Wacht even...dus hij zit achter je te drukken, door links te gaan rijden t.o.v. van jou. Je gaat niet naar rechts, want dat is gevaarlijk zeg je, oke, prima, maar ik snap niet waarom je dan zelf ook links gaat rijden? Is dat om hem dwars te zitten, of wat?quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:21 schreef ThePartyPooper het volgende:
Scenario: Ik rijd op een landweggetje met veel bochten waar nog net 2 auto's naast elkaar kunnen rijden. De maximumsnelheid is 80KMH en ik rijd 80KMH waar mogelijk. Achter mij nadert een oude Saab met 100KMH op de linkerkant van de weg. Het idee achter het links rijden is mij aan de kant dwingen zodat hij zich er langs kan persen. Omdat ik de maximumsnelheid rijd en ik echt aan de kant moet om hem er langs te laten (dwz wielen gevaarlijk dicht bij/in de berm) ga ik meer links rijden.
Mag dat?
Dit is mij vandaag gebeurd, en het is niet de eerste keer. Sommige mensen worden hysterisch als ze niet langs mij kunnen maar ik wil ook niet voor ze aan de kant.
quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:28 schreef Adolfin het volgende:
Ja, je moet plaats maken voor eckte mannen.
80km per uur is 80 km per uur. TS hoeft zich niets aan te trekken van mensen die zich daar niet aan houden, maar als jij als te hard rijdende je gaat storen aan iemand die zich aan de regels houdt dan ben je wel een echte eikel.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:31 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ook is het niet raar dat mensen zich storen aan jouw weggedrag want jij denkt wel even te moeten bepalen hoe hard ze daar mogen rijden.
Heeft dit topique zeker, maar het ergste is dat ik irl regelmatig last heb van zulke figuren die dus inderdaad niet aan de kant gaan!quote:
Ga weg jij,als ik voor je zit met een snelheid die kan/mag heb je achter me te wachten totdat het veilig is om in te halen.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:35 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heeft dit topique zeker, maar het ergste is dat ik irl regelmatig last heb van zulke figuren die dus inderdaad niet aan de kant gaan!
Het probleem is dat die ruimte er niet is. Ik wil niet dat hij het riskeert want straks moet ik wel uitwijken en zit ik in de vieze berm terwijl hij vrolijk verder kan.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:31 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Er is ruimte voor twee auto's zeg je zelf. Als iemand dus wil inhalen ga je netjes rechts rijden zodat hij er voorbij kan. Je zou sowieso al rechts moeten blijven natuurlijk. Ook is het niet raar dat mensen zich storen aan jouw weggedrag want jij denkt wel even te moeten bepalen hoe hard ze daar mogen rijden.
Aan beide kanten van de weg staan bomen en er zijn onoverzichtelijke bochten. Ik ben bang dat als ik mij laat wegdrukken dat er straks nog een kruisje in de berm bij komt.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:32 schreef spijkerbroek het volgende:
Gewoon rechts blijven. Als hij erlangs wil, moet hij maar kijken of er ruimte en tijd genoeg is. Niet jouw probleem.
Dat is niet de vraag. De vraag die ik stel is of ik verplicht aan de kant moet en of ik er gedoe mee kan krijgen als ik dat niet doe. Wat jij denkt, en dat geldt voor alle reacties die hier op lijken, is niet interessant.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:26 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat doe je dan als er een tegenligger aankomt? Gewoon opzouten, aan de kant gaan dus!
Vreselijk als de weg compleet vrij is en dat je dan in de ankers moet voor zo'n slome duikelaar die het vertikt om een klein stapje opzij te zetten.
Dat is wat ik dacht. Helaas zit dit thread gelijk vol met mensen die hun woedde kwijt moeten over mensen die langzaam rijden.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:32 schreef Charged het volgende:
Ondanks een hoog troll gehalte...ja,jij mag iets naar links uitwijken om je eigen veiligheid te waarborgen.
Het zou gvd toch van de gekke zijn dat jij je in de berm laat drukken door een idioot achter je die de max toegestane/verantwoorde snelheid niet in acht neemt.
Het ligt er ook gewoon aan. Als iemand snel aan komt rijden, en daarna gewoon netjes afstand tov mij houdt, ga ik altijd aan de kant.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:35 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heeft dit topique zeker, maar het ergste is dat ik irl regelmatig last heb van zulke figuren die dus inderdaad niet aan de kant gaan!
Nee, behalve als je een sirene hoort en zwaailichten in je spiegel zietquote:Op woensdag 11 maart 2015 19:42 schreef ThePartyPooper het volgende:
Dat is niet de vraag. De vraag die ik stel is of ik verplicht aan de kant moet en of ik er gedoe mee kan krijgen als ik dat niet doe.
Wat versta je onder langzaam rijden?quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:42 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Het probleem is dat die ruimte er niet is. Ik wil niet dat hij het riskeert want straks moet ik wel uitwijken en zit ik in de vieze berm terwijl hij vrolijk verder kan.
[..]
Aan beide kanten van de weg staan bomen en er zijn onoverzichtelijke bochten. Ik ben bang dat als ik mij laat wegdrukken dat er straks nog een kruisje in de berm bij komt.
[..]
Dat is niet de vraag. De vraag die ik stel is of ik verplicht aan de kant moet en of ik er gedoe mee kan krijgen als ik dat niet doe. Wat jij denkt, en dat geldt voor alle reacties die hier op lijken, is niet interessant.
[..]
Dat is wat ik dacht. Helaas zit dit thread gelijk vol met mensen die hun woedde kwijt moeten over mensen die langzaam rijden.
Iemand die zich aan de regels houdt? Iemand die opzettelijk naar links gaat om iemand anders het onmogelijk te maken om in te halen? Want stel je eens voor dat je 5 seconden even opzij moet, wat je overigens ook zou moeten als er een tegenligger aankomt. Maar nee, dat is een slechte oplossing. Lijkt me beter om gewoon naar links te gaan en degene achter je zo lang mogelijk in de weg te zitten. Wie is er dan werkelijk een eikel? zou er nog maar eens over nadenken.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:33 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
80km per uur is 80 km per uur. TS hoeft zich niets aan te trekken van mensen die zich daar niet aan houden, maar als jij als te hard rijdende je gaat storen aan iemand die zich aan de regels houdt dan ben je wel een echte eikel.
Je moet je ook niet laten wegdrukken. Je blijft gewoon rechts, zoals het moet. Niet in de berm dus. Als iemand er zo nodig langs wil, moet hij maar links de berm in.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:42 schreef ThePartyPooper het volgende:
Aan beide kanten van de weg staan bomen en er zijn onoverzichtelijke bochten. Ik ben bang dat als ik mij laat wegdrukken dat er straks nog een kruisje in de berm bij komt.
De tellersnelheid waarschijnlijk, dat is niet maximaal toegestane snelheid.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:44 schreef Charged het volgende:
[..]
Wat versta je onder langzaam rijden?
Je geeft al aan de je max toestane snelheid hanteert.
Mafkees,hij zou de berm in moeten omdat een drukkende mongool geen geduld heeftquote:Op woensdag 11 maart 2015 19:45 schreef Tarasbulba het volgende:
[..]
Iemand die zich aan de regels houdt? Iemand die opzettelijk naar links gaat om iemand anders het onmogelijk te maken om in te halen? Want stel je eens voor dat je 5 seconden even opzij moet, wat je overigens ook zou moeten als er een tegenligger aankomt. Maar nee, dat is een slechte oplossing. Lijkt me beter om gewoon naar links te gaan en degene achter je zo lang mogelijk in de weg te zitten. Wie is er dan werkelijk een eikel? zou er nog maar eens over nadenken.
Dude...echt waar...quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:46 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
De tellersnelheid waarschijnlijk, dat is niet maximaal toegestane snelheid.
Mafkees, nee hij zou nog meer naar links moeten gaan om anderen zoveel mogelijk te irriteren.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:46 schreef Charged het volgende:
[..]
Mafkees,hij zou de berm in moeten omdat een drukkende mongool geen geduld heeft
Als die josti achter hem gewoon 80 rijdt, is er geen probleem.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:48 schreef Tarasbulba het volgende:
Mafkees, nee hij zou nog meer naar links moeten gaan om anderen zoveel mogelijk te irriteren.
Ja..nee..je hebt helemaal gelijk,sorryquote:Op woensdag 11 maart 2015 19:48 schreef Tarasbulba het volgende:
[..]
Mafkees, nee hij zou nog meer naar links moeten gaan om anderen zoveel mogelijk te irriteren.
Je bent niet verplicht om andere mensen erlangs te laten. Je bent verplicht om veiligheid voorop te stellen. TS geeft aan op een smalle weg met bochten te zitten en het risicovol vind om een "gek" die 20 km/u te hard rijdt te laten inhalen, waarschijnlijk door het slechte inschattings vermogen dat die persoon heeft, want hij rijdt ongeveer 20km/u te hard.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:45 schreef Tarasbulba het volgende:
[..]
Iemand die zich aan de regels houdt? Iemand die opzettelijk naar links gaat om iemand anders het onmogelijk te maken om in te halen? Want stel je eens voor dat je 5 seconden even opzij moet, wat je overigens ook zou moeten als er een tegenligger aankomt. Maar nee, dat is een slechte oplossing. Lijkt me beter om gewoon naar links te gaan en degene achter je zo lang mogelijk in de weg te zitten. Wie is er dan werkelijk een eikel? zou er nog maar eens over nadenken.
Als hij 5 sec opzij gaat is er ook geen probleem.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als die josti achter hem gewoon 80 rijdt, is er geen probleem.
Ja, nee, jij ook, excusesquote:Op woensdag 11 maart 2015 19:49 schreef Charged het volgende:
[..]
Ja..nee..je hebt helemaal gelijk,sorry
Nee hij doet dit om zijn eigen veiligheid te garanderen. Hij is bang dat de andere bestuurder hem de weg af duwt. Je mag uberhaubt niet passeren boven de toegestane snelheid. Wet gaat boven etiquette.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:48 schreef Tarasbulba het volgende:
[..]
Jawel want dan moet TS zich voor 5 seconde in een gevaarlijke positie begeven waar hij dat niet had gehoeven.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:51 schreef Tarasbulba het volgende:
Als hij 5 sec opzij gaat is er ook geen probleem.
TS is niet verantwoordelijk voor het oplossen van het probleem dat de achterligger veroorzaakt.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:51 schreef Tarasbulba het volgende:
Als hij 5 sec opzij gaat is er ook geen probleem.
Zou jij als een mak schaap aan de kant gaan in de berm op de foto? Ik denk het niet.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:48 schreef Tarasbulba het volgende:
[..]
Wel netjes rechts gaan rijden, niet de berm in. Als hij je aantikt heeft HIJ een probleem, niet jij.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:42 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Het probleem is dat die ruimte er niet is. Ik wil niet dat hij het riskeert want straks moet ik wel uitwijken en zit ik in de vieze berm terwijl hij vrolijk verder kan.
[..]
<knip>
Dan heb ik een gigantisch probleem. Ooit met 80 tegen een boom gereden? Ja, hij krijgt de schuld, maar wat koop ik daar van als ik mijn auto stuk heb en wie weet nog veel meer.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:57 schreef Resistor het volgende:
[..]
Wel netjes rechts gaan rijden, niet de berm in. Als hij je aantikt heeft HIJ een probleem, niet jij.
Nou...als ik die berm bekijk en die is nat...dan kan de auto van TS nogal eens maf doen met een sloot/boom dichtbij...dan is TS degene met het eerste probleem,helemaal als de opdrukker een doorrijder is na een eventueel ongeval.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:57 schreef Resistor het volgende:
[..]
Wel netjes rechts gaan rijden, niet de berm in. Als hij je aantikt heeft HIJ een probleem, niet jij.
Dat vraagt TS toch niet?quote:Op woensdag 11 maart 2015 20:04 schreef silenthill het volgende:
Op dat soort wegen rij ik 85 gps op cruisecontrol.
Als er dan te lang een auto achter me kleeft met 90 op zijn teller, dan doe ik mijn raampje open en draai ik een groot rondje met mijn hand dat ie mag inhalen.
Dit is volgens mij het beste. De auto achter je weer dan ook door dat seintje, dat je hem de ruimte geeft om in te halen.
Ik heb dit meegenomen uit het buitenland, waar je als toerist door de bergen rijdt. Dan kun je zo aangeven dat iemand je voorbij kan.
Inhalen kan daar prima, tenzij zo'n slome muts met 70km/h op het midden van de weg blijft rijden in d'r Alto.quote:Op woensdag 11 maart 2015 20:18 schreef Charged het volgende:
[..]
Dat vraagt TS toch niet?
Jouw scenario is waar het inhalen kan..TS zou de berm in moeten duiken/rijden.
De vinkentering voor een opdrukkend afdwingend stresskippetje wat mij betreft,ik rij voor jou en doe ook mijn best om van A naar B te komen.
Wat ik dan wel weer raar vind is dat het een oude Saab is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Kortom je bent een irritant betweterig mannetje, als je hier ook links gaat rijden om hem er niet langs te laten. Dat kan makkelijk als jij rechts blijft rijden, zonder de berm in te hoeven.quote:
quote:Op woensdag 11 maart 2015 21:22 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Kortom je bent een irritant betweterig mannetje, als je hier ook links gaat rijden om hem er niet langs te laten. Dat kan makkelijk als jij rechts blijft rijden, zonder de berm in te hoeven.
Ach stel je niet zo aan! De ruimte is er meer dan genoeg om hem er langs te laten als jij gewoon rechts blijft rijden.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:58 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Dan heb ik een gigantisch probleem. Ooit met 80 tegen een boom gereden? Ja, hij krijgt de schuld, maar wat koop ik daar van als ik mijn auto stuk heb en wie weet nog veel meer.
Denk dat als je hem erlangs laat, er helemaal niets gebeurd.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:42 schreef ThePartyPooper het volgende:
Bron?quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:51 schreef Brammetjuh94 het volgende:
Je mag uberhaubt niet passeren boven de toegestane snelheid. Wet gaat boven etiquette.
Nog veel mooier dusquote:Op woensdag 11 maart 2015 21:02 schreef Fer het volgende:
Trouwens, als ik iemand als TS tegenkom, ga ik alsnog links voorbij, desnoods met 2 wielen in de linkerberm. Eat my dust..
Ik rijd op flink smallere weggetjes met tegenliggers zonder de berm in te hoeven gaan. TS, je hebt geen verkeersinzicht en bent dus een groot gevaar op de weg. Schoolmeestergedrag.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:56 schreef ThePartyPooper het volgende:
Zou jij als een mak schaap aan de kant gaan in de berm op de foto? Ik denk het niet.
http://www.goeievraag.nl/(...)liggers-wel-maximalequote:
Enige wat ze aanhalen is het overschrijden van de maximale snelheid. Nergens in de RVV'90 is de koppeling gemaakt tussen inhalen en de maximaal toegestane snelheid. Inhalen mag niet bij een inhaalverbod (bekend gemaakt met een bordje of een doorgetrokken streep), de maximaal toegestane snelheid mag je niet overschrijden. Dat is het. De bewering dat inhalen niet mag omdat er al de maximale snelheid gereden wordt (hoe weet iemand die geen geijkte teller heeft trouwens dat hij echt de maximale snelheid rijdt?), is bullshit.quote:Op woensdag 11 maart 2015 21:57 schreef Brammetjuh94 het volgende:
ik kan niet het rechtstreekse artikel vinden, maar als je Googlt kom je dit erg veel tegen.
Nee, dat zeg ik ook niet, maar het is niet toegestaan om de snelheid te overtreden. Dat is van toepassing op alles, anders staat het als uitzondering beschreven, niet andersom. Snelheid heb je je aan te houden, als er een uitzondering daar op is, staat dat beschreven als een uitzondering, anders kun je de aanname maken dat het niet mag.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Enige wat ze aanhalen is het overschrijden van de maximale snelheid. Nergens in de RVV'90 is de koppeling gemaakt tussen inhalen en de maximaal toegestane snelheid. Inhalen mag niet bij een inhaalverbod (bekend gemaakt met een bordje of een doorgetrokken streep), de maximaal toegestane snelheid mag je niet overschrijden. Dat is het. De bewering dat inhalen niet mag omdat er al de maximale snelheid gereden wordt (hoe weet iemand die geen geijkte teller heeft trouwens dat hij echt de maximale snelheid rijdt?), is bullshit.
Jawel, dat zeg je wel. Je legt een link die er niet is, je beweert namelijk dat je niet mag inhalen omdat je de maximaal toegestane snelheid al rijdt, dat is niet waar. Je mag niet harder dan de maximaal toegestane snelheid rijden, maar dat heeft niets te maken met wel of niet mogen inhalen. En dan nog: Wie zegt dat diegene die denkt de maximale snelheid te rijden, dit ook echt rijdt? Vaak zat dat ik op mijn teller al 75 rijdt achter iemand. Blijkbaar staat zijn teller dan wel op 80, maar de mijne nog niet (en mijn GPS staat dan ergens op 65-68).quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:04 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik ook niet, maar het is niet toegestaan om de snelheid te overtreden. Dat is van toepassing op alles, anders staat het als uitzondering beschreven, niet andersom. Snelheid heb je je aan te houden, als er een uitzondering daar op is, staat dat beschreven als een uitzondering, anders kun je de aanname maken dat het niet mag.
Kortom, leer lezen en val iemand anders lastig met je zure gejank.quote:Op woensdag 11 maart 2015 21:22 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Kortom je bent een irritant betweterig mannetje, als je hier ook links gaat rijden om hem er niet langs te laten. Dat kan makkelijk als jij rechts blijft rijden, zonder de berm in te hoeven.
Daarom. Er rijden te veel incompetente maniakken rond en ik laat mij niet rond duwen als een mak schaap.quote:Op woensdag 11 maart 2015 21:26 schreef Fer het volgende:
[..]
Denk dat als je hem erlangs laat, er helemaal niets gebeurd.
Maar als jij gaat lopen irriteren, komt er iemand een keer alsnog langs en drukt jouw express die berm in.
haha coolquote:Op woensdag 11 maart 2015 21:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
TS, je hebt geen verkeersinzicht en bent dus een groot gevaar op de weg. Schoolmeestergedrag.![]()
Ik zie er trouwens ook geen doorgetrokken streep, dus inhalen is, tenzij verboden bij bordjes, nog toegestaan ook.
Ik zeg dat er niet over het snelheids limiet heen gegaan mag worden. Als OP's teller op 80 staat en vervolgens rijdt hij als gevolg 72km/u dan is dat een inmens verschil met 100km/u. De veiligheids marge zit daar niet voor niets op, dat zit al in de berekening van hoe hard je mag ingerekend, vergeet dat niet.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Jawel, dat zeg je wel. Je legt een link die er niet is, je beweert namelijk dat je niet mag inhalen omdat je de maximaal toegestane snelheid al rijdt, dat is niet waar. Je mag niet harder dan de maximaal toegestane snelheid rijden, maar dat heeft niets te maken met wel of niet mogen inhalen. En dan nog: Wie zegt dat diegene die denkt de maximale snelheid te rijden, dit ook echt rijdt? Vaak zat dat ik op mijn teller al 75 rijdt achter iemand. Blijkbaar staat zijn teller dan wel op 80, maar de mijne nog niet (en mijn GPS staat dan ergens op 65-68).
Dan nog maak je je schuldig aan het overtreden van artikel 3.1:quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:10 schreef ThePartyPooper het volgende:
Ik ga meer links rijden, niet de linker strook, nog niet eens midden op de weg, maar ik ga meer links rijden.
In theorie zou dit betekenen dat een motorrijder die een chicane tegen komt met een bypass voor fietsers, zonder dat dit gemarkeerd is als fietsstrook, zou rechts langs deze chicane moeten. En nee, kleur is hiervoor geen officiële indicator.quote:Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Bronquote:Op woensdag 11 maart 2015 22:15 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dan nog maak je je schuldig aan het overtreden van artikel 3.1:
[..]
In theorie zou dit betekenen dat een motorrijder die een chicane tegen komt met een bypass voor fietsers, zonder dat dit gemarkeerd is als fietsstrook, zou rechts langs deze chicane moeten. En nee, kleur is hiervoor geen officiële indicator.
RVV90, Art 3.1. Dat zeg ik net.quote:
De manier waarop het staat geschreven denk ik dat ze bedoelen dat je niet links mag rijden...quote:
Maar nog steeds heb je niet gezegd waarom ik volgens de wet niet zou mogen inhalen als hij 72 rijdt terwijl 80 is toegestaan. Uitspraken als: "Je hebt niet in te halen met hoge snelheid", daar koop je niets voor. Kan de andere bestuurder ook zeggen: "Je hebt gewoon mee te rijden met het verkeer en het verkeer niet op te houden." Enige nuttige dat we erover kunnen zeggen, is dat het niet aan jou is om een ander op zijn plichten te wijzen. De politie is daarvoor, niet de burger. Vooral omdat het een gevalletje: "De pot verwijt de ketel", wordt. Immers zal een doorsnee burger meerdere andere wetten moeten overtreden om een ander op een fout te wijzen (overtreden van art. 3.1. in dit geval dus). Lekker hypocriet.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:14 schreef Brammetjuh94 het volgende:
Als OP's teller op 80 staat en vervolgens rijdt hij als gevolg 72km/u dan is dat een inmens verschil met 100km/u. De veiligheids marge zit daar niet voor niets op, dat zit al in de berekening van hoe hard je mag ingerekend, vergeet dat niet.
Staat dat er? Het enige dat er staat is dat je zoveel mogelijk rechts moet houden. En daarmee bedoelen ze dus ook dat je niet links gaat rijden als dit niet nodig is. En of dat 10 cm of 10m naar links is, maakt daar in geen reet uit.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:21 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
De manier waarop het staat geschreven denk ik dat ze bedoelen dat je niet links mag rijden...
Staat er wat over een lijn in het artikel? Een lijn die volgens TS niet meer zichtbaar is.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:23 schreef Charged het volgende:
[..]
kneus,echt waar...
TS gaat niet over zijn lijn heen,basta
In het voorbeeld van TS is kun je vinden wat je vindt, maar in de ogen van de wet is TS niet fout. De andere bestuurder wel.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar nog steeds heb je niet gezegd waarom ik volgens de wet niet zou mogen inhalen als hij 72 rijdt terwijl 80 is toegestaan. Uitspraken als: "Je hebt niet in te halen met hoge snelheid", daar koop je niets voor. Kan de andere bestuurder ook zeggen: "Je hebt gewoon mee te rijden met het verkeer en het verkeer niet op te houden." Enige nuttige dat we erover kunnen zeggen, is dat het niet aan jou is om een ander op zijn plichten te wijzen. De politie is daarvoor, niet de burger.
[..]
Staat dat er? Het enige dat er staat is dat je zoveel mogelijk rechts moet houden. En daarmee bedoelen ze dus ook dat je niet links gaat rijden als dit niet nodig is. En of dat 10 cm of 10m naar links is, maakt daar in geen reet uit.
[..]
Staat er wat over een lijn in het artikel? Een lijn die volgens TS niet meer zichtbaar is.
TS overtreed art. 3.1. en is derhalve dus fout.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:27 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
In het voorbeeld van TS is kun je vinden wat je vindt, maar in de ogen van de wet is TS niet fout. De andere bestuurder wel.
Echte mannen in een oude Saab?quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:28 schreef Adolfin het volgende:
Ja, je moet plaats maken voor eckte mannen.
Nee, dat hij niet zoveel mogelijk rechts houdt. Ik heb net nog art 3.1. geciteerd.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:30 schreef Brammetjuh94 het volgende:
Wat? Dat hij het verkeer ophoud? Dat doet hij niet. Hij rijd de maximale toegestane snelheid en brengt zichzelf en de omgeving niet in gevaar door in de berm te gaan rijden. Dat is anders dan het verkeer ophouden, want daar is toch wel echt meer voor nodig dan dit.
Dus iedere keer dat er iemand verder dan 10cm van de rand van de weg rijdt krijgt diegene een boete? Het staat er misschien wel, maar dat is niet hoe het daadwerkelijk is. Jij hebt jouw interpretatie van de wet en ik heb de mijne, daar kunnen we een hele tijd mee doorgaan maar 3.1 is voor mij een te vaag antwoord.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar nog steeds heb je niet gezegd waarom ik volgens de wet niet zou mogen inhalen als hij 72 rijdt terwijl 80 is toegestaan. Uitspraken als: "Je hebt niet in te halen met hoge snelheid", daar koop je niets voor. Kan de andere bestuurder ook zeggen: "Je hebt gewoon mee te rijden met het verkeer en het verkeer niet op te houden." Enige nuttige dat we erover kunnen zeggen, is dat het niet aan jou is om een ander op zijn plichten te wijzen. De politie is daarvoor, niet de burger. Vooral omdat het een gevalletje: "De pot verwijt de ketel", wordt. Immers zal een doorsnee burger meerdere andere wetten moeten overtreden om een ander op een fout te wijzen (overtreden van art. 3.1. in dit geval dus). Lekker hypocriet.
[..]
Staat dat er? Het enige dat er staat is dat je zoveel mogelijk rechts moet houden. En daarmee bedoelen ze dus ook dat je niet links gaat rijden als dit niet nodig is. En of dat 10 cm of 10m naar links is, maakt daar in geen reet uit.
[..]
Staat er wat over een lijn in het artikel? Een lijn die volgens TS niet meer zichtbaar is.
In theorie? Ja.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:37 schreef ThePartyPooper het volgende:
Dus iedere keer dat er iemand verder dan 10cm van de rand van de weg rijdt krijgt diegene een boete?
Gewoon letterlijk zonder nadenken lezen. Dat is de enige manier hoe je een wet duidelijk kan krijgen.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:37 schreef ThePartyPooper het volgende:
Het staat er misschien wel, maar dat is niet hoe het daadwerkelijk is. Jij hebt jouw interpretatie van de wet en ik heb de mijne, daar kunnen we een hele tijd mee doorgaan maar 3.1 is voor mij een te vaag antwoord.
Je gaat naar links omdat je niet wilt dat die ander, waarvan jij vindt dat hij te hard rijdt, jou in gaat halen. Dan speel je dus zelf voor rechter.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:37 schreef ThePartyPooper het volgende:
Trouwens speel ik niet voor eigen rechter en doe ik het niet om andere mensen op hun fouten te wijzen... Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, ik dacht dat ik heel duidelijk was in de OP...
Dat is echter niet het geval. TS rijdt op het snelheids limiet, op een weg waar twee auto's amper elkaar kunnen inhalen. Hij geeft al aan dat hij van de weg af zou moeten indien hij ruimte moet maken.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, dat hij niet zoveel mogelijk rechts houdt. Ik heb net nog art 3.1. geciteerd.
Ik durf hem nog sterker te stellen: In theorie: Op het moment dat TS ingehaald wordt en hij gaat naar links en het komt tot een ongeluk, is TS schuldig, want de inhaler bevond zich al op een andere rijstrook terwijl TS de beweging daarnaartoe net begon en dus een bijzondere manoeuvre doet en daarbij al het andere verkeer voor moet laten art. 54. Nog afgezien van het feit dat je bewust een ongeluk veroorzaakt en dus ook nog art. 5. overtreed.
In praktijk is dit nauwelijks te bewijzen, tenzij iemand voorzien is van een dashboardcamera.
Ik ben niet van rijstrook veranderd. We hebben het over cm's. Ik zag de Saab van 50 meter al naderen en heb toen mijn positie op de weg aangepast. Hij heeft genoeg tijd gehad om dit te zien en hier op in te spelen, en dat heeft hij gedaan.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, dat hij niet zoveel mogelijk rechts houdt. Ik heb net nog art 3.1. geciteerd.
Ik durf hem nog sterker te stellen: In theorie: Op het moment dat TS ingehaald wordt en hij gaat naar links en het komt tot een ongeluk, is TS schuldig, want de inhaler bevond zich al op een andere rijstrook terwijl TS de beweging daarnaartoe net begon en dus een bijzondere manoeuvre doet en daarbij al het andere verkeer voor moet laten art. 54. Nog afgezien van het feit dat je bewust een ongeluk veroorzaakt en dus ook nog art. 5. overtreed.
In praktijk is dit nauwelijks te bewijzen, tenzij iemand voorzien is van een dashboardcamera.
Heb je dat gemeten?quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:41 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Dat is echter niet het geval. TS rijdt op het snelheids limiet
En als er dan een tegenligger komt, is het ook levensgevaarlijk zekerquote:, op een weg waar twee auto's amper elkaar kunnen inhalen.
Theorie =/= praktijkquote:Op woensdag 11 maart 2015 22:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
In theorie? Ja.
[..]
Gewoon letterlijk zonder nadenken lezen. Dat is de enige manier hoe je een wet duidelijk kan krijgen.
[..]
Je gaat naar links omdat je niet wilt dat die ander, waarvan jij vindt dat hij te hard rijdt, jou in gaat halen. Dan speel je dus zelf voor rechter.
Zelf lees je behoorlijk selectief en zelfs interpreteer je naar hoe het jou goed dunkt en ondertussen overdrijf je enorm door het hebben over dat jij 'de berm in moet' of vooral 'de rondduwen als een mak schaap' .quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:10 schreef ThePartyPooper het volgende:
Het verbaasd me hoeveel mensen er reageren zonder ook maar de vraag te hebben gelezen:
Ik ga meer links rijden, niet de linker strook, nog niet eens midden op de weg, maar ik ga meer links rijden.
Het idee achter deze zet:
*Meneer in de Saab weet waar hij aan toe is: Als hij er zo voorbij denkt te kunnen, dan mag hij dat doen. Ik blokkeer de weg niet, Saab kan er nog altijd langs zoals op de foto te zien is, hij moet alleen wel door de berm.
*Ik heb ruimte. Komt hij voorbij en moet ik om een of andere reden toch naar rechts heb ik ruimte op de weg. Ik ga niet de berm in, en hoe hard je loopt te jammeren dat ik een zondagsrijder of pestkop ben, nee.
[..]
Kortom, leer lezen en val iemand anders lastig met je zure gejank.
[..]
Daarom. Er rijden te veel incompetente maniakken rond en ik laat mij niet rond duwen als een mak schaap.
[..]
Het is altijd opletten... Voor vrachtwagens en bussen zit ik al in de berm. Die rijden ook niet in hun eigen auto en lopen geen gevaar, waarom zouden ze door de berm gaan?quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Heb je dat gemeten?
[..]
En als er dan een tegenligger komt, is het ook levensgevaarlijk zeker
Als je met zulke angsten en ridicule gevoelens over de weg rijdt, hoor je eigenlijk niet in een auto thuis.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:47 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Het is altijd opletten... Voor vrachtwagens en bussen zit ik al in de berm. Die rijden ook niet in hun eigen auto en lopen geen gevaar, waarom zouden ze door de berm gaan?
Inhoudelijk reageren of je onzin voor je houden. Je hoeft me trouwens niet te quoten, ik krijg een berichtje omdat jij me met je onzinnige mening wil vervelen. Daar heb ik geen zin in.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als je met zulke angsten en ridicule gevoelens over de weg rijdt, hoor je eigenlijk niet in een auto thuis.
Knap dat jij kan inschatten dat iemand 100km/u rijdt wanneer jezelf slechts 72km/u rijdt. Ook erg bijzonder dat je dan denkt dat je 80 rijdt terwijl je slechts 72 rijdt.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:14 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Ik zeg dat er niet over het snelheids limiet heen gegaan mag worden. Als OP's teller op 80 staat en vervolgens rijdt hij als gevolg 72km/u dan is dat een inmens verschil met 100km/u. De veiligheids marge zit daar niet voor niets op, dat zit al in de berekening van hoe hard je mag ingerekend, vergeet dat niet.
Je hebt gewoon niet in te halen met een te hoge snelheid. Punt. En dat deed de andere autobestuurder duidelijk wel volgens OP. Of ik het zelfde zou doen weet ik niet, maar ik snap zijn beslissing hierin.
Het is gewoon waar... Het is daar breed genoeg voor een vrachtwagen.quote:Op woensdag 11 maart 2015 23:11 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Inhoudelijk reageren of je onzin voor je houden. Je hoeft me trouwens niet te quoten, ik krijg een berichtje omdat jij me met je onzinnige mening wil vervelen. Daar heb ik geen zin in.
quote:Op woensdag 11 maart 2015 23:33 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het is gewoon waar... Het is daar breed genoeg voor een vrachtwagen.
quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:47 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Het is altijd opletten... Voor vrachtwagens en bussen zit ik al in de berm. Die rijden ook niet in hun eigen auto en lopen geen gevaar, waarom zouden ze door de berm gaan?
Haha dan krijg je die botsauto praktijken weer zoals recent met die 2 vrouwenquote:Op woensdag 11 maart 2015 19:36 schreef zarGon het volgende:
Natuurlijk ga je niet opzij, je rijdt immers zoals er gereden moet worden. Je gaat alleen de berm op als er een brede tegenligger komt (mocht het dus nodig zijn). Als de bumperklever wil doorrijden haalt-ie je maar in.
Op 80-wegen gaat de cruise control aan bij mij, dat zorgt er toch wel voor dat ik niet automatisch sneller ga rijden door een bumperklever.
En waarom zou je aan de kant gaan? Hij/zij gaat heus niet beuken op je. Wat je eventueel wel kan doen is heel kort even op de rem trappen, dat forceert ze wel om genoeg afstand te houden.
Oh, dan ben ik als motorrijder dus al 20 jaar fout want ik rij links van het midden in mijn strook, precies zoals het mij en duizenden anderen is aangeleerd. Gek, dat ik en tienduizenden anderen er nooit een bekeuring voor gehad hebben dan?quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
TS overtreed art. 3.1. en is derhalve dus fout.
Lang, heel lang geleden, toen ik nog aan het lessen was met een Renault Magnum bakwagen, had de rij-instructeur altijd een vreemde fascinatie voor het soort wegen die TS in een image liet zien in een post. Het was het soort weg waar ik moest laten zien dat ik met dat lompe gevaarte overweg moest kunnen op plaatsen waar je nooit komt. Er kwam zelfs een twinkeling in zijn ogen op het moment dat een tractor met kar ons tegemoet kwam...quote:Op woensdag 11 maart 2015 23:33 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het is gewoon waar... Het is daar breed genoeg voor een vrachtwagen.
Net als dat TS vanuit zijn auto kan zien dat er geen ruimte is. Heeft ie ramen onderin de deuren?quote:Op woensdag 11 maart 2015 23:16 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Knap dat jij kan inschatten dat iemand 100km/u rijdt wanneer jezelf slechts 72km/u rijdt. Ook erg bijzonder dat je dan denkt dat je 80 rijdt terwijl je slechts 72 rijdt.
Weet jij niet waar je wielen zitten dan? Lekker ruimtelijke inzichtquote:Op donderdag 12 maart 2015 07:58 schreef Fer het volgende:
[..]
Net als dat TS vanuit zijn auto kan zien dat er geen ruimte is. Heeft ie ramen onderin de deuren?
Mijn ervaring is dat iemand van achteren veel beter kan bepalen of het past.
Spiegels. Gebruik ze.quote:Op donderdag 12 maart 2015 07:58 schreef Fer het volgende:
[..]
Net als dat TS vanuit zijn auto kan zien dat er geen ruimte is. Heeft ie ramen onderin de deuren?
Mijn ervaring is dat iemand van achteren veel beter kan bepalen of het past.
Dan moet je dat zeggen. Je hebt zelf gezegd dat je links gaat rijden. Wij kunnen niet ruiken dat je daarmee niet bedoelt dat je op het midden van de weg gaat rijden om de ander te irriteren. Zoals jij het zei leek het er namelijk op van wel.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:10 schreef ThePartyPooper het volgende:
Het verbaasd me hoeveel mensen er reageren zonder ook maar de vraag te hebben gelezen:
Het idee achter deze zet:
*Meneer in de Saab weet waar hij aan toe is: Als hij er zo voorbij denkt te kunnen, dan mag hij dat doen. Ik blokkeer de weg niet, Saab kan er nog altijd langs zoals op de foto te zien is, hij moet alleen wel door de berm.
*Ik heb ruimte. Komt hij voorbij en moet ik om een of andere reden toch naar rechts heb ik ruimte op de weg. Ik ga niet de berm in, en hoe hard je loopt te jammeren dat ik een zondagsrijder of pestkop ben, nee.
Precies. Er is wél ruimte, het is namelijk geen eenrichtingsweg.quote:Op donderdag 12 maart 2015 07:58 schreef Fer het volgende:
[..]
Net als dat TS vanuit zijn auto kan zien dat er geen ruimte is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |