Atheïsten zijn gelovigen, de gok van Pascal, de religieuze bullshit-bingo raakt zo wel heel snel vol.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Waarom ben je zo boos op God?quote:Op zaterdag 11 april 2015 21:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Atheïsten zijn gelovigen, de gok van Pascal, de religieuze bullshit-bingo raakt zo wel heel snel vol.
het spijt me voor je dat je in je jeugd zoveel onzin hebt moeten slikken met als gevolg dat je nu geïndoctrineerd rondloopt.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Ehhh... een atheïst verwerpt in beginsel de god-hypothese al, waarom zou dan eventuele straffen na de dood nog relevant zijn?quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Er worden veel dingen beschreven in de koran. Er wordt niet diep op ingegaan. Maar het wordt wel beschreven als in hoe de creatie werkt. Vervolgens wordt er gesproken over mensen die het gewoon niet kunnen, het geloven. Hoe ze van alles naar voren halen om het te negeren. Die mensen worden ook perfect beschreven.quote:51:47 And the heaven We constructed with strength, and indeed, We are [its] expander.
21:30 Have those who disbelieved not considered that the heavens and the earth were a joined entity, then We separated them, and made from water every living thing? Then will they not believe?
En een gelovige zweert bij het bestaan van God. Een van de twee heeft gelijk. Dat een atheist dit verwerpt maakt het niet automatisch waar.quote:Op zaterdag 11 april 2015 21:35 schreef vudu9 het volgende:
[..]
Ehhh... een atheïst verwerpt in beginsel de god-hypothese al, waarom zou dan eventuele straffen na de dood nog relevant zijn?
Trouwens, als je als god zijnde met een vergelding als branden in de hel o.i.d. gaat dreigen, ben je in principe al moreel failliet, dus een dikke middel vinger voor die god van je.
Dat is niet eens het punt... Als iemand veronderstelt dat god niet bestaat, dan doen al de regels van die god ook niet meer toe voor hem.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:11 schreef darkmond het volgende:
[..]
En een gelovige zweert bij het bestaan van God. Een van de twee heeft gelijk. Dat een atheist dit verwerpt maakt het niet automatisch waar.
Het is voor 100% zeker dat jij de verkeerde religie aanhangt. Blijf lezen, dan kom je zelf wel een keer achter.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Nee. De atheïsten zijn over het algemeen wel 100% zeker dat "berechting" een onlogische conclusie van het leven is gezien goed en kwaad relatief zijn.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden?
Als je niet in berechting gelooft is dat natuurlijk geen probleem. Mensen die in die berechting geloven kunnen daar enerzijds allicht troost uit halen maar aan de andere kant brengt het slechts onzekerheid met zich mee. Het is een overbodige factor des levens.quote:Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Oude boeken zoals de koran zijn door mensen geschreven. Dat waren niet de domste mensen, ze waren namelijk geletterd , de intellectuelen van hun tijd. Die mensen snapten dus gewoon wat van de menselijke psychologie en konden dat mooi opschrijven.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:10 schreef darkmond het volgende:
Zou kunnen allemaal. Maar als ik wat uit de koran lees heb ik het gevoel dat het niets meer is dan waarheid. Net als dat jullie 100% overtuigd zijn van jullie gelijk, heb ik dat ook. Jullie snappen niet hoe een gelovige gelooft, ik snap niet hoe je zo zeker kan zijn van het niet bestaan van God.
Ik vind de koran dan zo mooi hoe het de psychologie van de mens zo precies weet te beschrijven. Hoe mensen zullen handelen en hoe ze zijn.
Al die weetjes in de koran zijn ofwel fout als je het langs de wetenschappelijke meetlat legt, ofwel zulke open deuren dat iedereen met een beetje IQ dat kan verzinnen ofwel zo vaag gedefinieerd dat je er alles van kan makenquote:Er worden veel dingen beschreven in de koran. Er wordt niet diep op ingegaan. Maar het wordt wel beschreven als in hoe de creatie werkt. Vervolgens wordt er gesproken over mensen die het gewoon niet kunnen, het geloven. Hoe ze van alles naar voren halen om het te negeren. Die mensen worden ook perfect beschreven.
Als je religieuze regeltjes jou helpen om een goed mens te zijn dan is het geen verspilde moeite geweest denk ik. Mijn enige commentaar zou zijn dat ik geloof dat je ook zonder die regeltjes een even goed mens kunt zijn.quote:En natuurlijk krijg ik hier reacties op die me weer de grond in boren. We zien wel allemaal wat er gebeurd wanneer we dood zijn. Misschien is er dan niks meer, en heb ik mijn leven verspilt aan regeltjes waar uiteindelijk helemaal geen wijsheid in zit. Of misschien had ik gelijk en heb ik een klein beetje opgeofferd voor iets groters.
Bij ISIS en Al Shabaab zijn ze anders heel stellig dat christenen een valse religie prediken.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:11 schreef darkmond het volgende:
[..]
En een gelovige zweert bij het bestaan van God. Een van de twee heeft gelijk. Dat een atheist dit verwerpt maakt het niet automatisch waar.
Niemand is daar 100% zeker van. Jij kan ook berecht worden omdat je in de verkeerde god geloofde. Het zou best kunnen dat voor het aanbidden van een valse god een grotere straf bestaat dan voor het niet aanbidden van een god.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Goed dat god ondertussen ook wat geëvolueerd en beschaafder geworden is.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:11 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het was toen een heel andere tijd dan nu.....duizenden jaren geleden....barbaren leefden er, gewetenloos, baby offers, noem maar op....God wou dat het Joodse volk zijn uitverkoren volk heilig zou blijven leven.
Leuke post, jammer dat er niets van waarde instaat. Om er even een paar puntjes uit te halen:quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:10 schreef darkmond het volgende:
Zou kunnen allemaal. Maar als ik wat uit de koran lees heb ik het gevoel dat het niets meer is dan waarheid. Net als dat jullie 100% overtuigd zijn van jullie gelijk, heb ik dat ook. Jullie snappen niet hoe een gelovige gelooft, ik snap niet hoe je zo zeker kan zijn van het niet bestaan van God.
Ik vind de koran dan zo mooi hoe het de psychologie van de mens zo precies weet te beschrijven. Hoe mensen zullen handelen en hoe ze zijn.
[..]
Er worden veel dingen beschreven in de koran. Er wordt niet diep op ingegaan. Maar het wordt wel beschreven als in hoe de creatie werkt. Vervolgens wordt er gesproken over mensen die het gewoon niet kunnen, het geloven. Hoe ze van alles naar voren halen om het te negeren. Die mensen worden ook perfect beschreven.
Uiteraard ga je de koran pas waarderen wanneer je 'm begrijpt. Simpelweg lezen zonder enig begrip is volstrekt nutteloos. Je niet aangesproken voelen terwijl je leest zal je niet aanzetten tot dieper denken. Op een bepaald moment in je leven ben je inderdaad dood. Wat er dan gebeurd heeft niemand van ons meegemaakt. In mijn geval wil ik geen risico en geloof ik. Simpel als dat. Wanneer een gelovige met je discussieert heeft ie 't beste met je voor. Een atheist doet 't liever om gewoon slimmer te lijken en z'n ego te pompen.
En natuurlijk krijg ik hier reacties op die me weer de grond in boren. We zien wel allemaal wat er gebeurd wanneer we dood zijn. Misschien is er dan niks meer, en heb ik mijn leven verspilt aan regeltjes waar uiteindelijk helemaal geen wijsheid in zit. Of misschien had ik gelijk en heb ik een klein beetje opgeofferd voor iets groters.
Je bedoelt dat de IS niet goed bezig is? Helemaal mee eens.quote:
Dat jij dat niet ziet betekent niet dat dat in de bredere context van het verhaal juist wel zo is.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, of je dat nou tussen quotes zet of niet... ik zie daarin geen schuld aan wat dan ook. En al zeker niet het soort schuld dat de doodsstraf verdient.
Dit klinkt als het heilige Noord-Korea.
Dus aanbid jij Anubis, zodat hij jouw hart goed en licht zal bevinden ?quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:56 schreef darkmond het volgende:
Zijn de atheïsten hier 100% zeker dat ze na hun dood geen berechting krijgen voor hun daden? Ik zou het voor mezelf niet riskeren.
Dat neem ik zo van je aan.quote:Op zondag 12 april 2015 09:16 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat jij dat niet ziet betekent niet dat dat in de bredere context van het verhaal juist wel zo is.
Dat is geen betere argumentatie, je maakt immers niet duidelijk waarom het een misdaad was.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ja, ik heb betere argumentatie: in de Bijbel pleegt God verschillende misdaden, en moedigt hij nog meer misdaden aan. Dat is niet rechtvaardig.
Bij ieder ander zou je meteen en volmondig toegeven dat die persoon alles behalve rechtvaardig is. Maar bij God kom je plots met het argument dat hij niet slecht kan zijn, want hij is goed. Met andere woorden: je haalt er een premisse bij die je op geen enkele manier onderbouwt, en verwerpt het (wel onderbouwde!) tegenargument op die grond.
Jij vindt het slecht dat als mensen een gebod van god negeren (exodus 20), god hen dan straft? De logica ontgaat mij volkomen wat ik of zelfs ISIS daar mee te maken zouden moeten hebben, ik of ISIS hebben niet het recht om mensen dood te maken.quote:Jij vindt het niet slecht om mensen te doden vanwege afvalligheid? Misschien is ISIS echt iets voor je.
Die wet staat in exodus 20: 2,3:quote:Pardon? Jij moet hard maken dat die mensen a) schuldig waren aan het overtreden van een wet en b) daarvoor de doodstraf verdienden. En kom alsjeblieft niet aan met een kutargument als: "God vond van wel en God heeft altijd gelijk." Dan is de kans groot dat ik alleen nog tegen je zal schelden. Als jij je verstand weigert te gebruiken, zal ik dat ook doen.
Jij vind dat God deze wet niet mag geven? Mag een god dan uberhaupt wetten geven, en wanneer is een wet dan immoreel?quote:2 ‘Ik ben de Heer, jullie God. Ik heb jullie uit Egypte weggehaald, en bevrijd uit de slavernij.
3 Vereer geen andere goden. Vereer alleen mij.
Dat volgt niet uit de tekst.quote:Als één van de partners daarin geen zeggenschap heeft: ja.
Als je hierin 'god' vervangt door 'Saddam Hussein' dan zie je het nog niet? Echt niet?quote:Op zondag 12 april 2015 13:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
Jij vindt het slecht dat als mensen een gebod van god negeren (exodus 20), god hen dan straft? De logica ontgaat mij volkomen wat ik of zelfs ISIS daar mee te maken zouden moeten hebben, ik of ISIS hebben niet het recht om mensen dood te maken.
Iedereen mag wetten bedenken. Maar dat maakt een wet nog niet a priori moreel. Ook niet als een god dat doet.quote:Op zondag 12 april 2015 13:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
Jij vind dat God deze wet niet mag geven?
Zo zijn we weer terug bij het Euthyphro dilemma. Een dilemma dat tot zover onoplosbaar is gebleken.quote:Op zondag 12 april 2015 13:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
Mag een god dan uberhaupt wetten geven, en wanneer is een wet dan immoreel?
Aldus de man wiens hele argumentatie steunt op “God doet immorele dingen omdat hij de opdracht geeft om mensen te straffen, wie denkt hij wel dat hij is, dat hij dat recht heeft”.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Aldus de man wiens hele argumentatie steunt op: "God doet geen immorele dingen want God is moreel goed want God doet geen immorele dingen want God is moreel goed want God doet geen immorele dingen ad infinitum."
Dat volgt niet uit wat ik zeg, dat is een slecht onderbouwde invulling daar van.quote:Jawel. Als God de wiskundige of natuurwetten niet kan breken, zijn er veel dingen die hij niet kan. Hij kan bijvoorbeeld geen cirkel maken met oppervlakte 3r2, hij kan op aarde geen zwaartekrachtversnelling van 30m/s2 maken en hij kan niet magischerwijs kanker doen verdwijnen.
Pover godje blijkt het toch te zijn.
We hebben hier een verhaal waar de wetgever een wet geeft. Het is rechtvaardig om mensen die een wet overtreden te straffen. De vraag is of de wetgever moreel gerechtvaardigd is om deze wet te geven.quote:Op zondag 12 april 2015 13:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je hierin 'god' vervangt door 'Saddam Hussein' dan zie je het nog niet? Echt niet?
Zoals Ser_C ook zegt, je werpt hier de premisse op dat regels die god bedenkt a priori goed zijn, zonder dat je die premisse onderbouwt.
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat het een vals dilemma is. De vraag is niet, wat kwam er eerst maar indirect "waarom bestaat het goede (god)". In de verhaallijn van de bijbel is het bestaan van God het meest fundamentele axioma.quote:Op zondag 12 april 2015 13:54 schreef Molurus het volgende:
Zo zijn we weer terug bij het Euthyphro dilemma. Een dilemma dat tot zover onoplosbaar is gebleken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |