abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151009916

quote:
In het zuiden van Frankrijk is een passagiersvliegtuig neergestort. Het is een Airbus A320 van de Duitse prijsvechter Germanwings. De Franse president Hollande en premier Valls hebben gezegd dat er waarschijnlijk geen overlevenden zijn.

Het toestel was onderweg van Barcelona naar Düsseldorf, met 142 passagiers aan boord en zes bemanningsleden. Het verdween rond 11.00 van de radar. Volgens het Franse persbureau AFP is het wrak inmiddels vanuit helikopters gezien.

Het vliegtuig is volgens diverse berichten neergestort in de regio Digne, ten noorden van Marseille.

Het is niet bekend welke nationaliteit de inzittenden hebben. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag onderzoekt of er Nederlanders aan boord waren.

http://nos.nl/artikel/202(...)crash-frankrijk.html
quote:
Vrouw (20) uit Deurne overleden bij vliegramp met toestel Germanwings in Frankrijk'

DEURNE - Bij de vliegtuigcrash met het toestel van Germanwings in de Franse Alpen zou dinsdag ook een 20-jarige vrouw uit Deurne om het leven zijn gekomen. Een vriendin van het slachtoffer heeft bevestigd dat zij is ingecheckt op de vlucht naar Düsseldorf.

De vrouw zou voor een stedentrip in Barcelona zijn geweest. Op een recente foto van de vrouw op Facebook is al gereageerd met ‘Hopen op een wonder’.

Een woordvoerder van burgemeester Hilko Mak van Deurne heeft de geruchten ook gehoord, maar kan op dit moment nog niks bevestigen. Pas nadat de officiële instanties de gemeente hebben ingelicht, komt de woordvoerder met een officieel bericht.

School
Woordvoerder Jos Smits van ROC Ter AA in Helmond zegt tegen Omroep Brabant dat hij het verhaal ook heeft vernomen. “Het is voor ons nog een onbevestigd bericht dat via een collega tot ons is gekomen. Als het gaat om de bewuste vrouw uit Deurne is het een oud-leerling van ons.”
Crash
Aan boord van het toestel waren 144 passagiers en zes bemanningsleden. Het vliegtuig stortte neer bij de plaats Prads-Haute-Bléone, ten noorden van Digne-les-Bains in de Franse Alpen.
germanwings twitterde op dinsdag 24-03-2015 om 13:27:57 UPDATE: Wir müssen leider bestätigen, dass Flug 4U9525 auf dem Flug von BCN nach DUS über den französischen Alpen verunglückt ist ... reageer retweet
germanwings twitterde op dinsdag 24-03-2015 om 13:28:29 Es handelt sich um ein Flugzeug vom Typ A320. An Bord waren 144 Passagiere und 6 Crew-Mitglieder. Lufthansa und Germanwings ... reageer retweet

Crisisnummers GermanWings: 0049 30 5000 3000 (Buitenland) & 0800 11 33 55 77 (Duitsland)
pi_151010063
Misschien koppige piloot of copiloot die niet wilde onderkennen dat hij er niet in slaagde het vliegtuig over te nemen van de automatische piloot, daardoor ook geen berichten doorgaf.

Hoe moeilijk is het voor een piloot om een defecte automatische piloot over te nemen?
pi_151010092
"Passagiers hebben nooit geweten dat vliegtuig ging neerstorten"

De passagiers van de Germanwings-Airbus, die gisteren in de Franse Alpen neerstortte, hebben wellicht nooit geweten dat er wat aan de hand was. Dat zegt piloot Geert Vertongen

"Als de daling met 1.000 meter per minuut gelijkmatig verliep aan een constante snelheid, vind je dat als passagier niet abnormaal", legt Vertongen uit. "Je voelt natuurlijk wel dat je aan het dalen bent, maar je gaat er niets achter zoeken."

Elke reiziger die wat vlieguren op de teller heeft, weet wel dat het niet gewoonlijk is om zo kort na het opstijgen alweer te dalen, zegt Vertongen. Maar de link leggen tussen opnieuw dalen en neerstorten is in de Airbus van vlucht 4U9525 wellicht niet gebeurd.

"Als wij een snelle, gecontroleerde daling inzetten omdat de druk wegvalt, geven we een noodsignaal aan het cabinepersoneel. Dan weten de stewards wat te doen: de passagiers op de hoogte brengen. Paniek breekt dan meestal niet uit", aldus Vertongen. "En als de piloten in dit toestel in een ander scenario buiten bewustzijn waren, dan waren de passagiers dat ook.

http://www.demorgen.be/bu(...)eerstorten-a2264049/
pi_151010147
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 08:48 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Vanaf 38000ft lijkt me dat men tijd genoeg heeft om in te grijpen: Computer overrulen en op de hand verdervliegen bijvoorbeeld. Lijkt me ook dat ze dan nog wel even contact met de verkeersleiding hebben. 9 minuten is best lang.
In principe ben ik het met je eens, maar het is vaker fout gegaan. Zie recent nog AF447.

En een vergelijkbaar incident, met een Lufthansa A321. Daarbij ging tijdens de klim ook opeens de neus omlaag, en ze krijgen hem manueel niet meer omhoog. Uiteindelijk hebben ze de kist naar alternate law geforceerd (dat zegt je misschien ook wel iets?), door ADU's uit te zetten.
Bleek achteraf dat het toestel door bevroren sensoren dacht dat het in een stall terecht was gekomen, en een airbus gaat dan automatisch nose down geven, en daarbij override het de input van de piloten.

Die helderheid van geest moet je maar net hebben in zo een bedreigende situatie. En ATC bellen komt er dan al helemaal niet van...
pi_151010149
Behalve dan dat je de grond op een gegeven moment verdacht dichterbij ziet komen als je lekker uit je raam zit te turen... Zonder vliegveld in zicht en mededeling van piloten dat er geland gaat worden...
Ja doei.
pi_151010182
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 08:56 schreef Loekie1 het volgende:
Misschien koppige piloot of copiloot die niet wilde onderkennen dat hij er niet in slaagde het vliegtuig over te nemen van de automatische piloot, daardoor ook geen berichten doorgaf.

Hoe moeilijk is het voor een piloot om een defecte automatische piloot over te nemen?
Automatische piloot overrulen of uitzetten is vrij eenvoudig.

Het is de verdere bescherming die Airbus biedt, ook tijdens het op de hand vliegen zonder autopilot, die je niet zomaar kunt omzeilen. Boeing heeft zo een systeem niet, of in mindere mate.

Alletwee hebben zijn voors en zijn tegens. Zoals Verhage (Airbusvlieger, voorzitter vakbond) gister ook opmerkte bij Humberto. ;)
pi_151010309
Ik moest denken aan:

Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_151010339
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen..
pi_151010384
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:04 schreef NewHorizon het volgende:

Het is de verdere bescherming die Airbus biedt, ook tijdens het op de hand vliegen zonder autopilot, die je niet zomaar kunt omzeilen. Boeing heeft zo een systeem niet, of in mindere mate.
Wat bedoel je precies, wat is het systeem bij de Airbus?
pi_151010406
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:14 schreef Pleun2011 het volgende:
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen..
Ik denk dat ze druk bezig zijn de privéomstandigheden van de piloten uit te pluizen. Genoeg redenen, het is natuurlijk bizar dat er geen noodoproep is gedaan.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 25 maart 2015 @ 09:18:23 #11
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_151010419
quote:
Het heeft ook weinig zin om dat uitgebreid in de media te gooien. Bij MH370 was de hele situatie gewoon anders en veel minder "gecontroleerd" heb ik het idee, zoals die foto's van paspoorten die door de lokale mensen het internet op werden gegooid 8)7
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 25 maart 2015 @ 09:18:42 #12
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_151010422
quote:
wat dat betreft ligt er nu meer nadruk op het technische defect dat het vliegtuig maandag had, denk ik. Ook al was er geen sprake van veiligheidsrisico's, maar ging dat om geluidsoverlast, daar lees je meer over dan over de bemanningsleden.
pi_151010466
quote:
Waarom? Wat zou dat kunnen toevoegen aan dit verhaal?

Ik snap ook die zelfmoord scenarios niet zo. Stel dat 1 piloot die gedachte heeft, zit er nog altijd een 2e naast. En de kans dat beide piloten op hetzelfde moment besluiten zelfmoord te plegen lijkt me nihil.
pi_151010475
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:18 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Het heeft ook weinig zin om dat uitgebreid in de media te gooien. Bij MH370 was de hele situatie gewoon anders en veel minder "gecontroleerd" heb ik het idee, zoals die foto's van paspoorten die door de lokale mensen het internet op werden gegooid 8)7
Dat was MH17
pi_151010476
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:16 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies, wat is het systeem bij de Airbus?
Een Airbus biedt protectie tegen onder andere een overtrek, onwenselijke neusstanden, te hoge load factors (en wellicht nog wat andere zaken, nogmaals, nooit mee gevlogen).

Wat het doet is, zelfs al vlieg je op de hand, als je een input geeft wordt het eerst door de computer beoordeeld. Als je bijvoorbeeld een enorme uitslag geeft, zal het vliegtuig rustig draaien zodat je niet teveel stress op de vliegtuig zet.
Als het vliegtuig merkt dat het in een overtrek terecht komt, dan corrigeert het dat automatisch door de neus omlaag te doen. Dat kan zo extreem zijn dat het de piloten volledig negeert.

Echter, mocht het vliegtuig merken dat er iets mis is met de indicaties, dan zal het naar 'alternate law' gaan. Dan vallen deze protecties weg en kun je het toestel helemaal zelf besturen.
pi_151010482
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:17 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze druk bezig zijn de privéomstandigheden van de piloten uit te pluizen. Genoeg redenen, het is natuurlijk bizar dat er geen noodoproep is gedaan.
Wat kunnen ze daar doen?
Die 8 minuten glijvlucht werd waarschijnlijk ten volle besteed om te zorgen het vliegtuig weer omhoog te krijgen. Of ze zijn bewusteloos geweest.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 25 maart 2015 @ 09:22:11 #17
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_151010484
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:21 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Dat was MH17
Oh ja, excuses. Nou goed die bedoelde ik dus.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_151010509
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:21 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Waarom? Wat zou dat kunnen toevoegen aan dit verhaal?

Ik snap ook die zelfmoord scenarios niet zo. Stel dat 1 piloot die gedachte heeft, zit er nog altijd een 2e naast. En de kans dat beide piloten op hetzelfde moment besluiten zelfmoord te plegen lijkt me nihil.
Eén was misschien weg voor een dutje.
pi_151010524
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:23 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Eén was misschien weg voor een dutje.
In een airbus met twee man ga je niet weg voor een dutje ;)
Maar sanitaire stop of even wat te drinken halen kan altijd natuurlijk.
pi_151010537
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:24 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

En daarna blijkt de deur op slot?
pi_151010558
quote:

[..]

Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet.
pi_151010561
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:25 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Is mogelijk, zeldzaam, maar is eerder gebeurd.
pi_151010578
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:21 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Dat was MH17
Nou, bij 370 waren inderdaad paspoortfoto's van de piloten online gegooid :)
Ja doei.
pi_151010606
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:26 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet.
Ik vind het ook vergezocht, inderdaad. Maar het is mogelijk. De deur valt standaard in het slot, de piloot die nog binnen is moet hem openmaken.
  woensdag 25 maart 2015 @ 09:30:54 #25
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_151010635
quote:

[..]

Ja, en waarom zo'n gecontroleerde daling, als je toch zelfmoord wil plegen? Of kan het zijn dat de Airbus dat dan niet toeliet?

Ik weet niet, maar op één of andere manier lijkt het me toch heel onwaarschijnlijk.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_151010683
@NewHorizon

ADU's afzetten, Is dat het Electronic Flight Control System? Bij Airbus zijn dat vier knopjes rechtsboven op het overhead panel, linksboven zitten er ook nog 3 (FLT CTL).
Ik weet wel dat als je die afzet je hele bruuske maneuvres kunt maken. Niet zo goed voor de strukturele integriteit.

[ Bericht 8% gewijzigd door niels0 op 25-03-2015 10:08:43 ]
pi_151010694
Het lijkt me bijzonder vreemd als de cockpit absoluut niet van buiten geopend kan worden, in het geval de piloten iets overkomt. Misschien niet een simpele sleutel, maar ik neem aan dat er een procedure is om de deur te openen.
pi_151010719
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:33 schreef Inaithnir het volgende:
Het lijkt me bijzonder vreemd als de cockpit absoluut niet van buiten geopend kan worden, in het geval de piloten iets overkomt. Misschien niet een simpele sleutel, maar ik neem aan dat er een procedure is om de deur te openen.
Die is er ook, zonder teveel in details te treden. Echter krijgt de persoon in de cockpit een melding dat de procedure in gang is gezet, en die heeft dan nog een bepaalde tijd om op een knop te drukken om de procedure weer af te breken.
  woensdag 25 maart 2015 @ 09:37:38 #29
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_151010759
De kans van zelfmoord is mogelijk, maar daar wil ik eigenlijk liever niet vanuit gaan.

Mijn vriend is namelijk piloot bij een zeer bekende maatschappij en het laatste wat hij zou willen is dat mensen er standaard vanuit gaan dat wanneer hij een ongeluk krijgt, er gedacht wordt dat het een zelfmoordpoging was geweest.

Maargoed, het kunnen zoveel dingen zijn. Het kan zelfs een terroristische aanslag geweest zijn, terwijl mij aan technisch mankement het meest voor de hand ligt.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  woensdag 25 maart 2015 @ 09:38:42 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_151010776
quote:

[..]

Een dutje 1 minuut nadat je je hoogte hebt bereikt lijkt mij sowieso vrij onwaarschijnlijk toch? Iig ben je dan nauwelijk in slaap.

En voor wat betreft het stuk dat de passagiers niks gemerkt hebben, ik vlieg meer dan regelmatig (heb er dit jaar al 8 vluchten op zitten) en ik zou misschien niet in de eerste minuut nattigheid voelen, maar als die daling aan zou houden zou ik me daar toch zeker wel ongemakkelijk bij gaan voelen, zeker als een mededeling van de crew uit zou blijven.

Maar goed, ik wees de bemanning er op een van mijn laatste vluchten (in februari) ook op dat de estimated time of arrival niet klopte in de flight tracker. ;) (Ik let over het algemeen best op, compleet ontspannen in de lucht zal ik denk ik nooit. )
Het bleek dat die tracker nog niet geherprogrammeerd was nadat Rusland de zomertijd afschafte. :+
pi_151010815
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:33 schreef niels0 het volgende:
@NewHorizon

ADU's afzetten, Is dat het Electronic Flight Control System? Bij Airbus zijn dat vier knopjes rechtsboven op het overhead panel, linksboven zitten er ook nog 3 (FLT CTL).
Ik weet wel dat als je die afzet je hele bruuske maneuvres kunt maken. Niet zo goed voor de strukturele integriteit.
[ afbeelding ]
Het gaat om de Air Data Reference Units, in dat artikel werden ze ADU genoemd, maar in het toestel ADR. Zit net boven de FLT CTL switches.
Airbus directive zegt dat in die situatie je er twee uit moet zetten zodat je in alternate law verder vliegt. Dan kun je inderdaad lekker smijten met je toestel ;)
  woensdag 25 maart 2015 @ 09:46:33 #32
1986 Jane
pi_151010917
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:38 schreef Brighteyes het volgende:

En voor wat betreft het stuk dat de passagiers niks gemerkt hebben, ik vlieg meer dan regelmatig (heb er dit jaar al 8 vluchten op zitten) en ik zou misschien niet in de eerste minuut nattigheid voelen, maar als die daling aan zou houden zou ik me daar toch zeker wel ongemakkelijk bij gaan voelen, zeker als een mededeling van de crew uit zou blijven.

