterdam.
pi_153272763
Dat is een charmante poging, Liene.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 13:52:45 #288
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153272845
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 13:49 schreef Gellius het volgende:
Dat is een charmante poging, Liene.
Dank je. :)
pi_153274136
Als Almere tot Amsterdam dan toch zeker? Al ken ik Cammingaburen niet en kan ik dus alleen gissen naar de hellepijn die de mensen er doorstaan.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 14:56:04 #290
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153274209
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 14:52 schreef Claudia_x het volgende:
Als Almere tot Amsterdam dan toch zeker? Al ken ik Cammingaburen niet en kan ik dus alleen gissen naar de hellepijn die de mensen er doorstaan.
Het hoort bij Leeuwarden. Het is gewoon erg.
pi_153275214
Ik probeer me voor de geest te halen of ik meer dan eens in Leeuwarden ben geweest. Ik ben er in ieder geval één keer geweest in het kader van een liefdadigheidsrit. Dat was zo'n evenment waarbij eigenaren van bijzondere auto's een tochtje maakten met zieke / gehandicapte kinderen als passagiers. Uiteindelijk vond het meisje dat met mij meereed vooral het elektrische raam bijster interessant - dat moest omlaag, omhoog, omlaag, omhoog, omlaag....

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2015 15:38:49 ]
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:31:42 #292
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153278738
En we hebben het nog niet eens gehad over de onmensen die Leeuwárden zeggen, :r.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:35:31 #293
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153278835
Lìwadden, nou?!
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:37:00 #294
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153278863
Zo ist.
pi_153282485
Ljouwert.
Aldus.
pi_153284059
The water capital
pi_153293722
Maandag weer terug. Meer heb ik er niet over te zeggen.
pi_153316337
Het is D-Day +1, allemaal.
pi_153316497
Stel je eens voor dat je ergens in een ondergelopen polder in Normandië door een verveelde mof voor je kloten geschoten wordt en dat dan niet eens omdat die mof zo'n trek had om je voor je kloten te schieten maar dat alleen deed uit angst dat hij anders door jou in zijn kloten geschoten zou worden (wat je dan waarschijnlijk ook zou hebben gedaan) en het nageslacht dan roept: 'Hij heeft zijn testikelen gegeven voor onze vrijheid'- en dat die vrijheid dan bestaat uit dat ik met een blikje bier van de Jumbo op een bank in Leewarden naar het WK Vrouwenvoetbal zit te kijken; dan begrijp je de volkomen nutteloosheid van al dat geweld en al die oorlog en de daadwerkelijk waarde van de offers die aldaar gebracht zijn. Proost jongens. Proost. Ik geef het nog een jaartje of twee en dan hoop ik met mijn Japanse vrouw ergens op vakantie in Rusland vanuit het hotel een pizza te bestellen. Als het eenmaal zo ver is zal ik een kruisje slaan en vragen of ze ook koosjere pizza's hebben. 'Hamdoudilah', zegt de telefonist dan, 'die hebben we.'
pi_153317345

pi_153318106
Nou, we doen wel een nieuwe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')