quote:In het zuiden van Frankrijk is een passagiersvliegtuig neergestort. Het is een Airbus A320 van de Duitse prijsvechter Germanwings. De Franse president Hollande en premier Valls hebben gezegd dat er waarschijnlijk geen overlevenden zijn.
Het toestel was onderweg van Barcelona naar Düsseldorf, met 142 passagiers aan boord en zes bemanningsleden. Het verdween rond 11.00 van de radar. Volgens het Franse persbureau AFP is het wrak inmiddels vanuit helikopters gezien.
Het vliegtuig is volgens diverse berichten neergestort in de regio Digne, ten noorden van Marseille.
Het is niet bekend welke nationaliteit de inzittenden hebben. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag onderzoekt of er Nederlanders aan boord waren.
http://nos.nl/artikel/202(...)crash-frankrijk.html
quote:Vrouw (20) uit Deurne overleden bij vliegramp met toestel Germanwings in Frankrijk'
DEURNE - Bij de vliegtuigcrash met het toestel van Germanwings in de Franse Alpen zou dinsdag ook een 20-jarige vrouw uit Deurne om het leven zijn gekomen. Een vriendin van het slachtoffer heeft bevestigd dat zij is ingecheckt op de vlucht naar Düsseldorf.
De vrouw zou voor een stedentrip in Barcelona zijn geweest. Op een recente foto van de vrouw op Facebook is al gereageerd met ‘Hopen op een wonder’.
Een woordvoerder van burgemeester Hilko Mak van Deurne heeft de geruchten ook gehoord, maar kan op dit moment nog niks bevestigen. Pas nadat de officiële instanties de gemeente hebben ingelicht, komt de woordvoerder met een officieel bericht.
School
Woordvoerder Jos Smits van ROC Ter AA in Helmond zegt tegen Omroep Brabant dat hij het verhaal ook heeft vernomen. “Het is voor ons nog een onbevestigd bericht dat via een collega tot ons is gekomen. Als het gaat om de bewuste vrouw uit Deurne is het een oud-leerling van ons.”
Crash
Aan boord van het toestel waren 144 passagiers en zes bemanningsleden. Het vliegtuig stortte neer bij de plaats Prads-Haute-Bléone, ten noorden van Digne-les-Bains in de Franse Alpen.
twitter:germanwings twitterde op dinsdag 24-03-2015 om 13:27:57UPDATE: Wir müssen leider bestätigen, dass Flug 4U9525 auf dem Flug von BCN nach DUS über den französischen Alpen verunglückt ist ... reageer retweet
twitter:germanwings twitterde op dinsdag 24-03-2015 om 13:28:29Es handelt sich um ein Flugzeug vom Typ A320. An Bord waren 144 Passagiere und 6 Crew-Mitglieder. Lufthansa und Germanwings ... reageer retweet
In principe ben ik het met je eens, maar het is vaker fout gegaan. Zie recent nog AF447.quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:48 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Vanaf 38000ft lijkt me dat men tijd genoeg heeft om in te grijpen: Computer overrulen en op de hand verdervliegen bijvoorbeeld. Lijkt me ook dat ze dan nog wel even contact met de verkeersleiding hebben. 9 minuten is best lang.
Automatische piloot overrulen of uitzetten is vrij eenvoudig.quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:56 schreef Loekie1 het volgende:
Misschien koppige piloot of copiloot die niet wilde onderkennen dat hij er niet in slaagde het vliegtuig over te nemen van de automatische piloot, daardoor ook geen berichten doorgaf.
Hoe moeilijk is het voor een piloot om een defecte automatische piloot over te nemen?
Wat bedoel je precies, wat is het systeem bij de Airbus?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:04 schreef NewHorizon het volgende:
Het is de verdere bescherming die Airbus biedt, ook tijdens het op de hand vliegen zonder autopilot, die je niet zomaar kunt omzeilen. Boeing heeft zo een systeem niet, of in mindere mate.
Ik denk dat ze druk bezig zijn de privéomstandigheden van de piloten uit te pluizen. Genoeg redenen, het is natuurlijk bizar dat er geen noodoproep is gedaan.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:14 schreef Pleun2011 het volgende:
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen..
Het heeft ook weinig zin om dat uitgebreid in de media te gooien. Bij MH370 was de hele situatie gewoon anders en veel minder "gecontroleerd" heb ik het idee, zoals die foto's van paspoorten die door de lokale mensen het internet op werden gegooidquote:Op woensdag 25 maart 2015 09:14 schreef Pleun2011 het volgende:
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen..
wat dat betreft ligt er nu meer nadruk op het technische defect dat het vliegtuig maandag had, denk ik. Ook al was er geen sprake van veiligheidsrisico's, maar ging dat om geluidsoverlast, daar lees je meer over dan over de bemanningsleden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:14 schreef Pleun2011 het volgende:
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen..
Waarom? Wat zou dat kunnen toevoegen aan dit verhaal?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:14 schreef Pleun2011 het volgende:
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen..
Dat was MH17quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het heeft ook weinig zin om dat uitgebreid in de media te gooien. Bij MH370 was de hele situatie gewoon anders en veel minder "gecontroleerd" heb ik het idee, zoals die foto's van paspoorten die door de lokale mensen het internet op werden gegooid
Een Airbus biedt protectie tegen onder andere een overtrek, onwenselijke neusstanden, te hoge load factors (en wellicht nog wat andere zaken, nogmaals, nooit mee gevlogen).quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:16 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies, wat is het systeem bij de Airbus?
Wat kunnen ze daar doen?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:17 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze druk bezig zijn de privéomstandigheden van de piloten uit te pluizen. Genoeg redenen, het is natuurlijk bizar dat er geen noodoproep is gedaan.
Oh ja, excuses. Nou goed die bedoelde ik dus.quote:
Eén was misschien weg voor een dutje.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:21 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Waarom? Wat zou dat kunnen toevoegen aan dit verhaal?
Ik snap ook die zelfmoord scenarios niet zo. Stel dat 1 piloot die gedachte heeft, zit er nog altijd een 2e naast. En de kans dat beide piloten op hetzelfde moment besluiten zelfmoord te plegen lijkt me nihil.
In een airbus met twee man ga je niet weg voor een dutjequote:Op woensdag 25 maart 2015 09:23 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Eén was misschien weg voor een dutje.
En daarna blijkt de deur op slot?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
In een airbus met twee man ga je niet weg voor een dutje
Maar sanitaire stop of even wat te drinken halen kan altijd natuurlijk.
Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
In een airbus met twee man ga je niet weg voor een dutje
Maar sanitaire stop of even wat te drinken halen kan altijd natuurlijk.
Ik vind het ook vergezocht, inderdaad. Maar het is mogelijk. De deur valt standaard in het slot, de piloot die nog binnen is moet hem openmaken.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:26 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet.
Ja, en waarom zo'n gecontroleerde daling, als je toch zelfmoord wil plegen? Of kan het zijn dat de Airbus dat dan niet toeliet?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:26 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet.
Die is er ook, zonder teveel in details te treden. Echter krijgt de persoon in de cockpit een melding dat de procedure in gang is gezet, en die heeft dan nog een bepaalde tijd om op een knop te drukken om de procedure weer af te breken.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:33 schreef Inaithnir het volgende:
Het lijkt me bijzonder vreemd als de cockpit absoluut niet van buiten geopend kan worden, in het geval de piloten iets overkomt. Misschien niet een simpele sleutel, maar ik neem aan dat er een procedure is om de deur te openen.
Een dutje 1 minuut nadat je je hoogte hebt bereikt lijkt mij sowieso vrij onwaarschijnlijk toch? Iig ben je dan nauwelijk in slaap.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
In een airbus met twee man ga je niet weg voor een dutje
Maar sanitaire stop of even wat te drinken halen kan altijd natuurlijk.
Het gaat om de Air Data Reference Units, in dat artikel werden ze ADU genoemd, maar in het toestel ADR. Zit net boven de FLT CTL switches.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:33 schreef niels0 het volgende:
@NewHorizon
ADU's afzetten, Is dat het Electronic Flight Control System? Bij Airbus zijn dat vier knopjes rechtsboven op het overhead panel, linksboven zitten er ook nog 3 (FLT CTL).
Ik weet wel dat als je die afzet je hele bruuske maneuvres kunt maken. Niet zo goed voor de strukturele integriteit.
[ afbeelding ]
Ik vlieg gemiddeld 1x per jaar (nou ja, heen en terug danquote:Op woensdag 25 maart 2015 09:38 schreef Brighteyes het volgende:
En voor wat betreft het stuk dat de passagiers niks gemerkt hebben, ik vlieg meer dan regelmatig (heb er dit jaar al 8 vluchten op zitten) en ik zou misschien niet in de eerste minuut nattigheid voelen, maar als die daling aan zou houden zou ik me daar toch zeker wel ongemakkelijk bij gaan voelen, zeker als een mededeling van de crew uit zou blijven.
Ah ja. Linksboven. ADR1, 2 en 3. Die heb ik wel 'ns geprobeerd. Misschien bedoelde ik die ook wel.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:41 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het gaat om de Air Data Reference Units, in dat artikel werden ze ADU genoemd, maar in het toestel ADR. Zit net boven de FLT CTL switches.
Airbus directive zegt dat in die situatie je er twee uit moet zetten zodat je in alternate law verder vliegt. Dan kun je inderdaad lekker smijten met je toestel
Zit er ook een self-destruct knopje op?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:48 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ah ja. Linksboven. ADR1, 2 en 3. Die heb ik wel 'ns geprobeerd. Misschien bedoelde ik die ook wel.
Ik ben iemand van de knopjes. Ik test alles uit.
Er is geen noodsignaal geweest.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:55 schreef Inaithnir het volgende:
Misschien ben ik niet up-to-date, maar gisteren werd nog gezegd dat er een noodsignaal werd gestuurd vanuit de vlucht. Is dat dan toch niet zo, aangezien iedereen het hier heeft over radiostilte?
Hetzelfde als Nikon/Canon en PS4/XBOX etc...quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:54 schreef Janeiros het volgende:
Boeing piloten zijn ook zo enthousiast over Airbus..
http://www.nydailynews.co(...)sh-article-1.2161077
(Weet niet of die al gepost is aangezien de posts voorbij schieten)
Achja, Boeing - Airbus is altijd al een dingetje geweest in de luchtvaart. Beetje een Apple en Android verhaal. Best wel kinderachtig.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:54 schreef Janeiros het volgende:
Boeing piloten zijn ook zo enthousiast over Airbus..
http://www.nydailynews.co(...)sh-article-1.2161077
(Weet niet of die al gepost is aangezien de posts voorbij schieten)
Dacht ik nou ook alquote:Op woensdag 25 maart 2015 09:57 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Wat boeit het dat die piloot een keer Obama als senator in zijn toestel had? Maakt dat hem meteen expert? Oh wacht, Murricah.
Klopt het nou dat Airbus veel meer de computer 't heft in handen laat nemen bij dergelijke situaties?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:57 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Achja, Boeing - Airbus is altijd al een dingetje geweest in de luchtvaart. Beetje een Apple en Android verhaal. Best wel kinderachtig.
Er is voor beide filosofieën iets te zeggen, vind ik. Beide hebben hun voor en tegens, hun beschermingen en hun valkuilen.
Zoals ik gisteren al postte: het is vaker gebeurd en toen waren er ook meerdere piloten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:26 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet.
Jep.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:58 schreef Janeiros het volgende:
[..]
Klopt het nou dat Airbus veel meer de computer 't heft in handen laat nemen bij dergelijke situaties?
Die was beschadigd, dus geen idee hoe lang dat gaat durenquote:Op woensdag 25 maart 2015 10:04 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
De gevonden voice recorder zal een hoop duidelijkheid geven iig. Dat zal toch niet zo lang duren?
Uiteraardquote:Op woensdag 25 maart 2015 10:11 schreef Loekie1 het volgende:
Kan dit scenario ook: een kaper weet de cockpit binnen te dringen, schiet de piloten dood, weet zelf net genoeg om het vliegtuig naar beneden te laten vliegen.
Nee. Niet uit zichzelf, in ieder geval.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:11 schreef DaveDave09 het volgende:
Als opeens de druk weg viel en niemand in dat vliegtuig meer adem kreeg, is het dan normaal dat het zo daalt?
Dan zou ik een wat heftigere daling verwachten. Evt. met bochten e.d. Niet zo'n nette daling als nu.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:11 schreef Loekie1 het volgende:
Kan dit scenario ook: een kaper weet de cockpit binnen te dringen, schiet de piloten dood, weet zelf net genoeg om het vliegtuig naar beneden te laten vliegen.
Aantal jaar geleden was er in Griekenland een vlucht van Helios waarbij dat gebeurde. Toen was iedereen incl. bemanning buiten westen en vloog het vliegtuig gewoon op de autopilot door totdat de brandstof op was. Was hier ook niet het geval.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:11 schreef DaveDave09 het volgende:
Als opeens de druk weg viel en niemand in dat vliegtuig meer adem kreeg, is het dan normaal dat het zo daalt?
Dan plemp je hem wel op iets anders dan de zijkant van een berg.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:11 schreef Loekie1 het volgende:
Kan dit scenario ook: een kaper weet de cockpit binnen te dringen, schiet de piloten dood, weet zelf net genoeg om het vliegtuig naar beneden te laten vliegen.
Als er schoten zijn gevallen is dat dan op de recorder te horen?
Volgens mij wel vaker bij airbussen voorgekomen dat de computer onbedoeld in de 'landen'-stand gaat met ernstige gevolgen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:18 schreef Re het volgende:
wel frapant dat het echt 1 minuut na cruise hoogte gebeurd, dan lijkt me dat er computertechnisch wat fout is gegaan, al heb ik verer geen verstand van dit soort dingen
twitter:flightradar24 twitterde op woensdag 25-03-2015 om 10:12:36Germanwings #4U9525 with new flight number #4U9441 flying different path today to Dusseldorfhttp://t.co/JPNWQc7aDL http://t.co/UCRTp0iMNP reageer retweet
Maar geen noodsignaal tijdens die 8 minuten durende daling.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:19 schreef Palomar het volgende:
[..]
Volgens mij wel vaker bij airbussen voorgekomen dat de computer onbedoeld in de 'landen'-stand gaat met ernstige gevolgen.
quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:20 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:flightradar24 twitterde op woensdag 25-03-2015 om 10:12:36Germanwings #4U9525 with new flight number #4U9441 flying different path today to Dusseldorfhttp://t.co/JPNWQc7aDL http://t.co/UCRTp0iMNP reageer retweet
quote:Drie Kazachen aan boord
De Kazachse autoriteiten hebben volgens persbureau AFP gemeld dat er drie landgenoten aan boord zaten. De identiteit van een mogelijk vierde slachtoffer uit Kazachstan wordt nog onderzocht.
quote:Ook twee Colombianen omgekomen
De Colombiaanse autoriteiten hebben bevestigd dat er twee Colombianen zijn omgekomen bij de crash:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-germanwings-hervat/quote:Twee Argentijnen en twee Japanners aan boord
Een functionaris van de Argentijnse ambassade in Parijs heeft gezegd dat er twee Argentijnse doden te betreuren zijn bij de vliegramp. Het Japanse ministerie van Buitenlandse Zaken bracht naar buiten dat er twee Japanners aan boord waren.
Moet toch vreemd zijn om in dat vliegtuig te zitten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:20 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:flightradar24 twitterde op woensdag 25-03-2015 om 10:12:36Germanwings #4U9525 with new flight number #4U9441 flying different path today to Dusseldorfhttp://t.co/JPNWQc7aDL http://t.co/UCRTp0iMNP reageer retweet
Moet je ook geen 10m hoge fly-overs doen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:19 schreef Palomar het volgende:
[..]
Volgens mij wel vaker bij airbussen voorgekomen dat de computer onbedoeld in de 'landen'-stand gaat met ernstige gevolgen.
als niemand het doorheeft... (geen idee overigens of de gekoerste daling merkbaar is).quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:22 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
[..]
Maar geen noodsignaal tijdens die 8 minuten durende daling.
Dat heet uit het raam kijken, ik neem aan dat een piloot wel doorheeft dat de grond dichterbij komt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:25 schreef Palomar het volgende:
[..]
als niemand het doorheeft... (geen idee overigens of de gekoerste daling merkbaar is).
Vraag me dat af als het helemaal bewolkt is.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:27 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Dat heet uit het raam kijken, ik neem aan dat een piloot wel doorheeft dat de grond dichterbij komt.
Een sinkrate van +-4000ft/min merk je wel. Overigens was het niet bewolkt op die hoogtequote:Op woensdag 25 maart 2015 10:30 schreef Palomar het volgende:
[..]
Vraag me dat af als het helemaal bewolkt is.
Was het niet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:30 schreef Palomar het volgende:
[..]
Vraag me dat af als het helemaal bewolkt is.
ja dat lijkt me bij nader inzien ook wel idd.. ploppen van je oren bijvoorbeeld..quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:31 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Een sinkrate van +-4000ft/min merk je wel. Overigens was het niet bewolkt op die hoogte
Boeing 737 die op 1 motor is geland in St Petersburgquote:Op woensdag 25 maart 2015 10:27 schreef Frutsel het volgende:
Wel weer een andere boeing in troubles op dit moment...
wordt direct breed uitgemeten zie ik
Ja... in elk geval veilig geland, beterquote:Op woensdag 25 maart 2015 10:37 schreef Janeiros het volgende:
[..]
Boeing 737 die op 1 motor is geland in St Petersburg
Dat, of toch een emergency descent maar is er iets mis gegaan bij het aflevellen, of een probleem met het systeem, of een zelfmoord, of een kaping, etc..quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:35 schreef Palomar het volgende:
[..]
ja dat lijkt me bij nader inzien ook wel idd.. ploppen van je oren bijvoorbeeld..
Enige wat me dan over lijkt te blijven is brand/rook in de cockpit.
Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:38 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dat, of toch een emergency descent maar is er iets mis gegaan bij het aflevellen, of een probleem met het systeem, of een zelfmoord, of een kaping, etc..
Duikvlucht lukt niet zomaar, een Airbus zal zelf zijn neus weer optrekken als je te snel gaat.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:42 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.
Kunnen ze de instrumenten aan boord hacken, trouwens?
Bij de schepen en platforms waar ik op werk is dat wel mogelijk. 1 van de eerste dingen die ik doe als ik aan boord kom is het disabelen van de mogelijkheid dat men van kantoor kan inbellen op de systemen en wijzigingen doorvoert zonder mij op de hoogte te stellen. Ze komen maar lekker langs om eerst met mij te overleggen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:45 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Instrumenten hacken heb ik nog nooit van gehoord.
De autopiloot naar beneden sturen is ook een menselijk ingrijpen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:45 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Duikvlucht lukt niet zomaar, een Airbus zal zelf zijn neus weer optrekken als je te snel gaat.
En mocht het zelfmoord zijn, waar ik nogmaals niet vanuit ga, is er niks makkelijkers dan de autopilot naar beneden te sturen en je ogen dicht te doen.
het zal vandaag wel druk zijn, op het punt van de crash, in de lucht daar.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:20 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:flightradar24 twitterde op woensdag 25-03-2015 om 10:12:36Germanwings #4U9525 with new flight number #4U9441 flying different path today to Dusseldorfhttp://t.co/JPNWQc7aDL http://t.co/UCRTp0iMNP reageer retweet
Dat maakt niet uit in principe. Vliegverkeer op cruising altitude kan daar gewoon passeren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:52 schreef Marrije het volgende:
[..]
het zal vandaag wel druk zijn, op het punt van de crash, in de lucht daar.
dat is waar, maar dan krijg je dat passagiers gaan turen naar waar men aan het zoeken is. Kan me voorstellen dat je in de lucht dan ook een gebied soort van afzet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:54 schreef Blistering het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit in principe. Vliegverkeer op cruising altitude kan daar gewoon passeren.
