quote:
Dat je waarschijnlijk een verkeerd idee hebt van hoe wetenschap in elkaar steekt. Men poogt niet 'een juist beeld over alles' te geven, in de wetenschap; men probeert op basis van, heel simpel, wat we kunnen zien een werkzaam, theoretisch model over de werkelhijkheid heen te leggen. Dat dat 'subjectief' is, als je het zo wil noemen - ik mijd het woord zoveel mogelijk omdat iedereen er een andere voorstelling bij maakt - zal er voor de bruikbaarheid werkelijk geen reet toe doen.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:47 schreef peterkailey het volgende:
Heeft het überhaubt zin om te filosoferen in deze tijd of heeft de wetenschap het overgenomen?
Neem aan dat als wezens met een subjectieve perceptie we nooit zeker kunnen zijn dat we een juist beeld hebben over alles. Hoe denk jij hierover?
Het leven heeft geen zin.quote:
Die is er niet. Hoe sneller je dat in je kop prent, des te meer plezier je er aan zal beleven.quote:
Dat verschilt nogal van filosoof tot filosoof, neem ik aan. Ik kan daar geen helder en eenduidig antwoord op geven dus dat doe ik dan ook maar niet.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:51 schreef Zana het volgende:
Wat doet een filosoof op een gewone werkdag? ☺
Lezen? Schrijven? Praten? Waar kun je als filosoof buiten de Uni terecht?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:55 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Dat verschilt nogal van filosoof tot filosoof, neem ik aan. Ik kan daar geen helder en eenduidig antwoord op geven dus dat doe ik dan ook maar niet.
Jeetje, dat geouwhoer weer. Het argument van Kant snijdt geen houdt en wel omwille het volgende. Zijn ideeën over zelfmoord, als ook vrijwel al zijn andere denken, is gebaseerd op zijn (volkomen idiote, trouwens) gedachte van een categorisch imperatief. In een notendop: dat men altijd zo moet handelen, dat dat handelen algemene wet zou kunnen worden. Zelfmoord rijmt zich daar niet mee, want als iedereen zelfmoord zou plegen - nogmaals, je handelen moet algemeen kunnen zijn - dan was er geen mensheid meer. Het hele idee van zelfmoord is dus onverenigbaar met het hele idee van de mensheid. Een gedachte die trouwens ook al in veel oudere teksten terug te vinden is, zoals de Koran (met dank aan House of Cards!)quote:Op donderdag 9 april 2015 14:54 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Het leven heeft geen zin.
Wij worden geboren omdat twee dieren, in dit geval mensen, seks bedreven, het vrouwtje zwanger werd en geen complicaties ondervond tijdens de zwangerschap.
De enige reden dat je geen zelfmoord zou mogen plegen, is omdat jij strikt gezien niet het recht hebt om dat te doen, zie Kant's Metaphysics of Morals.
Lezen en schrijven, voornamelijk. Meer lezen dan schrijven dan. Zie, het gaat (mij in ieder geval) om het vergaren van kennis, niet zozeer het delen daarvan. Ik merk op de een of andere manier dat ik het verschrikkelijk vind om de dingen die ik al weet (of meen te weten) nog een keer op te moeten dissen. Dingen die ik nog niet weet, nou ja, daar is het moeilijk over vertellen behalve in termen van: 'Ik ben nu bezig uit te vogelen hoe...'quote:Op donderdag 9 april 2015 14:58 schreef Zana het volgende:
[..]
Lezen? Schrijven? Praten? Waar kun je als filosoof buiten de Uni terecht?
Waarom heb je dat recht niet volgens Kant?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:54 schreef KaBuf het volgende:
De enige reden dat je geen zelfmoord zou mogen plegen, is omdat jij strikt gezien niet het recht hebt om dat te doen, zie Kant's Metaphysics of Morals.
Moet ik poepen of denk ik dat maar en is er eigenlijk wel een verschil tussen de twee?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:43 schreef PeteSampras het volgende:
De vorige poging ging jammerlijk mis omdat iemand weer zonodig over Kant moest beginnen (al het andere daargelaten). In ieder geval:
Naar aanleiding van Topicreeks: Stel je vragen aan de dierenarts! dacht ik, goh, dat kan ik ook. Zie, ik ben dan weleenswaar geen dierenarts, maar toch zeker filosoof. Nu, brandt u maar los! Met al dat gratuite geouwehoer moest het ook maar eens klaar zijn, niet waar?
quote:Op donderdag 9 april 2015 14:54 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Het leven heeft geen zin.
Wij worden geboren omdat twee dieren, in dit geval mensen, seks bedreven, het vrouwtje zwanger werd en geen complicaties ondervond tijdens de zwangerschap.
quote:
Omdat jouw lichaam strikt gezien niet jouw lichaam is en je daarom het recht niet hebt. Verder omdat dit niet mogelijk is omdat je daarmee jouw lichaam als een middel tot een doelt gebruikt, en je mag mensen nooit als middel tot een ander doel gebruiken, een mens is het doel.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:12 schreef highender het volgende:
[..]
Waarom heb je dat recht niet volgens Kant?
Dus daar komt die uitdrukking "van kant maken" vandaan,quote:Op donderdag 9 april 2015 15:32 schreef laforest het volgende:
[..]
Omdat jouw lichaam strikt gezien niet jouw lichaam is en je daarom het recht niet hebt. Verder omdat dit niet mogelijk omdat je daarmee jouw lichaam als een middel tot een doelt gebruikt, en je mag mensen nooit als middel tot een ander doel gebruiken, een mens is het doel.
Kant legt het in zijn Groundwork ook nog uit:
http://www.earlymoderntexts.com/pdfs/kant1785.pdf
Pagina 24 en 29.
Kan je dat ook beargumenteren als een echte filosoof?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:55 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Die is er niet. Hoe sneller je dat in je kop prent, des te meer plezier je er aan zal beleven.
Dat kan je zeer gemakkelijk proefondervindelijk nagaan. Dan ga je op het toilet zitten en poog je je kringspier te ontspannen..! Saillant detail: de behoefte te poepen, zo ook te plassen, honger, een gevoel van versnelling, te stikken, etc. zijn wel degelijk zintuigelijke ervaringen. We hebben er dus veel meer dan de vijf waar (uit mijn hoofd Aristoteles al eerste over begon) we normaal over spreken. Kunnen we deze vraag dan bezien als de twijfel van een man die een klassiek wereldbeeld nog niet ontsprongen is? Ik denk het wel!quote:Op donderdag 9 april 2015 15:18 schreef NotYou het volgende:
[..]
Moet ik poepen of denk ik dat maar en is er eigenlijk wel een verschil tussen de twee?
Veel lezen, nadenken, nog meer lezen, analyseren, schrijven, herschrijven, laten liggen, week later weer lezen, meer lezen, nadenken, tot je essay een soort van kunstwerk is, iets wat niet beter kan, waar elke mogelijk tegen-argument bestreden wordt en je positie en claim compleet is.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:58 schreef Zana het volgende:
[..]
Lezen? Schrijven? Praten? Waar kun je als filosoof buiten de Uni terecht?
Als ie niet volgebaggerd wordt: zeker!quote:
Kant was dus dualist en 'mijn' lichaam is van een god of zo?quote:Op donderdag 9 april 2015 15:32 schreef laforest het volgende:
Omdat jouw lichaam strikt gezien niet jouw lichaam is en je daarom het recht niet hebt.
Behalve de eigenaar dan?quote:Verder omdat dit niet mogelijk omdat je daarmee jouw lichaam als een middel tot een doelt gebruikt, en je mag mensen nooit als middel tot een ander doel gebruiken, een mens is het doel.
Kant was een transcendental idealist. Kant had zeker dualistische trekjes, maar met een limiet, vandaar dat hij Kritiek der Reinen Vernunft schreef en daarmee dus een einde aan de speculatieve filosofie van Descrates. Leibniz, Wollf en andere maakte.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:42 schreef highender het volgende:
[..]
Kant was dus dualist en 'mijn' lichaam is van een god of zo?
[..]
Behalve de eigenaar dan?
Thanks voor de uitleg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |