abonnement Unibet Coolblue
  zondag 29 maart 2015 @ 11:31:03 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_151151285
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"

Voor de rest,...



In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2012. Het aangifteprogramma 2012 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2012 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2012. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2013 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2012 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2013 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2012 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2017 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2013. Pas na 1 maart 2013 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2013 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2013 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2012 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2012. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2013. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2013 ontvangen.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra Veranderingen 2012 Ook in 2012 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld. Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Controleer hier of je aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.

Studiekosten In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is. - studie zonder studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering in vorige jaren Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;) Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

Deze OP vind je hier. Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 29 maart 2015 @ 11:33:42 #2
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_151151335
Goed, mijn vraag, zal wellicht al een keer beantwoord zijn, of niet, maar ik kan het 1,2,3 niet vinden :)

Een paar maanden geleden was er sprake van een correctie op de aangifte van 2014, waardoor veel huishoudens gemiddeld een paar honderd euro zouden moeten bijbetalen om niet tijdig ingevoerde automatische inhoudingen weer in balans te brengen.

Komt dat nog over deze aangifte heen? Of is wat je nu al of niet moet betalen dan wel terugkrijgt inclusief die correctie?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_151151355
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 11:33 schreef Verbal het volgende:
Goed, mijn vraag, zal wellicht al een keer beantwoord zijn, of niet, maar ik kan het 1,2,3 niet vinden :)

Een paar maanden geleden was er sprake van een correctie op de aangifte van 2014, waardoor veel huishoudens gemiddeld een paar honderd euro zouden moeten bijbetalen om niet tijdig ingevoerde automatische inhoudingen weer in balans te brengen.

Komt dat nog over deze aangifte heen? Of is wat je nu al of niet moet betalen dan wel terugkrijgt inclusief die correctie?

V.
Dat laatste.
  zondag 29 maart 2015 @ 12:01:15 #4
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_151151923
Dat is goed om te weten :) Dank :)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 29 maart 2015 @ 12:08:13 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151152077
Ja, dat was bij ons gisteren nog best een verrassing, ik had verwacht dat er door die correctie zo'n ¤ 400 betaald zou moeten worden, maar uiteindelijk kwam er toch nog een kleine teruggaaf uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151152589
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 12:08 schreef Leandra het volgende:
Ja, dat was bij ons gisteren nog best een verrassing, ik had verwacht dat er door die correctie zo'n ¤ 400 betaald zou moeten worden, maar uiteindelijk kwam er toch nog een kleine teruggaaf uit.
Ja, het valt allemaal best mee. Beetje een storm in een glas water, dankzij de media.
pi_151157630
Vraagje.

Gaat over 2013.
Vorig jaar de vooraf ingevulde aangifte gebruikt. Alles was juist en heb geen wijzigingen doorgevoerd.
2500¤ moeten betalen.

Denk zal nog eens kijken bij 2013.
Zelfde gegevens als bij m'n aangifte van 2013. Weer niks gewijzigd.
Krijg nu 1850¤ terug....

Kan toch niet? Alles is hetzelfde...

Gaan ze dit controleren of betalen ze gewoon uit?
pi_151158675
Is een erg groot verschil, maar kunnen we weinig over zeggen zo. Of komt het doordat de VA juist al meegerekend was (teruggaaf iedere maand)?
Facts don't care about your feelings
pi_151198196
Vraagje. Ben ZZP-er. Ik krijg creditrente op de betaalrekening die ik zakelijk gebruik. Wat doe ik hiermee in mijn administratie?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_151199301
Weet iemand wat de landcode voor Nederland is?

Ik moet op de papieren aangifte mijn nationaliteit als landocde invullen, en nou heeft de belastingdienst een hele mooie lijst op hun website staan, maar Nederland staat daar niet bij.
Iemand een idee, voordat ik weer in de wacht bij de belastingtelefoon ga?

Edit: Heb het al.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2015 19:26:07 ]
pi_151203972
Net ingevuld, komt uit dat ik ¤5700 moet betalen :( . Eigenlijk altijd netjes op nul uitgekomen, de enige verandering is dat ik aardig dit jaar in salaris gestegen ben (+20k in box 3 erbij).

Alleen mijn voorlopige teruggaaf (hypotheek rente) niet aangepast. Maar dit zou alleen maar in mijn voordeel moeten uitpakken. Ik heb mijn gegevens driemaal gecontroleerd en die kloppen.

Iemand een idee of middelen een rendabele optie zou kunnen zijn? Iemand ervaringen met "adviseurs" of eindig ik dan gewoon met dezelfde aanslag + adviseurskosten..... Alle tips zijn welkom!
pi_151205550
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 18:49 schreef JohnDDD het volgende:
Vraagje. Ben ZZP-er. Ik krijg creditrente op de betaalrekening die ik zakelijk gebruik. Wat doe ik hiermee in mijn administratie?
Gewoon inboeken, credit onder spaarrente bijv. in de kosten, of op ontvangen rente bij financiële baten en lasten.

Wel stoer dat je creditrente op je betaalrekening krijgt, krijg ik zelfs nauwelijks op m'n spaarrekening :')
Facts don't care about your feelings
pi_151205729
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:00 schreef dedude87 het volgende:
Net ingevuld, komt uit dat ik ¤5700 moet betalen :( . Eigenlijk altijd netjes op nul uitgekomen, de enige verandering is dat ik aardig dit jaar in salaris gestegen ben (+20k in box 3 erbij).

Alleen mijn voorlopige teruggaaf (hypotheek rente) niet aangepast. Maar dit zou alleen maar in mijn voordeel moeten uitpakken. Ik heb mijn gegevens driemaal gecontroleerd en die kloppen.

Iemand een idee of middelen een rendabele optie zou kunnen zijn? Iemand ervaringen met "adviseurs" of eindig ik dan gewoon met dezelfde aanslag + adviseurskosten..... Alle tips zijn welkom!
Je kunt me de cijfers PM'en misschien heb ik even tijd om te kijken :)
Facts don't care about your feelings
  Milf maandag 30 maart 2015 @ 21:41:25 #14
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_151205780
De OP is ook niet echt meer up to date. Iemand die dit zou willen aanpassen?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_151205818
pfff..vul je alles in op mijn belastingdienst....error
*zucht*..morgen nog maar eens doen
I am a Koala who Stretches :P
  User die overal opduikt 2022 maandag 30 maart 2015 @ 22:05:10 #16
186611 Haags
pi_151206931
Ik durf hem niet in te vullen :').

Vorig jaar samen met mijn partner ruim 3000 terug moeten betalen. Ik vrees het ergste.... :{
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 31 maart 2015 @ 07:08:18 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151213733
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:00 schreef dedude87 het volgende:
Net ingevuld, komt uit dat ik ¤5700 moet betalen :( . Eigenlijk altijd netjes op nul uitgekomen, de enige verandering is dat ik aardig dit jaar in salaris gestegen ben (+20k in box 3 erbij).

Alleen mijn voorlopige teruggaaf (hypotheek rente) niet aangepast. Maar dit zou alleen maar in mijn voordeel moeten uitpakken. Ik heb mijn gegevens driemaal gecontroleerd en die kloppen.

Iemand een idee of middelen een rendabele optie zou kunnen zijn? Iemand ervaringen met "adviseurs" of eindig ik dan gewoon met dezelfde aanslag + adviseurskosten..... Alle tips zijn welkom!
Maar je hebt al wel belasting afgedragen over dat extra box 3 inkomen?

Waarom staat je salarisstijging in box 3?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151214349
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 07:08 schreef Leandra het volgende:

Waarom staat je salarisstijging in box 3?
Dat staat er niet ;)
Maar als er behalve dat inkomen niets veranderd is, dan kan het haast niet kloppen. Dan zal er vast ergens een vinkje niet goed staan (kijk vooral of er hypotheekrente is afgetrokken.....ik merkte vorige week dat wanneer je daar niet goed naar kijkt, er een fout gemaakt wordt in het programma). Gaat om het vinkje of je de hypotheek in 30 jaar verplicht moet aflossen. Wanneer je een aflossingsvrije hypotheek hebt en naar waarheid invult, dan kun je ineens die rente niet aftrekken, zogenaamd.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_151214991
Vraagje ik krijg net van het pensioenfonds een brief dat ik waarde van mijn pensioen fonds (prepensioen) moet aangeven aan de belasting dienst in box 3 maar hoe?
pi_151215018
Vraagje over de studiekosten;
Vorig jaar op kosten van de baas een aantal nascholingscursussen gedaan. Nu heb ik ontslag genomen en moet 75% van de kosten terugbetalen ivm eerder vertrekken. Deze kan ik gewoon invoeren bij studiekosten neem ik aan?
Ik heb er alleen geen factuur oid van, alleen een salarisafschrift waarop dit bedrag is verrekend.
pi_151215034
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 09:26 schreef Eris het volgende:
Vraagje ik krijg net van het pensioenfonds een brief dat ik waarde van mijn pensioen fonds (prepensioen) moet aangeven aan de belasting dienst in box 3 maar hoe?
Je krijgt toch de vraag over je vermogen en of je boven de vrijstelling uitkomt?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_151215069
Ik kom boven mijn vrijstelling van 21 xxx euro. Maar er staat geen rekening nummer op zo of moet ik gewoon Pensioenfonds naam invullen en rekening leeg laten?
pi_151215081
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 09:27 schreef Ikea.Pax het volgende:
, alleen een salarisafschrift waarop dit bedrag is verrekend.
Daar zou ik het mee doen, zolang er maar iets opstaat dat verwijst naar die studie. Vraag anders bij je personeelsfunctionaris om een schriftelijke bevestiging van die verrekening.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_151215095
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 09:29 schreef Eris het volgende:
Ik kom boven mijn vrijstelling van 21 xxx euro. Maar er staat geen rekening nummer op zo of moet ik gewoon Pensioenfonds naam invullen en rekening leeg laten?
Klopt. Niet alles wat vermogen is, staat immers op een rekening. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_151215181
Ik heb mijn persoons nummer maar als rekening ingevuld en zie wel wat er gaat gebeuren gelukkig gaat het maar om 7 euro
pi_151227740
Ik heb gisteren de aangifte ingevuld en daar kwam uit dat ik nog een stukje van de hypotheekrenteaftrek terugkrijg(zoals ieder jaar), en mijn vriendin dik 2000 euro(?). Wij hebben februari vorig jaar ons eerste kindje gekregen en mijn vriendin heeft 105 uur ouderschapsverlof opgenomen waar ze 450,- terugkrijgt, maar nu snap ik nog steeds niet waar die bijna 1600 euro dan vandaan komt. Ik las ook iets over de Inkomensafhankelijke combinatiekorting. iemand enig idee?
pi_151232815
De minst verdienende heeft dan recht erop ja. Zal dan wel dit zijn

¤ 1.024 + 4% x (arbeidsinkomen - ¤ 4.814)

Zie: http://www.belastingdiens(...)e2-aea6-27e9087ce4a1
Facts don't care about your feelings
  woensdag 1 april 2015 @ 09:28:16 #28
85962 ioko
I Appear Missing
pi_151252968
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:39 schreef nightfall het volgende:
Ik heb gisteren de aangifte ingevuld en daar kwam uit dat ik nog een stukje van de hypotheekrenteaftrek terugkrijg(zoals ieder jaar), en mijn vriendin dik 2000 euro(?). Wij hebben februari vorig jaar ons eerste kindje gekregen en mijn vriendin heeft 105 uur ouderschapsverlof opgenomen waar ze 450,- terugkrijgt, maar nu snap ik nog steeds niet waar die bijna 1600 euro dan vandaan komt. Ik las ook iets over de Inkomensafhankelijke combinatiekorting. iemand enig idee?
Ik zit in dezelfde situatie. Ik heb nog meer ouderschapsverlof opgenomen.

Het is een soort van stimuleringsregel voor jouw partner om aan het werk te blijven (of om meer te gaan werken), dat is die combinatiekorting
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 1 april 2015 @ 09:39:09 #29
208890 June.
Seriously?
pi_151253213
Moet ook terugbetalen net als meerdere van mijn collega's.. Zal hier wel aanliggen:

quote:
‘Vijf tot zes miljoen mensen krijgen 300 euro naheffing Belastingdienst’
door Marije Willems

BINNENLAND Vijf tot zes miljoen belastingplichtigen worden volgend jaar geconfronteerd met een naheffing van de Belastingdienst of krijgen minder belasting terug. Dat schrijft staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën aan de Tweede Kamer.
Het gaat voor de meeste mensen om een naheffing van 300 euro, laat het ministerie van Financiën aan RTL Nieuws weten. Maar voor een aantal mensen kan het oplopen tot 700 euro, aldus RTL.

Wiebes belooft om de komende tijd extra uitleg te geven aan de groep belastingplichtigen die mogelijk wordt geconfronteerd met een hogere aanslag, “zodat mensen zich hierop kunnen voorbereiden”.

Het kabinet heeft de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk gemaakt. Voor inkomens tot 20.000 euro bedraagt die ruim 2.100 euro. Hoe hoger het salaris is, hoe sterker de korting daalt. Hogere inkomens hebben nog recht op 1.366 euro algemene korting. De maximale arbeidskorting wordt hoger, maar voor inkomens vanaf 40.000 euro sneller afgebouwd dan nu.
Wiebes beantwoordt in zijn brief onder meer vragen van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt
http://m.nrc.nl/nieuws/20(...)naheffing-over-2014/
Shine bright like a diamond.
pi_151272093
Als ik inlog op mijn DUO dan heb ik een onderdeel openstaan met 'U hebt een nog niet ingezonden aangifte inkomstenbelasting 2014'
Terwijl ik al via het programma van de belastingdienst aangifte voor ondernemers heb gedaan.

Iemand een idee waarom ze hier zeggen dat ik er nog een niet heb ingevuld?
pi_151287484
Waarschijnlijk staat de ondernemersaangifte niet hieraan gekoppeld, alleen de particuliere aangifte.
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 4 april 2015 @ 15:56:45 #32
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151359572
Is het normaal dat geen enkele spaarrekening in de vooraf ingevulde aangifte staat? LPB, CB, ING, MY :{
  zaterdag 4 april 2015 @ 16:12:53 #33
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_151360129
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 15:56 schreef leolinedance het volgende:
Is het normaal dat geen enkele spaarrekening in de vooraf ingevulde aangifte staat? LPB, CB, ING, MY :{
Niet echt. Bij mij stonden Argenta, CB, ING, etc. er allemaal in. Wel jammer, moet je de gegevens zelf weer op gaan zoeken :')

Als je het programma gebruikt moet je de gegevens wel eerst downloaden trouwens.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zaterdag 4 april 2015 @ 16:19:14 #34
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151360361
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 16:12 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Niet echt. Bij mij stonden Argenta, CB, ING, etc. er allemaal in. Wel jammer, moet je de gegevens zelf weer op gaan zoeken :')

Als je het programma gebruikt moet je de gegevens wel eerst downloaden trouwens.
Doe het via de site. Echt bagger. Begin dan meteen al te denken, als ze het niet invullen zullen ze het ook wel niet weten :')
pi_151360939
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 15:56 schreef leolinedance het volgende:
Is het normaal dat geen enkele spaarrekening in de vooraf ingevulde aangifte staat? LPB, CB, ING, MY :{
Bij mij ontbrak ook de helft. Zelfs zo erg dat ze bij een bank wel een deposito hadden, maar kennelijk niet de bijbehorende spaarrekening.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 4 april 2015 @ 16:57:31 #36
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151361512
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 16:37 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Bij mij ontbrak ook de helft. Zelfs zo erg dat ze bij een bank wel een deposito hadden, maar kennelijk niet de bijbehorende spaarrekening.
Bij ING staat mijn beleggingsrekening er wel bij, maar mijn spaarrekening niet :')
pi_151361980
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 12:36 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ja, het valt allemaal best mee. Beetje een storm in een glas water, dankzij de media.
Nee hoor, dat klopt niet wat je zegt. Bij lagere lonen (tot 30.000), zie je ongeveer 100 Euro verschil, dus dat ze moeten bijbetalen of minder terugkrijgen hierdoor en bij de hogere lonen zie ik getallen tussen 200 en 400 Euro. Het is gewoon een feit dat die fout in de loonbelastingtabellen zit waardoor iederen bij moet betalen. Alleen veel mensen merken het niet omdat het wegvalt tegen een aftrekpost die een teruggave oplevert (die anders dus hoger zou zijn geweest).

[ Bericht 0% gewijzigd door bloodymary1 op 04-04-2015 17:19:00 ]
  zaterdag 4 april 2015 @ 17:14:39 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151362014
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 17:13 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Nee hoor, dat klopt niet wat je zegt. Bij lagere lonen (tot 30.000), zie je ongeveer 100 Euro verschil, dus dat ze minder moeten bijbetalen of terugkrijgen hierdoor en bij de hogere lonen zie ik getallen tussen 200 en 400 Euro. Het is gewoon een feit dat die fout in de loonbelastingtabellen zit waardoor iederen bij moet betalen. Alleen veel mensen merken het niet omdat het wegvalt tegen een aftrekpost die een teruggave oplevert (die anders dus hoger zou zijn geweest).
En dat laatste dus vooral bij de hogere lonen, want die hebben vaker een aftrekpost als HRA....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151362250
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 17:13 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Nee hoor, dat klopt niet wat je zegt. Bij lagere lonen (tot 30.000), zie je ongeveer 100 Euro verschil, dus dat ze moeten bijbetalen of minder terugkrijgen hierdoor en bij de hogere lonen zie ik getallen tussen 200 en 400 Euro. Het is gewoon een feit dat die fout in de loonbelastingtabellen zit waardoor iederen bij moet betalen. Alleen veel mensen merken het niet omdat het wegvalt tegen een aftrekpost die een teruggave oplevert (die anders dus hoger zou zijn geweest).
Nouja, ik vind dat dus wel meevallen. Maarja, misschien heb ik makkelijk praten, want ik kan die paarhonderd euro makkelijk missen.
  zaterdag 4 april 2015 @ 17:25:40 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151362308
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 17:23 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Nouja, ik vind dat dus wel meevallen. Maarja, misschien heb ik makkelijk praten, want ik kan die paarhonderd euro makkelijk missen.
Ik denk dat de meeste mensen die nu een lagere teruggaaf krijgen dan ze anders zouden krijgen het wel kunnen missen, maar als je van je minimuminkomen nog even ¤ 120 naheffing moet betalen is dat wel heel zuur.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151362318
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 17:23 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Nouja, ik vind dat dus wel meevallen. Maarja, misschien heb ik makkelijk praten, want ik kan die paarhonderd euro makkelijk missen.
Dat zal het zijn, en er is ook niemand benadeeld, want anders hadden ze dat gewoon netto minder gehad. Maar het is gewoon voor heel veel mensen wel vervelend, die anders op nul uitkomen of een kleine teruggave hebben en nu ineens moeten betalen. Ik vraag me ook af wat ze gaan doen met mensen die geen aangiftebiljet hebben omdat normaal loonbelasting eindheffing is. Dat zijn er best veel, die dus geen aftrekposten hebben van de eigen woning e.d.. De belastingdienst heeft de loongegevens en weet dus dat ze moeten bijbetalen, ik denk dat die mensen allemaal later in het jaar nog een aangiftebiljet krijgen.
pi_151364998
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 17:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste mensen die nu een lagere teruggaaf krijgen dan ze anders zouden krijgen het wel kunnen missen, maar als je van je minimuminkomen nog even ¤ 120 naheffing moet betalen is dat wel heel zuur.
Met een minimuminkomen is het geen 120 euro hoor.
  zaterdag 4 april 2015 @ 20:05:14 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151367166
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 18:59 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Met een minimuminkomen is het geen 120 euro hoor.
Ik heb zo de lijst niet bij de hand, maar ik dacht me te herinneren dat minimumloon er ¤ 10 per maand op achteruit ging.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151368845
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2015 20:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb zo de lijst niet bij de hand, maar ik dacht me te herinneren dat minimumloon er ¤ 10 per maand op achteruit ging.
Welnee. Die blijft ruim onder de heffingsvrije voet en hoeft dus niks te betalen.
  zaterdag 4 april 2015 @ 21:51:11 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151371208
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 20:57 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Welnee. Die blijft ruim onder de heffingsvrije voet en hoeft dus niks te betalen.
?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151372635
Wat triest dat je nergens fatsoenlijk je schuld kan opvoeren (of het bedrag)
Eerst denken, dan typen
pi_151373613
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2015 22:23 schreef Piger het volgende:
Wat triest dat je nergens fatsoenlijk je schuld kan opvoeren (of het bedrag)
Hoezo? Schulden kun je gewoon in box 3 kwijt hoor. Moeten er alleen wel bezittingen boven het heffingsvrije vermogen tegenover staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrMarten op 05-04-2015 00:32:36 ]
A mind with a heart of it's own
pi_151376670
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2015 22:23 schreef Piger het volgende:
Wat triest dat je nergens fatsoenlijk je schuld kan opvoeren (of het bedrag)
Wel triest dat er zoveel mensen zijn die niet meer kunnen lezen.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 9 april 2015 @ 13:32:12 #49
202348 Susi
Temple of Love
pi_151513376
Vraagje: ik volgde een deeltijdstudie en ik wil graag mijn autokosten voor naar school opgeven. Ik kan natuurlijk X dagen = X kilometer x 0.19cent opgeven ? Maar hoe kan ik dit 'bewijzen'? Aan de hand van schoolroosters?
pi_151514170
Vraag;

Ben sinds 3 jaar in het bezit van een eigen huis, samen met mijn partner. Twee jaar op rij de belasting in laten vullen door een derde en hiervoor een klein bedrag betaald.
Nu schijnt het echt vrij weinig werk te zijn en het gros al ingevuld te zijn. Concreet; kan ik zoiets makkelijk zelf doen zonder daarbij makkelijk fouten te maken. Ik ben geen expert, dus zit voor mijn computer met een mapje met gegevens. Meer niet. Heb me nog nergens in ingelezen etc.
Wil echter voorkomen dat ik straks door een klein foutje honderden euro's moet gaan terugbetalen.

Dank alvast voor de hulp.
De ballen en tot sinas.
  donderdag 9 april 2015 @ 13:56:53 #51
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_151514240
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 13:54 schreef tot_sinas het volgende:
Vraag;

Ben sinds 3 jaar in het bezit van een eigen huis, samen met mijn partner. Twee jaar op rij de belasting in laten vullen door een derde en hiervoor een klein bedrag betaald.
Nu schijnt het echt vrij weinig werk te zijn en het gros al ingevuld te zijn. Concreet; kan ik zoiets makkelijk zelf doen zonder daarbij makkelijk fouten te maken. Ik ben geen expert, dus zit voor mijn computer met een mapje met gegevens. Meer niet. Heb me nog nergens in ingelezen etc.
Wil echter voorkomen dat ik straks door een klein foutje honderden euro's moet gaan terugbetalen.

Dank alvast voor de hulp.
Als je geen bijzondere dingen hebt zoals lijfrentepolissen, zorgkosten en zo is het echt een eitje.

Begin maar es met alle gegevens in te vullen en kijk wat er onder de streep uit komt.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_151514388
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 13:56 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Als je geen bijzondere dingen hebt zoals lijfrentepolissen, zorgkosten en zo is het echt een eitje.

Begin maar es met alle gegevens in te vullen en kijk wat er onder de streep uit komt.
Eigenlijk de standaard gegegevens; WOZ, huis, rente, hypotheek, voorschot, saldo's rekeningen. En mijn vriendin heeft nog paar honderd euro van een zorgverlener die ze terug wil hebben (is dat lastig?). Ik denk dat het ook niet heel moeilijk is, alleen ze maken je nogal bang dat fouten afgestraft worden en dat je het dus maar beter door een ' prof' kan laten doen. Terwijl die prof 5 tientjes opstrijkt en ws. gewoon makkelijk de gegevens download en her en der een aanpassing doet die ik ook kan bedenken. Toch?
De ballen en tot sinas.
  donderdag 9 april 2015 @ 14:04:34 #53
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_151514492
Met het lijstje dat je geeft zou ik geen expert inschakelen ;)

Wat die paar honderd euro van je vriendin te maken heeft snap ik niet helemaal, aftrek van zorgkosten geldt alleen boven een behoorlijk hoge drempel.

Wat de moeite waard kan zijn, is kijken (als je de keuze hebt) of het gunstig of juist ongunstig is om fiscaal partner te zijn. Als jij veel meer IB betaalt dan vriendin kan je misschien een aftrekpost van haar bij jou neerzetten.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_151514821
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
Met het lijstje dat je geeft zou ik geen expert inschakelen ;)

Wat die paar honderd euro van je vriendin te maken heeft snap ik niet helemaal, aftrek van zorgkosten geldt alleen boven een behoorlijk hoge drempel.

Wat de moeite waard kan zijn, is kijken (als je de keuze hebt) of het gunstig of juist ongunstig is om fiscaal partner te zijn. Als jij veel meer IB betaalt dan vriendin kan je misschien een aftrekpost van haar bij jou neerzetten.
Inkomstenbelasting is nagenoeg gelijk. Afgelopen jaren altijd als fiscale partners aangemeld bij de BD. Denk dat hier al goed naar gekeken is.
Ik had begrepen dat je bepaalde zorg kan terugvragen via de aangifte, ook als je niet boven deze drempel komt. Klopt dit niet? Betreft iets van 450 euro die in het eigen risico van haar zorgverlener viel.
De ballen en tot sinas.
pi_151514927
quote:
5s.gif Op donderdag 9 april 2015 13:32 schreef Susi het volgende:
Vraagje: ik volgde een deeltijdstudie en ik wil graag mijn autokosten voor naar school opgeven. Ik kan natuurlijk X dagen = X kilometer x 0.19cent opgeven ? Maar hoe kan ik dit 'bewijzen'? Aan de hand van schoolroosters?
Reiskosten worden in de toelichting expliciet genoemd als niet-aftrekbare studiekosten.
  donderdag 9 april 2015 @ 14:24:56 #56
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_151515121
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:15 schreef tot_sinas het volgende:
Ik had begrepen dat je bepaalde zorg kan terugvragen via de aangifte, ook als je niet boven deze drempel komt. Klopt dit niet? Betreft iets van 450 euro die in het eigen risico van haar zorgverlener viel.
Ik zou dat even navragen als ik jou was. Hoewel, als je het tegenkomt in de aangifte vul je het gewoon in, hij bepaalt zelf wel of in die situatie er een bedrag af te trekken is of niet.
Bij twijfel kun je gewoon even de BD bellen of op hun website kijken.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_151515751
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:24 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik zou dat even navragen als ik jou was. Hoewel, als je het tegenkomt in de aangifte vul je het gewoon in, hij bepaalt zelf wel of in die situatie er een bedrag af te trekken is of niet.
Bij twijfel kun je gewoon even de BD bellen of op hun website kijken.
OK, bedankt. Ik ga me er vanavond eens even in verdiepen.
De ballen en tot sinas.
pi_151519691
Verplicht eigen risico en eigen bijdrage zijn overigens niet aftrekbaar.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_151523597
Wat is verstandig om te doen?

Ik heb aangifte inkomstenbelasting ondernemers ingevuld.
Nu kom ik er achter dat ergens een uitzendbureau mij in januari 2014 19 euro heeft uitgekeerd en ik dus een jaaropgaaf heb waarop 31 loon en 12 ingehouden loonheffing staat.

Deze heb ik nooit per post ontvangen, zodoende was ik er ook helemaal niet van op de hoogte. Ik heb deze bedragen dus ook niet ingevuld bij de aangifte.

Alsnog opnieuw invullen, of maar een correctie van de belastingdienst afwachten?
pi_151524877
In principe kijken ze naar je laatste aangifte, dus als je deze een aantal dagen geleden hebt verzonden kun je nu best de gecorrigeerde versie sturen, kans is klein dat ze het al verwerkt hebben. Het gaat om kleingeld natuurlijk, ik weet ook niet of de Belastingdienst daar zelf de moeite voor doet om een correctie voor te sturen.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 9 april 2015 @ 20:12:16 #61
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151526059
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:56 schreef Five_Horizons het volgende:
Verplicht eigen risico en eigen bijdrage zijn overigens niet aftrekbaar.
Vrijwillig eigen risico is ook niet aftrekbaar. Een aantal eigen bijdrages zijn wel aftrekbaar.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  donderdag 9 april 2015 @ 22:04:22 #62
202348 Susi
Temple of Love
pi_151531594
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:18 schreef Tochjo het volgende:
Reiskosten worden in de toelichting expliciet genoemd als niet-aftrekbare studiekosten.
Duidelijk, dankjewel
pi_151531905
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:24 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik zou dat even navragen als ik jou was. Hoewel, als je het tegenkomt in de aangifte vul je het gewoon in, hij bepaalt zelf wel of in die situatie er een bedrag af te trekken is of niet.
Bij twijfel kun je gewoon even de BD bellen of op hun website kijken.
Bedankt voor je hulp nog.
Belastingaangifte invullen was echt een eitje. Alle gegevens erbij genomen en in 1,5 uur klaar. 75% stond al ingevuld en de rest is gewoon de juiste bolletjes aanklikken. Wanneer je een huis net hebt gekocht is het handiger om er even iemand naar te laten kijken die wat handigheidjes weet, maar op het moment dat het loopt dan loopt het gewoon....

Ik heb alleen één fout gemaakt zag ik..... De ingevulde WOZ waarde van mijn huis is 10000 euro hoger dan mijn werkelijke waarde.... heb ik niet gezien.
Kunnen ze me daar voor aanschieten of is dit juist in mijn nadeel?
De ballen en tot sinas.
  donderdag 9 april 2015 @ 22:10:31 #64
165633 eriksd
The grand facade...
pi_151532031
Dat laatste.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 9 april 2015 @ 22:14:45 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151532268
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 22:08 schreef tot_sinas het volgende:

[..]

Bedankt voor je hulp nog.
Belastingaangifte invullen was echt een eitje. Alle gegevens erbij genomen en in 1,5 uur klaar. 75% stond al ingevuld en de rest is gewoon de juiste bolletjes aanklikken. Wanneer je een huis net hebt gekocht is het handiger om er even iemand naar te laten kijken die wat handigheidjes weet, maar op het moment dat het loopt dan loopt het gewoon....

Ik heb alleen één fout gemaakt zag ik..... De ingevulde WOZ waarde van mijn huis is 10000 euro hoger dan mijn werkelijke waarde.... heb ik niet gezien.
Kunnen ze me daar voor aanschieten of is dit juist in mijn nadeel?
De belastingdienst lijkt de WOZ te gebruiken van het jaar daarvoor.... vreemd genoeg.

quote:
Peildatum

Op uw WOZ-beschikking staat altijd als peildatum 1 januari van het vorige jaar. Als u bijvoorbeeld aangifte doet over 2013, gebruikt u de WOZ-beschikking 2013, met als peildatum 1 januari 2012.
Bij de aangifte over 2014 wordt dus gebruikgemaakt van de WOZ-waarde per 01-01-2013... en daar kan zomaar ¤ 10.000 verschil inzitten.
Oh, en als de waarde hoger is dan is het in je nadeel ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151533383
Moet paar honderd euro betalen. Vriend van mij moet 700 betalen. Gewoon loondienst niets raars. Vind dat wel vreemd. Moet overigens ieder jaar betalen alleen dit jaar vanwege die ict fout wat meer. Gelukkig wordt het geld nuttig besteed, oh wacht....
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  vrijdag 10 april 2015 @ 08:54:03 #67
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_151539825
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 22:08 schreef tot_sinas het volgende:
Bedankt voor je hulp nog.
Belastingaangifte invullen was echt een eitje. Alle gegevens erbij genomen en in 1,5 uur klaar. 75% stond al ingevuld en de rest is gewoon de juiste bolletjes aanklikken. Wanneer je een huis net hebt gekocht is het handiger om er even iemand naar te laten kijken die wat handigheidjes weet, maar op het moment dat het loopt dan loopt het gewoon....
^O^ volgende keer kun je de kosten van 'een mannetje' je dus besparen ;)
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_151540802


[ Bericht 100% gewijzigd door Justme7005 op 10-04-2015 09:52:48 ]
pi_151541048
Ik ben vorig jaar met nieuw werk begonnen. Voor mij klopte het allemaal precies, ik hoef niets terug te betalen en krijg ook niets. Ik snap dan ook niet zo goed waar die paar 100 euro vandaan komt die we zouden moeten terugbetalen?
pi_151542976
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 09:52 schreef lolnoob123 het volgende:
Ik ben vorig jaar met nieuw werk begonnen. Voor mij klopte het allemaal precies, ik hoef niets terug te betalen en krijg ook niets. Ik snap dan ook niet zo goed waar die paar 100 euro vandaan komt die we zouden moeten terugbetalen?
Ligt aan de omstandigheden, niet iedereen loopt daar tegenaan.
pi_151548303
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 09:52 schreef lolnoob123 het volgende:
Ik ben vorig jaar met nieuw werk begonnen. Voor mij klopte het allemaal precies, ik hoef niets terug te betalen en krijg ook niets. Ik snap dan ook niet zo goed waar die paar 100 euro vandaan komt die we zouden moeten terugbetalen?
U heeft wellicht niet het hele jaar gewerkt. Daardoor is uw inkomen lager dan een jaarsalaris. De heffingskortingen worden op jaarbasis gegeven. Bij een relatief laag inkomen met uitsluitend belastingheffing in schijf 1 is er niets na te betalen vanwege de naheffing over oudejaarsuitkering, bonussen, vakantiegeld.
pi_151553514
Belasting betalen :')
Van een kale kip kan men niet plukken. Gewoon cash achter de keukenmuur metselen ^O^
U MAD?
pi_151554990
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 april 2015 13:50 schreef belfis het volgende:

[..]

U heeft wellicht niet het hele jaar gewerkt. Daardoor is uw inkomen lager dan een jaarsalaris. De heffingskortingen worden op jaarbasis gegeven. Bij een relatief laag inkomen met uitsluitend belastingheffing in schijf 1 is er niets na te betalen vanwege de naheffing over oudejaarsuitkering, bonussen, vakantiegeld.
Ik ben begonnen op 15 januari, dus net niet het hele jaar. Wel een 13e maand gehad, dus ik dacht dat daar wel wat extra naheffing overheen zou komen. Maar ja, ik vind het natuurlijk niet erg dat ik niet hoef bij te leggen.
  vrijdag 10 april 2015 @ 17:45:08 #74
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_151555142
c_/
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_151559150
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 11:33 schreef Verbal het volgende:
Goed, mijn vraag, zal wellicht al een keer beantwoord zijn, of niet, maar ik kan het 1,2,3 niet vinden :)

Een paar maanden geleden was er sprake van een correctie op de aangifte van 2014, waardoor veel huishoudens gemiddeld een paar honderd euro zouden moeten bijbetalen om niet tijdig ingevoerde automatische inhoudingen weer in balans te brengen.

Komt dat nog over deze aangifte heen? Of is wat je nu al of niet moet betalen dan wel terugkrijgt inclusief die correctie?

V.
Blèèh, moet 300e terugbetalen ;(
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 10 april 2015 @ 20:37:08 #76
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_151560385
Vraag over de Inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Aan de volgende voorwaarden moet voldaan worden:

quote:
- U hebt een kind dat op 1 januari 2014 jonger is dan 12 jaar. Voor 2014 betekent dit dat uw kind is geboren na 31 december 2001.
- Dit kind staat in 2014 ten minste 6 maanden bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
- Uw arbeidsinkomen is hoger dan ¤ 4.814 of u krijgt de zelfstandigenaftrek (of kunt deze krijgen).
- U hebt geen fiscale partner. Of u hebt wel een fiscale partner maar uw arbeidsinkomen is lager dan dat van uw fiscale partner. Is deze partner minder dan 6 maanden uw fiscale partner? Dan telt deze fiscale partner niet mee voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Mijn dochter is geboren op 01-05-2014, dan heb ik hier geen recht op? Aangezien het op 1 januari 2014 nog niet eens geboren was?

Het aangifte programma is overigens een stuk beknopter voor wat betreft de uitleg. Frapant is ook dat door de vooringevulde gegevens er staat dat we er recht op hebben :)
pi_151560755
In het kalenderjaar gedurende ten minste zes maanden een kind dat bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 12 jaar niet heeft bereikt op hetzelfde woonadres als de belastingplichtige staat ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens.

Lijkt me wel dus.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 10 april 2015 @ 20:50:44 #78
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_151560847
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 20:48 schreef YoshiBignose het volgende:
In het kalenderjaar gedurende ten minste zes maanden een kind dat bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 12 jaar niet heeft bereikt op hetzelfde woonadres als de belastingplichtige staat ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens.

Lijkt me wel dus.
Dan laat ik hem mooi staan :)

Jij ook hier :D
  User die overal opduikt 2022 zondag 12 april 2015 @ 12:37:47 #79
186611 Haags
pi_151606102
Ik snap er echt geen reet meer van...

Ben dus belasting aangifte aan het doen, ik heb vorig jaar al 3000 terug moeten betalen en nu kom ik uit op 6000 terug betalen :').

Oké ik heb de hypotheek schuld niet in kunnen vullen die heb ik even op 0 laten staan, omdat ik dit niet op kon vragen via ING vanwege een foutmelding...

Gaat dit nog schelen, op het totaal bedrag?

Mag toch hopen van wel zeg :{
Zonder wrijving geen glans
pi_151618395
@haagskwartiertje:
U geeft wel erg weinig informatie. De betaalde hypotheekrente kan veel belastingteruggave opleveren. De hypotheekschuld op 31 december 2014 an sich speelt geen rol t.a.v. de teruggave.
Vragen: Heeft u verschillende inkomens? Hebt u een inkomen of inkomens waarover nog geen belasting is ingehouden? Hebt u inkomen uit werk? Hebt u een Voorlopige Teruggaaf? Hebt u een kind jonger dan 12 jaar? Hebt u spaargeld meer dan de vrijstelling? Waarom moest u vorig jaar al zoveel terugbetalen? Heeft u een fiscaal partner. Vragen te over dus. Zonder enige nadere informatie kan er geen zinnig antwoord op uw vraag gegeven worden.
  User die overal opduikt 2022 zondag 12 april 2015 @ 21:13:35 #81
186611 Haags
pi_151625567
quote:
7s.gif Op zondag 12 april 2015 18:51 schreef belfis het volgende:
@haagskwartiertje:
U geeft wel erg weinig informatie. De betaalde hypotheekrente kan veel belastingteruggave opleveren. De hypotheekschuld op 31 december 2014 an sich speelt geen rol t.a.v. de teruggave.
Vragen: Heeft u verschillende inkomens? Hebt u een inkomen of inkomens waarover nog geen belasting is ingehouden? Hebt u inkomen uit werk? Hebt u een Voorlopige Teruggaaf? Hebt u een kind jonger dan 12 jaar? Hebt u spaargeld meer dan de vrijstelling? Waarom moest u vorig jaar al zoveel terugbetalen? Heeft u een fiscaal partner. Vragen te over dus. Zonder enige nadere informatie kan er geen zinnig antwoord op uw vraag gegeven worden.
Het is al opgelost. Probleem zat hem, en dit wist ik eigenlijk al, dat we de hypotheek schuld en de betaalde rente niet konden invullen door een storing. Nu we dat wel hebben gedaan krijgen we dus dik geld terug. Eigenlijk zoals verwacht. Maar schrok gewoon, want vreesde dat met het invullen van de juiste gegevens alsnog een behoorlijk bedrag terug betaald moest worden maar godzijdank niet.

En wat betreft de aangifte over 2013.. Dat heb ik of fout ingevuld of dat lag aan de inkomens die beide omhoog zijn gegaan. Ik vrees het laatste maar dit ga ik nog even nakijken. Valt hier eventueel nog wat in te doen? Mocht ik toch erachter komen dat dit niet juist was?
Zonder wrijving geen glans
pi_151627891
Ja hoor je kunt de aangifte opnieuw indienen.
Facts don't care about your feelings
pi_151629558
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 21:13 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Het is al opgelost. Probleem zat hem, en dit wist ik eigenlijk al, dat we de hypotheek schuld en de betaalde rente niet konden invullen door een storing. Nu we dat wel hebben gedaan krijgen we dus dik geld terug. Eigenlijk zoals verwacht. Maar schrok gewoon, want vreesde dat met het invullen van de juiste gegevens alsnog een behoorlijk bedrag terug betaald moest worden maar godzijdank niet.

En wat betreft de aangifte over 2013.. Dat heb ik of fout ingevuld of dat lag aan de inkomens die beide omhoog zijn gegaan. Ik vrees het laatste maar dit ga ik nog even nakijken. Valt hier eventueel nog wat in te doen? Mocht ik toch erachter komen dat dit niet juist was?
Voor 2013 is het nauwelijks voor te stellen dat er zo'n groot verschil is met 2014,. Maar weer hetzelfde probleem: u geeft geen of nauwelijks informatie. Dus kan alleen het advies worden gegeven: kijkt u het nog eens allemaal na. Of LAAT u het nakijken. Opnieuw opsturen kan altijd. Dan moet de aangifte wel op 1 of meerder punten gewijzigd worden. De opnieuw opgestuurde aangifte wordt behandeld als ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag c.q. bezwaarschrift. Meestal binnen 2 maanden komt het antwoord.
pi_151903151
Nu dacht net zoals voorgaande jaren even snel en makkelijk aangifte te doen maar stuit hier toch even op iets geks (denk ik).

Ik ben eigen huis bezitter, niet gehuwd, geen kinderen en krijg elk jaar zo gemiddeld 5100 euro terug van de belasting.

Nu vul ik de aangifte in via de site en het bedrag wat nu wordt terugbetaald is ineens 1100 euro!
Aan mijn situatie is niets veranderd dus waar kan dit verschil nu ineens inzitten?

Op de site van de belastingdienst staat wel het volgende aangegeven:

quote:
Houd er rekening mee dat u bij uw aanslag over 2014 een bedrag moet bijbetalen of minder terugkrijgt. Het gaat om gemiddeld ¤ 150. Vanaf 1 maart 2015 kunt u aangifte doen over 2014 met de vooraf ingevulde aangifte. Dan ziet u hoeveel u precies moet betalen of terugkrijgt. Op dat moment weet u met welk bedrag u rekening moet houden.
Wilt u een indruk krijgen hoeveel u moet betalen of terugkrijgt? Kijk dan bij de situatie die voor u geldt:
maar dat is toch even heel wat anders dan het verschil van 4000 euro...

Zijn er meer mensen met een vergelijkbare situatie of zie ik iets over het hoofd?
pi_151903387
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2015 20:24 schreef Ardbeg het volgende:
Nu dacht net zoals voorgaande jaren even snel en makkelijk aangifte te doen maar stuit hier toch even op iets geks (denk ik).

Ik ben eigen huis bezitter, niet gehuwd, geen kinderen en krijg elk jaar zo gemiddeld 5100 euro terug van de belasting.

Nu vul ik de aangifte in via de site en het bedrag wat nu wordt terugbetaald is ineens 1100 euro!
Aan mijn situatie is niets veranderd dus waar kan dit verschil nu ineens inzitten?

Op de site van de belastingdienst staat wel het volgende aangegeven:

[..]

maar dat is toch even heel wat anders dan het verschil van 4000 euro...

Zijn er meer mensen met een vergelijkbare situatie of zie ik iets over het hoofd?
Leg je aangifte van vorig jaar er eens naast. Voor ons is het niet te zien of je wellicht aftrekposten vergeten bent op te voeren.
pi_151905016
Maakte je geen gebruik van de voorlopige teruggaaf? Heb je de vinkjes wel goed gezet bij het eigen woning en hypotheek gedeelte?
Facts don't care about your feelings
pi_151935226
Ik heb alle gegevens en voorgaande aangiftes nogmaals vergeleken met de huidige en alle informatie klopt.

@Yoshi: Ik maak gebruik van de voorlopige teruggaaf inderdaad maar moet dat bedrag niet hetzelfde zijn als bij de uiteindelijke aangifte? Of haal ik de zaken flink door elkaar nu(excuus ik ben een aardige belastings n00b ;) )
pi_151935442
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 19:50 schreef Ardbeg het volgende:
Ik heb alle gegevens en voorgaande aangiftes nogmaals vergeleken met de huidige en alle informatie klopt.

@Yoshi: Ik maak gebruik van de voorlopige teruggaaf inderdaad maar moet dat bedrag niet hetzelfde zijn als bij de uiteindelijke aangifte? Of haal ik de zaken flink door elkaar nu(excuus ik ben een aardige belastings n00b ;) )
Nouja, wat je al hebt ontvangen met je voorlopige teruggaaf wordt afgetrokken van wat je bij je uiteindelijke aangifte terugkrijgt.
pi_151939608
Ah dus ik zit hier gewoon een hele stomme fout te maken en er is eigenlijk niets aan de hand :P
Met andere woorden mijn voorlopige teruggaaf volgend jaar zal dus weer hoger uitkomen.
pi_151940302
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 21:26 schreef Ardbeg het volgende:
Ah dus ik zit hier gewoon een hele stomme fout te maken en er is eigenlijk niets aan de hand :P
Met andere woorden mijn voorlopige teruggaaf volgend jaar zal dus weer hoger uitkomen.
Heh? Nee, het gaat om de voorlopige teruggave van vorig jaar die wellicht hoger is geweest waardoor je bij je laatste aangifte minder terugkrijgt. Wat je voorlopige teruggave volgend jaar is heeft er niks mee te maken.
pi_151990195
Ik heb in 2013 teveel zorgtoeslag ontvangen. In 2014 moest ik die terugbetalen.
Mag ik die bij mijn aangifte inkomstenbelasting 2014 opvoeren als schuld?
.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 24 april 2015 @ 18:03:52 #92
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_151994527
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:51 schreef Pijoki het volgende:
Ik heb in 2013 teveel zorgtoeslag ontvangen. In 2014 moest ik die terugbetalen.
Mag ik die bij mijn aangifte inkomstenbelasting 2014 opvoeren als schuld?
.
nee
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_152003016
Even een vraag omdat ik niet weet wat ik nou moet doen. Mijn vrouw en ik hebben allebei inkomsten uit loondienst. Wij deden in de voorgaande jaren gezamenlijk aangifte. Nu heeft mijn vrouw in 2014 gestart als ZZP'er. ZIj heeft enkele opdrachten gedaan, voldoet niet aan de urennorm, maar is wel ondernemer voor de BTW. Van de opdrachten waarover zij BTW moest afdragen heeft ze voor een bedrag van 90 euro gebruikt gemaakt van de KOR. Omzet 700 euro 300 euro kosten. Nu vraag ik mij af of ik "gewoon" weer zoals de voorgaande jaren gezamenlijk aangifte kan doen en daarbij haar winst + de 90 euro uit de KOR opneem onder resultaat uit overige werkzaamheden. Of dat ik voor haar apart aangifte moet doen als ondernemer. Zij heeft verder geen zakelijke bezittingen/voorraden of dergelijke. Hoop dat iemand mij hier de goede kant op kan sturen.
pi_152005091
Ik weet dat ik het eigenlijk niet mag vragen, maar gezien de hoogte van mijn teruggave kan ik de spanning nauwelijks de baas zijn :D Maar wat is gebruikelijk wanneer je bericht krijgt van de fiscus indien je je belastingaangifte op 1 maart verstuurd heb ? :)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 25 april 2015 @ 00:35:32 #95
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_152005447
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2015 00:17 schreef phpmystyle het volgende:
Ik weet dat ik het eigenlijk niet mag vragen, maar gezien de hoogte van mijn teruggave kan ik de spanning nauwelijks de baas zijn :D Maar wat is gebruikelijk wanneer je bericht krijgt van de fiscus indien je je belastingaangifte op 1 maart verstuurd heb ? :)
Gebruikelijk is dat Hebt u voor 15 april 2015 aangifte gedaan? Dan krijgt u voor 1 juli bericht van ons. en dat is precies de reden dat dit niet in dit topic besproken wordt, omdat er geen touw aan vast te knopen is en dat het enige duidelijke is wat ik hierboven quote van de belastingdienst site.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_152005696
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 22:42 schreef 81Renrew het volgende:
Even een vraag omdat ik niet weet wat ik nou moet doen. Mijn vrouw en ik hebben allebei inkomsten uit loondienst. Wij deden in de voorgaande jaren gezamenlijk aangifte. Nu heeft mijn vrouw in 2014 gestart als ZZP'er. ZIj heeft enkele opdrachten gedaan, voldoet niet aan de urennorm, maar is wel ondernemer voor de BTW. Van de opdrachten waarover zij BTW moest afdragen heeft ze voor een bedrag van 90 euro gebruikt gemaakt van de KOR. Omzet 700 euro 300 euro kosten. Nu vraag ik mij af of ik "gewoon" weer zoals de voorgaande jaren gezamenlijk aangifte kan doen en daarbij haar winst + de 90 euro uit de KOR opneem onder resultaat uit overige werkzaamheden. Of dat ik voor haar apart aangifte moet doen als ondernemer. Zij heeft verder geen zakelijke bezittingen/voorraden of dergelijke. Hoop dat iemand mij hier de goede kant op kan sturen.
Als zij de brief met ondernemersaangifte krijgt (inloggen op zakelijk gedeelte daar zie je het ook) dan moet ze sowieso de zakelijke aangifte doen. Die kan je inderdaad niet gezamenlijk doen met een particuliere aangifte, maar is met een beetje puzzelen niet zo'n probleem. Vergeet de KOR niet op te nemen als omzet in de cijfers.
Facts don't care about your feelings
pi_152016460
Oké, vraagje
Ik heb vorig jaar 10.000 euro geleend van mijn ouders (die vrijgesteld zijn van het invullen van een aangifte).
Kan ik nu 10% rente aftrekken en hier teruggave voor vragen en/ of kan mijn vader dan een aanslag verwachten.
Is het eventueel een optie om onder de vrijstelling te blijven om dit jaar 5000 euro op te geven met 10% rente en volgend jaar ook.
Echter kan me voorstellen dat het volgend jaar vragen gaat opleveren, want dan is er geen goede reden meer.

Oja, het is geld is in 2014 daadwerkelijk geleend om mijn restschuld van de hypotheek te financieren
Hell To The Liars
pi_152016468


[ Bericht 100% gewijzigd door Droopie op 25-04-2015 16:31:03 ]
Hell To The Liars
  zaterdag 25 april 2015 @ 18:40:43 #99
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152019826
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 16:29 schreef Droopie het volgende:
Oké, vraagje
Ik heb vorig jaar 10.000 euro geleend van mijn ouders (die vrijgesteld zijn van het invullen van een aangifte).
Kan ik nu 10% rente aftrekken en hier teruggave voor vragen en/ of kan mijn vader dan een aanslag verwachten.
Is het eventueel een optie om onder de vrijstelling te blijven om dit jaar 5000 euro op te geven met 10% rente en volgend jaar ook.
Echter kan me voorstellen dat het volgend jaar vragen gaat opleveren, want dan is er geen goede reden meer.

Oja, het is geld is in 2014 daadwerkelijk geleend om mijn restschuld van de hypotheek te financieren
Jij hebt dus ¤ 10.000 geleend van jouw ouders en dat is dit jaar (lees: 2014) kwijtgescholden in verband met de tijdelijk verruimde vrijstelling schenkbelasting?

quote:
Voorwaarden vrijstelling aflossing eigenwoningschuld

De ontvanger mag gebruikmaken van de verhoogde verruimde vrijstelling van ¤ 100.000 als aan alle volgende voorwaarden is voldaan:

• De schenking is gedaan onder de opschortende voorwaarde dat de ontvanger de schenking gebruikt om (een deel van) een eigenwoningschuld af te lossen.
Dit betekent dat de vrijstelling pas geldt als (een deel van) de eigenwoningschuld is afgelost. U had hier tot 31 december 2014 de tijd voor. Hebt u na 31 december 2014 (een deel van) de eigenwoningschuld afgelost, dan kunt u geen gebruik meer maken van deze vrijstelling.
• De schenker en de ontvanger kunnen schriftelijk aantonen dat de schenking daadwerkelijk is betaald en is gebruikt om (een deel van) de eigenwoningschuld af te lossen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_152019887
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 16:29 schreef Droopie het volgende:
Oké, vraagje
Ik heb vorig jaar 10.000 euro geleend van mijn ouders (die vrijgesteld zijn van het invullen van een aangifte).
Kan ik nu 10% rente aftrekken en hier teruggave voor vragen en/ of kan mijn vader dan een aanslag verwachten.
Is het eventueel een optie om onder de vrijstelling te blijven om dit jaar 5000 euro op te geven met 10% rente en volgend jaar ook.
Echter kan me voorstellen dat het volgend jaar vragen gaat opleveren, want dan is er geen goede reden meer.

Oja, het is geld is in 2014 daadwerkelijk geleend om mijn restschuld van de hypotheek te financieren
10% rente? Lijkt mij wat aan de hoge kant.. Heb je dit daadwerkelijk betaald?
  zaterdag 25 april 2015 @ 18:59:15 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152020263
Doe dan gewoon 5% rente over het hele bedrag....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_152020726
Wanneer beginnen ze eigenlijk met de verwerking van alle aangiftes? En gaat dit nog steeds op volgorde van aangifte?
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_152020753
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 april 2015 19:18 schreef eight het volgende:
...En gaat dit nog steeds op volgorde van aangifte?
Nog steeds niet (is nog nooit zo geweest)!
pi_152023517
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 16:29 schreef Droopie het volgende:
Oké, vraagje
Ik heb vorig jaar 10.000 euro geleend van mijn ouders (die vrijgesteld zijn van het invullen van een aangifte).
Kan ik nu 10% rente aftrekken en hier teruggave voor vragen en/ of kan mijn vader dan een aanslag verwachten.
Is het eventueel een optie om onder de vrijstelling te blijven om dit jaar 5000 euro op te geven met 10% rente en volgend jaar ook.
Echter kan me voorstellen dat het volgend jaar vragen gaat opleveren, want dan is er geen goede reden meer.

Oja, het is geld is in 2014 daadwerkelijk geleend om mijn restschuld van de hypotheek te financieren
Je kunt niet zomaar de rente aftrekken van een persoonlijke lening. Dat kan alleen meer wanneer je het geld gebruikt voor aanschaf van de woning waarin je leeft, en dan moet je ook daadwerkelijk rente over de lening betalen.
pi_152023706
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 18:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

10% rente? Lijkt mij wat aan de hoge kant.. Heb je dit daadwerkelijk betaald?
Nee maar het was toen wel het marktconforme bedrag, had toen restschuld van eigen huis en ben bij hun gaan wonen tijdelijk.
Hell To The Liars
pi_152024244
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 20:59 schreef Droopie het volgende:

[..]

Nee maar het was toen wel het marktconforme bedrag, had toen restschuld van eigen huis en ben bij hun gaan wonen tijdelijk.
Kortom: je hebt geen rente betaald maar wil het wel aftrekken.

Wat denk je nu zelf?
pi_152024713
Ik heb 10.000 euro geleend van de ING om mijn hypotheekschuld in te lossen, de rente die ik hiervoor betaald heb mag ik aftrekken. Dan is het toch geen gekke gedachte dat er misschien een regeling is voor het andere gedeelte via mijn ouders

Het was geen lening voor een auto of snoepreisje

of misschien is er wel een regeling voor het kostgeld wat ik betaalde terwijl ik dubbele lasten had, huis was niet verkocht toen ik bij mijn ouders woonde
Hell To The Liars
pi_152024783
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 21:34 schreef Droopie het volgende:
Ik heb 10.000 euro geleend van de ING om mijn hypotheekschuld in te lossen, de rente die ik hiervoor betaald heb mag ik aftrekken. Dan is het toch geen gekke gedachte dat er misschien een regeling is voor het andere gedeelte via mijn ouders

Het was geen lening voor een auto of snoepreisje

of misschien is er wel een regeling voor het kostgeld wat ik betaalde terwijl ik dubbele lasten had, huis was niet verkocht toen ik bij mijn ouders woonde
Je hebt de rente dus niet betaald?
pi_152024864
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 21:36 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je hebt de rente dus niet betaald?
nee..niet aan mijn ouders
Hell To The Liars
pi_152025103
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 21:39 schreef Droopie het volgende:

[..]

nee..niet aan mijn ouders
Dan valt er niks af te trekken.
pi_152026222
Oké bedankt voor jullie hulp, dan kan mijn aangifte de deur uit :)
Hell To The Liars
pi_152027399
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 22:20 schreef Droopie het volgende:
Oké bedankt voor jullie hulp, dan kan mijn aangifte de deur uit :)
En voortaan niet meer proberen te frauderen, gekkie. We betalen al genoeg belasting, dat is niet bedoeld voor malafide aftrekposten.
  zaterdag 25 april 2015 @ 22:59:22 #113
165633 eriksd
The grand facade...
pi_152027474
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 21:49 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dan valt er niks af te trekken.
De Hoge Raad ziet het niet zo zwart wit toch?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_152028222
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 april 2015 22:57 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

En voortaan niet meer proberen te frauderen, gekkie. We betalen al genoeg belasting, dat is niet bedoeld voor malafide aftrekposten.
. Vragen of iets mag en of er bepaalde mazen in de wet zitten is wat anders dan frauderen.
Wat bv. Starbucks doet met hun royalty's is voor mij als leek veel meer fraude en gewoon legaal. Waarom zou ik dan niet kijken waar de grenzen van de wet liggen.
Jullie hebben het netjes uitgelegd, en dan hou ik me er ook aan
Hell To The Liars
pi_152029046
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 23:19 schreef Droopie het volgende:

[..]

. Vragen of iets mag en of er bepaalde mazen in de wet zitten is wat anders dan frauderen.
Wat bv. Starbucks doet met hun royalty's is voor mij als leek veel meer fraude en gewoon legaal. Waarom zou ik dan niet kijken waar de grenzen van de wet liggen.
Jullie hebben het netjes uitgelegd, en dan hou ik me er ook aan
Ok, ok. Even goede vrienden. ^O^
pi_152029638
Stel persoon A en persoon B zijn fiscaal partners. Persoon A heeft een veel hoger inkomen dan persoon B. Persoon A en B wonen samen in een huis waar geen hypotheek op zit. In dit geval zijn het eigenwoningforfait en de aftrek geen of geringe eigenwoningschuld van toepassing. Mag in het kader van het fiscaal partnerschap het eigenwoningforfait bij het inkomen van persoon B worden opgeteld terwijl de aftrek geen of geringe eigenwoningschuld van het inkomen van persoon A wordt afgetrokken?
  zondag 26 april 2015 @ 02:29:19 #117
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152031344
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2015 00:10 schreef Kowloon het volgende:
Stel persoon A en persoon B zijn fiscaal partners. Persoon A heeft een veel hoger inkomen dan persoon B. Persoon A en B wonen samen in een huis waar geen hypotheek op zit. In dit geval zijn het eigenwoningforfait en de aftrek geen of geringe eigenwoningschuld van toepassing. Mag in het kader van het fiscaal partnerschap het eigenwoningforfait bij het inkomen van persoon B worden opgeteld terwijl de aftrek geen of geringe eigenwoningschuld van het inkomen van persoon A wordt afgetrokken?
Nee.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_152031374
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2015 02:29 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Nee.
Ik had al zo'n vermoeden, maar kon nergens vinden dat het niet mag. Kun je uitleggen waarom het niet kan? Dan kan ik het ook uitleggen aan degene voor wie ik de aangifte heb bekeken.
  zondag 26 april 2015 @ 02:38:03 #119
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152031428
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2015 02:32 schreef Kowloon het volgende:
Ik had al zo'n vermoeden, maar kon nergens vinden dat het niet mag. Kun je uitleggen waarom het niet kan? Dan kan ik het ook uitleggen aan degene voor wie ik de aangifte heb bekeken.
De "eigenwoningaftrek" in zijn geheel is een aftrekpost in de aangifte inkomstenbelasting die verdeeld kan worden tussen fiscale partners. Deze aftrekpost is dan weer opgebouwd uit meerdere facetten (eigenwoningforfait, hypotheekrente, etc.)

Overigens kan het zelfs zo zijn dat iemand met een eigenwoningschuld minder dan het eigenwoningforfait geld moet bijbetalen (met inkomen in de 52%-schaal).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_152031443
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 02:38 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

De "eigenwoningaftrek" in zijn geheel is een aftrekpost in de aangifte inkomstenbelasting die verdeeld kan worden tussen fiscale partners. Deze aftrekpost is dan weer opgebouwd uit meerdere facetten (eigenwoningforfait, hypotheekrente, etc.)

Overigens kan het zelfs zo zijn dat iemand met een eigenwoningschuld minder dan het eigenwoningforfait geld moet bijbetalen (met inkomen in de 52%-schaal).
Ah, helder. Het saldo eigenwoningforfait en de aftrek geen of geringe eigenwoningschuld is dus van belang en de posten mag je dus niet los van elkaar zien.
pi_152034004
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 02:38 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

De "eigenwoningaftrek" in zijn geheel is een aftrekpost in de aangifte inkomstenbelasting die verdeeld kan worden tussen fiscale partners. Deze aftrekpost is dan weer opgebouwd uit meerdere facetten (eigenwoningforfait, hypotheekrente, etc.)
Oké

Overigens kan het zelfs zo zijn dat iemand met een eigenwoningschuld minder dan het eigenwoningforfait geld moet bijbetalen (met inkomen in de 52%-schaal).
Niet juist. Bijbetalen is niet van toepassing vanwege geen of kleine eigen woningschuld.
Voorbeeld: EWF is ¤ 3000. Eigenwoningschuld is ¤ 2000 / aftrek vanwege geen of een kleine eigen woningschuld is eveneens ¤ 2000 (wet Hillen)
pi_152034042
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 april 2015 22:59 schreef eriksd het volgende:

[..]

De Hoge Raad ziet het niet zo zwart wit toch?
Op TS drukken geen kosten, zo te zien. De HR zal het met me eens zijn 8-)
  zondag 26 april 2015 @ 15:33:36 #123
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152041660
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2015 10:56 schreef belfis het volgende:
Niet juist. Bijbetalen is niet van toepassing vanwege geen of kleine eigen woningschuld.
Voorbeeld: EWF is ¤ 3000. Eigenwoningschuld is ¤ 2000 / aftrek vanwege geen of een kleine eigen woningschuld is eveneens ¤ 2000 (wet Hillen)
quote:
Amendement onder nr. 23

Het wetsvoorstel heeft tot gevolg dat alle belastingplichtigen te maken krijgen met de tariefsaanpassing aftrek kosten eigen woning voor zover zij kosten als bedoeld in artikel 3.120 van de Wet IB 2001 in de vierde schijf in aftrek brengen. Het wetsvoorstel kan gevolgen hebben voor belastingplichtigen die onder de Hillen-regeling vallen. Dat is echter een beperkte groep. Immers, de groep belastingplichtigen die onder de Hillen-regeling valt en de eigenwoningschuld geheel heeft afgelost, komt niet binnen het bereik van de tariefsaanpassing (zij trekken immers geen kosten af). Ook de groep belastingplichtigen die onder het bereik van de Hillen-regeling valt maar nog wel een kleine eigenwoningschuld heeft, komt grotendeels niet in aanraking met de tariefsaanpassing aftrek kosten eigen woning. Immers, als de kosten (alleen) tegen het tarief van de eerste, tweede of derde schijf in aftrek worden gebracht, heeft dit wetsvoorstel ook geen gevolgen. Dat is anders voor de groep die onder de Hillen-regeling valt, nog een kleine eigenwoningschuld heeft en kosten (mede) in de vierde schijf in aftrek brengt.
Een belastingplichtige met een eigenwoningforfait van bijvoorbeeld ¤ 1.000 en ¤ 800 aan aftrekbare rente krijgt – ook in 2014 – recht op de aftrek wegens de Hillen-regeling. Die aftrek is gelijk aan het verschil tussen het eigenwoningforfait en de aftrekbare kosten. In dit geval bedraagt de aftrek wegens de Hillen-regeling ¤ 200. Het saldo van het belastbare inkomen uit eigen woning (¤ 200) en de aftrek wegens de Hillen-regeling (-/- ¤ 200) is dan ook nihil. De eigen woning heeft derhalve geen invloed op de hoogte van het belastbare inkomen uit werk en woning (de belastinggrondslag in box 1). Dat is zo onder het thans geldende recht en, als de Tweede en Eerste Kamer met dit wetsvoorstel instemmen, blijft dat zo. Vervolgens wordt het tabeltarief toegepast op het box 1-inkomen.
Deze belastingplichtige loopt, zoals opgemerkt, vanaf 2014 tegen de tariefsaanpassing aan voor zover de kosten in de vierde schijf in aftrek zijn gebracht. Als wordt aangenomen dat dat voor het gehele bedrag aan rente het geval is, krijgt deze belastingplichtige in 2014 te maken met een tariefsaanpassing aftrek kosten eigen woning ter grootte van 0,5% van ¤ 800 (de te betalen belasting wordt met ¤ 4 verhoogd).
De indieners van het amendement zijn van mening dat een belastingplichtige die onder het bereik van de Hillen-regeling valt in het geheel niet te maken zou moeten hebben met de tariefsaanpassing aftrek kosten eigen woning. De indieners geven hun standpunt vorm door in het tariefsartikel (artikelen 2.10 en 2.10a van de Wet IB 2001) een expliciete uitzondering voor deze specifieke groep belastingplichtigen op de toepasselijkheid van de tariefsaanpassing aftrek kosten eigen woning op te nemen. Voor alle andere belastingplichtigen die niet onder de Hillen-regeling vallen, blijft de systematiek van het wetsvoorstel onverkort in stand. Over de juridische houdbaarheid van zo’n uitzondering heb ik tijdens het debat van 7 november jl. twijfels geuit omdat belastingplichtigen die niet onder de Hillen-regeling vallen, met een beroep op het gelijkheidsbeginsel, eenzelfde uitzondering zouden kunnen proberen af te dwingen. Om die reden ontraad ik het amendement onder nummer 23. Overigens biedt het wetsvoorstel belastingplichtigen die onder de Hillen-regeling vallen en een kleine eigenwoningschuld hebben, zoals de indieners terecht opmerken, de ruimte om de gevolgen van de tariefsaanpassing te voorkomen. Belastingplichtigen kunnen er in dat geval voor kiezen om de kosten vanaf 2014 niet in box 1 in aftrek te brengen.
Wellus!
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_152045311
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2015 15:33 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

[..]

Wellus!
Dit is een amendement tegen een wetsvoorstel. Kun je ook even het wetsartikel opzoeken waaruit blijkt dat het voorstel zonder wijzigingen op dit punt is aangenomen?
A mind with a heart of it's own
  zondag 26 april 2015 @ 17:33:04 #125
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152045798
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 17:15 schreef DrMarten het volgende:
Dit is een amendement tegen een wetsvoorstel. Kun je ook even het wetsartikel opzoeken waaruit blijkt dat het voorstel zonder wijzigingen op dit punt is aangenomen?
Voorbeeld 4.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_152064105
Bij "Bankrekeningen en andere bezittingen" is het volgende bij ons niet aangevinkt.
quote:
Kapitaalverzekeringen:
kapitaalverzekeringen, spaarrekeningen of beleggingsrechten eigen woning
andere kapitaalverzekeringen
Maar wij hebben een bankspaarhypotheek lopen, valt de spaarrekening hiervan niet onder kapitaalverzekeringen (spaarrekeningen eigen woning)?

Als ik het aanvink moet ik een polisnummer invullen, maar die vind ik nergens terug op de jaaroverzicht van onze geldverstrekker, er staat:

Jaaroverzicht 2014

ZekerPlusHypotheek Rekening
NL81DLBKxxxxxxxx
Dhr. xaban e/o Mevr xaban

Saldo sparen 1 januari 2014: xxx
Saldo sparen 31 december 2014: xxx


Valt dit er nou wel of niet onder en wat is ons polisnummer :o

Heb even alles ingevuld, of ik het nou wel of niet aan vink, veranderd er aan het te betalen of ontvangen bedrag niks.

Dus, iemand? Wel of niet aanvinken?

[ Bericht 10% gewijzigd door xaban06 op 27-04-2015 10:10:43 ]
pi_152078594
Inderdaad is in het programma 2014 te lezen dat er een paar euro inkomensbijtelling plaatsvindt, als de aftrekbare hypotheekrente lager is dan het EWF. De 0,5% tariefsverlaging werkt hier door. In volgende jaren zal dit effect groter worden. Als het huis 'vrij' is van hypothecaire lasten is werkt de Wet Hillen wel volledig door, ongeacht het inkomen.
  Moderator dinsdag 28 april 2015 @ 11:20:28 #128
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_152091174
Heb 't al binnen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_152091898
Ik moet wederom terug betalen, maar dat gaat toch gewoon via automatische incasso? Ik zag ergens dat je het over moest maken, maar kan mij niet herinneren dat ik dat ooit heb gedaan.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  dinsdag 28 april 2015 @ 13:41:18 #130
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152094268
Ik zit met reiskostenvraagje. Mijn dochter is 3 maanden in een ziekenhuis geweest. Ik kwam tegen de volgende vragen aan.

1. Als er een ziekenbezoek en artsenbezoek op dezelfde dag is geweest kan ik dan een hoog en laag vergoeding declareren?
2. Soms mocht ze een nacht naar huis is het ophalen en brengen dan een laag of hoog vergoeding?
3. Hoe hoog is de hoog vergoeding? Ik kon alleen maar een definitie "werkelijke kosten" vinden maar hoe hoog is dat dan? Ergens vond ik een bedrag van 0,34 cent per kilometer terug. (20,9 km met een nissan almera)
4. Hoe toon ik ziekenbezoek aan?

Alvast bedankt voor jullie tijd. Kopje koffie voor de moeite. c_/

http://download.belasting(...)2014_ib2921t42fd.pdf

Dit was de enigste bron die ik kon vinden.

[ Bericht 8% gewijzigd door trigt013 op 28-04-2015 13:49:16 ]
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_152094357
Hou je koffie maar bij je :r :P

Volgens mij kun je alleen de werkelijke kosten declareren als je met het OV of taxi gaat.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 28 april 2015 @ 14:12:59 #132
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152094999
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 13:41 schreef trigt013 het volgende:
Ik zit met reiskostenvraagje. Mijn dochter is 3 maanden in een ziekenhuis geweest. Ik kwam tegen de volgende vragen aan.

1. Als er een ziekenbezoek en artsenbezoek op dezelfde dag is geweest kan ik dan een hoog en laag vergoeding declareren?
2. Soms mocht ze een nacht naar huis is het ophalen en brengen dan een laag of hoog vergoeding?
3. Hoe hoog is de hoog vergoeding? Ik kon alleen maar een definitie "werkelijke kosten" vinden maar hoe hoog is dat dan? Ergens vond ik een bedrag van 0,34 cent per kilometer terug. (20,9 km met een nissan almera)
4. Hoe toon ik ziekenbezoek aan?

Alvast bedankt voor jullie tijd. Kopje koffie voor de moeite. c_/

http://download.belasting(...)2014_ib2921t42fd.pdf

Dit was de enigste bron die ik kon vinden.
Reactie belastingtelefoon:

1. Ja je kan twee keer kosten opvoeren
2. Hoog vergoeding
3. Kosten die ik in een jaar hebt gehad aan mijn auto delen door gereden kilometer in dat jaar maakt de werkelijke kosten per kilometer.
4. Dat wist ze ook niet te benoemen, waarschijnlijk hoefde ik die alleen aannemelijk te maken (wie bezoekt zijn kind niet iedere dag in een ziekenhuis.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  dinsdag 28 april 2015 @ 14:48:28 #133
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_152095920
Het is binnen *O* *O* *O* *O* *O*
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_152096059
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:12 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Reactie belastingtelefoon:

1. Ja je kan twee keer kosten opvoeren
2. Hoog vergoeding
3. Kosten die ik in een jaar hebt gehad aan mijn auto delen door gereden kilometer in dat jaar maakt de werkelijke kosten per kilometer.
4. Dat wist ze ook niet te benoemen, waarschijnlijk hoefde ik die alleen aannemelijk te maken (wie bezoekt zijn kind niet iedere dag in een ziekenhuis.
Bijzonder dat de website toch echt iets anders zegt: http://www.belastingdiens(...)skosten_ziekenbezoek
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 28 april 2015 @ 14:56:18 #135
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152096076
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:55 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Bijzonder dat de website toch echt iets anders zegt: http://www.belastingdiens(...)skosten_ziekenbezoek
Dat is ziekenbezoek.....ik had het over ziekenhuisbezoek, als dat je zelf de patiënt bent.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_152096128
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:56 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Dat is ziekenbezoek.....ik had het over ziekenhuisbezoek, als dat je zelf de patiënt bent.
Jij zegt dat je dochter drie maanden in een ziekenhuis gelegen heeft.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:00:11 #137
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152096157
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jij zegt dat je dochter drie maanden in een ziekenhuis gelegen heeft.
Ja maar als je met haar een arts moet bezoeken of ze mocht een nacht naar huis therapeutisch dan van dit onder een hoog tarief (werkelijke kosten) kom je haar bezoeken ter gezelschap is het 0,19 per kilometer.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_152096190
Zoals ik het las, was je twee keer op een dag bij je dochter geweest. 1 keer om te bezoeken en 1x omdat de arts langskwam.

Formulering is key, hier :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:03:29 #139
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152096244
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:01 schreef Five_Horizons het volgende:
Zoals ik het las, was je twee keer op een dag bij je dochter geweest. 1 keer om te bezoeken en 1x omdat de arts langskwam.

Formulering is key, hier :)
Klopt. twee keer op een dag langs geweest.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_152096345
Dat is dus ziekenbezoek.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:23:31 #141
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152096763
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is dus ziekenbezoek.
Ik snap je helemaal niet...wat is ziekenbezoek? Op bezoek gaan bij mijn zieke dochter of met mijn zieke dochter een artsgesprek in het ziekenhuis voeren.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_152096806
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:23 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Ik snap je helemaal niet...wat is ziekenbezoek? Op bezoek gaan bij mijn zieke dochter of met mijn zieke dochter een artsgesprek in het ziekenhuis voeren.
Als je dochter drie maanden in het ziekenhuis ligt, dan bezoek je haar toch?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:26:57 #143
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152096842
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als je dochter drie maanden in het ziekenhuis ligt, dan bezoek je haar toch?
Ze is minderjarig dus mag artsengesprekken niet alleen voeren. Als je naar het ziekenhuis gaat om zo'n gesprek voert is het een ziekenhuisbezoeken of artsengesprek en geen ziekenbezoek. Een ziekenbezoek is echt het kind bezoeken op het bezoekuur om gezellig te spelen ed. Dan kan het dus gebeuren dat je in de ochtend een artsengesprek hebt (werkelijke vergoeding) en in de middag een ziekenbezoek hebt (19 cent per kilometer) en dus twee keer mag opvoeren.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_152096948
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:26 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Ze is minderjarig dus mag artsengesprekken niet alleen voeren. Als je naar het ziekenhuis gaat om zo'n gesprek voert is het een ziekenhuisbezoeken of artsengesprek en geen ziekenbezoek. Een ziekenbezoek is echt het kind bezoeken op het bezoekuur om gezellig te spelen ed. Dan kan het dus gebeuren dat je in de ochtend een artsengesprek hebt (werkelijke vergoeding) en in de middag een ziekenbezoek hebt (19 cent per kilometer) en dus twee keer mag opvoeren.
Dat lijkt me heel bijzonder. Zo staat het dan ook niet omschreven op de website van de fiscus.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_152098348
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat lijkt me heel bijzonder. Zo staat het dan ook niet omschreven op de website van de fiscus.
Wat vind jij dan dat er staat? In de gegeven link staan toch de voorwaarden waartegen je de reiskosten voor een ziekenbezoek mag aftrekken? Dan lijkt het me dat je inderdaad twee keer mag aftrekken, één keer het ziekenbezoek, en een keer het ziekenhuisbezoek, en dat dan allebei tegen verschillende tarieven.
pi_152098393
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:30 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Wat vind jij dan dat er staat? In de gegeven link staan toch de voorwaarden waartegen je de reiskosten voor een ziekenbezoek mag aftrekken? Dan lijkt het me dat je inderdaad twee keer mag aftrekken, één keer het ziekenbezoek, en een keer het ziekenhuisbezoek, en dat dan allebei tegen verschillende tarieven.
Er staat nergens dat een artsenbezoek voor een ander persoon ineens een ziekenhuisbezoek is. Dat is gewoon een ziekenbezoek.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_152098455
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er staat nergens dat een artsenbezoek voor een ander persoon ineens een ziekenhuisbezoek is. Dat is gewoon een ziekenbezoek.
Ooh, ik dacht dat je het niet eens was met het aftrekken van de reiskosten voor het 'gewone' bezoek.

Mijn fout!
  dinsdag 28 april 2015 @ 17:58:39 #148
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152100332
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er staat nergens dat een artsenbezoek voor een ander persoon ineens een ziekenhuisbezoek is. Dat is gewoon een ziekenbezoek.
Wettelijk gezien zijn de kinderen geen ander persoon want ze is wilsonbekwaam en de ouder (voogd) is de rechtspersoon.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  dinsdag 28 april 2015 @ 18:48:16 #149
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152101524
Ziekenbezoek is ¤ 0,19 per kilometer (voor auto). Reiskosten naar een specialist is werkelijke kosten. Dat zijn twee verschillende aftrekken specifieke zorgkosten.

Tevens:
quote:
U kunt de gemaakte zorgkosten aftrekken voor:
• u en uw fiscale partner
• uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar, als zij niet in staat zijn de kosten zelf te betalen
Voldeed je hieraan trigt013?
quote:
Reiskosten voor ziekenbezoek zijn onder de volgende voorwaarden aftrekbaar:

• U en de zieke hadden bij het begin van de ziekte samen een huishouden.
• U bezoekt in het jaar regelmatig de zieke.
• De zieke wordt langer dan een maand verpleegd.
Wordt de zieke meerdere keren per jaar verpleegd? Dan mag u de reiskosten alleen meetellen als de zieke in totaal langer dan 1 maand is verpleegd en als de verpleging steeds een gevolg was van dezelfde ziekte. Bovendien mag de tijd tussen de verpleegperioden niet langer dan 4 weken zijn.
• De enkele reisafstand tussen uw woning of verblijfplaats en de plaats waar de zieke wordt verpleegd (gemeten langs de meest gebruikelijke weg) is meer dan 10 kilometer.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_152101552
Heeft iemand zijn/haar geld al gekregen?
pi_152101569
Stel persoon A en persoon B zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Persoon A overlijdt. In de aangifte is het dan mogelijk om een keus te maken tussen wel of geen fiscaal partnerschap. Stel dat gekozen wordt voor geen fiscaal partnerschap. Kan een rekening op naam van persoon A (geen en/of rekening) dan nog steeds in de aangifte voor persoon B vermeld worden? Immers beide personen waren eigenaar van het geld, ook al was het geen en/of rekening.
  dinsdag 28 april 2015 @ 18:53:45 #152
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152101681
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:49 schreef Kowloon het volgende:
Stel persoon A en persoon B zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Persoon A overlijdt. In de aangifte is het dan mogelijk om een keus te maken tussen wel of geen fiscaal partnerschap. Stel dat gekozen wordt voor geen fiscaal partnerschap. Kan een rekening op naam van persoon A (geen en/of rekening) dan nog steeds in de aangifte voor persoon B vermeld worden? Immers beide personen waren eigenaar van het geld, ook al was het geen en/of rekening.
Je bent fiscaal partner tot het moment van overlijden. Je kunt dus enkel kiezen voor fiscaal partnerschap voor een gedeelte van het jaar (tot overlijden).

quote:
Kiest u als fiscale partner van de overledene er in het jaar van overlijden niet voor om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd? Dan kunt u direct aangifte doen voor de overledene. U hoeft dan niet te wachten tot het jaar is afgelopen. Als u ervoor kiest om niet het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd, dan kunt u bepaalde inkomsten en aftrekposten niet verdelen.
Het lijkt me dus niet voordelig om niet voor het gehele jaar voor fiscaal partnerschap te kiezen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  dinsdag 28 april 2015 @ 19:01:15 #153
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152101894
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:48 schreef MyTiredFeet het volgende:
Ziekenbezoek is ¤ 0,19 per kilometer (voor auto). Reiskosten naar een specialist is werkelijke kosten. Dat zijn twee verschillende aftrekken specifieke zorgkosten.

Tevens:

[..]

Voldeed je hieraan trigt013?

[..]

Ja die lijst had ik al gevonden en ja daar voldeed ik aan.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  dinsdag 28 april 2015 @ 19:05:07 #154
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152102031
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:01 schreef trigt013 het volgende:
Ja die lijst had ik al gevonden en ja daar voldeed ik aan.
De bezoekkilometers mag je dan aftrekken tegen ¤ 0,19 per kilometer (ervan uitgaande dat je met de auto bent gegaan). (= reiskosten ziekenbezoek)

De "haal- en brengkilometers" (en de eventuele overige reizen naar specialisten) mag je aftrekken tegen de werkelijke (auto)kosten. (= vervoerskosten)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  dinsdag 28 april 2015 @ 19:15:04 #155
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152102341
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:05 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

De bezoekkilometers mag je dan aftrekken tegen ¤ 0,19 per kilometer (ervan uitgaande dat je met de auto bent gegaan). (= reiskosten ziekenbezoek)

De "haal- en brengkilometers" (en de eventuele overige reizen naar specialisten) mag je aftrekken tegen de werkelijke (auto)kosten. (= vervoerskosten)
^O^
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_152102927
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:49 schreef Libertarisch het volgende:
Heeft iemand zijn/haar geld al gekregen?
Yes *O*
  Moderator dinsdag 28 april 2015 @ 19:46:32 #157
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_152103513
Idd B-)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_152103766
Nu al? Da's vlot.
pi_152103841
Jup.. had het zelf pas ergens in juni verwacht.. Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar aangifte ook al op 1 maart om 00:10 gedaan :P
pi_152103973
Datum van aangifte maakt niet uit. Ligt er in mijn ervaring vooral aan hoe 'normaal' je aangifte is. Als je relatief veel of hoge aftrekposten opvoert dan zal het langer duren dan als je alleen inkomsten op hoeft te geven.

Maar laten we de eerste alinea van de OP niet vergeten mensen. Dit is een topic bedoeld voor inhoudelijke vragen ;)
pi_152104551
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:53 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Je bent fiscaal partner tot het moment van overlijden. Je kunt dus enkel kiezen voor fiscaal partnerschap voor een gedeelte van het jaar (tot overlijden).

[..]

Het lijkt me dus niet voordelig om niet voor het gehele jaar voor fiscaal partnerschap te kiezen.
Toch staat in dat stukje niet dat je tot aan het overlijden verplicht bent om fiscaal partner te zijn. Jij suggereert dus dat, stel dat iemand op 1 juli is overleden, dat je voor het ene half jaar als fiscaal partner aangifte moet dus en dat je pas vanaf 1 juli aangifte kunt doen zonder fiscale partner.

Ik ben op zoek of het mogelijk is om niet als fiscaal partner aangemerkt te worden omdat dan de drempelwaarde voor de specifiek zorgkosten lager wordt zodat er meer aftrek beschikbaar komt. Aan de verdeelmogelijkheden vanuit het fiscaal partnerschap heb ik niks omdat de inkomensverschillen tussen persoon A en persoon B erg groot zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kowloon op 28-04-2015 20:27:17 ]
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:15:29 #162
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152106979
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:22 schreef Kowloon het volgende:
Toch staat in dat stukje niet dat je tot aan het overlijden verplicht bent om fiscaal partner te zijn. Jij suggereert dus dat, stel dat iemand op 1 juli is overleden, dat je voor het ene half jaar als fiscaal partner aangifte moet dus en dat je pas vanaf 1 juli aangifte kunt doen zonder fiscale partner.
Je bent fiscaal partner vanaf de datum dat je trouwt (of vanaf wanneer je al eerder in datzelfde jaar samenwoonde, vanaf de datum van samenwonen). Het fiscaal partnerschap eindigt (onder andere) pas bij het overlijden van één van de twee partners.

U bent getrouwd of hebt een geregistreerd partnerschap

Ik snap wat je wil, maar dat is fiscaal gezien echter niet mogelijk.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_152107689
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:15 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Je bent fiscaal partner vanaf de datum dat je trouwt (of vanaf wanneer je al eerder in datzelfde jaar samenwoonde, vanaf de datum van samenwonen). Het fiscaal partnerschap eindigt (onder andere) pas bij het overlijden van één van de twee partners.

U bent getrouwd of hebt een geregistreerd partnerschap

Ik snap wat je wil, maar dat is fiscaal gezien echter niet mogelijk.
Oke, jammer dat het niet kan. Bedankt voor je hulp. :)
pi_152108780
Op deze manier is er ook geen lol meer aan eigenlijk. Alle opties waarmee je kunt besparen zijn zowat dicht getimmerd.
pi_152115085
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:58 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Wettelijk gezien zijn de kinderen geen ander persoon want ze is wilsonbekwaam en de ouder (voogd) is de rechtspersoon.
Sorry, maar je kinderen zijn gewoon een ander persoon, hoor. Of heb je dat sofinummer gemist?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 29 april 2015 @ 08:39:50 #166
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_152115167
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Sorry, maar je kinderen zijn gewoon een ander persoon, hoor. Of heb je dat sofinummer gemist?
http://www.btsg.nl/infobulletin/wilsonbekwaamheid.html

Ouders zijn wettelijke vertegenwoordigers.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_152115170
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:39 schreef trigt013 het volgende:

[..]

http://www.btsg.nl/infobulletin/wilsonbekwaamheid.html

Ouders zijn wettelijke vertegenwoordigers.
Dat hoef je me allemaal niet uit te leggen. Dat maakt het voor de fiscus nog steeds niet zo dat jij ziek bent.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_152115173
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:39 schreef trigt013 het volgende:

[..]

http://www.btsg.nl/infobulletin/wilsonbekwaamheid.html

Ouders zijn wettelijke vertegenwoordigers.
Maar geen rechtspersoon. En ook niet dezelfde persoon als de kinderen. Gewoon nee.
pi_152116644
quote:
15s.gif Op dinsdag 28 april 2015 22:02 schreef Kowloon het volgende:
Op deze manier is er ook geen lol meer aan eigenlijk. Alle opties waarmee je kunt besparen zijn zowat dicht getimmerd.
Ik denk ook niet dat belastingaangiftes bedacht zijn om lol te maken :')
Facts don't care about your feelings
pi_152149803
Ik heb een vraag mbt het aftrekken van studiekosten en dan wel collegegeld over het studiejaar 2013/2014.
Ik heb in in 2013 1835euro betaald voor het studiejaar 2013/2014. Volgens mij loopt het studie jaar tot en met juni 2014 (?) moet ik dan die 1835 / 10 (bij mij weten vallen de maanden juli en augustus niet in het studiejaar) doen en dan * 6 (sept t/m dec volgens mij al bij mijn aangifte van 2013 opgevoerd, en nu dus jan tot jun?) = 1101 euro?
of zou ik het /12 kunnen doen en juli/augustus er ook bij kunnen doen?

[ Bericht 4% gewijzigd door opreis op 30-04-2015 13:13:41 ]
  Milf donderdag 30 april 2015 @ 14:23:58 #171
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_152152058
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 13:01 schreef opreis het volgende:
Ik heb een vraag mbt het aftrekken van studiekosten en dan wel collegegeld over het studiejaar 2013/2014.
Ik heb in in 2013 1835euro betaald voor het studiejaar 2013/2014. Volgens mij loopt het studie jaar tot en met juni 2014 (?) moet ik dan die 1835 / 10 (bij mij weten vallen de maanden juli en augustus niet in het studiejaar) doen en dan * 6 (sept t/m dec volgens mij al bij mijn aangifte van 2013 opgevoerd, en nu dus jan tot jun?) = 1101 euro?
of zou ik het /12 kunnen doen en juli/augustus er ook bij kunnen doen?
Een collegejaar loopt van 1 september (2014) tot en met 31 augustus (2015).
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_152152929
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 14:23 schreef nikky het volgende:

[..]

Een collegejaar loopt van 1 september (2014) tot en met 31 augustus (2015).
Ah mooi, ik heb mijn college geld (1835) gedeeld door 12 gedaan, en dat keer 8 = 1223.33 als mijn collegegeld ingevuld, dat klopt dan dus. :)
pi_152153110
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 april 2015 18:03 schreef Nizno het volgende:

[..]

nee
Da's jammer. Dank Ninzo!
pi_152153275
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 15:09 schreef Pijoki het volgende:

[..]

Da's jammer. Dank Ninzo!
Ik neem aan dat voor toeslagen hetzelfde geldt als voor belastingschulden:

quote:
Nederlandse belastingschulden zijn geen schulden in box 3. U mag deze niet aftrekken. Hierop zijn 2 uitzonderingen:

Erfbelasting die u nog niet hebt betaald, mag u aangeven in box 3.
Belastingschulden van een voorlopige aanslag mag u aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
U hebt vóór 1 oktober van het voorafgaande jaar een voorlopige aanslag aangevraagd om in dat jaar uw belastingschuld te betalen.
Wij hebben de voorlopige aanslag niet opgelegd, of hebben deze zo laat opgelegd dat u deze niet vóór 1 januari van het aangiftejaar kon betalen.
U mag in deze gevallen het bedrag van de belastingschuld aftrekken van de waarde van de bezittingen op 1 januari van het aangiftejaar. Het bedrag dat u aftrekt als belastingschuld mag niet hoger zijn dan het bedrag dat u volgens de voorlopige aanslag moet betalen. U moet dit bedrag wel binnen de betalingstermijn van de voorlopige aanslag betalen.

A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 30 april 2015 @ 20:35:58 #175
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_152161306
toeslagen zijn een voorschot, indien je deze te veel hebt gehad moet je terug betalen. In feite is het geen schuld maar soort van 'onverschuldigde betaling'
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 30 april 2015 @ 20:58:05 #176
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_152162089
Deze snap ik niet
http://www.belastingdiens(...)hebt_afgetrokken.htm

Gaat dit nu over geld dat ik voor aftrekposten vorig jaar heb gekregen? Of over kosten die ik toch niet gemaakt heb oid? Echt duidelijk is het niet.
  donderdag 30 april 2015 @ 21:05:18 #177
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_152162344
Nevermind, ik snap hem al
pi_152190459
Argh, ik moet nog belastingaangifte doen :@ Ze vragen of ik een huisgenoot heb. Ja, maar ik denk niet zoals de belastingdienst bedoelt. Ik woon in een soort van studentenhuis, maar financieel heb ik niets met haar van doen. Heb ik dan een huisgenoot, ja of nee? Help :'(

Edit, hun voorbeelden in de toelichting dekken gewoon niet mijn situatie.
Somebody that I used to know
  vrijdag 1 mei 2015 @ 20:39:59 #179
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152190624
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 20:36 schreef Postbus100 het volgende:
Heb ik dan een huisgenoot, ja of nee? Help :'(
quote:
Kies 'Ja' als:

u in 2014 samenwoonde
u met uw kind of met uw vader of moeder op hetzelfde adres stond ingeschreven bij de gemeente en u allebei 27 jaar of ouder was op 31 december 2013

Kies ook 'Ja' als 1 van u:

was opgenomen in een verpleeg- of verzorgingshuis
tijdelijk was uitgezonden of overgeplaatst

Kies 'Nee' als:

u met uw kind of met uw vader of moeder op hetzelfde woonadres stond ingeschreven bij de gemeente en 1 van u jonger dan 27 jaar was op 31 december 2013
1 van u een deel van de woning huurde van de ander (zakelijke onderhuur)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_152190908
Kies 'Ja' als:

u in 2014 samenwoonde -> ja, maar niet als in: hokken. We zijn gewoon huisgenoten.
u met uw kind of met uw vader of moeder op hetzelfde adres stond ingeschreven bij de gemeente en u allebei 27 jaar of ouder was op 31 december 2013 -> nee

Kies ook 'Ja' als 1 van u:

was opgenomen in een verpleeg- of verzorgingshuis
tijdelijk was uitgezonden of overgeplaatst


Kies 'Nee' als:

u met uw kind of met uw vader of moeder op hetzelfde woonadres stond ingeschreven bij de gemeente en 1 van u jonger dan 27 jaar was op 31 december 2013 -> nee
1 van u een deel van de woning huurde van de ander (zakelijke onderhuur) -> eehmm, we huren het samen van een woningcorportatie.

Dus? Ja dan doen? Maar wat hebben ze ermee nodig? Ik heb financieel niets met mijn huisgenoot te maken :(
Somebody that I used to know
pi_152191092
Een huisgenoot heeft geen invloed op inkomstenbelasting, tenzij fiscaal partner maar daar voldoe je niet aan. Wel voor de huurtoeslag kan het invloed hebben.
Facts don't care about your feelings
pi_152191137
We hebben geen huurtoeslag gehad in 2014.

Ik kan dus gewoon Nee invullen?
Somebody that I used to know
pi_152193497
Wilde verdorie voor de verandering eens geen hulp vragen aan mijn vader, maar hem dit keer toch maar weer gebeld. Was wel een lucratief telefoontje :) Alles is nu geregeld, bedankt voor de hulp!
Somebody that I used to know
pi_152266982
Ik vorig jaar mijn eerste koophuis gekocht welke ik d.m.v. een hypotheek heb gefinancierd, deze hypotheek is opgedeeld in twee (gelijke) delen. Bij het doen van de aangifte lijkt het erop dat de belastingdienst dit ziet als twee afzonderlijke hypotheken aangezien deze gegevens deels al door de belastingdienst zelf zijn ingevuld.

Moet ik nu mijn aftrekposten (advieskosten hypotheek, taxatiekosten etc.) door tweeën delen zodat er bij allebei de hypotheken een even hoog bedrag komt te staan of kan ik alle aftrekposten gewoon onder één van de hypotheken vermelden?
pi_152267281
quote:
5s.gif Op maandag 4 mei 2015 16:28 schreef Gulp542 het volgende:
Ik vorig jaar mijn eerste koophuis gekocht welke ik d.m.v. een hypotheek heb gefinancierd, deze hypotheek is opgedeeld in twee (gelijke) delen. Bij het doen van de aangifte lijkt het erop dat de belastingdienst dit ziet als twee afzonderlijke hypotheken aangezien deze gegevens deels al door de belastingdienst zelf zijn ingevuld.