Die mogelijkheid is er bij toestellen niet. Wel zijn er datalinks als CPDLC om te communiceren boven bijvoorbeeld de atlantic, maar die staan in principe los van het FMS, en er kunnen geen wijzigingen mee gedaan worden aan de systemen van het vliegtuigquote:Op woensdag 25 maart 2015 10:50 schreef niels0 het volgende:
[..]
Bij de schepen en platforms waar ik op werk is dat wel mogelijk. 1 van de eerste dingen die ik doe als ik aan boord kom is het disabelen van de mogelijkheid dat men van kantoor kan inbellen op de systemen en wijzigingen doorvoert zonder mij op de hoogte te stellen. Ze komen maar lekker langs om eerst met mij te overleggen.
Bij Shell is het een keer gebeurd dat pipeline-control was gehackt. We hebben toen allemaal cursussen gehad hoe dat te herkennen en hoe te reageren.
Lijkt me sterk. Vliegverkeer daar passeert allemaal op hoogtes van 20,000ft of hoger. Dan kun je bar weinig zien uit een klein raampje.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:57 schreef Marrije het volgende:
[..]
dat is waar, maar dan krijg je dat passagiers gaan turen naar waar men aan het zoeken is. Kan me voorstellen dat je in de lucht dan ook een gebied soort van afzet.
En ook nog een paar Marokkanen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:56 schreef Houtenbeen het volgende:
Ook nog 3 Britten, 2 Iraniërs en een Deen aan boord
zou kunnen, ik kijk zelf nooit uit het raampjequote:Op woensdag 25 maart 2015 10:58 schreef Blistering het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Vliegverkeer daar passeert allemaal op hoogtes van 20,000ft of hoger. Dan kun je bar weinig zien uit een klein raampje.
Ik vroeg of het mogelijk was.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:58 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
en oorzaak zou kunnen zijn wat de onderzoekers noemen een "controlled flight into terrain", of CFIT, waar het verlies van instrumenten of onregelmatige metingen kunnen maken piloten verliezen hun lagers en alleen bewust van het gevaar te worden te laat als er geen visuele referentie - mogelijk in het geval van een afdaling door dikke wolk.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:10 schreef Loekie1 het volgende:
One cause might be what investigators term a “controlled flight into terrain”, or Cfit, where loss of instruments or irregular readings can make pilots lose their bearings and only become aware of danger too late if there is no visual reference – possible in the case of a descent through thick cloud.
Other causes for previous crashes include hypoxia or oxygen starvation, where depressurisation of the plane can lead pilots to rapidly lose consciousness – although alarms and oxygen masks should prevent this. Lack of oxygen, combined with human error in addressing the situation, led tothe crash of Helios Airways flight 522 en route to Athens in 2005. In the case of sudden depressurisation, pilots would attempt to take the plane lower as soon as possible.
In at least one previous incident, a similar Airbus plane suffered a total electrical failure, leaving pilots briefly without any flight or navigation displays, or radio contact. A British Airways A319 – from the same family of planes, and also manufactured in 2001 – lost power as it climbed out of Heathrow in 2005, leaving the plane’s autopilot disconnected as well as the auto-thrust. The pilot was able to maintain control and the systems were restored after 90 seconds but investigators believe the incident could have been extremely serious.
Germanwings chief pilot Kenan Scheib said the plane’s computer systems had been recently upgraded: “There’s no reason why a fault should have occurred with the computer.”
De rate of descent is vrij consistent met die van een emergency descent. Ik ken de exacte getallen van de A320 niet, maar op de grotere toestellen zie je zo'n 5000 ft/min.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:22 schreef Alentejana het volgende:
Er was goed zicht, eerste mogelijkheid valt weg.
Het probleem is dat ze bij bv drukverlies zo snel mogelijk willen dalen en daar was hier helemaal geen sprake van. Het ging heel geleidelijk. Dat vliegtuig in Âthene heeft trouwens gewoon zelf met dode mensen aan boord zijn vlucht afgemaakt en heeft rondjes gedraaid tot de brandstof op was.
Het derde geval werd door piloten opgelost binnen anderhalve minuut. Naar mijn weten worden de meeste problemen opgelost in zeer korte tijd. Daar zijn piloten juist het meest op getraind, problemen oplossen.
Ja precies, ik vind het heel aandoenlijk hoor, dat ze zo mensen een beetje gerust willen stellen, want minutenlange paniek lijkt mij idd ook gruwelijk, maar die mensen zijn natuurlijk niet achterlijk. En er hoeven er maar een paar te zijn die wel wat in de gaten hebben gehad...quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:46 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik vlieg gemiddeld 1x per jaar (nou ja, heen en terug dan), maar zeker boven land heb je het inderdaad toch al redelijk snel door, denk ik. Zeker de mensen die af en toe eens naar buiten kijken.
In principe niet inderdaad. Aan boord zijn kaarten met daarop de minimale hoogtes, ontsnappingsroutes, etc. Maar initieel ga je gewoon zo snel mogelijk zakken naar de minimale hoogte die je in dat gebied kunt vliegen. Maar dan zit je met het vraagstuk waarom dat toestel zo ver is doorgezakt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:26 schreef Alentejana het volgende:
Die doe je dan toch niet richting Alpen, lijkt mij?
Het vervelende is, dat zelfs met de zwarte dozen, het nog wel even gaat duren voordat er een duidelijke oorzaak naar buiten komt.
Intussen kunnen we alleen maar gissen en wegstrepen wat niet logish is/lijkt.
Als het vliegtuig door bewust menselijk handelen is neergestort dan zou door een geleidelijke daling worden voorkomen dat passagiers er veel van merken en in paniek rakenquote:Op woensdag 25 maart 2015 10:42 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.
Alsof paniek iets zou veranderen in de uitkomst.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:35 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Als het vliegtuig door bewust menselijk handelen is neergestort dan zou door een geleidelijke daling worden voorkomen dat passagiers er veel van merken en in paniek raken
Misschien had de piloot nog enig menselijk gevoel door de passagiers de paniek en doodsangst te besparen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:36 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Alsof paniek iets zou veranderen in de uitkomst.
Paniek verandert nooit iets in de uitkomst, niet in positieve zin althans.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:36 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Alsof paniek iets zou veranderen in de uitkomst.
Dat verklaart dan alleen weer de radiostilte niet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:39 schreef starla het volgende:
Ik denk dat die reparatie van de neus er wel los van staat. Dan maak je niet zo'n geleidelijke descent, want door de weerstand desintegreert de boel met die snelheid (is in het verleden helaas eens voorgekomen dat de neus niet goed was dichtgemaakt).
Ik heb nog een soort scenario in m'n hoofd waarbij de elevators in een neerwaartse positie vaststonden; dat kan het geleidelijke dalen verklaren. En hebben ze tot het laatste moment geprobeerd dit probleem op te lossen. Het enige wat je kunt doen is snelheid maken (zoals in die graphs te zien zijn neemt de snelheid niet af) zodat door extra lift toch nog de neus wat omhoog komt.
Of dit met elevators in het verleden is gebeurd weet ik niet, maar bij een aantal 'mid-air' ongelukken was de rudder het probleem.
Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren..quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:43 schreef GertjanUnchained het volgende:
Hoeveel gaan de nabestaande cashen? Tussen de 500.000 en 2 miljoen euro?
Vraag mij af hoe snel zoiets door je hoofd gaat als je kind/echtgenoot bij zo'n crash overlijd, ik denk sneller dan je zou willen,... money money money, life is funny....
Zou ook interessant zijn om te kijken hoe dat geld dan gespendeerd wordt zoals bij loterijen.
Daar denken ze sneller aan dan je denkt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:44 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren..
http://www.demorgen.be/buitenland/onschuldig-defect-lijkt-schuldige-a2264068/quote:Het lijkt er steeds meer op dat technische problemen de oorzaak zijn van de crash van een Duits vliegtuig in de Franse Alpen. Twee scenario's zijn mogelijk: decompressie van de cabine of een defect van de sensoren die de vlieghoek van het toestel meten.
Om met het laatste scenario te beginnen: in november had een toestel van Lufthansa een probleem dat sterk lijkt op de laatste vliegminuten van de 4U9525. Ook hier ging het om een Airbus die van Spanje naar Duitsland vloog. Het toestel kreeg problemen met de angle of attack-meters. Dit zijn kleine, metalen windvaantjes onder de cockpit, aan de buitenkant van de romp. Ze meten de hoek waaronder het toestel vliegt. Als de neus van het toestel omhoog of omlaag gaat, kantelen de meters, zodat het vliegtuig precies weet onder welke hoek het in de lucht hangt.
Nadat het vliegtuig opsteeg van het vliegveld van Bilbao, vroren deze meters echter vast. De piloten waren zich hier niet van bewust.
De meters bleven daardoor aangeven dat de neus van het vliegtuig omhoog stond, ook toen het toestel horizontaal ging vliegen. De boordcomputer raakte hierdoor gealarmeerd. Als een vliegtuig de neus te ver optrekt, stroomt de lucht niet meer goed langs de vleugels en valt het toestel als een baksteen uit de lucht - een klassiek gevaar in de luchtvaart.
De boordcomputer reageerde volgens het boekje; hij duwde de neus van het vliegtuig naar beneden. De Airbus begon daardoor met 1.200 meter per minuut te dalen. De piloten schrokken en probeerden uit alle macht het toestel recht te trekken, maar het toestel reageerde niet op hun geruk aan de stuurknuppel. Zelfs niet toen ze deze sidesticks helemaal naar achteren trokken.
Het probleem: het beveiligingssysteem van de Airbus kan niet zomaar worden weggedrukt. De computer heeft in principe het laatste woord.
Pas na een minuut zette de piloot een paardenmiddel in. Hij schakelde het hele beveiligingssysteem uit. Dit is iets wat Airbus-piloten niet graag doen, omdat het grote risico's met zich meebrengt. Maar door zijn actie kon de piloot het vliegtuig alsnog rechttrekken. De piloten landden twee uur later 'gewoon' in München.
Volgens de Europese luchtvaartautoriteit EASA zou het vliegtuig zijn neergestort als de piloten dit niet hadden gedaan. In een op 9 december 2014 gepubliceerde noodverordening waarschuwde de EASA voor de 'abnormale' reactie van het vliegtuig op een eigenlijk onschuldig probleem. Er werd een noodprocedure ontwikkeld die onder alle Airbus-bemanningen moest worden verspreid.
Het was niet de eerste keer dat de EASA alarm sloeg. Ook in 2012 waarschuwde de organisatie al voor blokkerende sensoren bij de Airbus. Daarna zouden ze zijn vervangen, maar kennelijk zonder afdoende resultaat.
Is dit een plausibel scenario voor wat er gisteren gebeurde in Frankrijk? De EASA wil er niet over speculeren, maar volgens geraadpleegde piloten zijn de overeenkomsten opmerkelijk.
Je moest eens weten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:44 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren..
Nee, maar in een fly-by-wire systeem houdt een elevator er niet zomaar mee op. Misschien was er echt iets verdonde mis waardoor radiocontact ook niet meer mogelijk was. Je kunt je zelfs voorstellen dat de ailerons en rudder gejammed waren, waardoor dat toestel ook niet kon uitwijken.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:40 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat verklaart dan alleen weer de radiostilte niet.
Is ook logisch, want je maakt ook kosten ed, maar ik heb het meer over dit moment, dan zal je niet gelijk aan geld denken lijkt mij.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:52 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Je moest eens weten.
http://www.eenvandaag.nl/(...)ng_mh17_loopt_stroef
Waarschijnlijk meer dan je denkt of wilt weten, nee komt zeker niet achteraf in de media.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:11 schreef Blue_note het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe vaak iets mis gaat, maar kan worden opgelost tijdens de vlucht, zodat de passagiers er niets van hebben gemerkt?
Komt dit achteraf ook in de media?
Nou nee. Als je met drie koters achterblijft en je echtgenoot was bijvoorbeeld alleenverdiener dan zul je wel moeten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:44 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren..
sick fuckquote:Op woensdag 25 maart 2015 11:43 schreef GertjanUnchained het volgende:
Hoeveel gaan de nabestaande cashen? Tussen de 500.000 en 2 miljoen euro?
Vraag mij af hoe snel zoiets door je hoofd gaat als je kind/echtgenoot bij zo'n crash overlijd, ik denk sneller dan je zou willen,... money money money, life is funny....
Zou ook interessant zijn om te kijken hoe dat geld dan gespendeerd wordt zoals bij loterijen.
quote:"According to Finnish CAA in Finnish newpaper Helsingin Sanomat, the CVR has revealed crew was unconscious in the start of descent".
Ik had al zo'n vermoeden aangezien er geen communicatie is geweest.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:25 schreef alpeko het volgende:
Geen idee hoe die nu al aan deze info komen en of het betrouwbaar is:
[..]
Dat zegt wel wat over Gertjan huhquote:
Ben benieuwd waardoor de daling dan kwam, auto pilot gaat niet uit zichzelf dalen tenzij je dat instelt. Daling met handmatige besturing was geen geleidelijke daling geweest.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:25 schreef alpeko het volgende:
Geen idee hoe die nu al aan deze info komen en of het betrouwbaar is:
[..]
Bron is Luchtvaart directeur Pekka Henttu.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:25 schreef alpeko het volgende:
Geen idee hoe die nu al aan deze info komen en of het betrouwbaar is:
[..]
Tuurlijk als ze konden kiezen kozen ze voor hun kind/echtgenoot/what-ever. Sommige mensen wensen hun partner wel dood maar dat terzijde.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:28 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat zegt wel wat over Gertjan huhGeld is zo ongelofelijk onbelangrijk als het gaat om mensen waar je van houdt. Maar dat snapt hij denk ik pas als hij iemand van dat kaliber kwijt raakt. Alhoewel, dan nog zijn er mensen die geld belangrijker vinden
quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:35 schreef Blistering het volgende:
Holy shit, er zijn net 150 mensen tegen een berg te pletter gevlogen en hier wordt alweer over geld gepraat.
Flikker op joh.
twitter:NewsOnTheMin twitterde op woensdag 25-03-2015 om 12:38:46BREAKING: The Prosecutor says some of the voice recorder data from flight #4U9525 will be released later today. - @PollyR_Aviation reageer retweet
uh, ja, en nu?quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:35 schreef GertjanUnchained het volgende:
[..]
Tuurlijk als ze konden kiezen kozen ze voor hun kind/echtgenoot/what-ever. Sommige mensen wensen hun partner wel dood maar dat terzijde.
Maar als de tranen enigszins zijn opgedroogd gaan ze allemaal voor de big payout. Geen enkel mens laat dat geld liggen.
Ik denk eigenlijk dat die gedachte van al het geld al bij dag 1 van de ellende door de meeste hoofden is geschoten. Zo is de mens nou eenmaal, men staat daar echt wel bij stil.
Met dat zinnetje kan je elke post reageren, met dat gespeculeer schiet je ook niks op. Het is allemaal zinloos gebabbel maar men babbelt graag.quote:
twitter:airlivenet twitterde op woensdag 25-03-2015 om 12:48:11PHOTO: Cockpit Voice Recorder of #4U9525 released by BEA France.(Pic via @AviationSafety) http://t.co/7tI4f3ZM89 - @PollyR_Aviation reageer retweet
Goeie opdonder gehadquote:Op woensdag 25 maart 2015 12:51 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:airlivenet twitterde op woensdag 25-03-2015 om 12:48:11PHOTO: Cockpit Voice Recorder of #4U9525 released by BEA France.(Pic via @AviationSafety) http://t.co/7tI4f3ZM89 - @PollyR_Aviation reageer retweet
Paar krasjes, meer niet. Het gaat om dat ronde gedeelte, de capsule. Allemaal redundant flashgeheugen volgens mij, althans, dat is bij voyage data recorders bij schepen zo. Denk bij deze ook. Kan weinig mis mee zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:51 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:airlivenet twitterde op woensdag 25-03-2015 om 12:48:11PHOTO: Cockpit Voice Recorder of #4U9525 released by BEA France.(Pic via @AviationSafety) http://t.co/7tI4f3ZM89 - @PollyR_Aviation reageer retweet
Eigenlijk ook amateuristisch, in deze tijd nog met die dingen werken. Het moet nog maar blijken of die dingen gebruikt kunnen worden dus echt geschikt zijn ze niet. In deze huidige tijd zou je toch wat beters verwachten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:51 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:airlivenet twitterde op woensdag 25-03-2015 om 12:48:11PHOTO: Cockpit Voice Recorder of #4U9525 released by BEA France.(Pic via @AviationSafety) http://t.co/7tI4f3ZM89 - @PollyR_Aviation reageer retweet
Idd, je zou ook verwachten met die internet technologie van tegenwoordig dat er op minimaal 10 plaatsen een camera zit die de beelden rechtstreeks verstuurd.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:57 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
[..]
Eigenlijk ook amateuristisch, in deze tijd nog met die dingen werken. Het moet nog maar blijken of die dingen gebruikt kunnen worden dus echt geschikt zijn ze niet. In deze huidige tijd zou je toch wat beters verwachten.
Betaal jij de hogere ticketprijs?quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:58 schreef GertjanUnchained het volgende:
[..]
Idd, je zou ook verwachten met die internet technologie van tegenwoordig dat er op minimaal 10 plaatsen een camera zit die de beelden rechtstreeks verstuurd.
infiltratie door marsmannetjes. Of de CIA heeft er mee te maken. Of allebei.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:47 schreef Loekie1 het volgende:
Het kan ook nog dat de ene piloot de andere en zichzelf wat heeft aangedaan, ondertussen het vliegtuig op landend zettend. Er is tenslotte de laatste acht minuten niks meer gebeurd qua besturing.
Zoveel zou dat niet zijn. Maar ik geloof dat de bandbreedte nog niet zo super is.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:00 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Betaal jij de hogere ticketprijs?
Hoezo? Er zijn ook kosten die juist minder worden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:00 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Betaal jij de hogere ticketprijs?
quote:Achter de bergwand ligt een klein vliegveld. Wellicht deden de piloten een poging om daar te landen. Dit zou een andere verklaring kunnen zijn voor de duikvlucht.
http://www.ad.nl/ad/nl/34(...)er-neergestort.dhtml
Heb met mh370 veel gelezen, en het komt op dit neer:quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:04 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Waarom beschikken ze bij de luchtverkeersleiding ook niet over die data, die staan in contact met het vliegtuig dus waarom hebben die ook geen soort zwarte doos. Hetzelfde met die verdwenen vlucht van MH370, dan hadden ze die info gewoon gehad. Nu weten ze helemaal niks. Is toch veel handiger dan werken met zo'n ding?
Ik heb het van dichtbij meegemaakt en uit de mond van een eerstelijns nabestaande gehoord die zich schaamde voor de gedachte maar hem wel had. Zoals jij zegt op dag 1 al.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:35 schreef GertjanUnchained het volgende:
[..]
Zo is de mens nou eenmaal, men staat daar echt wel bij stil.
Zulke systemen kosten nu eenmaal veel geld, geld wat niet overal even klaar ligt. Maar het is zeker de toekomst, en er wordt aan gewerkt. Alleen zoiets kun je niet even 1, 2, 3 implementeren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Heb met mh370 veel gelezen, en het komt op dit neer:
De vliegtuigwereld is een wereld waar verandering niet echt hartelijk wordt ontvangen.
Probleem is vooral dat het per maatschappij gaat om honderden toestellen, en die allemaal upgraden kost gewoon bakken met geld.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Heb met mh370 veel gelezen, en het komt op dit neer:
De vliegtuigwereld is een wereld waar verandering niet echt hartelijk wordt ontvangen.
En men krijgt sneller inzicht in de oorzaak. Wat de airliners veel meer geld kan kosten. Ze spreken ook altijd over "meest waarschijnlijke oorzaak". Nooit 'de oorzaak'.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:09 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Probleem is vooral dat het per maatschappij gaat om honderden toestellen, en die allemaal upgraden kost gewoon bakken met geld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |