abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151515760
De vorige poging ging jammerlijk mis omdat iemand weer zonodig over Kant moest beginnen (al het andere daargelaten). In ieder geval:

Naar aanleiding van Topicreeks: Stel je vragen aan de dierenarts! dacht ik, goh, dat kan ik ook. Zie, ik ben dan weleenswaar geen dierenarts, maar toch zeker filosoof. Nu, brandt u maar los! Met al dat gratuite geouwehoer moest het ook maar eens klaar zijn, niet waar?
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  donderdag 9 april 2015 @ 14:46:21 #2
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_151515841
Wat is de zin van het leven?
leef de leven
  donderdag 9 april 2015 @ 14:47:54 #3
431857 peterkailey
*Tekst die users leuk vinden*
pi_151515885
Heeft het überhaubt zin om te filosoferen in deze tijd of heeft de wetenschap het overgenomen?
Neem aan dat als wezens met een subjectieve perceptie we nooit zeker kunnen zijn dat we een juist beeld hebben over alles. Hoe denk jij hierover?
Op donderdag 12 augustus 2014 19:17 schreef yvonne het volgende:
peterkailey is de baas en jullie moeten allemaal buigen voor zijn grootheid.
pi_151516028
Wat doet een filosoof op een gewone werkdag? ☺
pi_151516100
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:46 schreef RRuben het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:47 schreef peterkailey het volgende:
Heeft het überhaubt zin om te filosoferen in deze tijd of heeft de wetenschap het overgenomen?
Neem aan dat als wezens met een subjectieve perceptie we nooit zeker kunnen zijn dat we een juist beeld hebben over alles. Hoe denk jij hierover?
Dat je waarschijnlijk een verkeerd idee hebt van hoe wetenschap in elkaar steekt. Men poogt niet 'een juist beeld over alles' te geven, in de wetenschap; men probeert op basis van, heel simpel, wat we kunnen zien een werkzaam, theoretisch model over de werkelhijkheid heen te leggen. Dat dat 'subjectief' is, als je het zo wil noemen - ik mijd het woord zoveel mogelijk omdat iedereen er een andere voorstelling bij maakt - zal er voor de bruikbaarheid werkelijk geen reet toe doen.
Ja, het heeft zin om te filosoferen. Er zijn nog genoeg zaken die niet door de wetenschap bevraagd worden. Een korte geschiedenis van het verloop van wetenschap en filosofie luidt dan ook zo ongeveer: een filosoof stelt een vraag, hij kan daar zelf geen fatsoenlijk antwoord op vinden en lult er maar wat op los, dan opeens komen er technieken of theorieën beschikbaar (de ene theorie leidt tot de ontdekking van volgenden, als dat even niet duidelijk is) waardoor er een wetenschapper mee aan de slag kan en verdwijnt de vraag uit het gebied van de filosofie. Zo was niet heel lang geleden 'hoe bewegen de planeten toch?' een vraag van de filosofie. Tegenwoordig zie je dat vragen als: 'Wat is het bewustzijn, wat is het ik?'- steeds meer verschuiven van de filosofie naar de psychologie, neurologie, psychofarmacologie, etc.
pi_151516109
quote:
Het leven heeft geen zin.

