Waarom? Omdat ik erop wijs dat die veronderstelde god zich afzijdig houdt tijdens zovele misdaden? Als dat al trollen is...quote:
Ja als iets goed uitpakt heeft god het gedaan en prijs de heer, maar als er iets slechts gebeurt dan is het een test en kom je in de 7e hemel of hij werkt op ondoorgrondelijke wijze whatever.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hij deed ook niets toen priesters kinderen verkrachtten. Dus naast genocide heeft hij ook geen problemen met verkrachting.
In zijn verband: 2 Samuel 12quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:44 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
11 Thus saith the Lord, Behold, I will raise up evil against thee out of thine own house, and I will take thy wives before thine eyes, and give them unto thy neighbour, and he shall lie with thy wives in the sight of this sun.
12 For thou didst it secretly: but I will do this thing before all Israel, and before the sun.
https://www.biblegateway.(...)%3A11-12&version=KJV
Vrouwen laten verkrachten in het openbaar omdat hun man iets slechts heeft gedaan.
Het is nog erger dan dat. Sommigen roepen dat het onderdeel van Gods plan is, of dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. Want kennelijk is Gods plan afhankelijk van het feit dat kinderen geneukt worden en volkeren uitgemoord worden. Hij, in al Zijn almacht, kan zijn plan niet uitvoeren zonder pedofilie en genocide.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:59 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Ja als iets goed uitpakt heeft god het gedaan en prijs de heer, maar als er iets slechts gebeurt dan is het een test en kom je in de 7e hemel of hij werkt op ondoorgrondelijke wijze whatever.
1) Wat moet dit bewijzen?quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:02 schreef Eficaz het volgende:
[..]
In zijn verband: 2 Samuel 12
1Hij stuurde de profeet Natan naar David toe om hem het volgende te vertellen: ‘Er woonden eens twee mannen in dezelfde stad, een rijke en een arme. 2De rijke man had heel veel geiten, schapen en runderen, 3de arme man had niet meer dan één lammetje kunnen kopen. Hij koesterde het en het groeide bij hem op, samen met zijn kinderen. Het at van zijn brood en dronk uit zijn beker en sliep in zijn schoot; hij had het lief als een dochter. 4Op zekere dag kreeg de rijke man een gast op bezoek. Hij kon het niet over zijn hart verkrijgen om de reiziger een van zijn eigen geiten, schapen of runderen voor te zetten. Daarom nam hij het lammetje van de arme man en zette dat zijn gast voor.’ 5David ontstak in woede over de rijke man en zei tegen Natan: ‘Zo waar de HEER leeft, de man die zoiets doet verdient de dood. 6Viervoudig moet hij het lam vergoeden, omdat hij zich zo harteloos heeft gedragen.’ 7Toen zei Natan: ‘Die man, dat bent u! Dit zegt de HEER, de God van Israël: Ik was het die je zalfde tot koning van Israël, ik was het die je redde uit de greep van Saul. 8Have en goed van je heer, en de vrouwen van je heer erbij, heb ik jou in de schoot geworpen; de heerschappij over Israël en Juda heb ik aan jou overgedragen. Als dat je te weinig is, zal ik er nog het een en ander aan toevoegen. 9Waarom heb je dan mijn geboden met voeten getreden door iets te doen dat slecht is in mijn ogen? De Hethiet Uria is door jouw toedoen gedood. Je hebt hem zijn vrouw afgenomen en hem in de strijd tegen de Ammonieten laten vermoorden. 10Welnu, voortaan zullen moord en doodslag in je koningshuis om zich heen grijpen, omdat je mij hebt getrotseerd en de vrouw van Uria tot vrouw hebt genomen. 11Dit zegt de HEER: Je eigen familie zal een bron van ellende voor je worden. Je zult moeten aanzien dat ik je vrouwen aan een ander geef, aan iemand van je eigen familie. Die zal met je vrouwen slapen op klaarlichte dag. 12Jij hebt in het diepste geheim gehandeld, maar ik zal dit laten gebeuren ten overstaan van heel Israël en in het volle daglicht.’ [u]13David antwoordde Natan: ‘Ik heb gezondigd tegen de HEER.’ Toen zei Natan: ‘De HEER vergeeft u die zonde, u zult niet sterven. 14Maar omdat u de vijanden van de HEER aanleiding hebt gegeven tot laster, moet wel uw pasgeboren zoon sterven.’ [/u]15Daarop ging Natan naar huis. De HEER trof het kind dat de vrouw van Uria David gebaard had, met een dodelijke ziekte.
Het was een dreigement die God niet uitvoerde toen David berouw had.....zijn baby-zoon die die samen met Bathseba had gekregen zou sterven.....
heb 't gewijzigd, de baby kreeg gewoon een dodelijke ziekte, merkt de baby niets van, maar wel veel verdriet voor David....zeker een zoon, en dan ook nog van een vrouw van wie je houdt was toen erg belangrijk....quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
1) Wat moet dit bewijzen?
2) Wat een gruwelijk verhaal. Stel je voor dat de staat jou zou executeren omdat je vader een moordenaar is.
1) Wat moet dit bewijzen?quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:08 schreef Eficaz het volgende:
[..]
heb 't gewijzigd, de baby kreeg gewon een dodelijke ziekte, merkt de baby niets van, maar wel veel verdriet voor David....zeker een zoon, en dan ook nog van een vrouw van wie je houdt was toen erg belangrijk....
quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:08 schreef Eficaz het volgende:
[..]
heb 't gewijzigd, de baby kreeg gewoon een dodelijke ziekte, merkt de baby niets van, maar wel veel verdriet voor David....zeker een zoon, en dan ook nog van een vrouw van wie je houdt was toen erg belangrijk....
Of stel dat de staat zou dreigen je onschuldige vrouw(en) openbaar te laten verkrachten door je vrienden.quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
1) Wat moet dit bewijzen?
2) Wat een gruwelijk verhaal. Stel je voor dat de staat jou pijnloos zou executeren omdat je vader een moordenaar is.
die baby kan er natuurlijk niets aan doen, die ging, natuurlijk, meteen naar de hemel,...het gemis voor David....daar gaat het om, omdat hij de enige vrouw van Uria had afgepakt en hem had laten vermoorden en het eigenlijk een kind van de vrouw van een ander, nml Uria was....zijn kind dus, maar uit de vrouw van een ander....quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
1) Wat moet dit bewijzen?
2) Wat een gruwelijk verhaal. Stel je voor dat de staat jou pijnloos zou executeren omdat je vader een moordenaar is.
1) Wat moet dit bewijzen?quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:14 schreef Eficaz het volgende:
[..]
die baby kan er natuurlijk niets aan doen, die ging, natuurlijk, meteen naar de hemel,...het gemis voor David....daar gaat het om, omdat hij de enige vrouw van Uria had afgepakt en hem had laten vermoorden en het eigenlijk een kind van de vrouw van een ander, nml Uria was....zijn kind dus, maar uit de vrouw van een ander....
vrouwen werden in die tijd weggegeven...(uitzonderingen die de regel bevestigen waren er wel)quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:12 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Of stel dat de staat zou dreigen je onschuldige vrouw(en) openbaar te laten verkrachten door je vrienden.
Ja dus. In sommige landen worden kinderen verkracht en niemand kijkt er van op. Kan god dan als straf in kinderen handelen puur omdat mensen het normaal vinden?quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:16 schreef Eficaz het volgende:
[..]
vrouwen werden in die tijd weggegeven...(uitzonderingen die de regel bevestigen waren er wel)
en ik maak er toch uit op, dat dat niet gebeurde nadat David berouw had, 'alleen' zijn baby-zoontje zou sterven....quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:16 schreef Eficaz het volgende:
[..]
vrouwen werden in die tijd weggegeven...(uitzonderingen die de regel bevestigen waren er wel)
quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:22 schreef Eficaz het volgende:
[..]
en ik maak er toch uit op, dat dat niet gebeurde nadat David berouw had, 'alleen' zijn baby-zoontje zou sterven....
quote:They attacked Midian just as the LORD had commanded Moses, and they killed all the men. All five of the Midianite kings – Evi, Rekem, Zur, Hur, and Reba – died in the battle. They also killed Balaam son of Beor with the sword. Then the Israelite army captured the Midianite women and children and seized their cattle and flocks and all their wealth as plunder. They burned all the towns and villages where the Midianites had lived. After they had gathered the plunder and captives, both people and animals, they brought them all to Moses and Eleazar the priest, and to the whole community of Israel, which was camped on the plains of Moab beside the Jordan River, across from Jericho.
Moses, Eleazar the priest, and all the leaders of the people went to meet them outside the camp. But Moses was furious with all the military commanders who had returned from the battle. "Why have you let all the women live?" he demanded. "These are the very ones who followed Balaam's advice and caused the people of Israel to rebel against the LORD at Mount Peor. They are the ones who caused the plague to strike the LORD's people. Now kill all the boys and all the women who have slept with a man. Only the young girls who are virgins may live; you may keep them for yourselves
Zo zijn er nog wel een paar. Lekker maagden claimen en neuken. PRIJS DE HEER!quote:As you approach a town to attack it, first offer its people terms for peace. If they accept your terms and open the gates to you, then all the people inside will serve you in forced labor. But if they refuse to make peace and prepare to fight, you must attack the town. When the LORD your God hands it over to you, kill every man in the town. But you may keep for yourselves all the women, children, livestock, and other plunder. You may enjoy the spoils of your enemies that the LORD your God has given you.
God was boos omdat David, die veel vrouwen had, de enige vrouw van Uria afpakte nadat hij hem liet vermoorden...quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:22 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Ja dus. In sommige landen worden kinderen verkracht en niemand kijkt er van op. Kan god dan als straf in kinderen handelen puur omdat mensen het normaal vinden?
Doet god gewoon mee met de mens? Zo van "vrouwen vinden jullie net als vee dus ik doe met jullie mee, verkrachten die handel"
(later verder, moet nu weg , fijn weekendquote:Op zaterdag 11 april 2015 19:26 schreef Eficaz het volgende:
[..]
God was boos omdat David, die veel vrouwen had, de enige vrouw van Uria afpakte nadat hij hem liet vermoorden...
Ow, dus goed kan zomaar boos worden? Hij weet hoe mensen zijn, hij weet wat mensen doen want hij ziet alles maar toch wordt ie boos en dreigt ie met verkrachting? Kom op man. Stop met je verschuilen achter domme smoesjesquote:Op zaterdag 11 april 2015 19:26 schreef Eficaz het volgende:
[..]
God was boos omdat David, die veel vrouwen had, de enige vrouw van Uria afpakte nadat hij hem liet vermoorden...
Je mist het punt. Het punt is dat het dikgedrukte al genoeg argument is om de conclusie te kunnen trekken. Niemand betwist hier dat er geen verschillen zijn tussen de verschillende abrahamitische religies. Maar de overeenkomst in de kern is onbetwistbaar en dat geeft Ser_Ciappelletto genoeg reden om tot die bepaalde conclusie te komen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:53 schreef darkmond het volgende:
Je kunt een hond onderzoeken en krijgt een redelijk idee van honden. Maar voor volledige en duidelijk informatie van een bepaalde soort hond onderzoek je die specifieke hond, niet een andere soort hond. Ze delen bepaalde eigenschappen, maar komen lang niet overeen met bepaalde dingen.
Nah. Lees je tekst even door.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:35 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een atheist heeft in zijn beleving ook helemaal niks te bewijzen. De bewijslast ligt bij degene die claimt dat er een God is. Dat maakt van de overige mensen niet ineens gelovigen in het tegendeel.
De sterkste argumenten die gebruikt worden tegen de ene, weet de ander goed te weerleggen. Er zijn redenen waarom een persoon bv het Jodendom verwerpt, maar het christendom aanvaardt. Of het christendom verwerpt en de islam aanvaardt. Niet omdat ze allemaal hetzelfde idee delen. Eerder door de grote verschillen onderling, de rest van de religie.quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je mist het punt. Het punt is dat het dikgedrukte al genoeg argument is om de conclusie te kunnen trekken. Niemand betwist hier dat er geen verschillen zijn tussen de verschillende abrahamitische religies. Maar de overeenkomst in de kern is onbetwistbaar en dat geeft Ser_Ciappelletto genoeg reden om tot die bepaalde conclusie te komen.
Ik hoop voor je dat je nog eens je verstand terug vind bij het lezen van het OT en gaat inzien wat een vreselijke amorele verhalen dat bijna allemaal zijn. Ik heb echt medelijden met de kindertjes op zondagscholen die dit soort vuilnis voorgeschoteld krijgen en er dan op een of andere manier een positieve draai aan moeten geven .quote:Op zaterdag 11 april 2015 19:08 schreef Eficaz het volgende:
[..]
heb 't gewijzigd, de baby kreeg gewoon een dodelijke ziekte, merkt de baby niets van, maar wel veel verdriet voor David....zeker een zoon, en dan ook nog van een vrouw van wie je houdt was toen erg belangrijk....
Atheïsten zijn gelovigen, de gok van Pascal, de religieuze bullshit-bingo raakt zo wel heel snel vol.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Waarom ben je zo boos op God?quote:Op zaterdag 11 april 2015 21:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Atheïsten zijn gelovigen, de gok van Pascal, de religieuze bullshit-bingo raakt zo wel heel snel vol.
het spijt me voor je dat je in je jeugd zoveel onzin hebt moeten slikken met als gevolg dat je nu geïndoctrineerd rondloopt.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Ehhh... een atheïst verwerpt in beginsel de god-hypothese al, waarom zou dan eventuele straffen na de dood nog relevant zijn?quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Er worden veel dingen beschreven in de koran. Er wordt niet diep op ingegaan. Maar het wordt wel beschreven als in hoe de creatie werkt. Vervolgens wordt er gesproken over mensen die het gewoon niet kunnen, het geloven. Hoe ze van alles naar voren halen om het te negeren. Die mensen worden ook perfect beschreven.quote:51:47 And the heaven We constructed with strength, and indeed, We are [its] expander.
21:30 Have those who disbelieved not considered that the heavens and the earth were a joined entity, then We separated them, and made from water every living thing? Then will they not believe?
En een gelovige zweert bij het bestaan van God. Een van de twee heeft gelijk. Dat een atheist dit verwerpt maakt het niet automatisch waar.quote:Op zaterdag 11 april 2015 21:35 schreef vudu9 het volgende:
[..]
Ehhh... een atheïst verwerpt in beginsel de god-hypothese al, waarom zou dan eventuele straffen na de dood nog relevant zijn?
Trouwens, als je als god zijnde met een vergelding als branden in de hel o.i.d. gaat dreigen, ben je in principe al moreel failliet, dus een dikke middel vinger voor die god van je.
Dat is niet eens het punt... Als iemand veronderstelt dat god niet bestaat, dan doen al de regels van die god ook niet meer toe voor hem.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:11 schreef darkmond het volgende:
[..]
En een gelovige zweert bij het bestaan van God. Een van de twee heeft gelijk. Dat een atheist dit verwerpt maakt het niet automatisch waar.
Het is voor 100% zeker dat jij de verkeerde religie aanhangt. Blijf lezen, dan kom je zelf wel een keer achter.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Nee. De atheïsten zijn over het algemeen wel 100% zeker dat "berechting" een onlogische conclusie van het leven is gezien goed en kwaad relatief zijn.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden?
Als je niet in berechting gelooft is dat natuurlijk geen probleem. Mensen die in die berechting geloven kunnen daar enerzijds allicht troost uit halen maar aan de andere kant brengt het slechts onzekerheid met zich mee. Het is een overbodige factor des levens.quote:Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Oude boeken zoals de koran zijn door mensen geschreven. Dat waren niet de domste mensen, ze waren namelijk geletterd , de intellectuelen van hun tijd. Die mensen snapten dus gewoon wat van de menselijke psychologie en konden dat mooi opschrijven.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:10 schreef darkmond het volgende:
Zou kunnen allemaal. Maar als ik wat uit de koran lees heb ik het gevoel dat het niets meer is dan waarheid. Net als dat jullie 100% overtuigd zijn van jullie gelijk, heb ik dat ook. Jullie snappen niet hoe een gelovige gelooft, ik snap niet hoe je zo zeker kan zijn van het niet bestaan van God.
Ik vind de koran dan zo mooi hoe het de psychologie van de mens zo precies weet te beschrijven. Hoe mensen zullen handelen en hoe ze zijn.
Al die weetjes in de koran zijn ofwel fout als je het langs de wetenschappelijke meetlat legt, ofwel zulke open deuren dat iedereen met een beetje IQ dat kan verzinnen ofwel zo vaag gedefinieerd dat je er alles van kan makenquote:Er worden veel dingen beschreven in de koran. Er wordt niet diep op ingegaan. Maar het wordt wel beschreven als in hoe de creatie werkt. Vervolgens wordt er gesproken over mensen die het gewoon niet kunnen, het geloven. Hoe ze van alles naar voren halen om het te negeren. Die mensen worden ook perfect beschreven.
Als je religieuze regeltjes jou helpen om een goed mens te zijn dan is het geen verspilde moeite geweest denk ik. Mijn enige commentaar zou zijn dat ik geloof dat je ook zonder die regeltjes een even goed mens kunt zijn.quote:En natuurlijk krijg ik hier reacties op die me weer de grond in boren. We zien wel allemaal wat er gebeurd wanneer we dood zijn. Misschien is er dan niks meer, en heb ik mijn leven verspilt aan regeltjes waar uiteindelijk helemaal geen wijsheid in zit. Of misschien had ik gelijk en heb ik een klein beetje opgeofferd voor iets groters.
Bij ISIS en Al Shabaab zijn ze anders heel stellig dat christenen een valse religie prediken.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:11 schreef darkmond het volgende:
[..]
En een gelovige zweert bij het bestaan van God. Een van de twee heeft gelijk. Dat een atheist dit verwerpt maakt het niet automatisch waar.
Niemand is daar 100% zeker van. Jij kan ook berecht worden omdat je in de verkeerde god geloofde. Het zou best kunnen dat voor het aanbidden van een valse god een grotere straf bestaat dan voor het niet aanbidden van een god.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Goed dat god ondertussen ook wat geëvolueerd en beschaafder geworden is.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:11 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het was toen een heel andere tijd dan nu.....duizenden jaren geleden....barbaren leefden er, gewetenloos, baby offers, noem maar op....God wou dat het Joodse volk zijn uitverkoren volk heilig zou blijven leven.
Leuke post, jammer dat er niets van waarde instaat. Om er even een paar puntjes uit te halen:quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:10 schreef darkmond het volgende:
Zou kunnen allemaal. Maar als ik wat uit de koran lees heb ik het gevoel dat het niets meer is dan waarheid. Net als dat jullie 100% overtuigd zijn van jullie gelijk, heb ik dat ook. Jullie snappen niet hoe een gelovige gelooft, ik snap niet hoe je zo zeker kan zijn van het niet bestaan van God.
Ik vind de koran dan zo mooi hoe het de psychologie van de mens zo precies weet te beschrijven. Hoe mensen zullen handelen en hoe ze zijn.
[..]
Er worden veel dingen beschreven in de koran. Er wordt niet diep op ingegaan. Maar het wordt wel beschreven als in hoe de creatie werkt. Vervolgens wordt er gesproken over mensen die het gewoon niet kunnen, het geloven. Hoe ze van alles naar voren halen om het te negeren. Die mensen worden ook perfect beschreven.
Uiteraard ga je de koran pas waarderen wanneer je 'm begrijpt. Simpelweg lezen zonder enig begrip is volstrekt nutteloos. Je niet aangesproken voelen terwijl je leest zal je niet aanzetten tot dieper denken. Op een bepaald moment in je leven ben je inderdaad dood. Wat er dan gebeurd heeft niemand van ons meegemaakt. In mijn geval wil ik geen risico en geloof ik. Simpel als dat. Wanneer een gelovige met je discussieert heeft ie 't beste met je voor. Een atheist doet 't liever om gewoon slimmer te lijken en z'n ego te pompen.
En natuurlijk krijg ik hier reacties op die me weer de grond in boren. We zien wel allemaal wat er gebeurd wanneer we dood zijn. Misschien is er dan niks meer, en heb ik mijn leven verspilt aan regeltjes waar uiteindelijk helemaal geen wijsheid in zit. Of misschien had ik gelijk en heb ik een klein beetje opgeofferd voor iets groters.
Je bedoelt dat de IS niet goed bezig is? Helemaal mee eens.quote:
Dat jij dat niet ziet betekent niet dat dat in de bredere context van het verhaal juist wel zo is.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, of je dat nou tussen quotes zet of niet... ik zie daarin geen schuld aan wat dan ook. En al zeker niet het soort schuld dat de doodsstraf verdient.
Dit klinkt als het heilige Noord-Korea.
Dus aanbid jij Anubis, zodat hij jouw hart goed en licht zal bevinden ?quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Dat neem ik zo van je aan.quote:Op zondag 12 april 2015 09:16 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat jij dat niet ziet betekent niet dat dat in de bredere context van het verhaal juist wel zo is.
Dat is geen betere argumentatie, je maakt immers niet duidelijk waarom het een misdaad was.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ja, ik heb betere argumentatie: in de Bijbel pleegt God verschillende misdaden, en moedigt hij nog meer misdaden aan. Dat is niet rechtvaardig.
Bij ieder ander zou je meteen en volmondig toegeven dat die persoon alles behalve rechtvaardig is. Maar bij God kom je plots met het argument dat hij niet slecht kan zijn, want hij is goed. Met andere woorden: je haalt er een premisse bij die je op geen enkele manier onderbouwt, en verwerpt het (wel onderbouwde!) tegenargument op die grond.
Jij vindt het slecht dat als mensen een gebod van god negeren (exodus 20), god hen dan straft? De logica ontgaat mij volkomen wat ik of zelfs ISIS daar mee te maken zouden moeten hebben, ik of ISIS hebben niet het recht om mensen dood te maken.quote:Jij vindt het niet slecht om mensen te doden vanwege afvalligheid? Misschien is ISIS echt iets voor je.
Die wet staat in exodus 20: 2,3:quote:Pardon? Jij moet hard maken dat die mensen a) schuldig waren aan het overtreden van een wet en b) daarvoor de doodstraf verdienden. En kom alsjeblieft niet aan met een kutargument als: "God vond van wel en God heeft altijd gelijk." Dan is de kans groot dat ik alleen nog tegen je zal schelden. Als jij je verstand weigert te gebruiken, zal ik dat ook doen.
Jij vind dat God deze wet niet mag geven? Mag een god dan uberhaupt wetten geven, en wanneer is een wet dan immoreel?quote:2 ‘Ik ben de Heer, jullie God. Ik heb jullie uit Egypte weggehaald, en bevrijd uit de slavernij.
3 Vereer geen andere goden. Vereer alleen mij.
Dat volgt niet uit de tekst.quote:Als één van de partners daarin geen zeggenschap heeft: ja.
Als je hierin 'god' vervangt door 'Saddam Hussein' dan zie je het nog niet? Echt niet?quote:Op zondag 12 april 2015 13:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
Jij vindt het slecht dat als mensen een gebod van god negeren (exodus 20), god hen dan straft? De logica ontgaat mij volkomen wat ik of zelfs ISIS daar mee te maken zouden moeten hebben, ik of ISIS hebben niet het recht om mensen dood te maken.
Iedereen mag wetten bedenken. Maar dat maakt een wet nog niet a priori moreel. Ook niet als een god dat doet.quote:Op zondag 12 april 2015 13:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
Jij vind dat God deze wet niet mag geven?
Zo zijn we weer terug bij het Euthyphro dilemma. Een dilemma dat tot zover onoplosbaar is gebleken.quote:Op zondag 12 april 2015 13:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
Mag een god dan uberhaupt wetten geven, en wanneer is een wet dan immoreel?
Aldus de man wiens hele argumentatie steunt op “God doet immorele dingen omdat hij de opdracht geeft om mensen te straffen, wie denkt hij wel dat hij is, dat hij dat recht heeft”.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Aldus de man wiens hele argumentatie steunt op: "God doet geen immorele dingen want God is moreel goed want God doet geen immorele dingen want God is moreel goed want God doet geen immorele dingen ad infinitum."
Dat volgt niet uit wat ik zeg, dat is een slecht onderbouwde invulling daar van.quote:Jawel. Als God de wiskundige of natuurwetten niet kan breken, zijn er veel dingen die hij niet kan. Hij kan bijvoorbeeld geen cirkel maken met oppervlakte 3r2, hij kan op aarde geen zwaartekrachtversnelling van 30m/s2 maken en hij kan niet magischerwijs kanker doen verdwijnen.
Pover godje blijkt het toch te zijn.
We hebben hier een verhaal waar de wetgever een wet geeft. Het is rechtvaardig om mensen die een wet overtreden te straffen. De vraag is of de wetgever moreel gerechtvaardigd is om deze wet te geven.quote:Op zondag 12 april 2015 13:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je hierin 'god' vervangt door 'Saddam Hussein' dan zie je het nog niet? Echt niet?
Zoals Ser_C ook zegt, je werpt hier de premisse op dat regels die god bedenkt a priori goed zijn, zonder dat je die premisse onderbouwt.
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat het een vals dilemma is. De vraag is niet, wat kwam er eerst maar indirect "waarom bestaat het goede (god)". In de verhaallijn van de bijbel is het bestaan van God het meest fundamentele axioma.quote:Op zondag 12 april 2015 13:54 schreef Molurus het volgende:
Zo zijn we weer terug bij het Euthyphro dilemma. Een dilemma dat tot zover onoplosbaar is gebleken.
niks van wat jij claimt 'hieruit volgt' volgt eruit.quote:Op zondag 12 april 2015 14:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
Mijn argumentatie voor de morele waarde van de wet is als volgt:
- Elke uitspraak die wij doen over god is op basis van de informatie die over die god gegeven wordt.
- Hieruit volgt God is de bron van al wat goed is (o.a. psalm 119:68)
- Het afwijzen van al het goede is immoreel.
- Hieruit volgt dat de wet "Vereer geen andere goden. Vereer alleen mij." moreel gerechtvaardigd is.
Vind jij die wet moreel dan? Vind jij het moreel om mensen te vermoorden omdat ze zich bekeren?quote:Op zondag 12 april 2015 13:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat is geen betere argumentatie, je maakt immers niet duidelijk waarom het een misdaad was.
Omdat ieder ander niet zomaar het recht heeft om een algemeen geldende wet op te stellen.
God in dit verhaal is de wetgever. Mensen houden zich niet aan de wet, en worden daarom dus gestraft. De vraag is dus niet of God moreel handelt, maar of de wet moreel is.
Toch ben je hier moord op andersdenkenden goed aan het praten.quote:[..]
Jij vindt het slecht dat als mensen een gebod van god negeren (exodus 20), god hen dan straft? De logica ontgaat mij volkomen wat ik of zelfs ISIS daar mee te maken zouden moeten hebben, ik of ISIS hebben niet het recht om mensen dood te maken.
Een wet is immoreel als die meer schade veroorzaakt dan het verhelpt. Bijvoorbeeld door mensen die zich bekeren (waar niemand last van heeft) te vermoorden (waar die mensen héél veel last van hebben).quote:[..]
