abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219369396
Het zal een Fries cultuurfenomeen geweest zijn, dan.
pi_219449400
Waar in Friesland ben je opgegroeid?
Aldus.
pi_219452062
In Drachten. Dat is achteraf borderline kindermishandeling waarbij het ballenknijpen verbleekt tot een achteloos tikje op de bil.
  dinsdag 9 december 2025 @ 20:59:47 #54
370431 drakin
vurig typje
pi_219452136
Ik was zondag in Dr8en, dit komt wel erg dichtbij :o
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_219452146
Ik zal proberen wat voorzichtiger te zijn in mijn jeugd voortaan, drakin. Best effort.
  dinsdag 9 december 2025 @ 21:12:07 #56
370431 drakin
vurig typje
pi_219452242
Ik heb verschillende delen van Friesland gezien in mijn jeugd, maar niets meegemaakt of gezien/gehoord van het fenomeen jou in Drachten overkwam.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  donderdag 11 december 2025 @ 10:34:16 #57
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_219463314
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:47 schreef Gellius het volgende:
Even iets geheel anders, maar werden de heren hier - toen ze nog knaapjes van een jaar of 9, 10 waren - ook voortdurend door hun klasgenoten in hun ballen getikt, geknepen, geslagen en getrapt? Ik herinner me dat ik daar erg genoeg van had op een gegeven moment, maar het was volstrekt usance.
Nee hoor. Ik herinner me wel dat er een keer een broek van een ander naar beneden werd getrokken en daarvan heel snel en heel helder duidelijk werd gemaakt dat dat niet kon. Wat een volkomen bizar verhaal zeg, G.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_219466611
They were the best of times, they were the worst of times, JAM.
Jij bent in Den haag opgegeroeid, zoiets moet toch ook aanzienlijke schade aan de ziel hebben toegebracht.
  vrijdag 12 december 2025 @ 09:57:14 #59
37950 JAM
pi_219472035
quote:
14s.gif Op donderdag 11 december 2025 18:49 schreef Gellius het volgende:
They were the best of times, they were the worst of times, JAM.
Jij bent in Den haag opgegeroeid, zoiets moet toch ook aanzienlijke schade aan de ziel hebben toegebracht.

Allicht. Je kan het kind wel uit Den Haag halen, maar hoe krijg je Den Haag ooit uit het kind? Ik heb er nog even wat over nagedacht en ook hier was er sprake van werkelijk schrikbarend macaber en bizar gedrag, hoewel dat andere vormen aannam dan elkaar te pas en te onpas in het kruis te tikken, knijpen slaan en trappen. Zo belden we vaak naar sekslijnen (06-4949, zo uit mijn hoofd nog even) waar je je dan als vrouw voor kon doen en zie, daar werd je dan ook nog voor betaald ook (dat geld ging naar de rekening van een oudere zus, geloof ik, die daar dan ook weer een deel van afroomde).
Van dat geld kochtten we dan Bacardi Breezers en sigaretten (daar deden ze intertijd helemaal niet lastig over, sterker nog, sigaretten werden vaak gewoon gratis op straat of op de stations uitgedeeld, van die kleine 'proefpakjes' waar er dan vijf of tien inzaten), met als resultaat dat er dan een stel dronken, nerveus rokende prepubers allerhande geilneven e.o. pedofielen klaar aan het praten waren, want ik geloof er geen reet van dat iedereen geloofde dat we echt vrouwen waren.
Heel vreemd, zo achteraf bekeken. Héél vreemd allemaal. Van wat me er nog van bijstaat waren die gesprekken zelf overigens niet zo heel vulgair. Zo'n man was dan doorgaans wat aan het kreunen en hijgen en dan riep je iets als: 'Geil hè, geil hè.', en dat was dan wel weer genoeg, eigenlijk. Er werd ook altijd vriendelijk bedankt. Those were the days, my friend, we thought they'd never end.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 12 december 2025 @ 10:03:56 #60
37950 JAM
pi_219472070
Geweld, dat was er eigenlijk nooit zo bij en als het er al was, doorgaans in het teken van voetbal (stenen naar de ME smijten, vuurwerkpijlen in het uitvak schieten, zo nu en dan een klap op je bek of een ploertendooier in je nek), maar niet in de vorm van de nogal perverse pesterijtjes die jij zo mooi beschreef,- maar ja, dan heb ik het nu ook wel over een iets andere leeftijd; dan begint zo rond je veertiende, vijftiende, o.i.d.
Vandalisme daarentegen (bushokjes slopen, auto's in de fik steken, scooters in de gracht pleuren, een hoop graffiti ook), dat was echter schering en inslag. Goed, toen kwamen natuurlijk ook de meisjes en zie, daar wordt een mens dan ook een stuk gelukkiger en rustiger van. Als je de hele dag ligt te vozen, dan interesseert je zo'n bushokje natuurlijk een stuk minder.
Volgens mij gaat het daarom ook zo mis met die hele incelcultuur; die blijven een beetje in dat gedrag hangen - thans de drang ernaar - . Die willen gewoon kinderachtig kapot-kapot-kapotmaken. Dat kan natuurlijk niet als je wat ouder bent. Dan kom je daar niet meer mee weg. Dan is het geen bureau Halt meer.

[ Bericht 18% gewijzigd door JAM op 12-12-2025 10:16:28 ]
pi_219477680
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:47 schreef Gellius het volgende:
Even iets geheel anders, maar werden de heren hier - toen ze nog knaapjes van een jaar of 9, 10 waren - ook voortdurend door hun klasgenoten in hun ballen getikt, geknepen, geslagen en getrapt?
Nee.
I intend to live forever, or die trying.
pi_219480985
quote:
3s.gif Op vrijdag 12 december 2025 09:57 schreef JAM het volgende:
Zo belden we vaak naar sekslijnen (06-4949, zo uit mijn hoofd nog even) waar je je dan als vrouw voor kon doen en zie, daar werd je dan ook nog voor betaald ook (dat geld ging naar de rekening van een oudere zus, geloof ik, die daar dan ook weer een deel van afroomde).
Van dat geld kochtten we dan Bacardi Breezers en sigaretten (daar deden ze intertijd helemaal niet lastig over, sterker nog, sigaretten werden vaak gewoon gratis op straat of op de stations uitgedeeld, van die kleine 'proefpakjes' waar er dan vijf of tien inzaten), met als resultaat dat er dan een stel dronken, nerveus rokende prepubers allerhande geilneven e.o. pedofielen klaar aan het praten waren, want ik geloof er geen reet van dat iedereen geloofde dat we echt vrouwen waren.
Heel vreemd, zo achteraf bekeken. Héél vreemd allemaal. Van wat me er nog van bijstaat waren die gesprekken zelf overigens niet zo heel vulgair. Zo'n man was dan doorgaans wat aan het kreunen en hijgen en dan riep je iets als: 'Geil hè, geil hè.', en dat was dan wel weer genoeg, eigenlijk. Er werd ook altijd vriendelijk bedankt. Those were the days, my friend, we thought they'd never end.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_219486419
Dank, JAM, voor dit inkijkje. In Friesland rond 1983 lag dat toch anders. Daar zag je nooit ME of überhaupt politie. We rookten sigaretjes en dronken een voorzichtig blikje pils achter het gebouwtje van het energiebedrijf, maar dat was het wel zo'n beetje. In december deden we wat met strikers en toen ik in 3 VWO zat kwam er een Free Record Shop in Drachten èn een hip tweedehands platenzaakje in een nondescript zijstraatje waar je ook hashvarianten kon kopen - geen wiet. Daar zag ik altijd dezelfde vijf, zes mensen rondhangen. Ik zeg nogmaals: dit is geen gezonde leefomgeving voor adolescenten. Het was ièts, maar het ontbrak aan momentum. Er was wel een mooie verlaten fabriekshal waar het goed ruitjes ingooien was. Er waren er véél. O, en Jules Deelder deed ooit het schimmelige theaterzaaltje aan. Ik was daar bij en het maakte induk.
pi_219489226
Drachten. Ik was er nog nooit geweest, tot een paar jaar geleden. En toen was ik er opeens elke dag, een half jaar lang. Veel meer dan het bedrijventerrein heb ik er niet van gezien, naast een Poiesz, twee rotondes en een afslag of twee verderop. Maar de Poiesz was mij exotisch genoeg. Niet alleen vanwege de naam, maar vooral omdat het voelde alsof ik er de jaren negentig binnenstapte. Alsof de tijd er nét iets minder haast had. En bij de kassa, werd ik ook nog eens met regelmaat aangesproken in een andere taal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Akathisia op 14-12-2025 08:13:33 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zondag 14 december 2025 @ 12:00:01 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219490899
quote:
3s.gif Op vrijdag 12 december 2025 09:57 schreef JAM het volgende:

[..]
Allicht. Je kan het kind wel uit Den Haag halen, maar hoe krijg je Den Haag ooit uit het kind? Ik heb er nog even wat over nagedacht en ook hier was er sprake van werkelijk schrikbarend macaber en bizar gedrag, hoewel dat andere vormen aannam dan elkaar te pas en te onpas in het kruis te tikken, knijpen slaan en trappen. Zo belden we vaak naar sekslijnen (06-4949, zo uit mijn hoofd nog even) waar je je dan als vrouw voor kon doen en zie, daar werd je dan ook nog voor betaald ook (dat geld ging naar de rekening van een oudere zus, geloof ik, die daar dan ook weer een deel van afroomde).
Toen kon je als jongere nog én de mensen blij maken én een zakcentje bijverdienen.
The End Times are wild
  zondag 14 december 2025 @ 12:04:33 #66
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219490933
Ik kende Drachten alleen maar in de zin van ‘óver Drachten’, als we vanuit Assen naar familie in Leeuwarden reden.

Opgroeien in Assen was denk ik wel aardig vergelijkbaar. Incl. Jules Deelder in het plaatselijke theater.
The love you take is equal to the love you make.
pi_219496687
Assen heeft wel verzachtende kwaliteiten die Drachten ten ene male ontbeert, maar verder - ja, ik denk het ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')