quote:In het zuiden van Frankrijk is een passagiersvliegtuig neergestort. Het is een Airbus A320 van de Duitse prijsvechter Germanwings. De Franse president Hollande en premier Valls hebben gezegd dat er waarschijnlijk geen overlevenden zijn.
Het toestel was onderweg van Barcelona naar Düsseldorf, met 142 passagiers aan boord en zes bemanningsleden. Het verdween rond 11.00 van de radar. Volgens het Franse persbureau AFP is het wrak inmiddels vanuit helikopters gezien.
Het vliegtuig is volgens diverse berichten neergestort in de regio Digne, ten noorden van Marseille.
Het is niet bekend welke nationaliteit de inzittenden hebben. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag onderzoekt of er Nederlanders aan boord waren.
http://nos.nl/artikel/202(...)crash-frankrijk.html
quote:Vrouw (20) uit Deurne overleden bij vliegramp met toestel Germanwings in Frankrijk'
DEURNE - Bij de vliegtuigcrash met het toestel van Germanwings in de Franse Alpen zou dinsdag ook een 20-jarige vrouw uit Deurne om het leven zijn gekomen. Een vriendin van het slachtoffer heeft bevestigd dat zij is ingecheckt op de vlucht naar Düsseldorf.
De vrouw zou voor een stedentrip in Barcelona zijn geweest. Op een recente foto van de vrouw op Facebook is al gereageerd met ‘Hopen op een wonder’.
Een woordvoerder van burgemeester Hilko Mak van Deurne heeft de geruchten ook gehoord, maar kan op dit moment nog niks bevestigen. Pas nadat de officiële instanties de gemeente hebben ingelicht, komt de woordvoerder met een officieel bericht.
School
Woordvoerder Jos Smits van ROC Ter AA in Helmond zegt tegen Omroep Brabant dat hij het verhaal ook heeft vernomen. “Het is voor ons nog een onbevestigd bericht dat via een collega tot ons is gekomen. Als het gaat om de bewuste vrouw uit Deurne is het een oud-leerling van ons.”
Crash
Aan boord van het toestel waren 144 passagiers en zes bemanningsleden. Het vliegtuig stortte neer bij de plaats Prads-Haute-Bléone, ten noorden van Digne-les-Bains in de Franse Alpen.
twitter:germanwings twitterde op dinsdag 24-03-2015 om 13:27:57UPDATE: Wir müssen leider bestätigen, dass Flug 4U9525 auf dem Flug von BCN nach DUS über den französischen Alpen verunglückt ist ... reageer retweet
twitter:germanwings twitterde op dinsdag 24-03-2015 om 13:28:29Es handelt sich um ein Flugzeug vom Typ A320. An Bord waren 144 Passagiere und 6 Crew-Mitglieder. Lufthansa und Germanwings ... reageer retweet
In principe ben ik het met je eens, maar het is vaker fout gegaan. Zie recent nog AF447.quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:48 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Vanaf 38000ft lijkt me dat men tijd genoeg heeft om in te grijpen: Computer overrulen en op de hand verdervliegen bijvoorbeeld. Lijkt me ook dat ze dan nog wel even contact met de verkeersleiding hebben. 9 minuten is best lang.
Automatische piloot overrulen of uitzetten is vrij eenvoudig.quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:56 schreef Loekie1 het volgende:
Misschien koppige piloot of copiloot die niet wilde onderkennen dat hij er niet in slaagde het vliegtuig over te nemen van de automatische piloot, daardoor ook geen berichten doorgaf.
Hoe moeilijk is het voor een piloot om een defecte automatische piloot over te nemen?
Wat bedoel je precies, wat is het systeem bij de Airbus?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:04 schreef NewHorizon het volgende:
Het is de verdere bescherming die Airbus biedt, ook tijdens het op de hand vliegen zonder autopilot, die je niet zomaar kunt omzeilen. Boeing heeft zo een systeem niet, of in mindere mate.
Ik denk dat ze druk bezig zijn de privéomstandigheden van de piloten uit te pluizen. Genoeg redenen, het is natuurlijk bizar dat er geen noodoproep is gedaan.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:14 schreef Pleun2011 het volgende:
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen..
Het heeft ook weinig zin om dat uitgebreid in de media te gooien. Bij MH370 was de hele situatie gewoon anders en veel minder "gecontroleerd" heb ik het idee, zoals die foto's van paspoorten die door de lokale mensen het internet op werden gegooidquote:Op woensdag 25 maart 2015 09:14 schreef Pleun2011 het volgende:
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen..
wat dat betreft ligt er nu meer nadruk op het technische defect dat het vliegtuig maandag had, denk ik. Ook al was er geen sprake van veiligheidsrisico's, maar ging dat om geluidsoverlast, daar lees je meer over dan over de bemanningsleden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:14 schreef Pleun2011 het volgende:
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen..
Waarom? Wat zou dat kunnen toevoegen aan dit verhaal?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:14 schreef Pleun2011 het volgende:
De cockpit-voicerecorder is gevonden en mogelijk kunnen ze die vandaag al afluisteren. Gek genoeg werden na MH370 vrij snel de piloot en co-piloot besproken in de media.. daar ben ik nu ook wel benieuwd naar maar de media zwijgen in alle talen..
Dat was MH17quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het heeft ook weinig zin om dat uitgebreid in de media te gooien. Bij MH370 was de hele situatie gewoon anders en veel minder "gecontroleerd" heb ik het idee, zoals die foto's van paspoorten die door de lokale mensen het internet op werden gegooid
Een Airbus biedt protectie tegen onder andere een overtrek, onwenselijke neusstanden, te hoge load factors (en wellicht nog wat andere zaken, nogmaals, nooit mee gevlogen).quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:16 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies, wat is het systeem bij de Airbus?
Wat kunnen ze daar doen?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:17 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze druk bezig zijn de privéomstandigheden van de piloten uit te pluizen. Genoeg redenen, het is natuurlijk bizar dat er geen noodoproep is gedaan.
Oh ja, excuses. Nou goed die bedoelde ik dus.quote:
Eén was misschien weg voor een dutje.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:21 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Waarom? Wat zou dat kunnen toevoegen aan dit verhaal?
Ik snap ook die zelfmoord scenarios niet zo. Stel dat 1 piloot die gedachte heeft, zit er nog altijd een 2e naast. En de kans dat beide piloten op hetzelfde moment besluiten zelfmoord te plegen lijkt me nihil.
In een airbus met twee man ga je niet weg voor een dutjequote:Op woensdag 25 maart 2015 09:23 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Eén was misschien weg voor een dutje.
En daarna blijkt de deur op slot?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
In een airbus met twee man ga je niet weg voor een dutje
Maar sanitaire stop of even wat te drinken halen kan altijd natuurlijk.
Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
In een airbus met twee man ga je niet weg voor een dutje
Maar sanitaire stop of even wat te drinken halen kan altijd natuurlijk.
Ik vind het ook vergezocht, inderdaad. Maar het is mogelijk. De deur valt standaard in het slot, de piloot die nog binnen is moet hem openmaken.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:26 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet.
Ja, en waarom zo'n gecontroleerde daling, als je toch zelfmoord wil plegen? Of kan het zijn dat de Airbus dat dan niet toeliet?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:26 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet.
Die is er ook, zonder teveel in details te treden. Echter krijgt de persoon in de cockpit een melding dat de procedure in gang is gezet, en die heeft dan nog een bepaalde tijd om op een knop te drukken om de procedure weer af te breken.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:33 schreef Inaithnir het volgende:
Het lijkt me bijzonder vreemd als de cockpit absoluut niet van buiten geopend kan worden, in het geval de piloten iets overkomt. Misschien niet een simpele sleutel, maar ik neem aan dat er een procedure is om de deur te openen.
Een dutje 1 minuut nadat je je hoogte hebt bereikt lijkt mij sowieso vrij onwaarschijnlijk toch? Iig ben je dan nauwelijk in slaap.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
In een airbus met twee man ga je niet weg voor een dutje
Maar sanitaire stop of even wat te drinken halen kan altijd natuurlijk.
Het gaat om de Air Data Reference Units, in dat artikel werden ze ADU genoemd, maar in het toestel ADR. Zit net boven de FLT CTL switches.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:33 schreef niels0 het volgende:
@NewHorizon
ADU's afzetten, Is dat het Electronic Flight Control System? Bij Airbus zijn dat vier knopjes rechtsboven op het overhead panel, linksboven zitten er ook nog 3 (FLT CTL).
Ik weet wel dat als je die afzet je hele bruuske maneuvres kunt maken. Niet zo goed voor de strukturele integriteit.
[ afbeelding ]
Ik vlieg gemiddeld 1x per jaar (nou ja, heen en terug danquote:Op woensdag 25 maart 2015 09:38 schreef Brighteyes het volgende:
En voor wat betreft het stuk dat de passagiers niks gemerkt hebben, ik vlieg meer dan regelmatig (heb er dit jaar al 8 vluchten op zitten) en ik zou misschien niet in de eerste minuut nattigheid voelen, maar als die daling aan zou houden zou ik me daar toch zeker wel ongemakkelijk bij gaan voelen, zeker als een mededeling van de crew uit zou blijven.
Ah ja. Linksboven. ADR1, 2 en 3. Die heb ik wel 'ns geprobeerd. Misschien bedoelde ik die ook wel.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:41 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het gaat om de Air Data Reference Units, in dat artikel werden ze ADU genoemd, maar in het toestel ADR. Zit net boven de FLT CTL switches.
Airbus directive zegt dat in die situatie je er twee uit moet zetten zodat je in alternate law verder vliegt. Dan kun je inderdaad lekker smijten met je toestel
Zit er ook een self-destruct knopje op?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:48 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ah ja. Linksboven. ADR1, 2 en 3. Die heb ik wel 'ns geprobeerd. Misschien bedoelde ik die ook wel.
Ik ben iemand van de knopjes. Ik test alles uit.
Er is geen noodsignaal geweest.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:55 schreef Inaithnir het volgende:
Misschien ben ik niet up-to-date, maar gisteren werd nog gezegd dat er een noodsignaal werd gestuurd vanuit de vlucht. Is dat dan toch niet zo, aangezien iedereen het hier heeft over radiostilte?
Hetzelfde als Nikon/Canon en PS4/XBOX etc...quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:54 schreef Janeiros het volgende:
Boeing piloten zijn ook zo enthousiast over Airbus..
http://www.nydailynews.co(...)sh-article-1.2161077
(Weet niet of die al gepost is aangezien de posts voorbij schieten)
Achja, Boeing - Airbus is altijd al een dingetje geweest in de luchtvaart. Beetje een Apple en Android verhaal. Best wel kinderachtig.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:54 schreef Janeiros het volgende:
Boeing piloten zijn ook zo enthousiast over Airbus..
http://www.nydailynews.co(...)sh-article-1.2161077
(Weet niet of die al gepost is aangezien de posts voorbij schieten)
Dacht ik nou ook alquote:Op woensdag 25 maart 2015 09:57 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Wat boeit het dat die piloot een keer Obama als senator in zijn toestel had? Maakt dat hem meteen expert? Oh wacht, Murricah.
Klopt het nou dat Airbus veel meer de computer 't heft in handen laat nemen bij dergelijke situaties?quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:57 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Achja, Boeing - Airbus is altijd al een dingetje geweest in de luchtvaart. Beetje een Apple en Android verhaal. Best wel kinderachtig.
Er is voor beide filosofieën iets te zeggen, vind ik. Beide hebben hun voor en tegens, hun beschermingen en hun valkuilen.
Zoals ik gisteren al postte: het is vaker gebeurd en toen waren er ook meerdere piloten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:26 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Precies, ze dienen met 2 man te zijn. En 8 minuten weg om een drankje te halen/toilet bezoek...ja het kan allemaal maar lijkt mij wat ver gezocht in deze situatie. Zeker als je als piloot merkt dat het vliegtuig een daling inzet.
Jep.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:58 schreef Janeiros het volgende:
[..]
Klopt het nou dat Airbus veel meer de computer 't heft in handen laat nemen bij dergelijke situaties?
Die was beschadigd, dus geen idee hoe lang dat gaat durenquote:Op woensdag 25 maart 2015 10:04 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
De gevonden voice recorder zal een hoop duidelijkheid geven iig. Dat zal toch niet zo lang duren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |