WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 08:49 |
![]() ![]() ![]()
Crisisnummers GermanWings: 0049 30 5000 3000 (Buitenland) & 0800 11 33 55 77 (Duitsland) | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 08:56 |
Misschien koppige piloot of copiloot die niet wilde onderkennen dat hij er niet in slaagde het vliegtuig over te nemen van de automatische piloot, daardoor ook geen berichten doorgaf. Hoe moeilijk is het voor een piloot om een defecte automatische piloot over te nemen? | |
#ANONIEM | woensdag 25 maart 2015 @ 08:58 |
"Passagiers hebben nooit geweten dat vliegtuig ging neerstorten" De passagiers van de Germanwings-Airbus, die gisteren in de Franse Alpen neerstortte, hebben wellicht nooit geweten dat er wat aan de hand was. Dat zegt piloot Geert Vertongen "Als de daling met 1.000 meter per minuut gelijkmatig verliep aan een constante snelheid, vind je dat als passagier niet abnormaal", legt Vertongen uit. "Je voelt natuurlijk wel dat je aan het dalen bent, maar je gaat er niets achter zoeken." Elke reiziger die wat vlieguren op de teller heeft, weet wel dat het niet gewoonlijk is om zo kort na het opstijgen alweer te dalen, zegt Vertongen. Maar de link leggen tussen opnieuw dalen en neerstorten is in de Airbus van vlucht 4U9525 wellicht niet gebeurd. "Als wij een snelle, gecontroleerde daling inzetten omdat de druk wegvalt, geven we een noodsignaal aan het cabinepersoneel. Dan weten de stewards wat te doen: de passagiers op de hoogte brengen. Paniek breekt dan meestal niet uit", aldus Vertongen. "En als de piloten in dit toestel in een ander scenario buiten bewustzijn waren, dan waren de passagiers dat ook. http://www.demorgen.be/bu(...)eerstorten-a2264049/ | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 09:01 |
In principe ben ik het met je eens, maar het is vaker fout gegaan. Zie recent nog AF447. En een vergelijkbaar incident, met een Lufthansa A321. Daarbij ging tijdens de klim ook opeens de neus omlaag, en ze krijgen hem manueel niet meer omhoog. Uiteindelijk hebben ze de kist naar alternate law geforceerd (dat zegt je misschien ook wel iets?), door ADU's uit te zetten. Bleek achteraf dat het toestel door bevroren sensoren dacht dat het in een stall terecht was gekomen, en een airbus gaat dan automatisch nose down geven, en daarbij override het de input van de piloten. Die helderheid van geest moet je maar net hebben in zo een bedreigende situatie. En ATC bellen komt er dan al helemaal niet van... | |
motorbloempje | woensdag 25 maart 2015 @ 09:01 |
Behalve dan dat je de grond op een gegeven moment verdacht dichterbij ziet komen als je lekker uit je raam zit te turen... Zonder vliegveld in zicht en mededeling van piloten dat er geland gaat worden... | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 09:04 |
Automatische piloot overrulen of uitzetten is vrij eenvoudig. Het is de verdere bescherming die Airbus biedt, ook tijdens het op de hand vliegen zonder autopilot, die je niet zomaar kunt omzeilen. Boeing heeft zo een systeem niet, of in mindere mate. Alletwee hebben zijn voors en zijn tegens. Zoals Verhage (Airbusvlieger, voorzitter vakbond) gister ook opmerkte bij Humberto. ![]() | |
Twentsche_Ros | woensdag 25 maart 2015 @ 09:12 |
Ik moest denken aan: | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:14 |
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen.. | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:16 |
Wat bedoel je precies, wat is het systeem bij de Airbus? | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:17 |
Ik denk dat ze druk bezig zijn de privéomstandigheden van de piloten uit te pluizen. Genoeg redenen, het is natuurlijk bizar dat er geen noodoproep is gedaan. | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 09:18 |
Het heeft ook weinig zin om dat uitgebreid in de media te gooien. Bij MH370 was de hele situatie gewoon anders en veel minder "gecontroleerd" heb ik het idee, zoals die foto's van paspoorten die door de lokale mensen het internet op werden gegooid ![]() | |
Marrije | woensdag 25 maart 2015 @ 09:18 |
wat dat betreft ligt er nu meer nadruk op het technische defect dat het vliegtuig maandag had, denk ik. Ook al was er geen sprake van veiligheidsrisico's, maar ging dat om geluidsoverlast, daar lees je meer over dan over de bemanningsleden. | |
#ANONIEM | woensdag 25 maart 2015 @ 09:21 |
Waarom? Wat zou dat kunnen toevoegen aan dit verhaal? Ik snap ook die zelfmoord scenarios niet zo. Stel dat 1 piloot die gedachte heeft, zit er nog altijd een 2e naast. En de kans dat beide piloten op hetzelfde moment besluiten zelfmoord te plegen lijkt me nihil. | |
#ANONIEM | woensdag 25 maart 2015 @ 09:21 |
Dat was MH17 | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 09:21 |
Een Airbus biedt protectie tegen onder andere een overtrek, onwenselijke neusstanden, te hoge load factors (en wellicht nog wat andere zaken, nogmaals, nooit mee gevlogen). Wat het doet is, zelfs al vlieg je op de hand, als je een input geeft wordt het eerst door de computer beoordeeld. Als je bijvoorbeeld een enorme uitslag geeft, zal het vliegtuig rustig draaien zodat je niet teveel stress op de vliegtuig zet. Als het vliegtuig merkt dat het in een overtrek terecht komt, dan corrigeert het dat automatisch door de neus omlaag te doen. Dat kan zo extreem zijn dat het de piloten volledig negeert. Echter, mocht het vliegtuig merken dat er iets mis is met de indicaties, dan zal het naar 'alternate law' gaan. Dan vallen deze protecties weg en kun je het toestel helemaal zelf besturen. | |
Twentsche_Ros | woensdag 25 maart 2015 @ 09:22 |
Wat kunnen ze daar doen? Die 8 minuten glijvlucht werd waarschijnlijk ten volle besteed om te zorgen het vliegtuig weer omhoog te krijgen. Of ze zijn bewusteloos geweest. | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 09:22 |
Oh ja, excuses. Nou goed die bedoelde ik dus. | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:23 |
Eén was misschien weg voor een dutje. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 09:24 |
In een airbus met twee man ga je niet weg voor een dutje ![]() Maar sanitaire stop of even wat te drinken halen kan altijd natuurlijk. | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:25 |
En daarna blijkt de deur op slot? | |
#ANONIEM | woensdag 25 maart 2015 @ 09:26 |
Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 09:27 |
Is mogelijk, zeldzaam, maar is eerder gebeurd. | |
motorbloempje | woensdag 25 maart 2015 @ 09:27 |
Nou, bij 370 waren inderdaad paspoortfoto's van de piloten online gegooid ![]() | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 09:29 |
Ik vind het ook vergezocht, inderdaad. Maar het is mogelijk. De deur valt standaard in het slot, de piloot die nog binnen is moet hem openmaken. | |
Jane | woensdag 25 maart 2015 @ 09:30 |
Ja, en waarom zo'n gecontroleerde daling, als je toch zelfmoord wil plegen? Of kan het zijn dat de Airbus dat dan niet toeliet? Ik weet niet, maar op één of andere manier lijkt het me toch heel onwaarschijnlijk. | |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:33 |
@NewHorizon ADU's afzetten, Is dat het Electronic Flight Control System? Bij Airbus zijn dat vier knopjes rechtsboven op het overhead panel, linksboven zitten er ook nog 3 (FLT CTL). Ik weet wel dat als je die afzet je hele bruuske maneuvres kunt maken. Niet zo goed voor de strukturele integriteit. ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door niels0 op 25-03-2015 10:08:43 ] | |
Inaithnir | woensdag 25 maart 2015 @ 09:33 |
Het lijkt me bijzonder vreemd als de cockpit absoluut niet van buiten geopend kan worden, in het geval de piloten iets overkomt. Misschien niet een simpele sleutel, maar ik neem aan dat er een procedure is om de deur te openen. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 09:35 |
Die is er ook, zonder teveel in details te treden. Echter krijgt de persoon in de cockpit een melding dat de procedure in gang is gezet, en die heeft dan nog een bepaalde tijd om op een knop te drukken om de procedure weer af te breken. | |
Spaardertje | woensdag 25 maart 2015 @ 09:37 |
De kans van zelfmoord is mogelijk, maar daar wil ik eigenlijk liever niet vanuit gaan. Mijn vriend is namelijk piloot bij een zeer bekende maatschappij en het laatste wat hij zou willen is dat mensen er standaard vanuit gaan dat wanneer hij een ongeluk krijgt, er gedacht wordt dat het een zelfmoordpoging was geweest. Maargoed, het kunnen zoveel dingen zijn. Het kan zelfs een terroristische aanslag geweest zijn, terwijl mij aan technisch mankement het meest voor de hand ligt. | |
BE | woensdag 25 maart 2015 @ 09:38 |
Een dutje 1 minuut nadat je je hoogte hebt bereikt lijkt mij sowieso vrij onwaarschijnlijk toch? Iig ben je dan nauwelijk in slaap. En voor wat betreft het stuk dat de passagiers niks gemerkt hebben, ik vlieg meer dan regelmatig (heb er dit jaar al 8 vluchten op zitten) en ik zou misschien niet in de eerste minuut nattigheid voelen, maar als die daling aan zou houden zou ik me daar toch zeker wel ongemakkelijk bij gaan voelen, zeker als een mededeling van de crew uit zou blijven. Maar goed, ik wees de bemanning er op een van mijn laatste vluchten (in februari) ook op dat de estimated time of arrival niet klopte in de flight tracker. ![]() Het bleek dat die tracker nog niet geherprogrammeerd was nadat Rusland de zomertijd afschafte. ![]() | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 09:41 |
Het gaat om de Air Data Reference Units, in dat artikel werden ze ADU genoemd, maar in het toestel ADR. Zit net boven de FLT CTL switches. Airbus directive zegt dat in die situatie je er twee uit moet zetten zodat je in alternate law verder vliegt. Dan kun je inderdaad lekker smijten met je toestel ![]() | |
Jane | woensdag 25 maart 2015 @ 09:46 |
Ik vlieg gemiddeld 1x per jaar (nou ja, heen en terug dan ![]() | |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:48 |
Ah ja. Linksboven. ADR1, 2 en 3. Die heb ik wel 'ns geprobeerd. Misschien bedoelde ik die ook wel. Ik ben iemand van de knopjes. Ik test alles uit. ![]() | |
Patrice_Consigny | woensdag 25 maart 2015 @ 09:49 |
Zit er ook een self-destruct knopje op? "He, wat is dit?" *klik* | |
Jane | woensdag 25 maart 2015 @ 09:49 |
Die zelfmoordtheorieën komen vooral doordat er geen communicatie meer is geweest, maar het communicatiesysteem zelf kan ook defect zijn geraakt, lijkt me. Toch? Is er trouwens überhaupt al iets gezegd over het laatste moment dat er iets vernomen is uit het toestel? | |
Ferry_76 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:53 |
sinds 9/11 kan dat.. | |
Janeiros | woensdag 25 maart 2015 @ 09:54 |
Boeing piloten zijn ook zo enthousiast over Airbus.. http://www.nydailynews.co(...)sh-article-1.2161077 (Weet niet of die al gepost is aangezien de posts voorbij schieten) | |
Inaithnir | woensdag 25 maart 2015 @ 09:55 |
Misschien ben ik niet up-to-date, maar gisteren werd nog gezegd dat er een noodsignaal werd gestuurd vanuit de vlucht. Is dat dan toch niet zo, aangezien iedereen het hier heeft over radiostilte? | |
voetbalmanager2 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:56 |
Er is geen noodsignaal geweest. | |
Patrice_Consigny | woensdag 25 maart 2015 @ 09:57 |
Hetzelfde als Nikon/Canon en PS4/XBOX etc... Wat boeit het dat die piloot een keer Obama als senator in zijn toestel had? Maakt dat hem meteen expert? Oh wacht, Murricah. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 09:57 |
Achja, Boeing - Airbus is altijd al een dingetje geweest in de luchtvaart. Beetje een Apple en Android verhaal. Best wel kinderachtig. Er is voor beide filosofieën iets te zeggen, vind ik. Beide hebben hun voor en tegens, hun beschermingen en hun valkuilen. | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:58 |
In the last 10 minutes of the flight there was total radio silence from the crew of the Barcelona–Düsseldorf flight operated by Lufthansa’s low-cost subsidiary. Ségolène Royal, a French cabinet minister, said the seconds between 10.30am and 10.31am are considered vital to the investigation into the crash. She said the pilot stopped responding after 10.31am. http://www.theguardian.co(...)leaders-pay-respects | |
Inaithnir | woensdag 25 maart 2015 @ 09:58 |
Dacht ik nou ook al ![]() | |
Janeiros | woensdag 25 maart 2015 @ 09:58 |
Klopt het nou dat Airbus veel meer de computer 't heft in handen laat nemen bij dergelijke situaties? | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 09:59 |
Zoals ik gisteren al postte: het is vaker gebeurd en toen waren er ook meerdere piloten. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 10:03 |
Jep. | |
Admiraal_Kontkanaal | woensdag 25 maart 2015 @ 10:04 |
De gevonden voice recorder zal een hoop duidelijkheid geven iig. Dat zal toch niet zo lang duren? | |
Frutsel | woensdag 25 maart 2015 @ 10:06 |
Die was beschadigd, dus geen idee hoe lang dat gaat duren | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 10:11 |
Kan dit scenario ook: een kaper weet de cockpit binnen te dringen, schiet de piloten dood, weet zelf net genoeg om het vliegtuig naar beneden te laten vliegen. Als er schoten zijn gevallen is dat dan op de recorder te horen? | |
DaveDave09 | woensdag 25 maart 2015 @ 10:11 |
Als opeens de druk weg viel en niemand in dat vliegtuig meer adem kreeg, is het dan normaal dat het zo daalt? | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 10:12 |
Uiteraard Nee. Niet uit zichzelf, in ieder geval. | |
Palomar | woensdag 25 maart 2015 @ 10:12 |
Dan zou ik een wat heftigere daling verwachten. Evt. met bochten e.d. Niet zo'n nette daling als nu. | |
Palomar | woensdag 25 maart 2015 @ 10:13 |
Aantal jaar geleden was er in Griekenland een vlucht van Helios waarbij dat gebeurde. Toen was iedereen incl. bemanning buiten westen en vloog het vliegtuig gewoon op de autopilot door totdat de brandstof op was. Was hier ook niet het geval. | |
Patrice_Consigny | woensdag 25 maart 2015 @ 10:14 |
Dan plemp je hem wel op iets anders dan de zijkant van een berg. | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 10:15 |
Dat er tegenstrijdige berichten waren over wel of geen noodoproep, kan erop wijzen dat er wel iets te horen is geweest maar dat wij dat in het kader van het onderzoek nog niet mogen weten. | |
Palomar | woensdag 25 maart 2015 @ 10:16 |
Ik gok eigenlijk op de volgende 2 scenario's: 1. Brand/rook in de cockpit waardoor het vliegtuig niet meer te besturen was 2. Vastgelopen stuurinrichting (bijv. hoogteroer) waardoor hij langzaam daalde. [edit] scenario 2 toch niet, want dan was er wel een noodsignaal uitgezonden. En heel misschien een optie dat er een storing in de hoogtemeter was, waardoor ze in de veronderstelling waren dat ze op dezelfde hoogte bleven, maar langzaam daalden (en door wolken geen zicht). | |
Re | woensdag 25 maart 2015 @ 10:18 |
wel frapant dat het echt 1 minuut na cruise hoogte gebeurd, dan lijkt me dat er computertechnisch wat fout is gegaan, al heb ik verer geen verstand van dit soort dingen | |
Palomar | woensdag 25 maart 2015 @ 10:19 |
Volgens mij wel vaker bij airbussen voorgekomen dat de computer onbedoeld in de 'landen'-stand gaat met ernstige gevolgen. | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 10:20 |
![]() | |
Admiraal_Kontkanaal | woensdag 25 maart 2015 @ 10:22 |
Maar geen noodsignaal tijdens die 8 minuten durende daling. | |
DaveDave09 | woensdag 25 maart 2015 @ 10:22 |
![]() | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 10:23 |
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-germanwings-hervat/ | |
Blistering | woensdag 25 maart 2015 @ 10:23 |
Moet toch vreemd zijn om in dat vliegtuig te zitten. | |
Patrice_Consigny | woensdag 25 maart 2015 @ 10:24 |
Moet je ook geen 10m hoge fly-overs doen. http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296 | |
Palomar | woensdag 25 maart 2015 @ 10:25 |
als niemand het doorheeft... (geen idee overigens of de gekoerste daling merkbaar is). | |
Inaithnir | woensdag 25 maart 2015 @ 10:27 |
Dat heet uit het raam kijken, ik neem aan dat een piloot wel doorheeft dat de grond dichterbij komt. | |
Frutsel | woensdag 25 maart 2015 @ 10:27 |
Wel weer een andere boeing in troubles op dit moment... wordt direct breed uitgemeten zie ik | |
Palomar | woensdag 25 maart 2015 @ 10:30 |
Vraag me dat af als het helemaal bewolkt is. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 10:31 |
Een sinkrate van +-4000ft/min merk je wel. Overigens was het niet bewolkt op die hoogte ![]() | |
Admiraal_Kontkanaal | woensdag 25 maart 2015 @ 10:33 |
Was het niet. | |
Palomar | woensdag 25 maart 2015 @ 10:35 |
ja dat lijkt me bij nader inzien ook wel idd.. ploppen van je oren bijvoorbeeld.. ![]() Enige wat me dan over lijkt te blijven is brand/rook in de cockpit. | |
Patrice_Consigny | woensdag 25 maart 2015 @ 10:37 |
Of ze waren gewoon intens bezig hun flappy bird high-score te breken. | |
Janeiros | woensdag 25 maart 2015 @ 10:37 |
Boeing 737 die op 1 motor is geland in St Petersburg | |
Frutsel | woensdag 25 maart 2015 @ 10:38 |
Ja... in elk geval veilig geland, beter ![]() | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 10:38 |
Dat, of toch een emergency descent maar is er iets mis gegaan bij het aflevellen, of een probleem met het systeem, of een zelfmoord, of een kaping, etc.. | |
Alentejana | woensdag 25 maart 2015 @ 10:42 |
Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten. Kunnen ze de instrumenten aan boord hacken, trouwens? | |
plesner | woensdag 25 maart 2015 @ 10:44 |
Al die zogenaamde air aviation experts in dit topic ![]() | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 10:45 |
Duikvlucht lukt niet zomaar, een Airbus zal zelf zijn neus weer optrekken als je te snel gaat. En mocht het zelfmoord zijn, waar ik nogmaals niet vanuit ga, is er niks makkelijkers dan de autopilot naar beneden te sturen en je ogen dicht te doen. Instrumenten hacken heb ik nog nooit van gehoord. | |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 10:50 |
Bij de schepen en platforms waar ik op werk is dat wel mogelijk. 1 van de eerste dingen die ik doe als ik aan boord kom is het disabelen van de mogelijkheid dat men van kantoor kan inbellen op de systemen en wijzigingen doorvoert zonder mij op de hoogte te stellen. Ze komen maar lekker langs om eerst met mij te overleggen. Bij Shell is het een keer gebeurd dat pipeline-control was gehackt. We hebben toen allemaal cursussen gehad hoe dat te herkennen en hoe te reageren. | |
Alentejana | woensdag 25 maart 2015 @ 10:51 |
De autopiloot naar beneden sturen is ook een menselijk ingrijpen. | |
Marrije | woensdag 25 maart 2015 @ 10:52 |
het zal vandaag wel druk zijn, op het punt van de crash, in de lucht daar. | |
Blistering | woensdag 25 maart 2015 @ 10:54 |
Dat maakt niet uit in principe. Vliegverkeer op cruising altitude kan daar gewoon passeren. | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 10:56 |
Ook nog 3 Britten, 2 Iraniërs en een Deen aan boord | |
Marrije | woensdag 25 maart 2015 @ 10:57 |
dat is waar, maar dan krijg je dat passagiers gaan turen naar waar men aan het zoeken is. Kan me voorstellen dat je in de lucht dan ook een gebied soort van afzet. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 10:58 |
Die mogelijkheid is er bij toestellen niet. Wel zijn er datalinks als CPDLC om te communiceren boven bijvoorbeeld de atlantic, maar die staan in principe los van het FMS, en er kunnen geen wijzigingen mee gedaan worden aan de systemen van het vliegtuig Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. | |
Blistering | woensdag 25 maart 2015 @ 10:58 |
Lijkt me sterk. Vliegverkeer daar passeert allemaal op hoogtes van 20,000ft of hoger. Dan kun je bar weinig zien uit een klein raampje. | |
Admiraal_Kontkanaal | woensdag 25 maart 2015 @ 10:59 |
En ook nog een paar Marokkanen. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 10:59 |
Routes wisselen met de dag. Sowieso wordt er de andere kant op gestart vandaag op BCN, en op zulke afstanden kan linksom of rechtsom vertrekken dan al een verschil maken. Om over de winden op de route maar te zwijgen. | |
Marrije | woensdag 25 maart 2015 @ 11:01 |
zou kunnen, ik kijk zelf nooit uit het raampje | |
Alentejana | woensdag 25 maart 2015 @ 11:07 |
Ik vroeg of het mogelijk was. Je gaat toch aan sabotage denken als andere dingen niet logish lijken. | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 11:10 |
Update: One cause might be what investigators term a “controlled flight into terrain”, or Cfit, where loss of instruments or irregular readings can make pilots lose their bearings and only become aware of danger too late if there is no visual reference – possible in the case of a descent through thick cloud. Other causes for previous crashes include hypoxia or oxygen starvation, where depressurisation of the plane can lead pilots to rapidly lose consciousness – although alarms and oxygen masks should prevent this. Lack of oxygen, combined with human error in addressing the situation, led tothe crash of Helios Airways flight 522 en route to Athens in 2005. In the case of sudden depressurisation, pilots would attempt to take the plane lower as soon as possible. In at least one previous incident, a similar Airbus plane suffered a total electrical failure, leaving pilots briefly without any flight or navigation displays, or radio contact. A British Airways A319 – from the same family of planes, and also manufactured in 2001 – lost power as it climbed out of Heathrow in 2005, leaving the plane’s autopilot disconnected as well as the auto-thrust. The pilot was able to maintain control and the systems were restored after 90 seconds but investigators believe the incident could have been extremely serious. Germanwings chief pilot Kenan Scheib said the plane’s computer systems had been recently upgraded: “There’s no reason why a fault should have occurred with the computer.” http://www.theguardian.co(...)wings-flight-4u-9525 | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 11:11 |
en oorzaak zou kunnen zijn wat de onderzoekers noemen een "controlled flight into terrain", of CFIT, waar het verlies van instrumenten of onregelmatige metingen kunnen maken piloten verliezen hun lagers en alleen bewust van het gevaar te worden te laat als er geen visuele referentie - mogelijk in het geval van een afdaling door dikke wolk. Andere oorzaken voor eerdere crashes onder hypoxie of zuurstofgebrek, waar drukverlaging van het vliegtuig piloten kunnen leiden tot snel bewustzijn verliezen - hoewel alarmen en zuurstofmaskers dit moeten voorkomen. Gebrek aan zuurstof, gecombineerd met menselijke fouten bij het aanpakken van de situatie, leidde tothe crash van Helios Airways vlucht 522 op weg naar Athene in 2005. In het geval van een plotselinge drukverlaging, zou piloten proberen om het vliegtuig lagere zo snel mogelijk te nemen. In ten minste één eerdere gebeurtenis, een soortgelijke Airbus vliegtuig kreeg een totaal elektrische storing, waardoor piloten kort zonder vlucht of navigatie displays of radiocontact. Een British Airways A319 - uit dezelfde familie van vliegtuigen, en ook vervaardigd in 2001 - verloren macht als hij klom uit Heathrow in 2005, waardoor de automatische piloot van het vliegtuig en losgekoppeld als de auto-stuwkracht. De piloot was in staat om de controle te behouden en de systemen werden hersteld na 90 seconden, maar de onderzoekers geloven dat het incident zou zeer ernstig zijn geweest. Germanwings chefvlieger Kenan Scheib zei computersystemen van het vliegtuig was onlangs opgewaardeerd: "Er is geen reden waarom er een storing zijn opgetreden bij de computer." | |
Alentejana | woensdag 25 maart 2015 @ 11:22 |
Er was goed zicht, eerste mogelijkheid valt weg. Het probleem is dat ze bij bv drukverlies zo snel mogelijk willen dalen en daar was hier helemaal geen sprake van. Het ging heel geleidelijk. Dat vliegtuig in Âthene heeft trouwens gewoon zelf met dode mensen aan boord zijn vlucht afgemaakt en heeft rondjes gedraaid tot de brandstof op was. Het derde geval werd door piloten opgelost binnen anderhalve minuut. Naar mijn weten worden de meeste problemen opgelost in zeer korte tijd. Daar zijn piloten juist het meest op getraind, problemen oplossen. | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 11:24 |
Is er eigenlijk wel een explosie geweest? | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 11:25 |
De rate of descent is vrij consistent met die van een emergency descent. Ik ken de exacte getallen van de A320 niet, maar op de grotere toestellen zie je zo'n 5000 ft/min. | |
Alentejana | woensdag 25 maart 2015 @ 11:26 |
Die doe je dan toch niet richting Alpen, lijkt mij? Ik had bij uitleg begrepen dat hij trouwens niet zo snel daalde voor zo?n toestel. Het vervelende is, dat zelfs met de zwarte dozen, het nog wel even gaat duren voordat er een duidelijke oorzaak naar buiten komt. Intussen kunnen we alleen maar gissen en wegstrepen wat niet logish is/lijkt. | |
BE | woensdag 25 maart 2015 @ 11:29 |
Ja precies, ik vind het heel aandoenlijk hoor, dat ze zo mensen een beetje gerust willen stellen, want minutenlange paniek lijkt mij idd ook gruwelijk, maar die mensen zijn natuurlijk niet achterlijk. En er hoeven er maar een paar te zijn die wel wat in de gaten hebben gehad... Maar goed, zolang niet duidelijk is wat er gebeurd is blijft ook dit speculeren. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 11:30 |
In principe niet inderdaad. Aan boord zijn kaarten met daarop de minimale hoogtes, ontsnappingsroutes, etc. Maar initieel ga je gewoon zo snel mogelijk zakken naar de minimale hoogte die je in dat gebied kunt vliegen. Maar dan zit je met het vraagstuk waarom dat toestel zo ver is doorgezakt. | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 11:35 |
Als het vliegtuig door bewust menselijk handelen is neergestort dan zou door een geleidelijke daling worden voorkomen dat passagiers er veel van merken en in paniek raken | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 11:36 |
Beging gaat weken duren | |
Alentejana | woensdag 25 maart 2015 @ 11:36 |
Alsof paniek iets zou veranderen in de uitkomst. | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 11:38 |
Misschien had de piloot nog enig menselijk gevoel door de passagiers de paniek en doodsangst te besparen. Maar dit wordt wel heel erg veel speculatie dus ik hou er maar over op. ![]() | |
Inaithnir | woensdag 25 maart 2015 @ 11:39 |
Paniek verandert nooit iets in de uitkomst, niet in positieve zin althans. | |
starla | woensdag 25 maart 2015 @ 11:39 |
Ik denk dat die reparatie van de neus er wel los van staat. Dan maak je niet zo'n geleidelijke descent, want door de weerstand desintegreert de boel met die snelheid (is in het verleden helaas eens voorgekomen dat de neus niet goed was dichtgemaakt). Ik heb nog een soort scenario in m'n hoofd waarbij de elevators in een neerwaartse positie vaststonden; dat kan het geleidelijke dalen verklaren. En hebben ze tot het laatste moment geprobeerd dit probleem op te lossen. Het enige wat je kunt doen is snelheid maken (zoals in die graphs te zien zijn neemt de snelheid niet af) zodat door extra lift toch nog de neus wat omhoog komt. Of dit met elevators in het verleden is gebeurd weet ik niet, maar bij een aantal 'mid-air' ongelukken was de rudder het probleem. | |
DustPuppy | woensdag 25 maart 2015 @ 11:40 |
Dat verklaart dan alleen weer de radiostilte niet. | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 11:43 |
Miss iets met De-icing? | |
GertjanUnchained | woensdag 25 maart 2015 @ 11:43 |
Hoeveel gaan de nabestaande cashen? Tussen de 500.000 en 2 miljoen euro? Vraag mij af hoe snel zoiets door je hoofd gaat als je kind/echtgenoot bij zo'n crash overlijd, ik denk sneller dan je zou willen,... money money money, life is funny.... Zou ook interessant zijn om te kijken hoe dat geld dan gespendeerd wordt zoals bij loterijen. | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 11:44 |
Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren.. | |
GertjanUnchained | woensdag 25 maart 2015 @ 11:46 |
Daar denken ze sneller aan dan je denkt. | |
Roger_Epiales | woensdag 25 maart 2015 @ 11:49 |
http://www.demorgen.be/buitenland/onschuldig-defect-lijkt-schuldige-a2264068/ Stond een gelijk artikel in de VK, maar er is registratie nodig om dat online te lezen. | |
Gezicht | woensdag 25 maart 2015 @ 11:52 |
Je moest eens weten. http://www.eenvandaag.nl/(...)ng_mh17_loopt_stroef | |
starla | woensdag 25 maart 2015 @ 11:54 |
Nee, maar in een fly-by-wire systeem houdt een elevator er niet zomaar mee op. Misschien was er echt iets verdonde mis waardoor radiocontact ook niet meer mogelijk was. Je kunt je zelfs voorstellen dat de ailerons en rudder gejammed waren, waardoor dat toestel ook niet kon uitwijken. Een soort van knetter veel pech total system shutdown. In het verleden is ook dat helaas vaker gebeurd. Lijkt me alleszins plausibeler dan een zelfmoordactie (maar 1 keer voorgekomen in de burgerluchtvaart?). Goed, het blijven speculaties, maar ik denk dat een technisch mankement waarschijnlijker is dan human error of human selfdestruction ![]() | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 11:58 |
Is ook logisch, want je maakt ook kosten ed, maar ik heb het meer over dit moment, dan zal je niet gelijk aan geld denken lijkt mij. | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 12:09 |
'Pas na een minuut zette de piloot een paardenmiddel in. Hij schakelde het hele beveiligingssysteem uit. Dit is iets wat Airbus-piloten niet graag doen, omdat het grote risico's met zich meebrengt. Maar door zijn actie kon de piloot het vliegtuig alsnog rechttrekken. De piloten landden twee uur later 'gewoon' in München.' Toen was er waarschijnlijk geen radiostilte. | |
#ANONIEM | woensdag 25 maart 2015 @ 12:11 |
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe vaak iets mis gaat, maar kan worden opgelost tijdens de vlucht, zodat de passagiers er niets van hebben gemerkt? Komt dit achteraf ook in de media? | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 12:13 |
Waarschijnlijk meer dan je denkt of wilt weten, nee komt zeker niet achteraf in de media. | |
Twiitch | woensdag 25 maart 2015 @ 12:15 |
Nou nee. Als je met drie koters achterblijft en je echtgenoot was bijvoorbeeld alleenverdiener dan zul je wel moeten. | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 12:15 |
Hier is informatie over het eerdere incident waarbij de sensoren bevroren waren: http://avherald.com/h?article=47d74074 Er staat niet of er tijdens de reddingsoperatie contact met de piloten was. In welke gevallen was er eerder geen noodoproep: Bij de MH17, raketaanval. Bij een zelfmoordmissie. Bij een kaping. | |
byah | woensdag 25 maart 2015 @ 12:20 |
sick fuck | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 12:21 |
edit: dacht dat dit over een ander incident ging ![]() [ Bericht 86% gewijzigd door NewHorizon op 25-03-2015 12:27:13 ] | |
alpeko | woensdag 25 maart 2015 @ 12:25 |
Geen idee hoe die nu al aan deze info komen en of het betrouwbaar is:
| |
Gezicht | woensdag 25 maart 2015 @ 12:25 |
Ik had al zo'n vermoeden aangezien er geen communicatie is geweest. | |
Isabeau | woensdag 25 maart 2015 @ 12:28 |
Dat zegt wel wat over Gertjan huh ![]() ![]() | |
Admiraal_Kontkanaal | woensdag 25 maart 2015 @ 12:29 |
Ben benieuwd waardoor de daling dan kwam, auto pilot gaat niet uit zichzelf dalen tenzij je dat instelt. Daling met handmatige besturing was geen geleidelijke daling geweest. | |
alpeko | woensdag 25 maart 2015 @ 12:29 |
Bron is Luchtvaart directeur Pekka Henttu. http://www.hs.fi/ulkomaat/a1427253547744 (ja in het Fins). | |
GertjanUnchained | woensdag 25 maart 2015 @ 12:35 |
Tuurlijk als ze konden kiezen kozen ze voor hun kind/echtgenoot/what-ever. Sommige mensen wensen hun partner wel dood maar dat terzijde. Maar als de tranen enigszins zijn opgedroogd gaan ze allemaal voor de big payout. Geen enkel mens laat dat geld liggen. Ik denk eigenlijk dat die gedachte van al het geld al bij dag 1 van de ellende door de meeste hoofden is geschoten. Zo is de mens nou eenmaal, men staat daar echt wel bij stil. | |
Blistering | woensdag 25 maart 2015 @ 12:35 |
Holy shit, er zijn net 150 mensen tegen een berg te pletter gevlogen en hier wordt alweer over geld gepraat. Flikker op joh. | |
GertjanUnchained | woensdag 25 maart 2015 @ 12:41 |
![]() | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 12:44 |
| |
Re | woensdag 25 maart 2015 @ 12:46 |
uh, ja, en nu? | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 12:47 |
Het kan ook nog dat de ene piloot de andere en zichzelf wat heeft aangedaan, ondertussen het vliegtuig op landend zettend. Er is tenslotte de laatste acht minuten niks meer gebeurd qua besturing. | |
GertjanUnchained | woensdag 25 maart 2015 @ 12:48 |
Met dat zinnetje kan je elke post reageren, met dat gespeculeer schiet je ook niks op. Het is allemaal zinloos gebabbel maar men babbelt graag. Ik vind het interessant, dat sterke contrast van verlies van een dierbare en in 1 klap miljonair zijn. Twee uitersten. [ Bericht 10% gewijzigd door GertjanUnchained op 25-03-2015 12:55:23 ] | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 12:51 |
![]() | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 12:55 |
Goeie opdonder gehad ![]() | |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 12:55 |
Paar krasjes, meer niet. Het gaat om dat ronde gedeelte, de capsule. Allemaal redundant flashgeheugen volgens mij, althans, dat is bij voyage data recorders bij schepen zo. Denk bij deze ook. Kan weinig mis mee zijn. Dat grijze cylindrische geval links is de bakenzender waarmee 'ie teruggevonden kan worden. | |
Admiraal_Kontkanaal | woensdag 25 maart 2015 @ 12:57 |
Eigenlijk ook amateuristisch, in deze tijd nog met die dingen werken. Het moet nog maar blijken of die dingen gebruikt kunnen worden dus echt geschikt zijn ze niet. In deze huidige tijd zou je toch wat beters verwachten. | |
GertjanUnchained | woensdag 25 maart 2015 @ 12:58 |
Idd, je zou ook verwachten met die internet technologie van tegenwoordig dat er op minimaal 10 plaatsen een camera zit die de beelden rechtstreeks verstuurd. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 13:00 |
Betaal jij de hogere ticketprijs? ![]() | |
HaverMoutKoekje | woensdag 25 maart 2015 @ 13:01 |
infiltratie door marsmannetjes. Of de CIA heeft er mee te maken. Of allebei. | |
GertjanUnchained | woensdag 25 maart 2015 @ 13:02 |
Zoveel zou dat niet zijn. Maar ik geloof dat de bandbreedte nog niet zo super is. http://flightclub.jalopni(...)et-better-1593043880 | |
xzaz | woensdag 25 maart 2015 @ 13:02 |
Hoezo? Er zijn ook kosten die juist minder worden. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 13:03 |
Boeing (en waarschijnlijk Airbus) zijn overigens wel bezig met een dergelijk systeem. Periodieke subsets met de belangrijkste data die via de satelliet worden verstuurd. | |
Admiraal_Kontkanaal | woensdag 25 maart 2015 @ 13:04 |
Waarom beschikken ze bij de luchtverkeersleiding ook niet over die data, die staan in contact met het vliegtuig dus waarom hebben die ook geen soort zwarte doos. Hetzelfde met die verdwenen vlucht van MH370, dan hadden ze die info gewoon gehad. Nu weten ze helemaal niks. Is toch veel handiger dan werken met zo'n ding? | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 13:05 |
| |
xzaz | woensdag 25 maart 2015 @ 13:05 |
Heb met mh370 veel gelezen, en het komt op dit neer: De vliegtuigwereld is een wereld waar verandering niet echt hartelijk wordt ontvangen. | |
11en30 | woensdag 25 maart 2015 @ 13:06 |
Ik heb het van dichtbij meegemaakt en uit de mond van een eerstelijns nabestaande gehoord die zich schaamde voor de gedachte maar hem wel had. Zoals jij zegt op dag 1 al. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 13:07 |
Zulke systemen kosten nu eenmaal veel geld, geld wat niet overal even klaar ligt. Maar het is zeker de toekomst, en er wordt aan gewerkt. Alleen zoiets kun je niet even 1, 2, 3 implementeren. | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 13:09 |
toch is dat ook nog steeds een vaag verhaal dat dat toestel nog niet teruggevonden is.. | |
Inaithnir | woensdag 25 maart 2015 @ 13:09 |
Probleem is vooral dat het per maatschappij gaat om honderden toestellen, en die allemaal upgraden kost gewoon bakken met geld. | |
xzaz | woensdag 25 maart 2015 @ 13:10 |
En men krijgt sneller inzicht in de oorzaak. Wat de airliners veel meer geld kan kosten. Ze spreken ook altijd over "meest waarschijnlijke oorzaak". Nooit 'de oorzaak'. | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 13:10 |
Hoezo hij is gewoon gevonden, alleen in een paar stukjes | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 13:12 |
Die paar dagen zullen het verschil niet maken. De FDR's hebben altijd prima gewerkt (en doen dat nog steeds). Met de huidige technologieën komen er nieuwe opties, en daar wordt ook naar gekeken. | |
Admiraal_Kontkanaal | woensdag 25 maart 2015 @ 13:14 |
Hij bedoelt denk ik MH370 | |
Sway- | woensdag 25 maart 2015 @ 13:20 |
Dat stuk over de lichaamsdelen ![]() Mega respect voor de mensen die mogen bergen. | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 13:21 |
Dit ja. | |
LuDann | woensdag 25 maart 2015 @ 13:21 |
In Nederland ben je verre van in 1 klap miljonair in dergelijke gevallen. In tegenstelling juist, de nabestaanden van MH17 zitten met enorme kosten opgescheept waar ze geen compensatie voor krijgen. | |
agter | woensdag 25 maart 2015 @ 13:24 |
Wat voor kosten zijn dat dan? De standaard schadevergoeding bij MH17 was 150.000 144.000 euro. | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 13:25 |
Dat is wel een vaag verhaal ja | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 13:27 |
Gewoon 239 mensen spoorloos.... | |
LuDann | woensdag 25 maart 2015 @ 13:27 |
Er is een paar post eerder al een linkje bijgevoegd: http://www.eenvandaag.nl/(...)ng_mh17_loopt_stroef Maar hypotheken die doorlopen van hele omgekomen gezinnen bijvoorbeeld en natuurlijk begrafeniskosten. Er zou 37.000 euro worden voorgeschoten maar dat is veelal nu nog niet binnen. En dat bedrag is denk ik peanuts vergeleken met de kostenposten die sommigen hebben. Ik weet niet wat de standaard schadevergoeding is. | |
Bittere_Ernst. | woensdag 25 maart 2015 @ 13:27 |
Volgens mij is dit de meest misselijkmakende post die ik ooit op Fok! heb gelezen. | |
#ANONIEM | woensdag 25 maart 2015 @ 13:29 |
Het is misschien niet heel tactisch verwoord, maar stel dat de kostwinner in het vliegtuig zat bijvoorbeeld. Dan zal het zeker nog steeds niet je eerste gedachte zijn, maar is het wel belangrijk dat er op vrij korte termijn hier over wordt nagedacht om nog meer ellende te voorkomen. | |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 13:32 |
LFNC 853meter lengte. Beetje kort voor een A320, die heeft toch wel 1700meter nodig denk ik en dat is met een normale landingssnelheid (145 knopen) ![]() Anders LFMR 792meter lengte. Nog korter en ligt ook dwars op de vliegrichting. Roze lijn is het vluchtplan volgens mij (Airway UN853), bij de cirkel denk ik de crash-site (moet nog wat meer onderzoek doen): ![]() Overzicht . Kunnen jullie beetje rondkijken. Ik heb het vermoedelijke complete vluchtplan ingevoerd: http://skyvector.com/?ll=(...)Y:V.ED.BAM:A.ED.EDDL | |
Bittere_Ernst. | woensdag 25 maart 2015 @ 13:33 |
En dan als je hoort hoeveel ton je vangt samen met de rest van het gezin "money money money, life is funny" zingen Maarrehh volgens mij hebben ze voor dit fenomeen levensverzekeringen uitgevonden trouwens, maar dat terzijde. | |
#ANONIEM | woensdag 25 maart 2015 @ 13:35 |
Daarom dat ik al zeg...niet tactisch verwoord... Niet iedereen heeft een orv natuurlijk. En banken/schuldeisers zijn niet echt geïnteresseerd in de oorzaak van het uitblijven van geld (helaas in dit soort situaties). [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2015 13:35:57 ] | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 13:47 |
Nice ![]() | |
motorbloempje | woensdag 25 maart 2015 @ 14:12 |
Moet je eens in BNW gaan lezen in de valse vlag rampen topics, oa. over MH17... Dan herzie je deze post wel. | |
zatoichi | woensdag 25 maart 2015 @ 14:18 |
Misschien is het al voorbij gekomen in dit topic, maar ik las op nu.nl het volgende:Dit zette mij aan het denken, maar ik kan echt niet bedenken hoe een straaljager kan helpen bij een in problemen verkerend vliegtuig; wat moet een straaljager doen om zo'n vliegtuig veilig aan de grond te krijgen? | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 14:20 |
Even toeteren om ze te attenderen dat ze aan het dalen zijn? ![]() | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 14:21 |
![]() Merkel en Hollande aangekomen | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 14:22 |
Omdat de ATC geen contact kreeg met het vliegtuig, stuurde ze een Mirage | |
Palomar | woensdag 25 maart 2015 @ 14:23 |
is toch standaardprocedure dat een straaljager poolshoogte gaat nemen als een vliegtuig niet op de radio reageert? (om hem in het uiterste geval neer te halen als er sprake is van een terroristische daad). | |
zatoichi | woensdag 25 maart 2015 @ 14:24 |
Oh ze bedoelen "helpen". | |
Starm | woensdag 25 maart 2015 @ 14:24 |
Als er een straaljager naast het toestel had gevlogen was er misschien al wat meer duidelijk geweest over de oorzaak. Dat is toch ook een van de voordelen | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 14:24 |
Het gaat er meer om dat volgens nu.nl de mirage gestuurd werd om Germanwings te helpen ![]() | |
Palomar | woensdag 25 maart 2015 @ 14:27 |
Helpen met landen ![]() ![]() | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 14:29 |
Bij die Helios vlucht ging het ook op die manier en zo konden ze zien dat de passagiers buiten westen waren | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 14:31 |
Nieuwe helicopterbeelden | |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 14:59 |
Bizar wat een ravage. Lijkt dat 'ie in de lengterichting van die vallei is gecrashst precies op de plek waar het toestel ook van flightradar24 verdween. Ze lagen dus exact op koers van airway UN853. Wat zou kunnen betekenen dat ze op GPS-navigatie in de autopilot vlogen. Ik zie namelijk geen VOR-bakens in de lengterichtingen van die route, maar ze sneden wel een stukje af in een knik op de route. Dat gebeurt wel vaker geloof ik, wellicht om brandstof te besparen en dan 2 waypoints minder hebben ingevuld. Ik had al eerder gezien op het gedeelte van de route boven de Middellandse Zee dat elke koerswijziging in 2 stapjes gebeurde en dat zou weer betekenen dat ze de heading op de autopilot handmatig bedienden. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 15:06 |
Toestellen in deze categorie vliegen überhaupt niet op conventionele bakens tijdens de cruise ![]() Lijkt me ook vrij sterk dat ze handmatig headings aan het draaien waren (waarom zou je dat willen?). Bij ROTIS over naar de volgende controller, daar een direct LOSUL inderdaad, en die extra knik wellicht door de update-interval van FR24, dat zie je wel vaker. | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 15:07 |
En als ze het handmatig bedienden, wat wil dat dan zeggen? | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 15:12 |
| |
Twiitch | woensdag 25 maart 2015 @ 15:13 |
BNW kom er maar in. | |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 15:14 |
Ah ok. Ik vlieg het liefst VOR, beetje corrigeren van gyrodrift en 'm dan stabiel krijgen. Houdt het leuk. ![]() Maar bij MAXIR en DIBER gaat de koerswijziging in 2 stapjes. Mijn ervaring is dat auto-GPS dat vloeiender doet, althans in FSX dan. Daarom denk ik dat ze handmatig de heading in de autopilot bedienden. Tenminste, op dat gedeelte van de vlucht. | |
Re | woensdag 25 maart 2015 @ 15:16 |
daar heb je dus weinig aan neem ik aan | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 15:17 |
Neu, dat lijkt me echt enorm onwaarschijnlijk. FMS programmeren, LNAV en gaan, je gaat het jezelf niet onnodig lastig zitten maken. LOSUL active zetten en je hebt inderdaad een vloeiende bocht. FR24 heeft vaak bochten in hoekjes etc, dan is de updatefrequentie gewoon wat lager (vooral inderdaad boven water etc, daar wonen wat minder luchtvaartgekkies met ADS-B receivers ![]() | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 15:18 |
Jezus is dit een wedstrijdje goochelen met vakjargon ofzo.. ![]() | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 15:19 |
![]() | |
Tourniquet | woensdag 25 maart 2015 @ 15:19 |
http://www.nu.nl/vliegram(...)hadigd-gevonden.html
| |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 15:20 |
Nee hoor. Ik interesseer me voor luchtvaart en ik praat hier met een echte piloot. Dan krijg je te maken met jargon. ![]() | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 15:20 |
niels0 weet wel waar ik het over heb ![]() Simpel uitgelegd: Je programmeert een route, dat is een roze lijntje op je navigatiescherm. Als je dan je auto-pilot op LNAV zet gaat hij vanzelf het lijntje volgen. Je kunt ook HDG mode kiezen, dan stel je zelf de richting in die het vliegtuig op moet. Dan moet je dus af en toe de richting bijstellen om op het lijntje te blijven. Meer werk, meer onnauwkeurig (in bepaalde airspaces is het zelfs verboden), dus het is niet logisch om te doen. | |
kalinhos | woensdag 25 maart 2015 @ 15:21 |
Sja, als het alternatief landen tussen de bergen is, zal ik het ook hebben geprobeerd als ik die piloot was. Wellicht rem je dusdanig af dat je op 't eind wel van de baan af gaat, maar er toch nog overlevenden kunnen zijn | |
#ANONIEM | woensdag 25 maart 2015 @ 15:21 |
zo'n klap is zelfs voor een zwarte doos te veel van het goede. Hopen dat men er nog wat mee kan. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 15:25 |
Dit is wel weer het grote nadeel van conventionele FDR's. Discussie zal binnenkort wel weer oplaaien over alternatieve systemen ![]() | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 15:29 |
Ja maar de 5000 andere lezers van dit draadje misschien niet he.. dit is geen besloten forum voor autisten ofzo ![]() | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 15:30 |
Ik dacht dat heel Fok! autistisch was ![]() | |
Renderclippur | woensdag 25 maart 2015 @ 15:31 |
Niet om even de analyst te gaan zitten spelen, maar iets is me wel opgevallen. Als de motoren van een vliegtuig uitvallen, kan deze nog in een zweefvlucht door blijven vliegen. De officiele naam hiervan is Deadstick landing. Voor passasiergsvliegtuigen komt dit ong. neer op een ratio van 15:1. Dit betekent dus dat het vliegtuig nog ong. 135km zou kunnen doorzweven vanaf een hoogte van 9km Laat dit de afstand zijn van het begin van de daling tot de crash: ![]() Komt best goed overeen. Ik vermoed dan ook dat de motoren plotseling waren uitgevallen en dat de vliegtuig in zweefvlucht is doorgegegaan, tot het de berg raakte. | |
Roger_Epiales | woensdag 25 maart 2015 @ 15:31 |
Ja? ![]() Eh, gaan ze nu aan die blauwe poppetjes vertellen dat ze moeten zoeken naar een memory chip tussen al die stukjes, of is dat ding nu gewoon sowieso onbruikbaar? ![]() | |
DustPuppy | woensdag 25 maart 2015 @ 15:32 |
Hier werd gisteren al over gezegd dat het vliegtuig te snel daalde voor een zweefvlucht. Horizontale snelheid bleef ook vrijwel ongewijzigd, wat dan ook niet kan. Het idee van een zweefvlucht komt ook niet overeen met ooggetuigen die gemeld hebben dat de motoren duidelijk hoorbaar waren. | |
bloodymary1 | woensdag 25 maart 2015 @ 15:32 |
Roger, Roger! What's your vector, Victor? Do you have clearence, Clarence? | |
DustPuppy | woensdag 25 maart 2015 @ 15:34 |
Surely you must be joking! | |
bloodymary1 | woensdag 25 maart 2015 @ 15:34 |
Shirley? My name is not Shirley. | |
Renderclippur | woensdag 25 maart 2015 @ 15:35 |
Te snel dalen voor een zweefvlucht lijkt me dus niet, dat komt redelijk goed overeen. Wel interessant dat de motoren nog werkten. Heb je hier een linkje van? | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 15:37 |
Ready for takeoff, cabin crew slides armed and cross check *POENG* ![]() | |
BlauweTijger | woensdag 25 maart 2015 @ 15:39 |
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-boven-Rusland.dhtml Gaat lekker dit. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 15:41 |
Qua afstand wel, niet qua tijd en snelheid. Ik zal niet weer in al teveel vakjargon vervallen, maar die optimale ratio is gebaseerd op de optimale glij-snelheid. Die hangt voor dat soort vliegtuigen rond de 200 a 250 kts. En dan zak je met ongeveer 1000 a 2000 ft/m. | |
DustPuppy | woensdag 25 maart 2015 @ 15:41 |
Bron: What happened to Germanwings flight 4U 9525? | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 15:41 |
Dat was ook de grap ![]() | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 15:43 |
Ik denk, ik leg hem even uit ![]() | |
Renderclippur | woensdag 25 maart 2015 @ 15:43 |
Ah, ik snap het ![]() | |
DustPuppy | woensdag 25 maart 2015 @ 15:47 |
Nee, nee, nee. De correcte quote is: "I'm not and don't call me Shirley!" | |
DustPuppy | woensdag 25 maart 2015 @ 15:56 |
Heeft er iemand een passagiers lijst ergens al gevonden toevallig? Ik zag de nationaliteiten en besef me ineens dat ik misschien iemand ken aan boord van dat ding. Iemand? | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 15:56 |
Nog niet vrijgegeven | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 15:57 |
Wil daarmee niet zeggen dat het onmogelijk is overigens. Een en ander is ook afhankelijk van gewicht etc. Mocht de werkelijke optimale ratio hoger liggen, 20:1 ofzo, dan zou het zomaar kunnen dat je met een daling zoals hier toch nog 15:1 haalt. Maar de exacte cijfers heb ik niet. | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 16:03 |
Weer slecht nieuws
| |
Downwards | woensdag 25 maart 2015 @ 16:04 |
Mijn eerste ingeving lijkt dan toch wel erg waarschijlijk: pilot suicide. | |
_Administr8or_ | woensdag 25 maart 2015 @ 16:06 |
hmm, ik las juist precies het tegenovergestelde: bron: http://www.n-tv.de/panora(...)article14770441.html | |
Marrije | woensdag 25 maart 2015 @ 16:17 |
vooral veel kleine stukjes | |
knep | woensdag 25 maart 2015 @ 16:18 |
Wat een ravage zeg ![]() | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 16:25 |
Is er bekend wie de piloot was? | |
johnson555 | woensdag 25 maart 2015 @ 16:28 |
dat wordt niet meer vliegen dus in de zomer... je suis germanywings | |
MadameMossel | woensdag 25 maart 2015 @ 16:28 |
@derkmarseille: BREKEND "Piloten zouden bewusteloos zijn geraakt tijdens vlucht." Zo persco met uitkomsten blackbox. Via livestream Phoenix.de #GermanWings | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 16:30 |
Het zijn er twee he ![]() | |
WhateverWhatever | woensdag 25 maart 2015 @ 16:31 |
De captain dan ![]() | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 16:32 |
Maar de co-piloot kan net zo goed zelfmoord plegen ![]() | |
motorbloempje | woensdag 25 maart 2015 @ 16:33 |
Ik zou heel 'graag' de reconstructie zien van wat er nu mis is gegaan en hoe het verliep. Wat een ravage.. ![]() | |
Twentsche_Ros | woensdag 25 maart 2015 @ 16:36 |
Tijd Tijd voor een passend lied: German wings Baby, don't understand Why we can't just hold on to each other's hands This time might be the last I fear Unless I make it all too clear I need you so (oooh) Take these German wings And learn to fly again, learn to live so free When we hear the voices sing The book of love will open up and let us in Take these German wings Baby, I think tonight We can take what was wrong and make it right Baby, it's all I know That you're half of the flesh and blood that makes me whole I need you so So take these German wings And learn to fly again Learn to live so free When we hear the voices sing The book of love will open up and let us in Take these German wings You got to learn to fly Learn to live love so free and when we hear the voices sing The book of love will open up and let us in Baby, that's all I know That you're half of the flesh and blood that makes me whole So take these German wings And learn to fly again, learn to live so free And when we hear the voices sing The book of love will open up and let us in Take these German wings You got to learn to fly Learn to live love so free and when we hear the voices sing The book of love will open up for us and let us in | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 16:38 |
Stream persconferentie http://www.rtlnieuws.nl/n(...)rte-doos-germanwings | |
Mula | woensdag 25 maart 2015 @ 16:39 |
Dailymail heeft het over een raam in de cockpit dat tijdens de vlucht gescheurd is waardoor de piloten zonder zuurstof kwamen te zitten. | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 16:41 |
Hoezo "lijkt dat dan ineens toch wel erg waarschijnlijk"? ![]() | |
alpeko | woensdag 25 maart 2015 @ 16:51 |
Ja of een vogel en ja dat kan zelfs op die hoogte | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 16:53 |
http://nieuws.vtm.be/buit(...)e-merkel-en-hollande Eerst de persconferentie van Hollande, Merkel en Rajoy, daarna van de BEA | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 16:54 |
| |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 16:56 |
Persco Merkel, Hollande en Rajoy hier: | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 17:01 |
Persconferentie BEA begint http://www.rtlnieuws.nl/n(...)rte-doos-germanwings | |
Ferry_76 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:05 |
Je ne parle pas français! ![]() | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 17:06 |
Nog niet veel wat we nog niet weten Edit: Toch gegevens van de voice recoder gehaald | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 17:11 |
CNN vertaalt live nu. | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:11 |
The cockpit voice recorder (CVR) arrived at the French air investigation bureau on Wednesday morning. The first information about what happened on the flight deck before the tragedy is expected in a few hours, but investigators warned a full explanation would take weeks. The French interior minister, Bernard Cazeneuve, said the box was “damaged but readable”. Aviation site AirLive.net reported that the second black box, which records technical flight data, was found in a severely damaged state on Wednesday afternoon. http://www.theguardian.co(...)-examining-black-box | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 17:12 |
in het engels | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 17:14 |
Godver neem die slides eens in beeld ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 25 maart 2015 @ 17:16 |
De duitse buma blockt deze stream op you tube.... | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 17:17 |
Kun je daar CNN ontvangen? Die vertalen ook live nu. | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:17 |
Die info komt dus niet van de cockpit voice recorder maar heeft de Daily Mail van piloten forums of zoiets.. geen breaking news dus | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 17:20 |
Tweede zwarte doos is nog niet gevonden, die geruchten kloppen dus niet. | |
alpeko | woensdag 25 maart 2015 @ 17:20 |
2e black box dus niet gevonden? | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:22 |
Hij wilde ook niet zeggen in welke taal er gesproken was... | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 17:23 |
laat maar | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 17:23 |
Ik gok zomaar Duits ![]() Maar hij wil sowieso nog niks kwijt voor er duidelijkheid is. Wel netjes. | |
Pietverdriet | woensdag 25 maart 2015 @ 17:24 |
NL proxy werkt ook | |
Pietverdriet | woensdag 25 maart 2015 @ 17:25 |
Men spreekt frans | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 17:26 |
Nee dat ging over de taal die in de cockpit werd gesproken ![]() | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 17:26 |
| |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:26 |
In Duitland is zovéél geblokkeerd op YouTube. ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 25 maart 2015 @ 17:26 |
Dont i know | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:27 |
Misschien een slimme vraag of er meer bekend is over de piloot en de co-piloot? | |
Whipper | woensdag 25 maart 2015 @ 17:29 |
Omdat je het erg vind, om het dichtbij komt, omdat het interessant is, blijf je zo'n beetje de hele dag aan de laptop en tv gekluisterd. Ook al weet je dat er nauwelijks echte informatie naar buiten komt. Weg studieplannen ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 25 maart 2015 @ 17:30 |
Ik vlieg in mei met German Wings, benieuwd of het doorgaat | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 17:31 |
Ze zullen toch niet ineens het hele bedrijf opdoeken lijkt me? | |
Gezicht | woensdag 25 maart 2015 @ 17:32 |
Al twee dagen op rij hier. ![]() | |
Opa2012 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:33 |
Die zijn dood. | |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:33 |
Is dat German Wings wat? Afgezien van dit ongeluk natuurlijk. Ik kende het niet eens tot een paar dagen geleden. Van duitse maatschappijen heb ik alleen Lufthansa en Air Berlin gevlogen en dat was altijd goed. | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 17:35 |
BNW ->
| |
n0sferat2 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:37 |
Krijgen we dat weer... | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 17:38 |
Hun namen worden niet genoemd, waarmee de richtlijnen gevolgd worden. Geen enkele reden om de namen in de media te gooien. | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:39 |
Wel gevonden maar zonder geheugenkaart dacht ik gehoord te hebben | |
Opa2012 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:41 |
<- BNW Vergeet die Franse straaljager niet die rond het verongelukte vliegtuig vloog. | |
niels0 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:41 |
Verdwenen USB-stick. Waar heb ik dat eerder gehoord? | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 17:41 |
Het is ook na de persco's wat onduidelijk. Lijkt erop dat het "frame" gevonden is, maar de recorder zelf niet. Op de andere hebben ze bruikbare geluidsbestanden gevonden waar stemmen op te horen zijn. | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 17:41 |
Wat ik begreep dat het bracket waarin de hele box hoort is gevonden, maar de box zelf nog niet. Maar hij was er niet heel duidelijk over. | |
Opa2012 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:42 |
Hier hoor je dat vaak. | |
CherryOnTop | woensdag 25 maart 2015 @ 17:42 |
Het is een goede budgetmaatschappij en voor vluchten binnen Europa prima te doen. | |
Houtenbeen | woensdag 25 maart 2015 @ 17:43 |
Misschien zijn ze het branstofbonnetje ook wel kwijt | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:44 |
Als ze gewoon vertellen wat er feitelijk te horen is, kan iedereen meedenken. | |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 17:46 |
Misschien is het nogal gevoelige informatie of onvoldoende om conclusies uit te trekken.. ben ondertussen nou ook wel eens benieuwd naar de piloten.. en stiekem ook of een misschien moslim was. | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 17:48 |
En dan zegt Jan Klaassen "hey, nou ik denk dat het oorzaak A of B was hoor", en dan? | |
Nieuwschierig | woensdag 25 maart 2015 @ 17:49 |
Laat de autoriteiten nu eerst rustig hun werk doen Of dat rapport nu deze week of over een maand in de publiciteit komt doet weinig ter zake | |
Marrije | woensdag 25 maart 2015 @ 17:51 |
stiekem, dat is zo'n beetje het enige wat men wil weten over de piloten denk ik. Los van de info op de zwarte dozen dan. | |
Bittere_Ernst. | woensdag 25 maart 2015 @ 17:53 |
Echt he, die autoriteiten doen hun best, maar steeds die Loekie1 die de stoorzender komt spelen ![]() | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 17:55 |
Nou, nee ![]() | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 17:56 |
Ongeëvenaard zelfgeilen nu bij CNN, allejezus zeg ![]() "WIJ HEBBEN ONTDEKT DAT HET HIER NEER WAS GESTORT EN NIET DAAR WAAR DE FRANSEN HET ZEIDEN!111" | |
Nieuwschierig | woensdag 25 maart 2015 @ 17:57 |
Zum Kotzen inderdaad. Net ook weer zo'n ziek verhaal over passagiers die omgeboekt hadden. | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 17:59 |
En over hoeveel brandstof er wel gebruikt moet worden om al die helikopters daar in de lucht te houden ![]() | |
heywoodu | woensdag 25 maart 2015 @ 18:03 |
Waarschijnlijk geen overlevenden, aldus CNN. | |
byah | woensdag 25 maart 2015 @ 18:03 |
en dan is het helaas waar | |
yvonne | woensdag 25 maart 2015 @ 18:04 |
Waaaaaaaaaat erg!!!! ![]() | |
Nieuwschierig | woensdag 25 maart 2015 @ 18:07 |
Dat was toch een fotorolletje? | |
Red_85 | woensdag 25 maart 2015 @ 18:11 |
| |
Pleun2011 | woensdag 25 maart 2015 @ 18:29 |
Mensen willen graag weten of hun theorie klopt of niet | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 18:33 |
Logisch, maar de BEA wil geen foute informatie naar buiten brengen. Dus die gaan nu eerst zorgvuldig de transcripties opstellen. | |
Loekie1 | woensdag 25 maart 2015 @ 18:41 |
Ik vind het wel knap en geruststellend dat er zo snel een straaljager op afgestuurd werd. Zo'n vliegtuig kan dus niet ongehinderd Parijs bereiken als een kaper dat mocht willen. Vreemd dat daar geen enkele vraag over gesteld werd. | |
Specularium | woensdag 25 maart 2015 @ 18:47 |
BNW is de andere kant op. Oh wacht, die hebben geen topic omdat hier niks BNW aan is. | |
yvonne | woensdag 25 maart 2015 @ 18:48 |
Jottem, fijn met z'n allen meedenken, misschien klunnen we wel een reisje naar die bergen maken waar ze neergestort zijn en daar de oplossing vinden ![]() | |
yvonne | woensdag 25 maart 2015 @ 18:49 |
Dan maken ze een kampvuur en gaan Kumbaya zingen. Tweestemmig. | |
Janneke141 | woensdag 25 maart 2015 @ 18:49 |
SMS-acties met gouden tips lijkt me ook wel een goed idee. | |
Specularium | woensdag 25 maart 2015 @ 18:51 |
SMS Loekie1 aan naar 4321. | |
motorbloempje | woensdag 25 maart 2015 @ 18:53 |
Asjemenou. | |
bloodymary1 | woensdag 25 maart 2015 @ 18:58 |
Oh ja, nu weet ik het weer. Toch weer eens kijken allemaal. | |
Snoepje5 | woensdag 25 maart 2015 @ 19:12 |
Lijkt het maar zo of zou deze er met opzet uit gehaald zijn om zo een eventuele schadeclaim vanwege technische defecten te voorkomen? | |
NewHorizon | woensdag 25 maart 2015 @ 19:17 |
In principe mogen dit soort onderzoeken niet gebruikt worden voor schadeclaims of vervolging van personen. Juist om een zo open mogelijk karakter onderzoek te kunnen houden met als enig doel de verbetering van de veiligheid. Op de persco zojuist werd het heel anders gebracht, namelijk dat de FDR nog niet gevonden was. Het was niet helemaal duidelijk. | |
banaantjeEE | woensdag 25 maart 2015 @ 19:44 |
![]() |