Ik vlieg gemiddeld 1x per jaar (nou ja, heen en terug dan :P), maar zeker boven land heb je het inderdaad toch al redelijk snel door, denk ik. Zeker de mensen die af en toe eens naar buiten kijken.
pi_151010964
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:41 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Het gaat om de Air Data Reference Units, in dat artikel werden ze ADU genoemd, maar in het toestel ADR. Zit net boven de FLT CTL switches.
Airbus directive zegt dat in die situatie je er twee uit moet zetten zodat je in alternate law verder vliegt. Dan kun je inderdaad lekker smijten met je toestel ;)
Ah ja. Linksboven. ADR1, 2 en 3. Die heb ik wel 'ns geprobeerd. Misschien bedoelde ik die ook wel.
Ik ben iemand van de knopjes. Ik test alles uit. :P
pi_151010987
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:48 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ah ja. Linksboven. ADR1, 2 en 3. Die heb ik wel 'ns geprobeerd. Misschien bedoelde ik die ook wel.
Ik ben iemand van de knopjes. Ik test alles uit. :P
Zit er ook een self-destruct knopje op?

"He, wat is dit?" *klik*
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
  woensdag 25 maart 2015 @ 09:49:47 #35
1986 Jane
pi_151011000
Die zelfmoordtheorieën komen vooral doordat er geen communicatie meer is geweest, maar het communicatiesysteem zelf kan ook defect zijn geraakt, lijkt me. Toch?

Is er trouwens überhaupt al iets gezegd over het laatste moment dat er iets vernomen is uit het toestel?
pi_151011092
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:25 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

sinds 9/11 kan dat..
pi_151011122
Boeing piloten zijn ook zo enthousiast over Airbus..
http://www.nydailynews.co(...)sh-article-1.2161077

(Weet niet of die al gepost is aangezien de posts voorbij schieten)
pi_151011142
Misschien ben ik niet up-to-date, maar gisteren werd nog gezegd dat er een noodsignaal werd gestuurd vanuit de vlucht. Is dat dan toch niet zo, aangezien iedereen het hier heeft over radiostilte?
pi_151011178
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:55 schreef Inaithnir het volgende:
Misschien ben ik niet up-to-date, maar gisteren werd nog gezegd dat er een noodsignaal werd gestuurd vanuit de vlucht. Is dat dan toch niet zo, aangezien iedereen het hier heeft over radiostilte?
Er is geen noodsignaal geweest.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_151011197
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:54 schreef Janeiros het volgende:

Hetzelfde als Nikon/Canon en PS4/XBOX etc...

Wat boeit het dat die piloot een keer Obama als senator in zijn toestel had? Maakt dat hem meteen expert? Oh wacht, Murricah.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_151011202
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:54 schreef Janeiros het volgende:

Achja, Boeing - Airbus is altijd al een dingetje geweest in de luchtvaart. Beetje een Apple en Android verhaal. Best wel kinderachtig.

Er is voor beide filosofieën iets te zeggen, vind ik. Beide hebben hun voor en tegens, hun beschermingen en hun valkuilen.
pi_151011247
In the last 10 minutes of the flight there was total radio silence from the crew of the Barcelona–Düsseldorf flight operated by Lufthansa’s low-cost subsidiary.

Ségolène Royal, a French cabinet minister, said the seconds between 10.30am and 10.31am are considered vital to the investigation into the crash. She said the pilot stopped responding after 10.31am.
http://www.theguardian.co(...)leaders-pay-respects
pi_151011249
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:57 schreef Patrice_Consigny het volgende:

Wat boeit het dat die piloot een keer Obama als senator in zijn toestel had? Maakt dat hem meteen expert? Oh wacht, Murricah.
Dacht ik nou ook al _O-
pi_151011250
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:57 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Achja, Boeing - Airbus is altijd al een dingetje geweest in de luchtvaart. Beetje een Apple en Android verhaal. Best wel kinderachtig.

Er is voor beide filosofieën iets te zeggen, vind ik. Beide hebben hun voor en tegens, hun beschermingen en hun valkuilen.
Klopt het nou dat Airbus veel meer de computer 't heft in handen laat nemen bij dergelijke situaties?
pi_151011273
quote:

[..]

Zoals ik gisteren al postte: het is vaker gebeurd en toen waren er ook meerdere piloten.
pi_151011375
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:58 schreef Janeiros het volgende:

[..]

Klopt het nou dat Airbus veel meer de computer 't heft in handen laat nemen bij dergelijke situaties?
Jep.
pi_151011399
De gevonden voice recorder zal een hoop duidelijkheid geven iig. Dat zal toch niet zo lang duren?
  Moderator woensdag 25 maart 2015 @ 10:06:19 #48
8781 crew  Frutsel
pi_151011459
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:04 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
De gevonden voice recorder zal een hoop duidelijkheid geven iig. Dat zal toch niet zo lang duren?
Die was beschadigd, dus geen idee hoe lang dat gaat duren
pi_151011586
Kan dit scenario ook: een kaper weet de cockpit binnen te dringen, schiet de piloten dood, weet zelf net genoeg om het vliegtuig naar beneden te laten vliegen.
Als er schoten zijn gevallen is dat dan op de recorder te horen?
pi_151011593
Als opeens de druk weg viel en niemand in dat vliegtuig meer adem kreeg, is het dan normaal dat het zo daalt?
hhhhh
pi_151011611
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:11 schreef Loekie1 het volgende:
Kan dit scenario ook: een kaper weet de cockpit binnen te dringen, schiet de piloten dood, weet zelf net genoeg om het vliegtuig naar beneden te laten vliegen.
Uiteraard
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:11 schreef DaveDave09 het volgende:
Als opeens de druk weg viel en niemand in dat vliegtuig meer adem kreeg, is het dan normaal dat het zo daalt?
Nee. Niet uit zichzelf, in ieder geval.
pi_151011614
quote:
Dan zou ik een wat heftigere daling verwachten. Evt. met bochten e.d. Niet zo'n nette daling als nu.
pi_151011660
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:11 schreef DaveDave09 het volgende:
Aantal jaar geleden was er in Griekenland een vlucht van Helios waarbij dat gebeurde. Toen was iedereen incl. bemanning buiten westen en vloog het vliegtuig gewoon op de autopilot door totdat de brandstof op was. Was hier ook niet het geval.
pi_151011686
quote:
Als er schoten zijn gevallen is dat dan op de recorder te horen?
Dan plemp je hem wel op iets anders dan de zijkant van een berg.
pi_151011724
Dat er tegenstrijdige berichten waren over wel of geen noodoproep, kan erop wijzen dat er wel iets te horen is geweest maar dat wij dat in het kader van het onderzoek nog niet mogen weten.
pi_151011732
Ik gok eigenlijk op de volgende 2 scenario's:

1. Brand/rook in de cockpit waardoor het vliegtuig niet meer te besturen was
2. Vastgelopen stuurinrichting (bijv. hoogteroer) waardoor hij langzaam daalde.

[edit] scenario 2 toch niet, want dan was er wel een noodsignaal uitgezonden.

En heel misschien een optie dat er een storing in de hoogtemeter was, waardoor ze in de veronderstelling waren dat ze op dezelfde hoogte bleven, maar langzaam daalden (en door wolken geen zicht).
  woensdag 25 maart 2015 @ 10:18:13 #57
262 Re
Kiss & Swallow
pi_151011774
wel frapant dat het echt 1 minuut na cruise hoogte gebeurd, dan lijkt me dat er computertechnisch wat fout is gegaan, al heb ik verer geen verstand van dit soort dingen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_151011826
quote:
3s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:18 schreef Re het volgende:
wel frapant dat het echt 1 minuut na cruise hoogte gebeurd, dan lijkt me dat er computertechnisch wat fout is gegaan, al heb ik verer geen verstand van dit soort dingen
Volgens mij wel vaker bij airbussen voorgekomen dat de computer onbedoeld in de 'landen'-stand gaat met ernstige gevolgen.
pi_151011841
flightradar24 twitterde op woensdag 25-03-2015 om 10:12:36 Germanwings #4U9525 with new flight number #4U9441 flying different path today to Dusseldorfhttp://t.co/JPNWQc7aDL http://t.co/UCRTp0iMNP reageer retweet
pi_151011906
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:19 schreef Palomar het volgende:

[..]

Volgens mij wel vaker bij airbussen voorgekomen dat de computer onbedoeld in de 'landen'-stand gaat met ernstige gevolgen.
Maar geen noodsignaal tijdens die 8 minuten durende daling.
pi_151011925
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:20 schreef Houtenbeen het volgende:
flightradar24 twitterde op woensdag 25-03-2015 om 10:12:36 Germanwings #4U9525 with new flight number #4U9441 flying different path today to Dusseldorfhttp://t.co/JPNWQc7aDL http://t.co/UCRTp0iMNP reageer retweet
[ afbeelding ]
:o interessant
hhhhh
pi_151011926
quote:
Drie Kazachen aan boord

De Kazachse autoriteiten hebben volgens persbureau AFP gemeld dat er drie landgenoten aan boord zaten. De identiteit van een mogelijk vierde slachtoffer uit Kazachstan wordt nog onderzocht.
quote:
Ook twee Colombianen omgekomen

De Colombiaanse autoriteiten hebben bevestigd dat er twee Colombianen zijn omgekomen bij de crash:
quote:
Twee Argentijnen en twee Japanners aan boord
Een functionaris van de Argentijnse ambassade in Parijs heeft gezegd dat er twee Argentijnse doden te betreuren zijn bij de vliegramp. Het Japanse ministerie van Buitenlandse Zaken bracht naar buiten dat er twee Japanners aan boord waren.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-germanwings-hervat/
pi_151011953
quote:
[ afbeelding ]
Moet toch vreemd zijn om in dat vliegtuig te zitten.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_151011968
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:19 schreef Palomar het volgende:

[..]

Moet je ook geen 10m hoge fly-overs doen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296
pi_151011981
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:22 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:

[..]

Maar geen noodsignaal tijdens die 8 minuten durende daling.
als niemand het doorheeft... (geen idee overigens of de gekoerste daling merkbaar is).
pi_151012021
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:25 schreef Palomar het volgende:

[..]

als niemand het doorheeft... (geen idee overigens of de gekoerste daling merkbaar is).
Dat heet uit het raam kijken, ik neem aan dat een piloot wel doorheeft dat de grond dichterbij komt.
  Moderator woensdag 25 maart 2015 @ 10:27:49 #67
8781 crew  Frutsel
pi_151012039
Wel weer een andere boeing in troubles op dit moment...
wordt direct breed uitgemeten zie ik
pi_151012097
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:27 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Dat heet uit het raam kijken, ik neem aan dat een piloot wel doorheeft dat de grond dichterbij komt.
Vraag me dat af als het helemaal bewolkt is.
pi_151012132
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:30 schreef Palomar het volgende:

[..]

Een sinkrate van +-4000ft/min merk je wel. Overigens was het niet bewolkt op die hoogte ;)
pi_151012184
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:30 schreef Palomar het volgende:

[..]

Was het niet.
pi_151012214
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:31 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Een sinkrate van +-4000ft/min merk je wel. Overigens was het niet bewolkt op die hoogte ;)
ja dat lijkt me bij nader inzien ook wel idd.. ploppen van je oren bijvoorbeeld.. ;)

Enige wat me dan over lijkt te blijven is brand/rook in de cockpit.
pi_151012271
Of ze waren gewoon intens bezig hun flappy bird high-score te breken.
pi_151012273
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:27 schreef Frutsel het volgende:
Wel weer een andere boeing in troubles op dit moment...
wordt direct breed uitgemeten zie ik
Boeing 737 die op 1 motor is geland in St Petersburg
  Moderator woensdag 25 maart 2015 @ 10:38:03 #74
8781 crew  Frutsel
pi_151012279
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:37 schreef Janeiros het volgende:

[..]

Boeing 737 die op 1 motor is geland in St Petersburg
Ja... in elk geval veilig geland, beter :)
pi_151012295
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:35 schreef Palomar het volgende:

[..]

ja dat lijkt me bij nader inzien ook wel idd.. ploppen van je oren bijvoorbeeld.. ;)

Enige wat me dan over lijkt te blijven is brand/rook in de cockpit.
Dat, of toch een emergency descent maar is er iets mis gegaan bij het aflevellen, of een probleem met het systeem, of een zelfmoord, of een kaping, etc..
pi_151012388
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:38 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Dat, of toch een emergency descent maar is er iets mis gegaan bij het aflevellen, of een probleem met het systeem, of een zelfmoord, of een kaping, etc..
Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.

Kunnen ze de instrumenten aan boord hacken, trouwens?
pi_151012457
Al die zogenaamde air aviation experts in dit topic :')
pi_151012480
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:42 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.

Kunnen ze de instrumenten aan boord hacken, trouwens?
Duikvlucht lukt niet zomaar, een Airbus zal zelf zijn neus weer optrekken als je te snel gaat.

En mocht het zelfmoord zijn, waar ik nogmaals niet vanuit ga, is er niks makkelijkers dan de autopilot naar beneden te sturen en je ogen dicht te doen.

Instrumenten hacken heb ik nog nooit van gehoord.
pi_151012615
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:45 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Instrumenten hacken heb ik nog nooit van gehoord.
Bij de schepen en platforms waar ik op werk is dat wel mogelijk. 1 van de eerste dingen die ik doe als ik aan boord kom is het disabelen van de mogelijkheid dat men van kantoor kan inbellen op de systemen en wijzigingen doorvoert zonder mij op de hoogte te stellen. Ze komen maar lekker langs om eerst met mij te overleggen.
Bij Shell is het een keer gebeurd dat pipeline-control was gehackt. We hebben toen allemaal cursussen gehad hoe dat te herkennen en hoe te reageren.
pi_151012643
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:45 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Duikvlucht lukt niet zomaar, een Airbus zal zelf zijn neus weer optrekken als je te snel gaat.

En mocht het zelfmoord zijn, waar ik nogmaals niet vanuit ga, is er niks makkelijkers dan de autopilot naar beneden te sturen en je ogen dicht te doen.
De autopiloot naar beneden sturen is ook een menselijk ingrijpen.
  woensdag 25 maart 2015 @ 10:52:10 #81
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_151012653
quote:
[ afbeelding ]
het zal vandaag wel druk zijn, op het punt van de crash, in de lucht daar.
pi_151012714
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:52 schreef Marrije het volgende:

[..]

het zal vandaag wel druk zijn, op het punt van de crash, in de lucht daar.
Dat maakt niet uit in principe. Vliegverkeer op cruising altitude kan daar gewoon passeren.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_151012751
Ook nog 3 Britten, 2 Iraniërs en een Deen aan boord
  woensdag 25 maart 2015 @ 10:57:09 #84
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_151012783
quote:
14s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:54 schreef Blistering het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit in principe. Vliegverkeer op cruising altitude kan daar gewoon passeren.
dat is waar, maar dan krijg je dat passagiers gaan turen naar waar men aan het zoeken is. Kan me voorstellen dat je in de lucht dan ook een gebied soort van afzet.
pi_151012819
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:50 schreef niels0 het volgende:

[..]

Bij de schepen en platforms waar ik op werk is dat wel mogelijk. 1 van de eerste dingen die ik doe als ik aan boord kom is het disabelen van de mogelijkheid dat men van kantoor kan inbellen op de systemen en wijzigingen doorvoert zonder mij op de hoogte te stellen. Ze komen maar lekker langs om eerst met mij te overleggen.
Bij Shell is het een keer gebeurd dat pipeline-control was gehackt. We hebben toen allemaal cursussen gehad hoe dat te herkennen en hoe te reageren.
Die mogelijkheid is er bij toestellen niet. Wel zijn er datalinks als CPDLC om te communiceren boven bijvoorbeeld de atlantic, maar die staan in principe los van het FMS, en er kunnen geen wijzigingen mee gedaan worden aan de systemen van het vliegtuig

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
pi_151012823
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:57 schreef Marrije het volgende:

[..]

dat is waar, maar dan krijg je dat passagiers gaan turen naar waar men aan het zoeken is. Kan me voorstellen dat je in de lucht dan ook een gebied soort van afzet.
Lijkt me sterk. Vliegverkeer daar passeert allemaal op hoogtes van 20,000ft of hoger. Dan kun je bar weinig zien uit een klein raampje.
pi_151012848
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:56 schreef Houtenbeen het volgende:
Ook nog 3 Britten, 2 Iraniërs en een Deen aan boord
En ook nog een paar Marokkanen.
pi_151012854
Routes wisselen met de dag. Sowieso wordt er de andere kant op gestart vandaag op BCN, en op zulke afstanden kan linksom of rechtsom vertrekken dan al een verschil maken. Om over de winden op de route maar te zwijgen.
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:01:15 #89
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_151012910
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:58 schreef Blistering het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. Vliegverkeer daar passeert allemaal op hoogtes van 20,000ft of hoger. Dan kun je bar weinig zien uit een klein raampje.
zou kunnen, ik kijk zelf nooit uit het raampje
pi_151013066
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:58 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
Ik vroeg of het mogelijk was.

Je gaat toch aan sabotage denken als andere dingen niet logish lijken.
pi_151013156
Update:

One cause might be what investigators term a “controlled flight into terrain”, or Cfit, where loss of instruments or irregular readings can make pilots lose their bearings and only become aware of danger too late if there is no visual reference – possible in the case of a descent through thick cloud.

Other causes for previous crashes include hypoxia or oxygen starvation, where depressurisation of the plane can lead pilots to rapidly lose consciousness – although alarms and oxygen masks should prevent this. Lack of oxygen, combined with human error in addressing the situation, led tothe crash of Helios Airways flight 522 en route to Athens in 2005. In the case of sudden depressurisation, pilots would attempt to take the plane lower as soon as possible.

In at least one previous incident, a similar Airbus plane suffered a total electrical failure, leaving pilots briefly without any flight or navigation displays, or radio contact. A British Airways A319 – from the same family of planes, and also manufactured in 2001 – lost power as it climbed out of Heathrow in 2005, leaving the plane’s autopilot disconnected as well as the auto-thrust. The pilot was able to maintain control and the systems were restored after 90 seconds but investigators believe the incident could have been extremely serious.

Germanwings chief pilot Kenan Scheib said the plane’s computer systems had been recently upgraded: “There’s no reason why a fault should have occurred with the computer.”
http://www.theguardian.co(...)wings-flight-4u-9525
pi_151013191
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:10 schreef Loekie1 het volgende:
One cause might be what investigators term a “controlled flight into terrain”, or Cfit, where loss of instruments or irregular readings can make pilots lose their bearings and only become aware of danger too late if there is no visual reference – possible in the case of a descent through thick cloud.

Other causes for previous crashes include hypoxia or oxygen starvation, where depressurisation of the plane can lead pilots to rapidly lose consciousness – although alarms and oxygen masks should prevent this. Lack of oxygen, combined with human error in addressing the situation, led tothe crash of Helios Airways flight 522 en route to Athens in 2005. In the case of sudden depressurisation, pilots would attempt to take the plane lower as soon as possible.

In at least one previous incident, a similar Airbus plane suffered a total electrical failure, leaving pilots briefly without any flight or navigation displays, or radio contact. A British Airways A319 – from the same family of planes, and also manufactured in 2001 – lost power as it climbed out of Heathrow in 2005, leaving the plane’s autopilot disconnected as well as the auto-thrust. The pilot was able to maintain control and the systems were restored after 90 seconds but investigators believe the incident could have been extremely serious.

Germanwings chief pilot Kenan Scheib said the plane’s computer systems had been recently upgraded: “There’s no reason why a fault should have occurred with the computer.”
en oorzaak zou kunnen zijn wat de onderzoekers noemen een "controlled flight into terrain", of CFIT, waar het verlies van instrumenten of onregelmatige metingen kunnen maken piloten verliezen hun lagers en alleen bewust van het gevaar te worden te laat als er geen visuele referentie - mogelijk in het geval van een afdaling door dikke wolk.

Andere oorzaken voor eerdere crashes onder hypoxie of zuurstofgebrek, waar drukverlaging van het vliegtuig piloten kunnen leiden tot snel bewustzijn verliezen - hoewel alarmen en zuurstofmaskers dit moeten voorkomen. Gebrek aan zuurstof, gecombineerd met menselijke fouten bij het aanpakken van de situatie, leidde tothe crash van Helios Airways vlucht 522 op weg naar Athene in 2005. In het geval van een plotselinge drukverlaging, zou piloten proberen om het vliegtuig lagere zo snel mogelijk te nemen.

In ten minste één eerdere gebeurtenis, een soortgelijke Airbus vliegtuig kreeg een totaal elektrische storing, waardoor piloten kort zonder vlucht of navigatie displays of radiocontact. Een British Airways A319 - uit dezelfde familie van vliegtuigen, en ook vervaardigd in 2001 - verloren macht als hij klom uit Heathrow in 2005, waardoor de automatische piloot van het vliegtuig en losgekoppeld als de auto-stuwkracht. De piloot was in staat om de controle te behouden en de systemen werden hersteld na 90 seconden, maar de onderzoekers geloven dat het incident zou zeer ernstig zijn geweest.

Germanwings chefvlieger Kenan Scheib zei computersystemen van het vliegtuig was onlangs opgewaardeerd: "Er is geen reden waarom er een storing zijn opgetreden bij de computer."
pi_151013519
Er was goed zicht, eerste mogelijkheid valt weg.

Het probleem is dat ze bij bv drukverlies zo snel mogelijk willen dalen en daar was hier helemaal geen sprake van. Het ging heel geleidelijk. Dat vliegtuig in Âthene heeft trouwens gewoon zelf met dode mensen aan boord zijn vlucht afgemaakt en heeft rondjes gedraaid tot de brandstof op was.

Het derde geval werd door piloten opgelost binnen anderhalve minuut. Naar mijn weten worden de meeste problemen opgelost in zeer korte tijd. Daar zijn piloten juist het meest op getraind, problemen oplossen.
pi_151013565
Is er eigenlijk wel een explosie geweest?
pi_151013615
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:22 schreef Alentejana het volgende:
Er was goed zicht, eerste mogelijkheid valt weg.

Het probleem is dat ze bij bv drukverlies zo snel mogelijk willen dalen en daar was hier helemaal geen sprake van. Het ging heel geleidelijk. Dat vliegtuig in Âthene heeft trouwens gewoon zelf met dode mensen aan boord zijn vlucht afgemaakt en heeft rondjes gedraaid tot de brandstof op was.

Het derde geval werd door piloten opgelost binnen anderhalve minuut. Naar mijn weten worden de meeste problemen opgelost in zeer korte tijd. Daar zijn piloten juist het meest op getraind, problemen oplossen.
De rate of descent is vrij consistent met die van een emergency descent. Ik ken de exacte getallen van de A320 niet, maar op de grotere toestellen zie je zo'n 5000 ft/min.
pi_151013655
Die doe je dan toch niet richting Alpen, lijkt mij?

Ik had bij uitleg begrepen dat hij trouwens niet zo snel daalde voor zo?n toestel.

Het vervelende is, dat zelfs met de zwarte dozen, het nog wel even gaat duren voordat er een duidelijke oorzaak naar buiten komt.

Intussen kunnen we alleen maar gissen en wegstrepen wat niet logish is/lijkt.
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:29:46 #97
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_151013754
quote:
2s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:46 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik vlieg gemiddeld 1x per jaar (nou ja, heen en terug dan :P), maar zeker boven land heb je het inderdaad toch al redelijk snel door, denk ik. Zeker de mensen die af en toe eens naar buiten kijken.
Ja precies, ik vind het heel aandoenlijk hoor, dat ze zo mensen een beetje gerust willen stellen, want minutenlange paniek lijkt mij idd ook gruwelijk, maar die mensen zijn natuurlijk niet achterlijk. En er hoeven er maar een paar te zijn die wel wat in de gaten hebben gehad...

Maar goed, zolang niet duidelijk is wat er gebeurd is blijft ook dit speculeren.
pi_151013789
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:26 schreef Alentejana het volgende:
Die doe je dan toch niet richting Alpen, lijkt mij?

Het vervelende is, dat zelfs met de zwarte dozen, het nog wel even gaat duren voordat er een duidelijke oorzaak naar buiten komt.

Intussen kunnen we alleen maar gissen en wegstrepen wat niet logish is/lijkt.
In principe niet inderdaad. Aan boord zijn kaarten met daarop de minimale hoogtes, ontsnappingsroutes, etc. Maar initieel ga je gewoon zo snel mogelijk zakken naar de minimale hoogte die je in dat gebied kunt vliegen. Maar dan zit je met het vraagstuk waarom dat toestel zo ver is doorgezakt.
pi_151013935
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:42 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Als het vliegtuig door bewust menselijk handelen is neergestort dan zou door een geleidelijke daling worden voorkomen dat passagiers er veel van merken en in paniek raken
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:36:39 #100
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151014003
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:35 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Als het vliegtuig door bewust menselijk handelen is neergestort dan zou door een geleidelijke daling worden voorkomen dat passagiers er veel van merken en in paniek raken
Alsof paniek iets zou veranderen in de uitkomst.
pi_151014057
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:36 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Misschien had de piloot nog enig menselijk gevoel door de passagiers de paniek en doodsangst te besparen.
Maar dit wordt wel heel erg veel speculatie dus ik hou er maar over op. :P
pi_151014072
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:36 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Paniek verandert nooit iets in de uitkomst, niet in positieve zin althans.
pi_151014074
Ik denk dat die reparatie van de neus er wel los van staat. Dan maak je niet zo'n geleidelijke descent, want door de weerstand desintegreert de boel met die snelheid (is in het verleden helaas eens voorgekomen dat de neus niet goed was dichtgemaakt).

Ik heb nog een soort scenario in m'n hoofd waarbij de elevators in een neerwaartse positie vaststonden; dat kan het geleidelijke dalen verklaren. En hebben ze tot het laatste moment geprobeerd dit probleem op te lossen. Het enige wat je kunt doen is snelheid maken (zoals in die graphs te zien zijn neemt de snelheid niet af) zodat door extra lift toch nog de neus wat omhoog komt.

Of dit met elevators in het verleden is gebeurd weet ik niet, maar bij een aantal 'mid-air' ongelukken was de rudder het probleem.
I feel kinda Locrian today
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:40:05 #105
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_151014099
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:39 schreef starla het volgende:
Ik denk dat die reparatie van de neus er wel los van staat. Dan maak je niet zo'n geleidelijke descent, want door de weerstand desintegreert de boel met die snelheid (is in het verleden helaas eens voorgekomen dat de neus niet goed was dichtgemaakt).

Ik heb nog een soort scenario in m'n hoofd waarbij de elevators in een neerwaartse positie vaststonden; dat kan het geleidelijke dalen verklaren. En hebben ze tot het laatste moment geprobeerd dit probleem op te lossen. Het enige wat je kunt doen is snelheid maken (zoals in die graphs te zien zijn neemt de snelheid niet af) zodat door extra lift toch nog de neus wat omhoog komt.

Of dit met elevators in het verleden is gebeurd weet ik niet, maar bij een aantal 'mid-air' ongelukken was de rudder het probleem.
Dat verklaart dan alleen weer de radiostilte niet.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:43:05 #106
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151014170
Miss iets met De-icing?
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:43:23 #107
442236 GertjanUnchained
Lintworm in spe.
pi_151014180
Hoeveel gaan de nabestaande cashen? Tussen de 500.000 en 2 miljoen euro?
Vraag mij af hoe snel zoiets door je hoofd gaat als je kind/echtgenoot bij zo'n crash overlijd, ik denk sneller dan je zou willen,... money money money, life is funny....
Zou ook interessant zijn om te kijken hoe dat geld dan gespendeerd wordt zoals bij loterijen.
participeren parasiteren
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:44:52 #108
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151014219
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:43 schreef GertjanUnchained het volgende:
Vraag mij af hoe snel zoiets door je hoofd gaat als je kind/echtgenoot bij zo'n crash overlijd, ik denk sneller dan je zou willen,... money money money, life is funny....
Zou ook interessant zijn om te kijken hoe dat geld dan gespendeerd wordt zoals bij loterijen.
Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren..
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:46:00 #109
442236 GertjanUnchained
Lintworm in spe.
pi_151014255
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:44 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren..
Daar denken ze sneller aan dan je denkt.
participeren parasiteren
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:49:15 #110
345170 Roger_Epiales
Beheerder vd ijs_beer fanclub
pi_151014362
quote:
Het lijkt er steeds meer op dat technische problemen de oorzaak zijn van de crash van een Duits vliegtuig in de Franse Alpen. Twee scenario's zijn mogelijk: decompressie van de cabine of een defect van de sensoren die de vlieghoek van het toestel meten.

Om met het laatste scenario te beginnen: in november had een toestel van Lufthansa een probleem dat sterk lijkt op de laatste vliegminuten van de 4U9525. Ook hier ging het om een Airbus die van Spanje naar Duitsland vloog. Het toestel kreeg problemen met de angle of attack-meters. Dit zijn kleine, metalen windvaantjes onder de cockpit, aan de buitenkant van de romp. Ze meten de hoek waaronder het toestel vliegt. Als de neus van het toestel omhoog of omlaag gaat, kantelen de meters, zodat het vliegtuig precies weet onder welke hoek het in de lucht hangt.

Nadat het vliegtuig opsteeg van het vliegveld van Bilbao, vroren deze meters echter vast. De piloten waren zich hier niet van bewust.

De meters bleven daardoor aangeven dat de neus van het vliegtuig omhoog stond, ook toen het toestel horizontaal ging vliegen. De boordcomputer raakte hierdoor gealarmeerd. Als een vliegtuig de neus te ver optrekt, stroomt de lucht niet meer goed langs de vleugels en valt het toestel als een baksteen uit de lucht - een klassiek gevaar in de luchtvaart.

De boordcomputer reageerde volgens het boekje; hij duwde de neus van het vliegtuig naar beneden. De Airbus begon daardoor met 1.200 meter per minuut te dalen. De piloten schrokken en probeerden uit alle macht het toestel recht te trekken, maar het toestel reageerde niet op hun geruk aan de stuurknuppel. Zelfs niet toen ze deze sidesticks helemaal naar achteren trokken.

Het probleem: het beveiligingssysteem van de Airbus kan niet zomaar worden weggedrukt. De computer heeft in principe het laatste woord.

Pas na een minuut zette de piloot een paardenmiddel in. Hij schakelde het hele beveiligingssysteem uit. Dit is iets wat Airbus-piloten niet graag doen, omdat het grote risico's met zich meebrengt. Maar door zijn actie kon de piloot het vliegtuig alsnog rechttrekken. De piloten landden twee uur later 'gewoon' in München.

Volgens de Europese luchtvaartautoriteit EASA zou het vliegtuig zijn neergestort als de piloten dit niet hadden gedaan. In een op 9 december 2014 gepubliceerde noodverordening waarschuwde de EASA voor de 'abnormale' reactie van het vliegtuig op een eigenlijk onschuldig probleem. Er werd een noodprocedure ontwikkeld die onder alle Airbus-bemanningen moest worden verspreid.

Het was niet de eerste keer dat de EASA alarm sloeg. Ook in 2012 waarschuwde de organisatie al voor blokkerende sensoren bij de Airbus. Daarna zouden ze zijn vervangen, maar kennelijk zonder afdoende resultaat.

Is dit een plausibel scenario voor wat er gisteren gebeurde in Frankrijk? De EASA wil er niet over speculeren, maar volgens geraadpleegde piloten zijn de overeenkomsten opmerkelijk.
http://www.demorgen.be/buitenland/onschuldig-defect-lijkt-schuldige-a2264068/
Stond een gelijk artikel in de VK, maar er is registratie nodig om dat online te lezen.
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:52:28 #111
299220 Gezicht
Tuut chips
pi_151014472
quote:

[..]

Je moest eens weten.

http://www.eenvandaag.nl/(...)ng_mh17_loopt_stroef
Flesje bier
pi_151014541
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:40 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dat verklaart dan alleen weer de radiostilte niet.
Nee, maar in een fly-by-wire systeem houdt een elevator er niet zomaar mee op. Misschien was er echt iets verdonde mis waardoor radiocontact ook niet meer mogelijk was. Je kunt je zelfs voorstellen dat de ailerons en rudder gejammed waren, waardoor dat toestel ook niet kon uitwijken.

Een soort van knetter veel pech total system shutdown. In het verleden is ook dat helaas vaker gebeurd.

Lijkt me alleszins plausibeler dan een zelfmoordactie (maar 1 keer voorgekomen in de burgerluchtvaart?).

Goed, het blijven speculaties, maar ik denk dat een technisch mankement waarschijnlijker is dan human error of human selfdestruction :P
I feel kinda Locrian today
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:58:56 #113
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151014685
quote:
Is ook logisch, want je maakt ook kosten ed, maar ik heb het meer over dit moment, dan zal je niet gelijk aan geld denken lijkt mij.
pi_151015077
'Pas na een minuut zette de piloot een paardenmiddel in. Hij schakelde het hele beveiligingssysteem uit. Dit is iets wat Airbus-piloten niet graag doen, omdat het grote risico's met zich meebrengt. Maar door zijn actie kon de piloot het vliegtuig alsnog rechttrekken. De piloten landden twee uur later 'gewoon' in München.'

Toen was er waarschijnlijk geen radiostilte.
pi_151015170
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe vaak iets mis gaat, maar kan worden opgelost tijdens de vlucht, zodat de passagiers er niets van hebben gemerkt?

Komt dit achteraf ook in de media?
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:13:35 #116
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151015229
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:11 schreef Blue_note het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe vaak iets mis gaat, maar kan worden opgelost tijdens de vlucht, zodat de passagiers er niets van hebben gemerkt?

Komt dit achteraf ook in de media?
Waarschijnlijk meer dan je denkt of wilt weten, nee komt zeker niet achteraf in de media.
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:15:58 #117
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_151015310
quote:

[..]

Nou nee. Als je met drie koters achterblijft en je echtgenoot was bijvoorbeeld alleenverdiener dan zul je wel moeten.
pi_151015311
Hier is informatie over het eerdere incident waarbij de sensoren bevroren waren:
http://avherald.com/h?article=47d74074

Er staat niet of er tijdens de reddingsoperatie contact met de piloten was.

In welke gevallen was er eerder geen noodoproep: Bij de MH17, raketaanval. Bij een zelfmoordmissie. Bij een kaping.
pi_151015465
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:43 schreef GertjanUnchained het volgende:
sick fuck
pi_151015496
edit: dacht dat dit over een ander incident ging ;)

[ Bericht 86% gewijzigd door NewHorizon op 25-03-2015 12:27:13 ]
pi_151015622
Geen idee hoe die nu al aan deze info komen en of het betrouwbaar is:

quote:
"According to Finnish CAA in Finnish newpaper Helsingin Sanomat, the CVR has revealed crew was unconscious in the start of descent".
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:25:40 #122
299220 Gezicht
Tuut chips
pi_151015645
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:25 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ik had al zo'n vermoeden aangezien er geen communicatie is geweest.
Flesje bier
pi_151015776
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:20 schreef byah het volgende:

sick fuck
Dat zegt wel wat over Gertjan huh :o Geld is zo ongelofelijk onbelangrijk als het gaat om mensen waar je van houdt. Maar dat snapt hij denk ik pas als hij iemand van dat kaliber kwijt raakt. Alhoewel, dan nog zijn er mensen die geld belangrijker vinden 8)7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_151015805
quote:

[..]

Ben benieuwd waardoor de daling dan kwam, auto pilot gaat niet uit zichzelf dalen tenzij je dat instelt. Daling met handmatige besturing was geen geleidelijke daling geweest.
pi_151015811
quote:

[..]

Bron is Luchtvaart directeur Pekka Henttu.
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1427253547744 (ja in het Fins).
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:35:06 #126
442236 GertjanUnchained
Lintworm in spe.
pi_151015969
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:28 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat zegt wel wat over Gertjan huh :o Geld is zo ongelofelijk onbelangrijk als het gaat om mensen waar je van houdt. Maar dat snapt hij denk ik pas als hij iemand van dat kaliber kwijt raakt. Alhoewel, dan nog zijn er mensen die geld belangrijker vinden 8)7
Tuurlijk als ze konden kiezen kozen ze voor hun kind/echtgenoot/what-ever. Sommige mensen wensen hun partner wel dood maar dat terzijde.
Maar als de tranen enigszins zijn opgedroogd gaan ze allemaal voor de big payout. Geen enkel mens laat dat geld liggen.

Ik denk eigenlijk dat die gedachte van al het geld al bij dag 1 van de ellende door de meeste hoofden is geschoten. Zo is de mens nou eenmaal, men staat daar echt wel bij stil.
participeren parasiteren
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:35:43 #127
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_151015990
Holy shit, er zijn net 150 mensen tegen een berg te pletter gevlogen en hier wordt alweer over geld gepraat.

Flikker op joh.
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:41:04 #128
442236 GertjanUnchained
Lintworm in spe.
pi_151016172
quote:
8s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:35 schreef Blistering het volgende:
Holy shit, er zijn net 150 mensen tegen een berg te pletter gevlogen en hier wordt alweer over geld gepraat.

Flikker op joh.
:')
participeren parasiteren
pi_151016276
NewsOnTheMin twitterde op woensdag 25-03-2015 om 12:38:46 BREAKING: The Prosecutor says some of the voice recorder data from flight #4U9525 will be released later today. - @PollyR_Aviation reageer retweet
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:46:04 #130
262 Re
Kiss & Swallow
pi_151016334
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:35 schreef GertjanUnchained het volgende:

[..]

Tuurlijk als ze konden kiezen kozen ze voor hun kind/echtgenoot/what-ever. Sommige mensen wensen hun partner wel dood maar dat terzijde.
Maar als de tranen enigszins zijn opgedroogd gaan ze allemaal voor de big payout. Geen enkel mens laat dat geld liggen.

Ik denk eigenlijk dat die gedachte van al het geld al bij dag 1 van de ellende door de meeste hoofden is geschoten. Zo is de mens nou eenmaal, men staat daar echt wel bij stil.
uh, ja, en nu?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_151016386
Het kan ook nog dat de ene piloot de andere en zichzelf wat heeft aangedaan, ondertussen het vliegtuig op landend zettend. Er is tenslotte de laatste acht minuten niks meer gebeurd qua besturing.
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:48:24 #132
442236 GertjanUnchained
Lintworm in spe.
pi_151016408
quote:
3s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:46 schreef Re het volgende:

[..]

uh, ja, en nu?
Met dat zinnetje kan je elke post reageren, met dat gespeculeer schiet je ook niks op. Het is allemaal zinloos gebabbel maar men babbelt graag.

Ik vind het interessant, dat sterke contrast van verlies van een dierbare en in 1 klap miljonair zijn. Twee uitersten.

[ Bericht 10% gewijzigd door GertjanUnchained op 25-03-2015 12:55:23 ]
participeren parasiteren
pi_151016527
airlivenet twitterde op woensdag 25-03-2015 om 12:48:11 PHOTO: Cockpit Voice Recorder of #4U9525 released by BEA France.(Pic via @AviationSafety) http://t.co/7tI4f3ZM89 - @PollyR_Aviation reageer retweet
pi_151016662
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:51 schreef Houtenbeen het volgende:
airlivenet twitterde op woensdag 25-03-2015 om 12:48:11 PHOTO: Cockpit Voice Recorder of #4U9525 released by BEA France.(Pic via @AviationSafety) http://t.co/7tI4f3ZM89 - @PollyR_Aviation reageer retweet
[ afbeelding ]
Goeie opdonder gehad ;)
pi_151016675
quote:
[ afbeelding ]
Paar krasjes, meer niet. Het gaat om dat ronde gedeelte, de capsule. Allemaal redundant flashgeheugen volgens mij, althans, dat is bij voyage data recorders bij schepen zo. Denk bij deze ook. Kan weinig mis mee zijn.
Dat grijze cylindrische geval links is de bakenzender waarmee 'ie teruggevonden kan worden.
pi_151016725
quote:
[ afbeelding ]
Eigenlijk ook amateuristisch, in deze tijd nog met die dingen werken. Het moet nog maar blijken of die dingen gebruikt kunnen worden dus echt geschikt zijn ze niet. In deze huidige tijd zou je toch wat beters verwachten.
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:58:50 #137
442236 GertjanUnchained
Lintworm in spe.
pi_151016791
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:57 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:

[..]

Eigenlijk ook amateuristisch, in deze tijd nog met die dingen werken. Het moet nog maar blijken of die dingen gebruikt kunnen worden dus echt geschikt zijn ze niet. In deze huidige tijd zou je toch wat beters verwachten.
Idd, je zou ook verwachten met die internet technologie van tegenwoordig dat er op minimaal 10 plaatsen een camera zit die de beelden rechtstreeks verstuurd.
participeren parasiteren
pi_151016852
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:58 schreef GertjanUnchained het volgende:

[..]

Idd, je zou ook verwachten met die internet technologie van tegenwoordig dat er op minimaal 10 plaatsen een camera zit die de beelden rechtstreeks verstuurd.
Betaal jij de hogere ticketprijs? ;)
pi_151016885
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:47 schreef Loekie1 het volgende:
Het kan ook nog dat de ene piloot de andere en zichzelf wat heeft aangedaan, ondertussen het vliegtuig op landend zettend. Er is tenslotte de laatste acht minuten niks meer gebeurd qua besturing.
infiltratie door marsmannetjes. Of de CIA heeft er mee te maken. Of allebei.
  woensdag 25 maart 2015 @ 13:02:25 #140
442236 GertjanUnchained
Lintworm in spe.
pi_151016907
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 13:00 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Zoveel zou dat niet zijn. Maar ik geloof dat de bandbreedte nog niet zo super is.
http://flightclub.jalopni(...)et-better-1593043880
participeren parasiteren
  woensdag 25 maart 2015 @ 13:02:41 #141
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_151016914
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 13:00 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Hoezo? Er zijn ook kosten die juist minder worden.
pi_151016952
Boeing (en waarschijnlijk Airbus) zijn overigens wel bezig met een dergelijk systeem. Periodieke subsets met de belangrijkste data die via de satelliet worden verstuurd.
pi_151016964
Waarom beschikken ze bij de luchtverkeersleiding ook niet over die data, die staan in contact met het vliegtuig dus waarom hebben die ook geen soort zwarte doos. Hetzelfde met die verdwenen vlucht van MH370, dan hadden ze die info gewoon gehad. Nu weten ze helemaal niks. Is toch veel handiger dan werken met zo'n ding?
pi_151016991
quote:
Achter de bergwand ligt een klein vliegveld. Wellicht deden de piloten een poging om daar te landen. Dit zou een andere verklaring kunnen zijn voor de duikvlucht.
http://www.ad.nl/ad/nl/34(...)er-neergestort.dhtml
  woensdag 25 maart 2015 @ 13:05:49 #145
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_151017005
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 13:04 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Waarom beschikken ze bij de luchtverkeersleiding ook niet over die data, die staan in contact met het vliegtuig dus waarom hebben die ook geen soort zwarte doos. Hetzelfde met die verdwenen vlucht van MH370, dan hadden ze die info gewoon gehad. Nu weten ze helemaal niks. Is toch veel handiger dan werken met zo'n ding?
Heb met mh370 veel gelezen, en het komt op dit neer:
De vliegtuigwereld is een wereld waar verandering niet echt hartelijk wordt ontvangen.
pi_151017028
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:35 schreef GertjanUnchained het volgende:

[..]

Zo is de mens nou eenmaal, men staat daar echt wel bij stil.
Ik heb het van dichtbij meegemaakt en uit de mond van een eerstelijns nabestaande gehoord die zich schaamde voor de gedachte maar hem wel had. Zoals jij zegt op dag 1 al.
pi_151017069
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 13:05 schreef xzaz het volgende:

[..]

De vliegtuigwereld is een wereld waar verandering niet echt hartelijk wordt ontvangen.
Zulke systemen kosten nu eenmaal veel geld, geld wat niet overal even klaar ligt. Maar het is zeker de toekomst, en er wordt aan gewerkt. Alleen zoiets kun je niet even 1, 2, 3 implementeren.
  woensdag 25 maart 2015 @ 13:09:00 #148
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151017100
toch is dat ook nog steeds een vaag verhaal dat dat toestel nog niet teruggevonden is..
pi_151017105
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 13:05 schreef xzaz het volgende:

[..]

Probleem is vooral dat het per maatschappij gaat om honderden toestellen, en die allemaal upgraden kost gewoon bakken met geld.
  woensdag 25 maart 2015 @ 13:10:02 #150
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_151017130
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 13:09 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Probleem is vooral dat het per maatschappij gaat om honderden toestellen, en die allemaal upgraden kost gewoon bakken met geld.
En men krijgt sneller inzicht in de oorzaak. Wat de airliners veel meer geld kan kosten. Ze spreken ook altijd over "meest waarschijnlijke oorzaak". Nooit 'de oorzaak'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')