ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (en Brabant ) Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen.
Ja, de komende weken is er maar één spoor tussen Emmerich-Oberhausen beschikbaar ivm de start aanleg derde spoor. Dan kunnen er maar maximaal 40 goederentreinen/dag langs Emmerich, en die capaciteit wordt grotendeels al opgeslokt door de kolen- en ertstreinen
Het héle stuk Emmerich-Oberhausen enkelsporig? Kan dat niet in stukken, er zal vast wel een overloopwisseltje ergens halverwege zijn lijkt me?
Voor de werkzaamheden en dit bijhorende project is er zelfs een speciale website: http://www.emmerich-oberhausen.de/ Daarin is vrijwel alle info te vinden.
In het vorige deel las ik iets over een onbediend gebied in Venlo en machinisten die daar naartoe moeten... Bedoel je dat de wissels handmatig bediend moeten worden ofzo?
Op zaterdag 18 april 2015 23:45 schreef derLudolf het volgende: In het vorige deel las ik iets over een onbediend gebied in Venlo en machinisten die daar naartoe moeten... Bedoel je dat de wissels handmatig bediend moeten worden ofzo?
Op zaterdag 18 april 2015 23:01 schreef Dr_Flash het volgende: heee Dennis how about Koningsdagrit? We zouden bericht krijgen in de week van 13 april. Dat is niet gebeurd.
Ik heb deze wel een brief gekregen. Misschien omdat je via Arnhem gaat dat de kaartjes daarvoor meegestuurd moeten worden?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Vertrek vanaf spoor 1 te Deventer MOET je over het goederenemplacement. Qua tijd maakt het dan vrij weinig uit of je het eerste of het achterste spoor hebt, qua tijd scheelt 't niks.
Ik dacht dat je direct terug kon naar het normale spoor, maar dat kan alleen vanaf spoor 2. Wat is eigenlijk de reden dat de IC naar Enschede vanaf spoor 1 gaat tegenwoordig? Spoor 3 is volgens mij stukken handiger...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Rudiger Grube, CEO van Deutsche Bahn: "Wij betalen per reiziger per kilometer zes cent aan tol, terwijl busbedrijven helemaal niks betalen voor het gebruik van de wegen. De wetgever moet voor een gelijk speelveld zorgen."
DB Fernverkehr betaalt aan DB Netze, en DB Netze gebruikt dat geld weer voor onderhoud. In theorie dan, in de praktijk is de staat van de Duitse infra niet altijd even best met als gevolg veel snelheidsbeperkingen en al dan niet gepland onderhoud.
Ja dat mooie verhaal met 'als een tijdelijke snelheidsbeperking een jaar duurt dan wordt het een permanente en telt het niet meer mee voor de statistieken' zoiets
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Oh, dat kennen we hier ook hoor. Er waren twee tijdelijke snelheidsbeperkingen van Rotterdam naar Hoek van Holland, die er al jaren in zaten. Vorig jaar is de eerste al omgebouwd tot een normale snelheidsbeperking, de tweede is begin april omgebouwd tot een permanente. Dan hadden ze die tijdelijke beperkingen net zo goed kunnen laten zitten tot die baan omgebouwd wordt tot metro, het zat er toch al jaren.
Vanmiddag gaat de draaisteltestrein met Traxx 186 005 het spoor Hengelo-Oldenzaal v.v. schouwen. Watergraafsmeer 13:40 en Oldenzaal a.15:50, daarna retour Watergraafsmeer.
Op zondag 19 april 2015 05:10 schreef MTL het volgende: Oh, dat kennen we hier ook hoor. Er waren twee tijdelijke snelheidsbeperkingen van Rotterdam naar Hoek van Holland, die er al jaren in zaten. Vorig jaar is de eerste al omgebouwd tot een normale snelheidsbeperking, de tweede is begin april omgebouwd tot een permanente. Dan hadden ze die tijdelijke beperkingen net zo goed kunnen laten zitten tot die baan omgebouwd wordt tot metro, het zat er toch al jaren.
Wordt dat niet een spoorbaan waar een metro over rijd ivm de bediening van diverse klanten voor het goederenvervoer?
Er worden juist strengelsporen aangelegd voor de goederentreinen omdat het profiel vrije ruimte van de metro's te klein is. Het wordt dus wel echt metrospoor.
Vanwege deze werkzaamheden rijdt de ICE volgens mij ook regelmatig via Venlo. Heeft iemand die al eens op de foto gezet terwijl die in Venlo aan het perron staat?
Vanwege deze werkzaamheden rijdt de ICE volgens mij ook regelmatig via Venlo. Heeft iemand die al eens op de foto gezet terwijl die in Venlo aan het perron staat?
Staan op het goederenemplacement, en niet aan het perron ....
Normaal heb ik geen enkel probleem met kleffe stelletjes in de trein maar die voor mij zitten al een half uur te bekken en aan elkaar.. Moet dat echt in een volle coupe op zondag ochtend?
Staan op het goederenemplacement, en niet aan het perron ....
Is dat nog steeds? Tot augustus vorig jaar was dat nodig vanwege technische beperkingen in de oude bovenleidingomschakelinrichting, maar aangezien die weggenomen zijn had ik verwacht dat ze tegenwoordig langs het perron zouden komen.
Op zondag 19 april 2015 10:42 schreef Zug-Chef het volgende: Ah, een draaistel-testtrein. Ja iets met klemtoon idd... Maar dan nog, heeft iemand daar een foto van?
Testtrein? Dat staat er niet
Edit: Dat staat er wel LEZEN deadlock.
Het was inmiddels alweer 5 jaar geleden dat ik voor het eerst en laatst de bloembollenvelden bij Hillegom bezocht heb. Elk jaar staat het op de planning maar het komt er gewoon niet van. Op zaterdag 18 april 2015 bood zich eindelijk een mogeljkheid aan en deze werd met beide handen gegrepen.
Even ten noorden van station Hillegom werd aan de rand van een mooi roze hyacintenveld onder andere deze SLT 2409 als SPR 6341 naar Leiden Centraal op de foto gezet.
Ruim een kwartier achter de sprinter Haarlem-Leiden zat de beladen staaltrein uit Beverwijk. De 1604 van DB Schenker heeft de taak 23 wagens, waarvan de eerste 8 op de foto zichtbaar zijn, naar Kijfhoek te brengen. Achter een 189'er worden de wagens vervolgens doorgevoerd naar Hagen Vorhalle.
De Intercity-verbinding tussen Amsterdam en Breda heeft na het afblazen van het Fyra-project inmiddels een nieuwe naam gekregen: Intercity-Direct. Ook zijn er 19 nieuwe Traxx'en bij Bombardier besteld en inmiddels ook alle 19 uitgeleverd in de geel-blauwe NS-huisstijl. Samen met de grotendeels nog rode van ATC geleasde 186'ers worden ze sinds december 2014 volledig ingezet op de HSL. Naast de 19 nieuwe Traxx'en zijn er inmiddels ook twee rode exemplaren in de geelblauwe NS-huisstijl gestoken. De 186 119 is er daar één van en kwam op zaterdag 18 april 2015 met ICD936 aan de haak door Amsterdam Sloterdijk op weg naar Schiphol, Rotterdam en Breda. Rechts in beeld elektriciteitsentrale Hemweg 8 van NUON.
Het ging er toch om dat er met de IC Berlijn problemen waren met de draaistellen van de rijtuigen en dat ze vermoeden dat er tussen Hengelo en Bad Bentheim iets aan de hand is?
Ik meen dat er met die ICR-teststam al eerder draaistel-testen gedaan zijn. Het is dus die vreemd om die dan daarvoor te gebruiken. Wel apart is dat het maar tot Oldenzaal gaat, je zou toch zeggen dat je ook het deel Oldenzaal-Bentheim wil testen. Anders moet je al zeker weten dat het probleem tussen Oldenzaal en Hengelo zit.
Welja. Sta ik hier bij het tunneltje te wachten om dat testding te platen, komt-ie eraan en komt PRECIES op dat moment eoa manspersoon me de weg vragen Heb hem iig wel gezien, rijdt vlak voor IC 1649 uit.
4 Foto's van het begin van de RTM foto-excursie op zaterdag 18 april 2015, die ik samen met Patrick Meeder georganiseerd heb. Ik zal jullie niet met álle foto's van deze dag lastigvallen.
RTM Sperwer 18 April 2015 - Tijdens de foto-excursie, georganiseerd door mij en Patrick Meeder, werd er nog voor een bonus gezorgd. De bonus bestond uit de Sperwer die sinds jaren weer aan het publiek buiten de loods getoond werd. De Sperwer is nog niet rijvaardig, dus werd deze buiten de poort geplaatst, bij de parkeerplaatsen. Bij binnenkomst van de deelnemers kon deze dus gelijk gefotografeerd worden.
Line-up van locomotieven en motorwagens 18 April 2015 - Na de welkomstboodschap werd er eerst een uitgebreide line-up verzorgd met divers materieel voor de loods. Van links naar rechts: stoomloc 50, stoomloc 54, diesellocomotief M76, diesellocomotief MD1805, dieselmechanische locomotief M1651, dieselmechanische motorwagen 1804, dieselelektrische motorwagen 1602 en helemaal rechts staat tramstel Sperwer.
RTM M1602 + Sperwer 18 April 2015 - De eerste echte fotostop was gepland met de Sperwer, maar omdat de Sperwer nog niet op eigen kracht kan rijden, werd deze door de motorwagen M1602 naar het fotopunt gesleept, en kon deze tijdens het klaarzetten nog gefotografeerd worden.
RTM Sperwer 18 April 2015 - Nadat de motorwagen M1602 was afgekoppeld en weggereden, kon de Sperwer in volle glorie gefotografeerd worden, terwijl een goederenwagen staat te wachten op de volgende inzet.
Op zondag 19 april 2015 17:04 schreef greavy het volgende: 4 Foto's van het begin van de RTM foto-excursie op zaterdag 18 april 2015, die ik samen met Patrick Meeder georganiseerd heb. Ik zal jullie niet met álle foto's van deze dag lastigvallen.
Een volledig verslag is natuurlijk welkom in het tramtopic
Ziet er goed uit ja, een volgende keer hoop ik er ook bij te zijn .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Een volledig verslag is natuurlijk welkom in het tramtopic
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
IC Amsterdam-Berlijn IC Amsterdam-Berlijn Door herstelwerkzaamheden rijdt de IC naar Berlijn niet rechtstreeks. Reizigers moeten overstappen in Deventer en Bad Bentheim.Het is nog niet bekend tot wanneer dit duurt. Dit duurt in ieder geval tot en met maandag. Plan uw reis op www.nsinternational.nl (onder het kopje Reisinformatie staat de reisplanner zwart gedrukt).
Op zondag 19 april 2015 17:04 schreef greavy het volgende: 4 Foto's van het begin van de RTM foto-excursie op zaterdag 18 april 2015, die ik samen met Patrick Meeder georganiseerd heb. Ik zal jullie niet met álle foto's van deze dag lastigvallen.
[ link | afbeelding ] RTM Sperwer 18 April 2015 - Tijdens de foto-excursie, georganiseerd door mij en Patrick Meeder, werd er nog voor een bonus gezorgd. De bonus bestond uit de Sperwer die sinds jaren weer aan het publiek buiten de loods getoond werd. De Sperwer is nog niet rijvaardig, dus werd deze buiten de poort geplaatst, bij de parkeerplaatsen. Bij binnenkomst van de deelnemers kon deze dus gelijk gefotografeerd worden.
[ link | afbeelding ] Line-up van locomotieven en motorwagens 18 April 2015 - Na de welkomstboodschap werd er eerst een uitgebreide line-up verzorgd met divers materieel voor de loods. Van links naar rechts: stoomloc 50, stoomloc 54, diesellocomotief M76, diesellocomotief MD1805, dieselmechanische locomotief M1651, dieselmechanische motorwagen 1804, dieselelektrische motorwagen 1602 en helemaal rechts staat tramstel Sperwer.
[ link | afbeelding ] RTM M1602 + Sperwer 18 April 2015 - De eerste echte fotostop was gepland met de Sperwer, maar omdat de Sperwer nog niet op eigen kracht kan rijden, werd deze door de motorwagen M1602 naar het fotopunt gesleept, en kon deze tijdens het klaarzetten nog gefotografeerd worden.
[ link | afbeelding ] RTM Sperwer 18 April 2015 - Nadat de motorwagen M1602 was afgekoppeld en weggereden, kon de Sperwer in volle glorie gefotografeerd worden, terwijl een goederenwagen staat te wachten op de volgende inzet.
Ja, die tweede museumbus was niet door ons gepland, en al helemaal het vervoer niet Die tweede groep, een gezelschap van een trouwerij, had het Grasklokje, de 107 van de RTM, gehuurd. Wij hadden de Wasbeer, de 38 van de Stichting Veteraan Autobussen gehuurd. De 38 is juist gehuurd door de 11 jaren verschil in leeftijd. 1966 paste beter bij onze trams. Omdat de bus van de RTM leeg naar de Middelplaat zou rijden voor dat gezelschap voor een foto met de tram, en wij daar toch ook heen moesten voor het rangeren en diverse fotostops, had de RTM op het moment dat wij allemaal in de Wasbeer wilden stappen besloten hun bus ook voor ons beschikbaar te stellen, een extra service die ons geen cent extra gekost had. En dan de Kever natuurlijk niet te vergeten, die wij ook last-minute nog geregeld hadden
Alleen jammer dat de buschauffeur van het Grasklokje bij de eerste fotostop de instructie verkeerd begrepen had, en dus ineens weg was
Ik hoorde gister tijdens 't werk (in Dld) op de radio komende week. Dat is nogal een breed begrip Mijn ouders moeten morgen vanuit Berlijn terug komen (met de ICB tot Rheine, vanaf daar RE richting Emden)
Op zondag 19 april 2015 20:02 schreef boriq het volgende: Reizen met een studentenreis-product in de IC naar Brussel, dan mag je toch al in Rotterdam uitchecken?
Wat is daar idioot aan? Dat was wereldwijd, inclusief Nederland heel normaal een halve eeuw geleden. Zie ook het recent gesloten industrieel smalspoormuseum. Of dat geval in Erica. Het werkt, het kost geen klap.
Wat is daar idioot aan? Dat was wereldwijd, inclusief Nederland heel normaal een halve eeuw geleden. Zie ook het recent gesloten industrieel smalspoormuseum. Of dat geval in Erica. Het werkt, het kost geen klap.
Het ziet er vooral ook zo grappig uit met die kleine locomotiefjes enzo.
Heb je een OV Studentenreisproduct en maak je een internationale reis? Daarbij heb je in sommige gevallen recht op 40% of 100% korting op het binnenlandse gedeelte van je internationale treinreis. Kijk hier in welke situatie dit voor jou van toepassing is.
We adviseren je in alle gevallen om een internationaal vervoerbewijs aan te schaffen voor je gehele reis. Dat wil zeggen: vanaf je opstapstation in Nederland tot je eindbestemming in het buitenland.
Als je recht hebt op korting, dan kies je, afhankelijk van het kortingspercentage, bij aanschaf van je internationale vervoerbewijs via NSInternational.nl voor ‘40% korting in Nederland’of ‘100% korting in Nederland’. Bij aanschaf van het internationale vervoerbewijs via de NS-kaartautomaat kies je voor de optie ‘NS traject met korting’ of voor ‘NS traject gratis’. Vervolgens ontvang je een internationaal vervoerbewijs waarin de 40% of 100% korting verrekend is.
Bij het maken van een internationale reis check je niet in en uit. In het buitenland is in- en uitchecken immers niet mogelijk. Je OV Studentenreisproduct vormt samen met je internationale vervoerbewijs je geldige reisrecht. Bij controle dien je deze allebei te laten zien.
Een Go Pass vanaf Roosendaal is óók een internationaal vervoerbewijs.
Een Go Pass vanaf Roosendaal is óók een internationaal vervoerbewijs.
met een student week zal hij in het weekend echter wel in en uit moeten checken of een internationaal vervoerbewijs moeten kopen waarbij hij aangeeft op het nederlandse deel met 40% korting te reizen
met een student week zal hij in het weekend echter wel in en uit moeten checken of een internationaal vervoerbewijs moeten kopen waarbij hij aangeeft op het nederlandse deel met 40% korting te reizen
De voor stukjes leken inderdaad heel interessant. Eerste 2 is vooral inleiding denk ik. Ik heb aflevering 3 ook nog op de schijf, maar nog geen tijd gehad om te kijken
De voor stukjes leken inderdaad heel interessant. Eerste 2 is vooral inleiding denk ik. Ik heb aflevering 3 ook nog op de schijf, maar nog geen tijd gehad om te kijken
Lijkt er op dat elke aflevering rond één persoon draait. Eerst Lodewijk Napoleon, daarna de Weduwe Borski en afgelopen vrijdag Johannes van den Bosch
Voor de treintjes hoef je die laatste aflevering niet te kijken, hoewel het natuurlijk wel een interessant stukje Nederlandse geschiedenis is. Niks mis met algemene ontwikkeling Maar er komen nog tien afleveringen, de trein zal vast nog veel meer aan bod gaan komen
Dit zie je niet zo vaak. Een sprinter Zwolle-Utrecht die met een SGM-II rijdt en dan ook nog eens vanaf spoor 13 vertrekt. Dat is het spoortje aan de overzijde van de Kampen-boemel. Afgelopen donderdag gebeurde het een keer
Wanneer: zondag 19 april na 21.20 uur Oorzaak: door werkzaamheden Advies: U kunt gebruikmaken van de overige treinen Intercity direct rijdt zondag na 21.20 uur volgens een onregelmatig patroon
Extra Reistijd: een kwartier tot een uur
Wat is dít nou weer? Een onregelmatig patroon, we gaan Zweden nadoen?
Op zondag 19 april 2015 21:36 schreef Peterselieman het volgende: Dit zie je niet zo vaak. Een sprinter Zwolle-Utrecht die met een SGM-II rijdt en dan ook nog eens vanaf spoor 13 vertrekt. Dat is het spoortje aan de overzijde van de Kampen-boemel. Afgelopen donderdag gebeurde het een keer