Die wet staat in exodus 20: 2,3:
[..]
Jij vind dat God deze wet niet mag geven? Mag een god dan uberhaupt wetten geven, en wanneer is een wet dan immoreel?
Een krijgsgevangen vrouw die door haar ontvoerder gedwongen mag worden tot een huwelijk, en dan zou er niet uit volgen dat die vrouw geen zeggenschap heeft?quote:[..]
Dat volgt niet uit de tekst.
Nee. Mijn argumentatie gaat als volgt: God geeft opdracht tot dingen die ieder normaal mens (waaronder jij, hopelijk) als immoreel beschouwt, en is dus immoreel bezig.quote:Op zondag 12 april 2015 14:04 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Aldus de man wiens hele argumentatie steunt op “God doet immorele dingen omdat hij de opdracht geeft om mensen te straffen, wie denkt hij wel dat hij is, dat hij dat recht heeft”.
Kan hij nou wel of niet natuurkundige wetten aanpassen?quote:[..]
Dat volgt niet uit wat ik zeg, dat is een slecht onderbouwde invulling daar van.
- Als god een universum als deze maakt, dan is elke circel daarbinnen π r², en niet 3r².
- Het volgt niet dat hij niet de zwaartekracht kan aanpassen. Dat is niet intrinsiek onmogelijk.
- Het volgt niet dat God kanker niet kan laten verdwijnen. Dat is niet intrinsiek onmogelijk.
Als God de natuurkunde gemaakt en bedacht heeft zal Hij, als Hij dat zou willen ze kunnen aanpassen.quote:Op zondag 12 april 2015 15:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Mijn argumentatie gaat als volgt: God geeft opdracht tot dingen die ieder normaal mens (waaronder jij, hopelijk) als immoreel beschouwt, en is dus immoreel bezig.
Jouw verweer is: "Maar als die immorele dingen gedaan worden door God, zijn ze moreel." Dat noemen we special pleading: "Dit geldt voor iedereen, behalve voor dit geval omdat het mij niet goed uitkomt."
[..]
Kan hij nou wel of niet natuurkundige wetten aanpassen?
Dat is niet mijn verweer, het volgende is:quote:Op zondag 12 april 2015 15:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee. Mijn argumentatie gaat als volgt: God geeft opdracht tot dingen die ieder normaal mens (waaronder jij, hopelijk) als immoreel beschouwt, en is dus immoreel bezig.
Jouw verweer is: "Maar als die immorele dingen gedaan worden door God, zijn ze moreel." Dat noemen we special pleading: "Dit geldt voor iedereen, behalve voor dit geval omdat het mij niet goed uitkomt."
Ik heb eerder in de discussie aangegeven dat God alle intrinsiek mogelijke dingen kan doen. Alle intrinsiek onmogelijkheden kan hij niet, logisch tegensprekende zaken als rond vierkantje, of tot aan het eind van oneindig tellen.quote:Kan hij nou wel of niet natuurkundige wetten aanpassen?
Dus iedereen die een wet heeft overtreden, mag volgens jou geëxecuteerd worden? Als jij door rood rijdt, is het niet immoreel om jou te doden? Als Iran homo's ophangt, is dat niet immoreel? Als Noord-Korea christenen executeert wegens zendingsdrang, is dat niet immoreel?quote:Op zondag 12 april 2015 16:12 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat is niet mijn verweer, het volgende is:
- Het straffen van mensen die een wet hebben overtreden is niet immoreel.
Natuurlijk vind ieder mens moord (doden van onschuldige mensen) immoreel. Ik ben het er alleen niet met jou eens dat de mensen in het verhaal onschuldig gehouden konden worden.
Dingen maken is ook niet intrinsiek onmogelijk. Zelfs dingen maken die de maker niet kan optillen is niet intrinsiek onmogelijk.quote:[..]
Ik heb eerder in de discussie aangegeven dat God alle intrinsiek mogelijke dingen kan doen. Alle intrinsiek onmogelijkheden kan hij niet, logisch tegensprekende zaken als rond vierkantje, of tot aan het eind van oneindig tellen.
Natuurkundige wetten aanpassen is niet intrinsiek onmogelijk, dus God kan ze aanpassen.
We hebben hier een volk dat zojuist gered is door diezelfde god uit een land waar ze in slavernij zaten, en die de voor hen geldende wetgeving direct van god krijgt. Het lijkt mij tamelijk immoreel om die god die hen gered heeft, en die de bron van alle goedheid, te verwerpen.quote:Op zondag 12 april 2015 14:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Vind jij die wet moreel dan? Vind jij het moreel om mensen te vermoorden omdat ze zich bekeren?
Geen idee waar je dat op baseert, en wat dan als schade moet gelden, en wie dat dan bepaalt? En is het dan ook immoreel als iemand schade veroorzaakt die hij niet verwacht had te veroorzaken? Mochten 2 heren en 1 dame zich op een eiland bevinden en de enige reden om tot nageslacht te komen zou verkrachting zijn omdat ze anders uitsterven, is het dan opeens geoorloofd om te verkrachten?quote:Een wet is immoreel als die meer schade veroorzaakt dan het verhelpt. Bijvoorbeeld door mensen die zich bekeren (waar niemand last van heeft) te vermoorden (waar die mensen héél veel last van hebben).
Nee hoor, het is geen moord.quote:Toch ben je hier moord op andersdenkenden goed aan het praten.
Waar staat dat ze gedwongen word?quote:Een krijgsgevangen vrouw die door haar ontvoerder gedwongen mag worden tot een huwelijk, en dan zou er niet uit volgen dat die vrouw geen zeggenschap heeft?
Je haalt hier twee vragen door elkaar heen:quote:Op zondag 12 april 2015 16:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dus iedereen die een wet heeft overtreden, mag volgens jou geëxecuteerd worden? Als jij door rood rijdt, is het niet immoreel om jou te doden? Als Iran homo's ophangt, is dat niet immoreel? Als Noord-Korea christenen executeert wegens zendingsdrang, is dat niet immoreel?
Ik mag toch hopen dat je het daarmee oneens bent.
Dingen creeëren uit het niets die je tegelijkertijd wel en niet zou moeten kunnen optillen is weldegelijk een intrinsiek onmogelijk iets.quote:Dingen maken is ook niet intrinsiek onmogelijk. Zelfs dingen maken die de maker niet kan optillen is niet intrinsiek onmogelijk.
Natuurkundige wetten aanpassen is trouwens wel intrinsiek onmogelijk: als je ze à volonté kan aanpassen, zijn het geen wetten meer.
Je begrijpt de discussie blijkbaar niet helemaal. Mijn argument is dat doden gerechtvaardigd kan zijn in sommige gevallen waar een specifieke wet wordt overtreden.quote:Op zondag 12 april 2015 16:47 schreef ems. het volgende:
Het is alleen moord als je er zelf niet achter staat. Begrijp dat dan toch!
Dus als ik jou morgen uit een brandend huis red, moet jij doen wat ik zeg of anders mag ik je doden? Oké, duidelijk.quote:Op zondag 12 april 2015 16:42 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
We hebben hier een volk dat zojuist gered is door diezelfde god uit een land waar ze in slavernij zaten, en die de voor hen geldende wetgeving direct van god krijgt. Het lijkt mij tamelijk immoreel om die god die hen gered heeft, en die de bron van alle goedheid, te verwerpen.
Best wel een kutvergelijking. Het is niet alsof het Bijbelse geval een twijfelgevalletje is. Doodgaan is heel veel schade hebben, afvallig worden is voor niemand schade. Ik had niet verwacht dat je zelfs dat nog zou ontkennen.quote:[..]
Geen idee waar je dat op baseert, en wat dan als schade moet gelden, en wie dat dan bepaalt? En is het dan ook immoreel als iemand schade veroorzaakt die hij niet verwacht had te veroorzaken? Mochten 2 heren en 1 dame zich op een eiland bevinden en de enige reden om tot nageslacht te komen zou verkrachting zijn omdat ze anders uitsterven, is het dan opeens geoorloofd om te verkrachten?
quote:[..]
Nee hoor, het is geen moord.
Ze is krijgsgevangen. Een stuk buit. Een fucking slaaf. Moet ik je nou serieus uit gaan leggen hoe het zit met haar rechten en haar recht om te weigeren?! Kom op zeg.quote:[..]
Waar staat dat ze gedwongen word?
Nou, geef daar eens antwoord op dan: vind jij de doodstraf in het geval van afvalligheid wenselijk? Vind jij een wet tegen afvalligheid gerechtvaardigd?quote:Op zondag 12 april 2015 16:51 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je haalt hier twee vragen door elkaar heen:
- Is bij een gerechtvaardigde wet de doodstraf altijd wenselijk? Nee, natuurlijk niet.
- Zijn alle wetten gerechtvaardigd? Nee, natuurlijk niet.
Jep, en jouw almachtige Godje kan dat niet. Wat een ongelofelijke loser is het ook.quote:[..]
Dingen creeëren uit het niets die je tegelijkertijd wel en niet zou moeten kunnen optillen is weldegelijk een intrinsiek onmogelijk iets.
Natuurwetten kunnen niet veranderen. Daarom zijn ze wetten: omdat ze een staat beschrijven die (in theorie) algemeen geldt. Als God dat kan veranderen wanneer het hem zint, geldt die staat niet altijd en zijn het geen natuurwetten meer.quote:Als je ze aanpast heb je gewoon een nieuwe wet, lijkt mij helemaal niet intrinsiek onmogelijk. Waarom zouden wetten niet kunnen veranderen dan?
Dat volgt daar helemaal niet uit.quote:Op zondag 12 april 2015 14:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Mijn argumentatie voor de morele waarde van de wet is als volgt:
- Elke uitspraak die wij doen over god is op basis van de informatie die over die god gegeven wordt.
- Hieruit volgt God is de bron van al wat goed is (o.a. psalm 119:68)
Voortbouwen op onzinnige premisses kan alleen maar tot meer onzin leiden, dat blijkt maar weer.quote:Op zondag 12 april 2015 14:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
- Het afwijzen van al het goede is immoreel.
- Hieruit volgt dat de wet "Vereer geen andere goden. Vereer alleen mij." moreel gerechtvaardigd is.
Niemand zegt dat dat de vraag is. Volgens mij begrijp jij het dilemma niet helemaal.quote:Op zondag 12 april 2015 14:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat het een vals dilemma is. De vraag is niet, wat kwam er eerst maar indirect "waarom bestaat het goede (god)". In de verhaallijn van de bijbel is het bestaan van God het meest fundamentele axioma.
En mijn argument is dat de doden die jij rechtvaardigt niet gerechtvaardigd moeten zijn. Iedereen heeft een andere mening over wie wel of niet dood mag, daar is weinig spannends aan. In mijn ogen is god een moordende psychopaat wiens enige motivatie om te doden jaloezie isquote:Op zondag 12 april 2015 16:53 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je begrijpt de discussie blijkbaar niet helemaal. Mijn argument is dat doden gerechtvaardigd kan zijn in sommige gevallen waar een specifieke wet wordt overtreden.
De meeste mensen hebben daar vrij gelijkaardige ideeën over. Sommigen zijn helaas zo ziek in hun hoofd dat ze alles goedpraten, als het maar van hun godje komt. Enkele van die mensen noemen we ISIS-aanhangers, anderen noemen we Murvgeslagen.quote:Op zondag 12 april 2015 17:00 schreef ems. het volgende:
[..]
En mijn argument is dat de doden die jij rechtvaardigt niet gerechtvaardigd moeten zijn. Iedereen heeft een andere mening over wie wel of niet dood mag, daar is weinig spannends aan. In mijn ogen is god een moordende psychopaat
Men tracht te bewijzen dat als die god (de Christelijke god zoals beschreven in het OT) bestaat, dat het een inherent immoreel wezen is.quote:Op zondag 12 april 2015 17:05 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Een erg zwak argument om te bewijzen dat god niet bestaat, omdat er criminaliteit is.
Prima te weerleggen, dat de onruststokers god niet hebben gevonden. Of slechte christenen zijn.quote:Op zondag 12 april 2015 17:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Men tracht te bewijzen dat als die god (de Christelijke god zoals beschreven in het OT) bestaat, dat het een inherent immoreel wezen is.
De vraag of zo'n god wel of niet goed zou zijn zegt natuurlijk niets over de vraag of die god dan wel of niet bestaat. Er is ook niemand die dat beargumenteert.
Daar verschillen de meningen dus over.quote:
Precies. Wat is de waarde van een discussie over het al dan niet bestaan van een god, als iedereen het erover eens is dat de goden die we kennen niet de moeite waard zijn om te vereren?quote:Op zondag 12 april 2015 17:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Men tracht te bewijzen dat als die god (de Christelijke god zoals beschreven in het OT) bestaat, dat het een inherent immoreel wezen is.
De vraag of zo'n god wel of niet goed zou zijn zegt natuurlijk niets over de vraag of die god dan wel of niet bestaat. Er is ook niemand die dat beargumenteert.
En daar dan vervolgens overheen praten alsof er niets aan de hand is.quote:Op zondag 12 april 2015 17:05 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Een erg zwak argument om te bewijzen dat god niet bestaat, omdat er criminaliteit is.
En het is niet calimero-achtig van believers om te zeggen dat als god bestaat dat hij er geen zooitje van maakt. Juist.quote:Op zondag 12 april 2015 17:16 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Ik vind het nogal calimero-achtig, van non believers, om te zeggen: nounou als die god er daadwerkelijk is, dan maakt ie er een zooitje van.
Ik praat overheen waar ik overheen wil praten, waar ik niet op reageer heb ik irrelevant bevonden.quote:Op zondag 12 april 2015 17:18 schreef Molurus het volgende:
Dit soort evident onjuiste uitspraken heb in mijn ogen een nogal hoog calimero-gehalte:
[..]
En daar dan vervolgens overheen praten alsof er niets aan de hand is.
Wat is daar Calimero-achtig aan? Ik vind mezelf helemaal niet zielig. Als er een god zou blijken te bestaan, zie ik mezelf ook helemaal niet als zielig. Als het een goede god is, inclusief karmische beloning/straf, zal hij zien dat ik altijd naar eer en geweten heb gehandeld en dat ik in het niet verdien om gestraft te worden. Als het een onverschillige of slechte god is, of als er geen karmische beloning/straf bestaat, heeft het absoluut niet uitgemaakt wat ik heb gedaan.quote:Op zondag 12 april 2015 17:16 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Tis hoe je het wil zien.
Ik vind het nogal calimero-achtig, van non believers, om te zeggen: nounou als die god er daadwerkelijk is, dan maakt ie er een zooitje van.
Jezus was volgens mij niet echt haatdragend en hetgeen er in de bijbel staat ook niet echt.
Als eenieder een goed christen zou zijn en het zou nog een boeltje wezen, ja dan gaat het argument op.
Niet opgedane uitspraken op mij van toepassing maken.quote:Op zondag 12 april 2015 17:22 schreef ems. het volgende:
[..]
En het is niet calimero-achtig van believers om te zeggen dat als god bestaat dat hij er geen zooitje van maakt. Juist.
Altijd die hoogst relevante toevoegingen jij.
Wie zijn eigen fouten niet interessant vindt leert nooit iets.quote:Op zondag 12 april 2015 17:23 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Ik praat overheen waar ik overheen wil praten, waar ik niet op reageer heb ik irrelevant bevonden.
quote:Op zondag 12 april 2015 17:24 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Niet opgedane uitspraken op mij van toepassing maken.
quote:Op zondag 12 april 2015 17:05 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Een erg zwak argument om te bewijzen dat god niet bestaat, omdat er criminaliteit is.
quote:Volgende keer beter.
Haatdragend niet. Maar hij was ook weinig inspirerend en geen bijzonder goed rolmodel.quote:Op zondag 12 april 2015 17:16 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Jezus was volgens mij niet echt haatdragend
Man man man trek de waarheid eens niet altijd naar jou toe.quote:Op zondag 12 april 2015 17:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie zijn eigen fouten niet interessant vindt leert nooit iets.
Dat zeg ik niet.quote:Op zondag 12 april 2015 17:22 schreef ems. het volgende:
[..]
En het is niet calimero-achtig van believers om te zeggen dat als god bestaat dat hij er geen zooitje van maakt. Juist.
Altijd die hoogst relevante toevoegingen jij.
Mooi stukje hoor! Recht uit het hart. Helemaal mee eens.quote:Op zondag 12 april 2015 17:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is daar Calimero-achtig aan? Ik vind mezelf helemaal niet zielig. Als er een god zou blijken te bestaan, zie ik mezelf ook helemaal niet als zielig. Als het een goede god is, inclusief karmische beloning/straf, zal hij zien dat ik altijd naar eer en geweten heb gehandeld en dat ik in het niet verdien om gestraft te worden. Als het een onverschillige of slechte god is, of als er geen karmische beloning/straf bestaat, heeft het absoluut niet uitgemaakt wat ik heb gedaan.
Daarom: ik heb niets meer te vrezen dan welke gelovige dan ook.
Waarom niet? En wat heeft menselijk handelen eigenlijk ermee te maken of god wel of niet kwaadaardig is?quote:Op zondag 12 april 2015 17:56 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Maar je kan menselijk handelen niet naar god verschuiven.
Het kan, als iemand de bijbel volgt.quote:Op zondag 12 april 2015 18:08 schreef ems. het volgende:
[..]
Waarom niet? En wat heeft menselijk handelen eigenlijk ermee te maken of god wel of niet kwaadaardig is?
Je moet dingen ook zien in de context van die tijd, het was een hele andere tijd met hele andere moraal en tegen dingen aan kijken en dingen die nu zo horen en normaal zijn; toen waren anderen dingen heel normaal en hoorden ze zo.quote:Op zondag 12 april 2015 16:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dus als ik jou morgen uit een brandend huis red, moet jij doen wat ik zeg of anders mag ik je doden? Oké, duidelijk.
[..]
Best wel een kutvergelijking. Het is niet alsof het Bijbelse geval een twijfelgevalletje is. Doodgaan is heel veel schade hebben, afvallig worden is voor niemand schade. Ik had niet verwacht dat je zelfs dat nog zou ontkennen.
En als jij het niet eens bent met die redenering achter wetten, vraag ik me oprecht af wat jij dan voorstelt.
[..]
[..]
Ze is krijgsgevangen. Een stuk buit. Een fucking slaaf. Moet ik je nou serieus uit gaan leggen hoe het zit met haar rechten en haar recht om te weigeren?! Kom op zeg.
Overigens is me nu plots wel duidelijk hoe dat werkt met die context: dat mag er alleen bijgehaald worden als het in het voordeel van God is. Anders moet het er letterlijk staan.
Uw houding slaat daar perfect mee aan.quote:Op zondag 12 april 2015 09:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de IS niet goed bezig is? Helemaal mee eens.
Klopt.quote:Op zondag 12 april 2015 18:14 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Het kan, als iemand de bijbel volgt.
Niet als iemand steelt want dat staat niet in de bijbel.
Een mens maakt eigen beslissingen, 1000 keren per dag. (al dan niet met de bijbel in de hand, maar deze vertolkt weer hun intrinsieke geloofsovertuiging),
Als er de claim word gedaan dat god niet bestaat omdat het een rotzooi is op aarde, dan word er de link gelegd naar het menselijk handelen. Niet naar de (kwaad)aardigheid , maar naar zijn bestaan, waar het hier over gaat.
(ben gamen)
Naja, bedankt voor het compliment of zo iets?quote:
Ah, de Ad-hominems beginnen ons om de oren te vliegen.quote:Op zondag 12 april 2015 17:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De meeste mensen hebben daar vrij gelijkaardige ideeën over. Sommigen zijn helaas zo ziek in hun hoofd dat ze alles goedpraten, als het maar van hun godje komt. Enkele van die mensen noemen we ISIS-aanhangers, anderen noemen we Murvgeslagen.
Mensen zijn niet verantwoordelijk voor 'natuurlijk kwaad' (ziektes, natuurrampen, genetische imperfecties). Daarnaast kan je je afvragen in hoeverre mensen verantwoordelijk zijn voor gevolgen die ze niet kunnen overzien.quote:Op zondag 12 april 2015 18:58 schreef Eficaz het volgende:
Ja, vaak hoor je dat God niet bestaat want anders zou het niet zo'n zooitje zijn in de wereld. Even vergetende dat er mensen verantwoordelijk zijn voor het zooitje.
Die mening mag je natuurlijk wel hebben, maar dat lijkt mij dus helemaal niet evident.quote:Op zondag 12 april 2015 17:00 schreef ems. het volgende:
En mijn argument is dat de doden die jij rechtvaardigt niet gerechtvaardigd moeten zijn. Iedereen heeft een andere mening over wie wel of niet dood mag, daar is weinig spannends aan. In mijn ogen is god een moordende psychopaat wiens enige motivatie om te doden jaloezie is
Basic christelijke theologie is dat god goed is/de bron van goedheid is. Tal van bijbelteksten die dat ondersteunen. Misschien kan je uitleggen waarom dat er niet uit volgt?quote:
Daar ben ik het helemaal met je over eens. Maar laten we hier maar niet voortijdig concluderen dat het incongruent is.quote:Voortbouwen op onzinnige premisses kan alleen maar tot meer onzin leiden, dat blijkt maar weer.
Volgens mij begrijp je mijn tegenwerping niet helemaal. De natuur van god staat gelijk aan het goede, Isgelijkteken.quote:Niemand zegt dat dat de vraag is. Volgens mij begrijp jij het dilemma niet helemaal.
1) of god gebiedt het goede omdat het goede goed is.
2) of het goede is goed omdat god het gebiedt.
Is het 1), dan heeft god volstrekt geen functie. Is het 2), dan is het antwoord op de vraag 'wat is goed?' volstrekt arbitrair.
Lijkt mij niet, dat staat nergens in de bijbel.quote:Op zondag 12 april 2015 14:37 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
niks van wat jij claimt 'hieruit volgt' volgt eruit.
- Elke uitspraak die wij doen over god is op basis van de informatie die over die god gegeven wordt.
- Hieruit volgt God is de bron van al wat goed is (o.a. psalm 119:68)
Je kunt net zo goed schrijven. 'hieruit volgt dat God de bron van al het kwaad is. '
Mij leek de tussen premisse niet nodig, omdat het mij evident leek, maar ik zal hem even uitgebreider formuleren. Dit met de aanname dat premise 2 waar is.quote:Het afwijzen van al het goede is immoreel.
- Hieruit volgt dat de wet "Vereer geen andere goden. Vereer alleen mij." moreel gerechtvaardigd is.
Dit is zelfs nog grotere quatsch . Het slaat echt helemaal nergens op. Overdenk het nu eens goed wat je schrijft. Je kunt toch zelf ook inzien dat dit argument geen enkele waarde heeft? Het is niet eens een redenering, het zijn gewoon twee onsamenhangende uitspraken....
Je maakt een slap aftreksel van wat ik zeg. De crux zit hem in de bron van goedheid.quote:Op zondag 12 april 2015 16:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dus als ik jou morgen uit een brandend huis red, moet jij doen wat ik zeg of anders mag ik je doden? Oké, duidelijk.
Waarom is het een kutvergelijking? Als het puur om totale schade gaat dan is verkrachting in dit geval moreel. Als het niet om de schade gaat maar om de daad, dan is verkrachting immoreel. Ik kan er dus niets mee, want verkrachting is mijn optiek altijd fout.quote:Best wel een kutvergelijking. Het is niet alsof het Bijbelse geval een twijfelgevalletje is. Doodgaan is heel veel schade hebben, afvallig worden is voor niemand schade. Ik had niet verwacht dat je zelfs dat nog zou ontkennen.
En als jij het niet eens bent met die redenering achter wetten, vraag ik me oprecht af wat jij dan voorstelt.
Nee hoor, je gooit hier de context aan de kant en maakt dan conclusies, datzelfde doe je ook in het geval van God.quote:Ze is krijgsgevangen. Een stuk buit. Een fucking slaaf. Moet ik je nou serieus uit gaan leggen hoe het zit met haar rechten en haar recht om te weigeren?! Kom op zeg.
Overigens is me nu plots wel duidelijk hoe dat werkt met die context: dat mag er alleen bijgehaald worden als het in het voordeel van God is. Anders moet het er letterlijk staan.
Ik vind een wet tegen afvalligheid tegen de bron van leven en goedheid inderdaad gerechtvaardigd.quote:Op zondag 12 april 2015 17:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nou, geef daar eens antwoord op dan: vind jij de doodstraf in het geval van afvalligheid wenselijk? Vind jij een wet tegen afvalligheid gerechtvaardigd?
Dat god geen rond vierkantje kan maken is inderdaad maar jammer. Had hij dat maar gekund, tweedimensionale dingen die recht en krom tegelijk zijn.quote:Jep, en jouw almachtige Godje kan dat niet. Wat een ongelofelijke loser is het ook.
En ik begrijp nog steeds niet hoe dat 'uit het niets' relevant is. Dat heeft er namelijk werkelijk geen fuck mee te maken.
Dan zijn er simpelweg andere/aangepaste natuurwetten. Multiversa theoriën spelen juist met dit soort variabelen, dus dat is helemaal niet intrinsiek onmogelijk. Je snapt blijkbaar niet wat een intrinsieke onmogelijkheid inhoud, het betreft logische incongruentie.quote:Natuurwetten kunnen niet veranderen. Daarom zijn ze wetten: omdat ze een staat beschrijven die (in theorie) algemeen geldt. Als God dat kan veranderen wanneer het hem zint, geldt die staat niet altijd en zijn het geen natuurwetten meer.
Nou, da's wel erg makkelijk opzoeken:quote:Op zondag 12 april 2015 19:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Lijkt mij niet, dat staat nergens in de bijbel.
God is de bron van alle goedheid is je tussenpremisse en dat is nergens op gebaseerd het is gewoon een willekeurige uitspraak . Iemand kan er tegenin brengen dat er misschien wel 20 goede goden zijn. Als je een van die andere 19 aanhangt ben je dus niet goedheid aan het afwijzen....quote:Mij leek de tussen premisse niet nodig, omdat het mij evident leek, maar ik zal hem even uitgebreider formuleren. Dit met de aanname dat premise 2 waar is.
- Het afwijzen van goedheid is immoreel.
- God is de bron van alle goedheid
- Het afwijzen van god is immoreel
Als je het met een stelling niet eens bent, welke, en waarom?
Het is evident strijdig met wat er over hem wordt geschreven in het OT. Als je dat soort verhalen uit hun Christelijke context haalt en namen en plaatsen vervangt, dan zien ook Christenen dat wel.quote:Op zondag 12 april 2015 19:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Basic christelijke theologie is dat god goed is/de bron van goedheid is. Tal van bijbelteksten die dat ondersteunen. Misschien kan je uitleggen waarom dat er niet uit volgt?
Je tegenwerping is dat je gaat voor de eerste helft van het dilemma. Maar je doet dit zonder het gegeven probleem op te lossen.quote:Op zondag 12 april 2015 19:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je mijn tegenwerping niet helemaal. De natuur van god staat gelijk aan het goede, Isgelijkteken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |