abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150631602
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 13:57 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Jij weet niet wat ik weet, maar veel plezier met je getrol hoor ziek mannetje.
wat weet je dan?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 14 maart 2015 @ 14:15:13 #202
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_150632049
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 13:57 schreef jamesdeen het volgende:
Izzy is gek.
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 13:58 schreef ems. het volgende:
Ik weet dat je niets weet en dat je daar maar al te graag mee paradeert.
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Iemand die domme trollen als jou neerzet voor wat ze zijn, domme trollen, mensen die niet in staat zijn tot een inhoudelijke discussie maar slechts wat kunnen droeftoeteren
Volgens mij is het tijd dat jullie eens naar een psychiater gaan.
Als je je zelfvertrouwen moet halen uit mensen afzeiken op FOK. ;(
Is er iets goed mis met je. :W
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 14:17:04 #203
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_150632111
Sommige mensen hebben zo'n enorm bord voor hun kop, die willen het gewoon niet begrijpen. De geschiedenis zal uitwijzen dat homeopathie werkt.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 14:17:50 #204
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150632138
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 14:15 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Volgens mij is het tijd dat jullie eens naar een psychiater gaan.
Als je je zelfvertrouwen moet halen uit mensen afzeiken op FOK. ;(
Is er iets goed mis met je. :W
Bewijs maar dat ik fout lig en ga eens inhoudelijk de discussie aan. Tot nu toe bevestig je mijn stelling alleen maar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 14:19:17 #205
45206 Pietverdriet
pi_150632184
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 14:17 schreef Mani89 het volgende:
Sommige mensen hebben zo'n enorm bord voor hun kop, die willen het gewoon niet begrijpen. De geschiedenis zal uitwijzen dat homeopathie werkt.
Waarom blijkt dan uit ieder serieus onderzoek dat het niet werkt? En waarom ga je zometeen weer niet inhoudelijk op deze vraag in?
pi_150632218
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bewijs maar dat ik fout lig en ga eens inhoudelijk de discussie aan. Tot nu toe bevestig je mijn stelling alleen maar.
ze ontwijken alle vragen :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 14 maart 2015 @ 14:22:50 #207
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_150632265
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 14:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom blijkt dan uit ieder serieus onderzoek dat het niet werkt? En waarom ga je zometeen weer niet inhoudelijk op deze vraag in?
Waarom blijf jij steeds dezelfde vragen stellen waar allang antwoord op is gegeven, zijn je argumenten op?

Ik hoop in mijn leven nog mee te maken dat homeopathie volledig omarmt wordt als volwaardig geneesmiddel, gelukkig raken elke dag weer meer mensen hiervan overtuigd. Maar het zal bij jullie heel veel moeite kosten merk ik.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_150632346
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 14:22 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Ik hoop in mijn leven nog mee te maken dat homeopathie volledig omarmt wordt als volwaardig geneesmiddel, gelukkig raken elke dag weer meer mensen hiervan overtuigd.
Hoeveel mensen per dag raken overtuigd dan?
Conscience do cost.
pi_150632386
quote:

[..]

Waarom blijf jij steeds dezelfde vragen stellen waar allang antwoord op is gegeven, zijn je argumenten op?
Kunt u de antwoorden opsommen dan?
pi_150632403
Trouwens, als homeopathie zou werken zou het geen homeopathie heten.
Conscience do cost.
pi_150633293
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 16:50 schreef danny081 het volgende:
valdispert nachtrust
Dat is geen homeopathisch middel maar een kruidendrankje/pilletje.
Zoals de naam doet vermoeden zit daar valeriaan(extract) in.
M.a.w. er zit een "normale" dosis, als in meer dan een paar moleculen, werkzame stof in.
Voor mensen die daar gevoelig voor zijn kan dat (licht) rustgevend werken. Bij jou niet, maar het is dus geen slaapmiddel.

http://www.apotheek.nl/Me(...)x?mId=10704&rId=1435

Edit: spuit 11..
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 15:06:26 #212
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_150633309
quote:

[..]

Nee, tot nu toe hebben de voorstanders van homeopathie elke serieuze vraag en bezwaar genegeerd. Het is dus niet zo vreemd dat men het blijft herhalen. Toon nou eens gewoon aan waaruit blijkt dat water een zeer specifiek geheugen heeft en uit welke onderzoeken het blijkt dat er resultaten worden behaalt die statistisch gekoppeld kunnen worden aan het gebruik van homeopathische middelen?

quote:
Ik hoop in mijn leven nog mee te maken dat homeopathie volledig omarmt wordt als volwaardig geneesmiddel...
Dat gaat niet gebeuren zolang de homeopathie geen dubbelblind peer reviewde onderzoeken uitvoer, puur en alleen kan terugvallen op anacdotisch bewijs, geen openbaarheid toont m.b.t. de gebruikte methodes.

In kort zolang men weigert de wetenschappelijke methode te hanteren is homeopathie niet serieus te nemen!
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  zaterdag 14 maart 2015 @ 15:15:03 #213
45206 Pietverdriet
pi_150633488
quote:

[..]

Ik hoop in mijn leven nog mee te maken dat homeopathie volledig omarmt wordt als volwaardig geneesmiddel, gelukkig raken elke dag weer meer mensen hiervan overtuigd. Maar het zal bij jullie heel veel moeite kosten merk ik.
Nee, is geen serieus inhoudelijk antwoord op gekomen, en ook jij gaat er weer niet op in, je draait. Waarom wil je de discussie niet aan?
pi_150633585
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 13:57 schreef jamesdeen het volgende:
Izzy is gek.
Dat lijkt me vrij duidelijk ja.
pi_150633661
quote:

[..]

ik geloof best dat er een paar homeopatische middelen zijn die enigzins werken. maar het overgrote deel is geldklopperij en werkt niet. er ontstaan zelfs levensgevaarlijke situaties door dit soort kwakzalvers zie Silvia Millekam b.v.

beste zou zijn (IMHO) om alle homeopatische "geneeskundige" (let op de haakjes) middelen en behandelingen NIET meer te vergoeden, tot de werking wetenschappelijk is bewezen, als jij er zo goed achter staat moet dat een peuleschil zijn om de werking aan te tonen. gezien dat je zelf stelt dat je graag wilt dat het als een volwaardig geneesmiddel wordt beschouwd denk ik dat de bereidwilligheid er ook wel is.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_150633689
Maar nog even een kostenbesparingstip voor iedereen die wel in homeopathie gelooft: neem een pipet zeewater, voeg drie druppels toe aan een fles Spa blauw en je hebt anderhalve liter homeopathisch medicijn dat werkt tegen alle denkbare kwalen. Met dank aan de geheugenfunctie van watermoleculen.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 15:24:04 #217
45206 Pietverdriet
pi_150633700
Samenvattend, geen enkele van de aanhangers van homeopatie wil inhoudelijk de discussie aangaan, men is niet in staat te verklaren waarom in serieus dubbelblind en gerandomiseerd onderzoek de vermeende werking van homeopatie nooit naar voren komt.
Hooguit roept men dat het een complot is, van big pharma en dat alle wetenschappers en overheden daar aan meedoen. Waarom iets als zomeralsem (een kruid) een patentvrij, voor iedereen te maken medicament bevat tegen malaria (feitelijk het beste middel tegen malaria wat er is) wel gewoon zijn weg vind weet men niet te verklaren.
Feit is dat de meeste aanhangers van homeopatie geen eens weten wat homeopatie eigenlijk is.
pi_150633703
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 15:22 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ik geloof best dat er een paar homeopatische middelen zijn die enigzins werken.
Als ze werken, dan zijn ze niet homeopathisch.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 15:24:52 #219
45206 Pietverdriet
pi_150633718
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 15:22 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ik geloof best dat er een paar homeopatische middelen zijn die enigzins werken.
Weet je wat homeopatie is?
pi_150633771
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Weet je wat homeopatie is?
ja alternatieve "geneeskunde"
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 15:34:41 #221
45206 Pietverdriet
pi_150633904
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 15:27 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ja alternatieve "geneeskunde"
Nee, het is een bepaalde vorm ervan die met oneindige verdunningen werkt,mheb daar ooit deze uigebreide beschrijving aan gewijdt. Kruiden geneeskunde (fytotherapie) bijvoorbeeld is geheel wat anders en zeker geen homeopatie
Oscillococcinum is het meest verkochte homeopatische middel
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Over Homeopatie

Maken we even een gedachten experiment,
We gaan even de assumptie aan dat water daadwerkelijk de magische geheugeneigenschap heeft. En we gaan Oscillococcinum maken.
We slachten een eend en nemen wat van zijn hart en lever en laten dit 40 dagen trekken. We filteren en vriesdrogen dat, en gaan het verdunnen. We nemen wat water, en voegen het er aan toe, schudden, nemen een beetje van de oplossing en verdunnen het verder met water. Dit herhalen we tot we de onvoorstelbare verdunning hebben van 10-400
Nu vraag ik me af, hoe weet je nu wat je verdunt hebt? De eendenlever? Ja, maar hoe zit het met de verontreinigingen van het water? Je hebt een plek waar je aan het gieten en aan het verdunnen bent, de lucht zit daar vol met stof, bacteriën, virussen, schimmels ja zelfs algensporen.
Zelfs in de modernste chipfabrieken is men maar tot een bepaalde graad in staat alles uit de lucht te halen. En het water dan? Hoe wil je weten dat je water geen andere sporenelementen bevat? Of heeft bevat? Water is bijna zo oud als het universum, en heeft dus aardig wat bedgenoten gehad in het bestaan.
En de flessen waarin je aan het verdunnen bent?
Allemaal brengen ze sporen mee, al zei het gering
Dat de Eendenlever een actief element is in de griepmedicatie is dus niet alleen vanwege de verdunning onwaarschijnlijk, maar ook omdat je vrijwel onmogelijk kan weten wat er nog meer oneindig verdunt is.
En dan heb je zo je best gedaan je bereiding zuiver te houden binnen bepaalde limieten en dan doe je die oplossing op suiker, suiker is hygroscopisch en trekt vocht uit de lucht. Heeft dat vocht ook een geheugen en wat staat daar in? Je Oscillococcinum gaat plastic buisjes in.

Die verpakking ademt in en uit bij veranderingen in luchtdruk, ja dat is weinig, maar meer dan 10-400
Mensen maken het open en nemen er 2 op hun vochtige hand (zweet) waar weer allerlei zaken oneindig in verdunt zijn en nemen het in hun mond, dat speeksel en je lichaamsvocht bevat ook allerlei oneindige verdunningen

1. Hoe weet je dat je werkzame stof degene is die de werking doet, en niet een van de verontreinigingen die je mee verdunt?
2. Hoe is kwaliteitscontrole mogelijk bij de fabricage van homeopatische middelen, als de verdunningen zo groot zijn dat er van je werkzame stof niets meer inzit?
3. Waarom is de werking nooit aangetoond bij gedegen dubbelblind onderzoek?
4. Hoe weet je objectief dat het werkt en wat er werkt als je daar geen onderzoek naar doet?

Bij homeopatie hebben we het over oplossingen van 10 -60 tot 10 -400.
Een oplossing van 10-60 is een verdunning die een even grote verdunning als 1 molecule actieve stof in 20.000.000.000.000 keer de inhoud van alle oceanen.

Oscillococcinum is een mooi voorbeeld van een homeopatisch middel, verdunde eendenhart en lever met een verdunning van 1 tot 10 -400
Hoe verdunt is dat?
Nu, als je 1 atoom van een eendenhart en lever zou nemen en je verdunt dat op het gehele universum is dat een verdunning van 1 op 10 -80

Dus, Oscillococcinum is volgens eigen opgave van de fabrikant, eendenhart en eendenlever zodanig verdunt dat het 1atoom is op 10 320 keer het universum

Dat is een 1 met 320 nullen erachter maal alle atomen in het universum, en 1 daarvan is van het eendenextract.

Geloof je werkelijk dat dit de werkzame stof is?
pi_150633913
eens met stelling
pi_150634014
quote:

[..]

Het zal nooit volledig omarmt worden omdat er nog nooit wetenschappelijk is bewezen dat het werkt en omdat homeopathische middelen zelfs volgens homeopaten geen werkzame bestanddelen bevatten.
De enige onderzoeken die homeopathie ondersteunen zijn verdacht klein wat doet vermoeden dat het hier gaat om "cherry picking", voer een groot aantal kleine onderzoeken uit en publiceer dan alleen de kleine onderzoeken die je standpunt bevestigen.

Wat ook het probleem is met mensen die zeggen dat het voor hun gewerkt heeft, dat is enkel hun subjectieve ervaring zonder dat je de mensen telt die een andere ervaring hebben met homeopathische middelen.
pi_150634060
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_150649674
http://www.dumpert.nl/med(...)an_de_medicatie.html
Vind het geen geweldige show, maar laat wel zien wat homeopathie is.

Helaas snappen veel mensen het verschil niet tussen natuurlijke geneesmiddelen -die perfect, en met wetenschappelijke onderbouwing, kunnen werken- en de oplichting die homeopathie is.
pi_150769029
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 15:05 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is geen homeopathisch middel maar een kruidendrankje/pilletje.
Zoals de naam doet vermoeden zit daar valeriaan(extract) in.
M.a.w. er zit een "normale" dosis, als in meer dan een paar moleculen, werkzame stof in.
Voor mensen die daar gevoelig voor zijn kan dat (licht) rustgevend werken. Bij jou niet, maar het is dus geen slaapmiddel.

http://www.apotheek.nl/Me(...)x?mId=10704&rId=1435

Edit: spuit 11..
Het staat in het vak homeopathische middelen en volgens de kruidvat was het ook ook gomeopatisch. Ook volgens de bijsluiter.
pi_150770328
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:12 schreef danny081 het volgende:

[..]

Het staat in het vak homeopathische middelen en volgens de kruidvat was het ook ook gomeopatisch. Ook volgens de bijsluiter.
een homeopathisch middel is per definitie extreem verdunt. Valdispert is daarom geen homeopathisch middel omdat er meer dan 25% aan valeriaanwortelextract in zit.
  woensdag 18 maart 2015 @ 12:51:52 #228
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_150770418
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:12 schreef danny081 het volgende:

[..]

Scan van de bijsluiter. :Y
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_150770426
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:49 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

een homeopathisch middel is per definitie extreem verdunt. Valdispert is daarom geen homeopathisch middel omdat er meer dan 25% aan valeriaanwortelextract in zit.
Ok, dus het zou eigenlijk beter moeten werken dan een homeopatisch middel? Tenminste homeopathie werkt natuurlijk helemaal niet maar theoretisch. Dus als dit al niet werkt dan is het dus logisch dat homeopathie helemaal niet werkt.
  woensdag 18 maart 2015 @ 12:59:04 #230
186587 Byzantynixschii
pi_150770656
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:52 schreef danny081 het volgende:

[..]

Ok, dus het zou eigenlijk beter moeten werken dan een homeopatisch middel? Tenminste homeopathie werkt natuurlijk helemaal niet maar theoretisch. Dus als dit al niet werkt dan is het dus logisch dat homeopathie helemaal niet werkt.
Het staat los van elkaar. Homeopathie werkt niet omdat de werkzame stof praktisch non-existent is in het middel. Bovendien is het nog maar de vraag of de werkzame stof überhaupt werkt.

Van valeriaanwortel is bewezen dat het onder de juiste omstandigheden een gewenst effect kan hebben en de dosis in het middel is voldoende om dat effect te verkrijgen.
pi_150770888
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:52 schreef danny081 het volgende:

[..]

het idee achter homeopathie is dat je een lijst maakt met stoffen en de symptomen die iemand ontwikkeld als iemand een redelijke hoeveelheid binnenkrijgt van die stof.
Als er dan iemand met een aantal symptomen binnenkomt dan maak je een extreme verdunning van een stof die dezelfde zouden opwekken in een gezond persoon. Dit was veel effectiever in het in leven houden van de patiënt dan andere medicijnen die voorgeschreven werden in die tijd, maar gewoon kwik werd toen ook als medicijn gebruikt.

Valeriaan is een kruiden middel met een stof die aanwezig is werkzame hoeveelheden wat rustgevend zou moeten werken bij een aantal mensen maar de uiteindelijk werking kan verschillen per persoon.
Maar we geven ook ritalin aan mensen met ADHD om ze rustig te krijgen.
pi_150771164
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:59 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Het staat los van elkaar. Homeopathie werkt niet omdat de werkzame stof praktisch non-existent is in het middel. Bovendien is het nog maar de vraag of de werkzame stof überhaupt werkt.
De werkzame stoffen werken in een normale concentratie gegarandeerd... om de symptomen die je al hebt te versterken.
quote:
Van valeriaanwortel is bewezen dat het onder de juiste omstandigheden een gewenst effect kan hebben en de dosis in het middel is voldoende om dat effect te verkrijgen.
  woensdag 18 maart 2015 @ 13:37:46 #233
186587 Byzantynixschii
pi_150771960
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:14 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

De werkzame stoffen werken in een normale concentratie gegarandeerd... om de symptomen die je al hebt te versterken.

[..]

Goh.
pi_150772150
Als ik niet kan slapen haal ik gewoon een beker 'koffie' bij de Starbucks. Ongeveer hetzelfde idee als homeopathie: zoveel verdunnen dat het op magische wijze opeens een tegengesteld effect krijgt.
pi_150772273
overigens wel schandalig dat apotheken, die ook aan 'voorlichting gesprekken' doen, dit soort kwakzalverij spul nog verkopen |:(
..///
  woensdag 18 maart 2015 @ 13:48:46 #236
186587 Byzantynixschii
pi_150772433
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:45 schreef wipes66 het volgende:
overigens wel schandalig dat apotheken, die ook aan 'voorlichting gesprekken' doen, dit soort kwakzalverij spul nog verkopen |:(
Tsja, dat is gewoon een kwestie van voldoen aan de vraag en dus winst maken.

Als ik jou flesjes water voor 10,- per stuk kan verkopen gaan we wat mij betreft ook voor langere tijd in zee. :Y
pi_150772650
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:45 schreef wipes66 het volgende:
Komt voor een groot gedeelte omdat we die mensen in de reguliere zorg willen houden en dat ze niet verdwijnen in de levensgevaarlijke handen van kwakzalvers. Net als dat artsen vaak niet tegen patiënten zeggen dat homeopathie onzin is.
De angst is er dat dat soort mensen die er heilig in geloven weg zullen blijven bij artsen die wel in wetenschap geloven op het moment dat ze echt ziek worden.
  woensdag 18 maart 2015 @ 13:53:45 #238
186587 Byzantynixschii
pi_150772692
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:52 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Komt voor een groot gedeelte omdat we die mensen in de reguliere zorg willen houden en dat ze niet verdwijnen in de levensgevaarlijke handen van kwakzalvers. Net als dat artsen vaak niet tegen patiënten zeggen dat homeopathie onzin is.
De angst is er dat dat soort mensen die er heilig in geloven weg zullen blijven bij artsen die wel in wetenschap geloven op het moment dat ze echt ziek worden.
Huh?
pi_150772956
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:48 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Tsja, dat is gewoon een kwestie van voldoen aan de vraag en dus winst maken.

Als ik jou flesjes water voor 10,- per stuk kan verkopen gaan we wat mij betreft ook voor langere tijd in zee. :Y
maar voor artsen is het bijvoorbeeld ethisch ontoelaatbaar om patiënten te misleiden. je zou zeggen dat die cultuur ook een beetje heerst bij medewerkers van apotheken. ze zijn ook niet ongeschoold en hebben net zo goed een informatieplicht, dus daar komt toch een stukje verantwoordelijkheid bij kijken lijkt mij.
..///
pi_150772980
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:53 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Huh?
Hippie komt bij dokter met klachten die vooral psychisch blijken te zijn -> Patiënt wil dit niet geloven en gelooft in sprookjes dus gaat homeopathie gebruiken en dat werkt deels -> Arts zegt dat homeopathie onzin is en dat het dus ofwel psychisch is, of placeboeffect -> Patiënt denkt dat artsen er niets van weten en blijft in het vervolg ook weg bij reguliere zorg.

Als de arts in het midden laat of hij wel of niet gelooft in die onzin, is de kans groter dat patiënt zich met serieuze klachten toch bij een echte arts meldt ipv een kwakzalver.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2015 14:03:20 ]
pi_150772988
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:59 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Het effect op wat? De effecten op bijvoorbeeld slaapgebrek zijn nou niet bepaald 'bewezen'.

quote:
Herbal medicine for insomnia: a systematic review and meta-analysis
Dr Matthew J. Leach, R.N, B.N(Hons), N.D, Dip.Clin.Nutr, Ph.D (Senior Lecturer, Senior Research Fellow & Higher Degree Research Coordinator), Amy Page, B.Pharm, B.H.Sci, M.Clin.Pharm (Assistant Professor)

Summary
Insomnia is a prevalent sleep disorder that can profoundly impact a person’s health and wellbeing. Herbal medicine represents one of the most frequently used complementary and alternative treatments of insomnia. However, the safety and efficacy of herbal medicine for the treatment of this disorder is currently uncertain. In order to ascertain the evidence base for herbal medicine for insomnia, we systematically searched seventeen electronic databases and the reference lists of included studies for relevant randomised controlled trials (RCTs). Fourteen RCTs, involving a total of 1,602 participants with insomnia, met the inclusion criteria. Four distinct orally administered herbal monopreparations were identified (i.e. valerian, chamomile, kava and wuling). There was no statistically significant difference between any herbal medicine and placebo, or any herbal medicine and active control, for any of the thirteen measures of clinical efficacy. As for safety, a similar or smaller number of adverse events per person were reported with kava, chamomile and wuling when compared with placebo. By contrast, a greater number of events per person were reported with valerian. While there is insufficient evidence to support the use of herbal medicine for insomnia, there is a clear need for further research in this area.
bron
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:01:05 #242
186587 Byzantynixschii
pi_150773040
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:59 schreef wipes66 het volgende:

[..]

maar voor artsen is het bijvoorbeeld ethisch ontoelaatbaar om patiënten te misleiden. je zou zeggen dat die cultuur ook een beetje heerst bij medewerkers van apotheken. ze zijn ook niet ongeschoold en hebben net zo goed een informatieplicht, dus daar komt toch een stukje verantwoordelijkheid bij kijken lijkt mij.
Apothekers zijn geen artsen en die informatieplicht is toch juist prima?

En hoezo verantwoordelijkheid? Homeopathie is niet schadelijk of zo, het doet gewoon niets.
pi_150773058
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:53 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Huh?
Sommige mensen zijn bang dat als een arts tegen een overtuigd homeopaat van leer trekt over wat een onzin homeopathie is, die patiënt dan niet meer naar de reguliere zorg toe gaat. Dus zou het volgens die logica beter zijn als arts om je er niet heel erg tegen af te zetten, zodat je patiënten wel kunt blijven helpen.
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:02:19 #244
186587 Byzantynixschii
pi_150773085
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:59 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Hippie komt bij dokter met klachten die vooral psychisch blijken te zijn -> Patiënt wil dit niet geloven en gelooft in sprookjes dus gaat homeopathie gebruiken en dat werkt deels -> Arts zegt dat homeopathie onzin is en dat het dus ofwel psychisch is, of placeboeffect -> Patiënt denkt dat artsen er niets van weten en blijft in het vervolg ook weg bij reguliere zorg.
Als de arts in het midden laat of hij wel of niet gelooft in die onzin, is de kans groter dat patiënt zich met serieuze klachten toch bij een echte arts meld ipv een kwakzalver.
Waar heb je dit vandaan?
pi_150773125
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:01 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

En hoezo verantwoordelijkheid? Homeopathie is niet schadelijk of zo, het doet gewoon niets.
Niets doen is ook schade. Sowieso omdat mensen geld verkwisten maar, erger nog, omdat mensen denken geen zorg meer nodig te hebben (ze hebben namelijk al een homeopathisch "genees"middel).
pi_150773236
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:01 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

precies, dus dan moeten ze dat ook vertellen.
..///
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:08:34 #247
186587 Byzantynixschii
pi_150773352
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:59 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het effect op wat? De effecten op bijvoorbeeld slaapgebrek zijn nou niet bepaald 'bewezen'.

[..]

bron
Het heeft in ieder geval wel een kalmerend effect en dat effect kan natuurlijk bijdragen aan het creëren van een situatie waarin iemand beter in staat is te slapen, net als bijvoorbeeld het donker maken van het slaapvertrek of het elimineren van omgevingsgeluid.
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:09:12 #248
186587 Byzantynixschii
pi_150773382
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:01 schreef Tchock het volgende:

[..]

Sommige mensen zijn bang dat als een arts tegen een overtuigd homeopaat van leer trekt over wat een onzin homeopathie is, die patiënt dan niet meer naar de reguliere zorg toe gaat. Dus zou het volgens die logica beter zijn als arts om je er niet heel erg tegen af te zetten, zodat je patiënten wel kunt blijven helpen.
Ik snap het verhaal wel maar, is dit een 'ding'?
pi_150773404
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:02 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Waar heb je dit vandaan?
Mijn opleiding.
Dat is gewoon een algemeen iets. Bij sommige patiënten is het beter voor hun eigen bestwil om ze een beetje in hun waan te laten.

Als een patiënt bijvoorbeeld zegt dat hij zich veel beter voelt sinds hij gestopt is met aspartaam gebruiken, dan zal een arts niet zo snel zeggen: 'Weet je, uit alle degelijke onderzoeken blijkt dat het geen schadelijke effecten heeft als je er niet extreem veel van binnenkrijgt. Alle onderzoeken waaruit schadelijke effecten bleken zijn achteraf allemaal onderuit gehaald.'
Nee, dan zegt hij dat het misschien wel goed is om dat door te zetten, terwijl hij weet dat het niet door dat e-nummertje komt, maar dat het psychisch is.
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:10:41 #250
186587 Byzantynixschii
pi_150773431
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:03 schreef Tchock het volgende:

[..]

Niets doen is ook schade. Sowieso omdat mensen geld verkwisten maar, erger nog, omdat mensen denken geen zorg meer nodig te hebben (ze hebben namelijk al een homeopathisch "genees"middel).
Tuurlijk, maar daarom is er toch juist die informatieplicht?

Het is mijns inziens geen goed plan om alles maar te verbieden omdat er geen wetenschappelijk effect is bewezen.
pi_150773465
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:08 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Het heeft in ieder geval wel een kalmerend effect en dat effect kan natuurlijk bijdragen aan het creëren van een situatie waarin iemand beter in staat is te slapen, net als bijvoorbeeld het donker maken van het slaapvertrek of het elimineren van omgevingsgeluid.
Ja dat zijn leuke deductieve riedeltjes, maar zo evalueren we het effect van eventuele middelen natuurlijk niet.
Veel drugs hebben ook een kalmerend effect, maar dat betekent niet dat ze effectief zijn bij de behandeling van slapeloosheid.

quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:59 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Als de arts in het midden laat of hij wel of niet gelooft in die onzin, is de kans groter dat patiënt zich met serieuze klachten toch bij een echte arts meldt ipv een kwakzalver.
Het aardige aan het placebo effect is overigens dat het niet opeens verdwijnt als mensen botweg verteld wordt dat ze enkel een placebo toegediend krijgen.
pi_150773499
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:10 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar daarom is er toch juist die informatieplicht?

Het is mijns inziens geen goed plan om alles maar te verbieden omdat er geen wetenschappelijk effect is bewezen.
Verbieden plaat ook nergens op. Niet vergoeden wel.
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:13:57 #253
186587 Byzantynixschii
pi_150773557
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ja dat zijn leuke deductieve riedeltjes, maar zo evalueren we het effect van eventuele middelen natuurlijk niet.
Veel drugs hebben ook een kalmerend effect, maar dat betekent niet dat ze effectief zijn bij de behandeling van slapeloosheid.
Dat was dan ook niet mijn stelling.

Mijn stelling was dat valeriaanwortel een bewezen effect heeft in tegenstelling tot een homeopatisch middel, niet dat het een geneesmiddel is.
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:14:58 #254
186587 Byzantynixschii
pi_150773607
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:12 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Verbieden plaat ook nergens op. Niet vergoeden wel.
Met dat laatste ben ik het, zoals gezegd, eens.
pi_150773628
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

[..]

Het aardige aan het placebo effect is overigens dat het niet opeens verdwijnt als mensen botweg verteld wordt dat ze enkel een placebo toegediend krijgen.
Nee, maar het kan mensen wel wegjagen bij reguliere zorg als een arts ook maar over placeboeffect begint.
En m mensen die precies weten wat homeopathie is en niet in sprookjes geloven werkt het placeboeffect natuurlijk niet, als ze weten dat ze een homeopathisch middel krijgen.
pi_150773728
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:10 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Mijn opleiding.
Dat is gewoon een algemeen iets. Bij sommige patiënten is het beter voor hun eigen bestwil om ze een beetje in hun waan te laten.

Als een patiënt bijvoorbeeld zegt dat hij zich veel beter voelt sinds hij gestopt is met aspartaam gebruiken, dan zal een arts niet zo snel zeggen: 'Weet je, uit alle degelijke onderzoeken blijkt dat het geen schadelijke effecten heeft als je er niet extreem veel van binnenkrijgt. Alle onderzoeken waaruit schadelijke effecten bleken zijn achteraf allemaal onderuit gehaald.'
Nee, dan zegt hij dat het misschien wel goed is om dat door te zetten, terwijl hij weet dat het niet door dat e-nummertje komt, maar dat het psychisch is.
wat voor opleiding volg je dan? want veel gebruikelijk is om te stellen dat "het geen kwaad kan" of "dat er niks op tegen is" ipv dat het wel goed is.
..///
pi_150774066
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:13 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Dat was dan ook niet mijn stelling.

Mijn stelling was dat valeriaanwortel een bewezen effect heeft in tegenstelling tot een homeopatisch middel, niet dat het een geneesmiddel is.
Kaliumcyanide heeft ook een bewezen werking.
Homeopathische middelen overigens ook gewoon. Die zijn vrij effectief tegen dehydratie.
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:28:16 #258
186587 Byzantynixschii
pi_150774106
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:27 schreef Monolith het volgende:

[..]

Kaliumcyanide heeft ook een bewezen werking.
Homeopathische middelen overigens ook gewoon. Die zijn vrij effectief tegen dehydratie.
Misschien ben je aan het proberen om een punt te maken maar het lukt niet zo goed volgens mij.
pi_150774264
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:28 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Misschien ben je aan het proberen om een punt te maken maar het lukt niet zo goed volgens mij.
Het punt leek me vrij evident. Namelijk dat 'heeft een bewezen werking' nogal een holle frase is.
pi_150774391
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:18 schreef wipes66 het volgende:

[..]

wat voor opleiding volg je dan? want veel gebruikelijk is om te stellen dat "het geen kwaad kan" of "dat er niks op tegen is" ipv dat het wel goed is.
Dat krijg je officieel geleerd. Bij je co-schappen en andere stages leer je wel dat het in de praktijk vaak anders gaat. Dus vaker in de vorm van 'het is niet bewezen, maar het zou inderdaad kunnen dat het in deze situatie wel werkt.'
Zelfs dingen als aderlaten gebeuren nog met als enige indicatie dat de patiënt het gevoel heeft dat het werkt.

Maar ik zal later even uitgebreider reageren, op mobiel vind ik het zelfs lastig mijn eigen posts gestructureerd te houden. :T
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:40:33 #261
186587 Byzantynixschii
pi_150774523
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het punt leek me vrij evident. Namelijk dat 'heeft een bewezen werking' nogal een holle frase is.
Een holle frase met betrekking tot jouw uitgangspunt, wat niet het mijne is.

Het is vergelijkbaar met het zien van een voertuig op straat, waarvan ik zeg "Dit voertuig is rood van kleur" en jij vervolgens reageert met "Nee, dit is geen auto maar een bromfiets".

Het is verder prima, maar het is niet relevant voor de uitleg die ik gaf omtrent het verschil tussen valeriaanwortel en een homeopathisch middel.

Valeriaanwortel heeft een bewezen kalmerend effect. Of dit effect wordt bereikt hangt af van de omstandigheden waaronder het wordt gebruikt. Niets meer niets minder. Een homeopathisch middel heeft geen effect, ook geen dehydrerend effect. Dat effect is namelijk het gevolg van de andere stoffen in het flesje, niet van de 'werkzame'.
pi_150774585
Wat zou eigenlijk de homeopathische behandeling zijn bij iemand die last heeft van dehydratatie?
pi_150774630
quote:
11s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:42 schreef DonJames het volgende:
Wat zou eigenlijk de homeopathische behandeling zijn bij iemand die last heeft van dehydratatie?
De Sahara net zo lang verdunnen tot het niet meer droog is.
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:09:12 #264
45206 Pietverdriet
pi_150775330
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:10 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Mijn opleiding.
.
Waarom homeopatie wel, en bv aderlaten of gebedgenezen niet? Is het niet puur gemakzucht ipv de patient echt te helpen?
pi_150775442
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:37 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Dat krijg je officieel geleerd. Bij je co-schappen en andere stages leer je wel dat het in de praktijk vaak anders gaat. Dus vaker in de vorm van 'het is niet bewezen, maar het zou inderdaad kunnen dat het in deze situatie wel werkt.'
Zelfs dingen als aderlaten gebeuren nog met als enige indicatie dat de patiënt het gevoel heeft dat het werkt.

Maar ik zal later even uitgebreider reageren, op mobiel vind ik het zelfs lastig mijn eigen posts gestructureerd te houden. :T
ik vind dat zeer merkwaardig eerlijk gezegd. natuurlijk kan je op een intelligente manier manoeuvreren langs de misplaatste ideeën van een patiënt, maar deze bevestigen is toch ethisch een heikel punt lijkt mij. vooral omdat het neerkomt op het achterhouden van informatie of zelfs het geven van foutieve informatie. in geen enkele medisch ethische discussie heb ik voorbij zien komen dat een van beide instrumenteel toelaatbaar zou zijn (ook niet met het gebruik van het placebo effect)...
..///
pi_150775620
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:40 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Een holle frase met betrekking tot jouw uitgangspunt, wat niet het mijne is.

Het is vergelijkbaar met het zien van een voertuig op straat, waarvan ik zeg "Dit voertuig is rood van kleur" en jij vervolgens reageert met "Nee, dit is geen auto maar een bromfiets".

Het is verder prima, maar het is niet relevant voor de uitleg die ik gaf omtrent het verschil tussen valeriaanwortel en een homeopathisch middel.

Valeriaanwortel heeft een bewezen kalmerend effect. Of dit effect wordt bereikt hangt af van de omstandigheden waaronder het wordt gebruikt. Niets meer niets minder.
Het vermeende werkzame stofje heeft in beide gevallen wellicht een bepaald biochemisch effect. Water heeft overigens ook allerhande biochemische effecten. In homeopathische middelen is er echter sprake van dusdanige verdunning dat je een eventueel biochemisch effect van de werkzame stof niet gaat merken.
Echter, 'heeft een biochemische werking' of 'werkt tegen kwaal x' zijn in de medische wereld heel verschillende zaken.

quote:
Een homeopathisch middel heeft geen effect, ook geen dehydrerend effect. Dat effect is namelijk het gevolg van de andere stoffen in het flesje, niet van de 'werkzame'.
Die hebben geen 'dehydrerend effect', maar een hydraterend effect.
pi_150775724
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom homeopatie wel, en bv aderlaten of gebedgenezen niet? Is het niet puur gemakzucht ipv de patient echt te helpen?
Nou ja, het mooie van homeopathie is natuurlijk dat er geen enkele bijwerking is!
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:20:29 #268
186587 Byzantynixschii
pi_150775767
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het vermeende werkzame stofje heeft in beide gevallen wellicht een bepaald biochemisch effect. Water heeft overigens ook allerhande biochemische effecten. In homeopathische middelen is er echter sprake van dusdanige verdunning dat je een eventueel biochemisch effect van de werkzame stof niet gaat merken.
Echter, 'heeft een biochemische werking' of 'werkt tegen kwaal x' zijn in de medische wereld heel verschillende zaken.
En nogmaals, dat 'werkt tegen kwaal x' is iets wat jij er bij hebt verzonnen. Dat was geen onderdeel van mijn stelling. Dus nogmaals, prima dat het een bromfiets is, ik heb niet gesteld dat het een auto was.

quote:
Die hebben geen 'dehydrerend effect', maar een hydraterend effect.
Klopt. Vreemde fout.
pi_150775820
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:19 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nou ja, het mooie van homeopathie is natuurlijk dat er geen enkele bijwerking is!
het is ook ontstaan in een tijd dat dokters meer kwaad dan goed deden, dus toen was het wel een vooruitgang :P
..///
pi_150776468
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:20 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

En nogmaals, dat 'werkt tegen kwaal x' is iets wat jij er bij hebt verzonnen. Dat was geen onderdeel van mijn stelling. Dus nogmaals, prima dat het een bromfiets is, ik heb niet gesteld dat het een auto was.
Dat klopt, maar dan is mijn wedervraag: "Waarom is het idee dat er een biochemisch effect is dan zo relevant?".
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:43:21 #271
186587 Byzantynixschii
pi_150776600
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dan is mijn wedervraag: "Waarom is het idee dat er een biochemisch effect is dan zo relevant?".
Omdat dat effect er bij homeopathie niet is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')