Wij worden geboren omdat twee dieren, in dit geval mensen, seks bedreven, het vrouwtje zwanger werd en geen complicaties ondervond tijdens de zwangerschap.
De enige reden dat je geen zelfmoord zou mogen plegen, is omdat jij strikt gezien niet het recht hebt om dat te doen, zie Kant's Metaphysics of Morals.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_151516116
quote:
Die is er niet. Hoe sneller je dat in je kop prent, des te meer plezier je er aan zal beleven.
pi_151516137
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:51 schreef Zana het volgende:
Wat doet een filosoof op een gewone werkdag? ☺
Dat verschilt nogal van filosoof tot filosoof, neem ik aan. Ik kan daar geen helder en eenduidig antwoord op geven dus dat doe ik dan ook maar niet.
pi_151516228
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:55 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Dat verschilt nogal van filosoof tot filosoof, neem ik aan. Ik kan daar geen helder en eenduidig antwoord op geven dus dat doe ik dan ook maar niet.
Lezen? Schrijven? Praten? Waar kun je als filosoof buiten de Uni terecht?
pi_151516588
quote:
2s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:54 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Wij worden geboren omdat twee dieren, in dit geval mensen, seks bedreven, het vrouwtje zwanger werd en geen complicaties ondervond tijdens de zwangerschap.
De enige reden dat je geen zelfmoord zou mogen plegen, is omdat jij strikt gezien niet het recht hebt om dat te doen, zie Kant's Metaphysics of Morals.
Jeetje, dat geouwhoer weer. Het argument van Kant snijdt geen houdt en wel omwille het volgende. Zijn ideeën over zelfmoord, als ook vrijwel al zijn andere denken, is gebaseerd op zijn (volkomen idiote, trouwens) gedachte van een categorisch imperatief. In een notendop: dat men altijd zo moet handelen, dat dat handelen algemene wet zou kunnen worden. Zelfmoord rijmt zich daar niet mee, want als iedereen zelfmoord zou plegen - nogmaals, je handelen moet algemeen kunnen zijn - dan was er geen mensheid meer. Het hele idee van zelfmoord is dus onverenigbaar met het hele idee van de mensheid. Een gedachte die trouwens ook al in veel oudere teksten terug te vinden is, zoals de Koran (met dank aan House of Cards!)

5:32 On that account: We ordained for the Children of Israel that if any one slew a person - unless it be for murder or for spreading mischief in the land - it would be as if he slew the whole people: and if any one saved a life, it would be as if he saved the life of the whole people. Then although there came to them Our messengers with clear signs, yet, even after that, many of them continued to commit excesses in the land.

Die categorische imperatief, en daarmee ook de gevolgtrekking die eruit voortkomt, is geouwehoer omdat als we aan Kant vragen wat er eigenlijk mis mee is als iedereen zichzelf van kant zou maken - wat het probleem is als dit inderdaad als algemene wet zou gelden - hij om een antwoord te vinden zich moet gaan bedienen van criteria die buiten de notie van de categorische imperatief zelf vallen. Om kort te gaan: hij heeft helemaal geen antwoord gegeven, hij heeft een extra laag aan de vraag zelf toegebracht, die nergens voor nodig was, om daarmee de illusie te schetsen een antwoord te hebben gegeven.
pi_151516665
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:58 schreef Zana het volgende:

[..]

Lezen en schrijven, voornamelijk. Meer lezen dan schrijven dan. Zie, het gaat (mij in ieder geval) om het vergaren van kennis, niet zozeer het delen daarvan. Ik merk op de een of andere manier dat ik het verschrikkelijk vind om de dingen die ik al weet (of meen te weten) nog een keer op te moeten dissen. Dingen die ik nog niet weet, nou ja, daar is het moeilijk over vertellen behalve in termen van: 'Ik ben nu bezig uit te vogelen hoe...'
  donderdag 9 april 2015 @ 15:12:21 #12
224960 highender
Travellin' Light
pi_151516673
quote:
Waarom heb je dat recht niet volgens Kant?
  donderdag 9 april 2015 @ 15:17:18 #13
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151516855
Wanneer ben je een filosoof?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  donderdag 9 april 2015 @ 15:18:44 #14
236046 NotYou
tigerblood
pi_151516897
quote:
3s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:43 schreef PeteSampras het volgende:
De vorige poging ging jammerlijk mis omdat iemand weer zonodig over Kant moest beginnen (al het andere daargelaten). In ieder geval:

Naar aanleiding van Topicreeks: Stel je vragen aan de dierenarts! dacht ik, goh, dat kan ik ook. Zie, ik ben dan weleenswaar geen dierenarts, maar toch zeker filosoof. Nu, brandt u maar los! Met al dat gratuite geouwehoer moest het ook maar eens klaar zijn, niet waar?
Moet ik poepen of denk ik dat maar en is er eigenlijk wel een verschil tussen de twee?
Je suis Charlie Sheen
pi_151517220
quote:

[..]

_O-
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  donderdag 9 april 2015 @ 15:30:12 #16
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_151517250
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:29 schreef laforest het volgende:

[..]

_O-
O-)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_151517326
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:12 schreef highender het volgende:

[..]

Waarom heb je dat recht niet volgens Kant?
Omdat jouw lichaam strikt gezien niet jouw lichaam is en je daarom het recht niet hebt. Verder omdat dit niet mogelijk is omdat je daarmee jouw lichaam als een middel tot een doelt gebruikt, en je mag mensen nooit als middel tot een ander doel gebruiken, een mens is het doel.

Kant legt het in zijn Groundwork ook nog uit:
http://www.earlymoderntexts.com/pdfs/kant1785.pdf
Pagina 24 en 29.

[ Bericht 2% gewijzigd door laforest op 09-04-2015 15:43:02 ]
  donderdag 9 april 2015 @ 15:38:37 #18
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_151517497
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:32 schreef laforest het volgende:

[..]

Omdat jouw lichaam strikt gezien niet jouw lichaam is en je daarom het recht niet hebt. Verder omdat dit niet mogelijk omdat je daarmee jouw lichaam als een middel tot een doelt gebruikt, en je mag mensen nooit als middel tot een ander doel gebruiken, een mens is het doel.

Kant legt het in zijn Groundwork ook nog uit:
http://www.earlymoderntexts.com/pdfs/kant1785.pdf
Pagina 24 en 29.
Dus daar komt die uitdrukking "van kant maken" vandaan,
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  donderdag 9 april 2015 @ 15:38:48 #19
431857 peterkailey
*Tekst die users leuk vinden*
pi_151517506
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:55 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Die is er niet. Hoe sneller je dat in je kop prent, des te meer plezier je er aan zal beleven.
Kan je dat ook beargumenteren als een echte filosoof? ;)

En vraag drie: wat is bewustzijn? Wat bepaald of een dier, plant mens of computer bewust is.
Op donderdag 12 augustus 2014 19:17 schreef yvonne het volgende:
peterkailey is de baas en jullie moeten allemaal buigen voor zijn grootheid.
pi_151517516
quote:
5s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:18 schreef NotYou het volgende:

[..]

Moet ik poepen of denk ik dat maar en is er eigenlijk wel een verschil tussen de twee?
Dat kan je zeer gemakkelijk proefondervindelijk nagaan. Dan ga je op het toilet zitten en poog je je kringspier te ontspannen..! Saillant detail: de behoefte te poepen, zo ook te plassen, honger, een gevoel van versnelling, te stikken, etc. zijn wel degelijk zintuigelijke ervaringen. We hebben er dus veel meer dan de vijf waar (uit mijn hoofd Aristoteles al eerste over begon) we normaal over spreken. Kunnen we deze vraag dan bezien als de twijfel van een man die een klassiek wereldbeeld nog niet ontsprongen is? Ik denk het wel!
pi_151517532
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:58 schreef Zana het volgende:

[..]

Veel lezen, nadenken, nog meer lezen, analyseren, schrijven, herschrijven, laten liggen, week later weer lezen, meer lezen, nadenken, tot je essay een soort van kunstwerk is, iets wat niet beter kan, waar elke mogelijk tegen-argument bestreden wordt en je positie en claim compleet is.
pi_151517555
Hopelijk blijft deze open.
  donderdag 9 april 2015 @ 15:41:52 #23
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_151517592
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:40 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Hopelijk blijft deze open.
Als ie niet volgebaggerd wordt: zeker!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 9 april 2015 @ 15:42:33 #24
224960 highender
Travellin' Light
pi_151517611
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:32 schreef laforest het volgende:
Omdat jouw lichaam strikt gezien niet jouw lichaam is en je daarom het recht niet hebt.
Kant was dus dualist en 'mijn' lichaam is van een god of zo?
quote:
Verder omdat dit niet mogelijk omdat je daarmee jouw lichaam als een middel tot een doelt gebruikt, en je mag mensen nooit als middel tot een ander doel gebruiken, een mens is het doel.
Behalve de eigenaar dan?

Thanks voor de uitleg :) .

Edit: Ik zal het linkje lezen.
pi_151517725
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:42 schreef highender het volgende:

[..]

Kant was dus dualist en 'mijn' lichaam is van een god of zo?

[..]

Behalve de eigenaar dan?

Thanks voor de uitleg :) .
Kant was een transcendental idealist. Kant had zeker dualistische trekjes, maar met een limiet, vandaar dat hij Kritiek der Reinen Vernunft schreef en daarmee dus een einde aan de speculatieve filosofie van Descrates. Leibniz, Wollf en andere maakte.
Nee, dat gaat tegen het maxiem, categorische imperatief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')