Moet ik nu mijn aftrekposten (advieskosten hypotheek, taxatiekosten etc.) door tweeën delen zodat er bij allebei de hypotheken een even hoog bedrag komt te staan of kan ik alle aftrekposten gewoon onder één van de hypotheken vermelden?
Maakt niet uit, komt toch op 1 hoop :)
  maandag 4 mei 2015 @ 16:41:58 #186
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_152267413
Je kunt gewoon de volledige bedragen bij een van de twee neer zetten. Alleen de rente en stand van de hypotheek per deel aangeven (maar dat is als t goed is al vooringevuld).
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_152276079
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 21:47 schreef Postbus100 het volgende:
Wilde verdorie voor de verandering eens geen hulp vragen aan mijn vader, maar hem dit keer toch maar weer gebeld. Was wel een lucratief telefoontje :) Alles is nu geregeld, bedankt voor de hulp!
En wat was het goede antwoord?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 18:32:03 #188
202348 Susi
Temple of Love
pi_152304498
Waar ik niet uitkom wb de aangifte, is het volgende:

Ik heb meerdere werkgevers tegelijkertijd gehad in 2014. Bij één van hen liet ik de loonheffing gelden, bij de overige allemaal niet. Maar nu zie ik dat bij alle werkgevers een bedrag is ingevuld van betaalde loonheffing. Wordt dit nu automatisch verrekend?
pi_152304723
Duh, als je de loonheffingskorting toepast wil dat niet zeggen dat je over het hele jaar bij die baan geen loonheffing betaalt :') alleen over een deel niet.
Facts don't care about your feelings
pi_152305587
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:49 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

En wat was het goede antwoord?
Nee. Omdat ik een financieel zelfstandig huishouden voer (wij delen niets samen).
Somebody that I used to know
pi_152306442
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 18:32 schreef Susi het volgende:
Waar ik niet uitkom wb de aangifte, is het volgende:

Ik heb meerdere werkgevers tegelijkertijd gehad in 2014. Bij één van hen liet ik de loonheffing gelden, bij de overige allemaal niet. Maar nu zie ik dat bij alle werkgevers een bedrag is ingevuld van betaalde loonheffing. Wordt dit nu automatisch verrekend?
JIj doelt op de loonheffingskorting. Dat is iets anders dan loonheffing.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 22:17:23 #192
202348 Susi
Temple of Love
pi_152314391
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 19:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

JIj doelt op de loonheffingskorting. Dat is iets anders dan loonheffing.
Klopt inderdaad :@
pi_152346786
Kan iemand me helpen,

Dit is de 1e keer dat ik zelf aangifte doe. Volgens mij is het aardig gelukt. Alleen zit ik met het volgt:

Ik en mn parner hebben samen een eigen woning. We doen ook samen aangifte.

Dat geld wat we terug krijgen van de HRA gaat naar de gezamelijke rekening.

Echter, ik heb 2 baantjes, en mn vriendin heeft meerdere baantjes gehad gedurende het jaar. We krijgen dus ook elk een bedrag 'prive' terug.

hoe kom ik er nou makkelijk achter welk bedrag ik terug krijg, welke zij terug krijgt en wat we samen krijgen? Het aangifteprogramma gooit alles op een grote hoop...
pi_152347994
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 21:31 schreef Makrolon het volgende:
Kan iemand me helpen,

Dit is de 1e keer dat ik zelf aangifte doe. Volgens mij is het aardig gelukt. Alleen zit ik met het volgt:

Ik en mn parner hebben samen een eigen woning. We doen ook samen aangifte.

Dat geld wat we terug krijgen van de HRA gaat naar de gezamelijke rekening.

Echter, ik heb 2 baantjes, en mn vriendin heeft meerdere baantjes gehad gedurende het jaar. We krijgen dus ook elk een bedrag 'prive' terug.

hoe kom ik er nou makkelijk achter welk bedrag ik terug krijg, welke zij terug krijgt en wat we samen krijgen? Het aangifteprogramma gooit alles op een grote hoop...
Kijken wat jullie beide afzonderlijk bruto hebben verdiend, en wat daarover te veel of te weinig is betaald.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_152350690
Het aangifteprogramma gooit niets op een grote hoop. Je doet zelf de verdeling en uiteindelijk krijgen jullie afzonderlijk terug of moeten betalen. Aan jullie om die verdeling zo optimaal mogelijk te maken, maar het is vrij eenvoudig om te bekijken wat elk van jullie betaalt/terugkrijgt.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_152699245
Dank allemaal,
Belastingaangifte is ingediend.
  woensdag 20 mei 2015 @ 09:40:42 #197
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_152781879
Goedemorgen,

Vandaag mijn aanslag ontvangen, klopt met wat ik heb ingevuld maar er is een bedrag opgenomen "Eerder verleende voorlopige teruggave(n)" van ¤ 3.120,-. Dat bedrag moet ik nu terugbetalen aan de Belastingdienst. Dit bedrag komt overeen met het bedrag hypotheekrenteaftrek dat ik ontvang van de Belastingdienst, ik krijg dat bedrag verdeeld over 12 termijnen.

Mijn vraag is: waarom moet ik dit nu terugbetalen? Ik heb in 2014 nog steeds mijn woning (evenals nu), die ik in 2013 ook nog had. De WOZ is ¤ 10.000 gezakt, maar verder zijn er volgens mij geen wijzigingen geweest.

Wat zie ik over het hoofd?
pi_152781908
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2015 09:40 schreef Orealo het volgende:
Goedemorgen,

Vandaag mijn aanslag ontvangen, klopt met wat ik heb ingevuld maar er is een bedrag opgenomen "Eerder verleende voorlopige teruggave(n)" van ¤ 3.120,-. Dat bedrag moet ik nu terugbetalen aan de Belastingdienst. Dit bedrag komt overeen met het bedrag hypotheekrenteaftrek dat ik ontvang van de Belastingdienst, ik krijg dat bedrag verdeeld over 12 termijnen.

Mijn vraag is: waarom moet ik dit nu terugbetalen? Ik heb in 2014 nog steeds mijn woning (evenals nu), die ik in 2013 ook nog had. De WOZ is ¤ 10.000 gezakt, maar verder zijn er volgens mij geen wijzigingen geweest.

Wat zie ik over het hoofd?
Moet je het daadwerkelijk terugbetalen? Of wordt het nu verrekend met de aanslag?
  woensdag 20 mei 2015 @ 09:44:09 #199
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_152781947
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 09:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Moet je het daadwerkelijk terugbetalen? Of wordt het nu verrekend met de aanslag?
Voor zover ik kan zien wordt er niets verrekend.
"Te betalen: ¤ 3.233" (het verschil is van de 'reguliere' aangifte en is juist)
pi_152782190
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2015 09:44 schreef Orealo het volgende:

[..]

Voor zover ik kan zien wordt er niets verrekend.
"Te betalen: ¤ 3.233" (het verschil is van de 'reguliere' aangifte en is juist)
Dan had je kennelijk (volgens je aangifte) geen recht op een teruggave. Waarom dat zo is weet jij beter dan ik, aangezien je die zelf hebt ingevuld. Zonder cijfers valt er ook niet zo veel over te zeggen..
  woensdag 20 mei 2015 @ 10:03:07 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152782340
Heb je je hypotheekdelen in de aangifte wel langsgelopen? Want bij ons stonden ze er wel, maar er moest nog wel eea ingevuld worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 mei 2015 @ 10:07:25 #202
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_152782437
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 10:03 schreef Leandra het volgende:
Heb je je hypotheekdelen in de aangifte wel langsgelopen? Want bij ons stonden ze er wel, maar er moest nog wel eea ingevuld worden.
Dat zou kunnen, ik heb altijd het idee dat ik er genoeg aandacht aan schenk. Ik bel anders de vrienden van de Belastingtelefoon wel even.
pi_152783723
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2015 09:40 schreef Orealo het volgende:
Goedemorgen,

Vandaag mijn aanslag ontvangen, klopt met wat ik heb ingevuld maar er is een bedrag opgenomen "Eerder verleende voorlopige teruggave(n)" van ¤ 3.120,-. Dat bedrag moet ik nu terugbetalen aan de Belastingdienst. Dit bedrag komt overeen met het bedrag hypotheekrenteaftrek dat ik ontvang van de Belastingdienst, ik krijg dat bedrag verdeeld over 12 termijnen.

Mijn vraag is: waarom moet ik dit nu terugbetalen? Ik heb in 2014 nog steeds mijn woning (evenals nu), die ik in 2013 ook nog had. De WOZ is ¤ 10.000 gezakt, maar verder zijn er volgens mij geen wijzigingen geweest.

Wat zie ik over het hoofd?
Wat stond er dan bij te betalen/ te ontvangen bedragen toen je aangifte deed?

Bij mij was het hypotheekdeel gedeeltelijk ingevuld. En vanwege een verkeerd vinkje moest ik ook ruim 4K betalen. Na 50x er doorheen te zijn gegaan dat vinkje dus gevonden en kon ik wel mijn hypotheekrente invullen en toen klopte het wel.
  woensdag 20 mei 2015 @ 11:39:52 #204
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_152784835
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:48 schreef TC03 het volgende:
Het is binnen *O* *O* *O* *O* *O*
Wat was je dagtekening?
pi_152785928
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 11:02 schreef jroz het volgende:

[..]

Wat stond er dan bij te betalen/ te ontvangen bedragen toen je aangifte deed?

Bij mij was het hypotheekdeel gedeeltelijk ingevuld. En vanwege een verkeerd vinkje moest ik ook ruim 4K betalen. Na 50x er doorheen te zijn gegaan dat vinkje dus gevonden en kon ik wel mijn hypotheekrente invullen en toen klopte het wel.
Dat vinkje staat echt overal verkeerd. Als je dat invult zoals ze dat vragen, dan gaat dat dus mis. (dat vinkje over het aflossen van je hypotheek. Dat is een heel stom vinkje. Als je een aflossingsvrije hypotheek hebt, dan gaat het mis.)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_152786292
Haha, dan zal de belastingtelefoon het de komende weken wel druk krijgen als zo veel mensen dat verkeerd hebben staan. Handig die vooraf ingevulde aangifte (en vooral de mensen die er blijkbaar niets van snappen).
pi_152786471
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:39 schreef bloodymary1 het volgende:
Haha, dan zal de belastingtelefoon het de komende weken wel druk krijgen als zo veel mensen dat verkeerd hebben staan. Handig die vooraf ingevulde aangifte (en vooral de mensen die er blijkbaar niets van snappen).
Bij de voorlopige berekening staat toch gewoon wat je terug moet betalen (of ontvangen). Als daar zo ongeveer het bedrag staat dat je aan voorlopige teruggaaf hebt ontvangen in het jaar ervoor, dan snap je toch dat je ergens iets verkeerd hebt ingevuld, en zoek je dat tot de bodem uit? Of ben ik nou gek?
pi_152786555
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:46 schreef jroz het volgende:

[..]

Bij de voorlopige berekening staat toch gewoon wat je terug moet betalen (of ontvangen). Als daar zo ongeveer het bedrag staat dat je aan voorlopige teruggaaf hebt ontvangen in het jaar ervoor, dan snap je toch dat je ergens iets verkeerd hebt ingevuld, en zoek je dat tot de bodem uit? Of ben ik nou gek?
Nee hoor, jij bent niet gek en je hebt helemaal gelijk. Maar blijkbaar is dat voor heel veel mensen al te moeilijk.
pi_152786904
Als je zo weinig kaas hebt gegeten van belastingaangiftes, kun je het ook eigenlijk beter even door iemand anders laten doen :D
pi_152787687
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:01 schreef NewHorizon het volgende:
Als je zo weinig kaas hebt gegeten van belastingaangiftes, kun je het ook eigenlijk beter even door iemand anders laten doen :D
Of ze moeten het makkelijker maken in plaats van opleuken. Op de een of andere manier vind ik het in de loop der jaren steeds moeilijker worden om de aangifte in te vullen terwijl mijn financiële situatie niet zo heel bijzonder is.

Vroeger (in het papieren tijdperk en in de floppentijd) was de grootste stress het bij elkaar vinden van de gegevens. Langzamerhand moet je zelf steeds ingewikkelder zoeken waar je bepaalde gegevens moet invullen.
pi_152787903
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Of ze moeten het makkelijker maken in plaats van opleuken. Op de een of andere manier vind ik het in de loop der jaren steeds moeilijker worden om de aangifte in te vullen terwijl mijn financiële situatie niet zo heel bijzonder is.

Vroeger (in het papieren tijdperk en in de floppentijd) was de grootste stress het bij elkaar vinden van de gegevens. Langzamerhand moet je zelf steeds ingewikkelder zoeken waar je bepaalde gegevens moet invullen.
Dit klopt niet. Het wordt juist steeds makkelijker. Spelen met je aangifte is nauwelijks meer mogelijk. Hooguit tussen fiscaal partners.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Licht Ontvlambaar woensdag 20 mei 2015 @ 14:01:48 #212
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_152788661
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:35 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit klopt niet. Het wordt juist steeds makkelijker. Spelen met je aangifte is nauwelijks meer mogelijk. Hooguit tussen fiscaal partners.
eens... Het is ondertussen een kwestie van bedragen controleren geworden. En een beetje schuiven om het meest voordelig uit te komen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_152788669
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:35 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit klopt niet. Het wordt juist steeds makkelijker. Spelen met je aangifte is nauwelijks meer mogelijk. Hooguit tussen fiscaal partners.
Ik bedoel dus duidelijk niet het sjoemelen maar gewoon het hoofdstukje/ invulvakje vinden waar je een bedrag moet invullen. Ik hou me maar eens per jaar bezig met belasting en wil er de rest van het jaar geen aandacht aan hoeven besteden.

Ik krijg ergens een beetje subsidie voor en dat moet ik bij mijn inkomen optellen. Op 1 maart heb ik daar minstens een uur naar gezocht. Een maand later maar de belasting telefoon gebeld. Ook daar moest druk onderling overlegd worden voordat ik een antwoord had. Voorheen kwam je dat gewoon tegen als je het 'billet' systematisch doorliep. Nu moet je dus eindeloos diep doorklikken in -voor mij- onlogische menustructuren.

Een knappe handleiding waar je op willekeurige trefwoorden kan zoeken zou wel makkelijk zijn.
pi_152788753
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik bedoel dus duidelijk niet het sjoemelen maar gewoon het hoofdstukje/ invulvakje vinden waar je een bedrag moet invullen. Ik hou me maar eens per jaar bezig met belasting en wil er de rest van het jaar geen aandacht aan hoeven besteden.

Ik krijg ergens een beetje subsidie voor en dat moet ik bij mijn inkomen optellen. Op 1 maart heb ik daar minstens een uur naar gezocht. Een maand later maar de belasting telefoon gebeld. Ook daar moest druk onderling overlegd worden voordat ik een antwoord had. Voorheen kwam je dat gewoon tegen als je het 'billet' systematisch doorliep. Nu moet je dus eindeloos diep doorklikken in -voor mij- onlogische menustructuren.

Een knappe handleiding waar je op willekeurige trefwoorden kan zoeken zou wel makkelijk zijn.
Er is een reden dat je gewoon van boven naar beneden door het biljet moet klikken..
pi_152788922
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:04 schreef DonJames het volgende:
Voorheen kwam je dat gewoon tegen als je het 'billet' systematisch doorliep.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:04 schreef DonJames het volgende:
Er is een reden dat je gewoon van boven naar beneden door het biljet moet klikken..
Maar stukjes die je absoluut niet relevant acht ga je toch niet eindeloos in de diepte open klikken? De jongens en meisjes van de belasting telefoon hadden ook een kwartier nodig om het uit te vinden dus zo simpel is het kennelijk niet.
pi_152789190
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:11 schreef qajariaq het volgende:

Maar stukjes die je absoluut niet relevant acht ga je toch niet eindeloos in de diepte open klikken?
Waren die stukjes niet relevant, of achtte jij ze niet relevant?
quote:
De jongens en meisjes van de belasting telefoon hadden ook een kwartier nodig om het uit te vinden dus zo simpel is het kennelijk niet.
Die weten dan ook doorgaans niets van dingen die niet helemaal standaard zijn.
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:48:36 #217
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_152789907
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:46 schreef jroz het volgende:

[..]

Bij de voorlopige berekening staat toch gewoon wat je terug moet betalen (of ontvangen). Als daar zo ongeveer het bedrag staat dat je aan voorlopige teruggaaf hebt ontvangen in het jaar ervoor, dan snap je toch dat je ergens iets verkeerd hebt ingevuld, en zoek je dat tot de bodem uit? Of ben ik nou gek?
In mijn geval stond dit in de berekening:


En dit uiteindelijk op de brief:

pi_152790118
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:48 schreef Orealo het volgende:

[..]

In mijn geval stond dit in de berekening:
[ afbeelding ]

En dit uiteindelijk op de brief:

[ afbeelding ]
Jij wordt gewoon genaaid door die gasten >:)
  woensdag 20 mei 2015 @ 15:00:06 #219
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_152790202
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:56 schreef jroz het volgende:

[..]

Jij wordt gewoon genaaid door die gasten >:)
Mijn leningdelen zijn wel gewoon volledig ingevuld. Ik snap dit niet.
pi_152790851
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:00 schreef Orealo het volgende:

[..]

Mijn leningdelen zijn wel gewoon volledig ingevuld. Ik snap dit niet.
Er staat meer in die brief....
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_152791118
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:48 schreef Orealo het volgende:

[..]

In mijn geval stond dit in de berekening:
[ afbeelding ]

En dit uiteindelijk op de brief:

[ afbeelding ]
Daar staat in feite hetzelfde. Uit de aangifte volgt dat je 113 moet betalen. Dat zal niet juist zijn, waarschijnlijk is de hypotheekrenteaftrek niet toegepast. De aanslag zegt ook 113 te betalen, plus het voorschot dat je al gehad hebt van 3.120. Dat zal je in je aangifte ook niet hebben ingevuld, vandaar dat die een verkeerd bedrag te zien gaf. Het ligt in dit geval echt aan je zelf. Je moet dus een bezwaarschrift schrijven nu of snel een gecorrigeerde aangifte indienen voor de betalingstermijn van de aanslag is verstreken, waarbij je de hypotheekrente-aftrek wel correct toepast. Wellicht moet je nog invullen of je de aftrek bij jou toepast of bij je partner?
pi_152791252
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:00 schreef Orealo het volgende:

[..]

Mijn leningdelen zijn wel gewoon volledig ingevuld. Ik snap dit niet.
Gezien het feit dat er ongeveer evenveel loonheffing is ingehouden dan dat je aan inkomstenbelasting verschuldigd bent (wat normaal is bij mensen die gewoon een baan hebben en geen eigen woning of andere aftrekposten), denk ik dat de rente en/of kosten van die schulden niet zijn ingevuld.
pi_152791704
Stomme vraag misschien, maar wij kregen dinsdag beide de aanslag binnen. Krijgen in totaal een 1500 minder terug als vorig jaar. Vriend is een 7000 euro meer gaan verdienen(verzamelinkomen), dus dat zal wel kloppen.

Alleen was de inkomensafhankelijke combinatiekorting op zijn aanslag opgenomen, en ik had begrepen dat die bij de minstverdienende meegenomen zou worden. En dat ben ik. Zie ik iets over het hoofd?

Voor de teruggaaf maakt het volgens mij niets uit.
  donderdag 21 mei 2015 @ 01:07:31 #224
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152810074
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:53 schreef laiveneertiekje het volgende:
Zie ik iets over het hoofd?
Beiden enkel in loondienst (geen uitkering, geen eigen onderneming, o.i.d.)?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_152811979
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 01:07 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Beiden enkel in loondienst (geen uitkering, geen eigen onderneming, o.i.d.)?
ww uitkering voor mijn partner. En nog wat geld uit een payroll constructie.
  donderdag 21 mei 2015 @ 08:08:09 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152812224
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 07:43 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

ww uitkering voor mijn partner. En nog wat geld uit een payroll constructie.
En zijn payroll inkomen is lager dan jouw arbeidsinkomen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 21 mei 2015 @ 18:02:25 #227
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152827872
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 07:43 schreef laiveneertiekje het volgende:
ww uitkering voor mijn partner. En nog wat geld uit een payroll constructie.
WW-uitkering is loon uit vroegere arbeid (en dus niet uit tegenwoordige arbeid) en dat telt niet mee voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Zijn inkomen uit de "payroll constructie" zal dus waarschijnlijk lager geweest zijn dan jouw looninkomsten.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_152828163
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 18:02 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

WW-uitkering is loon uit vroegere arbeid (en dus niet uit tegenwoordige arbeid) en dat telt niet mee voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Zijn inkomen uit de "payroll constructie" zal dus waarschijnlijk lager geweest zijn dan jouw looninkomsten.
Dat zou best eens kunnen, dan zal dat wel net zorgen voor een lager inkomen.
pi_152853217
Is het nieuw dat de bd niet naar de gezamenlijke uitkomst van twee fiscaal partners kijkt? We moeten uiteindelijk 20 euro betalen maar ik krijg fors terug en partner moet 20 euro meer betalen dan ik terug krijg. Om het makkelijk te maken heb ik mijn geld gekregen en mogen we dat meteen weer terugstorten. Dat was nooit zo, toch?
Overigens is de verdeling zo omdat dit het meest gunstige was in ons geval volgens de welbekende schuifbalkjes.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_152853238
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 13:49 schreef d.k. het volgende:
Is het nieuw dat de bd niet naar de gezamenlijke uitkomst van twee fiscaal partners kijkt? We moeten uiteindelijk 20 euro betalen maar ik krijg fors terug en partner moet 20 euro meer betalen dan ik terug krijg. Om het makkelijk te maken heb ik mijn geld gekregen en mogen we dat meteen weer terugstorten. Dat was nooit zo, toch?
Overigens is de verdeling zo omdat dit het meest gunstige was in ons geval volgens de welbekende schuifbalkjes.
Dat was altijd al zo....
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_152859840
Echt? Dit is voor ons voor het eerst dat het zo moet, andere jaren nooit. lekker omslachtig.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_152860312
Je kunt de verdeling ook iets minder gunstig maken en dan hoef je niet de moeite te doen dat de ene betaalt en de ander terugkrijgt. Is maar of je het waard vindt of niet...
Facts don't care about your feelings
pi_152861210
Nou ik vond iets van 100 euro minder betalen in dit geval de moeite. Ik snap alleen niet waarom het overige keren niet zo ging als nu. Het lijkt erop dat het samenhangt met moeten betalen, andere jaren kregen we terug.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_152863143
Korte inhoudelijke vraag:

Als ik promotie doe, en ik koop een laptop voor mijn promotie, is deze aftrekbaar? ( uiteraard over 3 jaar verspreid) Vind wel veel informatie over de kosten van een daadwerkelijke promotie (drukkosten etc.)..

Dank alvast!
pi_152863555
Promotie?? Heb je het nu over een onderneming?
Facts don't care about your feelings
pi_152863727
Nee het gaat om promoveren. Lijkt me onder studiekosten vallen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_152863809
Promotie bedoelt ie toch mee reclame anders vind ik het heel krom verwoord (kosten van een daadwerkelijke promotie, als ik promotie doe).
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 22 mei 2015 @ 23:13:34 #238
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_152870413
quote:
promotiekosten
Als promotiekosten kunt u de kosten van publicatie en de kosten van de voorgeschreven kleding voor de promovendus en de paranimfen tijdens de promotieplechtigheid aftrekken.
Studiekosten of andere scholingsuitgaven

En nee, een computer valt daar niet onder. Uit dezelfde PDF:

quote:
Let op: niet aftrekbaar
zijn computerapparatuur (waaronder ook tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur)
De afschrijving van eerder aangeschafte computerapparatuur (toen het nog wel aftrekbaar was) is overigens nog wel steeds aftrekbaar.
quote:
afschrijving van duurzame goederen
Duurzame goederen zijn goederen die een aantal jaren meegaan. Bijvoorbeeld een vleugel die u koopt tijdens uw conservatoriumopleiding. U mag daarvan niet alle kosten aftrekken in het jaar van aankoop. In plaats daarvan trekt u in de volgende jaren steeds een deel van de kosten af. U houdt daarbij rekening met de restwaarde en de jaren waarin u het duurzame goed gebruikt (levensduur).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 22 mei 2015 @ 23:15:23 #239
165633 eriksd
The grand facade...
pi_152870467
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 20:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Promotie bedoelt ie toch mee reclame anders vind ik het heel krom verwoord (kosten van een daadwerkelijke promotie, als ik promotie doe).
?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_152871098
Even Wikipedia erop los laten:
Promotie in academische zin is het behalen van de academische graad van doctor door het schrijven en publiekelijk verdedigen van een proefschrift, al dan niet met stellingen, aan een universiteit, of althans onder supervisie van een hoogleraar die als promotor optreedt.

In 2011 vroeg een promovendus (degene die promoveert) aan de Belastingdienst Groningen welke promotiekosten aftrekbaar zijn. Zie de link hieronder.

De volgende kosten zijn aftrekbaar:
1. Drukkosten proefschrift
2. Reiskosten leden leescommissie
3. Huur van een rokkostuum voor kandidaat en paranimfen
Ook aftrekbaar zijn de kosten van de receptie in aansluiting op de promotie
(mits niet vergoed door de faculteit)

Niet aftrekbaar:
* Diner met familie, begeleiders en leescommissieleden
* Borrel voor familie en vrienden (en overigen)

Lees hier het antwoord van de inspecteur (nog steeds actueel, hoewel van 2011)
pi_152875506
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 20:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Promotie bedoelt ie toch mee reclame anders vind ik het heel krom verwoord (kosten van een daadwerkelijke promotie, als ik promotie doe).
Promotie als in promoveren, excuus voor onduidelijkheid. Was wat gehaast!

Overigens dank voor de antwoorden. :-)
  dinsdag 26 mei 2015 @ 11:41:24 #242
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_152970088
Ik heb mijn beschikking gehad maar daar staat iets raars in betreffende buitenlandse dividenden (fictieve bedragen):
Dit jaar verrekende buitenlandse bronheffing box 3: af ¤100
Dit jaar te verrekenen buitenlandse bronheffing box 3: bij ¤100

Het lijkt er dus op dat de dividenden die ik via Binck al betaald heb richting de US fiscus niet afgetrokken worden :?.

Waar kan hem dat in zitten? De dividendbelasting van mijn Shell aandelen worden wel netjes van de totale aanslag afgetrokken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_152970617
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb mijn beschikking gehad maar daar staat iets raars in betreffende buitenlandse dividenden (fictieve bedragen):
Dit jaar verrekende buitenlandse bronheffing box 3: af ¤100
Dit jaar te verrekenen buitenlandse bronheffing box 3: bij ¤100

Het lijkt er dus op dat de dividenden die ik via Binck al betaald heb richting de US fiscus niet afgetrokken worden :?.

Waar kan hem dat in zitten? De dividendbelasting van mijn Shell aandelen worden wel netjes van de totale aanslag afgetrokken.
Je zal wel te weinig inkomsten in Box 3 hebben. Dan valt er geen buitenlandse bronheffing te verrekenen.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 12:06:43 #244
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_152970630
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:06 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je zal wel te weinig inkomsten in Box 3 hebben. Dan valt er geen buitenlandse bronheffing te verrekenen.
Het rare is dat ik dus wel vermogensbelasting moet betalen. Die twee zouden van elkaar afgetrokken moeten worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_152975214
Dit jaar heb ik een deel overlap met bijbaan en fulltime baan waar ik beide loonheffingskorting heb laten toepassen. Dit houd in dat ik volgend jaar waarschijnlijk belasting moet gaan terugbetalen. Is het wellicht mogelijk het op de een of andere manier te regelen zodat je overeenkomstig met de belasting die nog betaald moet worden dit de komende maanden al rechtgetrokken word door bijvoorbeeld één of enkele maanden geen korting te krijgen?
- Met zuidelijke groet -
pi_152977320
Je loonheffingskorting stopzetten bij 1 van je banen? Misschien met terugwerkende kracht als de salarisadministratie van dat bedrijf niet lui is.... Anders geld apart houden... of een VA indienen met de (geschatte) inkomens, maar dan wordt het helemaal lastig rekenen.
Facts don't care about your feelings
pi_152978087
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 15:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Je loonheffingskorting stopzetten bij 1 van je banen? Misschien met terugwerkende kracht als de salarisadministratie van dat bedrijf niet lui is.... Anders geld apart houden... of een VA indienen met de (geschatte) inkomens, maar dan wordt het helemaal lastig rekenen.
Ik verwacht dat het zich rechttrekt bij 2 maanden geen korting, maar ik weet niet of zoiets tijdelijks kan?
- Met zuidelijke groet -
pi_152978803
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 16:07 schreef De-Hamster het volgende:

[..]

Ik verwacht dat het zich rechttrekt bij 2 maanden geen korting, maar ik weet niet of zoiets tijdelijks kan?
Je kunt zelf anders toch wat opzij leggen? Je hebt het immers ook gekregen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_152980217
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 16:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je kunt zelf anders toch wat opzij leggen? Je hebt het immers ook gekregen.
Kan zeker, maar aangezien het jaar nog een half jaar duurt en ik het gewoon makkelijker vind, vroeg ik mij af of je dit niet tijdelijk kunt laten corrigeren?
- Met zuidelijke groet -
pi_152980351
Hoe kan je er achterkomen welke toeslagen je op het moment ontvangt?
Dus niet waar je recht op hebt, maar wat ze nu al iedere maand storten?

Gaat steeds iets verkeerd, wil weten welke bedrag ze waarom ze iedere maand storten.
  † In Memoriam † dinsdag 26 mei 2015 @ 17:15:07 #251
43556 miss_dynastie
pi_152980747
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 17:03 schreef xaban06 het volgende:
Hoe kan je er achterkomen welke toeslagen je op het moment ontvangt?
Dus niet waar je recht op hebt, maar wat ze nu al iedere maand storten?

Gaat steeds iets verkeerd, wil weten welke bedrag ze waarom ze iedere maand storten.
toeslagen.nl en dan inloggen met je digid.
pi_152982595
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 17:03 schreef xaban06 het volgende:
Hoe kan je er achterkomen welke toeslagen je op het moment ontvangt?
Dus niet waar je recht op hebt, maar wat ze nu al iedere maand storten?

Gaat steeds iets verkeerd, wil weten welke bedrag ze waarom ze iedere maand storten.
Dat zeggen ze toch 1000x al op de radio.... http://mijn.toeslagen.nl/
Facts don't care about your feelings
pi_152982730
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 18:18 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat zeggen ze toch 1000x al op de radio.... http://mijn.toeslagen.nl/
Als ik het wist zou ik het echt niet vragen ;)
pi_152982844
Facts don't care about your feelings
pi_152982868
Jeej ik heb mn doekoe binnen
standaarddrinker
pi_152982903
Net even gecheckt, alleen kinderopvangtoeslag staat er tussen, wordt uitbetaald op de 20ste.

Maar op de 15e krijgen we ook 2 bedragen gestort, een daarvan was altijd HRA en andere aanrechtsubsidie, toen aanrechtsubsidie stop laten zetten, maar hebben ze HRA stopgezet.
Laatst weer opnieuw ingediend om aanrechtsubsidie te laten stoppen maar kreeg in mei weer 2 bedragen.
Misschien was dit wel de laatste keer.

Wellicht is de ene combinatiekortingtoeslag, maar waar vind ik dat terug?
pi_152982944
HRA (of inkomensafhankelijkecombinatiekorting, algemene heffingskorting minstverdienende partner) zijn voorlopige teruggaves en dus gewoon inkomstenbelasting. Toeslagen zijn alleen zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget.
Facts don't care about your feelings
pi_152982977
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 18:31 schreef YoshiBignose het volgende:
HRA (of inkomensafhankelijkecombinatiekorting) zijn voorlopige teruggaves en dus gewoon inkomstenbelasting. Toeslagen zijn alleen zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget.
Kan je die nog ergens terug vinden? Of alleen telefonisch?
pi_152983027
Tja, je doet ieder jaar aangifte inkomstenbelasting. Als je alleen inkomsten uit loondienst hebt en dan een stel aftrekposten is de schatting op zich redelijk te maken. Hypotheekrenteaftrek is een aftrekpost en bepaalde heffingskortingen waar de salarisadministratie van je bedrijf geen rekening mee houdt kunnen dat ook zijn. Als je gewoon weer een voorlopige teruggaaf indient en daar aangeeft waar je recht op hebt en waar niet op, dan lijkt het me dat het gewoon goed moet gaan.

Waarom krijg je twee bedragen? Beide op jouw naam, of misschien je partner en jij afzonderlijk een teruggave? Wat is het verschil in betalingskenmerk?
Facts don't care about your feelings
pi_152984053
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Of ze moeten het makkelijker maken in plaats van opleuken. Op de een of andere manier vind ik het in de loop der jaren steeds moeilijker worden om de aangifte in te vullen terwijl mijn financiële situatie niet zo heel bijzonder is.

Vroeger (in het papieren tijdperk en in de floppentijd) was de grootste stress het bij elkaar vinden van de gegevens. Langzamerhand moet je zelf steeds ingewikkelder zoeken waar je bepaalde gegevens moet invullen.
Helemaal mee eens. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk gewoon weer de papieren aangifte doen. Dan snap ik waar ik mee bezig ben en zie ik ook meteen waarover en waarom ik belasting moet betalen. En niet alleen een optelsom op het einde.

Daarnaast wordt ik doodmoe van dat oneindige gespecificeer in de digitale aangifte: Op papier vul je gewoon het totaal aan bankrekeningtegoeden in, in de digitale aangifte moet je het per bank en per rekeningnummer specificeren. Idem voor dividentbelastingen, op papier 1 getal, digitaal moet je het per land uitsplitsen.

Uiteindelijk hebben de paar vooringevulde waarden (die voor de helft ook niet eens kloppen) voor mij weinig toegevoegde waarde als je vervolgens 1000 dingen extra moet invullen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_152996957
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 18:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja, je doet ieder jaar aangifte inkomstenbelasting. Als je alleen inkomsten uit loondienst hebt en dan een stel aftrekposten is de schatting op zich redelijk te maken. Hypotheekrenteaftrek is een aftrekpost en bepaalde heffingskortingen waar de salarisadministratie van je bedrijf geen rekening mee houdt kunnen dat ook zijn. Als je gewoon weer een voorlopige teruggaaf indient en daar aangeeft waar je recht op hebt en waar niet op, dan lijkt het me dat het gewoon goed moet gaan.

Waarom krijg je twee bedragen? Beide op jouw naam, of misschien je partner en jij afzonderlijk een teruggave? Wat is het verschil in betalingskenmerk?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Naam:BELASTINGDIENST
Omschrijving:MAAND MEI NR. 5215
Tegenrekening2445588
MutatiesoortVerzamelbetaling
Mededelingen
Naam:BELASTINGDIENST
Omschrijving:MAAND MEI NR. <BSN VAN PARTNER>H5001 IB/PVV 2015
(ACHTERNAAM )
Kenmerk:20150511XXXXXX
IBAN:NL86INGB0002445588

Naam:BELASTINGDIENST
Omschrijving:MAAND MEI NR. 1984
Tegenrekening2445588
MutatiesoortVerzamelbetaling
Mededelingen
Naam:BELASTINGDIENST
Omschrijving:MAAND MEI NR. <MIJN BSN>H5001 IB/PVV 2015
(ACHTERNAAM )
Kenmerk:201505110XXXXXX
IBAN:NL86INGB0002445588

Ik wil er dus achterkomen waarom we deze 'toeslagen' ontvangen.

Ik denk dat de bovenste vanaf nu niet meer gestort zal worden, ik denk dat de aanrecht subsidie was waar ik het over had.

Maar waarvan is die tweede betaling? Inkomstafhankelijke combinatiekorting?
pi_152997159
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 00:42 schreef xaban06 het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Ik wil er dus achterkomen waarom we deze 'toeslagen' ontvangen.

Ik denk dat de bovenste vanaf nu niet meer gestort zal worden, ik denk dat de aanrecht subsidie was waar ik het over had.

Maar waarvan is die tweede betaling? Inkomstafhankelijke combinatiekorting?
Dat is inderdaad je voorlopige aangifte. Je zult het voorlopige aangifte programma 2015 moeten doorlopen als je denkt dat het niet klopt.
pi_152998692
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 00:42 schreef xaban06 het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Ik wil er dus achterkomen waarom we deze 'toeslagen' ontvangen.

Ik denk dat de bovenste vanaf nu niet meer gestort zal worden, ik denk dat de aanrecht subsidie was waar ik het over had.

Maar waarvan is die tweede betaling? Inkomstafhankelijke combinatiekorting?
De ene is van jou, de andere van je partner. Staat wel op de voorlopige aanslag (inkomstenbelasting 2015) die jullie ongetwijfeld hebben ontvangen.
  woensdag 27 mei 2015 @ 10:10:53 #264
62913 Blik
The one and Only!
pi_153000476
Ik krijg er ook 2, heeft volgens mij gewoon te maken met hoe je de aftrekposten hebt ingevuld in je aangifte.
pi_153032198
2 korte vraagjes:

- Ik heb in 2014 woning gekocht. Mijnbelastingdienst heeft zelf ingevuld als status "leegstaand/vakantiewoning". Moet ik dat laten staan omdat dat de staat van het huis was op 1-1-2014 of veranderen in "hoofdverblijf" omdat dat de status werd na aankoop?

- Aanschafprijs huis is dat inclusief een bouwdepot?
  donderdag 28 mei 2015 @ 12:42:03 #266
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_153036316
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 09:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
- Ik heb in 2014 woning gekocht. Mijnbelastingdienst heeft zelf ingevuld als status "leegstaand/vakantiewoning". Moet ik dat laten staan omdat dat de staat van het huis was op 1-1-2014 of veranderen in "hoofdverblijf" omdat dat de status werd na aankoop?
Ben je er direct na aankoop ook gaan wonen (en ingeschreven bij de BRP)?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_153036535
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 12:42 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Ben je er direct na aankoop ook gaan wonen (en ingeschreven bij de BRP)?
Niet direct maar dat lijkt me onmogelijk. Maandje geklust en toen er in, huurhuiscontract eindigde 1.5 maand later.
  donderdag 28 mei 2015 @ 12:58:31 #268
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_153036824
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 12:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Niet direct maar dat lijkt me onmogelijk. Maandje geklust en toen er in, huurhuiscontract eindigde 1.5 maand later.
quote:
Voor het eerst een eigen woning

Hebt u voor het eerst een eigen woning gekocht? Ga dan uit van de datum dat u bent ingeschreven bij de gemeente.
Deel van het jaar eigen woning

Van datum aankoop woning tot datum inschrijving gemeente is "onbewoond" vanaf datum inschrijving is "hoofdverblijf".
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_153036898
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 12:58 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

[..]

Deel van het jaar eigen woning

Van datum aankoop woning tot datum inschrijving gemeente is "onbewoond" vanaf datum inschrijving is "hoofdverblijf".
En is een korte periode hoofdverblijf gunstig of juist niet? Want de gemeente is enorm laks geweest met het aanmaken van onze straat dus we zijn pas officieel ingeschreven enkele maanden later :'(
  donderdag 28 mei 2015 @ 13:07:54 #270
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_153037127
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:00 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En is een korte periode hoofdverblijf gunstig of juist niet? Want de gemeente is enorm laks geweest met het aanmaken van onze straat dus we zijn pas officieel ingeschreven enkele maanden later :'(
Vanaf het moment dat de woning hoofdverblijf is, begint het eigenwoningforfait te lopen (bijtelling o.b.v. de woz-waarde). Dus een korte periode hoofdverblijf is fiscaal voordeliger.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_153037163
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:07 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Vanaf het moment dat de woning hoofdverblijf is, begint het eigenwoningforfait te lopen (bijtelling o.b.v. de woz-waarde). Dus een korte periode hoofdverblijf is fiscaal voordeliger.
Bedankt ^O^
pi_153039485
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:07 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Vanaf het moment dat de woning hoofdverblijf is, begint het eigenwoningforfait te lopen (bijtelling o.b.v. de woz-waarde). Dus een korte periode hoofdverblijf is fiscaal voordeliger.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Bedankt ^O^
Nou kan ik wel heel erg dom zijn, maar de HRA heb je dan natuurlijk ook niet. En dat is meer de het forfait.

Toch? :@
pi_153040417
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 14:15 schreef Yreal het volgende:

[..]

[..]

Nou kan ik wel heel erg dom zijn, maar de HRA heb je dan natuurlijk ook niet. En dat is meer de het forfait.

Toch? :@
Als je geen HRA hebt, dan ook geen EWF.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_153040608
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2015 14:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als je geen HRA hebt, dan ook geen EWF.
Dus ik had in de periode dat ik nog niet was ingeschreven geen HRA mogen ontvangen?
  donderdag 28 mei 2015 @ 16:07:30 #275
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_153043161
Nog steeds geen brief ontvangen. Meer mensen niet?..
pi_153043978
ja
Facts don't care about your feelings
pi_153044672
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 14:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dus ik had in de periode dat ik nog niet was ingeschreven geen HRA mogen ontvangen?
Jawel, als je de intentie had om er binnen twee (?) jaar te gaan wonen.
pi_153045537
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 16:07 schreef fjs het volgende:
Nog steeds geen brief ontvangen. Meer mensen niet?..
Ja, ook nog niks gehoord.
pi_153046506
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 16:07 schreef fjs het volgende:
Nog steeds geen brief ontvangen. Meer mensen niet?..
Je doet net of het vreemd is. Maar het is toch nog geen 1 juli of vergis ik me nu?
  donderdag 28 mei 2015 @ 19:38:00 #280
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_153048485
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2015 18:33 schreef nelisb het volgende:

[..]

Je doet net of het vreemd is. Maar het is toch nog geen 1 juli of vergis ik me nu?
Het is toch voor 1 juni?

Laat maar je hebt gelijk.
  donderdag 28 mei 2015 @ 19:39:44 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_153048533
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 19:38 schreef fjs het volgende:

[..]

Het is toch voor 1 juni?
Nee.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_153182276
Inmiddels brief en geld binnen, maar ik vraag mij af of het allemaal wel klopt. Wellicht dat iemand mij kan helpen?

Ik wil voornamelijk weten of de HRA hierin meegenomen is, want dat krijg ik maandelijks niet uitbetaald. Of kan je dat niet zien of de HRA hierin meegenomen is?
pi_153182421
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 11:44 schreef xaban06 het volgende:
Inmiddels brief en geld binnen, maar ik vraag mij af of het allemaal wel klopt. Wellicht dat iemand mij kan helpen?

Ik wil voornamelijk weten of de HRA hierin meegenomen is, want dat krijg ik maandelijks niet uitbetaald. Of kan je dat niet zien of de HRA hierin meegenomen is?
HRA verlaagt je inkomen in box 1, zou je dus zo moeten kunnen zien.
pi_153182493
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 11:49 schreef DonJames het volgende:

[..]

HRA verlaagt je inkomen in box 1, zou je dus zo moeten kunnen zien.
Inkomstenbelasting box 1
Eerste schijf: xx euro
Tweede schijf: xx euro
Derde schijf: xx euro
_______________________
Inkomstenbelasting: xx euro

Bij box 1 staat er dus geen "af" bedrag.

Of bedoel je dat niet?
pi_153182631
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 11:52 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Inkomstenbelasting box 1
Eerste schijf: xx euro
Tweede schijf: xx euro
Derde schijf: xx euro
_______________________
Inkomstenbelasting: xx euro

Bij box 1 staat er dus geen "af" bedrag.

Of bedoel je dat niet?
HRA wordt niet apart vermeld. Dus, als je belastbaar inkomen in box 1 hetzelfde is als wat op je jaaropgaaf staat, dan is de HRA niet meegenomen. Als het goed is is je inkomen in de aangifte dus lager dan de jaaropgaaf, en wel met het bedrag aan HRA.
HRA is overigens niet een directe korting op je te betalen belasting, maar het verlaagt je inkomen.
pi_153182696
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 11:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

HRA wordt niet apart vermeld. Dus, als je belastbaar inkomen in box 1 hetzelfde is als wat op je jaaropgaaf staat, dan is de HRA niet meegenomen. Als het goed is is je inkomen in de aangifte dus lager dan de jaaropgaaf, en wel met het bedrag aan HRA.
HRA is overigens niet een directe korting op je te betalen belasting, maar het verlaagt je inkomen.
Verschil tussen belastbaar inkomen en jaaropgaaf is ~1.600,- terwijl mijn HRA het dubbele daarvan moet zijn.

Misschien gewoon even langs een adviseur oid, zo ga ik er niet uitkomen denk ik :)
pi_153262373
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 12:00 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Verschil tussen belastbaar inkomen en jaaropgaaf is ~1.600,- terwijl mijn HRA het dubbele daarvan moet zijn.

Misschien gewoon even langs een adviseur oid, zo ga ik er niet uitkomen denk ik :)
U houdt geen rekening met het EWF - het eigenwoningforfait. Dit EWF telt 0,7% van de WOZ-waarde bij uw inkomen. Voorbeeld: de betaalde hypotheekrente is ¤ 3700 (om maar ets te noemen: 4% over ¤ 92.500 hypothecaire schuld). De bijtelling inkomen vanwege het EWF is ¤ 2100 (WOZ is ¤ 300.000) Het saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning bedraagt in dit voorbeeld ¤ 1600 negatief.
pi_154635871
Eerst gewoon via digid geprobeerd om mijn belastingaangifte 2014 in te vullen. Brief teruggekregen dat ik gebruik moest maken van het Aangifteprogramma 2014 voor buitenlandse belastingplichtigen. Ik woon namelijk in België en heb een gedeelte van 2014 parttime in Nederland gewerkt. Invullen ging goed, wijst zich allemaal vanzelf.

Alleen om eens te testen heb ik bij de periode premieplicht 2 verschillende dingen ingevuld, om eens te testen, namelijk van 16-6 tot 31-12 en 1-1 tot 31-12.

Hier kwam het volgende uit:


En:


Zou ik het hele jaar in Nederland premieplichtig zijn geweest (hebben gewerkt), dan kreeg ik ¤ 844, terug. Nu ik slecht vanaf 16-6 in Nederland heb gewerkt krijg ik maar ¤ 80 terug. Ik zie dat het verschil voortvloeit uit een verschil aan verschuldigde premies volksverzekeringen, maar ik begrijp het echter niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom de verschuldigde premie volksverzekeringen stijgt op het moment dat de periode van de premieplicht korter wordt? Voor mijn gevoel klopt dit niet: kortere periode premie verschuldigd = lagere premie verschuldigd. Als ik het begrijp, dan kan ik het verschil van ¤ 764 misschien ook beter accepteren.

[ Bericht 37% gewijzigd door maan_man op 25-07-2015 23:18:13 ]
  zaterdag 25 juli 2015 @ 23:07:56 #289
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154635957
Hier doen je foto's het iig niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_154636210
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:07 schreef Leandra het volgende:
Hier doen je foto's het iig niet.
Oké, was al benieuwd of dat ging werken via dropbox. Ik zag de afbeeldingen dus dacht van wel, maar schijnbaar zag alleen ik ze, omdat ik ingelogd was bij Dropbox. Nu op een andere manier. Hopelijk zijn ze zichtbaar.
  zaterdag 25 juli 2015 @ 23:30:23 #291
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154636413
Nu doen ze het wel, ik kan zo echter niet even bedenken wat het verschil veroorzaakt, behalve misschien dat het in het tweede geval in een half jaar verdiend is, maar dat zou uiteindelijk bij hetzelfde jaarbedrag niets uit moeten maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 25 juli 2015 @ 23:32:27 #292
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_154636463
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:30 schreef Leandra het volgende:
Nu doen ze het wel, ik kan zo echter niet even bedenken wat het verschil veroorzaakt, behalve misschien dat het in het tweede geval in een half jaar verdiend is, maar dat zou uiteindelijk bij hetzelfde jaarbedrag niets uit moeten maken.
ik vermoed dat de belastingdienst er vanuit gaat dat hij in het andere deel van het jaar in het buitenland verdiend heeft. Naar rato heeft hij dan te weinig afgedragen voor het loon.

Maar ik denk dat er iemand is die daar heel duidelijk een antwoord in kan geven.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 26 juli 2015 @ 00:10:41 #293
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_154637163
Het verschil zit in het premiedeel van de heffingskorting. Net zoals de eerste twee belastingschijven bestaat de heffingskorting uit een premie- en belastingdeel. Aangezien jij niet het hele jaar premieplichtig bent geweest in Nederland, heb je ook geen recht op de volledige heffingskorting.

Heb je overigens geen looninkomsten in België gehad in 2014? Deze moet je ook in de Nederlandse aangifte vermelden (als je kiest voor Nederlandse belastingplicht).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_154639069
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 00:10 schreef MyTiredFeet het volgende:
Het verschil zit in het premiedeel van de heffingskorting. Net zoals de eerste twee belastingschijven bestaat de heffingskorting uit een premie- en belastingdeel. Aangezien jij niet het hele jaar premieplichtig bent geweest in Nederland, heb je ook geen recht op de volledige heffingskorting.
Oké bedankt voor de uitleg. Was daarna nog niet helemaal duidelijk, maar aan de hand van de genoemde termen kunnen googelen en kwam ik hier terecht: http://www.belastingdiens(...)_nederland_verzekerd, en denk dat het kwartje inmiddels is gevallen.

quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 00:10 schreef MyTiredFeet het volgende:
Heb je overigens geen looninkomsten in België gehad in 2014? Deze moet je ook in de Nederlandse aangifte vermelden (als je kiest voor Nederlandse belastingplicht).
Nee, helaas na de studie een tijd moeten zoeken naar werk, en pas in juni voor het eerst iets kunnen verdienen.Dus ik heb alle inkomsten vermeld.
  zondag 2 augustus 2015 @ 16:17:15 #295
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_154843073
Even een vraag voordat ik loop te knoeien.

wij hadden begin dit jaar 2 huizen, allebij met hypotheek en HRA. vorige maand oude huis verocht en overgedragen dus ik wil de HRA aanpassen, want die krijgen we middels de voorlopige aanslag maandelijks terug.
Nu hebben we ook een restschuldlening en zo maar voor nu wil ik puur en alleen de HRA van ons huidige huis ontvangen. Bij de definitieve aangifte neem ik de restschuldrente wel mee.

Even met (fictieve) bedragen voor de beeldvorming (althans MIJN beeldvorming! :P )

Huis I: maandelijkse HRA 100,=
Huis 2: maandelijkse HRA 180,=
totaal tot op heden maandelijks ontvangen dus 280,=
Huis 1 is overgedragen.
Ik wil het dus zo wijzigen dat we nu die 180,= gaan ontvangen. Bij de definitieve aangifte trek ik alles weer recht, maar ik wil niet bij betalen, dus vandaar deze opzet.

Als ik de boel wil wijzigen dan moet ik eigenlijk de bedragen van onze voorlopige aanslag over 2015 opgeven. Maar al ik dat doe krijg ik bij het eindtotaal een bedrag wat ik moet bijbetalen en ja dan stop de hele boel natuurlijk. ook qua teruggave voor nu.

Ik dacht zelf: ik reken vor het gemak even met 8x 280 ontvangen (augustus zal nog niet geregeld zijn als ik het nu indien) en dat vul ik in als bedrag dat ik als voorlopige aanslag over 2015 te ontvangen kreeg. en dan een beetje schuiven zodanig dat ik op (ongeveer) 4x 180 (laatst 4 maanden, er vanuit gaanze dat augustus nog de laatste 'oude' maand is) terug te ontvangen kom.

Kan dat zo? Krijg ik daar geen problemen mee? Of doe ik iets helemaal verkeerd?
klerkje
  zondag 2 augustus 2015 @ 17:42:25 #296
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_154845261
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 16:17 schreef Spiegelei het volgende:
Even een vraag voordat ik loop te knoeien.

wij hadden begin dit jaar 2 huizen, allebij met hypotheek en HRA. vorige maand oude huis verocht en overgedragen dus ik wil de HRA aanpassen, want die krijgen we middels de voorlopige aanslag maandelijks terug.
Nu hebben we ook een restschuldlening en zo maar voor nu wil ik puur en alleen de HRA van ons huidige huis ontvangen. Bij de definitieve aangifte neem ik de restschuldrente wel mee.

Even met (fictieve) bedragen voor de beeldvorming (althans MIJN beeldvorming! :P )

Huis I: maandelijkse HRA 100,=
Huis 2: maandelijkse HRA 180,=
totaal tot op heden maandelijks ontvangen dus 280,=
Huis 1 is overgedragen.
Ik wil het dus zo wijzigen dat we nu die 180,= gaan ontvangen. Bij de definitieve aangifte trek ik alles weer recht, maar ik wil niet bij betalen, dus vandaar deze opzet.

Als ik de boel wil wijzigen dan moet ik eigenlijk de bedragen van onze voorlopige aanslag over 2015 opgeven. Maar al ik dat doe krijg ik bij het eindtotaal een bedrag wat ik moet bijbetalen en ja dan stop de hele boel natuurlijk. ook qua teruggave voor nu.

Ik dacht zelf: ik reken vor het gemak even met 8x 280 ontvangen (augustus zal nog niet geregeld zijn als ik het nu indien) en dat vul ik in als bedrag dat ik als voorlopige aanslag over 2015 te ontvangen kreeg. en dan een beetje schuiven zodanig dat ik op (ongeveer) 4x 180 (laatst 4 maanden, er vanuit gaanze dat augustus nog de laatste 'oude' maand is) terug te ontvangen kom.

Kan dat zo? Krijg ik daar geen problemen mee? Of doe ik iets helemaal verkeerd?
Ja dat kan. Nee daar krijg je geen problemen mee.
Zoals je zelf al aangeeft: het is een voorschot. Bij je aangifte wordt alles wel rechtgetrokken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 2 augustus 2015 @ 21:30:10 #297
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_154852098
thank you! ^O^ Het is een beetje rekenen naar hoe je het wil hebben natuurlijk, maar goed ik heb de hra voor de restschuld als 'buffer' om ervoor te zorgen dat we niet te veel krijgen en/of veel moeten terugbetalen.

Volgens mij had ik hetzelfde 'probleem' toen ineens 2 huizen hadden met hra, maar goed dat vergeet ik dan weer. :')
klerkje
pi_155460361
Zojuist mijn belasting ingevuld (meestal standaard uitstel, ik ben een uitstellerd) en alles online ingevuld.

Nu zie ik dat ipv de gebruikelijke 3500-4000,- ineens nog maar 350 euro terugkrijg :?
Hoe kan dit nu ineens? Lees wel dat de teruggave minder kan zijn dan verwacht, maar die 4000,- is over het algemeen de hypo-aftrek van een heel jaar. Alles zitten terugchecken, maar volgens mij nergens iets vergeten in te vullen. Ik vind dit verschil wel heel groot.

Als ik de bedragen vergelijk met 2013, dan lijkt het alsof de ruim 9.000 betaalde hypotheekrente niet afgetrokken is.
"Ïnkomsten uit werk & woning" in 2013 is ong. dat bedrag lager dan 2014. Met als gevolg dat ik nu 42% van 9k meer moet betalen, wat het verschil verklaart... Terwijl die rente netjes in het renteveld 'betaalde rente in 2014' is ingevuld Bugje in het overzicht? Durf nu geen Akkoord te geven. :X
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 23 augustus 2015 @ 14:47:14 #299
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_155464216
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 12:03 schreef Knipoogje het volgende:
Zojuist mijn belasting ingevuld (meestal standaard uitstel, ik ben een uitstellerd) en alles online ingevuld.

Nu zie ik dat ipv de gebruikelijke 3500-4000,- ineens nog maar 350 euro terugkrijg :?
Hoe kan dit nu ineens? Lees wel dat de teruggave minder kan zijn dan verwacht, maar die 4000,- is over het algemeen de hypo-aftrek van een heel jaar. Alles zitten terugchecken, maar volgens mij nergens iets vergeten in te vullen. Ik vind dit verschil wel heel groot.

Als ik de bedragen vergelijk met 2013, dan lijkt het alsof de ruim 9.000 betaalde hypotheekrente niet afgetrokken is.
"Ïnkomsten uit werk & woning" in 2013 is ong. dat bedrag lager dan 2014. Met als gevolg dat ik nu 42% van 9k meer moet betalen, wat het verschil verklaart... Terwijl die rente netjes in het renteveld 'betaalde rente in 2014' is ingevuld Bugje in het overzicht? Durf nu geen Akkoord te geven. :X
Even de glazen bol erbij gepakt,...
Ik heb het vermoeden dat ik denk dat het wel eens zou kunnen zijn dat rekening houden met,...

Met andere woorden: met alleen deze variabelen is het gokken waardoor er een relatief groot verschil is ontstaan tussen beide jaren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_155468965
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 12:03 schreef Knipoogje het volgende:
Zojuist mijn belasting ingevuld (meestal standaard uitstel, ik ben een uitstellerd) en alles online ingevuld.

Nu zie ik dat ipv de gebruikelijke 3500-4000,- ineens nog maar 350 euro terugkrijg :?
Hoe kan dit nu ineens? Lees wel dat de teruggave minder kan zijn dan verwacht, maar die 4000,- is over het algemeen de hypo-aftrek van een heel jaar. Alles zitten terugchecken, maar volgens mij nergens iets vergeten in te vullen. Ik vind dit verschil wel heel groot.

Als ik de bedragen vergelijk met 2013, dan lijkt het alsof de ruim 9.000 betaalde hypotheekrente niet afgetrokken is.
"Ïnkomsten uit werk & woning" in 2013 is ong. dat bedrag lager dan 2014. Met als gevolg dat ik nu 42% van 9k meer moet betalen, wat het verschil verklaart... Terwijl die rente netjes in het renteveld 'betaalde rente in 2014' is ingevuld Bugje in het overzicht? Durf nu geen Akkoord te geven. :X
Heb je een fiscaal partner? Zo ja, heb je wel al een verdeling aangegeven?
En anders meer info geven inderdaad.
A mind with a heart of it's own
  zondag 6 september 2015 @ 12:08:48 #301
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_155862135
Hey,

Als je een voorlopig aanslag hebt gekregen gedurende het jaar dan moet dat toch automatisch al aangevinkt staan in de VIA?

Dus bijvoorbeeld als je het in 2013 hebt gekregen dan staat dat bij het jaar 2013 bij het laatste kopje?
Irene is bae &lt;3
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')